Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
17-04-2023
Chomsky 14 april 2023
Chomsky 14 april 2023
Samenzweringen: en gewetenloosheid: schering en inslag
Samenzweringen en gewetenloosheid: schering en inslag
14-04-2023
Noam Chomsky over de grootste misdaad van de vorige eeuw
nc
08-04-2023
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 8. Het geloof dat bergen kan verzetten
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
8.
Het geloof dat bergen kan verzetten
Terwijl
de Heiland rondwaart in de hel om daar de ontelbare zielen die
ongedoopt moesten blijven omdat zij leefden in het tijdperk
voorafgaande aan het begin van onze jaartelling, uit het
voorgeborchte te bevrijden, lazen wij het vijfde hoofdstuk uit het
boek Signalen uit een verzwegen wereld het Mysterie en de
ontstolen dimensie waarin Ludo Noens vertelt over het
Bindelof-experiment met zwevende tafels en klopgeesten,
gedachtenfotografie en het vastleggen op film van de opgeroepen geest
van dokter Bindelof die dan de participanten aan de proef behandelde
met heilzame massage. Sommigen schrijven de verschijnselen toe aan
groepsprojectie, anderen blijven steevast geloven dat er meer aan de
hand is. Ook het Philip-experiment komt ter sprake, het verhaal The
White People van Arthur Machen, het geschrift Qui Sait van
Guy de Maupassant en de magiër Aleister Crowley. In The psychic
Life of Jesus bespreekt Maurice Elliot de mirakels uit het
evangelie en hij merkt op dat het Griekse 'pistis' wijst op een
actief geloof dat dwingt en dat, naar de woorden van de Heiland,
bergen kan verzetten. Want telkenmale valt de nadruk op de eis van
een gepaste ingesteldheid bij de deelnemers aan de scéances - met
andere woorden: zonder geloof worden geen bergen verzet of blijven
zij obstakels.
En
kijk nu wie van de nieuwe paragraaf handig gebruik maakt om zich
tussen de regels van onze tekst te komen wringen: Omsk Van
Togenbirger!
OVT:
Zeg dat wel! En ik heb u een verrassing mee!
Een
verrassing!?
OVT:
Had gij mij niet de vraag gesteld hoe wij de zaken moeten zien welke
besproken worden in het boek van Ludo Noens? Wel, ik heb de auteur
zelf aangeschreven!
Fantastisch! En? Heb je ook antwoord gekregen?
OVT:
Reken maar!
En?
OVT:
Ging het niet over de essentie van de dingen, mijn beste?
Ja,
dat was inderdaad ons probleem. En hoe moeten we dat nu zien?
OVT:
Zoals te verwachten komt het antwoord van de auteur voor een groot
stuk overeen met dat van Immanuel Kant uit Koningsbergen van wie wij
volgend jaar de driehonderdste verjaardag vieren.
Ja?
OVT:
Kant zegt dat wij het ding op zich niet kunnen kennen en ook Noens
noemt het ding op zich een mysterie en hij voegt er aan toe dat hij
daar ook vrede mee neemt.
Dan
blijven we met een raadsel zitten?
OVT:
Het is geen raadsel, mijn beste: een raadsel is oplosbaar en als het
opgelost wordt, is het ook verdwenen. Maar dit is een mysterie. Een
mysterie is niet oplosbaar, het blijft voor eeuwig een mysterie, het
verdwijnt nooit. Men zou daarom zelfs kunnen zeggen dat een mysterie
onsterfelijk is.
Maar...
OVT:
Het ding op zich is een mysterie en een mysterie is onsterfelijk...
derhalve is het ding op zich onsterfelijk!
Dat
is wel heel kort door de bocht, zo lijkt het mij.
OVT:
Dat denk je maar!
Hoezo!?
OVT:
Neem nu het paasei, morgen vallen er paaseieren te rapen...
Ja?
OVT:
In dit tijdperk van ongeloof en van misplaatst geloof in de macht van
de wetenschap, zeg maar in de almacht van de mens, in de
goddelijkheid van de mens, zijn de paaseieren van chocola.
En
wat heeft dat met wetenschap te maken?
OVT:
Ik viseer de wetenschap niet, mijn beste: ik heb wel vragen bij het
geloof van sommigen in de almacht van de wetenschap.
Oké...
OVT:
De eieren zijn van chocola, nietwaar? Ze worden als maakbaar
beschouwd. De eieren, de levenskiemen, het geheim van het leven: het
wordt gefabriceerd, mijn beste, en wel van chocola, van oppep-suiker,
om de instemming van de snoepers te bekomen met de verborgen
boodschap dat het leven maakbaar is, te ontleden in fragmenten en dan
weer samen te stellen, beheersbaar, te overheersen door de mens, de
nieuwe god, en door de goden te verslinden ook, zoals dat gebeurde in
de mythen van de Oude Grieken.
Ik
kan u niet goed volgen...
OVT:
Paaseieren horen échte eieren te zijn, mijn beste, zij horen niet te
worden opgegeten. Wij dienen het voorbeeld te volgen van de vogelen
des hemels: leggen die eieren om die dan op te eten?
Wat
bedoel je?
OVT:
Wel, wat ik zeg! Alleen mensen eten hun eigen kinderen op. Wat zeg
ik? Alleen mensen die zich goden wanen doen dat!
Ik
begrijp er niets van.
OVT:
De mens wordt geconsumeerd, zeker nu het hier weer oorlog wordt, de
oorlog hongert naar kanonnenvoer. En de oorlog is het verlengstuk van
de economie: in de economie worden de mensen geofferd aan de mammon,
de mens staat in dienst van het geld in plaats van andersom. Alleen
mensen die zich goden wanen verslinden hun eigen nazaten en bezegelen
aldus hun sterfelijkheid. Eieren symboliseren de onsterfelijkheid,
zij horen daarom niet van chocola te zijn, wij moesten onze kinderen
leren om échte eieren te verzamelen met Pasen, en die dan uit te
laten broeden met veel zorg, zodat zij kunnen getuigen hoe uit het ei
een vogel opstaat die ten hemel klimt en zingt: hij hoeft zelfs geen
bergen te verzetten, hij vliegt er over heen! En op zijn beurt legt
hij weer eieren, telkenjare opnieuw, in de lente, met Pasen.
Zolang
de aarde niet verwoest werd...
OVT:
Precies daarom.
Volkomen
spoorloos is Van Togenbirger plots verdwenen. Hij is te rade gegaan
bij de auteur van het besproken boek dat nu voor ons ligt en dat
uitnodigt om in zijn sporen te gaan lopen. We staan in feite oog in
oog met een hedendaagse Odysseus wiens mentale omzwerving van
inmiddels zowat driekwart eeuw hem geen windeieren heeft gelegd omdat
ook de verboden paden werden verkend welke naar de ontstolen dimensie
leiden - een reis doorheen de wereld van de geest door een
stoutmoedig vorser, heden uitgekristalliseerd als een geüpdate
Ilias. In wat nog volgt, blijkt elke bladzij - een kleine driehonderd
in totaal - een welhaast eigenzinnig paasei dat na bestudering zijn
geheim prijsgeeft in de vorm van telkens weer een nieuwe mysterieuze
vogelsoort. Het monster van Lochness, de Tibetanen, het heilige van
Rudolf Otto, John Lennon, het mysterie van de tijd, het
Nibelungenlied, de Heilige Graal en nog tientallen andere
verschijnselen die wij nooit zullen doorgronden, verklappen dat de
wereld niet datgene is waarvoor wij hem houden, want wij denken
alleen wat ons werd verteld en wat wij ons dan eigen maakten. Wij
moeten dwars door de waas van de tijds- en cultuurgebonden verhalen
heen waarin ons bestaan werd ingesponnen, naar de diepere lagen omdat
de dingen aan de oppervlakte slechts symbolen zijn en dat zijn
allerminst dingen op zichzelf, het zijn louter tekens en tekens zijn
wegwijzers, zij wijzen weg van zichzelf naar elders, naar verder.
Het
paasei dient heus niet te worden geconsumeerd, het consumentendom
heeft ons alleen geleerd om te verslinden maar dat doen hier zelfs de
dieren niet, die ons nu uitnodigen om hun voorbeeld te gaan volgen en
met zorg aan het broeden te gaan en als de vogel uit het ei komt,
moeten wij die voederen met al het verteerbare dat wij in de wereld
kunnen vinden, totdat hij krachtig genoeg is om zijn vleugels uit te
slaan en de obstakels van de hoogste bergen te verschalken middels de
lichte vlucht in de lucht, die daarom sinds oudsher pneuma wordt
genoemd, wat betekent: adem die het leven schenkt en tegelijk
ook: woord, geest en ziel.
Signalen
uit een verzwegen wereld het Mysterie en de ontstolen dimensie
van Ludo Noens is een uitermate rijk gedocumenteerd werk met ruim
twintig bladzijden aan verwijzingen met betrekking tot alle takken
van de wetenschappen en de kunsten - met inbegrip van de
verdonkeremaande, getaboeëerde en verboden feiten en geschriften die
niet passen in het kader van wat heden opgang maakt maar morgen
alras is vergeten. Een werk om te lezen maar ook om te herlezen, om
uit te diepen en verder te bespreken omdat de dimensie waarvan de
auteur ons op het spoor brengt, niemand minder dan de godheid zelf
bergt, terwijl in dit woeste tijdperk dat is uitgemond in wrede
oorlogen, alleen een god ons nog kan redden.
(J.B.,
Stille Zaterdag 2023)
1
Ludo Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
06-04-2023
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 7. Omsk Van Togenbirger over kwanta
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
7.
Omsk Van Togenbirger over kwanta
-
Omsk Van Togenbirger, wij zitten momenteel middenin een boek van Ludo
Noens, een heel bijzonder boek, zo komt het ons voor, zoals er de
jongste tijd wel meer geschreven worden maar nog anders. Het gaat
over onverklaarbare fenomenen maar het gaat ook over filosofie en
over ernstige levensvragen. Mogen wij u daar omtrent eens
interpelleren? Hebt gij enkele minuten tijd voor ons?
-
Omsk Van Togenbirger (OVT): Wij lopen elkaar altijd op deze parking
bij de supermarkt tegen het lijf... maar goed, waar komen mensen
elkaar anders nog eens tegen: wij moeten alleen nog naar buiten om
eten te halen, dat is vooralsnog niet digitaal beschikbaar, al de
rest wel, zo lijkt het toch...
-
Wel, uiteraard staat ook het antwoord op onze prangende vragen niet
online...
OVT:
Kennelijk niet. Maar wat precies wilt gij dan weten? Ik heb gehoord
over het boek van Noens, een collega van mij breekt zich daar het
hoofd over, zo heeft hij me verteld: het zou in de lijn liggen van...
inderdaad een groot aantal werken die de zogenaamde kwantummechanica
wel lijken te gebruiken om daarmee het bestaan van God te bewijzen of
het leven na de dood, iets in die zin... Maar ik heb het niet
gelezen... Ik veronderstel dat gij wilt weten of die link met de
kwantumgeleerdheid van honderd jaar geleden terecht is, nietwaar? Die
atoomgeleerden die daar beginnen te dichten en aan mystiek gaan doen,
nietwaar? Ja, ik kan nu niet direct op hun namen komen, de oude dag
speelt ook mij parten, ziet ge, maar zij zouden beweren, als ik mij
niet vergis, en met veel meer en ook met veel grotere woorden
uiteraard, dat nu ook de natuurvorsers een godsbewijs gevonden
hebben, is het dat waarover gij iets wilt vragen? Een wiskundig
bewijs van het bestaan van god, als het ware? Zij zien, naar men
althans toch zegt, dat hun ingewikkelde wiskundige formules in feite
precies hetzelfde uitdrukken als datgene wat reeds duizenden jaren
geleden werd gezegd, maar dan in wat andere bewoordingen, in oude
religieuze geschriften bij uiteenlopende volkeren overal ter wereld,
is het dat?
-
Dat is het ongeveer, ja.
-
OVT: Tja, het is allemaal niet te verwonderen natuurlijk, de mensen
zijn de dystopie in het zog van dat wereldwijde bedrog rond corona
een beetje beu, en ook het gezanik van statistici, politici en nog
andere soorten van fabuleerders... als dat woord überhaupt
bestaat... Neen, het is niet meer dan normaal dat men nu ineens terug
wil grijpen naar het onwetenschappelijke en naar het mysterie, zoals
men dat zegt en ge zult zien dat ook de religies daar alras garen
gaan bij spinnen - een goede zaak is dat toch niet maar het is te
verklaren, inderdaad...
-
Is het terecht wanneer gezegd wordt of geschreven dat de fysica van
de kleinste deeltjes de waarheid van de oudste wijsheden bevestigt?
-
OVT: Wel, de geleerden over wie gij het hebt, zoeken naar de grond
van de werkelijkheid, en zij zijn vaker gebeten door de microbe
van het microreductionisme, zoals ge weet... zij beschouwen alle
dingen als samengesteld uit eenvoudigere dingen, en die uit nog
eenvoudigere dingen, en uiteindelijk zou men dan moeten belanden bij
de meest simpele dingen... Vroeger sprak men over niet meer deelbare
stukjes of atomen, maar die hebben ze al helemaal uit elkaar gehaald,
zeggen ze, en nu hebben ze de mond vol over kwanta, kleine pakketjes,
ik weet ook niet wat ze precies bedoelen en ik denk dat ze het zelf
niet weten.
-
Weten ze het zelf niet?
OVT:
Wel, zoals Kant al zei: Das Ding an sich ist ein Unbekanntes.
Wij weten dat wij in feite onwetend zijn omtrent bijvoorbeeld het
atoom als zodanig. Het atoom kan men nooit zien. Aan de hand van de
eigenschappen van de stof in kwestie, bijvoorbeeld ijzer, maken wij
een hypothetische constructie van het atoom, bijvoorbeeld het
ijzeratoom. Een model dat in staat is om de verschijnselen die we wél
kunnen waarnemen, te verklaren, bijvoorbeeld de hardheid van ijzer.
Maar duiken er nieuwe verschijnselen op, dan moet het model uiteraard
aangepast worden. En een definitief model zal er nooit zijn, de
aanpassingen zullen blijven duren en dat weten wij wel zeker, alleen
al omdat zich onophoudelijk nieuwe verschijnselen voordoen, en dit
alleen al door het voortschrijden van de tijd, begrijpt gij? En het
gaat niet om details of om kleinigheden, zoals bij het aanscherpen
van een of ander wereldrecord in de atletiek: de herzieningen kunnen
bijzonder drastisch zijn.
-
Dat snap ik toch niet zo goed...
OVT:
Men kan het vergelijken met het beeld dat men zich vormt over iemand
over wie men hoort praten zonder dat men de persoon in kwestie ooit
ontmoet heeft. Er wordt gezegd dat het een vriendelijke verschijning
is, tamelijk klein van gestalte, goed gekend in de buurt, zwartharig.
Men vormt zich een beeld van een klein en nog jong persoon en men
gelooft een relatief goed beeld te hebben van de man of vrouw in
kwestie, totdat men bijvoorbeeld verneemt dat gaat om een kater of
een hondje. Of een mythologische figuur, een personage uit een roman
of iemand die opdook in een droom. En in dat geval is die figuur
vanzelfsprekend niets anders dan haar beschrijving. Maar misschien is
dat in alle gevallen wel zo.
-
Denkt gij dat echt?
OVT:
Wel, ook als men iemand in levenden lijve heeft ontmoet, zoals men
dat zegt, moet men het doen met een verschijning en met dingen die al
dan niet worden gezegd, gehoord, getoond, gezien... Ik kan zelfs niet
zeggen dat ik mijn eigen vrouw ken, als ge begrijpt wat ik bedoel?
-
Inderdaad, ik begrijp het: tot de kern van de zaak kan men niet
doordringen...
-
OVT: Misschien is er geen kern!
Tja...
-
OVT: Ik ben geen atoomgeleerde, mijn beste, en bovendien heb ik uw
boek van Ludo Noens nog niet gelezen, mijn ogen zijn overigens,
driewerf helaas, veel te slecht geworden om nog lang te kunnen lezen.
Maar het lijkt mij in elk geval toch zo te zijn dat men niet eeuwig
kan doorgaan met het in steeds kleinere stukjes kappen van de dingen.
-
En waarom niet?
-
OVT: Behalve dan omdat op den duur onze ogen niet goed genoeg meer
zien, heel eenvoudig omdat de werktuigen waarmee men kapt, eveneens
van stof zijn, ziet u? Men kan er geen abstractie van maken! Wil men
een stuk hout in stukken zagen, dan heeft men ijzer nodig, een
ijzerzaag bedoel ik. Wil men ijzer doorzagen dan behoeft men een nog
harder materiaal, zoals high
speed steel. Wil
men dat doorzagen dan heeft men weer een hardere materie nodig... Nu,
ik ben geen werktuigbouwkundigemaar
misschien mag ik wel veronderstellen dat er aan die reeks algauw een
einde komt, met andere woorden: dat men alras arriveert op een punt
waarop men het niet meer kleiner kan omdat de werktuigen om verder te
gaan, ontbreken. Want ook het zaagje moet steeds kleiner worden, ziet
u?
-
Nauwelijks...
-
OVT: Ik moet nu ervandoor, mijn beste. Ik zou zeggen: lees maar eerst
dat boek helemaal uit, misschien zien we elkaar nog achteraf. Tot
kijk!
-
Tot kijk, Omsk Van Togenbirger...
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
6 april 2023)
1
Ludo Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
05-04-2023
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 6. De geest achter het brein
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
6.
De geest achter het brein
In
zijn vierde hoofdstuk ontplooit Ludo Noens de thesis die suggereert
dat het stoffelijke brein allerminst de geest voorbrengt maar dat het
die daarentegen alleen maar kan remmen. Volgens ( ) Frederic
Myers ( ) 'filtreren' de fysieke hersenen een bovenzinnelijk
'Subliminaal Zelf' tot een ingedamd menselijk zelfbewustzijn, (dat)
zou overleven na de dood van het fysiek brein.2
Vergelijkbaar met het pre-existent 'transcendentaal subject'
van Carl Du Prel waarvan de wakende persoonlijkheid of
zelfbewustzijn slechts een pragmatisch fenomenologisch deel is (dat)
in de loop van de evolutie gradueel de sfeer van het empirisch
zelf van de mens zal naar binnen treden.3Het hiernamaals is het hier en nu, slechts op een andere wijze
ervaren.4
Pim Van Lommel: Hoe kan men zich helder bewust zijn van een
buitenlichamelijke toestand, met een volledig platte EEG dat op een
uitgeschakeld brein wijst?5
Nog straffer dan de bijnadoodervaringen is de participatie aan
doodsbedvisioenen door buitenstaanders. John Lorber (in het artikel:
Is Your Brain Really Necessary?) beschrijft een patiënt die
praktisch geen hersenen heeft maar wel een IQ van 126. Kort voor het
sterven is er bij 5 à 10 pct. van de Alzheimerpatiënten maar ook
bij mensen met andere vormen van dementie zgn. 'terminale luciditeit'
(overigens reeds opgemerkt door Hippocrates, Plutarchus, Cicero
en Galenus6
als een intacte ziel achter een stervend brein7).
Sommigen zeggen de indruk te hebben dat de geest ook achter het
brein schuilt en erdoor wordt beperkt.8
Over een 26-jarige patiënte die op 1 maart 1922 in Schwalmstadt
stierf, schreef haar verzorger, Friedrich Happich: Käthe, die
nooit een woord had gesproken en van geboorte af mentaal invalide
was, zong doodsliederen voor zichzelf. ( ) Een half uur lang zong
zij. Haar gezicht, tot dan toe dwaas, was getransfigureerd en
gespiritualiseerd. Toen ging zij zachtjes heen.9
Gelijkaardig lijken de ogenblikkelijke genezingen in het Nieuwe
Testament. Men denke ook aan de gevallen waarbij een tengere
moeder ( ) een personenwagen optilde die haar kind dreigde te
verpletteren...10
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
5 april 2023)
1
Ludo Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
âWHO: 1 op de 6 mensen wereldwijd is onvruchtbaar"
Uit
het ochtendnieuws d.d. 4 april 2023:
WHO: 1 op de
6 mensen wereldwijd is onvruchtbaar
Wereldwijd is ongeveer één op
de zes mensen onvruchtbaar, zo blijkt uit een rapport van de
Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Het probleem doet zich overal in
ongeveer gelijke mate voor, ongeacht of een land rijk of arm is.
"Onvruchtbaarheid discrimineert niet", zegt WHO-topman
Adhanom Ghebreyesus.
IB
04-04-23, 03:20 Laatste update: 03:26 Bron: BELGA
Maar
uiteraard heeft dit helemaal niets te maken met
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 5. De stof als creatie van de geest
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
5.
De stof als creatie van de geest
Onze
werkelijkheid heeft een (inter)subjectief karakter, de dingen op zich
kennen wij niet (zegt Kant) maar met het uitsterven van alle
levende wezens blijft er mogelijk een primaire substantie achter ( )
een autonoom primair substraat (van de Britse empiristen) dat
doet denken aan bepaalde occulte ideeën.2
De realiteit (en ons lichaam) zijn samengesteld uit zeven alsmaar
subtiele wordende niveaus3
die tot elkaar niet kunnen doordringen - alleen 'helderzienden'
kunnen buiten het zintuiglijke treden. E.W. Berridge: Als een
mens iets verbeeldt, schept hij in feite een vorm op het astraal ( )
vlak, ( ) even werkelijk en objectief voor intelligente wezens op
dàt niveau (sic), als onze aardse omgeving voor ons is.4
Dion Fortune alsook W. Tenhaeff beweren zelfs dat met een krachtige
wil gedachten kunnen gematerialiseerd worden (bijvoorbeeld als
poltergeist).
Kwantumdeeltjes
bestaan niet op zichzelf, ze zijn er enkel in de mathematische taal,
als een waarschijnlijkheid (vergelijk met het hindoeistische begrip
'maya') en Max Planck verklaarde dat materie een afgeleide is van
bewustzijn. Mathematische vormen generen soms tegenstrijdigheden met
een correlaat in de stoffelijke wereld en zo kan bijvoorbeeld licht
geïnterpreteerd worden als deeltjes maar ook als golf want de
waarnemer bepaalt mee wat hij ziet. Arthur Koestler omschreef deze
'vaagheid' in 1972: massa bleek equivalent met energiepakketten, bij
Einstein worden massa, traagheid en zwaartekracht herleid tot
spanningen, krommingen en kronkels in de lege,
multidimensionale ruimte.5
De kwantumdeeltjes ('niet-dingen') zijn de culminatie van een
ontwikkeling die tegen het eind van de vorige eeuw begonnen is6
Selffulfilling prophecy? De kwantumdeeltjes bestonden kennelijk niet
voordat we ze observeerden. (Cf. het 'informatie-realisme' van Max
Tegmark). De stoffelijke wereld bestaat niet los van onze geest.
Wanneer paradigma's veranderen, aldus Kuhn, verandert de wereld zélf
samen met hen.7
Het plastische van de subatomaire dingen doet denken aan het
plastische van de astrale wereld. Dion Fortune: Krachtige
willen zijn in staat zelfstandige mentale vormen te scheppen, die
zelfs een stoffelijke vorm kunnen aannemen.8
Volgens
de rationalist zijn de duivel en de natuurgeesten, elfen en kabouters
van de middeleeuwers, projecties van bijgeloof maar hun bestaan wordt
door sommigen nog steeds verdedigd: zij zouden levende wezens uit de
astrale wereld zijn, wisselend van voorkomen: Hun astrale
constitutie is zo ontvankelijk dat zij de gedachten/emoties van hun
toevallige fysieke waarnemer weerkaatsen.9
De vraag luidt dan of de elf een loutere creatie van de verbeelding
is ofwel nog voor een stuk een zelfstandige maar door de verbeelding
te kneden entiteit. Noens: Omdat bij dit alles de elementaire
substantie op zichzelf van de Verlichtingsfilosofen zich hardnekkig
blijft opdringen, ben ik geneigd deze buiten ons cognitief bereik
vallende substantie te vereenzelvigen met de plastische,
fijnstoffelijke astrale wereld van de occultisten.10
Feiten en denkbeelden bevestigen elkaar wederzijds in theorie-geladen
observaties (zoals inzake de Ark van Noach op de berg Ararat of de
waarneming van UFO's) en magiërs kunnen de astrale lichamen
manipuleren. Niels Bohr zei al: Het zijn dingen die niet passen
in ons huidig realiteitsbeeld die ons (denken) in een nieuwe richting
zullen dwingen (...)11
Jules Vernes schreef: Al wat een mens zich in zijn verbeelding
kan voorstellen, kunnen andere mensen tot werkelijkheid maken.12
Pablo Picasso: Al wat een mens zich kan inbeelden, bestaat ook
echt.13
John Flanders (Jean Ray) geloofde dat de Oud-Griekse goden
begonnen uit te sterven toen de mensen aan hun bestaan gingen
twijfelen.14
En Sir James Barry (de auteur van Peter Pan): Every time
a child says 'I don't believe in fairies', there is a little fairy
somewhere that falls dow,n dead.15
(Wordt vervolgd)
(J.B.,
4 april 2023)
1
Ludo Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 4. Pseudowetenschap als bevrijdende poëzie
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
4.
Pseudowetenschap als bevrijdende poëzie
Is geloof in
pseudowetenschap een gevolg van ervaringen uit de kindertijd? Noens
verhaalt hoe hij als tiener in vervoering kwam door de boeken van de
wiskundige en skepticus (!) Martin Gardner en Erich von Däniken (met
hun stelling dat de menselijke beschaving een geschenk is van
buitenaardse kosmonauten) en hoe hij die vervoering herkende in het
numineuze (het mysterium tremendum et fascinans) zoals
beschreven in Het Heilige van de godsdienstwetenschapper
Rudolf Otto. Gelijkaardig is de uitwerking van het fantastisch
realisme of het magisch realisme.
Maar terwijl
pseudowetenschap verketterd wordt, wordt ook door geleerden geloof
gehecht aan bijvoorbeeld de goddelijke schepping zoals verhaald in de
Bijbel. Charlatans teren op de fundamentele eenzaamheid en het gevoel
van zinloosheid van de mens in een gerationaliseerde wereld maar ook
geleerden geraken vaker begeesterd door 'het mysterie'. Waar vandaan
de blijvende opwinding, de 'irrationele ijver', de haast
neurotische drang tot 'voortvertellen' (het Amerikaanse weekblad Time
gaf de nieuwe hype toen de naam Dänikitis)?2
als 'profeten' elkaar tegenspreken of als zij onmogelijke zaken
vertellen? Noens: Het komt mij voor dat een groot deel van de
bekoring van pseudowetenschappelijk leesvoer inderdaad ligt in zijn
'poëzie, in haar volledige en nu vergeten betekenis van het woord.'
Bij hiervoor ontvankelijke lieden maakt een dergelijke
poëtisch/fantastische inkijk op de realiteit een onderhuids wéten
wakker, los van opvoeding en geïnstitutionaliseerd onderwijs en over
filosofische en methodologische analyses heen, dat alles niet zo
exclusief hoeft te zijn zoals de consensus het van de daken roept.
Dat de basiswerkelijkheid ook op een volledig andere
of ruimere manier in
elkaar kan zitten en ervaren/beoordeeld kan worden dan de
uitsluitende rationele en logisch-mathematische unanimiteit het
vandaag ordonneert.3
William James noemt het
rationeel bewustzijn slechts één van de vele vormen van bewustzijn.
Ook Noens gelooft dat principieel iedereen intuïtief intieme kennis
kan krijgen over de plaats van de mens in deze wereld: het gaat om
universele mystieke ervaringen zoals bijvoorbeeld neergeschreven in
de Kaballa. Dat figuren zoals Daniel Dennett zelfs het bestaan van
bewustzijn loochenen kan slechts resulteren uit elitaire
bijziendheid als gevolg van psychosociale dwang, culturele fixaties
of het negeren van 'ongepaste' informatie.4
Onze maatschappelijke
realiteit is het bezinksel van eeuwenlange evolutie met ideeën
voortgesproten uit het brein van een beperkt aantal
individuen5
en volgens de psychohistorie zou hun psychoanalyse kunnen
verklaren waar hun revolutionaire ideeën dan vandaan komen - vaak
bleken zij neurotici. Noens: Is het vergezocht een lijn te
trekken van de neurotische Gelover die subliminaal aanvoelt dat niets
zo 'vast' is als het lijkt, naar de neurotische historische
vernieuwer die geniale intuïtieve (subliminale, transpersoonlijke?)
wenken weldoordacht in de praktijk bracht?6
Volgens Thomas Kuhn (The Structure of Scientific Revolutions,
1962) treedt een paradigmaverschuiving op onder dwang
van het uiteindelijk niet meer 'werken', bij onvoorziene anomalieën,
van de oude theorieën ( ).7
De pseudowetenschapper nu, die zich niet gebonden acht aan de
wetenschappelijke methode, zou dan vlotter zijn creatief wereldbeeld
vernieuwen naar eigen inzichten en hij tracht zijn
werkelijkheidsinterpretatie intersubjectief te maken.8
(Wordt vervolgd)
(J.B., 3 april 2023)
1
Ludo Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 3. De 'wetenschappelijke' wereld en de wereld van de 'fantasie'
Het Mysterie en de ontstolen dimensie -
3. De 'wetenschappelijke' wereld en de wereld van de 'fantasie'
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
3.
De 'wetenschappelijke' wereld en de wereld van de 'fantasie'
Materialisten beschouwen
de wereld als een objectieve, van de geest onafhankelijke realiteit:
alles is opgebouwd uit stof en het bewustzijn is een product van de
hersenwerking. Voor de zogenaamde Skeptici leven de zogenaamde
Gelovers grotendeels in een fantasiewereld, aldus de auteur:
de natuur volgt wetten die met de rede te begrijpen zijn. Gelovers
daarentegen willen helemaal geen logische verklaring maar zij zoeken
een transcendente, levende realiteit achter de
natuurverschijnselen waarbij zij ook de verbeelding en de intuïtie
laten spreken die door materialisten compleet genegeerd worden. Veel
gelovers volgen (...) het ontologisch idealisme: één allesomvattend
onstoffelijk Primordiaal Ervarend Bewustzijn of Subject als onderlaag
van de realiteit dat zich via het geïndividualiseerd 'stoffelijk'
brein in een driedimensionaal kader openbaart als ontelbare bewuste
menselijke/dierlijke subjecten.1
Het hemd (het bewustzijn) is nader dan de rok (wat in het bewustzijn
verschijnt) en de fysicus en Nobelprijswinnaar Erwin Schrödinger
verwijst hier naar de oude Veda's.2
Bijzonder verhelderend
klinkt de daaropvolgende zin: Het idee dat er buiten de
logisch-mathematische beschrijving/interpretatie van het autonoom
gedachte, zintuiglijk waarneembaar universum helemaal niets te vinden
is, oogt dan op een paradoxaal lijkende manier oppervlakkig of zelfs
dwaas.3
Tot groot ongenoegen van het sciëntisme beschouwt de
(postmodernistische) sociologie van de Wetenschappelijke Kennis
natuurwetenschappelijke feiten en de taal die ze beschrijft als
louter sociale constructies of surrogaat-realiteiten berustend op
cultureel/historisch gestuurde interpretaties. De pogingen om
'geloof' en rede te verzoenen worden door de sceptici niet ernstig
genomen maar zij lijken niet te beseffen dat hun geëmotioneerde
houding zelf irrationeel is. Het gaat hier in feite om een
krampachtig bezweren van een irrationele angst4:(de
skepticus) kan er gewoonweg 'niet tegen'5en hij heeft het inzake
parapsychologie over pseudowetenschap en doorgedraaide
romantiek die hand in hand gingen met fascisme en völkische
nazi-ideologie.6
Maar
Noens merkt fijntjes op dat de skepticus zedig zwijgt over de
lonende onderwerping van de Duitse academische gemeenschap van toen
aan het misdadig regime (veel bijval van universiteiten)7
Om het niet te hebben over de crimineel aangewende
spitstechnologie en de
wetenschappelijke experimenten ( ) in de
nazi-moordkampen8
In
weerwil van de vele skeptici hebben fysici zoals Gary Zukav en
Fritjof Capra de kwantumtheorie in verband gebracht met mystiek en
parapsychologie zoals ook de grondleggers van de kwantumtheorie (Max
Planck e.a.) die vooreerst de beperkingen van het fysicalistisch
denken aan het licht brachten.9
Noens
zelf spreekt het niet op die manier uit maar als we alle stukjes
naast elkaar leggen, dan blijken niet de 'believers' maar wel de
sciëntisten in een fantasiewereld te leven en bovendien in een
bijzonder gevaarlijke. Fysicus en astronoom Sir Arthur Eddington
wordt hier geciteerd: Wij hebben geleerd dat de
verkenning van de uiterlijke wereld met de natuurwetenschappelijke
methodes niet naar een concrete realiteit leidt, maar naar een
schaduwwereld van (mathematische) symbolen waar deze methodes niet
kunnen doordringen. Voelende dat er hierachter méér moet zitten,
keren wij terug naar ons punt van vertrek in het menselijk bewustzijn
- het centrum dat revelaties zou kunnen bieden die niet
geconditioneerd zijn door de wereld der symbolen.10
En verder: (...) Kortom, wij horen niet thuis in de
wereld die de wetenschap voor ons construeert. Wij staan er niet in;
wij staan er buiten.11
Waar vandaan dan het
feit van de radicaal verschillende perspectieven, zo vraagt Noens
zich vervolgens geheel onpartijdig af: Waarom manifesteren zich
bovendien aan de ene groep verschijnselen die voor de andere
onbestaand en onaanvaardbaar zijn?12
Waar vandaan die afkeer van de ene groep voor de andere?
De spirituele band
tussen mens en natuur werd verbroken sinds de Verlichting die het
vakjesdenken promoot, het reductionisme, dat de organische eenheid
uit het oog verliest en de sense of wonder.13
Bij het doorsnijden van
de twee hersenhelften (die met een dichte zenuwbundel verbonden
waren) lijken twéé individuen te ontstaan die echter onder zekere
omstandigheden weer als één individu blijven handelen. Neurobioloog
Roger Sperry: Op een bepaald punt beginnen de hogere
eigenschappen van het geheel (het bewustzijn) de leiding over te
nemen en het lot van zijn samenstellende delen te beheersen.14
De diversiteit van wereldbeelden wordt dan mogelijkerwijze verklaard
door neurologische reorganisatie ingevolge omgevingsfactoren (leren,
ervaren of gewenning) overeenkomstig de cognitieve
dissonantietheorie, wat zelfs bevestigd wordt door persoonlijke
ervaringen van betrokken wetenschapslui (in casu de wis- en
natuurkundige Bernard Carr).15
Verder kunnen (volgens
J.J. Oosten, verwijzend L. Wittgenstein) verschillende (subjectieve)
taalspelen even verschillende wereldbeelden uitlokken. Noens: Het
ligt voor de hand dat geen enkel taalspel op deze wijze effectief
naar een corresponderende finale werkelijkheid wijst. De praktische
waarde van ieder taalspel ligt in het feit dat het zin en orde in het
leven van diens hanteerder geeft. Het hypostaseren
en verabsoluteren van een taalspel geschiedt wanneer een groep HAAR
taalspel claimt als direct samenvallend met de absolute realiteit,
met uitsluiting van alle andere.16
Ook de wetenschappelijke
regel van algemeengeldendheid ingevolge intersubjectiviteit behoort
tot een taalspel dat niet alleenzaligmakend kan zijn: volgens J.J.
Oosten laten sciëntisten de wetenschappelijke methode op magische
wijze samenvallen met de cognitief onbereikbare realiteit op
zichzelf.17
Uiteraard zijn er
bedriegers die de spiritualiteit uitbaten maar ook exclusieve
rationaliteit laat de mens op zijn honger zitten. Het stemt tot
nadenken dat bij de eerste maanlanding op 20 juli 1969, de grootste
techno-wetenschappelijke onderneming uit de menselijke geschiedenis,
piloot Edwin 'Buzz' Aldrin een zilveren kelk met wijn en brood uit
zijn zak haalde om de H. Communie te vieren (maar dat werd buiten
beeld gehouden). De man in kwestie was overigens tegelijk diepgelovig
én vrijmetselaar.18
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 2. Inleiding (vervolg)
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 2. Inleiding (vervolg)
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
2.
Inleiding (vervolg)
In het cursiefje,
getiteld: Pif-paf-poef in Amerika2
waarschuwt de Vlaamse auteur Kris Vansteenbrugge voor de misvatting
als zouden massamoordenaars een bijzondere categorie van mensen
vormen waarmee jan met de pet helemaal geen uitstaans heeft. Het gaat
hem erom aan te tonen dat de gelegenheid de moordenaar schept (of
onmogelijk maakt): in een internaat bereikt een gepeste puber zo'n
niveau van frustratie dat hij een massamoord had kunnen begaan indien
hij op het bewuste ogenblik maar had beschikt over een geladen
geweer.
De nasmaak van de
vertelling wordt wel bijzonder bitter waar men zich realiseert dat de
massa helemaal geen scrupules blijkt te hebben als zij een
onschuldige en weerloze enkeling straffeloos kan tergen, waarbij in
de betekenis van het werkwoord 'tergen' vervat zit dat aan die
misdaad bovendien plezier wordt beleefd. Het gaat er ons hier om te
willen illustreren dat groepsaffiliatie niet in het minst wordt
geremd door het moreel verwerpelijk karakter van de betrokken
handelingen - een vaststelling die bij uitstek werd gedaan naar
aanleiding van de door doordeweekse ambtenaren begane gruweldaden in
de concentratiekampen van nazi-Duitsland en die in 1963 werd
onderzocht door Stanley Milgram en bekendheid verwierf als het
'gehoorzaamheidsexperiment'. Men sluit zich aan bij de meerderheid,
ook als die meerderheid leugenachtig, moorddadig of nog anderszins
misdadig is en wel omdat alvast voor meer dan de helft van ons geen
straf erger blijkt dan sociale uitsluiting.
Het thema belangt ons
hier in het bijzonder aan in het kader van een invraagstelling van de
wetenschappelijke bedrijvigheid omdat wetenschap niet zozeer draait
om het weten maar vooreerst om het juiste weten, het kennen
van de waarheid. Wetenschapsbeoefening
mag dan al hoge eisen stellen aan het zintuiglijk en
intellectueel vermogen: die vereisten staan alsnog in de schaduw van
de morele kwaliteit van de eerlijkheid zonder welke wetenschap alras
ontaardt in charlatanerie. Dat kan gebeuren ingevolge de werkzaamheid
van het WTK-bestel (of de jammerlijke vermenging van Wetenschap en
Techniek met de Kapitalistische economie) maar nog veel gevaarlijker
is de vergiftigende invloed van de groepsgeest: het napraten en
na-apen blijkt zich evenmin te storen aan de waarheid als aan de
morele standaarden welke in het hoger besproken verhaal aan de orde
zijn. Overigens bijzonder verontrustend in dit verband is dan ook het
toenemend belang dat in jongste tijd gehecht wordt aan de zogenaamde
wetenschappelijke 'common sense' want alvast in het Engels verwijst
'gezond verstand' direct naar het oordeel van de meerderheid terwijl
waarheid onafhankelijk hoort te zijn van wat de meerderheid denkt
omdat die in de regel helemaal niet denkt.
Het gedogen van
gezagsargumenten (of dus het foute redeneren) is een
specifieke manifestatie van groepsgeest: de massa sluit zich aan bij
dezelfde wetenschappelijke helden die zij negeerde, misprees of
verbrandde in de tijdspanne die aan hun erkenning voorafging. Voor
wie beamen wat Giordano Bruno of Jezus van Nazareth beweren, is hier
en nu de kans zeer klein dat zij de massa tegen zich in het harnas
jagen maar toentertijd werd de Nazoreeër verraden en vervolgd tot de
marteldood aan de schandpaal, belandde Giordano Bruno op de
brandstapel en riskeerden hun volgelingen hetzelfde weinig
benijdenswaardige lot. Om erbij te kunnen blijven horen, belijden
massa's mensen de meest onzinnige sprookjesreligies en wellicht nog
groter is vandaag het aantal van wie om exact dezelfde reden duimen
voor de wetenschap terwijl het blijvend in vraag stellen van altijd
voorlopige stellingen een conditio sine qua non is voor vooruitgang
en voor wetenschap als zodanig. Ooit was het vanzelfsprekend om aan
te nemen dat de aarde plat is en niemand zou het in zijn hoofd hebben
gehaald om te gaan beweren dat wij tegenvoeters hebben. De zon
draaide rond de aarde, zij kwam op en zij ging onder, zoals iedereen
heel duidelijk kon vaststellen, toch? Het blijkt bijzonder moeilijk
om in twijfel te trekken wat door iedereen als vanzelfsprekend wordt
bestempeld en de ervaring leert (en ook het wetenschappelijk
experiment toont dit aan) dat mensen eerder zullen geneigd zijn om de
eigen zintuiglijke waarnemingen te betwijfelen dan wat een als
deskundig erkend gezag of een meerderheid van mensen voor waar
houden. Het mag niet verbazen dat Marie Curie toentertijd deelnam aan
scéances, in tegendeel: alleen wetenschappelijke geesten zoals deze
eminente Nobelprijswinnares Natuurkunde (in 1911) laten andermans
'zekerheden' achter zich, nemen uitzonderingen op de regel ernstig en
onderzoeken de waarheid van getuigenissen vanuit het beginsel van de
eerlijkheid - hier in de gedaante van de stelregel van het voordeel
van de twijfel. Men dient immers voor ogen te houden dat het
onderzoek naar de waarheid als grond van het proces van
kennisverwerving sowieso altijd het karakter zal hebben van een
rechtspraak: alle getuigen worden gehoord, geen mogelijkheid wordt
uitgesloten en er worden geen beslissingen genomen of veroordelingen
uitgesproken op twijfelachtige gronden omdat bestraffingen vaker een
onomkeerbaar karakter hebben, waardoor de bestraffer zichzelf in die
hoedanigheid zou vernietigen door zichzelf aldus op te zadelen met
schuld.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 1 april 2023)
1Ludo
Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 1. Inleiding
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 1. Inleiding
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
1. Inleiding
In zijn nieuwste boek
koppelt Ludo Noens de filosofische vraag omtrent het wezen van
de Realiteit aan de parapsychologie door het antwoord daarop
te relateren aan de kwestie of men al dan niet een 'believer' is.
Dat criterium is gewaagd
omdat 'believers' door de band door sceptici niet ernstig worden
genomen terwijl het omgekeerde wel het geval is waar de besproken
auteur het wereldbeeld van de rationalisten ontleedt en hen
confronteert met vragen die zij zich krachtens hun eigen beginselen
hadden moeten stellen doch die zij hebben ontweken - kennelijk
teneinde te kunnen volharden in een principieel volkomen bevattelijke
en derhalve beheersbare werkelijkheid.
De verdonkeremaande
vragen betreffen die verschijnselen welke niet mogen
plaatsvinden omdat zij het wereldbeeld van de rationalisten doen
wankelen en zodoende de zelfgenoegzaamheid waarin de laatst genoemden
baden, verstoren.
Aldus ziet het ernaar
uit dat de 'non-believers' zich gedragen zoals totalitaristen: zij
beoefenen immers de bijzondere sport welke erin bestaat alle feiten
ondergeschikt te maken aan hun theorie. Feiten die niet passen in hun
theorie dienen kordaat te worden genegeerd.
De napraters van Newton
en Einstein maar ook de volgelingen van de Nazoreeër missen de
authenticiteit van hun voorbeeld van zodra zij overgaan tot de
vergoddelijking en de aanbidding ervan omdat het na-apen het nadenken
uitsluit. Gezagsargumenten krijgen de voorrang op de redelijkheid
waarop zij zich nochtans beroepen en veralgemeningen negeren
uitzonderingstoestanden met hetzelfde gemak waarmee een meerderheid
de minderheden aan de kant schuift. Dit terwijl wij, Spinoza
indachtig, heel goed weten dat al het excellente even zeldzaam als
moeilijk is.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 31 maart 2023)
1Ludo
Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
De Derde Wereldoorlog - Aflevering 2. Een gedateerde ideologie met hardnekkige aanhangers versus de ongelimiteerde, suïcidale vrijheid?
De
Derde Wereldoorlog
Aflevering
2. Een gedateerde ideologie met hardnekkige aanhangers versus de
ongelimiteerde, suïcidale vrijheid?
Van het Rode Boekje
werden ten tijde van Mao in meer dan honderd landen pakweg zes
miljard exemplaren verspreid en het bevat dan ook de kern van het
maoïsme waarmee deze dictator, tuk op zelfverheerlijking, in de
voetsporen trad van de Chinese keizers die op gelijkaardige manieren
hun wijsheden aan het volk opdrongen. Toen Mao 'in' was behoorden tot
zijn fans de Franse filosoof Jean-Paul Sartre alsook onze 'rode
koningin' Elisabeth (1876-1965) die echter vooral de bedoeling had om
middels kunst en dialoog een vreedzame wereld te helpen stichten en
zij werd hierin tegengewerkt door onder meer Paul-Henri Spaak die
nota bene een van de organisatoren was van de moord op Lumumba, die
in zijn strijd tegen het imperialisme van de westerse kolonisatoren
gesteund werd door het Oostblok.
In het Rode Boekje staat
(en de cijfers verwijzen naar de genummerde citaten) dat de
communistische partij, steunend op de leer van Marx en Lenin, (1)
noodzakelijk is voor de vooruitgang (3) die resulteert uit de
onderlinge strijd tussen de klassen doorheen de geschiedenis. (14)
Wie tot een bepaalde klasse behoort, denkt ook zoals die klasse. (15)
De lagere klassen staan op tegen de hogere die hen onderdrukken en
bijvoorbeeld in de VS wordt die klassenstrijd gevoerd tussen de
zwarten en de blanke imperialisten. Deze laatsten zijn echter niet
representatief voor het gros van de blanken. (18) De imperialisten
verdwijnen ook niet vanzelf, zij moeten bestreden worden, (19, 20)
met geweld, in een revolutie, waarbij de ene klasse de andere omver
werpt. (21)
Even
belangrijk is volgens Mao de ideologische strijd: Er zal een vrij
lange tijd nodig zijn, voor in ons land in de ideologische strijd
tussen socialisme en kapitalisme de beslissing valt. Dit komt doordat
de invloed van de intellectuelen en de bourgeoisie, die afkomstig
zijn uit de oude maatschappij in ons land nog lange tijd zal
voortbestaan, en met hen de ideologie van hun klasse. (33) Het
feodalisme is achter de rug en in China (en in de toenmalige USSR)
behoort ook reeds het kapitalisme tot de verleden tijd: het westen
loopt hier dus achterop. (36) Het
socialistische systeem zal uiteindelijk de plaats innemen van het
kapitalisme; dit is een objectieve wet, onafhankelijk van wat de
mensen willen. (37)
Hierbij
moet opgemerkt worden dat deze stelregel regelrecht volgt uit de
geschiedenisopvatting van de grote Duitse wijsgeer Hegel, die ten
tijde van Karl Marx nog klakkeloos werd aanvaard. Maar Hegels
omvattende systeem werd alras bespot en alleen de dialectische
methode bleef overeind, al werd zij door Marx binnenstebuiten
gekeerd.1
De
naam van onze Partij en onze marxistische wereldbeschouwing wijzen
allebei ondubbelzinnig naar dit hoogste ideaal voor de toekomst, een
toekomst die onvergelijkbaar stralend en prachtig zal zijn.
(38) Over de vastberadenheid van de communisten bestaat geen twijfel:
De democratische revolutie is de noodzakelijke
voorbereiding tot de socialistische revolutie en de socialistische
revolutie is het onvermijdelijke vervolg op de democratische
revolutie. Het uiteindelijke doel waarnaar alle communisten streven,
is het tot stand brengen van een socialistische en communistische
maatschappij. (39) Het gaat om de overgang van individueel
(particulier) eigendom ( ) naar socialistisch (gemeenschappelijk)
eigendom. (40)
Het
grote probleem is de opvoeding van de boeren. De boereneconomie is
versplinterd en zoals we uit de ervaringen in de Sovjet-Unie kunnen
leren, zal er een lange periode van nauwgezet werk nodig zijn voor de
socialisering van de landbouw. Zonder socialisering van de landbouw
kan er niet een volledig, stevig gevestigd socialisme zijn. (45)
Aldus Mao.
Hierbij
dient opgemerkt te worden dat die door Mao voorgestelde
collectivisering van de landbouw die bekend staat als de 'Grote
Sprong Voorwaarts' slechts een ongeziene hongersnood met miljoenen
doden tot resultaat had.
Het
mag hier tevens worden vermeld dat ook de verregaande betutteling
door een (bovendien apert corrupte) Europese regering voor ons een
gelijkaardig scenario in het vooruitzicht stelt dat quasi
onafwendbaar is omdat het alternatief van het nationalisme het
continent zou verbrokkelen, wat zou resulteren in oorlogen van de
Europese staten onderling met wars van de leuze nooit meer
oorlog een terugkeer naar de jammerlijke toestanden uit de
voorgaande eeuw.
Bovendien
en andermaal: wars van het (partieel) achterhaald karakter van de
betrokken ideologieën predikt de communistische ideologie nog steeds
wat zij de 'rechtvaardige oorlog' noemt en zij bedoelt die strijd ook
als een wereldwijde revolutie die niet mag ophouden totdat het doel
bereikt is: het wereldcommunisme, de afschaffing van het privaatbezit
die zij beschouwt als de eigenlijke oorzaak van oorlog.
We
weten ondertussen wat grote denkers zoals Dostojevski hierover te
zeggen hadden, die, onder meer in zijn Demonen,
op het aldus gevreesde einde van de vrijheid en op de intrede van het
'kristallen paleis' anticipeerde. Tegelijk werd intussen
overduidelijk dat de ongecontroleerde vrijheid welke zich vertaalt in
het zogenaamde WTK-bestel of het conglomeraat van Wetenschap,
Techniek en Kapitalisme waarop Marcuse heeft gewezen, niets minder
betekent dan de totale vernietiging van de aarde. Misschien wordt de
totale ondergang van het milieu door de vernietigende kracht van de
oorlog nog de loef afgestoken.
1Zie:
Robert Heiss, Hegel, Kierkegaard, Marx. De grote dialectische
denkers van de negentiende eeuw. Uitgeverij Het Spektrum,
Utrecht/Antwerpen 1976 (1969) in een vertaling van M. Kok.
Oorspronkelijk: Die grossen Dialektiker des 19. Jahrhunderts,
Hegel, Kierkegaard, Marx, Verlag Kiepenheuer&Witsch,
Keulen/Berlijn1966, pp. 178-179.
24-03-2023
De Derde Wereldoorlog - Aflevering 1. Komt China in de Oekraïne vrede stichten?
De
Derde Wereldoorlog
Aflevering
1. Komt China in de Oekraïne vrede stichten?
De Chinese politiek kwam
hier enkele jaren geleden in het nieuws ter gelegenheid van de
pandemie en zij werd in onze media voorgesteld als dictatoriaal,
totalitair en leugenachtig. Meer bepaald werd op de laatste dag van
het jaar 2019 door China medegedeeld aan de
Wereldgezondheidsorganisatie dat een sinds jaren gevreesde zeer
besmettelijke variant van het dodelijke SARS-virus was opgedoken in
Wuhan, de stad die in 1927 onder Chiang K'ai-Sjek nog een korte tijd
de Chinese hoofdstad was en waar nu de grote universiteiten van
Centraal-China zijn gevestigd, met onder meer 400.000 deskundigen in
350 onderzoekscentra en 1470 hoogtechnologische bedrijven. Inderdaad
duizelingwekkende cijfers maar met zijn bevolking van 1,4 miljard
mensen is China dan ook 's werelds grootste land, al zal het eerlang
wellicht worden ingehaald door India (met nu reeds 1,32 miljard
mensen).
China mag dan al een van
de koplopers zijn inzake hightech: bij de uitbraak van de pandemie
kwam ook de keerzijde van de 'grote Chinese droom' welke door Xi
Jinping gedeeld wordt, om de hoek kijken waar enkele artsen, onder
wie de ontdekker van SARS-CoV-2, dr. Li Wenliang, werden opgepakt
omdat zij zonder toelating van hun regering de wereld hadden
gewaarschuwd voor het gevaar. Li Wenliang zou aan het virus zijn
bezweken maar de omstandigheden van zijn overlijden bleven duister.
Toch kreeg de Chinese
aanpak van de pandemie wereldwijd navolging: de methodes van de
lock-down, het zero-covid-beleid, de doorgedreven
quarantainemaatregelen alsook de strenge bestraffing van
regelovertreders gaven eensklaps de hele wereld het uitzicht van het
totalitair systeem zoals dat in China dag in dag uit bestaat. En dat
is zeker het geval sinds Xi Jinping daar in 2012 aan de macht kwam:
hij zorgde voor een wet die hem toelaat levenslang te heersen en
onder zijn heerschappij wordt China gezuiverd van Christenen en van
Islamieten maar ook van Oeigoeren die in heropvoedingskampen
terechtkomen en waarvan de vrouwen gedwongen worden gesteriliseerd.
De Britse kolonie Hongkong werd reeds in 2019 bij China ingelijfd en
Xi kijkt er naar uit om nu ook de 'afvallige provincie' Taiwan te
annexeren. Wie vandaag de mond vol hebben over het surveillance
capitalism van onder meer de Amerikaanse
Shoshana
Zuboff, moeten zich realiseren dat men hier voor burgertoezicht bij
de communisten in de leer is gegaan en wie dat nog betwijfelen,
moeten maar eens dringend Aleksandr Isajevitsj Solzjenitsyn gaan
lezen.
Xi
Jinping wil Mao Zedong evenaren die zijn grote marxistische voorbeeld
is en het is in het licht van de uitbraak van W.O.III dan ook
allerminst tijdverspilling om eens te kijken naar wat het zogenaamde
Rode Boekje (een verzameling van citaten van Mao) over de oorlog te
zeggen heeft.
Het
zou wel eens waar kunnen zijn dat oorlog niet bestond totdat het
privaatbezit zijn intrede deed en het ontstaan van de
klassenmaatschappij (citaat 80) en oorlog wordt dan ook gedefinieerd
als voortzetting van de politiek met andere middelen, waarmee
politiek meteen gedefinieerd wordt als oorlog zonder
bloedvergieten. (Citaat 81) Oorlog is de hoogste vorm van
strijd, zo wordt eveneens in citaat 80 gezegd, voor de
oplossing van de tegenstellingen tussen klassen, volken, landen of
politieke groeperingen. Alle oorlogen die de vooruitgang op het
oog hebben, zijn rechtvaardig en zij worden niet alleen goedgekeurd
maar tevens meegestreden door de communisten. (Citaat 82) Oorlog is
bovendien noodzakelijk omdat zonder oorlog geen verandering of
vooruitgang mogelijk zijn. (Citaat 83) En met een oorlog ontdoet men
zich niet alleen van de vijand maar ook van 'zijn eigen vuil'.
(Citaat 84)
Het
daarop volgende citaat stelt: Politieke macht komt voort uit de
loop van een geweer en in citaat 87 waarschuwt Mao dat de
gewapende strijd noodzakelijk is voor de huidige stand van de partij
waarvoor, nooit te vergeten, met bloed werd betaald. Mao is ervan
overtuigd dat oorlog gewapenderhand moet worden nagestreefd. (Citaten
89 en 90)
Ook
het wereldcommunisme komt aan bod. Volgens Mao willen alleen de
monopoliekapitalisten en de imperialisten oorlog omdat hun winsten
afhankelijk zijn van agressie. (Citaat 91) Om een duurzame
wereldvrede te bereiken, zo zegt hij, moeten we onze
vriendschap en samenwerking met de broederlanden in het
socialistische kamp verder ontwikkelen en onze solidariteit met alle
vredelievende landen versterken. We moeten ernaar streven om normale
diplomatieke betrekkingen aan te knopen met alle landen die bereid
zijn in vrede met ons te leven, op basis van wederzijds respect voor
onschendbaarheid en zelfstandigheid van elkaars grondgebied en van
gelijkheid en wederzijds voordeel. We moeten actieve steun geven aan
de nationale bevrijdings- en onafhankelijkheidsbewegingen in de
landen van Azië, Afrika en Latijns-Amerika maar ook aan de
vredesbeweging en aan de rechtvaardige strijd in alle landen van de
wereld. (Citaat 92)
Met
de imperialistische landen mogen economische betrekkingen worden
aangeknoopt maar we mogen onder geen enkele omstandigheid
onrealistische opvattingen over hen hebben. (citaat 93)
In
1957 zegt Mao: Over de hele wereld discussiëren mensen nu over de
vraag of er nu al dan niet een derde wereldoorlog zal uitbreken. ( )
We zijn krachtig voor de vrede en tegen de oorlog. Maar als de
imperialisten op het ontketenen van een nieuwe oorlog aandringen, dan
moeten we daar niet bang voor zijn. ( ) De Eerste Wereldoorlog werd
gevolgd door de geboorte van de Sovjet-Unie met een bevolking van 200
miljoen. Na de Tweede Wereldoorlog verscheen het socialistische kamp
met een bevolking van 900 miljoen. Als de imperialisten op het
ontketenen van een Derde Wereldoorlog blijven aandringen, staat wel
vast dat verscheidene honderden miljoenen meer zich tot het
socialisme zullen wenden, en dan zal er op aarde niet veel plaats
meer voor de imperialisten overblijven: bovendien is het
waarschijnlijk dat de hele structuur van het imperialisme dan
volkomen ineen zal storten. (Citaat 95).
Vecht,
faal, vecht
opnieuw, faal weer, vecht nogmaals ( ... ) tot aan de overwinning;
dat is de logica van het volk, en ook dat zal nooit tegen deze logica
ingaan. Dit is een andere marxistische wet. De revolutie van het
Russische volk volgde deze wet, en de revolutie van het Chinese volk
eveneens. (Citaat 96) De commandanten en soldaten van het
gehele Chinese Volksbevrijdingsleger mogen beslist hun strijdlust
niet in het minst laten verslappen; elke gedachtengang die de
strijdlust vermindert en de vijand kleineert is fout. (Citaat 100)
Wat
mogen we derhalve verwachten van Xi Jinping en de Chinezen die zich
nu als vredestichters profileren? Als antwoord op die vraag volstaat
het Mao's waarschuwing toe te passen op zijn eigen volk : We mogen
onder geen enkele omstandigheid onrealistische opvattingen over hen
hebben!
Dit boek ligt in het verlengde van Panopticum Corona (2021) en Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereld (2022) waar geschetst wordt hoe, onder het voorwendsel van een pandemie, de vrijheid van alle wereldburgers wordt beknot door een totalitair regime dat slechts één credo duldt.
In dit werk staat de bestraffing van de ongehoorzamen centraal: de boekverbranding met in haar zog de massamoord. Maar die wereldwijde praktijk ontgaat de massa daar die werd opgesloten in een kerker van virtualiteit.
De vooralsnog onovertroffen voorloper van deze gruwel is de Congo-historie: de pronkzucht van een megalomane vorst en de slachting van miljoenen zwarten welke nog steeds wil blijven doorgaan voor bekerings- en beschavingswerk.
Het slechte geweten van de demagogen creëert angst, angst roept om veiligheid en veiligheid eist controle. Meer bepaald controle op het onderhouden van de omerta. Wie het niet kunnen laten om de waarheid te spreken, hebben nu alleen nog uitzicht op het einde.
OOK DIT BOEK IS
ALTIJD TOEGANKELIJK:
congoboekje
c
Rusland-China - Een zeer beknopte geschiedenis - tekst d.d. 2012 - herhaling
Rusland-China - Een zeer beknopte geschiedenis - tekst d.d. 2012 - herhaling
Hoe Europa groot en rijk werd - tekst d.d. 2020 - herhaling
Hoe Europa groot en rijk werd - tekst d.d. 2020 - herhaling
De Verenigde Staten van Amerika - Een zeer summiere historiek & Het antwoord van Seattle - tekst d.d. 2012 - herhaling
De Verenigde Staten van Amerika - Een zeer summiere historiek & Het antwoord van Seattle - tekst d.d. 2012 - herhaling
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: