Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
26-02-2023
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 9: Liefdevolle verbondenheid of solidariteit?
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
9: Liefdevolle verbondenheid of solidariteit?
De
coronamaatregelen zijn absurd maar de boodschap is
duidelijk: het individu moet op elk moment tonen dat het zich
onderwerpt aan het belang van het collectief door opgelegde
symbolische (rituele) gedragingen te stellen.1
Solidariteit dus. Het groepsdrukexperiment van Asch illustreert de
enorme impact van massavorming op het oordeelsvermogen van het
individu. Als iets apert zwart is maar het gaat bij iedereen door
voor wit, dan zal een enkeling zich daar bijna nooit tegen verzetten
en dat is ook wat gebeurt in het virusverhaal. Het effect van
massavorming is gelijk aan dat van hypnose veroorzaakt door de
vibrerende stem van de leider die alle andere stemmen uitschakelt en
(middels verklikken) zelfs doordringt tot in de privésfeer.
Anderzijds zuivert totalitarisme de privésfeer ook van
alternatieve stemmen door een verregaande sociale fragmentering en
isolering teweeg te brengen.2
Hierdoor zorgt massavorming ook voor het uitschakelen van alle
dissidente stemmen waartoe deze van Mattias Desmet behoort. Het
absurde zegeviert dankzij de vernauwing van het aandachtsveld dat in
de context van de pandemie alleen nog de strijd tegen het virus ziet
en niets van door die strijd aangerichte schade (de zogenaamde
collateral damage) en
alleen wat het verhaal ondersteunt, wordt in grafieken uitgedrukt of
krijgt empathie. De door de massa gevormde fictie is voor de
'massamens' de enige realiteit en dissidente stemmen worden niet
verdragen: wie niet meedoet, is een verrader van het
collectief.3
Meer nog: de massa is geneigd tot wreedheden jegens wie
haar weerstaat en voert die typisch uit alsof het een ethische,
heilige plicht is. ( ) Got mit uns.4
En hier maakt Desmet zijn punt: Dat is uiteindelijk het
verschil tussen de solidariteit van de massa en liefdevolle
verbondenheid: de eerste gaat altijd ten koste van een bepaalde
groep, de tweede niet.5
Dat beweert Desmet. Edoch, hiermee kan men het bezwaarlijk eens zijn
want waar solidariteit geen wet is, ontbreekt de bescherming van de
zwakkeren en zo ook waar men zich vertrouwt op de goedheid van het
volk: liefdadigheid kan de sociale zekerheid niet vervangen en een
witte streep op straat beschermt de zwakke weggebruikers niet.
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 8: De ultieme belediging
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
8: De ultieme belediging
Het
achtste hoofdstuk heet: De opkomst van de massa.
In 1784 zet Immanuel Kant de Verlichting in, het tijdperk van de
Rede, maar anderhalve eeuw later verkeert die in haar tegendeel met
in Duitsland het nazisme en in Rusland het Stalinisme, beide
totalitaire staten en dus gegrond in het
maatschappelijk-psychologisch proces van massavorming met als
kenmerken: de bereidheid ( ) om persoonlijke belangen
blind op te offeren voor het collectief, radicale intolerantie ten
aanzien van dissidente stemmen, een paranoïde verklikkersmentaliteit
(in functie van de
staatscontrole), de merkwaardige vatbaarheid voor absurde
(pseudowetenschappelijke) indoctrinatie ( ), ( ) enge logica ( ),
teloorgang van diversiteit en creativiteit ( ), zelfdestructiviteit
( ).1
De massapsychologie is
actueel, zo beweert de auteur, omdat een nieuw soort
(technocratisch) totalitarisme aan het oprijzen is.2
Wij evolueren namelijk naar een surveillancemaatschappij met
verklikking en het verdwijnen van de privacy. Bijvoorbeeld met de
introductie van de QR-code en een eraan gekoppeld experimenteel
vaccinatieprogramma als voorwaarde om toegang te krijgen tot de
publieke ruimte3
In dit vijfde hoofdstuk wordt beschreven hoe de massa zich vormt.
Een massa bestaat
volgens Le Bon uit allemaal uniforme elementen die niet langer
rationeel denken maar zich overgeven aan impulsen wars van rede en
moraal. Massa's bestaan sinds lange tijd en in soorten maar kwamen
fors op sinds de negentiende eeuw en de waarschuwing van Le Bon uit
1895 dat ze konden leiden tot totalitarisme werd bewaarheid met de
opkomst van nazisme en Stalinisme. (Massavorming)
was een logisch uitvloeisel van de effecten van de rationalisering en
de mechanisering (...)4
Desmet vergelijkt de vorming van een massa met de vorming van
convectiepatronen in opgewarmd water: (ze)
veranderen het gedrag van de individuele watermoleculen ( )
volledig ( ).5
In de loop van de geschiedenis werden massa's steeds groter en
vandaag omspant de massa n.a.v. de pandemie de totale
wereldbevolking.
De vorming van grote
massa's beantwoordt aan vier voorwaarden welke nu weer apert aanwezig
zijn: sociaal isolement, gebrek aan zingeving, angst of psychisch
onbehagen en tenslotte ongebonden frustratie en agressie die
nog op zoek is naar een object.6
Dat object van angst wordt gesuggereerd in de publieke ruimte en
wordt tot de gezamenlijk te bestrijden zondebok of vijand, zoals de
joden onder de nazi's of de antivaxers in het pandemietijdperk - de
gezamenlijke vijand is meteen de verenigende vijand waarop de
frustratie wordt afgereageerd, wat de eenzamen weer onderling
verbindt die dit als een roes ervaren, bijvoorbeeld in de samenzang
en de inhoud doet er niet toe, men neemt het meest absurde voor waar
aan. De samenleving is dan plots omgekanteld van rationeel
individualisme naar irrationeel collectivisme met als doel om
het individu aan de groep te onderwerpen.7
Desmet geeft het voorbeeld van de absurditeit van de
coronamaatregelen8
die vaak geen weerstand oproept en dit aperte spreken van de waarheid
vanuit de onaantastbare wetenschap is onvermijdelijk het equivalent
van de ultieme belediging van de leugenachtige gezagsdragers.
Hun enige redding bestaat erin om samen met de waarheid de wetenschap
zelf geweld aan te doen, wat gebeurt in de veroordeling van de
'theorie' van Desmet als zijnde iets volstrekt onwetenschappelijks en
leugenachtig. En jawel, men heeft ongetwijfeld lang moeten zoeken,
maar men heeft een 'leugen' gevonden: Desmet heeft met eigen ogen
geen openhartoperatie onder hypnose zien gebeuren. Om deze zo nijdige
wraak van een vergezocht kwaad volledig onzichtbaar te kunnen maken,
moeten we nu uiteraard ook in alle talen verzwijgen dat in arme
streken waar lachgas of gepaste apparatuur ontbreken, ook de
pijnlijkste operaties onverdoofd gebeuren terwijl een geïmproviseerde
anesthesist de patiënt ledig houdt met een of ander bezwerend lied
of verhaal.
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 7: Het verlangen naar een Meester (vervolg)
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
7: Het verlangen naar een Meester (vervolg)
De
Verlichting zou de angst voor ziekte en lijden bestrijden maar dat
gebeurde niet, de mens blijkt minder weerbaar dan ooit voordien, wat
zich bijvoorbeeld uit in pijnstillergebruik en verzekeringsdrift,
waardoor de kuur erger wordt dan de kwaal, zo legt Mattias Desmet uit
en men zou verwachten dat de auteur hier zou verwijzen naar de
opnieuw bijzonder actuele maatschappijcriticus Ivan Illich met zijn
Medical Nemesis
d.d. 1975 waarin het begrip van de iatrogenese (dit wil zeggen: de
ziek makende werking van de geneeskunde) centraal staat maar dat
gebeurt dus niet. Wel komt hij in wat volgt voor de dag met enkele
(volgens sommige sterk betwijfelbare) theorieën uit de
ontwikkelings- en de dieptepsychologie uit het begin van de
voorgaande eeuw en vroeger en teruggaand naar figuren zoals
massapsycholoog Gustave Le Bon die behalve Hannah Arendt ook Sigmund
Freud inspireerde over welke onderzoek verregaand bedrog aan het
licht bracht, met name verzonnen gevalstudies en heel veel fantasie
en dat laatste geldt des te meer voor de zogenaamde dieptepsychologen
uit dezelfde periode die theorieën hebben verzonnen die met een
grote korrel zout dienen te worden genomen. Le Bon werd op zijn beurt
geïnspireerd door de massapsycholoog
Scipio Sighele... een
positivist!
Overbezorgdheid
en controle tasten rechten en vrijheden aan alsook het sociale
weefsel, daar men vreest gevaarlijk te zijn voor elkaar, zoals
tijdens de pandemie, wat leidt tot narcisme en regeldrang, aldus
Desmet en hij bespreekt beide verschijnselen en ziet ze ook opduiken
in de huidige maatschappij.
Wat
betreft narcisme legt hij uit hoe dieren onderling eenduidig tekens
uitwisselen terwijl menselijke taal nooit eenduidig is, wat de
twijfel voedt. Het spiegelbeeld heft die twijfel op: Dat
beeld zegt hem (de baby) in één klap wie het is en moet zijn om het
object van het verlangen van de moeder te kunnen zijn. (Het) lijkt
een antwoord te bieden dat de taal nooit kan bieden ( ) het
archetype van de narcistische ervaring.1
Die eist een tol want die vergt de 'uitschakeling' van alle anderen:
de narcist boet in aan menselijkheid, hij raakt opgesloten in zijn
zelfbeeld en verliest zijn empathisch vermogen, isoleert en
vereenzaamt, wat meteen zelfdestructie betekent. Zo brengt overdreven
investering in uiterlijke schijn, innerlijke leegte mee. Nu neemt het
narcisme in de jongste decennia toe tezamen met onzekerheidsgevoelens
en burn-out.
Regeldrang is een tweede
fenomeen dat samengaat met onzekerheidsgevoelens: het kind wil
(obsessief) de regels kennen die het moet volgen om bemind te worden,
wat nooit eenduidig is en om voortdurende specificatie vraagt (de
'waarom-fase' rond de leeftijd van 3,5 jaar) waarbij van de ouder
geëist wordt dat hij de alwetende meester is. Blijkt dat niet zo,
dan ontstaan oeronzekerheid, oerangst en het gevoel verstoten te zijn
(door de moeder). Het kind verzandt dan in een eindeloos streven naar
mentale perfectie en wordt daarvan pas verlost door de aanvaarding
dat er geen definitief antwoord bestaat.
Ook op maatschappelijk
vlak gebeurt nu iets gelijkaardig, zegt Desmet: regeldrang, zowel
door de overheid als door het volk dat om strengere regels vraagt -
uiteindelijk opnieuw om de onzekerheid te bekampen. En de auteur somt
een aantal voorbeelden op van de nieuwe, hypocriete en hyperstrenge
moraal van de zogenaamde 'woke-cultuur' gaande van de reglementering
van studentendopen, de MeToo-affaires, de Black Lives
Matter-beweging, de bekladding van standbeelden van kolonialen en de
regels ter bescherming van het milieu tot de absurditeiten inzake
looprichting, afstandhouden en 'bubbels' in de coronacrisis. Nu zijn
de problemen die door de Nieuwe Moraal aan de kaak worden gesteld wel
legitiem, aldus Desmet, maar de voorgestelde oplossingen zijn dat
niet, ze zijn vaak contraproductief: regeldwang doet op eieren lopen
en de auteur verwijst naar Freud met de stelling dat het verdrongene
verheftigd terugkeert en dat de nieuwe moraal steeds agressiever
afgedwongen wordt.2
Vroeger waren er ook regels en taboes maar die waren stabieler, zegt
Desmet: vandaag veranderen ze om de haverklap. Maar dat doen
inzichten toch ook?
Desmet wil het euvel
wijten aan toegenomen wantrouwen en controle (bureaucratie en
administratie) die steeds meer tijd en energie opeist van iedereen en
dan nemen de psychische problemen toe. Desmet meent dat
voorrangsregels in het verkeer (zoals het verplichte ritsen) onze
vrijheid beperken maar hij ziet de essentie van de wetten over het
hoofd: zij bevrijden ons immers van de moordende willekeur welke tot
spijt van wie het benijdt sowieso een feit is ingevolge het recht van
de sterkste, de wet van de jungle - met andere woorden: de
wetteloosheid. Neemt Desmet dan vrede met de 'moordstrookjes' voor de
zwakke weggebruikers? Wil hij dan de bescherming van de oudjes
overlaten aan het kroost en het pensioen afschaffen? Wil hij in zijn
wereldvreemheid de sociale zekerheid vervangen door vrijwillige
giften aan de armen? Wil hij de wetten tegen het racisme afschaffen
en de veiligheid van homo's overlaten aan de goedheid van het volk
zoals dat het geval is in het Tsetsjenië van Ramzan Kadyrov? Het
sociale weefsel waar hij zo hoog mee oploopt zal dunkt mij veeleer
zorgen voor sociale uitsluiting van andersdenkenden, gehandicapten of
al dan niet gekleurde buitenlanders. Dijken wij maar tijdig de
zogenaamde 'buurtinformatienetwerken' in en laten wij die taken
verder toevertrouwen aan wel opgeleide politiemensen vooraleer het te
laat is en zich toestanden gaan voordoen met overijverige
burgerwachten en spionnen zoals destijds in Roemenië, in
Oost-Duitsland of in het eigen Vlaamse gewest ten tijde van de VNV,
de Hitlergetrouwen en de slippendragers van de kerkvorsten. Of is het
dan niet verkieslijker dat macho's zich beledigd voelen en
gefrustreerd als de wet hen verbiedt om vrouwen na te fluiten op
straat dan dat vrouwen de straat niet meer op durven uit angst voor
verkrachting? Want alras gaat die wetteloosheid het gelijk voeden van
wie (en dan godbetert nog in universiteiten) uitroepen dat het
huwelijk aan mannen het recht verschaft om vrouwen te verplichten
hun benen open te doen3
alsof het ging om vee maar dan in het tijdperk dat voorafging aan dat
van de dierenrechten. Maar vermoedelijk heeft Desmet helemaal geen
boodschap aan dierenrechten en wil hij een lans breken voor het
rituele slachten en waarom ook niet voor het slachten van de
eerstgeborene, ter bevestiging van de trouw aan Jahweh, de 'jaloerse
god', zoals in het tijdperk dat nog voortduurde tot aan Abraham en
Isaak?
Neen, de wetgeving is
geen schijnoplossing tegen onzekerheid en angst, de geschiedenis zelf
leert ons dat wij op twee oren kunnen slapen als wij aannemen dat
precies het tegendeel het geval is. De ouders zijn niet onwetend en
almachtig maar ook de goden die projecties van de ouders zijn, zijn
dat niet: zij zijn geen goden, of beter: goden bestaan niet. En als
de principes die zij ons opleggen, met hen wegvallen, dan sind
wir selber Götter4
(De
symptomen van regeldwang) komen vooral voort uit de
prangende nood bij de bevolking aan een autoritaire instantie die
richting geeft, die de last van
de vrijheid en de daarmee gepaard gaande onzekerheid van de
schouders neemt5,
zo citeert hij Hannah Arendt, En de overheid vult die vacature
ook gewillig in.6
Desmet vergeet dat de kerk daartoe het voorbeeld heeft gegeven want
hier pleit niemand minder dan de hoger al vermelde grootinquisiteur
van Dostojevski. Moeten wij nu echt terug naar de autoritaire leer
van de kerk met haar index van verboden boeken of kiezen wij resoluut
voor Wikipedia dat, overeenkomstig de essentie van wetenschap en
waarheid, die transparantie is, de encyclopedie is van principieel
iedereen?
3Vrouwen
willen wel privileges, maar willen niet meer hun benen opendoen:
dat zijn letterlijk de woorden van dr. Jeff Hoeyberghs in de Ugent
tijdens een voordracht op 4 december 2019.
4Franz
Schubert, Winterreise (gedichtencyclus
van Wilhelm Müller op toon gezet door Franz Schubert), zang 23,
Mut, laatste strofe:Lustig in die Welt hinein/Gegen Wind und Wetter!/Will kein Gott
auf Erden sein,/Sind wir selber Götter!
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 6: Het verlangen naar een Meester
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
6: Het verlangen naar een Meester
De
mechanistische wereld geeft aanleiding tot recessie, depressie,
ziektes en uiteindelijk ook de totalitaire staat vanuit de
overtuiging dat de eigen fictie de realiteit is en derhalve aan
anderen mag worden opgelegd, zo schrijft Mattias Desmet over de
verlichte wereld die nu de plek inneemt van de kerk van weleer maar
kennelijk vergeet deze auteur dat men in de katholieke
geloofsbelijdenis het totalitarisme terugvindt zoals nergens anders:
Ik geloof in de ene heilige katholieke en apostolische
kerk die 'alleenzaligmakend'
wordt genoemd. De Verlichting daarentegen gelooft in het
(uiteindelijk) bereiken van de waarheid door middel van de Rede,
welke principieel voor alle mensen toegankelijk is en wel met het
eigen verstand dat principieel aan allen gegeven is zonder
onderscheid van rang of stand of huidskleur of nog andere eigenheden.
Daarnaast
is het ook een feit dat het geloof in 'de natuur' of in 'natuurlijke'
dingen een bijzonder vage bedoening is waarbij men alras afglijdt
naar vormen van zogenaamd bijgeloof welke onmiddellijk aanleiding
geven tot waanzin en ten hemel schreiend onrecht. Empathie is een
mooi begrip en ook resonantie klinkt veelbelovend maar wie zal
uiteindelijk bepalen of het de diepste waarheid is ofwel een
ziekelijke waanzin wanneer iemand beweert dat hij of zij aanvoelt dat
een ander 'behekst' is en een gevaar vormt voor de samenleving? De
intrieste geschiedenis van de heksen van Salem, het toeschrijven van
de zwarte huidskleur van mensen aan het vermeende ontbreken van de
ziel, het identificeren van fysieke afwijkingen met menselijke
minderwaardigheid, de discriminatie van zwakkeren, van
minderheidsgroepen of van andersdenkenden: dit zijn geschiedenissen
van volstrekte redeloosheid die zich denken te kunnen verantwoorden
met zekere vormen van een of ander subjectief en oncontroleerbaar
aanvoelen dat jammer genoeg vaker ernstig wordt genomen wanneer het
ontspringt aan personen met sociale invloed en macht en dat dan leidt
tot vervolging, excommunicatie en zelfs terechtstelling van
onschuldigen die er het al dan niet toevallige object van uitmaken.
De
kerk, waarvan de bedienaren tweeduizend jaar lang geïnspireerd
werden door de harddrug alcohol, heeft daardoor altijd fantasie te
over gehad om daarmee haar hellepreken te spijzigen, haar vijanden te
definiëren, de angst van de massa aan te wakkeren voor op de keper
beschouwd tegenstanders van haar macht of gewoon hulpelozen en
onschuldigen. Bij de verovering van het Amerikaanse continent door
Columbus werd de genocide gerechtvaardigd middels een pauselijk
geschrift gericht tot de Indianenstammen en hen bezwerend dat zij als
schepselen van de ene god die werd vertegenwoordigd door de paus van
Rome, absolute gehoorzaamheid verschuldigd waren aan deze laatste en
derhalve ook aan het Spaanse gezag waarmee hij scheep ging
toentertijd. De inboorlingen hadden de keuze: ofwel zich laten dopen
en zich onderwerpen aan de Spaanse kroon ofwel tot slaaf worden
gemaakt of vermoord.
Resonantie,
willekeur, fantasie, tovenarij, het 'diepe aanvoelen' van een 'hogere
werkelijkheid', het voltrekken van de door profeten van hogere
machten vertaalde goddelijke wil: het bleek de tovenaars op het einde
van de rit alleen maar schatrijk gemaakt te hebben en al hun
wreedheden te hebben gerechtvaardigd.
Het vijfde hoofdstuk van
het boek van Mattias Desmet heet Het verlangen naar een
Meester1
en 'Meester' staat er met een hoofdletter, het verwijst onmiskenbaar
naar god zelf. En daar liggen nu de kiemen van het bedrog want god is
onzichtbaar en derhalve ook onhoorbaar, alleen profeten horen wat Hij
zegt en alleen zij hebben het recht en de macht om zijn woorden door
te geven aan het volk dat alleen van hen verneemt of zij al dan niet
tot de uitverkorenen behoren; het volk dat alleen van zekere profeten
verneemt dat god jaloers is en de zijnen bijstaat in de oorlogen die
hen zullen leiden naar het beloofde land.
In 1976 heeft de
Amerikaanse psycholoog Julian Jaynes in zijn boek The
Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind
een heel andere uitleg gegeven aan het verschijnsel van de
profetieën: het horen van stemmen, waarvan ook nu nog zekere
geesteszieken last hebben, bleek toentertijd in feite te slaan op het
begin van het denken, het hebben van gedachten, waarvan men meende
dat zij, van buiten uit, de (profeterende) mens te binnen vielen; nog
geheel onvertrouwd met de idee van wat ideeën zijn, schreef men hun
oorsprong toe aan derden, aan goden die ze de profeten influisterden.
Valt die 'onttovering' van het mens- en wereldbeeld dan te betreuren?
Men moet immers weten dat elk volk altijd zijn eigen goden heeft
gehad, zijn eigen profeten ook, over wiens profetieën werd
geredetwist en ook getwist in eindeloze, bloedige oorlogen waaraan
doorheen de geschiedenis van de mensheid talloze gelovigen hun levens
opgeofferd hebben, die ganse beschavingen verwoest hebben en die ook
vandaag nog de wereld in de greep houden van verdrukking en terreur.
Het vijfde hoofdstuk
vangt aan met een overzicht van het voorgaande en een vooruitzicht op
wat komt: hoofdstuk 1 besprak de overgang van (open) wetenschap naar
(dogmatische) ideologie; 2 ging over hoe mensen daardoor van elkaar
en van de natuur geïsoleerd werden; 3 over het levenloos
artificiële; 4 over hoe het absurde geloof in het 'meten is weten'
tot willekeur leidt en 5 zal handelen over de ambitie van de
wetenschapsideologie om zowel de angst weg te nemen als de moraal.
Religie verzuurde het
leven met de angst voor de hel als straf voor zondig genot. De
Verlichting bracht vertrouwen in het menselijk verstand en verwierp
de angst voor de vleselijke lusten: De
liefde werd ontdaan van de plicht tot trouwen en kinderen krijgen, de
seksualiteit werd in ere hersteld en zijn verbanning naar het oord
van zonde en bederf werd ongedaan gemaakt2.
Maar volgens de auteur bereikte men het tegendeel van het beoogde: de
angst voor ziekte en lijden nam toe en er kwamen verwarring en een
wirwar aan regels en regeltjes en een nieuwe, hyperstrenge moraal3
Kennelijk is de auteur
hier ten prooi aan een eigenaardige blindheid want de aanpassing van
de feiten aan de fictie van een totalitair systeem kan bezwaarlijk
meer uitgesproken zijn dan in het hardnekkige vasthouden aan de
fictie ontsproten aan een zekere interpretatie van een oeroud wetboek
dat immers geheel wars van de wetenschappelijke bevindingen
declameert: Man en vrouw schiep Hij hen.
Dient de mens weerstand te bieden aan de werkelijkheid waarmee hij
resoneert en moet hij zich wringen in de dwangbuis van een fictie van
een zesduizend jaar oud ideaalbeeld uit een welbepaalde cultuur die
zich uitverkoren acht boven alle andere beschavingen of is het
daarentegen regelrechte waanzin om een totalitair systeem te gaan
verdedigen terwijl men pretendeert een gladiator tegen het
totalitarisme te zijn? Een wel heel bijzonder psychologisch
mechanisme moet hier werkzaam zijn; het is niet ons vakgebied maar
wij gissen dat het te maken heeft met de angst en het fanatisme welke
men gewoonlijk toeschrijft aan de geatomiseerde subjecten die de
massa vormen in het totalitair systeem van het stuiptrekkende
katholicisme dat nog nagalmt tot in de redevoering van de
oorlogvoerende Russische president Poetin van vandaag, 21 februari
2023, amper enkele minuten geleden, waar hij aan het Westen het
geloof verwijt in een 'genderneutrale god'.4
Inderdaad: Hoe het ook uitdraait, binnen
het dominante verhaal heeft het dominante verhaal altijd gelijk.5
Gezichtsreddingsoperatie voor dictators - een recept
Gezichtsreddingsoperatie
voor dictators - een recept
Omsk Van Togenbirger,
hij wilde er vandoor, deed alsof hij ons niet zag maar kon niet rap
genoeg meer lopen en zo konden wij hem daar op de parking van de
supermarkt nog heel eventjes opzadelen met de vraag hoe hij het
stelde en hoe het met de oorlog gaan zou in de zeer nabije toekomst
want iedereen weet wel dat het nu spannend is gaan worden, nu de
beide potentaten als hanen tegenover elkaar staan en ze allebei hun
gezicht willen redden want daar gaat het hanen om als zij tot vechten
zijn veroordeeld en er geen ontsnappen meer is aan de krijsende kring
van toeschouwers die hoe dan ook bloed willen zien vloeien en liefst
in beken, stromen, zeeën.
OVT: Je weet wat er met
de Roemeense dictator Nicolae
Ceaușescu is gebeurd en met zijn vrouw
Elena, toch? Het volk hield niet op met hulde brengen en applaus maar
toen het koppel gelyncht werd, juichte de massa want zo is nu eenmaal
het volk.
- Heb je het nu over
Poetin?
OVT: Ik heb het over
Europa, mijn beste en dan pas over Poetin, die immers over
'historische momenten' sprak.
- Ik geloof niet dat
ik je nu begrijp...
OVT: Je kent toch de
geschiedenis van het westen dat eeuwenlang de wereld heeft gepluimd?
De Engelse kroon bevat meer diamanten dan een koninklijke nek kan
dragen en tijdens een optreden van Charles bleek een toeschouwer zo
venijnig dat hij er enkele maanden gevangenisstraf voor over had om
ook publiekelijk uit te roepen wat iedereen allang weet: dat het land
zijn rijkdom dankt aan slavernij. Indië, bijvoorbeeld, werd tot op
het bot door de Engelsen kaalgevreten. In China was op een zeker
ogenblik een kwart van de volwassen mannelijke bevolking verslaafd
aan de opium die de Britten aldaar gingen slijten en ze hebben er een
oorlog om gevoerd om met dat handeltje daar door te kunnen gaan, in
the British Empire ging net zoals in het rijk van Alexander de zon
nooit onder. Over Leopold II in de Congo heb ik geloof ik al verteld
en over hoe een meesterlijke nazaat van een Rwandees het westen dat
zich gebaart van krommenaas voor schut zette in een performance met
als decor de 'bogen van de afgehakte handen' van het jubelpark in de
door een der grootste romanschrijvers zo genaamde 'grafstad'?
- Joseph Conrad? Daar
heb je over verteld, ja.
OVT: Ook over Columbus
had ik een verhaal, of liever: twéé verhalen, dat herinner je toch
nog? Eentje over de uitdunning van de Indianen en nog een ander over
de miljoenen zwarte slaven die doorheen de eeuwen opeengepakt in
zeilschepen van Afrika naar de plantages van Amerika versast werden?
Las ik je niet voor uit Barracoon?
- Ook daarover heb je
verteld, ja. Maar wat heeft dat nu te maken met de moord op
Ceaușescu en zijn vrouw?
OVT: Uiteraard kon
binnenkort de hele wereld in de as worden gelegd maar dat wil ik
vooralsnog niet geloven. Maar wat denk je dat er zal gebeuren als in
luttele minuten Europa weggevaagd wordt van de wereldkaart of
misschien alleen maar Engeland? Geloof jij dat dan Afrika en Azië
zullen huilen?
Ik begreep nu vrijwel
onmiddellijk wat Poetin bedoelde met de 'historische
momenten' waarover hij het in zijn speech had: het
eeuwenlang naar gerechtigheid hunkerende hongerige zuiden zal juichen
als zijn wrede onderdrukkers in het westen nu eindelijk hun
welverdiende straf krijgen en zullen dan de resterende mensen, en dat
zijn uiteraard de allerarmsten, zich daarvan nog kunnen weerhouden om
Poetin zelf te vieren als hun grote held?
- Maar nu ga je wel
heel kort door de bocht, meneer Van Togenbirger, zo
antwoordde ik de oude man maar hij zei niets meer en verdween zomaar
tussen de geparkeerde auto's in het niets, er kennelijk van overtuigd
dat zijn gelijk als een paaltje boven water stond.
(J.B., 22 februari
2023)
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 5: Het (on)meetbare universum
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
5: Het (on)meetbare universum
Mattias
Desmet bekampt de Verlichting maar het mechanistisch universum is
geen misvatting van de Verlichting maar een 'onoverkomelijke'
vergissing waarvoor reeds Augustinus waarschuwde in de vierde eeuw:
wij zien het heelal als een constructie omdat wij zelf architecten
zijn die complexere dingen samenstellen uit meer elementaire
bouwstenen: wij projecteren onze creativiteit verkeerdelijk op die
van de Schepper die echter schept uit het niets. En die
kritiek is uiteraard niet alleen van toepassing op het cijfermatige
kennen maar op ongeacht welke vorm van (menselijk) begrip. In die zin
is een kritiek op het meten middels cijfers van toepassing op
ongeacht welke manier om de werkelijkheid af te beelden: de
afbeelding zelf, of dus de kennis als zodanig, kampt met een
onmogelijk weg te werken fundamenteel probleem van de epistemologie:
de finaal onoverbrugbare kloof tussen kenner en gekende of tussen
subject en object. Houdt men met psychologische theorieën die
gebruik maken van begrippen zoals empathie en resonantie dan zichzelf
niet aan het lijntje en belandt men aldus niet in een doolhof dat
reeds lang geleden doorploegd werd door filosofen van allerlei
pluimage die uiteindelijk allemaal in hun eigen gelijk zijn blijven
geloven en die het bovendien vaak tot in het absurde zijn blijven
verdedigen?
Mattias
Desmet vertelt hoe de subjectieve en irrationele verhalen met
gruwelijke consequenties staan tegenover de objectieve en rationele
cijfers die een reductie van het menselijk leed beloven en hoe nu de
coronacrisis de aperte tekorten van die wetenschappelijke
bedrijvigheid op straat gooit. Iedereen wordt geconfronteerd met wat
de replicatiecrisis in 2005 aan het licht bracht: fouten,
slordigheden, geforceerde besluitvorming en fraude1
Zelfs onderlinge tegenspraken onder wetenschappers, grillige
meningsveranderingen, financiële belangen en opzettelijke misleiding
zijn van de partij.
De
coronacijfers waren alles behalve objectief: het aantal besmettingen
bepaald met de PCR-test alsook de evolutie ervan werden foutief
geregistreerd: men rapporteerde het absolute aantal positieve
tests in plaats van de positiviteitsratio.2
Het aantal besmettingen bleek twintig tot zeventig keer lager dan de
in de media vermelde schattingen. Ook de telling van het aantal
ziekenhuisopnames was onjuist: de Schotse telling (die rekening hield
met het al dan niet aanwezig zijn van covid-symptomen) rapporteerde
nog slechts 13 pct. van het oorspronkelijke aantal covid-patiënten.
Een onderzoeksjournalist bracht uit dat zorginstellingen hun aantal
doden kunstmatig verhoogden met het oog op financieel profijt. Het
aantal coronadoden ging ook mank omdat 95 pct. van hen onderliggende
aandoeningen had.
Geen
objectieve cijfers dus maar cijfers die de eigen subjectieve
overtuigingen bevestigen. Sommigen spreken daarom liever van een
griep of zij beweren dat er helemaal niets aan de hand is; het gaat
om tegengestelde meningen die elk een beroep doen op 'objectieve
cijfers'. Maar de maatregelen worden niet bijgestuurd als blijkt dat
de modellen waarop ze gebaseerd zijn radicaal fout zijn: Iets
zorgde dat de maatschappij op dezelfde, krampachtige manier bleef
reageren, alsof ze daar een prangende psychologische nood aan had.3Het epidemiologisch-statistisch
discours klinkt gesofisticeerd en oogt indrukwekkend ( ) maar het
is vooral een indrukwekkende demonstratie van schijnexactheid en
pseudo-objectiviteit.4
De overbelasting van
Intensive Care in ziekenhuizen komt ook voor bij griepepidemieën, de
zware longsymptomen bij corona blijken ook bij griep aanwezig en de
oversterftecijfers zijn multi-interpreteerbaar. Bovendien zijn
duizenden ouderlingen gestorven door eenzaamheid en verwaarlozing
terwijl de hoge sterfte op Intensive Care voor de helft toe te
schrijven was aan massale beademing.
De remedie was de
oorzaak van een aanzienlijk deel van de miserie: angst volgt in
beperkte mate uit reële gevaren maar creëert zelf wel reële
gevaren. Het dominante verhaal vertelt dat vaccinatie helpt maar aan
verhalen die het tegendeel vertellen, wordt geen ruchtbaarheid
gegeven: een Harvard-studie vond geen verschillen tussen landen met
hoge en lage vaccinatiegraad en een andere studie vond bij
gevaccineerde vrouwen acht keer meer miskramen. Verhalen maken
de cijfers, eerder dan dat cijfers de verhalen maken. Daar gaat het
hier om5
en aldus verwijst Mattias Desmet eigenlijk naar Hannah Arendt haar
thesis over totalitarisme waarin een fictie bepaalt wat de feiten
zullen zijn.
Aan nevenschade (aan
bijvoorbeeld de economie en de psychische volksgezondheid) werd geen
aandacht gegeven terwijl die meer slachtoffers maakte dan de
pandemie: de epidemiologen antwoordden dat dit buiten hun expertise
lag. Desmet: (...) we stuiten op een uiterst merkwaardige,
psychische blindheid.6
Aan de cruciale vraag of de remedie niet erger is dan de kwaal, wordt
gewoon voorbijgegaan en die vernauwing van het gezichtsveld is een
effect van massavorming. Hoe het ook uitdraait, binnen het
dominante verhaal heeft het dominante verhaal altijd gelijk.7Ideologische meningsverschillen
maken de cijfers nietszeggend en polariseren de maatschappij errond.
We moeten ons afvragen: bekijken we de mens als een
biochemische machine die technologisch gemonitord en farmaceutisch
bijgestuurd moet worden of als een wezen dat in mystieke resonantie
met de Ander en met de eeuwige vormentaal van de natuur zijn
bestemming vindt?8Iedereen kan cijfers selecteren die aansluiten bij zijn
eigen vooroordelen. ( ) De quasi onweerstaanbare illusie dat
cijfers feiten representeren zorgt ervoor dat men steeds vaster
overtuigd raakt dat de eigen fictie de realiteit is.9
Blijkt
verder dat ook wetenschappelijke onderzoekers onbewust die keuzes
maken die de resultaten opleveren die zij wenselijk achten: het
fanatieke geloof in de objectiviteit van cijfers is onterecht maar
tevens gevaarlijk: een angstige maatschappij kiest die cijfers die
haar angst rechtvaardigen en die cijfers versterken op hun beurt de
angst. Daaruit volgen economische recessie, angst en depressie,
stress en ziekte en uiteindelijk ook de totalitaire staat vanuit de
overtuiging dat de eigen fictie de realiteit is en derhalve aan
anderen mag worden opgelegd. De fictie rechtvaardigt verregaande
maatregelen waar de menselijkheid onder lijdt, een Ministerie van
Waarheid smoort alternatieve stemmen, de meningsvrijheid en het
zelfbeschikkingsrecht worden ingeperkt. Die vlucht in schijnzekerheid
volgt nu uit het gestaag toegenomen onvermogen om onzekerheid te
dragen...
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 4: De kunstmatige maatschappij
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
4: De kunstmatige maatschappij
Zelfs
een slingerbeweging is geen louter mechanische en berekenbare
gebeurtenis, zo is gebleken: slingers opgehangen aan eenzelfde muur
stemmen op de een of andere manier hun bewegingen op elkaar af, zij
blijken een 'sociale' component te hebben. Veralgemeend:
Theoretische modellen vatten nooit alles, ze laten een
onverklaarbare rest over, die de essentie is van het
object, de levende component ervan1
Die is ook merkbaar bij een vergelijking tussen natuurlijke en
kunstmatige producten en het subtiele verschil is cruciaal. Op
gedigitaliseerde menselijke interactie, zoals die in de coronacrisis
gepromoot werd, zit verlies en dat blijkt te leiden tot burn-out, tot
'digitale depressie' want de lichamelijke component is essentieel.
Het taal lerende kind reageert niet op audio of video; het leert een
taal pas aan als de spreker lichamelijk aanwezig is; hij bootst de
klanken en het gelaat van de moeder na en dergelijke synchronisatie
voltrekt zich reeds voor de geboorte. Door die resonantie voelt het
kind ook wat de moeder voelt. Die trillingen en spanningen zetten
zich in het kinderlichaam vast, in het 'lichaamsgeheugen'. Bij het
raken van de gevoelige snaar wordt samen met het lichaam ook de ziel
geraakt - ziek gemaakt of genezen. Ook communicerende volwassenen
voelen elkaar aan via (de uitwisseling van) mimiek en lichaamstaal,
zoals volmaakte danspartners. Digitalisering verstoort dat. Desmet
citeert hier G. Petriglieri: Onze geest wordt er in de digitale
interacties toe misleid om te geloven dat we bij elkaar zijn, maar
onze lichamen weten dat dit niet het geval is; wat er zo uitputtend
is aan digitale gesprekken, is om voortdurend in de aanwezigheid te
zijn van de ander zijn afwezigheid.2
En dat brengt depressie mee: als de (geliefde) ander afwezig is en
niet reageert, bootsen we die na. Digitalisering ontmenselijkt
een gesprek.3Het overbrugt grote afstanden maar houdt de ander op afstand.
Alweer: digitalisering creëert het geatomiseerd subject, Hannah
Arendts elementaire bestanddeel van de massa en van de totalitaire
staat.
Vervolgens
neemt de auteur de verwisseling van feit en fictie onder handen:
Wetenschap past haar theorie aan de werkelijkheid aan,
ideologie past de werkelijkheid aan de theorie aan. Dat geldt ook
voor de mechanistische ideologie: ze wilde de werkelijkheid aanpassen
aan haar theoretische fictie.4
In de mechanistische ideologie is een steriele kunstmatige baarmoeder
beter voor het kind en worden wie daar anders over oordelen onwaardig
geacht voor het ouderschap. Instituten die zich graag
bezighouden met de maatschappij van de toekomst, zoals het World
Economisch Forum, gaan er voetstoots van uit dat we naar een
Digikosmos evolueren - een 'samenleving' waarin het menselijke leven
zich grotendeels online afspeelt.5
En aan het infuus. En dan wordt de romantische natuurmens een gevaar.
Doel is een maatschappij van strikt gecontroleerde cyborgs, die is
namelijk veiliger, onder meer door de praktijk van de genetische
manipulatie en de preventieve geneeskunde die de natuurlijke
weerbaarheid van het lichaam vervangt door met vaccins opgewekte
kunstmatige immuniteit.6
De mechanistische ideologie met haar transhumanisme belooft het
paradijs maar brengt alsnog ziektes en depressie.
Men
trapt in de illusie dat men de ongemakken van het leven kan
wegnemen zonder zichzelf als mens in vraag te moeten stellen.7
Ziekte wordt onterecht herleid tot een mechanische fout, te verhelpen
met een pil. Maar het psychisch lijden neemt toe. Zoals Hannah Arendt
betreurt Mattias Desmet het verdwijnen van de standen- en
klassenmaatschappij onder invloed van de industrialisering. De
onttoverde mechanistische wereld ontneemt de (eertijds door de
religie verstrekte) zin aan het leven en het verdwijnen van de angst
voor de hel bevordert frustratie en agressie.
En
op dit punt lijkt Mattias Desmet een poging te ondernemen om ons
opnieuw de aloude erfzonde als een realiteit te doen aanvaarden en
het menselijke schuldbewustzijn. Zijn pleidooi klinkt gelijkaardig aan
dat van de grootinquisiteur van Dostojevski, die het bedrog van de
roomse kerk rechtvaardigt met de uitleg dat deze leugen het volk van
de moeilijke vrijheid en verantwoordelijkheid bevrijdt door met
blinde gehoorzaamheid aan de kerk, de last van de zonde af te kopen.
De Verlichting met haar tot ideologie verheven wetenschap is met
andere woorden een even gebrekkig alternatief als het geloof van
weleer. Het van overheidswege reguleren van de intieme sfeer
leidt tot psychische ontreddering en uiteindelijk ook tot een verval
van de fysieke gezondheid (...)8,
zo schrijft Desmet, maar hij blijkt niet in te zien dat dit alles de
praktijk van het geloof niet kan vergoelijken omdat het in een nog
veel grotere mate vervreemdend werkt. Immers, net zoals de wetenschap
heeft ook de theologie haar praktische toepassingen in de machinerie
van de kerk welke een mens creëert die een kunstmatige en
desastreuze waanwereld bewoont met een eigen opium waaraan dat van de
Verlichting misschien niet eens kan tippen.
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 3: wetenschap en haar aanwending
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
3: wetenschap en haar aanwending
Het
hoger behandelde eerste hoofdstuk in het boek van Mattias Desmet
luistert uiteraard naar de spreuk: Niets nieuws onder de zon.
Een uitgebreide, meer gedetailleerde kritiek op het materialisme
vindt men bij een groot aantal auteurs die wat uitvoeriger behandeld
werden in Trans-atheïsme1,
een publicatie uit 2003 (gebaseerd op een verhandeling uit 1994). De
'spirituele' benadering van de wetenschap en meer bepaald (van de
vooral Kopenhagense interpretatie) van de kwantummechanica werd in
het Nederlandse taalgebied eerder in een gepopulariseerde versie
uitgewerkt door enerzijds Gerard Bodifée en anderzijds reeds door
diens mentor, Max Wildiers, die het voorwoord schreef voor de
integrale uitgave van het werk van Teillard de Chardin, de
wetenschapper-theoloog die als allereerste de brug maakte tussen het
christelijk geïnspireerde geloof en de moderne rede. Teillard de
Chardin en Max Wildiers zijn overigens meteen bijzondere voorbeelden
van 'moed tot waarheid' daar zij met een flink stuk van hun carrière
betaalden voor de openheid waarmee zij deze onderwerpen onder de
aandacht hebben gebracht. Omdat alvast in dit eerste hoofdstuk geen
verwijzingen te vinden zijn naar deze bijzonder verdienstelijke
auteurs zonder welke de onderhavige kritiek op de Verlichting
onbestaande was, kan men voor een summiere synthese van de inhoud van
hun werk alsnog terecht op het internet voor de integrale tekst van
Het goede zoeken.2
Met betrekking tot de verwording van wetenschap tot ideologie en meer
bepaald met betrekking tot de 'wetenschappelijke' aanpak van de
pandemie, verwijzen wij graag naar onze publicatie uit 2021,
getiteld: Panopticum Corona.3
Het
tweede hoofdstuk van het boek van Mattias Desmet draagt de titel:
Wetenschap en haar praktische toepassingen. Wetenschap
brengt beheersing van de natuur, mechanisering en industrialisering,
massaproductie maar ook vervreemding en de vervreemde, vereenzaamde
mens wordt zelf een machine-onderdeel en met de woorden van Hannah
Arendt: een geatomiseerd subject... het elementaire bestanddeel
van de totalitaire staat.
Met
betrekking tot de medische wetenschap die centraal staat in het hele
coronagebeuren merkt Desmet op: Fouten, slordigheden en fraude
zorgen ervoor dat tot 85 pct. van de medische studies tot
twijfelachtige besluiten komt.4
De nevenwerkingen blijken dikwijls desastreus, zoals bij thalidomide
(Softenon), het kunstmatige hormoon DES en de pijnstillers. Een
actueel voorbeeld: Van parcetamol, de meest populaire
pijnstiller die al sinds midden vorige eeuw op de markt is, werd
bijvoorbeeld pas in 2021 ontdekt dat hij kankerverwekkende stoffen
bevat en dat hij schadelijk kan zijn voor foetussen.5Enkel vanuit een naïef mechanistisch denken kan men geloven
dat men via experimenten de effecten van medische interventies
objectief kan bepalen.6
Er is een genadeloze experimenteerdrift die fataal is voor
jaarlijks 200 miljoen proefdieren en ook zinloos, rekening houdend
met het feit dat 85 pct. van de medische studies fout zijn.
Maar
mechanisering en industrialisering kunnen ook worden aangewend om te
vernietigen: oorlogen maken nu tientallen miljoenen doden door
vernietigingsmachines en de chemische industrie produceert vergif met
hetzelfde oogmerk. Monsanto produceerde 76 miljoen liter Agent
Orange, dat in Vietnam uitgesproeid werd om de bomen te ontbladeren
en de Vietcong uit de jungle te verdrijven. Miljoenen Vietnamezen en
ook Amerikaanse soldaten werden er ernstig ziek van (in veel gevallen
tumoren en kankers) en het veroorzaakte bij minstens 150.000 kinderen
misvormingen.7
Wie
geïnteresseerd zijn in een uitgebreide behandeling van de
catastrofale nevenwerkingen van de geneeskunde als zodanig kunnen
uiteraard terecht bij Ivan Illich met zijn Medical Nemesis uit
19758
- sindsdien is de toestand alleen nog verergerd.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 19 februari
2023)
1Jan
Bauwens, TRANS-ATHEISME Een christelijk geïnspireerde
verrijzenis uit het hedendaags materialisme (Bijgewerkte versie
van de tekst, gedateerd: JUNI 2003), pp. 27-297. Lees hier de
integrale tekst op het internet: 564.pdf
(bloggen.be) Een meer gevulgariseerde benadering vindt men in:
Jan Bauwens, Schepping. De werkelijkheid is een creatie, geen
constructie, Serskamp 2003. e
2Zie:
Jan Bauwens, Het goede zoeken.
Inleiding
tot een christelijk 'zin-denken',
Serskamp 2003.
8Illich,
Ivan. (1978). Grenzen aan de geneeskunde. Het medisch bedrijf -
een bedreiging voor de gezondheid? Het Wereldvenster, Baarn
1978. (Oorspronkelijke titel en uitgave: Medical Nemesis - The
Expropriation of Health, Marion Boyars, Londen 1975). Zie ook:
https://ratical.org/ratville/AoS/MedicalNemesis.pdf
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: