Corona,
het nieuwe Zyklon-B?
(Aflevering
11)
In
1135 werd in het koninkrijk Napels Gioacchino da Fiore geboren,
mysticus en symbolist die een groot stuk van zijn leven besteedde aan
het ontcijferen van de Apocalyps van Joannes en die tot de slotsom
kwam dat zich in de geschiedenis drie stadia voordoen (die elk
duizend jaar duren), namelijk dat van de Vader (Oude Testament), dat
van de Zoon (Nieuwe Testament) en het huidige, dat van de Heilige
Geest, gekenmerkt door de onbemiddelde kennis in elk individu van de
Waarheid (van Gods Woord) uiteindelijk uitlopend op het
armageddon en het Laatste Oordeel. 'Onbemiddeld' wil hier zeggen
zonder tussenkomst van kerk en clerus, wat aldus aanleiding gaf tot
het ontstaan van sekten van 'vrijgeesten' en 'verlichte geesten'
(o.m. Luciferianen, anabaptisten en homines intelligentiae) en tot
vervolging door de inquisitie.
Een
der bekendste vrijgeesten of libertijnen is de atheïst Markies de
Sade (1740-1814) voor wie de natuurlijke instincten alles domineren,
wars van goed en kwaad. Sade verwerpt het christendom en de
naastenliefde en erkent alleen de natuurwetten en het maximaliseren
van de eigen lusten. Naar hem noemde de psychiater Richard
Krafft-Ebing het aversief subklinisch persoonlijkheidskenmerk
'sadisme', dat de zogenaamde 'duistere driehoek' van machiavellisme,
narcisme en psychopathie aanvult (1) en dat zich laat omschrijven als
het ervaren van genot bij andermans leed, dat daarom gezocht wordt
middels wreedheid, agressie, manipulatie en geweld, m.a.w.: het
domineren en vernietigen van anderen.
Het
gaat hier niet om het sadomasochistisch spel dat beoefend wordt door
mensen die zich vervelen bij 'gewone' seks maar wel om de perverse
vernietigingsdrang eigen aan de lustmaximalisatie. Lieden die blasé
zijn, wat wil zeggen: door overmatig genieten ongevoelig geworden
voor verder genot, vervelen zich stierlijk en kunnen alleen nog
soelaas vinden in de boost
welke voelbaar wordt van zodra zij anderen doen lijden, bijvoorbeeld
door hen het leven zuur te maken, door hen te overheersen, door zich
met hun leven te gaan bemoeien, door hun vrijheid te beknotten, door
hen angst aan te jagen, door zich tegenover hen paternalistisch op te
stellen, door hen te betuttelen, door hen te verplichten handelingen
te stellen die zij niet willen stellen of door hen te verhinderen om
te doen wat zij willen doen, met andere woorden: door de neurotische
aanleg van hun slachtoffers tot de gruwelijkste kwellingen op te
stoken.
Mensen
die niet meer weten van welk hout pijlen te maken, niet omdat zij
aan de grond zouden zitten maar, integendeel, omdat zij alles hebben
en zijn wat een mens zich maar kan wensen, zouden zich letterlijk
dood vervelen indien zij niet die zo bevrijdende uitlaatklep hadden
welke erin bestaat anderen te koeioneren door hen van hun vrijheid te
beroven. Onder allerlei voorwendsels doen ze dit met dieren (zij
houden hen als proefkonijnen maar ook als wetenschappelijk te
observeren studie-objecten en zelfs als te beschermen soorten - denk
maar aan de dierentuinen) maar als ook dat geen bevrediging meer
biedt, beginnen ze aan hun soortgenoten - de zwaksten eerst. De
(gewetenloze/blasé) psychopaat (verzot op macht) maakt van zijn
'ondergeschikte' een neuroticus door hem te martelen en te pesten met
als kers op de taart de psychische, zo niet de fysieke dood van het
slachtoffer.
Door
de eeuwen heen of, om preciezer te zijn, tweeduizend jaar lang, heeft
de kerk het haar roeping geacht om alle mensen aldus levenslang te
kwellen, te beginnen met het opdringen van een kannibalistisch
wereldbeeld dat kant noch wal raakt, het opleggen van absurd,
neurotisch makend gedrag en het propageren van de zelfkastijding bij
het volk, want pas eerst als het volk ertoe komt zichzelf te
straffen, triomferen de elites. Macht over derden manifesteert zich
immers waar men mensen kan doen liegen of doen strijden tot de dood
en waar men hen kan beladen met een schuld die niet de hunne is.
Maar
de theologie wordt stilaan stokoud en sadisten kunnen derhalve pas
aan hun trekken blijven komen als zij de achterhaalde theologie nu
snel vervangen door de moderne technologie: voortaan kan het mensdom
worden gekweld middels allerlei methoden en technieken ingebouwd in
apparaten die men de getroffene zelf doet begeren en doet kopen voor
handenvol geld waarvoor hij dan levenslang slavenarbeid verricht.
Als
het geweten ontstaat door de interiorisering van wetten - wat immers
blijkt waar cultuurrelativisten laten zien hoe andere (met sancties
bekrachtigde) wetten telkens een ander geweten produceren en wat
zelfs wordt beleden in het Paulinische christendom dat de grondslag
van het katholicisme vormt (met name waar Paulus belijdt dat pas de
wet hem het onderscheidingsvermogen tussen goed en kwaad heeft
bijgebracht) - dan zal systematische beloning en bestraffing volgens
een vastgesteld programma feilloos het gewenste gedrag voortbrengen
en garanderen.
Als
bovendien met het martelende programma gespeeld wordt door om de
haverklap de regels te veranderen, dan maakt de sadist zijn
slachtoffer dermate murw dat zijn ziel zelf zal worden vernietigd,
zoals dat gebeurde middels de gesofisticeerde folteringsmethoden in
de concentratiekampen van de nazi's, waar mensen er bijvoorbeeld toe
verplicht werden om te kiezen welke van hun kinderen zij zouden
ombrengen. De verplichting om te handelen gekoppeld aan de
onmogelijkheid om goed te doen, ontstaat immers niet alleen daar waar
men tot het kwaad veroordeeld wordt maar evenzeer daar waar men van
zijn ethisch kompas beroofd wordt ingevolge het sadistische spel van
de onophoudelijke verandering van de regels dat, geruggensteund door
harde sancties, tenslotte het menselijk aanpassingsvermogen volledig
uitput, wat resulteert in de complete willoosheid eigen aan robots en
computers. Want waar lastdieren nog koppig verzet kunnen bieden aan
de wil van hun meesters, drijven sadisten hun spel zo ver door dat
hun slachtoffers ook die laatste weerstand opgeven. Op dat punt
werden mensen dan ook werkelijk herleid tot dingen.
Medelijden
kennen de sadisten niet, in hun hoogheidswaanzin eigenen zij zich de
bezwerende verzen toe welke ontspringen aan de duivelse wijsheid van
de profeet Zarathustra die scandeert: "Wer
auf den höchsten Bergen steigt, der lacht über alle Trauer-Spiele
un Trauer-Ernst." (2)
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
31 januari 2022)
Verwijzingen:
(1) D.L.
Paulus en K.M. Williams (2014), Toward a Taxonomy of Dark
Personalities, in Current Directions in Psychological Science,
vol. 23, issue 6, p. 421-426. (Cf. Wikipedia: 'sadisme').
(2)
Citaat bij het begin van het derde deel van F.W. Nietzsche, Also
sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen,
met een verwijzing naar de tekst Von
Lesen und Schreiben.
(Eigen) vertaling: "Wie
opgeklommen is tot de hoogste bergtoppen, moet lachen om alle
treur-spel en treur-ernst."
|