De
nieuwe pest (vervolg 27):
De
derde contaminatievorm
Van
contaminatie of besmetting is sprake waar een microbe in een levend
wezen is binnengedrongen om zich daar te vermenigvuldigen. Mensen
kunnen besmet worden met fysieke ziekteverwekkers maar ook
psycho-sociale ziekten kunnen ons contamineren. In dat laatste geval
betreft het bijvoorbeeld een contaminatie met angst, een overigens
zeer gevreesde en soms dodelijke ziekteverwekker, waarvan de drager
geen microbe is maar wel een meme: een idee of een ideologie. Memen
bestaan analoog met genen: de laatsten geven informatie door via het
DNA, de eersten via de cultuur. Zoals contaminatie met een microbe
gebeurt via fysiek contact, zo gebeurt contaminatie met een ideologie
via psychisch contact maar omdat het weliswaar psychische karakter
van woorden vaak gepaard gaat met het fysieke spreken, lopen de beide
vormen van contaminatie dikwijls door elkaar zodat men eigenlijk kan
stellen dat de contaminatie met ideologieën en deze met microben
dikwijls hand in hand gaan en bij uitstek is dat het geval in de
negatieve zin, namelijk waar wij weten dat bijvoorbeeld religieuze
overtuigingen, regels en gebruiken ingegeven werden uit hygiënische
overwegingen. Of dit laatste 'voordeel' van in dit geval een religie
de nadelen ervan overtreft, valt nog te bezien want vaak zijn
religies duizenden jaren oud en hebben zij betrekking op gebruiken en
omstandigheden die niet langer bestaan terwijl de ziekmakende werking
van angst - die vooral wordt veroorzaakt door godsdiensten - een niet
gering probleem is.
Angst
is niet alleen psychisch: het is een toestand met lichamelijke
symptomen, een toestand die ziekmakend en zelfs letaal kan zijn.
Angst verraadt zich in iemands gelaatsuitdrukking maar ook in zijn
gedrag en in zijn opvattingen. Angst heeft een verregaande weerslag
op de lichamelijke gesteldheid: de polsfrequentie stijgt, evenals de
bloeddruk en de productie van adrenaline. De 'bedoeling' is dat men
zich fysiek voorbereidt op een lichamelijke activiteit, hetzij de
aanval hetzij de vlucht. Gaat het echter om verschrikkingen waarvoor
men niet op de vlucht kan gaan, zoals de dreiging van het hellevuur,
dan richt de opstand van het lichaam zich tegen zichzelf en wordt de
betrokkene ziek: herhaalde hartkloppingen en verhoogde bloeddruk of
algemene stress veroorzaken een hartaanval of allerlei systemische
ziekten waaraan de betrokkenen dikwijls voortijdig sterft. Nu is het
de bedoeling van een godsdienst dat zij via de angst het gedrag van
mensen kan sturen, dat zij het brein van de gelovige bezet en zijn
wil overneemt, zodat de gecontamineerde niet langer vrij is maar
slaafs doet wat de godsdienstregels hem opdragen op straffe van
bijvoorbeeld de eeuwige verdoemenis in de hel. En waar hebben wij dit
nog gehoord? Inderdaad: godsdiensten veroorzaken in het menselijk
brein wat virussen doen in het celbrein: "net
zoals vliegtuigkapers die het stuur in de cockpit overnemen,
schakelen virussen het celbrein van de gastheercel uit en vervangen
het door hun eigen commando (RNA/DNA) en zo zijn onze geïnfecteerde
cellen in feite niet langer de onze." (1)
En de analogie gaat nog verder: net zoals een virus dat eigen
voortplantingsorganen mist en dat daarom de voortplantingsorganen
moet gebruiken van de cel waarop het parasiteert, zo ook planten de
priesters zich niet voort - zij zijn hier te lande overigens allemaal
van het mannelijk geslacht - maar gebruiken zij de voortplanting van
hen op wie de betrokken godsdienst parasiteert. Net zoals een
epidemie of een pandemie "een
bijwerking is van de virale ijver tot zelfbehoud en net zoals voor
een virus mensen gewoon levensmiddelen zijn (zoals het vee dat is
voor mensen)"
(1), zo ook is een godsdienst een instrument tot zelfbehoud van een
welbepaalde sociale klasse, namelijk de zogenaamde priesters.
Zoals
gezegd zijn de voertuigen van de angst die evengoed ziek kan maken
als microben, bepaalde memen of ideeën, opvattingen, gedragsregels
welke gesanctioneerd worden in het hiernamaals of reeds in het heden
- meer bepaald door sociale uitsluiting van de 'zondaars' - en daarom
zijn de voertuigen van die angst in feite dreigementen: religies zijn
in wezen (angstaanjagende) dreigementen, het zijn verhalen die van
mensen, als zij die geloven, een gewenst gedrag afpersen, zoals
bijvoorbeeld het storten van geld op de rekening van de
schatbewaarder van de betrokken godsdienst. Waar mensen en culturen
naïef of primitief zijn of wegens armoede en kans op chantage
gevoelig zijn voor afpersing, zoals dat het geval was in ons eigen
verleden, gebeurde zulks vrij letterlijk met bij voorbeeld het
handeltje van de aflaten dat immers neerkomt op de dreiging: "Als
gij ons geen geld geeft, zult gij branden in de hel", wat
gelijkt op de gekende bedreiging: "Uw geld of uw leven!"
Worden de culturen verfijnder en de mensen verstandiger, dan
verdwijnt de godsdienst allerminst: zij volgt de trend en
transformeert tot meer gesofisticeerde vormen van bedreiging en
afpersing. Zij verfijnt haar theologie en past deze aan de nieuwe
wetenschappelijke en ethische inzichten aan en zij probeert al te
aperte inconsistenties binnen het geloof en de geloofsartikelen weg
te werken. Als Jahweh op een gegeven ogenblik via een engel aan
Abraham die op het punt staat zijn zoon Isaak te offeren, zegt dat
dit voortaan niet meer nodig is en dat god vrede zal nemen met een
offerdier, gaat het om een aanpassing aan de menselijke overtuiging
dat een jaloerse god die ten bewijze van de vroomheid van zijn
gelovigen eist dat zij voor Hem hun eerstgeboren zoon slachten,
ongeloofwaardig is geworden. Maar uiteraard verraadt de aanpassing
tegelijk dat de aanbeden godheid een product is van de menselijke
geest in plaats van andersom.
En
hier zijn we beland bij een gloednieuw verschijnsel. Waar het virus
aanvankelijk een natuurlijke ziekteverwekker is - een eerste vorm van
contaminatie - en de godsdienst geheel van menselijke makelij - een
tweede vorm van contaminatie - geeft de hedendaagse kennis ons
vandaag de mogelijkheid tot een derde contaminatievorm: virussen
kunnen worden gemaakt zoals men ooit godsdiensten heeft gemaakt. En
dit machtsmiddel geeft aan de uitvinder ervan wel het enorme voordeel
dat geen van de gecontamineerden nog in staat zal zijn om de
indringer af te weren. Wie te maken krijgen met de meme van een
godsdienst, zijn alsnog in staat om de angst of de psycho-sociale
dreiging die ervan uitgaat, te verwerpen maar wie met een virus
gecontamineerd worden, verliezen compleet de troef van hun vrije. En
de vraag of het dan mogelijk is dat het mensdom heden te maken heeft
met een nieuwe priesterklasse die zich van het beschreven
oppermachtige instrument zou bedienen, kan helaas niet langer
terzijde worden geschoven als een loutere samenzweringstheorie:
daarvoor hebben onverbloemde uitspraken van een steeds tallozer
wordende club van vooraanstaande en machtige geleerden en politici in
het recente verleden gezorgd met als koprijder sir David Attenborough
met zijn alom getolereerde "Let them starve!" Over de
gruwelijke ontsporingen ter zake in het recente verleden moet nog een
woordje worden gezegd. (2)
(J.B.,
4 april 2020)
Verwijzingen:
(1)
Zie: Virusvee:
http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3208253
(2)
Zie o.m.: Gie
van den Berghe, De
mens voorbij. Over vooruitgang en maakbaarheid. 1650-2050,
Meulenhof/Manteau
2009. Een PDF van het boek is voorhanden op het internet - zie:
http://www.serendib.be/boeken/De-mens-voorbij.htm