Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
11: De verborgen misdaad
Het
achtste hoofdstuk van De Psychologie van Totalitarisme
draagt de titel: Complot en
ideologie. De Sierpinski-driehoek is een meetkundige figuur die
geheel ongewild ontstaat wars van onze kennis door toepassing van
enkele eenvoudige regels en op dezelfde manier ontstaat een
complottheorie. Massavorming en complottheorieën houden gelijke tred
en zo worden menners van de massa vaak als complotteurs gezien. De
Protocollen van de Wijzen van Sion is
hier voorbeeldig als (bewezen) verzinsel (met enorme bijval) van de
Russische orthodoxen om het antisemitisme te verantwoorden. Een ander
voorbeeld is de vermeende samenzwering van de Jezuïeten zoals
beschreven in de Monita Secreta in
de haatcampagne tegen deze orde. De benaming 'complottheorie' wordt
vaak onjuist gebruikt maar hij wordt zelden of nooit
toegepast op theorieën die in lijn liggen met het dominante verhaal
en nochtans échte complottheorieën zijn
(ongeacht of ze waar of onwaar zijn). Vaak geven gedeelde leugens en
roddels de indruk van
een complot, een plan. Er lijkt een plan te zitten achter het
samenstromen van een massa naar één punt maar dat is bedrog: het
(enige) doel (van alle
mensen in de massa) is het zwartste punt - de plek waar de
meeste mensen bij elkaar zijn
Idem inzake de harmonische patronen gevormd door een zwerm spreeuwen,
door etholoog N. Tinbergen nog een 'superindividu' genoemd. De
moderne massa stuwt altijd in dezelfde richting: de
hypergecontroleerde maatschappij.
Het 'complot' bevredigt de behoefte aan uitleg bij wie zich niet
laten meeslepen door de massa en daardoor in onduidelijkheid
verkeren: men wil een zondebok om zijn agressie op te richten. Op die
manier vervult het complotdenken dezelfde functie als de
massavorming: de wereld is niet langer absurd maar
logisch
: het complot geeft een verklaring. Uiteindelijk
ontstaat er een zo fundamenteel wantrouwen dat men ervan uitgaat dat
wat 'de mainstream' als juist beschouwt, zeker verkeerd moet zijn:
als het mainstreamverhaal bijvoorbeeld zegt dat de aarde rond is, dan
moet ze plat zijn.
Men ontmenselijkt dan bijvoorbeeld de elite van wie men gelooft dat
zij het wereldgebeuren in de hand heeft, wat pure fictie is. Zelfs de
auteur van het boek over totalitarisme werd ervan verdacht
complotteur te zijn, namelijk in de 'controlled
opposition'. Er wordt wel
gestuurd en gemanipuleerd, zegt Mattias Desmet, maar die sturing
gebeurt niet door personen maar door een ideologie en dat is vandaag
de mechanistische: de wereld is een te repareren machine en daar komt
geen ethiek meer aan te pas.
Desmet
wil nu ook de achterdocht ontkrachten die een gevolg is van de
publicatie The Great Reset van
Klaus Schwab: van een geheim complot
is er niet veel sprake, want alle genoemde 'plannen' zijn open en
bloot te vinden op het internet.
Maar het antwoord op die tegenwerping gaven wij reeds in een tekst
d.d. 5 maart 2021, meer bepaald de eerste paragraaf getiteld:
Nikolaj Stawrogin, Andrej Mysjkin en
het Vierde Rijk
in het hoofdstuk: The great reset:
over schatrijke megalomane barbaren en hun speelgoed in
Panopticum Corona,
welke hierna wordt herhaald:
The
Purloined Letter
uit 1844 van Edgar Allan Poe
toont op een nimmer geëvenaarde wijze hoe de beste plaats om een
misdaad te verbergen de openbaarheid is: niemand zal het in zijn
hoofd halen om wat tot elke prijs verborgen hoort te zijn, te gaan
zoeken in het volle licht. Onder de titel Covid-19. The
Great Reset
publiceerde op 9 juli 2020 met de assistentie van de neoliberale
econoom Thierry Malleret, de stichter van het Wereld Economisch Forum
(WEF), Klaus Schwab, zijn plan uit 1971 voor een complete omvorming
van niet alleen de economie maar van het hele mensdom. Een omvorming
van het mensdom tot wat?
Het
gaat om een plan dat niet toevallig in de beginfase van de
coronapandemie (in juni 2020) op tafel werd gelegd en wel door
niemand minder dan Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Wales.
Deze prins van wat nog rest van The British Empire, dat hem
kennelijk achterliet met nostalgie, deed dat samen met de stichter
van het WEF, Klaus Schwab, die het ontwerp al sinds 1971 in de
koelkast had liggen en die ter gelegenheid van de pandemie het
ogenblik aangebroken achtte om het ten uitvoer te brengen. Schwab
stichtte in 1971 namelijk het WEF (toen nog het Europees Management
Forum genoemd) met de bedoeling... de wereld te verbeteren!
Der
Weltverbesserer is de titel van het luttele jaren later (in 1979)
gepubliceerde toneelstuk van Thomas Bernhard over een
wereldverbeteraar. Maar zo diepzinnig en pessimistisch als Bernards
hoofdfiguur is, zo ondoordacht en luchthartig is het plan van prins
Charles en zijn entourage van wereldverbeteraars: een utopie die door
de Deense politica en WEF-medewerkster Ida Auken in Forbes Magazine
van 10 november 2016 gekenschetst werd onder de verbijsterende titel
die ook het motto is van de voortrekkers van deze fabel: Welcome
To 2030: I Own Nothing, Have No Privacy And Life Has Never Been
Better.
De gruwelijke distopie van een bezitsloos bestaan zonder privacy
wordt de nieuwste utopie van de huidige machthebbers! Deze gemene
streek wordt inderdaad verborgen in het volle licht: het plan om alle
mensen, zoveel als er op de aardbol leven, te beroven van hun bezit
én van zichzelf, want dat is de betekenis van het ontzeggen van een
mens van zijn privacy: wie geen geheimen meer heeft, bestaat niet
langer omdat hij zich niet meer van anderen onderscheidt; hij is
datgene kwijt wat hem uniek maakt en hij wordt gelijk aan ieder
ander. Door de roof van de privacy wordt de bonte mensheid
gereduceerd tot een leger van allemaal eendere, slaafse robots. En
uiteraard volgt daar dan onvermijdelijk uit dat voortaan niemand nog
onvervangbaar zal zijn. De waarde van een mens wordt herleid tot zijn
economisch nut; de mens wordt een voorwerp. Hij is zonder bezit en
kopen doet hij derhalve niet meer: hij is daarentegen zelf koopwaar
geworden. En omdat hij vervangbaar is door principieel ieder ander,
kan hij ook probleemloos worden 'uitgeschakeld' van zodra hij niet
langer nuttig is. Wanneer hij aanklopt bij de overheid om zich erover
te beklagen dat hij als louter koopwaar wordt behandeld, zal zij hem
antwoorden: Excuseer, mijnheer, maar u bestaat niet meer.
Erger
nog dan de misdaden begaan in de concentratiekampen, aldus overlever
van de nazikampen Primo Lévi, is de onverschilligheid. De grote
Russische schrijver Fjodor Michailowitsj Dostojewskij (1821-1881)
verpersoonlijkte die onverschilligheid in de figuur van Nikolaj
Stawrogin in zijn roman Demonen. Stawrogin ervaart het doen
van kwaad als een verrukking; hij beseft zijn laagheid en hij geniet
ervan; hij leeft in een angstwekkende oppervlakkigheid. Maar met de
onverschilligheid van Stawrogin schildert Dostojewskij deze van de
ganse negentiende-eeuwse Russische intelligentsia én de westerse
cultuur: het is een ontworteling, een verlies van de banden met het
levende leven, dat goddeloosheid en gewetenloosheid meebrengt: Wie
geen grond onder de voeten heeft, bezit ook geen God, zo zegt
Andrej Mysjkin in De idioot en Dostojevski laat zien hoe het
verloren gaan van de religieuze dimensie, de diepte onttrekt aan het
bestaan zelf, waardoor alles losser wordt, wat volgens hem de
oorzaak is van het toenemend aantal zelfmoorden in het toenmalige
Rusland en in de hele westerse civilisatie: De mensen verliezen
niet alleen de band met de aarde, maar evenzeer de band met elkaar.
De levende communicatie tussen de mensen onderling heeft aan diepte
verloren. Er voltrekt zich een soort desintegratie, een
versplintering van de waarachtige samen-leving tot ontelbare
geïsoleerde levens.
Uitgerekend deze door Dostojewskij raak beschreven hel wordt wordt
met een satanisch enthousiasme nagestreefd door de samenzweerders
tegen de huidige mensheid die zich verenigen in het WEF en die
elitaire samenkomsten houden in Davos en op nog andere geheim
gehouden plaatsen. Zij amuseren zich met het treffen van beslissingen
over het leven van ontelbare anderen en op die wijze trachten zij in
hun zieke geestestoestand aan zichzelf de illusie te verkopen dat
zij inderdaad zelf geen mensen zijn doch goden. Zij zijn hoe dan ook
miljardairs en derhalve hogepriesters in de eredienst aan de Mammon.
En zo duur en hoogdravend als zij hun plannen laten uitschijnen, zo
arrogant, oppervlakkig, megalomaan, laaghartig en misdadig zijn ze.
Zij hebben de mond vol over een vierde industriële revolutie en over
transhumanisme maar een overzicht van de inhoud van hun pamflet
verraadt een culturele barbarij die deze van het Derde Rijk naar de
kroon steekt en met in het verschiet een totalitarisme dat de tijd
van Goelags en van concentratiekampen in zijn schaduw stelt.
Tot hier deze
tegenwerping. Dat het wel degelijk vaker om plannen gaat, wordt
behandeld in de daarop volgende paragraaf, getiteld: Een eindeloze
rij van 'wereldverbeteraars'.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 1 maart 2023)
|