xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Geknipt uit de Standaard
van 21 oktober:
In de wandelgangen klinkt het dat de contouren
van het uiteindelijk compromis almaar duidelijker worden. Het idee van een
noodfonds als verzekeraar, waarbij het obligaties van probleemlanden voor een
stuk garandeert, lijkt het meest waarschijnlijk. Zo moet er niet meer geld in
het fonds, maar wordt het effect wel fors vergroot.
Het scenario van het noodfonds dat uitgebouwd
wordt tot een bank die dan bij de Europese Centrale Bank geld kan lenen, is
uitgesloten. Ondanks het pleidooi woensdag van Sarkozy. (adg)
Deze zienswijze strookt
gedeeltelijk met wat ik verwerkt heb in mijn Blog van 18 oktober. Maar ik zag
het Fonds niet als geldontlener bij de Europese Centrale Bank. Neen, voor mij
was het
1. Een instelling (Fonds,
Bank) met een kapitaal dat wordt ingebracht door de landen van de Euro-zone,
elk naar hun vermogen. De inbreng in het Fonds is dus een inbreng in het kapitaal van de Instelling. Dit is een noodzakelijke voorwaarde.
2. Deze Instelling garandeert
de terugbetaling op de vervaldag van de
openbare schuld van alle landen van de Euro-zone. Deze openbare schuld
krijgt aldus de waarde van Eurobonds.
Maar dit geldt enkel voor de openbare schuld bestaande tot en met een bepaalde
datum.
Schulden aangegaan na deze
datum krijgen die waarborg niet.
3. De vervaldag, van de op
die datum bestaande schuld (de gewaarborgde schuld) wordt in kaart gebracht en
ter beschikking gehouden van elke geïnteresseerde.
4. Er zijn landen, Griekenland,
die zullen beroep doen op de waarborg van de Instelling. In deze gevallen is
het de Instelling die de dienst waarneemt en het kapitaal terugbetaalt (Quid de
intresten?).
5. Elk land van de
eurozone kan beroep doen op de Instelling, en de uitvoering van de waarborg
vragen voor de terugbetaling van een deel of de totaliteit van hun openbare
schuld.
6. Evenwel, elke
terugbetaling gedaan door de Instelling, voor een land van de euro-zone wordt
ingeschreven in een Grootboek van de
schuld t.o.v. de landen van de euro-zone die kapitaal hebben ingebracht.
Er worden dus geen schulden
kwijtgescholden, hoogstens heeft er een verschuiving in de tijd plaats, wat de
terugbetaling aan de Instelling betreft.
7. De banken worden niet
verzocht aan schuldafbouw te doen.
Dit is de kans om
de euro te redden - er zijn er geen drie - tegen een aanvaardbare kostprijs, te betalen door Europa,
omdat ze niet tijdig hebben ingezien dat de Griekse Openbare schuld tot
abnormale hoogtes aan het groeien was. Als bank zou ik hier mijn bedenkingen
bij hebben.
Om dan maar niet te
spreken van de Griekse minister van Financiën, hoe durft die zich tonen in
Brussel.
|