Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
25-08-2023
Islamocommunisme - Aflevering 5: Het einde van het westen?
Islamocommunisme
Aflevering
5: Het einde van het westen?
Gisteren, 24 augustus 2023, hebben
zes nieuwe landen de BRICS-landen vervoegd, wat officieel zal
plaatsgrijpen op 1 januari 2024. Met Brazilië, Rusland, India,
China, Zuid-Afrika, Saudi-Arabië, Iran, Argentinië, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten en
Ethiopië beslaat deze nieuwe in spoedtempo uit de grond gestampte
unie zowat de helft van de wereldeconomie en zij wil definitief een
punt zetten achter de hegemonie van de VS en de uitbuitingspolitiek
van de kolonisatoren die tot vandaag de dag zijn doorgegaan met het
leegroven van achtergestelde gebieden (die misleidend werden
bestempeld als 'protectoraat') onder de dekmantel van
ontwikkelingshulp.
De verarming van Europa is reeds
een tijdlang aan de gang en beterschap valt in geen geval te
verwachten. Als de oorlog in Europa escaleert, is de kans groot dat
ons continent zijn geforceerde 'vriendschapsbanden' met de VS gaat
herbekijken of, eerder nog, dat de VS dit continent of althans een
deel ervan laat vallen, in die zin dat de NAVO dan zou herschikt
worden. In dat geval kan verwacht worden dat Rusland Europa voor een
deel ofwel helemaal opslokt. Antonio Guterres, de voorzitter van de
VN, heeft de kentering die een herschikking van de wereldorde
inhoudt, reeds volmondig toegejuicht, wat gezien zijn socialistische
overtuiging in feite niet te verwonderen is. Maar dat de vergadering
van de nieuwe unie, waartoe ongetwijfeld nog meer Afrikaanse en
Aziatische landen zullen toetreden, niet mals zal zijn voor hun
beulen van de voorbije eeuwen, klinkt niet anders dan
vanzelfsprekend.
Hoeveel tijd hier zal over gaan
wanneer zo'n scenario zich zou voltrekken, kan wellicht niemand
voorspellen maar de zaken zouden wel eens veel sneller kunnen
evolueren dan gedacht. Hoe dan ook wordt Poetins belofte dat hij de
Europese middenstand zou laten verdwijnen, nu kennelijk ingelost. Uit
de graanschuur van Europa zullen wij alvast niet langer naar believen
kunnen putten en hetzelfde geldt voor de Afrikaanse grondstoffen, de
olie, het gas en de kinderarbeid uit het oosten.
Tevens gaat het er op gelijken dat
men van hogerhand opdracht heeft gegeven om het lot dat de bevolking
van het rijke noorden staat te wachten, wat te gaan verzachten met
vormen van verdwazing en verdoving die elders al werden uitgetest. De
oorlog immers wordt gevoerd op vele fronten tegelijk; de economie,
het slagveld, het internet, de farmacie: geen bedrijfstak wordt over
het hoofd gezien, geen wapen blijft rusten in de schuif.
(J.B.,
25 augustus 2023)
Corrupte wetenschap
Corrupte
wetenschap
Hoe
wordt de kritische dr. Humphries (zie het artikel en de video's hier
onder) aangepakt? Wie haar naam intikt in het zoekvakje van Google,
krijgt op de eerste pagina een aantal teksten, zoals de hier volgende
twee:
(1°)
In de tekst, getiteld: Why
Dr Suzanne Humphries, an anti-vaccine activist, is lying to you about
measles1schrijft
ene Isabella
B.
(een 'twitteraarster', verder gespecificeerd als a
mom who became intrigued by the vaccine debate when she first had a
baby)
dat dr. Suzanne Humphries een hele reeks valse beweringen doet over
onder meer mazelen en vaccinaties en dat zij onwetenschappelijk tewerk
gaat. Ofschoon de schrijfster in kwestie helemaal niet medisch
geschoold is, komt haar tekst, zoals reeds gezegd, helemaal vooraan
te staan van zodra de naam van dr. Humphries wordt ingetikt in het
zoekvakje van 'Google'.
(2°)
Een andere tekst die dan onmiddellijk opduikt is een beschrijving van
dr. Humphries in: https://rationalwiki.org/wiki/Suzanne_Humphries
. Het gaat om een bijzonder denigrerende beschrijving omtrent
vermeende activiteiten en uitlatingen van dr. Humphries maar de
bronnen van het artikel vermelden helemaal geen wetenschappelijke
artikels van de (anonieme?) auteur(s).
Een beknopte
bedenking hierbij
De
wetenschappelijke activiteit verdient haar naam door de openbaarheid
en de controleerbaarheid van haar uitspraken waardoor zij het
karakter krijgt van een juridisch proces met het oog op het aan het
licht brengen van de waarheid. Edoch, daarentegen brengt aperte
onenigheid onder wetenschapslui over de waarheidswaarde van
wetenschappelijk geachte uitspraken aan het licht dat in zogenaamd
wetenschappelijke middens kennelijk niet zozeer de jacht op waarheid
aan de orde is maar veeleer de jacht op aanzien, geld en macht.
Kwesties
van belangenvermenging zijn in de jongste decennia wereldwijd
schering en inslag. Verantwoordelijken voor wetenschappelijke
instellingen laten de onderzoeken die zij voeren financieren door
industriëlen die op hun beurt financiële belangen hebben bij de
onderzoeksresultaten welke zij dan naar hun hand zetten zodat men
naar de waarheid alleen nog maar het raden kan hebben. De schandalen,
waarvoor de softenonkwestie uit 1961 exemplarisch is, zijn legio en
de (wetenschappelijk wél degelijk onderbouwd gebleken) kritische
literatuur is dat evenzeer.
Het
euvel heeft alles te maken met de problematiek die wordt aangesneden
in de kritiek van de marxistische cultuurfilosoof Herbert Marcuse in
zijn werk uit 1964, getiteld "One-Dimensional
Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society."
En ook hier zijn aanzien en machtswellust van de partij want de idee
werd (al dan niet met expliciete bronvermeldingen) 'overgenomen' door
Max Wildiers met zijn zogenaamde 'WTK-complex', door Etienne
Vermeersch, meer bepaald in diens opstel, getiteld: "De
ogen van de panda" uit
1988, waar het 'WTK-bestel' genoemd wordt en door nog anderen.
Een
conclusie? Wetenschap blijkt de nieuwe religie, even onbetrouwbaar en
corrupt als haar voorgangster, even arrogant ook en op macht en geld
belust. En het volk is daar de dupe van, wereldwijd worden mensen bij
de neus genomen, onwetend gehouden en leeggemolken door een beperkte
bende van malafide soortgenoten met bijzonder veel noten op hun zang.
Zij die deze jammerlijke realiteit alsnog ontkennen, lijden aan het
Stockholmsyndroom.
(Dit
artikels is een paragraaf uit het boek, getiteld: Het grote
interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de
totalitaire wereld, Jan
Bauwens, Serskamp 2022 )
Alle bomen dreigen te sterven, de gewassen volgen: tarwe, rijst, groenten...
1
Leven
is activiteit of verbranding en dat geeft hitte die zich verspreidt
in de lucht die daardoor steeds meer waterdamp naar zich toe trekt en
in warme, vochtige lucht gaan schimmels woekeren: deze micro-
organismen vreten het leven aan en ontbinden tenslotte alle andere
organismen tot niets dan mest.
Het
woord 'schimmel' komt van 'scimmel', dat 'roest' betekent en is ook
verwant met 'schemer'; het Latijnse 'fungus' zou een samentrekking
zijn van 'funus ago', wat wil zeggen: "Ik maak een lijk".
Schimmels
vreten de bomen aan, de olm verdween vrijwel totaal, van de berken
schieten er nog weinig over en ook alle andere soorten krijgen het
zwaar te verduren, de groene bossen worden sinds kort ontsierd door
grote groepen dorre stammen, de mot zit in de hagen, het gras kleurt
donkergeel en rot.
Fungi:
ze hebben gemeenschappelijke voorouders met de dieren, het zijn
vezeldraden die zich met miljarden tegelijk verspreiden door de
lucht, ze nestelen zich in planten, pelsen, darmen en longen waar zij
wassen ten koste van het leven van hun zieke gastheer die geen lucht
meer krijgt en stikt.
De
paddenstoel die wij zien is slechts een klein deel - het
vruchtlichaam - van de meercellige schimmel, het is schijnweefsel,
bestaande uit schimmeldraden die voor het overgrote deel onzichtbaar
zijn ofwel zien zij er bijvoorbeeld uit als een aanslag. Toch is de
honingzwam het grootste levende wezen op aarde en ook het oudste. In
Oregon leeft zo'n zwam die 2400 jaar oud is en zij beslaat 890
hectare.
De
meeste planten leven in symbiose met schimmels die ook een
voedselbron zijn voor sommige insecten en bepaalde soorten zijn
eetbaar of leveren antibiotica voor de mens terwijl andere ons kunnen
infecteren met bijvoorbeeld kalknagel of zwemmerseczeem.
In
de longen van twintig percent van de coronapatiënten op de Intensive
Care vindt men de Aspergillus schimmel die
heel vaak tot de dood leidt.
Aspergillus gedijt wonderwel op lichaamstemperatuur maar een gezond
immuunsysteem houdt die binnen de perken. Waarschijnlijk is de
schimmel er al maar gaat die pas gevaarlijk woekeren wanneer
bijvoorbeeld corona de patiënt verzwakt en het antimalariamiddel
hydroxychloroquine zou de groei van deze schimmel tegenwerken.1
2
Schimmels,
bacteriën, virussen en nog andere micro-organismen vindt men terug
in allerlei grotere levende organismen - in planten, dieren en mensen
- maar als die wezens gezond zijn, houden zij de microben binnen de
perken zodat die helemaal geen kwaad kunnen verrichten. Men moet er
eens op letten: als de verkoudheden de kop opsteken, hoort men zelfs
de dokters zeggen dat men helemaal niet hoeft te vrezen voor de kou
omdat het de microben zijn en niet de kou die ziek maakt. Maar
etaleren zij aldus niet hoe weinig voeling zij maar hebben met
gezondheid en met ziekte? Gaat immers het ziek zijn niet vooraf aan
de invasie van de microben in ons lijf? Het ziek zijn of de honger of
het onderkoeld zijn maken ons vatbaar voor microben die zonder die
omstandigheden zo onschuldig zouden zijn als onze naaste buren.
Waarmee
nota bene gezegd is dat slechts de omstandigheden hoeven te
veranderen om van buren aartsvijanden te maken welke wij te vrezen
hebben zoals de burgers onder het regime van Nicolae Ceaușescu van
Roemenië hun medeburgers vreesden die hen immers naar het leven
stonden waar de regel gold dat verraad een burgerplicht is.
Een
boom wordt pas vatbaar voor schimmels als hij dood is want schimmels
voeden zich met dode organismen. De bacteriën die immer met ons
meereizen in onze keel, veroorzaken pas keelpijn als wij oververmoeid
geraken. Het griepvirus kan ons pas het bed in jagen als onze
gezondheidstoestand suboptimaal is en zo ook corona.
Als
mensen doodgaan, wordt dat al te makkelijk toegeschreven aan een
'ziekte', zoals men een microbe geheel onterecht gaan noemen is: een
microbe op zich is helemaal geen ziekte, een microbe is een levend
wezen. De ziekte daarentegen is een eigenschap van de mens zelf, een
toestand die optreedt waar wij er niet in slagen om de ontmoeting met
de microbe te laten verlopen zoals wij dat wensen.
Als
mensen sterven en hun dood wordt toegeschreven aan corona, kan dit
slechts betekenen dat corona op het ogenblik van hun verzwakking de
sterkste vijand was, want wij herbergen duizenden, zo niet miljoenen
microben in ons lijf en het zal uiteraard de allersterkste zijn die
ons het eerste velt als wij verzwakken, precies zoals het ook bij de
allerzwakste schakel is dat een ketting onder spanning breekt.
Waarmee meteen gezegd is dat het uitschakelen van corona de dood niet
weghoudt omdat dan nummer twee de klus zal klaren, precies zoals de
tweede zwakste schakel van een ketting onder spanning niet zal
weigeren te breken eenmaal de zwakste door een sterke werd vervangen.
Wanneer
een micro-organisme de ronde doet, zal nooit iedereen er ziek van
worden; zelfs de pest, typhus en ebola sparen meer mensen dan zij er
vellen. Zo blijkt er niet alleen een verband tussen enerzijds
gezondheid en ziekte en anderzijds lichamelijke omstandigheden:
gezondheid en ziekte staan ook in relatie tot de soort. Wanneer het
lijkt dat een ziekte uitgewoed raakt van zodra zij een zeker gedeelte
van het volk gedood heeft, dan toont zich die groepsfactor als mede
bepalend voor het ziekteverloop.
Andermaal:
de ziekte is niet de microbe maar wel onze vatbaarheid ervoor. Die
vatbaarheid is uiteraard een zaak van lichamelijke gezondheid maar
zij houdt ook verband met de groep waarvan men deel uitmaakt. Ziekten
immers vellen naar gelang hun aard een vast percentage van de
bevolking: waar zij weerstand ondervinden, worden zij agressiever
maar waar zij het al te makkelijk hebben, doen zij alras een stap
terug.
Microben
hebben er immers geen baat bij dat diegenen aan wie zij hun
voortbestaan danken, zouden verdwijnen en in die zin zijn zij dan ook
best vergelijkbaar met vampieren die periodiek opstaan uit hun graf
om zich aan mensenbloed te laven: ook zij hebben er alle baat bij dat
zij hun gulzigheid in toom houden zodat hun levensbronnen niet worden
drooggelegd.
Uiteraard
hebben mythen, sagen en legenden met geneeskunde niets te maken maar
misschien wel met geneeskunst: brengen zij niet vaker aan het licht
wat door de mazen van al te rationele zeven valt?
En
dan is er nog het getal, de magie der cijfers en de verhoudingen
welke de
facto
de wereld regeren, daar men immers heeft ontdekt dat de
kwantummechanica of dus de waarschijnlijkheidsrekening ultiem
bepalend blijkt voor wat al dan niet te gebeuren staat. Want niemand
is bij machte om de toekomst te voorspellen terwijl anderzijds die
fameuze wet der grote getallen nimmer faalt.2
3
Bepaalde
microben in het lichaam zijn niet alleen normaal, ze zijn ook goed
voor de gezondheid en niet alleen omdat ze het immuunsysteem trainen
maar ook in die zin dat ze ons beschermen tegen meer schadelijke
microben van wie deze mee-eters immers de stoel bezet houden. Het
ministerie van volksgezondheid waarschuwt er in dit kader zelfs voor
om het gebruik van antibiotica te beperken of zo mogelijk te
vermijden.3
Antibiotica
doden weliswaar bacteriën maar de keerzijde van dit verhaal bestaat
erin dat aldus zitplaatsen vrijkomen voor superbacteriën, met andere
woorden: mutanten van microben waartegen geen antibiotica meer helpen
omdat zij resistent geworden zijn. Soms is het dus beter om de
relatief onschadelijke bacteriën te laten zitten, hen niet met
antibiotica te verjagen en zodoende te vermijden dat hun plek wordt
ingenomen door micro-organismen tegen welke geen kruid meer gewassen
is. Vooral bij longontstekingen zou men zien dat de overlijdens
veelal volgen kort nadat antibiotica werden toegediend, al is het
bijzonder moeilijk om te bepalen welke factor daar de doorslag geeft.
Superbacteriën
worden ook ziekenhuisbacteriën genoemd omdat ze vooral floreren waar
veel antibiotica worden gebruikt: het zijn eigenlijk mutanten die
immuun geworden zijn voor elke bestaande bestrijdingsvorm. De kans
dat die mutanten opduiken wordt ook groter naarmate de microben in
kwestie feller worden bestreden, met name middels vaccinatie.4
Men
kan ze misschien wel vergelijken met inbrekers die eenmaal men hen
gewapenderhand gaat bestrijden, zich voortaan zelf niet langer
ongewapend naar de plek van de misdaad begeven. De maatschappij
bestrijdt inbraak en diefstal middels sociale wetten die honger
helpen te voorkomen en op een gelijkaardige manier worden microben
ook vriendelijker als men hen niet al te zeer schuwt: vandaag raden
medici ouders aan hun kinderen vaker buiten in het zand te laten
spelen teneinde te bekomen dat hun afweersysteem verbetert, wat
betekent dat voor hen alvast bepaalde microben niet langer
ziekteverwekkers zullen zijn.
En
dan is er nog de kritiek van dr. Suzanne Humphries die de vaccinatie
als zodanig in vraag stelt. Zij onderzocht de vaccinatie van pokken
en zag dat in het Engelse Lester het aantal sterfgevallen ingevolge
pokken hoog bleef ondanks het feit dat daar duchtig gevaccineerd
werd. Ondanks alle waarschuwingen voor rampscenario's, besloot deze
stad ooit om te stoppen met vaccineren en tegen alle verwachtingen
in, waren er plots minder zieken en ook minder sterfgevallen.
Bovendien, wetende dat amper 5 tot 10 percent van de wereldbevolking
ooit werd ingeënt tegen de pokken en dat de pokken niet
zijn uitgeroeid, tonen grafieken inderdaad een afname van de
sterfgevallen mettertijd, edoch: vanaf het ogenblik dat men is gaan
vaccineren, is die afname vertraagd!567
Gefabriceerde toestemming (dr. Suzanne Humphries) deel 1
Gefabriceerde toestemming (dr. Suzanne Humphries) deel 1
Gefabriceerde toestemming (dr. Suzanne Humphries) deel 2
Gefabriceerde toestemming (dr. Suzanne Humphries) deel 2
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 3
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 3
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 4
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 4
23-08-2023
Het christendom of de liefde tot een fictief persoon - Aflevering 2: van fictie naar feit
Het
christendom of de liefde tot een fictief persoon
Aflevering
2: van fictie naar feit
Jezus
heeft nooit bestaan en als hij bestaan heeft dan was hij niet degene
over wie wij hoorden en lazen. Geen bezwaar, zo zeggen intussen
steeds meer theologen, want het christendom zelf is een realiteit.
Edoch, als Jezus niet bestaan heeft, dan is er ook geen sprake van
een goddelijke openbaring en dan heeft geloof geen enkele zin behalve
dan de betekenis welke men aan drugs toeschrijft en dat is die van
het bedrog: godsdienst is opium voor het volk. Maar is de liefde tot
een fictief persoon dan zonder enige betekenis?
Laten
wij eens ronddwalen in de witgekalkte kloostergangen waar in de
vroege ochtend de metten weergalmen en in de avonduren de vespers.
Doorheen de lange gangen glijden monniken voorbij, geruisloos onder
losse, witte pijen, kelderdiep verzonken met het summum van de geest
vermeiend in extase bij een fictieve god, de ingebeelde beminde. Hun
hele bestaan is aan hem gewijd, zij zingen dag en nacht zijn lof en
worden het niet moe omdat zij zich door hem geheiligd wanen, zij zijn
als kinderen in de vreemde ban van een verhaal dat hen betovert en
verheft tot in de hoogste toppen van de hemel, nog ver voorbij het
licht van de wereldlijke zon. Daar rusten zij op kanten lauweren in
een eeuwig lentelied dat hun gezangen draagt naar de allerverste
oorden van het heelal waar hun refreinen echo's zijn, neerbuitelend
uit het hiernamaals.
Maar
de ultieme beminde is fictief, hij bestaat niet, hij heeft ook nooit
bestaan en nimmer zullen zij hem zien: wat men van hem vertelt, op
straat, in kerken en in dikke boeken, is puur fantasie, het zijn
verhalen en verdichtsels om degenen tot vrede te stemmen die komen
bedelen om een antwoord op de bijtende vraag naar het waarom van alle
dingen en meer nog naar de kwestie van de zin van pijn en leed en
folteringen waarvan het einde maar niet in zicht wil komen, ook niet
na het onverdroten wachten dat een leven lang en langer duurt en
duren blijft terwijl de dagen verstrijken, de dagen en de nachten, de
lentedagen en de winters die de kou niet langer weten te verdragen en
die telkenjare weer naar de tijdelijke heropstand trachten. Die
houdt hen dan aan het lijntje zoals ook de fictie dat vermag van de
beminde die alleen bestaat in de gezangen die dag in dag uit
weergalmen in de kloostergangen en onder het gebinte van de oude kerk
van de abdij, het schuiloord van de bedelorde, de plek waar fictie
eeuwig duren blijft, het heiligdom waar de onzichtbare beminde aan de
geringste van de minderbroeders op elk willekeurig ogenblik van de
dag en van de nacht verschijnt. Om hen zijn wederliefde te betuigen.
De
liefde tot een fictieve beminde, het lijkt wel een vorm van
psychische masturbatie maar dan rijst de vraag naar de echtheid van
de uniciteit welke leken maar al te graag toeschrijven aan hun eigen
niet-fictief geachte liefde. Want beminden van vlees en bloed geloven
in hun verliefdheid steevast dat zij voor elkaar geschapen zijn, dat
een onzichtbare doch goddelijke hand de band gesmeed heeft die hen
aan elkander bindt sinds het begin der tijden en die hen een leven
lang de ene in de ander doet verblijden.
Totdat
de dood hen scheidt. En na de rouw, die helemaal niet fictief is,
volgt vaker een ander voor het wonder der vervanging. De vervanging
die een wonder heten mag omdat ook de nieuwe liefde weer uniek blijkt
en de beminde even onvervangbaar. Ja, het lijkt wel of de oude is
teruggekomen in een kersverse bruid of bruidegom, alsof de dode is
verrezen zoals telkenjare een nieuwe lente weer verrijst. En was de
eeuwige beminde dan fictief omdat zijn of haar bestaan niet eeuwig
was? Omdat het voorbestemd zijn louter in de fantasie bestond en in
de vrome wensen? Beminnen ook beminden die van vlees en bloed zijn
niets dan ijle schimmen? Of is de liefde tot personen dan niet
sowieso altijd een beetje fictie? Onderscheidt de grote liefde zich
dan niet van de gezamenlijke masturbatie?
Edoch,
duikt hier niet het probleem op dat in deze troebele tijden om
bevrijding schreeuwt: het probleem van het door elkaar haspelen van
wat men verliefdheid noemt en liefde? Het gigantische probleem
waarbij heel onterecht de liefde als zodanig wordt geassocieerd met
het genot, de schoonheid en de lichamelijke lust die daarmee wordt
verbonden?
Alleen
de ijle gezangen van de monniken die onder witte pijen die door de
glad geboende kloostergangen glijden, dragen nog de kennis dat de
liefde niet met lust beproefd wordt maar met leed. Want alleen de
beproeving zonder maat met leed brengt de waarheid van de liefde die
men tot de fictie rekenen zou, tot leven en niet alleen tot leven
maar ook tot onsterfelijkheid.
(J.B.,
23 augustus 2023)
22-08-2023
Het christendom of de liefde tot een fictief persoon
Het
christendom of de liefde tot een fictief persoon
Carl
Gustav Jung die samen met Alfred Adler en Sigmund Freud gestalte gaf
aan de dieptepsychologie, ziet in Jezus een mythisch archetype dat in
zowat alle culturen opduikt in de een of andere vorm en dat een
antwoord geeft op de nood aan hoop, ontstaan in confrontatie met het
noodlot van de dood, door te functioneren als een na te volgen
voorbeeld op de door hem beloofde weg naar heil. Volgens heel wat
onderzoekers zou Jezus wellicht helemaal niet echt bestaan hebben:
wat over hem geschreven en gezegd geworden is alsook de woorden die
hem in de mond gelegd zijn, zouden grotendeels berusten op fantasieën
die de basis zijn gaan vormen van het zogenaamde christendom, een
leer en een ethiek die in de loop van de tijd ook theologisch en
filosofisch onderbouwd werd door uiteenlopende denkers met elk eigen
opvattingen, zodat er niet één christendom bestaat doch een ganse
waaier van christelijke religies en van kerken met elk eigen accenten
die op hun beurt de wereld van de politiek, de cultuur en de kunst
hebben geïnspireerd met al dan niet toe te juichen overtuigingen.
Sommige
denkers verdedigen de opvatting dat de kwestie van de historiciteit
van Jezus er eigenlijk niet toe doet en dat het christendom als
zodanig voldoende zou zijn om aan een zekere menselijke nood tegemoet
te komen maar omdat het christendom, overigens ook al sinds het
jodendom, een openbaringsgodsdienst is, kan die uitleg niet
bevredigen want het gaat nu eenmaal om de kwestie of wij kunnen
geloven dat god echt mens geworden is en of voor ons een eeuwig leven
weggelegd is en daartoe is het uiteraard nodig om opgehelderd te
krijgen wie de geopenbaarde god dan is of was, waar en wanneer hij
geboren is en wat hij allemaal gedaan en verteld heeft. Derhalve is
de historiciteit van Jezus wel degelijk cruciaal en betekent het
ontbreken daarvan niets anders dan dat wij hier andermaal te maken
hebben met een archetype, een mythe en dus een fictief persoon in het
leven van allen die zich christenen noemen. De paradox is dan deze:
ofschoon voor alle christenen Jezus objectief gezien een fictief
persoon is gebleken, is hij in het leven van alle christenen tevens
de belangrijkste persoon.
In
theorie is één mens op drie een christen en beschouwt die derhalve
een niet bestaand persoon als de belangrijkste mens in zijn bestaan.
De theorie die zegt dat het niet bewezen is dat Jezus ooit bestaan
heeft of dat hij dezelfde was als de goddelijke figuur uit de bijbel,
wordt onder de mat geveegd met het argument dat in feite neerkomt op
de huldiging van het principe: true is what works
of waar is wat werkt. Maar
wat werkt er dan? De
leugen uiteraard. En dan luidt het argument als volgt: Waar
is wat werkt. De leugen werkt. Dus de leugen is waar.
En is dit niet de gedachtegang die men terugvindt bij wie soelaas
zoeken in drugs of in gelijkaardige bedrieglijke zaken? Men kent
weliswaar de repliek van wie in dat geval zijn, zij antwoorden:
Liever zat dan zot!
Zij gaan er dus vanuit dat wie het bedrog niet accepteren sowieso een
neus gezet worden door het leven als zodanig, dat immers een
tranendal is met als kers op de taart de dood. Geloof in Jezus is
derhalve zelfbedrog tegen beter weten in of zoals Karl Marx het
formuleerde, is godsdienst opium voor het volk (dat echte opium niet
kan betalen).
Dat
de leugen waar is, is alvast een brug te ver maar waar is wel dat de
leugen een realiteit is en dat die realiteit, althans in het geval
van de kwestie van de religie, een zekere houdbaarheid heeft, ook al
is het een beperkte. De verdedigers van het geloof tegen beter weten
in, zouden dan moeten antwoorden dat ook het leven zelf een beperkte
houdbaarheid heeft terwijl het ook zo blijkt dat men best vuur met
vuur dient te bestrijden. Maar dat doen zij niet: zij blijven hopen
dat de leugen op een dag de waarheid zal blijken te zijn.
Ongevaarlijk
is dat geloof uiteraard allerminst: roekeloosheid is immers het
onmiddellijke gevolg van ijdele hoop. Wie zich beroepen op een
ingebeelde godheid om zich in de strijd op leven en dood te kunnen
werpen met een vijand die op zijn beurt een god aanbidt waarvan die
gelooft dat deze hem de overwinning garandeert, storten zich in een
waanzin zonder grenzen. In acht genomen het feit dat het christendom
via de kerk of de kerken ook volop politiek bedrijft, kan het niet
anders dan dat de wereld onophoudelijk verkeert in een toestand van
oorlog. En zeer in tegenstelling tot de aanbeden godheid kan van de
oorlog bezwaarlijk gezegd worden dat hij louter fictie is.
(J.B.,
22 augustus 2023)
20-08-2023
De oude dag en de jeugd
De
oude dag en de jeugd
Als
ik piano speel, verwonder ik mij over het instrument dat ik onder
handen heb, dat zo vernuftig werd gebouwd, dat muziek voortbrengt
zoals ik dat wens, ik had het ding nooit zelf kunnen bedenken, ik heb
het gekregen en het is nu het mijne, ik kan het bespelen, ik kan het
mijn wil opleggen en er mijn muziek mee maken.
Maar
nog meer verwonder ik me over het instrument dat de piano bespeelt en
ik bedoel mijn lichaam, want nog veel minder begrijp ik hoe dit dan
werkt, hoe ik het kan gebruiken zoals ik dat wens, ik kan het mijn
wil opleggen en er een piano mee bespelen, ik had het nooit zelf
kunnen bedenken maar kijk: ik heb of ben het zelf en het is geen
eigen maaksel, het komt van elders, ik heb het gewis gekregen, dat
stel ik immers vast en waar het vandaan komt, weet ik niet, ik weet
alleen maar dat het niet van mezelf afkomstig is.
Heel
vaak beseft men pas wat men onder handen heeft, als het niet meer
werkt zoals het hoort. Zolang de piano gehoorzaamt aan mijn wil, denk
ik slechts aan de muziek, het instrument is naar de achtergrond
verhuisd. Maar gaat ineens een snaar vals klinken, dan trekt het ding
mijn aandacht, dan vergeet ik de muziek en ga ik zoeken naar de
stemsleutel om de snaar die niet langer de juiste toon weergeeft, wat
meer aan te spannen.
En
hetzelfde gebeurt met het instrument dat mijn lichaam is: zolang het
werkt zoals het hoort, ben ik mij nauwelijks van zijn bestaan bewust,
het is pas wanneer iets niet langer functioneert zoals het hoort, dat
ik besef dat het er is, dat het in mijn aandacht verschijnt en dat ik
in paniek geraak omdat het niet langer aan mijn wil gehoorzaamt.
Toch
is dat wat er normaal gezien gebeurt met het lichaam van elke mens
die ouder wordt: mankementen doen zich voor, eerst heel sporadisch
maar daarna steeds vaker. De wil ondervindt weerstand, het lijf
luistert niet meer zoals gewenst, op de activiteit van mijn wil sluit
niet langer de beweging aan die er zou moeten op volgen, ik wil de
toets van de sol aanslaan maar mijn wijsvinger doet het niet naar
behoren en er weerklinkt een fa. En die fouten maak ik niet
vrijwillig, ik maak ze even onwillekeurig als het foutloze spel van
voorheen maar bij het foutloze spel stelde ik mij geen vragen,
terwijl het optreden van haperingen mij frustreert. Het maakt mij
ongelukkig dat mijn lichaam niet langer luistert naar mijn wil, het
lijkt alsof het niet meer helemaal van mij is, alsof een vreemde wil
zich bemoeit met zaken die ik alleen de mijne waande.
Er
is een opgang en een ondergang: als ik een klein kind ben, luistert
mijn lichaam niet naar mij, ik moet het als het ware temmen, het
frustreert mij dat het niet luistert en de frustratie maakt dat ik
oefen totdat het wél gehoorzaamt aan mijn wil. Maar eenmaal het
aftakelingsproces aanvangt, is het met de gehoorzaamheid gedaan en
daar keert dan de frustratie terug en dit keer mogen oefeningen niet
meer baten om de frustratie weg te werken en daarbij dienen wij ons
neer te leggen: wij moeten ons neerleggen bij onze ondergang teneinde
niet voortijdig ten onder te moeten gaan.
Misschien
dient onze ondergang wel om ons bewust te maken van het leven dat wij
immers alleen maar dromen zolang het ons allemaal voor de wind gaat.
De mens met wie alles goed gaat, leeft op de automatische piloot, wat
wil zeggen dat hij zelf dan slaapt, dat hij niet of nauwelijks weet
dat hij bestaat, dat zijn leven eigenlijk aan hem voorbijgaat. Om het
aanwezig te maken, moet het ten onder gaan; de opgang vereist de
ondergang, er is geen opgang zonder ondergang, geen leven zonder
dood. Indien het leven niet eindigde, dan had het ook geen begin en
dan was het niets omdat er niets was waar tegenover het zich
aftekende. En pas wat voorbij is, treedt ons bewustzijn naar binnen.
En
zo is de oude dag de levensfase die het verleden tot leven roept:
zonder de oude dag blijft het verleden ongeboren; zonder de oude dag
hebben wij uiteindelijk helemaal geen jeugd gehad.
(J.B.,
20 augustus 2023)
18-08-2023
Prokofiev Piano Concerto No. 5 in G major Op. 55
Prokofiev Piano Concerto No. 5 in G major Op. 55
Ouderenzorg - Aflevering 4: Het sprookje van de 'ouderdomsdementie'
Ouderenzorg
Aflevering
4: Het sprookje van de 'ouderdomsdementie'
Het
wordt aangenomen als vanzelfsprekend dat hersenziekten en verwante
fysieke aandoeningen aan de basis liggen van dementie maar die
opvatting maakt in feite deel uit van de bijzonder kwalijke aberratie
van het materialistische mensbeeld dat zich in zijn vooringenomenheid
helemaal blind staart op de stof, de scheikunde en de daarmee verband
houdende, louter fysiologische processen. Deze kortzichtigheid is
even erg als een behandeling van spieratrofie zou zijn die deze uit
haar context zou rukken, meer bepaald door de toestand van onze
spieren helemaal los te koppelen van hun functionaliteit. Het gestel
van mensen die ter observatie tijdelijk opgenomen worden in het
ziekenhuis en die daar soms een week of langer gedwongen bedlegerig
zijn, moet het zwaar bekopen wanneer de hulp van een kinesist
ontbreekt omdat de inactiviteit van ons bewegingsapparaat binnen de
kortste keren atrofie van de spieren meebrengt alsook aftakeling van
de gewrichten, van de pezen en zelfs van het hele beenderstelsel. Een
onderzoek van slechts de spiercellen of de spieren kan immers nimmer
aan het licht brengen dat zij te kampen hebben met inactiviteit,
alleen met de observatie van het gedrag van een zieke of met een
ondervraging naar zijn dagelijkse handelwijzen kan men aan de weet
komen waarom de spiercellen versneld afsterven - bewegingsarmoede is
immers als zodanig geheel onzichtbaar onder de microscoop.
Edoch,
nog minder zichtbaar dan bewegingsarmoede zijn de effectieve
mogelijkheden tot beweging van de betrokken patiënten en in de
eerste plaats is dat uiteraard de ruimte die iemand ter beschikking
staat om bijvoorbeeld te gaan wandelen, of het voorhanden zijn van de
gelegenheid tot zwemmen of tot eender welke sportieve activiteit in
de buurt van iemands verblijf. Tenslotte, nog veel minder zichtbaar
dan die materiële accommodatie, is uiteraard de motivatie welke
verstrekt wordt middels het netwerk aan menselijke relaties dat de
patiënt te been houdt. Niets van dat alles is te zien onder de
microscoop of in de bloedanalyses, tenzij men reeds de invloed kent
van onder meer de menselijke activiteit op het functioneren van de
lichaamsprocessen en op de toestand van de cellen.
De
fenomenologie van de beweging toont hoezeer iemands lichaam een
weerspiegeling kan zijn van de omgeving waarin de persoon in kwestie
leeft en zo zijn krachteloze benen een product van veel te kleine
leefruimtes, van rolstoelen, van trappenvrije gebouwen en van onze
autocultuur. Het euvel dient gecompenseerd te worden met het werk van
de kinesist maar ook met hometrainers en sportbeoefening.
Maar
nu is een gelijkaardige problematiek alsook een navenante remediëring
aan de orde inzake de zogenaamde geestelijke gezondheid, de toestand
van iemands brein, de capaciteit van het geheugen en iemands
probleemoplossend vermogen.
Of
men al dan niet voortijdig dement wordt en of hersenziektes de kans
krijgen om zich te ontwikkelen, hangt ook af van het beroep dat
ouderen nog kunnen, moeten of willen doen op hun eigen brein omdat
ook de gezondheid van het brein verband houdt met zijn functioneren.
Spiercellen sterven af wanneer zij niet meer aangesproken worden maar
ook hersencellen doen dat en op die manier is overdreven hulp of zorg
voor wie dan ook rampzalig. Alleen een goede ondersteuning van
iemands zelfstandigheid, hoe paradoxaal dat ook moge klinken, is de
zorg die passend is met het oog op gezondheid en geluk. Men bewijst
de hongerige geen dienst door hem voedsel te verschaffen maar veeleer
door hem te leren hoe hij aan zijn voedsel komt en op dezelfde manier
is ook de beste ondersteuning van de ouderen gericht op het aanreiken
van middelen die de zelfstandigheid maximaliseren.
In
veel gevallen is het brandmerken van mensen met 'dementie' een
gemakkelijkheidsoplossing met echter catastrofale gevolgen voor deze
slachtoffers: soms gaat het om gehoorproblemen of om slecht zien,
zodat men niet begrijpt wat er gaande is, waardoor men reageert op
een manier die buitenstanders bestempelen als 'vreemd'. Soms worden
woorden, zinswendingen of understatements gebruikt die mensen van een
andere generatie helemaal niet kennen omdat wie maatschappelijk aan
de kant worden geschoven nu eenmaal niet in de gelegenheid verkeren
om voldoende te converseren en bijlezen doen zij niet omdat de
bibliotheek buiten hun bereik is. Zij worden niet op de hoogte
gehouden van veranderingen omdat zij afgezonderd worden of op nog
andere manieren uitgesloten en heel wat van de fysieke mankementen
die zij dan gaan vertonen, zijn zichtbare en hinderlijke gevolgen van
een vrijwel onzichtbaar geïnstitutionaliseerd onrecht dat ingevolge
onze onverschilligheid door niemand aangeklaagd wordt en derhalve ook
niet wordt verholpen. Men maakt zich al te vaak van mensen af door
hen het etiket 'dement' op te plakken en dit etiket bespoedigt
uiteraard ook het werkelijk ontstaan van dementie. Dat geeft dan weer
vrij spel aan nog grotere misdaden zoals diefstal en moord: de zorg
over het bezit van dementen wordt door derden gedragen die dat dan
meestal doen 'mits een kleine vergoeding' en godbetert vanuit de
zorgsector zelf gaan nu ook stemmen op om eens ernstig te gaan
nadenken over euthanasie op demente bejaarden, waarmee bedoeld wordt:
zonder toestemming van de betrokkenen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
18 augustus 2023)
Verwijzingen:
Zie
ook onze tekst over de problematiek van de afasie, getiteld: 'Elders
zijn', hierna opnieuw opgedrukt.
Elders zijn & De opeising der ultieme productiemiddelen
Elders zijn & De opeising der ultieme productiemiddelen
(Om te lezen, klik op de flap!)
17-08-2023
Ouderenzorg - Aflevering 3: De oude dag en de zelfzorg
Ouderenzorg
Aflevering
3: De oude dag en de zelfzorg
Het tweede
gebod dat gelijk is aan het eerste en dat luidt: 'Bemin uw naaste
zoals uzelf', houdt in dat men in de eerste plaats zichzelf bemint en
dat doet men gewoonlijk ook wel van nature, tenzij een perverse
cultuur hier stokken in de wielen steekt. In dat laatste geval
verwaarloost men zichzelf, doet men zichzelf kwaad of offert men
zichzelf aan anderen op. Of een mens daartoe het recht heeft, is,
gezien het tweede gebod, wel zeer de vraag: niemand mag Gods
schepselen kwaad doen en tot die schepselen behoort men uiteraard ook
zelf. De christelijke Verlosser mag dan nog het grote voorbeeld zijn
en tot navolging uitnodigen: godengelijkheid zit er voor de
sterfelijke mens niet in en de identificatie met het opperwezen mag
misschien wel gerust beschouwd worden als een daad van overmoed.
Hieraan
maken zich ongetwijfeld schuldig, in de eerste plaats de paus van
Rome, die Christus op aarde zegt te vertegenwoordigen en die reeds
bij de verovering van Amerika ten tijde van Columbus een geschrift
uitvaardigde aan het adres van de autochtone bevolking aldaar waarin
hij klaar en duidelijk stelt dat, op straffe van veroordeling tot
slavernij, allen hem gehoorzaamheid verschuldigd zijn en onderwerping
aangezien hij God zelf vertegenwoordigt die alles en allen heeft
geschapen.
In de
tweede plaats maken zich aan deze megalomanie ook schuldig alle
mensen die geloven dat zij in de voetsporen kunnen treden van de
Heiland en die de heiligheid niet slechts nastreven maar die deze bij
monde van hun medestanders ook suggereren bereikt te hebben, getuige
de talloze zalig- en heiligverklaringen in de kerkgeschiedenis.
Heiligen staan boven de natuur aangezien zij tenminste drie wonderen
moeten hebben verricht om heilig verklaard te kunnen worden terwijl
het geloof in het meesterschap over de natuur uiteraard bijzonder
gevaarlijk is: mensen die hun onderworpenheid aan de wetten der
natuur ontkennen, maken zich schuldig aan een negationisme dat kan
leiden tot onder meer het absurde geloof dat de vernietiging van het
milieu door de mens geen kwaad kan omdat een catastrofe op tijd en
stond wel zal gecounterd worden door een tussenkomst van de goede God
zelf die overigens, zoals zij steevast belijden, aan hun kant staat
in tijden van strijd en oorlog.
Van dit
negationisme is overigens ook sprake in verband met de natuur van de
mens die, wat men er ook van maakt, gebonden is aan een stoffelijk en
derhalve ook sterfelijk lichaam dat onderhevig is aan onverbiddelijke
wetten. Begaafd met verstand zijn mensen dan ook ten volle
verantwoordelijk voor onverstandige handelingen waartoe in de eerste
plaats elk gedrag behoort dat de miskenning van onze onderworpenheid
aan de stof impliceert. Het is derhalve een gebod, gelijk aan het
tweede, om zorg te dragen voor zijn gezondheid en voor de gezondheid
van alle anderen en dat doet men vandaag overeenkomstig de stand van
de wetenschap die de zorg voor het milieu waarin wij moeten ademen,
eten en leven, hoog in het vaandel te voeren alsook de zorg voor het
eigen lichaam waarvan de bewoner op bevel van de Schepper zelf zijn
brood zal eten in het zweet van zijn aanschijn.
Dat laatste
betekent dat niemand gezond kan blijven zonder ook de daartoe
noodzakelijke inspanningen te willen leveren: fysieke inspanningen in
de eerste plaats die, andermaal overeenkomstig de huidige
wetenschappelijke bevindingen, een voldoende zuurstoftoevoer naar elk
van onze twintig biljoen lichaamscellen moeten garanderen. Leven is
energie verbranden en die verbranding speelt zich niet alleen af op
het niveau van de spijsvertering maar ook op het niveau van onze
lichaamscellen: energie komt vrij door de verbranding van brandstof
middels zuurstof en weliswaar kan een tekort aan voedsel ons fataal
worden maar dat geldt evenzeer voor een tekort aan zuurstof, terwijl
wij pas een voldoende zuurstoftoevoer kunnen garanderen middels
voldoende fysieke inspanningen. In een wat scheefgegroeide wereld
waarin heel wat mensen met een zittend beroep zitten opgezadeld,
betekent dat heel concreet dan ook de plicht tot sportbeoefening.
Dit alles
om te zeggen dat ook senioren aan de plicht tot zelfzorg gebonden
zijn en die bestaat niet in de eerste plaats in de voorzichtige
activiteiten van pensioensparen en beleggen maar eerst en vooral in
de investering in zijn gezondheidskapitaal en wel van kindsbeen af.
Voldoende lichaamsbeweging geeft weliswaar geen garantie op de
vrijwaring van ziekte maar over een tekort daaraan kan men gerust
stellen dat het een gezond leven uitermate bemoeilijkt.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
17 augustus 2023)
16-08-2023
Ouderenzorg - Aflevering 2: Pretparken en gevangenissen, voor elk wat wils!
Ouderenzorg
Aflevering
2: Pretparken en gevangenissen, voor elk wat wils!
De
aandachtige lezer van de eerste aflevering heeft beslist het
rekensommetje al gemaakt: als het zorgnetwerk zonder winstoogmerk'Whocares'/Emmaüs jaarlijks 20 miljoen euro winst maakt op
de kap van naar ruwe schatting 40.000 OCMW-rusthuisbewoners, verarmt
deze winst elk oudje jaarlijks met een bedrag van welgeteld 500 euro
en dat maakt bijna 2 euro per dag. Nu is 2 euro per dag welgeteld het
dagelijkse maaltijdbudget van een woonzorgcentrumbewoner. Is het dan
echt te kort door de bocht geredeneerd als wie deze rekensom maken,
concluderen dat Inge Vervotte alle rusthuisbewoners van de helft van
hun maaltijden berooft? Zelfs als het ging om 80.000
OCMW-rusthuisbewoners, dan nog vertegenwoordigde die winst een hap
van 1 euro uit het mogelijke budget van 3 euro voor de dagelijkse
maaltijden.1
Hier is
duidelijk andermaal de middeldoelomkering van Blaise Pascal van de
partij, een bijzonder christelijke filosoof die de genoemde
zorgbeheerders zeker zullen kennen: de zorg wordt voorgesteld als het
doel van de firma maar in feite is zorg slechts het voorwendsel - het
doel blijkt winst of zelfverrijking. De miljarden van het handvol
rijkste Belgen spreken tot de verbeelding maar zij worden uiteraard
vergaard bij de vele duizenden armste Belgen. Gij zult niet
stelen, zo luidt het zevende gebod van de heilige kerk en het
weze herhaald: Emmaüs is een weinig gekende steunpilaar van de
katholieke zuil.
Van
middeldoelomkering is andermaal sprake waar de massa er naar streeft
om de uitzondering te zijn en uitgerekend deze waanzin vormt een van
de krachtigste drijfveren voor de sociale uitsluiting van bejaarden
en hun levenslange opsluiting in muf riekende gebouwen waarvan het
naambordje bedoeld is om elkeen zand in de ogen te strooien en om het
geweten te sussen want zij heten prompt 'woonzorgcentra'. En het gaat
hier uiteraard om de verafgoding van idealen welke per definitie
uitzonderingen zijn - een verering met als keerzijde het misprijzen
voor wie niet aan die idealen kunnen beantwoorden en in dat geval
verkeren het leeuwendeel van de stervelingen, zo niet iederéén die
het geluk heeft oud te worden.
De
huidige wereld bulkt van de festivals, wat heel leuk lijkt, en
inderdaad, festivals zien er amusant en onschuldig uit maar op de
keper beschouwd is de kern van dit amusement de overgave aan de
idolatrie. Alle neuzen wijzen richting het idool op het podium, het
idool doet gekke dingen en alle neuzen apen die dingen na. De
identificatie met het voorbeeld brengt de massa in vervoering, ieder
voor zichzelf verkeert kortstondig in de waan zelf op het podium te
staan en het idool te zijn, het centrum van alle aandacht. Echter,
als het festival voorbij is en zijn betovering is uitgewerkt, blijven
vele enkelingen achter met in hun hoofden nog dat onmogelijke
verlangen naar hun ideaal en de kloof tussen wie of wat zij zelf zijn
en wie of wat zij verlangen te zijn is dan dermate groot dat zij er
op den duur toe neigen om zichzelf te gaan verachten.
Of
tenminste koesteren zij een verachting voor wie van dat vereerde
ideaal heel ver verwijderd zijn en voor hen die gedoemd zijn om van
dat ideaal heel ver verwijderd te blijven, en zijn dat met name niet
al degenen aan wie het ontbreekt aan jeugd en kracht omdat ze in een
lang leven al het beste van zichzelf gegeven hebben?
Maar
neen, uitgerekend degenen die met hun dagelijkse noeste arbeid deze
festivals mogelijk gemaakt hebben, worden verdreven uit het pretpark
en, jawel, opgesloten in muffe kamertjes: Levenslang!,
zo luidt het verdict en, andermaal: van de vier euro daags die voor
de maaltijden zijn voorzien, gaan er twee recht naar de beurs van een
der rijkste Belgen.
Aflevering
1: De rijkste en de armste Belgen, twee handen op één buik...
Wie voor
het vermaak een stonde grasduinen in de pagina's van de rijkste
Belgen, kunnen wel eens van de ene verbazing in de andere vallen.
Zoals eigenlijk algemeen bekend wordt de kroon van de minnaars van
goud en zilver gespannen door de drugsbarons, onder wie de brouwers
van dranken verantwoordelijk voor dronkenschap en navenante miserie,
incluis jaarlijks de vele dode kinderen in het verkeer. Naast de
stokers van alcohol zijn daar uiteraard ook de pillendraaiers die in
de jongste jaren in de gedaante van megavaccineerders onder de vlag
van filantroop Bill Gates briljante cijfers haalden. Uiteraard naast
die enkele families die de media in handen houden en meteen ook aan
banden leggen en die grof geld verdienen aan het in leven houden van
de leugens, onder meer omtrent pandemieën en nog andere bedreigingen
waarmee zij de vreesachtige massa naar hun graaihand zetten. En zoals
het er ook aan toe gaat in de jungle, hebben roofdieren het in de
eerste plaats op de zwakkeren gemunt: de zwakke weggebruikers (die
van onvoorzichtigheid worden beschuldigd als zij onder grote wielen
verpletterd worden), de mensen die niet aan de bak geraken, werkloos
blijven en vervolgens ook zonder pensioen dreigen te vallen, de
invaliden en dan de categorieën (die de onze waren of die dat met
een beetje geluk nog zullen worden) van de kinderen (of de vooralsnog
nog onvolwassenen) en de ouderen.
Een almaar
aanzwellend deel van de kinderen worden nog voor de geboorte
geliquideerd, heel vaak om economische redenen en met dezelfde smoes
doen op macht en roem beluste pioniers allerhande sinds kort verwoede
pogingen om bejaarden aan te praten dat zij eigenlijk beter af zijn
wanneer zij er tijdig een punt achter zetten om zo in schoonheid te
kunnen eindigen, zoals zij de verkrachting noemen van het in de eed
der artsen opgenomen eerste advies van Hippocrates: primum non
nocere.
Waar
ouderen er echter alsnog kunnen
voor kiezen om in
leven te blijven (want in het bestuur van de zorgsector zelf gaan nu
prompt stemmen op met de aansporing om eens ernstig te gaan nadenken
over euthanasie voor demente bejaarden, waarmee gemikt wordt op een
wet die de toepassing van euthanasie voor bejaarden zal goedkeuren
zonder dat zij hun eigen toestemming hoeven te geven, als zij maar
dement zijn!), belanden zij in zogenaamde zorginstellingen waar zij
in werkelijkheid van alle zorg onttrokken worden (voor alle
duidelijkheid: in de OCMW-rusthuizen moeten zij eten van twee euro
daags) en daarentegen gaan functioneren als opbrengst-entiteiten voor
enerzijds de zogenaamde geneeskundige sector (zij verworden vaak tot
doorgeefluik van ziekenkasgelden naar de regie van de medische sector
en de verpleeginstellingen) en anderzijds voor de beleggers in de
zogenaamde zorgcentra die er zoals intussen algemeen geweten flink
wat garen bij weten te spinnen.
Laten
wij, om slechts één voorbeeld te noemen, een kijkje nemen in de
pagina's van de rijkste Belgen en daar kunnen wij onder meer het
volgende lezen in een bericht d.d. 24 mei 2023 over het netwerk
'Whocares', verbonden met het zorgnetwerk van de vzw Emmaüs dat
garant staat voor (en wij citeren) een
jaarlijkse omzet van bijna 700 miljoen euro, een jaarlijkse winst van
15 tot 20 miljoen euro en een vermogen van 556 miljoen euro. Emmaüs
is een weinig gekende steunpilaar van de katholieke zuil en wordt
geleid door Inge Vervotte, de politica die 10 jaar terug haar rug
keerde naar de nationale politiek. Maar op vraag van de huidige CD&V
voorzitter Sammy Madhi werd ze eind vorig jaar terug lid van de
partijraad van de Vlaamse christen-democraten. Waarnemers zien er een
opstap in van Vervotte naar het lijsttrekkerschap bij de verkiezingen
volgend jaar op de Antwerpse CD&V lijst:
NETWERK
Jo Vandeurzen, Hilde Crevits en het miljoenenbedrijf Emmaüs van
Inge Vervotte
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
15 augustus 2023)
13-08-2023
Philip Glass - Symphony No.11 complete (Pedro Vázquez, Orquesta Sinfónica Metropolitana de Sevilla)
Philip Glass - Symphony No.11 complete (Pedro Vázquez, Orquesta Sinfónica Metropolitana de Sevilla)
10-08-2023
Philip Glass: Symphony No. 2 (1993)
Philip Glass: Symphony No. 2 (1993)
Philip Glass - Orquesta de Valencia: Concierto FantasÃa para Timbales
Philip Glass - Orquesta de Valencia: Concierto Fantasía para Timbales
08-08-2023
Islamocommunisme - Aflevering 4: Na de graanschuur, de grondstoffenschuur
Islamocommunisme
Aflevering
4: Na de graanschuur, de grondstoffenschuur
Het
Stockholmsyndroom waarbij gijzelaars uit angst voor hun leven
(ogenschijnlijk) gaan sympathiseren met hun gijzelnemers is ook van
de partij inzake de partijdigheid ten tijde van oorlogsvoering. Met
betrekking tot de aan de gang zijnde Europese oorlog in Oekraïne
(maar sinds kort ook dreigend op het Afrikaanse continent) houdt dit
syndroom in dat Europeanen het door de band niet aandurven om kritiek
te leveren op de gang van zaken binnen het NAVO-bondgenootschap
waarin het de facto de VS zijn die de lakens uitdelen in een goede
verstandhouding met de Britten. Uiteraard hebben zij zich in de
verleden conflicten altijd heel veilig gevoeld met dank aan hun
geografische posities maar sinds de opkomst van de atoomraketten, de
vermoedelijke onbetrouwbaarheid van een rakettenschild en de
aanwezigheid van atoomwapens in derdewereldlanden die zich nu lijken
te zullen keren tegen hun vroegere kolonisatoren, is hieraan wellicht
een einde gekomen. Europa grenst aan Rusland en in de jongste
decennia hebben een aantal communistische staten zich van Rusland
losgemaakt en zijn zij onze naaste buren geworden terwijl de
Russische invloed zich opnieuw laat gelden. Het is moeilijk voor
Europeanen maar nog veel moeilijker voor Noord-Amerikanen om zich in
te leven in de ideologieën van de Russen en de Chinezen om het
gebeurlijke gelijk van bepaalde door hen verdedigde stellingen te
erkennen. Europeanen gaan er prat op de democratie hoog in het
vaandel te voeren en een dam op te werpen tegen het recht van de
sterkste door ook op te komen voor minderheidsgroepen maar als zij
geconfronteerd worden met de wandaden van het neoliberalisme en met
de uitwassen van het kapitalisme en het imperialisme, lijken zij
blind voor de alternatieven van revolutionairen of geloven zij
klakkeloos in de leugenachtige kritieken van de aanhangers van het
rechts liberalisme en heeft het er alle schijn van dat dit te maken
heeft met het hoger genoemde Stockholmsyndroom: wiens brood men eet,
diens woord men spreekt, maar nog meer geldt dat men helemaal geen
kritiek durft te uiten op degenen door wie men met de dood wordt
bedreigd. Niemand minder dan Noam Chomsky heeft ter gelegenheid van
de oorlog in Oekraïne in een videoboodschap nog eens klaar en
duidelijk gesteld dat de VS een atoombom geworpen hebben op Hiroshima
(op 6 augustus laatst leden exact 78 jaar geleden) en dan ook (morgen
9 augustus exact 78 jaar geleden) op Nagasaki met één enkele
bedoeling, namelijk aan de wereld te tonen dat wie het met hen niet
eens zijn, niet alleen als vijanden zullen beschouwd worden maar
meteen ook vernietigd zullen worden. De wereld moet weten dat wij
onze vijanden effectief kunnen vernietigen en dat niemand ons ervan
kan en zal weerhouden om dat ook te doen: dat is, in weerwil van de
propagandafilms die de zaken helemaal verdraaien en ze zelfs durven
voor te stellen als een stap naar wereldvrede, de ultieme boodschap
van die beestachtige daad.
Nikolaj
Lenin (in feite de schuilnaam van VladimirIljitsj
Oeljanov
en vandaar ook de revolutionaire schuilnaam Vladimir
Iljitsj Lenin)
schreef het eerder aangekaart essay, getiteld: Imperialism,
the Highest Stage of Capitalism. A Popular Outline1,
middenin
de Eerste Wereldoorlog, ten tijde van de Russische Revolutie van
1917. Zoals eerder gezegd waarschuwt hij in het voorwoord tot de
Franse en de Engelse uitgave dat de revolutie zich eerst zal
voltrekken in de kolonies en pas daarna bij de achtergestelde
arbeiders in de geïndustrialiseerde landen.
De
Eerste Wereldoorlog werd gevoerd met imperialistische motieven, zo
schrijft Lenin, en niet vanuit nationalisme: het was de strijders van
beide zijden te doen om de verdeling van de kolonies en om de
invloedssferen van het financieel kapitaal. Dergelijke oorlogen zijn
onvermijdelijk zolang er privaatbezit bestaat en de miljoenen
slachtoffers ervan hebben slechts de belangen van de bourgeoisie
gediend.
Het
marxisme is in een crisis terechtgekomen en de Sovjet-Unie viel
uiteen maar deze denkstroming bleef inspireren en zo ontstond onder
meer bij de Amerikaanse socioloog en andersglobalist Immanuel
Wallerstein sinds 1974 de zogenaamde wereld-systeemtheorie, hier
vermeldenswaardig omdat ze aandacht besteedt aan de betekenis van het
Afrikaanse continent en aan de uitbuiting van de derde wereld.
Volgens
Wallerstein ontwikkelt de economie van kolonisering over imperialisme
naar globalisering en dat laatste gaat over de wereldmarkt met
arbeidsdeling onder de verschillende landen: volgens de zogenaamde
dependencia-theorie (de Spaanse benaming wijst erop dat de theorie
werd uitgewerkt m.b.t. Latijns-Amerika) ruilt het kapitaalkrachtige
westen hoogwaardige technologische producten voor goedkope
grondstoffen en voedsel met derdewereldlanden, wat echter neerkomt op
uitbuiting en wat tot resultaat heeft dat de ontwikkelingslanden
stagneren in plaats van te ontwikkelen.
Het
systeem is in beweging aangezien vroegere ontwikkelingslanden zoals
China economische grootmachten werden terwijl verschillende gewezen
Oostbloklanden ontwikkelingsgebied geworden zijn. Sinds geruime tijd
exploiteert China het Afrikaanse continent waar (in feite sinds
Lumumba) verschillende landen verleid worden om toe te treden tot het
wereldcommunisme terwijl daar ook islamitische strijders voet aan wal
krijgen.
Waar
sinds kort oost en west strijden op het 'neutrale' Oekraïne dat
bekend is als de graanschuur van Europa, dreigt het conflict nu uit
te breiden naar wereldvoedselproducent
Afrika dat tevens de meest vooraanstaande en steeds meer onmisbare
grondstoffenproducent is voor het geïndustrialiseerde deel van de
wereld, het 'rijke noorden' dat, gezien de hegemonie van de banken
die, zeer in contrast met oorlogswapens, van papier zijn, misschien
niet lang meer zal bestaan.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
8 augustus 2023)
1Vladimir
Ilyich Lenin, Imperialism, the Highest Stage of Capitalism. A
Popular Outline, geschreven in januari-juni 1916, aanvankelijk
gepubliceerd in midden 1917 als pamflet in Sint-Petersburg,
overeenkomstig het handschrift en de tekst van het pamflet. Bron:
Lenins Selected Works, Progress Publishers, 1963, Moscow,
Volume 1, pp. 667-766. TranscriptieMarkup: Tim Delaney & Kevin
Goins (2008); Public Domain: Lenin Internet Archive 2005. Bron:
Marxists Internet Archive.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: