Aflevering
8: Een psychose met verworven rechten
In
mei van dit jaar publiceerde René Stockman, die een congregatie
leidt die zich wijdt aan de verzorging van geesteszieken, het
opiniestuk: Gender,
een gevaarlijke dwaling.
(*) Het artikel is een reactie op de menselijke evolutie naar meer
zelfbeschikking en dit specifiek met betrekking tot de seksualiteit.
Stockman vindt dat onze zelfbeschikking te groot wordt en dat men
zich wat betreft de seksualiteit niet moet verlaten op wat de
wetenschappen leren en op wat de democratie wil maar dat men zich
moet onderwerpen aan de voorschriften uit de bijbel, die volgens het
katholieke geloof het woord van God is. (°)
Omsk
Van Togenbirger, we hebben de tekst hier bij de hand: wat moeten wij
denken over dit geschrift van de generale overste van de Broeders van
Liefde? Dwalen de hedendaagse wetenschappers zoals de kerk dat ook
beweerde over de middeleeuwse sterrenkundigen zoals Giordano Bruno
die op de brandstapel belandde wegens ketterij? Of dwaalt de kerk?
OVT:
De kerk is ervan overtuigd dat zij niet kan dwalen, zij wordt immers
geleid door God zelf. Ja, ik zie je glimlachen maar weet dat waanzin
zich niet van de wijs laat brengen! Wie in een psychose gevangen
zitten, geraken daar niet zomaar uit!
Is
het geloof dan een psychose?
OVT:
Een psychose met verworven rechten. Kijk, de katholieke mensvisie is
wezenlijk psychotisch, ze huldigt het middeleeuwse principe 'quod
non est in scriptis, non est in mundo' (**),
wat inhoudt dat men ernaar streeft om de realiteit aan te passen aan
de eigen meningen, zoals men ook deed inzake de sterrenkunde, wat
achteraf absurd bleek. Absurd is het dit keer ook maar vandaag zou
men beter moeten weten! In het nieuwe mensbeeld daarentegen erkent
men nederig de realiteit en schikt men zijn opvattingen zo goed
mogelijk naar de werkelijkheid en dat is wetenschap.
Stockman
heeft het aan de stok met het begrip 'gender': "'gender'
staat voor de gedrags- en identiteitsaspecten van geslacht, ter
onderscheiding van lichamelijke en biologisch aspecten",
zo schrijft hij en zijn kritiek luidt: "De
natuurlijke band tussen enerzijds de lichamelijke en biologische
kenmerken die het geslacht van iemand bepalen en anderzijds de
identiteit en het corresponderende gedrag dat hij of zij hiermee
vertoont, wordt verbroken."
OVT:
Zijn de lichamelijke en biologische kenmerken die het geslacht van
iemand zouden moeten bepalen dan altijd zo eenduidig? Bovendien
hebben de identiteit en het corresponderende gedrag niet alleen te
maken met de zichtbare kenmerken maar ook met wat nog verborgen ligt
in de hersenen, met ervaringen en met psychische zaken. Voorhouden
dat er alleen mannen en vrouwen bestaan en bovendien voorschrijven
aan welke verwachtingen zij dan moeten voldoen, maakt mensen
ongelukkig die zich in geen van de twee voorgeschreven geslachten
kunnen vinden, hetzij om fysieke redenen hetzij om andere. A propos:
het vertrekpunt is een begrippenpaar - man-vrouw - en dat
wordt niet in vraag gesteld.
Stockman
klaagt aan dat mensen zelf hun geslacht kunnen kiezen, hun gender,
zonder nog rekening te moeten houden met hun biologische identiteit,
zo schrijft hij.
OVT:
Laat ik eens een vergelijking maken. Stel dat wij geconfronteerd
worden met een kat die blaft. Ga je dan zeggen tot dat dier: jij mag
niet blaffen want je bent een kat, een kat hoort te miauwen, wat jij
doet is tegen je natuur? Als je zo oordeelt, wil je dat de feiten
zich schikken naar jouw kennis ervan, nietwaar? Als bovendien je
kennis zich beperkt tot wat een zesduizend jaar oud geschrift over
die zaken zegt omdat je gelooft dat dit de waarheid is dan is de
waanzin wel compleet, zo dunkt mij. Wel, dat is wat Stockman doet als
hij oordeelt dat men zich moet voelen zoals men eruit ziet of dus
zoals mensen van jou verwachten dat je je voelt. En dat is bovendien
geen gewone psychose: in een psychose wil je dat de werkelijkheid
zich naar je eigen mening schikt maar hier wil je dat de
werkelijkheid zich schikt naar andermans mening. Te gek voor woorden.
En dan die biologische identiteit: men doet alsof dit een objectief
gegeven is maar men ziet over het hoofd dat de daarvoor toegepaste
criteria van menselijke makelij zijn. Dit is een ode aan het blinde
handelen en derhalve godslasterlijk omdat wij geboren zijn met het
vermogen om kennis te ontwikkelen.
Bestaat
er dan helemaal geen natuurlijkheid meer?
OVT:
Kijk, laat ik eens een vergelijking maken uit de rekenkunde. Je weet
wat natuurlijke getallen zijn? 0, 1, 2, 3 en zo voort, er zijn er
oneindig veel en men kan ze allemaal bekomen door er telkens eentje
bij te tellen. Ze zijn allemaal natuurlijk, maar we zijn al aan het
tellen, nietwaar? Optellen, dat moeten we immers doen om de hele rij
te bekomen. Maar uit de bewerking van het optellen komt de bewerking
van het aftrekken voort, dat kan niemand verhinderen die aan het
rekenen gaat en wat gedaan als men een groter getal van een kleiner
gaat aftrekken? 3-5 bijvoorbeeld? Moet men dan zeggen dat dit
niet gaat? Wel neen, we zullen zeggen dat 3-5 gelijk is aan -2
en dat is dan een negatief getal. -2 appelen vindt men niet in
de natuur maar misschien wel in de mensenwereld, meer bepaald als het
aantal appelen dat iemand aan een ander verschuldigd is. Het
vermenigvuldigen van natuurlijke getallen brengt wel natuurlijke
voort maar van vermenigvuldigen komt algauw delen en wat gezegd van
3:4? Of 4:3? Die laatste breuk
kan men niet eens gewoon schrijven want aan het aantal cijfers na de
komma komt geen eind. En een rekenkundige kan die 'onnatuurlijke
getallen' toch niet uitsluiten? Ze komen immers vanzelf voort uit de
natuurlijke van zodra men er simpele bewerkingen gaat op uitvoeren.
Wel dan, het leven is geen dode natuur en zeker geen dood geschrift
in een dode taal. De veranderingen die het leven ondergaat zijn ook
veel complexer dan simpele rekenkundige bewerkingen. Wie willen dat
het leven zich schikt naar dode letters en wie op grond daarvan alle
leven dat dit weigert te doen, uitsluit, die willen dat alleen de
dood bestaat. Wanneer de generale overste van een congregatie van
mensen die geesteszieken verzorgen, er dergelijke meningen op
nahoudt, dan vraag ik mij niet alleen af of hij en zijn broeders niet geestesziek
zijn maar tevens vraag ik mij dan af of zij geen geesteszieken maken.
Stockman
heeft het over een nieuwe ideologie met wortels in het feminisme:
"Totale gelijkheid tussen man en vrouw werd het streefdoel
en het wegwerken van alle verschillen die de vrouw maar op enige
manier zou kunnen discrimineren", zo schrijft Stockman
en dan verklaart hij dit: "Niemand zal twijfelen aan het
belang van de totale gelijkwaardigheid van man en vrouw, maar
daarvoor hoeft men zijn eigen seksuele identiteit niet te
verloochenen. Gelijkwaardigheid is nog steeds iets anders dan
gelijkheid!"
OVT:
Kennelijk heeft de auteur geen oog voor het feit dat het protest der
feministen precies gaat over de gelijkheid als mens ondanks de
geslachtelijke verschillen: als wie solliciteren voor een job in het
onderwijs minder kansen hebben als zij vrouw zijn, is dit een onrecht
en aan de basis daarvan ligt het onterecht relevant achten van het
geslacht voor de functie. Het geslacht is van geen betekenis voor de
functie van leraar en in dat opzicht zijn man en vrouw gelijk,
daarover gaat de hele discussie. Waar die menselijke gelijkheid
geloochend wordt, is sprake van discriminatie en van onrecht. Zo ook
zijn zwarten en blanken als mens niet gelijkwaardig maar gelijk
zonder meer. Zegt men dat zij als mens gelijkwaardig zijn, dan zegt
men dat ze als mens verschillen. Maar het menszijn is verstrengeld
met het man-zijn, met het vrouw-zijn of met het nog-anders-zijn en
daarom is er onrecht waar men de realiteit van dit nog-anders-zijn
miskent. Het onvermogen om zijn opvattingen in overeenstemming te
brengen met de werkelijkheid - de werkelijkheid van in dit geval het
feit dat er interseksen bestaan, homo's en nog andere seksuele
varianten naast de man en de vrouw waarvan sprake in Genesis - is
wezenlijk psychotisch.
Stockman
ziet "de
steeds voortschrijdende verabsolutering van de autonomie en de
zelfbeschikking"
als boosdoener in het ontstaan van de gendertheorie.
OVT:
Nogmaals, de gendertheorie is niet uit den boze en waarom zou
zelfbeschikking uit den boze zijn? Zelfbeschikking is een
goede zaak omdat heteronomie betekent dat het eigen leven afhankelijk
wordt van de beschikking van derden, wat impliceert dat men ervan
uitgaat dat mensen ongelijk zijn want men kent aan bepaalde mensen
het recht toe om over anderen te beschikken. Meer bepaald is dat
lijfeigenschap!
Dan
schrijft Stockman dat bijgevolg "de
snelle opgang van de gendertheorie alles te maken heeft met de
maatschappelijke revolutie waarin we ons momenteel bevinden."
OVT:
Die maatschappelijke evolutie is inderdaad abolitionistisch: de
wereldgemeenschap wil af van de slavernij. De kerk wil er kennelijk
naar terugkeren.
Stockman
schrijft dat men overdrijft met autonomie: "Vanaf
de jaren '60-'70 van vorige eeuw is men doorgeslagen",
zo schrijft hij: "men
is deze autonomie en zelfbeschikking gaan koppelen aan het streven
naar absolute vrijheid en het afschudden van alle banden die deze
vrijheid zou kunnen belemmeren."
OVT:
Dit is volstrekt onjuist en uitgerekend de democratie staat daarvoor
borg. In de democratie wordt de individuele vrijheid beperkt door
wetten die in functie staan van het waarborgen van de vrijheid voor
iedereen alsook in functie van de noden van de gemeenschap in
zoverre deze instrumenteel is voor de persoonlijke vrijheden -
behalve in zekere communistische dictaturen.
"Voor
de vrouw",
aldus Stockman, "betekende
dit onder andere los komen van de band tussen seksualiteit en
voortplanting, waarbij de artificiële anticonceptie het antwoord
gaf."
OVT:
Artificialiteit is geen zonde en natuurlijkheid is evenmin een heil:
zonder menselijk ingrijpen is overleving voor de mensheid onmogelijk,
gebeurlijk ook op het vlak van het voortbestaan van de soort,
ongeacht of het gaat over anticonceptie of over kunstmatige
bevruchting. Er is een toestand denkbaar waar artificiële
anticonceptie het einde van de soort ingevolge overbevolking zou
kunnen verhinderen.
Een
vreemde zin vind ik deze: "Voortaan zou men seksueel kunnen
genieten waarbij men het krijgen van kinderen bewust uitsloot,
hetgeen ook tot een enorme denataliteit in het Westen heeft geleid,
met alle maatschappelijke gevolgen van dien."
OVT:
In die zinswending ontwaart men de verborgen opvatting dat het kroost
de straf is voor het seksueel genot: wie seksueel genieten, mogen
zich ook niet onttrekken aan de natuurlijke gevolgen ervan. Die
opvatting is niet houdbaar, zij gaat uit van het denken in termen van
wraak: 'voor wat, hoort wat'. Ook de opvatting dat kinderen krijgen
het doel is van seksuele betrekkingen is niet houdbaar en wel om
dezelfde redenen waarom de theorie van het 'intelligent design' niet
houdbaar is. Maar tegelijk wordt een gebrek aan kroost - de
'denataliteit' - een straf genoemd, zodat in feite gezegd wordt dat
de aanvankelijke straf noodzakelijk is. Bovendien worden de zaken
hier op hun kop gezet omdat het overbevolkingsprobleem ontkend wordt.
Op de koop toe heeft de paus nog niet zo lang geleden gezegd dat wij
niet mogen kweken zoals de konijnen...
Stockman
noemt de abortuskwestie een uitwas van de overdreven zelfbeschikking:
'baas in eigen buik'.
OVT:
Dat is een andere problematiek, de twee mogen niet vermengd worden.
Zelfbeschikking betekent immers ook dat men niet mag beschikken over
het leven van een kind en dat het nog niet geboren is, doet daar
helemaal niets aan af. Daar spreekt men zichzelf inderdaad tegen.
Een
ander gevolg, zegt Stockman, is de ondermijning van het huwelijk dat
immers die absolute vrijheid belemmert, de vrijheid om zich met meer
dan één persoon te verbinden.
OVT:
Het huwelijk wordt niet verboden, integendeel, het wordt ook
ingevoerd voor homo's! Iedereen blijft de vrijheid behouden om zich
al dan niet met één persoon te verbinden, zoals iedereen ook vrij
is om al dan niet kloostergeloften af te leggen. Neen, aan die
vrijheid wordt helemaal niet geraakt! Wel waar is dat het huwelijk
niet meer kan opgelegd of afgedwongen worden en dat bijvoorbeeld ook
binnen het huwelijk sprake kan zijn van verkrachting en is dat dan
geen vooruitgang? Gelukkig is vandaag de oeverloze ellende aan het
licht gekomen die resulteerde uit de hypocriete moraal van destijds
waar feitelijk het recht van de sterkste heerste onder een dekmantel
van geloof en trouw. We mogen ook niet vergeten dat bijvoorbeeld
Abraham vele vrouwen had, polygamie was toentertijd kennelijk geen
obstakel voor Jahweh: het huwelijk is een relatief jonge uitvinding.
"Waarom
zou een man zich moeten binden aan een vrouw, wanneer hij of zij zich
eerder aangetrokken voelde tot iemand van hetzelfde geslacht?",
zo schrijft Stockman op een wat verwijtende toon.
OVT:
Andermaal een verkapt pleidooi voor lijfeigenschap: waarom zou een
derde aan iemand dat recht mogen ontzeggen!? En dat de seksualiteit
kan gescheiden worden van de gezinsvorming blijkt uit de praktijk van
de instellingen voor wezen maar ook uit de praktijk van
adoptiegezinnen en uit de praktijk van het onderwijs dat dan toch een
belangrijk deel van de opvoeding van de ouders overneemt en is dat
dan schadelijk voor de kinderen? Veel schade wordt toegebracht door
vooroordelen welke al te vaak in het leven geroepen worden door
irrationele geloofsovertuigingen.
Stockman
heeft het over "het duidelijke verschil tussen de XY en de XX
chromosomen bij mannen en vrouwen."
OVT:
Ik ben geen specialist ter zake maar ik kan mij inbeelden dat zekere
beoefenaars van de medische wetenschappen hier steigeren. Ik beperk
mij hier tot de vraag: wat gedaan met de interseksen? Jammer dan voor
de onvolmaakt geachten op deze wereld? Enkel rechten voor wie
beantwoorden aan dictatoriale voorschriften? Of kiezen wij dan toch
voor de democratie die dit onrecht voorkomt?
"Vanouds
vonden ouders het logisch hun kinderen in lijn met hun biologische
identiteit op te voeden, zelfs indien ze een kind van het andere
geslacht hadden gewenst.",
zo schrijft Stockman.
OVT:
Er zijn nog dingen die men vroeger logisch of normaal vond. Abraham
vond het normaal zijn oudste zoon te onthoofden en op de brandstapel
te offeren aan Jahweh.
De
moderne opvoeding legt een hypotheek op de identiteit van het kind en
brengt ernstige problemen mee, schrijft Stockman.
OVT:
Problemen veroorzaakt door de betrokkenen of door een maatschappij
die onder de druk van dictatoriale wetten oordeelde dat het zo niet
kon omdat alleen wie tot een meerderheid behoren, rechten hebben?
"De
mens is zijn lichaam en heeft niet zomaar een lichaam", schrijft
Stockman.
OVT:
Precies daarom slaat het katholieke voorschrift dat men wel homo mag
zijn maar het niet mag doen, op niets.
Stockman
verwijt het aan de moderne mens dat hij, wat hij noemt, een
dualistische antropologie hanteert: "de mens heeft een
lichaam, zoals hij ook andere zaken heeft, en daar kan hij dus ook
naar eigen goeddunken mee omgaan, steeds met het recht op absolute
vrijheid als argument."
OVT:
Andermaal: heeft een derde dan meer recht op iemands lichaam dan
diegene die met zijn lichaam samenvalt? Wij zeggen toch 'mijn
lichaam' en niet bijvoorbeeld 'het lichaam waardoor ik leef maar
waarvan de paus van Rome de eigenaar is'?
Stockman
klaagt aan dat de gendertheorie wettelijk afdwingbaar werd gemaakt.
OVT:
Maar dat is het geval met elke wetenschappelijke theorie. Een
moordenaar kan zijn onschuld niet bewijzen met bijvoorbeeld de
verklaring dat hij op twee plaatsen tegelijk aanwezig was en het is
de wetenschap die oordeelt dat zulks onmogelijk is, ook al wordt
gezegd dat de stichter van het Opus Dei het geheim van de
zogenaamde bilocatie onder de knie had maar dat zijn dan verworven en
gesubsidieerde wanen. Alle gekheid op een stokje maar
onwetenschappelijke zaken worden in geen enkele rechtbank geduld.
Over de wetenschappelijkheid van de dingen moet men niet licht
oordelen: dat een theorie wetenschappelijk verantwoord is, betekent
dat principieel iedereen die dat wenst, ze op haar waarheid kan
toetsen en eventueel bezwaren kan inbrengen of veranderingen kan
eisen en die zelf kan bewerkstelligen, namelijk door aan wetenschap
te doen. Dat kan men niet zeggen over ongeacht welke religieuze
overtuiging. Wel, wil je een democratie of een theocratie? Het
islamfundamentalisme toont ons waar dat laatste toe leidt.
Stockman
klaagt aan dat een kind voortaan zelf kan bepalen of het zal worden
opgevoed als jongen of als meisje of als neutraal.
OVT:
En is het dan geen goede zaak dat de betrokkene zelf kan beslissen
over het eigen leven en niet een of andere dictator? Wordt het
bijvoorbeeld ook geen tijd dat een kind zelf kan beslissen of het al
dan niet wordt gedoopt?
"Schoolboeken
moeten worden aangepast om alle sporen van het archaïsch onderscheid
tussen man en vrouw, tussen vader en moeder te doen verdwijnen.",
zo klaagt Stockman.
OVT:
Uiteraard moet men ophouden met het onderwijzen van onzin en met het
indoctrineren van mensen met dictatoriale wetten.
Stockman
klaagt aan dat de seksuele identiteit flexibel wordt en dat dit
vloekt met de biologie.
OVT:
Het tegendeel is waar: verandering is eigen aan het leven, het
alternatief is stagnatie en uiteindelijk de dood. Andermaal: het
willen opleggen van eigen ideeën aan de werkelijkheid is waanzin.
"Hoe
is het mogelijk", zo
schrijft Stockman, "dat deze theorie, of moeten we
zeggen, deze ideologie uiteindelijk wereldwijd werd verspreid en nu
ook overal greep op heeft?"
OVT:
Die uitspraken verraden een nostalgie naar een welbepaalde dictatuur,
want dat is het alternatief voor democratie en wetenschappelijkheid.
Stockman
beweert dat de zijns inziens nefaste en ongelimiteerde evolutie het
werk is van talloze goed georganiseerde en gesubsidieerde westerse
lobby-groepen tijdens een aantal belangrijke VN-wereldconferenties.
OVT:
De evolutie was en is er onder de invloed van de democratie en de
wetenschappen die wezenlijk democratisch zijn: niemand wordt er
buiten gesloten, iedereen krijgt de kans zijn waarheden te bewijzen
en eenmaal bewezen moeten ze door iedereen ook erkend worden. Het
idee dat duistere groeperingen hier aan het werk zouden zijn, is
paranoia. Andermaal: hier is niets anders gaande dan de vervanging
van de dictaturen door de democratie en het streefdoel is ontvoogding
en zelfbeschikking: het overwinnen van de slavernij. Niemand mag over
andermans leven beslissen: niemand heeft dat recht. Er zijn
principieel geen uitzonderingen denkbaar op het recht op
zelfbeschikking. Geen limieten dus.
Stockman
waarschuwt tezamen met het Vaticaan "dat via de
genderideologie een totaal nieuwe antropologie ontwikkeld wordt die
afwijkt van de christelijke mensvisie."
OVT:
De katholieke, bedoelt hij. Maar wordt het niet de hoogste tijd dat
het oude mensbeeld wordt bijgesteld? Voor katholieken een
verschrikking, uiteraard, want zij zien aldus hun macht tanen! De
grondslag van de gendertheorie is uiteindelijk het geluk van alle
mensen en niet alleen dat van hen die beantwoorden aan de norm
gesteld door een zekere dictatuur. En dat elke band met de medemens
en de maatschappij verworpen wordt, zoals Stockman beweert, is een
flagrante leugen en het tegendeel is waar: het huidige mensbeeld is
democratisch en wetenschappelijk, en dit zeer in tegenstelling tot
het voorgaande, dat theocratisch was: dictatoriaal en irrationeel. De
theorie van het gezin als vanouds de hoeksteen van de maatschappij
klopt trouwens ook niet. Ooit leefden mensen in
andere eenheden, bijvoorbeeld in stamverband; het klassieke gezin is
een maatschappelijk maaksel van de jongste eeuwen.
Stockman
schrijft: "De beleving van de seksualiteit wordt
voortaan een totaal individuele keuze, volledig losgekoppeld van de
relatie tussen een man en een vrouw binnen het huwelijk en eveneens
volledig losgekoppeld van de voortplanting."
OVT:
De katholieke kerk heeft seksualiteit gekoppeld aan voortplanting
vanuit de idee dat voortplanting het unieke doel is van de
seksualiteit. Mensen zouden geen seks mogen beleven behalve met het
oog op voortplanting want alleen dat is natuurlijk. Toch is er geen
verbod op seksualiteit voor onvruchtbare koppels, er kan immers
altijd een wonder gebeuren. Welnu, dat geldt dan ook voor
homokoppels. In de katholieke optiek van de natuurlijke bedoelingen
is bijvoorbeeld ook pianospelen zonde, onze vingers zijn niet gemaakt
voor het klavier want muziekinstrumenten zijn niet natuurlijk, ze
groeien immers niet aan de bomen.
Stockman
klaagt aan dat de seksualiteit nu wordt verengd tot een louter
hedonistisch gebeuren en dat het krijgen van kinderen wordt verengd
tot een recht van de ouders.
OVT:
Aan niemand wordt verboden om de seksualiteit te gaan beleven volgens
de katholieke leer. De zaak is alleen dat men daartoe niet langer
wordt verplicht. Meer vrijheid voor iedereen en minder zeggenschap
over andermans zaken.
Over
adoptie door homokoppels schrijft Stockman: "Door
adoptierecht te verlenen aan koppels van hetzelfde geslacht ontneemt
men kinderen een normale vader- en moederrelatie en wordt het hebben
van kinderen als een recht opgeëist om in eigen behoefte voldoen en
niet meer beschouwd als een gave en een daaraan verbonden opgave."
OVT:
'Normaal' betekent: 'volgens de norm'. Welke norm? Ook normen groeien
niet aan de bomen. En het wordt hoogtijd dat enkele vastgeroeste
normen die bestaan bij de gratie van een ziekelijk respect voor
stokoude teksten, veranderen.
Stockman
wil dat het onderwijs inzake seksualiteit de bijbel volgt.
OVT:
Onderwijs dient up
to date te zijn, overeenkomstig de
wetenschappelijke bevindingen en zeker niet fundamentalistisch. Het
fundamentalisme is een geestesziekte. Men moet de waanzin niet
onderwijzen en nog veel minder moet men het onderwijs in de waanzin
subsidiëren want dat is achteruitgang. Bovendien is de katholieke
mens- en wereldvisie helemaal niet christelijk. Men raadplege de
geschiedenis!
Stockman
vreest dat "de
gender-ideologie gezien kan worden als een rechtstreekse aanval op de
Kerk en haar doctrine die daardoor steeds meer maatschappelijk in de
marginaliteit wordt geduwd."
OVT:
Eindelijk!
Stockman
besluit: "Tegelijk staat de Kerk voor een ware
uitdaging een nog sterkere profetische rol te vervullen in de huidige
maatschappij. Profetie heeft immers steeds twee bewegingen: een
beweging om de waarheid te verkondigen en een beweging om af te
keuren wat met deze waarheid niet strookt."
OVT:
Profetie is tovenarij en hoort thuis in lang vervlogen tijden.
(J.B.,
7 september 2020)
Verwijzingen:
(*)
https://broederstockman.be/opiniestukken/#Gender_een_gevaarlijke_dwaling
(**)
Letterlijk vertaald: 'Wat niet in de [Heilige] Schrift staat, bestaat
ook niet in de wereld'.
(°)
Zie ook: http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3220341