Hoe het
westen zichzelf opdoekt
Angst
blijkt het tot nog toe vrijwel enige antwoord van het westen op de
golf van terreur in de jongste decennia. Tussen haakjes: terreur die
wordt toegeschreven aan islamfundamentalisten terwijl steeds vaker
stemmen opgaan die het hebben over operaties vanwege bepaalde
westerse politieke machten onder een vreemde vlag en hier wordt
verwezen naar wat een groeiende menigte het grootste bedrog uit de
geschiedenis is gaan noemen, met name de gebeurtenissen en de
berichtgeving rond de aanval op het WTC en op het Pentagon van 11
september 2001, alsook naar de oorsprong en de activiteiten van
achtereenvolgens Al Qaeda en Islamitische Staat, maar dat is
uiteraard een kapittel apart. (1)
(1)
De gevestigde orde heeft het over complottheorieën maar ernstige
journalisten verdedigen de stelling met de hulp van vakspecialisten
dat de wereld op 11 september een rad voor de ogen werd gedraaid.
Hierover maakte onder meer de Amerikaan David Hooper een documentaire
genaamd The
anatomy of a great deception.
Wat
betreft Al Qaeda en IS zijn de bedenkingen navenant, gelet op de
geografisch-militair-politieke betekenis van onder meer Syrië
zie hiervoor onder meer ons artikel d.d. 28 februari 2012, getiteld:
De
Syrië-crisis in een notedop.
Omdat
angst een slechte leermeester is, mag het niet verwonderen dat de
reacties op die terreur contraproductief zijn. Het eerste stadium
waarbij een oplossing nog kon bestaan in het napluizen, erkennen en
proberen wegnemen van de oorzaken is allang verstreken en de dynamiek
van bijna blind en zich quasi autonoom vermenigvuldigend geweld heeft
het roer overgenomen. Intussen hebben onvergeeflijke fouten, zoals
het aan de vijand ter beschikking stellen van niet alleen de media
maar tevens het NAVO-leger, de toestand alleen maar erger gemaakt.
(2)
(2)
Zie bijvoorbeeld ons artikel d.d. 8 augustus 2012, getiteld: W.O.
III: de wereld in handen van terroristen?
Steeds
vaker is het dweilen met de kraan open en beperkt men zich tot het
klaarstomen van een uitgebreide EHBO voor een volgende catastrofe
waaraan godbetert onder meer mediamensen een goede stuiver hopen te
verdienen. En zoals dat ook in het verleden gebeurde, blijft men
jammer genoeg de ellende van tallozen te baat nemen als een
welgekomen geschenk in functie van doeleinden van een bijzonder
bedenkelijke politiek die gelijkenissen gaat vertonen met het
terrorisme zelf.
Ooit
zei de wreedaardige Göring dat leugens door elkeen geslikt worden
als ze maar groot of ongeloofwaardig genoeg zijn: het menselijk brein
is kennelijk niet in staat om aan te nemen dat men danig voor de gek
gehouden wordt en liever gelooft men dan dat er verborgen motieven of
bedoelingen bestaan die omwille van geldige redenen onbekend moeten
blijven. En wat voor leugens geldt, gaat evenzeer op voor andere
misdaden: als zij maar groot genoeg zijn, zal men de slachtoffers
eerder discrediteren dan hen te geloven en gaat men hen zelfs
vervolgen voor laster en eerroof jegens hun belagers. Roman
Polanski's Rosemary's baby is hiervan een wel bijzonder
geslaagde evocatie.
Maar
naast de noodlottige machteloosheid die het slachtofferschap helaas
maar al te vaak kenmerkt, is er nog het kwaad zelf van een volstrekte
gewetenloosheid waarvan onder meer zo'n drie kwart van de
lezersreacties onder de verslagen van vluchtelingendrama's op het
internetnieuws vandaag getuigen, wat eens te meer de aloude stelling
van Milgram staaft dat zowat 85 percent van de mensen niet alleen
een eigen geweten missen maar bovendien probleemloos bereid zijn tot
koelbloedige moord van zodra zij daarvan verzekerd werden dat hun
daad hun niet zal aangerekend worden. De verkozen politici zijn dan
ook steeds vaker de vertegenwoordigers van de massa asocialen die
onze moderne welvaartsstaat voortbrengt. Precies het feit dat zij
bovendien hun verwerpelijke standpunten desnoods met geweld aan
anderen willen opleggen, maakt dat zij zich in helemaal niets meer
onderscheiden van de terroristen waarvoor zij beducht zijn.
Potentaten
vrezen de menselijke vrijheid en lijden aan een schromelijk gebrek
aan vertrouwen in de medemens die zij om die reden vast in hun greep
willen houden. Machtswellustelingen gaan in feite gebukt onder de
ziekelijke angst voor de ander als zodanig die van hen verschilt en
die eigen dromen en overtuigingen heeft. Het gebrek aan respect voor
de medemens waarvan zij blijk geven, is te herleiden tot een
relationele onvolwassenheid en tot de absurde wens dat elkeen niets
anders en niets meer zou zijn dan een reproductie van eenzelfde door
strenge sociale wetten en regels volkomen voorspelbaar geworden type.
Edoch, door religieuze regels of door strenge staatswetten volledig
gecontroleerde en derhalve volstrekt gedepersonaliseerde mensen, zijn
geen mensen doch mieren of andere kuddedieren, die helaas de ultieme
humane dimensie missen die door een wonderbaarlijke evolutie van
ontelbare millennia mogelijk werd gemaakt. De onderdrukking van
medemensen en de angst om mens te zijn, blijken één en hetzelfde
fenomeen.
Bijzonder
kleinburgerlijk is dan ook de vrees dat 'vreemdelingen' de plaats van
de autochtonen zouden innemen, alsof niet iedereen via een geboorte
en dus vanuit een andere wereld in deze wereld belandde en alsof ons
aller aards verblijf dan eeuwig was. Zo bestond het nog niet zo heel
lang geleden dat zwarten uitgesloten werden van westerse
atletiekwedstrijden, incluis wereldkampioenschappen (!), uit vrees
dat zij met alle medailles aan de haal zouden gaan en op de
Olympische Spelen van 1936 in Berlijn weigerde gastheer Hitler om aan Jesse
Owens geluk te wensen met zijn vier keer goud en ook president
Roosevelt vergat zijn zwarte landgenoot uit te nodigen op het Witte
Huis.
Alle
mensen, waar ook ter wereld, kwamen ooit van elders en
volksverhuizingen waren altijd de regel, nimmer de uitzondering.
Uitgerekend nu principieel iedereen over de ganse wereld, die één
dorp werd, rond kan reizen, blijken massa's mensen niet mee met de
tijd en zij gaan krampachtig de landgrenzen van weleer niet alleen
hertekenen maar op de koop toe van hoge muren voorzien.
Exact
zeventig jaar na de beëindiging van de Tweede Wereldoorlog die een
ongeziene vluchtelingenstroom op gang bracht wegens massale
vervolgingen door het Naziregime met zijn concentratiekampen waarin
miljoenen mensen het leven lieten en waarna de VN zich ertoe
verbonden om voortaan aan allen die voor hun leven op de loop moeten,
asiel te verlenen exact zeventig jaar later bazelen corrupte
Europese politici dat het draagvlak voor steun aan de Syrische
vluchtelingen ontbreekt. Men vreest warempel dat de navolging van de
wet en het voor een keertje toepassen van de zo mooi klinkende
Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, ons welvaartspeil
omlaag zou halen. Men blijkt godbetert te geloven dat voor welvaart
en beschaving, geld volstaat, terwijl rechtvaardigheid en de naleving
van plechtig beloofde wetten bijzaak zouden zijn.
De
verdwazing door het geld heeft kennelijk dat peil bereikt waarop men
niet langer beseft dat er verdwazing in het spel is, zoals dat ook
het geval is met de leugens van Göring en met alle andere misdaden
die, eenmaal een kritieke limiet voorbij, vrij spel krijgen omdat zij
onzichtbaar zijn geworden. En uitgerekend die domheid kroont vandaag
potsierlijk het westen: de EU, de mensenrechten én het christendom
met hun holle frasen over solidariteit en naastenliefde bevinden zich
nu ontegenzeggelijk op een helling bergafwaarts recht naar de hel.
(Jan
Bauwens, feestdag van Augustinus van Hippo, 2015)