Het
tijdperk van de leugens
Aflevering
6: Leugen en psychose (deel 1)
Omsk Van
Togenbirger, het is alweer een hele tijd geleden en misschien is nu
het ogenblik gekomen voor een update van onze gesprekken, dacht ik...
OVT:
Tja, een update: u weet toch wat dat wil zeggen?
Het
aanpassen van de data aan de actuele situatie?
OVT:
Inderdaad en dat betekent dat onze data altijd voorlopig blijken.
Maar als onze data, onze gegevens, onze kennis per definitie
voorlopig is: wil dat niet zeggen dat ze altijd onjuist is?
Daar
ziet het naar uit, ja.
OVT:
En kan kennis die onjuist is nog langer kennis heten?
Bigot
neen!
OVT:
Welaan, dan zitten we met de zogenaamde wetenschap in hetzelfde
schuitje als met de waarzeggerij, nietwaar? De weermannen en
weervrouwen, bijvoorbeeld: moeten ook zij niet welhaast dagelijks het
weerbericht updaten?
Nu je
het zegt...
OVT:
Toch weerhoudt dat hun er niet van om voorspellingen te doen voor een
hele week; sommigen voorspellen het weer voor veertien dagen en er
zijn er die beweren te kunnen berekenen wat de komende winter zal
brengen! En wil dat niet zeggen dat men helemaal geen lessen trekt
uit zijn fouten?
De
mensen volharden...
OVT:
In de boosheid, jawel. De weerman ziet dat hij dagelijks de
weersvoorspelling voor de komende dag moet bijstellen en toch brengt
hij telkenmale een nieuwe voorspelling voor de komende twee weken.
Onverbeterlijk toch?
Er moet
nu eenmaal een voorspelling zijn...
OVT:
Er moet nu eenmaal kennis zijn, bedoel je? Maar kennis is het niet,
dat moesten we zopas besluiten. Maar wat is het dan wel? Het is de
volharding in een welbepaalde leugen! Het is de volharding in de
leugen dat kennis mogelijk is maar tegelijk is het ook de zich
onvermoeibaar telkens opnieuw opperende pretentie dat de voorspelling
dit keer correct zal zijn, dat de kennis dit keer juist zal zijn, dat
wat men vertelt dit keer kennis zal zijn: geen gok maar een door ware
kennis gedragen voorspelling. En worden wij niet telkenmale gedwongen
om dat ook te geloven?
Tweehonderdvijftig
euro mag je wel een dwangsom noemen, ja.
OVT:
Herinner je je nog wat Ivan Illich een halve eeuw geleden zegde over
al die maatregelen welke genomen worden ten tijde van epidemieën?
Jazeker:
ze brengen evenveel aarde aan de dijk als de bezweringen van de
religieuzen.
OVT:
Ik zal het nog eens letterlijk citeren. In de inleiding tot zijn
Grenzen aan de geneeskunde, waarvan de ondertitel luidt: Het
medisch bedrijf - een bedreiging voor de gezondheid? schrijft
de cultuurfilosoof dat uit onderzoek blijkt "dat
artsen in de laatste honderd jaar epidemieën niet sterker beïnvloed
hebben dan priesters in vroeger tijden."
(1)
En zijn het niet uitgerekend de wetenschappers en dus degenen die
zich almaar beroepen op onderzoeksresultaten, die de waar gebleken
resultaten van dit onderzoek waarover Illich schrijft, aan hun laars
lappen?
Dat
kan niemand ontkennen.
OVT:
En wat moet men daaruit besluiten, denk je?
Men
leert niet van zijn fouten.
OVT:
Men is selectief in het aanhalen van onderzoeksresultaten! Van het
ene onderzoek neemt men de resultaten aan voor waar en van het andere
verwerpt men ze. En dat is exact wat sommige pharmareuzen doen die
zogenaamd wetenschappelijke research sponsoren: zij vervalsen
onderzoeksresultaten in dubbelblind onderzoek door er middels
gesofisticeerd bedrieglijke methoden voor te zorgen dat deelnemers
die hun verwachtingen afstraffen, niet zullen meegeteld worden.
Is
dat niet een wat gratuite bewering?
OVT:
Herinner je je de Franse gezondheidsgoeroe Montignac?
Ja...
OVT:
De man was een volslagen leek inzake gezondheidskwesties en
geneeskunde maar hij kreeg het voor mekaar om wetenschappelijk
onderzoek te laten resulteren in de raadgeving om dagelijks wijn te
drinken. Achteraf bleek het te gaan om omkoping en leugens. En ken je
Luc Montagnier?
De
professor die het aidsvirus identificeerde en die daarvoor de
Nobelprijs voor de Geneeskunde ontving?
OVT:
Inderdaad. Wel, de man heeft bepaalde dingen verklaard over het
nieuwe coronavirus, nietwaar?
Je
bedoelt dat hij op televisie verteld heeft dat het gaat om een
gefabriceerd virus?
OVT:
Juist. Maar de man wordt opzij geschoven. Hij zou onwetenschappelijk
bezig zijn, hij heeft immers ooit een theorie verdedigd in verband
met al dan niet vermeende pseudowetenschap, meer bepaald homeopathie.
Is
dat dan geen pseudowetenschap?
OVT:
Dat weet ik niet, ik ben niet onderlegd in die zaken. Maar wat ik wel
weet is dit. Als je ongeacht waar een apotheek binnenstapt, kan je
zien dat ruim de helft van de winkel volgepropt staat met
homeopathische medicamenten, zie je? Zijn alle apothekers dan
pseudowetenschappers? Begrijp je? Het ene onderzoek citeert men, het
andere veroordeelt men. Ik zeg u: er is een verborgen maatstaf. En
raadt eens dewelke.
Geld?
OVT:
Uw woorden, maar de eerlijkheid gebiedt mij u bij te treden. Als men
voor de verborgen maatstaf 'geld' invult, komt men inzake het geven
van verklaringen voor zogezegd vermeend onbegrijpelijke standpunten
of wetten, zelden of nooit bedrogen uit. Maar over het kapitalisme
met zijn middel-doelomkering gaan we het niet nog een keer hebben en
ook de pharmaceutische industrie, die kampioen inzake omzet en
winsten, kennen we al. Maar er is nog een vis die tussen de mazen van
onze netten ontsnapt is.
En
dat is?
Hoe
mistiger een probleem, hoe mistiger de oplossingen mogen zijn.
Wat
bedoel je daarmee?
OVT:
Het weer is een netelig probleem, van het weerbericht duldt men
derhalve dat het nu en dan eens naast zit, iets waaraan men niet moet
denken met betrekking tot de rekenkunde bijvoorbeeld.
Eén
en één is twee.
OVT:
Precies! Het weer, maar ook de gezondheid: niemand is in staat om
exact te definiëren wat gezondheid nu precies inhoudt. Meestal stelt
men zich tevreden met een negatieve definitie.
Gezondheid
is de afwezigheid van ziekte.
OVT:
Exact. Maar dan rijst de vraag wanneer sprake kan zijn van ziekte:
iemand die bijvoorbeeld traint om een marathon te kunnen lopen, maakt
zichzelf tijdens die training een beetje ziek, nietwaar? Hij brengt
zichzelf in zuurstofschuld, beschadigt zijn spiercellen, brengt
allerlei balansen uit hun evenwicht... maar uiteindelijk gelooft hij
daardoor toch gezonder te zullen worden.
Ja,
dat zal wel zo zijn...
OVT:
Men zou ook kunnen zeggen dat ziekte een proces is dat noodzakelijk
is om gezond te kunnen worden. Een ontsteking bijvoorbeeld is een
ziekte maar het is op de keper beschouwd de vorming van een dicht
bloedvatennetwerk met het oog op het herstellen van een wonde, zie
je? Als men ontstekingsremmers neemt, wordt de ontsteking gestopt
maar evenzeer het genezingsproces, zie je? Soms is het
levensnoodzakelijk om een ontsteking een halt toe te roepen,
bijvoorbeeld bij verstikkingsgevaar; zo simpel is het uiteraard ook
allemaal niet. Vaker definieert men gezondheid ook als een evenwicht,
en dat terwijl het volmaakte evenwicht pas intreedt met de dood. Dit
alleen maar om te zeggen dat gezondheid een ingewikkelde kwestie is.
En een gevolg daarvan is dat men duldt van complexe problemen dat zij
complexe oplossingen vereisen. Weermannen mogen er al eens naast
zitten maar geneesheren mogen dat ook, zie je? En hoe groter het
specialisme is dat zij beoefenen, des te meer vrijheid krijgen zij om
hun werk te doen, versta je?
Ja,
het lijkt mij niet meer dan normaal dat de faalkans toeneemt naarmate
een taak lastiger is en dat men niet kan verwachten dat een landing
op Venus evenveel slaagkans heeft als het correct uitspreken van de
zin waarin die waarheid verkondigd wordt.
OVT:
Maar dat heb je heel goed begrepen. En laten we nu tot de pointe
komen. Als gezondheid een moeilijk en complex probleem is als het
gaat over fysieke gezondheid, wat dan gezegd van geestelijke
gezondheid? Om te beginnen bestaat er wel zoiets als geestelijke
gezondheidszorg maar het begint al te kriebelen als men zich daarbij
gaat afvragen of er wel zoiets als de geest bestaat, zie je? Als een
gebroken arm genezen lukt door de arm goed te spalken, de tijd zijn
werk te laten doen en het bewegingsapparaat met kine weer op het oude
peil te brengen, dan zal het behandelen van een psychose toch wat
ingewikkelder wezen, nietwaar? Als het gebroken bot onzichtbaar is,
zijn er nog de Röntgenstralen om het zichtbaar te maken maar hoe
zichtbaar is een psychose? Ik wil alleen maar zeggen: als het
determineren van een virus en het binnen de perken houden van een
pandemie een lastig karwei is: wat dan gezegd van een massapsychose
die de wereld rond gaat, een panpsychose, om het zo maar eens te
zeggen?
Is
daar dan sprake van?
OVT:
Steeds meer artikels in allerlei vakbladen hebben het over bijzonder
zware problemen bij steeds meer mensen, overal ter wereld, waarbij er
een zeker verband is met de huidige pandemie. Maar die problemen, die
geestelijke problemen zijn, staan in een dubbele verhouding tot de
pandemie.
Wat
bedoel je met een dubbele verhouding?
OVT:
Er zijn psychosen die voortkomen uit de pandemie maar er zijn er ook
die ze veroorzaken of althans verergeren, of vervormen, zie je? Maar
daarover moeten we het een andere keer hebben want ik moet naar de
apotheek en die gaat dadelijk dicht. Ontstekingsremmers halen, voor
iemand met corona, en ook antidepressiva. Tot een volgende keer dan
maar?
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
4 september 2020)
Verwijzingen:
(1)
Ivan
Illich, Grenzen
aan de geneeskunde. Het medisch bedrijf - een bedreiging voor de
gezondheid?
Het
Wereldvenster, Baarn 1978. (Oorspronkelijke titel en uitgave: Medical
Nemesis - The Expropriation of Health,
Marion Boyars, Londen 1975), p. 21.