De grote 'zuiveringen' Aflevering 2: Zoroaster en de zuivering door vuur
De
grote 'zuiveringen'
Aflevering
2: Zoroaster en de zuivering door vuur
De
drie 'religies van het boek' zijn monotheïsmen maar zij worden
voorafgegaan door de quasi vergeten godsdienst van Zarathoestra: het
zoroastrisme, waarin het zuiverende vuur een grote rol speelt,
trouwens net zoals, in de hindoeïstische Rig-Veda, Agni
de androgyne (1) god van het (offer)vuur is maar ook de zonnegod, de
god van de crematie en van de bliksem die zoals Prometheus hemel en
aarde verbindt, die aldus het goddelijke levenselixer naar de mensen
brengt, die tevens het licht is en daarom ook de geest, de bron der
gedachten.
Agni,
de Sanskriete naam van de hindoegod van het vuur, is verwant met het
Latijnse ignis
dat
vuur betekent
maar ook met Agnus
dat Lam
betekent
omdat het Lam verwijst naar het brandoffer van het Lam
Gods,
het Agnus
Dei,
dat onschuldig geofferd wordt ter vergeving van ons aller zonden: die
worden verteerd of uitgeboet door het zuiverende vuur dat het lijden
van het Lam veroorzaakt.
Het
lijden loutert omdat met leed een schuld zou kunnen worden afbetaald.
Zo wordt het Lam aanbeden als de godheid want als redder van een
zondig mensdom. In de Indo-Europese cultuur kent men de vuurvogel
of de feniks
die
verrijst uit zijn as en in Gustav Mahlers Auferstehung
weerklinkt vanuit een koor het vers: Was
du geschlagen, zu Gott wird es dir tragen! Met
leed wordt een schuld afbetaald en het is daarbij niet slechts zo
dat de boeteling helemaal niet de schuldige hoeft te zijn (zoals het
ook de schuldeiser om het even is als een ander zijn schuldenaar
bijspringt want het is de schuldeiser om zijn eigen kas te doen -
andermans kas laat hem koud). Het is bovendien zo dat de boete wordt
gedaan door een volstrekt onschuldige opdat het effect zou kunnen
hebben met betrekking tot de mensheid die daardoor gered wordt.
In
feite zijn alle mensen eenmaal elk om beurt de zondebok bij het
moment van afscheid van het leven. Natuurlijk spreken wij dan over
een immens verdriet en over rouw. Maar is wat wij dan voelen niet de
vloed, de plotse overvloed van liefde die ons overweldigt vanuit het
hart van wie wij net nog dood hadden gewaand?
(J.B., 1
mei 2022)
28-04-2022
De grote 'zuiveringen'
De
grote 'zuiveringen'
Dissidenten
zijn mensen wiens opvattingen afwijken van de heersende
leerstellingen. Zij zouden ernstig moeten genomen worden omdat zij in
feite de bron zijn van elke vooruitgang want nieuwe opvattingen zijn
per definitie opvattingen die anders zijn dan de heersende. Maar in
werkelijkheid weigert men niet alleen om dissidenten ernstig te
nemen, men ontzegt hen ook hun rechten, als men hen al dan niet naar
het leven staat of gewoon probeert uit te roeien. In de mening dat
hij zijn staat of zijn kerk zuivert van onreinheden, werkt de heerser
de ondergang van zijn zaken in de hand door dissidenten af te
straffen. Dit terwijl niet hun vervolgers maar de afvalligen of de
ketters zelf in feite de zuiveraars zijn want het woord 'ketter' komt
van het Griekse 'Καθαρος' (waar vandaan: 'kathaar'), wat
betekent: 'rein'.
Omdat
de Waarheid, over welke godheden zeggen dat zij ermee samenvallen,
niet alleen onbeschrijflijk is maar ook onkenbaar en derhalve
onvindbaar, is er niet één waarheid maar bestaan er talloze
opvattingen, meningen, theorieën, theologieën, mythologieën,
verklaringspogingen en uitleggingen. Hun uitvinders zijn steeds
mensen, de nesten waaruit zij ontspruiten zijn vleselijke breinen die
sinds oudsher zichzelf verkeerdelijk verwisselen met bronnen van
goddelijke inspiratie. In 1976 schreef de Amerikaanse psycholoog
Julian Jaynes (1920-1997) The origin of consciousness in the
breakdown of the bicameral mind waarin hij stelt dat enkele
duizenden jaren geleden de mens zich nog niet bewust was van het
bestaan van zijn gedachten, waardoor hij ze toeschreef aan stemmen
die van buiten hem afkomstig waren, bijvoorbeeld van goden. Maar
verschillende volkeren aanbidden uiteraard verschillende goden, die
dan ook verschillende geboden uitvaardigen vanuit verschillende
wereldbeelden. Wat voor de ene waarheid is, is voor de ander ketterij
en vandaar is onze geschiedenis dan ook een opeenvolging van
oorlogen. Andermaal: dit terwijl tegengestelde meningen in feite de
uitnemende motor voor de vooruitgang zouden kunnen zijn.
Tussen
haakjes: ook met betrekking tot de politiek of de manier waarop
volkeren dienen bestuurd te worden, lopen de meningen uiteen en in de
dreigende Derde Wereldoorlog blijken weer twee politieke theorieën
diametraal tegenover elkaar te staan. Enerzijds is er de in feite
organisch gegroeide liberale politiek die gelooft in een vrije markt
waarin alle verkeer uiteindelijk zichzelf regelt en anderzijds is er
de amper honderd jaar geleden ontstane, nieuwe en in feite
'wetenschappelijk gegrondveste' politiek van het marxistisch
communisme dat de klassen weg wil alsook het privébezit. In de
eerste vorm doen mensen of dictators in feite wat ze willen en in de
nieuwe vorm wordt althans in principe gepoogd om alles te plannen in
functie van ieders welzijn en tegen de uitbuiting van het
proletariaat. Het communisme ontstond nota bene middenin de
industriële revolutie en vanuit een reactie tegen haar niets
ontziend kapitalisme dat teerde op de loonslavernij: de uitbuiting
door de hogere klasse van het rechteloze werkvolk (met inbegrip van
kinderarbeid) in ongezonde fabrieken. Het huidige Rusland is sinds
het uiteenvallen van de USSR in 1991 (onder Boris Jeltsin) evenwel
niet langer communistisch en de plotse kentering naar de vrije markt
deed de economie buitelen maar Vladimir Poetin wiens partij (Verenigd
Rusland) de vrije markt voorstaat, nationaliseert stelselmatig de
economie terwijl de Communistische Partij van de Russische Federatie
alsnog de tweede grootste is. Sinds de Russen de Oekraïne
binnenvielen, dreigt met de boycot van de energie-export de grootste
inkomstenbron van het land op te drogen.
De
huidige bestrijding van andersdenkenden, dissidenten of ketters heeft
haar voorbeeld in de zogenaamde Inquisitie van de katholieke kerk
waarbij kan opgemerkt worden dat de termen 'katholiek' en
'communistisch' de betekenis delen van hun zogenaamde
'universaliteit', als het ware hun alleenzaligmakend karakter of dus
het feit dat zij er aanspraak op maken de ganse wereld te mogen
onderwerpen. Dat doen overigens evenzeer de liberalen waarbij zij
zich sterk maken dat zij plichtmatig het hoogste menselijk goed, met
name de vrijheid, verdedigen. Dat deze zogenaamd tegengestelde
politieke ideologieën elkaar met dezelfde middelen - geweld -
bevechten, laat echter onmiskenbaar doorschemeren dat zij in wezen
bijzonder verwant zijn aan elkaar. Zo verwant zijn zij, dat, zoals
reeds hoger aangegeven, de inquisiteurs of de zuiveraars, zichzelf
aanvallen waar zij inderdaad de ketters - afkomstig van 'katharen' -
wat wil zeggen: 'zuiveraars' - bestrijden. En doen zij dat niet
andermaal in de strijd van de huidige Europese oorlog: een
denazificatie, uitgevoerd door (neo)nazi's (onder Poetin) op Europese
(neo)nazi's (die immers Syrische en Afrikaanse oorlogsvluchtelingen
opsluiten in kampen)? En hoe anders moet men degenen noemen die met
hun spuiten en alles daarrond tekeer gaan zoals ooit Adolf Hitler dat
deed met zijn groots opgezette programma's voor de volksgezondheid?
Lebensraum,Lebensborn, Endlösung, Euthanasie,Abortus. Alleen beschikken alle partijen heden over wapens
waarmee zij binnen een tijdspanne van luttele ogenblikken het over
vele miljarden jaren moeizaam gegroeide en wellicht unieke leven
voorgoed kunnen wegvagen. Is het niet de hoogste horror dat die
allergrootste zuivering ooit zal gebeuren in gevolge een
kleine, vrijwillige handbeweging van één enkele schurk?
(J.B.,
28 april 2022)
24-04-2022
Hoe de staat massamoordpartijen financiert
Hoe
de staat massamoordpartijen financiert
Een
sinds jaar en dag heet hangijzer in de politiek is de quasi
onmogelijk terug te schroeven inconsistentie van haar wetgeving en
die wordt apert waar bijvoorbeeld zekere opvattingen en deviezen
ingevolge de wettelijk gegarandeerde godsdienstvrijheid vechten met
stellingen welke van kracht zijn op grond van de zogenaamde
mensenrechten.
Echt
acuut wordt het probleem waar tendentieuze opvattingen die hun bron
vinden in religieuze systemen gefinancierd worden door een staat die
de mensenrechten verdedigt welke daarmee in tegenspraak zijn. Als
gekende voorbeelden daarvan worden vaker euthanasie en abortus
genoemd maar de meest schrijnende mistoestand doet zich voor waar de
contradicties inzake ongetwijfeld levensbelangrijke kwesties dienen
uitgevochten te worden in de breinen van nog onvolwassen jonge mensen
nadat zij daar op school mee opgezadeld werden, met dikwijls
onomkeerbaar rampzalige gevolgen zoals psychotrauma en zelfmoord.
Het
meest schrijnend is misschien wel het religieus gewortelde racisme en
meer bepaald de kwestie van de discriminatie op grond van seksuele
geaardheid welke, ofschoon in strijd met de door de staat wettelijk
onderschreven mensenrechten, door dezelfde staat gefinancierd wordt
waar ingevolge de godsdienstvrijheid carte blanche gegeven wordt aan
het godsdienstonderwijs waarvan de inhoud de door de mensenrechten
gegarandeerde gelijkheid tegenspreekt.
Waar
de vorming van evenwichtige mensen een van de kerntaken vormt van een
humaan en kindvriendelijk onderwijssysteem, is het uiteraard
volstrekt not done dat leerlingen te horen moeten krijgen van
hun (godsdienst)leraren van wie zij immers dienen aan te nemen dat
zij het goed met hen menen, dat zij op grond van alleen maar hun
natuurlijk lot meer of minder waard zouden zijn dan anderen, want dat
is wat er gebeurt waar aan homo's zekere rechten worden onthouden die
aan hetero's wel worden toegekend.
Onder
meer het katholicisme verdedigt dergelijke rampzalige stellingen van
ongelijkheid waarmee het bovendien compleet in strijd is met het
christendom dat pretendeert deze religie te vertegenwoordigen omdat
het christendom de kaart trekt van de zwakkeren en van de
minderheden, meer bepaald in zijn strijd tegen de wet van de jungle
en de machten van de wereld die - getuige de parabel van de
verzoeking van Christus in de woestijn - des duivels is.
Helemaal
gortig wordt het waar de genoemde minderheid niet alleen een
schietschijf is van de kerk maar tevens van extreemrechts waarbij,
zoals algemeen geweten, de krachtige natuurwet geldt dat
gemeenschappelijke vijanden, vijanden tot de beste vrienden maken: de
verachting van homo's door enerzijds zich heilig achtende clerici en
anderzijds zich macho achtende wreedaards, smeedt tussen die twee
partijen een band die uiteraard het licht niet mag zien omdat hij
steunt op louter opportunisme en wel ten koste van opvoeding,
welzijn, geluk en ontelbare mensenlevens. Het laffe stilzwijgen van
de katholieke kerk ten tijde van de massamoorden in de
concentratiekampen onder de nazi's is daarvan een recent historisch
onuitwisbaar voorbeeld maar lang niet het enige.
Dat
men kennelijk niet uit de geschiedenis wenst te leren, toont zich in
de huidige tijd in de oprichting van allerlei extreemrechtse
politieke organisaties die zich beroepen op dubieuze religieuze
standpunten en waarvan de zogenaamde 'gladiatoren voor het
christendom' (met zetel in een abdij in Trisulti nabij Rome)
misschien wel de meest te vrezen parapolitieke bende is: haar
internationale allures hebben mede de huidige oorlog in de Oekraïne
geïnspireerd.
De
deelname aan die oorlog wordt tussen haakjes gepromoot door zowel
(bij ons) de katholieke bisschop Bonny (die in een mis voor de
hierheen gevluchte familie van de Oekraïense frontsoldaten de niet
mis te verstane boodschap verkondigde dat het geven van het eigen
leven het grootste teken van naastenliefde is) als door de Russische
patriarch Kyrill (die de Russen aanspoort zich in de strijd achter
hun leider Poetin te scharen).
Wanneer
krachtens politieke regelingen ingevolge godsdienstvrijheid aan de
bisdommen de macht wordt verleend om hun eigen leerkrachten aan te
stellen voor godsdienstlessen aan nota bene minderjarigen en wel
middels door de staat gefinancierde toelagen voor de uitbetaling van
weddes, wordt het reusachtige conflict tussen geloof en rede dat
sinds oudsher bestaat en ook gestadig groeit, gevoed en verplaatst
van de politieke tribunes waar het thuishoort naar de zich nog volop
ontwikkelende breinen van opgroeiende kinderen die daar dan maar hun
plan moeten mee trekken. Aan de lafheid die van dit verholen doch ten
hemel schreiende onrecht aan de basis ligt, kan alleen maar een einde
worden gesteld door een openbare aanklacht ter zake en een scherpe
veroordeling van deze praktijk.
Overigens
samen met de praktijken van de doop en de biecht en de hele
geloofsbelijdenis waarin kinderen geheel buiten hun wil en
keuzevrijheid meegesleurd worden en vast komen te zitten, meestal
voor de rest van hun leven, om dan op hun beurt de verknechtende
praktijken door te geven aan het eigen kroost. Wraakroepend daarbij
is dat potentaten (wars van allerlei wetenschappelijke verklaringen
van onder meer J. Jaynes) hun letale deviezen geloven te kunnen
stoelen op duizenden jaren oude, aan door hen aanbeden godheden
toegeschreven woorden (Man en vrouw schiep Hij hen),
waarbij zij dan tegelijk de ogen sluiten voor het bevel tot moord
vanwege dezelfde 'jaloerse' godheid die immers eist dat mensen als
teken van trouw hun eerstgeboren zonen onthoofden om ze aan hem te
offeren.
(J.B.,
24 april 2022)
22-04-2022
De crisis en de zondebokken
De
crisis en de zondebokken
Honden,
katten en andere huisdieren zijn er straks meer dan mensen; zij
werken niet en kosten vaak handenvol geld want in voorspoedige tijden
zijn ze niet alleen klant bij de dierenarts maar bijvoorbeeld ook bij
de kapper en in allerhande speciaalzaken. Keert echter het tij, dan
is het uit met aaien en paaien: de economische crisis verandert wat
eens troeteldieren waren in een mum van tijd in voorwerpen waarop men
zich afreageert. Het dierenasiel geraakt overvol en menig hondje
krijgt de genadespuit; katten die willen overleven, moeten weer
muizen leren te vangen. Maar de pikorde, waarbij zich het recht van
de sterkste manifesteert in de vorming van een welbepaalde
hiërarchie, beperkt zich allerminst tot een strijd tussen de
soorten: de mens 'pikt' ook en vooral ondergeschikte soortgenoten en
dit pikken doet zich vooral voor als het beruchte pesten.
Ofschoon
pestgedrag dermate kan escaleren dat slachtoffers zich op den duur
gaan zelfmoorden, kunnen sociale omstandigheden van die aard zijn dat
pestgedrag zich niet langer beperkt tot negeren, uitsluiten en
demoniseren maar alras overgaat in karaktermoord, fysieke
mishandeling, moord en zelfs genocide, zoals dat bijvoorbeeld het
geval was in de Tweede Wereldoorlog toen het voltallige joodse volk
werd geviseerd ingevolge een in een staatsideologie tot wet verheven
racisme waarbij zes miljoen onschuldige en weerloze burgers door een
twintigste-eeuwse Europese geciviliseerde natie planmatig en op
industriële wijze werden omgebracht alsof het ging om
rattenverdelging.
Het
fenomeen van de zondebok werd uitvoerig onderzocht door René Girard:
geweld binnenin een groep wordt gekanaliseerd in de richting van één
zondebok waarop allen zich afreageren door hem te doden, waarna als
bij wonder de frustratie en het geweld verdwijnen. Paradoxaal genoeg
kan dan uiteindelijk de zondebok vergoddelijkt worden zoals dat het
geval is met het onschuldige Lam dat zich offert voor het heil van
allen in het christendom maar door de band heeft de groep een
blijvende behoefte aan steeds nieuwe zondebokken om haar frustraties
en haar woede op te koelen. Omdat de meerderheid der mensen
onsportief blijkt en lafhartig, zullen zwakkeren en minderheden het
altijd weer moeten ontgelden.
De
geriatrie was in zekere zin een bijproduct van de hoogconjunctuur,
net zoals de poging tot inclusie van gehandicapten die plots
andersvaliden mochten heten, het humane asielbeleid, het
homohuwelijk, de aandacht voor transgenders en de patiëntenrechten.
Maar van zodra het schip van de economie in woeliger vaarwater
terecht kwam, maakten de geriaters plaats voor de
euthanasiepropagandisten. Er werd duchtig gesnoeid in de toelagen
voor hulpbehoevenden en een extreme verrechtsing remde alle
multiculturele tendensen af.
De
godsdienstvrijheid kwam op de helling te staan en ter gelegenheid van
de pandemie werd ook de vrijheid van mening gefnuikt. Inclusie
verdween naar de achtergrond en Europa bouwde in Turkije
concentratiekampen voor zijn uitgesloten
vluchtelingen. Er bleek een kinderrechtencommissaris nodig en over de
zelfmoordcijfers mocht ineens niet langer worden gecommuniceerd. De
pandemie ontmaskerde de zorginstellingen voor bejaarden als een bizar
soort van gevangenissen vol onschuldigen met levenslang. Over de
verstoten, depressieve, ondervoede en vaak ook onverzorgde mensen die
niet langer maatschappelijk rendabel waren en die bezweken aan
corona, oordeelden door de staat betaalde 'filosofen' op de buis dat
men het niet langer kon hebben over een verlies van mensen maar
slechts over (luttele) verloren levensjaren.
Eén
op de vier schoolkinderen blijken 's morgens niet ontbeten te hebben.
Niet zelden wordt hun studie gehypothekeerd omdat zij zorg dragen
voor een ziek gezinslid - vaak een ouder. Dikwijls zijn kinderen zelf
ook ziek ofwel geraken zij achterop doordat studeren door
socio-economische omstandigheden niet meer lukt. Bovendien worden
zwakkere gezinnen slachtoffer van een verziekt consumentisme dat hen
onder sociale druk zet om geldverslindende tendensen te volgen. Zij
geraken steeds vaker in de greep van vreemden die hun leven bepalen
en door wie zij uitgebuit worden zonder dat zij zich daarvan wel
bewust zijn. Die wantoestanden kunnen alleen maar toenemen in ernst
en in omvang wanneer de crisis acuter wordt.
Zondebokken
zijn in de regel de zwaksten en de minderheden: bejaarden, zieken,
gehandicapten, kinderen, anderstaligen, vluchtelingen, vreemden,
geesteszieken, zwervers en armlastigen, homo's en transgenders, lui
welke bankroet geraakt zijn, allerlei soorten van verslaafden,
slachtoffers van ziekten, misdaden of onrechtvaardige systemen maar
ook erudieten die immers de jaloezie wekken van de massa, waaronder
topsportlui en bekende figuren uit de politiek, de wetenschappen en
de kunsten: zij allen worden geviseerd van zodra crisissen opduiken
en de schuldvraag om een antwoord schreeuwt omdat de massa in haar
primitieve denken meent dat onheil zal verdwijnen als er maar boete
wordt gedaan, ook al hebben de tot boetelingen veroordeelden helemaal
niets te maken met de oorzaken van de rampspoed.
En
dat is het vreemde van de irrationaliteit: hoe onmogelijker de
uitleggingen, des te effectiever blijken zij, des te groter hun
succes, des te meer aanhangers en gelovigen rekruteren zij. Waar
verlichte geesten geloven dat de rede uiteindelijk het laatste woord
moet krijgen, blijft de blinde massa zweren bij een lang achterhaalde
religie, bij mirakels, bezweringen en tovenarij. De clerus die na de
vele schandalen in de kerk nog steeds in zak en as rondloopt, ziet
warempel licht aan het einde van de tunnel waar een wrede oorlog
wenkt want de ervaring heeft geleerd dat dan de kerken onder het
fantasmagorische gedrocht van angst en schuldgevoelens opnieuw
vollopen: de mensen verliezen hun zinnen, het volk verandert weer in
de anonieme massa uit de visioenen van Werner Herzogs Kaspar Hauser
en beroofd van kop en staart, smeekt de karavaan om een leider die
hem als een instrument bespeelt, met de muziek - niet van canons maar
van kanonnen.
(J.B.,
22 april 2022)
17-04-2022
Verrijzenis
Verrijzenis
Angst
is wat de massa bevangt en wat van haar een oorlogsinstrument maakt
in handen van de vele duivels die deze planeet regeren. Angst zorgt
er bijna feilloos voor dat men gaat aanschurken bij degenen van wie
men het meest te vrezen heeft. De paradox bestaat erin dat fascisten
zich meestal voordoen als weldoeners en ter gelegenheid van de
verkiezingen gaan zij handjes schudden bij de oudjes in de
zorginstellingen om zich te verzekeren van de quota welke een
levensstandaard moeten garanderen die ons daarvan moet overtuigen dat
zij geen dieven zijn maar vorsten.
Zij
doen zich warempel voor als sinterklazen, kerstmannen of
santaklossen, in de parochies gaan zij zelfs heilige hosties uitdelen
aan de armen maar wat zij doen is naar de woorden van onze beste
sociologen: intimideren.
Zij
zetten de gevangenen in de ouderlingentehuizen onder druk omdat zij
in hen slechts kiezers zien die zij voor zich moeten zien te winnen
en zij geloven dat bedreigingen vermomd als vriendschappelijkheden
hun werk veel beter doen dan de effectieve hulp en de zorgen die de
armlastigen in de feitelijk gesloten instellingen verdienen en
waarvoor ze ook een leven lang hebben gewerkt en betaald.
Niet
alleen de ouderen missen de verdediging om zich van deze dreigingen
te vrijwaren, ook de jongeren die immers nog lang geen inspraak
hebben, delen in de klappen en zo vindt men in zich immer
uitbreidende klinieken steeds meer kinderen met kankers die abrupt
een streep trekken door de levensverwachting waarop jonge mensen van
nature mochten hopen: het leed dat zij nog te verduren krijgen
vooraleer een genadeloze dood verhindert dat zij ooit nog zullen
kunnen getuigen over wat hen precies overkwam, moet dienen om de
bankrekeningen te spijzen van wie geloven dat zij weg kunnen komen
met de verholen genocide welke de enig juiste benaming is voor het
ongestoord produceren en verspreiden van allerlei vergiften met als
bijwerking lafhartige zelfverrijking.
De
plantages waarop kleurlingen, illegaal tewerkgesteld middenin een
dichte damp van letale insecticiden met op de achtergrond de riante
villa's van de grootgrondbezitters, doen denken aan de Amerikaanse
burgeroorlog van honderdzestig jaar geleden welker hevige strijd meer
dan een kwart miljoen doden waard bleek en evenveel gewonden: het was
de strijd van racistische slavendrijvers in het Zuiden van de VS om
door te kunnen gaan met de uitbuiting van negers waarvan sinds
Columbus gedurende enkele eeuwen twaalf miljoen stuks met zeilschepen
uit het Afrikaanse continent werden weggeroofd voor het slavenwerk
tot de dood op de thee- en katoenplantages van de fortuinmakers in de
Far West.
Kinderen
zijn nog onmondig zoals oudjes niet meer mondig zijn en helaas
blijken zij niet te kunnen rekenen op enige verdediging van wie wél
mondig zijn maar die kennelijk geen tijd hebben om zich bezig te
houden met de rechten van de zwakkeren omdat zij zich wensen te
beijveren om zelf te kunnen blijven behoren bij de bende van de
alsnog sterkeren die zij overigens terecht vrezen daar ook zij niet
eeuwig jong blijven en sterk en rijk en wel in staat om zich te
vrijwaren van het onrecht dat een vrucht is van een lafheid waaraan
ook zijzelf participeren.
Angst
is wat de massa bevangt en omturnt tot een instrument in handen van
de vele duivels die deze planeet vergiftigen. Zo worden ook de
angstigen uiteindelijk een soort van vergiften in de handen van de
moordenaars wiens voorrechten zij verdedigen en dat doen zij met een
ijver die doet denken aan de naarstigheid waarmee de onderdrukte
burgers in Noord-Korea en in minder veraf gelegen dictaturen zich
haasten om hun verdrukkers te bejubelen.
Edoch,
het is allemaal toneel, precies zoals de dankbetuigingen van de
oudjes in de zorginstellingen aan het adres van de politici die hun
handjes komen schudden op de vooravond van de verkiezingen. Zij
lachen groen: niet dank maar angst schuilt in de harten der
verdrukten. Het is alleen wachten op het juiste moment en dan gebeurt
wat ook gebeurde met de tsaren, met Ceaușescu
en
met de ontelbare al te vriendelijke angstzaaiers, ver van hier maar
ook heel dichtbij, die massa's mensen in de tang houden, uitbuiten en
tenslotte uitmoorden met allerlei vergiften.
Niet
vooraleer de angst wijkt, zal het volk verrijzen.
(J.B.,
Pasen 2022)
16-04-2022
De afdaling ter helle
De
afdaling ter helle
Op
paaszaterdag, Stille Zaterdag, wandelt Christus, die dood is want nog
moet verrijzen, door het voorgeborchte van de hel. Intussen kan Hij
ook niet in de heilige hosties zijn en luiden in de ontelbare
kerktorens over de hele wereld ook geen klokken. De goddelijke
'afdaling ter helle' is onderdeel van de geloofsbelijdenis van de
katholieke kerk.
Dat
er gesproken wordt over een afdaling, heeft te maken met het
feit dat hellevaarders wezens zijn waar men op neerkijkt en in de
middeleeuwse christelijke mythologie bevindt zich de hel ook beneden
in het middelpunt van onze planeet, waar Alighieri Dante de duivel
situeert als de worm die knaagt aan 't hart der aarde.
Het
paradijs daarentegen bevindt zich in de lucht want naar de
hemelvaarders kijkt men op. Aldus verschilt het hiernamaals in feite
maar heel weinig van het hiernumaals: hier kijkt men op naar zijn
'meerderen', de hoger geplaatsten of de hoogwaardigheidsbekleders,
wiens huis men niet kan betreden zonder eerst een hele reeks trappen
te moeten doen en men kijkt neer op hun gevangenen, beneden in de
kerkers, de vergeetputten waaruit geween opstijgt en geknars van
tanden dat niet moet onderdoen voor dat uit de hel.
In
de hemel zit men er fijn gekostumeerd bij in gewaden van zij,
weldoorvoed, kalm en stralend mooi, badend in licht en luxe, zoals
alhier in de zachte tronen binnenin hun warme kastelen, de rijkelui
zetelen, de zogenaamde 'stars', 'vedetten', 'royals' en nog
andersoortige kampioenen. In de hel loopt men naakt en rusteloos
rond, mager, met verwarde haardos, schichtig om zich heen kijkend
zoals het wild waarop gejaagd wordt door een fijn uitgedoste en tot
de tanden toe bewapende elite welke op de prooien neerkijkt van op
met goudbrokaat gedrapeerde steigerende witte paarden.
Maar
zelfs een blinde kan het zien: dat katholieke wereldbeeld heeft met
het christendom zoveel te maken als de Grootinquisiteur van Sevilla
te maken heeft met Emmanuel - God onder ons. Zo arm als Christus is
op aarde, zo rijk is Hij in de hemel en hetzelfde geldt voor wie Hem
volgen: de laatsten zullen de eersten zijn. Alle op aarde
verzamelde schatten zullen door mot en roest ontoonbaar worden.
De
afdaling ter helle welke zou geschied zijn om de ongedoopten uit het
voorgeborchte te bevrijden, is andermaal een sprookje dat de Waarheid
moet verhullen zoals het ook die God verhult die met de Waarheid
samenvalt. Herdenken wij de eigenlijke afdaling ter helle immers niet
bij de geboorte van de Heer in dit mettendag steeds diepere
tranendal?
(J.B.,
Stille Zaterdag, 2022)
15-04-2022
Goede Vrijdag 2022
Goede Vrijdag 2022
W.O.III Een telefonisch gesprek met Omsk Van Togenbirger
W.O.III
Een
telefonisch gesprek met Omsk Van Togenbirger
Er zit
wat ruis op de lijn en nu en dan valt de klank weg maar uit het
telefonisch gesprek dat we zeer onlangs nog hadden met Omsk Van
Togenbirger kan zonder een zweem van twijfel worden besloten dat wij
ons naar zijn zeggen geen illusies meer hoeven te maken over onze
toekomst: als de coronajaren de mensheid ondergedompeld hebben in de
dichte nevel van een dreigend totalitarisme, dan was dit slechts de
rode loper voor de pikzwarte nacht die zijn intrede doet met een
hemel gevuld met de vuurgloed van de avond gevolgd door het volledig
ondergaan van de zon die altijd al het zinnebeeld was van de hoop.
OVT:
Ja, neem er maar een screenshot van, zegt hij: het is waarschijnlijk
mijn allerlaatste gebeiteld stukje, het is gehouwen uit een berk die
hier zeer onlangs ter ziele ging: de olmen zijn zo goed als allemaal
weg, de essen volgen, nu zijn de berken aan de beurt, ze zeggen dat
het zwammen zijn en zijn dat niet de gieren van de plantenwereld? Ja,
niet alleen de mensen en de dieren delen in de klappen nu de wereld
niet alleen meer figuurlijk aan het vergaan is...
- En wat
mag jouw kunstwerkje dan voorstellen, als ik dat mag vragen? Het
lijkt wel een Amerikaanse voetbal...
OVT:
Het stelt de honger voor, mijn beste...
De
honger!?
OVT:
Heb je ooit honger moeten hebben in je leven? Ik was een kind toen er
honger was maar moeder behoedde ons ervoor, zij spaarde zich het eten
uit de mond voor haar kinderen en zelf woog ze nog amper dertig
kilogram, ze leek wel uit een werkkamp te zijn weggevlucht...
En
wat heeft honger dan te maken met Amerikaans voetbal?
OVT:
Dat ding beeldt geen voetbal uit, mijn beste, maar honger, zoals ik
dus al zei. Kennelijk heb jij dus nooit honger gekend en er ook nooit
horen over praten door mensen die eronder geleden hebben...
Ik
moet zeggen dat ik het niet snap.
OVT:
Dat verwondert mij niet, mijn beste, en het is je vergeven. Er moet
je dus uitgelegd worden wat dit werkje in feite duidelijk moest
maken, het mist kennelijk zijn doel, ik heb derhalve nog fel
onderschat wat men erover zegt.
- En dat
is?
OVT:
Dat men niet kan weten wat honger is als men er niet onder geleden
heeft. Maar kijk eerst toch nog maar eens goed, misschien zie je
alsnog wat het is...
- Wel...
een houten... een klomp... een homp... is het misschien een brood?
OVT:
Zie je wel dat je het weet!
- Tja...
Honger, brood...
OVT:
Wie honger hebben denken aan brood, nietwaar?
-
Wellicht...
OVT:
Mensen met honger stellen zich een brood voor, ze zien het in hun
gedachten, klaar en duidelijk, clair et distincte, zo zou de
grote Franse filosoof René Descartes zeggen. Maar ze kunnen er
helaas niet van eten want het is slechts een gedachte, zie je?
Ja,
nu zie ik het...
OVT:
Dit is niet slechts een gedachte, zie je: het is iets echt en het
ziet er ook uit zoals een brood en als je honger had, zou je er zo
naar grijpen. Helaas, het is van hout...
- Je
denkt dus echt dat er honger komt?
OVT:
De honger moet er niet meer komen, hij is er al: dagelijks sterven
nog dertigduizend kinderen ingevolge honger. Maar je bedoelt
natuurlijk of er hier en nu honger komt en ofschoon ik geen glazen
bol heb, vrees ik dat wij om het heel zacht uit te drukken morgen
niet langer brood in de vuilnisbakken zullen vinden.
- Geen
brood meer in de vuilniszakken?
OVT:
Inderdaad, en is dat eigenlijk geen mooi vooruitzicht?
- Geen
verspilling meer... geen overvloed meer dus?
OVT:
Niet alleen dat. Mijn inziens moet men echt gaan denken aan
hongersnood. En dat wil zeggen dat mensen massaal ondervoed raken
zodat zij ziek worden en echt in levensgevaar komen. Het gaat om een
fundamentele behoefte die niet langer bevredigd zal worden, een
fundamentele nood die niet langer gelenigd zal worden. Lees je soms
strips?
-
Soms, ja...
OVT:
Dan weet je wat een gedachtenballonnentje is? Stel je dus voor, een
tekening met daarop acht miljard mensen, allemaal met hetzelfde
gedachtenballonnetje: een wolkje met daarin een simpel brood. Geef
ons heden ons dagelijks brood. De tekenaar zou misschien één
reusachtige wolk tekenen boven die ontelbare hoofden met daarin één
reusachtig brood. Maar getekende mensen met een getekend brood kunnen
je nog altijd niet wijs maken wat honger is, ofschoon de tekenaar
onderscheid maakt tussen tekeningen die échte mensen moeten
voorstellen en een brood getekend in een wolk, dat de gedachte
van een brood moet voorstellen. Zeg ik het zo correct?
- Denk
ik wel, ja...
OVT:
Om dat nog dichterbij te brengen, kun je dus maar beter een houten
brood maken, zo creëer je de gedachte van de 'helaasheid', zo zou
Dimitri Verhulst het zeker noemen, want het is er wel maar je kunt er
niet in bijten. En het is mij nu ook duidelijk dat dit kunstwerk, als
je het zo mocht noemen, pas tot zijn recht kan komen eenmaal de
honger effectief heeft toegeslagen; je ziet het brood, je wilt er van
bijten maar je doet dat niet omdat je weet: daar bijt ik mijn tanden
op stuk. En is dat geen mooie uitdrukking?
- Je
tanden stuk bijten op iets?
OVT:
Inderdaad. Er is iets wat je niet wil, je verzet je daartegen uit
alle macht maar dat wil niet alleen niet baten, het schaadt ook nog,
het zorgt er immers op de koop toe voor dat je jezelf berooft van je
eigenste middelen om ooit nog verzet te kunnen bieden.
- En is
dat zo?
OVT:
Reken maar. Dat mensen getekend zijn door het leed, wil zeggen dat
zij kennis hebben gekregen van het bestaan van een absolute onmacht
ingevolge de confrontatie met een niets ontziende macht. Die macht
verbrijzelt de illusie van de wil omdat zij zich niets gelegen laat
zijn aan zaken zoals recht en onrecht, terwijl het de
rechtvaardigheidsgedachte is, ons geloof in het recht, welke onze wil
voedt, of tenminste de illusie daarvan. En dat het gaat om illusie,
daarvan overtuigt ons het leed van de honger, en uiteindelijk de dood
die hij ten tonele voert. Niemand heeft daar verhaal tegen. Het gaat
om een dimensie van het kwaad die men zo lang mogelijk tracht te
verbergen maar waaraan uiteindelijk niemand ontkomt. Helaas. Het
einde van de verspilling treedt pas op waar wij zelf worden verspild.
-
Hemeltje...
OVT:
Zeg dat wel. Maar het is nu nog niet zo ver voor u en voor mij, mijn
beste: voor ons hier is het voorlopig alleen nog maar een dreiging.
Een dreiging die heel dichtbij komt weliswaar maar, andermaal: het is
nog altijd slechts een dreiging. De zon gaat onder, dat is waar; maar
je weet toch ook wel dat primitieve volkeren niet zeker waren van een
volgende zonsopgang tot de dag dat zij begrepen hoe de hemellichamen
om elkander draaien.
- Je
neemt dan toch niet alle hoop weg?
OVT:
De hoop van Pasen zit in het wonder van het ei.
- Nu je
het zegt: dat kunstwerkje lijkt wel een ei...
In
koor: Een houten ei...
(J.B.,
Goede Vrijdag 2022)
12-04-2022
kerk en oorlog
kerk en oorlog
11-04-2022
Kerk en oorlog
Kerk en oorlog
Kerk en oorlog
NB:
De russisch-orthodoxe patriarch Kirill roept de Russen op zich in de
oorlog achter Poetin te scharen en tijdens een recente misviering in
Antwerpen verkondigde de katholieke bisschop Bonny aan de
achtergebleven vrouwen en kinderen van de frontsoldaten dat er geen
groter liefde bestaat dan zijn leven te geven voor zijn naasten.
En
ter gelegenheid van kerkelijke feestelijkheden in Rio de Janeiro (de
Wereld Jongeren Dagen in 2013) berichtte de pers dat de paus die
zichzelf noemde naar de arme heilige Franciscus van Assisi, het feest
met 5 miljoen dollar sponsorde. (Zie:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20140104_00912865
)
De
Nazoreeër had geen steen om het hoofd op te leggen maar katholieke
pausen moeten kennelijk niet onderdoen voor Russische kerkvorsten.
Zoals zij deden ten tijde van de Oostfronters, jagen ze ook nu,
gewapend met de 'blijde boodschap', de jonge mensen de oorlog in.
(J.B., 11 april 2022)
In aantocht: het tijdperk van de grote plunderingen?
In
aantocht: het tijdperk van de grote plunderingen?
Wie
vanochtend naar de lucht gekeken heeft, zal gezien hebben dat hij
volledig beschreven was met aan elkaar evenwijdige dampstrepen van
vliegtuigen, van West naar Oost, men kon er tientallen tellen: de
oorlog is nog niet voorbij, hij breidt zienderogen uit.
Er
wordt gezegd dat de Russische soldaten in de Oekraïne duchtig aan
het plunderen zijn gegaan: eerst gingen zij tekeer in de warenhuizen
omdat zij niet tijdig voorzien werden van proviand maar later
verzamelden zij ook de bezittingen van de op de vlucht geslagen
burgers om die dan naar hun vaak armlastige families in Rusland over
te maken. Althans, zo wordt ons hier verteld.
Agenten
in de weer voor hulpdiensten na ernstige verkeersongevallen getuigen
dat het geen zeldzaamheid is wanneer toevallige passanten op de weg
halt houden om de betrokken verkeersslachtoffers te bestelen in
plaats van hen te helpen. In de nazitijd werden in het kader van
Hitlers plannen voor meer 'Lebensraum' voor de ariërs, de lege
huizen en de bezittingen van miljoenen gedeporteerde joden door de
Duitsers prompt en voor een habbekrats verkocht; de Zwitserse banken
waar naast de joodse kapitalen ook hun deels van omgesmolten tanden
afkomstig goud geparkeerd stond, zwegen in alle talen. La
Suisse lave plus blanc
van sociologieprofessor Jean Ziegler laat overigens geen zweem van
twijfel bestaan over de hypocrisie van het (Zwitserse) bankwezen: een
advertentie van dit werk uit 1990 begint met de zin: 300
à 500 milliards de dollars, tel est le montant estimé des profits
réalisés chaque année sur le marché mondial de la drogue.
Principal receleur de l'argent de la mort: le système bancaire
suisse, qui n'a pas son pareil pour accueillir et recycler les
capitaux internationaux à l'abri des regards indiscrets."
(1) En
wanneer staten er alles aan doen om het minimuminkomen van hun
burgers te waarborgen, geschiedt zulks niet uit menslievendheid doch
om de sociale vrede te kunnen blijven handhaven welke onontbeerlijk
is voor het behouden van de regeringsmacht. En dit zijn geen
verhaaltjes.
De
vrees voor plunderingen is derhalve alles behalve ongegrond en de
massapychologie heeft er een flinke kluif aan: eenmaal het plunderen
begonnen, breidt het zich uit zoals een vuur en grijpt het alles
vernietigend om zich heen, waarbij niet alleen het privaatbezit eraan
gaat maar ook en vooral het fatsoen, de moraal, de normen en de
wetten totdat alleen nog de wet van de jungle rest.
Plunderingen
gedijen bij de gratie van politieke en sociale instabiliteit welke nu
in Europa voet aan wal zet ingevolge een polarisering die volgens de
evenwel omstreden historicus Ernst Nolte (1923-2016) hier altijd al
van de partij is geweest: Europa blijkt immer verdeeld in een
fascistisch en een marxistisch segment, extreemrechts vecht met
extreemlinks, het liberalisme wedijvert met het socialisme, het
nationalisme met het internationalisme. Twee tegengestelde
ideologieën die echter met eenzelfde drastisch geweld tegen elkaar
tekeer gaan. (2) Hoe dan ook blijkt zich de wereld verdeeld te hebben
in twee kampen die in zekere zin tot de genoemde polen terug te
voeren zijn en die zich ter gelegenheid van de Russische inval in de
Oekraïne in het Europa van vandaag opnieuw duidelijker lijken af te
tekenen. Alleen het ingrediënt honger ontbreekt nog om de chaos in
te zetten.
De
genoemde tweedeling is uiteraard al te simplistisch en daarom vrijwel
onwerkbaar: tussen de uitersten van zwart en wit spreidt zich een
brede zone uit met alle denkbare grijstinten. Dat de op til zijnde
polarisering wel enigszins inpasbaar lijkt in de genoemde
ideologische tweedeling, vormt daarom ook een niet gering gevaar. Er
dreigt een wij-zij-tegenstelling te ontstaan en dat betekent
allerminst vrede. Het aan bod brengen van alle mogelijke grijstinten
is een zaak van levensbelang geworden.
Zoals
dat ook het geval was onder meer bij de gebeurtenissen ten tijde van
het Derde Rijk (overigens ook in het katholieke Vlaanderen) alsook
daarna, maar bijvoorbeeld evenzeer in het Italië van Benito
Mussolini en in Spanje onder de dictatuur van Franco, blijken
fascistische dictators ook vandaag onverdroten hun meestal
achterbakse samenwerking voort te zetten met kerken die daar dan ook
duchtig garen kunnen bij spinnen. Vandaag roepen leiders uit de
orthodoxe kerk de gelovigen op om zich te scharen achter de Russische
leider Poetin (3) en sinds geruime tijd worden gelijkaardige
samenzweringen (maar dan met de katholieke kerkvorsten) bekokstoofd
in Hongarije en in Polen. De zondebokken zijn (hoe kan het ook
anders) kennelijk weer dezelfde als ten tijde van de Tweede
Wereldoorlog en de door de clerus opgestookte volkshaat heeft aldus
andermaal een religieus gezicht: de oorlog als hoogste uiting van
naastenliefde moet gevoerd worden tegen de ketters, zijnde de vrouwen
die uit werken gaan en pleiten voor abortus, de homo's, de
vreemdelingen en alle onproductieven, te beginnen bij de bejaarden
wiens aantal overigens reeds fel werd teruggedrongen tijdens de
recente genocidepoging welke doorging onder het mom van een
reddingsactie: het pandemie-fascisme...
(J.B.,
11 april 2022)
Verwijzingen:
(1)
Jean Ziegler, La Suisse lave
plus blanc, Editions Seuil, Paris 1990.
(2)
Ernst Nolte in: Rückblick
und Rechenschaft nach vier Jahrzehnten. Vom Faschismus in seiner
Epoche bis zur Historischen Existenz":
"Faschismus
ist Antimarxismus, der den Gegner durch die Ausbildung einer radikal
entgegengesetzten und doch benachbarten Ideologie und die Anwendung
von nahezu identischen und doch charakteristisch umgeprägten
Methoden zu vernichten trachtet, stets aber im undurchbrechbaren
Rahmen nationaler Selbstbehauptung und Autonomie (Zie:
https://web.archive.org/web/20100506140957/http://www.ernst-nolte.de/Ruckblick_und_Rechenschaft/Ruckblick_und_Rechenschaft1/ruckblick_und_rechenschaft1.html
).
Het probleem van lichaam en ziel - Aflevering 3: Pasen
Het
probleem van lichaam en ziel
Aflevering
3: Pasen
De
kaars offert zich aan de vlam. De wassen kaars offert zich aan de
ongrijpbare vlam. De stoffelijke kaars offert zich aan de
onstoffelijke vlam. De individuele stoffelijke kaars offert zich aan
het universele vuur van haar vlam. Het vuur transformeert de was van
de kaars in roet en rook maar ook in de warmte die leven schenkt. De
kaars wordt kleiner, de hoeveelheid warmte neemt toe. De kaars raakt
opgebrand, in haar warmte wassen bloemen, geen wassen bloemen doch
levende want groeiende. Activiteit transformeert stof tot geest. Het
lichaam wordt ouder en takelt af, de geest die eraan ontspruit wordt
jonger en leniger en komt steeds dichter bij de grote 'moedergeest'
en nadert de Waarheid.
Er
is geen betere bestemming denkbaar voor de was van de kaars dan op te
branden voor het vuur dat heilig is omdat het heiligt, omdat het heel
maakt, omdat het wat dood is, geneest en het geneest het dode in die
mate dat het levend wordt en zo dankt alle leven zichzelf aan de zon.
Op hun beurt zijn de levende lichamen de kaarsen die pas in de
activiteit van hun branden de ware bestemming vinden: het vuur
nestelt zich in hun schoot en doet daar het leven branden, brengt het
tot volle bloei en doet de geest daaruit ontvonken. Zo dragen de
lichamen de geest door de wereld en zij ontsteken op hun beurt vele
anderen, zodat wat eerst van dode was was, in een levend lichaam
wordt veranderd; zodat wat eerst koud was, warm wordt; zodat wat
eerst verzonken was in diepe slaap en onbewust, tot bewegen komt, tot
lopen, tot dansen, tot spreken, tot zingen.
Het
zingen van het vuur zindert doorheen de ganse kosmos en probeert hem
te verlichten, ontelbare zonnen houden het vuur al licht schenkend
vast en broeden met engelengeduld de eieren van de geest uit. Het ei
vindt geen betere bestemming dan door het kuiken verorberd te worden,
de schaal wordt open gepikt en afgeworpen, het kuiken wordt vogel,
krijgt vleugels en verheft zich met het allermooiste gezang dat ooit
op aarde werd gehoord tot in de hoogste sferen om daar geheel
onttrokken aan de zwaarte van de stof, met het onverhoopte wonder van
het vliegen hulde te brengen aan de geest van het vuur, dat de
levenschenkende warmte blijkt maar meteen ook het geestrijke licht
dat zichtbaar maakt wat is.
Wie
vervuld van geest ten slotte goed hebben leren kijken, moeten het op
den duur ook zien: dat er geen einde te bespeuren valt aan wat
eenmaal is opgeklommen uit de diepten van de kosmos die wij voor
duisternis hielden tot op de dag dat wij ontdekten dat wat wij eerst
voor graven hielden, schatkamers zijn. Zoals wij nu ook weten dat in
de diepst verborgen kloven van de oceaan, onderzeese vulkanische
vonken het leven doen ontstaan. Dit eindeloos zichzelf overtreffende
zijn - stof, door vuur verbrand tot warmte, leven, geest en dan nog
een eindeloze serie van steeds hogere vormen waarvan alleen de kunst
een idee kon geven - is misschien wel datgene wat met Pasen wordt
gevierd.
(J.B., 6
april 2022)
05-04-2022
Het probleem van lichaam en ziel Aflevering 2: Conditionering, determinisme en vrijheid
Het
probleem van lichaam en ziel
Aflevering
2: Conditionering, determinisme en vrijheid
Reductionisme,
dat is de basis van de menigvuldige misvattingen over de relatie
tussen lichaam en geest waarvan het materialisme en het idealisme de
meest bekende zijn. Ook de moderne werkelijkheidsopvatting van het
zogenaamde microreductionisme is daarmee verwant en het grote drama
is dat deze aanvankelijk louter positief wetenschappelijke opvatting
in bij uitstek de moderne fysica ook in het werkelijkheidsbeeld als
zodanig is naar binnen gesluisd zodat dit werkelijkheidsbeeld in
wezen geperverteerd is: wijsgeren die deze benaming eigenlijk niet
verdienen, hebben geheel arbitrair gesteld dat de grond van de
werkelijkheid als zodanig bestaat uit de aannames die een zekere
fysica funderen, terwijl de fysica zich sowieso welbewust beperkt tot
de stoffelijke werkelijkheid. Alleen al het bestaan van
betekenisvolle zinnen, kunst en humaniteit zetten elk
reductionistisch filosofisch gedrocht te kijk als een van de
schromelijkste aberraties uit dit tijdperk van verblinding, leugen en
bedrog. Een exponent daarvan vindt men in de 'filosofische' meningen
van Daniël Dennett en zijn volgelingen alsook in de 'ethiek' van
figuren zoals Peter Singer en andere aanhangers van het sentiëntisme.
De
kern van het reductionisme is in wezen de-subjectivering: men doet
daarbij alsof er een werkelijkheid op zichzelf bestaat, dit wil
zeggen, zonder dat er subjecten hoeven te zijn die daarvan deel
uitmaken en voor wie deze werkelijkheid betekenis heeft. Zo zou men
er dan vanuit gaan dat een hamer op zich kon bestaan, dus zonder
gebruiker. Of een Nederlandse zin, zonder een mens die deze zin
uitspreekt of begrijpt. Of een ganse kosmos... zonder bewustzijn. Het
is bijna niet te vatten hoe aanhangers van het reductionisme niet
blijken in te zien dat de dingen samenvallen met hun betekenis, die
eigenlijk hun 'geest' is, terwijl hun materiëel-energetische
component slechts hun drager is of dus hun 'lichaam', zoals ook het
woordbeeld of de klank het lichaam is van een woord, waarvan de
betekenis, die in een heel andere wereld bestaat dan de
energetisch-materiële, zijn geest is. Het is dan uiteraard de geest
die de woorden voortbrengt teneinde bijvoorbeeld iets betekenisvols
te kunnen mededelen aan een ander, die weliswaar aanvankelijk alleen
maar geluiden waarneemt met het gehoorzintuig maar die deze klanken
dan terug omzet in de daaraan toegekende betekenissen welke zij voor
iedereen die van het taalgebied in kwestie deel uitmaakt, behouden
dankzij het principe van de trouw of het zich onderwerpen aan eens
gemaakte afspraken.
De
neiging tot reductionisme kan nu nergens anders zijn oorsprong vinden
dan in de drang om te heersen: zoals een dictator zijn onderdanen wil
herleiden tot een massa van allemaal dezelfde individuen teneinde hen
te kunnen manipuleren en hen te kunnen inzetten als een aan hem
gehoorzaam instrument, zo ook wil men de werkelijkheid reduceren tot
een constructie bestaande uit zogenaamde 'elementaire bouwstenen'.
Wat een vergissing is, zoals reeds Augustinus van Hippo (354-430)
opmerkte, alleen al omdat de werkelijke dingen helemaal niet
geconstrueerd zijn: dat lijkt alleen maar zo omdat wij kijken met de
bril van de ingenieur die met stenen een huis bouwt en die met bomen
een bos fabriceert, terwijl stenen noch bomen maaksels zijn, trouwens
evenmin als de mensen waaruit dictators gehoorzame massa's pogen te
maken. Het is zonde om mensen te herleiden tot bouwstenen van een
massa omdat deze reductie een feitelijke genocide vooronderstelt.
Het
fabriceren van gehoorzame massa's uit mensen is pas mogelijk nadat
die mensen eerst ontmenselijkt werden om daarna dienst te kunnen doen
als de manipuleerbare grondstof, de lege hulzen waaruit de dictator
zijn manipuleerbare massa construeert. Ofschoon het er alle schijn
van heeft dat een massa is opgebouwd uit mensen, is dat allerminst
het geval en daarom ook overstijgt de massa allerminst de mensen
waaruit een dictator haar lijkt te construeren: de massa is een
fabricaat uit ontmenselijkte mensen, zoals de inhoud van een
beenhouwerij bestaat uit eerst gedode dieren. En zoals mensen
onvergelijkbaar veel meer zijn dan de massa (die uit mensen lijkt te
zijn geconstrueerd terwijl dat niet het geval is omdat het om
ontmenselijkte individuen gaat), zo ook overtreffen cultuurproducten
zoals kasten en huizen geenszins de levende bomen waaruit ze zijn
gemaakt omdat zij gefabriceerd worden uit afgezaagde, dode bomen.
Evenzo overtreft de cultuur zelf nimmer de natuur waarop dit
menselijk maaksel vegeteert en zo bijvoorbeeld is het ook de grootste
frustratie van elke kunstenaar te moeten beseffen dat zijn werk de
natuurlijke schoonheid nooit kan evenaren: aan de schepping kan hij
op de keper helemaal niets toevoegen, in het beste geval kan hij er
slechts naar verwijzen.
Bij
het bruikbaar maken van mensen voor de vorming van een massa die zijn
gehoorzaam instrument moet zijn, dient een dictator vooreerst de
vrijheid of de vrije wil aan de te onderwerpen individuen te
ontnemen. In het communisme gebeurt dat vanuit een ideologie die
stoelt op mechanismen van conditionering verbonden met de theorie van
de Russische psycholoog Ivan Setsjenov (1829-1905), evenwel
toegeschreven aan diens volgeling, de allerminst communistisch
gezinde Russische fysioloog Ivan Pavlov (1849-1936), die voor zijn
spreekwoordelijke hond(en) in Sint-Petersburg een standbeeld liet
oprichten. De Amerikaanse psycholoog Burrhus Skinner (1904-1990)
ontwikkelde een op conditionering gebaseerde gedragstheorie, het
(radicaal) behaviorisme. In het filosofisch behaviorisme wordt ook
het denken (dat als een vorm van gedrag wordt gezien) als volledig
geconditioneerd beschouwd, wat uiteraard bijzonder reductionistisch
is. Wie deze opvattingen zijn toegedaan, blijken niet in te zien dat
het determinisme (van de dode stof en van de geconditioneerde
levensfuncties) niet alleen feitelijk is maar tevens een conditio
sine qua non voor de mogelijkheid van de vrije wil, zodat de twee
elkaar allerminst uitsluiten: vrijheid vergt anticipatie en
anticiperen is pas mogelijk als men kan inschatten wat te gebeuren
staat, waartoe deterministische wetten een absolute voorwaarde zijn.
Het
probleem van lichaam en ziel: Monisme, dualisme en infinitisme, of:
alles is in superpositie, niets bestaat echt én alles bestaat echt
Wie
een heel klein beetje vertrouwd is met elementaire meetkunde en
algebra, zal op de hoogte zijn van het probleem van de
incommensurabiliteit (of de onvergelijkbaarheid) van een lijnstuk met
een cirkelomtrek (of van rechten met krommen in het algemeen) waarvan
het getal πbij
manier van spreken het 'levend bewijs' is: π
is een nimmer te schrijven getal dat ontstaat wanneer men probeert om
de verhouding uit te drukken tussen de omtrek en de diameter van een
cirkel. De twee bestaan namelijk elk in een andere wereld omdat zij
elk een eigen 'Adam', een eigen vertrekpunt, een eigen eenheidslengte
hebben: de eenheidslengte van een lijnstuk is een lijnstuk, die van
een cirkel is een cirkel.
Neemt
men een gegeven cirkelomtrek als lengte-eenheid, dan kan men (door de
diameter van de cirkel te vermenigvuldigen) moeiteloos exact een
tweede cirkel tekenen waarvan de omtrek een veelvoud is van de eerste
maar vergelijkt men een cirkel met een lijnstuk dan loopt dit altijd
fout. Als men vooraf een lijnstuk als eenheidsmaat stelt, dan kan men
daaruit nooit een perfecte afmeting verkrijgen voor de cirkelomtrek
die men op grond daarvan vormt. Vertrekt men daarentegen van een
gegeven cirkelomtrek waarvan men aanneemt dat hij een eenheidslengte
heeft, dan kan men wel cirkels construeren waarvan de omtrek een
perfect veelvoud van de eerste gegeven cirkel zijn maar nooit zal men
dan de diameter in een reëel bestaand getal kunnen uitdrukken.
Rechten en cirkels bevinden zich elk in een eigen wereld omdat zij
elk een eigen oorsprong hebben, namelijk een eigen eenheidslengte en
die twee werelden zijn nimmer perfect te overbruggen, wat wil zeggen
dat er geen derde wereld bestaat waarin die twee ook écht (dit wil
zeggen: als reële getallen) bestaan.
Maar
wat het geval is in de 'eenvoudige' wereld van de wiskunde, zal
uiteraard ook het geval zijn in de werelden buiten de wiskundige en
zo kan met zekerheid worden gesteld dat lichaam en geest
onverenigbaar zijn of onvergelijkbaar omdat zij elk vanuit andere,
eigen beginselen vertrekken: Wat
uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is,
is geest.
(Joh. 3:6). Meteen wordt ook duidelijk dat het vermenigvuldigen van
het aantal werelden of dus het zoeken naar een wereld die een zo
groot mogelijk aantal verschillende werelden bevat, alleen maar kan
resulteren in een wereld waarin helemaal niets meer echt of onecht
is, een wereld waarin alles zweeft en waarin de dingen nu eens echt
zijn, dan weer minder echt, naar gelang onze voortdurend veranderende
positie die wij daar tegenover innemen. En omdat deze beschrijving
van onze dagelijkse werkelijkheid spontaan doet denken aan de manier
waarop de kwantumwereld wordt voorgesteld, zou men kunnen vermoeden
dat die beschrijving toch niet helemaal fout kan zijn.
Appelen
kunnen niet vergeleken worden met citroenen en dat betekent dat men
het wel vanzelfsprekend kan vinden om uit een mand appelen de
grootste te kiezen maar van zodra men moet kiezen tussen appelen en
citroenen, is de grootte niet langer het enige criterium en wordt het
heel moeilijk om de twee te vergelijken. Geld zou hier een oplossing
kunnen brengen wanneer het ook mogelijk was om alles volledig uit te
drukken in zijn prijs of in zijn marktwaarde maar omdat dit niet het
geval is, worden daar waar men uitgaat van het tegendeel, essentiële
zaken over het hoofd gezien. Zo zijn mensen niet herleidbaar tot een
prijs, al neigt men er wel toe om dat te gaan geloven waar mensen hun
arbeid(stijd) verkopen. Echter, omdat zij dit niet uit vrije wil doen
doch uit noodzaak ingevolge een mechanisme van chantage inherent aan
de kapitalistische economie (het inlossen van basisbehoeften vergt
geld dat op zijn beurt levenstijd opeist). De begane fout is
dramatisch en zij treedt ook op waar lichaam en geest onderling
worden vergeleken.
Sommigen
drukken geest uit in termen van materie ofwel andersom. Men gelooft
bijvoorbeeld dat de geest, of dan toch het geheugen, met de hersenen
samenvalt, of dan toch met de werking van de hersenen. Anderen
geloven dat alle dingen, en dus ook de materie en de hersenen, eerst
binnen de geest bestaan als idee. Maar zoals dat ook het geval is
waar men op de hoger aangegeven wijze lijnstukken met cirkels
vergelijkt, kan men materie en geest ook beschouwen als zaken met een
eigen, andere oorsprong. Alleen is het zo dat er in de totaliteit van
de werkelijkheid niet twee (onderling onvergelijkbare) werkelijkheden
bestaan doch een ontelbaar aantal. Waarbij zoals gezegd niets op een
correcte manier kan uitgedrukt worden in termen van iets anders:
alles is ofwel onecht ofwel echt ofwel iets tussen die twee, naar
gelang de (constant veranderende) positie waarin men zichzelf bevindt
en waarin zich alle andere dingen bevinden. Alles zweeft.
(J.B., 1
april 2022).
30-03-2022
Oorlogspropaganda
Oorlogspropaganda
Het
woord 'propaganda' betekent 'voortplanting' en werd voor het eerst
gebruikt in 1622 toen het Vaticaan de Sacra
Congregatio de Propaganda Fide (Heilige
Congregatie voor de Voorplanting van het Geloof)
stichtte. (1) Propaganda heeft te maken met ledenwerving middels
eenzijdige of verzonnen informatie. (2) Van eenzijdigheid is algauw
sprake van zodra kritiek en oppositie ontbreken of verboden worden,
wat herinnert aan de 'corona-commissie' welke via de media het volk
voorhield om 'enkel te luisteren naar het officiële nieuws' (3)
zodat onder meer dit facet van de pandemie niet alleen direct verwees
naar de Denkpolitie in de dystopie uit 1984
van George Orwell maar evengoed deed denken aan oorlogspropaganda
zonder meer. De
'newspeak' onder Big Brother weert alle meningen die niet afkomstig
zijn van 'de Partij' want die zijn 'misdenk' of 'crimethink'. Zoals
Michel Foucault het zegt, moet verborgen blijven waar de macht
vandaan komt. Het is puur zelfbedrog als wij alleen het officiële
nieuws beluisteren en denken dat democratie bestaan kan zonder
onafhankelijkheid, inspraak van het volk, buitenstaanders en kritiek.
Blinde gehoorzaamheid aan leiders zoals in de beruchte uitvlucht
'Befehl ist Befehl'
ontslaat ons immers
niet van onze plichten jegens onze medemensen en jegens de waarheid
als zodanig. De ijver waarmee mensen een complot dat tegen hen
gesmeed wordt, ontkennen, is recht evenredig met de angst voor het
besef van de onherbergzaamheid van deze wereld. (4) Het moedwillig
verketteren in België van geleerden zoals dr. Geert Vanden Bossche
omwille van diens inmiddels bewaarheide waarschuwing dat
massavaccinatie tijdens de pandemie onafwendbaar leidt tot een
uitbarsting van mutaties van het betrokken virus en de arrestatie in
Nederland van Wim Engel en andere gewetensvolle activisten die in het
vuur van de waanzin van de technocraten een lans breken ter
verdediging van onder meer de kinderrechten, onderstrepen de ernst
van de toestand die onafwendbaar uitdraait op een wereldoorlog die
zichzelf nog altijd niet in de ogen durft te kijken.
Propaganda
is indoctrinatie (een vorm van manipulatie, eigen aan totalitaire
regimes) waarvan vroeger radio en vandaag ook televisie de uitgelezen
instrumenten zijn omdat zij de communicatie in slechts één enkele
richting dulden - het hoofdkenmerk van het bevel - terwijl het
internet dat principieel vrije mededeling van mening en dialoog
toelaat, geschuwd wordt sinds het enkele jaren geleden de opstand in
de Noord-Afrikaanse dictaturen faciliteerde en om die reden worden
momenteel vrije zenders alsook bloggers massaal de mond gesnoerd
terwijl onder oneigenlijke voorwendsels ook fysieke samenscholingen
verboden worden en door verregaande controle onmogelijk gemaakt wat,
Heinrich Heine indachtig, een gewis voorteken is van fysiek geweld,
repressie en uiteindelijk ook mobilisering van de massa tot oorlog.
Manipulatie
en indoctrinatie worden nog versterkt door een eenheidsdenken dat
massa's in één welbepaalde richting dwingt. Terwijl tot voor kort
de waarde van de dingen en ook die van de mensen quasi louter in
economische termen werd uitgedrukt, geldt ingevolge het feit dat het
verlengstuk van de economie de oorlog is, dat de op christelijke
leest geschoeide morele vanzelfsprekendheden van weleer stelselmatig
het onderspit delven ten voordele van het botte recht van de
sterkste, het geweld en de terreur waarmee de onwaarden van de nieuwe
normen aan de massa worden opgelegd. Propaganda of geweld middels
ideeën is daartoe het uitgelezen middel.
Wie
zich middenin een oorlog bevinden, verliezen alras de
afstandelijkheid die wel wordt aan de dag gelegd met betrekking tot
voorbije oorlogen en conflicten in afgelegen gebieden; men denkt er
dan niet aan om de informatie die van het eigen regime afkomstig is,
met argusogen te bekijken omdat de persoonlijke betrokkenheid
partijdig maakt. Toch is het een onbetwistbaar feit dat in tijden
van oorlog, navenante oorlogspropaganda altijd van de partij is. Het
is daarbij een quasie onuitgesproken realiteit dat tijdens het zich
vormen van de elkaar te bestrijden kampen, alle betrokkenen in feite
lijden aan een zekere verdwazing welke hen belet om zich te keren
tegen de zich naar voren werkende formaties, ook wanneer zij
aanvankelijk niet geneigd waren om diegenen als hun vijand te aanzien
die uiteindelijk als dusdanig uit de bus komen. Er bestaat derhalve
een toestand van onbeslistheid welke aan de betrokkenen verbiedt om
openlijk een persoonlijke keuze te maken vooraleer die door de
heersende machthebbers werd bepaald en dus in feite afgedwongen. Door
eigen winzucht geneigd om de kant van de sterkste te kiezen, moet men
immers nog het ogenblik afwachten waarop zich na de onvoorspelbare
formatie van de strijdende partijen de sterkste als zodanig heeft
geprofileerd. Uitgerekend gedurende dat vormingsproces van de
verschillende partijen speelt propaganda haar hoofdrol en per
definitie is zij dan allerminst objectieve informatie doch leugen en
bedrog welke zich als objectieve informatie wil doen overkomen. Deze
'kunst van het liegen' beperkt zich niet tot de gekende retorica:
omdat zij massa's moet overtuigen, neemt zij allerminst haar
toevlucht tot de rede en neemt zij evenwel onder de mom van
redelijkheid haar toevlucht tot opzettelijke leugens, dreiging en
terreur met het grofste geweld.
(3)
In de televisionele
corona-update van 21 maart 2020 gebood de woordvoerder van het
Nationaal Crisiscentrum Yves Stevens letterlijk: "Volg
eerst en vooral enkel het officiële nieuws op. Ga niet verder op
geruchten, vals nieuws, enzovoort, enzovoort. Dat kan alleen maar
onzekerheid veroorzaken." Alsof
er iets was dat meer onzekerheid kon zaaien dan het verbod op vrije
mening, want dat is het verbod op kritische bedenkingen en het
stellen van vragen. En meteen voegde hij daar aan toe dat een
speciaal opgeleid team psychosociale steun zal verlenen aan burgers
die met onzekerheden zouden kampen.
In
Antisemitism, het eerste deel van haar werk The Origins of
Totalitarianism, onderstreept Hannah Arendt met betrekking tot
terreur het cruciale kenmerk: terreur maakt slachtoffers naar
volstrekte willekeur. Terreur, aldus Hannah Arendt, dient niet om uit
te roeien of om bang te maken maar om te heersen over een gehoorzame
massa.(1) Met terreur wordt een ideologie opgelegd.
(2)
Bij
terreur is iedereen potentieel slachtoffer, niemand is nog veilig
want schuld en onschuld spelen helemaal geen rol meer. Bij terreur
kan de veiligheid zelf door niemand nog worden verzekerd, er heerst
dan een totale onwetendheid over de toekomst, er zijn niet langer
mogelijkheden tot voorzichtigheid of tot preventie, wat eigenlijk
betekent dat ook de vrijheid opgeheven werd omdat vrijheid pas
mogelijk is waar men ook in staat is om te anticiperen op de gevolgen
van zijn daden. Terreur is een voortdurende dreiging en eigen aan de
dreiging is dat de genoemde onwetendheid haar blinde geweld nog
vermenigvuldigt: waar bombardementen dreigen, moet men dag en nacht
op zijn hoede zijn. Effectieve belastingencontrole zal minder dan één
percent van de burgers treffen maar een dreiging van forse boetes
maakt dat door de band iedereen altijd keurig zijn taksen betaalt. De
onwetendheid omtrent het feit of men zelf gecontroleerd zal worden,
vermenigvuldigt de impact van het systeem. Onwetendheid voedt de
jacht op zekerheid waaraan verzekeringsmakelaars hun rijkdom danken
maar die bij terreur fataal buiten bereik blijft, terwijl niets meer
zenuwslopend is dan te leven in onzekerheid. Cancer, quand c'
est?, zo vertolkt Stromae die onmacht omtrent gezondheid en
zij is hetzelfde euvel dat wie achterblijven treft na de verdwijning
van hun naasten en ook alle betrokkenen bij het oorlogsfront. Oorlog
is terreur.
Wie
naar het front moeten, worden geterroriseerd: enerzijds door hun
aanvallers maar anderzijds ook en vooral door hun eigen oversten,
namelijk waar die geen betere uitkomst zien dan geweld met geweld te
beantwoorden. Voor wie opgeroepen worden ten oorlog, rest slechts de
keuze tussen het heldendom en de lafheid, waarbij de beide
uiteindelijk de dood tot gevolg hebben: in het geval van het
heldendom is dat de fysieke dood terwijl wie zich door (al dan niet
reële) lafhartigheid van de eigen ziel benemen, zichzelf overleven,
wat nog erger is dan de fysieke dood omdat zij voor de rest van hun
dagen, de (al dan niet vermeende) dood van hun mens-zijn bewust
moeten beleven.
Het
heldendom is bovendien maar al te dikwijls bijzonder verraderlijk
verbonden met de onwetendheid, met de roekeloosheid, met het
zelfbedrog en uiteindelijk met het bedrog tout-court (van bij uitstek
de blikken medailles en de betonnen standbeelden). Helden delen in
een onwetendheid waar zij klakkeloos geloven wat hun sluwe oversten
hen opleggen vanuit hun veilige schuilkelders, namelijk dat zij in de
oorlog sneuvelend een heilige plicht vervullen jegens vrouw en kind
en de kerk giet nog heilige olie op dit vuur met de uitleg dat dit
geven van zijn leven voor zijn naaste getuigt van de
allerhoogste liefde. Edoch, dat niet naastenliefde doch sociale druk
en derhalve de vrees voor verbanning uit de maatschappij hier de
eigenlijke drijfveer is, begint pas te dagen als uit lange tijd
geheim gehouden documenten blijkt dat in de reddingssloepen bij de
ramp van de Titanic uitsluitend volwassen mannen zaten en dat de
eersteklassers, onder wie tal van leidinggevende figuren, de hekkens
van de compartimenten van de lager geklasseerden op het schip,
haastig afsloten toen duidelijk werd dat The Unsinkable water
maakte. Van naastenliefde was ook nauwelijks sprake ter gelegenheid
van het experiment van Millgram, dat daarentegen de gehoorzaamheid
aan bevelhebbers en derhalve de zorg voor het eigen hachje (ten koste
van andermans leven) als de ware drijfveer voor de beslissingen van
het gros der mensen aan het licht bracht.
In
zijn Alzo sprak Zarathoestra schrijft Friedrich Nietzsche:
Met bloed schreven zij tekenen op de weg, die zij gegaan waren;
en hun dwaasheid leerde, dat men met bloed de waarheid bewijst. Doch
bloed is de slechtste getuige der waarheid; bloed vergiftigt de
zuiverste leer nog tot waan en tot haat der harten. (3)
Oordeel
derhalve zelf: zijn helden dan te vinden onder hen die er
gewapenderhand en zodoende welbewust op uit zijn om anderen te doden
- die overigens eveneens hun heilige plicht vervullen jegens
vrouw en kind - of vindt men hen veeleer onder wie hun leven aan hun
naasten schenken door het te transformeren in (vaak ondergewaardeerd)
werk ten bate van het leven van wie zij liefhebben?
(J.B.,
28 maart 2022)
Verwijzingen:
(1)
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism, Pinguin
Classics 2017 (1951), pag. 7: A fundamental difference between
modern dictatorships and all other tyrannies of the past is that
terror is no longer used as a means to exterminate and frighten
opponents, but as an instrument to rule masses of people who are
perfectly obedient.
(2)
Ib., pp. 7-8: In order to establish a totalitarian regime,
terror must be presented as an instrument for carrying out a specific
ideology (...).
(3)
Friedrich Wilhelm Nietzsche, Aldus
sprak Zarathoestra. Een boek voor allen en voor niemand,
in een vertaling van P. Endt en H. Marsman, Wereldbibliotheek bv.,
Amsterdam, 2021, pag. 82. (Oorspronkelijk:Nietzsche,
F.W. (1892), Also
sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen,
1883-1885, 1. vollständige Ausgabe aller Teile. p. 624 [Zweiter
Teil, Von den
Priestern]:
"Blutzeichen
schriebern sie auf den Weg, den sie gingen, und ihre Torheit lehrte,
daß man mit Blut die Wahrheit beweise. Aber Blut ist die
schlechteste Zeuge det Wahrheit; Blut vergiftet die reinste Lehre
noch zu Wahn und Haß der Herzen".)
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: