xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ben
een zin gaan opzoeken van José Saramago die hij publiceerde op zijn blog van
2010, in antwoord op de bewering van een woordvoerder van de Kerk die, naar
aanleiding van zijn boek over het Evangelie van Jezus Christus, vond dat Saramago,
als atheïst, het recht niet had te schrijven over God of over Jezus Christus:
Ik heb alle
rechten van de wereld om te spreken over God omdat het een probleem is dat de
ganse mensheid aanbelangt.
Wie
zal zeggen dat hij ongelijk heeft?
Maar
heeft hij er wel rekening mee gehouden dat God, het kernwoord van de Westerse cultuur,
dankzij de New Physics, gemuteerd is,
en dat in de Nieuwe Fysica een totaal nieuwe visie over God, gedoken ligt.
Deze
visie, met alle gevolgen van dien, wordt nu beklemtoond door de ontdekking in
de CERN van het fameuze Higgs-bossondeeltje, dat men waagt
een God-deeltje te noemen.
Het
zou dus een glimp zijn van de geest van God. Het geeft massa aan alle andere deeltjes, lees ik op de webside
van Het Laatste Nieuws, bewerkt door Tom Windey.
Ik
ben geen fysicus, maar ik wil het begrijpen als zou het deeltje aanwezig zijn
met een integer spin in alle andere deeltjes, wat wijzen zou op een
aanwezigheid in de vorm van het Higgsdeeltje in al wat is.
Ik
waag het niet hier verder op in te gaan, maar ik stel me de vraag hoe de Kerk
dit gaat verwoorden in haar nog op te stellen geestelijk plan, dat in oktober als
basis voor een nieuw evangelisatie programma zal besproken worden.
Ik
denk ook aan wat ik las bij Stéphane Hessel,
dat we ten tijde van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, het
ecologisch aspect van de planeet uit het oog hebben verloren omdat we misschien te zeer behept waren met de minder
gelukkige ideeën van de Joods-christelijke traditie die de mens opvat als in
één keer geschapen door God als heer en meester van de Schepping en niet als onderdeeltje van de geschapen natuur.
Dit
ook, gezien in het licht van wat de Nieuwe Fysica ons aan inzicht bijbrengt, maakt
het de Kerk bijzonder moeilijk om verder te gaan, qua evangelisatie, op de weg
tot nu toe gevolgd.
En
dan luister ik naar wat Hessel verder zegt :
je brengt me
niet van de idee af dat de mensheid in ieder geval in het westelijk werelddeel,
op de rand staat van een nieuwe kwalitatieve sprong voorwaarts, zowel moreel
als wetenschappelijk. En dat de morele en politieke crisis waar we nu inzitten
daar alles mee te maken heeft
En
dan komt er en dit is ook de vrees die ik heb:
Alleen de angst
voor het onbekende, de vrees voor verandering, de aarzeling om das was geschieht
om met Heidegger te spreken, te omarmen, houden ons nog in een behoudende en
huiverige fase van ontkenning.
Hij
had er, wat mij betreft, ook de religieuze crisis die het westen in de greep
houdt, kunnen aan toevoegen. Het verlies van het sacrale is er het kenmerk van.
Hoe we dit ooit nog kunnen binnenleiden in onze maatschappij is mij een
raadsel.
|