| Vrijheid van
            meningsuiting en immoraliteit Wat
            is het verschil tussen het plegen van moorden en het aanzetten ertoe?
            Want woorden zijn niet zomaar klanken en krabbels zoals bepaalde
            libertijnen ons willen laten geloven: woorden kunnen wapens zijn. Een
            bevel aan een gehoorzame kan exact dezelfde uitwerking hebben als het
            overhalen van de trekker van een geladen geweer. En heeft men het
            over ideologieën die ten strijde roepen, dan worden woorden bommen. 
             Het
            vandaag zo vaak gehoorde onderscheid tussen meer en minder humane
            vormen van terechtstelling, verkapt niet alleen de ernst van de
            misdaad maar tevens de gevaarlijke leugen dat er zoiets als
            'menselijke moord' zou kunnen bestaan. De injectienaald maakt de
            doodslag minder bloederig en misschien ook minder pijnlijk  en dit
            uiteraard vooreerst voor beul en publiek  maar geheel
            onafhankelijk van het moordwapen handhaaft zich het beoogde
            resultaat. 
             Het
            moordwapen kan zelfs volstrekt afwezig zijn en de dader of de daders
            buiten schot, zoals in het geval van onze dagelijkse dertigduizend
            hongerdoden. Hetzelfde geldt voor de spoorloze moorden van het
            spirituele soort, verkapt als suïcide: erkenning wordt uitbundig
            geëtaleerd, miskenning daarentegen doodt doeltreffend door het
            achterwege laten van handelingen waar deze levensnoodzakelijk
            zijn, en dat geschiedt uiteraard altijd zonder getuigen. 
             De
            moordpartijen van het laatst genoemde kaliber voltrekken zich
            derhalve op een immaterieel slagveld waarop ons pas een blik wordt
            gegund als dit de heersende politiek in de kaarten speelt, wat wil
            zeggen dat het vrijwel voor eeuwig en drie dagen aan het oog van de
            massa onttrokken blijft. Het volk wordt immers gewend gemaakt aan
            opgelegde  door sancties bekrachtigde  wetten en normen waarvan
            het, ingevolge het stilzwijgen dat onafwendbaar voortspruit uit
            repressie, op de koop toe gaat geloven dat de navenante plichten en
            verbodsbepalingen uit het eigen persoonlijke geweten voortkomen,
            algemeen menselijk zijn, vanzelfsprekend en zelfs natuurlijk. De
            media zorgen er wel voor dat quasi elkeen 'weldenkend' wordt en zo
            onderscheidt men de musts correct en zelfs angstvallig van de
            not dones. Een receptiementaliteit perverteert onze zielen.
            Wat in is, welke toon men dient aan te slaan, wie respect
            verdienen en wie men negeren moet: men komt het te weten als men de
            sleutels koopt voor het decoderen van de tekens die de weg wijzen.
            Men dient te betalen om erbij te kunnen blijven horen, om mee te
            kunnen blijven praten, om niet uit de boot te moeten vallen. Zij die
            onze levensmiddelen in beslag namen, heffen een tol en wie weigeren
            te betalen omdat zij oordelen dat het leven van iedereen is, krijgen
            het stempel illegaal, waarna hen de toegang tot voedsel,
            drank, kledij en onderdak wordt ontzegd. 
             En
            zo bestaat het dat anno 2016 in de veelbelovende beschaving van de EU
            met zijn luidruchtige universele mensenrechtenverklaringen, niet
            alleen een oorlog woedt met in zijn zog miljoenen vluchtelingen: het
            ongelooflijke is dat voor die vluchtelingen, aangespoeld op het
            continent der rijken, prikkeldraad wordt opgetrokken en
            concentratiekampen worden opgericht met daarin, in de prille winter
            van dit reeds verdoemde jaar, doodgevroren kinderen. Alle nog
            weerbare mannen die ternauwernood ontsnapten aan de gruwelen van de
            verdrinkingsdood welke menigeen van hun medereizigers te beurt viel,
            worden met ijzeren staven de schedels ingeslagen door neonazi's die
            in trance scanderen: "Wir sind das Volk!", "Vreemdelingen
            buiten!", Bommen op Syrië!" Ofwel, bij monde van sir David
            Attenborough: "Let them starve!" (°) Het
            volstrekt hallucinante van de hedendaagse werkelijkheid deed ons
            afdwalen van het thema maar hier is het terug: is het aanzetten tot
            moord dan niet even erg als moord? Zijn woorden zomaar krabbels of
            kunnen zij ook dodelijke wapens zijn? Bestaat er inderdaad zoiets als
            een volstrekt onstoffelijk slagveld waar perfecte misdaden zich
            voltrekken, waar moordwapens geheel ontastbaar zijn en moordenaars
            voor immer spoorloos? Een strijdperk dat bovendien meer slachtoffers
            maakt dan alle oorlogen samen doen? 
             Woorden
            gesproken door mensen met macht maar zonder zin voor
            verantwoordelijkheid, kunnen bijzonder vernietigend zijn. Wij weten
            dat goden niet zomaar tot mensen spreken en schrijven doen zij ook al
            niet. De verantwoordelijkheid van mensen die beweren in naam van een
            godheid te spreken, is dan ook bijzonder groot. Wij zijn
            groepswezens, wij vormen complexe maatschappijen en elkeen heeft zijn
            specialisme zodat wij ons wel op anderen móeten verlaten, wat
            betekent dat wij onmogelijk kunnen bestaan zonder vertrouwen of
            geloof. Maar die enorme kracht blijkt tegelijk een achilleshiel. Het
            mag duidelijk wezen dat geen straf groot genoeg kan zijn voor wie dit
            bijzondere vertrouwen misbruiken. Wie pretenderen te spreken in de
            naam van een godheid, moeten zich hiervan heel goed bewust zijn. Nu
            bestaan er mensen die beweren te spreken in de naam van God, zowel
            vandaag als in het verleden. Er zijn zelfs mensen die zich als de
            godheid zelf hebben voorgesteld. Wij kunnen niet met zekerheid zeggen
            dat zij allen liegen, maar dat zij niet allemáál de waarheid kunnen
            spreken, is een conclusie die ook elk weldenkend mens wel verplicht
            is te trekken op grond van het simpele gegeven dat zelfverklaarde
            profeten elkaar wel vaker tegenspreken. Religieuze leiders dragen
            niet alleen een verpletterende verantwoordelijkheid: zij zijn, op
            zijn zachtst uitgedrukt, sowieso verdacht. 
             Miljarden
            mensen krijgen het katholieke geloof met de paplepel toegediend door
            de zusters in de kleuterschool: reeds de allerkleinsten leren de
            mythologieën kennen van het Oude en het Nieuwe Testament, de
            vroomheid van de heiligen, de gebeden, de prenten, de beelden en de
            goede daden. Er blijkt een gemachtigde paus en een hele clerus te
            bestaan die optreden als bewaarders van het geloof, dat zo belangrijk
            schijnt voor ons voortbestaan in de eeuwigheid. Het zou volstaan om
            gedwee de tien geboden te volgen maar het ganse opzet van de religie
            kan danig intrigeren dat men algauw hunkert naar wat eigenlijk alle
            begrip te boven gaat. De katholieke theologie, met stukjes en beetjes
            bijgebracht in godsdienstlessen gegeven door de plaatsvervangers van
            de zoon van God zelf, heeft dan ook ontelbaren mateloos geboeid.
            Zoals wij het alvast allemaal geloofden te begrijpen, zijn wij
            gevallen wezens naar het voorbeeld van de duivel. Anders dan de
            duivel, die hiervoor gestraft werd met de eeuwige verdoemenis,
            beperkt onze straf zich tot dit leven waarin wij gelukkig tot inkeer
            kunnen komen, wat dan inhoudt dat wij de zoon van God als onze
            verlosser moeten erkennen. In het christendom immers wordt het
            heidendom omgekeerd: de mens moet niet langer zijn eerstgeboren zoon
            offeren aan God  God zelf offert zijn zoon aan de mensheid. Met
            zijn lijden en dood koopt Hij ons vrij. Bekeerlingen krijgen
            vergeving en keren na de dood terug naar het paradijs. En is dat niet
            een wens die elkeen koestert in het diepste van zijn hart? 
             Velen
            blijken zich weliswaar te storen aan de niet altijd goede voorbeelden
            van wie zich profileren als vertegenwoordigers van de christelijke
            ethiek en zij verliezen hun geloof. Anderen zitten die menselijke
            fouten allerminst dwars: als de leer maar volmaakt is en het zo
            verlangde inzicht dat zij belooft te verschaffen. En waar het inzicht
            achterwege blijft, wijt men dit euvel niet aan de leer doch aan de
            eigen gebrekkige kennis en zo besluit men om niet met lezen en
            studeren op te houden totdat het verhoopte inzicht wordt bereikt en
            quasi alles moet daarvoor wijken. Het
            resultaat van die studie schenkt bij wijlen een grote bevrediging
            maar vaak is het een vrede van korte duur: er rijzen vragen, de
            theorie blijkt onaf, er duiken innerlijke tegenspraken op en er lonkt
            een levenspraktijk die overhelt naar mystiek. In zijn jeugd kan men
            in een relatief korte tijdspanne veel uitproberen en ervaren en omdat
            men dat alles voor de eerste keer doet, laat men zich er ook
            makkelijk door begoochelen. Het leven lijkt geduldig als men jong is,
            maar de jaren vliegen en eenmaal zijn gevorderde leeftijd een mens
            bewust maakt van zijn eindigheid, gaat de tijd dringen en beseft men
            ineens dat het antwoord op die ene grote vraag waarvoor men bijna
            alles heeft uitgesteld, nooit komen zal. Het vreemde is dan wel dat
            men het zoeken niet opgeeft, integendeel: waar de theorie steken laat
            vallen, probeert men die eigenhandig op te rapen; men tracht hiaten
            weg te werken en men fabriceert prompt een verhoopt verbeterde versie
            van de manke theologie. 
             Uiteraard
            kan dit zelfbedrog niet heel lang duren en men vraagt zich af of men
            niet reeds in zijn jeugd op een zijspoor is beland. Hebben diegenen
            die bij hoog en bij laag staande hielden dat zij spraken in de naam
            van de godheid, ons dan voor de gek gehouden? Hebben zij ons, toen
            wij nog weerloze kinderen waren en wij vol vertrouwen openstonden
            voor wat onze ouders en onze meesters leerden, dan leugens verteld?
            En als dat het geval is: hebben zij dat  bewust gedaan of is het
            eigen aan de mens dat hij aldus zichzelf als soort om de tuin leidt?
            Andermaal: de logica gebiedt ons om aan te nemen dat dit vaker
            gebeurt daar velen zich uitgeven voor goden of profeten terwijl zij
            elkaar zo vaak tegenspreken. En blijkt nu niet het meest
            waarschijnlijke scenario het volgende: dat ons geloof van onszelf
            afkomstig is en dat wij het smeden zoals wij ook onze ploegen smeden,
            omdat een mens niet leeft van brood alleen? 
             Maar
            opnieuw dwalen wij af van het onderwerp: is er enig verschil tussen
            het plegen van moorden en het aanzetten ertoe? En maken zij die in
            Gods naam beweren te spreken zich niet schuldig daaraan van zodra
            zij, nog voordat de tijden ten einde zijn, in de huid van de
            opperrechter kruipen om ons te verdelen in schapen en bokken? Een
            theologie kan danig betoverend zijn, dat men er levenslang in opgaat
            omdat men erdoor gestrikt wordt zoals een vlieg in een web: zoals
            gezegd, streeft men eerst naar inzicht, maar blijkt de theorie mank,
            dan probeert men ze op te lappen in plaats van ze te verwerpen 
            men is er immers aan gehecht geraakt gedurende de vele jaren van
            toegewijde studie. Tegelijk  wat zo mogelijk nog erger is 
            verliest men de feiten uit het oog welke zich, alle geestelijkheid
            ten spijt, blijven afspelen in de stoffelijke werkelijkheid. Want
            waar Christus, door de duivel meegenomen op een hoge berg, weigerde
            om daar voor hem een knieval te doen in ruil voor de wereldse rijken,
            blijkt de paus zich de titel van staatshoofd te laten opspelden door
            Hitler's evenknie in het fascistische Italië  Benito Mussolini.
            "Mijn rijk is niet van deze wereld", maar daar ziet de
            onfeilbare geen graten in, en hij doet prompt zaken met de duivel,
            want voor wat hoort wat: als na de Tweede Wereldoorlog de koningen
            van de hel, met op hun geweten zo'n zes miljoen joden, zigeuners,
            homo's, geesteszieken en nog andere soorten van uitgerangeerden,
            Duitsland willen ontvluchten, is het de hogere clerus die de
            koelbloedige moordenaars van valse identiteiten en van reisdocumenten
            voorziet: Jozef Mengele, Klaus Barbie en nog talloze andere beulen
            kunnen zich in alle sereniteit via de rattenlijn in Latijns-Amerika
            gaan vestigen, waar ze op de koop toe kunnen doorgaan met het
            beoefenen van hun martelkunsten  Barbie als expert-ondervrager van
            de Boliviaanse dictators, Mengele in Brazilië als
            abortusspecialist... 
             Kunnen
            woorden dan moorden?  zo luidde onze eerste vraag en weer dwaalden
            wij af, alsof de woorden, geschrokken, voor zichzelf op de loop
            gingen. En het verhaal van zopas herinnert onafwendbaar aan Mein
            Kampf  dat dezer dagen herdrukt
            wordt nadat nog niet zo lang geleden de oude Simon Wiesenthal er met
            zijn laatste krachten nog in slaagde om de verkoop van het haatboek
            in Duitsland aan banden te leggen, daar dit testament van een
            grootheidswaanzinnige dat ganse bevolkingsgroepen demoniseert,
            tallozen effectief heeft aangezet tot zowat de grootste volkerenmoord
            in de geschiedenis. Vandaag herhaalt zich in Europa een scenario, zo
            gelijkend op het doemscenario van de nazi's, dat het net zoals dat
            vervloekte boek wel een complete herdruk van die geschiedenis lijkt. 
             Rechtse
            fundamentalisten hebben zich verenigd en als het waar is dat de
            gematigde islam haar fundamentalisten-terroristen de hand boven het
            hoofd houdt, dan heeft zij dat geleerd van de katholieken: de naam
            van een hoofdredacteur van het rechts-katholieke blad Catholica
            waarin notoire katholieken regelmatig artikels schreven, stond op de
            mailinglist van massamoordenaar Anders Breivik, wiens grote
            inspiratiebron naar diens eigen zeggen niemand anders bleek dan een
            kamerlid van het Vlaams Belang, een rechts-katholieke conservatieve
            islamofobe homojager, actief op extremistische weblogs gelieerd aan
            Catholica. (°°) Het angstwekkende aan de situatie is dat het
            inzake extreemrechts niet langer om een kleine minderheid gaat:
            gestaag werkt zich dezer dagen het zieke gedachtengoed van de
            intoleranten naar de voorgrond en krijgt het de massa mee. "60.000
            Deutsche Mark per dag kost deze zieke: het is ook uw geld,
            landgenoten!"  met die woorden kreeg Hitler de massa op zijn
            hand voor zijn euthanasieprogramma dat het opruimen van alle
            'zwakkelingen' op het oog had. (°°°) Ja,
            ook de woorden behoren tot de dingen en het is moordenaars eender
            waarmee zij moorden: zij kunnen dat doen met een Kalasjnikovs maar
            evengoed met een heiligenbeeld of, als het hun zo best uitkomt, met
            woorden. De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat
            beschermd hoort te worden, net zoals heiligenbeelden die behoren tot
            het culturele erfgoed, samen met de heilige boeken uit het verre
            verleden. Maar als doodslag aantoonbaar gepleegd wordt met
            gebruikmaking van een heiligenbeeld, zal geen rechter oordelen dat
            het nooit de bedoeling van de moordenaar kon geweest zijn om te
            doden, omdat ook hij weet dat in principe om het even wat zich kan
            lenen tot moordwapen. Het is niet omdat een heiligenbeeld niet
            voorbestemd is om mee te doden, dat het door niemand met dit doel kan
            worden gebruikt. En precies hetzelfde geldt voor woorden: zij dienen
            allerminst om mee te moorden, maar als moordenaars in welbepaalde
            woorden een wapen zien en bovendien een wapen dat tot een perfecte
            moord kan leiden, dan zullen zij, zo dunkt het mij, niet aarzelen. 
             De
            voorbeelden hoger in de tekst zijn allerminst overdreven en wij weten
            intussen allen dat het ooit zo makkelijk onder de mat geveegde  en
            vaak louter verbale  pestgedrag lang niet zo onschuldig is als
            sommigen ons wilden laten geloven. Als de statistieken onmiskenbaar
            aangeven dat het zelfmoordcijfer bij jonge homo's ongemeen hoog is,
            terwijl homoseksualiteit door menige religie als zondig of doodzondig
            wordt beschouwd, is het in feite onbegrijpelijk dat een beschaafd
            land nog langer het betreffende godsdienstonderricht niet alleen
            duldt maar bovendien financiert, temeer daar het ook nog strijdig is
            met de inhoud van de Universele Verklaring van de Rechten van de
            Mens. Waar door toedoen van de godsdienstvrijheid kinderen van hun
            vrijheid worden beroofd  indoctrinatie is in wezen
            vrijheidsberoving  , is sprake van een verknechtende vrijheid: het
            gaat daar om de vrijheid van de misdadiger die de vrijheid van zijn
            slachtoffer verknecht. Hetzelfde geldt uiteraard voor de vrijheid van
            meningsuiting: waar woorden belasteren of moorden, wordt weliswaar de
            vrijheid van de lasteraar of de moordenaar gerespecteerd, maar de
            vrijheid van het slachtoffer wordt met de voeten getreden. Wie dit
            goedkeuren, scharen zich derhalve achter het recht van de sterkste:
            zij handelen volstrekt immoreel. 
             (Jan
            Bauwens, 11 februari 2016) Verwijzingen: (°)
            http://www.dailymail.co.uk/news/article-2424129/Sir-David-Attenborough-Sending-food-Africa-solve-famine-barmy.html
            ; http://www.storyleak.com/attenborough-stop-feeding-third-world-reduce-population/
            ; http://countdowntozerotime.com/2013/09/19/psychopath-sir-david-attenborough-calls-for-mass-third-world-sterilization-and-starvation-to-reduce-world-population/
            ; (°°)
            http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/07/24/killer-breivik-over-zijn-ideologische-wortels
            ; http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2824465/2011/08/01/Nieuw-katholiek-bloedfanatiek-en-op-de-adreslijst-van-Breivik.dhtml
            
             (°°°)
            http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=1556061  
             
 
 
 
 |