Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
31-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 8
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
8
Sinds
Modern Times van Charlie Chaplin weten wij allen dat met de komst van
de Industriële Revolutie de ontmenselijking zich met rasse schreden
heeft doorgezet ingevolge de specifieke middeldoelomkering waarbij de
menselijke instrumenten over de mens zijn gaan heersen of hem op hun
beurt tot hun instrument hebben gemaakt. Dat is vooral het geval met
de economie maar vandaag wellicht in een nog grotere mate met de
volksgezondheid.
Waar
de mens herleid wordt tot een onderdeel van de machine is de
middeldoelomkering duidelijk, al mag men hier niet uit het oog
verliezen dat zij enkel voor de arbeider geldt, terwijl de werkgever
het heft in handen houdt met zijn machines waarvan zijn arbeiders
onderdelen zijn. Maar op zijn beurt wordt uiteraard ook de werkgever
herleid tot een onderdeel van de omvattender machinerie die de
economie is en die is nog onpersoonlijker en abstracter is dan pakweg
een locomotief. (De uiteindelijke niet-persoon achter alle kwaad is
een 'zucht' - in dit geval de hebzucht).
De
onzichtbaarheid van de middeldoelomkering neemt toe in de mate dat de
afstand tussen de mens en zijn instrumenten groter wordt en op die
manier kunnen realiteiten zoals 'de economie', 'de maatschappij' en
vandaag bij uitstek 'de volksgezondheid' voor verwarring zorgen en
wel in die mate dat zekere middeldoelomkeringen aan het oog
onttrokken blijven en ten gevolge daarvan des te rampzaliger
toeslaan.
De
verwisseling van een optimale volksgezondheid met een gering aantal
zieken maakt geheel abstractie van de methodes waarmee het
terugschroeven van het aantal zieken kan worden bereikt, alsook sluit
men aldus de ogen voor de onontkoombare paradox dat meer medische
zorgen sowieso resulteren in een maatschappij met relatief minder
gezonde mensen omdat de geneeskunde de zieken in leven wenst te
houden. In de kaduke overtuiging dat hij de natuur maar best een
handje kon helpen, verkreeg Hitler een maatschappij met minder
zieken, gewoon door alle zieken om te brengen maar dat aldus de weg
open ligt voor de praktijk van het recht van de sterkste, dat een
eufemisme is voor de volstrekte rechteloosheid maar tevens de
volstrekte cultuurloosheid waarbij bijvoorbeeld de geneeskunde maar
beter vervangen kan worden door de massamoord, wordt onder de mat
geveegd.
Om
de een of andere reden blijkt het verstand van een massa mensen
gewoon ontoereikend om te kunnen of te willen inzien dat in de
gegeven, verkeerde definitie, waarbij de graad van de volksgezondheid bepaald wordt door het percentage aan gezonde
individuen, de volksgezondheid helemaal losgekoppeld werd van de
gezondheid van de mensen als zodanig. Hetzelfde probleem doet zich
voor in een wat minder onduidelijke vorm waar men de economie
loskoppelt van de welstand van de individuen.
Deze
op het eerste gezicht raadselachtige paradoxen zijn in feite terug te
brengen naar het probleem van de verwarring van het geheel met zijn
onderdelen - een probleem dat gevoed wordt door het feit van de
depersonalisering die de waarschijnlijkheidsrekening de eerste viool
laat spelen ten koste van de realiteitszin waarbij de eindwaarde die
de menselijke persoon is, geheel veronachtzaamd wordt. Wij weten
allen dat het gemiddelde inkomen van de Belg helemaal geen
betrouwbaar beeld kan geven van de welstand van de burgers, net zomin
als onze kennis omtrent de gemiddelde schoenmaat van een groep mensen
ons in staat zou stellen om voor al die mensen passende schoenen te
gaan fabrikeren. Als in een groep van honderd mensen er vijftig zijn
met schoenmaat 35 en vijftig met maat 45, dan zou de productie van
honderd paar schoenen met maat 40 weggegooid geld zijn. En als van
een groep van honderd mensen er één miljardair is terwijl de rest
helemaal niets bezitten of misschien alleen maar schulden, dan
resulteert de kaduke denkvorm die vandaag de wereld overheerst in de
misleidende conclusie dat het gemiddelde bezit van die honderd mensen
tien miljoen bedraagt.
Om
dezelfde reden houdt het percentage aan gezonde mensen in een volk
geen enkel verband met de volksgezondheid en kan het zonder meer
terugschroeven van het aantal zieken niets te maken hebben met wat
het ministerie van de volksgezondheid hoort na streven. Waar
abstracte realiteiten zoals maatschappelijkheid, economie en
volksgezondheid de voorrang krijgen op de werkelijkheid, dreigt de
mens herleid te worden tot een getal terwijl kwaliteiten niet tot
kwantiteiten kunnen worden herleid zonder dat hun inhoud en derhalve
hun eigen zijn miskend wordt. En wellicht schuilt hierin de grootste
dreiging voor een ongeremde toename van de voortschrijdende
ontmenselijking.
(J.B.,
1 januari 2024)
30-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 7
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
7
Met
de uitspraak dat godsdienst opium is voor het volk bedoelt Karl Marx
heel eenvoudig te zeggen dat religie net als opium een middel is, zij
het een wat meer betaalbaar middel, waarmee mensen zich kunnen
verdoven voor de al te pijnlijke facetten van de werkelijkheid zoals
bij uitstek het lijden en de dood.
In
feite is religie het resultaat van een maatschappelijk aanvaarde,
geïntegreerde en geïnstitutionaliseerde vorm van dissociatie.
Dissociatie is de geestestoestand waarin mensen zichzelf kunnen
brengen wanneer zij de realiteit niet (langer) verdragen en waarin
zij de dingen die gebeuren gaan beschouwen als onecht, gespeeld,
voorgelogen of resulterend uit een complot.
De
Noord-Afrikaanse bisschop, kerkleraar en filosoof Sint-Augustinus Van
Hippo beschouwde de waarneembare werkelijkheid als onecht en als
slechts een façade voor een andere, pas onrechtstreeks waarneembare
en diepere werkelijkheid. In de religie krijgt de absurde
werkelijkheid van geluk en toeval een zin van zodra wordt aangenomen
dat wat op het eerste zicht volstrekt zinloos lijkt, een verborgen
betekenis heeft die men moet leren te ontdekken. De verschrikkingen
van het lijden en de dood krijgen in het licht van bijvoorbeeld de
katholieke theologie een zin, wat maakt dat men zich er beter kan mee
verzoenen. Tenminste als men aanleg heeft voor wat in de psychiatrie
als dissociatie wordt bestempeld en dissociatie kan beschouwd worden
als een vorm van zelfbedrog.
De
kern van het onderhavige probleem situeert zich vanzelfsprekend in de
kwestie of zingeving een vorm van dissociatie moet worden genoemd
ofwel of dissociatie een vorm van zingeving moet heten. Dissociatie
is een gedrag waarbij men zichzelf ontkoppelt van de werkelijkheid en
in die zin lijkt het ook een problematisch gedrag maar tevens is het
een functioneel gedrag, alleen al omdat dit het leven draaglijker
maakt. Ook hier gaat de vergelijking met opium op omdat pijnstillers
weliswaar de realiteit - van in dit geval de pijn - verhullen maar
voor het gebruik van pijnstillers is er wat te zeggen als men de
overtuiging is toegedaan dat het lijden helemaal geen zin heeft.
Anderzijds
blijft er uiteraard een wezenlijk onderscheid bestaan tussen
enerzijds pijnstillers en anderzijds bijvoorbeeld voedsel dat ons
immers bevrijdt van het leed ingevolge de honger maar dat tevens
noodzakelijk is voor de instandhouding van het leven. Men kan met
andere woorden bezwaarlijk volhouden dat het zin heeft om te vasten
tot de dood terwijl wellicht weinigen er graten zullen in zien
wanneer mensen aan het leed dat zij niet zelf gezocht hebben en
waarvan zij zich niet kunnen ontdoen, een zin wensen toe te kennen.
Het laatste lijkt onschuldig, het eerste vanzelfsprekend allerminst.
De
kwestie of religie ontmenselijkt ofwel of veeleer geheel andersom het
verbod op religie dat doet, lijkt onbeslist te moeten blijven. In
sterk materialistisch georiënteerde maatschappijen neigt men ertoe
om religie eerder als waanzin te beschouwen terwijl daarentegen in
religieus gekleurde culturen het atheïsme geldt als een opvatting
die de menselijkheid fnuikt en derhalve als een wezenlijk tekort of
zelfs als een geestesziekte.
De
zaken worden er helemaal niet eenvoudiger op van zodra men de visie
gaat delen dat de wetenschap een hedendaagse vorm is van religie want
voor die opvatting valt zeker en vast een en ander te zeggen, alras
vanuit de vaststelling dat ook in het wetenschappelijke wereldbeeld
de heilige huisjes van de partij zijn en wel in die mate dat zij aan
wie er ook maar durven toe uit te nodigen om over zekere zaken in
debat te gaan, desnoods manu militari het zwijgen opleggen.
(J.B.,
30 december 2023)
29-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 6
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
6
Via
een sluikse omwisseling van rechten in gunsten sluipt in de wereld de
slavernij naar binnen. Mensen worden ertoe verleid om gunsten te
aanvaarden van lieden die het middels deze tactiek gemunt hebben op
hun rechten. En mensen zonder rechten zijn slaven: hun bestaan is
totaal afhankelijk van de willekeur van wie hen in bezit houden.
Het
bezitten van mensen slaat in de eerste plaats op het voeden (of
veeleer nog het voederen omdat wie geen (mensen)rechten genieten ook
niet als mensen worden beschouwd): wie honger hebben, bieden gehoor
aan wie beslag hebben gelegd op de middelen om deze nood te lenigen.
De afhankelijkheid van de willekeur van derden maakt dat mensen hun
gedrag afstemmen op wat anderen van hen verwachten en derhalve
voltrekken zij ook de wil van anderen, wat inhoudt dat zij de eigen
wil prijsgeven en zij doen dat vanuit de overtuiging dat dit de enige
manier is om te kunnen overleven.
Mensen
worden met andere woorden niet zomaar willoos maar datgene wat zij
willen, wordt alleen nog bepaald door het overlevingsinstinct dat hen
ertoe brengt om de wil uit te voeren van wie hen overheersen en zij
doen dat teneinde zelf niet overheerst te worden door de dood.
Chantage is wat aan de basis ligt van de slavernij en zo ziet men in
de geschiedenis ook dat slaven door de band buitgemaakte soldaten
zijn wiens leven wordt gespaard in ruil voor de dwangarbeid die hen
toelaat om te overleven.
Van
hun rechten en van hun wil beroofde mensen hebben geen andere keuze
dan zich te gedragen zoals huisdieren dat doen, wat wil zeggen dat
zij ernaar streven om in de gunst te staan van hun eigenaars. De
loonslavernij is op dat vlak zo mogelijk nog doortastender dan de
slavernij van weleer omdat middels die tactiek mensen met schulden
worden opgezadeld terwijl schuldenaren ertoe neigen om in de gunst te
komen van hun schuldeisers aan wie zij hun wil dan 'spontaan'
onderwerpen. Van zodra de aanname van kracht is dat het geld ongeacht
welk goed vertegenwoordigt, zal het door zijn eigenaars gebruikt
worden als universeel chantagemiddel dat ervoor zorgen kan dat ook
mensen tot het eigendom van mensen gaan behoren.
Het
proces van deshumanisatie gaat hand in hand met dat van onderwerping
dat op zijn beurt door minachting wordt voorafgegaan. In een cultuur
waar minachting en achting of kortom eer van tel is, handhaaft zich
het recht van de sterkste op grond van krachtmeting of oorlog waarvan
de uitgestelde vorm de (economische) concurrentie is welke pas kan
gedijen in een kapitalistisch bestel. Dit draait uit op
monopolievorming, dictatuur en tenslotte genocide, zoals de
geschiedenis leert en om die reden ligt in de concurrentiële
economie reeds op een fatale manier de massamoord besloten.
Het
alternatief van een samenwerking die resulteert uit redelijk overleg
in plaats van uit fysieke strijd, vergt een overstijging van het
louter dierlijke bestaansniveau. De mogelijkheid tot zo'n
overstijging wordt natuurlijkerwijze gegeven door het feit van het
mens-zijn zelf maar zij wordt gefnuikt door zekere praktijken.
Immers, cultuur, vrijheid, welzijn, humaniteit, veiligheid,
beschaving, maatschappelijkheid en nog vele andere goederen zijn geen
toestanden doch praktijken, wat wil zeggen dat zij helemaal
geen bestaan hebben waar zij niet worden uitgeoefend. Wij zijn
geen mensen maar wij oefenen het mens-zijn uit en op dezelfde manier
is ook de ontmenselijking een praktijk. Vernederingen, fascisme,
oorlog en concurrentie danken hun bestaan uitsluitend aan de
manifestatie van specifieke misdaden en deze laatsten kenmerken zich
door hun voor mensen nefaste resultaten. De hieraan tegengestelde
goederen zoals vrijheid, gelijkheid, menselijkheid en noem maar op,
zijn nooit verworvenheden maar zij worden in stand gehouden door
handelwijzen aan het gezag waarvan men zich dient te onderwerpen op
grond van de voor iedereen onmiskenbare vruchten die zij afwerpen.
(J.B.,
29 december 2023)
27-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 5
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
5
Vanaf
2025, aldus heeft een minister beslist, zullen werkenden de voorrang
krijgen boven werkzoekenden inzake het recht op woonsubsidies of
sociale huisvesting. Met allerlei drogredenen wordt de stelling
verdedigd dat noodlijdenden minder rechten hebben dan welstellende
burgers, wat neerkomt op de visie dat nood niet langer het criterium
hoort te zijn inzake het recht op hulp: dat recht kan voortaan alleen
nog worden gekocht.
Edoch,
waar rechten koopwaar geworden zijn, zullen zij alleen nog worden
toegekend aan de rijken en waar dit recht van de sterkste heerst,
wordt het concept 'recht' uiteraard helemaal uitgehold omdat het
principe van Montesqieu of de scheiding der machten vereist dat
rechten wars van de politiek en derhalve ook wars van de economie
dienen te worden gehandhaafd.
De
trend is niet nieuw want sinds jaar en dag laat het Belgische gerecht
zich betalen voor de vrijkoping van schulden: fraudeurs en criminelen
van alle pluimage kunnen op initiatief van het gerecht zelf aan
torenhoge boetes en gevangenisstraffen ontkomen door zich spontaan
aan te geven. Deze 'minnelijke schikkingen' worden voorgesteld als
een win-winsituatie door een staat die op zwart zaad zit. Dat
belastingontduikers hier garen bij spinnen, is lang geen geheim: zij
bestelen de staat en blijven ongestraft wanneer zij een deeltje van
de buit teruggeven aan de eigenaar - het scheelt warempel niet veel
of zij werden erom geëerd.
De
staat gedraagt zich in dezer zoals de voetganger op de zebra's aan
wie voorrang wordt verleend: hij wuift de automobilist dankbaar na.
De chauffeur kon hem namelijk ook aangereden hebben en dan weggekomen
zijn met een smoes. Het immorele aan deze zaak is dat de dreiging van
het recht van de sterkste datgene wat een recht hoort te zijn, prompt
veranderd heeft in een gunst. De dreiging is even reëel als het
verschil tussen leven en dood omdat men uiteraard goed gek moet zijn
om niet opzij te springen voor een nozem. De wrange situatie is
verwant aan die welke volgt uit het Stockholmsyndroom.
Het
omtoveren van rechten in gunsten is een eerste fase in het proces
waarbij aan mensen met geweld en misbruik van macht hun rechten
worden ontnomen en waarbij het solidariteitsprincipe dat het
maatschappelijke leven draagt, wordt uitgehold en uiteindelijk ook
definitief vernietigd. Solidariteit betekent in wezen immers dat men
elkanders lasten draagt, meestal vanuit het redelijke inzicht dat
tegenslag iedereen kan overkomen en dat dit meestal ook zal gebeuren
omdat de meeste mensen oud worden of anderszins hulpbehoevend, als
zij het al niet van bij de geboorte zijn. Wie in een voor hen
vijandige omgeving moeten leven, kunnen niet rekenen op het normale
bestaan dat voor anderen vanzelfsprekend is en zij dreigen derhalve
in de problemen te komen als de maatschappij hier niet op anticipeert
met wetten die principieel de bescherming verzekeren van ongeacht
welke burger tegen vijandelijkheden waar hij niet heeft om gevraagd
en die meestal te wijten zijn aan onbegrip maar vandaag nog veel
vaker aan haat.
Het
woord is gevallen: blinde haat is wat er uiteindelijk schuilgaat
achter politieke beslissingen die de solidariteit ondermijnen omdat
de betrokken politici verkozen worden door een menigte die door haat
wordt gedreven. Populisten hebben hun politiek succes nu eenmaal te
danken aan meestal extreemrechts georiënteerde lui die elke vorm van
solidariteit verwerpen omdat zij nu eenmaal egoïstisch zijn en
asociaal. In een democratie is dit euvel uiteraard heel moeilijk te
bestrijden omdat het gevaar van de tirannie van de meerderheid er
structureel in verweven zit.
De
weigering van de massa om de solidariteit nog langer in het vaandel
te voeren, steekt meestal de kop op wanneer een periode van
maatschappelijke welstand aan haar einde komt en ontevredenheid de
kop opsteekt en aangewakkerd wordt. Hierbij worden dan zondebokken
aangeduid die met de recessie helemaal niets te maken hebben maar
deze beproefde tactiek weet de echte daders - de verantwoordelijke
politici - wel buiten schot te zetten, zoals ook geschiedt waar
gevangenen onschuldig vastzitten en er op die manier geheel ongewild
voor zorgen dat de echte daders met rust worden gelaten.
Jawel,
de benadeelden van de asociale wetten die aan de willekeur van
extreemrechts ontspruiten, zijn wezenlijk gevangenen die de straffen
uitzitten welke toekomen aan de populisten.
(J.B.,
27 december 2023)
25-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 4
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
4
Leopold
II, onder wiens schrikbewind in een paar decennia tijd de helft van
de Congolezen in zijn kolonie werden afgeslacht in de roof van ivoor
en rubber die de megalomane vorst een gigantisch persoonlijk fortuin
opleverde, kreeg het voor mekaar om zich te laten doorgaan voor een
van de grootste filantropen op aarde - toentertijd maar ook vandaag
nog, nu in het zog van geschiedenisadaptor Daniël Van Reybrouck1
de dynastie voorbereidselen treft om het jubelpark dat met het
bloed van de zwarten werd gebouwd wat op te fleuren tegen de tijd dat
België zijn tweehonderdste verjaardag vieren moet.
Met
die pr-stunts als voorbeeld weten grootverdieners voortaan hoe zij
het aan boord moeten leggen om zich te beveiligen tegen de
onvermijdelijke plaag van jaloezie en rancune die sowieso alvast een
deel van hun talloze slachtoffers tegen hen in het harnas jaagt.
Gandhi werd afgeschilderd als een filantroop daar hij zijn volk
kalmeren moest met de politiek van de 'ahimsa', voor de
gelegenheid gepromoot in opdracht van de wrede Britse kolonisator.
Naast het portret van Mahatma Gandhi staat overigens prompt ook dat
van multimiljardair Bill Gates te prijken op dezelfde bladzij over
'mensenvrienden' in de schoolboeken van onze kinderen. En waarom
zouden de ministers achterblijven en de burgemeesters met de Kerst
die toch de unieke gelegenheid biedt voor een toneel waarop zij de
kerstman (Christus) zelf kunnen vertolken die zijn lekkers uitdeelt
aan de feesttafels der armen?
Op
de leeftijd van 103 jaar overleed in 1995 in New York Edward Bernays,
een neef van de beroemde psychiater Sigmund Freud, die zijn theorie
over de beïnvloeding van het onderbewuste van de massa in de
praktijk bracht als tactiek voor propaganda en 'public
relations'. Met de fabricatie van
allerlei stunts en van verborgen associaties met beroemdheden en
lusten, stellen potentaten voortaan de wetenschap in dienst van hun
imago en van hun persoonlijke belangen.
Ook
Adolf Hitler wist het: de massa heeft de leeftijd van een kind van
vier en kan via hypnose worden bespeeld met angsten en verlangens. De
volstrekte afwezigheid van mensen in de massa is een publiek geheim
waarvan iedereen getuigen kan sinds 2000 jaar geleden een uitzinnige
menigte de vrijheid van de moordenaar Barabbas verkoos boven die van
de Messias - die prompt tot de kruisdood werd veroordeeld. De furie
van dezelfde massa ook weet te verhinderen dat vluchtelingen in
barensnood een plek vinden om te bevallen omdat het onderbewuste
wordt bespeeld met associaties van armlastigen met demonen. Het
afschilderen van mensen in nood als lastpakken, ratten, nestbevuilers
en bloedvergiftigers zoals in het zog van Hitler de huidige
presidentskandidaat van de V.S., Donald Trump doet, betekent:
wetenschap in dienst van misdaad en ontmenselijking.
Dat
de wetenschap zich steeds vaker lijkt te ontwikkelen tot dienstmaagd
van het nefaste proces van deshumanisatie, toont aan dat zij een
moreel volstrekt neutraal instrument is waarmee eenieder die er
beslag weet op te leggen, willekeurig welke kant op kan. Het is
alarmerend dat het volk zich kennelijk niet bewust is van dat feit
en dat het in een soort van naïviteit de wetenschap net als de
religie van destijds blijft beschouwen als heilig en als
onaantastbaar en dit zeer in tegenstelling tot de mens.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: