xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Een landschap
schilderen is een landschap herleiden tot de ruimte binnen de lijnen van de
omlijsting achteraf. En dit terwijl in de realiteit, het landschap ons ontvangt
in zijn geladenheid, dat we de luchten boven ons hebben dat we binnenin het
landschap staan, in het volle licht, met de wind in het gelaat.
Een landschap
schilderen is dus veel meer, het is het schilderen van het mysterieuze in de
natuur en in het landschap of, om het anders te zeggen, in het zichtbare het
onzichtbare ontdekken en schilderen wat achter de dingen is. Dit is trouwens
een eigenheid van de poëzie, alleszins van de poëzie van vroeger.
Kunst moet ons
optillen, ons verheffen, moet uitzwermen naar de hogere regionen van de geest
en niet rondploeteren in de grondlaag, wat de dag van vandaag zo denk ik het
toch - aan de orde is.
Kunst is elitair. Ze
vraagt een inspanning van de toeschouwer, evenredig aan de inspanning van de
kunstenaar. Een onderwerp als een voetbalveld herleiden tot de hoekvlag is niet
mis, maar wat vertelt het ons in meer? Niet veel, alleen dat de dag van vandaag
het elitaire te veronachtzamen is, dat het opgesoupeerd is, dat het van een
andere tijd, mijn tijd, is.
Geef me dan maar de
serie van 10 Belgische postzegels met de afbeelding van 10 werken van Pierre Alechinsky
die, zelfs in miniatuur vorm en misschien nog het meest de tien samen in
miniatuur - overkomen als grote kunst. Ik denk niet dat de miniatuur afdrukken
van het werk van Raoul De Keyzer een zelfde effect zouden hebben.
Dan toch niet voor
mij, al weet je maar nooit. Een blog is maar een blog voor één dag.
|