Helden en heldinnen
Over schone
schijn, schaamte en schande

In de jaren
zeventig van de voorgaande eeuw sloeg de Gentse moraalfilosoof Jaap
Kruithof de gasten in een brt-programma van Paula Semer met
verstomming met zijn antiautoritaire opmerking dat de jeugd toegang
zou moeten krijgen tot voorbehoedsmiddelen. (1) De kwestie was
revolutionair, niet zozeer omdat het toentertijd hete hangijzer van
de seksualiteit in het geding was, maar omwille van een veel dieper
gelegen ethisch dilemma, met name de paradox van schuld en schaamte.
Toen in onze contreien het gebruik van anticonceptiva nog zonde en
taboe was, geraakten heel wat jonge vrouwen ongewenst zwanger en het
was een publiek geheim dat zij dan naar Nederland trokken om aldaar
abortus te plegen. Deze toenmalige praktijk laat zien hoezeer
schaamte de bovenhand had over schuld, wat wil zeggen dat men zich
veeleer zorgen maakte over zijn goede naam dan over het leven van een
eigen ongeboren kind: er was een schaamtecultuur, schaamte gold als
erger dan schuld. Wars van Plato's gezegde dat het beter is om kwaad
te ondergaan dan het te doen, blijken heel wat mensen bereid om het
leven van een eigen (verwacht) kind op te offeren aan het continueren
van hun status van onbesproken gedrag. Dat men liever moordt dan over
de tongen te gaan, verraadt hoe een overheersende schaamtecultuur
hand in hand gaat met een verregaande verdringing van het
schuldbewustzijn. Een cultuur van schaamte blijkt een cultuur van
gewetenloosheid.

De
abortusproblematiek was overigens lang geen alleenstaand gevolg van
de verschrikking van de schaamtecultuur. Volgens een wet uit het
begin van de twintigste eeuw werden tot op het ogenblik van de
protesten door onder meer Gerard van het Reve in 1971, ook mannen
naar Nederland gebracht met het oog op een speciale behandeling voor
zaken waarvoor zij zich moesten schamen. Het ging meer bepaald om
onder meer homoseksualiteit, dat toen nog als een ziekte gold en
homoseksuelen bezochten in Heiloo de katholieke Willibrordusstichting
waar ene dokter Aimé Wijffels hen castreerde wat meestal
gebeurde met de instemming van de patiënt die in geval van 'delict'
aldus al eens op strafvermindering kon rekenen. Men liet zich
verminken uit vrees voor de schaamte en aldus verdonkeremaande de
schaamtecultuur het schuldbewustzijn dat normaliter een dergelijke
(zelf)verminking in de weg staat.
Maar wie
denken dat wij er na de vrouwenemancipatie baas in eigen buik
en het homohuwelijk in moreel opzicht op vooruit gegaan zijn,
houden helemaal geen rekening met het feit van een toenemende cultuur
van het wegmoffelen waar het zieken, gehandicapten en ouderlingen
betreft: meer dan ooit worden wie niet beantwoorden aan het door de
manipulerende media voorgehouden ideaal van de gezonde, mooie,
snuggere en jonge helden en heldinnen, genadeloos opgeborgen in
instellingen en zo niet worden zij gestigmatiseerd en belanden zij
aldus in virtuele concentratiekampen, afgezonderd van het zogenaamd
'normale' leven. In dat normale leven wringt men zich in alle
mogelijke bochten en werkt men zich uit de naad om er bij te kunnen
horen om er bij te kunnen blijven horen, wat wil zeggen:
zo lang mogelijk, want het liedje van het eeuwig leven is voorgoed
voorbij, voortaan komt er aan alles hoe dan ook een eind. Mensen als
speelballen van modemakers, ideologen, politici, technocraten,
bankiers mensen als speelballen van een schaamtecultuur die op
het eind van de rit ook de meest eerzuchtige met een blos op de
wangen te kijk zet zoals de kijkcijfers aangeven is het dan feest
voor de aasgieren die wij geworden zijn en zoals in De ballade van
Arie Hop werden wij zowaar onze eigen kannibaal.
Vaak
gaat schaamteloosheid door voor een ondeugd en derhalve schaamte voor
een deugd maar dat gebeurt dan geheel onterecht omdat schaamte geen
handeling is en ook geen attitude: schaamte wordt ondergaan zij
het vaak door eigen toedoen. De vrees voor schaamte blijkt sterker
dan die voor schuld en aldus fnuikt zij het schuldbewustzijn en maakt
zij van mensen slaven, misdadigers en soms ook moordenaars. Bovendien
kan men vermoeden dat daar waar men zijn kinderen en zijn ouders
opoffert, het geen god kan zijn die zulk een offers eist maar veeleer
een demon en derhalve weet men dat als de status van onbesproken
gedrag met andere woorden de eer het toegangsticket is
tot deze wereld, de eer evenmin als de schaamte een deugd kan zijn.
Door het thema van de anticonceptiva aan te kaarten, legde Jaap
Kruithof de vinger op de wonde de etterende wonde van de
eerzucht, de tweelingzuster van de hypocrisie. En eerzucht is wél
een ondeugd en met betrekking tot een al te verregaande
permissiviteit inzake de abortuspraktijk, de opsluiting van
dementerenden en de stigmatisering van dissidenten, is het een
ondeugd die tot moord aanzet. Eerzucht, fierheid, trots, hoogmoed of
arrogantie is de ultieme eigenschap die de duivel parten speelde bij
zijn fatale val waarin hij de mens tracht mee te sleuren.
O
Lucifer, ghy zult dien hooghmoedt u beklagen.
Ghy
fenix, onder al wat Godt daer boven looft,
Hoe
steeckt ghy, onder 't heir, zoo fier met hals en hooft,
En
helm, en schoudren uit! hoe heerlijck past u 't wapen,
Als
waer 't naturelijck uw wezen aengeschapen !
0
hooft der Engelen, niet hooger: keer weerom.
(De aartsengel
Rafaël aan het woord in: Joost van den Vondel, Lucifer,
vijfde bedrijf, versregels 1791-1796)

Maar de
tijden blijken in dit opzicht niet zo veel veranderd en nog steeds
blijken massa's mensen schijnbaar moeiteloos anderen én zichzelf wat
voor te liegen in het bizarre spel van de hypocrisie dat kennelijk
tot elke prijs in ere moet worden gehouden. Dat dit ook en vooral
inzake de menselijke seksualiteit het geval blijkt, legt zowel de
diepte van de menselijke ziel bloot als het mysterie van het kwaad:
schuilt het kwaad in onze onderworpenheid aan het irrationele
bron van romantiek, passie en lust of bestaat het in de sociale
uitsluiting door mensen die de schijn ophouden van een redelijkheid
die er helemaal geen is? Schuilt het kwaad met andere woorden dan
niet in het feit dat wij ondoorgrondelijke wezens zijn die tegen heug
en meug geloven in de ultieme kennis en in de rede en die anderen die
ons als onredelijk ontmaskeren, uitstoten? Is het dan een groter
kwaad om uitgestoten te worden door een hypocriete wereld omwille van
zijn trouw aan de waarheid dan om de waarheid te verloochenen in ruil
voor zijn wereldburgerschap? Ofschoon het alle schijn tegen heeft,
blijkt de zozeer geprezen eer de grootste rivaal van de waarheid en
de beste bondgenoot van de leugen. Socrates, Tijl Uilenspiegel, Han
van Meegeren, Aleksandr Solzjenitsyn, Edward Snowden en vele andere
dissidenten illustreren hoe deze diepe filosofische waarheid zich
weerspiegelt in de dagelijkse praktijk.
De schaamte suggereert al te vaak een schuld die er
helemaal niet is en zij speelt aldus de schuldeloze parten hij
schaamt zich omdat men hem met de vinger wijst, ook waar dit
onterecht gebeurt terwijl heel wat criminelen schaamteloos lijken
te werk gaan hoe vaak immers wordt trots niet op applaus
onthaald? Maar tegelijk zijn het even vaak degenen zonder schuldbesef
die de schaamte vrezen, terwijl vermeende schaamteloosheid dikwijls
slechts een volstrekte afwezigheid van schuld verkapt.
Schuldbewustzijn voorkomt kwaad en derhalve schuld precies zoals
besef van onze onwetendheid ons behoedt voor onverstand en zo ook kan
de joodse filosofe Hannah Arendt zeggen dat een gebrek aan
intelligentie aan de basis ligt van heel wat kwaad want paradoxaal
genoeg leidt het kritiekloze navolgen van autoriteiten
afhankelijk van wie die autoriteiten zijn even vaak tot (althans
van buitenaf gezien) vreedzame samenlevingen als tot de hel van Mao,
Ceaușescu en Hitler.
De vrees
voor schaamte blijkt de motor achter de hebzucht die op haar beurt
niet alleen de jacht op carrière aandrijft maar ook en vooral de
fraude en de vele andere misdaden welke mensen rijk maken, eer
bezorgen en vervolgens toegang verschaffen tot de wereld die in
dit opzicht inderdaad onmiskenbaar 'des duivels' is want niemand komt
erin zonder de genoemde ondeugden in afdoende mate te hebben
beoefend. Want niet door hard labeur wordt men rap rijk de beste
trekpaarden verslijten eerst het pad naar instant rijkdom is dat
van de uitbuiting.
Uit angst
voor sociale uitsluiting uit schaamte wenden arme mensen de
schaarse middelen bedoeld om te overleven aan om de valse schijn op
te hangen van een welstellendheid die zij niet hebben en op die
manier verliezen wie geen sociale status hebben tevens de
levensmiddelen bedoeld voor het bevredigen van de primaire behoeften.
Gelijk
krijgen is belangrijker geworden dan het te hebben, wat betekent dat
de waarheid niet langer objectief is maar voortaan gemaakt wordt,
meer bepaald door wie over voldoende wereldse macht beschikken en via
de navenante triomf van de leugen, ontvouwt zich een schaamtecultuur
die eist dat niet langer degenen blozen die abortus plegen maar zij
die de rechten van de ongeborenen verdedigen. De heerschappij van de
leugen herstelt de standenmaatschappij in ere alsook de slavernij, en
wel via de zozeer bedrieglijke weg van de geboortebeperking in de
derdewereldlanden:
We
wensen geen massamoordenaars te zijn maar we zijn het tegen heug en
meug en bij uitstek de aanwending van massale uithongering (
dagelijks ca. 30.000 slachtoffers) in functie van de continuering van
de slavernij toont dit aan. De perversie schuilt in het feit dat
derde wereldburgers in slavernij gehouden worden door hun naast een
pensioen ook nog het recht op kinderen te ontzeggen onder de dreiging
dat hun kroost een overbevolking zou veroorzaken terwijl hun
ecologische voetafdruk verwaarloosbaar is of hoe slachtoffers de
schuld krijgen van het kwaad waarvan zij de dupe zijn.
(http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3047472
; zie ook:
http://blogimages.bloggen.be/tisallemaiet/attach/334015.pdf
)
De schaamte
blijkt de dienstknecht van de ondeugd van de eerzucht, bron van
ontelbare misdaden. De inspirerende 'schaamteloosheid' van een reus
zoals Jaap Kruithof blijkt, tegen de bedrieglijke intuïtie in, het
ultieme werktuig voor het aan het licht brengen van diep verborgen,
onfrisse praktijken welke dikwijls letterlijk moorddadig zijn. Het is
immers vaak de schaamteloosheid die de schande aan het licht brengt
van de verdoken schuld van misdaden, precies omdat die zich kunnen
handhaven middels de schaamte.
(J.B.,
25 april 2018)
Verwijzingen:
(1)
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/media/1.2289050
|