xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Ken
je de geschiedenis van de graankorrel die een van de helden uit LIsle mystérieuse van Jules Verne vond
in
het puntje van de zak van zijn vest na hun bewogen vlucht met een luchtballon
en hun landing op het eiland.
En
ken je de geschiedenis niet, dan kun je ze nog altijd vinden bij Jules Verne.
Maar
ik wou het hebben over een ander aspect van de graankorrel, want we zijn
geconcipieerd om telkens, ons af te vragen, welke kracht er schuilt in de
graankorrel
opdat hij plots, op een teken van wat of van wie, kiemen zou, de korenaar zich
vormen zou en rijpen zou, om geoogst en opnieuw gezaaid te worden.
Over
dit fenomeen worden geen vragen gesteld, we laten het voor wat het is. Vragen
die van een totaal andere aard zijn dan het bevreemdende van een God wier Zoon
de kruisdood sterft voor de vergeving van de zonden, als deze zonden vandaag
niet meer zijn wat ze waren in mijn jeugd, vooral dan deze van Sodoma en
Gommora. Wat kan dan het nut wel zijn van de
stervende Christus omringd door zijn moeder, de zuster van zijn moeder
en de onafscheidbare Maria Magdalena?
Ik
lees nu over de struggle for live van
de Kerk onder de hoofding:
Le Vatican analyse sans complaisance lapostasie
silencieuse des catholiques.
Een
analyse waarop ik wel eens zal terugkomen omdat de diagnostiek die gesteld werd,
terecht komt op de rug van de gelovige, die volgens mij geen schuld heeft aan
die stille apostasie geloofswankel, geloofsverzaking van de katholieken en
deze eerder te wijten is aan de inhoud van de evangelisatie.
|