Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
24-08-2023
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 3
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 3
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 4
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 4
23-08-2023
Het christendom of de liefde tot een fictief persoon - Aflevering 2: van fictie naar feit
Het
christendom of de liefde tot een fictief persoon
Aflevering
2: van fictie naar feit
Jezus
heeft nooit bestaan en als hij bestaan heeft dan was hij niet degene
over wie wij hoorden en lazen. Geen bezwaar, zo zeggen intussen
steeds meer theologen, want het christendom zelf is een realiteit.
Edoch, als Jezus niet bestaan heeft, dan is er ook geen sprake van
een goddelijke openbaring en dan heeft geloof geen enkele zin behalve
dan de betekenis welke men aan drugs toeschrijft en dat is die van
het bedrog: godsdienst is opium voor het volk. Maar is de liefde tot
een fictief persoon dan zonder enige betekenis?
Laten
wij eens ronddwalen in de witgekalkte kloostergangen waar in de
vroege ochtend de metten weergalmen en in de avonduren de vespers.
Doorheen de lange gangen glijden monniken voorbij, geruisloos onder
losse, witte pijen, kelderdiep verzonken met het summum van de geest
vermeiend in extase bij een fictieve god, de ingebeelde beminde. Hun
hele bestaan is aan hem gewijd, zij zingen dag en nacht zijn lof en
worden het niet moe omdat zij zich door hem geheiligd wanen, zij zijn
als kinderen in de vreemde ban van een verhaal dat hen betovert en
verheft tot in de hoogste toppen van de hemel, nog ver voorbij het
licht van de wereldlijke zon. Daar rusten zij op kanten lauweren in
een eeuwig lentelied dat hun gezangen draagt naar de allerverste
oorden van het heelal waar hun refreinen echo's zijn, neerbuitelend
uit het hiernamaals.
Maar
de ultieme beminde is fictief, hij bestaat niet, hij heeft ook nooit
bestaan en nimmer zullen zij hem zien: wat men van hem vertelt, op
straat, in kerken en in dikke boeken, is puur fantasie, het zijn
verhalen en verdichtsels om degenen tot vrede te stemmen die komen
bedelen om een antwoord op de bijtende vraag naar het waarom van alle
dingen en meer nog naar de kwestie van de zin van pijn en leed en
folteringen waarvan het einde maar niet in zicht wil komen, ook niet
na het onverdroten wachten dat een leven lang en langer duurt en
duren blijft terwijl de dagen verstrijken, de dagen en de nachten, de
lentedagen en de winters die de kou niet langer weten te verdragen en
die telkenjare weer naar de tijdelijke heropstand trachten. Die
houdt hen dan aan het lijntje zoals ook de fictie dat vermag van de
beminde die alleen bestaat in de gezangen die dag in dag uit
weergalmen in de kloostergangen en onder het gebinte van de oude kerk
van de abdij, het schuiloord van de bedelorde, de plek waar fictie
eeuwig duren blijft, het heiligdom waar de onzichtbare beminde aan de
geringste van de minderbroeders op elk willekeurig ogenblik van de
dag en van de nacht verschijnt. Om hen zijn wederliefde te betuigen.
De
liefde tot een fictieve beminde, het lijkt wel een vorm van
psychische masturbatie maar dan rijst de vraag naar de echtheid van
de uniciteit welke leken maar al te graag toeschrijven aan hun eigen
niet-fictief geachte liefde. Want beminden van vlees en bloed geloven
in hun verliefdheid steevast dat zij voor elkaar geschapen zijn, dat
een onzichtbare doch goddelijke hand de band gesmeed heeft die hen
aan elkander bindt sinds het begin der tijden en die hen een leven
lang de ene in de ander doet verblijden.
Totdat
de dood hen scheidt. En na de rouw, die helemaal niet fictief is,
volgt vaker een ander voor het wonder der vervanging. De vervanging
die een wonder heten mag omdat ook de nieuwe liefde weer uniek blijkt
en de beminde even onvervangbaar. Ja, het lijkt wel of de oude is
teruggekomen in een kersverse bruid of bruidegom, alsof de dode is
verrezen zoals telkenjare een nieuwe lente weer verrijst. En was de
eeuwige beminde dan fictief omdat zijn of haar bestaan niet eeuwig
was? Omdat het voorbestemd zijn louter in de fantasie bestond en in
de vrome wensen? Beminnen ook beminden die van vlees en bloed zijn
niets dan ijle schimmen? Of is de liefde tot personen dan niet
sowieso altijd een beetje fictie? Onderscheidt de grote liefde zich
dan niet van de gezamenlijke masturbatie?
Edoch,
duikt hier niet het probleem op dat in deze troebele tijden om
bevrijding schreeuwt: het probleem van het door elkaar haspelen van
wat men verliefdheid noemt en liefde? Het gigantische probleem
waarbij heel onterecht de liefde als zodanig wordt geassocieerd met
het genot, de schoonheid en de lichamelijke lust die daarmee wordt
verbonden?
Alleen
de ijle gezangen van de monniken die onder witte pijen die door de
glad geboende kloostergangen glijden, dragen nog de kennis dat de
liefde niet met lust beproefd wordt maar met leed. Want alleen de
beproeving zonder maat met leed brengt de waarheid van de liefde die
men tot de fictie rekenen zou, tot leven en niet alleen tot leven
maar ook tot onsterfelijkheid.
(J.B.,
23 augustus 2023)
22-08-2023
Het christendom of de liefde tot een fictief persoon
Het
christendom of de liefde tot een fictief persoon
Carl
Gustav Jung die samen met Alfred Adler en Sigmund Freud gestalte gaf
aan de dieptepsychologie, ziet in Jezus een mythisch archetype dat in
zowat alle culturen opduikt in de een of andere vorm en dat een
antwoord geeft op de nood aan hoop, ontstaan in confrontatie met het
noodlot van de dood, door te functioneren als een na te volgen
voorbeeld op de door hem beloofde weg naar heil. Volgens heel wat
onderzoekers zou Jezus wellicht helemaal niet echt bestaan hebben:
wat over hem geschreven en gezegd geworden is alsook de woorden die
hem in de mond gelegd zijn, zouden grotendeels berusten op fantasieën
die de basis zijn gaan vormen van het zogenaamde christendom, een
leer en een ethiek die in de loop van de tijd ook theologisch en
filosofisch onderbouwd werd door uiteenlopende denkers met elk eigen
opvattingen, zodat er niet één christendom bestaat doch een ganse
waaier van christelijke religies en van kerken met elk eigen accenten
die op hun beurt de wereld van de politiek, de cultuur en de kunst
hebben geïnspireerd met al dan niet toe te juichen overtuigingen.
Sommige
denkers verdedigen de opvatting dat de kwestie van de historiciteit
van Jezus er eigenlijk niet toe doet en dat het christendom als
zodanig voldoende zou zijn om aan een zekere menselijke nood tegemoet
te komen maar omdat het christendom, overigens ook al sinds het
jodendom, een openbaringsgodsdienst is, kan die uitleg niet
bevredigen want het gaat nu eenmaal om de kwestie of wij kunnen
geloven dat god echt mens geworden is en of voor ons een eeuwig leven
weggelegd is en daartoe is het uiteraard nodig om opgehelderd te
krijgen wie de geopenbaarde god dan is of was, waar en wanneer hij
geboren is en wat hij allemaal gedaan en verteld heeft. Derhalve is
de historiciteit van Jezus wel degelijk cruciaal en betekent het
ontbreken daarvan niets anders dan dat wij hier andermaal te maken
hebben met een archetype, een mythe en dus een fictief persoon in het
leven van allen die zich christenen noemen. De paradox is dan deze:
ofschoon voor alle christenen Jezus objectief gezien een fictief
persoon is gebleken, is hij in het leven van alle christenen tevens
de belangrijkste persoon.
In
theorie is één mens op drie een christen en beschouwt die derhalve
een niet bestaand persoon als de belangrijkste mens in zijn bestaan.
De theorie die zegt dat het niet bewezen is dat Jezus ooit bestaan
heeft of dat hij dezelfde was als de goddelijke figuur uit de bijbel,
wordt onder de mat geveegd met het argument dat in feite neerkomt op
de huldiging van het principe: true is what works
of waar is wat werkt. Maar
wat werkt er dan? De
leugen uiteraard. En dan luidt het argument als volgt: Waar
is wat werkt. De leugen werkt. Dus de leugen is waar.
En is dit niet de gedachtegang die men terugvindt bij wie soelaas
zoeken in drugs of in gelijkaardige bedrieglijke zaken? Men kent
weliswaar de repliek van wie in dat geval zijn, zij antwoorden:
Liever zat dan zot!
Zij gaan er dus vanuit dat wie het bedrog niet accepteren sowieso een
neus gezet worden door het leven als zodanig, dat immers een
tranendal is met als kers op de taart de dood. Geloof in Jezus is
derhalve zelfbedrog tegen beter weten in of zoals Karl Marx het
formuleerde, is godsdienst opium voor het volk (dat echte opium niet
kan betalen).
Dat
de leugen waar is, is alvast een brug te ver maar waar is wel dat de
leugen een realiteit is en dat die realiteit, althans in het geval
van de kwestie van de religie, een zekere houdbaarheid heeft, ook al
is het een beperkte. De verdedigers van het geloof tegen beter weten
in, zouden dan moeten antwoorden dat ook het leven zelf een beperkte
houdbaarheid heeft terwijl het ook zo blijkt dat men best vuur met
vuur dient te bestrijden. Maar dat doen zij niet: zij blijven hopen
dat de leugen op een dag de waarheid zal blijken te zijn.
Ongevaarlijk
is dat geloof uiteraard allerminst: roekeloosheid is immers het
onmiddellijke gevolg van ijdele hoop. Wie zich beroepen op een
ingebeelde godheid om zich in de strijd op leven en dood te kunnen
werpen met een vijand die op zijn beurt een god aanbidt waarvan die
gelooft dat deze hem de overwinning garandeert, storten zich in een
waanzin zonder grenzen. In acht genomen het feit dat het christendom
via de kerk of de kerken ook volop politiek bedrijft, kan het niet
anders dan dat de wereld onophoudelijk verkeert in een toestand van
oorlog. En zeer in tegenstelling tot de aanbeden godheid kan van de
oorlog bezwaarlijk gezegd worden dat hij louter fictie is.
(J.B.,
22 augustus 2023)
20-08-2023
De oude dag en de jeugd
De
oude dag en de jeugd
Als
ik piano speel, verwonder ik mij over het instrument dat ik onder
handen heb, dat zo vernuftig werd gebouwd, dat muziek voortbrengt
zoals ik dat wens, ik had het ding nooit zelf kunnen bedenken, ik heb
het gekregen en het is nu het mijne, ik kan het bespelen, ik kan het
mijn wil opleggen en er mijn muziek mee maken.
Maar
nog meer verwonder ik me over het instrument dat de piano bespeelt en
ik bedoel mijn lichaam, want nog veel minder begrijp ik hoe dit dan
werkt, hoe ik het kan gebruiken zoals ik dat wens, ik kan het mijn
wil opleggen en er een piano mee bespelen, ik had het nooit zelf
kunnen bedenken maar kijk: ik heb of ben het zelf en het is geen
eigen maaksel, het komt van elders, ik heb het gewis gekregen, dat
stel ik immers vast en waar het vandaan komt, weet ik niet, ik weet
alleen maar dat het niet van mezelf afkomstig is.
Heel
vaak beseft men pas wat men onder handen heeft, als het niet meer
werkt zoals het hoort. Zolang de piano gehoorzaamt aan mijn wil, denk
ik slechts aan de muziek, het instrument is naar de achtergrond
verhuisd. Maar gaat ineens een snaar vals klinken, dan trekt het ding
mijn aandacht, dan vergeet ik de muziek en ga ik zoeken naar de
stemsleutel om de snaar die niet langer de juiste toon weergeeft, wat
meer aan te spannen.
En
hetzelfde gebeurt met het instrument dat mijn lichaam is: zolang het
werkt zoals het hoort, ben ik mij nauwelijks van zijn bestaan bewust,
het is pas wanneer iets niet langer functioneert zoals het hoort, dat
ik besef dat het er is, dat het in mijn aandacht verschijnt en dat ik
in paniek geraak omdat het niet langer aan mijn wil gehoorzaamt.
Toch
is dat wat er normaal gezien gebeurt met het lichaam van elke mens
die ouder wordt: mankementen doen zich voor, eerst heel sporadisch
maar daarna steeds vaker. De wil ondervindt weerstand, het lijf
luistert niet meer zoals gewenst, op de activiteit van mijn wil sluit
niet langer de beweging aan die er zou moeten op volgen, ik wil de
toets van de sol aanslaan maar mijn wijsvinger doet het niet naar
behoren en er weerklinkt een fa. En die fouten maak ik niet
vrijwillig, ik maak ze even onwillekeurig als het foutloze spel van
voorheen maar bij het foutloze spel stelde ik mij geen vragen,
terwijl het optreden van haperingen mij frustreert. Het maakt mij
ongelukkig dat mijn lichaam niet langer luistert naar mijn wil, het
lijkt alsof het niet meer helemaal van mij is, alsof een vreemde wil
zich bemoeit met zaken die ik alleen de mijne waande.
Er
is een opgang en een ondergang: als ik een klein kind ben, luistert
mijn lichaam niet naar mij, ik moet het als het ware temmen, het
frustreert mij dat het niet luistert en de frustratie maakt dat ik
oefen totdat het wél gehoorzaamt aan mijn wil. Maar eenmaal het
aftakelingsproces aanvangt, is het met de gehoorzaamheid gedaan en
daar keert dan de frustratie terug en dit keer mogen oefeningen niet
meer baten om de frustratie weg te werken en daarbij dienen wij ons
neer te leggen: wij moeten ons neerleggen bij onze ondergang teneinde
niet voortijdig ten onder te moeten gaan.
Misschien
dient onze ondergang wel om ons bewust te maken van het leven dat wij
immers alleen maar dromen zolang het ons allemaal voor de wind gaat.
De mens met wie alles goed gaat, leeft op de automatische piloot, wat
wil zeggen dat hij zelf dan slaapt, dat hij niet of nauwelijks weet
dat hij bestaat, dat zijn leven eigenlijk aan hem voorbijgaat. Om het
aanwezig te maken, moet het ten onder gaan; de opgang vereist de
ondergang, er is geen opgang zonder ondergang, geen leven zonder
dood. Indien het leven niet eindigde, dan had het ook geen begin en
dan was het niets omdat er niets was waar tegenover het zich
aftekende. En pas wat voorbij is, treedt ons bewustzijn naar binnen.
En
zo is de oude dag de levensfase die het verleden tot leven roept:
zonder de oude dag blijft het verleden ongeboren; zonder de oude dag
hebben wij uiteindelijk helemaal geen jeugd gehad.
(J.B.,
20 augustus 2023)
18-08-2023
Prokofiev Piano Concerto No. 5 in G major Op. 55
Prokofiev Piano Concerto No. 5 in G major Op. 55
Ouderenzorg - Aflevering 4: Het sprookje van de 'ouderdomsdementie'
Ouderenzorg
Aflevering
4: Het sprookje van de 'ouderdomsdementie'
Het
wordt aangenomen als vanzelfsprekend dat hersenziekten en verwante
fysieke aandoeningen aan de basis liggen van dementie maar die
opvatting maakt in feite deel uit van de bijzonder kwalijke aberratie
van het materialistische mensbeeld dat zich in zijn vooringenomenheid
helemaal blind staart op de stof, de scheikunde en de daarmee verband
houdende, louter fysiologische processen. Deze kortzichtigheid is
even erg als een behandeling van spieratrofie zou zijn die deze uit
haar context zou rukken, meer bepaald door de toestand van onze
spieren helemaal los te koppelen van hun functionaliteit. Het gestel
van mensen die ter observatie tijdelijk opgenomen worden in het
ziekenhuis en die daar soms een week of langer gedwongen bedlegerig
zijn, moet het zwaar bekopen wanneer de hulp van een kinesist
ontbreekt omdat de inactiviteit van ons bewegingsapparaat binnen de
kortste keren atrofie van de spieren meebrengt alsook aftakeling van
de gewrichten, van de pezen en zelfs van het hele beenderstelsel. Een
onderzoek van slechts de spiercellen of de spieren kan immers nimmer
aan het licht brengen dat zij te kampen hebben met inactiviteit,
alleen met de observatie van het gedrag van een zieke of met een
ondervraging naar zijn dagelijkse handelwijzen kan men aan de weet
komen waarom de spiercellen versneld afsterven - bewegingsarmoede is
immers als zodanig geheel onzichtbaar onder de microscoop.
Edoch,
nog minder zichtbaar dan bewegingsarmoede zijn de effectieve
mogelijkheden tot beweging van de betrokken patiënten en in de
eerste plaats is dat uiteraard de ruimte die iemand ter beschikking
staat om bijvoorbeeld te gaan wandelen, of het voorhanden zijn van de
gelegenheid tot zwemmen of tot eender welke sportieve activiteit in
de buurt van iemands verblijf. Tenslotte, nog veel minder zichtbaar
dan die materiële accommodatie, is uiteraard de motivatie welke
verstrekt wordt middels het netwerk aan menselijke relaties dat de
patiënt te been houdt. Niets van dat alles is te zien onder de
microscoop of in de bloedanalyses, tenzij men reeds de invloed kent
van onder meer de menselijke activiteit op het functioneren van de
lichaamsprocessen en op de toestand van de cellen.
De
fenomenologie van de beweging toont hoezeer iemands lichaam een
weerspiegeling kan zijn van de omgeving waarin de persoon in kwestie
leeft en zo zijn krachteloze benen een product van veel te kleine
leefruimtes, van rolstoelen, van trappenvrije gebouwen en van onze
autocultuur. Het euvel dient gecompenseerd te worden met het werk van
de kinesist maar ook met hometrainers en sportbeoefening.
Maar
nu is een gelijkaardige problematiek alsook een navenante remediëring
aan de orde inzake de zogenaamde geestelijke gezondheid, de toestand
van iemands brein, de capaciteit van het geheugen en iemands
probleemoplossend vermogen.
Of
men al dan niet voortijdig dement wordt en of hersenziektes de kans
krijgen om zich te ontwikkelen, hangt ook af van het beroep dat
ouderen nog kunnen, moeten of willen doen op hun eigen brein omdat
ook de gezondheid van het brein verband houdt met zijn functioneren.
Spiercellen sterven af wanneer zij niet meer aangesproken worden maar
ook hersencellen doen dat en op die manier is overdreven hulp of zorg
voor wie dan ook rampzalig. Alleen een goede ondersteuning van
iemands zelfstandigheid, hoe paradoxaal dat ook moge klinken, is de
zorg die passend is met het oog op gezondheid en geluk. Men bewijst
de hongerige geen dienst door hem voedsel te verschaffen maar veeleer
door hem te leren hoe hij aan zijn voedsel komt en op dezelfde manier
is ook de beste ondersteuning van de ouderen gericht op het aanreiken
van middelen die de zelfstandigheid maximaliseren.
In
veel gevallen is het brandmerken van mensen met 'dementie' een
gemakkelijkheidsoplossing met echter catastrofale gevolgen voor deze
slachtoffers: soms gaat het om gehoorproblemen of om slecht zien,
zodat men niet begrijpt wat er gaande is, waardoor men reageert op
een manier die buitenstanders bestempelen als 'vreemd'. Soms worden
woorden, zinswendingen of understatements gebruikt die mensen van een
andere generatie helemaal niet kennen omdat wie maatschappelijk aan
de kant worden geschoven nu eenmaal niet in de gelegenheid verkeren
om voldoende te converseren en bijlezen doen zij niet omdat de
bibliotheek buiten hun bereik is. Zij worden niet op de hoogte
gehouden van veranderingen omdat zij afgezonderd worden of op nog
andere manieren uitgesloten en heel wat van de fysieke mankementen
die zij dan gaan vertonen, zijn zichtbare en hinderlijke gevolgen van
een vrijwel onzichtbaar geïnstitutionaliseerd onrecht dat ingevolge
onze onverschilligheid door niemand aangeklaagd wordt en derhalve ook
niet wordt verholpen. Men maakt zich al te vaak van mensen af door
hen het etiket 'dement' op te plakken en dit etiket bespoedigt
uiteraard ook het werkelijk ontstaan van dementie. Dat geeft dan weer
vrij spel aan nog grotere misdaden zoals diefstal en moord: de zorg
over het bezit van dementen wordt door derden gedragen die dat dan
meestal doen 'mits een kleine vergoeding' en godbetert vanuit de
zorgsector zelf gaan nu ook stemmen op om eens ernstig te gaan
nadenken over euthanasie op demente bejaarden, waarmee bedoeld wordt:
zonder toestemming van de betrokkenen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
18 augustus 2023)
Verwijzingen:
Zie
ook onze tekst over de problematiek van de afasie, getiteld: 'Elders
zijn', hierna opnieuw opgedrukt.
Elders zijn & De opeising der ultieme productiemiddelen
Elders zijn & De opeising der ultieme productiemiddelen
(Om te lezen, klik op de flap!)
17-08-2023
Ouderenzorg - Aflevering 3: De oude dag en de zelfzorg
Ouderenzorg
Aflevering
3: De oude dag en de zelfzorg
Het tweede
gebod dat gelijk is aan het eerste en dat luidt: 'Bemin uw naaste
zoals uzelf', houdt in dat men in de eerste plaats zichzelf bemint en
dat doet men gewoonlijk ook wel van nature, tenzij een perverse
cultuur hier stokken in de wielen steekt. In dat laatste geval
verwaarloost men zichzelf, doet men zichzelf kwaad of offert men
zichzelf aan anderen op. Of een mens daartoe het recht heeft, is,
gezien het tweede gebod, wel zeer de vraag: niemand mag Gods
schepselen kwaad doen en tot die schepselen behoort men uiteraard ook
zelf. De christelijke Verlosser mag dan nog het grote voorbeeld zijn
en tot navolging uitnodigen: godengelijkheid zit er voor de
sterfelijke mens niet in en de identificatie met het opperwezen mag
misschien wel gerust beschouwd worden als een daad van overmoed.
Hieraan
maken zich ongetwijfeld schuldig, in de eerste plaats de paus van
Rome, die Christus op aarde zegt te vertegenwoordigen en die reeds
bij de verovering van Amerika ten tijde van Columbus een geschrift
uitvaardigde aan het adres van de autochtone bevolking aldaar waarin
hij klaar en duidelijk stelt dat, op straffe van veroordeling tot
slavernij, allen hem gehoorzaamheid verschuldigd zijn en onderwerping
aangezien hij God zelf vertegenwoordigt die alles en allen heeft
geschapen.
In de
tweede plaats maken zich aan deze megalomanie ook schuldig alle
mensen die geloven dat zij in de voetsporen kunnen treden van de
Heiland en die de heiligheid niet slechts nastreven maar die deze bij
monde van hun medestanders ook suggereren bereikt te hebben, getuige
de talloze zalig- en heiligverklaringen in de kerkgeschiedenis.
Heiligen staan boven de natuur aangezien zij tenminste drie wonderen
moeten hebben verricht om heilig verklaard te kunnen worden terwijl
het geloof in het meesterschap over de natuur uiteraard bijzonder
gevaarlijk is: mensen die hun onderworpenheid aan de wetten der
natuur ontkennen, maken zich schuldig aan een negationisme dat kan
leiden tot onder meer het absurde geloof dat de vernietiging van het
milieu door de mens geen kwaad kan omdat een catastrofe op tijd en
stond wel zal gecounterd worden door een tussenkomst van de goede God
zelf die overigens, zoals zij steevast belijden, aan hun kant staat
in tijden van strijd en oorlog.
Van dit
negationisme is overigens ook sprake in verband met de natuur van de
mens die, wat men er ook van maakt, gebonden is aan een stoffelijk en
derhalve ook sterfelijk lichaam dat onderhevig is aan onverbiddelijke
wetten. Begaafd met verstand zijn mensen dan ook ten volle
verantwoordelijk voor onverstandige handelingen waartoe in de eerste
plaats elk gedrag behoort dat de miskenning van onze onderworpenheid
aan de stof impliceert. Het is derhalve een gebod, gelijk aan het
tweede, om zorg te dragen voor zijn gezondheid en voor de gezondheid
van alle anderen en dat doet men vandaag overeenkomstig de stand van
de wetenschap die de zorg voor het milieu waarin wij moeten ademen,
eten en leven, hoog in het vaandel te voeren alsook de zorg voor het
eigen lichaam waarvan de bewoner op bevel van de Schepper zelf zijn
brood zal eten in het zweet van zijn aanschijn.
Dat laatste
betekent dat niemand gezond kan blijven zonder ook de daartoe
noodzakelijke inspanningen te willen leveren: fysieke inspanningen in
de eerste plaats die, andermaal overeenkomstig de huidige
wetenschappelijke bevindingen, een voldoende zuurstoftoevoer naar elk
van onze twintig biljoen lichaamscellen moeten garanderen. Leven is
energie verbranden en die verbranding speelt zich niet alleen af op
het niveau van de spijsvertering maar ook op het niveau van onze
lichaamscellen: energie komt vrij door de verbranding van brandstof
middels zuurstof en weliswaar kan een tekort aan voedsel ons fataal
worden maar dat geldt evenzeer voor een tekort aan zuurstof, terwijl
wij pas een voldoende zuurstoftoevoer kunnen garanderen middels
voldoende fysieke inspanningen. In een wat scheefgegroeide wereld
waarin heel wat mensen met een zittend beroep zitten opgezadeld,
betekent dat heel concreet dan ook de plicht tot sportbeoefening.
Dit alles
om te zeggen dat ook senioren aan de plicht tot zelfzorg gebonden
zijn en die bestaat niet in de eerste plaats in de voorzichtige
activiteiten van pensioensparen en beleggen maar eerst en vooral in
de investering in zijn gezondheidskapitaal en wel van kindsbeen af.
Voldoende lichaamsbeweging geeft weliswaar geen garantie op de
vrijwaring van ziekte maar over een tekort daaraan kan men gerust
stellen dat het een gezond leven uitermate bemoeilijkt.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
17 augustus 2023)
16-08-2023
Ouderenzorg - Aflevering 2: Pretparken en gevangenissen, voor elk wat wils!
Ouderenzorg
Aflevering
2: Pretparken en gevangenissen, voor elk wat wils!
De
aandachtige lezer van de eerste aflevering heeft beslist het
rekensommetje al gemaakt: als het zorgnetwerk zonder winstoogmerk'Whocares'/Emmaüs jaarlijks 20 miljoen euro winst maakt op
de kap van naar ruwe schatting 40.000 OCMW-rusthuisbewoners, verarmt
deze winst elk oudje jaarlijks met een bedrag van welgeteld 500 euro
en dat maakt bijna 2 euro per dag. Nu is 2 euro per dag welgeteld het
dagelijkse maaltijdbudget van een woonzorgcentrumbewoner. Is het dan
echt te kort door de bocht geredeneerd als wie deze rekensom maken,
concluderen dat Inge Vervotte alle rusthuisbewoners van de helft van
hun maaltijden berooft? Zelfs als het ging om 80.000
OCMW-rusthuisbewoners, dan nog vertegenwoordigde die winst een hap
van 1 euro uit het mogelijke budget van 3 euro voor de dagelijkse
maaltijden.1
Hier is
duidelijk andermaal de middeldoelomkering van Blaise Pascal van de
partij, een bijzonder christelijke filosoof die de genoemde
zorgbeheerders zeker zullen kennen: de zorg wordt voorgesteld als het
doel van de firma maar in feite is zorg slechts het voorwendsel - het
doel blijkt winst of zelfverrijking. De miljarden van het handvol
rijkste Belgen spreken tot de verbeelding maar zij worden uiteraard
vergaard bij de vele duizenden armste Belgen. Gij zult niet
stelen, zo luidt het zevende gebod van de heilige kerk en het
weze herhaald: Emmaüs is een weinig gekende steunpilaar van de
katholieke zuil.
Van
middeldoelomkering is andermaal sprake waar de massa er naar streeft
om de uitzondering te zijn en uitgerekend deze waanzin vormt een van
de krachtigste drijfveren voor de sociale uitsluiting van bejaarden
en hun levenslange opsluiting in muf riekende gebouwen waarvan het
naambordje bedoeld is om elkeen zand in de ogen te strooien en om het
geweten te sussen want zij heten prompt 'woonzorgcentra'. En het gaat
hier uiteraard om de verafgoding van idealen welke per definitie
uitzonderingen zijn - een verering met als keerzijde het misprijzen
voor wie niet aan die idealen kunnen beantwoorden en in dat geval
verkeren het leeuwendeel van de stervelingen, zo niet iederéén die
het geluk heeft oud te worden.
De
huidige wereld bulkt van de festivals, wat heel leuk lijkt, en
inderdaad, festivals zien er amusant en onschuldig uit maar op de
keper beschouwd is de kern van dit amusement de overgave aan de
idolatrie. Alle neuzen wijzen richting het idool op het podium, het
idool doet gekke dingen en alle neuzen apen die dingen na. De
identificatie met het voorbeeld brengt de massa in vervoering, ieder
voor zichzelf verkeert kortstondig in de waan zelf op het podium te
staan en het idool te zijn, het centrum van alle aandacht. Echter,
als het festival voorbij is en zijn betovering is uitgewerkt, blijven
vele enkelingen achter met in hun hoofden nog dat onmogelijke
verlangen naar hun ideaal en de kloof tussen wie of wat zij zelf zijn
en wie of wat zij verlangen te zijn is dan dermate groot dat zij er
op den duur toe neigen om zichzelf te gaan verachten.
Of
tenminste koesteren zij een verachting voor wie van dat vereerde
ideaal heel ver verwijderd zijn en voor hen die gedoemd zijn om van
dat ideaal heel ver verwijderd te blijven, en zijn dat met name niet
al degenen aan wie het ontbreekt aan jeugd en kracht omdat ze in een
lang leven al het beste van zichzelf gegeven hebben?
Maar
neen, uitgerekend degenen die met hun dagelijkse noeste arbeid deze
festivals mogelijk gemaakt hebben, worden verdreven uit het pretpark
en, jawel, opgesloten in muffe kamertjes: Levenslang!,
zo luidt het verdict en, andermaal: van de vier euro daags die voor
de maaltijden zijn voorzien, gaan er twee recht naar de beurs van een
der rijkste Belgen.
Aflevering
1: De rijkste en de armste Belgen, twee handen op één buik...
Wie voor
het vermaak een stonde grasduinen in de pagina's van de rijkste
Belgen, kunnen wel eens van de ene verbazing in de andere vallen.
Zoals eigenlijk algemeen bekend wordt de kroon van de minnaars van
goud en zilver gespannen door de drugsbarons, onder wie de brouwers
van dranken verantwoordelijk voor dronkenschap en navenante miserie,
incluis jaarlijks de vele dode kinderen in het verkeer. Naast de
stokers van alcohol zijn daar uiteraard ook de pillendraaiers die in
de jongste jaren in de gedaante van megavaccineerders onder de vlag
van filantroop Bill Gates briljante cijfers haalden. Uiteraard naast
die enkele families die de media in handen houden en meteen ook aan
banden leggen en die grof geld verdienen aan het in leven houden van
de leugens, onder meer omtrent pandemieën en nog andere bedreigingen
waarmee zij de vreesachtige massa naar hun graaihand zetten. En zoals
het er ook aan toe gaat in de jungle, hebben roofdieren het in de
eerste plaats op de zwakkeren gemunt: de zwakke weggebruikers (die
van onvoorzichtigheid worden beschuldigd als zij onder grote wielen
verpletterd worden), de mensen die niet aan de bak geraken, werkloos
blijven en vervolgens ook zonder pensioen dreigen te vallen, de
invaliden en dan de categorieën (die de onze waren of die dat met
een beetje geluk nog zullen worden) van de kinderen (of de vooralsnog
nog onvolwassenen) en de ouderen.
Een almaar
aanzwellend deel van de kinderen worden nog voor de geboorte
geliquideerd, heel vaak om economische redenen en met dezelfde smoes
doen op macht en roem beluste pioniers allerhande sinds kort verwoede
pogingen om bejaarden aan te praten dat zij eigenlijk beter af zijn
wanneer zij er tijdig een punt achter zetten om zo in schoonheid te
kunnen eindigen, zoals zij de verkrachting noemen van het in de eed
der artsen opgenomen eerste advies van Hippocrates: primum non
nocere.
Waar
ouderen er echter alsnog kunnen
voor kiezen om in
leven te blijven (want in het bestuur van de zorgsector zelf gaan nu
prompt stemmen op met de aansporing om eens ernstig te gaan nadenken
over euthanasie voor demente bejaarden, waarmee gemikt wordt op een
wet die de toepassing van euthanasie voor bejaarden zal goedkeuren
zonder dat zij hun eigen toestemming hoeven te geven, als zij maar
dement zijn!), belanden zij in zogenaamde zorginstellingen waar zij
in werkelijkheid van alle zorg onttrokken worden (voor alle
duidelijkheid: in de OCMW-rusthuizen moeten zij eten van twee euro
daags) en daarentegen gaan functioneren als opbrengst-entiteiten voor
enerzijds de zogenaamde geneeskundige sector (zij verworden vaak tot
doorgeefluik van ziekenkasgelden naar de regie van de medische sector
en de verpleeginstellingen) en anderzijds voor de beleggers in de
zogenaamde zorgcentra die er zoals intussen algemeen geweten flink
wat garen bij weten te spinnen.
Laten
wij, om slechts één voorbeeld te noemen, een kijkje nemen in de
pagina's van de rijkste Belgen en daar kunnen wij onder meer het
volgende lezen in een bericht d.d. 24 mei 2023 over het netwerk
'Whocares', verbonden met het zorgnetwerk van de vzw Emmaüs dat
garant staat voor (en wij citeren) een
jaarlijkse omzet van bijna 700 miljoen euro, een jaarlijkse winst van
15 tot 20 miljoen euro en een vermogen van 556 miljoen euro. Emmaüs
is een weinig gekende steunpilaar van de katholieke zuil en wordt
geleid door Inge Vervotte, de politica die 10 jaar terug haar rug
keerde naar de nationale politiek. Maar op vraag van de huidige CD&V
voorzitter Sammy Madhi werd ze eind vorig jaar terug lid van de
partijraad van de Vlaamse christen-democraten. Waarnemers zien er een
opstap in van Vervotte naar het lijsttrekkerschap bij de verkiezingen
volgend jaar op de Antwerpse CD&V lijst:
NETWERK
Jo Vandeurzen, Hilde Crevits en het miljoenenbedrijf Emmaüs van
Inge Vervotte
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
15 augustus 2023)
13-08-2023
Philip Glass - Symphony No.11 complete (Pedro Vázquez, Orquesta Sinfónica Metropolitana de Sevilla)
Philip Glass - Symphony No.11 complete (Pedro Vázquez, Orquesta Sinfónica Metropolitana de Sevilla)
10-08-2023
Philip Glass: Symphony No. 2 (1993)
Philip Glass: Symphony No. 2 (1993)
Philip Glass - Orquesta de Valencia: Concierto FantasÃa para Timbales
Philip Glass - Orquesta de Valencia: Concierto Fantasía para Timbales
08-08-2023
Islamocommunisme - Aflevering 4: Na de graanschuur, de grondstoffenschuur
Islamocommunisme
Aflevering
4: Na de graanschuur, de grondstoffenschuur
Het
Stockholmsyndroom waarbij gijzelaars uit angst voor hun leven
(ogenschijnlijk) gaan sympathiseren met hun gijzelnemers is ook van
de partij inzake de partijdigheid ten tijde van oorlogsvoering. Met
betrekking tot de aan de gang zijnde Europese oorlog in Oekraïne
(maar sinds kort ook dreigend op het Afrikaanse continent) houdt dit
syndroom in dat Europeanen het door de band niet aandurven om kritiek
te leveren op de gang van zaken binnen het NAVO-bondgenootschap
waarin het de facto de VS zijn die de lakens uitdelen in een goede
verstandhouding met de Britten. Uiteraard hebben zij zich in de
verleden conflicten altijd heel veilig gevoeld met dank aan hun
geografische posities maar sinds de opkomst van de atoomraketten, de
vermoedelijke onbetrouwbaarheid van een rakettenschild en de
aanwezigheid van atoomwapens in derdewereldlanden die zich nu lijken
te zullen keren tegen hun vroegere kolonisatoren, is hieraan wellicht
een einde gekomen. Europa grenst aan Rusland en in de jongste
decennia hebben een aantal communistische staten zich van Rusland
losgemaakt en zijn zij onze naaste buren geworden terwijl de
Russische invloed zich opnieuw laat gelden. Het is moeilijk voor
Europeanen maar nog veel moeilijker voor Noord-Amerikanen om zich in
te leven in de ideologieën van de Russen en de Chinezen om het
gebeurlijke gelijk van bepaalde door hen verdedigde stellingen te
erkennen. Europeanen gaan er prat op de democratie hoog in het
vaandel te voeren en een dam op te werpen tegen het recht van de
sterkste door ook op te komen voor minderheidsgroepen maar als zij
geconfronteerd worden met de wandaden van het neoliberalisme en met
de uitwassen van het kapitalisme en het imperialisme, lijken zij
blind voor de alternatieven van revolutionairen of geloven zij
klakkeloos in de leugenachtige kritieken van de aanhangers van het
rechts liberalisme en heeft het er alle schijn van dat dit te maken
heeft met het hoger genoemde Stockholmsyndroom: wiens brood men eet,
diens woord men spreekt, maar nog meer geldt dat men helemaal geen
kritiek durft te uiten op degenen door wie men met de dood wordt
bedreigd. Niemand minder dan Noam Chomsky heeft ter gelegenheid van
de oorlog in Oekraïne in een videoboodschap nog eens klaar en
duidelijk gesteld dat de VS een atoombom geworpen hebben op Hiroshima
(op 6 augustus laatst leden exact 78 jaar geleden) en dan ook (morgen
9 augustus exact 78 jaar geleden) op Nagasaki met één enkele
bedoeling, namelijk aan de wereld te tonen dat wie het met hen niet
eens zijn, niet alleen als vijanden zullen beschouwd worden maar
meteen ook vernietigd zullen worden. De wereld moet weten dat wij
onze vijanden effectief kunnen vernietigen en dat niemand ons ervan
kan en zal weerhouden om dat ook te doen: dat is, in weerwil van de
propagandafilms die de zaken helemaal verdraaien en ze zelfs durven
voor te stellen als een stap naar wereldvrede, de ultieme boodschap
van die beestachtige daad.
Nikolaj
Lenin (in feite de schuilnaam van VladimirIljitsj
Oeljanov
en vandaar ook de revolutionaire schuilnaam Vladimir
Iljitsj Lenin)
schreef het eerder aangekaart essay, getiteld: Imperialism,
the Highest Stage of Capitalism. A Popular Outline1,
middenin
de Eerste Wereldoorlog, ten tijde van de Russische Revolutie van
1917. Zoals eerder gezegd waarschuwt hij in het voorwoord tot de
Franse en de Engelse uitgave dat de revolutie zich eerst zal
voltrekken in de kolonies en pas daarna bij de achtergestelde
arbeiders in de geïndustrialiseerde landen.
De
Eerste Wereldoorlog werd gevoerd met imperialistische motieven, zo
schrijft Lenin, en niet vanuit nationalisme: het was de strijders van
beide zijden te doen om de verdeling van de kolonies en om de
invloedssferen van het financieel kapitaal. Dergelijke oorlogen zijn
onvermijdelijk zolang er privaatbezit bestaat en de miljoenen
slachtoffers ervan hebben slechts de belangen van de bourgeoisie
gediend.
Het
marxisme is in een crisis terechtgekomen en de Sovjet-Unie viel
uiteen maar deze denkstroming bleef inspireren en zo ontstond onder
meer bij de Amerikaanse socioloog en andersglobalist Immanuel
Wallerstein sinds 1974 de zogenaamde wereld-systeemtheorie, hier
vermeldenswaardig omdat ze aandacht besteedt aan de betekenis van het
Afrikaanse continent en aan de uitbuiting van de derde wereld.
Volgens
Wallerstein ontwikkelt de economie van kolonisering over imperialisme
naar globalisering en dat laatste gaat over de wereldmarkt met
arbeidsdeling onder de verschillende landen: volgens de zogenaamde
dependencia-theorie (de Spaanse benaming wijst erop dat de theorie
werd uitgewerkt m.b.t. Latijns-Amerika) ruilt het kapitaalkrachtige
westen hoogwaardige technologische producten voor goedkope
grondstoffen en voedsel met derdewereldlanden, wat echter neerkomt op
uitbuiting en wat tot resultaat heeft dat de ontwikkelingslanden
stagneren in plaats van te ontwikkelen.
Het
systeem is in beweging aangezien vroegere ontwikkelingslanden zoals
China economische grootmachten werden terwijl verschillende gewezen
Oostbloklanden ontwikkelingsgebied geworden zijn. Sinds geruime tijd
exploiteert China het Afrikaanse continent waar (in feite sinds
Lumumba) verschillende landen verleid worden om toe te treden tot het
wereldcommunisme terwijl daar ook islamitische strijders voet aan wal
krijgen.
Waar
sinds kort oost en west strijden op het 'neutrale' Oekraïne dat
bekend is als de graanschuur van Europa, dreigt het conflict nu uit
te breiden naar wereldvoedselproducent
Afrika dat tevens de meest vooraanstaande en steeds meer onmisbare
grondstoffenproducent is voor het geïndustrialiseerde deel van de
wereld, het 'rijke noorden' dat, gezien de hegemonie van de banken
die, zeer in contrast met oorlogswapens, van papier zijn, misschien
niet lang meer zal bestaan.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
8 augustus 2023)
1Vladimir
Ilyich Lenin, Imperialism, the Highest Stage of Capitalism. A
Popular Outline, geschreven in januari-juni 1916, aanvankelijk
gepubliceerd in midden 1917 als pamflet in Sint-Petersburg,
overeenkomstig het handschrift en de tekst van het pamflet. Bron:
Lenins Selected Works, Progress Publishers, 1963, Moscow,
Volume 1, pp. 667-766. TranscriptieMarkup: Tim Delaney & Kevin
Goins (2008); Public Domain: Lenin Internet Archive 2005. Bron:
Marxists Internet Archive.
07-08-2023
Islamocommunisme - Aflevering 3: Opstand der kolonies, voorspeld door Lenin
Islamocommunisme
Aflevering
3: Opstand der kolonies, voorspeld door Lenin
Oorlogen
worden niet gemotiveerd door vaderlandsliefde maar door geldzucht
(volgens Lenin)
De
zaak van de sociale rechtvaardigheid wordt gedeeld door zowel de
islamieten als de marxisten en heeft geleid tot de huidige opstand in
Centraal Afrika, om te beginnen in het destijds door Frankrijk
gekoloniseerde Niger waar de uitbuiting gecontinueerd wordt onder de
dekmantel van ontwikkelingssamenwerking zoals dat ook in de andere
gewezen kolonies van de westerse imperia het geval is. Het is te
verwachten dat de staatsgreep in Niger in gans Afrika (en wellicht
ook in de Aziatische gewezen westerse kolonies) navolging zal
krijgen, in acht genomen de jongste conferentie in Sint-Petersburg
van enkele weken geleden.
Een
opmerkelijk feit hierbij dat verklarend kan zijn voor de
oorlogspolitiek van Rusland en China wiens beider ontstaan en groei
beïnvloed zijn door Marx en Lenin, is de voorspelling door Lenin van
de huidige ontwikkelingen in Centraal Afrika en meer bepaald de
opstand van de oud-kolonies tegen hun kolonisatoren in deze tijd van
het bedrieglijke neokolonialisme. Het betreft meer bepaald het essay
van Vladimir Lenin uit 1917 dat de titel draagt: Империализм
как высшая стадия капитализма,of:
Imperialisme,
de hoogste trap van het kapitalisme.1
In
dit werk dat geïnspireerd is op de theorieën van de Engelse econoom
en socioloog John A. Hobson (handelend over het welbekende probleem
van de overproductie, ontstaan uit het ongeremd karakter van de
hebzucht die geen rekening houdt met de eindigheid) en de
Oostenrijkse socioloog en grondlegger van de Duitse SPD, Rudolf
Hilferding (in: Das
Finanzkapital, handelend
over het georganiseerde kapitalisme) wordt betoogd dat de motivatie
voor het voeren van de Eerste Wereldoorlog niet nationalisme was maar
wel economische alleenheerschappij, dus geen vaderlandsliefde doch
geld.
Lenin
legt uit hoe de vrije markt leidt tot monopolievorming zodat slechts
enkele oligarchen de markt gaan beheersen (en men moet hier misschien
niet zozeer denken aan de Russische oligarchen maar veeleer aan
figuren zoals Bill Gates en Elon Musk). Met als enig doel de
winstmaximalisatie wordt de consument bedrogen middels
prijsafspraken, in het westen worden arbeiders zoet gehouden door de
angst voor werkloosheid, er ontstaat tevens een parasitisme (rijkelui
gaan op hun lauweren rusten) en het kapitalisme dreigt te stagneren.
De banken en de industrie dicteren de politiek en dit imperialisme
gaat het kapitaal investeren in onderontwikkelde streken met het oog
op uitbuiting: het uitbuitingskolonialisme. Deze financiële
oligarchie betekent heel concreet dat de banken de leiders omkopen
teneinde die uitbuiting te kunnen voortzetten. Zoals dat in de
periode 1876 tot 1900 het geval was, verdelen de imperialistische
machten de wereld onder elkaar.
In
het voorwoord van de Franse en Duitse uitgave schrijft Lenin dat de
opstand tegen het kapitalistische wereldimperium zich niet zal
voltrekken middels de westerse arbeiders maar wel door toedoen van
het miljard mensen van de kolonies en semi-kolonies. Lenin voorspelde
dus dat de revolutie zal in gang gezet worden door de onderdrukten in
de westerse kolonies en pas daarna zal ze overwaaien naar het westen
en gevolgd worden door opstanden bij de onderdrukten in de
geïndustrialiseerde landen zelf, zoals dat overigens ook gebeurde in
het Rusland onder de Tsaren.
Islamocommunisme - Aflevering 2: Uitbuiting versus zuivering. Over de zakât.
Islamocommunisme
Aflevering
2: Uitbuiting versus zuivering. Over de zakât.
De zakât zuivert het
vermogen zoals het gebed de geest zuivert en het vasten het lichaam.
Afrika,
het rijkste continent op aarde, het continent ook waar de mens
ontstond, werd tot drie keer toe bijzonder grondig uitgebuit. Een
eerste keer werd vanaf Columbus in 1492 zijn jonge mannelijke
bevolking gedurende eeuwen 'buit gemaakt', gevangen genomen en met
grote zeilschepen verscheept naar Noord-Amerika om daar als slaven op
de thee-, koffie- en katoenplantages te gaan werken; vrouwen en
kinderen werden prompt aan hun lot overgelaten, die geschiedenis
verdween in de vergetelheid, op één getuigenis na, één van de
vele miljoenen zwarten,
Oluale
Kossola, vertelde
in 1927 zijn verhaal aan de schrijfster
Zora Neale Hurston en deze interviews verschenen in 2018 in boekvorm
getiteld: Barracoon:
The Story of the Last "Black Cargo", een
van de meest aangrijpende verhalen ooit.
Een
tweede golf van uitbuiting was de kolonisering van Afrika, waarin het
België van Leopold II het voortouw nam: onder de dekmantel van
ontwikkelingswerk, maakte de megalomane vorst fortuin, eerst met
ivoorhandel en vervolgens middels het rubberschandaal dat aan een
tiental miljoen Congolezen het leven kostte.
Een
derde golf van uitbuiting volgde na de zogenaamde dekolonisering: wat
betreft België werd in 1961 de tot premier verkozen
onafhankelijkheidsstrijder Patrice Lumumba vermoord en een stroman
van het westen, de kleptomaan Mobutu, zette de uitbuitingspolitiek,
nu vooral gericht op de bodemschatten, verder tot 1997. Vrijwel alle
westerse mogendheden voerden een gelijkaardige koloniale en
neokoloniale politiek in heel Afrika en in nog andere continenten tot
vandaag de dag.
Maar
de Afrikanen werden niet alleen uitgebuit door de superverspillers,
ze werden bovendien met hun schuld beladen: terwijl overbevolking
betekent dat het bevolkingsaantal de draagkracht van de aarde te
boven gaat, wat wordt uitgedrukt in de ecologische voetafdruk die
resulteert uit verbruik en afvalproductie, zodat tienduizend
verspillers een zwaardere belasting kunnen vormen dan dertig miljard
armen, zijn het alsnog de armen die geculpabiliseerd worden omwille
van hun kroost die bovendien onmisbaar is voor hen aan wie sociale
rechten worden onthouden.
Diametraal
tegenover de uitbuiting van een volk staat de tegemoetkoming aan zijn
noden. Een dam tegen de uitbuiting werd opgeworpen door de marxisten
en zij hebben met de islamieten in hun programma de eis van sociale
rechtvaardigheid gemeen, een maatschappelijk verhaal waarmee mensen
zich distantiëren van de wet van de jungle of van het recht van de
sterkste dat botgevierd wordt in het neoliberalisme waarin het
kapitalisme uitmondt.
De
breuk met de kapitalistische, concurrentiële economie is dan vrijwel
totaal: inzake sociale rechten spreekt de islam zelfs niet over hulp
waarvoor dankbaarheid verschuldigd is maar over plichten inherent aan
het mens-zijn. Waar het socialisme het heeft over solidariteit, dat
in wezen een uitbreiding is van het egoïsme omdat de wij-zucht die
in de plaats komt van de ik-zucht, een vorm van zelf-zucht blijft,
vormt het een van de vijf pijlers van de islam dat welstellenden hulp
verschuldigd zijn aan behoeftigen, wat zakât heet.
De
Vlaamse historicus Herman de Ley schrijft dat het gaat om 2,5 tot 10 pct.
van de jaarwinst, ten
behoeve van de armen en behoeftigen [zij hoeven niet per se moslim te
zijn], voor hen die ermee belast zijn [d.w.z. met het inzamelen en
uitdelen ervan] en voor hen wier harten tot elkaar gebracht zijn [de
nieuw- bekeerden], voor de vrijkoop van slaven en schuldenaren, om in
te zetten op Gods weg [de mujâhidûn] en voor hem die onderweg is
[de reiziger]." De
Ley verduidelijkt de betekenis van de zakât: (...)
de meest adequate vertaling ervan zou de formule zijn:
maatschappelijke belasting (of takse) die zuivert. ( ) het
gaat om een plicht tegenover God en tegenover de mensen (...) De
zakât zuivert het vermogen zoals het gebed de geest zuivert en het
vasten het lichaam. (...) De rijke is er, voor God en de
samenleving, metterdaad toe gehouden zich van deze belasting te
kwijten; de arme, anderzijds, is behalve aan God aan niemand
dankbaarheid verschuldigd: hij krijgt slechts datgene waarop hij
recht heeft.1
De
huidige Europese oorlog krijgt nu met zijn uitbreiding naar Afrika
gestaag de allures van een wereldoorlog en dat ook werkelijk sprake
zou zijn van een geheim pact van marxisten met jihadisten kan gezien
de geschiedenis zeker geen vergezocht complotdenken worden genoemd.
Wij zullen alvast dringend moeten wennen aan de gedachte dat rijkdom
zonder schuld een onmogelijkheid is, dat schulden ingelost dienen te
worden en dat het ogenblik waarop dit recht geschieden zal, niet
blijvend op de lange baan kan geschoven worden. Wij zullen moeten
wennen aan de gedachte dat de wereldorde die tot nog toe de
voorrechten van het westen kon garanderen, haar beste tijd gehad
heeft. Wij zullen moeten wennen aan de idee van een onontkoombare
keuze tussen enerzijds de oorlog en de dood en anderzijds een
regeling die voor ons heel anders zal uitpakken dan wij dat wensen.
Gorecki â Symphonia No 3, Beth Gibbons & Polish National Radio Symphony con subt (Integrale symfonie, ondertiteld in Pools, Engels en Spaans)
Gorecki Symphonia No 3,
Beth Gibbons & Polish National Radio Symphony con subt (Integrale
symfonie, ondertiteld in Pools, Engels en Spaans)
Islamocommunisme - Eerste aflevering: de verrijzenis van Lumumba
Islamocommunisme
Eerste
aflevering: de verrijzenis van Lumumba
Niemand
kan de waarheid bezitten;
van
de waarheid kan men alleen maar bezeten zijn.
God
die - in de wereld - bestaat bij de gratie van de duivel: dat is het
belaagde christendom alsnog gespaard door de politiek - van
aanvankelijk het Romeinse Rijk - in ruil voor de knieval - welke
Christus zelf op de berg Tabor weigerde te doen. Het christendom
bestaat nog 'ergens' maar niet in de wereld voor zover die
beheersbaar is omdat de wereld - sinds de zondeval en dus door
toedoen van de mens - aan de duivel toebehoort - Christus verzette
zich niet toen de duivel het wereldse rijk impliciet het zijne noemde
op het ogenblik dat hij Hem dat in ruil voor een knieval heeft
aangeboden.
Wat
wél in de wereld bestaat, is de (Rooms-katholieke, Anglikaanse,
Byzantijnse) kerk waarvan de geschiedenis ons welbekend is: zij heeft
gediend voor de onderwerping van eerst de eigen volkeren en
vervolgens de volkeren van de vreemde continenten, te beginnen bij de
slavenhandel sinds Columbus, de kolonisering van de grote
wereldcontinenten en vervolgens de voortzetting van die
ontmenselijking in het bedrieglijke systeem van het neokolonialisme
dat in de vierde wereld - de regio van oorsprong - bestaat als de
loonslavernij ter verkapping van de slavernij.
Maar
terwijl het katholicisme de religie is van de veroveraars of de
rijken, profileert zich de islam of althans een zekere strekking
daarvan als de godsdienst van de achtergestelden. En in tegenstelling
tot het christendom blijkt de islam - of alvast zekere takken daarvan
- in het nastreven van haar idealen het geweld niet te schuwen. Is
het neerhalen van de Twin Towers niet het werk van de islam dan
kadert het alvast als een symbolische actie in het plan om recht te
doen geschieden: de torens van het WTC (of dus het World Trade
Center, het Wereld Handels Centrum) symboliseren immers het onrecht
van de neokolonialistische wereldhandel en de aanslag daarop vormt aldus een aanklacht
daartegen.
Evenmin
als de islam schuwt het marxistisch communisme het geweld en evenals
de islamieten engageren de marxisten zich voor de achtergestelden
volgens het bekende maar even gevreesde devies: Arbeiders aller
landen, verenigt u!
Nu
werden onlangs vier leden van de Europese commissie gearresteerd voor
corruptie: in ruil voor grote sommen geld afkomstig van de Arabieren
zouden zij zich hebben laten beïnvloeden om de Europese politiek
door hun omkopers te laten beïnvloeden. Maar de vraag of dan alleen
Europese politici gevoelig zijn voor omkoping kan slechts als
retorisch worden verstaan: in de figuur van Trump bleken de
Amerikanen zich al te hebben laten bewerken door zowel de Islamieten
(de Arabieren) als de communisten (zekere Russen alsook de Chinezen)
en wel in die mate dat de Amerikaanse president samen met de Saoedi
in hun thuisland de zwaarddans is gaan dansen en dat hij de
communisten lof heeft toegezwaaid incluis met betrekking tot hun
dictatoriaal systeem; de Amerikaans-Chinese vriendschap bereikte een
climax toen ook de gezinnen van de respectievelijke leiders van de VS
en van China elkaar ontmoetten.
De
islam koopt politici om in Europa, in Amerika en nu ook in Afrika en
vooral in het laatst genoemde continent blijkt zij dat te doen in
samenwerking met de communisten, aldus vermoedelijk in een poging om
alvast één facet van hun beider ideaal te verwezenlijken: de
uitbuiting van de achtergestelde wereld te lijf gaan door het
neokolonialisme een halt toe te roepen en de kolonialen er te gaan
verjagen. De recente top in Sint-Petersburg laat niets aan de
verbeelding over en in het spoor van Patrice Lumumba - toentertijd
communistisch gesteund - is Niger nu het eerste Afrikaanse land waar
men zich met een staatsgreep van de buitenlandse inmenging probeert
te bevrijden.
Als het
katholicisme vooralsnog de grootste religie is, komt dat in de eerste
plaats doordat men katholiek wordt buiten zijn eigen wil: men wordt
reeds kort na de geboorte gedoopt door de wens van een katholieke
peter en die wens wordt gevormd onder druk van een vloek omdat
volgens de katholieke leer elke mens geboren wordt als kind van de
duivel en derhalve ter helle is bestemd tenzij de duivel middels het
doopsel uit het kind geëxorciseerd wordt. Ten tweede rekent het
katholicisme voor zijn voortzetting uiteraard ook op de macht van de
traditie welke ervoor zorgt dat ook de nazaten van katholieken
gedoopt zullen worden, terwijl het er ook alles aan doet om dat
nakomelingschap zo hoog mogelijk te houden middels de lepe truc van
het verbod op anticonceptie. Tot voor kort gold eveneens het recht
van de man op de beschikking van het lichaam van zijn echtgenote -
wat sinds kort echter als verkrachting kan gelden - alsook het verbod
op homoseksualiteit en polygamie (bijvoorbeeld gangbaar ten tijde van
de aartsvader Abraham).
De 2,4
miljard christenen waarvan de helft katholieken, een derde
protestanten en anglicanen, een achtste oosters-orthodoxen en de rest
Jehova's getuigen, mormonen en nog enkele andere sekten, zijn in
feite meestal geen mensen die bewust gekozen hebben voor het
christendom, terwijl bijvoorbeeld de Afrikanen die zich vandaag tot
de islam bekeren, dat dikwijls doen omdat zij geloven dat deze
religie hen toekomstperspectieven biedt, welteverstaan vooreerst op
materieel vlak. Volledigheidshalve te vermelden is dat de derde
godsdienst van het boek, het jodendom, het christendom niet
aanvaardt; het jodendom wordt vrijwel louter traditioneel doorgegeven
en kent geen proselitisme omdat het joodse volk zich door Jahweh
uitverkoren acht.
De
aanslagen op de Twin Towers die een symbolische verwerping zijn van
het structurele onrecht van de huidige wereldhandel werden
onmiddellijk (reeds na een week) gevolgd door aanslagen in het kader
van de jihad of de islamitische oorlogsvoering, eerst als
antraxaanslagen, later als bomaanslagen. Toen de WTC torens tegen de
vlakte gingen, werden alle vliegtuigen in de VS aan de grond gehouden
op uitzondering van dat van de achteraf door de VS aangewezen dader
Bin Laden die rustig terug kon keren naar zijn thuisland en die later
zogezegd werd uitgeschakeld - volgens de autoriteiten kreeg hij een
zeemansgraf. Toen alom ter wereld de door Islamitische Staat
opgeëiste aanslagen hun tol begonnen te eisen, kon hieraan op geen
andere manier een einde worden gesteld dan door andermaal het
vliegverkeer te verbieden en bovendien het verkeer onder alle mensen,
in de vorm van het wereldwijde huisarrest, 'lockdown' genoemd, dat
de ganse wereld overspande en waarvoor de uitleg werd verzonnen dat
dit werd opgelegd ten behoeve van de volksgezondheid. Zoals iedereen
weet, zouden die maatregelen noodzakelijk geweest zijn om vele
mensenlevens te redden die bedreigd werden door een pandemie. Stoute
tongen beweren dat die pandemie de jihad is. Er bestaat, zo zegt men,
een geheime samenzwering tussen radicale communisten en even radicale
islamieten die luistert naar de naam Islamocommunisme
en zij steekt de kop weer op nu de westerse mogendheden erin geslaagd
lijken om de voortzetting van de plundering van de oud-kolonies weg
te zetten als 'ontwikkelingswerk', nu ook ons land voorbereidingen
treft om met het oog op de viering van twee eeuwen België tegen 2030
het jubelpark wat op te fleuren, dat immers gebouwd werd met dank aan
de miljoenen 'gesneuvelde' Congolezen waaraan Patrice Lumumba in een
welbekende toespraak tot Boudewijn van België eer bracht ten koste
van zijn eigen leven.
(Wordt
vervolgd)
(J.B., 4
augustus 2023)
02-08-2023
Orchestre de Paris perform Philip Glass
Orchestre de Paris perform Philip Glass
Philip Glass: Concerto for two pianos and orchestra (European premiere)
Dmitri Shostakovich: Symphony No. 5 in D minor, Op. 47
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: