xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Suger,
abt van Saint-Denis bij Parijs.
Heb
nog altijd het Boek van Michel Bur, Suger, dat de afbeelding van Akhnaton tot
mij bracht, op mijn tafel liggen. De woorden die hij aanbrengen liet op de vier
panelen van de deur in het portaal van de westergevel zijn meer dan typerend
voor de abt van Saint-Denis, die de eerste was om zijn abdijkerk om te bouwen
tot het prototype van de gotiek in Frankrijk. Het zijn geladen woorden, het zijn
woorden van een diep gelovige, van een leven in gesprek met God, de God die hij
raken kon met de vingertoppen. Dit was de plaats van God voor de mens in die
tijd, ze hadden hun God juist boven hun hoofd, Hij zag hen, Hij hoorde hen.
En
de mens, met zijn God die al hun handelingen optekende in zijn Boek, was maar
al te gelukkig als hij Suger helpen kon, om de in de steengroeve uitgebeitelde
kolonnen naar Saint-Denis te brengen, of om de boomstammen die Suger zelf gaan
zoeken was à la forêt quon appelle
Yveline weg te slepen.
Die
God was het licht zelve, en Suger geloofde in de metafysische, transcenderende
kracht van het licht. Treffend, zijn de woorden die we geresumeerd vinden in LEurope des Cathedrales van Georges Duby:
LEsprit aveugle surgit vers la vérité par ce qui
est matériel et, voyant la lumière, il ressuscite de sa submersion antérieure.
Ces vers, Suger les fit graver à la porte même de labbatiale de Saint-Denis en
exergue. Ils ont charge dinitiation, ils révèlent la fonction propre du
monument.
Wat
meer is, in zijn glasramen liet Suger het pulver van robijnen en amethisten,
van saffieren en turkooizen verwerken ter verheerlijking en verrijking van het
binnenvallende licht.
Het
geloof van de mens in de middeleeuwen verzette bergen. Echter, na Galileo, toen
de aarde haar centrale positie verloor en kleiner en kleiner werd - een zandkorrel in het heelal nog nam God
meer en meer afstand van de aarde en werd zijn beeld uitgesponnen tot in de
oneindigheid van tijd en ruimte.
Het
is de geschiedenis van het geloof in God die eerst heel nabij was en alles zag
en hoorde, en deze nabijheid die meer en meer een afstand, gemeten met de
snelheid van het licht, geworden is. God heeft zich opgelost in het Universum,
zodat vandaag de vraag wordt gesteld of God én het Universum niet een en
hetzelfde zijn.
|