Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
03-09-2023
Repressie - Aflevering 4
Repressie
Aflevering
4
De algemene
secularisering van de wereld ging gepaard met een aantal
gedaanteverwisselingen. Eerwaarde heer pastoor werd vervangen door
mijnheer doktoor, de gezond makende hosties in de sacristie werden de
pillen in de apotheek, siroop kwam in de plaats van wijn; ter
vervanging van het exorcisme door het doopsel kwam de uitdrijving van
het virus door het vaccin - periodiek te hernieuwen zoals ook de
inentingen; de toverformules werden scheikundige formules; de
gelovige is nu de patiënt; het kerkgebouw, de kliniek; de
biechtvader werd de psychiater; de kerk, universiteit en de dogma's,
axioma's; het geloof, wetenschap. Maar een bijzondere
gedaanteverwisseling is wel die van de donderpreken.
Donderpreken
(ook 'zedenpreken' of 'hellepreken' genoemd) werden onder meer
gehouden in parochiekerken door bij voorkeur predikheren (Ordo
Praedicatorum) of dominicanen (in eigen gelederen sprak men over
Domini canes, Latijn
voor honden des Heren) - destijds
belast met de inquisitie en hun tirades handelden over de
voortdurende dreiging van het verloren gaan van de ziel in het
eeuwige hellevuur ten gevolge van de zonden. Wie zonder zonde
is, werpe de eerste steen: enerzijds houden de woorden van de
Heer zelf in dat alle mensen zondaars zijn en anderzijds leert reeds
het Oude Testament dat de slang de listigste is van alle
dieren is, zodat wellicht niemand in staat is om haar listen
te doorzien en zo zondigt derhalve ongetwijfeld elke sterveling, zo
is de gemeenschap van de uitverkorenen klein en zo moet het wel heel
waarschijnlijk zijn dat de hel zo niet voor iedereen, dan toch voor
de meerderheid van de mensen de eindbestemming zal zijn van het
bestaan. Omdat dominicanen bovendien biechtvaders waren, wisten zij
de gelovigen ook doeltreffend te vermanen en zij deden dat door de
dreiging van het allerergste kwaad middels hun preken tot leven te
wekken in de geesten van hun toehoorders. In de kerk, zo beweren de
laatste getuigen, kon men een muis horen lopen; de gelovigen zaten
aan hun stoel genageld en het angstzweet brak hen uit; sommigen
vielen in zwijm en te oordelen naar de opbrengst van de telkenmale op
de preek volgende geldinzamelacties moet de gemaakte indruk altijd
gigantisch zijn geweest.
Althans in
onze contreien bestaan zondagsmissen nog nauwelijks, laat staan
hellepreken, maar dat betekent niet dat ook zij niet getransformeerd
werden in - zo mogelijk - iets nog veel ergers, zoals de vaccinatie
ook veel erger is dan het doopsel en de pijnstillers en andere pillen
ingrijpender en schadelijker dan de heilige hostie van weleer. Het
preekgestoelte van vandaag is de heilige televisie, vedetten
vervangen er de heiligen van uit de tijd, de kijkbuiskinderen worden
op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen in de kerk - de wereld
- en zij worden ook vermaand en op het rechte pad gehouden want welke
biechtvader kan tippen aan Facebook, Twitter en hoe heten die Meta
Platforms ook allemaal, die geautomatiseerde klaagmuren en
bekentenisverzamelaars?
Verdoken
zijn de boodschappen die via de mediakanalen worden doorgegeven via
soaps en Holywood-producties ('Holywood' betekent 'Sanctus Boscum',
'Heilig Woud') en die ook niemand mist omdat elkeen eraan gekluisterd
zit omwille van de trends en modes, de muziek en, ja, de ontelbare
'heiligen', die ons voorzeggen en voordoen hoe het moet en wee
degenen die niet volgen, die geen 'volgers' zijn, want hen ontgaat
alras wat 'in' is en al wie niet mee zijn, vallen genadeloos uit de
boot: zij behoren niet langer tot de uitverkorenen, zij worden niet
getolereerd, zij worden verbannen, zij belanden in de hedendaagse
hel.
Repressie
bestaat waar televisie koning is, en leugenachtige nieuwsberichten,
oorlogspropaganda, zwijgplicht waar alle 'leiders' schaamteloos
zichzelf verrijken, corrupt blijken en miljarden-industrieën naar de
mond praten om mee te kunnen likken van het potje. Maar bloed kleeft
aan hun handen want repressie zonder bloedvergieten is ondenkbaar,
alleen wordt het oorzakelijk verband tussen daders en slachtoffers
wat mistiger gemaakt. Zoals ook het kwaad, waarmee men dan om 't even
welke kant op kan, zodat men altijd wel een stok vindt om willekeurig
welke hond te slaan. Ja, de slang is het listigste onder alle dieren,
alleen kronkelt zij niet langer in het zand, zij troont daarentegen
in den hoge, welhaast onaantastbaar op haar Meta-Platform, zoals
Moloch en Mammon.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
3 september 2023)
01-09-2023
Repressie - Aflevering 3
Repressie
Aflevering
3
Repressie
werkt middels polarisering of verdeling van het volk teneinde er te
kunnen over heersen. Polarisering wordt bekomen door het
stigmatiseren van een zeker deel van het volk waarbij het achter het
stigma veronderstelde kwaad zo vaag wordt gehouden dat het eigenlijk
alleen maar bestaat in de geesten van de mensen. Het bestaat daar dan
bovendien alleen maar ingevolge het feit dat het door de machthebbers
aan iedereen werd opgedrongen maar dan wel op de manier waarop men
aan mensen leugens opdringt, op de manier waarop men mensen doet
belijden dat één opgeteld bij één gelijk is aan drie.
Vandaag is
het kerstmis, zo verkondigt men van op de kansel: vandaag is de zoon
van god geboren. En de toeschouwers, het ganse volk, beamen dit
zonder protest en belijden dit ook. Alom worden stalletjes gebouwd
met beeldjes die uitbeelden hetgeen men voorhoudt te geloven. Men
doet alsof het waar is wat van op de kansel wordt verkondigd terwijl
men heel goed weet dat dit niet meer is dan een spel, een fictie.
Repressie is het opdringen van zekere ficties aan het volk; repressie
is het vastleggen van spelregels waaraan iedereen zich dient te
houden die erbij wil blijven horen; repressie is het voorstellen van
een leugen als de ene en enige waarheid waarbij verwacht wordt dat
elkeen die aanneemt en belijdt. Repressie is het toekennen van
specifieke rollen aan alle burgers of ook nog het onthouden van een
rol aan wie bij voorbaat uitgesloten worden van het spel.
Zonder
repressie is het maatschappelijke rollenspel weliswaar onmogelijk
maar daar waar meer fictie wordt geschapen dan absoluut noodzakelijk
is om een samenleving mogelijk te maken, bestaat repressie in de
pejoratieve betekenis van het woord. Zekere ficties dienen immers
enkel de belangen van zekere groepen; met welbepaalde ficties beroven
welbepaalde groepen de anderen.
Een gekend
voorbeeld van zo'n fictie is de auto die wordt verkocht als een
middel om tijd te winnen terwijl tijdwinst via de auto enkel
weggelegd is voor wie een bepaald inkomen hebben omdat alleen zij
genoeg verdienen en dus minder tijd moeten investeren in het
bekostigen van hun auto dan dat deze hun tijdwinst kan opleveren.
Voor alle anderen kost de auto meer tijd dan dat hij hen laat winnen
omdat hun inkomen te laag is. Voor hen is de auto een fictie. Voor
grootverdieners levert de auto tijdwinst op maar dezelfde auto
berooft mensen met een relatief laag inkomen van hun tijd en voor
deze laatsten is de auto derhalve een illusie, hij bestaat niet. De
auto, de wasmachine, de stofzuiger, de tuinknecht, de computer, de
smartphone en noem maar op: alle moderne prutsen dienen slechts de
belangen van de mensen uit de hogere klassen terwijl zij de mensen
uit de lagere klassen doen inleveren. De moderne tijd is een
verrijking voor de rijken maar voor de armen is hij een hel.
Repressie is het opdringen van al die alles behalve verrijkende
prutsen die aan iedereen, ook aan de grote meerderheid van de mensen
voor wie zij ficties zijn en die (vaak zonder dat zij zich er ook
heel goed van bewust zijn) daarvan groot nadeel moeten ondervinden
omdat ze noch begerenswaardig noch rendabel zijn maar daarentegen
irritant en peperduur.
(Wordt
vervolgd)
(J.B., 1
september 2023)
31-08-2023
Repressie - Aflevering 2
Repressie
Aflevering
2
Een
wereldwijde repressie is aan de gang ten aanzien van
bevolkingsgroepen die weerstand bieden aan machthebbers die proberen
te verhinderen dat de waarheid omtrent hetgeen zij doen geschieden
aan het licht komt. Deze repressie voltrekt zich middels de tactiek
van het divide et impera-principe van Philippus II van
Macedonië uit de vierde eeuw voor Christus. Het gaat om een
overheersingsstrategie uit de Oudheid die al vaak werd toegepast bij
oorlogsvoering, in de katholieke kerk en in de Europese koloniale
politiek. De Nederlandse socioloog Abram de Swaan onderzocht deze
tactiek bijzonder grondig met betrekking tot de Rwandese genocide
waarbij heel duidelijk aan het licht kwam dat verdrukking door
verdrukkers welhaast dwangmatig wordt gepleegd vanuit de angst om bij
de aan de gang zijnde tweestrijd zelf te worden verdrukt: het hele
gebeuren verwordt namelijk tot een zaak van doden of gedood worden.
Polarisering
ontstaat van zodra een bevolkingsgroep beticht wordt van een of ander
schandaliserend kwaad: niemand wil met de geschandaliseerden nog iets
te maken hebben en iedereen haast zich ervoor zich van hen te
distantiëren, wat resulteert in de vervolging van de beschuldigden
door alle anderen. De beschuldigingsdrang ontstaat vanuit de bij
iedereen levende angst om zelf beschuldigd te worden en zij blijkt
vaak het enige middel waarmee men kan pogen zich van beschuldigingen
te vrijwaren. Een gekend concreet voorbeeld, op zekere lagen van de
bevolking van toepassing, is het in jongerenculturen gevreesde
verwijt om door de anderen voor een 'mietje' te worden gehouden en
vaak beperkt zich het enig mogelijke verweer hiertegen in het zich
aansluiten bij de groep van de pesters. Men pest om te ontkomen aan
het gepest worden.
Mensen
werken zichzelf in nesten voor de schone ogen van de anderen en in de
concurrentieslag waarbij men zich beter tracht voor te doen dan men
is, pijnigt men zichzelf steeds vaker tot het bittere einde.
Armlastigen spenderen hun laatste duit aan bedrieglijke tekenen van
rijkdom om niet als armlastig ontdekt en bestempeld te worden, homo's
kruipen in de kast om zichzelf niet te verraden terwijl zij het op
die manier juist wél doen en op nog tal van andere wijzen wordt een
zekere schijn hoog gehouden ten koste van het eigen zijn. De
achterliggende waarheid is uiteraard deze dat wij sociale wezens
zijn, uitermate beducht voor uitsluiting uit de groep, een straf die
sinds oudsher als de allerergste staat geboekstaafd; overigens wordt
ook de hel door de theologen gedefinieerd als een toestand waarbij
men beroofd is van alle contact met de anderen.
Repressie
bestaat nu precies in de 'kunst' van zekere machthebbers om het volk
te dwingen tot het doen van belijdenissen en bekentenissen die niet
de hunne zijn en tot het uitspreken tegen beter weten in van door de
heersers gecultiveerde onwaarheden. De geloofsbelijdenis (van bij
uitstek de katholieke kerk) is hiervan nog steeds het toonaangevende
voorbeeld: zogenaamd gelovigen getuigen van het bestaan van een
verregaande repressie door hun religieuze oversten met het op straffe
van verbanning belijden van zaken waar geen zinnig mens kan achter
staan, een tactiek die meesterlijk werd ontrafeld door George Orwell
in zijn 1984: repressie manifesteert zich volgens dat meesterwerk
daar waar men anderen kan doen belijden dat één opgeteld bij één
gelijk is aan drie.
De
parameter voor macht is het succes waarmee het verbod op het spreken
van de waarheid gehandhaafd wordt. In de Doema worden door de
opperste bevelhebber gepromoveerd degenen die zich bereid hebben
getoond om voor hem te moorden, zoals bijvoorbeeld gebleken is na de
moord met radioactief Polonium 210 op de Russische spion Alexander
Litvinenko in 2006, wat door diens weduwe in de media werd
uitgebracht. Gesneuvelde frontsoldaten worden met eerbewijzen
overladen en gecompromitteerden in de Congolese genocide onder
Leopold II van België werden met belangrijke eerbewijzen en posten
beloond, evenals de talloze hypocriete opportunisten die hun uiterste
best doen om deze misdaden met verachtelijke leugens te verschonen.
De essentie van het Victoriaanse tijdperk bestaat in niets anders dan
in de etalering van de repressie met een defilé van volgelingen die
in alle ernst beamen dat de keizer kleren draagt. De snobs minachten
in hun preutsheid, waarvan de morele waarde vergelijkbaar is met de
artistieke waarde van de kitsch in de kunst, al wie korte broeken
dragen terwijl het kapitaal dat zij allerminst middels onverdroten
arbeid in het zweet des aanschijns verworven hebben, garandeert dat
zij zich aan aller oog onttrokken kunnen bezondigen aan allerhande
wellustigheden, wat dan private ondernemingen heten waarvan de
vrijheden in een politiestaat worden beschermd.
Bijzonder
aan het soort van polarisering dat vereist wordt om te kunnen
overgaan tot de overspannen toestand van beschuldigers en
beschuldigden die somtijds leidt tot ware genocide, is dat het kwaad
waarvan de ene groep de andere beticht, een zwevend karakter heeft,
moeilijk aanwijsbaar is, onduidelijk en veranderlijk. In het geval
van de strijd tussen Huttu's en Tutsi's in Rwanda ging het om het al
dan niet behoren tot hetzij de ene hetzij de andere stam, wat gepaard
ging met bijzonder onduidelijke kenmerken zoals de lichaamslengte of
het fysieke uitzicht. Bovendien was het vermeende onderscheid daar
geheel fictief en aangepraat door de overheersers die daarmee geen
andere bedoeling hadden dan het volk te verdelen en de twee groepen
tegen elkaar op te zetten. Huttu's tegen niet-Huttu's, mietjes tegen
niet-mietjes, autochtonen tegen inwijkelingen en blanken tegen
kleurlingen waarbij dan de afkomst onduidelijk of tweeslachtig is, de
huidskleur ondefinieerbaar getint, de identiteitsbewijzen
onbetrouwbaar, de getuigenissen misschien wel vals. In de nazitijd
veranderden de joden hun namen, waar racisme heerst proberen mensen
het uitzicht van huid en haar te wijzigen, men gaat liegen over
afkomst, geslacht, seksuele voorkeur en zo meer en de mensen
verwisselen hun bestaan voor dat van fictieve personages, zij leven
niet langer doch zij acteren, zij houden zich bezig met de vervalsing
van hun papieren, met het inoefenen van vreemde talen, met het
bijkleuren van hun huid en zij gaan schijnhuwelijken aan waarin de
beide partijen elkaar met liefdesverklaringen bedriegen tegen beter
weten in om te ontkomen aan vervolging. Het kwaad dat zweeft, is bij
voorkeur zelfs totaal fictief, zoals in het geval van de korte
broeken en het hoog niveau van de dames uit de badstad. Dat deze
fictie met de werkelijkheid wordt verwisseld is evenwel een bekend
gegeven uit de werelden van het totalitarisme omdat een dictatuur met
alles en met iedereen toch elke kant moet uit kunnen. Nergens blijkt
die willekeur zo groot als in De arrestatie uit de
Goelag Archipel van Alexandr Solzjenitsyn. Onder Stalin
werden uiteindelijk arrestaties verricht om te kunnen voldoen aan de
vereiste quota van de opdrachtgever: het kwaad was daar gewoonweg
onbestaand.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
31 augustus 2023)
30-08-2023
Repressie - Aflevering 1
Repressie
Aflevering
1
De
Belgische kolonie Congo werd op 30 juni 1960 onafhankelijk en daarna
werd de macht toegekend aan stromannen die tot op heden een verkapt
kolonialisme voerden om de westerse belangen in Afrika veilig te
stellen en daarbij werden opstandelingen zoals Patrice Lumumba door
het westen systematisch onschadelijk gemaakt. Maar Congo was niet de
enige Afrikaanse kolonie die in 1960 de zogenaamde onafhankelijkheid
verwierf en zo bijvoorbeeld veroverde op 3 augustus 1960 Niger de
onafhankelijkheid van Frankrijk en op 17 augustus 1960 was het de
beurt aan de Franse kolonie Gabon. Telkens kwamen daar dan stromannen
aan het bewind die voor de ogen van de wereld de schijn hoog moesten
houden dat het kolonialisme teneinde was terwijl de uitbuiting gewoon
doorging onder een andere vlag.
België
gelooft tegen binnen een zevental jaren het jubelpark te kunnen
opfleuren om daar het tweehonderdjarige bestaan van het land te
kunnen vieren - jawel, in het jubelpark, een van de megalomane
bouwwerken van koning Leopold II, opgericht met het fortuin dat onder
zijn alleenheerschappij verworven werd dankzij het bloed van naar
schatting acht tot twaalf miljoen zwarte Congolezen - maar in zeven
jaar tijd kan veel gebeuren. En zo is op 24 februari 2022 een van de
belangrijkste BRICS-landen de sinds 1991 onafhankelijke
democratie Oekraïne binnengevallen met als feitelijk gevolg een zich
almaar uitbreidende oorlog tussen het rijke noorden - dat de
Oekraïense democratie bijtreedt - en het arme zuiden - dat nu
gesteund wordt door onder meer Rusland en China die de belangrijkste
participanten zijn in de nieuwe alliantie van de zogenaamde de
BRICS-landen.
De toegang
tot de graanschuur van Europa werd versperd en ook de voorraden aan
voor het westen noodzakelijke grondstoffen waaraan Afrika zo rijk is,
dreigt buiten ons bereik te vallen nu, de ene na de andere, de
Afrikaanse landen de westerse stromannen verjagen met het plegen van
staatsgrepen, waarbij zij kennelijk geruggensteund worden door de
genoemde BRICS-alliantie waartoe intussen nog meer landen zijn
toegetreden.1
Het gaat daar tussen haakjes om een economische alliantie maar in de
praktijk blijkt het verbond ook en vooral politiek en militair van
aard te zijn omdat de band tussen economie en oorlog uiteraard
onlosmakelijk is. Op 26 juli l.l. was er de staatsgreep in Niger en
vandaag 30 augustus wordt de wereld geconfronteerd met een coup in
Gabon.2
De gang van
zaken was te voorzien, vooral sinds de recente samenkomst in
Sint-Petersburg, maar die historie wordt doodgezwegen zoals dat in
tijden van oorlog de gewoonte is omdat nieuws dan meer dan ooit moet
plaatsmaken voor propaganda en zo is het enige wat westerlingen nu
dagdagelijks en willens nillens in de vroege ochtend - want op hun
smartphone - te zien krijgen, the last moments van weer
een of ander Russisch vliegtuig aan het front, waarmee onverdroten
wordt gepoogd om de gemoederen op te hitsen en om de partijdigheid
aan te wakkeren in de aanloop naar de fatale dag dat wij allen
genadeloos naar het front zullen worden gestuurd om daar
andermaal te gaan sneuvelen zoals dat in het verleden altijd al het
geval is geweest. De tijd is rijp omdat, zoals de laatste getuigen
(van W.O.II) vreesden, na hun dood de fatale vergetelheid
onmiddellijk toeslaat. Niemand die het niet zelf meemaakte, weet wat
oorlog inhoudt en het inlevingsvermogen dienaangaande van een
ongeletterde en ik-zuchtige massa is vrijwel onbestaande.
Maar om
mensen naar het front te krijgen is meer nodig dan het aanwakkeren
van partijdigheid, supporterschap en ver te zoeken vaderlandsliefde
omdat frontsoldaten tenslotte met hun leven moeten spelen: iets dat
zwaarder dan het eigen leven weegt, moet in het spel worden naar
binnen gesleept, iets dat verhindert dat wie geïnviteerd worden om
te gaan vechten, 'neen' kunnen zeggen en dat vermag alleen de
dreiging van de schande.
Nu ligt de
geschiedenis van de wereldwijde pandemie nog vers in het geheugen en
men zal zich herinneren hoe absurde maatregelen gehandhaafd werden
met fikse boetes en gevangenisstraffen, met het systematisch en
schaamteloos fnuiken van de vrijheid van meningsuiting en van
beweging, en tenslotte middels het schandaliseren van wie geen gehoor
bleken te hebben voor het panel van deskundigen waaronder
wetenschappers, technocraten en politici die dagelijks en op een vast
tijdstip op Tv het publiek aanmaanden om alleen naar het
officiële nieuws te luisteren, een devies regelrecht uit de
dystopische toekomstroman van George Orwell. Tussen haakjes
geschiedde dit ondanks diepgaande onenigheid in medische middens
zowel over diagnose als over behandeling van de kwaal waarmee het
geneeskundige bedrijf zijn eigen krediet en ei-zo-na ook dat van de
zogenaamde 'wetenschappen' tout-court hebben verspeeld bij wie nog
durven na te denken - een malaise die bovendien onomkeerbaar werd
toen naderhand bleek dat zowat de helft van de Belgische huisartsen
hadden overwogen om er de brui aan te geven. Maar om terug te keren
naar het drukkingsmiddel - het wapen - van de schandalisering: men
herinnere zich de woorden van de Franse president Macron die in de
krant Le Parisien zegde vastbesloten te zijn de
niet-gevaccineerden "tot op het einde te willen pesten"
door "hen zoveel mogelijk de toegang tot activiteiten in het
sociaal leven te beperken" en vervolgens het feit dat toen
hij dat standpunt op een daaropvolgende persconferentie in het Elysée
met klem herhaalde, de Europese commissievoorzitster er het zwijgen
toe deed.3
De
schande weegt zwaarder dan ongeacht wat en het is dan ook het wapen
bij uitstek om niet alleen druk uit te oefenen maar om tevens gedaan
te krijgen wat onmogelijk lijkt. Die waarheid komt aan het licht in
het werk van de Nederlandse socioloog Abram de Swaan over de genocide
in Rwanda tussen Hutu's en Tutsi's, meer bepaald in zijn werk uit
2014, getiteld: Compartimenten van
vernietiging; over genocidale regimes en hun daders.4
Op de
bladzijde 134 schrijft de Swaan: Mensen
zoeken bescherming voor de dreiging die het regime met zo veel succes
heeft opgeroepen, en eisen dus drastische maatregelen tegen de
boosdoeners die het regime zelf heeft aangewezen.5
Al
dan niet moorddadige gedrag blijkt afhankelijk van omstandigheden
zoals sociale druk en nabijheid van de bevelhebbers en van de
slachtoffers.6
Maar situaties die van gewone burgers beulen maken, werden gecreëerd
door genocidale regimes en de vraag luidt hoe die dan konden
ontstaan. De Swaan laat Michael Mann aan het woord: Moorddadige
zuivering is modern omdat het de duistere kant van de democratie
is.7
Ook komen dictaturen vaak uit democratieën voort. Er is iets
aan de moderniteit dat dit bijzondere kwaad op een massale schaal los
maakt.8
Politici polariseren. Maar hoe ontstaat polarisatie?
Een
genocidaal regime kiest een bepaalde volksgroep uit als voorwerp van
massahaat gevolgd door een intensieve haatcampagne aansluitend
op reeds bestaande meningen en gevoelens.9
Maar het 'wij-zij'-denken gebeurt altijd in een dynamiek van
concurrentie: emoties veronderstellen belangen en vergezellen
ze, zegt Nico Frijda. En Freud had het over 'projectieve
identificatie': men loochent zijn gevoelens en men projecteert ze
(middels 'geruchten' - cf. D.L. Horowitz) op de ander en aldus wordt
het slachtoffer als dader afgeschilderd. H.F. Stein spreekt over
'antagonistische symbiose': het vijandsbeeld versterkt de
cohesie van de eigen groep.10
De
moderniteit heeft wellicht genocides gecombineerd met nieuwe
ideologieën of met nieuwe technologieën, maar het fenomeen zelf is
waarschijnlijk zo oud als de beschaving zelf.11Administratieve capaciteit,
logistieke middelen, militaire technologie en propaganda hebben het
potentieel van de staat voor het uitvoeren van genocidale campagnes
enorm vergroot.12De staat is de grootste
mensendoder in de moderne wereld maar zij wist de sporen van haar
vernietiging samen met haar documenten uit. (...) De meeste
slachtoffers (...) zijn ongewapende burgers
met als doelgroepen ras, etnie, geloof, nationaliteit, klasse of
politieke overtuiging ofwel werd lukraak terreur gezaaid.13
Staan we even stil bij de exemplarische Rwandese genocide.
De
massavernietiging van Tutsi's (T) (aristocraten) en verdachte Hutu's
(H) (boeren) door de Hutu-Power-beweging in Rwanda in het voorjaar
van 1994 (voorafgegaan door wederzijdse slachtingen in 1959 [door H
op T] en in 1962 [door T op H]) gebeurde met machetes maar bleek
zorgvuldig voorbereid. De VN onttrok zich aan haar
beschermingsplicht. H en T werden door de kolonisten bestempeld als
verschillende rassen - een puur verzinsel.14(...) de fanatiekste voorstanders van een erfelijk onderscheid
tussen T en H waren geobsedeerd door de mogelijkheid dat T zich als H
konden voordoen om zo verwarring en verdeeldheid te zaaien15
de referenties zijn identiteitskaarten... waarmee mogelijkerwijze
geknoeid werd en er zijn ook veel gemengde huwelijken. Toch
doodden de Hutu-Power-moordcommando's talloze Rwandezen puur op
verdenking van Tutsi-herkomst of connecties, of enkel vanwege
veronderstelde loyauteit aan Tutsi's.16
Uiterlijke Kenmerken zoals lichaamslengte hebben aanvankelijk niets
met ras te maken, wel met rijkdom, met al dan niet doorvoed zijn. Op
gelijkaardige wijze werd foutief een onderscheid verondersteld tussen
Khmer en Vietnamezen en tussen zuivere Ariërs en andere Duitsers.
In
Rwanda leidde de strijd tussen vermeend andere rassen in 1994 tot een
genocide met tot een miljoen Tutsi-slachtoffers. H mogen geen
medelijden hebben met T die 'kakkerlakken' worden genoemd zij
vertegenwoordigen het absolute kwaad en haat wordt emotieloze
vernietigingsdrang (desidentificatie); H moeten andere H als broeders
beschouwen (identificatie) deze berichten worden onophoudelijk via
de radio onder de H verspreid. Een radicalisering van deze aldus
reeds
bestaande gevoelens
leidde uiteindelijk tot de genocide van 1994 met als startsein de
dood van de Rwandese president Habyarimana na de aanslag op het
vliegtuig waarop ook de Burundese president zat. De T van het
Rwandees Patriottisch Front (RPF) werden geholpen door de Fransen die
vruchteloos probeerden het moorden te voorkomen. De T vielen
Oost-Congo binnen en Mobutu werd er vervangen door Kabila, waarna
burgertwisten 20 jaar lang miljoenen slachtoffers maakten terwijl de
wereld toekeek. De
doelbevolking van een genocidale haatcampagne hoeft niet een 'reële'
dreiging te vormen: dat was niet zo in het geval van de joden in
Duitsland; de Koelakken in de Sovjet-Unie hadden onteigend kunnen
worden in plaats van uitgeroeid; en het is moeilijk voor te stellen
dat de slachtoffers van de Culturele Revolutie in China een
bedreiging waren voor het Chinese communistische regime. In dit
opzicht wordt de betrekkelijke autonomie van de collectieve fantasie
nog eens bevestigd, vooral als die aangewakkerd wordt door de
propaganda van het regime.17
Binnenlandse instabiliteit, onzekere internationale relaties,
economische recessie, tekort aan landbouwgrond, bevolkingsexplosie en
navenante concurrentie maakten de toestand explosief. De moordenaars
werden door de overheid heimelijk gesteund maar de polarisatie was
allang voorbereid. Velen
werden gedwongen mee te doen om niet vermoord te worden.18
(het was dus mee moorden met de medestanders of door hen vermoord
worden) Er waren 100.000 tot 200.000 daders, de moordpartijen
gebeurden in een
sfeer van afschuw en opwinding maar ook van een wreedaardig
carnaval.19Alles
was erop gericht de kring van medeplichtigen uit te breiden20De
doelstellingen van het genocidale regime: een schoolvoorbeeld van
collectieve regressie in dienst van het regime21Het
was een
delirium van vernietiging
[aangemoedigd via de radio]in
het aanzicht van de militaire nederlaag.22
En de Rwandese genocide is in dit opzicht niet uniek. De
moordenaars creëerden gezamenlijk een mobiel, tijdelijk
moordcompartiment waarin alles geoorloofd was, waar morele geboden
niet meer golden, en waarin zij elkaar opzweepten tot een razernij
die ze tot doden dreef, tot de moord die hun razernij nog weer verder
opstookte. Aan het eind van de dag gingen de moordenaars naar huis en
hielden zich bezig met de dingen van alledag. De volgende dag konden
ze evengoed weer meegaan in de koortsige opwinding van de moordbende.
(...) Hierin lijken ze op sportfans die, gezamenlijk en tamelijk
onschuldig, een sfeer van extase en overgave creëren. (...) Ze
opereerden (...) binnen een compartiment van woeste wreedheid dat zij
zelf hadden opgetrokken op instigatie en onder dwang van het
heersende regime.23
Tot
daar de verwijzing naar het werk van de Swaan. We onthouden dat de
furie waarin (massa's) mensen ter dood worden gebracht, voorafgegaan
wordt door polarisering door politici geïnduceerd: het
wij-zij-denken, het stokpaardje van de populisten. Vervolgens haast
men zich om erbij te horen en het 'erbij horen' manifesteert zich op
geen andere manier dan door de 'anderen' te liquideren. Wie niet
meedoet met de moordpartijen, maakt zichzelf verdacht en riskeert
zelf vermoord te worden. Moord en uiteraard ook schandalisering werkt
op deze manier als een quasi geheel autonoom mechanisme; eenmaal de
machine in gang gezet, voltrekt de catastrofale vernietiging
zich als vanzelf. En dat is dan ook de beproefde tactiek waarmee
mensen massaal naar het front gekatapulteerd worden. Want wie
weigeren om te moorden, maken zich verdacht: zij situeren zich in het
vijandige kamp en dienen derhalve zelf vermoord te worden.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
30 augustus 2023)
1Op
24 augustus 2023, hebben zes nieuwe landen de BRICS-landen vervoegd,
wat officieel zal plaatsgrijpen op 1 januari 2024. De alliantie
bestaat heden uit Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika,
Saudi-Arabië, Iran, Argentinië, Egypte, de Verenigde Arabische
Emiraten en Ethiopië. Zie:
http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/archief.php?ID=2558765
4Abram
de Swaan, The
Killing Compartments. On genocidal regimes and their perpetrators,
2014. (Nederlandse vertaling: Compartimenten
van vernietiging. Over genocidale regimes en hun daders,
Prometheus, 2014). Samenvattend
volgen hierna enkele fragmenten uit onze artikelenreeks Verborgen
massamoord
d.d. 29.11 tot 11.12.2017. Zie:
https://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3039205
en volgende.
Op
27 augustus 2023 maakt het Brusselse mediahuis BRUZZ melding van het
opduiken van flyers in het Brusselse Zuidstation (met de prachtige
tekst: Daklozen
zijn geen overlast, zeg nee tegen repressie)
nadat daar zaterdagochtend l.l. een grootschalige politieactie
plaatsvond waarbij onder
meer daklozen werden aangemaand de regio rond het station te
verlaten.1
Minister
Annelies Verlinden had het in dat verband al over criminaliteit,
preventie en veiligheid2
waarmee ze doelt op het wegwerken van vervelende problemen voor de
economisch rendabele reizigers maar de primaire levensbehoeften van
de daklozen lijkt niet zozeer een punt: Bruzz schrijft over de
politiepatrouilles dat die ervoor
zorgen dat daklozen en andere mensen die voor overlast kunnen zorgen
zich niet opnieuw komen nestelen rond het treinstation.3
en haar reporter kon
vaststellen dat de urinegeur zondag al terug aanwezig was.4
en dat daar een
man zijn roes lag uit te slapen.5
Urineren
en slapen behoren bij mijn beste weten tot de primaire
levensbehoeften en wel omdat geen mens nog drie dagen lang in leven
kan blijven zonder daaraan te voldoen. Mensen die urinoirs en
slaapplaatsen moeten ontberen hebben geen andere keuze dan
wildplassen en 'wildslapen', zij moeten met andere woorden
'wildleven'.
De
repressie bestaat erin dat menselijk leven slechts geduld wordt
binnen het burgerschap: het mens-zijn wordt beschouwd als een product
van het burgerschap, alsof het de burgerlijke wet was die aan de
grondslag van het mens-zijn lag, wat in feite betekent dat politici
zich goden wanen: zij achten zich verheven boven de mensen omdat zij
ervan uit gaan dat wij ons burgerschap en derhalve ook ons
mens-zijn aan hen te danken hebben.
Deze
waanzin die in feite hoogheidswaanzin is, wint steeds meer veld en is
met het kapitalisme reeds een feit waar de mammon uit jaloezie jegens
het leven, de vruchtbaarheid van het graan op de akkers voor het dode
en in wezen waardeloze geld voor zich opeist met het systeem van
beleggen en rentenieren en de problematiek omtrent de recente
pandemie cirkelt rond exact hetzelfde kwaad waar morgen reeds de
toegang tot het leven het entreekaartje zal vereisen van een
(periodiek te herhalen en te betalen) inenting.
De
berichtgeving over daklozen wiens bestaan onze zogenaamde beschaving
op de schandpaal zet daar die er niet in slaagt om te voorzien in de
primaire levensbehoeften van de inwoners van haar territoria, kadert
in dezelfde blinde cultuur van de zogenaamde
'BuurtInformatieNetwerken' 'à la Roumanie' die immers getuigen van
een volstrekte onwetendheid omtrent de ellende in het zog van de
verklikkersmentaliteit zoals tijdens de dictatuur van Nicolae
Ceaușescu. Het gaat om een cultuur
die in zijn egoïsme geheel eenzijdig de belangen van de gevestigde
burger verdedigt terwijl hij uitgerekend zijn slachtoffers
culpabiliseert. Het gaat om een cultuur van wildplassende ministers6
met 'opkuisacties', zoals zij die noemen, in onder meer het Brusselse
Maximiliaanpark.7
Het gaat om een cultuur in niets meer verschillend van de cultuur van
de jodenhaat uit de nazitijd.
In
verband met het extreemrechtse populisme en de berichtgeving hierover
begint de Vlaamse moraalfilosoof Gie vanden Berghe zijn artikel over
naar zijn eigen zeggen de
meest virulente anti-semitische propagandafilm ooit,
getiteld Der
ewige Jude, een dadergetuigenis,
met een citaat van Adolf Hitler: 'Elke
propaganda moet populair zijn en haar intellectueel peil afstemmen op
het begripsvermogen van de minst begaafden onder diegenen tot wie ze
zich richt. Daarom moet het peil ervan, zuiver intellectueel gezien,
des te lager gehouden worden naarmate de te bereiken massa groter is'
(Hitler, 197).8
Ik
ben ook maar een mens9,
aldus de minister nadat die gefilmd werd in een dronken roes en die,
ofschoon deel uitmakend van een bende grootgraaiers wiens gulle
zelfzorg alweer uit het nieuws is, er blijkbaar alsnog vanuit gaat
dat hij voor een halfgod gehouden wordt: laat hij zich bezinnen over
het feit dat daklozen mensen zijn, dat zij in tegenstelling tot
hemzelf, niet anders kunnen dan wildplassen, en dat voor die trieste
ellende hij nu in meer betekenissen en meer dan ooit de
verantwoordelijke is.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: