Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
22-04-2022
De crisis en de zondebokken
De
crisis en de zondebokken
Honden,
katten en andere huisdieren zijn er straks meer dan mensen; zij
werken niet en kosten vaak handenvol geld want in voorspoedige tijden
zijn ze niet alleen klant bij de dierenarts maar bijvoorbeeld ook bij
de kapper en in allerhande speciaalzaken. Keert echter het tij, dan
is het uit met aaien en paaien: de economische crisis verandert wat
eens troeteldieren waren in een mum van tijd in voorwerpen waarop men
zich afreageert. Het dierenasiel geraakt overvol en menig hondje
krijgt de genadespuit; katten die willen overleven, moeten weer
muizen leren te vangen. Maar de pikorde, waarbij zich het recht van
de sterkste manifesteert in de vorming van een welbepaalde
hiërarchie, beperkt zich allerminst tot een strijd tussen de
soorten: de mens 'pikt' ook en vooral ondergeschikte soortgenoten en
dit pikken doet zich vooral voor als het beruchte pesten.
Ofschoon
pestgedrag dermate kan escaleren dat slachtoffers zich op den duur
gaan zelfmoorden, kunnen sociale omstandigheden van die aard zijn dat
pestgedrag zich niet langer beperkt tot negeren, uitsluiten en
demoniseren maar alras overgaat in karaktermoord, fysieke
mishandeling, moord en zelfs genocide, zoals dat bijvoorbeeld het
geval was in de Tweede Wereldoorlog toen het voltallige joodse volk
werd geviseerd ingevolge een in een staatsideologie tot wet verheven
racisme waarbij zes miljoen onschuldige en weerloze burgers door een
twintigste-eeuwse Europese geciviliseerde natie planmatig en op
industriële wijze werden omgebracht alsof het ging om
rattenverdelging.
Het
fenomeen van de zondebok werd uitvoerig onderzocht door René Girard:
geweld binnenin een groep wordt gekanaliseerd in de richting van één
zondebok waarop allen zich afreageren door hem te doden, waarna als
bij wonder de frustratie en het geweld verdwijnen. Paradoxaal genoeg
kan dan uiteindelijk de zondebok vergoddelijkt worden zoals dat het
geval is met het onschuldige Lam dat zich offert voor het heil van
allen in het christendom maar door de band heeft de groep een
blijvende behoefte aan steeds nieuwe zondebokken om haar frustraties
en haar woede op te koelen. Omdat de meerderheid der mensen
onsportief blijkt en lafhartig, zullen zwakkeren en minderheden het
altijd weer moeten ontgelden.
De
geriatrie was in zekere zin een bijproduct van de hoogconjunctuur,
net zoals de poging tot inclusie van gehandicapten die plots
andersvaliden mochten heten, het humane asielbeleid, het
homohuwelijk, de aandacht voor transgenders en de patiëntenrechten.
Maar van zodra het schip van de economie in woeliger vaarwater
terecht kwam, maakten de geriaters plaats voor de
euthanasiepropagandisten. Er werd duchtig gesnoeid in de toelagen
voor hulpbehoevenden en een extreme verrechtsing remde alle
multiculturele tendensen af.
De
godsdienstvrijheid kwam op de helling te staan en ter gelegenheid van
de pandemie werd ook de vrijheid van mening gefnuikt. Inclusie
verdween naar de achtergrond en Europa bouwde in Turkije
concentratiekampen voor zijn uitgesloten
vluchtelingen. Er bleek een kinderrechtencommissaris nodig en over de
zelfmoordcijfers mocht ineens niet langer worden gecommuniceerd. De
pandemie ontmaskerde de zorginstellingen voor bejaarden als een bizar
soort van gevangenissen vol onschuldigen met levenslang. Over de
verstoten, depressieve, ondervoede en vaak ook onverzorgde mensen die
niet langer maatschappelijk rendabel waren en die bezweken aan
corona, oordeelden door de staat betaalde 'filosofen' op de buis dat
men het niet langer kon hebben over een verlies van mensen maar
slechts over (luttele) verloren levensjaren.
Eén
op de vier schoolkinderen blijken 's morgens niet ontbeten te hebben.
Niet zelden wordt hun studie gehypothekeerd omdat zij zorg dragen
voor een ziek gezinslid - vaak een ouder. Dikwijls zijn kinderen zelf
ook ziek ofwel geraken zij achterop doordat studeren door
socio-economische omstandigheden niet meer lukt. Bovendien worden
zwakkere gezinnen slachtoffer van een verziekt consumentisme dat hen
onder sociale druk zet om geldverslindende tendensen te volgen. Zij
geraken steeds vaker in de greep van vreemden die hun leven bepalen
en door wie zij uitgebuit worden zonder dat zij zich daarvan wel
bewust zijn. Die wantoestanden kunnen alleen maar toenemen in ernst
en in omvang wanneer de crisis acuter wordt.
Zondebokken
zijn in de regel de zwaksten en de minderheden: bejaarden, zieken,
gehandicapten, kinderen, anderstaligen, vluchtelingen, vreemden,
geesteszieken, zwervers en armlastigen, homo's en transgenders, lui
welke bankroet geraakt zijn, allerlei soorten van verslaafden,
slachtoffers van ziekten, misdaden of onrechtvaardige systemen maar
ook erudieten die immers de jaloezie wekken van de massa, waaronder
topsportlui en bekende figuren uit de politiek, de wetenschappen en
de kunsten: zij allen worden geviseerd van zodra crisissen opduiken
en de schuldvraag om een antwoord schreeuwt omdat de massa in haar
primitieve denken meent dat onheil zal verdwijnen als er maar boete
wordt gedaan, ook al hebben de tot boetelingen veroordeelden helemaal
niets te maken met de oorzaken van de rampspoed.
En
dat is het vreemde van de irrationaliteit: hoe onmogelijker de
uitleggingen, des te effectiever blijken zij, des te groter hun
succes, des te meer aanhangers en gelovigen rekruteren zij. Waar
verlichte geesten geloven dat de rede uiteindelijk het laatste woord
moet krijgen, blijft de blinde massa zweren bij een lang achterhaalde
religie, bij mirakels, bezweringen en tovenarij. De clerus die na de
vele schandalen in de kerk nog steeds in zak en as rondloopt, ziet
warempel licht aan het einde van de tunnel waar een wrede oorlog
wenkt want de ervaring heeft geleerd dat dan de kerken onder het
fantasmagorische gedrocht van angst en schuldgevoelens opnieuw
vollopen: de mensen verliezen hun zinnen, het volk verandert weer in
de anonieme massa uit de visioenen van Werner Herzogs Kaspar Hauser
en beroofd van kop en staart, smeekt de karavaan om een leider die
hem als een instrument bespeelt, met de muziek - niet van canons maar
van kanonnen.
(J.B.,
22 april 2022)
17-04-2022
Verrijzenis
Verrijzenis
Angst
is wat de massa bevangt en wat van haar een oorlogsinstrument maakt
in handen van de vele duivels die deze planeet regeren. Angst zorgt
er bijna feilloos voor dat men gaat aanschurken bij degenen van wie
men het meest te vrezen heeft. De paradox bestaat erin dat fascisten
zich meestal voordoen als weldoeners en ter gelegenheid van de
verkiezingen gaan zij handjes schudden bij de oudjes in de
zorginstellingen om zich te verzekeren van de quota welke een
levensstandaard moeten garanderen die ons daarvan moet overtuigen dat
zij geen dieven zijn maar vorsten.
Zij
doen zich warempel voor als sinterklazen, kerstmannen of
santaklossen, in de parochies gaan zij zelfs heilige hosties uitdelen
aan de armen maar wat zij doen is naar de woorden van onze beste
sociologen: intimideren.
Zij
zetten de gevangenen in de ouderlingentehuizen onder druk omdat zij
in hen slechts kiezers zien die zij voor zich moeten zien te winnen
en zij geloven dat bedreigingen vermomd als vriendschappelijkheden
hun werk veel beter doen dan de effectieve hulp en de zorgen die de
armlastigen in de feitelijk gesloten instellingen verdienen en
waarvoor ze ook een leven lang hebben gewerkt en betaald.
Niet
alleen de ouderen missen de verdediging om zich van deze dreigingen
te vrijwaren, ook de jongeren die immers nog lang geen inspraak
hebben, delen in de klappen en zo vindt men in zich immer
uitbreidende klinieken steeds meer kinderen met kankers die abrupt
een streep trekken door de levensverwachting waarop jonge mensen van
nature mochten hopen: het leed dat zij nog te verduren krijgen
vooraleer een genadeloze dood verhindert dat zij ooit nog zullen
kunnen getuigen over wat hen precies overkwam, moet dienen om de
bankrekeningen te spijzen van wie geloven dat zij weg kunnen komen
met de verholen genocide welke de enig juiste benaming is voor het
ongestoord produceren en verspreiden van allerlei vergiften met als
bijwerking lafhartige zelfverrijking.
De
plantages waarop kleurlingen, illegaal tewerkgesteld middenin een
dichte damp van letale insecticiden met op de achtergrond de riante
villa's van de grootgrondbezitters, doen denken aan de Amerikaanse
burgeroorlog van honderdzestig jaar geleden welker hevige strijd meer
dan een kwart miljoen doden waard bleek en evenveel gewonden: het was
de strijd van racistische slavendrijvers in het Zuiden van de VS om
door te kunnen gaan met de uitbuiting van negers waarvan sinds
Columbus gedurende enkele eeuwen twaalf miljoen stuks met zeilschepen
uit het Afrikaanse continent werden weggeroofd voor het slavenwerk
tot de dood op de thee- en katoenplantages van de fortuinmakers in de
Far West.
Kinderen
zijn nog onmondig zoals oudjes niet meer mondig zijn en helaas
blijken zij niet te kunnen rekenen op enige verdediging van wie wél
mondig zijn maar die kennelijk geen tijd hebben om zich bezig te
houden met de rechten van de zwakkeren omdat zij zich wensen te
beijveren om zelf te kunnen blijven behoren bij de bende van de
alsnog sterkeren die zij overigens terecht vrezen daar ook zij niet
eeuwig jong blijven en sterk en rijk en wel in staat om zich te
vrijwaren van het onrecht dat een vrucht is van een lafheid waaraan
ook zijzelf participeren.
Angst
is wat de massa bevangt en omturnt tot een instrument in handen van
de vele duivels die deze planeet vergiftigen. Zo worden ook de
angstigen uiteindelijk een soort van vergiften in de handen van de
moordenaars wiens voorrechten zij verdedigen en dat doen zij met een
ijver die doet denken aan de naarstigheid waarmee de onderdrukte
burgers in Noord-Korea en in minder veraf gelegen dictaturen zich
haasten om hun verdrukkers te bejubelen.
Edoch,
het is allemaal toneel, precies zoals de dankbetuigingen van de
oudjes in de zorginstellingen aan het adres van de politici die hun
handjes komen schudden op de vooravond van de verkiezingen. Zij
lachen groen: niet dank maar angst schuilt in de harten der
verdrukten. Het is alleen wachten op het juiste moment en dan gebeurt
wat ook gebeurde met de tsaren, met Ceaușescu
en
met de ontelbare al te vriendelijke angstzaaiers, ver van hier maar
ook heel dichtbij, die massa's mensen in de tang houden, uitbuiten en
tenslotte uitmoorden met allerlei vergiften.
Niet
vooraleer de angst wijkt, zal het volk verrijzen.
(J.B.,
Pasen 2022)
16-04-2022
De afdaling ter helle
De
afdaling ter helle
Op
paaszaterdag, Stille Zaterdag, wandelt Christus, die dood is want nog
moet verrijzen, door het voorgeborchte van de hel. Intussen kan Hij
ook niet in de heilige hosties zijn en luiden in de ontelbare
kerktorens over de hele wereld ook geen klokken. De goddelijke
'afdaling ter helle' is onderdeel van de geloofsbelijdenis van de
katholieke kerk.
Dat
er gesproken wordt over een afdaling, heeft te maken met het
feit dat hellevaarders wezens zijn waar men op neerkijkt en in de
middeleeuwse christelijke mythologie bevindt zich de hel ook beneden
in het middelpunt van onze planeet, waar Alighieri Dante de duivel
situeert als de worm die knaagt aan 't hart der aarde.
Het
paradijs daarentegen bevindt zich in de lucht want naar de
hemelvaarders kijkt men op. Aldus verschilt het hiernamaals in feite
maar heel weinig van het hiernumaals: hier kijkt men op naar zijn
'meerderen', de hoger geplaatsten of de hoogwaardigheidsbekleders,
wiens huis men niet kan betreden zonder eerst een hele reeks trappen
te moeten doen en men kijkt neer op hun gevangenen, beneden in de
kerkers, de vergeetputten waaruit geween opstijgt en geknars van
tanden dat niet moet onderdoen voor dat uit de hel.
In
de hemel zit men er fijn gekostumeerd bij in gewaden van zij,
weldoorvoed, kalm en stralend mooi, badend in licht en luxe, zoals
alhier in de zachte tronen binnenin hun warme kastelen, de rijkelui
zetelen, de zogenaamde 'stars', 'vedetten', 'royals' en nog
andersoortige kampioenen. In de hel loopt men naakt en rusteloos
rond, mager, met verwarde haardos, schichtig om zich heen kijkend
zoals het wild waarop gejaagd wordt door een fijn uitgedoste en tot
de tanden toe bewapende elite welke op de prooien neerkijkt van op
met goudbrokaat gedrapeerde steigerende witte paarden.
Maar
zelfs een blinde kan het zien: dat katholieke wereldbeeld heeft met
het christendom zoveel te maken als de Grootinquisiteur van Sevilla
te maken heeft met Emmanuel - God onder ons. Zo arm als Christus is
op aarde, zo rijk is Hij in de hemel en hetzelfde geldt voor wie Hem
volgen: de laatsten zullen de eersten zijn. Alle op aarde
verzamelde schatten zullen door mot en roest ontoonbaar worden.
De
afdaling ter helle welke zou geschied zijn om de ongedoopten uit het
voorgeborchte te bevrijden, is andermaal een sprookje dat de Waarheid
moet verhullen zoals het ook die God verhult die met de Waarheid
samenvalt. Herdenken wij de eigenlijke afdaling ter helle immers niet
bij de geboorte van de Heer in dit mettendag steeds diepere
tranendal?
(J.B.,
Stille Zaterdag, 2022)
15-04-2022
Goede Vrijdag 2022
Goede Vrijdag 2022
W.O.III Een telefonisch gesprek met Omsk Van Togenbirger
W.O.III
Een
telefonisch gesprek met Omsk Van Togenbirger
Er zit
wat ruis op de lijn en nu en dan valt de klank weg maar uit het
telefonisch gesprek dat we zeer onlangs nog hadden met Omsk Van
Togenbirger kan zonder een zweem van twijfel worden besloten dat wij
ons naar zijn zeggen geen illusies meer hoeven te maken over onze
toekomst: als de coronajaren de mensheid ondergedompeld hebben in de
dichte nevel van een dreigend totalitarisme, dan was dit slechts de
rode loper voor de pikzwarte nacht die zijn intrede doet met een
hemel gevuld met de vuurgloed van de avond gevolgd door het volledig
ondergaan van de zon die altijd al het zinnebeeld was van de hoop.
OVT:
Ja, neem er maar een screenshot van, zegt hij: het is waarschijnlijk
mijn allerlaatste gebeiteld stukje, het is gehouwen uit een berk die
hier zeer onlangs ter ziele ging: de olmen zijn zo goed als allemaal
weg, de essen volgen, nu zijn de berken aan de beurt, ze zeggen dat
het zwammen zijn en zijn dat niet de gieren van de plantenwereld? Ja,
niet alleen de mensen en de dieren delen in de klappen nu de wereld
niet alleen meer figuurlijk aan het vergaan is...
- En wat
mag jouw kunstwerkje dan voorstellen, als ik dat mag vragen? Het
lijkt wel een Amerikaanse voetbal...
OVT:
Het stelt de honger voor, mijn beste...
De
honger!?
OVT:
Heb je ooit honger moeten hebben in je leven? Ik was een kind toen er
honger was maar moeder behoedde ons ervoor, zij spaarde zich het eten
uit de mond voor haar kinderen en zelf woog ze nog amper dertig
kilogram, ze leek wel uit een werkkamp te zijn weggevlucht...
En
wat heeft honger dan te maken met Amerikaans voetbal?
OVT:
Dat ding beeldt geen voetbal uit, mijn beste, maar honger, zoals ik
dus al zei. Kennelijk heb jij dus nooit honger gekend en er ook nooit
horen over praten door mensen die eronder geleden hebben...
Ik
moet zeggen dat ik het niet snap.
OVT:
Dat verwondert mij niet, mijn beste, en het is je vergeven. Er moet
je dus uitgelegd worden wat dit werkje in feite duidelijk moest
maken, het mist kennelijk zijn doel, ik heb derhalve nog fel
onderschat wat men erover zegt.
- En dat
is?
OVT:
Dat men niet kan weten wat honger is als men er niet onder geleden
heeft. Maar kijk eerst toch nog maar eens goed, misschien zie je
alsnog wat het is...
- Wel...
een houten... een klomp... een homp... is het misschien een brood?
OVT:
Zie je wel dat je het weet!
- Tja...
Honger, brood...
OVT:
Wie honger hebben denken aan brood, nietwaar?
-
Wellicht...
OVT:
Mensen met honger stellen zich een brood voor, ze zien het in hun
gedachten, klaar en duidelijk, clair et distincte, zo zou de
grote Franse filosoof René Descartes zeggen. Maar ze kunnen er
helaas niet van eten want het is slechts een gedachte, zie je?
Ja,
nu zie ik het...
OVT:
Dit is niet slechts een gedachte, zie je: het is iets echt en het
ziet er ook uit zoals een brood en als je honger had, zou je er zo
naar grijpen. Helaas, het is van hout...
- Je
denkt dus echt dat er honger komt?
OVT:
De honger moet er niet meer komen, hij is er al: dagelijks sterven
nog dertigduizend kinderen ingevolge honger. Maar je bedoelt
natuurlijk of er hier en nu honger komt en ofschoon ik geen glazen
bol heb, vrees ik dat wij om het heel zacht uit te drukken morgen
niet langer brood in de vuilnisbakken zullen vinden.
- Geen
brood meer in de vuilniszakken?
OVT:
Inderdaad, en is dat eigenlijk geen mooi vooruitzicht?
- Geen
verspilling meer... geen overvloed meer dus?
OVT:
Niet alleen dat. Mijn inziens moet men echt gaan denken aan
hongersnood. En dat wil zeggen dat mensen massaal ondervoed raken
zodat zij ziek worden en echt in levensgevaar komen. Het gaat om een
fundamentele behoefte die niet langer bevredigd zal worden, een
fundamentele nood die niet langer gelenigd zal worden. Lees je soms
strips?
-
Soms, ja...
OVT:
Dan weet je wat een gedachtenballonnentje is? Stel je dus voor, een
tekening met daarop acht miljard mensen, allemaal met hetzelfde
gedachtenballonnetje: een wolkje met daarin een simpel brood. Geef
ons heden ons dagelijks brood. De tekenaar zou misschien één
reusachtige wolk tekenen boven die ontelbare hoofden met daarin één
reusachtig brood. Maar getekende mensen met een getekend brood kunnen
je nog altijd niet wijs maken wat honger is, ofschoon de tekenaar
onderscheid maakt tussen tekeningen die échte mensen moeten
voorstellen en een brood getekend in een wolk, dat de gedachte
van een brood moet voorstellen. Zeg ik het zo correct?
- Denk
ik wel, ja...
OVT:
Om dat nog dichterbij te brengen, kun je dus maar beter een houten
brood maken, zo creëer je de gedachte van de 'helaasheid', zo zou
Dimitri Verhulst het zeker noemen, want het is er wel maar je kunt er
niet in bijten. En het is mij nu ook duidelijk dat dit kunstwerk, als
je het zo mocht noemen, pas tot zijn recht kan komen eenmaal de
honger effectief heeft toegeslagen; je ziet het brood, je wilt er van
bijten maar je doet dat niet omdat je weet: daar bijt ik mijn tanden
op stuk. En is dat geen mooie uitdrukking?
- Je
tanden stuk bijten op iets?
OVT:
Inderdaad. Er is iets wat je niet wil, je verzet je daartegen uit
alle macht maar dat wil niet alleen niet baten, het schaadt ook nog,
het zorgt er immers op de koop toe voor dat je jezelf berooft van je
eigenste middelen om ooit nog verzet te kunnen bieden.
- En is
dat zo?
OVT:
Reken maar. Dat mensen getekend zijn door het leed, wil zeggen dat
zij kennis hebben gekregen van het bestaan van een absolute onmacht
ingevolge de confrontatie met een niets ontziende macht. Die macht
verbrijzelt de illusie van de wil omdat zij zich niets gelegen laat
zijn aan zaken zoals recht en onrecht, terwijl het de
rechtvaardigheidsgedachte is, ons geloof in het recht, welke onze wil
voedt, of tenminste de illusie daarvan. En dat het gaat om illusie,
daarvan overtuigt ons het leed van de honger, en uiteindelijk de dood
die hij ten tonele voert. Niemand heeft daar verhaal tegen. Het gaat
om een dimensie van het kwaad die men zo lang mogelijk tracht te
verbergen maar waaraan uiteindelijk niemand ontkomt. Helaas. Het
einde van de verspilling treedt pas op waar wij zelf worden verspild.
-
Hemeltje...
OVT:
Zeg dat wel. Maar het is nu nog niet zo ver voor u en voor mij, mijn
beste: voor ons hier is het voorlopig alleen nog maar een dreiging.
Een dreiging die heel dichtbij komt weliswaar maar, andermaal: het is
nog altijd slechts een dreiging. De zon gaat onder, dat is waar; maar
je weet toch ook wel dat primitieve volkeren niet zeker waren van een
volgende zonsopgang tot de dag dat zij begrepen hoe de hemellichamen
om elkander draaien.
- Je
neemt dan toch niet alle hoop weg?
OVT:
De hoop van Pasen zit in het wonder van het ei.
- Nu je
het zegt: dat kunstwerkje lijkt wel een ei...
In
koor: Een houten ei...
(J.B.,
Goede Vrijdag 2022)
12-04-2022
kerk en oorlog
kerk en oorlog
11-04-2022
Kerk en oorlog
Kerk en oorlog
Kerk en oorlog
NB:
De russisch-orthodoxe patriarch Kirill roept de Russen op zich in de
oorlog achter Poetin te scharen en tijdens een recente misviering in
Antwerpen verkondigde de katholieke bisschop Bonny aan de
achtergebleven vrouwen en kinderen van de frontsoldaten dat er geen
groter liefde bestaat dan zijn leven te geven voor zijn naasten.
En
ter gelegenheid van kerkelijke feestelijkheden in Rio de Janeiro (de
Wereld Jongeren Dagen in 2013) berichtte de pers dat de paus die
zichzelf noemde naar de arme heilige Franciscus van Assisi, het feest
met 5 miljoen dollar sponsorde. (Zie:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20140104_00912865
)
De
Nazoreeër had geen steen om het hoofd op te leggen maar katholieke
pausen moeten kennelijk niet onderdoen voor Russische kerkvorsten.
Zoals zij deden ten tijde van de Oostfronters, jagen ze ook nu,
gewapend met de 'blijde boodschap', de jonge mensen de oorlog in.
(J.B., 11 april 2022)
In aantocht: het tijdperk van de grote plunderingen?
In
aantocht: het tijdperk van de grote plunderingen?
Wie
vanochtend naar de lucht gekeken heeft, zal gezien hebben dat hij
volledig beschreven was met aan elkaar evenwijdige dampstrepen van
vliegtuigen, van West naar Oost, men kon er tientallen tellen: de
oorlog is nog niet voorbij, hij breidt zienderogen uit.
Er
wordt gezegd dat de Russische soldaten in de Oekraïne duchtig aan
het plunderen zijn gegaan: eerst gingen zij tekeer in de warenhuizen
omdat zij niet tijdig voorzien werden van proviand maar later
verzamelden zij ook de bezittingen van de op de vlucht geslagen
burgers om die dan naar hun vaak armlastige families in Rusland over
te maken. Althans, zo wordt ons hier verteld.
Agenten
in de weer voor hulpdiensten na ernstige verkeersongevallen getuigen
dat het geen zeldzaamheid is wanneer toevallige passanten op de weg
halt houden om de betrokken verkeersslachtoffers te bestelen in
plaats van hen te helpen. In de nazitijd werden in het kader van
Hitlers plannen voor meer 'Lebensraum' voor de ariërs, de lege
huizen en de bezittingen van miljoenen gedeporteerde joden door de
Duitsers prompt en voor een habbekrats verkocht; de Zwitserse banken
waar naast de joodse kapitalen ook hun deels van omgesmolten tanden
afkomstig goud geparkeerd stond, zwegen in alle talen. La
Suisse lave plus blanc
van sociologieprofessor Jean Ziegler laat overigens geen zweem van
twijfel bestaan over de hypocrisie van het (Zwitserse) bankwezen: een
advertentie van dit werk uit 1990 begint met de zin: 300
à 500 milliards de dollars, tel est le montant estimé des profits
réalisés chaque année sur le marché mondial de la drogue.
Principal receleur de l'argent de la mort: le système bancaire
suisse, qui n'a pas son pareil pour accueillir et recycler les
capitaux internationaux à l'abri des regards indiscrets."
(1) En
wanneer staten er alles aan doen om het minimuminkomen van hun
burgers te waarborgen, geschiedt zulks niet uit menslievendheid doch
om de sociale vrede te kunnen blijven handhaven welke onontbeerlijk
is voor het behouden van de regeringsmacht. En dit zijn geen
verhaaltjes.
De
vrees voor plunderingen is derhalve alles behalve ongegrond en de
massapychologie heeft er een flinke kluif aan: eenmaal het plunderen
begonnen, breidt het zich uit zoals een vuur en grijpt het alles
vernietigend om zich heen, waarbij niet alleen het privaatbezit eraan
gaat maar ook en vooral het fatsoen, de moraal, de normen en de
wetten totdat alleen nog de wet van de jungle rest.
Plunderingen
gedijen bij de gratie van politieke en sociale instabiliteit welke nu
in Europa voet aan wal zet ingevolge een polarisering die volgens de
evenwel omstreden historicus Ernst Nolte (1923-2016) hier altijd al
van de partij is geweest: Europa blijkt immer verdeeld in een
fascistisch en een marxistisch segment, extreemrechts vecht met
extreemlinks, het liberalisme wedijvert met het socialisme, het
nationalisme met het internationalisme. Twee tegengestelde
ideologieën die echter met eenzelfde drastisch geweld tegen elkaar
tekeer gaan. (2) Hoe dan ook blijkt zich de wereld verdeeld te hebben
in twee kampen die in zekere zin tot de genoemde polen terug te
voeren zijn en die zich ter gelegenheid van de Russische inval in de
Oekraïne in het Europa van vandaag opnieuw duidelijker lijken af te
tekenen. Alleen het ingrediënt honger ontbreekt nog om de chaos in
te zetten.
De
genoemde tweedeling is uiteraard al te simplistisch en daarom vrijwel
onwerkbaar: tussen de uitersten van zwart en wit spreidt zich een
brede zone uit met alle denkbare grijstinten. Dat de op til zijnde
polarisering wel enigszins inpasbaar lijkt in de genoemde
ideologische tweedeling, vormt daarom ook een niet gering gevaar. Er
dreigt een wij-zij-tegenstelling te ontstaan en dat betekent
allerminst vrede. Het aan bod brengen van alle mogelijke grijstinten
is een zaak van levensbelang geworden.
Zoals
dat ook het geval was onder meer bij de gebeurtenissen ten tijde van
het Derde Rijk (overigens ook in het katholieke Vlaanderen) alsook
daarna, maar bijvoorbeeld evenzeer in het Italië van Benito
Mussolini en in Spanje onder de dictatuur van Franco, blijken
fascistische dictators ook vandaag onverdroten hun meestal
achterbakse samenwerking voort te zetten met kerken die daar dan ook
duchtig garen kunnen bij spinnen. Vandaag roepen leiders uit de
orthodoxe kerk de gelovigen op om zich te scharen achter de Russische
leider Poetin (3) en sinds geruime tijd worden gelijkaardige
samenzweringen (maar dan met de katholieke kerkvorsten) bekokstoofd
in Hongarije en in Polen. De zondebokken zijn (hoe kan het ook
anders) kennelijk weer dezelfde als ten tijde van de Tweede
Wereldoorlog en de door de clerus opgestookte volkshaat heeft aldus
andermaal een religieus gezicht: de oorlog als hoogste uiting van
naastenliefde moet gevoerd worden tegen de ketters, zijnde de vrouwen
die uit werken gaan en pleiten voor abortus, de homo's, de
vreemdelingen en alle onproductieven, te beginnen bij de bejaarden
wiens aantal overigens reeds fel werd teruggedrongen tijdens de
recente genocidepoging welke doorging onder het mom van een
reddingsactie: het pandemie-fascisme...
(J.B.,
11 april 2022)
Verwijzingen:
(1)
Jean Ziegler, La Suisse lave
plus blanc, Editions Seuil, Paris 1990.
(2)
Ernst Nolte in: Rückblick
und Rechenschaft nach vier Jahrzehnten. Vom Faschismus in seiner
Epoche bis zur Historischen Existenz":
"Faschismus
ist Antimarxismus, der den Gegner durch die Ausbildung einer radikal
entgegengesetzten und doch benachbarten Ideologie und die Anwendung
von nahezu identischen und doch charakteristisch umgeprägten
Methoden zu vernichten trachtet, stets aber im undurchbrechbaren
Rahmen nationaler Selbstbehauptung und Autonomie (Zie:
https://web.archive.org/web/20100506140957/http://www.ernst-nolte.de/Ruckblick_und_Rechenschaft/Ruckblick_und_Rechenschaft1/ruckblick_und_rechenschaft1.html
).
Het probleem van lichaam en ziel - Aflevering 3: Pasen
Het
probleem van lichaam en ziel
Aflevering
3: Pasen
De
kaars offert zich aan de vlam. De wassen kaars offert zich aan de
ongrijpbare vlam. De stoffelijke kaars offert zich aan de
onstoffelijke vlam. De individuele stoffelijke kaars offert zich aan
het universele vuur van haar vlam. Het vuur transformeert de was van
de kaars in roet en rook maar ook in de warmte die leven schenkt. De
kaars wordt kleiner, de hoeveelheid warmte neemt toe. De kaars raakt
opgebrand, in haar warmte wassen bloemen, geen wassen bloemen doch
levende want groeiende. Activiteit transformeert stof tot geest. Het
lichaam wordt ouder en takelt af, de geest die eraan ontspruit wordt
jonger en leniger en komt steeds dichter bij de grote 'moedergeest'
en nadert de Waarheid.
Er
is geen betere bestemming denkbaar voor de was van de kaars dan op te
branden voor het vuur dat heilig is omdat het heiligt, omdat het heel
maakt, omdat het wat dood is, geneest en het geneest het dode in die
mate dat het levend wordt en zo dankt alle leven zichzelf aan de zon.
Op hun beurt zijn de levende lichamen de kaarsen die pas in de
activiteit van hun branden de ware bestemming vinden: het vuur
nestelt zich in hun schoot en doet daar het leven branden, brengt het
tot volle bloei en doet de geest daaruit ontvonken. Zo dragen de
lichamen de geest door de wereld en zij ontsteken op hun beurt vele
anderen, zodat wat eerst van dode was was, in een levend lichaam
wordt veranderd; zodat wat eerst koud was, warm wordt; zodat wat
eerst verzonken was in diepe slaap en onbewust, tot bewegen komt, tot
lopen, tot dansen, tot spreken, tot zingen.
Het
zingen van het vuur zindert doorheen de ganse kosmos en probeert hem
te verlichten, ontelbare zonnen houden het vuur al licht schenkend
vast en broeden met engelengeduld de eieren van de geest uit. Het ei
vindt geen betere bestemming dan door het kuiken verorberd te worden,
de schaal wordt open gepikt en afgeworpen, het kuiken wordt vogel,
krijgt vleugels en verheft zich met het allermooiste gezang dat ooit
op aarde werd gehoord tot in de hoogste sferen om daar geheel
onttrokken aan de zwaarte van de stof, met het onverhoopte wonder van
het vliegen hulde te brengen aan de geest van het vuur, dat de
levenschenkende warmte blijkt maar meteen ook het geestrijke licht
dat zichtbaar maakt wat is.
Wie
vervuld van geest ten slotte goed hebben leren kijken, moeten het op
den duur ook zien: dat er geen einde te bespeuren valt aan wat
eenmaal is opgeklommen uit de diepten van de kosmos die wij voor
duisternis hielden tot op de dag dat wij ontdekten dat wat wij eerst
voor graven hielden, schatkamers zijn. Zoals wij nu ook weten dat in
de diepst verborgen kloven van de oceaan, onderzeese vulkanische
vonken het leven doen ontstaan. Dit eindeloos zichzelf overtreffende
zijn - stof, door vuur verbrand tot warmte, leven, geest en dan nog
een eindeloze serie van steeds hogere vormen waarvan alleen de kunst
een idee kon geven - is misschien wel datgene wat met Pasen wordt
gevierd.
(J.B., 6
april 2022)
05-04-2022
Het probleem van lichaam en ziel Aflevering 2: Conditionering, determinisme en vrijheid
Het
probleem van lichaam en ziel
Aflevering
2: Conditionering, determinisme en vrijheid
Reductionisme,
dat is de basis van de menigvuldige misvattingen over de relatie
tussen lichaam en geest waarvan het materialisme en het idealisme de
meest bekende zijn. Ook de moderne werkelijkheidsopvatting van het
zogenaamde microreductionisme is daarmee verwant en het grote drama
is dat deze aanvankelijk louter positief wetenschappelijke opvatting
in bij uitstek de moderne fysica ook in het werkelijkheidsbeeld als
zodanig is naar binnen gesluisd zodat dit werkelijkheidsbeeld in
wezen geperverteerd is: wijsgeren die deze benaming eigenlijk niet
verdienen, hebben geheel arbitrair gesteld dat de grond van de
werkelijkheid als zodanig bestaat uit de aannames die een zekere
fysica funderen, terwijl de fysica zich sowieso welbewust beperkt tot
de stoffelijke werkelijkheid. Alleen al het bestaan van
betekenisvolle zinnen, kunst en humaniteit zetten elk
reductionistisch filosofisch gedrocht te kijk als een van de
schromelijkste aberraties uit dit tijdperk van verblinding, leugen en
bedrog. Een exponent daarvan vindt men in de 'filosofische' meningen
van Daniël Dennett en zijn volgelingen alsook in de 'ethiek' van
figuren zoals Peter Singer en andere aanhangers van het sentiëntisme.
De
kern van het reductionisme is in wezen de-subjectivering: men doet
daarbij alsof er een werkelijkheid op zichzelf bestaat, dit wil
zeggen, zonder dat er subjecten hoeven te zijn die daarvan deel
uitmaken en voor wie deze werkelijkheid betekenis heeft. Zo zou men
er dan vanuit gaan dat een hamer op zich kon bestaan, dus zonder
gebruiker. Of een Nederlandse zin, zonder een mens die deze zin
uitspreekt of begrijpt. Of een ganse kosmos... zonder bewustzijn. Het
is bijna niet te vatten hoe aanhangers van het reductionisme niet
blijken in te zien dat de dingen samenvallen met hun betekenis, die
eigenlijk hun 'geest' is, terwijl hun materiëel-energetische
component slechts hun drager is of dus hun 'lichaam', zoals ook het
woordbeeld of de klank het lichaam is van een woord, waarvan de
betekenis, die in een heel andere wereld bestaat dan de
energetisch-materiële, zijn geest is. Het is dan uiteraard de geest
die de woorden voortbrengt teneinde bijvoorbeeld iets betekenisvols
te kunnen mededelen aan een ander, die weliswaar aanvankelijk alleen
maar geluiden waarneemt met het gehoorzintuig maar die deze klanken
dan terug omzet in de daaraan toegekende betekenissen welke zij voor
iedereen die van het taalgebied in kwestie deel uitmaakt, behouden
dankzij het principe van de trouw of het zich onderwerpen aan eens
gemaakte afspraken.
De
neiging tot reductionisme kan nu nergens anders zijn oorsprong vinden
dan in de drang om te heersen: zoals een dictator zijn onderdanen wil
herleiden tot een massa van allemaal dezelfde individuen teneinde hen
te kunnen manipuleren en hen te kunnen inzetten als een aan hem
gehoorzaam instrument, zo ook wil men de werkelijkheid reduceren tot
een constructie bestaande uit zogenaamde 'elementaire bouwstenen'.
Wat een vergissing is, zoals reeds Augustinus van Hippo (354-430)
opmerkte, alleen al omdat de werkelijke dingen helemaal niet
geconstrueerd zijn: dat lijkt alleen maar zo omdat wij kijken met de
bril van de ingenieur die met stenen een huis bouwt en die met bomen
een bos fabriceert, terwijl stenen noch bomen maaksels zijn, trouwens
evenmin als de mensen waaruit dictators gehoorzame massa's pogen te
maken. Het is zonde om mensen te herleiden tot bouwstenen van een
massa omdat deze reductie een feitelijke genocide vooronderstelt.
Het
fabriceren van gehoorzame massa's uit mensen is pas mogelijk nadat
die mensen eerst ontmenselijkt werden om daarna dienst te kunnen doen
als de manipuleerbare grondstof, de lege hulzen waaruit de dictator
zijn manipuleerbare massa construeert. Ofschoon het er alle schijn
van heeft dat een massa is opgebouwd uit mensen, is dat allerminst
het geval en daarom ook overstijgt de massa allerminst de mensen
waaruit een dictator haar lijkt te construeren: de massa is een
fabricaat uit ontmenselijkte mensen, zoals de inhoud van een
beenhouwerij bestaat uit eerst gedode dieren. En zoals mensen
onvergelijkbaar veel meer zijn dan de massa (die uit mensen lijkt te
zijn geconstrueerd terwijl dat niet het geval is omdat het om
ontmenselijkte individuen gaat), zo ook overtreffen cultuurproducten
zoals kasten en huizen geenszins de levende bomen waaruit ze zijn
gemaakt omdat zij gefabriceerd worden uit afgezaagde, dode bomen.
Evenzo overtreft de cultuur zelf nimmer de natuur waarop dit
menselijk maaksel vegeteert en zo bijvoorbeeld is het ook de grootste
frustratie van elke kunstenaar te moeten beseffen dat zijn werk de
natuurlijke schoonheid nooit kan evenaren: aan de schepping kan hij
op de keper helemaal niets toevoegen, in het beste geval kan hij er
slechts naar verwijzen.
Bij
het bruikbaar maken van mensen voor de vorming van een massa die zijn
gehoorzaam instrument moet zijn, dient een dictator vooreerst de
vrijheid of de vrije wil aan de te onderwerpen individuen te
ontnemen. In het communisme gebeurt dat vanuit een ideologie die
stoelt op mechanismen van conditionering verbonden met de theorie van
de Russische psycholoog Ivan Setsjenov (1829-1905), evenwel
toegeschreven aan diens volgeling, de allerminst communistisch
gezinde Russische fysioloog Ivan Pavlov (1849-1936), die voor zijn
spreekwoordelijke hond(en) in Sint-Petersburg een standbeeld liet
oprichten. De Amerikaanse psycholoog Burrhus Skinner (1904-1990)
ontwikkelde een op conditionering gebaseerde gedragstheorie, het
(radicaal) behaviorisme. In het filosofisch behaviorisme wordt ook
het denken (dat als een vorm van gedrag wordt gezien) als volledig
geconditioneerd beschouwd, wat uiteraard bijzonder reductionistisch
is. Wie deze opvattingen zijn toegedaan, blijken niet in te zien dat
het determinisme (van de dode stof en van de geconditioneerde
levensfuncties) niet alleen feitelijk is maar tevens een conditio
sine qua non voor de mogelijkheid van de vrije wil, zodat de twee
elkaar allerminst uitsluiten: vrijheid vergt anticipatie en
anticiperen is pas mogelijk als men kan inschatten wat te gebeuren
staat, waartoe deterministische wetten een absolute voorwaarde zijn.
Het
probleem van lichaam en ziel: Monisme, dualisme en infinitisme, of:
alles is in superpositie, niets bestaat echt én alles bestaat echt
Wie
een heel klein beetje vertrouwd is met elementaire meetkunde en
algebra, zal op de hoogte zijn van het probleem van de
incommensurabiliteit (of de onvergelijkbaarheid) van een lijnstuk met
een cirkelomtrek (of van rechten met krommen in het algemeen) waarvan
het getal πbij
manier van spreken het 'levend bewijs' is: π
is een nimmer te schrijven getal dat ontstaat wanneer men probeert om
de verhouding uit te drukken tussen de omtrek en de diameter van een
cirkel. De twee bestaan namelijk elk in een andere wereld omdat zij
elk een eigen 'Adam', een eigen vertrekpunt, een eigen eenheidslengte
hebben: de eenheidslengte van een lijnstuk is een lijnstuk, die van
een cirkel is een cirkel.
Neemt
men een gegeven cirkelomtrek als lengte-eenheid, dan kan men (door de
diameter van de cirkel te vermenigvuldigen) moeiteloos exact een
tweede cirkel tekenen waarvan de omtrek een veelvoud is van de eerste
maar vergelijkt men een cirkel met een lijnstuk dan loopt dit altijd
fout. Als men vooraf een lijnstuk als eenheidsmaat stelt, dan kan men
daaruit nooit een perfecte afmeting verkrijgen voor de cirkelomtrek
die men op grond daarvan vormt. Vertrekt men daarentegen van een
gegeven cirkelomtrek waarvan men aanneemt dat hij een eenheidslengte
heeft, dan kan men wel cirkels construeren waarvan de omtrek een
perfect veelvoud van de eerste gegeven cirkel zijn maar nooit zal men
dan de diameter in een reëel bestaand getal kunnen uitdrukken.
Rechten en cirkels bevinden zich elk in een eigen wereld omdat zij
elk een eigen oorsprong hebben, namelijk een eigen eenheidslengte en
die twee werelden zijn nimmer perfect te overbruggen, wat wil zeggen
dat er geen derde wereld bestaat waarin die twee ook écht (dit wil
zeggen: als reële getallen) bestaan.
Maar
wat het geval is in de 'eenvoudige' wereld van de wiskunde, zal
uiteraard ook het geval zijn in de werelden buiten de wiskundige en
zo kan met zekerheid worden gesteld dat lichaam en geest
onverenigbaar zijn of onvergelijkbaar omdat zij elk vanuit andere,
eigen beginselen vertrekken: Wat
uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is,
is geest.
(Joh. 3:6). Meteen wordt ook duidelijk dat het vermenigvuldigen van
het aantal werelden of dus het zoeken naar een wereld die een zo
groot mogelijk aantal verschillende werelden bevat, alleen maar kan
resulteren in een wereld waarin helemaal niets meer echt of onecht
is, een wereld waarin alles zweeft en waarin de dingen nu eens echt
zijn, dan weer minder echt, naar gelang onze voortdurend veranderende
positie die wij daar tegenover innemen. En omdat deze beschrijving
van onze dagelijkse werkelijkheid spontaan doet denken aan de manier
waarop de kwantumwereld wordt voorgesteld, zou men kunnen vermoeden
dat die beschrijving toch niet helemaal fout kan zijn.
Appelen
kunnen niet vergeleken worden met citroenen en dat betekent dat men
het wel vanzelfsprekend kan vinden om uit een mand appelen de
grootste te kiezen maar van zodra men moet kiezen tussen appelen en
citroenen, is de grootte niet langer het enige criterium en wordt het
heel moeilijk om de twee te vergelijken. Geld zou hier een oplossing
kunnen brengen wanneer het ook mogelijk was om alles volledig uit te
drukken in zijn prijs of in zijn marktwaarde maar omdat dit niet het
geval is, worden daar waar men uitgaat van het tegendeel, essentiële
zaken over het hoofd gezien. Zo zijn mensen niet herleidbaar tot een
prijs, al neigt men er wel toe om dat te gaan geloven waar mensen hun
arbeid(stijd) verkopen. Echter, omdat zij dit niet uit vrije wil doen
doch uit noodzaak ingevolge een mechanisme van chantage inherent aan
de kapitalistische economie (het inlossen van basisbehoeften vergt
geld dat op zijn beurt levenstijd opeist). De begane fout is
dramatisch en zij treedt ook op waar lichaam en geest onderling
worden vergeleken.
Sommigen
drukken geest uit in termen van materie ofwel andersom. Men gelooft
bijvoorbeeld dat de geest, of dan toch het geheugen, met de hersenen
samenvalt, of dan toch met de werking van de hersenen. Anderen
geloven dat alle dingen, en dus ook de materie en de hersenen, eerst
binnen de geest bestaan als idee. Maar zoals dat ook het geval is
waar men op de hoger aangegeven wijze lijnstukken met cirkels
vergelijkt, kan men materie en geest ook beschouwen als zaken met een
eigen, andere oorsprong. Alleen is het zo dat er in de totaliteit van
de werkelijkheid niet twee (onderling onvergelijkbare) werkelijkheden
bestaan doch een ontelbaar aantal. Waarbij zoals gezegd niets op een
correcte manier kan uitgedrukt worden in termen van iets anders:
alles is ofwel onecht ofwel echt ofwel iets tussen die twee, naar
gelang de (constant veranderende) positie waarin men zichzelf bevindt
en waarin zich alle andere dingen bevinden. Alles zweeft.
(J.B., 1
april 2022).
30-03-2022
Oorlogspropaganda
Oorlogspropaganda
Het
woord 'propaganda' betekent 'voortplanting' en werd voor het eerst
gebruikt in 1622 toen het Vaticaan de Sacra
Congregatio de Propaganda Fide (Heilige
Congregatie voor de Voorplanting van het Geloof)
stichtte. (1) Propaganda heeft te maken met ledenwerving middels
eenzijdige of verzonnen informatie. (2) Van eenzijdigheid is algauw
sprake van zodra kritiek en oppositie ontbreken of verboden worden,
wat herinnert aan de 'corona-commissie' welke via de media het volk
voorhield om 'enkel te luisteren naar het officiële nieuws' (3)
zodat onder meer dit facet van de pandemie niet alleen direct verwees
naar de Denkpolitie in de dystopie uit 1984
van George Orwell maar evengoed deed denken aan oorlogspropaganda
zonder meer. De
'newspeak' onder Big Brother weert alle meningen die niet afkomstig
zijn van 'de Partij' want die zijn 'misdenk' of 'crimethink'. Zoals
Michel Foucault het zegt, moet verborgen blijven waar de macht
vandaan komt. Het is puur zelfbedrog als wij alleen het officiële
nieuws beluisteren en denken dat democratie bestaan kan zonder
onafhankelijkheid, inspraak van het volk, buitenstaanders en kritiek.
Blinde gehoorzaamheid aan leiders zoals in de beruchte uitvlucht
'Befehl ist Befehl'
ontslaat ons immers
niet van onze plichten jegens onze medemensen en jegens de waarheid
als zodanig. De ijver waarmee mensen een complot dat tegen hen
gesmeed wordt, ontkennen, is recht evenredig met de angst voor het
besef van de onherbergzaamheid van deze wereld. (4) Het moedwillig
verketteren in België van geleerden zoals dr. Geert Vanden Bossche
omwille van diens inmiddels bewaarheide waarschuwing dat
massavaccinatie tijdens de pandemie onafwendbaar leidt tot een
uitbarsting van mutaties van het betrokken virus en de arrestatie in
Nederland van Wim Engel en andere gewetensvolle activisten die in het
vuur van de waanzin van de technocraten een lans breken ter
verdediging van onder meer de kinderrechten, onderstrepen de ernst
van de toestand die onafwendbaar uitdraait op een wereldoorlog die
zichzelf nog altijd niet in de ogen durft te kijken.
Propaganda
is indoctrinatie (een vorm van manipulatie, eigen aan totalitaire
regimes) waarvan vroeger radio en vandaag ook televisie de uitgelezen
instrumenten zijn omdat zij de communicatie in slechts één enkele
richting dulden - het hoofdkenmerk van het bevel - terwijl het
internet dat principieel vrije mededeling van mening en dialoog
toelaat, geschuwd wordt sinds het enkele jaren geleden de opstand in
de Noord-Afrikaanse dictaturen faciliteerde en om die reden worden
momenteel vrije zenders alsook bloggers massaal de mond gesnoerd
terwijl onder oneigenlijke voorwendsels ook fysieke samenscholingen
verboden worden en door verregaande controle onmogelijk gemaakt wat,
Heinrich Heine indachtig, een gewis voorteken is van fysiek geweld,
repressie en uiteindelijk ook mobilisering van de massa tot oorlog.
Manipulatie
en indoctrinatie worden nog versterkt door een eenheidsdenken dat
massa's in één welbepaalde richting dwingt. Terwijl tot voor kort
de waarde van de dingen en ook die van de mensen quasi louter in
economische termen werd uitgedrukt, geldt ingevolge het feit dat het
verlengstuk van de economie de oorlog is, dat de op christelijke
leest geschoeide morele vanzelfsprekendheden van weleer stelselmatig
het onderspit delven ten voordele van het botte recht van de
sterkste, het geweld en de terreur waarmee de onwaarden van de nieuwe
normen aan de massa worden opgelegd. Propaganda of geweld middels
ideeën is daartoe het uitgelezen middel.
Wie
zich middenin een oorlog bevinden, verliezen alras de
afstandelijkheid die wel wordt aan de dag gelegd met betrekking tot
voorbije oorlogen en conflicten in afgelegen gebieden; men denkt er
dan niet aan om de informatie die van het eigen regime afkomstig is,
met argusogen te bekijken omdat de persoonlijke betrokkenheid
partijdig maakt. Toch is het een onbetwistbaar feit dat in tijden
van oorlog, navenante oorlogspropaganda altijd van de partij is. Het
is daarbij een quasie onuitgesproken realiteit dat tijdens het zich
vormen van de elkaar te bestrijden kampen, alle betrokkenen in feite
lijden aan een zekere verdwazing welke hen belet om zich te keren
tegen de zich naar voren werkende formaties, ook wanneer zij
aanvankelijk niet geneigd waren om diegenen als hun vijand te aanzien
die uiteindelijk als dusdanig uit de bus komen. Er bestaat derhalve
een toestand van onbeslistheid welke aan de betrokkenen verbiedt om
openlijk een persoonlijke keuze te maken vooraleer die door de
heersende machthebbers werd bepaald en dus in feite afgedwongen. Door
eigen winzucht geneigd om de kant van de sterkste te kiezen, moet men
immers nog het ogenblik afwachten waarop zich na de onvoorspelbare
formatie van de strijdende partijen de sterkste als zodanig heeft
geprofileerd. Uitgerekend gedurende dat vormingsproces van de
verschillende partijen speelt propaganda haar hoofdrol en per
definitie is zij dan allerminst objectieve informatie doch leugen en
bedrog welke zich als objectieve informatie wil doen overkomen. Deze
'kunst van het liegen' beperkt zich niet tot de gekende retorica:
omdat zij massa's moet overtuigen, neemt zij allerminst haar
toevlucht tot de rede en neemt zij evenwel onder de mom van
redelijkheid haar toevlucht tot opzettelijke leugens, dreiging en
terreur met het grofste geweld.
(3)
In de televisionele
corona-update van 21 maart 2020 gebood de woordvoerder van het
Nationaal Crisiscentrum Yves Stevens letterlijk: "Volg
eerst en vooral enkel het officiële nieuws op. Ga niet verder op
geruchten, vals nieuws, enzovoort, enzovoort. Dat kan alleen maar
onzekerheid veroorzaken." Alsof
er iets was dat meer onzekerheid kon zaaien dan het verbod op vrije
mening, want dat is het verbod op kritische bedenkingen en het
stellen van vragen. En meteen voegde hij daar aan toe dat een
speciaal opgeleid team psychosociale steun zal verlenen aan burgers
die met onzekerheden zouden kampen.
In
Antisemitism, het eerste deel van haar werk The Origins of
Totalitarianism, onderstreept Hannah Arendt met betrekking tot
terreur het cruciale kenmerk: terreur maakt slachtoffers naar
volstrekte willekeur. Terreur, aldus Hannah Arendt, dient niet om uit
te roeien of om bang te maken maar om te heersen over een gehoorzame
massa.(1) Met terreur wordt een ideologie opgelegd.
(2)
Bij
terreur is iedereen potentieel slachtoffer, niemand is nog veilig
want schuld en onschuld spelen helemaal geen rol meer. Bij terreur
kan de veiligheid zelf door niemand nog worden verzekerd, er heerst
dan een totale onwetendheid over de toekomst, er zijn niet langer
mogelijkheden tot voorzichtigheid of tot preventie, wat eigenlijk
betekent dat ook de vrijheid opgeheven werd omdat vrijheid pas
mogelijk is waar men ook in staat is om te anticiperen op de gevolgen
van zijn daden. Terreur is een voortdurende dreiging en eigen aan de
dreiging is dat de genoemde onwetendheid haar blinde geweld nog
vermenigvuldigt: waar bombardementen dreigen, moet men dag en nacht
op zijn hoede zijn. Effectieve belastingencontrole zal minder dan één
percent van de burgers treffen maar een dreiging van forse boetes
maakt dat door de band iedereen altijd keurig zijn taksen betaalt. De
onwetendheid omtrent het feit of men zelf gecontroleerd zal worden,
vermenigvuldigt de impact van het systeem. Onwetendheid voedt de
jacht op zekerheid waaraan verzekeringsmakelaars hun rijkdom danken
maar die bij terreur fataal buiten bereik blijft, terwijl niets meer
zenuwslopend is dan te leven in onzekerheid. Cancer, quand c'
est?, zo vertolkt Stromae die onmacht omtrent gezondheid en
zij is hetzelfde euvel dat wie achterblijven treft na de verdwijning
van hun naasten en ook alle betrokkenen bij het oorlogsfront. Oorlog
is terreur.
Wie
naar het front moeten, worden geterroriseerd: enerzijds door hun
aanvallers maar anderzijds ook en vooral door hun eigen oversten,
namelijk waar die geen betere uitkomst zien dan geweld met geweld te
beantwoorden. Voor wie opgeroepen worden ten oorlog, rest slechts de
keuze tussen het heldendom en de lafheid, waarbij de beide
uiteindelijk de dood tot gevolg hebben: in het geval van het
heldendom is dat de fysieke dood terwijl wie zich door (al dan niet
reële) lafhartigheid van de eigen ziel benemen, zichzelf overleven,
wat nog erger is dan de fysieke dood omdat zij voor de rest van hun
dagen, de (al dan niet vermeende) dood van hun mens-zijn bewust
moeten beleven.
Het
heldendom is bovendien maar al te dikwijls bijzonder verraderlijk
verbonden met de onwetendheid, met de roekeloosheid, met het
zelfbedrog en uiteindelijk met het bedrog tout-court (van bij uitstek
de blikken medailles en de betonnen standbeelden). Helden delen in
een onwetendheid waar zij klakkeloos geloven wat hun sluwe oversten
hen opleggen vanuit hun veilige schuilkelders, namelijk dat zij in de
oorlog sneuvelend een heilige plicht vervullen jegens vrouw en kind
en de kerk giet nog heilige olie op dit vuur met de uitleg dat dit
geven van zijn leven voor zijn naaste getuigt van de
allerhoogste liefde. Edoch, dat niet naastenliefde doch sociale druk
en derhalve de vrees voor verbanning uit de maatschappij hier de
eigenlijke drijfveer is, begint pas te dagen als uit lange tijd
geheim gehouden documenten blijkt dat in de reddingssloepen bij de
ramp van de Titanic uitsluitend volwassen mannen zaten en dat de
eersteklassers, onder wie tal van leidinggevende figuren, de hekkens
van de compartimenten van de lager geklasseerden op het schip,
haastig afsloten toen duidelijk werd dat The Unsinkable water
maakte. Van naastenliefde was ook nauwelijks sprake ter gelegenheid
van het experiment van Millgram, dat daarentegen de gehoorzaamheid
aan bevelhebbers en derhalve de zorg voor het eigen hachje (ten koste
van andermans leven) als de ware drijfveer voor de beslissingen van
het gros der mensen aan het licht bracht.
In
zijn Alzo sprak Zarathoestra schrijft Friedrich Nietzsche:
Met bloed schreven zij tekenen op de weg, die zij gegaan waren;
en hun dwaasheid leerde, dat men met bloed de waarheid bewijst. Doch
bloed is de slechtste getuige der waarheid; bloed vergiftigt de
zuiverste leer nog tot waan en tot haat der harten. (3)
Oordeel
derhalve zelf: zijn helden dan te vinden onder hen die er
gewapenderhand en zodoende welbewust op uit zijn om anderen te doden
- die overigens eveneens hun heilige plicht vervullen jegens
vrouw en kind - of vindt men hen veeleer onder wie hun leven aan hun
naasten schenken door het te transformeren in (vaak ondergewaardeerd)
werk ten bate van het leven van wie zij liefhebben?
(J.B.,
28 maart 2022)
Verwijzingen:
(1)
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism, Pinguin
Classics 2017 (1951), pag. 7: A fundamental difference between
modern dictatorships and all other tyrannies of the past is that
terror is no longer used as a means to exterminate and frighten
opponents, but as an instrument to rule masses of people who are
perfectly obedient.
(2)
Ib., pp. 7-8: In order to establish a totalitarian regime,
terror must be presented as an instrument for carrying out a specific
ideology (...).
(3)
Friedrich Wilhelm Nietzsche, Aldus
sprak Zarathoestra. Een boek voor allen en voor niemand,
in een vertaling van P. Endt en H. Marsman, Wereldbibliotheek bv.,
Amsterdam, 2021, pag. 82. (Oorspronkelijk:Nietzsche,
F.W. (1892), Also
sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen,
1883-1885, 1. vollständige Ausgabe aller Teile. p. 624 [Zweiter
Teil, Von den
Priestern]:
"Blutzeichen
schriebern sie auf den Weg, den sie gingen, und ihre Torheit lehrte,
daß man mit Blut die Wahrheit beweise. Aber Blut ist die
schlechteste Zeuge det Wahrheit; Blut vergiftet die reinste Lehre
noch zu Wahn und Haß der Herzen".)
26-03-2022
âDE ARRESTATIEâ
De
geschiedenis herhaalt zich:
DE
ARRESTATIE
Het
eerste hoofdstuk van
De
Goelag Archipel
door
Aleksandr
Solzjenitsyn
Dansleraar
Willem
Engel
opgepakt
door
de politie
in
het vrije blije Nederland
op
beschuldiging van 'opruiing'!
25-03-2022
De graanschuur van de wereld: arena van twee totalitaire grootmachten
De
graanschuur van de wereld: arena van twee totalitaire grootmachten
Vandaag
weten we dat dissidenten of mensen die niet langer bereid zijn om de
leugens en de misdaden van het (totalitaire) regime te beamen en die
zich (geweldloos) verzetten, hetzij als criminelen, hetzij als
krankzinnigen werden weggezet, als ze niet al massaal werden
vermoord, zowel in de voormalige Sovjet-Unie (denk aan het
Serbski-instituut in Moskou waar dissidenten gediagnostiseerd als
schizofrenen werden ondergebracht) als in Nazi-Duitsland. Het
prijskaartje voor het ophouden van de schijnwereld die een
totalitaire beweging aan het volk voorspiegelt, bestaat in de
liquidatie van wie die leugens verwerpen en deze getuigen van de
waarheid zijn dan de tegenstanders van het regime, de zogenaamde
dissidenten. En
dat is vandaag niet anders:
de Russische dictatuur wordt aan de kaak gesteld door Navalny en
hetzelfde gebeurt in regimes die terwijl zij aan de macht zijn
uiteraard doorgaan voor normale democratieën en
zo belandde onder meer Julian Assange in de vergeetput alsook de
versnippering van Khashoggi en zoals we zopas vernamen godbetert in het hypocriete Nederland nu ook Wim Engel. En zoals
Heinrich Heine wist, worden grote zuiveringen en liquidaties op den
duur onvermijdelijk. Opzettelijk wordt verwarring geschapen met een
onoverzichtelijk ingewikkelde bureaucratie teneinde in de totalitaire
dictatuur te allen tijde willekeur mogelijk te maken, want "(...)
hoe zichtbaarder de regeringsinstanties, hoe minder macht ze dragen,
en hoe minder van het bestaan van een institutie bekend is, hoe
machtiger ze uiteindelijk zal blijken te zijn. De werkelijke macht
begint waar de geheimhouding begint."
(1)
Bij
het uitbreken van W.O. II begon de radicalisering en werden soldaten
verplicht tot deelname aan massamoorden en deportaties zoals "de
uitroeiing van het Poolse en Oekraïense volk, de uitroeiing van
honderdzeventig miljoen Russen (zoals in één plan vermeld), van de
intelligentsia van West-Europa, zoals het Nederlandse volk en de
volken van de Elzas en Lotharingen, evenals van al die Duitsers die
gediskwalificeerd zouden worden door de prospectieve
rijksgezondheidsverklaring of door de geplande 'wet op de
gemeenschapsvreemden' (...)"
bij de nazi's en bij de bolsjevisten het vijfjarenplan van 1929
"waarin alle
logische regels en economische principes op hun kop werden gezet."
(2)
Totalitaire
heersers zien zichzelf niet als leiders van een volk (zoals ze dat
aan het volk voorlogen) maar zij ambiëren een "internationale
beweging, op weg naar de verovering van de wereld."
(3) en wel onder de heerschappij van een toekomstige elite of een
meesterras.
(4) De paradox ontstaat
"dat de 'geheime samenleving bij klaarlichte dag' qua karakter
en methodes pas echt op een samenzwering gaat lijken vanaf het moment
waarop ze beschouwd wordt als een volwaardig lid van de beschaafde
vereniging der naties."
(5) "Hoe
openlijker de macht van het totalitarisme, des te geheimer zijn ware
doeleinden."
(6) Omdat totalitaire regimes tot doel hebben de ganse aardbol te
veroveren, zien zij geen enkel land als buitenland: "elk
land zien ze als hun potentieel territorium." (7)
"Elke uiting
of daad tegen het Derde Rijk werd bestraft als hoogverraad."
(8) "Als de
totalitaire veroveraar zich overal gedraagt alsof hij thuis was, dan
moet hij tegenover zijn eigen volk evenzeer optreden als een vreemde
veroveraar."
(9) En zo werd "de
uitroeiingspolitiek [van de nazi's] uitgebreid tot de rangen van
'radicaal niet levensvatbare' Duitsers."(10)
Ook de Sovjet-Unie gedroeg zich agressief tegen het eigen volk.
Als
wij ons vanuit België zo'n 1400 km naar het oosten toe verplaatsen,
bereiken we de grenzen met Oekraïne, 'de graanschuur van Europa' en
sinds 1986 uiteraard bekend vanwege de kernramp in Tsjernobyl dat
nabij de hoofdstad Kiev is gelegen. Oekraïne is na Rusland het
grootste Europese land: België kan er twintig keer in en haar zeer
vruchtbaar landbouwgebied, de 'zwarte aarde' genoemd, is zo groot als
Frankrijk en Duitsland samen. Duizend jaar geleden stichtte het
Scandinavische volk de Varjagen het Kievse Rijk, de wieg van Rusland,
dat Byzantijns Christelijk werd en dat nu nog steeds overwegend
christelijk is. In 1240 vielen de Mongolen er binnen, vervolgens viel
het onder Litouwen dat met Polen fusioneerde en het raakte verdeeld
in een oosters en een westers stuk. Na de Oktoberrevolutie van 1917
en de Russische burgeroorlog (1917-1922) maakte Oekraïne als SSR
deel uit van de USSR. Oekraïne kwam
onder het juk van twee volkerenmoordenaars:
Stalin brak het verzet van de boeren tegen de toe-eigening van de
landbouwgrond door de staat door de Oekraïners uit te hongeren en
deze zogenaamde 'holodomor' kostte in 1932-'33 aan tien miljoen
mensen het leven. En onder Hitler verloor het land in 1941 een zesde
van zijn bevolking. Vandaag lijkt
zich een gelijkaardig scenario te herhalen:
de graanschuur van de wereld is de arena geworden van twee
totalitaire grootmachten.
Pas
na 1945 werd de Oekraïense SSR opnieuw welvarend. Onder Chroetsjov
werd de Krim bij Oekraïne geannexeerd 'als gebaar van vriendschap'.
Intussen werd de Krim alweer Russisch alsook een deel van de Oekraïne
waarvan de recente geschiedenis alweer woelig is. Na de mislukte
staatsgreep in Moskou in 1991 waarbij gepoogd werd om de regering
Gorbatsjov omver te werpen, riep het parlement van Oekraïne de
onafhankelijkheid van het land uit. Die werd bevestigd door een
referendum en ook de Krim stemde zich onafhankelijk. Een
afschrikwekkend feit was echter dat de Oekraïne naast de Europese
graanschuur ook een nucleaire kernmacht was met een gigantisch
arsenaal aan kernwapens.
In
1994 bekwamen de VS, Rusland en Engeland dat Oekraïne zijn 1800
kernraketten liet vernietigen in ruil voor zijn
soevereiniteitsgarantie... waar de huidige president Zelensky
naar verwijst, nu de Russen zijn land lijken binnen te vallen. De
gewezen TV-komiek kwam nota bene aan de macht in 2019 waarmee hij
zijn Russisch gezinde voorganger van de troon stootte maar niet alle
boeren zijn opgezet met zijn komst omdat hij multinationale
geldschieters faciliteert om de Oekraïense landbouwgronden op te
kopen terwijl een eerdere regeling de grond onder het volk had
verdeeld zodat de boeren er konden van leven. Overigens
ook in andere gewezen Oostbloklanden blikken sommigen na een wat
overhaaste aansluiting bij het westen met wat heimwee terug naar de
'goede oude tijd' en dat verdeelt uiteraard de gemoederen. (11)
De
zogenaamde 'denazificatie' van Poetin is derhalve niet helemaal uit
de lucht gegrepen. "De
foto's van Litouwers die groepen joden afmaken met ijzeren staven,
behoren nog altijd tot de schokkendste beelden van de Tweede
Wereldoorlog,
zo schrijft journalist Jorn De Cock in zijn bijdrage over
extreemrechts in Centraal-Europa in de bundel Nieuw
Radicaal Rechts in Europa(12)
dat verscheen kort na de val van het ijzeren gordijn in 1989. Inzake
het voormalige Oostblok heeft hij het over "een
nieuw populisme" en
over "virulent
nationalistische en antisemitische partijen"in de Baltische Staten maar ook in
Polen, Roemenië, Slovakije, Hongarije, Tsjechië, Bulgarije en... de
Oekraïne.
De
fascist, racist en antisemiet László Bárdossy werd in 2000 (onder
de regering van Viktor Orban) openlijk herdacht en geëerd in de
Stefansbasiliek in Boedapest. (13) "In
de Letlandse hoofdstad Riga vindt jaarlijks een mars plaats van de
oude Letse SS-ers"-
samen met de Estlanders en de Litouwers namen zij deel aan de
massamoord op joden in W.O.II. (14) In Wit-Rusland werd door de
nazi's een gruwelijke genocide gepleegd waarvoor het bloedbad van
Chatyn symbool staat. (15) Het nazisme onder Adolf Hitler was dermate
onmenselijk dat het Westen een alliantie vormde met de Sovjet-Unie
onder Stalin om de nazi's te kunnen verslaan.
Herhaalt
zich de geschiedenis? Zijn het neo-nazi's, of beter: inter-nazi's die
de coronapandemie of het Panopticum Corona op touw hebben gezet om de
wereldheerschappij te kunnen grijpen? Is deze oorlog tussen Rusland
en de Oekraïne in wezen een heruitgave van de strijd tussen het
communisme en het nazisme dat nu verpopt zou zijn tot het
internazisme en dat zich zopas gemanifesteerd lijkt te hebben met als
psychedelisch wapen de fantastische fabel van de pandemie? Het door
Europa zozeer verguisde nazisme waarvan nu blijkt dat het altijd al
de ideologie was van de westerse elite die nu wil dat haar bevolking
ze omarmt en naar het front holt om ze te gaan verdedigen? (16)
Hoe
dan ook blijkt de graanschuur van de wereld opnieuw het strijdperk te
zijn geworden van twee totalitaire regimes die het nota bene geen van
beide goed voorhebben met de E.U.: zowel Rusland (bij monde van
Aleksander Doegin, 'het brein van Poetin' (17)) als de V.S. (cf. de
steun aan de Europese nationalisten via onder meer de
'gladiatorenschool' in het Cartuizenklooster van Trisulti van Trumps
gewezen strateeg, Steve Bannon (18)) hebben hun munt zien devalueren
sinds de creatie van de Euro en reeds is de V.S. erin geslaagd om een
exit uit Europa van de Britten te realiseren met de medewerking van
de met Trump bevriende populist-extremist Nigel Farage. (19)
Bij
de Navo-top in Brussel op 24 maart 2022 kwam de Amerikaanse president
Joe Biden Europa oproepen tot een beetje meer actie, zoals ook
hier in België de aartsbisschop de oorlog al verheerlijkte tijdens
zijn misviering met de Oekraïense achterblijvers van de
frontsoldaten aan wie hij de verpersoonlijking toeschreef van de
grootst mogelijke liefde, zoals trouwens ook gebeurde bij het
ronselen van de Oostfronters in W.O.II. Bijzonder verontrustend hoe
de plaatselijke politici gelijk knipmessen buigen voor de grillen der
machtswellustelingen. Gaat het werkelijk om het redden van de
mensheid of gaat het veeleer om ideologische invloedssferen (zoals in
de daarna verdeeld koeken Vietnam, Cambodja, Korea, enzovoort) met
economische consequenties zoals de levering van vlees, gas en wapens?
(J.B.,
25 maart 2022)
Verwijzingen:
(°) Zie
ook Tisallemaiet, teksten d.d. 14-06-2021,
(1)
Hannah Arendt, Totalitarisme,
Boom, Amsterdam, vijfde oplage 2021 (eerste druk 2014), in het
Nederlands vertaald door Remi Peeters en Dirk De Schutter, p.
218-227.Oorspronkelijk:
Totalitarianisme,
deel III, alsook (in een appendix) een gedeeltelijk samengevat
negende hoofdstuk uit deel II, getiteld: The
Decline of the Nation-State and the End of the Rights of Man.
(2)
Totalitarisme,
p.
227.
(3) Ib.
(4)
Totalitarisme,
pp.
227-228.
(5)
Totalitarisme,
pp.
229-230.
(6)
Ib.
(7)
Totalitarisme,
p.
231.
(8)
Totalitarisme,
p.
232.
(9)
Totalitarisme,
p.
233.
(10) Ib.
(11)
Zie: Tisallemaiet, tekst d.d. 12 april 2021. Geraadpleegde
bronnen:
De geschiedenis herhaalt zich: Nazi's en neo-nazi's
De geschiedenis herhaalt zich:
Nazi's en neo-nazi's
2022:
1938:
14-03-2022
Tot stof en as Deel 6: De Neo-Oostfronters, Gorbatsjev en de bom
Tot stof en as
Deel 6: De Neo-Oostfronters, Gorbatsjev en de bom
In de Tweede Wereldoorlog vormde zich een alliantie (van het Westen, samen met de Russen) tegen de (Duitse) nazi's en als we Poetin mogen geloven vormen vandaag de neonazi's een front tegen de Russen. Is het niet een beetje onbezonnen of overhaast als de kerk de Oekraïense vlag laat wapperen op de toren van de Gentse Sint-Baafs en elders? Wanneer in de Antwerpse kathedraal de aartsbisschop voor de vluchtelingen uit de Oekraïne een mis opdraagt en in zijn preek eraan herinnert dat de grootste vorm van liefde erin bestaat zijn leven te geven voor zijn geliefden, bedoelt hij uiteraard de verheerlijking van het heldendom bij de troepen aan het front, het oostfront, andermaal het oostfront. Men herinnere zich de tien- tot twaalfduizend vrijwillige Vlaamse Oostfrontstrijders van toentertijd die gingen vechten tegen de Bolsjewieken, de communisten, hiertoe opgejut door dezelfde clerus die nu in herhaling valt en spreekt over het summum van de liefde waar in werkelijkheid onwetende mensen massaal de dood worden ingejaagd door hun oversten die de veilige schuilkelders bevolken en de onaantastbare huizen van God: de tragedie van het Vlaams Legioen lijkt aan een heruitgave te zullen beginnen. (1)
Zij vormden toentertijd een minderheid, de Vlamingen die de zijde van de nazi's kozen (er was overigens ook een Waals Legioen), hiertoe aangezet door de kerk, die na de oorlog via de zogenaamde rattenlijn (2) de oorlogsmisdadigers en de grootste beulen uit de geschiedenis hielp ontkomen naar het Zuiden van Amerika, naar onder meer Bariloche waarop men vandaag met Google Earth een blik kan werpen: men waant zich daar warempel in Oostenrijk, de geboorteplek van Adolf Hitler. (3)
Vandaag echter is de geheime operatie van de nazificatie middels de inzet van het populisme via de massamedia zo ver gevorderd dat zij het ganse westen in een onzichtbare tang houdt onder de vaak onbetrouwbare vlaggen van vrijheid, democratie, christelijk geloof en liberalisme. Is het niet altijd de buitenlandse politiek van de V.S. geweest om in het spoor van Julius Caesar te verdelen en te heersen? Hebben de Amerikanen het nationalisme in Europa dan niet ondergronds gesteund met het oog op het uiteenvallen van de E.U. van wie zij tenslotte terecht mochten vrezen dat die met de euro, de eens zo machtige dollar doet buitelen?
Zoals Maurice De Wilde het verwoordde die over de 'Nieuwe Orde' schreef, moet men alle klokken laten luiden vooraleer men een definitief oordeel velt en men een beslissing neemt met onomkeerbare gevolgen. En dat is in deze oorlog kennelijk opnieuw een heet hangijzer en allerminst een sinecure. Uiteraard moet er tegen dictators opgetreden worden, uiteraard is het onder geen beding geoorloofd om mensen de rug toe te keren van wie de rechten worden geschonden. Maar laten wij toch eerst tenminste de objectieve feiten onder ogen proberen te zien.
In een interview met de BBC van niet zo heel lang geleden herinnerde Mikhail Gorbatsjev eraan dat het de V.S. geweest zijn die de atoombom hebben gedropt. Vandaag nog worden mensen door de straling misvormd geboren in Hiroshima en Nagasaki. En waarom deden de V.S. dat dan? Waarom anders, dan om de hele wereld te waarschuwen: wie zich tegen onze wil verzetten, krijgen er zo eentje. Willen wij onszelf redden, dan moeten we ervoor zorgen dat alle atoomwapens, alle massavernietigingswapens verdwijnen, aldus de oud-president van Rusland. (4)
Inderdaad, niet door ons te schikken naar de grillen van de V.S. kunnen wij ons redden maar wel door die gemene wapens te vernietigen: in Rusland en in China maar ook hier in Kleine-Brogel, in de V.S. en op alle plaatsen in de wereld waar ze zijn opgesteld en waarmee binnen de paar minuten de eerste de beste gek met macht van deze wonderlijke planeet een voor immer dode plek kan maken.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: