xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het
is niet aan mij om te zoeken naar een meer inhoudelijke vorm van geloof, als ik
hoor dat hier nog slechts 5% van de bevolking regelmatig op de dag des Heren of
op de dag ervoor, het misoffer bijwoont. Voor de Kerk is de nood reëel als ik
denk aan de massa die, missaal onder de arm, in mijn jeugd een sliert van
mensen vormden, te voet op weg naar de zondagmis.
Het
is me duidelijk dat alle twijfelgedachten, gestoeld in het dogmatische, onze
Westerse wereld hebben gebracht tot waar we ons thans bevinden: losgeslagen en
ontheemd, zoekend naar nieuwe begrippen en nieuwe formules. Zoekend naar een
nieuw paradigma, vertaald naar onze tijd toe, een totaal nieuwe horizon die
aanvaard kan worden zowel door gelovigen als niet-gelovigen.
Wat
ik hier schrijf is een wanhoopskreet - ook omdat ik niet van stof wil zijn om
tot stof terug te keren - omdat ik begrepen heb dat de mens zich loswrikken wil
van een God die tussenkwam en blijft tussenkomen hier op aarde, er zijn reeds
oorlogen en wrijvingen genoeg geweest in zijn naam.
Ook omdat ik mijn verbondenheid met Hem
beleven wil van uit een kosmische gezichtshoek, een andere dimensie van geloof,
een geloof dat ons, via al het bestaande, verbindt met het Alfa, het begin van
alles, en ons tevens situeert op weg naar het Omega, het lichtend einde van
alles.
Zo
niet wordt de dood, de donkere holte en heeft het geen zin verder te willen
reiken dan wat Steven Weinberg, wat Leo Apostel, wat zovelen met hen, in hun
grote oprechtheid meenden te moeten besluiten: hopen op het licht maar vrezen
dat het de duisternis zal zijn!
En
Jonas in de buik van the great fish:
I
cried by reason of mine affliction to the Lord, and he heard me; out of the
belly of hell cried I and thou heardest my voice.
En
de Lord hoorde de stem van Jonas. Echter
hier, het huis omgeven door toekijkende bomen, gelegen in de luwte van de
wereld, wie, wie zal mijn stem horen?
Karel
Jonah
2: 2 uit de King Jamesversie van de Bijbel.
|