De
hel van Dante

"Gij zult niet
doden!", "Bemint uw vijanden!" en "Als iemand u
op uw rechter wang slaat, biedt dan ook uw linker aan!": het
zijn slechts drie vormen van een en hetzelfde goddelijke gebod van de
naastenliefde dat het christendom uniek maakt in de hele
wereldgeschiedenis. En het is in de gehoorzaamheid aan dit goddelijke
gebod wat resulteert in de navolging van de gekruisigde (en
verrezen) Christus en aldus in extremis ook in het
(heiligende) martelaarschap dat de christen mens getuigenis
aflegt van de waarheid ervan. Er bestaat niet de minste twijfel over
dat zonder dit gebod het christendom zijn ziel verliest en dat er van
het hele mysterie van de Menswording en van de Verlossing helemaal
geen sprake meer kan zijn.
Ten tijde van de
kruisvaarders zouden pausen opgeroepen hebben om het zwaard ter hand
te nemen en tegen de goddelijke waarschuwingen in dat wie het
zwaard hanteren, zullen omkomen door het zwaard ten strijde te
trekken tegen 'de vijand' en menig christen heeft zich sindsdien
afgevraagd hoe die houding vanwege de kerk dan nog kon rijmen met de
leer van wie zij het mystieke lichaam pretendeert te zijn. Maar de
kruistochten zijn heden duizend jaar geleden en de beschuldigde heeft
recht op het voordeel van de twijfel, zodat mogelijke contradicties
tussen haakjes konden worden gezet.
Dit is heden helemaal
onmogelijk geworden: zonder veel omwegen heeft op 13 maart 2015
aartsbisschop Silvano Tomasi als woordvoerder van de zogenaamde
heilige stoel verklaard, zoals voordien ook paus Franciscus zelf al
zou hebben verklaard, dat (ter bescherming van geloofgenoten en van
minderheden in het algemeen) het gebruik van geweld tegen een
onrechtvaardige aanvaller uiteindelijk geoorloofd is.
Het onrecht van de
aggressor wettigt volgens het hoofd van de katholieke kerk het
gebruik van geweld, en zo gaat het hek onherroepelijk van de dam want
de paus zelf wettigt zo doende het gebruik van geweld door
extremisten, die immers ook steevast blijken te geloven dat zij het
zijn die het onrecht in de wereld met geweld (kunnen)
bestrijden.
Dit is niet het einde
van het christendom, in tegendeel, maar het is wél in onze tijd
het absolute einde van de geloofwaardigheid van de katholieke
kerk. Na die pauselijke uitspraken bestaat er immers geen zweem van
twijfel meer over het feit dat de kerkleiding zelf spreekt en aanzet
tot handelen in regelrechte strijd met Christus' woorden. De
katholieke kerk blijkt met andere woorden een wereldse politieke
instelling zoals elke andere en zij legt hiermee getuigenis af van
het feit dat zij alles behalve het mystieke lichaam is van de
verrezen Heer. Om het te zeggen met de woorden van een groot dichter:
"Laat varen alle hoop, gij die hier
binnen treedt".
(Jan Bauwens, 17
maart 2015)
Verwijzingen:
http://www.cruxnow.com/church/2015/03/13/vatican-backs-military-force-to-stop-isis-genocide/