Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
3.
De 'wetenschappelijke' wereld en de wereld van de 'fantasie'
Materialisten beschouwen
de wereld als een objectieve, van de geest onafhankelijke realiteit:
alles is opgebouwd uit stof en het bewustzijn is een product van de
hersenwerking. Voor de zogenaamde Skeptici leven de zogenaamde
Gelovers grotendeels in een fantasiewereld, aldus de auteur:
de natuur volgt wetten die met de rede te begrijpen zijn. Gelovers
daarentegen willen helemaal geen logische verklaring maar zij zoeken
een transcendente, levende realiteit achter de
natuurverschijnselen waarbij zij ook de verbeelding en de intuïtie
laten spreken die door materialisten compleet genegeerd worden. Veel
gelovers volgen (...) het ontologisch idealisme: één allesomvattend
onstoffelijk Primordiaal Ervarend Bewustzijn of Subject als onderlaag
van de realiteit dat zich via het geïndividualiseerd 'stoffelijk'
brein in een driedimensionaal kader openbaart als ontelbare bewuste
menselijke/dierlijke subjecten.
Het hemd (het bewustzijn) is nader dan de rok (wat in het bewustzijn
verschijnt) en de fysicus en Nobelprijswinnaar Erwin Schrödinger
verwijst hier naar de oude Veda's.
Bijzonder verhelderend
klinkt de daaropvolgende zin: Het idee dat er buiten de
logisch-mathematische beschrijving/interpretatie van het autonoom
gedachte, zintuiglijk waarneembaar universum helemaal niets te vinden
is, oogt dan op een paradoxaal lijkende manier oppervlakkig of zelfs
dwaas.
Tot groot ongenoegen van het sciëntisme beschouwt de
(postmodernistische) sociologie van de Wetenschappelijke Kennis
natuurwetenschappelijke feiten en de taal die ze beschrijft als
louter sociale constructies of surrogaat-realiteiten berustend op
cultureel/historisch gestuurde interpretaties. De pogingen om
'geloof' en rede te verzoenen worden door de sceptici niet ernstig
genomen maar zij lijken niet te beseffen dat hun geëmotioneerde
houding zelf irrationeel is. Het gaat hier in feite om een
krampachtig bezweren van een irrationele angst:(de
skepticus) kan er gewoonweg 'niet tegen'
en hij heeft het inzake
parapsychologie over pseudowetenschap en doorgedraaide
romantiek die hand in hand gingen met fascisme en völkische
nazi-ideologie.
Maar
Noens merkt fijntjes op dat de skepticus zedig zwijgt over de
lonende onderwerping van de Duitse academische gemeenschap van toen
aan het misdadig regime (veel bijval van universiteiten)
Om het niet te hebben over de crimineel aangewende
spitstechnologie en de
wetenschappelijke experimenten (
) in de
nazi-moordkampen
In
weerwil van de vele skeptici hebben fysici zoals Gary Zukav en
Fritjof Capra de kwantumtheorie in verband gebracht met mystiek en
parapsychologie zoals ook de grondleggers van de kwantumtheorie (Max
Planck e.a.) die vooreerst de beperkingen van het fysicalistisch
denken aan het licht brachten.
Noens
zelf spreekt het niet op die manier uit maar als we alle stukjes
naast elkaar leggen, dan blijken niet de 'believers' maar wel de
sciëntisten in een fantasiewereld te leven en bovendien in een
bijzonder gevaarlijke. Fysicus en astronoom Sir Arthur Eddington
wordt hier geciteerd: Wij hebben geleerd dat de
verkenning van de uiterlijke wereld met de natuurwetenschappelijke
methodes niet naar een concrete realiteit leidt, maar naar een
schaduwwereld van (mathematische) symbolen waar deze methodes niet
kunnen doordringen. Voelende dat er hierachter méér moet zitten,
keren wij terug naar ons punt van vertrek in het menselijk bewustzijn
- het centrum dat revelaties zou kunnen bieden die niet
geconditioneerd zijn door de wereld der symbolen.
En verder: (...) Kortom, wij horen niet thuis in de
wereld die de wetenschap voor ons construeert. Wij staan er niet in;
wij staan er buiten.
Waar vandaan dan het
feit van de radicaal verschillende perspectieven, zo vraagt Noens
zich vervolgens geheel onpartijdig af: Waarom manifesteren zich
bovendien aan de ene groep verschijnselen die voor de andere
onbestaand en onaanvaardbaar zijn?
Waar vandaan die afkeer van de ene groep voor de andere?
De spirituele band
tussen mens en natuur werd verbroken sinds de Verlichting die het
vakjesdenken promoot, het reductionisme, dat de organische eenheid
uit het oog verliest en de sense of wonder.
Bij het doorsnijden van
de twee hersenhelften (die met een dichte zenuwbundel verbonden
waren) lijken twéé individuen te ontstaan die echter onder zekere
omstandigheden weer als één individu blijven handelen. Neurobioloog
Roger Sperry: Op een bepaald punt beginnen de hogere
eigenschappen van het geheel (het bewustzijn) de leiding over te
nemen en het lot van zijn samenstellende delen te beheersen.
De diversiteit van wereldbeelden wordt dan mogelijkerwijze verklaard
door neurologische reorganisatie ingevolge omgevingsfactoren (leren,
ervaren of gewenning) overeenkomstig de cognitieve
dissonantietheorie, wat zelfs bevestigd wordt door persoonlijke
ervaringen van betrokken wetenschapslui (in casu de wis- en
natuurkundige Bernard Carr).
Verder kunnen (volgens
J.J. Oosten, verwijzend L. Wittgenstein) verschillende (subjectieve)
taalspelen even verschillende wereldbeelden uitlokken. Noens: Het
ligt voor de hand dat geen enkel taalspel op deze wijze effectief
naar een corresponderende finale werkelijkheid wijst. De praktische
waarde van ieder taalspel ligt in het feit dat het zin en orde in het
leven van diens hanteerder geeft. Het hypostaseren
en verabsoluteren van een taalspel geschiedt wanneer een groep HAAR
taalspel claimt als direct samenvallend met de absolute realiteit,
met uitsluiting van alle andere.
Ook de wetenschappelijke
regel van algemeengeldendheid ingevolge intersubjectiviteit behoort
tot een taalspel dat niet alleenzaligmakend kan zijn: volgens J.J.
Oosten laten sciëntisten de wetenschappelijke methode op magische
wijze samenvallen met de cognitief onbereikbare realiteit op
zichzelf.
Uiteraard zijn er
bedriegers die de spiritualiteit uitbaten maar ook exclusieve
rationaliteit laat de mens op zijn honger zitten. Het stemt tot
nadenken dat bij de eerste maanlanding op 20 juli 1969, de grootste
techno-wetenschappelijke onderneming uit de menselijke geschiedenis,
piloot Edwin 'Buzz' Aldrin een zilveren kelk met wijn en brood uit
zijn zak haalde om de H. Communie te vieren (maar dat werd buiten
beeld gehouden). De man in kwestie was overigens tegelijk diepgelovig
én vrijmetselaar.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 2 april 2023)
|