Een
vijfde bedenking bij de 'zaak' Conner Rousseau: De
moordende eenzaamheid van de vogelvrij verklaarden
Op
14 november l.l. kon men in het VRT-nieuws lezen: In Mexico is
Jesús Ociel Baena, de eerste openlijk non-binaire magistraat in
Latijns-Amerika, thuis do od teruggevonden. Baena was een belangrijke
voorvechter van LGBTQ-rechten op het hele continent. De doodsoorzaak
wordt nog onderzocht.
Het gebeurt steeds vaker, mensen die vermoord worden omdat zij
opkomen voor hun rechten en de oorzaak is haat - in dit geval:
homohaat en homofobie.
Het
is een feit maar het wordt vaak uitsluitend door de slachtoffers
ervaren: LGBTQ-mensen worden gepest en vervolgd. Al te vaak is
homohaat een consequentie van fanatiek geloof: heel wat moreel in de
steek gelaten burgers hebben nood aan een houvast en eenmaal zij die
denken te hebben, is dat hun heilige zaak die derhalve tot elke prijs
zal worden verdedigd. Godsdienstwaanzin biedt een zeker comfort aan
de waanzinnigen zelf maar is tegelijk een gevaar voor alle 'ketters'.
Er
is een tijd van vrede en er is een tijd van oorlog, aldus
citeerde onlangs de Israëlische president Benjamin Netanyahu de
Bijbel om het geweld jegens de Palestijnen te verantwoorden. En met
Genesis 1:27 - Man en vrouw schiep Hij hen -
worden homo's wereldwijd gedemoniseerd, wat dan homofobie en ook
homohaat niet alleen mogelijk maar tevens noodzakelijk maakt want
waar ruimte gegeven wordt aan homoseksuelen, zo gelooft men althans,
geven zij een voorbeeld dat vloekt met het woord Gods, zouden deze
'handlangers van de duivel' wel eens navolging kunnen krijgen en
worden derhalve de zielen van anderen in gevaar gebracht.
Dat
een van de belangrijkste bronnen van homohaat de katholieke kerk is,
leidt geen twijfel en al haar recente en zeer plaatselijke
gebarenmakerij in het ijle om haar vel te redden ten spijt, blijkt
haar genadeloosheid tegenover holebi's bijvoorbeeld al van zeven
eeuwen geleden uit de verzen 24 tot en met 42 van de Veertiende Zang
van de Hel (Inferno) van het allegorische
epos van Dante Alleghieri
(1265-1321): De
Goddelijke Komedie:
Weer
andren liepen zonder ooit te rusten. (
) En traagzaam dwarrelde
over heel de vlakte/ een zee van vuur, in grote en dichte vlokken,/
(...) dat op de grond nog gloeide,/ (...) zo daalde hier deze eeuwge
vlammenregen,/waardoor het zand als tonder onder vuurslag/ ontvlamde,
om dus het lijden te verdubblen./ En nimmer was er rust voor 't
razend dansen/ der arme handen, die nu hier, dan ginder/ het vuur dat
nimmer uitdooft van zich sloegen.
De
Florentijn Dante hield zich overigens ook in met de politiek in het
Italië van zijn tijd, onder meer maakte hij daar deel uit van het
bestuur van een volkspartij, de Capitano
del Popolo. In
1302 werd hij door zijn politieke tegenstanders veroordeeld, De
Goddelijke Komedie schreef
hij in ballingschap (1307-1321). De weldoener werd verraden en
verguisd omdat hij met kop en schouders boven de massa uit stak en zo
deelde hij het lot van vele groten voor en na hem, van Socrates, die
tot de gifbeker veroordeeld werd op beschuldiging van heiligschennis
en jeugdbederf, tot de Gekruisigde van Nazareth, door zijn apostelen
verraden, Nelson Mandela, Aleksej Navalny en noem maar
op: Nihil novi sub sole...
Zoals
Dante's werk getuigt, is de katholieke kerk hier sinds oudsher de
motor achter de demonisering en de vervolging van homo's maar
religies zijn niet de enige bron van homohaat: naast het geloof is er
ook nog het bijgeloof en behalve de religies zijn er ook nog de niet
te tellen ideologieën met hun belachelijke stereotypen die de
complexe realiteit simplificeren met niet alleen lachwekkende maar
vaak ook dramatische gevolgen voor zowel aanhangers als verwerpers
van de theorieën in kwestie. Mensen neigen ertoe zich te wapenen
tegen de realiteit door pogingen te ondernemen om die naar hun hand
te zetten. Soms lukt dat wel tot op zekere hoogte en dan spreekt men
over wetenschap en techniek maar waar men onwetenschappelijk te werk
gaat, komt het magische denken ten tonele en gaat men vlotjes over
tot het excommuniceren van zekere sociale categorieën, bij voorkeur
minderheden, zondebokken voor zowat alles wat niet naar wens
verloopt. Op die manier ontstond de nu exemplarische geschiedenis van
de 'heksen van Salem' waarbij onschuldigen werden veroordeeld en
gedood omdat een wat achterlijke, bijgelovige dorpsgemeenschap hen
omwille van uiterlijke, fysieke kenmerken voor 'heksen' hield.
Wij
leven weliswaar niet meer in de middeleeuwen maar (onder meer) op het
internet bieden allerlei vormen van bijgeloof alsook velerlei
ideologieën een houvast aan vooral jongeren wiens hunker daarnaar
vaak door sociaal miserabele omstandigheden maar even vaak door een
overmaat aan welvaart onbevredigd blijft. En in feite bestaan hier
geen onschuldige vormen van bijgeloof en van magie omdat leugens
sowieso altijd gevaarlijk zijn: toentertijd gingen armelui met hun
zieke kinderen bij de eerwaarde om die door hem te laten 'belezen' en
vandaag vraagt een vrouw met kanker raad aan een handlezer die haar
vertelt dat zij in uitstekende gezondheid verkeert, waardoor zij een
tijdig bezoek aan de dokter mist.
Nu
de laatste getuigen van de holocaust dood zijn, verhindert de door de
opsluiting van de ouderen in de hand gewerkte, vaak volstrekte
afwezigheid van het langetermijngeheugen dat de alarmbel gaat
rinkelen wanneer steeds grotere groepen mensen zich gaan vermeien in
een mentaliteit die polarisering bevordert en het huldigen van
stereotypen. Nog erger wordt het waar zij overgaat tot het opnieuw
aanbidden van uitgerekend die demonen die luttele generaties geleden
van de wereld een hel maakten door de natuur een handje te
helpen, wat neerkwam op brute genocide op basis van
pseudowetenschap en verkapt als 'zuivering'. De opmars van het
neonazisme en het identitair denken is een vaak totaal onderschat
kwaad met een doortastend werkelijkheidsgehalte waarvan in een wereld
van vereenzaming en egoïsme behalve de daders, vaak enkel de
slachtoffers weet hebben en daar ook moeten voor vrezen, vooral dan
als zij tot zekere 'risicogroepen' behoren.
Het
is een bekend gegeven uit de psychopathologie dat pesters er voor
zorgen dat zij niet worden betrapt en dat hun slachtoffers worden
beroofd van elke mogelijkheid om het geweld tegen hen (op een
geloofwaardige manier) kenbaar te maken, waardoor zij tot een quasi
volkomen hulpeloosheid veroordeeld zijn. Vaak weten de slachtoffers
door wie ze gepest worden maar zij beschikken niet de mogelijkheid om
daar bewijzen van te leveren; ze vertellen niet wat er aan de hand is
uit angst niet geloofd te worden en hun angst is terecht omdat de
pesters sowieso meer zelfzekerheid hebben dan hun slachtoffers en
derhalve als geloofwaardiger overkomen in geval de zaak ter sprake
zou komen.
Het
behoort niet tot de leefwereld van buitenstaanders en daarom ook
begrijpen zij niet wat het betekent om te moeten leven in de
voortdurende angst voor pesterijen. Dat geldt echter in een nog veel
grotere mate voor wie doodsbedreigingen ontvangen omdat de lafhartige
daders zich daar sowieso verborgen houden: wie met de dood worden
bedreigd moeten ongeacht wie beschouwen als hun mogelijke moordenaars
en de uiteraard prioritaire bezigheid van de eigen beveiliging (vaak
zonder hoop op hulp van derden) slorpt alle energie en aandacht op
zodat het leven tot een louter overleven wordt herleid met als enige
zekerheid het uitzicht op een gewisse totale uitputting,
ogenschijnlijk al te dikwijls uitmondend in zware ziekte of
zelfmoord.
(Jan
Bauwens, 22 november 2023)
|