Het
probleem van lichaam en ziel
Aflevering
2: Conditionering, determinisme en vrijheid
Reductionisme,
dat is de basis van de menigvuldige misvattingen over de relatie
tussen lichaam en geest waarvan het materialisme en het idealisme de
meest bekende zijn. Ook de moderne werkelijkheidsopvatting van het
zogenaamde microreductionisme is daarmee verwant en het grote drama
is dat deze aanvankelijk louter positief wetenschappelijke opvatting
in bij uitstek de moderne fysica ook in het werkelijkheidsbeeld als
zodanig is naar binnen gesluisd zodat dit werkelijkheidsbeeld in
wezen geperverteerd is: wijsgeren die deze benaming eigenlijk niet
verdienen, hebben geheel arbitrair gesteld dat de grond van de
werkelijkheid als zodanig bestaat uit de aannames die een zekere
fysica funderen, terwijl de fysica zich sowieso welbewust beperkt tot
de stoffelijke werkelijkheid. Alleen al het bestaan van
betekenisvolle zinnen, kunst en humaniteit zetten elk
reductionistisch filosofisch gedrocht te kijk als een van de
schromelijkste aberraties uit dit tijdperk van verblinding, leugen en
bedrog. Een exponent daarvan vindt men in de 'filosofische' meningen
van Daniël Dennett en zijn volgelingen alsook in de 'ethiek' van
figuren zoals Peter Singer en andere aanhangers van het sentiëntisme.
De
kern van het reductionisme is in wezen de-subjectivering: men doet
daarbij alsof er een werkelijkheid op zichzelf bestaat, dit wil
zeggen, zonder dat er subjecten hoeven te zijn die daarvan deel
uitmaken en voor wie deze werkelijkheid betekenis heeft. Zo zou men
er dan vanuit gaan dat een hamer op zich kon bestaan, dus zonder
gebruiker. Of een Nederlandse zin, zonder een mens die deze zin
uitspreekt of begrijpt. Of een ganse kosmos... zonder bewustzijn. Het
is bijna niet te vatten hoe aanhangers van het reductionisme niet
blijken in te zien dat de dingen samenvallen met hun betekenis, die
eigenlijk hun 'geest' is, terwijl hun materiëel-energetische
component slechts hun drager is of dus hun 'lichaam', zoals ook het
woordbeeld of de klank het lichaam is van een woord, waarvan de
betekenis, die in een heel andere wereld bestaat dan de
energetisch-materiële, zijn geest is. Het is dan uiteraard de geest
die de woorden voortbrengt teneinde bijvoorbeeld iets betekenisvols
te kunnen mededelen aan een ander, die weliswaar aanvankelijk alleen
maar geluiden waarneemt met het gehoorzintuig maar die deze klanken
dan terug omzet in de daaraan toegekende betekenissen welke zij voor
iedereen die van het taalgebied in kwestie deel uitmaakt, behouden
dankzij het principe van de trouw of het zich onderwerpen aan eens
gemaakte afspraken.
De
neiging tot reductionisme kan nu nergens anders zijn oorsprong vinden
dan in de drang om te heersen: zoals een dictator zijn onderdanen wil
herleiden tot een massa van allemaal dezelfde individuen teneinde hen
te kunnen manipuleren en hen te kunnen inzetten als een aan hem
gehoorzaam instrument, zo ook wil men de werkelijkheid reduceren tot
een constructie bestaande uit zogenaamde 'elementaire bouwstenen'.
Wat een vergissing is, zoals reeds Augustinus van Hippo (354-430)
opmerkte, alleen al omdat de werkelijke dingen helemaal niet
geconstrueerd zijn: dat lijkt alleen maar zo omdat wij kijken met de
bril van de ingenieur die met stenen een huis bouwt en die met bomen
een bos fabriceert, terwijl stenen noch bomen maaksels zijn, trouwens
evenmin als de mensen waaruit dictators gehoorzame massa's pogen te
maken. Het is zonde om mensen te herleiden tot bouwstenen van een
massa omdat deze reductie een feitelijke genocide vooronderstelt.
Het
fabriceren van gehoorzame massa's uit mensen is pas mogelijk nadat
die mensen eerst ontmenselijkt werden om daarna dienst te kunnen doen
als de manipuleerbare grondstof, de lege hulzen waaruit de dictator
zijn manipuleerbare massa construeert. Ofschoon het er alle schijn
van heeft dat een massa is opgebouwd uit mensen, is dat allerminst
het geval en daarom ook overstijgt de massa allerminst de mensen
waaruit een dictator haar lijkt te construeren: de massa is een
fabricaat uit ontmenselijkte mensen, zoals de inhoud van een
beenhouwerij bestaat uit eerst gedode dieren. En zoals mensen
onvergelijkbaar veel meer zijn dan de massa (die uit mensen lijkt te
zijn geconstrueerd terwijl dat niet het geval is omdat het om
ontmenselijkte individuen gaat), zo ook overtreffen cultuurproducten
zoals kasten en huizen geenszins de levende bomen waaruit ze zijn
gemaakt omdat zij gefabriceerd worden uit afgezaagde, dode bomen.
Evenzo overtreft de cultuur zelf nimmer de natuur waarop dit
menselijk maaksel vegeteert en zo bijvoorbeeld is het ook de grootste
frustratie van elke kunstenaar te moeten beseffen dat zijn werk de
natuurlijke schoonheid nooit kan evenaren: aan de schepping kan hij
op de keper helemaal niets toevoegen, in het beste geval kan hij er
slechts naar verwijzen.
Bij
het bruikbaar maken van mensen voor de vorming van een massa die zijn
gehoorzaam instrument moet zijn, dient een dictator vooreerst de
vrijheid of de vrije wil aan de te onderwerpen individuen te
ontnemen. In het communisme gebeurt dat vanuit een ideologie die
stoelt op mechanismen van conditionering verbonden met de theorie van
de Russische psycholoog Ivan Setsjenov (1829-1905), evenwel
toegeschreven aan diens volgeling, de allerminst communistisch
gezinde Russische fysioloog Ivan Pavlov (1849-1936), die voor zijn
spreekwoordelijke hond(en) in Sint-Petersburg een standbeeld liet
oprichten. De Amerikaanse psycholoog Burrhus Skinner (1904-1990)
ontwikkelde een op conditionering gebaseerde gedragstheorie, het
(radicaal) behaviorisme. In het filosofisch behaviorisme wordt ook
het denken (dat als een vorm van gedrag wordt gezien) als volledig
geconditioneerd beschouwd, wat uiteraard bijzonder reductionistisch
is. Wie deze opvattingen zijn toegedaan, blijken niet in te zien dat
het determinisme (van de dode stof en van de geconditioneerde
levensfuncties) niet alleen feitelijk is maar tevens een conditio
sine qua non voor de mogelijkheid van de vrije wil, zodat de twee
elkaar allerminst uitsluiten: vrijheid vergt anticipatie en
anticiperen is pas mogelijk als men kan inschatten wat te gebeuren
staat, waartoe deterministische wetten een absolute voorwaarde zijn.
(J.B., 5
april 2022)
|