Foto
Foto
Blog als favoriet !

Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres:

http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto


"Trans-atheïsme"

Download dit boek als PDF:

Jan Bauwens - Transatheïsme.pdf (3.6 MB)   

Foto
Foto
Foto
Foto
Foto



Download dit boek als PDF:

"Het einde der tijden"



Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Tisallemaiet
Alle rechten voorbehouden
Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
03-01-2021
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corona en de heilige zaak - Deel 11: De ontheiliging der wetenschap



           


Corona en de heilige zaak:


Deel 11: De ontheiliging der wetenschap


Warempel, de wetenschappelijke ijver neemt zich een voorbeeld aan de religieuze devotie en deze primitieve na-aperij toont zich in de overname van het model waarmee de godsdiensten altijd al de wereldheerschappij hebben weten te verwerven: eerst wordt geheel 'ex nihilo' maar tevens door gewiekste lieden welke deze activiteit verborgen houden, een probleem gecreëerd en vervolgens komen diezelfde lieden op de proppen met de oplossing, ten gevolge waarvan het volk erom smeekt dat zij zich de leiding over de mensen zouden ter harte nemen - wat deze lieden van bij het begin had geïnspireerd met het oog op absolute machtsuitoefening.


Om de voorbeelden niet al te ver te zoeken: de katholieke leer houdt voor dat wij door eigen zonde leven in een tranendal en niet langer in het paradijs dat onze oorspronkelijke thuis was en hiermee wijst zij op het probleem dat zij met deze fabel zelf geïnduceerd heeft en geschapen: de menselijke zondigheid. Want voor hetzelfde geld vertelt men dat de mens precies zoals de andere dieren en de planten, een tijdelijk en derhalve tot mislukken gedoemd verzet is tegen het noodlot van de levenloosheid die de rest van al het stoffelijke kenmerkt: een verzet zonder toekomst dat de protesterende wezens in kwestie veroordeelt tot een spoedige dood, voorafgegaan door het verval dat wij kennen als de onontkoombare kwetsbaarheid voor ongeluk en ziekte.


Ofschoon elke kritische geest zal opteren voor die laatste theorie als de meest waarschijnlijke, weet een religie haar versie ondanks alle navenante tegenstrijdigheden nochtans bijzonder goed te verkopen en te handhaven en wellicht dankt zij dit succes aan de verborgen verleiding die zij handig heeft verstopt in haar verhaal en die erin bestaat te suggereren dat wij in feite goden zijn of dan toch de troetelkinderen der goden of zelfs hun erfgenamen: wij zijn allerminst ellendelingen want ooit waren wij onsterfelijken naar het evenbeeld van god en uitgerekend deze status kunnen wij herwinnen - en daar kondigt zich dan de probleemoplossing aan: wij kunnen de onsterfelijkheid herwinnen door onze zonde uit te boeten of - als dat niet lukt en het lijkt erop dat dit niet lukken kan - door gehoorzaamheid te schenken aan een verlosser die dat in onze plaats doet. Of aan diegenen die hij als de erven van zijn taak heeft aangesteld - uiteraard de pausen of dus de onfeilbare leiders van de katholieke kerk.


De religie creëert een probleem vanuit het niets om vervolgens met een verleidelijke oplossing te berde te komen welke in feite de onderwerping impliceert: de onderwerping van principieel alle mensen aan de religie in kwestie. Uiteraard onderwerpt men zich dan niet aan 'een religie': men onderwerpt zich aan een persoon, zijnde de allerhoogste of 'god'. Maar omdat men god zien noch horen kan, moet men zich verlaten op zijn profeten, die bijzondere bemiddelaars tussen god en de mensen, die als daartoe uitverkorenen in staat zijn om god wél te zien of dan toch te horen en om zijn geboden te vertalen zodat zij verstaanbaar worden voor de rest van het mensdom.


Zonen gods of profeten sterven echter en indien niet dan worden zij gedood doch wanneer zij uiteraard verrijzen, dan worden zij ten hemel opgenomen, wat hun afwezigheid onder ons verklaren kan, alsook de aanstelling van hun sterfelijke vertegenwoordigers op aarde die aan deze sterfelijkheid een mouw passen middels een systeem van onderlinge opvolging of dus met een ware dynastie: zij gebieden en verbieden voortaan wat het volk behoort te geloven, te belijden, te denken en te doen en dat geldt dan voor alle mensen of dan toch voor hen die wensen te ontsnappen aan het wrede lot van de sterfelijkheid dat als een vloek zal blijven hangen over het leven van alle dieren en planten.


Andermaal: de 'profeet' zelf vindt het probleem uit en hij verleidt het volk ertoe om het voor waar aan te nemen; vervolgens biedt hij een oplossing aan die erin bestaat gehoor aan hem te schenken. En die methode blijkt succesvol: menig mens schuift zichzelf op de voorgrond als profeet, als spreekbuis van de ware god, als vertegenwoordiger van de schepper van hemel en aarde en derhalve als uitgelezen leider van de mensheid die alle respect verdient en aan wie elkeen gehoorzaamheid verschuldigd is. Er ontstaat warempel een heuse strijd, een onderlinge concurrentie van religies die allemaal dezelfde leugen uitbazuinen: dat zij het zijn die door de ware god zijn aangesteld, dat zij het zijn die de ware waarheid in pacht hebben en dat zij de enigen zijn aan wie gehoor geschonken dient te worden. Deze concurrentie onder de ware goden of dan tenminste toch de concurrentie onder wie zich profileren als de profeet van de ene ware god, leidt tot een strijd onder de volgelingen van de vele onderling concurrerende profeten, de gelovigen of dus de mensen. Zij die - uiteraard geheel toevallig - onder de invloed staan van profeet X, vechten op leven en dood met hen die volgelingen zijn van profeet Y en ook met hen die profeet Z volgen en zo geschiedt het dat massa's mensen elkaar naar het leven staan en ook massaal vermoorden, alleen omdat zij toegeven aan de verleiding welke verborgen zit in de probleemstelling van diegenen die op de proppen kwamen met hun leugenachtig vertelsel over de goddelijke oorsprong en bestemming van de mens. Immers, indien deze deugnieten zelf geloof zouden hechten aan onze goddelijke oorsprong en bestemming, hoe zouden zij ons dan kunnen veroordelen tot het bloeddorstige en ellendige lot van onophoudelijke doodslag zonder levensnoodzaak waaraan zelfs de wilde dieren ontsnappen die alleen maar doden om te kunnen eten - er wordt zelfs gezegd dat alle oorlogen in wezen godsdienstoorlogen zijn.


De zaak is echter dat de methode van verleiding waarmee vermeend religieus geïnspireerde potentaten massa's mensen aan zich onderwerpen, bij nader toezien gelijkaardig is aan de methode die ook de 'priesters van de nieuwste godsdienst', zoals zij reeds genoemd worden, hanteren en wij hebben het hier over diegenen die zich wetenschapslui achten. Lang hebben zij de schijn hoog kunnen houden en dit dankzij de handhaving van het beginsel van de universaliteit, met andere woorden: het geloof in de ene, ware wetenschap welke geen rivalen duldt omdat zij zich sowieso steeds bevindt in het strijdperk om de waarheid dat gestalte krijgt in de universiteiten met hun open debatcultuur en hun allerheiligste principe dat luidt dat elke stelling die zich erop beroept waar te zijn, zich tegenover ongeacht welke tegenstrever moet kunnen verdedigen. Een schijn van eenheid en uniekheid en derhalve van onbetwistbare (want, paradoxaal genoeg, 'altijd te betwisten') waarheid die het volk kon begoochelen zolang de waarheden die werden verkondigd, tautologisch of nietszeggend waren zoals de wiskundige stellingen uit de euclidische meetkunde.


Want met een bijzonder welluidend lijkend universum van waarheden begoochelen zij immers wie hun gebied betreden maar die begoocheling gaat uiteraard de mist in van zodra men aan de grondslagen van het systeem als zodanig gaat morrelen en de chaos die dan opwelt uit de krochten van de geesteswereld is met geen machten meer te temmen. Deze tragedie - om die Oud-Griekse term die overloopt van doem maar te gebruiken - komt aan het licht van zodra het louter logische karakter van de vermeende waarheden aan het licht treedt: die van de oude meetkunde met haar stellingen zo schoon als grote symfonieën; die van de algebra, tenminste zolang zij zich niet op glad ijs begeeft en evenzo die van de retorica welke in feite de kunst is van het liegen en die, heel anders dan de parrhesia, het contact met de waarheid en derhalve met de werkelijkheid heeft verloren. Maar zelfs de absolute schoonheid van de muziek moet eraan geloven: de volmaakte harmonie blijkt een verzinsel in het licht van de afschuwelijke realiteit die de kille werkelijkheid van de zogenaamde 'komma van Pythagoras' doet verschijnen en in het spoor van die ontgoocheling verbrokkelt eveneens de eenheid in de wetenschappen die zich niet langer onderscheiden van de primitiefste vormen van religie van zodra bekend wordt hoe wankel ook hun fundamenten zijn.


Om bij slechts dit ene voorbeeld te blijven: creationisten spreken zich positief wetenschappelijk achtende wetenschapslui tegen en de aanhang van de twee blijkt even groot terwijl de twee groepen zich beroepen op de universitas. De doem neemt toe in de mate dat de zogenaamde wetenschappers uit hun tautologische torentjes naar buiten treden en afdalen naar de wereld van vlees en bloed en zo kan bijvoorbeeld over een van de meest toepasbare wetenschappen die de geneeskunde toch is, reeds worden beweerd dat zij allerminst een exacte wetenschap is, dat zij eerder een kunst is en een kunde en dat geen twee artsen hetzelfde beeld hebben over ziekte en gezondheid en over alles wat daarmee samenhangt. Bij uitstek bij het optreden van een pandemie blijkt dan, helemaal niet meer te verwonderen, dat wetenschap uitsluitend nog uit experiment bestaat en verder rest nog slechts het niet-weten waarover ook de theologen spreken als zij het hebben over god.


(J.B., 3 januari 2020)






           


31-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corona en de heilige zaak - Deel 10: Het blinde van de heilige haat



Corona en de heilige zaak:

Deel 10: Het blinde van de heilige haat


In de politiek vecht elke partij voor het eigen gelijk omdat het hebben van gelijk bijdraagt tot het recht op macht en dat gevecht wordt veel vaker gestuurd door het eindresultaat dan door beginselen of principes die nog slechts als voorwendsels fungeren: het doel wettigt uiteindelijk de middelen en binnen een kapitalistisch bestel geldt waarschijnlijk wel dat in de regel alle politici wezenlijk machiavellisten zijn. Partijdigheid of het gegeven dat burgers zich door de band aansluiten bij een partij kan weliswaar min of meer een noodzaak zijn uit bij uitstek economische overwegingen maar heeft ook dikwijls alles te maken met groepsinstinct, groepsaffiliatie of kuddegeest: slechts een minderheid van de burgers oordelen onafhankelijk van ideologieën of van drukkingsgroepen, hetzij omdat zij dat niet kunnen, hetzij omdat zij het niet mogen, hetzij omdat ze het niet willen. Het vermogen om ongebonden en zonder druk van buitenaf maar ook vrij van innerlijke dwang te onderzoeken en te oordelen, vindt men vaak nog slechts terug bij rechters die omwille van het recht waarvan wij wensen dat het altijd zegevieren zal, structureel zodanig gepositioneerd zijn dat zij nog kunnen oordelen wars van de wetgevende en de uitvoerende machten en ook niet te vergeten: onafhankelijk van de druk die uitgaat van media, ideologieën en allerlei irrationele clusters, incluis de dreiging van veelsoortige maffiosi, geheime diensten en criminele organisaties. Onpartijdigheid lijkt met andere woorden voor de gewone burger wel een ware luxe geworden en derhalve klinkt partijdigheid alleen nog als een dagelijkse of dus een vergeeflijke zonde.


Nochtans schuilt in partijdigheid een groot gevaar, want een gevaar is het kwaad van het onrecht hoe dan ook: partijdigheid tast de gevoeligheid voor waarheid aan en zij doet een beroep op lagere instincten die zowel de sympathie betreffen als de haat, terwijl de gevoeligheid voor waarheid een beroep doet op het intellect en dat is het oordeel dat principieel bekwaam en bereid is om zich tegenover ongeacht welke persoon redelijk te verantwoorden. Het gebruik van de rationaliteit welke noodzakelijk is voor het onpartijdige oordeel, vereist het vermogen om primitieve emoties zoals sympathie, antipathie, liefde, haat, groepsgevoel, favoritisme, vrees, verlangens en zo meer achter zich te laten. Partijdigheid is dus vergeeflijk in de zin dat en in zoverre dat het hebben van gevoelens vergeeflijk is maar zij moet beslist een halt worden toegeroepen waar zij het oordeel bezoedelt dat aan de grondslag van de rechtspraak ligt welke immers tot finaliteit heeft het lot van mensen te bezegelen. Bezegelen betekent met een zegel vastleggen zodat het blijft wat het is en niet meer kan veranderen: dat het lot van een veroordeelde bezegeld wordt, wil zeggen dat men hem of haar alle verdere kansen in een zekere richting ontzegt en ontneemt, het is een drastische vrijheidsberoving vergelijkbaar met een gevangenneming of zelfs met een fysieke amputatie. Partijdigheid kan leiden tot dit onomkeerbaar onrecht toegebracht aan derden, precies zoals het gebruik van geweld vanuit blinde haat, vrees of verlangen, een dergelijk lot onmiddellijk bewerkt.


Het aanleunen bij een partij is een algemeen 'gebrek', meestal voortspruitend uit het onvermogen om eigenhandig uit te vissen hoe de vork aan de steel zit, waardoor het eigen oordeel en de navenante beslissingen wordt gedelegeerd aan anderen die men voor de zaak in kwestie vertrouwt. En daar wringt dan uiteraard het schoentje want als die anderen politici zijn en derhalve mensen van wie men in de huidige constellatie niet meer kan verwachten dat zij handelen vanuit zekere principes maar van wie men vrezen moet dat zij zich machiavellistisch oriënteren, dan houdt partijdigheid ook in dat men zich neerlegt bij het onrecht resulterend uit de propaganda of de leugens die hoe dan ook inherent zijn aan partijpolitiek. Partijdigheid is derhalve een vorm van onverschilligheid - onverschilligheid jegens de waarheid en vandaar ook jegens het recht en jegens die mensen aan wie onrecht zal geschieden.


Zolang het ons allemaal voor de wind gaat, doen zich inzake politieke partijdigheid zelden echte problemen voor omdat onderlinge verschillen binnen de perken blijven maar in crisissituaties liggen de kaarten anders vanwege het ontstaan van onvrede. Het gevaar dat heden loert, is derhalve best vergelijkbaar met het West-Europese probleem uit de periode voorafgaand aan de Tweede Wereldoorlog met de opkomst van het nazisme. In het Duitsland van voor de machtsovername door Adolf Hitler, leidde het gerechtvaardigde wantrouwen in de toenmalige regering tot een beweging gedreven door blinde haat, welke dan sowieso altijd om zondebokken schreeuwt en die dan partij kiest voor lui met een grote mond die beloven dat zij de al dan niet vermeende schuldigen zullen straffen met als te verwachten resultaat het koelen van de volkshaat of het zich voltrekken van een zoete wraak. Want als het economisch slechter gaat, neigt de doorsnee burger ertoe om de redelijkheid achter zich te laten: de mensen worden emotioneler, zij maken zich kwaad en malafide potentaten staan dan klaar om via zijn boosheid het volk zelf als een trekpaard voor de eigen politieke kar te spannen terwijl elk weldenkend mens op voorhand kan vermoeden dat het gaat om populisten wiens eventuele bestuurlijke bekwaamheid vooralsnog onbewezen is. Een hedendaags geval van rechts populisme dat nota bene nog steeds niet aan het eind van zijn latijn is, is de Trump-affaire, welke een van de ooit meest gerespecteerde politieke eenheden ter wereld diep beschadigd en beschaamd heeft: in de afgelopen jaren en in het bijzonder in de jongste maanden zette de huidige president de VS voor de rest van de wereld te kijk als een voorbeeld van hoe het een democratie op zijn slechtst vergaan kan, wat wil zeggen: wanneer zij verworden is tot een dictatuur van de meerderheid. Reeds de Hellenen kenden het gevaar van dit structurele tekort van de democratie en zij hadden er geen remedie tegen.


De huidige wereldwijde crisis lokt zoals telkenmale een algemeen ongenoegen uit en een luide roep tot het vinden, het benoemen en het te voorschijn brengen van de uiteraard verborgen verantwoordelijken voor het kwaad. Paradoxaal genoeg maar zoals dat kennelijk in de regel het geval is, wordt een noodlottigheid van het gebeuren - per slot van rekening gaat het om een ziekte, een plaag, een epidemie, een pandemie - niet aanvaard en eist men de terechtstelling van personen. Zo bijvoorbeeld heeft men in de Oudheid de blinde ziener Tiresias verzocht zich uit te spreken over de verantwoordelijke voor de pest die toentertijd het oude Hellas teisterde en hij vond hem warempel in de persoon van Oedipus die immers de dader was van een ongewroken moord, met name op zijn eigen vader. Toen in de middeleeuwen de pest het westen van Europa teisterde, wees men in het toenmalige Londen de joden aan als daders door hen ervan te beschuldigen het drinkwater te hebben vergiftigd om vervolgens de katten en de honden te beschuldigen, wat geheel tegendoelmatig was omdat deze huisdieren de ratten vingen op wiens pels de vlooien zaten die de pestbacillen in zich droegen.


Bovendien geeft het ene kwaad ook hier weer het andere de hand waar getrainde trawanten van dictator Trump heden in Europa worden ingezet om de concurrerende grootmacht met zijn verleidelijke munt die de klanten van de VS weg snoept op de wereldmarkt en die de dollar op de financiële markten laat imploderen, via verregaande steun aan extreemrechts tot verbrokkeling te brengen en dit alles zoals altijd met behulp van het hypocriete Vaticaan dat er zoals meermaals in het verleden ook nu weer op gebrand is om hier vele tuiten garen bij te spinnen. De Britten, verleid door Trumps valse beloften, werden reeds weggetrokken uit Europa en de Polen en de Hongaren of althans hun corrupte leiders bewandelen hetzelfde pad, zich kennelijk niet bewust van de valstrikken neergelegd door de Amerikaanse superstrategen en de alomtegenwoordige kerk die nu haar heilige paus inzet om de haat tegen de LGBT-gemeenschap en de zich emanciperende vrouwen en daarom ook de haat tegen het één gemaakte Europa aan te wakkeren - de kerk waarover de verlichte Fransen in de persoon van Voltaire schreeuwden: Écrasez l' infame!


(J.B., Silvester 2020).








           


30-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corona en de heilige zaak - Deel 9: Honger is niet ver meer af






Corona en de heilige zaak:


Deel 9: Honger is niet ver meer af


Of beter: honger voor iedereen is niet ver meer af, want velen lijden al honger, ook al maken zij daarrond niet veel reclame.


Ongeveer een derde van het voedsel of zelfs iets meer wordt weggegooid, dat werd nog niet zo heel lang geleden berekend. (1) Er was toen nog geen sprake van corona, geen mens zou het in zijn hoofd hebben gehaald dat amper enkele maanden later de wereld zou getroffen worden door de plaag en nog steeds zijn er mensen tot wie dit niet is doorgedrongen. De negationisten wringen zich alsnog in de meest onmogelijke bochten om de visie te verdedigen dat het alleen in onze hoofden zit en dat het gaat om een 'reset' geënsceneerd door de machtigen der aarde. Daar zal natuurlijk ongetwijfeld iets van aan zijn in een wereld waarin het opportunisme bloeit als nooit voorheen: opportunisten zijn een soort van veredelde gauwdieven die zowat overal hun voordeel weten mee te doen en dus ook met de plaag die nu door de wereld trekt en die, gelijk de grote tsunami van intussen exact zestien jaar geleden, een spoor van vernieling achter zich aan sleept. Maar deze plaag die alle straten ter wereld leeg doet lopen, doet ons de tsunami vergeten alsook het bombardement op de Twin Towers van straks twintig jaar geleden en alle andere terreuraanslagen die alle straten wereldwijd met protesterende mensen vulden. Vandaag protesteren de microben tegen de mensen en de fantastische gruwel uit La Peste van de Nobelprijswinnaar Literatuur uit 1957, Albert Camus, is uit de droomwereld uitgebroken en zwerft nu rond over dezelfde aarde die wij met onze lichamen bewonen: zowel de fysieke plaag als de verrechtsing waar het de schrijver toentertijd eigenlijk om doen was. Geen van de twee plagen kan nog met muren of met prikkeldraad bedwongen worden.


Zoals gezegd wordt meer dan een derde van het geproduceerde voedsel weggegooid of dan toch tot voor kort want de kentering heeft tot gevolg dat de verkoop van voedsel nu met een derde terugloopt. Een derde van de voedselproducenten verliezen hun baan, samen met een derde van de voedseltransporteurs, de magazijnbedienden, de afvalverwerkers en ga zo maar door langsheen de hele voedselketen. Omdat zowat alles om voedsel draait terwijl dat draaien heden danig in de war raakt dat het een vierkant draaien wordt, ligt de honger al een tijdje op de loer en slaat hij reeds toe bij de minst beschermden onder de mensen: de bewoners van de derde en de vierde wereld, de illegalen, de zieken, de ouderen en de kinderen, kortom de zwaksten, want als puntje bij paaltje komt, moeten zij het bekopen in een wereld waarin alles om het recht van de sterkste draait.


Voedsel is een groot mysterie. Toen bij het laatste avondmaal de Nazoreeër het brood brak en zegende, sprak hij tot zijn aanhangers: "Neemt en eet want dit is mijn lichaam" en toen hij de beker nam, sprak hij: "Neemt en drinkt want dit is mijn bloed. En blijft dit doen om mij te gedenken." (2) Zijn volgelingen die deze woorden al te letterlijk namen, geloofden hieruit te mogen afleiden dat hun meester had bedoeld dat hij het brood had veranderd in zijn lichaam en de wijn in zijn bloed en zij hadden het over het wonder van de transsubstantiatie waarover doorheen heel de geschiedenis zoveel te doen is geweest en dat nog steeds de kern uitmaakt van de consecratie, die het wezen is van de heilige mis: precies zoals de kannibalen die ook hun overleden voorouders als voedsel tot zich namen, wilden de apostelen hun verloren meester vanbinnen in zich hebben. En uiteraard ook vanbuiten, in de kerk die dan zijn verrezen lichaam wezen moet waaraan de afzonderlijke cellen hun bloed offeren: de martelaren uit de eerste eeuwen die het voorbeeld geven met de ganse geloofsgemeenschap in hun spoor. Of dan toch in theorie.


Maar zeer waarschijnlijk hoeft men helemaal niet aan een wonderlijke transsubstantiatie te denken omdat wellicht niets anders bedoeld werd dan wat ook feitelijk werd gezegd, met andere woorden: "Dit brood, deze wijn, kortom: het voedsel dat gij dagelijks tot u neemt, dat ben ik, uw godheid, die het leven zelf is en aan wie gij het leven dankt. Ik immers ben de weg, de waarheid en het leven." Het wonder van het voedsel is aldus al groot genoeg, men moet er niet een tweede wonder bij verzinnen, dat overigens alleen maar de aandacht van het echte, oorspronkelijke en natuurlijke wonder afleiden kan. Het wonder van het voedsel ligt hierin dat dit klaar en duidelijk laat zien hoe niets van al wat leeft, het leven aan zichzelf te danken heeft. In het wonder van het voedsel openbaart zich de schenker van het leven zelf en hij wil dat wij, terwijl wij eten, aan dit wonder denken.


Maar dat gebeurt helaas niet altijd meer: de mensen eten dat het een lieve lust is en hun gedachten blijven hangen bij het eten zelf: bij de aard van het voedsel, de kwaliteit, de prijs, de prijs-kwaliteitverhouding, de bereiding, de koks van op Tv, de kookboeken en de vele gidsen over kruiden en allerlei specerijen, lekkernijen, snoepgoed, chocolade, digestieven, aperitieven en noem maar op. Naar de bron van het voedsel die het leven geeft, gaan zelden nog gedachten uit. De dankbaarheid immers verdwijnt uit een wereld waarin men alles - ook en vooral het voedsel - koopt: kopen betekent betalen, een tol vereffenen, een ruilhandel voeren, een goed tegen een goed, een oog voor een oog, een tand voor een tand en het principe van de wraak is van een andere orde dan dat van de dank en van het gulle geven. Want uitgerekend dat, het gulle groeien van het voedsel op de akkers, het aanzwellen van het wildbestand in de wereldwouden en van de kudden en het vee in onze stallen – uitgerekend dat geschiedde altijd al helemaal gratis.


Vandaar de honger, zo spreekt de logica zelf, want de gulle schenker moet herinnerd worden opdat men hem niet per ongeluk voor een prooi zou aanzien en doden. De gulle schenker werd vergeten en onzichtbaar, alleen de honger kan - weliswaar in het allerbeste geval - het mysterie opnieuw aan het licht brengen. Het gaat om la présence de l' abscent, zoals de filosofen het noemen: wat vergeten werd komt pas weer aan het licht wanneer wij het moeten missen want dan voelen wij het tegen heug en meug. En daartoe dient de honger. Althans, zo zeggen sommigen. En misschien hebben zij gelijk.


(J.B., 30 december 2020)


Verwijzingen:


(1) https://www.bcg.com/publications/2018/tackling-1.6-billion-ton-food-loss-and-waste-crisis


(2) Lucas 22:19. Ook in de Evangeliën van Marcus en Mattheüs, niet bij Johannes.

                       






29-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corona en de heilige zaak - Intermezzo: Voortaan dicteert het gouden kalf de waarheid.


           















           

           
















        













Corona en de heilige zaak:


Intermezzo: Voortaan dicteert het gouden kalf de waarheid. (Of: hoe de medische wetenschap haar bevindingen aanpast aan de macht van het geld.)


De bron van deze informatie wordt door de heersende media afgedaan als fake news maar de stelling dat de WHO sinds kort haar definitie van groeps-immuniteit zou hebben aangepast aan de vermoedelijke wens om de covid-19-vaccinatie verplicht te maken, wordt hoe dan ook door deze bron zelf aangetoond:


In haar definitie van groepsimmuniteit stelde de WHO tot voor kort dat sprake is van groepsimmuniteit als een populatie immuun wordt hetzij door vaccinatie, hetzij door infectie na blootstelling aan het virus. Maar sinds kort staat op de webstek van de WHO een heel andere definitie te lezen: groepsimmuniteit treedt op, zo stelt men nu, van zodra de vaccinatiegraad een zekere drempel overschreven heeft. Met andere woorden wordt nu over immuniteit ingevolge besmetting door het virus zelf, met geen woord meer gerept. In de rubriek van de lezersreacties merkt iemand fijntjes op dat als de WHO het met haar nieuwe definitie bij het rechte eind heeft, dat dan in de periode voorafgaand aan Pasteur (die de vaccinatie uitvond), groepsimmuniteit nooit zou hebben plaats gehad...: "So according to this new WHO definition in the past before Pasteur “herd immunity” never happened?"


Zie: https://off-guardian.org/2020/12/28/who-secretly-changed-their-definition-of-herd-immunity/

           

           


           


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Corona en de heilige zaak: Deel 8: Het fabeltje van de volksgezondheid






Corona en de heilige zaak:


Deel 8: Het fabeltje van de volksgezondheid


Omsk Van Togenbirger, wat een toeval u hier nu aan te treffen op een boogscheut van het nieuwe jaar! IJstaart gaan kopen dan?


OVT: Ha! Dinner for one!


Je gaat het toch vieren?


OVT: Wat vieren?


Nieuwjaar begot!


OVT: Hemeltje! Voor een keer dat het niet moet en nu begin jij er over!


Het is en blijft dan toch een feest!?


OVT: Hemeltje! Het is amper te geloven!


Waarom zo'n zuur gezicht? Verheugt u! De vaccins zijn in aantocht! Alles wordt weer zoals voorheen!


OVT: Halleluja...


Wel?


OVT: Zou jij dan echt willen dat alles weer wordt zoals voorheen?


Vanzelfsprekend!


OVT: Dat kun je toch niet menen!? De armen steeds armer en de rijken alsmaar rijker? Een leven lang zwoegen en dan sterven aan een hartinfarct? Asielzoekers opsluiten en dan doen alsof zij niet bestaan? De banken subsidiëren die hun fortuinen op de Caymaneilanden verstoppen? Met muren illegalen fabriceren en ze dan uitbuiten tot hun dood? Rijk worden van organenhandel, mensenhandel en oorlog? Meewerken aan de milieuverloedering, de afvalberg hoger maken, kernenergie, plastics en andere nep subsidiëren?


Is dat het gelukkig nieuwjaar dat je ons toewenst?


OVT: Ik zeg u: de huidige toestand is helemaal geen ongewild incidentje! Hij is een gevolg van dat alles, mijn beste!


Maar...


OVT: En daarom, onthou mijn woorden, kan het allemaal alleen maar erger worden!


Maar enfin, wat beweer je nu allemaal? De eerste vaccins worden reeds toegediend!


OVT: Heb je al eens een leugenaar aan het werk gehoord, mijn beste?


Wat heeft dat ermee te maken?


OVT: Maar dan een échte leugenaar, bedoel ik?


Hmm...


OVT: Kennelijk niet, anders zou je het wel snappen...


Wat bedoel je?


OVT: Eerst vertelt hij je een leugen, nietwaar? Maar je kent het oude spreekwoord: al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel? Je betrapt de man op zijn leugen en hij valt door de mand. Maar dan begint het pas! Want heb je te maken met een échte leugenaar, dan zal hij zijn leugen nimmer toegeven, integendeel: in een mum van tijd schudt hij een nieuwe leugen uit zijn mouw om er de oude mee te verontschuldigen! En wat doe jij? Anders dan een ezel die zich geen twee keer aan dezelfde steen stoot, gelooft jij die tweede leugen ook!


Ik begrijp je niet.


OVT: Het virusverhaal heeft uiteraard een kern van waarheid maar het is uiteindelijk een belachelijk én angstaanjagend verzinsel. En dat is de historie van de vaccins uiteraard eveneens. Of geloof jij dan dat de ganse wereldbevolking die zo blind was dat ze zich gisteren een snotvalling voor een heuse pandemie liet verkopen, vandaag plotseling ziende zal worden en zal zeggen dat het vaccin misschien wel nep is? Mijn beste, luister nu eens heel goed naar wat ik je ga vertellen!


Vertel dan maar!


OVT: Als het virus nep is, dan hoeft het vaccin helemaal niet echt te zijn: de ziekte zal verdwijnen zoals ze verschenen is en op het einde van het spel zal niemand er nog om malen.


O, nee?


OVT: Het vaccin was super werkzaam, bravo, bravo! Zo zullen de mensen de televisiesterren napraten. En wie kan hen ongelijk geven als dan inderdaad van het virus geen spoor meer te bekennen is? Want waar zou dat spoor dan wel vandaan moeten komen, als een super werkzaam vaccin het helemaal heeft uitgewist?


Ik snap het echt niet...


OVT: Een echte leugenaar zorgt ervoor dat zijn tweede leugen zijn eerste tot waarheid maakt en zo stelt zich dan ook de tweede buiten verdenking, zie je?


Euh...


OVT: Men zal niet zeggen dat het vaccin nep is, want het virus houdt op er te zijn van zodra men rondbazuint dat het er niet meer is, precies zoals het begon te bestaan van zodra men ging rondbazuinen dat het er was!


Maar dat snijdt helemaal geen hout!


OVT: Neen dan?


Wie zou zoiets zomaar in elkaar flansen? Dat ware toch pure waanzin?


OVT: Zomaar, zeg je? Durf jij dan te beweren dat er geen motieven zijn, alleen maar omdat jij ze niet kunt bevroeden?


It makes no sense!


OVT: Computervirussen worden gemaakt door mensen die poen scheppen met het verdelen van virusscanners of computervaccins!


Maar praat je nu echt niet zoals een complotdenker?


OVT: Precies, mijn beste! Maar wat is er mis mee als ik complotten vermoed? Ik heb er alle redenen toe en jij trouwens ook! Is het dan onze plicht om naïef te zijn, zoals de katholieke middeleeuwers die zich alles lieten welgevallen wat de paus van Rome aan onzin uitkraamde? En lieten zij zich dat welgevallen omdat zij ook geloofden dat het waar was wat de onfeilbare massamoordenaar vertelde of stemden zij in met de nonsens omdat hij de ongehoorzamen op de brandstapel zette?


Maar...


OVT: Misschien bedoel je gewoon dat het onbeleefd is om mensen te wantrouwen die zich inzetten voor onze gezondheid, want dat is tenslotte de volksgezondheid? Bedoel je misschien dat? Is het not done wat ik wél doe?


Eigenlijk wel, ja...


OVT: Dan nodig ik u uit om samen met mij eens dat boekje van de volksgezondheid open te doen!


Maar niet weer dat verhaal over Softenon alsjeblieft, dat is zestig jaar geleden!


OVT: Je bent nog jong...


En spaar ons ook van Ivan Illich, dat dateert uit de jaren zeventig van de vorige eeuw!


OVT: Guy Van Den Berghe dan? Of Erik Thys? De boeken van deze hooggeleerde mensen zijn het lezen waard, zij handelen over de volksgezondheid en zijn van zeer recente datum!


Jaja, maar dat gaat over zaken die in de oorlog gebeurd zijn en dat is vijfenzeventig jaar geleden!


OVT: Goed, dan beperk ik mij met uw goedvinden tot het nieuws van deze morgen en ik citeer de eerste de beste krantenkop van op de lei: "Dierenartsen werken samen met specialisten van UZGent voor openhartoperatie puppy Theo: 'Geslaagde primeur'." (1)


Staat dat daar? Het moet mij ontgaan zijn... Maar wat is daar mis mee? We mogen onze huisdieren toch verzorgen?


OVT: Vertel dat maar eens aan de mensen zonder papieren en aan de miljoenen vluchtelingen!


Ik dacht al dat je dit ging antwoorden!


OVT: Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er nog idealisten bestaan, eerlijke mensen die hard studeren en werken om te kunnen bijdragen aan het welzijn van de medemens. Maar vind je ook niet dat het een slag in uitgerekend hun gezicht is als collega's van hen hun edele vorming verkwanselen aan honden?


Beledig de dieren niet!


OVT: Kijk, dat bedoel ik nu juist: geef de hond een naam en hij wordt humaan; ontneem de mens zijn papieren en hij zakt in de pikorde naar een rang ver onder de honden.


Die chirurgen treft geen schuld aan wat de sans-papiers overkomt, ik durf wedden dat velen van hen die mensen steunen!


OVT: Maar wat hebben openhartoperaties voor honden nog te maken met de volksgezondheid, mijn beste? Volgens mij helemaal niets. Ik vermoed veeleer dat ze alles te maken hebben met geld. Een armoedzaaier maakt met zijn brave zieke straathond geen schijn van kans in die universiteiten en ik ben er nog niet zeker van of hijzelf wel in elke kliniek geholpen wordt als hij geen papieren heeft. De hond waarover het hier gaat, is een hond met papieren en in schril contrast met de illegalen die hier met heus slavenwerk dergelijke rijkemansfratsen bekostigen, heeft hij een identiteit, ja, hij is welhaast een burger want zijn baasje heeft ongetwijfeld genoeg geld of genoeg macht om het geld van anderen voor de gezondheid van zijn rashond te bestemmen.


Maar dit gaat zeker niet over geld! Dit gaat om het vermijden van dierenleed, het gaat om liefde voor de dieren!


OVT: Geloof je dat echt?


Zeer zeker!


OVT: En denk je dan ook dat geld dat bestemd is voor de volksgezondheid daaraan mag opgeofferd worden?


De ziekenkas komt hier zeer zeker helemaal niet tussenbeide, het wordt gewis allemaal privé betaald!


OVT: En de opleiding van die topdokters dan? Want dat is tenslotte de grootste kost. En je kan toch niet zeggen dat ze zich anders stierlijk zouden vervelen? Hebben wij een teveel aan hoogopgeleide artsen in ons land?


De dieren dragen bij tot het welzijn van de mensen!


OVT: Je bedoelt toch niet dat dieren psychologen zijn? Wat zeg ik? Psychiaters!


Het staat wetenschappelijk vast dat hun aanwezigheid onder de mensen de volksgezondheid ten goede komt.


OVT: En derhalve mogen gemeenschapsgelden ook aan openhartoperaties voor honden worden besteed?


Dat lijkt mij inderdaad niet minder dan redelijk.


OVT: O, ja? Wel, ik beweer dat elk weldenkend mens tot het tegendeel zal besluiten als hij weet dat gemeenschapsgelden van dezelfde staat geïnvesteerd worden in het subsidiëren van de jacht, de jacht staat immers geboekstaafd als een sport! En dat is nota bene het opzettelijk doden van dieren, het is niets minder dan lustmoord. Het artikel De triomf van de dood van 9 april 2018 handelt daar trouwens uitgebreid over. (2) En wat zeg je daarvan?


Ik ijver voor een verbod op de jacht...


OVT: Wel, doe zo voort, zou ik zeggen. Maar dit wil ik nog kwijt en daarna moet je mij laten gaan want niet zo lang geleden heb ik al eens ijstaartpap gegeten... Als uit de feiten naar welke hier zwart op wit wordt verwezen, blijkt dat volksgezondheid slechts een alibi is om een handeltje van een heel ander moreel kaliber mee te vergoelijken, kan je dan als zinnig mens nog wel vertrouwen hebben in een apparaat dat zich inmiddels wereldwijd vertakt heeft en dat baadt in een sausje van - ik weeg mijn woorden - ettelijke miljarden?


Nu overdrijf je wel een beetje: het gaat hier om slechts één geval, een primeur, zo staat er!


OVT: En wil dat niet zeggen dat er nog zullen volgen? Temeer daar nergens een woord van collegiale berisping te bekennen valt! Niet één topdokter die zijn collegae voor deze aberratie op het matje roept, integendeel: felicitaties voor deze wetenschappelijke prestatie, deze primeur! Dit handeltje, mijn beste, draagt kennelijk de goedkeuring van alle medici weg ofwel zwijgen zij onder druk van het monster dat vandaag over de wereld heerst!


Wat vertel je nu!


OVT: Ik herhaal: kan men nog verwachten van de mensen die deze kluchten moeten bekostigen met hard labeur dat zij geloof hechten aan regeringen die hen in naam van de volksgezondheid de mond snoeren, met mondmaskers en nu ook letterlijk, zoals ik gisteren trouwens las bij een bekend journalist, Geert Van Istendael, als ik mij niet vergis? (3)


Oude garde...


OVT: Ja, ja, ik begin het te begrijpen: een vernieuwing is op til, nietwaar? Een verschrikkelijke vernieuwing: brave new world...


(J.B., 29 december 2020)


Verwijzingen:


(1) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/12/28/wereldprimeur/


(2) Zie het artikel getiteld: De triomf van de dood:


https://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3066263


(3) Zie het artikel, getiteld: Annus horribilis, annus mirabilis van Geert Van Istendael in het magazine MO* d.d. 28 december 2020:


https://www.mo.be/column/2020-annus-horribilis-annus-mirabilis?utm_campaign=emo&utm_medium=newsletter&utm_source=email










           

                       



Foto

Foto


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Kerststal 2021

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Zo zweeft de wereld

Van ruilmiddel tot god




Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto



Foto

Foto

Foto

Foto

Koningin Elisabethwedstrijd
 2013
voor Piano:
http://www.cmireb.be/nl/ 


Foto

 

http://fieldliberation.wordpress.com/ 
http://threerottenpotatoes.wordpress.com/news/ 

Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie:

http://naturalsociety.com/safety-group-blows-lid-on-secret-virus-hidden-in-gmo-crops/ 





Foto

Foto

Foto

Foto

Inhoud blog
  • Herdenking: 12 jaar na de milieuramp van 4 mei 2013
  • Struisvogelpolitiek in Wetteren (d.d. mei 2013)
  • sv bespr pdf
  • Blasfemie
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 6
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 5
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 4
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 3
  • Shostakovich: Strijkkwartetten en Pianokwintet
  • De gevaarlijke kerk - Aflevering 2
  • De gevaarlijke kerk
  • De mot in het geloof - Aflevering 6. Martelaarschap en hypocrisie
  • De mot in het geloof - Aflevering 5. Costica Bradatan over sterven voor een idee1 (vervolg 2)
  • De mot in het geloof - Aflevering 4. Costica Bradatan over sterven voor een idee1 (vervolg 1)
  • De mot in het geloof - Aflevering 3. Costica Bradatan over sterven voor een idee
  • De mot in het geloof - Aflevering 2.
  • De mot in het geloof
  • De alerte lezer: het schrikkeljaar van Stijn Streuvels
  • De aanbidding der wijzen, c.1455 (eiken paneel) (The Adoration of the Magi, c.1455 (oak panel)) Rogier van der Weyden
  • Mattheuspassie Bach
  • Audio-visuele installatie "Harvest Bell" (Dirk D'Hulster)
  • Trump en Harvard
  • Hedendaagse kunst: Dirk D'Hulster: De geboorte van de oorlog
  • Audio-visuele installatie
  • Cryptofascisme
  • Verschijnt binnenkort-
  • De transformatie van de wereld
  • Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 9: Het propagandamodel en zijn vijf filters (vervolg 2 en slotwoord)
  • Over de leugenfabriek van de demon van het geld Aflevering 8: Het propagandamodel en zijn vijf filters (vervolg: de derde filter)
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 7: Het propagandamodel en zijn vijf filters
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 6: Het voorwoord van de auteurs
  • MANUFACTURING CONSENT vandaag in de praktijk:
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld Aflevering 5: Actualisering van de casestudies (vervolg)
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 4: Actualisering van de casestudies
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 3: Actualisering van het propagandamodel
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 2: Inleiding (vervolg)
  • Manufacturing Consent (Chomsky & Herman) Over de leugenfabriek van de demon van het geld - Aflevering 1: Inleiding
  • Een synthese van: Noam Chomsky & Edward Herman:
  • Sergej Prokofieff, Symfonie nr. 5 ('Oorlogssymfonie')
  • Gounod, Faust, soldats
  • Gounod: Faust - Le veau d'or
  • Jaap Kruithof, Het neoliberalisme, achterflap
  • Jaap Kruithof: Het neoliberalisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 18: Strategie
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 17: Orde
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme1 Aflevering 16: Ideologie en ethiek
  • Jaap Kruithof, citaat
  • Jaap Kruithof
  • Jaap Kruithof: Het neoliberalisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 15: Televisie
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 14: Entertainment
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 13: Individualisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 12: Veiligheid
  • Requiem for the American Dream with Noam Chomsky
  • Tempus fugit (duo Menguy-Le Pennec)
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme1 - Aflevering 11: Deportatie, apartheid of pluralisme
  • psychiaters betuigen spijt voor 'ziekte'-stempel op homoseksualiteit en transgenderisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 10: Het fort Europa, apartheid en fascisme
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 9: Nationalisme
  • Spielt auf nun zum Tanz! (Andermaal Van Togenbirger)
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 8: De nieuwe politieke cultuur
  • Jaap Kruithof--
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 7: Democratie
  • Kruithof, Jaap -
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 6: De jungle versus de overheid
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 5: Privatisering
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme1 - Aflevering 4: De economische dictatuur
  • Het lezen waard:
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 3: Politieke en maatschappelijke veranderingen
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme - Aflevering 2: Een veranderende economie
  • Jaap Kruithofs analyse van het neoliberalisme1 - Aflevering 1: De opmars van het kapitalisme
  • “Wie zijn leven prijsgeeft, zal het behouden” - Deel 3: Het alternatief is de muur
  • “Wie zijn leven prijsgeeft, zal het behouden” - Deel 2: “Wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen”
  • Satyagraha
  • De wet, zijn letter en zijn geest
  • Het lezen waard: DWM, lezersbrief van S. De Meulder
  • “Wie zijn leven prijsgeeft, zal het behouden”
  • “Vrijwillige legerdienst”!?
  • De fraude en de dood - Een gesprek met Omsk Van Togenbirger
  • "Kom op tegen fraude"
  • De waarden van de windhaan
  • Oorlogavond
  • Kaos
  • Kaos ( Paolo Taviani & Vittorio Taviani, 1984) Vose 1
  • Superbia - Over een nog helemaal niet in kaart gebracht probleem
  • Het nieuwe verhaal
  • George Orwell
  • Homeros: Odysseus (film 1997)
  • Sisyphus en Simone Weil
  • De mythe van Sisyphus van Albert Camus
  • Over wolven en schapen
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 11. Over het lot van activisten
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 10. Mensenrechtenactivisme, een bedreiging voor de gevestigde orde
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 9: De dwingende conclusie
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 8: De arts, zijn Orde en de WHO
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 7: Een vurig protest tegen de omerta
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 6: Een ontmaskering van het totalitarisme
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 5: Over heldenmoed
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 4
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 3
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte) - Aflevering 2
  • Schuldig verzuim (Jean-Paul De Corte)
  • Schuldig verzuim 1
  • Het psychisch vacuüm - Aflevering 2. Intermezzo
  • Het psychisch vacuüm - Aflevering 1. De wereldoorlog, de kwantumtheorie en het Mystieke Lam
  • De splijtzwam en het schip der dwazen
  • God en de oorlog
  • Het fascisme, gisteren en vandaag
  • https://www.hln.be/buitenland/kijk-maga-granny-weigert-trumps-gratie-voor-bestorming-capitool-we-zijn-die-dag-in-de-fout-gegaan~a032fdd8/
  • https://www.hln.be/buitenland/een-dag-na-trumps-inauguratie-beloven-rusland-en-china-relaties-naar-hoger-niveau-te-tillen~a9450138/
  • https://www.hln.be/buitenland/achttien-staten-vechten-trumps-afschaffing-van-geboorterecht-aan-hij-kan-grondwet-niet-zomaar-aan-de-kant-schuiven~aca34aac/
  • https://www.hln.be/buitenland/kijk-bisschop-haalt-uit-naar-trump-tijdens-dienst-en-het-staat-nieuwe-president-duidelijk-niet-aan~a3e91958/
  • Executies
  • Een gigantische opstand in het verschiet?
  • Democratie en immoraliteit
  • Ongewenste mensen
  • p p5
  • Niet Trump komt aan de macht maar Mammon
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 5.
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 4.
  • Trump
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 3.
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 2.
  • Over verrechtsing en oorlog - Aflevering 1.
  • Pieter Brueghel de Oude, De parabel van de blinden (1568)
  • De mens en zijn maskers
  • Informatie en Big Brother
  • Sibelius Vioolconcerto
  • Over het lot van de mens - 21. 28 december
  • Over het lot van de mens - 20. Opstand
  • Over het lot van de mens - 19. Het lot, het doel en de onbestemdheid
  • Over het lot van de mens - 18. De waarheid in pacht hebben
  • Het ingebeelde universum (Ludo Noens)
  • Moreels
  • Over het lot van de mens - paragraaf 17 (12)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 16 (11)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 15 (10)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 14 (9)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 13 (8)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 12 (7)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 11 (6)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 10 (5)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 9 (4)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 8 (3)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 7 (2)
  • Over het lot van de mens - paragraaf 6 (1)
  • Krieg und Leichen
  • Over het lot van de mens - paragraaf 5
  • Over het lot van de mens - paragraaf 4
  • http://www.dirkdhulster.org/
  • Over het lot van de mens - paragraaf 3
  • Over het lot van de mens - paragraaf 2
  • Over het lot van de mens - paragraaf 1
  • LGBTQIA+, geen minderheid?
  • Euthanasie, sedatie en menswaardigheid
  • Pijnstillers
  • De hergeboorte van de kwakzalverij
  • Hoog in een kuuroord
  • De zwarte paus - Zo werkt extreemrechts (artikel d.d. 8 juni 2020)
  • En liegt de laatste paus dan niet? (een artikel d.d. 29 juli 2013)
  • Fundeert het katholicisme onze beschaving? (10-22 november 2019)
  • Wereldbeeld en diagnose
  • jp c f m
  • dein Geld-
  • Verkapte euthanasie
  • Tijdelijkheid
  • Oh dichosa ventura
  • De 'goede moord'
  • Jan Vingerhoets: Het smeulende gevaar van de nieuwe censuurwet:
  • Verweerschrift huisarts Jan Vingerhoets
  • De criminele creatie van de allerkostelijkste illusie (aflevering 3)
  • De criminele creatie van de allerkostelijkste illusie (aflevering 2)
  • Bericht aan de lezer
  • De criminele creatie van de allerkostelijkste illusie
  • Rach 2
  • Het gewicht van verwachtingen (deel 5)
  • Met ijzeren staven
  • toren
  • Ludo Noens, Het ingebeelde universum. De ontregelende confrontatie met het onmogelijke. Enkele beschouwingen.
  • Nosferatu
  • Het gewicht van verwachtingen (deel 4)
  • Het lezen waard: Ludo Noens' nieuwste boek:
  • Het gewicht van verwachtingen (deel 3)
  • Het gewicht van verwachtingen (deel 2)
  • Het gewicht van verwachtingen
  • Het gevaar van militanten
  • Prokofief Oorlog en vrede
  • Gounod Faust Le veau d'or MM
  • Gounod, Faust, Walpurgisnacht
  • Gounod, Faust, Le veau d' or -
  • Goethe Faust opera Gounod tro
  • Faust opera Gounod Paris
  • Gounod, Faust, Le veau d' or versie 2
  • Gounod, Faust, Le veau d' or
  • Ten strijd!
  • Uw toekomst!
  • Extreemrechts: van de regen in den drup
  • Het mysterie van de kloosters ontrafeld Een interview met Omsk Van Togenbirger
  • Besparingen en het incommensurabiliteitsprobleem
  • De nabije toekomst

    Archief per week
  • 28/04-04/05 2025
  • 21/04-27/04 2025
  • 14/04-20/04 2025
  • 07/04-13/04 2025
  • 31/03-06/04 2025
  • 24/03-30/03 2025
  • 17/03-23/03 2025
  • 10/03-16/03 2025
  • 03/03-09/03 2025
  • 24/02-02/03 2025
  • 17/02-23/02 2025
  • 10/02-16/02 2025
  • 03/02-09/02 2025
  • 27/01-02/02 2025
  • 20/01-26/01 2025
  • 13/01-19/01 2025
  • 06/01-12/01 2025
  • 30/12-05/01 2025
  • 23/12-29/12 2024
  • 16/12-22/12 2024
  • 09/12-15/12 2024
  • 02/12-08/12 2024
  • 11/11-17/11 2024
  • 21/10-27/10 2024
  • 14/10-20/10 2024
  • 07/10-13/10 2024
  • 23/09-29/09 2024
  • 09/09-15/09 2024
  • 26/08-01/09 2024
  • 12/08-18/08 2024
  • 05/08-11/08 2024
  • 29/07-04/08 2024
  • 22/07-28/07 2024
  • 15/07-21/07 2024
  • 08/07-14/07 2024
  • 01/07-07/07 2024
  • 24/06-30/06 2024
  • 17/06-23/06 2024
  • 10/06-16/06 2024
  • 03/06-09/06 2024
  • 27/05-02/06 2024
  • 20/05-26/05 2024
  • 13/05-19/05 2024
  • 06/05-12/05 2024
  • 29/04-05/05 2024
  • 22/04-28/04 2024
  • 15/04-21/04 2024
  • 08/04-14/04 2024
  • 01/04-07/04 2024
  • 25/03-31/03 2024
  • 18/03-24/03 2024
  • 11/03-17/03 2024
  • 04/03-10/03 2024
  • 26/02-03/03 2024
  • 19/02-25/02 2024
  • 12/02-18/02 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 29/01-04/02 2024
  • 22/01-28/01 2024
  • 15/01-21/01 2024
  • 08/01-14/01 2024
  • 01/01-07/01 2024
  • 25/12-31/12 2023
  • 18/12-24/12 2023
  • 11/12-17/12 2023
  • 04/12-10/12 2023
  • 27/11-03/12 2023
  • 20/11-26/11 2023
  • 13/11-19/11 2023
  • 06/11-12/11 2023
  • 30/10-05/11 2023
  • 23/10-29/10 2023
  • 16/10-22/10 2023
  • 09/10-15/10 2023
  • 02/10-08/10 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 10/04-16/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 12/09-18/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 11/04-17/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 07/02-13/02 2022
  • 31/01-06/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 17/01-23/01 2022
  • 10/01-16/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 26/12-01/01 2023
  • 20/12-26/12 2021
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 25/10-31/10 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 10/05-16/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 15/03-21/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 11/01-17/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 02/11-08/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 22/06-28/06 2020
  • 15/06-21/06 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 18/05-24/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 27/04-03/05 2020
  • 20/04-26/04 2020
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 30/03-05/04 2020
  • 23/03-29/03 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 09/03-15/03 2020
  • 02/03-08/03 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 23/12-29/12 2019
  • 16/12-22/12 2019
  • 09/12-15/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 04/11-10/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 14/10-20/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 04/02-10/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 17/12-23/12 2018
  • 10/12-16/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 08/10-14/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 12/02-18/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 13/11-19/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 31/07-06/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 26/12-01/01 2012
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 05/07-11/07 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 16/04-22/04 2007
  • 09/04-15/04 2007
  • 12/03-18/03 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 19/02-25/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 26/09-02/10 2005
  • 27/11-03/12 2000
  • 06/11-12/11 2000
  • 25/09-01/10 2000
  • 29/05-04/06 2000
  • 22/05-28/05 2000
  • 24/04-30/04 2000
  • 31/01-06/02 2000
  • 25/10-31/10 1999
  • 28/02-06/03 1994
  • 19/03-25/03 1990
  • 12/03-18/03 1990
  • 05/02-11/02 1990
  • 30/04-06/05 1984
  • 02/04-08/04 1984
  • 12/03-18/03 1984
  • 21/09-27/09 1981
  • 29/06-05/07 1981
  • 30/03-05/04 1981
  • 02/02-08/02 1981
  • 08/12-14/12 1980
  • 24/11-30/11 1980
  • 17/11-23/11 1980
  • 10/11-16/11 1980
  • 03/11-09/11 1980
  • 08/09-14/09 1980
  • 19/05-25/05 1980
  • 10/03-16/03 1980
  • 18/02-24/02 1980
  • 04/02-10/02 1980
  • 28/01-03/02 1980
  • 10/12-16/12 1979
  • 19/11-25/11 1979
  • 15/10-21/10 1979
  • 17/09-23/09 1979
  • 06/08-12/08 1979
  • 12/03-18/03 1979
  • 27/02-05/03 1978
  • 06/02-12/02 1978
  • 30/01-05/02 1978
  • 25/12-31/12 1978
  • 12/12-18/12 1977
  • 05/12-11/12 1977
  • 03/10-09/10 1977
  • 30/05-05/06 1977
  • 02/05-08/05 1977
  • 14/02-20/02 1977
  • 15/11-21/11 1976
  • 12/01-18/01 1976
  • 08/12-14/12 1975
  • 10/11-16/11 1975
  • 07/07-13/07 1975

    Foto

    Boeken van dezelfde auteur.
    Om een boek te lezen, klik op de prent van de flap.

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Beluister hedendaagse klassieke muziek van dezelfde auteur: klik op de prent van de weblog hieronder.


    Foto

    Boeken van dezelfde auteur.
    Om een boek te lezen, klik op de prent van de flap.

    Foto

    Foto


    EN FRANCAIS:
    Foto
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Beluister hedendaagse klassieke muziek van dezelfde auteur: klik op de prent van de weblog hieronder.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
  • 2006
  • 2005
  • 2000
  • 1999
  • 1994
  • 1990
  • 1984
  • 1981
  • 1980
  • 1979
  • 1978
  • 1977
  • 1976
  • 1975





    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs