Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
06-04-2022
Het probleem van lichaam en ziel - Aflevering 3: Pasen
Het
probleem van lichaam en ziel
Aflevering
3: Pasen
De
kaars offert zich aan de vlam. De wassen kaars offert zich aan de
ongrijpbare vlam. De stoffelijke kaars offert zich aan de
onstoffelijke vlam. De individuele stoffelijke kaars offert zich aan
het universele vuur van haar vlam. Het vuur transformeert de was van
de kaars in roet en rook maar ook in de warmte die leven schenkt. De
kaars wordt kleiner, de hoeveelheid warmte neemt toe. De kaars raakt
opgebrand, in haar warmte wassen bloemen, geen wassen bloemen doch
levende want groeiende. Activiteit transformeert stof tot geest. Het
lichaam wordt ouder en takelt af, de geest die eraan ontspruit wordt
jonger en leniger en komt steeds dichter bij de grote 'moedergeest'
en nadert de Waarheid.
Er
is geen betere bestemming denkbaar voor de was van de kaars dan op te
branden voor het vuur dat heilig is omdat het heiligt, omdat het heel
maakt, omdat het wat dood is, geneest en het geneest het dode in die
mate dat het levend wordt en zo dankt alle leven zichzelf aan de zon.
Op hun beurt zijn de levende lichamen de kaarsen die pas in de
activiteit van hun branden de ware bestemming vinden: het vuur
nestelt zich in hun schoot en doet daar het leven branden, brengt het
tot volle bloei en doet de geest daaruit ontvonken. Zo dragen de
lichamen de geest door de wereld en zij ontsteken op hun beurt vele
anderen, zodat wat eerst van dode was was, in een levend lichaam
wordt veranderd; zodat wat eerst koud was, warm wordt; zodat wat
eerst verzonken was in diepe slaap en onbewust, tot bewegen komt, tot
lopen, tot dansen, tot spreken, tot zingen.
Het
zingen van het vuur zindert doorheen de ganse kosmos en probeert hem
te verlichten, ontelbare zonnen houden het vuur al licht schenkend
vast en broeden met engelengeduld de eieren van de geest uit. Het ei
vindt geen betere bestemming dan door het kuiken verorberd te worden,
de schaal wordt open gepikt en afgeworpen, het kuiken wordt vogel,
krijgt vleugels en verheft zich met het allermooiste gezang dat ooit
op aarde werd gehoord tot in de hoogste sferen om daar geheel
onttrokken aan de zwaarte van de stof, met het onverhoopte wonder van
het vliegen hulde te brengen aan de geest van het vuur, dat de
levenschenkende warmte blijkt maar meteen ook het geestrijke licht
dat zichtbaar maakt wat is.
Wie
vervuld van geest ten slotte goed hebben leren kijken, moeten het op
den duur ook zien: dat er geen einde te bespeuren valt aan wat
eenmaal is opgeklommen uit de diepten van de kosmos die wij voor
duisternis hielden tot op de dag dat wij ontdekten dat wat wij eerst
voor graven hielden, schatkamers zijn. Zoals wij nu ook weten dat in
de diepst verborgen kloven van de oceaan, onderzeese vulkanische
vonken het leven doen ontstaan. Dit eindeloos zichzelf overtreffende
zijn - stof, door vuur verbrand tot warmte, leven, geest en dan nog
een eindeloze serie van steeds hogere vormen waarvan alleen de kunst
een idee kon geven - is misschien wel datgene wat met Pasen wordt
gevierd.
(J.B., 6
april 2022)
05-04-2022
Het probleem van lichaam en ziel Aflevering 2: Conditionering, determinisme en vrijheid
Het
probleem van lichaam en ziel
Aflevering
2: Conditionering, determinisme en vrijheid
Reductionisme,
dat is de basis van de menigvuldige misvattingen over de relatie
tussen lichaam en geest waarvan het materialisme en het idealisme de
meest bekende zijn. Ook de moderne werkelijkheidsopvatting van het
zogenaamde microreductionisme is daarmee verwant en het grote drama
is dat deze aanvankelijk louter positief wetenschappelijke opvatting
in bij uitstek de moderne fysica ook in het werkelijkheidsbeeld als
zodanig is naar binnen gesluisd zodat dit werkelijkheidsbeeld in
wezen geperverteerd is: wijsgeren die deze benaming eigenlijk niet
verdienen, hebben geheel arbitrair gesteld dat de grond van de
werkelijkheid als zodanig bestaat uit de aannames die een zekere
fysica funderen, terwijl de fysica zich sowieso welbewust beperkt tot
de stoffelijke werkelijkheid. Alleen al het bestaan van
betekenisvolle zinnen, kunst en humaniteit zetten elk
reductionistisch filosofisch gedrocht te kijk als een van de
schromelijkste aberraties uit dit tijdperk van verblinding, leugen en
bedrog. Een exponent daarvan vindt men in de 'filosofische' meningen
van Daniël Dennett en zijn volgelingen alsook in de 'ethiek' van
figuren zoals Peter Singer en andere aanhangers van het sentiëntisme.
De
kern van het reductionisme is in wezen de-subjectivering: men doet
daarbij alsof er een werkelijkheid op zichzelf bestaat, dit wil
zeggen, zonder dat er subjecten hoeven te zijn die daarvan deel
uitmaken en voor wie deze werkelijkheid betekenis heeft. Zo zou men
er dan vanuit gaan dat een hamer op zich kon bestaan, dus zonder
gebruiker. Of een Nederlandse zin, zonder een mens die deze zin
uitspreekt of begrijpt. Of een ganse kosmos... zonder bewustzijn. Het
is bijna niet te vatten hoe aanhangers van het reductionisme niet
blijken in te zien dat de dingen samenvallen met hun betekenis, die
eigenlijk hun 'geest' is, terwijl hun materiëel-energetische
component slechts hun drager is of dus hun 'lichaam', zoals ook het
woordbeeld of de klank het lichaam is van een woord, waarvan de
betekenis, die in een heel andere wereld bestaat dan de
energetisch-materiële, zijn geest is. Het is dan uiteraard de geest
die de woorden voortbrengt teneinde bijvoorbeeld iets betekenisvols
te kunnen mededelen aan een ander, die weliswaar aanvankelijk alleen
maar geluiden waarneemt met het gehoorzintuig maar die deze klanken
dan terug omzet in de daaraan toegekende betekenissen welke zij voor
iedereen die van het taalgebied in kwestie deel uitmaakt, behouden
dankzij het principe van de trouw of het zich onderwerpen aan eens
gemaakte afspraken.
De
neiging tot reductionisme kan nu nergens anders zijn oorsprong vinden
dan in de drang om te heersen: zoals een dictator zijn onderdanen wil
herleiden tot een massa van allemaal dezelfde individuen teneinde hen
te kunnen manipuleren en hen te kunnen inzetten als een aan hem
gehoorzaam instrument, zo ook wil men de werkelijkheid reduceren tot
een constructie bestaande uit zogenaamde 'elementaire bouwstenen'.
Wat een vergissing is, zoals reeds Augustinus van Hippo (354-430)
opmerkte, alleen al omdat de werkelijke dingen helemaal niet
geconstrueerd zijn: dat lijkt alleen maar zo omdat wij kijken met de
bril van de ingenieur die met stenen een huis bouwt en die met bomen
een bos fabriceert, terwijl stenen noch bomen maaksels zijn, trouwens
evenmin als de mensen waaruit dictators gehoorzame massa's pogen te
maken. Het is zonde om mensen te herleiden tot bouwstenen van een
massa omdat deze reductie een feitelijke genocide vooronderstelt.
Het
fabriceren van gehoorzame massa's uit mensen is pas mogelijk nadat
die mensen eerst ontmenselijkt werden om daarna dienst te kunnen doen
als de manipuleerbare grondstof, de lege hulzen waaruit de dictator
zijn manipuleerbare massa construeert. Ofschoon het er alle schijn
van heeft dat een massa is opgebouwd uit mensen, is dat allerminst
het geval en daarom ook overstijgt de massa allerminst de mensen
waaruit een dictator haar lijkt te construeren: de massa is een
fabricaat uit ontmenselijkte mensen, zoals de inhoud van een
beenhouwerij bestaat uit eerst gedode dieren. En zoals mensen
onvergelijkbaar veel meer zijn dan de massa (die uit mensen lijkt te
zijn geconstrueerd terwijl dat niet het geval is omdat het om
ontmenselijkte individuen gaat), zo ook overtreffen cultuurproducten
zoals kasten en huizen geenszins de levende bomen waaruit ze zijn
gemaakt omdat zij gefabriceerd worden uit afgezaagde, dode bomen.
Evenzo overtreft de cultuur zelf nimmer de natuur waarop dit
menselijk maaksel vegeteert en zo bijvoorbeeld is het ook de grootste
frustratie van elke kunstenaar te moeten beseffen dat zijn werk de
natuurlijke schoonheid nooit kan evenaren: aan de schepping kan hij
op de keper helemaal niets toevoegen, in het beste geval kan hij er
slechts naar verwijzen.
Bij
het bruikbaar maken van mensen voor de vorming van een massa die zijn
gehoorzaam instrument moet zijn, dient een dictator vooreerst de
vrijheid of de vrije wil aan de te onderwerpen individuen te
ontnemen. In het communisme gebeurt dat vanuit een ideologie die
stoelt op mechanismen van conditionering verbonden met de theorie van
de Russische psycholoog Ivan Setsjenov (1829-1905), evenwel
toegeschreven aan diens volgeling, de allerminst communistisch
gezinde Russische fysioloog Ivan Pavlov (1849-1936), die voor zijn
spreekwoordelijke hond(en) in Sint-Petersburg een standbeeld liet
oprichten. De Amerikaanse psycholoog Burrhus Skinner (1904-1990)
ontwikkelde een op conditionering gebaseerde gedragstheorie, het
(radicaal) behaviorisme. In het filosofisch behaviorisme wordt ook
het denken (dat als een vorm van gedrag wordt gezien) als volledig
geconditioneerd beschouwd, wat uiteraard bijzonder reductionistisch
is. Wie deze opvattingen zijn toegedaan, blijken niet in te zien dat
het determinisme (van de dode stof en van de geconditioneerde
levensfuncties) niet alleen feitelijk is maar tevens een conditio
sine qua non voor de mogelijkheid van de vrije wil, zodat de twee
elkaar allerminst uitsluiten: vrijheid vergt anticipatie en
anticiperen is pas mogelijk als men kan inschatten wat te gebeuren
staat, waartoe deterministische wetten een absolute voorwaarde zijn.
Het
probleem van lichaam en ziel: Monisme, dualisme en infinitisme, of:
alles is in superpositie, niets bestaat echt én alles bestaat echt
Wie
een heel klein beetje vertrouwd is met elementaire meetkunde en
algebra, zal op de hoogte zijn van het probleem van de
incommensurabiliteit (of de onvergelijkbaarheid) van een lijnstuk met
een cirkelomtrek (of van rechten met krommen in het algemeen) waarvan
het getal πbij
manier van spreken het 'levend bewijs' is: π
is een nimmer te schrijven getal dat ontstaat wanneer men probeert om
de verhouding uit te drukken tussen de omtrek en de diameter van een
cirkel. De twee bestaan namelijk elk in een andere wereld omdat zij
elk een eigen 'Adam', een eigen vertrekpunt, een eigen eenheidslengte
hebben: de eenheidslengte van een lijnstuk is een lijnstuk, die van
een cirkel is een cirkel.
Neemt
men een gegeven cirkelomtrek als lengte-eenheid, dan kan men (door de
diameter van de cirkel te vermenigvuldigen) moeiteloos exact een
tweede cirkel tekenen waarvan de omtrek een veelvoud is van de eerste
maar vergelijkt men een cirkel met een lijnstuk dan loopt dit altijd
fout. Als men vooraf een lijnstuk als eenheidsmaat stelt, dan kan men
daaruit nooit een perfecte afmeting verkrijgen voor de cirkelomtrek
die men op grond daarvan vormt. Vertrekt men daarentegen van een
gegeven cirkelomtrek waarvan men aanneemt dat hij een eenheidslengte
heeft, dan kan men wel cirkels construeren waarvan de omtrek een
perfect veelvoud van de eerste gegeven cirkel zijn maar nooit zal men
dan de diameter in een reëel bestaand getal kunnen uitdrukken.
Rechten en cirkels bevinden zich elk in een eigen wereld omdat zij
elk een eigen oorsprong hebben, namelijk een eigen eenheidslengte en
die twee werelden zijn nimmer perfect te overbruggen, wat wil zeggen
dat er geen derde wereld bestaat waarin die twee ook écht (dit wil
zeggen: als reële getallen) bestaan.
Maar
wat het geval is in de 'eenvoudige' wereld van de wiskunde, zal
uiteraard ook het geval zijn in de werelden buiten de wiskundige en
zo kan met zekerheid worden gesteld dat lichaam en geest
onverenigbaar zijn of onvergelijkbaar omdat zij elk vanuit andere,
eigen beginselen vertrekken: Wat
uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is,
is geest.
(Joh. 3:6). Meteen wordt ook duidelijk dat het vermenigvuldigen van
het aantal werelden of dus het zoeken naar een wereld die een zo
groot mogelijk aantal verschillende werelden bevat, alleen maar kan
resulteren in een wereld waarin helemaal niets meer echt of onecht
is, een wereld waarin alles zweeft en waarin de dingen nu eens echt
zijn, dan weer minder echt, naar gelang onze voortdurend veranderende
positie die wij daar tegenover innemen. En omdat deze beschrijving
van onze dagelijkse werkelijkheid spontaan doet denken aan de manier
waarop de kwantumwereld wordt voorgesteld, zou men kunnen vermoeden
dat die beschrijving toch niet helemaal fout kan zijn.
Appelen
kunnen niet vergeleken worden met citroenen en dat betekent dat men
het wel vanzelfsprekend kan vinden om uit een mand appelen de
grootste te kiezen maar van zodra men moet kiezen tussen appelen en
citroenen, is de grootte niet langer het enige criterium en wordt het
heel moeilijk om de twee te vergelijken. Geld zou hier een oplossing
kunnen brengen wanneer het ook mogelijk was om alles volledig uit te
drukken in zijn prijs of in zijn marktwaarde maar omdat dit niet het
geval is, worden daar waar men uitgaat van het tegendeel, essentiële
zaken over het hoofd gezien. Zo zijn mensen niet herleidbaar tot een
prijs, al neigt men er wel toe om dat te gaan geloven waar mensen hun
arbeid(stijd) verkopen. Echter, omdat zij dit niet uit vrije wil doen
doch uit noodzaak ingevolge een mechanisme van chantage inherent aan
de kapitalistische economie (het inlossen van basisbehoeften vergt
geld dat op zijn beurt levenstijd opeist). De begane fout is
dramatisch en zij treedt ook op waar lichaam en geest onderling
worden vergeleken.
Sommigen
drukken geest uit in termen van materie ofwel andersom. Men gelooft
bijvoorbeeld dat de geest, of dan toch het geheugen, met de hersenen
samenvalt, of dan toch met de werking van de hersenen. Anderen
geloven dat alle dingen, en dus ook de materie en de hersenen, eerst
binnen de geest bestaan als idee. Maar zoals dat ook het geval is
waar men op de hoger aangegeven wijze lijnstukken met cirkels
vergelijkt, kan men materie en geest ook beschouwen als zaken met een
eigen, andere oorsprong. Alleen is het zo dat er in de totaliteit van
de werkelijkheid niet twee (onderling onvergelijkbare) werkelijkheden
bestaan doch een ontelbaar aantal. Waarbij zoals gezegd niets op een
correcte manier kan uitgedrukt worden in termen van iets anders:
alles is ofwel onecht ofwel echt ofwel iets tussen die twee, naar
gelang de (constant veranderende) positie waarin men zichzelf bevindt
en waarin zich alle andere dingen bevinden. Alles zweeft.
(J.B., 1
april 2022).
30-03-2022
Oorlogspropaganda
Oorlogspropaganda
Het
woord 'propaganda' betekent 'voortplanting' en werd voor het eerst
gebruikt in 1622 toen het Vaticaan de Sacra
Congregatio de Propaganda Fide (Heilige
Congregatie voor de Voorplanting van het Geloof)
stichtte. (1) Propaganda heeft te maken met ledenwerving middels
eenzijdige of verzonnen informatie. (2) Van eenzijdigheid is algauw
sprake van zodra kritiek en oppositie ontbreken of verboden worden,
wat herinnert aan de 'corona-commissie' welke via de media het volk
voorhield om 'enkel te luisteren naar het officiële nieuws' (3)
zodat onder meer dit facet van de pandemie niet alleen direct verwees
naar de Denkpolitie in de dystopie uit 1984
van George Orwell maar evengoed deed denken aan oorlogspropaganda
zonder meer. De
'newspeak' onder Big Brother weert alle meningen die niet afkomstig
zijn van 'de Partij' want die zijn 'misdenk' of 'crimethink'. Zoals
Michel Foucault het zegt, moet verborgen blijven waar de macht
vandaan komt. Het is puur zelfbedrog als wij alleen het officiële
nieuws beluisteren en denken dat democratie bestaan kan zonder
onafhankelijkheid, inspraak van het volk, buitenstaanders en kritiek.
Blinde gehoorzaamheid aan leiders zoals in de beruchte uitvlucht
'Befehl ist Befehl'
ontslaat ons immers
niet van onze plichten jegens onze medemensen en jegens de waarheid
als zodanig. De ijver waarmee mensen een complot dat tegen hen
gesmeed wordt, ontkennen, is recht evenredig met de angst voor het
besef van de onherbergzaamheid van deze wereld. (4) Het moedwillig
verketteren in België van geleerden zoals dr. Geert Vanden Bossche
omwille van diens inmiddels bewaarheide waarschuwing dat
massavaccinatie tijdens de pandemie onafwendbaar leidt tot een
uitbarsting van mutaties van het betrokken virus en de arrestatie in
Nederland van Wim Engel en andere gewetensvolle activisten die in het
vuur van de waanzin van de technocraten een lans breken ter
verdediging van onder meer de kinderrechten, onderstrepen de ernst
van de toestand die onafwendbaar uitdraait op een wereldoorlog die
zichzelf nog altijd niet in de ogen durft te kijken.
Propaganda
is indoctrinatie (een vorm van manipulatie, eigen aan totalitaire
regimes) waarvan vroeger radio en vandaag ook televisie de uitgelezen
instrumenten zijn omdat zij de communicatie in slechts één enkele
richting dulden - het hoofdkenmerk van het bevel - terwijl het
internet dat principieel vrije mededeling van mening en dialoog
toelaat, geschuwd wordt sinds het enkele jaren geleden de opstand in
de Noord-Afrikaanse dictaturen faciliteerde en om die reden worden
momenteel vrije zenders alsook bloggers massaal de mond gesnoerd
terwijl onder oneigenlijke voorwendsels ook fysieke samenscholingen
verboden worden en door verregaande controle onmogelijk gemaakt wat,
Heinrich Heine indachtig, een gewis voorteken is van fysiek geweld,
repressie en uiteindelijk ook mobilisering van de massa tot oorlog.
Manipulatie
en indoctrinatie worden nog versterkt door een eenheidsdenken dat
massa's in één welbepaalde richting dwingt. Terwijl tot voor kort
de waarde van de dingen en ook die van de mensen quasi louter in
economische termen werd uitgedrukt, geldt ingevolge het feit dat het
verlengstuk van de economie de oorlog is, dat de op christelijke
leest geschoeide morele vanzelfsprekendheden van weleer stelselmatig
het onderspit delven ten voordele van het botte recht van de
sterkste, het geweld en de terreur waarmee de onwaarden van de nieuwe
normen aan de massa worden opgelegd. Propaganda of geweld middels
ideeën is daartoe het uitgelezen middel.
Wie
zich middenin een oorlog bevinden, verliezen alras de
afstandelijkheid die wel wordt aan de dag gelegd met betrekking tot
voorbije oorlogen en conflicten in afgelegen gebieden; men denkt er
dan niet aan om de informatie die van het eigen regime afkomstig is,
met argusogen te bekijken omdat de persoonlijke betrokkenheid
partijdig maakt. Toch is het een onbetwistbaar feit dat in tijden
van oorlog, navenante oorlogspropaganda altijd van de partij is. Het
is daarbij een quasie onuitgesproken realiteit dat tijdens het zich
vormen van de elkaar te bestrijden kampen, alle betrokkenen in feite
lijden aan een zekere verdwazing welke hen belet om zich te keren
tegen de zich naar voren werkende formaties, ook wanneer zij
aanvankelijk niet geneigd waren om diegenen als hun vijand te aanzien
die uiteindelijk als dusdanig uit de bus komen. Er bestaat derhalve
een toestand van onbeslistheid welke aan de betrokkenen verbiedt om
openlijk een persoonlijke keuze te maken vooraleer die door de
heersende machthebbers werd bepaald en dus in feite afgedwongen. Door
eigen winzucht geneigd om de kant van de sterkste te kiezen, moet men
immers nog het ogenblik afwachten waarop zich na de onvoorspelbare
formatie van de strijdende partijen de sterkste als zodanig heeft
geprofileerd. Uitgerekend gedurende dat vormingsproces van de
verschillende partijen speelt propaganda haar hoofdrol en per
definitie is zij dan allerminst objectieve informatie doch leugen en
bedrog welke zich als objectieve informatie wil doen overkomen. Deze
'kunst van het liegen' beperkt zich niet tot de gekende retorica:
omdat zij massa's moet overtuigen, neemt zij allerminst haar
toevlucht tot de rede en neemt zij evenwel onder de mom van
redelijkheid haar toevlucht tot opzettelijke leugens, dreiging en
terreur met het grofste geweld.
(3)
In de televisionele
corona-update van 21 maart 2020 gebood de woordvoerder van het
Nationaal Crisiscentrum Yves Stevens letterlijk: "Volg
eerst en vooral enkel het officiële nieuws op. Ga niet verder op
geruchten, vals nieuws, enzovoort, enzovoort. Dat kan alleen maar
onzekerheid veroorzaken." Alsof
er iets was dat meer onzekerheid kon zaaien dan het verbod op vrije
mening, want dat is het verbod op kritische bedenkingen en het
stellen van vragen. En meteen voegde hij daar aan toe dat een
speciaal opgeleid team psychosociale steun zal verlenen aan burgers
die met onzekerheden zouden kampen.
In
Antisemitism, het eerste deel van haar werk The Origins of
Totalitarianism, onderstreept Hannah Arendt met betrekking tot
terreur het cruciale kenmerk: terreur maakt slachtoffers naar
volstrekte willekeur. Terreur, aldus Hannah Arendt, dient niet om uit
te roeien of om bang te maken maar om te heersen over een gehoorzame
massa.(1) Met terreur wordt een ideologie opgelegd.
(2)
Bij
terreur is iedereen potentieel slachtoffer, niemand is nog veilig
want schuld en onschuld spelen helemaal geen rol meer. Bij terreur
kan de veiligheid zelf door niemand nog worden verzekerd, er heerst
dan een totale onwetendheid over de toekomst, er zijn niet langer
mogelijkheden tot voorzichtigheid of tot preventie, wat eigenlijk
betekent dat ook de vrijheid opgeheven werd omdat vrijheid pas
mogelijk is waar men ook in staat is om te anticiperen op de gevolgen
van zijn daden. Terreur is een voortdurende dreiging en eigen aan de
dreiging is dat de genoemde onwetendheid haar blinde geweld nog
vermenigvuldigt: waar bombardementen dreigen, moet men dag en nacht
op zijn hoede zijn. Effectieve belastingencontrole zal minder dan één
percent van de burgers treffen maar een dreiging van forse boetes
maakt dat door de band iedereen altijd keurig zijn taksen betaalt. De
onwetendheid omtrent het feit of men zelf gecontroleerd zal worden,
vermenigvuldigt de impact van het systeem. Onwetendheid voedt de
jacht op zekerheid waaraan verzekeringsmakelaars hun rijkdom danken
maar die bij terreur fataal buiten bereik blijft, terwijl niets meer
zenuwslopend is dan te leven in onzekerheid. Cancer, quand c'
est?, zo vertolkt Stromae die onmacht omtrent gezondheid en
zij is hetzelfde euvel dat wie achterblijven treft na de verdwijning
van hun naasten en ook alle betrokkenen bij het oorlogsfront. Oorlog
is terreur.
Wie
naar het front moeten, worden geterroriseerd: enerzijds door hun
aanvallers maar anderzijds ook en vooral door hun eigen oversten,
namelijk waar die geen betere uitkomst zien dan geweld met geweld te
beantwoorden. Voor wie opgeroepen worden ten oorlog, rest slechts de
keuze tussen het heldendom en de lafheid, waarbij de beide
uiteindelijk de dood tot gevolg hebben: in het geval van het
heldendom is dat de fysieke dood terwijl wie zich door (al dan niet
reële) lafhartigheid van de eigen ziel benemen, zichzelf overleven,
wat nog erger is dan de fysieke dood omdat zij voor de rest van hun
dagen, de (al dan niet vermeende) dood van hun mens-zijn bewust
moeten beleven.
Het
heldendom is bovendien maar al te dikwijls bijzonder verraderlijk
verbonden met de onwetendheid, met de roekeloosheid, met het
zelfbedrog en uiteindelijk met het bedrog tout-court (van bij uitstek
de blikken medailles en de betonnen standbeelden). Helden delen in
een onwetendheid waar zij klakkeloos geloven wat hun sluwe oversten
hen opleggen vanuit hun veilige schuilkelders, namelijk dat zij in de
oorlog sneuvelend een heilige plicht vervullen jegens vrouw en kind
en de kerk giet nog heilige olie op dit vuur met de uitleg dat dit
geven van zijn leven voor zijn naaste getuigt van de
allerhoogste liefde. Edoch, dat niet naastenliefde doch sociale druk
en derhalve de vrees voor verbanning uit de maatschappij hier de
eigenlijke drijfveer is, begint pas te dagen als uit lange tijd
geheim gehouden documenten blijkt dat in de reddingssloepen bij de
ramp van de Titanic uitsluitend volwassen mannen zaten en dat de
eersteklassers, onder wie tal van leidinggevende figuren, de hekkens
van de compartimenten van de lager geklasseerden op het schip,
haastig afsloten toen duidelijk werd dat The Unsinkable water
maakte. Van naastenliefde was ook nauwelijks sprake ter gelegenheid
van het experiment van Millgram, dat daarentegen de gehoorzaamheid
aan bevelhebbers en derhalve de zorg voor het eigen hachje (ten koste
van andermans leven) als de ware drijfveer voor de beslissingen van
het gros der mensen aan het licht bracht.
In
zijn Alzo sprak Zarathoestra schrijft Friedrich Nietzsche:
Met bloed schreven zij tekenen op de weg, die zij gegaan waren;
en hun dwaasheid leerde, dat men met bloed de waarheid bewijst. Doch
bloed is de slechtste getuige der waarheid; bloed vergiftigt de
zuiverste leer nog tot waan en tot haat der harten. (3)
Oordeel
derhalve zelf: zijn helden dan te vinden onder hen die er
gewapenderhand en zodoende welbewust op uit zijn om anderen te doden
- die overigens eveneens hun heilige plicht vervullen jegens
vrouw en kind - of vindt men hen veeleer onder wie hun leven aan hun
naasten schenken door het te transformeren in (vaak ondergewaardeerd)
werk ten bate van het leven van wie zij liefhebben?
(J.B.,
28 maart 2022)
Verwijzingen:
(1)
Hannah Arendt, The Origins of Totalitarianism, Pinguin
Classics 2017 (1951), pag. 7: A fundamental difference between
modern dictatorships and all other tyrannies of the past is that
terror is no longer used as a means to exterminate and frighten
opponents, but as an instrument to rule masses of people who are
perfectly obedient.
(2)
Ib., pp. 7-8: In order to establish a totalitarian regime,
terror must be presented as an instrument for carrying out a specific
ideology (...).
(3)
Friedrich Wilhelm Nietzsche, Aldus
sprak Zarathoestra. Een boek voor allen en voor niemand,
in een vertaling van P. Endt en H. Marsman, Wereldbibliotheek bv.,
Amsterdam, 2021, pag. 82. (Oorspronkelijk:Nietzsche,
F.W. (1892), Also
sprach Zarathustra. Ein Buch für Alle und Keinen,
1883-1885, 1. vollständige Ausgabe aller Teile. p. 624 [Zweiter
Teil, Von den
Priestern]:
"Blutzeichen
schriebern sie auf den Weg, den sie gingen, und ihre Torheit lehrte,
daß man mit Blut die Wahrheit beweise. Aber Blut ist die
schlechteste Zeuge det Wahrheit; Blut vergiftet die reinste Lehre
noch zu Wahn und Haß der Herzen".)
26-03-2022
âDE ARRESTATIEâ
De
geschiedenis herhaalt zich:
DE
ARRESTATIE
Het
eerste hoofdstuk van
De
Goelag Archipel
door
Aleksandr
Solzjenitsyn
Dansleraar
Willem
Engel
opgepakt
door
de politie
in
het vrije blije Nederland
op
beschuldiging van 'opruiing'!
25-03-2022
De graanschuur van de wereld: arena van twee totalitaire grootmachten
De
graanschuur van de wereld: arena van twee totalitaire grootmachten
Vandaag
weten we dat dissidenten of mensen die niet langer bereid zijn om de
leugens en de misdaden van het (totalitaire) regime te beamen en die
zich (geweldloos) verzetten, hetzij als criminelen, hetzij als
krankzinnigen werden weggezet, als ze niet al massaal werden
vermoord, zowel in de voormalige Sovjet-Unie (denk aan het
Serbski-instituut in Moskou waar dissidenten gediagnostiseerd als
schizofrenen werden ondergebracht) als in Nazi-Duitsland. Het
prijskaartje voor het ophouden van de schijnwereld die een
totalitaire beweging aan het volk voorspiegelt, bestaat in de
liquidatie van wie die leugens verwerpen en deze getuigen van de
waarheid zijn dan de tegenstanders van het regime, de zogenaamde
dissidenten. En
dat is vandaag niet anders:
de Russische dictatuur wordt aan de kaak gesteld door Navalny en
hetzelfde gebeurt in regimes die terwijl zij aan de macht zijn
uiteraard doorgaan voor normale democratieën en
zo belandde onder meer Julian Assange in de vergeetput alsook de
versnippering van Khashoggi en zoals we zopas vernamen godbetert in het hypocriete Nederland nu ook Wim Engel. En zoals
Heinrich Heine wist, worden grote zuiveringen en liquidaties op den
duur onvermijdelijk. Opzettelijk wordt verwarring geschapen met een
onoverzichtelijk ingewikkelde bureaucratie teneinde in de totalitaire
dictatuur te allen tijde willekeur mogelijk te maken, want "(...)
hoe zichtbaarder de regeringsinstanties, hoe minder macht ze dragen,
en hoe minder van het bestaan van een institutie bekend is, hoe
machtiger ze uiteindelijk zal blijken te zijn. De werkelijke macht
begint waar de geheimhouding begint."
(1)
Bij
het uitbreken van W.O. II begon de radicalisering en werden soldaten
verplicht tot deelname aan massamoorden en deportaties zoals "de
uitroeiing van het Poolse en Oekraïense volk, de uitroeiing van
honderdzeventig miljoen Russen (zoals in één plan vermeld), van de
intelligentsia van West-Europa, zoals het Nederlandse volk en de
volken van de Elzas en Lotharingen, evenals van al die Duitsers die
gediskwalificeerd zouden worden door de prospectieve
rijksgezondheidsverklaring of door de geplande 'wet op de
gemeenschapsvreemden' (...)"
bij de nazi's en bij de bolsjevisten het vijfjarenplan van 1929
"waarin alle
logische regels en economische principes op hun kop werden gezet."
(2)
Totalitaire
heersers zien zichzelf niet als leiders van een volk (zoals ze dat
aan het volk voorlogen) maar zij ambiëren een "internationale
beweging, op weg naar de verovering van de wereld."
(3) en wel onder de heerschappij van een toekomstige elite of een
meesterras.
(4) De paradox ontstaat
"dat de 'geheime samenleving bij klaarlichte dag' qua karakter
en methodes pas echt op een samenzwering gaat lijken vanaf het moment
waarop ze beschouwd wordt als een volwaardig lid van de beschaafde
vereniging der naties."
(5) "Hoe
openlijker de macht van het totalitarisme, des te geheimer zijn ware
doeleinden."
(6) Omdat totalitaire regimes tot doel hebben de ganse aardbol te
veroveren, zien zij geen enkel land als buitenland: "elk
land zien ze als hun potentieel territorium." (7)
"Elke uiting
of daad tegen het Derde Rijk werd bestraft als hoogverraad."
(8) "Als de
totalitaire veroveraar zich overal gedraagt alsof hij thuis was, dan
moet hij tegenover zijn eigen volk evenzeer optreden als een vreemde
veroveraar."
(9) En zo werd "de
uitroeiingspolitiek [van de nazi's] uitgebreid tot de rangen van
'radicaal niet levensvatbare' Duitsers."(10)
Ook de Sovjet-Unie gedroeg zich agressief tegen het eigen volk.
Als
wij ons vanuit België zo'n 1400 km naar het oosten toe verplaatsen,
bereiken we de grenzen met Oekraïne, 'de graanschuur van Europa' en
sinds 1986 uiteraard bekend vanwege de kernramp in Tsjernobyl dat
nabij de hoofdstad Kiev is gelegen. Oekraïne is na Rusland het
grootste Europese land: België kan er twintig keer in en haar zeer
vruchtbaar landbouwgebied, de 'zwarte aarde' genoemd, is zo groot als
Frankrijk en Duitsland samen. Duizend jaar geleden stichtte het
Scandinavische volk de Varjagen het Kievse Rijk, de wieg van Rusland,
dat Byzantijns Christelijk werd en dat nu nog steeds overwegend
christelijk is. In 1240 vielen de Mongolen er binnen, vervolgens viel
het onder Litouwen dat met Polen fusioneerde en het raakte verdeeld
in een oosters en een westers stuk. Na de Oktoberrevolutie van 1917
en de Russische burgeroorlog (1917-1922) maakte Oekraïne als SSR
deel uit van de USSR. Oekraïne kwam
onder het juk van twee volkerenmoordenaars:
Stalin brak het verzet van de boeren tegen de toe-eigening van de
landbouwgrond door de staat door de Oekraïners uit te hongeren en
deze zogenaamde 'holodomor' kostte in 1932-'33 aan tien miljoen
mensen het leven. En onder Hitler verloor het land in 1941 een zesde
van zijn bevolking. Vandaag lijkt
zich een gelijkaardig scenario te herhalen:
de graanschuur van de wereld is de arena geworden van twee
totalitaire grootmachten.
Pas
na 1945 werd de Oekraïense SSR opnieuw welvarend. Onder Chroetsjov
werd de Krim bij Oekraïne geannexeerd 'als gebaar van vriendschap'.
Intussen werd de Krim alweer Russisch alsook een deel van de Oekraïne
waarvan de recente geschiedenis alweer woelig is. Na de mislukte
staatsgreep in Moskou in 1991 waarbij gepoogd werd om de regering
Gorbatsjov omver te werpen, riep het parlement van Oekraïne de
onafhankelijkheid van het land uit. Die werd bevestigd door een
referendum en ook de Krim stemde zich onafhankelijk. Een
afschrikwekkend feit was echter dat de Oekraïne naast de Europese
graanschuur ook een nucleaire kernmacht was met een gigantisch
arsenaal aan kernwapens.
In
1994 bekwamen de VS, Rusland en Engeland dat Oekraïne zijn 1800
kernraketten liet vernietigen in ruil voor zijn
soevereiniteitsgarantie... waar de huidige president Zelensky
naar verwijst, nu de Russen zijn land lijken binnen te vallen. De
gewezen TV-komiek kwam nota bene aan de macht in 2019 waarmee hij
zijn Russisch gezinde voorganger van de troon stootte maar niet alle
boeren zijn opgezet met zijn komst omdat hij multinationale
geldschieters faciliteert om de Oekraïense landbouwgronden op te
kopen terwijl een eerdere regeling de grond onder het volk had
verdeeld zodat de boeren er konden van leven. Overigens
ook in andere gewezen Oostbloklanden blikken sommigen na een wat
overhaaste aansluiting bij het westen met wat heimwee terug naar de
'goede oude tijd' en dat verdeelt uiteraard de gemoederen. (11)
De
zogenaamde 'denazificatie' van Poetin is derhalve niet helemaal uit
de lucht gegrepen. "De
foto's van Litouwers die groepen joden afmaken met ijzeren staven,
behoren nog altijd tot de schokkendste beelden van de Tweede
Wereldoorlog,
zo schrijft journalist Jorn De Cock in zijn bijdrage over
extreemrechts in Centraal-Europa in de bundel Nieuw
Radicaal Rechts in Europa(12)
dat verscheen kort na de val van het ijzeren gordijn in 1989. Inzake
het voormalige Oostblok heeft hij het over "een
nieuw populisme" en
over "virulent
nationalistische en antisemitische partijen"in de Baltische Staten maar ook in
Polen, Roemenië, Slovakije, Hongarije, Tsjechië, Bulgarije en... de
Oekraïne.
De
fascist, racist en antisemiet László Bárdossy werd in 2000 (onder
de regering van Viktor Orban) openlijk herdacht en geëerd in de
Stefansbasiliek in Boedapest. (13) "In
de Letlandse hoofdstad Riga vindt jaarlijks een mars plaats van de
oude Letse SS-ers"-
samen met de Estlanders en de Litouwers namen zij deel aan de
massamoord op joden in W.O.II. (14) In Wit-Rusland werd door de
nazi's een gruwelijke genocide gepleegd waarvoor het bloedbad van
Chatyn symbool staat. (15) Het nazisme onder Adolf Hitler was dermate
onmenselijk dat het Westen een alliantie vormde met de Sovjet-Unie
onder Stalin om de nazi's te kunnen verslaan.
Herhaalt
zich de geschiedenis? Zijn het neo-nazi's, of beter: inter-nazi's die
de coronapandemie of het Panopticum Corona op touw hebben gezet om de
wereldheerschappij te kunnen grijpen? Is deze oorlog tussen Rusland
en de Oekraïne in wezen een heruitgave van de strijd tussen het
communisme en het nazisme dat nu verpopt zou zijn tot het
internazisme en dat zich zopas gemanifesteerd lijkt te hebben met als
psychedelisch wapen de fantastische fabel van de pandemie? Het door
Europa zozeer verguisde nazisme waarvan nu blijkt dat het altijd al
de ideologie was van de westerse elite die nu wil dat haar bevolking
ze omarmt en naar het front holt om ze te gaan verdedigen? (16)
Hoe
dan ook blijkt de graanschuur van de wereld opnieuw het strijdperk te
zijn geworden van twee totalitaire regimes die het nota bene geen van
beide goed voorhebben met de E.U.: zowel Rusland (bij monde van
Aleksander Doegin, 'het brein van Poetin' (17)) als de V.S. (cf. de
steun aan de Europese nationalisten via onder meer de
'gladiatorenschool' in het Cartuizenklooster van Trisulti van Trumps
gewezen strateeg, Steve Bannon (18)) hebben hun munt zien devalueren
sinds de creatie van de Euro en reeds is de V.S. erin geslaagd om een
exit uit Europa van de Britten te realiseren met de medewerking van
de met Trump bevriende populist-extremist Nigel Farage. (19)
Bij
de Navo-top in Brussel op 24 maart 2022 kwam de Amerikaanse president
Joe Biden Europa oproepen tot een beetje meer actie, zoals ook
hier in België de aartsbisschop de oorlog al verheerlijkte tijdens
zijn misviering met de Oekraïense achterblijvers van de
frontsoldaten aan wie hij de verpersoonlijking toeschreef van de
grootst mogelijke liefde, zoals trouwens ook gebeurde bij het
ronselen van de Oostfronters in W.O.II. Bijzonder verontrustend hoe
de plaatselijke politici gelijk knipmessen buigen voor de grillen der
machtswellustelingen. Gaat het werkelijk om het redden van de
mensheid of gaat het veeleer om ideologische invloedssferen (zoals in
de daarna verdeeld koeken Vietnam, Cambodja, Korea, enzovoort) met
economische consequenties zoals de levering van vlees, gas en wapens?
(J.B.,
25 maart 2022)
Verwijzingen:
(°) Zie
ook Tisallemaiet, teksten d.d. 14-06-2021,
(1)
Hannah Arendt, Totalitarisme,
Boom, Amsterdam, vijfde oplage 2021 (eerste druk 2014), in het
Nederlands vertaald door Remi Peeters en Dirk De Schutter, p.
218-227.Oorspronkelijk:
Totalitarianisme,
deel III, alsook (in een appendix) een gedeeltelijk samengevat
negende hoofdstuk uit deel II, getiteld: The
Decline of the Nation-State and the End of the Rights of Man.
(2)
Totalitarisme,
p.
227.
(3) Ib.
(4)
Totalitarisme,
pp.
227-228.
(5)
Totalitarisme,
pp.
229-230.
(6)
Ib.
(7)
Totalitarisme,
p.
231.
(8)
Totalitarisme,
p.
232.
(9)
Totalitarisme,
p.
233.
(10) Ib.
(11)
Zie: Tisallemaiet, tekst d.d. 12 april 2021. Geraadpleegde
bronnen:
De geschiedenis herhaalt zich: Nazi's en neo-nazi's
De geschiedenis herhaalt zich:
Nazi's en neo-nazi's
2022:
1938:
14-03-2022
Tot stof en as Deel 6: De Neo-Oostfronters, Gorbatsjev en de bom
Tot stof en as
Deel 6: De Neo-Oostfronters, Gorbatsjev en de bom
In de Tweede Wereldoorlog vormde zich een alliantie (van het Westen, samen met de Russen) tegen de (Duitse) nazi's en als we Poetin mogen geloven vormen vandaag de neonazi's een front tegen de Russen. Is het niet een beetje onbezonnen of overhaast als de kerk de Oekraïense vlag laat wapperen op de toren van de Gentse Sint-Baafs en elders? Wanneer in de Antwerpse kathedraal de aartsbisschop voor de vluchtelingen uit de Oekraïne een mis opdraagt en in zijn preek eraan herinnert dat de grootste vorm van liefde erin bestaat zijn leven te geven voor zijn geliefden, bedoelt hij uiteraard de verheerlijking van het heldendom bij de troepen aan het front, het oostfront, andermaal het oostfront. Men herinnere zich de tien- tot twaalfduizend vrijwillige Vlaamse Oostfrontstrijders van toentertijd die gingen vechten tegen de Bolsjewieken, de communisten, hiertoe opgejut door dezelfde clerus die nu in herhaling valt en spreekt over het summum van de liefde waar in werkelijkheid onwetende mensen massaal de dood worden ingejaagd door hun oversten die de veilige schuilkelders bevolken en de onaantastbare huizen van God: de tragedie van het Vlaams Legioen lijkt aan een heruitgave te zullen beginnen. (1)
Zij vormden toentertijd een minderheid, de Vlamingen die de zijde van de nazi's kozen (er was overigens ook een Waals Legioen), hiertoe aangezet door de kerk, die na de oorlog via de zogenaamde rattenlijn (2) de oorlogsmisdadigers en de grootste beulen uit de geschiedenis hielp ontkomen naar het Zuiden van Amerika, naar onder meer Bariloche waarop men vandaag met Google Earth een blik kan werpen: men waant zich daar warempel in Oostenrijk, de geboorteplek van Adolf Hitler. (3)
Vandaag echter is de geheime operatie van de nazificatie middels de inzet van het populisme via de massamedia zo ver gevorderd dat zij het ganse westen in een onzichtbare tang houdt onder de vaak onbetrouwbare vlaggen van vrijheid, democratie, christelijk geloof en liberalisme. Is het niet altijd de buitenlandse politiek van de V.S. geweest om in het spoor van Julius Caesar te verdelen en te heersen? Hebben de Amerikanen het nationalisme in Europa dan niet ondergronds gesteund met het oog op het uiteenvallen van de E.U. van wie zij tenslotte terecht mochten vrezen dat die met de euro, de eens zo machtige dollar doet buitelen?
Zoals Maurice De Wilde het verwoordde die over de 'Nieuwe Orde' schreef, moet men alle klokken laten luiden vooraleer men een definitief oordeel velt en men een beslissing neemt met onomkeerbare gevolgen. En dat is in deze oorlog kennelijk opnieuw een heet hangijzer en allerminst een sinecure. Uiteraard moet er tegen dictators opgetreden worden, uiteraard is het onder geen beding geoorloofd om mensen de rug toe te keren van wie de rechten worden geschonden. Maar laten wij toch eerst tenminste de objectieve feiten onder ogen proberen te zien.
In een interview met de BBC van niet zo heel lang geleden herinnerde Mikhail Gorbatsjev eraan dat het de V.S. geweest zijn die de atoombom hebben gedropt. Vandaag nog worden mensen door de straling misvormd geboren in Hiroshima en Nagasaki. En waarom deden de V.S. dat dan? Waarom anders, dan om de hele wereld te waarschuwen: wie zich tegen onze wil verzetten, krijgen er zo eentje. Willen wij onszelf redden, dan moeten we ervoor zorgen dat alle atoomwapens, alle massavernietigingswapens verdwijnen, aldus de oud-president van Rusland. (4)
Inderdaad, niet door ons te schikken naar de grillen van de V.S. kunnen wij ons redden maar wel door die gemene wapens te vernietigen: in Rusland en in China maar ook hier in Kleine-Brogel, in de V.S. en op alle plaatsen in de wereld waar ze zijn opgesteld en waarmee binnen de paar minuten de eerste de beste gek met macht van deze wonderlijke planeet een voor immer dode plek kan maken.
In
dit door Roman Polanski's verfilming alom bekende horrorverhaal van
Ira Levin baart een jonge vrouw de zoon van de duivel door wie zij in
een droom verkracht werd. Tijdens haar zwangerschap moet zij die
waarheid onder ogen zien en het moederinstinct verhindert haar om
daartegen ook maar iets te ondernemen, wat haar absolute eenzaamheid
bezegelt.
Lang
niet zo groot is de eenzaamheid van wie met hun inzichten
vooruitlopen op de massa met miskenning als enig loon want desnoods
kunnen zij nog kiezen voor het martelaarschap: die allerlaatste
uitweg is Rosemary niet gegund; het is haar lot de waarheid immer in
zich op te moeten bergen en zo wordt zij de vergeetput van de
waarheid. Omdat de waarheid naar zijn eigen zeggen God is, zal
Rosemary eeuwig branden in de hel. De tegenpool is zij van de heilige
maagd Maria die de Waarheid baarde omdat in Rosemary de waarheid
sterven moet en het kwaad tot leven komt: de leugen, verpersoonlijkt
in het kind van de duivel.
De
westerse beschaving is een gebouw gefundeerd op de retorica, die
echter de kunst is van het liegen. Alles wat onze cultuur
voortbrengt, zit verpakt en de verpakking belemmert het zicht op de
zaak zelf terwijl zij nochtans pretendeert die zaak te belichten want
zij is de naam en derhalve het doopsel: men mag niet zien wat erin
zit, men moet geloven wat de doos over de inhoud zegt. De verpakking
of de naam, de uitleg, de van de wijs brenging, de omleiding, weg van
het doel: het dwaallicht.
De
oplichterij openbaart zich pas waar de waren slechts hun verpakking
blijken: binnenin is leegte. Het bedrog brengt illusie gevolgd door
desillusie, telkens opnieuw. Onze cultuur bedriegt en het bedrog
verslaaft; de verslaving verziekt en de ziekte doodt. Dit heet
kapitalisme, hebzucht, maar ook eerzucht, de zucht naar roem, het
immer hoger, sneller, sterker, de tomeloze vrijheidsdrang, de
Übermensch, de Godmens, de moordende zelfverheerlijking. Het alom
verheerlijkte geld is de exponent van de lege verpakking. Zij belooft
vrijheid maar brengt alleen verknechtende oorlog.
Heel
anders is de oosterse cultuur, die bescheidenheid predikt en die de
tevredenheid aanprijst: zij leert dat rijkdom niet de bevrediging is
van behoeften maar hun afwezigheid of tenminste hun beperking. Uit
het inzicht in het kwaad van de hebzucht werd het antikapitalisme
geboren dat vorm kreeg in het communisme en sindsdien is de
politiek-ideologische wereld in twee verdeeld en die verdeeldheid
manifesteert zich in eenzelfde zich immer herhalende oorlog die zich
uitstrekt over de hele planeet. De beide ideologieën bevechten
elkaar maar wat zij gemeen hebben, is de oorlog, die daarom, zoals
Herakleitos het zegde, de vader van alle dingen is.
De
strijdende partijen hebben elk hun eigen waarheid: in tijden van
oorlog splitst zich de waarheid in twee leugens op. Het is de
teleurgang van de waarheid die vechten doet. De retoriek zelf is
strijd omdat zij liegt, zij is een geheel van holle frasen wiens
verdedigers lege hulzen zijn: praters zonder ziel, die verkondigen
wat winst oplevert, vandaag dit en morgen iets anders. Zij leven voor
het geld dat de lege verpakking bij uitstek is, zij aanbidden de
mammon, die de onmens bij uitstek is, de niet-persoon, de duivel. En
zij die hem in het vizier hebben, delen het lot van Rosemary: zij
moeten de waarheid van het kwaad verzwijgen omdat dit kwaad hun
eigenste kind is.
(J.B.,
13 maart 2022)
BBC interview met Mikhail Gorbatsjev
BBC interview met Mikhail Gorbatsjev
12-03-2022
Tot stof en as Deel 4: Kiev, de wieg van Rusland
Tot
stof en as
Deel
4: Kiev, de wieg van Rusland
Volgens
de Duitse historicus Ernst Nolte (1923-2016) aan wie het verwijt dat
hij de uniciteit van de holocaust in twijfel trok, zijn het fascisme
en het marxisme (op hun beider antiliberalisme na) elkaars tegenpolen
terwijl zij paradoxaal genoeg dezelfde methoden gebruiken om elkaar
te bestrijden. (1) Het fascisme is bovendien nationalistisch (het
marxisme is internationalistisch), gewelddadig en propagandistisch en
zou een overreactie zijn op het 'spook' van het communisme dat na de
Russische Revolutie van 1917 'door Europa waart' (2) nadat de
Bolsjewieken onder Lenin als overwinnaars uit de bus kwamen na een
jarenlange burgeroorlog tussen deze communisten, de liberalen en de
anarchisten. (3) Vijf jaar later werd daaruit de USSR gevormd, een
communistische eenpartijstaat (bestaande uit 15 geünificeerde SSR's,
een aantal autonome SSR's en een aantal autonome regio's) die
standhield tot 1991. De eerste SSR was de Russische, gesticht in
november 1917, onmiddellijk gevolgd door de Oekraïense op 25 december
1917: niet verwonderlijk daar de Oekraïense hoofdstad Kiev, dat een
handelscentrum was aan de Dnjepr waar omstreeks de negende eeuw de
Roes - dat zijn de Varjagen (een subgroep van de Vikingen) of de
Russen - strandden, in feite de wieg is van het grote Rusland. (4)
Kiev,
de wieg van het duizendjarige Rusland: Amerikaanse multinationals
benijden de waarde van de 'graanschuur van Europa', zoals de Oekraïne
van oudsher heet en zij willen er beslag op leggen, zoals zij ook
elders in de wereld beslag leggen op de bodemschatten om dan na de
plunderingen een berg vergiftigd afval achter te laten. De boeren (in
de stiel sinds duizend jaar en langer) moeten het ginder dan maar
zien te rooien met een uitkering van de staat en om hun nageslacht
dat dan uiteraard geheel buiten de prijzen valt, maalt geen kat meer.
Het praat eventuele bombardementen op de burgerbevolking niet goed,
maar zou men dan niet voor heel wat minder op zijn paard zitten?
Tot stof en as Deel 3: Poetin en zijn denazificatie
Tot
stof en as
Deel
3: Poetin en zijn denazificatie
"De
foto's van Litouwers die groepen joden afmaken met ijzeren staven,
behoren nog altijd tot de schokkendste beelden van de Tweede
Wereldoorlog, zo
schrijft journalist Jorn De Cock in zijn bijdrage over extreemrechts
in Centraal-Europa in de bundel Nieuw
Radicaal Rechts in Europa
(1) dat verscheen kort na de val van het ijzeren gordijn in 1989.
Inzake het voormalige Oostblok heeft hij het over "een
nieuw populisme" en
over "virulent
nationalistische en antisemitische partijen"
in de Baltische Staten maar ook in Polen, Roemenië, Slovakije,
Hongarije, Tsjechië, Bulgarije en... de Oekraïne.
De fascist, racist en antisemiet
László Bárdossy werd in 2000 (onder de regering van Viktor Orban)
openlijk herdacht en geëerd in de Stefansbasiliek in Boedapest. (2) "In de Letlandse
hoofdstad Riga vindt jaarlijks een mars plaats van de oude Letse
SS-ers" - samen
met de Estlanders en de Litouwers namen zij deel aan de massamoord op
joden in W.O.II. (3) In Wit-Rusland werd door de nazi's een
gruwelijke genocide gepleegd waarvoor het bloedbad van Chatyn symbool
staat. (4) Het nazisme onder Adolf Hitler was dermate onmenselijk dat
het Westen een alliantie vormde met de Sovjet-Unie onder Stalin om de
nazi's te kunnen verslaan.
Herhaalt
zich de geschiedenis? Zijn het neo-nazi's, of beter: inter-nazi's die
de coronapandemie of het Panopticum Corona op touw hebben gezet om de
wereldheerschappij te kunnen grijpen? Is deze oorlog tussen Rusland
en de Oekraïne in wezen een heruitgave van de strijd tussen het
communisme en het nazisme dat nu verpopt is tot het internazisme en
dat zich zopas gemanifesteerd heeft met als psychedelisch wapen de
fantastische fabel van de pandemie? Het door Europa zozeer verguisde
nazisme waarvan nu blijkt dat het altijd al de ideologie was van de
westerse elite die nu wil dat haar bevolking ze omarmt en naar het
front holt om ze te gaan verdedigen?
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
11 maart 2022)
Verwijzingen:
(1) Alex
Buyse (samensteller) en De Standaard-redactie, Nieuw radicaal
rechts in Europa, Houtekiet,
A'pen/A'dam 2002, pag. 197.
De straf is een genade
omdat zij loutert maar de betekenis daarvan blijft verborgen totdat
verklaard wordt hoe de misdaad niet de oorzaak is van de straf (wat
wordt uitgedrukt als volgt: "Als er misdaad is, dan
volgt straf" - formeel: "als M dan S")
en ook niet in het equivalent daarvan, namelijk in de omkering
waarbij de beide leden in hun negatie geponeerd worden ("Als
er niet gestraft werd, dan werd er geen misdaad
meer gepleegd" - formeel: "alsniet S dan
niet M") maar wel als een geheel nieuw equivalent. De
beloofde (en dus de toekomstige) straf zorgt er immers voor (of: zij
veroorzaakt, meer bepaald vanuit de toekomst waar zij bovendien
alleen als dreiging bestaat) dat er geen misdaad (meer)
gepleegd zal worden. Maar dat betekent meteen dat er helemaal
niet gestraft wordt wanneer zich geen tweede kans meer zal voordoen:
de straf betekent niets anders dan de belofte van een herkansing.
Waar de straf uitblijft,
waar de misdaad onbestraft blijft, geldt daarom de straffeloosheid
als de allerergste straf: zolang men niet bestraft werd voor zijn
misdaad, blijft men in het ongewisse over de mogelijkheid tot
herkansing, met andere woorden: over het terugkrijgen van de vrijheid
(om al dan niet het goede te doen). Het uitblijven van straf brengt
de misdadiger derhalve in een toestand van onvrijheid of
gevangenschap: zijn keuzevrijheid werd opgeheven, hij werd (door zijn
misdaad) geketend en hij zal geketend blijven totdat een straf hem
bevrijdt. Die bevrijding wordt een loutering genoemd en zo zegt men
dat de straf loutert.
Van genadeloosheid is
sprake waar de straf voor altijd uitblijft. Ongenade betekent daarom
veroordeling, ontneming van vrijheid, gevangenneming, stopzetting van
mogelijkheden, beëindiging van het bestaan waarvoor de vrijheid
immers een sine qua non is.
Naar aanleiding van het
verschijnen van de zwarte ballon van de ongenade verwijst de Vlaamse
auteur Ludo Noens naar het door Carl Gustav Jung uitvoerig
bestudeerde verschijnsel van de synchroniciteit: het betekenisvol
gelijktijdig optreden van verwante gebeurtenissen zonder onderling
oorzakelijk verband.
Ook verwijst Noens in
datzelfde verband naar het teken aan de wand ten tijde van het rijk
van de Babylonische koning Belsazar, ons welbekend van een schilderij
van Rembrandt. Het boek Daniël beschrijft hoe tijdens een van zijn
feestmalen deze vorst in het Aramees (1) de volgende tekst ziet
verschijnen op een muur:
מנא
מנא תקל ופרסין
(məne məne
təqel ûfarsîn),
wat letterlijk wil
zeggen:
"Geteld, geteld,
gewogen en verdeeld",
of: "Gewogen en
te licht bevonden",
door de profeet Daniël
verklaard als de aankondiging van de val van Babylon.
Die nacht werd Belsazar
vermoord en zijn rijk werd verdeeld onder de Meden en de Perzen.
Bij ongenade wordt
afgezien van een straf en derhalve van herkansingsmogelijkheden en
wordt het volk waarop de vloek in kwestie rust, kennelijk vernietigd.
(J.B., 7 maart 2022)
Verwijzingen:
(1) Het Aramees is de
vandaag bijna dode taal die Jezus sprak en die nu nog opduikt in
onder meer bepaalde streken in Syrië.
06-03-2022
Tot stof en as
Tot
stof en as
Het is nog vroeg in de
ochtend als niet het zonnewiel doch een zwarte luchtballon achter de
huizen opdoemt en langzaam en laag dichterbij komt, totdat de tekst
erop zichtbaar wordt: "Ongena", zo leest men tegen wil en
dank.
Het is 5 maart 2022, men
zegt dat de derde wereldoorlog begonnen is. Het is niet langer Mark
Van Ranst die dag in dag uit de kijkbuis vult: Vladimir Poetin heeft
hem de loef afgestoken met een ander paard uit de Apocalyps. De
Russische monarch herinnert nu aan zijn landgenoot die 101 jaar
geleden geboren werd, ("What's in a number?", zo
fluistert een lezer die met 1984 zijn mond maskeert) en
bedoeld wordt hier Dostojevsky met, uit zijn Schuld en boete,
de moordenaar Raskolnikov die zich een Uebermensch waant.
Zoroaster, de grote god van het zuiverende vuur.
Is het in Georgië dat
Poetin voor zijn moordpartijen zoveel bijval krijgt met het
commentaar dat hij in dit armageddon - de ultieme strijd tussen goed
en kwaad - de redder van de mensheid is, de Uebermensch van
Nietzsche die opdoemt in de wanen van de ondervoede, vereenzaamde en
zieke Rodion? De held die zich situeert Jenseits von Gut und Böse,
zoals de titel luidt van Nietzsche's genealogie van de moraal. Rodion
Raskolnikov.
Radium is een uiterst
radioactief element met atoomnummer 88 en een lezer van Mein Kampf
fluistert ons toe dat dit getal de Führer symboliseert in de
geheimtaal van de neonazi's die Poetin naar zijn zeggen achterna zit,
vanwege de initialen van ein Meister aus Deutschland. In
Oekraïne gingen zij flink tekeer, de nazi's.
Der Tot ist ein
Meister aus Deutschland, zo klinkt het in
Totesfuge van Paul
Celan en het gedicht begint met de woorden: "Schwarze
Milch der Frühe". In de vroegte, een
zwarte ballon in de lucht, dreigend laag en traag, is het de stilte
voor de storm? - haast raakt hij de takken van de hoge bomen die nog
net niet in bot staan. "Wir schaufeln ein
Grab in den Lüften da liegt man nicht eng."
"Dein goldenes
Haar Margarete
dein aschenes Haar
Sulamith."
Het nieuwe mondmasker,
anders genaamd: de doos jodiumtabletten, moet de schildklier
verzadigen met dit element om te vermijden dat zijn radioactieve
broertje de klier met alsem vult, afkomstig uit de 129 Europese
kerncentrales die gewis readymade atoombommen zijn, te
activeren met wat buskruit vastgemaakt aan een drone van 40 Euro uit
de supermarkt. Jodiumtabletten, tegen elk kwaaltje is een kruid
gewassen, zo leest men boven de deur van de apotheek van god. "Laat
varen alle hoop, gij die hier binnentreedt", zo staat
geschreven boven de hellepoort van Dante Alighieri. De hel, het vuur,
Zarathoestra, Radium en het rijzen van de zwarte ballon.
(J.B., 6 maart 2022)
04-03-2022
Ter gelegenheid van het bombardement op de grootste kerncentrale van Europa d.d. 3 maart 2022: âStille zaterdagâ
Ter
gelegenheid van het bombardement op de grootste kerncentrale van
Europa d.d. 3 maart 2022: Stille zaterdag (1)
In
een recent interview van Jan Jagers, voor Magazine Universiteit Antwerpen,
met Jeffrey Sachs, topadviseur van de secretarisgeneraal van
de VN en 's werelds grootste econoom van dit eigenste ogenblik,
herinnert de eredoctor aan een fenomeen waarover bijvoorbeeld
ook 'de laatste getuigen' [van de holocaust] het hebben en
dat verwant is met wat Primo Levi betitelt als het allergrootste kwaad,
zijnde de onverschilligheid: "(...) Hoewel we kúnnen samenwerken,
lijken we desondanks in een tijd te leven die compleet
gevangen zit in toenemend wantrouwen, waardoor zelfs het
gevaar op wereldwijde vernietiging dreigt. (...) De opkomst van
vooral China, van Azië, betekent het einde van de door het Westen
geleide wereld zoals we die de laatste 250 jaar hebben gekend.
Opmerkelijk
is dat de VS (...) nu zelf onstabiel is en in vele opzichten
een schurkenstaat, a rogue nation. Jammer genoeg. Met een
mentaal zieke president kan je dit moment niet anders zien dan
als dramatisch. (...) Ik vrees een nucleaire oorlog. (...) We zien zoiets
nooit als een optie tot het echt gebeurt, omdat onze psychologie zulke
risicos simpelweg niet kan verwerken. (...) Vliegende ganzen
in radarstralen hebben we geïnterpreteerd als intercontinentale raketten
uit Rusland, ook radarreflectie op de opkomende maan
is daar al voor doorgegaan, en zopas was er in Hawaii vals alarm
over een nucleaire aanval (...). Het is twee minuten voor middernacht.
Alle mensen van goede wil moeten nu opstaan en nee
zeggen (...)" (2)
Onze
psychologie kan dit niet verwerken: als een kwaad maar groot
genoeg is, zal het niet langer als zodanig gelden doch daarentegen als
een goed. Om die reden wordt de naam van Napoleon Bonaparte
(1769-1821), een der grootste massamoordenaars aller tijden,
alom in ere gehouden met reusachtige standbeelden en andere eretekens
bij de vleet; naar hem worden in alle metropolen ter wereld
restaurants en cafés genoemd en zelfs allerlei luxeproduc-
ten,
incluis dranken en bonbons, alsof hij een sinterklaas was of een
paashaas. Hetzelfde geldt voor Nero (37-68), Mao (1893-
1976),
Stalin (1878-1953) en vele andere tirannen. Het droppen van
de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki die in één klap een
kwart miljoen mensen ter plekke deden verdampen zodat het enige
spoor dat van hen restte een zwarte vlek was op de grond, wordt
niet alleen herdacht door de slachtoffers: ook de daders bleven hun
heldendaad vieren, onder meer met de tentoonstelling in het
National Air and Space Museum, in Washington D.C., van de
belangrijkste
onderdelen van de Enola Gay het vliegtuig waarmee de
bommen werden gedropt tot de dag dat het tuig met verf en
bloed besmeurd werd. En de Japanners werden sinds die zwartste dag
uit hun geschiedenis de beste bondgenoten van de moordenaars van
hun volk.
Onze
psychologie kan een zo groot kwaad niet verwerken of toch
niet meteen. Want als er vele, vele jaren overheen gegaan zijn,
blijft uiteindelijk de waarheid over. Zo kwamen heel lang geleden de
eerste mensen Amerika in via het Noord-Westen dat aan het
Noord-Oosten van Azië grenst en zo bevolkten geelhuiden met pikzwarte
haren Chinezen dat continent totdat zij daar door Europese
goudzoekers werden verdreven, gescalpeerd of in reservaten ondergebracht
met gratis alcohol dat de zogenaamde Indianen echt
Chinezen zijn, verraadt ons zelfs hun beider poëzie. (3)
Hollywood
ten spijt met zijn op nog ongerepte breinen mikkende propagandafilms
over heldhaftige cowboys, weet nu stilaan iedereen hoe
gigantisch de leugens zijn die door de oorlogsmachinerie gebrouwen
worden.
Maar
als onze psychologie niet in staat is om een kwaad te verwerken dat
al te groot is, waarom zou hetzelfde dan niet waar zijn voor
een al te groot goed? Het is bijvoorbeeld algemeen geweten dat
het menselijke besef van het mirakel van het leven bijzonder ontoereikend
is. Of spreken de kwistigheid met levensbelangrijke zaken,
met mensenlevens en met levende soorten dan geen boekdelen?
En
het gemak waarmee men oorlog voert, de onbezonnenheid
van landen en hun leiders? Onze psychologie blijkt derhalve evenmin
in staat om een goed dat al te groot is, te bevatten. Vandaar de
vraag: zou het niet kunnen dat niet slechts het leven maar evenzeer
het eeuwig leven of de verrijzenis behoren tot die goederen waarvan
de omvang het bevattingsvermogen van onze psychologie simpelweg
te boven gaan?
Want
dat wij het wonder van het biologische leven altijd zo fel onder zijn
waarde schatten, komt doordat wij eraan gewoon geraakt zijn,
zoals men zo vaak zegt, en gewenning is niets anders dan
ongevoeligheid, psychisch
onvermogen of een tekort aan besef. En gaan
zij die het leven na de dood verwerpen omdat zij zeggen dat niemand
dit bevatten kan, er dan niet verkeerdelijk vanuit dat het leven
vóór de dood wél bevattelijk zou zijn? Ja, zij verwijzen naar de
wetenschappen, die de religie van de nieuwste tijd zijn, maar zij
blijven een religie. Want meer dan beschrijvingen geven de
wetenschappen vooralsnog
niet. Meer kan onze psychologie vandaag kennelijk
niet verwerken. Pasen blijkt een zaak voor veel en veel later
een zaak voor een tijdperk dat nog volgen moet op dat van de
vrede, dat nog lang niet in zicht komt. Wij houden noodgedwongen
halt
bij Stille Zaterdag.
Verwijzingen:
(1)
J. Bauwens, Panopticum
Corona, pp. 34-36: 'Stille zaterdag'. Tekst d.d. Paaszaterdag
2018.
(2)
https://www.uantwerpen.be/images/online/magazine/MUA27/#6/
z
Vijftien
jaar na de Amerikaanse atoombommen op Hirosjima en Nagasaki en
inmiddels dus tweeënzestig jaar geleden, schreef de Antwerpse
meesterverteller Jos Vandeloo een roman over de lotgevallen van drie
met radio-actieve straling besmette arbeiders in een kerncentrale.
Zesentwintig jaar na de publicatie van Het gevaar en meer
bepaald op 26 april 1986 deed zich de door Vandeloo gevreesde
kernramp voor in (het toen Russische) Tsjernobyl. Nog eens
zesendertig jaar later en meer bepaald gisteren, werd Europa's
grootste kerncentrale in Zaporozje gebombardeerd. (1)
Gezond
verstand is een heel mooi sprookje omdat het ons laat geloven dat god
zelf in onze ziel een geweten heeft gelegd dat ons influistert wat
goed is en wat kwaad. De apostel Paulus echter, de stichter van het
Paulinische christendom waarop het katholicisme ge-ent is, wist al
beter: zonder de wet, had ik het onderscheid tussen goed en kwaad
niet eens gekend, zo bekent hij in een van zijn brieven. Wie denken
te handelen vanuit een eigen door god gegeven geweten of vanuit het
gezond verstand, vergissen zich derhalve, zij weten niet of zij
willen het niet weten dat hun motieven gedirigeerd worden door de
sancties welke de wetten bekrachtigen. Wij vinden die dingen goed
waarvoor wij altijd beloond werden en het kwaad is dan datgene waarop
strenge straffen staan. De sociologie en meer bepaald de
cultuurwetenschappen laten zien hoe verschillend morele opvattingen
kunnen zijn en hoe die verschillen wortelen in even verschillende
culturen en in uiteenlopende bestaanscondities. In onderbevolkte
samenlevingen moet men zich schamen kinderloos te blijven terwijl een
overbevolkte wereld het stichten van een groot gezin steeds vaker
gaat beschouwen als 'not done'.
Maffioso
kunnen vaak niet op het rechte pad worden gebracht omdat zij meer te
vrezen hebben van de meedogenloze en ongeschreven wetten van de
onderwereld dan van de veel zachtere bestraffingen in de wereld van
de legaliteit. In het geweten van de racist regeert de plicht om de
anders gekleurde zijn rechten te ontzeggen of zelfs om hem uit te
roeien en waar racisten de meerderheid vormen trachten zij hun
ongeschreven wetten in weerwil van de legaliteit aan anderen op te
leggen. Hannah Arendt beschrijft hoe het nazisme in Duitsland lang
voor het aantreden van Hitler een realiteit was in de clandestiniteit
die alleen maar wachtte op voldoende stemmen vanwege een met
pesterijen en zelfs moorden onder druk gezette massa.
Kinderen
die in een of ander opzicht afwijken van de meerderheid worden in
strijd met alle morele voorschriften uit de groep gepest en soms ook
uit het leven en die misdaden gaan alleen maar door omdat sociale
polarisatie mensen bijna dwingt om zich aan te sluiten bij de groep
van de pesters omdat zij niet willen behoren hun slachtoffers die
bovendien helemaal niet bestaan als groep totdat zij in de
mogelijkheid verkeren om zich te verenigen.
Automobilisten
die zich houden aan de maximum toegelaten snelheid in de bebouwde kom
worden in een al te toegeeflijk bestel steeds vaker gepest en velen
verkiezen het om toe te geven aan de criminele druk om wat sneller te
gaan rijden omdat zij het ongemak van het risico van overdreven
snelheid als minder erg ervaren dan de enerverende pest van het
bumperrijden. De dreiging die uitgaat van een specifieke massa die
vegeteert op clandestien verworven voorrechten, zet de legaliteit
onder druk en daarmee ook de vrijheid en de veiligheid die immers de
meest belangrijke redenen zijn voor het bestaan der wetten.
In de jaren
zestig van de voorgaande eeuw werd al dan niet terecht het morele
devies om onvoorwaardelijk zijn oversten te gehoorzamen aangetast
door het verwijt dat alsnog te doen: gehoorzaamheid aan de autoriteit
was voortaan onwenselijk, ongehoorzaamheid werd het nieuwe normaal en
die subcultuur kreeg stilaan ook de bovenhand en zij werd vaker wet,
zoals bijvoorbeeld daar waar de dienstplicht moest inbinden na het
protest van de gewetensbezwaarden. Talloze actuele wantoestanden
getuigen van de lelijke realiteit van de dubbele moraal en die van de
dubbele boekhouding.
In de
medische zorgsector die met de achteruitgang van het milieu en
derhalve ook van het algemeen welzijn een steeds grotere omzet en
navenante gigantische winsten boekt, blijkt gezondheid te worden
opgeofferd om de winstmarges alsmaar te verleggen en dit via allerlei
bijzonder moeilijk te achterhalen sluikwegen: enerzijds via het
opzettelijk achterwege laten van levensnoodzakelijke zorg en van het
garanderen van rechtszekerheid in de behandelingen en dit ten koste
van de gezondheid van dikwijls onmondige 'patiënten' die vandaag
eigenlijk in de eerste plaats 'klanten' zijn of, beter nog,
lucratieve tussenpersonen in de transactie van gemeenschapsgelden uit
de ziekenkas (die op een door de wet gewaarborgde wijze blijvend
gespijsd wordt) naar de medische sector en anderzijds via de door
leugenachtige reclame aangedreven overconsumptie van geneesmiddelen
en diensten, waarbij de eerste sluikweg dan de armen in de maling
neemt en de laatst genoemde de meer begoeden.
Waar
mensenrechten worden beknot functioneert de massa als een vrijwel
automatisch werkend, partijdig instrument ter ondersteuning van de
onderdrukker en ter bevestiging van zijn gelijk, wat resulteert in de
bescherming en in de handhaving van het kwaad met een ontradend
effect aan het adres van de onderdrukte om zijn rechten nog langer op
te eisen omdat de overgrote meerderheid nu eenmaal de zijde van de
sterkste kiest en zich in kritieke situaties keert tegen de zwakkere
partij. Daarbij komen alle rationele argumenten in de schaduw te
staan van enerzijds het effect van de welbekende roes welke macht
begeleidt en anderzijds de uitwerking van de vrees die optreedt bij
wie het wagen om de heersers en hun meerderheden 'voor het hoofd te
stoten', zoals het opkomen voor de eigen rechten dan gaat heten.
Wie een
sterkere partij al dan niet bedoeld tegen zich in het harnas weet te
jagen, krijgt niet één man tegen zich maar alle anderen in de
gedaante van de massa terwijl aan de druk die uitgaat van de massa
pas kan worden weerstaan mits dezelfde kracht die nodig is om tegen
de stroom in te zwemmen. De massa verplettert geheel gewetenloos wie
haar geweld willen tarten omdat het doen van kwaad gemakkelijker
wordt in de mate dat de verantwoordelijkheid daarvoor zich verdeelt
over een grotere groep. Wie sterker zijn in een geschil, krijgen de
massa aan hun zijde en het kwaad waarmee zij de zwakkere willen
opzadelen wordt door die massa zelf voltrokken die niet de rem van
het geweten kent omdat een massa nu eenmaal niet met de vinger kan
gewezen worden. Wie opkomen voor een recht dat kampt met macht,
riskeren om die reden niet alleen om in het ongelijk te worden
gesteld door het verdict van een menigte die veeleer 'oordeelt'
vanuit een roes dan wel rationeel: vaak schieten zij er het eigen
leven bij in en ook dat van wie het wagen zich met hen te associëren.
De zwakke behoort pas zolang tot de groep als hij zich de rol van
slaaf laat welgevallen en verzet hij zich, dan zal hij zich in
dezelfde beweging ook fataal isoleren.
De
ochlocratie is de te betreuren staatsvorm waarin de democratie
overgaat als het gepeupel de wetten gaat stellen en ingevolge deze
tirannie van de meerderheid moeten de rechten van minderheden het
bekopen. Kritiek en oppositie of de vrijheid van meningsuiting vormt
daartegen het enig resterende wapen.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: