Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
16-08-2023
Ouderenzorg - Aflevering 2: Pretparken en gevangenissen, voor elk wat wils!
Ouderenzorg
Aflevering
2: Pretparken en gevangenissen, voor elk wat wils!
De
aandachtige lezer van de eerste aflevering heeft beslist het
rekensommetje al gemaakt: als het zorgnetwerk zonder winstoogmerk'Whocares'/Emmaüs jaarlijks 20 miljoen euro winst maakt op
de kap van naar ruwe schatting 40.000 OCMW-rusthuisbewoners, verarmt
deze winst elk oudje jaarlijks met een bedrag van welgeteld 500 euro
en dat maakt bijna 2 euro per dag. Nu is 2 euro per dag welgeteld het
dagelijkse maaltijdbudget van een woonzorgcentrumbewoner. Is het dan
echt te kort door de bocht geredeneerd als wie deze rekensom maken,
concluderen dat Inge Vervotte alle rusthuisbewoners van de helft van
hun maaltijden berooft? Zelfs als het ging om 80.000
OCMW-rusthuisbewoners, dan nog vertegenwoordigde die winst een hap
van 1 euro uit het mogelijke budget van 3 euro voor de dagelijkse
maaltijden.1
Hier is
duidelijk andermaal de middeldoelomkering van Blaise Pascal van de
partij, een bijzonder christelijke filosoof die de genoemde
zorgbeheerders zeker zullen kennen: de zorg wordt voorgesteld als het
doel van de firma maar in feite is zorg slechts het voorwendsel - het
doel blijkt winst of zelfverrijking. De miljarden van het handvol
rijkste Belgen spreken tot de verbeelding maar zij worden uiteraard
vergaard bij de vele duizenden armste Belgen. Gij zult niet
stelen, zo luidt het zevende gebod van de heilige kerk en het
weze herhaald: Emmaüs is een weinig gekende steunpilaar van de
katholieke zuil.
Van
middeldoelomkering is andermaal sprake waar de massa er naar streeft
om de uitzondering te zijn en uitgerekend deze waanzin vormt een van
de krachtigste drijfveren voor de sociale uitsluiting van bejaarden
en hun levenslange opsluiting in muf riekende gebouwen waarvan het
naambordje bedoeld is om elkeen zand in de ogen te strooien en om het
geweten te sussen want zij heten prompt 'woonzorgcentra'. En het gaat
hier uiteraard om de verafgoding van idealen welke per definitie
uitzonderingen zijn - een verering met als keerzijde het misprijzen
voor wie niet aan die idealen kunnen beantwoorden en in dat geval
verkeren het leeuwendeel van de stervelingen, zo niet iederéén die
het geluk heeft oud te worden.
De
huidige wereld bulkt van de festivals, wat heel leuk lijkt, en
inderdaad, festivals zien er amusant en onschuldig uit maar op de
keper beschouwd is de kern van dit amusement de overgave aan de
idolatrie. Alle neuzen wijzen richting het idool op het podium, het
idool doet gekke dingen en alle neuzen apen die dingen na. De
identificatie met het voorbeeld brengt de massa in vervoering, ieder
voor zichzelf verkeert kortstondig in de waan zelf op het podium te
staan en het idool te zijn, het centrum van alle aandacht. Echter,
als het festival voorbij is en zijn betovering is uitgewerkt, blijven
vele enkelingen achter met in hun hoofden nog dat onmogelijke
verlangen naar hun ideaal en de kloof tussen wie of wat zij zelf zijn
en wie of wat zij verlangen te zijn is dan dermate groot dat zij er
op den duur toe neigen om zichzelf te gaan verachten.
Of
tenminste koesteren zij een verachting voor wie van dat vereerde
ideaal heel ver verwijderd zijn en voor hen die gedoemd zijn om van
dat ideaal heel ver verwijderd te blijven, en zijn dat met name niet
al degenen aan wie het ontbreekt aan jeugd en kracht omdat ze in een
lang leven al het beste van zichzelf gegeven hebben?
Maar
neen, uitgerekend degenen die met hun dagelijkse noeste arbeid deze
festivals mogelijk gemaakt hebben, worden verdreven uit het pretpark
en, jawel, opgesloten in muffe kamertjes: Levenslang!,
zo luidt het verdict en, andermaal: van de vier euro daags die voor
de maaltijden zijn voorzien, gaan er twee recht naar de beurs van een
der rijkste Belgen.
Aflevering
1: De rijkste en de armste Belgen, twee handen op één buik...
Wie voor
het vermaak een stonde grasduinen in de pagina's van de rijkste
Belgen, kunnen wel eens van de ene verbazing in de andere vallen.
Zoals eigenlijk algemeen bekend wordt de kroon van de minnaars van
goud en zilver gespannen door de drugsbarons, onder wie de brouwers
van dranken verantwoordelijk voor dronkenschap en navenante miserie,
incluis jaarlijks de vele dode kinderen in het verkeer. Naast de
stokers van alcohol zijn daar uiteraard ook de pillendraaiers die in
de jongste jaren in de gedaante van megavaccineerders onder de vlag
van filantroop Bill Gates briljante cijfers haalden. Uiteraard naast
die enkele families die de media in handen houden en meteen ook aan
banden leggen en die grof geld verdienen aan het in leven houden van
de leugens, onder meer omtrent pandemieën en nog andere bedreigingen
waarmee zij de vreesachtige massa naar hun graaihand zetten. En zoals
het er ook aan toe gaat in de jungle, hebben roofdieren het in de
eerste plaats op de zwakkeren gemunt: de zwakke weggebruikers (die
van onvoorzichtigheid worden beschuldigd als zij onder grote wielen
verpletterd worden), de mensen die niet aan de bak geraken, werkloos
blijven en vervolgens ook zonder pensioen dreigen te vallen, de
invaliden en dan de categorieën (die de onze waren of die dat met
een beetje geluk nog zullen worden) van de kinderen (of de vooralsnog
nog onvolwassenen) en de ouderen.
Een almaar
aanzwellend deel van de kinderen worden nog voor de geboorte
geliquideerd, heel vaak om economische redenen en met dezelfde smoes
doen op macht en roem beluste pioniers allerhande sinds kort verwoede
pogingen om bejaarden aan te praten dat zij eigenlijk beter af zijn
wanneer zij er tijdig een punt achter zetten om zo in schoonheid te
kunnen eindigen, zoals zij de verkrachting noemen van het in de eed
der artsen opgenomen eerste advies van Hippocrates: primum non
nocere.
Waar
ouderen er echter alsnog kunnen
voor kiezen om in
leven te blijven (want in het bestuur van de zorgsector zelf gaan nu
prompt stemmen op met de aansporing om eens ernstig te gaan nadenken
over euthanasie voor demente bejaarden, waarmee gemikt wordt op een
wet die de toepassing van euthanasie voor bejaarden zal goedkeuren
zonder dat zij hun eigen toestemming hoeven te geven, als zij maar
dement zijn!), belanden zij in zogenaamde zorginstellingen waar zij
in werkelijkheid van alle zorg onttrokken worden (voor alle
duidelijkheid: in de OCMW-rusthuizen moeten zij eten van twee euro
daags) en daarentegen gaan functioneren als opbrengst-entiteiten voor
enerzijds de zogenaamde geneeskundige sector (zij verworden vaak tot
doorgeefluik van ziekenkasgelden naar de regie van de medische sector
en de verpleeginstellingen) en anderzijds voor de beleggers in de
zogenaamde zorgcentra die er zoals intussen algemeen geweten flink
wat garen bij weten te spinnen.
Laten
wij, om slechts één voorbeeld te noemen, een kijkje nemen in de
pagina's van de rijkste Belgen en daar kunnen wij onder meer het
volgende lezen in een bericht d.d. 24 mei 2023 over het netwerk
'Whocares', verbonden met het zorgnetwerk van de vzw Emmaüs dat
garant staat voor (en wij citeren) een
jaarlijkse omzet van bijna 700 miljoen euro, een jaarlijkse winst van
15 tot 20 miljoen euro en een vermogen van 556 miljoen euro. Emmaüs
is een weinig gekende steunpilaar van de katholieke zuil en wordt
geleid door Inge Vervotte, de politica die 10 jaar terug haar rug
keerde naar de nationale politiek. Maar op vraag van de huidige CD&V
voorzitter Sammy Madhi werd ze eind vorig jaar terug lid van de
partijraad van de Vlaamse christen-democraten. Waarnemers zien er een
opstap in van Vervotte naar het lijsttrekkerschap bij de verkiezingen
volgend jaar op de Antwerpse CD&V lijst:
NETWERK
Jo Vandeurzen, Hilde Crevits en het miljoenenbedrijf Emmaüs van
Inge Vervotte
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
15 augustus 2023)
13-08-2023
Philip Glass - Symphony No.11 complete (Pedro Vázquez, Orquesta Sinfónica Metropolitana de Sevilla)
Philip Glass - Symphony No.11 complete (Pedro Vázquez, Orquesta Sinfónica Metropolitana de Sevilla)
10-08-2023
Philip Glass: Symphony No. 2 (1993)
Philip Glass: Symphony No. 2 (1993)
Philip Glass - Orquesta de Valencia: Concierto FantasÃa para Timbales
Philip Glass - Orquesta de Valencia: Concierto Fantasía para Timbales
08-08-2023
Islamocommunisme - Aflevering 4: Na de graanschuur, de grondstoffenschuur
Islamocommunisme
Aflevering
4: Na de graanschuur, de grondstoffenschuur
Het
Stockholmsyndroom waarbij gijzelaars uit angst voor hun leven
(ogenschijnlijk) gaan sympathiseren met hun gijzelnemers is ook van
de partij inzake de partijdigheid ten tijde van oorlogsvoering. Met
betrekking tot de aan de gang zijnde Europese oorlog in Oekraïne
(maar sinds kort ook dreigend op het Afrikaanse continent) houdt dit
syndroom in dat Europeanen het door de band niet aandurven om kritiek
te leveren op de gang van zaken binnen het NAVO-bondgenootschap
waarin het de facto de VS zijn die de lakens uitdelen in een goede
verstandhouding met de Britten. Uiteraard hebben zij zich in de
verleden conflicten altijd heel veilig gevoeld met dank aan hun
geografische posities maar sinds de opkomst van de atoomraketten, de
vermoedelijke onbetrouwbaarheid van een rakettenschild en de
aanwezigheid van atoomwapens in derdewereldlanden die zich nu lijken
te zullen keren tegen hun vroegere kolonisatoren, is hieraan wellicht
een einde gekomen. Europa grenst aan Rusland en in de jongste
decennia hebben een aantal communistische staten zich van Rusland
losgemaakt en zijn zij onze naaste buren geworden terwijl de
Russische invloed zich opnieuw laat gelden. Het is moeilijk voor
Europeanen maar nog veel moeilijker voor Noord-Amerikanen om zich in
te leven in de ideologieën van de Russen en de Chinezen om het
gebeurlijke gelijk van bepaalde door hen verdedigde stellingen te
erkennen. Europeanen gaan er prat op de democratie hoog in het
vaandel te voeren en een dam op te werpen tegen het recht van de
sterkste door ook op te komen voor minderheidsgroepen maar als zij
geconfronteerd worden met de wandaden van het neoliberalisme en met
de uitwassen van het kapitalisme en het imperialisme, lijken zij
blind voor de alternatieven van revolutionairen of geloven zij
klakkeloos in de leugenachtige kritieken van de aanhangers van het
rechts liberalisme en heeft het er alle schijn van dat dit te maken
heeft met het hoger genoemde Stockholmsyndroom: wiens brood men eet,
diens woord men spreekt, maar nog meer geldt dat men helemaal geen
kritiek durft te uiten op degenen door wie men met de dood wordt
bedreigd. Niemand minder dan Noam Chomsky heeft ter gelegenheid van
de oorlog in Oekraïne in een videoboodschap nog eens klaar en
duidelijk gesteld dat de VS een atoombom geworpen hebben op Hiroshima
(op 6 augustus laatst leden exact 78 jaar geleden) en dan ook (morgen
9 augustus exact 78 jaar geleden) op Nagasaki met één enkele
bedoeling, namelijk aan de wereld te tonen dat wie het met hen niet
eens zijn, niet alleen als vijanden zullen beschouwd worden maar
meteen ook vernietigd zullen worden. De wereld moet weten dat wij
onze vijanden effectief kunnen vernietigen en dat niemand ons ervan
kan en zal weerhouden om dat ook te doen: dat is, in weerwil van de
propagandafilms die de zaken helemaal verdraaien en ze zelfs durven
voor te stellen als een stap naar wereldvrede, de ultieme boodschap
van die beestachtige daad.
Nikolaj
Lenin (in feite de schuilnaam van VladimirIljitsj
Oeljanov
en vandaar ook de revolutionaire schuilnaam Vladimir
Iljitsj Lenin)
schreef het eerder aangekaart essay, getiteld: Imperialism,
the Highest Stage of Capitalism. A Popular Outline1,
middenin
de Eerste Wereldoorlog, ten tijde van de Russische Revolutie van
1917. Zoals eerder gezegd waarschuwt hij in het voorwoord tot de
Franse en de Engelse uitgave dat de revolutie zich eerst zal
voltrekken in de kolonies en pas daarna bij de achtergestelde
arbeiders in de geïndustrialiseerde landen.
De
Eerste Wereldoorlog werd gevoerd met imperialistische motieven, zo
schrijft Lenin, en niet vanuit nationalisme: het was de strijders van
beide zijden te doen om de verdeling van de kolonies en om de
invloedssferen van het financieel kapitaal. Dergelijke oorlogen zijn
onvermijdelijk zolang er privaatbezit bestaat en de miljoenen
slachtoffers ervan hebben slechts de belangen van de bourgeoisie
gediend.
Het
marxisme is in een crisis terechtgekomen en de Sovjet-Unie viel
uiteen maar deze denkstroming bleef inspireren en zo ontstond onder
meer bij de Amerikaanse socioloog en andersglobalist Immanuel
Wallerstein sinds 1974 de zogenaamde wereld-systeemtheorie, hier
vermeldenswaardig omdat ze aandacht besteedt aan de betekenis van het
Afrikaanse continent en aan de uitbuiting van de derde wereld.
Volgens
Wallerstein ontwikkelt de economie van kolonisering over imperialisme
naar globalisering en dat laatste gaat over de wereldmarkt met
arbeidsdeling onder de verschillende landen: volgens de zogenaamde
dependencia-theorie (de Spaanse benaming wijst erop dat de theorie
werd uitgewerkt m.b.t. Latijns-Amerika) ruilt het kapitaalkrachtige
westen hoogwaardige technologische producten voor goedkope
grondstoffen en voedsel met derdewereldlanden, wat echter neerkomt op
uitbuiting en wat tot resultaat heeft dat de ontwikkelingslanden
stagneren in plaats van te ontwikkelen.
Het
systeem is in beweging aangezien vroegere ontwikkelingslanden zoals
China economische grootmachten werden terwijl verschillende gewezen
Oostbloklanden ontwikkelingsgebied geworden zijn. Sinds geruime tijd
exploiteert China het Afrikaanse continent waar (in feite sinds
Lumumba) verschillende landen verleid worden om toe te treden tot het
wereldcommunisme terwijl daar ook islamitische strijders voet aan wal
krijgen.
Waar
sinds kort oost en west strijden op het 'neutrale' Oekraïne dat
bekend is als de graanschuur van Europa, dreigt het conflict nu uit
te breiden naar wereldvoedselproducent
Afrika dat tevens de meest vooraanstaande en steeds meer onmisbare
grondstoffenproducent is voor het geïndustrialiseerde deel van de
wereld, het 'rijke noorden' dat, gezien de hegemonie van de banken
die, zeer in contrast met oorlogswapens, van papier zijn, misschien
niet lang meer zal bestaan.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
8 augustus 2023)
1Vladimir
Ilyich Lenin, Imperialism, the Highest Stage of Capitalism. A
Popular Outline, geschreven in januari-juni 1916, aanvankelijk
gepubliceerd in midden 1917 als pamflet in Sint-Petersburg,
overeenkomstig het handschrift en de tekst van het pamflet. Bron:
Lenins Selected Works, Progress Publishers, 1963, Moscow,
Volume 1, pp. 667-766. TranscriptieMarkup: Tim Delaney & Kevin
Goins (2008); Public Domain: Lenin Internet Archive 2005. Bron:
Marxists Internet Archive.
07-08-2023
Islamocommunisme - Aflevering 3: Opstand der kolonies, voorspeld door Lenin
Islamocommunisme
Aflevering
3: Opstand der kolonies, voorspeld door Lenin
Oorlogen
worden niet gemotiveerd door vaderlandsliefde maar door geldzucht
(volgens Lenin)
De
zaak van de sociale rechtvaardigheid wordt gedeeld door zowel de
islamieten als de marxisten en heeft geleid tot de huidige opstand in
Centraal Afrika, om te beginnen in het destijds door Frankrijk
gekoloniseerde Niger waar de uitbuiting gecontinueerd wordt onder de
dekmantel van ontwikkelingssamenwerking zoals dat ook in de andere
gewezen kolonies van de westerse imperia het geval is. Het is te
verwachten dat de staatsgreep in Niger in gans Afrika (en wellicht
ook in de Aziatische gewezen westerse kolonies) navolging zal
krijgen, in acht genomen de jongste conferentie in Sint-Petersburg
van enkele weken geleden.
Een
opmerkelijk feit hierbij dat verklarend kan zijn voor de
oorlogspolitiek van Rusland en China wiens beider ontstaan en groei
beïnvloed zijn door Marx en Lenin, is de voorspelling door Lenin van
de huidige ontwikkelingen in Centraal Afrika en meer bepaald de
opstand van de oud-kolonies tegen hun kolonisatoren in deze tijd van
het bedrieglijke neokolonialisme. Het betreft meer bepaald het essay
van Vladimir Lenin uit 1917 dat de titel draagt: Империализм
как высшая стадия капитализма,of:
Imperialisme,
de hoogste trap van het kapitalisme.1
In
dit werk dat geïnspireerd is op de theorieën van de Engelse econoom
en socioloog John A. Hobson (handelend over het welbekende probleem
van de overproductie, ontstaan uit het ongeremd karakter van de
hebzucht die geen rekening houdt met de eindigheid) en de
Oostenrijkse socioloog en grondlegger van de Duitse SPD, Rudolf
Hilferding (in: Das
Finanzkapital, handelend
over het georganiseerde kapitalisme) wordt betoogd dat de motivatie
voor het voeren van de Eerste Wereldoorlog niet nationalisme was maar
wel economische alleenheerschappij, dus geen vaderlandsliefde doch
geld.
Lenin
legt uit hoe de vrije markt leidt tot monopolievorming zodat slechts
enkele oligarchen de markt gaan beheersen (en men moet hier misschien
niet zozeer denken aan de Russische oligarchen maar veeleer aan
figuren zoals Bill Gates en Elon Musk). Met als enig doel de
winstmaximalisatie wordt de consument bedrogen middels
prijsafspraken, in het westen worden arbeiders zoet gehouden door de
angst voor werkloosheid, er ontstaat tevens een parasitisme (rijkelui
gaan op hun lauweren rusten) en het kapitalisme dreigt te stagneren.
De banken en de industrie dicteren de politiek en dit imperialisme
gaat het kapitaal investeren in onderontwikkelde streken met het oog
op uitbuiting: het uitbuitingskolonialisme. Deze financiële
oligarchie betekent heel concreet dat de banken de leiders omkopen
teneinde die uitbuiting te kunnen voortzetten. Zoals dat in de
periode 1876 tot 1900 het geval was, verdelen de imperialistische
machten de wereld onder elkaar.
In
het voorwoord van de Franse en Duitse uitgave schrijft Lenin dat de
opstand tegen het kapitalistische wereldimperium zich niet zal
voltrekken middels de westerse arbeiders maar wel door toedoen van
het miljard mensen van de kolonies en semi-kolonies. Lenin voorspelde
dus dat de revolutie zal in gang gezet worden door de onderdrukten in
de westerse kolonies en pas daarna zal ze overwaaien naar het westen
en gevolgd worden door opstanden bij de onderdrukten in de
geïndustrialiseerde landen zelf, zoals dat overigens ook gebeurde in
het Rusland onder de Tsaren.
Islamocommunisme - Aflevering 2: Uitbuiting versus zuivering. Over de zakât.
Islamocommunisme
Aflevering
2: Uitbuiting versus zuivering. Over de zakât.
De zakât zuivert het
vermogen zoals het gebed de geest zuivert en het vasten het lichaam.
Afrika,
het rijkste continent op aarde, het continent ook waar de mens
ontstond, werd tot drie keer toe bijzonder grondig uitgebuit. Een
eerste keer werd vanaf Columbus in 1492 zijn jonge mannelijke
bevolking gedurende eeuwen 'buit gemaakt', gevangen genomen en met
grote zeilschepen verscheept naar Noord-Amerika om daar als slaven op
de thee-, koffie- en katoenplantages te gaan werken; vrouwen en
kinderen werden prompt aan hun lot overgelaten, die geschiedenis
verdween in de vergetelheid, op één getuigenis na, één van de
vele miljoenen zwarten,
Oluale
Kossola, vertelde
in 1927 zijn verhaal aan de schrijfster
Zora Neale Hurston en deze interviews verschenen in 2018 in boekvorm
getiteld: Barracoon:
The Story of the Last "Black Cargo", een
van de meest aangrijpende verhalen ooit.
Een
tweede golf van uitbuiting was de kolonisering van Afrika, waarin het
België van Leopold II het voortouw nam: onder de dekmantel van
ontwikkelingswerk, maakte de megalomane vorst fortuin, eerst met
ivoorhandel en vervolgens middels het rubberschandaal dat aan een
tiental miljoen Congolezen het leven kostte.
Een
derde golf van uitbuiting volgde na de zogenaamde dekolonisering: wat
betreft België werd in 1961 de tot premier verkozen
onafhankelijkheidsstrijder Patrice Lumumba vermoord en een stroman
van het westen, de kleptomaan Mobutu, zette de uitbuitingspolitiek,
nu vooral gericht op de bodemschatten, verder tot 1997. Vrijwel alle
westerse mogendheden voerden een gelijkaardige koloniale en
neokoloniale politiek in heel Afrika en in nog andere continenten tot
vandaag de dag.
Maar
de Afrikanen werden niet alleen uitgebuit door de superverspillers,
ze werden bovendien met hun schuld beladen: terwijl overbevolking
betekent dat het bevolkingsaantal de draagkracht van de aarde te
boven gaat, wat wordt uitgedrukt in de ecologische voetafdruk die
resulteert uit verbruik en afvalproductie, zodat tienduizend
verspillers een zwaardere belasting kunnen vormen dan dertig miljard
armen, zijn het alsnog de armen die geculpabiliseerd worden omwille
van hun kroost die bovendien onmisbaar is voor hen aan wie sociale
rechten worden onthouden.
Diametraal
tegenover de uitbuiting van een volk staat de tegemoetkoming aan zijn
noden. Een dam tegen de uitbuiting werd opgeworpen door de marxisten
en zij hebben met de islamieten in hun programma de eis van sociale
rechtvaardigheid gemeen, een maatschappelijk verhaal waarmee mensen
zich distantiëren van de wet van de jungle of van het recht van de
sterkste dat botgevierd wordt in het neoliberalisme waarin het
kapitalisme uitmondt.
De
breuk met de kapitalistische, concurrentiële economie is dan vrijwel
totaal: inzake sociale rechten spreekt de islam zelfs niet over hulp
waarvoor dankbaarheid verschuldigd is maar over plichten inherent aan
het mens-zijn. Waar het socialisme het heeft over solidariteit, dat
in wezen een uitbreiding is van het egoïsme omdat de wij-zucht die
in de plaats komt van de ik-zucht, een vorm van zelf-zucht blijft,
vormt het een van de vijf pijlers van de islam dat welstellenden hulp
verschuldigd zijn aan behoeftigen, wat zakât heet.
De
Vlaamse historicus Herman de Ley schrijft dat het gaat om 2,5 tot 10 pct.
van de jaarwinst, ten
behoeve van de armen en behoeftigen [zij hoeven niet per se moslim te
zijn], voor hen die ermee belast zijn [d.w.z. met het inzamelen en
uitdelen ervan] en voor hen wier harten tot elkaar gebracht zijn [de
nieuw- bekeerden], voor de vrijkoop van slaven en schuldenaren, om in
te zetten op Gods weg [de mujâhidûn] en voor hem die onderweg is
[de reiziger]." De
Ley verduidelijkt de betekenis van de zakât: (...)
de meest adequate vertaling ervan zou de formule zijn:
maatschappelijke belasting (of takse) die zuivert. ( ) het
gaat om een plicht tegenover God en tegenover de mensen (...) De
zakât zuivert het vermogen zoals het gebed de geest zuivert en het
vasten het lichaam. (...) De rijke is er, voor God en de
samenleving, metterdaad toe gehouden zich van deze belasting te
kwijten; de arme, anderzijds, is behalve aan God aan niemand
dankbaarheid verschuldigd: hij krijgt slechts datgene waarop hij
recht heeft.1
De
huidige Europese oorlog krijgt nu met zijn uitbreiding naar Afrika
gestaag de allures van een wereldoorlog en dat ook werkelijk sprake
zou zijn van een geheim pact van marxisten met jihadisten kan gezien
de geschiedenis zeker geen vergezocht complotdenken worden genoemd.
Wij zullen alvast dringend moeten wennen aan de gedachte dat rijkdom
zonder schuld een onmogelijkheid is, dat schulden ingelost dienen te
worden en dat het ogenblik waarop dit recht geschieden zal, niet
blijvend op de lange baan kan geschoven worden. Wij zullen moeten
wennen aan de gedachte dat de wereldorde die tot nog toe de
voorrechten van het westen kon garanderen, haar beste tijd gehad
heeft. Wij zullen moeten wennen aan de idee van een onontkoombare
keuze tussen enerzijds de oorlog en de dood en anderzijds een
regeling die voor ons heel anders zal uitpakken dan wij dat wensen.
Gorecki â Symphonia No 3, Beth Gibbons & Polish National Radio Symphony con subt (Integrale symfonie, ondertiteld in Pools, Engels en Spaans)
Gorecki Symphonia No 3,
Beth Gibbons & Polish National Radio Symphony con subt (Integrale
symfonie, ondertiteld in Pools, Engels en Spaans)
Islamocommunisme - Eerste aflevering: de verrijzenis van Lumumba
Islamocommunisme
Eerste
aflevering: de verrijzenis van Lumumba
Niemand
kan de waarheid bezitten;
van
de waarheid kan men alleen maar bezeten zijn.
God
die - in de wereld - bestaat bij de gratie van de duivel: dat is het
belaagde christendom alsnog gespaard door de politiek - van
aanvankelijk het Romeinse Rijk - in ruil voor de knieval - welke
Christus zelf op de berg Tabor weigerde te doen. Het christendom
bestaat nog 'ergens' maar niet in de wereld voor zover die
beheersbaar is omdat de wereld - sinds de zondeval en dus door
toedoen van de mens - aan de duivel toebehoort - Christus verzette
zich niet toen de duivel het wereldse rijk impliciet het zijne noemde
op het ogenblik dat hij Hem dat in ruil voor een knieval heeft
aangeboden.
Wat
wél in de wereld bestaat, is de (Rooms-katholieke, Anglikaanse,
Byzantijnse) kerk waarvan de geschiedenis ons welbekend is: zij heeft
gediend voor de onderwerping van eerst de eigen volkeren en
vervolgens de volkeren van de vreemde continenten, te beginnen bij de
slavenhandel sinds Columbus, de kolonisering van de grote
wereldcontinenten en vervolgens de voortzetting van die
ontmenselijking in het bedrieglijke systeem van het neokolonialisme
dat in de vierde wereld - de regio van oorsprong - bestaat als de
loonslavernij ter verkapping van de slavernij.
Maar
terwijl het katholicisme de religie is van de veroveraars of de
rijken, profileert zich de islam of althans een zekere strekking
daarvan als de godsdienst van de achtergestelden. En in tegenstelling
tot het christendom blijkt de islam - of alvast zekere takken daarvan
- in het nastreven van haar idealen het geweld niet te schuwen. Is
het neerhalen van de Twin Towers niet het werk van de islam dan
kadert het alvast als een symbolische actie in het plan om recht te
doen geschieden: de torens van het WTC (of dus het World Trade
Center, het Wereld Handels Centrum) symboliseren immers het onrecht
van de neokolonialistische wereldhandel en de aanslag daarop vormt aldus een aanklacht
daartegen.
Evenmin
als de islam schuwt het marxistisch communisme het geweld en evenals
de islamieten engageren de marxisten zich voor de achtergestelden
volgens het bekende maar even gevreesde devies: Arbeiders aller
landen, verenigt u!
Nu
werden onlangs vier leden van de Europese commissie gearresteerd voor
corruptie: in ruil voor grote sommen geld afkomstig van de Arabieren
zouden zij zich hebben laten beïnvloeden om de Europese politiek
door hun omkopers te laten beïnvloeden. Maar de vraag of dan alleen
Europese politici gevoelig zijn voor omkoping kan slechts als
retorisch worden verstaan: in de figuur van Trump bleken de
Amerikanen zich al te hebben laten bewerken door zowel de Islamieten
(de Arabieren) als de communisten (zekere Russen alsook de Chinezen)
en wel in die mate dat de Amerikaanse president samen met de Saoedi
in hun thuisland de zwaarddans is gaan dansen en dat hij de
communisten lof heeft toegezwaaid incluis met betrekking tot hun
dictatoriaal systeem; de Amerikaans-Chinese vriendschap bereikte een
climax toen ook de gezinnen van de respectievelijke leiders van de VS
en van China elkaar ontmoetten.
De
islam koopt politici om in Europa, in Amerika en nu ook in Afrika en
vooral in het laatst genoemde continent blijkt zij dat te doen in
samenwerking met de communisten, aldus vermoedelijk in een poging om
alvast één facet van hun beider ideaal te verwezenlijken: de
uitbuiting van de achtergestelde wereld te lijf gaan door het
neokolonialisme een halt toe te roepen en de kolonialen er te gaan
verjagen. De recente top in Sint-Petersburg laat niets aan de
verbeelding over en in het spoor van Patrice Lumumba - toentertijd
communistisch gesteund - is Niger nu het eerste Afrikaanse land waar
men zich met een staatsgreep van de buitenlandse inmenging probeert
te bevrijden.
Als het
katholicisme vooralsnog de grootste religie is, komt dat in de eerste
plaats doordat men katholiek wordt buiten zijn eigen wil: men wordt
reeds kort na de geboorte gedoopt door de wens van een katholieke
peter en die wens wordt gevormd onder druk van een vloek omdat
volgens de katholieke leer elke mens geboren wordt als kind van de
duivel en derhalve ter helle is bestemd tenzij de duivel middels het
doopsel uit het kind geëxorciseerd wordt. Ten tweede rekent het
katholicisme voor zijn voortzetting uiteraard ook op de macht van de
traditie welke ervoor zorgt dat ook de nazaten van katholieken
gedoopt zullen worden, terwijl het er ook alles aan doet om dat
nakomelingschap zo hoog mogelijk te houden middels de lepe truc van
het verbod op anticonceptie. Tot voor kort gold eveneens het recht
van de man op de beschikking van het lichaam van zijn echtgenote -
wat sinds kort echter als verkrachting kan gelden - alsook het verbod
op homoseksualiteit en polygamie (bijvoorbeeld gangbaar ten tijde van
de aartsvader Abraham).
De 2,4
miljard christenen waarvan de helft katholieken, een derde
protestanten en anglicanen, een achtste oosters-orthodoxen en de rest
Jehova's getuigen, mormonen en nog enkele andere sekten, zijn in
feite meestal geen mensen die bewust gekozen hebben voor het
christendom, terwijl bijvoorbeeld de Afrikanen die zich vandaag tot
de islam bekeren, dat dikwijls doen omdat zij geloven dat deze
religie hen toekomstperspectieven biedt, welteverstaan vooreerst op
materieel vlak. Volledigheidshalve te vermelden is dat de derde
godsdienst van het boek, het jodendom, het christendom niet
aanvaardt; het jodendom wordt vrijwel louter traditioneel doorgegeven
en kent geen proselitisme omdat het joodse volk zich door Jahweh
uitverkoren acht.
De
aanslagen op de Twin Towers die een symbolische verwerping zijn van
het structurele onrecht van de huidige wereldhandel werden
onmiddellijk (reeds na een week) gevolgd door aanslagen in het kader
van de jihad of de islamitische oorlogsvoering, eerst als
antraxaanslagen, later als bomaanslagen. Toen de WTC torens tegen de
vlakte gingen, werden alle vliegtuigen in de VS aan de grond gehouden
op uitzondering van dat van de achteraf door de VS aangewezen dader
Bin Laden die rustig terug kon keren naar zijn thuisland en die later
zogezegd werd uitgeschakeld - volgens de autoriteiten kreeg hij een
zeemansgraf. Toen alom ter wereld de door Islamitische Staat
opgeëiste aanslagen hun tol begonnen te eisen, kon hieraan op geen
andere manier een einde worden gesteld dan door andermaal het
vliegverkeer te verbieden en bovendien het verkeer onder alle mensen,
in de vorm van het wereldwijde huisarrest, 'lockdown' genoemd, dat
de ganse wereld overspande en waarvoor de uitleg werd verzonnen dat
dit werd opgelegd ten behoeve van de volksgezondheid. Zoals iedereen
weet, zouden die maatregelen noodzakelijk geweest zijn om vele
mensenlevens te redden die bedreigd werden door een pandemie. Stoute
tongen beweren dat die pandemie de jihad is. Er bestaat, zo zegt men,
een geheime samenzwering tussen radicale communisten en even radicale
islamieten die luistert naar de naam Islamocommunisme
en zij steekt de kop weer op nu de westerse mogendheden erin geslaagd
lijken om de voortzetting van de plundering van de oud-kolonies weg
te zetten als 'ontwikkelingswerk', nu ook ons land voorbereidingen
treft om met het oog op de viering van twee eeuwen België tegen 2030
het jubelpark wat op te fleuren, dat immers gebouwd werd met dank aan
de miljoenen 'gesneuvelde' Congolezen waaraan Patrice Lumumba in een
welbekende toespraak tot Boudewijn van België eer bracht ten koste
van zijn eigen leven.
(Wordt
vervolgd)
(J.B., 4
augustus 2023)
02-08-2023
Orchestre de Paris perform Philip Glass
Orchestre de Paris perform Philip Glass
Philip Glass: Concerto for two pianos and orchestra (European premiere)
Dmitri Shostakovich: Symphony No. 5 in D minor, Op. 47
Philip Glass Pianoconcerto nr 2
Philip Glass Pianoconcerto nr 2
31-07-2023
Is de klimaatcrisis een hoax?
Is
de klimaatcrisis een hoax?
Er
zijn mensen die beweren dat onderzoekers die besluiten dat er een
klimaatcrisis is, hun resultaten hebben vervalst omdat ze denken dat
alarmerende wetenschappelijke bevindingen zullen zorgen voor meer
subsidies voor hun wetenschappelijk onderzoek. Onder hen de
Australische professor Clive Hamilton die ook lid is van de raad van
bestuur van een klimaatcommissie van de Australische regering alsook
de Amerikaanse televisieweerman John Coleman. Die zogenaamde
complottheorie is overigens nog vrij aannemelijk als men weet dat het
een trend is aan universiteiten om hun onderzoek te laten financieren
door de industrie.
In
2006 beweerde professor William M. Gray dat met een valse
klimaattheorie werd gepoogd om een wereldregering te vormen en de
Engelsman Martin Durkin maakte in 2007 de documentaire The Great
Global Warming Swindle waarin hij beweert dat de
opwarmingstheorie het werk is van milieuactivisten die de industrie
willen lam leggen. In de film zou hij voorspeld hebben dat vijf jaar
later het broeikaseffect zou aangewezen worden als de grote
boosdoener. Edoch, reeds in 1995 en dus twaalf jaar eerder schreef
een hoogleraar aan de toenmalige Rijksuniversiteit Gent de opwarming
aan het broeikaseffect toe.
Gesteund
door Al Gore beschuldigde Trump China ervan achter de complottheorie
te zitten met de bedoeling stokken te steken in de industriële
vooruitgang van het westen en een inhaalbeweging te kunnen maken. Nog
anderen beschuldigen de investeerders in kernenergie.
Er
valt beslist wat te zeggen voor de kritiek op de opwarmingstheorie
maar die is ook van toepassing op andere zogenaamd wetenschappelijke
theorieën en heel vaak betreft de kritiek de trend dat
wetenschappelijke instellingen zich laten financieren door de
politiek en door de industrie, wat de betrouwbaarheid van hun
onderzoeksresultaten inderdaad bezwaarlijk ten goede kan komen. En
daarvoor heeft ruim een halve eeuw geleden Herbert Marcuse al
gewaarschuwd en hij was lang niet de eerste want hoe oud is niet het
spreekwoord dat zegt: Wiens brood men eet, diens woord men
spreekt? Het is een feit gebleken: het kapitalisme corrumpeert
wetenschap en technologie.
Maar
anderzijds pleit datzelfde argument ook tégen de complotdenkers
omdat rechtse (neo)liberalen en grootverdieners die verblind worden
door geld zich de kaas niet van het brood willen laten nemen door de
milieu-activisten, 'de groenen', die zij ervan beschuldigen dat zij
met hun kritiek op de industrie het communisme in de hand willen
werken. Hoe dan ook is het een feit dat zij die rijk worden ten koste
van milieu en volksgezondheid er alles aan doen om de milieukritiek
de kop in te drukken door die voor te stellen als overdreven of als
onterecht.
Denk
maar aan de PFAS-affaire of aan het goedpraten van het gebruik van
chemisch gift zoals insecticiden (zenuwgif) of onkruidverdelgers
(carcinogenen). Wat deze extreemrechts georiënteerde lui vrijheid en
vooruitgang noemen, is niets anders dan willekeur en wetteloosheid in
functie van zelfverrijking ten koste van de vooruitgang en van het
algemeen welzijn. Ongeremde concurrentie betekent immers allerminst
vooruitgang omdat bedrog het meest efficiënte middel blijkt voor het
vergaren van fortuinen, wat inhoudt dat in die context de producten
zullen inboeten aan kwaliteit ten bate van de winst. Maar geld is een
fictieve waar, alleen functioneel als dwangmiddel dat noodlijdenden
behoeft en ze daarom ook creëert.
Dat
er niets mis is met het klimaat is een wetenschappelijk standpunt dat
inderdaad door maar weinig wetenschappers wordt gedeeld maar
anderzijds is het ook zo dat slechts weinig onderzoekscentra
onafhankelijk van geldschieters kunnen bestaan. De vraag luidt dan of
wetenschap nog wetenschap kan zijn, wel te verstaan in een landschap
waarin de geldgod heerst die derhalve zal bepalen hoe de waarheid
klinkt.
Zo
vertelde ons heel onlangs nog de heer Van Togenbirger hoe hij in een
plaatselijk ziekenhuis getuige was van een wat bevreemdende en
luidruchtige ruzie tussen een hoofdverpleegster en een cardiologe op
de afdeling van de spoed: de arts-specialist in kwestie had toelating
gegeven aan een hartpatiënt om in het ziekenhuisrestaurant het
middagmaal te gaan gebruiken samen met de heer Van Togenbirger die de
man in kwestie naar de spoed had begeleid maar toen die aanstalten
maakte om zijn bed te verlaten kwam de hoofdverpleegster tussenbeide:
zij verbood de patiënt om zich te verplaatsen en vergastte de
cardiologe op een uitbrander vanjewelste.
In het
Westen wordt of werd gewerkt - dat wordt althans algemeen aangenomen:
in de middeleeuwen waren er naast de landbouwers ook nog de ambachten
en de handelaars en sinds de Industriële Revolutie kwam daar de
kaste van de loonarbeiders bij die gerekruteerd werden onder de
vaklui van voorheen die immers de boeken moesten dicht doen. Immers,
de aanwending van de stoommachine maakte massaproductie mogelijk voor
wie de beschikking had over grote sommen geld en dat waren
stedelingen met een (meestal protestantse) christelijke achtergrond
die vanwege enerzijds hun arbeidsplicht en anderzijds hun lustangst,
(beide vanuit het zondebesef) veel geld verdienden doch het niet
verkwistten: zij stelden de gewezen ambachtslui te werk in hun
fabrieken of dus hun overdekte werkplaatsen met dure machines die
alleen nog bediend moesten worden, zodat de vaklui van voorheen
herleid werden tot niets meer dan goedkope en vervangbare aanhangsels
van die machines. Vervangbare aanhangsels (die daarom niets meer in
de pap te brokken hadden) wiens vakkennis totaal overbodig was
geworden daar de bediening van machines weinig meer inhoudt dan
routinewerk.
De 'wilden'
daarentegen werken niet, zij dienen derhalve beschaafd te worden,
eerst bekeerd en dan 'beletterd', zodat zij de bevelen van hun
oversten in de taal van die oversten ook kunnen verstaan en geen
uitvlucht meer hebben om ze niet te moeten uitvoeren (en hier
verdient Paulo Freire's Pedagogie van de verdrukten alle
aandacht maar dit zou ons nu te ver brengen). Lezende en sprekende in
de taal van hun oversten, vergeten de mensen hun eigen taal en aard,
verliezen ze in feite zichzelf en worden zij tentakels van de
machinerie van de potentaten. (Denk bijvoorbeeld aan het obligate ABN
of AN alhier op school te leren, onder Napoleon het Frans te leren op
de kostschool en vandaag het Engels of beter: het Amerikaans zonder
hetwelke men geen toestel meer bedienen kan... maar morgen, onthoud
dit goed: het Chinees!)
Concreet
gebeurt het 'beschavingswerk' door in de eerste plaats de zogenaamde
'christianisering' welke in werkelijkheid met het christendom
helemaal niets meer te maken heeft en er zelfs het tegendeel van is:
de Nazoreeër was een opstandeling tegen de (toentertijd Romeinse)
bezetter van het jodenland, terwijl aan hen die worden gekerstend
wordt geleerd om het gezag te respecteren: de koning krijgt zijn
macht van god, zo leren zij gewis aan alle kinderen in de katholieke
schooltjes die in de brousse als paddenstoelen uit de grond schieten
en in het spoor daarvan volgen de soldaten. Toentertijd, middels
Stanley en een groot aantal militairen van de moordzuchtige 'Force
Publique' (in alle opzichten te vergelijken met de huidige Russische
Wagnergroep), vestigde Leopold II zijn macht in de Congo door het
decimeren van eerst de olifanten (om hun ivoor) en vervolgens de
zwarten (massamoord als drukkingsmiddel voor de rubberslavernij),
wiens aantal in luttele jaren gehalveerd werd. Het dodental liep op
tot het dubbele aantal van de in Hitlers kampen omgebrachte joden.
Met de aldus vergaarde rijkdom schonk de megalomane vorst cadeautjes
aan zijn buitenechtelijke vrouw en startte hij enorme bouwprojecten
zoals het casino kursaal van Oostende en het jubelpark. Dat laatste,
gebouwd met het bloed van twaalf miljoen negers, zal tegen 2030
worden opgekalefaterd om daar twee eeuwen België te kunnen vieren
voor het domste publiek op aarde. (Het werd gebouwd om tegen 1930 het
eeuwfeest van ons land in de bloemetjes te zetten). Naast het grote
museum voor oorlogswapens bevindt zich in dat park een tweede museum,
genaamd 'autoworld', dus met fierheid verwijzend naar het
rubberschandaal. Toen in 1960 in de Belgische kolonie de opstand
uitbrak, leek het einde van de uitbuiting in zicht. Gedurende één
kortstondig ogenblik, want de vrijheidsstrijder, de democratisch
verkozen Patrice Lumumba werd prompt vermoord door figuren die het
achteraf samen met hun nazaten dan ook heel ver hebben geschopt in
België en in de USA. Daarop hesen zij in de plaats van Lumumba de
kleptomaan Mobutu in het zadel die het tijdperk van het
neokolonialisme inluidde, zoals twee eeuwen voordien, na het
beëindigen van de slavernij, de Industriële Revolutie het tijdperk
van de loonslaven had ingeluid. De voortzetting van de koloniale
uitbuiting werd sindsdien verzekerd met de aanstelling en de
bescherming van dergelijke stromannen zoals de voortzetting van de
slavernij verzekerd werd middels het in voege treden van de
loonslavernij.
Afrika werd
gekoloniseerd en die kolonisatie werd bestendigd met het
neokolonialisme onder de bedrieglijke vlag van de onafhankelijkheid
zoals de loonslavernij de slavernij voortzet onder de bedrieglijke
vlag der vrijheid. Edoch, gisteren vond in het Russische
Sint-Petersburg een top plaats met de leiders van 46 Afrikaanse
landen welke allemaal zullen toetreden tot de BRICS, en vandaag is de
staatsgreep van de antikolonialisten in Niger al een feit, zij wordt
overigens gesteund door de Wagnergroep én door de Jihadisten. Poetin
heeft intussen zijn belofte waar gemaakt dat hij de Europese
middenstand zou uitroeien, nu volgt de honger na het inpikken van de
graanschuur van Europa en als de Saoedi's toetreden tot de genoemde
nieuwe unie, vallen wij binnen de kortste keren zonder olie. Driewerf
helaas zullen elektrische auto's geen soelaas brengen omdat de
batterijen grondstoffen behoeven zoals Lithium welke tot op heden
gestolen werden op het Afrikaanse continent - een zaak waaraan
wellicht zeer spoedig een einde komt of die in het andere geval wel
zeer bemoeilijkt zal worden. Men herinnere zich tevens dat de oude
Kabila een communistische strijder was aan de zijde van Che die
vermoord werd vooraleer hij Afrika tot het wereldcommunisme kon
bekeren.
Dit alles
tussen haakjes om maar te zeggen hoe het ene kwaad onder de mom van
een oplossing in een ander, zo mogelijk nog erger kwaad overgaat. En
niet anders gaat het eraan toe inzake de zaak van
LGBTQIA+-gemeenschap:
een groep van mensen wordt geliquideerd middels... kolonisering.
Bijzonder
misleidend is die allernieuwste indoctrinatietactiek die er zoals
gezegd in bestaat de aloude ketenen in een kersvers kleedje aan de
man te brengen: de slachtoffers denken dat zij gepamperd worden maar
als zij zien wat er met hen gebeurd is, is het al te laat en hangen
zij vast. Kolonisering is ook hier de passende term.
Zo worden
sinds oudsher homo's gemarginaliseerd maar anderzijds ook heimelijk
benijd omdat zij ontsnappen aan de sleur van een gezinsleven met
kinderen, lees: mondjes om te voeden. Het woord 'mama' verwijst naar
de borsten die melk geven of dus voedsel van het eigen lijf maar de
vader is de 'voeder' en hij dient het voedsel in feite te gaan vangen
in de wildernis; hij is verantwoordelijk voor zijn kroost, moet
jagen, aan landbouw doen, handel drijven, stelen of wat dan ook om
etenswaar voor vrouw en kind te kunnen bemachtigen. Homo's ontsnappen
hier grotendeels aan en worden daarom ook vaak beneden. Wie dacht dat
het homohuwelijk bedoeld was als een tegemoetkoming van de
maatschappij aan de verzuchtingen van homo's, heeft de realiteit van
de genoemde nijd over het hoofd gezien. Vandaag heeft men in het
westen homo's zo ver gebracht dat ze zelf zijn gaan vragen om te
mogen trouwen en om kinderen te mogen krijgen, terwijl hen dat werd
aangepraat door lui die het niet hebben kunnen dat ongehuwden aan de
sleur van het gezin ontsnappen en genieten van een vrijheid waarop
'normale' mensen moeten wachten tot zij met pensioen zijn, wat wil
zeggen: tot nooit, want het pensioen wordt helaas vergezeld van de
oude dag die enkel nog het vooruitzicht op het levenseinde te bieden
heeft.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
29 juli 2023)
28-07-2023
LGBTQIA+ - Aflevering 4: Een strijd om vrijheid
LGBTQIA+
Aflevering
4: Een strijd om vrijheid
Zoals hoger
al aangestipt is het kennelijk zo dat uitbuiters er in slagen om te
gaan spelen met de aandacht van het publiek door die aandacht af te
leiden van het eigenlijke item van de uitbuiting naar het voorwendsel
zelf. In dit geval wordt de homoseksualiteit of ongeacht welke andere
atypische (erotische) voorkeur (of eigenschap) van een persoon
betrokken op de maatschappelijke moraal terwijl die daar in feite
helemaal niet van toepassing is. Een verondersteld probleem wordt
uitgevonden of aangedikt teneinde aldus de aandacht af te leiden van
de misdaad welke erin bestaat om onder het voorwendsel van dat
'probleem' maatregelen te treffen die in wezen niets anders zijn dan
het zich manifesteren van een fascisme, het uitdelen van klappen aan
(veronderstelde) ondergeschikten, het zich in vol ornaat tooien van
de pikorde.
Actuele
voorbeelden hiervan op andere terreinen zijn legio en vindt men nu in
het gigantische bedrog rond de corona-epidemie en de klimaatcrisis:
daarin worden middels gesofisticeerde listen waarheden vermengd met
leugens op zo'n manier dat het voor leken vrijwel onmogelijk wordt om
daar nog klaar in te zien, zodat potentaten ongehinderd hun slag
kunnen slaan, wat concreet betekent dat (vaak ten koste van
mensenlevens) megafortuinen gemaakt worden door de plundering van
gewone mensen door topfiguren en organisaties met ronkende namen die
hun helemaal boven het hoofd gegroeid zijn en waarop zij alleen maar
kritiek kunnen leveren ten koste van uiteindelijk het eigen leven. De
WereldGezondheidsOrganisatie, de Klimaattop, het
WereldEconomischForum, de Kerk, de Wetenschap, de Politiek, de Hoge
Raad van dit of dat.
Verzet is
niet alleen moeilijk: verzetshelden worden nu geheel onmogelijk omdat
alle goede wil en opofferingsgezindheid ten spijt, de middelen
waarover mensen van nature beschikken om zich te verzetten tegen
externe bedreigingen in regimes die naar het totalitarisme neigen,
prompt van hen worden afgepakt. Het woord als ultieme verweermiddel
dat aanspraak maakt op het aan het licht kunnen brengen van de
waarheid wordt onmogelijk gemaakt door (jawel!) het onhoorbaar maken
van geluid en het onleesbaar maken van tekst. Waar alsnog zinnen,
zinsfragmenten of woorden aan de dans ontsnappen, worden de sprekers
ervan zelf beboet met gigantische straffen, gevangen genomen,
monddood gemaakt, vergiftigd of vermoord, aan stukken gereten en
opgelost in zwavelzuur, waarna over deze misdaad zelf een
spreekverbod van kracht wordt, wat inhoudt dat wie het wagen dit
verbod alsnog te overtreden, op hun beurt kunnen worden vervolgd en
vermoord. Waarna, opnieuw, ook over die misdaad een spreekverbod van
kracht wordt. En op die manier haast zich de leugen om de waarheid in
te halen.
Atypische
voorkeuren kunnen met moraal niets te maken hebben omdat zij niets te
maken hebben met de vrije wil en derhalve helemaal niet gestuurd
kunnen worden. Mensen die manken, doen helemaal niets dat moreel
verwerpelijk zou kunnen zijn omdat uiteindelijk niemand zelf te
beslissen heeft over de manier waarop hij zich het beste voortbeweegt
en dat geldt ook voor mensen die veel sneller kunnen lopen dan alle
anderen of voor mensen die zich op atypische manieren verplaatsen.
Voortbewegen, spreken, denken, muziek maken, vrijen en ga zo maar
door. Zolang het gaat om handelingen gesteld binnen de perken van de
wet, kan er geen probleem zijn, het probleem situeert zich vaak pas
daar waar de wet zelf haar boekje te buiten gaat door zich te gaan
bemoeien met het privéleven van volwassen burgers.
Vele eeuwen
lang heeft de staat zich middels de medewerking van de kerk of van
nog andere instituten ingelaten met private aangelegenheden van
burgers om aldus haar macht over haar onderdanen te kunnen
bestendigen of te kunnen vergroten en op de halve wereldbol is dat
nog altijd het geval. Emancipatie vormt het enig mogelijke antwoord
op die mistoestanden omdat niemand het recht heeft om over andermans
leven beslissingen te nemen, om andermans wil aan de eigen wil te
onderwerpen, om andermans leven te beëindigen of ook maar te
beknotten. Weliswaar, er wordt geschermd met goden en met nog andere
hogere machten die in wezen producten zijn van de fantasie van
criminelen en dat alleen al is een reden om godsdiensten te verbieden
of tenminste om hun macht over het volk in te perken.
Edoch, om
vrijheid dient te worden gestreden en zelfs om het behoud ervan en
dat dit laatste waar is, betekent tevens dat vrijheid nooit een
voorgoed verworven recht is en dat wij alert dienen te zijn voor de
bedreigingen ervan die, als de aandacht verslapt, in geen tijd het
spook van de slavernij terug kunnen brengen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
27 juli 2023)
27-07-2023
LGBTQIA+ - Aflevering 3: Blaise Pascal en markies de Sade
LGBTQIA+
Aflevering
3: Blaise Pascal en markies de Sade
Onder het
voorwendsel dat men voor voedsel moet zorgen, wordt groen licht
gegeven voor de jacht maar in feite is het de jagers helemaal niet te
doen om dat voedsel maar om het jagen zelf, dat hun jachtinstinct en
hun moordlust moet bevredigen. Het opgegeven doel waarmee jagers hun
activiteit legitimeren is in wezen een voorwendsel of dus een middel
om te kunnen jagen en de jacht zelf is niet het middel maar is het
ultieme doel.
Het gaat
hier om een middel-doelomkering die ook aanwezig is inzake de
discriminatie (en derhalve de achterstelling en de uitbuiting) van
LGBTQIA+-personen
wier maatschappelijke uitsluiting (al dan niet in de openbaarheid)
wordt voorgesteld als een middel met de bedoeling om de maatschappij
gezonder te maken ("de rotte appels uit de mand verwijderen"),
terwijl dat doel enkel een voorwendsel is om op mensen te kunnen
jagen (zoals vandaag Ramzan Kadyrov in Tsjetsjenië doet1)
en dus om aan de moordlust van bepaalde lui tegemoet te komen. Die
moordlust zit ook verscholen in het paternalisme, in het kolonialisme
en in zekere vormen van pedagogie, onder meer deze die Paulo Freire's
in zijn Pedagogy of the oppressed aan kritiek onderwerpt en op
de keper beschouwd draagt onze ganse cultuur daar de sporen van, wat
de tegendoelmatigheid van ons handelen in de hand werkt. Wat betreft
de argumenten om op mensen jacht te kunnen maken, doet de inhoud er
in wezen helemaal niet toe (zoals dat ook het geval is met
geloofsbelijdenissen), wat hier wil zeggen dat er altijd wel een
reden zal gevonden worden en valt er vooralsnog geen enkele reden te
bekennen, dan neemt men alras zijn toevlucht tot de inbeelding welke
voor de gelegenheid met het grootste gemak voor waar wordt aan de man
gebracht.
Dat men op
mensen jacht wil kunnen maken kan vreemd klinken in de oren van wie
niet vertrouwd zijn met zekere takken van de psychologie maar het is
helaas een realiteit dat een aantal mensen lust ervaren wanneer zij
aan anderen schade kunnen toebrengen. In de sport bestaat er zoiets
als gezonde rivaliteit, het is een soort van onderlinge strijd of een
concurrentie welke in het spel geoorloofd is en daar situeert zich de
betekenis van de eumoreel geladen term 'sportiviteit'. De
concurrentie in de wereld van de economie is minder 'sportief' omdat
aldaar naast de eerlijke prestaties (of producten) ook reclame
toegelaten is waarmee klanten bedrogen kunnen worden. Maar dat is nog
steeds geen misdaad zoals dat wel het geval is waar met opzet aan
medemensen kwaad berokkend wordt zonder dat zij daarvoor op de een of
andere manier vergoed worden maar ook zonder dat de dader daarvan ook
maar enig ander voordeel heeft dan de voldoening die hij kennelijk
ervaart wanneer zich zijn macht over zijn slachtoffer manifesteert in
de vorm van de schade die hij het toebrengt. In dat geval dient het
kwaad geen ander doel dan de lust die het opwekt bij de dader. En om
die werkelijkheid enigszins te kunnen vatten, kan men te rade gaan
bij enkele wijsgeren en literatoren die het mechanisme van dit
misdadige genot beschrijven.
Zo
gaat de Duits-Vlaamse filosoof Rudolf Boehm op zoek naar de essentie
van de middeldoelomkering en de eerste auteur die hij analyseert als
ontmaskeraar van de middeldoelomkering is Blaise Pascal (1623-1662)
in zijn Pensées.
Het is de hoogmoed, het streven naar godgelijkheid, wat de mens doet
vallen, zegt Pascal: de goddelijkheid van de ellendige mens bestaat
alleen in zijn fantasie, in zijn gedachten. Tegen de ellende en de
dood valt niets anders te bedenken dan er niet aan te denken. Vandaar
zoeken mensen afleiding (Pascal gebruikt de term 'divertissement') om
hun dodelijke levenseinde niet te moeten zien: in de filosofie, in de
oorlog, in het spel, in de wetenschappelijke arbeid. Daarbij is nu de
middeldoelomkering bij uitstek zichtbaar in het spel: we nemen aan
dat de gokker speelt (middel) voor geldwinst (doel) maar in feite is
het omgekeerde waar: de geldwinst is slechts een voorwendsel (dus
geen doel doch een middel) om te kunnen spelen, zodat het spel zelf
het doel is. Het voorwendsel is onontbeerlijk maar het doel is het
spel, het 'divertissement', de afleiding die ons ons trieste lot moet
doen vergeten. Rudolf Boehm verwoordt de essentie van de
middeldoelomkering bij Pascal als volgt: De
haas die men achterna rent - men zou hem niet moeten hebben, indien
hij zo werd aangeboden ... Deze haas zou ons niet beschermen tegen de
aanblik van de dood en van de ellende die er ons nog van afhouden,
maar de jacht beschermt er ons tegen. De jacht schijnt een middel
tot het doel: de haas neerschieten. De haas blijkt een voorwendsel te
zijn, hoewel een onontbeerlijk voorwendsel. De jacht is geen louter
middel; in de jacht zelf ligt de belangstelling. Hij leidt af.2
Een
goede eeuw na Pascal behandelde marquis de Sade (1740-1814) een
gelijkaardig fenomeen in zijn literaire oeuvre en meer bepaald in de
pornografische roman Les
120 Journées de Sodome ou l'école du libertinage uit
1785, waarin vier rijke libertijnen gedurende vier maanden in een
kasteel in het Zwarte Woud orgieën houden waarbij zij geïnspireerd
door de verhalen van vier prostituées zesendertig tieners seksueel
misbruiken en folteren, hetgeen eindigt in een erbarmelijke toestand.
Later werd het beleven van lust in het pijnigen van anderen, naar de
Sade, sadisme genoemd.
In
feite hoeft het onderhavige verschijnsel ons helemaal niet te
verwonderen want ofschoon het geheel immaterieel lijkt, ligt het aan
de grondslag van menige activiteit waaraan heel wat materiële
middelen opgeofferd worden. Wij weten dat een groot deel van de
menselijke maatschappelijke inspanningen draaien om het verwerven van
een positie in de zogenaamde pikorde, wat concreet betekent dat
mensen zich dag in dag uit uitsloven voor het verwerven van een
plaats in de sociale rangorde waarin zij het zo comfortabel mogelijk
hebben, wat betekent dat zij zo weinig mogelijk meerderen en zo veel
mogelijk ondergeschikten overhouden en dit met het uiteindelijke
streefdoel om zoveel mogelijk pikken aan anderen te kunnen uitdelen
en er zo weinig mogelijk te moeten ontvangen. In de activiteit van
dit pikken en gepikt worden manifesteert zich in feite een fascisme
dat uiteindelijk berust op de moordlust welke ook de basis uitmaakt
van het jachtinstinct. Die handelwijze zou nog kunnen gelegitimeerd
worden waar prestaties die elkeen ten goede komen aan de basis liggen
van de maatschappelijke status maar waar atypische eigenschappen van
derden aan de orde zijn, kan slechts sprake zijn van discriminatie
van minderheden of dus van het recht van de sterkste.
2Boehm,
Rudolf. Kritiek
der grondslagen van onze tijd, Het
Wereldvenster, Baarn. (Oorspronkelijk: Kritik
der Grundlagen des Zeitalters (1973)).
Nederlandse vertaling door Willy Coolsaet met een taalkundige
revisie d.d. 2011 van Guy Quintelier. (1977),
par. 18, eerste deel.Boehm,
Rudolf. (1977). (NB: de integrale tekst van het werk is beschikbaar
op het internet op het volgende adres:
https://www.marxists.org/nederlands/boehm/1977/kritiek/index.htm
Zie
ook: Jan Bauwens, Panopticum Corona,
Panopticum Corona. Artikels Pasen 2018 Pasen 2021, Jan
Bauwens, uitgever, Serskamp 2021, (ISBN: 978-90-775-3200-3), p.
961.
26-07-2023
LGBTQIA+ - Aflevering 2: L, G, B, T, Q, I, A, +: voorwendsels!
LGBTQIA+
Aflevering
2: L, G, B, T, Q, I, A, +: voorwendsels!
De in de
bedoelde categorie van mensen (het gaat immers veeleer om een
categorie dan om een gemeenschap) opgesomde initialen staan voor
allerlei parafilieën of atypische erotische voorkeuren die op
zich helemaal niets te maken hebben met het eigenlijke probleem dat
een probleem is van achterstelling en uitbuiting of beroving dat
zich bedient van de meest uiteenlopende eigenschappen van mensen om
tot hun demonisering en culpabilisering te kunnen overgaan om
vervolgens van hen een zogenaamde schadeloosstelling te kunnen eisen,
hetgeen neerkomt op pure uitbuiting.
Toen de
tijd der kolonies achter de rug was, begon het neokolonialisme en met
de afschaffing van de slavernij werd de loonslavernij ingevoerd en zo
bijvoorbeeld in de Verenigde Staten werden massaal Chinezen
geïmporteerd (van welker import Chinatown een restant is) of naar
dat land gelokt met loze beloftes over rijkdom die niet werden
ingelost: de betrokken buitenlanders waren er wel aan gehouden om hun
heenreis af te betalen, iets waarin vrijwel niemand slaagde omdat die
schadeloosstelling jegens hun 'werkgevers' door de lage verloningen
van hun slavenwerk meer tijd vergde dan er in een mensenleven
voorradig is. Demonisering en culpabilisering om vervolgens
schadeloosstelling te kunnen eisen en tot brute uitbuiting te kunnen
overgaan vormen de drie etappen in deze specifieke misdaad die
mensen jegens hun soortgenoten begaan.
Het jammere
is nu wel dat uitbuiters er kennelijk in slagen om te gaan spelen met
de aandacht van het publiek door die aandacht af te leiden van het
eigenlijke item van de uitbuiting naar het voorwendsel zelf dat
listig wordt voorgesteld als een probleem waarvan de ganse
maatschappij nadelen zou ondervinden en deze aanvalstactiek heeft tot
effect dat het publiek partijdig wordt en zich vijandig opstelt
tegenover groepen van mensen die hen op de keper beschouwd helemaal
geen kwaad doen maar waarbij het publiek zichzelf maar al te graag
verblindt met de door de uitbuiters aangereikte voorwendsels waarmee
het ook zijn voordeel doet. Zo werden de joden in de jaren dertig van
de voorbije eeuw voor de ogen van alle Duitsers opgepakt en
weggebracht naar concentratiekampen waar ze slavenwerk verrichtten en
waar ze uiteindelijk werden vergast terwijl de Duitsers zwegen omdat
zij konden meegenieten van het feit dat de bezittingen der joden voor
een habbekrats werden verpatst: hun woningen werden door de Duitsers
(die immers 'Lebensraum' nodig hadden, zoals Hitler het stelde) voor
geen geld gekocht en het goud dat na de genocide achterbleef belandde
bij Zwitserse bankiers die van plan waren om het nooit terug te
geven.
Atypische
eigenschappen met betrekking tot de erotiek maar ook met betrekking
tot heel andere zaken: zwaarlijvigheid en magerzucht, schoonheid,
allerlei handicaps, genialiteit, huidskleur, afkomst enzovoort. Zij
vormen de voorwendsels om tot discriminatie en tot uitbuiting te
kunnen overgaan en waar die alsnog ontbreken, veinst men de
aanwezigheid van atypische kenmerken om tot achterstelling te kunnen
overgaan en om de eis tot schadeloosstelling hard te kunnen maken.
Ja, waar alle opgesomde kenmerken ontbreken, verzint men prompt
kenmerken die voor het blote oog onzichtbaar zijn: men zegt dat
de betrokkenen die men wil doden om hun bezittingen te kunnen
inpalmen, behekst zijn, zoals in de welbekende historie van de heksen
van Salem. De hedendaagse versie hiervan is de demonisering van
bijvoorbeeld de categorie van de bejaarden die weliswaar niet langer
met de term 'behekst' worden gebrandmerkt maar met de term 'dement',
wat op hetzelfde neerkomt: zij leven nog maar zij zijn dement en in
feite zijn zij dus al dood, zo wordt het aan de man gebracht.
Hoofdverantwoordelijken in de sector van de zorgverlening voor
bejaarden spreken zich nu op televisie al openlijk uit over wat zij
de noodzaak noemen van een debat over de vraag of het niet de plicht
is van de maatschappij om demente bejaarden uit hun lijden te
verlossen, uiteraard middels euthanasie, wat wil zeggen: de goede
dood of de dood vrij van leed. Ten tijde van de dictatuur onder
Hitler werden verschillende categorieën van mensen uitgedacht en van
hen werden ook namenlijsten opgemaakt welke dienden afgevinkt te
worden na hun 'overlijden', zo'n zes miljoen in totaal en indien het
regime de oorlog had overleefd zou dat nog een veelvoud van dat
aantal geworden zijn. Onder hen dus ook mensen die omgebracht werden
onder het voorwendsel dat zij behoorden tot de categorieën
L, G, B, T, Q, I, A, +...
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
25 juli 2023)
25-07-2023
LGBTQIA+
LGBTQIA+
Levende
wezens reageren op prikkels uit hun omgeving (waartoe ook het eigen
lichaam behoort) en zij doen dat enerzijds grotendeels onbewust,
spontaan, reflexmatig of onpersoonlijk en anderzijds alsnog met
'bedoelingen' maar dan wel bedoelingen waarvan zij zich eveneens vaak
niet bewust zijn - bedoelingen die behoren tot het domein van een
autonoom werkzame natuur waarover wijzelf nauwelijks of helemaal geen
zeggenschap hebben. Onze maag verteert voedsel en doet dat zonder de
tussenkomst van onze vrije wil; onze ogen volgen spontaan bewegende
voorwerpen omdat bewegingen de aanwezigheid doen vermoeden van
vreemde entiteiten die bedreigend kunnen zijn; onze gedachten worden
deels door indrukken vanuit onze omgeving bepaald, hetzij
zintuiglijke prikkels, hetzij media welke gedachten of gevoelens
dragen; onze (al dan niet vermeende) wil wordt mede gestuurd door
reclameboodschappen, allang 'vergeten' of verdrongen ervaringen of
diep gewortelde overtuigingen welke vaak een autonoom leven zijn gaan
leiden en op die manier worden wij onwillekeurig, onvermijdelijk of
noodzakelijkerwijze voor een stuk geleefd of bepaald door externe
zaken omdat het interne met het externe in verband staat of er
evenmin van los te denken is als een vis van het water. Onze natuur
maakt dat wij reageren op dingen met geen ander doel dan zelfbehoud
en soortbehoud en als men deze zaken concreet en in detail probeert
te analyseren, komt men alras tot een caleidoscoop van factoren die
met elkaar verwikkeld zijn in een spel dat wetenschapslui die zich
bijvoorbeeld bezig houden met de problematiek van de kennisextractie
voor nog onopgeloste raadsels blijft stellen: wij lijken te 'weten'
wat wij doen want op de een of andere manier werpt ons gerichte
handelen vruchten af maar tegelijk blijken wij niet te weten hoe en
waarom we het zo doen zoals wij het doen - een situatie die een
beetje doet denken aan de vaardigheid van het autorijden van een
chauffeur die helemaal niet weet wat zich afspeelt onder de motorkap
van de wagen die hij bestuurt.
Maar het
niet of niet ten volle begrijpen van wat men doet, kan maar zelden
een reden zijn om het voortaan te laten: ons onbegrip mag de
effectiviteit en de efficiëntie van ons bovendien grotendeels
geautomatiseerde handelen niet in de weg staan. Controlefreaks kunnen
het daar wel eens moeilijk mee hebben omdat zij geneigd zijn om alles
wat zij niet kunnen controleren en dus ook alles wat zij voor
zichzelf niet kunnen verklaren, te barricaderen, de pas af te snijden
of te verbieden - bij anderen maar ook bij zichzelf. Het voortbestaan
van handelwijzen die onbegrepen bleven maar die tegelijk noodzakelijk
gebleken zijn, wordt beschermd door tradities die hun kracht halen
uit enerzijds de lange tijdsduur van hun voortbestaan en anderzijds
het feit dat zij onderhouden worden door heel veel mensen - door een
gans volk. Dikwijls weet een volk niet meer waarom het zekere
tradities eert en nog veel vaker zijn tradities niet langer
effectief, bijvoorbeeld omdat zij hun bestaansreden ontlenen aan
toestanden welke intussen niet meer bestaan, wat deze betrokken
gebruiken overbodig maakt of zelfs contraproductief.
De grijze
zone van handelwijzen die niet, niet langer of vooralsnog niet door
kennis worden gedragen maakt zekere handelwijzen fragiel en vatbaar
voor kritiek terwijl zij van levensbelang kunnen zijn en in dit
verband moeten controlefreaks maar ook alles wat daarmee te maken
heeft, zoals overdreven rationalisering, worden geducht. Controle
hangt samen met begrip en met rationaliteit omdat redelijkheid met
argumenteren heeft te maken en ook met reglementeren: argumenten zijn
verbale strijdmiddelen en reglementen hebben behalve met woorden ook
met daden te maken omdat zij hun kracht halen uit mogelijke
bestraffingen die uiteindelijk fysiek van aard zijn - zij hebben te
maken met macht. Waar de macht van het vermeende verstand zich
opdringt om de 'macht' van de natuur stokken in de wielen te steken,
dreigt het sinds oudsher gevreesde gevaar van de hybris of de
overmoed welke destijds Icarus deed neerstorten in de zee.
De
LGBTQIA+-gemeenschap is een categorie van mensen die zich willen
bevrijden van het keurslijf waarmee zij verstikt geworden zijn in
tijdperken getekend door machtswellust, kolonialisme (incluis de
kolonisering van het eigen volk) (waarbij kolonisering nota bene
betekent: het tot kolonie of tot massa reduceren, het
'gelijkschakelen' en derhalve het ontmenselijken van 'unieke mensen'
(een tautologie)), tijdperken getekend door dictators, representanten
van (al dan niet vermeende) goden en alles wat daarmee samenhangt:
controlerende regimes, naar paranoia ruikende ideologieën, door
machthebbers opgelegde, stringente morele regels waarbij een eerloze
Victoriaanse 'cultuur' van preutsheid, schaamte en schande prevaleert
op die van schuld en geweten, alsook navenante wetgevingen en
moraliserende, paternalistische, betuttelende verhalen over goed en
kwaad.
Waarmee
meteen gezegd is dat de emancipatie van de LGBTQIA+-gemeenschap niet
wezenlijk verschilt van elke andere authentieke emancipatiebeweging:
emancipatie is bevrijding, men bevrijdt zichzelf van een juk opgelegd
door potentaten die de kunst blijken te verstaan om onder allerlei
voorwendsels beslag te leggen op andermans bestaan. Zo bijvoorbeeld
kennen we de emancipatie van vrouwen, zwarten, slaven, arbeiders of
loonslaven en religieuze of etnische gemeenschappen: eens werden al
dergelijke categorieën van mensen achtergesteld zodat zij door een
bevoorrechte categorie (van een zekere meerderheid ofwel van een
hogere of beter bewapende klasse of kaste) naar willekeur konden
worden uitgebuit. Emancipatie is het stellen van paal en perk aan het
recht van de sterkste dat, pervers genoeg, de wetteloosheid wenst te
wettigen. Vanuit de wetenschap dat de mens een wolf is voor zijn
medemens, is emancipatie een poging van onderdrukten om zich te
bevrijden van de wet van de jungle of van een dierlijkheid die door
hun onderdrukkers wordt in stand gehouden. Waar regimes opduiken die
deze wetteloosheid pogen te wettigen, zoals het nazi-regime in het
Duitsland van voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, draait de
'cultuur' uit op pure barbarij van het moorden om te moorden, zoals
232 jaar geleden te boek gesteld door marquis de Sade en zoals dat
ook nu in de nieuwe Europese oorlog weer het geval is met de
nationalistische regimes aan de beide kanten van de frontlijn die,
gesteund door hun eigen bisschoppen en papen, het onwetende volk van
de beide kanten tegen elkaar trachten op te zetten of, concreter
gesteld: zij willen dat het volk zich verdeelt opdat het vervolgens
zichzelf zou decimeren, zodat zij dan, zoals zij dat in de ganse loop
van de geschiedenis deden, met de buit aan de haal kunnen gaan: Krieg
und Leichen, die letzste Hoffnung der Reichen.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: