Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
20-08-2023
De oude dag en de jeugd
De
oude dag en de jeugd
Als
ik piano speel, verwonder ik mij over het instrument dat ik onder
handen heb, dat zo vernuftig werd gebouwd, dat muziek voortbrengt
zoals ik dat wens, ik had het ding nooit zelf kunnen bedenken, ik heb
het gekregen en het is nu het mijne, ik kan het bespelen, ik kan het
mijn wil opleggen en er mijn muziek mee maken.
Maar
nog meer verwonder ik me over het instrument dat de piano bespeelt en
ik bedoel mijn lichaam, want nog veel minder begrijp ik hoe dit dan
werkt, hoe ik het kan gebruiken zoals ik dat wens, ik kan het mijn
wil opleggen en er een piano mee bespelen, ik had het nooit zelf
kunnen bedenken maar kijk: ik heb of ben het zelf en het is geen
eigen maaksel, het komt van elders, ik heb het gewis gekregen, dat
stel ik immers vast en waar het vandaan komt, weet ik niet, ik weet
alleen maar dat het niet van mezelf afkomstig is.
Heel
vaak beseft men pas wat men onder handen heeft, als het niet meer
werkt zoals het hoort. Zolang de piano gehoorzaamt aan mijn wil, denk
ik slechts aan de muziek, het instrument is naar de achtergrond
verhuisd. Maar gaat ineens een snaar vals klinken, dan trekt het ding
mijn aandacht, dan vergeet ik de muziek en ga ik zoeken naar de
stemsleutel om de snaar die niet langer de juiste toon weergeeft, wat
meer aan te spannen.
En
hetzelfde gebeurt met het instrument dat mijn lichaam is: zolang het
werkt zoals het hoort, ben ik mij nauwelijks van zijn bestaan bewust,
het is pas wanneer iets niet langer functioneert zoals het hoort, dat
ik besef dat het er is, dat het in mijn aandacht verschijnt en dat ik
in paniek geraak omdat het niet langer aan mijn wil gehoorzaamt.
Toch
is dat wat er normaal gezien gebeurt met het lichaam van elke mens
die ouder wordt: mankementen doen zich voor, eerst heel sporadisch
maar daarna steeds vaker. De wil ondervindt weerstand, het lijf
luistert niet meer zoals gewenst, op de activiteit van mijn wil sluit
niet langer de beweging aan die er zou moeten op volgen, ik wil de
toets van de sol aanslaan maar mijn wijsvinger doet het niet naar
behoren en er weerklinkt een fa. En die fouten maak ik niet
vrijwillig, ik maak ze even onwillekeurig als het foutloze spel van
voorheen maar bij het foutloze spel stelde ik mij geen vragen,
terwijl het optreden van haperingen mij frustreert. Het maakt mij
ongelukkig dat mijn lichaam niet langer luistert naar mijn wil, het
lijkt alsof het niet meer helemaal van mij is, alsof een vreemde wil
zich bemoeit met zaken die ik alleen de mijne waande.
Er
is een opgang en een ondergang: als ik een klein kind ben, luistert
mijn lichaam niet naar mij, ik moet het als het ware temmen, het
frustreert mij dat het niet luistert en de frustratie maakt dat ik
oefen totdat het wél gehoorzaamt aan mijn wil. Maar eenmaal het
aftakelingsproces aanvangt, is het met de gehoorzaamheid gedaan en
daar keert dan de frustratie terug en dit keer mogen oefeningen niet
meer baten om de frustratie weg te werken en daarbij dienen wij ons
neer te leggen: wij moeten ons neerleggen bij onze ondergang teneinde
niet voortijdig ten onder te moeten gaan.
Misschien
dient onze ondergang wel om ons bewust te maken van het leven dat wij
immers alleen maar dromen zolang het ons allemaal voor de wind gaat.
De mens met wie alles goed gaat, leeft op de automatische piloot, wat
wil zeggen dat hij zelf dan slaapt, dat hij niet of nauwelijks weet
dat hij bestaat, dat zijn leven eigenlijk aan hem voorbijgaat. Om het
aanwezig te maken, moet het ten onder gaan; de opgang vereist de
ondergang, er is geen opgang zonder ondergang, geen leven zonder
dood. Indien het leven niet eindigde, dan had het ook geen begin en
dan was het niets omdat er niets was waar tegenover het zich
aftekende. En pas wat voorbij is, treedt ons bewustzijn naar binnen.
En
zo is de oude dag de levensfase die het verleden tot leven roept:
zonder de oude dag blijft het verleden ongeboren; zonder de oude dag
hebben wij uiteindelijk helemaal geen jeugd gehad.
(J.B.,
20 augustus 2023)
18-08-2023
Prokofiev Piano Concerto No. 5 in G major Op. 55
Prokofiev Piano Concerto No. 5 in G major Op. 55
Ouderenzorg - Aflevering 4: Het sprookje van de 'ouderdomsdementie'
Ouderenzorg
Aflevering
4: Het sprookje van de 'ouderdomsdementie'
Het
wordt aangenomen als vanzelfsprekend dat hersenziekten en verwante
fysieke aandoeningen aan de basis liggen van dementie maar die
opvatting maakt in feite deel uit van de bijzonder kwalijke aberratie
van het materialistische mensbeeld dat zich in zijn vooringenomenheid
helemaal blind staart op de stof, de scheikunde en de daarmee verband
houdende, louter fysiologische processen. Deze kortzichtigheid is
even erg als een behandeling van spieratrofie zou zijn die deze uit
haar context zou rukken, meer bepaald door de toestand van onze
spieren helemaal los te koppelen van hun functionaliteit. Het gestel
van mensen die ter observatie tijdelijk opgenomen worden in het
ziekenhuis en die daar soms een week of langer gedwongen bedlegerig
zijn, moet het zwaar bekopen wanneer de hulp van een kinesist
ontbreekt omdat de inactiviteit van ons bewegingsapparaat binnen de
kortste keren atrofie van de spieren meebrengt alsook aftakeling van
de gewrichten, van de pezen en zelfs van het hele beenderstelsel. Een
onderzoek van slechts de spiercellen of de spieren kan immers nimmer
aan het licht brengen dat zij te kampen hebben met inactiviteit,
alleen met de observatie van het gedrag van een zieke of met een
ondervraging naar zijn dagelijkse handelwijzen kan men aan de weet
komen waarom de spiercellen versneld afsterven - bewegingsarmoede is
immers als zodanig geheel onzichtbaar onder de microscoop.
Edoch,
nog minder zichtbaar dan bewegingsarmoede zijn de effectieve
mogelijkheden tot beweging van de betrokken patiënten en in de
eerste plaats is dat uiteraard de ruimte die iemand ter beschikking
staat om bijvoorbeeld te gaan wandelen, of het voorhanden zijn van de
gelegenheid tot zwemmen of tot eender welke sportieve activiteit in
de buurt van iemands verblijf. Tenslotte, nog veel minder zichtbaar
dan die materiële accommodatie, is uiteraard de motivatie welke
verstrekt wordt middels het netwerk aan menselijke relaties dat de
patiënt te been houdt. Niets van dat alles is te zien onder de
microscoop of in de bloedanalyses, tenzij men reeds de invloed kent
van onder meer de menselijke activiteit op het functioneren van de
lichaamsprocessen en op de toestand van de cellen.
De
fenomenologie van de beweging toont hoezeer iemands lichaam een
weerspiegeling kan zijn van de omgeving waarin de persoon in kwestie
leeft en zo zijn krachteloze benen een product van veel te kleine
leefruimtes, van rolstoelen, van trappenvrije gebouwen en van onze
autocultuur. Het euvel dient gecompenseerd te worden met het werk van
de kinesist maar ook met hometrainers en sportbeoefening.
Maar
nu is een gelijkaardige problematiek alsook een navenante remediëring
aan de orde inzake de zogenaamde geestelijke gezondheid, de toestand
van iemands brein, de capaciteit van het geheugen en iemands
probleemoplossend vermogen.
Of
men al dan niet voortijdig dement wordt en of hersenziektes de kans
krijgen om zich te ontwikkelen, hangt ook af van het beroep dat
ouderen nog kunnen, moeten of willen doen op hun eigen brein omdat
ook de gezondheid van het brein verband houdt met zijn functioneren.
Spiercellen sterven af wanneer zij niet meer aangesproken worden maar
ook hersencellen doen dat en op die manier is overdreven hulp of zorg
voor wie dan ook rampzalig. Alleen een goede ondersteuning van
iemands zelfstandigheid, hoe paradoxaal dat ook moge klinken, is de
zorg die passend is met het oog op gezondheid en geluk. Men bewijst
de hongerige geen dienst door hem voedsel te verschaffen maar veeleer
door hem te leren hoe hij aan zijn voedsel komt en op dezelfde manier
is ook de beste ondersteuning van de ouderen gericht op het aanreiken
van middelen die de zelfstandigheid maximaliseren.
In
veel gevallen is het brandmerken van mensen met 'dementie' een
gemakkelijkheidsoplossing met echter catastrofale gevolgen voor deze
slachtoffers: soms gaat het om gehoorproblemen of om slecht zien,
zodat men niet begrijpt wat er gaande is, waardoor men reageert op
een manier die buitenstanders bestempelen als 'vreemd'. Soms worden
woorden, zinswendingen of understatements gebruikt die mensen van een
andere generatie helemaal niet kennen omdat wie maatschappelijk aan
de kant worden geschoven nu eenmaal niet in de gelegenheid verkeren
om voldoende te converseren en bijlezen doen zij niet omdat de
bibliotheek buiten hun bereik is. Zij worden niet op de hoogte
gehouden van veranderingen omdat zij afgezonderd worden of op nog
andere manieren uitgesloten en heel wat van de fysieke mankementen
die zij dan gaan vertonen, zijn zichtbare en hinderlijke gevolgen van
een vrijwel onzichtbaar geïnstitutionaliseerd onrecht dat ingevolge
onze onverschilligheid door niemand aangeklaagd wordt en derhalve ook
niet wordt verholpen. Men maakt zich al te vaak van mensen af door
hen het etiket 'dement' op te plakken en dit etiket bespoedigt
uiteraard ook het werkelijk ontstaan van dementie. Dat geeft dan weer
vrij spel aan nog grotere misdaden zoals diefstal en moord: de zorg
over het bezit van dementen wordt door derden gedragen die dat dan
meestal doen 'mits een kleine vergoeding' en godbetert vanuit de
zorgsector zelf gaan nu ook stemmen op om eens ernstig te gaan
nadenken over euthanasie op demente bejaarden, waarmee bedoeld wordt:
zonder toestemming van de betrokkenen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
18 augustus 2023)
Verwijzingen:
Zie
ook onze tekst over de problematiek van de afasie, getiteld: 'Elders
zijn', hierna opnieuw opgedrukt.
Elders zijn & De opeising der ultieme productiemiddelen
Elders zijn & De opeising der ultieme productiemiddelen
(Om te lezen, klik op de flap!)
17-08-2023
Ouderenzorg - Aflevering 3: De oude dag en de zelfzorg
Ouderenzorg
Aflevering
3: De oude dag en de zelfzorg
Het tweede
gebod dat gelijk is aan het eerste en dat luidt: 'Bemin uw naaste
zoals uzelf', houdt in dat men in de eerste plaats zichzelf bemint en
dat doet men gewoonlijk ook wel van nature, tenzij een perverse
cultuur hier stokken in de wielen steekt. In dat laatste geval
verwaarloost men zichzelf, doet men zichzelf kwaad of offert men
zichzelf aan anderen op. Of een mens daartoe het recht heeft, is,
gezien het tweede gebod, wel zeer de vraag: niemand mag Gods
schepselen kwaad doen en tot die schepselen behoort men uiteraard ook
zelf. De christelijke Verlosser mag dan nog het grote voorbeeld zijn
en tot navolging uitnodigen: godengelijkheid zit er voor de
sterfelijke mens niet in en de identificatie met het opperwezen mag
misschien wel gerust beschouwd worden als een daad van overmoed.
Hieraan
maken zich ongetwijfeld schuldig, in de eerste plaats de paus van
Rome, die Christus op aarde zegt te vertegenwoordigen en die reeds
bij de verovering van Amerika ten tijde van Columbus een geschrift
uitvaardigde aan het adres van de autochtone bevolking aldaar waarin
hij klaar en duidelijk stelt dat, op straffe van veroordeling tot
slavernij, allen hem gehoorzaamheid verschuldigd zijn en onderwerping
aangezien hij God zelf vertegenwoordigt die alles en allen heeft
geschapen.
In de
tweede plaats maken zich aan deze megalomanie ook schuldig alle
mensen die geloven dat zij in de voetsporen kunnen treden van de
Heiland en die de heiligheid niet slechts nastreven maar die deze bij
monde van hun medestanders ook suggereren bereikt te hebben, getuige
de talloze zalig- en heiligverklaringen in de kerkgeschiedenis.
Heiligen staan boven de natuur aangezien zij tenminste drie wonderen
moeten hebben verricht om heilig verklaard te kunnen worden terwijl
het geloof in het meesterschap over de natuur uiteraard bijzonder
gevaarlijk is: mensen die hun onderworpenheid aan de wetten der
natuur ontkennen, maken zich schuldig aan een negationisme dat kan
leiden tot onder meer het absurde geloof dat de vernietiging van het
milieu door de mens geen kwaad kan omdat een catastrofe op tijd en
stond wel zal gecounterd worden door een tussenkomst van de goede God
zelf die overigens, zoals zij steevast belijden, aan hun kant staat
in tijden van strijd en oorlog.
Van dit
negationisme is overigens ook sprake in verband met de natuur van de
mens die, wat men er ook van maakt, gebonden is aan een stoffelijk en
derhalve ook sterfelijk lichaam dat onderhevig is aan onverbiddelijke
wetten. Begaafd met verstand zijn mensen dan ook ten volle
verantwoordelijk voor onverstandige handelingen waartoe in de eerste
plaats elk gedrag behoort dat de miskenning van onze onderworpenheid
aan de stof impliceert. Het is derhalve een gebod, gelijk aan het
tweede, om zorg te dragen voor zijn gezondheid en voor de gezondheid
van alle anderen en dat doet men vandaag overeenkomstig de stand van
de wetenschap die de zorg voor het milieu waarin wij moeten ademen,
eten en leven, hoog in het vaandel te voeren alsook de zorg voor het
eigen lichaam waarvan de bewoner op bevel van de Schepper zelf zijn
brood zal eten in het zweet van zijn aanschijn.
Dat laatste
betekent dat niemand gezond kan blijven zonder ook de daartoe
noodzakelijke inspanningen te willen leveren: fysieke inspanningen in
de eerste plaats die, andermaal overeenkomstig de huidige
wetenschappelijke bevindingen, een voldoende zuurstoftoevoer naar elk
van onze twintig biljoen lichaamscellen moeten garanderen. Leven is
energie verbranden en die verbranding speelt zich niet alleen af op
het niveau van de spijsvertering maar ook op het niveau van onze
lichaamscellen: energie komt vrij door de verbranding van brandstof
middels zuurstof en weliswaar kan een tekort aan voedsel ons fataal
worden maar dat geldt evenzeer voor een tekort aan zuurstof, terwijl
wij pas een voldoende zuurstoftoevoer kunnen garanderen middels
voldoende fysieke inspanningen. In een wat scheefgegroeide wereld
waarin heel wat mensen met een zittend beroep zitten opgezadeld,
betekent dat heel concreet dan ook de plicht tot sportbeoefening.
Dit alles
om te zeggen dat ook senioren aan de plicht tot zelfzorg gebonden
zijn en die bestaat niet in de eerste plaats in de voorzichtige
activiteiten van pensioensparen en beleggen maar eerst en vooral in
de investering in zijn gezondheidskapitaal en wel van kindsbeen af.
Voldoende lichaamsbeweging geeft weliswaar geen garantie op de
vrijwaring van ziekte maar over een tekort daaraan kan men gerust
stellen dat het een gezond leven uitermate bemoeilijkt.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
17 augustus 2023)
16-08-2023
Ouderenzorg - Aflevering 2: Pretparken en gevangenissen, voor elk wat wils!
Ouderenzorg
Aflevering
2: Pretparken en gevangenissen, voor elk wat wils!
De
aandachtige lezer van de eerste aflevering heeft beslist het
rekensommetje al gemaakt: als het zorgnetwerk zonder winstoogmerk'Whocares'/Emmaüs jaarlijks 20 miljoen euro winst maakt op
de kap van naar ruwe schatting 40.000 OCMW-rusthuisbewoners, verarmt
deze winst elk oudje jaarlijks met een bedrag van welgeteld 500 euro
en dat maakt bijna 2 euro per dag. Nu is 2 euro per dag welgeteld het
dagelijkse maaltijdbudget van een woonzorgcentrumbewoner. Is het dan
echt te kort door de bocht geredeneerd als wie deze rekensom maken,
concluderen dat Inge Vervotte alle rusthuisbewoners van de helft van
hun maaltijden berooft? Zelfs als het ging om 80.000
OCMW-rusthuisbewoners, dan nog vertegenwoordigde die winst een hap
van 1 euro uit het mogelijke budget van 3 euro voor de dagelijkse
maaltijden.1
Hier is
duidelijk andermaal de middeldoelomkering van Blaise Pascal van de
partij, een bijzonder christelijke filosoof die de genoemde
zorgbeheerders zeker zullen kennen: de zorg wordt voorgesteld als het
doel van de firma maar in feite is zorg slechts het voorwendsel - het
doel blijkt winst of zelfverrijking. De miljarden van het handvol
rijkste Belgen spreken tot de verbeelding maar zij worden uiteraard
vergaard bij de vele duizenden armste Belgen. Gij zult niet
stelen, zo luidt het zevende gebod van de heilige kerk en het
weze herhaald: Emmaüs is een weinig gekende steunpilaar van de
katholieke zuil.
Van
middeldoelomkering is andermaal sprake waar de massa er naar streeft
om de uitzondering te zijn en uitgerekend deze waanzin vormt een van
de krachtigste drijfveren voor de sociale uitsluiting van bejaarden
en hun levenslange opsluiting in muf riekende gebouwen waarvan het
naambordje bedoeld is om elkeen zand in de ogen te strooien en om het
geweten te sussen want zij heten prompt 'woonzorgcentra'. En het gaat
hier uiteraard om de verafgoding van idealen welke per definitie
uitzonderingen zijn - een verering met als keerzijde het misprijzen
voor wie niet aan die idealen kunnen beantwoorden en in dat geval
verkeren het leeuwendeel van de stervelingen, zo niet iederéén die
het geluk heeft oud te worden.
De
huidige wereld bulkt van de festivals, wat heel leuk lijkt, en
inderdaad, festivals zien er amusant en onschuldig uit maar op de
keper beschouwd is de kern van dit amusement de overgave aan de
idolatrie. Alle neuzen wijzen richting het idool op het podium, het
idool doet gekke dingen en alle neuzen apen die dingen na. De
identificatie met het voorbeeld brengt de massa in vervoering, ieder
voor zichzelf verkeert kortstondig in de waan zelf op het podium te
staan en het idool te zijn, het centrum van alle aandacht. Echter,
als het festival voorbij is en zijn betovering is uitgewerkt, blijven
vele enkelingen achter met in hun hoofden nog dat onmogelijke
verlangen naar hun ideaal en de kloof tussen wie of wat zij zelf zijn
en wie of wat zij verlangen te zijn is dan dermate groot dat zij er
op den duur toe neigen om zichzelf te gaan verachten.
Of
tenminste koesteren zij een verachting voor wie van dat vereerde
ideaal heel ver verwijderd zijn en voor hen die gedoemd zijn om van
dat ideaal heel ver verwijderd te blijven, en zijn dat met name niet
al degenen aan wie het ontbreekt aan jeugd en kracht omdat ze in een
lang leven al het beste van zichzelf gegeven hebben?
Maar
neen, uitgerekend degenen die met hun dagelijkse noeste arbeid deze
festivals mogelijk gemaakt hebben, worden verdreven uit het pretpark
en, jawel, opgesloten in muffe kamertjes: Levenslang!,
zo luidt het verdict en, andermaal: van de vier euro daags die voor
de maaltijden zijn voorzien, gaan er twee recht naar de beurs van een
der rijkste Belgen.
Aflevering
1: De rijkste en de armste Belgen, twee handen op één buik...
Wie voor
het vermaak een stonde grasduinen in de pagina's van de rijkste
Belgen, kunnen wel eens van de ene verbazing in de andere vallen.
Zoals eigenlijk algemeen bekend wordt de kroon van de minnaars van
goud en zilver gespannen door de drugsbarons, onder wie de brouwers
van dranken verantwoordelijk voor dronkenschap en navenante miserie,
incluis jaarlijks de vele dode kinderen in het verkeer. Naast de
stokers van alcohol zijn daar uiteraard ook de pillendraaiers die in
de jongste jaren in de gedaante van megavaccineerders onder de vlag
van filantroop Bill Gates briljante cijfers haalden. Uiteraard naast
die enkele families die de media in handen houden en meteen ook aan
banden leggen en die grof geld verdienen aan het in leven houden van
de leugens, onder meer omtrent pandemieën en nog andere bedreigingen
waarmee zij de vreesachtige massa naar hun graaihand zetten. En zoals
het er ook aan toe gaat in de jungle, hebben roofdieren het in de
eerste plaats op de zwakkeren gemunt: de zwakke weggebruikers (die
van onvoorzichtigheid worden beschuldigd als zij onder grote wielen
verpletterd worden), de mensen die niet aan de bak geraken, werkloos
blijven en vervolgens ook zonder pensioen dreigen te vallen, de
invaliden en dan de categorieën (die de onze waren of die dat met
een beetje geluk nog zullen worden) van de kinderen (of de vooralsnog
nog onvolwassenen) en de ouderen.
Een almaar
aanzwellend deel van de kinderen worden nog voor de geboorte
geliquideerd, heel vaak om economische redenen en met dezelfde smoes
doen op macht en roem beluste pioniers allerhande sinds kort verwoede
pogingen om bejaarden aan te praten dat zij eigenlijk beter af zijn
wanneer zij er tijdig een punt achter zetten om zo in schoonheid te
kunnen eindigen, zoals zij de verkrachting noemen van het in de eed
der artsen opgenomen eerste advies van Hippocrates: primum non
nocere.
Waar
ouderen er echter alsnog kunnen
voor kiezen om in
leven te blijven (want in het bestuur van de zorgsector zelf gaan nu
prompt stemmen op met de aansporing om eens ernstig te gaan nadenken
over euthanasie voor demente bejaarden, waarmee gemikt wordt op een
wet die de toepassing van euthanasie voor bejaarden zal goedkeuren
zonder dat zij hun eigen toestemming hoeven te geven, als zij maar
dement zijn!), belanden zij in zogenaamde zorginstellingen waar zij
in werkelijkheid van alle zorg onttrokken worden (voor alle
duidelijkheid: in de OCMW-rusthuizen moeten zij eten van twee euro
daags) en daarentegen gaan functioneren als opbrengst-entiteiten voor
enerzijds de zogenaamde geneeskundige sector (zij verworden vaak tot
doorgeefluik van ziekenkasgelden naar de regie van de medische sector
en de verpleeginstellingen) en anderzijds voor de beleggers in de
zogenaamde zorgcentra die er zoals intussen algemeen geweten flink
wat garen bij weten te spinnen.
Laten
wij, om slechts één voorbeeld te noemen, een kijkje nemen in de
pagina's van de rijkste Belgen en daar kunnen wij onder meer het
volgende lezen in een bericht d.d. 24 mei 2023 over het netwerk
'Whocares', verbonden met het zorgnetwerk van de vzw Emmaüs dat
garant staat voor (en wij citeren) een
jaarlijkse omzet van bijna 700 miljoen euro, een jaarlijkse winst van
15 tot 20 miljoen euro en een vermogen van 556 miljoen euro. Emmaüs
is een weinig gekende steunpilaar van de katholieke zuil en wordt
geleid door Inge Vervotte, de politica die 10 jaar terug haar rug
keerde naar de nationale politiek. Maar op vraag van de huidige CD&V
voorzitter Sammy Madhi werd ze eind vorig jaar terug lid van de
partijraad van de Vlaamse christen-democraten. Waarnemers zien er een
opstap in van Vervotte naar het lijsttrekkerschap bij de verkiezingen
volgend jaar op de Antwerpse CD&V lijst:
NETWERK
Jo Vandeurzen, Hilde Crevits en het miljoenenbedrijf Emmaüs van
Inge Vervotte
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: