Omsk
Van Togenbirger over het rechts extremisme en het
moslimfundamentalisme (delen 1-4)
1.
Omsk
Van Togenbirger (OVT), het lijkt er op dat zich een algemene vrees
verspreidt voor een mogelijke teleurgang van onze westerse cultuur,
hetzij onder de invloed van verregaande verrechtsing welke doet
denken aan het Derde Rijk, hetzij door het moslimfundamentalisme. Is
deze vrees terecht? Is onze cultuur in gevaar?
OVT:
Mijn
beste, wat een eigenaardige vragen stelt u daar! Maar u bent beslist
niet de enige, ik heb dergelijke zaken nog gehoord en vaak zelfs, en
ik begrijp maar niet hoe men dit zo zeggen kan! Hebt u thuis een
tuintje? Ja? Een groentetuintje, zegt u? En wat cultiveert u in dat
tuintje, als ik dat vragen mag? Een groentetuin komt immers niet
vanzelf tot stand, men moet hem cultiveren, zo is dat toch? U teelt
tomaten, zegt u? En hoe gaat dat dan, het cultiveren van tomaten? De
natuur zorgt ervoor dat ze groeien, maar toch moet men ze cultiveren,
is het niet? Eerst zijn dat zaadjes, of vergis ik me? Ja, zegt u,
zaadjes, en men moet die in goede aarde zaaien, met vetstoffen,
genoeg water en zo. En dan worden het plantjes? Inderdaad, zegt u: de
zaadjes ontkiemen en worden plantjes, tomatenplantjes. En op die
plantjes, die planten worden, komen bloemen, nietwaar? Ja, zegt u, en
men moet de planten van de overtollige bloesems ontdoen en men moet
ook alles warm houden. En die bloesems worden bevrucht en dan pas
ziet men kleine groene bolletjes ontstaan op die bloemetjes, is het
niet? En dat worden dan uiteindelijk tomaten? Inderdaad, zegt u. En
als ze de plaag niet krijgen, kunnen we er lustig van eten: een
tomaatje uit het vuistjes in de serre met wat peper en wat zout...
heerlijk! En begrijpt u nu waarom ik dit vertel, mijn beste? Ik
vermoed het wel, nietwaar: de cultuur van in dit geval tomaten is een
heel proces, een natuurlijk proces, maar ook een hele onderneming!
Het start met bijna niets, wat zaadjes, er komen kleine plantjes te
voorschijn, ze groeien, krijgen bloesems en met de gepaste dagelijkse
zorg worden dat uiteindelijk tomaten. Ze hebben hun tijd en rotten
dan weg. Maar u ziet het zelf: een cultuur is een proces, een teelt
is een hele onderneming, wat men cultiveert is in voortdurende
verandering, er is een opgang en een ondergang, niets blijft wat het
is, alles vergaat, eerst verschijnt het, dan verdwijnt het weer.
Tomaten, zegt u, maar het zijn eerst zaadjes, dan plantjes, bloesems,
knobbeltjes, tomaten... en als die niet worden geoogst, rotten ze
weer weg, ze geven zaadjes die geoogst worden voor weer een volgende
cyclus. Natuur en cultuur: het laatste probeert het eerste in banen
te leiden, cultiveert het. De tomaat als zodanig is slechts één
fase, één kortstondige fase, de fase die ons, mensen, interesseert
uiteraard, en daarom cultiveren we de plant in functie van die fase,
maar het is slechts één fase in die onophoudelijke verandering!
Cultuur is nu eenmaal in verandering, in voortdurende verandering. En
was er stilstand, dan was er van cultuur geen sprake! De natuur is
onderhevig aan voortdurende verandering maar ook de cultuur verandert
omdat ze onlosmakelijk verbonden is met de natuur. Er zijn zelfs
filosofen die stellen dat ook onze cultuurproducten moeten gerekend
worden tot de natuur: als zij bijvoorbeeld met een satellietbeeld
vanuit de ruimte de verlichte steden op aarde zien, dan noemen zij
dit prompt een natuurverschijnsel! En nu vertelt u mij dat er
gevreesd wordt voor een teleurgang van de westerse cultuur? Maar u
bedoelt wellicht dat er gevreesd wordt voor verandering, nietwaar?
Wel, laat ik het nogmaals herhalen: cultuur is
verandering
omdat cultuur te maken heeft met natuur en de natuur leeft! Stagnatie
zou niets minder betekenen dan het verdwijnen van de cultuur! En dat
geldt heus niet alleen voor het cultiveren van tomaten: ook onze
muziek, de literatuur en de andere kunsten, de wetenschappen en de
techniek evolueren tot in de eeuwen der eeuwen, amen.
Maar
ik bedoel dat men vreest voor een verandering ten kwade: onze
westerse cultuur heeft ontegenzeggelijk bepaalde verworvenheden,
waarden, dingen die ons na aan het hart liggen en die we niet graag
opgeven, zoals onze vrijheid! Een verrechtsing of een radicale islam
zou ons die waarden ontnemen en daar vrezen wij voor, heel terecht,
geloof ik, en bent u het daar dan niet mee eens? Gelooft u dan niet
dat wij voor onze vrijheid moeten blijven vechten of dat we hem
anders dreigen te verliezen?
OVT:
Hemeltje,
hemeltje! Maar wat zegt u toch allemaal? Vrijheid! Westerse vrijheid!
U neemt zo te horen blindelings aan dat het westen synoniem is voor
vrijheid? Niet te geloven! Hebt u er dan nooit bij stilgestaan dat
het westen sinds oudsher alom het werkkamp van de wereld wordt
genoemd? Weet u dan niet dat hier ter plekke twee wereldoorlogen
werden uitgevochten met vele miljoenen slachtoffers zodat elke
familie foto's van gesneuvelden op de kast heeft staan? En hebt u dan
echt nooit gehoord over massamanipulatie en over het laboratorium van
de wereld waarin uitgerekend wij hier in het westen als proefkonijnen
figureren? Want wat verstaat u dan onder de westerse vrijheid? De
dagelijkse fabrieksarbeid met zijn drie weken jaarlijks verlof, het
weekend niet te vergeten en het pensioen op zevenenzestig? Is men
hier dan niet onderworpen aan levenslange dwangarbeid? Om vier uur
opstaan, om tien, elf uur het bed weer in en dat een leven lang voor
de bekostiging van een huis, en dan mag het nog geen groot huis zijn.
En u weet toch wel dat hier ten lande de arbeiders moeten boeten voor
het werkverzuim van wie regeren? Niet de arbeiders maar de regering
is verantwoordelijk voor de werkgelegenheid en toch worden de
arbeiders gestraft met een lager pensioen als de werkgelegenheid
ontoereikend is! Vrijheid, zo zegt u, en bedoelt u dan
bewegingsvrijheid? De vrijheid om te gaan en te staan waar men wil?
Helaas, mijn beste: quasi alles in het westen is geprivatiseerd,
alleen de straten schieten over en begeeft men zich daarin, dan is
men onderhevig aan een karrenvracht aan reglementen en riskeert men
bovendien gewis zijn leven. En ik vergat de magazijnen, waar men
alles kopen kan wat het hartje lust. Of is het ook u al opgevallen
dat men niets degelijks meer kopen kan? Dat vijfennegentig percent
van alle koopwaar verfoeilijke plastics zijn? En tijd dan? Wat gezegd
over tijd? Die hebben we in het westen niet! Energie? Onze economie
is gericht op een zo hoog mogelijk verbruik, met enorme afvalbergen
tot gevolg! Geluk? Is hier een zaak van sociale vergelijking
geworden, concurrentie dus, of strijd! Gezondheid? Wel, ook de
geneeskunde is kapitalistisch en dat wil zeggen dat zij er alleen
maar bij gebaat is als zoveel mogelijk mensen ziek zijn want aan
gezonde mensen verkoopt men nu eenmaal geen pillen tegen hoofdpijn of
obesitas! En wat voor vrijheden schieten nu nog over? Men is vrij om
te trouwen met wie men maar wil, zegt u? Was dat maar waar! Hebt u
het ooit meegemaakt dat een prinses naar de hand dong van een
schooier? Onder de rijken hebben huwelijken altijd al gefunctioneerd
om fortuinen veilig te stellen en als u het mij vraagt is dat nog
steeds het geval; trouwen doet men overigens ook onder de minder
gegoeden allang niet meer als het niet rendeert. De persvrijheid dan?
Helaas zijn onze media in handen van een steeds kleiner wordend
clubje, radio en televisie zijn een éénrichtingsverkeer en het
internet en alle andere communicatie wordt strikt gecontroleerd en
aan banden gelegd. Waar men ook gaat of staat, wordt men gefilmd,
elke PC en elke Tv heeft een alziend oog waarmee de autoriteiten bij
ons thuis naar binnen kijken als zij dat wensen, dankzij de moderne
betaalmiddelen en de klantenkaarten kennen zij heel gedetailleerd ons
koopgedrag, zij weten waar we ons ophouden, met wie we spreken en wat
we zeggen, zij kunnen ons aanhouden en opsluiten als hun dat schikt
en zij hebben ook inzage vanbinnen in onze lijven en weten aldus
dingen over ons waarvan wijzelf geen benul hebben, zij beschikken
namelijk over onze medische dossiers. En u kent toch zeker wel het
effect van dat alles op de psyche van een mens? U weet toch dat wie
in de gaten worden gehouden, zich spontaan gaan schikken naar wat zij
vermoeden dat de wensen zijn van wie hen afluisteren en bespieden?
Maar het is nog schrikwekkender dan hier voorgesteld, mijn beste, het
zou ons alleen veel te ver leiden om hier nog over door te bomen. Ik
pleit dus helemaal niet voor het afschaffen van onze vrijheden: ik
wens alleen maar dat een kat, een kat genoemd wordt, ik wil er
slechts op wijzen dat de meeste zaken die hier voor vrijheden
doorgaan, in feite compleet illusoir zijn! En u wenst toch zeker niet
de westerse illusies in stand te houden? Wilt u dan hen die u
bedriegen onder uw hoede nemen zodat ze daar ongestoord kunnen mee
doorgaan? Of is men aan dat onnoemelijke bedrog misschien al
verslaafd geworden zoals men verslaafd kan zijn aan het bedrog van
drugs? Vreest u dan voor het onzalige ogenblik dat de schellen u van
de ogen vallen en dat u moet inzien hoe die zogenaamde vrijheden in
werkelijkheid niets anders zijn dan kettingen welke verhinderen dat u
de slavernij ooit achter zich kunt laten?
2.
Omsk
Van Togenbirger, wij stellen vast dat velen vrezen voor het verlies
van verworven rechten en vrijheden en dan antwoordt u daarop dat zij
die vrezen van hun vrijheden beroofd te zullen worden, alleen maar
vrezen bevrijd te zullen worden van illusies: zij vrezen derhalve
niet voor het verlies van vrijheid maar voor de vrijheid zelf die de
verlossing van illusies tot resultaat heeft?
OVT:
In
vele gevallen is dat inderdaad zo, ja. En het is omdat heel wat
mensen voor de vrijheid vrezen, dat zij het verkiezen om te bestaan
in slavernij. Slavernij is makkelijker dan vrijheid omdat een slaaf
geen verantwoordelijkheid draagt, hij heeft immers geen meesterschap
over zichzelf en over wat hij doet. Heel wat mensen zijn verslaafd
aan hun werk, zij willen de staat dienen, of de kerk, de wetenschap,
hun kinderen, de voetbalclub, een maîtresse of een baas, vaak
splitsen ze zichzelf op in een meester en een slaaf, waarbij de slaaf
zich een week lang onderwerpt aan hard labeur om dan de meester te
kunnen dienen die hij tijdens het weekend is. Vaak is men zijn leven
lang de slaaf van wie men als gepensioneerde hoopt te zijn. Het hele
verzekeringswezen is in zekere zin gebaseerd op dit principe of de
verzekerde wordt er alvast mee gemanipuleerd: Werkt en betaalt, nu
gij nog kunt, voor de hulpbehoevende die gij morgen zult geworden
zijn en laat die vooral niet in de steek! Het is een vorm van
slavernij welke mensen wordt aangepraat middels sociale druk de
dreigende beschuldiging van lafheid en aan een dergelijke
manipulatietechniek kan men nog bijzonder moeilijk weerstand bieden.
Komt daarbij dat diegenen die geld vragen voor het op zich nemen van
verantwoordelijkheid of dus voor het verslaven van wie hun
verantwoordelijkheid willen ontvluchten, dikwijls en zelfs in het
merendeel van de gevallen malafide lieden zijn, heren of dames die
als puntje bij paaltje komt, alleen geïnteresseerd blijken in het
geld terwijl zij nooit verantwoording afleggen en alleen maar
uitvluchten verzinnen voor wat ze doen en laten: zij schuiven met
andere woorden de verantwoordelijkheid waarvoor ze betaald worden op
de schouders van het blinde lot terwijl ze het buit gemaakte geld
onverminderd innen.
En
toch kan men niet ontkennen dat mensen niet louter arbeiden om te
arbeiden maar bijvoorbeeld omwille van het loon, want geld is
vrijheid!
OVT:
Wel,
dat hebben we zopas uitgelegd: de mens splitst zichzelf op in een
slaaf die geld verdient waarmee hij zich een weekend lang vrij kan
kopen. U begrijpt toch zeker wel dat in een ideale wereld mensen
arbeiden om te arbeiden?
Maar
dat zou dan complete slavernij zijn!?
OVT:
Integendeel!
De arbeid als doel op zich is het ideaal voor elke mens, het is de
zelfverwerkelijking van de mens, zijn deelgenootschap aan de
schepping!
Dat
begrijp ik niet...
OVT:
In
wezen werken alle mensen graag, zoals ook kinderen graag spelen: wij
werken weliswaar om in leven te blijven maar wat zouden we anders ook
doen? Wat kunnen we beter doen? Werken is zichzelf verwerkelijken of
dat zou het moeten zijn, een mens die iets maakt, moet daar trots
kunnen op zijn, maar vandaag hier in het westen is men van zijn werk
vervreemd en dit sinds ongeveer tweehonderd jaar, toen de
stoommachine uitgevonden werd en fabrieken opgestart werden. De
ambachten verdwenen omdat alle vaklui die wilden overleven, verplicht
waren om andermans machines te gaan bedienen in fabrieken met
massaproductie. Vanaf dat ogenblik werkt men niet langer voor
zichzelf, men moet tevreden zijn met een hongerloon, vaak weet men
helemaal niet meer wat men dan wel fabriceert, denk maar aan Modern
Times van
Charlie Chaplin, waar een bandwerker met sleutels moeren vastdraait
totdat hij er niet meer mee ophouden kan, en die onwetendheid komt de
fabrieksbazen ook goed uit. De vaklui van weleer zijn bandwerkers
geworden, zij werken niet meer om iets voort te brengen, zij maken
alleen nog gekke bewegingen omwille van een loon zonder hetwelk hen
de hongerdood wacht. Hun motief is niet langer positief, het is niet
langer hun bedoeling iets te maken, hun beweegreden is negatief
geworden, het is de bedoeling om voor iets te vluchten en op die
manier arbeidt men niet meer uit eigen beweging met werklust en omdat
men iets tot stand wil brengen of omdat men wil participeren aan de
schepping: men doet alleen nog wat gevraagd wordt, eender wat, omdat
men niet anders meer kan want wie niet gehoorzamen, moeten
verhongeren. De arbeid werd geperverteerd, de mens gefrustreerd. De
producten zelf lijden uiteraard onder het feit dat zij niet meer met
trots tot stand worden gebracht maar nog slechts onder dwang en zo is
het niet te verwonderen dat zij niet meer deugen, de fabrikant heeft
vaak alleen nog winst voor ogen: hij wil zo weinig mogelijk geven en
in ruil zoveel mogelijk krijgen. Iedereen kan inzien dat dit
uiteindelijk fataal moet aflopen. Oerdegelijke producten verdwijnen
gestaag, nepartikelen worden de nieuwe standaard en omdat onze wereld
opgebouwd wordt met het werk van onze handen, zal deze negatieve
spiraal ervoor zorgen dat alles op den duur instort: de bruggen, de
gebouwen, de politiek, de economie, alles.
Maar
als het waar is wat u beweert, dan bestaat de ganse maatschappij uit
niets dan slaven!?
OVT:
Wel,
het gaat in zekere zin om een vrijwillige slavernij, ziet u? Er is
namelijk een hemelsbreed verschil tussen onvrijwillige en vrijwillige
slavernij en in feite verdient alleen de onvrijwillige slavernij de
benaming van slavernij terwijl de zogenaamde vrijwillige slavernij
een beetje een contradictio
in terminis
is. De vraag blijft echter in welke mate er nog vrije wil in het spel
is waar mensen bandwerk moeten verrichten voor de kost. Met andere
woorden is die kwestie te herleiden tot de vraag hoe vrij men is waar
men te kiezen heeft tussen bandwerk en de hongerdood. Andermaal: het
ziet er in het westen allemaal uit als vrijheid maar in feite worden
de vrije keuzes waarover men de mond vol heeft, altijd door anderen
gemaakt. Nog het meest van al worden onze zogenaamd persoonlijke
keuzes door anderen gemaakt waar wij beslissingen nemen onder sociale
druk. En sociale druk, dat weet u wel, is een heel listig fabricaat
van de overheid...
En
toch kunt u niet ontkennen dat er een hemelsbreed en ook fundamenteel
verschil blijft bestaan tussen het leven in onze democratie en het
bestaan in een dictatuur. Zelfs als men de democratische verkiezingen
als een illusie van keuzevrijheid zou beschouwen, dan nog geloof ik
dat ze verkieslijker blijven dan de éénpartijstaat! Er bestaat geen
grotere verschrikking dan de dictatuur!
OVT:
Uiteraard
is dictatuur het laatste waar men moet naar streven, de vraag is
alleen of een maatschappij op de lange duur niet spontaan naar de
dictatuur evolueert. U kent het voorbeeld uit de economie van de
monopolievorming: aanvankelijk is er diversiteit, elkeen participeert
aan de productie, er zijn ontelbare bedrijven en bedrijfjes, heel
gezellig allemaal, maar om dat alles goed draaiende en renderend te
houden, blijkt concurrentie een ideale motor; alleen leidt
concurrentie op den duur naar monopolievorming, een strijd wil immers
altijd beslecht worden, er moet een winnaar uit de bus komen, één
absolute winnaar, en dan pas kan een zekere rust terugkeren, althans
bij de monopoliehouders, want eenmaal de prijzenslag voorbij, draait
de consument voor alle kosten op en vraagt men voor zijn producten
wat men maar wil. Zo gaat dat in de economie en de uiteindelijke
monopoliehouder is in feite een dictator.
En iets
gelijkaardigs gebeurt in de politiek?
OVT:
Inderdaad:
een democratie kent ontelbare partijtjes maar na verloop van tijd
vallen er steeds meer af totdat uiteindelijk één partij of één
coalitie met in feite nog één programma, overschiet. En dat heeft
uiteraard ook te maken met het feit dat politiek en economie zo nauw
samenhangen: politici komen pas aan de macht dankzij het
grootkapitaal en dat zijn... de monopoliehouders.
Maar
dat is nog steeds geen dictatuur! In Saoedi-Arabië mogen vrouwen
niet alleen de straat op; in het Turkije van Erdogan worden kranten
die het regime niet steunen, opgedoekt; in het Stalinistische Rusland
werden mensen gearresteerd door beroepsarrestanten die ervoor moesten
zorgen dat ze op het eind van de maand hun quota haalden en de
beschrijvingen daarvan in het eerste hoofdstuk van Solzjenitsyn's
Goelag Archipel zijn zonder meer hallucinant; in het Roemenië van
Ceaușescu werden alle telefoons door staatstelefoons vervangen,
uitgerust met afluisterapparatuur en in het Derde Rijk werden alle
ongewenste burgers 's nachts thuis opgepakt, naar kampen gebracht en
aldaar vergast in totaal zes miljoen!
OVT:
En
ik zal de laatste zijn om dat niet te veroordelen, alleen wil ik er
op wijzen dat de huidige realiteit van de westerse samenleving George
Orwell's dystopische roman 1984
naar
de kroon steekt, als haar verschrikkingen deze uit de fictie al niet
hebben ingehaald. En ik herhaal hierbij de vraag wat dan erger is:
bewust onvrij zijn ofwel in de illusie verkeren dat men vrij is en
met andere woorden onvrij zijn en het alleen niet weten of niet
voelen? De democratie als een dictatuur met pijnstiller of de
dictatuur verkleed als democratie, de wolf in schapenvacht.
Toch
lijkt de feitelijke dictatuur mij nog steeds veel erger!
OVT:
Wel,
om te beginnen vertelt een dictator aan de burgers niet dat hij een
dictator is en dat het land een totalitaire staat werd: Stalin werd
'vadertje Stalin' genoemd, zoals u weet werd na zijn dood in 1953
zijn lijk gebalsemd en vandaag staan de Russen nog steeds in de rij
voor zijn mausoleum om hem een groet te brengen; hij wordt
verantwoordelijk geacht voor de dood van naar schatting 20 tot 45
miljoen mensen. Onder Mao, de grote leider van de zogenaamde
'Culturele revolutie', vielen 40 tot 72 miljoen slachtoffers; Hitler,
de 'Führer', bracht 17 miljoen mensen om, de Duitsers 'wisten niet'
van de concentratiekampen; de Belgische koning Leopold II slachtte
minstens 10 miljoen Congolezen af, het werd kennelijk aanvaard dat
hij de handen van talloze kinderen afhakte als zij niet genoeg rubber
produceerden maar hij ging de geschiedenis in als een 'groot
staatsman' met standbeelden alom; de dictator uit 1984
heet 'grote broer'; het hoofd van de alleenzaligmakende katholieke
kerk met het enige ware geloof, laat zich 'Zijne Heiligheid' noemen
en alle gelovigen trappen in die leugens, de ketters worden van
oudsher levend verbrand, verbannen of gebroodroofd. De Italiaanse
fascist Mussolini werd vereerd als 'il Duce'. De huidige inwoners van
de V.S. waren inwijkelingen in Noord-Amerika, veroveraars die quasi
alle autochtonen, de zogenaamde Indianen, uitgemoord hebben of hen in
reservaten opsloten maar de Amerikanen geloven dat zij wereldwijd
geroemd worden als de 'verdedigers van de vrede en de vrijheid'.
Dictators werden gelyncht en verfoeid maar dat gebeurde pas nadat ze
de macht verloren: zolang zij het voor het zeggen hadden, werden zij
vereerd en geprezen.
Ik wil maar zeggen: de onderdanen van dictatoriale regimes willen
meestal niet weten dat zij in een totalitaire staat leven en als wij
willen weten of wij in een totalitaire staat leven, dan moeten we
eerst de proef op de som nemen!
De
proef op de som?
OVT:
Probeer
hier vandaag in het westen maar eens te verkondigen dat Darwin's
evolutietheorie een verhaaltje is zoals een ander: geen schijn van
kans dat u ooit nog aan een universiteit te werk gesteld zult worden!
Probeer als veearts hier ten lande maar eens een handelaar in
verboden hormonen te beboeten: Karel Van Noppen kweet zich van die
plicht jegens ons, burgers, en bekocht het met zijn leven, hij heeft
geen enkele navolger meer gehad, tweeëntwintig jaar lang niet, en
alom staan de koeien in de weilanden op springen. En ik wil het nog
niet hebben over de onaantastbaarheid van de kerk in zeer recente
tijden. We hebben trouwens stof genoeg met wat wij vandaag allemaal
moeten slikken. Maar wat baten kaars en bril?
3.
In
feite beweert u, mijnheer Van Togenbirger, dat onze vrijheden
illusies zijn, dat wij in een dictatuur leven of dat ook een
democratische maatschappij onvermijdelijk uitmondt in de dictatuur.
Maar is het niet evident dat het juk van de sharia of de
verschrikkingen van het fascisme van een nog heel ander kaliber zijn
dan die enkele kleine nadelen van onze westerse democratieën?
OVT:
Om
te beginnen heb ik nooit beweerd dat onze vrijheden illusies zijn;
wat ik echter wél beweer, is dat een aantal verknechtingen aan ons
als vrijheden worden voorgesteld en dat wij ook geloven dat het
vrijheden zijn en zo bijvoorbeeld heeft Ivan Illich aangetoond dat de
slogan mijn auto, mijn vrijheid dit mooi illustreert. Dat een
democratie zoals de onze uitmondt in een dictatuur, heb ik al
uitgelegd en de achterliggende oorzaak is vanzelfsprekend de religie
van het geld: het geld is geëvolueerd van een ruilmiddel tot de ene
ware god. U bent wat u hebt, en dat wil nota bene zeggen: u bent dus
nog slechts
wat
u hebt! Derhalve: verliest u uw bezit, dan bestaat u niet meer! En
dit is de essentie van het geloof in de Mammon. Het erge van de hele
zaak is nu, en luistert goed: de Mammon dringt zich op, de geldgod is
een dictator, niemand kan hem nog negeren, wie hem niet aanbidden,
doen dat op straffe van algehele bezitsloosheid en in een wereld waar
ook voor voedsel betaald moet worden, betekent dat de hongerdood; in
een wereld waar de grond geprivatiseerd werd, betekent het dat men
nergens meer kan staan, dat men overal verjaagd zal worden, dat men
geen steen heeft om zijn hoofd daarop te rusten te leggen. Vertel mij
nu eens: welke god is zo wreed? Is niet elke god beter dan deze
god-dictator? Maar de menselijke blindheid blijkt onbegrensd
wellicht ingevolge het egoïsme zodat men pas oog krijgt voor
deze gruwelijke realiteit als men zélf gaat behoren tot de
sans-papiers, als men door tegenslag zijn job, zijn gezin en zijn
huis verliest en schulden torst in plaats van bezittingen. Niemand
staat dan klaar om bij te springen, want hulp bieden, betekent: zijn
bezit verminderen en zichzelf ontgoddelijken, anderen bijstaan is dus
blasfemie! In de religie van de mammon is naastenliefde de reinste
ketterij! En de eerlijkheid gebiedt ons te erkennen dat onder de
sharia daarentegen elkeen verplicht is om een deel van zijn bezit weg
te schenken aan de armen; onze sociale zekerheid is trouwens een
implantaat in de staat van de armenzorg uit de religies!
Wat
wij in het westen als onze vrijheid ervaren, is niets anders dan het
cijfer op onze bankrekening en dat is het allerergste kwaad dat ons
hier in zijn greep houdt en betovert: wij geloven het op de koop toe,
dat wij zijn wat we hebben, dat ons wezen samenvalt met onze
geldbeurs en dat onze persoonlijke waarde toeneemt in de mate dat
onze bankrekening groter wordt, ja, dat wij in die mate het
goddelijke steeds dichter benaderen en dat kunnen de rijken ook
ondervinden, zij worden benijd en verafgood.
Gelukkig
kunnen wij er ook makkelijk achter komen dat de religie van het geld
bedrog is: onsterfelijkheid koopt men niet met geld, ziekte en pijn
worden niet afgekocht met geld, kanker spaart de rijken onder ons
niet, geluk is niet te koop voor geld en vaak is het tegendeel het
geval en betaalt men zoals Faust met zijn geluk, met zijn ziel of met
de eeuwigheid voor zijn wereldse rijkdom.
Maar
men heeft geld nodig om te leven!
OVT:
Het
doet mij leed dat u dat zegt! Hebt u dan van mijn hele uitleg
werkelijk niets begrepen? Maar goed, mijn uitleg zal niet gedeugd
hebben, ik probeer het nog eens opnieuw. Van geld kan niemand leven,
geld is niet voedzaam, en dat verstaat u toch, geloof ik?
Ja,
maar...
OVT:
Neen,
geen maren: u verstaat dat geld niet voedzaam is?
Ja...
OVT:
Goed.
Waarom dan kan men hier in het westen zonder geld niet leven? Heel
eenvoudig omdat men moet betalen voor voedsel. En dat men moet
betalen voor voedsel, komt hierdoor, namelijk dat het toegelaten is
om voedsel in zijn bezit te nemen, ziet u? Maar ons voedsel is
goddelijk, zonder voedsel kunnen wij niet leven en god is het leven
zelf, anders gezegd: het leven is goddelijk: Ik ben de weg, de
waarheid en het leven, zegt hij, en bij het laatste avondmaal
toont hij het brood en zegt: Neemt en eet, dit is mijn lichaam.
En nu vraag ik u: kan een mens god bezitten? Heeft een mens het recht
om het leven, dat alleen door god geschonken wordt, aan anderen te
onthouden? Neen, zegt u, natuurlijk niet! Dus mag ook niemand het
voedsel als zijn bezit beschouwen, niemand heeft het recht om voedsel
te verkopen, het voedsel komt toe aan wie het nodig hebben om te
leven want god gunt het leven aan al zijn schepselen, anders zou hij
hun het leven niet geschonken hebben. Waar voedsel verkocht wordt,
wordt het onthouden aan de bezitslozen, aan hen die weigeren de
mammon te dienen. Vandaar zegt Christus ook: Niemand kan twee
heren dienen, niet god en de mammon.
Moeten
wij dan van honger omkomen?
OVT:
Wel,
dat is inderdaad wat ik al de hele tijd probeer aan te tonen: dat de
god van het geld die het westen regeert, een dictator is; dat wie hem
weigeren te dienen, omgebracht worden. En zeg nu zelf: gaat het hier
om enkele kleine nadelen van onze westerse democratieën of is hier
inderdaad sprake van een wrede en echt moorddadige god?
4.
Omsk
Van Togenbirger, nu hebben we het nog altijd niet gehad over het
moslimextremisme en het islamfundamentalisme en ik herhaal de vraag:
vrezen wij niet terecht voor een teleurgang van onze westerse
cultuur, hetzij onder de invloed van verregaande verrechtsing welke
doet denken aan het Derde Rijk, hetzij door het
moslimfundamentalisme?
OVT:
Mijn
beste, ik zal uw vraag meteen kort en bondig beantwoorden met het
geliefkoosde voorbeeld van mijn tuintjes en ik stel u maar meteen de
vraag: wat baat het een grote tuin te hebben als hij er verwilderd
bij ligt? Een tuin dient onderhouden te worden, anders wordt hij
onbegaanbaar, meer zelfs: er groeien distels die op den duur het huis
naar binnen kruipen zodat men beter af is zónder tuin, begrijpt u?
Niet
helemaal... of helemaal niet, eigenlijk.
OVT:
U
hebt geluk dat ik beschik over engelengeduld! Wel, wat ik wil
duidelijk maken is dit: een tuin is nooit een verworvenheid, zoals
ook een cultuur nooit een verworvenheid is of een bezit, of
gezondheid, leven, of eender wat. De dingen die men bezit en waarop
men boogt, moeten onderhouden worden, elke dag weer, anders slijten
ze heel vlug weg en gaan ze op de koop toe alras in het eigen nadeel
spelen. Een staat binnen welke het goed leven is, dient op zijn hoede
te zijn en te blijven voor allerhande soorten van waanzin, waaronder
inderdaad het moslimfundamentalisme en het rechts extremisme, maar
ook de verloedering van het milieu: de vuile lucht, het ondrinkbare
grondwater, de microplastics waarvan reeds alles doordrongen is en
noem maar op. Ook voor overdreven optimisme vanwege de wetenschappen
en de techniek dient gewaarschuwd te worden, voor het té sterk
worden van het leger, voor een te voortvarende economie en een te
grote welvaart die ons immers lui maken en verzwakken, voor te weinig
maar ook voor te veel veiligheid welke uiteindelijk met vrijheid
betaald moet worden. Het is niet zo dat wij over een ideale westerse
cultuur beschikken die tegen elke prijs bescherming verdient tegen
invloeden van buitenaf; het is onjuist om a
priori te
stellen dat alle andere culturen en opvattingen vijandig zijn en
geweerd moeten worden; er bestaat op de keper beschouwd niet zoiets
als een kampioen van alle culturen welke het dan zou verdienen om
zich koste wat het kost te blijven handhaven voor eeuwig en drie
dagen. Alles verandert, wat vandaag goed is, is morgen misschien
verwerpelijk en wat nu wordt nagestreefd, kan heel binnenkort te
duchten zijn. Het leven zelf bestaat bij de gratie van een subtiel
evenwicht, bijna een wonder, zo zeggen de geleerden. Het heelal is
oneindig groot maar tot nog toe blijkt de aarde de enige plek waar
leven is, in deze flinterdunne atmosfeer waar gassen en andere
levensnoodzakelijke stoffen in precies gepaste concentraties aanwezig
zijn en, beschouwd vanuit de eeuwigheid, misschien maar voor heel
eventjes. De natuur kent dit broze evenwicht maar ook de organisatie
van de mensensoort binnen staten en in de hele wereldgemeenschap,
balanceert gelijk een evenwichtskunstenaar boven een diepe afgrond.
Wetten mogen onze vrijheid niet te zeer beperken maar tegelijk
schenken zij ons veiligheid én vrijheid; zonder wetten gingen wij
gebukt onder wetteloosheid, chaos, burgeroorlog, moord en brand,
honger en bittere ellende. En ik herhaal het: moslimfundamentalisme
en rechts extremisme zijn te duchten euvels maar ik geloof niet dat
zij het zullen zijn die ons uiteindelijk de das zullen omdoen, ik
vrees veeleer voor de verwaarlozing van onze natuurlijke
bestaanscondities, dat gevaar is mijns inziens onvergelijkelijk veel
groter. Hebt u al gemerkt dat sinds langer dan een maand alle merels
hier verdwenen zijn? Dat is niet gebeurd door een of ander
extremisme, het is een gevolg van ziekte, men heeft het over een
virus maar de onderliggende oorzaak ligt voorwaar bij een verzwakte
resistentie tegen ziekten ingevolge de vervuiling. Op die manier
verdwijnen de soorten nu in versneld tempo en er komen er geen nieuwe
bij. De algemene stilte hier rond verraadt een onthutsende
onverschilligheid bij veel mensen en het is vooral die
onverschilligheid waarvoor wij op onze hoede moeten zijn.
En
wat overtuigt u er dan van dat wij veeleer moeten vrezen voor een
milieuramp dan voor ongewenste regimes?
OVT:
Heel
eenvoudig het feit dat niets in staat is om mensen zozeer te
verenigen dan het hebben van gemeenschappelijke vijanden. Op het
ogenblik dat wij niet langer kunnen ademhalen, dat al het water
ondrinkbaar is geworden, dat een nieuwe pest uitbreekt en wereldwijd
de soorten, inclusief onze eigen soort, bij miljoenen of miljarden
worden weggemaaid op dat ogenblik zal de solidariteit onder de
soort even rap terugkeren als zij verdwenen is. Men zegt dat een
soort zich tegen zichzelf richt van zodra het milieu onleefbaar wordt
door overbevolking of vervuiling, men ziet dat bij bepaalde
vissoorten in een te klein geworden aquarium: ze gaan een gif
produceren om soortgenoten uit te roeien en het duurt totdat de
populatie voldoende gezakt is. Om exact dezelfde reden namelijk
het op peil brengen van de populatie smeden soortgenoten samen en
helpen zij elkaar. In het eerste geval is de populatie te groot en
moorden soortgenoten elkaar uit, in het tweede geval dreigt de soort
uit te sterven en trekt men aan hetzelfde zeel.
Maar
was u niet van mening dat er helemaal niet teveel mensen op aarde
leven?
OVT:
Maar
ik ben nog steeds van mening dat de aarde veel meer mensen kan dragen
dan nu het geval is, als men maar minder gaat verbruiken en
vervuilen. En dan zou ook de kans op oorlog slinken. Het zijn
allemaal zaken die hand in hand gaan.
(J.B.,
20-24 september 2017)