Corona
en de waarheid
Aflevering
17: Het wrede lot van de weerlozen (1)
'Samizdat'
waren dissidente geschriften die clandestien circuleerden in de
voormalige USSR.
(2) In de jaren vijftig van de vorige eeuw was een van die 'Samizdat'
De
Goelag Archipel
van
de Nobelprijswinnaar voor de Literatuur in 1970, Aleksandr
Solzjenitsyn (1918-2008) die in 1945 gearresteerd werd en in de
strafkampen verdween tot 1953. (3)
De
Goelag Archipel verscheen
in Parijs tussen 1973 en 1975 en is een ooggetuigeverslag over die
strafkampen waarin achttien miljoen mensen terecht kwamen zonder
enige vorm van proces omdat zij ervan verdacht werden het
Stalinistische regime (1922-1953) niet genegen te zijn en van deze
gevangenen kwamen er 2.749.163 om. (4)
Na
de publicatie van enkele delen van zijn boek werd Solzjenitsyn
opnieuw gearresteerd en uitgewezen - in 1974 - waarna hij via
Zwitserland nog twee jaar later in Vermont (USA) belandde.
(5) Over de hallucinante manier waarop Sovjet-burgers welhaast
volkomen willekeurig gearresteerd werden en (vaak voorgoed) verdwenen
achter de muren en de staketsels waar men achteloos voorbij liep
terwijl niemand kon vermoeden welke hel ze verborgen, handelt De
arrestatie, het
eerste hoofdstuk van zijn meesterwerk. Edoch, de geschiedenis
herhaalt zich en de gruwel doet zich steeds vaker voor als een
heil...
"Een
arrestatie of een aanhouding is het ontnemen van de bewegingsvrijheid
van een persoon door politiediensten of, in geval van heterdaad, door
burgers". (6)
Gearresteerd worden - onder Stalin
kon het iedereen overkomen: men werd van zijn bed gelicht of onder
een of ander voorwendsel ergens heen gelokt en prompt ingerekend; de
slachtoffers vermoedden dat het een vergissing was, maar neen: hun
leven bleek op slag voorbij en zou voortaan alleen nog maar bestaan
uit dwangarbeid op een onbekende en onbereikbare plek. (7)
Men
moet het eerste hoofdstuk over de arrestatie in De
Goelag Archipel van
Aleksandr Solzenitsyn gelezen hebben om een idee te kunnen hebben van
de verschrikkelijke realiteit achter zoveel koele historische data.
Deze literaire meesterwerken ten spijt, blijkt het echter niet te
willen doordringen tot het leeuwendeel van de huidige wereldbevolking
- waarvan toch mag aangenomen worden dat zij een zeker
beschavingspeil heeft bereikt - dat gelijkaardige mistoestanden van
een mogelijks nog grotere omvang in de huidige tijd schering en
inslag zijn in grote gedeelten van de wereld en dat de betrokken
tirannen door iedereen niet alleen met rust worden gelaten maar
bovendien kunnen rekenen op applaus vanwege de door hen verdrukte
massa, op eretekens vanwege politici en vorsten wereldwijd en op een
oorverdovend stilzwijgen omtrent het ten hemel schreiend onrecht
waarvan zij elk hun handelsmerk hebben gemaakt. Hierbij inbegrepen is
een gloednieuwe en bijzonder moeilijk te duiden tirannie die sinds
enkele maanden de ganse wereld omspant en die menig tiran in haar
schaduw stelt...
Een
dictator blijkt een gestoorde persoonlijkheid: narcistisch,
grootheidswaanzinnig, paranoïde en wreed, dikwijls opgegroeid in een
gezin met een onderdrukkende vader; hij dringt zijn eigen
persoonlijke visie op aan het volk dat hij onderwerpt; hij arresteert
zijn tegenstanders massaal, wat betekent dat hij hen de
bewegingsvrijheid ontneemt - in vele gevallen gaat hij over tot
(massa)moord.
Leven
onder een dictator is bestaan onder een voortdurende dreiging. Omdat
men gearresteerd kan worden van zodra men zich veroorlooft om alleen
nog maar te denken wat men wil, omdat er in een dictatuur totale
willekeur heerst en er derhalve geen reden hoeft te zijn waarom
iemand wordt gearresteerd, leeft iedereen er in feite in voortdurende
gevangenschap, ook al is men niet of nog niet aangehouden.
Solzjenitsyn beschrijft die realiteit ook treffend in het verhaal
over de priester Irakliej die, na acht jaar ondergedoken geleefd te
hebben bij zijn parochianen, zo opgejaagd was dat hij bij zijn
uiteindelijke arrestatie van pure blijdschap de lof zong van de Heer.
Dictators
hoeven niet elke burger feitelijk te arresteren opdat elkeen ook echt
beroofd zou zijn van zijn bewegingsvrijheid want de dreiging tot
arrestatie heeft hetzelfde effect als de arrestatie zelf ofwel
overtreft zij dit effect nog; tirannen hoeven niet iedereen te
vermoorden opdat het volk helemaal geen mensen meer zou tellen.
Arresteren
of aanhouden betekent letterlijk: afremmen en tot stilstand brengen,
verhinderen om nog voort te gaan, doen stoppen en doen ophouden. Als
we de bijbel mogen geloven zijn er slechts een handvol uitzonderingen
op de regel dat het leven zelf alle mensen vroeg of laat tot
stilstand dwingt. De ouderdom en de kwalen remmen de levensloop af,
zij brengen ons letterlijk tot stilstand, tot stil zitten of tot stil
liggen en zo worden we aan ons bed gekluisterd - als we al niet
abrupt uit het leven worden weggeplukt. Het leven zelf rekent ons in
en lijkt wel om verantwoording te vragen zoals de engel aan Job, na
diens klacht, om verantwoording vroeg: op grond van welk recht
bestaat gij? Gij hebt helemaal geen recht om te bestaan, zegt gij?
Wees dan zo goed mij te volgen! - en zo worden wij dan door de
laatste poort geleid. (8)
Maar
nu de wereldbrand toch al ver achter ons ligt en net nu de democratie
lijkt uit te waaieren over de ganse aarde, is in dezelfde beweging
waarmee geheel onverwacht het gekroonde virus verscheen, een quasi
niet te ontwaren legioen opgestaan, of moet men veeleer zeggen: een
door een zekere geest beheerste schare, wiens ogenschijnlijk
onafwendbare taak het lijkt te zijn om burgers zonder vorm van proces
ter dood te veroordelen.
Aan
massa's mensen wordt heden diets gemaakt dat zij besmet zijn en
derhalve besmettelijk: zij zijn gebeten en tegen wil en dank bijten
zij nu op hun beurt anderen; zij delen het lot van de wrede vampieren
van wie zij eerst het slachtoffer waren en zij kunnen niet anders dan
op hun beurt slachtoffers maken; zij werden aangestoken door de
ziekte en lijken nu zelf de ziekte geworden, zodat hun uitsluiting of
zelfs hun uitroeiing het beste is wat hen kan overkomen.
Als
zij na een simpele en veel te simpele test waarvan de
onbetrouwbaarheid boven elke twijfel verheven is, positief worden
bevonden, dan volgt, zonder enige vorm van proces, hun arrestatie: de
gruwel uit De Goelag Archipel keert terug in steeds weer
nieuwe vormen.
Het
heeft weliswaar niet de schijn van een arrestatie, het gelijkt
veeleer op een opname ter verzorging, het lijkt erop alsof mensen
zich over de zieken ontfermen maar in wezen ontfermt men zich slechts
over zichzelf: het is niet de zieke die men zich behartigt: de zieke
is het gevaar, hij moet onschadelijk worden gemaakt en de verzorging
bestaat in de zorg voor de gezonden die worden beschermd voor het
kwaad van de besmetting waartoe de zieke veroordeeld is. Hem wacht
vaker slechts de doodstraf door de martelgang van de vergeetput.
Het
doet denken aan de leprozen op Molokaï aan wie pater Damiaan zijn
leven offerde: niet de ter dood veroordeling door de ziekte was het
euvel, maar wel de onnodige wreedheid van het afgeschreven worden
door de rest van de wereld, die deze mensen tot hun besmettelijkheid
herleidde en die hen aldus weliswaar niet het fysieke leven ontnam
maar wel het recht op leven en zodoende de menselijke waardigheid.
Die werd hen teruggeschonken door pater Damiaan die aldus de mens als
zodanig boven zijn sterfelijkheid verhief.
Het
is bijzonder bedroevend dat de huidige tijd die op de schouders van
reuzen rustend zoveel mogelijkheden te bieden had, de mens blijkt te
hebben herleid tot niets meer dan zijn lichaam waarvan het leven in
het beste geval slechts wat verlengd kan worden terwijl de ziel geen
aandacht meer krijgt: de heerschappij van het onverstand is erin
geslaagd om onder het volk de leugen te verspreiden dat de kern van
ons wezen slechts een vluchtige bijwerking is van een stoffelijk
orgaan - de hersenen.
Het
legioen dat zich prompt de goddelijke taak aanmeet om naar eigen
goeddunken aan mensen diets te maken dat hun tijd gekomen is, is geen
legioen van mensen: het is een mentaliteit, een geest, een boze
geest. Het verbergt zich onder andermans goede bedoelingen, het
verschanst zich achter een uiteindelijke onwetendheid van
verstrekkers van fysieke zorg die zich niet bewust zijn van hun
gemanipuleerd worden door machten waarvan zij het bestaan dikwijls
niet eens vermoeden: machten die hun wreedheid verbergen achter de
barmhartigheid van hoogopgeleide en hardwerkende mensen met
altruïstische motieven. Die machten nemen mensen het leven uit de
handen en verleiden ons ertoe dat wij ons goden wanen van zodra wij
vergeten dat goddelijke macht bestaat in het scheppen van leven en
niet in het doden.
Men
eigent zich niet alleen dat recht toe maar men acht het bovendien
zijn plicht om dat te doen, met het excuus dat diegenen op wie men de
hand legt, en die men aldus in feite arresteert,
wel eens besmet konden zijn met een virus dat wel eens een gevaar kon
opleveren voor de volksgezondheid. Of zij werkelijk besmet zijn met
het bewuste virus is allerminst zeker omdat de tests bijzonder
onbetrouwbaar zijn gebleken. Gesteld dat zij dan toch besmet zouden
zijn en, zonder zelf ziek te zijn, op hun beurt anderen zouden kunnen
besmetten, dan kan niemand het recht doen gelden om hen te
verplichten om een 'behandeling' te ondergaan. Het enige wat men van
hen eventueel kon vragen, is: dat zij zich afzonderen. Maar ook dat
is wegens het mechanisme van de groepsimmuniteit natuurlijkerwijze
contraproductief gebleken.
Echter,
de onmiddellijke afzondering en de 'behandeling' waartoe deze
slachtoffers na de (gammele) diagnose worden 'gedwongen', betekent in
werkelijkheid dat zij worden opgesloten in een ruimte die gevuld is
met andere 'besmette' en derhalve als gevaarlijk te bestempelen
personen. Van de reële en zelfs helemaal niet geringe kans dat deze
slachtoffers helemaal niet
besmet zijn maar door zieken die in dezelfde ruimte opgesloten
liggen, besmet worden,
wordt abstractie gemaakt, wat zonder meer misdadig is omdat aldus aan
mogelijkerwijze gezonde mensen hun levenskansen worden ontnomen. De
rest van het verhaal is ons welbekend: de veroordeling tot de hel van
de afzondering tot in de dood wordt niet uitgesproken door een
rechtvaardige rechter - hier is een demon aan het werk. Hij verbergt
zich achter zekere 'onnauwkeurigheden' waarvan men verwacht dat
elkeen ze als vanzelfsprekend over het hoofd zal zien - met
dramatische gevolgen.
Want
stel dat je een been breekt, je belandt in de kliniek op de afdeling
van de niet-corona-patiënten, je voelt je gezond maar je wordt
verplicht tot een coronatest en die blijkt positief maar met een
zekerheid van amper tachtig percent: verhuizen zul je naar de
afdeling van de corona-patiënten en daar word je besmet maar dit
keer met een zekerheid van honderd percent. Nu voel je je ook ziek.
Maar meer nog dan dat: je weet nu dat je veroordeeld bent en het is
de hel dat dit niet had gehoeven. Zoals Dante het ons leerde uit zijn
Goddelijke Komedie, prijkt boven de hellepoort deze tekst: "Laat
varen alle hoop, gij die hier binnentreedt!"
Het
herinnert aan de logica van het fascisme van de nazi's uit de jaren
dertig en de tweede wereldoorlog: in het teken van de volksgezondheid
moesten de rotte appels uit de mand worden verwijderd en Hitler
noemde het waanzin dat sterke en gezonde mensen aan het front moesten
gaan sneuvelen om de zieken thuis in leven te houden. En hij bouwde
kampen om de 'rotte appels' om te brengen: de 'goede dood', zoals hij
het noemde, was een noodzaak. Zes miljoen mensen werden omgebracht.
Vandaag zitten evenveel oorlogsvluchtelingen in Europese kampen in
Turkije met een gelijkaardig lot voor ogen.
Met
het verdwijnen van de religie die zich schaart rond het Lam Gods,
verliest de cultuur van de zorg voor de naaste haar diepgang en zij
wordt gereduceerd tot een zorg voor het lichaam waarbij men zich
reeds heeft neergelegd bij een leven dat eindig is met als enige hoop
dat het eventueel een beetje verlengd kan worden door de medicus, de
nog overblijvende god die het kwaad van de fysieke pijn zal
beteugelen terwijl de ziel in de kou blijft omdat zij niet langer mag
bestaan daar zij onstoffelijk is. De gratuite en principieel
onbegrensde liefde heeft plaatsgemaakt voor de gedoseerde zorg
overeenkomstig het principe van de eindigheid dat de hand geeft aan
dat van de wraak: voor wat, hoort wat en de weegschaal beslist wat
redelijk is en doenbaar, hoe winst wordt gemaakt en verlies wordt
vermeden - het principe van de zelfopoffering wordt niet langer
geduld, laat staan bejubeld: samen met de rituelen, de gebeden, de
sacramenten, de hoop en het geloof, behoort dat alles voortaan tot de
wereld van de waanzin. Van de leegstaande kerken worden bars gemaakt
of fitnesscentra, dure restaurants die het verhemelte van de
rijkaards verwennen of exclusieve lofts.
Niemand wordt met de vinger gewezen terwijl een steenworp daar
vandaan concentratiekampen uit de grond rijzen die
oorlogsvluchtelingen gevangen houden totdat zij ziek worden en
krankzinnig en zij uit wanhoop de eigen tenten in brand steken.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
Allerheiligen 2020)
Verwijzingen:
(1)
Zie ook de volgende tekst d.d. 13 maart 2018:
http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3060740
(2)
De voormalige Sovjet-dissident Vladimir Boekovski definieert de
'Samizdat' als volgt: "Ik
schrijf zelf, ik redigeer zelf, ik censureer zelf, ik geef zelf uit,
ik verspreid zelf en ik zit er zelf een straf voor uit." Zie:
Vladimir Boekovski, En
de wind keert terug,
autobiografische roman, New York, Хроника, 1978: 126. Vladimir
Boekovski (°1942) [niet te verwarren met Charles Bukovski - ook een
dichter] schreef over de dwangbehandelingen in psychiatrische
klinieken die dienst deden als speciale gevangenissen in de USSR. Zie
ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Boekovski
(3)
Aleksandr
Solzjenitsyn zat gevangen in de goelag van 1945 tot 1953 (onder
Stalin).
Hij schreef De
Goelag Archipel tussen
1958 en 1968. Zie ook: (4). Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Goelag_Archipel
(4)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Goelag#Aantal_slachtoffers
(5)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Solzjenitsyn
(6)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhouding
(7)
Voor de Engelstalige tekst "The Gulag Archpelago" (in 3
volumes), zie:
https://archive.org/stream/TheGulagArchipelago-Threevolumes/The-Gulag-Archipelago__vol1__I-II__Solzhenitsyn#page/n13/mode/2up
(8)
Over de ultieme arrestatie schrijft de Bijbel: "Voorwaar,
voorwaar, Ik zeg u: Toen gij jonger waart, omgorddet gij uzelf en gij
gingt, waar gij wildet, maar wanneer gij eenmaal oud wordt, zult gij
uw handen uitstrekken en een ander zal u omgorden en u brengen, waar
gij niet wilt."
(Johannes 21, 18) (Vertaling volgens het NBG,
1951.)