De
geschiedenis van de waanzin is de geschiedenis van de psychiatrie
en derhalve gaat het in dit werk van Michel Foucault over de waanzin
die psychiatrie heet. Het boek dateert uit 1961 en zowat 15 jaar
later schreef Ivan Illich zijn Medical Nemesis over de waanzin
van de geneeskunde.
Foucault
beschrijft de degradatie van arbeiders tot slaven omstreeks 1650: het
teveel aan arbeiders ingevolge de economische omwentelingen wordt
werkloos en deze 'leeglopers' worden ondergebracht in
'verbeteringsgestichten' waar zij zogezegd moeten werken voor de kost
terwijl zij in feite rechteloze en spotgoedkope arbeiders zijn
waarmee de resterende fabrieksarbeiders niet meer kunnen concurreren
zodat ook zij moeten afgedankt worden en als leeglopers in gestichten
belanden waar zij onbetaald dwangarbeid verrichten en zo verworden in
principe alle arbeiders tot slaven. (1)
De
verbanning buiten de stadsmuren van werklozen, gehandicapten,
vreemdelingen, armen en noem maar op, vervolmaakt zich in hun
opsluiting die immers elke terugkeer onmogelijk maakt en de waanzin
van de psychiatrie bestaat er nu in dat het deze onrechtvaardige en
wrede verbanning en opsluiting is die de slachtoffers razend maakt of
waanzinnig: "Opsluiting maakt krankzinnig. 'De gevangenis
kweekt gekken.'", aldus citeert Foucault de Franse
revolutionair Mirabeau. (2) Met andere woorden is het niet zo dat de
waanzinnigen opgesloten worden maar precies andersom worden onterecht
van hun vrijheid en waardigheid beroofde mensen razend of waanzinnig.
Met andere woorden: terwijl de razernij het onrecht uitschreeuwt,
wordt zij moeiteloos geneutraliseerd door erover te zeggen dat zij op
niets slaat, redeloos is, of waanzin. De arme wordt
geculpabiliseerd én uitgeschakeld door hem te stigmatiseren als gek.
Ook vandaag
nog en meer dan ooit worden pogingen gedaan om met dezelfde laffe
methoden repressie te voeren en zo bestaat het dat exact
dertig jaar na de schrapping van homofilie als geestesziekte, het
hoofd van de katholieke psychiatrische instellingen van de Broeders
van liefde eist dat het vers uit Genesis (1, 27) "man
en vrouw schiep Hij hen"
opnieuw ernstig genomen wordt en ook in het onderwijs de voorrang
krijgt boven de wetenschappelijke bevindingen omtrent geslacht en
gender. (3) Homo's dreigen opnieuw gek verklaard te worden, 'medisch'
behandeld, uitgestoten en opgesloten; alom wordt reeds teruggegrepen
naar gebedsgenezers en moordende conversietherapieën (4) en
gevaarlijke potentaten die zich uitgeven voor zogenaamde 'gladiatoren
voor het christendom' vergaderen in kloosters in de nabijheid van
Rome om van daaruit gefinancierd door extreem rechts een heuse coup
voor te bereiden met het oog op het herstel van de aloude repressieve
machtsstructuren. (5)
Maar
dezelfde bedrieglijke gang van zaken waarbij ter bestendiging van de
macht de oorzakelijkheid van waanzin en straf wordt omgekeerd en de
slachtoffers aldus monddood worden gemaakt, neemt vandaag reusachtige
vormen aan in de repressie van de zwarte medemens wereldwijd.
In
zijn Geschiedenis
van de slavernij
(6) beschrijft Dick Harrison waar de zwarte Amerikanen vandaan komen:
zij zijn de nazaten van miljoenen aldaar geïmporteerde Afrikaanse
slaven sinds Columbus er in 1492 voet aan wal zette. In het eigen
land - België - gaat het om koloniale uitbuiting ter plekke. Daarbij
staan de standbeelden van Leopold II symbool voor een bestendiging
van de aloude machtsstructuren en de 'onverstoorbare' continuering
van repressie en moord.
Een
standbeeld is niet zomaar een kunstwerk of een staatseigendom doch
een vereeuwigd applaus of eerbetoon. De weigering tot de verwijdering
van de beelden van Leopold II, Columbus en andere verdrukkers op
verzoek van de slachtoffers betekent niets minder dan de bestendiging
van het onrecht van repressie en genocide en dat de slachtoffers daar
onbewogen zouden bij blijven is even ondenkbaar als dat zij in leven
zouden blijven nadat zij vermoord werden. De misdadigers in dezer
herhalen de aloude truc en zij fixeren zich op de razernij
van de slachtoffers - de zogenaamde waanzin
- en hopen op die manier weg te komen met hun leugenachtig verhaal,
ja, zij geloven dat zij het alsnog in de doofpot kunnen steken zoals
Hitler geloofde dat hij bij de nakende bevrijding de miljoenen lijken
nog rap kon verbranden. Zij spreken over 'vernieling van
staatseigendommen door geweldenaars' waar het in feite gaat om de eis
om gerechtigheid door slachtoffers.
Dezelfde
methoden waarmee zoals bij Foucault beschreven in het Frankrijk van
1650 de verdrukten onschadelijk werden gemaakt, worden vandaag
opnieuw toegepast. Barracoon,
het unieke getuigenis van de laatste negerslaaf Oluale Kossola van
Zora Neale Hurston laat omtrent de onverschilligheid van de
criminelen helemaal niets aan de verbeelding over. (7)
(J.B.,
16 juni 2020)
Verwijzingen:
(1) Zie het
artikel getiteld: "De reconstructie van de slavernij":
http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3221795 ,
verwijzend naar
Michel Foucault, Geschiedenis
van de waanzin,
Boom/Amsterdam 2013 [Oorspronkelijk: Folie
et déraison. Histoire de la folie à l'âge classique,
Paris: Plon 1961], pp. 55-72.
(2)
Mirabeau zat zelf twee en een half jaar lang gevangen in Château de
Vincennes. Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Honor%C3%A9_Gabriel_de_Riqueti . Zie:
Michel Foucault, o.c.,
p. 263-264. Bij de oproer in de aanloop van de Franse Revolutie deed
de kerk haar best om eraan mee te helpen de arbeiders 'onschadelijk'
te maken met een methode gelijkaardig aan de redeloosheid- of
krankzinnigverklaring: "(...)
de kerk (...) stelt de geheime arbeidersgroeperingen op één lijn
met 'het uitoefenen van tovenarij'. Een besluit van de Sorbonne (van
1655) verklaart allen die tot zulke boze gemeenschappen behoren tot
'heiligschenners' die bovendien nog 'in doodzonde verkeren'".
(Michel
Foucault, o.c.,
p. 65.)
(3) Zie:
https://www.kerknet.be/kerknet-redactie/artikel/congregatie-katholiek-onderwijs-wil-dialoog-over-gender
(4) Zie:
https://www.amnesty.nl/encyclopedie/conversietherapie-en-mensenrechten.
(5) Zie:
https://www.amnesty.nl/encyclopedie/conversietherapie-en-mensenrechten.
Zie ook het artikel: "Christus, de kerk en de
armen":
http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3221424 .
(6)
Dick Harrison, De
geschiedenis van de slavernij van Mesopotamië tot moderne
mensenhandel,
Uitgeverij Omniboek, Utrecht 2019. (Oorspr.: Slaveriets historia,
Historiska Media, Zweden 2015). Zie ook: http://blogimages.bloggen.be/tisallemaiet/attach/93208098663.pdf
(7)
http://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3204289