Een korte meditatie bij 'Nosferatu' van Werner Herzog e.a.
31-05-2023
Over het licht van de Verlichting
Over het licht van de Verlichting
De vorst van dit
verschrikkelijke tijdperk is het onverstand - uitnemend geïllustreerd
met een verhaal van Kris Vansteenbrugge, getiteld: LGBTQIA+.1
Het verhaal gaat over hedendaagse modieuze maar simplistische
opvattingen die elke consistentie missen en zo zal verdraagzaamheid
jegens alles en iedereen onmogelijkheid blijken van zodra men de
proef op de som neemt en inziet dat bijvoorbeeld de verdraagzaamheid
tegenover homo's, onverdraagzaamheid
tegenover homohaters vereist. Men kan bezwaarlijk het racisme
veroordelen en tegelijk tolerant zijn jegens racisten, moord
verwerpen doch nalaten om moordenaars te straffen, mensen in een vak
bekwamen maar geen inspanningen van hen eisen. Dergelijke opvattingen
zijn oneigenlijk omdat zij het ware karakter van de werkelijkheid
ontkennen en zij steunen derhalve op onwetendheid - een van de meest
geduchte kwalen in een tijdperk dat zich alwetend waant. Wie vrienden
heeft, heeft ook vijanden en deze waarheid onderstreept zichzelf in
het onloochenbare gegeven dat geen band onder mensen zo sterk is als
deze die gesmeed wordt door het hebben van gemeenschappelijke
vijanden. Wie zekere waarden huldigen, zullen de tegengestelde
waarden verwerpen: het ideaal van de openbaarheid vloekt met dat van
de geheimhouding, de verheerlijking van de democratie impliceert de
veroordeling van de dictatuur, de erkenning van het privaatbezit
vloekt met de slogan dat alles van iedereen is en de inclusieve
maatschappij verwerpt de fascistische met haar concentratiekampen,
verbeteringsgestichten en goelags.
Ongetwijfeld ligt een
welbepaalde vorm van hypocrisie mede aan de basis van de malaise. Wij
gaan graag uit eten in chique restaurantjes maar het uitvoeren van de
executie van de runderen, varkens, kippen en konijnen die wij aldaar
verorberen, laten wij aan anderen over - aan slaven of aan automaten.
De steelse blikken welke rondwaren over de met kaarslicht betoverde
tafeltjes wensen te vergeten dat de schoonheid slechts zo dik is als
een vel, een strenge omerta bewaakt het genot van de rijken, zij
mogen er niet aan herinnerd worden dat onder de betoverende perfectie
van de gestalten van feestende nimfen en saters een minder
symmetrisch, grotesk organisch en onwelriekend spektakel aan de gang
is dat bij de minste hapering de extatische mens doet belanden op de
spoed. Van de twee zijden van de medaille er slechts eentje willen
zien, is een zelfbedrog dat nimmer nalaat wraak te nemen terwijl het
vereist wordt om de waanzinnige illusie te kunnen handhaven dat men
ongelijk is aan zichzelf: men wil meer zijn dan datgene wat men is:
god in plaats van mens.
Er is iets in de
werkelijkheid dat verhindert dat men ongestraft blijft waar men
zekere wetten overtreedt en ook als Genesis ernaast zit met zijn
bezwering dat wij pas in het zweet ons aanschijns ons brood zullen
eten, blijft gelden dat overdaad schaadt alsook bewegingstekort omdat
onze gezondheid nu eenmaal aan voorwaarden gebonden blijft: een
tekort aan zuurstof maakt ziek en dat tekort doet zich voor bij lui
die zich te buiten gaan aan spijs en drank en luiheid. 'Indien
beweging een pil was, iedereen zou ze nemen', aldus verwoordde het
onlangs nog een specialist ter zake.2
Het zijn wetten die misschien niet gelden in de dromen van heel wat
mensen maar in de werkelijkheid waarvan zelfs de dromers deel
uitmaken, oefent de aarde een aantrekkingskracht uit die verhindert
dat wij kunnen vliegen als wij ons niet van vleugels voorzien zoals
Daedalos en Ikaros en dan moeten we ook nog rekening houden met de
wet dat de was waarmee de pluimen aan onze armen vastzitten, smelt
onder de invloed van de hitte van de zon. Waar wij geen acht slaan op
die wetten, maken de goden die deze wetten schiepen, dat wij naar
beneden storten, recht in zee.
Het pacifisme is een
mooie maar eerder nog een mooi klinkende ideologie en er valt wat te
zeggen voor de stelling dat geweld moet worden gemeden omdat het
slechts nog meer geweld uitlokt maar als wijzelf of onze geliefden
fysiek worden bedreigd en aangevallen, hetzij door wilde dieren,
hetzij door kannibalen, dan baat het niet om redevoeringen af te
steken omdat wilde dieren noch kannibalen van woorden kunnen leven.
De ironie van het lot wil dat de zelfverklaarde pacifist Albert
Einstein de atoombom uitvond met de aanwending waarvan op 6 en 9
augustus 1945 in respectievelijk Hiroshima en Nagasaki een eind zou
zijn gekomen aan de Tweede Wereldoorlog. Het geloof in de goede god
maakt van de atheïsten ketters die met alle middelen moeten worden
bestreden met navenante oorlogen en wie de praktijk van de oorlog
verwerpen, spannen zich derhalve in om de godsdiensten uit de wereld
te helpen - uiteraard middels de uiteraard gewelddadige vervolging
der gelovigen. Het krijgen is een genot maar het bestaat slechts bij
de gratie van het geven en het genot is pas een realiteit door het
bestaan van leed waarvan het immers op de keper beschouwd de
afwezigheid is.
Onwetendheid nu, is niet
een gebrek aan wijsheid uit hermetische of heilige geschriften maar
slaat op de onkunde inzake de onloochenbare wetten die de kosmos
mogelijk maken en het leven waaraan ook wij participeren. Alleen het
zich beijveren voor het achterhalen en het zich eigen maken van die
wetten die men dan als het ware moet aanbidden omdat zij nu eenmaal
de waarheid zijn, kan ons behoeden voor het onverstand dat mensen
alras doet afglijden naar simplistische ideologieën die ondoordacht
zijn, daardoor inconsistent en dus onwerkbaar. Waar wij ijdele
deviezen nahollen zoals dat van de 'verdraagzaamheid jegens alles en
iedereen, incluis de onverdraagzamen', spreken wij zaken uit die
zelfs in dromen onmogelijk zijn, zoals reeds de grote Franse filosoof
en wiskundige René Descartes wist. Wiskundige zekerheden of wetten,
zo stelde hij, zijn even waar in de droom als in de werkelijkheid, ze
maken dus geen onderscheid tussen werkelijkheid en droom en derhalve
zijn zij nietszeggend. Voor de wetten die betrekking hebben op de
wereld daarentegen geldt dit helemaal niet (zodat wij bijvoorbeeld
kunnen dromen dat wij vliegen) en daarom ook zijn zij wel degelijk de
dragers van een onloochenbare waarheid met betrekking tot de
werkelijkheid. Waar wij eraan verzaken om ons deze wetten ter harte
te nemen, beladen wij ons met het gigantische onverstand dat, zoals
zekere deviezen verraden, kennelijk geheel onbelemmerd heerst over
het huidige tijdperk.
'Het
geweten van Vlaanderen', zoals professor ethica Jaap Kruithof
(1929-2009) ook wel genoemd werd omdat hij zich inzake
rechtvaardigheidskwesties geen blad voor de mond nam, verklaarde
toentertijd niet toe te willen treden tot de instelling van de loge
omdat die de democratie zou ondermijnen: wanneer zich onder
parlementairen logeleden bevinden van wie men kan verwachten dat die
hun stemgedrag op voorhand onderling zullen afspreken, dan kan van
democratische besluitvorming uiteraard geen sprake meer zijn.
Bovendien is het een publiek geheim dat logeleden elkaar de hand
boven het hoofd houden omdat dit een van de belangrijkste regels is
binnen hun groep. Of moet men het veeleer hebben over een 'bende'? De
vraag is pertinent omdat de wet weliswaar de vrijheid van vereniging
waarborgt maar zij verbiedt tevens bendevorming en terwijl
verenigingen inzake hun organisatie transparant horen te zijn, zijn
bendes dat per definitie allerminst: hun regels worden pas duidelijk
voor buitenstaanders op het ogenblik dat zich executies voltrekken
die immers vaak veel moeilijker in de doofpot passen dan het hele
santenkraam van de geheimdoenerij waardoor zij zich (zoals de kerk
destijds) omgeven met een zweem van dat soort van macht dat uit
bangmakerij over minder mondige mensen wordt gepuurd. Op de koop toe
is het bijna een natuurwet dat mensen gehoorzamen aan die regels
waarvan de naleving verzekerd wordt door de meest strenge sancties,
wat zoals algemeen bekend meebrengt dat maffiosi zo moeilijk te
temmen zijn: wettelijke sancties kunnen niet tippen aan de
meedogenloze liquidaties die in de eigen gelederen gangbaar zijn.
Van bendes kan weliswaar
pas sprake zijn waar verenigingen het oogmerk hebben van het plegen
van aanslagen op personen of op eigendommen maar zeer zeker kunnen
democratische rechten als immateriële eigendommen worden beschouwd
daar zij het fundament vormen van de materiële. In dat licht is het
hoger genoemde principe van Kruithof niet alleen terecht maar hoort
het ook te worden uitgebreid in functie van de handhaving van de
rechtsstaat. En dat daar in de jongste jaren het schoentje lijkt te
wringen, is ook geen geheim: de openbare kwijtschelding van
belastingfraude en de vrijkoping van straf door gangsters met het
excuus dat de staat nu eenmaal in geldnood verkeert, verraden plat
opportunisme en het zwichten voor chantage onder de
verantwoordelijkheid van de 'rechtsstaat'. Wanneer de internationale
pers steigert na het quasi vrijpleiten van de schuldigen aan een
racistische moord hier te lande, hoort de vraag gesteld te worden
naar de eventuele rol van verborgen machtsgroepen.
De
kwestie legt overigens ook nog een andere hypocrisie bloot welke men
dezer dagen tevens aantreft in de tactiek waarmee de massa warm
gemaakt wordt voor andermaal een grote oorlog die in wezen luistert
naar de titel van het beroemde kunstwerk van John Heartfield uit
1939: Krieg und Leichen - Die letzte
Hoffnung der Reichen. In
wezen immers is elke oorlog terug te voeren tot een klassenstrijd
waarbij machthebbers samenzweren tegen hun slaven (en waar vandaan
Marx' devies Arbeiders aller landen
verenigt u!)
terwijl die valselijk wordt voorgesteld als een strijd van landen
onderling (die nota bene geen enkele gewone burger wenst). Met
betrekking tot potentieel gevaarlijke geheime genootschappen geldt
immers eveneens dat zij zich weliswaar profileren als filantropen of
weldoeners die ijveren voor de humaniteit, terwijl hun op zijn minst
paternalistische ingesteldheid wezenlijk de belangen dient van een
elite die vegeteert op het zweet van de massa die zij paait met mooie
woorden en beloftes welke evenmin in te lossen zijn als die van de
kerk destijds.
En
En dan is er nog de kwestie van de ledenwerving want, ofschoon de wet
verbiedt dat burgers worden verboden of verplicht om tot verenigingen
toe te treden, geldt hier opnieuw een quasi natuurwet dat het
venijnige doopsel van de kerk in haar schaduw stelt. Weerstaan aan
lui die aan ledenwerving doen, is vaak quasi onmogelijk.
Immers, mensen die
geheel onopgemerkt blijven hebben een weinig benijdenswaardig lot
maar vaak wekken zij alsnog de jaloezie van hun tegenpolen die in het
licht van de schijnwerpers moeten lopen. Want het is een van de
allergevaarlijkste beslissingen om avances af te wijzen terwijl wie
te allen kante worden aangesproken vaak niet anders kunnen dan zich
daaraan schuldig maken omdat zij nu eenmaal moeten kiezen. Het vergt
een bijna bovenmenselijke behendigheid om zonder te kwetsen neen te
zeggen tegen allerlei aanbiedingen en dat wordt een wel bijzonder
gevaarlijk neen wanneer de aanbieders behoren tot iemands meerderen
in de pikorde. Het verwerven van privileges mag dan al geen sinecure
wezen, het is boven elke twijfel verheven dat de afwijzing ervan
verplicht tot een waar huzarenstukje.
We
weten dat avances van amoureuze aard niet zelden een dodelijke staart
hebben zoals in het geval van de grote negentiende-eeuwse Russische
componist Pjotr
Iljitsj Tsjaikovski wiens geesteskinderen het licht zagen in het
tijdperk van de hoogromantiek: waarschijnlijk stierf de musicus aan
cholera maar andere speculaties met betrekking tot zijn vroege dood
(hij werd drieënvijftig) zijn kleurrijker
en volgens een ervan zou de beroemdheid zijn vergiftigd door zijn
gefortuneerde aanbidster, gravin Nadezja Filaretovna von Meck met wie
hij een innige briefwisseling had en die zijn artistieke werk steunde
tot drie jaar voor zijn dood toen hij haar kennelijk moet hebben
afgewezen - Tsjaikovski
was homoseksueel.
De meeste avances zijn
echter van niet amoureuze aard en die hebben te maken met een aanbod
van privileges met betrekking tot het sociaal comfort, zoals jobs,
relaties en private kennis welke het beklimmen van het gebinte van de
sociëteit van het mensdom naar de top vergemakkelijken moeten maar
die al te dikwijls uitmonden in het tegendeel en die daarom vaak met
schroom moeten worden afgewezen, wat dan weer onvermijdelijk als
bijzonder beledigend overkomt bij de presentatoren van de
lekkernijen. Precies zoals in de geest van gravin von Meck
transponeren zich dan de toonladders der bewondering die de avances
voeden in staccato's van vaak blinde haat waarvan de uitwerking
afstoting is, verbanning, karaktermoord en ook wel doodslag. Slechts
weinigen verkiezen dat boven het in de doeken gedaan worden ofschoon
een lot van verstikking onder de dekmantel van liefkozing
ondraaglijker is dan het bruutst geweld. Aan wie op privileges azen,
vallen die bijna zeker nooit te beurt terwijl de aantrekkingskracht
van wie ze afwijzen alleen maar kan toenemen maar de aldus opgewekte
erotische spanning heeft uiteraard haar grenzen en eenmaal die
overschreden worden, manifesteert zich bij de beledigde prompt de
genoemde verandering van de emotie van genegenheid naar die van haat.
Niet zelden koelt de beledigde dan zijn haat met wraak zodat haat
uiteraard kan aanzetten tot vluchten. De bij uitstek door Shakespeare
uitmuntend beschreven intriges onder monarchen en hovelingen - mensen
met macht - behandelen in wezen avances en privileges omdat macht
erotiseert en de gevoelens uitvergroot tot somtijds bovenmenselijke
proporties. Al bij al wordt het mensen in feite onmogelijk gemaakt om
zekere bendes niet te gaan vervoegen zoals het ook onmogelijk is om
niet naar het front te trekken als men daartoe wordt opgeroepen omdat
het oorlog is. De logica van deze 'plichten' heerst over de massa
omdat de massa wordt gedomineerd door een elitair gezelschap, wat
betekent dat de ware strijd die aan de gang is het karakter heeft van
een (weliswaar verkapte) klassenstrijd.
De zaak is dat het
bestaan van bendes resulteert in een uitholling van de staat en van
haar wetten met dezelfde kracht waarmee een ondermaats ingeperkte
natuur de cultuur tot een laag vernis herleidt. Logebroederschap is
een heel fraaie term die echter de veel minder fraaie dwang
camoufleert onder welke de leden van een samenzwering gebukt gaan
omdat zij hun alle vrijheid ontneemt en daarmee ook alle
menselijkheid. In tal van samenzweringen wordt geijverd voor het
goede doel en voor het welzijn van de mensheid maar het paternalisme
in die gang van zaken verschilt niet wezenlijk van het autoritarisme
en mondt ook dikwijls uit in puur fascisme waardoor niet langer
sprake kan zijn van autonomie en vrijheid bij de burger, wat
tenslotte maakt dat al dergelijke broederschappen onvermijdelijk gaan
lijden aan fataal ondermijnende contraproductiviteit. De ironie van
het lot wil dat uitgerekend de aanhangers van de Verlichting die de
open debatcultuur propageert als fundament van elk wetenschappelijk
discours, zich bezondigen aan het stichten van geheime genootschappen
die wegens hun totaal gebrek aan transparantie haar eigen principes
met de voeten treedt.
(J.B., 29 mei 2023)
25-05-2023
De oven van Moloch
De
oven van Moloch
Opvoeding hoort in
dienst te staan van de humaniora of de menswording en menswording
betekent bevrijding van allerlei ketenen, zoals daar zijn: de stof en
de traagheid, de dierlijkheid, de natuurlijke beperkingen maar eerst
en vooral en zeker van tel in deze tijden van bedrog en illusie, is
menswording vooral het zich losmaken van behoeften die vals zijn
omdat ze ons werden aangepraat door lui die via die weg beslag op ons
leggen en ons van onszelf beroven.
Autonomie,
zelfstandigheid of zelfbestuur wordt immers uitermate bemoeilijkt in
een wereld waar concurrentie heerst met het oog op monopolievorming,
wat wil zeggen: de uitschakeling van de tegenstanders die in het
kapitalistische bestel alle mensen nillens willens voor elkaar
geworden zijn.
De concurrentieslag
wordt zoals elkeen dagelijks kan vaststellen vooral gevoerd middels
allerlei listen waarbij de menselijke afhankelijkheid van totaal
overbodige en bovendien rampzalige schijnhulpmiddelen de kroon spant.
Een eerlijke analyse van kosten en baten brengt aan het licht dat de
contraproductiviteit die sinds de Helleense Oudheid het Leitmotiv
vormt in de tragediespelen en waarvan de nefaste impact op de moderne
samenlevingen werd aangetoond en geïllustreerd door vooraanstaande
maatschappijcritici zoals Herbert Marcuse, Ivan Illich en Daniel
Boorstin, bijzonder groteske vormen is gaan aannemen sinds de opkomst
van de hightech met haar computers, smartphones, chips en nog veel
andere dergelijke bazaar.
Zo bijvoorbeeld. Wanneer
amper twee generaties geleden de school diende verwittigd te worden
dat een kind ziek was en afwezig zou zijn, volstond het voor een
ouder om dit mondeling mede te delen aan de directie. Echter, sinds
de auto de afstand van thuis naar de school heeft verveelvoudigd,
moest er getelefoneerd worden en sinds de computer met zijn ontelbare
apps de markt heeft veroverd tot groot jolijt van een handvol
miljardairs, dient door de ouder een speciaal computerprogramma te
worden aangeschaft, geïnstalleerd en in gestolen uurtjes ook nog
eens ingestudeerd, teneinde de afwezigheid van het kind aan de
schooldirectie te kunnen melden want dat handvol miljardairs
heeft ervoor gezorgd dat alle communicatie verloopt via hun kaduke
kanalen die alle menselijke omgang muilkorven of integraal verbannen.
Hiervoor zijn uiteraard
nodig, naast de aanschaf van al die peperdure prutsen die om de
haverklap gehackt worden of defect geraken: een aanzienlijke
investering van tijd en energie die roofbouw plegen op de slaap, om
maar te zwijgen over de resem aan problemen die opduiken in de marge
van die totaal zinloze beslommeringen in het tijdperk van de haast
met in zijn zog de navenante letale gezondheidsproblemen en de
afschuwelijke kwalen die het zenuwstelsel ondermijnen, het geheugen,
de mimiek, de fijne motoriek van de handbewegingen en de rest van
het bewegingsapparaat alsook alle zintuigen, inherent aan de
gedwongen onderwerping aan pc, smartphone, batterijen, stralingen,
kortom: de ganse lelijke en gevaarlijke infrastructuur welke het
mensdom van de toekomst degradeert tot instrument van de giga-vampier
die luistert naar de naam van Moloch.
Is het dan geen ten
hemel schreiend onrecht wanneer 'opvoeders', 'leraren' of hoe zij
zich ook noemen, de lui die door de staat worden betaald om kinderen
groot te brengen, hen daarentegen dag na dag de leugen op de mouw
trachten te spelden dat zij zich ondergeschikt horen te maken aan het
'kristallen paleis', zoals de ziener Fjodor Dostojevski ruim
anderhalve eeuw geleden de dystopie genoemd heeft die nu opgang
maakt, de wereld rond, ter ere van de mammon, en die uiteraard
uitmondt in een gruwelijke oorlog welke wel eens de allerlaatste zou
kunnen wezen?
(J.B., 25 mei 2023)
14-05-2023
Waar is de meikever gebleven?
Waar
is de meikever gebleven?
De meikever werd
lange tijd met alle mogelijke middelen bestreden door de mens, maar
omdat de larve ondergronds leeft, was deze lastig te doden. Toen in
de twintigste eeuw insecticiden
op grote schaal werden ingezet was het snel gedaan met de meikever.
Tegenwoordig is de kever veel zeldzamer en in
sommige streken is de soort volledig uitgeroeid. (Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meikever#Bestrijding_door_de_mens
)
09-05-2023
Nosferatu
Nosferatu
Nosferatu (video)
Een korte meditatie bij 'Nosferatu' van Werner Herzog e.a.
Dat komt ervan als men kinderen aan de macht brengt: zij trekken veel stemmen maar missen de ervaring broodnodig om voor alle mensen zorg te kunnen dragen: niet alleen voor hen die zelf wel hun plan kunnen trekken maar vooreerst voor wie uitgerangeerd worden omwille van gebrekkigheden die zij niet in de hand hebben. Connor Rousseau is (vooralsnog) jong, hij oogt fris, is fit, komt uit een stabiel midden van grootverdieners, kreeg een opleiding om u tegen te zeggen; hij is alles behalve behoeftig, eenzaam, tandeloos, verstoten, ondervoed, ziek, onverzorgd, schuldenaar, opgeslorpt door de zorg voor familieleden met terminale kankers, slachtoffer van een crimineel milieu, zwaarlijvig, genetisch benadeeld, bedreigd, onevenwichtig. En het is maar goed ook dat hij dat allemaal niet is want dat zou hem niet van pas komen in zijn toch maar veeleisend en verantwoordelijk beroep. Maar wat hem ook van pas zou komen en wat hij kennelijk mist, is die ervaring die hem moet leren dat mensen meestal niet te kiezen hebben over hun lot: net zomin als hij prat kan gaan over het zijne, moet hij daarvoor dan ook niemand verantwoordelijk houden.
Andermaal, een politicus hoeft geen zorg te dragen voor wie dat wel voor zichzelf kunnen doen: een maatschappelijke orde ontstaan vanuit humaniteit dient weerwerk te bieden aan het recht van de sterkste, aan de wet van de jungle, aan de wetteloosheid en aan het brute geweld waarbij de zwakkeren het onderspit delven en uiteindelijk worden uitgeroeid. Een politicus is er om de sterksten te verplichten om de zorg op zich te nemen voor de zwaksten waar zij dat niet uit eigen beweging doen. Zo niet gedraagt hij zich zoals die achterlijke moordenaar die Adolf Hitler heette en die geloofde dat hij de natuur een handje moest gaan helpen.
Werkvoorziening is een plicht van de overheid en in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens wordt niet gezegd dat elke mens de plicht heeft om te werken want werk is in de eerste plaats een recht. Indien het handvest de Universele Verklaring van de Plichten van de Mens zou heten, dan zou daarin gezegd worden dat elke mens de plicht heeft om ook anderen mee te laten werken, ook en vooral als hun natuurlijk lot hen in de steek liet.
Bovendien staat in de mensenrechtenverklaring dat elke mens het recht heeft op passend werk en dat wil zeggen dat men niet willekeurig iedereen tot om het even welke activiteit mag kunnen verplichten op straffe van verbanning uit de maatschappij. Uiteraard is de dreiging dat dit alsnog gebeurt, en dat dus bekwame mensen niet aan een job geraken, het broertje van een ander euvel, met name dit waarbij onbekwame lui door vriendjespolitiek belanden in posities die zij helemaal niet aankunnen.
(J.B., 2 mei 2023)
Fascisme
Fascisme
Wie op macht azen proberen de massa te verleiden door iedereen naar de mond te praten en geen weldenkend mens zal ontkennen dat dit ongetwijfeld het geval is in wat men een democratie noemt.
Eenmaal de stemmen van de meerderheid werden binnengerijfd, gaan wie in het zadel zitten van start met de tweede fase die erin bestaat de massa voor de bevrediging van allerlei behoeften van zich afhankelijk te maken.
Daartoe wordt vandaag nog meer dan ooit het gigantische instrument van de technologie aangewend. Iedereen rijdt auto en de auto schept meer afstanden dan hij kan overbruggen. Niemand kan nog zonder elektriciteit en de elektriciteit maakt zichzelf van langs om meer onmisbaar.De verwarming van onze huizen wordt afhankelijk van de gasdistributie en ook communiceren kan men bijna enkel nog via de netwerken die door de machthebbers worden beheerd.
Opvoeding, ziekenzorg, verzekeringswezen, voedseldistributie en ga zo maar door: het lijken best bijzonder efficiënte instrumenten die het leven van elkeen makkelijk en draaglijk maken en die de vooruitgang dienen.
Maar de 'eigenaars' van deze netwerken verbergen zich steeds vaker, worden steeds meer onbereikbaar en vormen ook een alsmaar beperkter clubje.
Verbijsterend genoeg ontplooit de methode van dat clubje zich voor ieders ogen geleidelijk maar onafwendbaar in de richting van misbruik van vertrouwen.
Immers, slapen wij op twee oren inzake de voorziening door al die netwerken in onze fundamentele en ook secundaire behoeften, dan blijkt dat geheel onterecht op het ogenblik dat wij ontdekken dat deze voorzieningen en netwerken niet onze eigen instrumenten zijn - dat lijkt alleen maar zo. In wezen zijn zij instrumenten in handen van een bende onbekenden die ze alras gaan gebruiken als middelen om de massa te chanteren, om uiteindelijk ook van de mensen een gewillig instrument te maken, een volstrekt onzelfstandig geworden en derhalve gehoorzaam leger dat streng bestraft zal worden als het niet blindelings de bevelen uitvoert van feitelijke bewindvoerders die deze massa nooit te zien krijgt.
De vervreemding is dan inderdaad totaal. De mens is weg. Er zijn alleen nog bange individuen die hun problemen enkel nog opgelost kunnen zien door exact uit te voeren wat hen wordt voorgezegd. Doen zij dat niet, dan volgen stokslagen onder een of andere vorm en dat is de betekenis van het Latijnse fasces, waarvan de term fascisme werd afgeleid.
'Onvrede' is een veel te zachte term om uit te drukken wat die toestand van aliënatie uiteindelijk teweeg brengt. Het is een feit dat hieruit onvermijdelijk een soort van 'tegenmassa' gaat ontstaan: een massa die helemaal geen gehoorzaamheid meer biedt aan wet en aan gezag. Zij verzamelt, illegaal, provocatief (want op militair domein) en onstuitbaar want de handhavers van het gezag kunnen dan alleen nog verklaren dat zij 'beslist hebben' om het ding te laten uitdoven.
Ontbreken nog: een micro en een toespraak. En daar zijn ze dan, de volwassen kweekvijvers van extreemrechts en de voedingsbodem van de nieuwe Hitlers. Op vele plekken zijn ze er al, het zijn ware vampieren, de begraafplaatsen van hun slachtoffers worden alsmaar uitgestrekter. De 'tegenmassa' verschilt slechts hierin van de massa dat zij volstrekt ongehoorzaam is aan de oude leiders doch volstrekt gehoorzaam aan de nieuwe. En de nieuwe leiders verschillen slechts hierin van de huidige malafide potentaten dat zij niet langer een masker dragen.
(J.B., 30 april 2023)
Philip Glass, Concerto voor Viool en Orkest nr. 2
Philip Glass, Concerto voor Viool en Orkest nr. 2
24-04-2023
Niet het complotdenken is het probleem maar de complotcultuur
Niet
het complotdenken is het probleem maar de complotcultuur
Intussen
enkele decennia geleden op een lerarenvergadering in een middelbare
school. Bij de aanvang van de conferentie waarschuwt de voorzitter
dat de vergadering geheim is: niets van wat daar besproken wordt, mag
bekend worden aan de buitenwereld. Buis zeker niemand van de
leerlingen, zo spoort hij het lerarenkorps aan, want de
leerlingen kiezen sowieso de school waar zij met de minste moeite het
getuigschrift halen. Voor de slechte verstaander voegt hij daar
aan toe: Denk eraan: elke leerling is anderhalf lesuur waard.
En de betekenis van dit gedoe is niet gering. Scholen dienen voortaan
leerlingen te strikken met gemak als lokaas want zij blijken er niet
langer te zijn omwille van de leerlingen maar omwille van een bemanning
die zich van een inkomen wil verzekeren ten koste van de
leerlingen en vanhet onderwijs als zodanig. Cliëntelisme en
middel-doelomkering: het algemeen goed - onderwijs - is nog slechts
een voorwendsel; het
eigenlijke doel is particulier profijt ten koste van het
onderwijs. Het algemeen belang wordt opgeofferd aan het
particulier profijt. Het welslagen van de criminele
middeldoelomkering wordt verzekerd door een stok achter de deur die
bestaat in het feitelijke ontslag van wie het wagen om de
samenzwering aan het licht te brengen. Die 'verraders' kunnen wegens
de voor insiders aperte omerta immers moeiteloos worden afgeschilderd
als nitwits die het bestaan van de zwaartekracht ontkennen en die
derhalve het onderwijs in diskrediet brengen. Machtsmisbruik in alle
vormen is van alle tijden. Ons kent ons, in het onderwijs, in de
ziekenzorg, in de politiek en noem maar op.
Op 10
februari 1978 wordt in Wetteren ene zuster Godfrieda opgepakt: zij
blijkt een twintigtal van haar bejaarde patiënten met
insulinespuiten te hebben omgebracht. Op de daarop volgende OCMW-raad
roept de secretaris uit: Welk kieken heeft dat hier aan de grote
klok gehangen? Alleen met een inderhaast georganiseerde
persconferentie kon het voor de bekendmaking verantwoordelijke
drietal zich ternauwernood nog redden van de beschuldiging
complotdenkers te zijn of van een lynchpartij - op drie man kwam het
nu ook niet meer aan. Zijn de complotdenkers het kwaad of is het de
complotcultuur? Als er geen complotdenkers waren, dan hadden we ze
moeten uitvinden, zo merkte iemand op naar aanleiding van de
samenzweringen rond corona.
Het gebruik
van hormonen in de veevoeding is in België wettelijk verboden maar
het is een door de magistrale omvang van de koeien in de wei publiek
gemaakt geheim dat de hormonenhandel bloeit en dit dankzij een
samenzwering onder handelaars. Op 20 februari 1995 wordt
veeartskeurder Karel Van Noppen die gewetensvol zijn plicht vervult,
in Wechelderzande doodgeschoten door de hormonenmaffia die rijkdommen
vergaart ten koste van de volksgezondheid. De aanhoudende magistrale
omvang van de koeien in de wei verraadt het ongestoorde voortbestaan
van de betrokken complotten en boven de hoofden van alle
veearts-keurders bengelt het zwaard van Damocles.
De
racistische moord op Sanda Dia wordt afgedaan als een uit de hand
gelopen studentengrap, de daders komen er van af met een blaam en als
het toch tot een proces komt, krijgen zij maandenlang de tijd om alle
sporen die konden wijzen op moord en op racisme uit te wissen. De
elites van dit land, gewapend met de duurste advocaten, staan niet
toe dat hun kroost gestraft wordt en justitie schikt zich braaf naar
deze eis.
De
leden van de federale maar ook die van de regionale regeringen hebben
zichzelf voorzien van extra bonussen bovenop de riante pensioenen
waarop zij zichzelf hebben bedacht, waarna zij zich van krommenaas
gebaren en liegen tegen de sterren op. Bij de leden van het Europese
parlement vindt men op de keukentafels pakken smeergeld van dezelfde
Saoedi's die op 2 oktober 2018 hun journalist
Jamal Khashoggi op de ambassade in Istanboel
waar hij papieren haalde voor zijn huwelijk, prompt het eeuwige
zwijgen oplegden. Het lijk, de enig resterende getuige, werd in
stukjes gehakt en opgelost in een bijtend zuur, waarna de toenmalige
Amerikaanse president Donald Trump alle mogelijke kritiek op de wrede
moordpartij verbood om de handelsbetrekkingen met de rijke Arabieren
niet in het gedrang te brengen. Zoals de Belgische regering met
medewerking van de CIA drieënzestig jaar geleden ook Patrice Lumumba
vermoordde om middels stroman en kleptomaan Mobutu en diens opvolgers
met de westerse plunderingen van de Congo en het ganse Afrikaanse
continent lustig door te kunnen gaan. Handjes kappen, handjes
kappen, de Congo is van ons, zo zongen ook de moordenaars van
Sanda Dia. By the
way: ter
gelegenheid van tweehonderd jaar België zal tegen 2030 het Jubelpark
met zijn 'bogen van de afgehakte handen' die in 1930 als een triomf
over de Congo werden opgericht, 'worden opgewaardeerd' wat dat ook
moge betekenen, de tien miljoen Congolezen indachtig die het
koloniaal verleden niet hebben overleefd.
De
voorzitster van de vergadering van de Europese Unie wist prompt al
haar sms-jes te wissen om de bewijzen ongedaan te maken van de
afspraken die zij maakte met de CEO van farmareus Pfizer in verband
met de levering van een paar miljard spuiten met 'vaccins' tegen een
als een pandemie voorgestelde griep die het bedrijf zegende met een
verzekerde gigantische winst waaraan alle samenzweerders deelhebben
ten koste van de wereldgezondheid. Het is nog niet erg genoeg dat de
lucratieve productie van vergiften allerhande garandeert dat straks
het leeuwendeel van onze kinderen zal verslonden worden door steeds
wredere kankers.
Mensen
met een hart voor medemensen wijzen op de aan de gang zijnde
samenzwering maar worden uitgerekend door de propagandisten van de
open debatcultuur met hun grote mond, de mond gesnoerd, beboet, elk
forum ontzegd, uit hun ambt ontzet, hun werk ontnomen en hun boeken
geboycot. Op het internet worden hun kritische geschriften door
Microsoft itself, dat er overigens ook in de EU middels haar corrupte
politici een wet van maakt, gelabeld als 'tijdelijk ontoegankelijk'.
Op de libricide volgt de genocide, aldus de dichter Heinrich Heine
exact tweehonderd jaar geleden. De baas van Microsoft is tevens de
grote man van de 'vaccins' wereldwijd waarover kwatongen beweren dat
zij moorden. Een besloten clubje hogepriesters van Mammon en Moloch
heerst over de wereldeconomie, over ziekte en gezondheid, over leven
en dood, over vrede en oorlog. Want zijn ziektes dan rendabel, de
dood is dat nog meer, niets immers brengt zoveel op als wapenhandel
en de massamoord beperkt zich niet langer tot foetussen, ouderlingen
en invaliden nu de jeugd zelf, de toekomst van de mensheid, naar het
front gelokt zal worden met de ongevraagde dagelijkse portie
oorlogspropaganda op de iPhone. Met grof geld opgefokte en wegens
aperte en door ons betaalde leugens onuitstaanbare praatbarakken
blijken alle media te bezetten. De Britse vorst die het duivelse
clubje voorzit en die onlangs nog een man in de gevangenis liet
werpen omdat die op straat uitschreeuwde dat Engeland zich vetmest
met het bloed van slaven, kreeg godbetert afgelopen week nog uit de
handen van een miljonair die paus is en die zichzelf genoemd heeft
naar de arme heilige Franciscus, een relikwie cadeau afkomstig van de
schandpaal waaraan de Redder van de mensheid werd genageld!
Uiteraard,
niet het complotdenken is het probleem.
(J.B.,
24 april 2023)
19-04-2023
Het lezen waard: www.dewereldmorgen.be: wat-de-dood-van-sanda-dia-ons-leert-over-de-zelfverklaarde-elite-in-vlaanderen/
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: