Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
29-05-2023
Over de duisternis van de Verlichting
Over
de duisternis van de Verlichting
'Het
geweten van Vlaanderen', zoals professor ethica Jaap Kruithof
(1929-2009) ook wel genoemd werd omdat hij zich inzake
rechtvaardigheidskwesties geen blad voor de mond nam, verklaarde
toentertijd niet toe te willen treden tot de instelling van de loge
omdat die de democratie zou ondermijnen: wanneer zich onder
parlementairen logeleden bevinden van wie men kan verwachten dat die
hun stemgedrag op voorhand onderling zullen afspreken, dan kan van
democratische besluitvorming uiteraard geen sprake meer zijn.
Bovendien is het een publiek geheim dat logeleden elkaar de hand
boven het hoofd houden omdat dit een van de belangrijkste regels is
binnen hun groep. Of moet men het veeleer hebben over een 'bende'? De
vraag is pertinent omdat de wet weliswaar de vrijheid van vereniging
waarborgt maar zij verbiedt tevens bendevorming en terwijl
verenigingen inzake hun organisatie transparant horen te zijn, zijn
bendes dat per definitie allerminst: hun regels worden pas duidelijk
voor buitenstaanders op het ogenblik dat zich executies voltrekken
die immers vaak veel moeilijker in de doofpot passen dan het hele
santenkraam van de geheimdoenerij waardoor zij zich (zoals de kerk
destijds) omgeven met een zweem van dat soort van macht dat uit
bangmakerij over minder mondige mensen wordt gepuurd. Op de koop toe
is het bijna een natuurwet dat mensen gehoorzamen aan die regels
waarvan de naleving verzekerd wordt door de meest strenge sancties,
wat zoals algemeen bekend meebrengt dat maffiosi zo moeilijk te
temmen zijn: wettelijke sancties kunnen niet tippen aan de
meedogenloze liquidaties die in de eigen gelederen gangbaar zijn.
Van bendes kan weliswaar
pas sprake zijn waar verenigingen het oogmerk hebben van het plegen
van aanslagen op personen of op eigendommen maar zeer zeker kunnen
democratische rechten als immateriële eigendommen worden beschouwd
daar zij het fundament vormen van de materiële. In dat licht is het
hoger genoemde principe van Kruithof niet alleen terecht maar hoort
het ook te worden uitgebreid in functie van de handhaving van de
rechtsstaat. En dat daar in de jongste jaren het schoentje lijkt te
wringen, is ook geen geheim: de openbare kwijtschelding van
belastingfraude en de vrijkoping van straf door gangsters met het
excuus dat de staat nu eenmaal in geldnood verkeert, verraden plat
opportunisme en het zwichten voor chantage onder de
verantwoordelijkheid van de 'rechtsstaat'. Wanneer de internationale
pers steigert na het quasi vrijpleiten van de schuldigen aan een
racistische moord hier te lande, hoort de vraag gesteld te worden
naar de eventuele rol van verborgen machtsgroepen.
De
kwestie legt overigens ook nog een andere hypocrisie bloot welke men
dezer dagen tevens aantreft in de tactiek waarmee de massa warm
gemaakt wordt voor andermaal een grote oorlog die in wezen luistert
naar de titel van het beroemde kunstwerk van John Heartfield uit
1939: Krieg und Leichen - Die letzte
Hoffnung der Reichen. In
wezen immers is elke oorlog terug te voeren tot een klassenstrijd
waarbij machthebbers samenzweren tegen hun slaven (en waar vandaan
Marx' devies Arbeiders aller landen
verenigt u!)
terwijl die valselijk wordt voorgesteld als een strijd van landen
onderling (die nota bene geen enkele gewone burger wenst). Met
betrekking tot potentieel gevaarlijke geheime genootschappen geldt
immers eveneens dat zij zich weliswaar profileren als filantropen of
weldoeners die ijveren voor de humaniteit, terwijl hun op zijn minst
paternalistische ingesteldheid wezenlijk de belangen dient van een
elite die vegeteert op het zweet van de massa die zij paait met mooie
woorden en beloftes welke evenmin in te lossen zijn als die van de
kerk destijds.
En
En dan is er nog de kwestie van de ledenwerving want, ofschoon de wet
verbiedt dat burgers worden verboden of verplicht om tot verenigingen
toe te treden, geldt hier opnieuw een quasi natuurwet dat het
venijnige doopsel van de kerk in haar schaduw stelt. Weerstaan aan
lui die aan ledenwerving doen, is vaak quasi onmogelijk.
Immers, mensen die
geheel onopgemerkt blijven hebben een weinig benijdenswaardig lot
maar vaak wekken zij alsnog de jaloezie van hun tegenpolen die in het
licht van de schijnwerpers moeten lopen. Want het is een van de
allergevaarlijkste beslissingen om avances af te wijzen terwijl wie
te allen kante worden aangesproken vaak niet anders kunnen dan zich
daaraan schuldig maken omdat zij nu eenmaal moeten kiezen. Het vergt
een bijna bovenmenselijke behendigheid om zonder te kwetsen neen te
zeggen tegen allerlei aanbiedingen en dat wordt een wel bijzonder
gevaarlijk neen wanneer de aanbieders behoren tot iemands meerderen
in de pikorde. Het verwerven van privileges mag dan al geen sinecure
wezen, het is boven elke twijfel verheven dat de afwijzing ervan
verplicht tot een waar huzarenstukje.
We
weten dat avances van amoureuze aard niet zelden een dodelijke staart
hebben zoals in het geval van de grote negentiende-eeuwse Russische
componist Pjotr
Iljitsj Tsjaikovski wiens geesteskinderen het licht zagen in het
tijdperk van de hoogromantiek: waarschijnlijk stierf de musicus aan
cholera maar andere speculaties met betrekking tot zijn vroege dood
(hij werd drieënvijftig) zijn kleurrijker
en volgens een ervan zou de beroemdheid zijn vergiftigd door zijn
gefortuneerde aanbidster, gravin Nadezja Filaretovna von Meck met wie
hij een innige briefwisseling had en die zijn artistieke werk steunde
tot drie jaar voor zijn dood toen hij haar kennelijk moet hebben
afgewezen - Tsjaikovski
was homoseksueel.
De meeste avances zijn
echter van niet amoureuze aard en die hebben te maken met een aanbod
van privileges met betrekking tot het sociaal comfort, zoals jobs,
relaties en private kennis welke het beklimmen van het gebinte van de
sociëteit van het mensdom naar de top vergemakkelijken moeten maar
die al te dikwijls uitmonden in het tegendeel en die daarom vaak met
schroom moeten worden afgewezen, wat dan weer onvermijdelijk als
bijzonder beledigend overkomt bij de presentatoren van de
lekkernijen. Precies zoals in de geest van gravin von Meck
transponeren zich dan de toonladders der bewondering die de avances
voeden in staccato's van vaak blinde haat waarvan de uitwerking
afstoting is, verbanning, karaktermoord en ook wel doodslag. Slechts
weinigen verkiezen dat boven het in de doeken gedaan worden ofschoon
een lot van verstikking onder de dekmantel van liefkozing
ondraaglijker is dan het bruutst geweld. Aan wie op privileges azen,
vallen die bijna zeker nooit te beurt terwijl de aantrekkingskracht
van wie ze afwijzen alleen maar kan toenemen maar de aldus opgewekte
erotische spanning heeft uiteraard haar grenzen en eenmaal die
overschreden worden, manifesteert zich bij de beledigde prompt de
genoemde verandering van de emotie van genegenheid naar die van haat.
Niet zelden koelt de beledigde dan zijn haat met wraak zodat haat
uiteraard kan aanzetten tot vluchten. De bij uitstek door Shakespeare
uitmuntend beschreven intriges onder monarchen en hovelingen - mensen
met macht - behandelen in wezen avances en privileges omdat macht
erotiseert en de gevoelens uitvergroot tot somtijds bovenmenselijke
proporties. Al bij al wordt het mensen in feite onmogelijk gemaakt om
zekere bendes niet te gaan vervoegen zoals het ook onmogelijk is om
niet naar het front te trekken als men daartoe wordt opgeroepen omdat
het oorlog is. De logica van deze 'plichten' heerst over de massa
omdat de massa wordt gedomineerd door een elitair gezelschap, wat
betekent dat de ware strijd die aan de gang is het karakter heeft van
een (weliswaar verkapte) klassenstrijd.
De zaak is dat het
bestaan van bendes resulteert in een uitholling van de staat en van
haar wetten met dezelfde kracht waarmee een ondermaats ingeperkte
natuur de cultuur tot een laag vernis herleidt. Logebroederschap is
een heel fraaie term die echter de veel minder fraaie dwang
camoufleert onder welke de leden van een samenzwering gebukt gaan
omdat zij hun alle vrijheid ontneemt en daarmee ook alle
menselijkheid. In tal van samenzweringen wordt geijverd voor het
goede doel en voor het welzijn van de mensheid maar het paternalisme
in die gang van zaken verschilt niet wezenlijk van het autoritarisme
en mondt ook dikwijls uit in puur fascisme waardoor niet langer
sprake kan zijn van autonomie en vrijheid bij de burger, wat
tenslotte maakt dat al dergelijke broederschappen onvermijdelijk gaan
lijden aan fataal ondermijnende contraproductiviteit. De ironie van
het lot wil dat uitgerekend de aanhangers van de Verlichting die de
open debatcultuur propageert als fundament van elk wetenschappelijk
discours, zich bezondigen aan het stichten van geheime genootschappen
die wegens hun totaal gebrek aan transparantie haar eigen principes
met de voeten treedt.
(J.B., 29 mei 2023)
25-05-2023
De oven van Moloch
De
oven van Moloch
Opvoeding hoort in
dienst te staan van de humaniora of de menswording en menswording
betekent bevrijding van allerlei ketenen, zoals daar zijn: de stof en
de traagheid, de dierlijkheid, de natuurlijke beperkingen maar eerst
en vooral en zeker van tel in deze tijden van bedrog en illusie, is
menswording vooral het zich losmaken van behoeften die vals zijn
omdat ze ons werden aangepraat door lui die via die weg beslag op ons
leggen en ons van onszelf beroven.
Autonomie,
zelfstandigheid of zelfbestuur wordt immers uitermate bemoeilijkt in
een wereld waar concurrentie heerst met het oog op monopolievorming,
wat wil zeggen: de uitschakeling van de tegenstanders die in het
kapitalistische bestel alle mensen nillens willens voor elkaar
geworden zijn.
De concurrentieslag
wordt zoals elkeen dagelijks kan vaststellen vooral gevoerd middels
allerlei listen waarbij de menselijke afhankelijkheid van totaal
overbodige en bovendien rampzalige schijnhulpmiddelen de kroon spant.
Een eerlijke analyse van kosten en baten brengt aan het licht dat de
contraproductiviteit die sinds de Helleense Oudheid het Leitmotiv
vormt in de tragediespelen en waarvan de nefaste impact op de moderne
samenlevingen werd aangetoond en geïllustreerd door vooraanstaande
maatschappijcritici zoals Herbert Marcuse, Ivan Illich en Daniel
Boorstin, bijzonder groteske vormen is gaan aannemen sinds de opkomst
van de hightech met haar computers, smartphones, chips en nog veel
andere dergelijke bazaar.
Zo bijvoorbeeld. Wanneer
amper twee generaties geleden de school diende verwittigd te worden
dat een kind ziek was en afwezig zou zijn, volstond het voor een
ouder om dit mondeling mede te delen aan de directie. Echter, sinds
de auto de afstand van thuis naar de school heeft verveelvoudigd,
moest er getelefoneerd worden en sinds de computer met zijn ontelbare
apps de markt heeft veroverd tot groot jolijt van een handvol
miljardairs, dient door de ouder een speciaal computerprogramma te
worden aangeschaft, geïnstalleerd en in gestolen uurtjes ook nog
eens ingestudeerd, teneinde de afwezigheid van het kind aan de
schooldirectie te kunnen melden want dat handvol miljardairs
heeft ervoor gezorgd dat alle communicatie verloopt via hun kaduke
kanalen die alle menselijke omgang muilkorven of integraal verbannen.
Hiervoor zijn uiteraard
nodig, naast de aanschaf van al die peperdure prutsen die om de
haverklap gehackt worden of defect geraken: een aanzienlijke
investering van tijd en energie die roofbouw plegen op de slaap, om
maar te zwijgen over de resem aan problemen die opduiken in de marge
van die totaal zinloze beslommeringen in het tijdperk van de haast
met in zijn zog de navenante letale gezondheidsproblemen en de
afschuwelijke kwalen die het zenuwstelsel ondermijnen, het geheugen,
de mimiek, de fijne motoriek van de handbewegingen en de rest van
het bewegingsapparaat alsook alle zintuigen, inherent aan de
gedwongen onderwerping aan pc, smartphone, batterijen, stralingen,
kortom: de ganse lelijke en gevaarlijke infrastructuur welke het
mensdom van de toekomst degradeert tot instrument van de giga-vampier
die luistert naar de naam van Moloch.
Is het dan geen ten
hemel schreiend onrecht wanneer 'opvoeders', 'leraren' of hoe zij
zich ook noemen, de lui die door de staat worden betaald om kinderen
groot te brengen, hen daarentegen dag na dag de leugen op de mouw
trachten te spelden dat zij zich ondergeschikt horen te maken aan het
'kristallen paleis', zoals de ziener Fjodor Dostojevski ruim
anderhalve eeuw geleden de dystopie genoemd heeft die nu opgang
maakt, de wereld rond, ter ere van de mammon, en die uiteraard
uitmondt in een gruwelijke oorlog welke wel eens de allerlaatste zou
kunnen wezen?
(J.B., 25 mei 2023)
14-05-2023
Waar is de meikever gebleven?
Waar
is de meikever gebleven?
De meikever werd
lange tijd met alle mogelijke middelen bestreden door de mens, maar
omdat de larve ondergronds leeft, was deze lastig te doden. Toen in
de twintigste eeuw insecticiden
op grote schaal werden ingezet was het snel gedaan met de meikever.
Tegenwoordig is de kever veel zeldzamer en in
sommige streken is de soort volledig uitgeroeid. (Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Meikever#Bestrijding_door_de_mens
)
09-05-2023
Nosferatu
Nosferatu
Nosferatu (video)
Een korte meditatie bij 'Nosferatu' van Werner Herzog e.a.
Dat komt ervan als men kinderen aan de macht brengt: zij trekken veel stemmen maar missen de ervaring broodnodig om voor alle mensen zorg te kunnen dragen: niet alleen voor hen die zelf wel hun plan kunnen trekken maar vooreerst voor wie uitgerangeerd worden omwille van gebrekkigheden die zij niet in de hand hebben. Connor Rousseau is (vooralsnog) jong, hij oogt fris, is fit, komt uit een stabiel midden van grootverdieners, kreeg een opleiding om u tegen te zeggen; hij is alles behalve behoeftig, eenzaam, tandeloos, verstoten, ondervoed, ziek, onverzorgd, schuldenaar, opgeslorpt door de zorg voor familieleden met terminale kankers, slachtoffer van een crimineel milieu, zwaarlijvig, genetisch benadeeld, bedreigd, onevenwichtig. En het is maar goed ook dat hij dat allemaal niet is want dat zou hem niet van pas komen in zijn toch maar veeleisend en verantwoordelijk beroep. Maar wat hem ook van pas zou komen en wat hij kennelijk mist, is die ervaring die hem moet leren dat mensen meestal niet te kiezen hebben over hun lot: net zomin als hij prat kan gaan over het zijne, moet hij daarvoor dan ook niemand verantwoordelijk houden.
Andermaal, een politicus hoeft geen zorg te dragen voor wie dat wel voor zichzelf kunnen doen: een maatschappelijke orde ontstaan vanuit humaniteit dient weerwerk te bieden aan het recht van de sterkste, aan de wet van de jungle, aan de wetteloosheid en aan het brute geweld waarbij de zwakkeren het onderspit delven en uiteindelijk worden uitgeroeid. Een politicus is er om de sterksten te verplichten om de zorg op zich te nemen voor de zwaksten waar zij dat niet uit eigen beweging doen. Zo niet gedraagt hij zich zoals die achterlijke moordenaar die Adolf Hitler heette en die geloofde dat hij de natuur een handje moest gaan helpen.
Werkvoorziening is een plicht van de overheid en in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens wordt niet gezegd dat elke mens de plicht heeft om te werken want werk is in de eerste plaats een recht. Indien het handvest de Universele Verklaring van de Plichten van de Mens zou heten, dan zou daarin gezegd worden dat elke mens de plicht heeft om ook anderen mee te laten werken, ook en vooral als hun natuurlijk lot hen in de steek liet.
Bovendien staat in de mensenrechtenverklaring dat elke mens het recht heeft op passend werk en dat wil zeggen dat men niet willekeurig iedereen tot om het even welke activiteit mag kunnen verplichten op straffe van verbanning uit de maatschappij. Uiteraard is de dreiging dat dit alsnog gebeurt, en dat dus bekwame mensen niet aan een job geraken, het broertje van een ander euvel, met name dit waarbij onbekwame lui door vriendjespolitiek belanden in posities die zij helemaal niet aankunnen.
(J.B., 2 mei 2023)
Fascisme
Fascisme
Wie op macht azen proberen de massa te verleiden door iedereen naar de mond te praten en geen weldenkend mens zal ontkennen dat dit ongetwijfeld het geval is in wat men een democratie noemt.
Eenmaal de stemmen van de meerderheid werden binnengerijfd, gaan wie in het zadel zitten van start met de tweede fase die erin bestaat de massa voor de bevrediging van allerlei behoeften van zich afhankelijk te maken.
Daartoe wordt vandaag nog meer dan ooit het gigantische instrument van de technologie aangewend. Iedereen rijdt auto en de auto schept meer afstanden dan hij kan overbruggen. Niemand kan nog zonder elektriciteit en de elektriciteit maakt zichzelf van langs om meer onmisbaar.De verwarming van onze huizen wordt afhankelijk van de gasdistributie en ook communiceren kan men bijna enkel nog via de netwerken die door de machthebbers worden beheerd.
Opvoeding, ziekenzorg, verzekeringswezen, voedseldistributie en ga zo maar door: het lijken best bijzonder efficiënte instrumenten die het leven van elkeen makkelijk en draaglijk maken en die de vooruitgang dienen.
Maar de 'eigenaars' van deze netwerken verbergen zich steeds vaker, worden steeds meer onbereikbaar en vormen ook een alsmaar beperkter clubje.
Verbijsterend genoeg ontplooit de methode van dat clubje zich voor ieders ogen geleidelijk maar onafwendbaar in de richting van misbruik van vertrouwen.
Immers, slapen wij op twee oren inzake de voorziening door al die netwerken in onze fundamentele en ook secundaire behoeften, dan blijkt dat geheel onterecht op het ogenblik dat wij ontdekken dat deze voorzieningen en netwerken niet onze eigen instrumenten zijn - dat lijkt alleen maar zo. In wezen zijn zij instrumenten in handen van een bende onbekenden die ze alras gaan gebruiken als middelen om de massa te chanteren, om uiteindelijk ook van de mensen een gewillig instrument te maken, een volstrekt onzelfstandig geworden en derhalve gehoorzaam leger dat streng bestraft zal worden als het niet blindelings de bevelen uitvoert van feitelijke bewindvoerders die deze massa nooit te zien krijgt.
De vervreemding is dan inderdaad totaal. De mens is weg. Er zijn alleen nog bange individuen die hun problemen enkel nog opgelost kunnen zien door exact uit te voeren wat hen wordt voorgezegd. Doen zij dat niet, dan volgen stokslagen onder een of andere vorm en dat is de betekenis van het Latijnse fasces, waarvan de term fascisme werd afgeleid.
'Onvrede' is een veel te zachte term om uit te drukken wat die toestand van aliënatie uiteindelijk teweeg brengt. Het is een feit dat hieruit onvermijdelijk een soort van 'tegenmassa' gaat ontstaan: een massa die helemaal geen gehoorzaamheid meer biedt aan wet en aan gezag. Zij verzamelt, illegaal, provocatief (want op militair domein) en onstuitbaar want de handhavers van het gezag kunnen dan alleen nog verklaren dat zij 'beslist hebben' om het ding te laten uitdoven.
Ontbreken nog: een micro en een toespraak. En daar zijn ze dan, de volwassen kweekvijvers van extreemrechts en de voedingsbodem van de nieuwe Hitlers. Op vele plekken zijn ze er al, het zijn ware vampieren, de begraafplaatsen van hun slachtoffers worden alsmaar uitgestrekter. De 'tegenmassa' verschilt slechts hierin van de massa dat zij volstrekt ongehoorzaam is aan de oude leiders doch volstrekt gehoorzaam aan de nieuwe. En de nieuwe leiders verschillen slechts hierin van de huidige malafide potentaten dat zij niet langer een masker dragen.
(J.B., 30 april 2023)
Philip Glass, Concerto voor Viool en Orkest nr. 2
Philip Glass, Concerto voor Viool en Orkest nr. 2
24-04-2023
Niet het complotdenken is het probleem maar de complotcultuur
Niet
het complotdenken is het probleem maar de complotcultuur
Intussen
enkele decennia geleden op een lerarenvergadering in een middelbare
school. Bij de aanvang van de conferentie waarschuwt de voorzitter
dat de vergadering geheim is: niets van wat daar besproken wordt, mag
bekend worden aan de buitenwereld. Buis zeker niemand van de
leerlingen, zo spoort hij het lerarenkorps aan, want de
leerlingen kiezen sowieso de school waar zij met de minste moeite het
getuigschrift halen. Voor de slechte verstaander voegt hij daar
aan toe: Denk eraan: elke leerling is anderhalf lesuur waard.
En de betekenis van dit gedoe is niet gering. Scholen dienen voortaan
leerlingen te strikken met gemak als lokaas want zij blijken er niet
langer te zijn omwille van de leerlingen maar omwille van een bemanning
die zich van een inkomen wil verzekeren ten koste van de
leerlingen en vanhet onderwijs als zodanig. Cliëntelisme en
middel-doelomkering: het algemeen goed - onderwijs - is nog slechts
een voorwendsel; het
eigenlijke doel is particulier profijt ten koste van het
onderwijs. Het algemeen belang wordt opgeofferd aan het
particulier profijt. Het welslagen van de criminele
middeldoelomkering wordt verzekerd door een stok achter de deur die
bestaat in het feitelijke ontslag van wie het wagen om de
samenzwering aan het licht te brengen. Die 'verraders' kunnen wegens
de voor insiders aperte omerta immers moeiteloos worden afgeschilderd
als nitwits die het bestaan van de zwaartekracht ontkennen en die
derhalve het onderwijs in diskrediet brengen. Machtsmisbruik in alle
vormen is van alle tijden. Ons kent ons, in het onderwijs, in de
ziekenzorg, in de politiek en noem maar op.
Op 10
februari 1978 wordt in Wetteren ene zuster Godfrieda opgepakt: zij
blijkt een twintigtal van haar bejaarde patiënten met
insulinespuiten te hebben omgebracht. Op de daarop volgende OCMW-raad
roept de secretaris uit: Welk kieken heeft dat hier aan de grote
klok gehangen? Alleen met een inderhaast georganiseerde
persconferentie kon het voor de bekendmaking verantwoordelijke
drietal zich ternauwernood nog redden van de beschuldiging
complotdenkers te zijn of van een lynchpartij - op drie man kwam het
nu ook niet meer aan. Zijn de complotdenkers het kwaad of is het de
complotcultuur? Als er geen complotdenkers waren, dan hadden we ze
moeten uitvinden, zo merkte iemand op naar aanleiding van de
samenzweringen rond corona.
Het gebruik
van hormonen in de veevoeding is in België wettelijk verboden maar
het is een door de magistrale omvang van de koeien in de wei publiek
gemaakt geheim dat de hormonenhandel bloeit en dit dankzij een
samenzwering onder handelaars. Op 20 februari 1995 wordt
veeartskeurder Karel Van Noppen die gewetensvol zijn plicht vervult,
in Wechelderzande doodgeschoten door de hormonenmaffia die rijkdommen
vergaart ten koste van de volksgezondheid. De aanhoudende magistrale
omvang van de koeien in de wei verraadt het ongestoorde voortbestaan
van de betrokken complotten en boven de hoofden van alle
veearts-keurders bengelt het zwaard van Damocles.
De
racistische moord op Sanda Dia wordt afgedaan als een uit de hand
gelopen studentengrap, de daders komen er van af met een blaam en als
het toch tot een proces komt, krijgen zij maandenlang de tijd om alle
sporen die konden wijzen op moord en op racisme uit te wissen. De
elites van dit land, gewapend met de duurste advocaten, staan niet
toe dat hun kroost gestraft wordt en justitie schikt zich braaf naar
deze eis.
De
leden van de federale maar ook die van de regionale regeringen hebben
zichzelf voorzien van extra bonussen bovenop de riante pensioenen
waarop zij zichzelf hebben bedacht, waarna zij zich van krommenaas
gebaren en liegen tegen de sterren op. Bij de leden van het Europese
parlement vindt men op de keukentafels pakken smeergeld van dezelfde
Saoedi's die op 2 oktober 2018 hun journalist
Jamal Khashoggi op de ambassade in Istanboel
waar hij papieren haalde voor zijn huwelijk, prompt het eeuwige
zwijgen oplegden. Het lijk, de enig resterende getuige, werd in
stukjes gehakt en opgelost in een bijtend zuur, waarna de toenmalige
Amerikaanse president Donald Trump alle mogelijke kritiek op de wrede
moordpartij verbood om de handelsbetrekkingen met de rijke Arabieren
niet in het gedrang te brengen. Zoals de Belgische regering met
medewerking van de CIA drieënzestig jaar geleden ook Patrice Lumumba
vermoordde om middels stroman en kleptomaan Mobutu en diens opvolgers
met de westerse plunderingen van de Congo en het ganse Afrikaanse
continent lustig door te kunnen gaan. Handjes kappen, handjes
kappen, de Congo is van ons, zo zongen ook de moordenaars van
Sanda Dia. By the
way: ter
gelegenheid van tweehonderd jaar België zal tegen 2030 het Jubelpark
met zijn 'bogen van de afgehakte handen' die in 1930 als een triomf
over de Congo werden opgericht, 'worden opgewaardeerd' wat dat ook
moge betekenen, de tien miljoen Congolezen indachtig die het
koloniaal verleden niet hebben overleefd.
De
voorzitster van de vergadering van de Europese Unie wist prompt al
haar sms-jes te wissen om de bewijzen ongedaan te maken van de
afspraken die zij maakte met de CEO van farmareus Pfizer in verband
met de levering van een paar miljard spuiten met 'vaccins' tegen een
als een pandemie voorgestelde griep die het bedrijf zegende met een
verzekerde gigantische winst waaraan alle samenzweerders deelhebben
ten koste van de wereldgezondheid. Het is nog niet erg genoeg dat de
lucratieve productie van vergiften allerhande garandeert dat straks
het leeuwendeel van onze kinderen zal verslonden worden door steeds
wredere kankers.
Mensen
met een hart voor medemensen wijzen op de aan de gang zijnde
samenzwering maar worden uitgerekend door de propagandisten van de
open debatcultuur met hun grote mond, de mond gesnoerd, beboet, elk
forum ontzegd, uit hun ambt ontzet, hun werk ontnomen en hun boeken
geboycot. Op het internet worden hun kritische geschriften door
Microsoft itself, dat er overigens ook in de EU middels haar corrupte
politici een wet van maakt, gelabeld als 'tijdelijk ontoegankelijk'.
Op de libricide volgt de genocide, aldus de dichter Heinrich Heine
exact tweehonderd jaar geleden. De baas van Microsoft is tevens de
grote man van de 'vaccins' wereldwijd waarover kwatongen beweren dat
zij moorden. Een besloten clubje hogepriesters van Mammon en Moloch
heerst over de wereldeconomie, over ziekte en gezondheid, over leven
en dood, over vrede en oorlog. Want zijn ziektes dan rendabel, de
dood is dat nog meer, niets immers brengt zoveel op als wapenhandel
en de massamoord beperkt zich niet langer tot foetussen, ouderlingen
en invaliden nu de jeugd zelf, de toekomst van de mensheid, naar het
front gelokt zal worden met de ongevraagde dagelijkse portie
oorlogspropaganda op de iPhone. Met grof geld opgefokte en wegens
aperte en door ons betaalde leugens onuitstaanbare praatbarakken
blijken alle media te bezetten. De Britse vorst die het duivelse
clubje voorzit en die onlangs nog een man in de gevangenis liet
werpen omdat die op straat uitschreeuwde dat Engeland zich vetmest
met het bloed van slaven, kreeg godbetert afgelopen week nog uit de
handen van een miljonair die paus is en die zichzelf genoemd heeft
naar de arme heilige Franciscus, een relikwie cadeau afkomstig van de
schandpaal waaraan de Redder van de mensheid werd genageld!
Uiteraard,
niet het complotdenken is het probleem.
(J.B.,
24 april 2023)
19-04-2023
Het lezen waard: www.dewereldmorgen.be: wat-de-dood-van-sanda-dia-ons-leert-over-de-zelfverklaarde-elite-in-vlaanderen/
Samenzweringen: en gewetenloosheid: schering en inslag
Samenzweringen en gewetenloosheid: schering en inslag
14-04-2023
Noam Chomsky over de grootste misdaad van de vorige eeuw
nc
08-04-2023
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 8. Het geloof dat bergen kan verzetten
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
8.
Het geloof dat bergen kan verzetten
Terwijl
de Heiland rondwaart in de hel om daar de ontelbare zielen die
ongedoopt moesten blijven omdat zij leefden in het tijdperk
voorafgaande aan het begin van onze jaartelling, uit het
voorgeborchte te bevrijden, lazen wij het vijfde hoofdstuk uit het
boek Signalen uit een verzwegen wereld het Mysterie en de
ontstolen dimensie waarin Ludo Noens vertelt over het
Bindelof-experiment met zwevende tafels en klopgeesten,
gedachtenfotografie en het vastleggen op film van de opgeroepen geest
van dokter Bindelof die dan de participanten aan de proef behandelde
met heilzame massage. Sommigen schrijven de verschijnselen toe aan
groepsprojectie, anderen blijven steevast geloven dat er meer aan de
hand is. Ook het Philip-experiment komt ter sprake, het verhaal The
White People van Arthur Machen, het geschrift Qui Sait van
Guy de Maupassant en de magiër Aleister Crowley. In The psychic
Life of Jesus bespreekt Maurice Elliot de mirakels uit het
evangelie en hij merkt op dat het Griekse 'pistis' wijst op een
actief geloof dat dwingt en dat, naar de woorden van de Heiland,
bergen kan verzetten. Want telkenmale valt de nadruk op de eis van
een gepaste ingesteldheid bij de deelnemers aan de scéances - met
andere woorden: zonder geloof worden geen bergen verzet of blijven
zij obstakels.
En
kijk nu wie van de nieuwe paragraaf handig gebruik maakt om zich
tussen de regels van onze tekst te komen wringen: Omsk Van
Togenbirger!
OVT:
Zeg dat wel! En ik heb u een verrassing mee!
Een
verrassing!?
OVT:
Had gij mij niet de vraag gesteld hoe wij de zaken moeten zien welke
besproken worden in het boek van Ludo Noens? Wel, ik heb de auteur
zelf aangeschreven!
Fantastisch! En? Heb je ook antwoord gekregen?
OVT:
Reken maar!
En?
OVT:
Ging het niet over de essentie van de dingen, mijn beste?
Ja,
dat was inderdaad ons probleem. En hoe moeten we dat nu zien?
OVT:
Zoals te verwachten komt het antwoord van de auteur voor een groot
stuk overeen met dat van Immanuel Kant uit Koningsbergen van wie wij
volgend jaar de driehonderdste verjaardag vieren.
Ja?
OVT:
Kant zegt dat wij het ding op zich niet kunnen kennen en ook Noens
noemt het ding op zich een mysterie en hij voegt er aan toe dat hij
daar ook vrede mee neemt.
Dan
blijven we met een raadsel zitten?
OVT:
Het is geen raadsel, mijn beste: een raadsel is oplosbaar en als het
opgelost wordt, is het ook verdwenen. Maar dit is een mysterie. Een
mysterie is niet oplosbaar, het blijft voor eeuwig een mysterie, het
verdwijnt nooit. Men zou daarom zelfs kunnen zeggen dat een mysterie
onsterfelijk is.
Maar...
OVT:
Het ding op zich is een mysterie en een mysterie is onsterfelijk...
derhalve is het ding op zich onsterfelijk!
Dat
is wel heel kort door de bocht, zo lijkt het mij.
OVT:
Dat denk je maar!
Hoezo!?
OVT:
Neem nu het paasei, morgen vallen er paaseieren te rapen...
Ja?
OVT:
In dit tijdperk van ongeloof en van misplaatst geloof in de macht van
de wetenschap, zeg maar in de almacht van de mens, in de
goddelijkheid van de mens, zijn de paaseieren van chocola.
En
wat heeft dat met wetenschap te maken?
OVT:
Ik viseer de wetenschap niet, mijn beste: ik heb wel vragen bij het
geloof van sommigen in de almacht van de wetenschap.
Oké...
OVT:
De eieren zijn van chocola, nietwaar? Ze worden als maakbaar
beschouwd. De eieren, de levenskiemen, het geheim van het leven: het
wordt gefabriceerd, mijn beste, en wel van chocola, van oppep-suiker,
om de instemming van de snoepers te bekomen met de verborgen
boodschap dat het leven maakbaar is, te ontleden in fragmenten en dan
weer samen te stellen, beheersbaar, te overheersen door de mens, de
nieuwe god, en door de goden te verslinden ook, zoals dat gebeurde in
de mythen van de Oude Grieken.
Ik
kan u niet goed volgen...
OVT:
Paaseieren horen échte eieren te zijn, mijn beste, zij horen niet te
worden opgegeten. Wij dienen het voorbeeld te volgen van de vogelen
des hemels: leggen die eieren om die dan op te eten?
Wat
bedoel je?
OVT:
Wel, wat ik zeg! Alleen mensen eten hun eigen kinderen op. Wat zeg
ik? Alleen mensen die zich goden wanen doen dat!
Ik
begrijp er niets van.
OVT:
De mens wordt geconsumeerd, zeker nu het hier weer oorlog wordt, de
oorlog hongert naar kanonnenvoer. En de oorlog is het verlengstuk van
de economie: in de economie worden de mensen geofferd aan de mammon,
de mens staat in dienst van het geld in plaats van andersom. Alleen
mensen die zich goden wanen verslinden hun eigen nazaten en bezegelen
aldus hun sterfelijkheid. Eieren symboliseren de onsterfelijkheid,
zij horen daarom niet van chocola te zijn, wij moesten onze kinderen
leren om échte eieren te verzamelen met Pasen, en die dan uit te
laten broeden met veel zorg, zodat zij kunnen getuigen hoe uit het ei
een vogel opstaat die ten hemel klimt en zingt: hij hoeft zelfs geen
bergen te verzetten, hij vliegt er over heen! En op zijn beurt legt
hij weer eieren, telkenjare opnieuw, in de lente, met Pasen.
Zolang
de aarde niet verwoest werd...
OVT:
Precies daarom.
Volkomen
spoorloos is Van Togenbirger plots verdwenen. Hij is te rade gegaan
bij de auteur van het besproken boek dat nu voor ons ligt en dat
uitnodigt om in zijn sporen te gaan lopen. We staan in feite oog in
oog met een hedendaagse Odysseus wiens mentale omzwerving van
inmiddels zowat driekwart eeuw hem geen windeieren heeft gelegd omdat
ook de verboden paden werden verkend welke naar de ontstolen dimensie
leiden - een reis doorheen de wereld van de geest door een
stoutmoedig vorser, heden uitgekristalliseerd als een geüpdate
Ilias. In wat nog volgt, blijkt elke bladzij - een kleine driehonderd
in totaal - een welhaast eigenzinnig paasei dat na bestudering zijn
geheim prijsgeeft in de vorm van telkens weer een nieuwe mysterieuze
vogelsoort. Het monster van Lochness, de Tibetanen, het heilige van
Rudolf Otto, John Lennon, het mysterie van de tijd, het
Nibelungenlied, de Heilige Graal en nog tientallen andere
verschijnselen die wij nooit zullen doorgronden, verklappen dat de
wereld niet datgene is waarvoor wij hem houden, want wij denken
alleen wat ons werd verteld en wat wij ons dan eigen maakten. Wij
moeten dwars door de waas van de tijds- en cultuurgebonden verhalen
heen waarin ons bestaan werd ingesponnen, naar de diepere lagen omdat
de dingen aan de oppervlakte slechts symbolen zijn en dat zijn
allerminst dingen op zichzelf, het zijn louter tekens en tekens zijn
wegwijzers, zij wijzen weg van zichzelf naar elders, naar verder.
Het
paasei dient heus niet te worden geconsumeerd, het consumentendom
heeft ons alleen geleerd om te verslinden maar dat doen hier zelfs de
dieren niet, die ons nu uitnodigen om hun voorbeeld te gaan volgen en
met zorg aan het broeden te gaan en als de vogel uit het ei komt,
moeten wij die voederen met al het verteerbare dat wij in de wereld
kunnen vinden, totdat hij krachtig genoeg is om zijn vleugels uit te
slaan en de obstakels van de hoogste bergen te verschalken middels de
lichte vlucht in de lucht, die daarom sinds oudsher pneuma wordt
genoemd, wat betekent: adem die het leven schenkt en tegelijk
ook: woord, geest en ziel.
Signalen
uit een verzwegen wereld het Mysterie en de ontstolen dimensie
van Ludo Noens is een uitermate rijk gedocumenteerd werk met ruim
twintig bladzijden aan verwijzingen met betrekking tot alle takken
van de wetenschappen en de kunsten - met inbegrip van de
verdonkeremaande, getaboeëerde en verboden feiten en geschriften die
niet passen in het kader van wat heden opgang maakt maar morgen
alras is vergeten. Een werk om te lezen maar ook om te herlezen, om
uit te diepen en verder te bespreken omdat de dimensie waarvan de
auteur ons op het spoor brengt, niemand minder dan de godheid zelf
bergt, terwijl in dit woeste tijdperk dat is uitgemond in wrede
oorlogen, alleen een god ons nog kan redden.
(J.B.,
Stille Zaterdag 2023)
1
Ludo Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
06-04-2023
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 7. Omsk Van Togenbirger over kwanta
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
7.
Omsk Van Togenbirger over kwanta
-
Omsk Van Togenbirger, wij zitten momenteel middenin een boek van Ludo
Noens, een heel bijzonder boek, zo komt het ons voor, zoals er de
jongste tijd wel meer geschreven worden maar nog anders. Het gaat
over onverklaarbare fenomenen maar het gaat ook over filosofie en
over ernstige levensvragen. Mogen wij u daar omtrent eens
interpelleren? Hebt gij enkele minuten tijd voor ons?
-
Omsk Van Togenbirger (OVT): Wij lopen elkaar altijd op deze parking
bij de supermarkt tegen het lijf... maar goed, waar komen mensen
elkaar anders nog eens tegen: wij moeten alleen nog naar buiten om
eten te halen, dat is vooralsnog niet digitaal beschikbaar, al de
rest wel, zo lijkt het toch...
-
Wel, uiteraard staat ook het antwoord op onze prangende vragen niet
online...
OVT:
Kennelijk niet. Maar wat precies wilt gij dan weten? Ik heb gehoord
over het boek van Noens, een collega van mij breekt zich daar het
hoofd over, zo heeft hij me verteld: het zou in de lijn liggen van...
inderdaad een groot aantal werken die de zogenaamde kwantummechanica
wel lijken te gebruiken om daarmee het bestaan van God te bewijzen of
het leven na de dood, iets in die zin... Maar ik heb het niet
gelezen... Ik veronderstel dat gij wilt weten of die link met de
kwantumgeleerdheid van honderd jaar geleden terecht is, nietwaar? Die
atoomgeleerden die daar beginnen te dichten en aan mystiek gaan doen,
nietwaar? Ja, ik kan nu niet direct op hun namen komen, de oude dag
speelt ook mij parten, ziet ge, maar zij zouden beweren, als ik mij
niet vergis, en met veel meer en ook met veel grotere woorden
uiteraard, dat nu ook de natuurvorsers een godsbewijs gevonden
hebben, is het dat waarover gij iets wilt vragen? Een wiskundig
bewijs van het bestaan van god, als het ware? Zij zien, naar men
althans toch zegt, dat hun ingewikkelde wiskundige formules in feite
precies hetzelfde uitdrukken als datgene wat reeds duizenden jaren
geleden werd gezegd, maar dan in wat andere bewoordingen, in oude
religieuze geschriften bij uiteenlopende volkeren overal ter wereld,
is het dat?
-
Dat is het ongeveer, ja.
-
OVT: Tja, het is allemaal niet te verwonderen natuurlijk, de mensen
zijn de dystopie in het zog van dat wereldwijde bedrog rond corona
een beetje beu, en ook het gezanik van statistici, politici en nog
andere soorten van fabuleerders... als dat woord überhaupt
bestaat... Neen, het is niet meer dan normaal dat men nu ineens terug
wil grijpen naar het onwetenschappelijke en naar het mysterie, zoals
men dat zegt en ge zult zien dat ook de religies daar alras garen
gaan bij spinnen - een goede zaak is dat toch niet maar het is te
verklaren, inderdaad...
-
Is het terecht wanneer gezegd wordt of geschreven dat de fysica van
de kleinste deeltjes de waarheid van de oudste wijsheden bevestigt?
-
OVT: Wel, de geleerden over wie gij het hebt, zoeken naar de grond
van de werkelijkheid, en zij zijn vaker gebeten door de microbe
van het microreductionisme, zoals ge weet... zij beschouwen alle
dingen als samengesteld uit eenvoudigere dingen, en die uit nog
eenvoudigere dingen, en uiteindelijk zou men dan moeten belanden bij
de meest simpele dingen... Vroeger sprak men over niet meer deelbare
stukjes of atomen, maar die hebben ze al helemaal uit elkaar gehaald,
zeggen ze, en nu hebben ze de mond vol over kwanta, kleine pakketjes,
ik weet ook niet wat ze precies bedoelen en ik denk dat ze het zelf
niet weten.
-
Weten ze het zelf niet?
OVT:
Wel, zoals Kant al zei: Das Ding an sich ist ein Unbekanntes.
Wij weten dat wij in feite onwetend zijn omtrent bijvoorbeeld het
atoom als zodanig. Het atoom kan men nooit zien. Aan de hand van de
eigenschappen van de stof in kwestie, bijvoorbeeld ijzer, maken wij
een hypothetische constructie van het atoom, bijvoorbeeld het
ijzeratoom. Een model dat in staat is om de verschijnselen die we wél
kunnen waarnemen, te verklaren, bijvoorbeeld de hardheid van ijzer.
Maar duiken er nieuwe verschijnselen op, dan moet het model uiteraard
aangepast worden. En een definitief model zal er nooit zijn, de
aanpassingen zullen blijven duren en dat weten wij wel zeker, alleen
al omdat zich onophoudelijk nieuwe verschijnselen voordoen, en dit
alleen al door het voortschrijden van de tijd, begrijpt gij? En het
gaat niet om details of om kleinigheden, zoals bij het aanscherpen
van een of ander wereldrecord in de atletiek: de herzieningen kunnen
bijzonder drastisch zijn.
-
Dat snap ik toch niet zo goed...
OVT:
Men kan het vergelijken met het beeld dat men zich vormt over iemand
over wie men hoort praten zonder dat men de persoon in kwestie ooit
ontmoet heeft. Er wordt gezegd dat het een vriendelijke verschijning
is, tamelijk klein van gestalte, goed gekend in de buurt, zwartharig.
Men vormt zich een beeld van een klein en nog jong persoon en men
gelooft een relatief goed beeld te hebben van de man of vrouw in
kwestie, totdat men bijvoorbeeld verneemt dat gaat om een kater of
een hondje. Of een mythologische figuur, een personage uit een roman
of iemand die opdook in een droom. En in dat geval is die figuur
vanzelfsprekend niets anders dan haar beschrijving. Maar misschien is
dat in alle gevallen wel zo.
-
Denkt gij dat echt?
OVT:
Wel, ook als men iemand in levenden lijve heeft ontmoet, zoals men
dat zegt, moet men het doen met een verschijning en met dingen die al
dan niet worden gezegd, gehoord, getoond, gezien... Ik kan zelfs niet
zeggen dat ik mijn eigen vrouw ken, als ge begrijpt wat ik bedoel?
-
Inderdaad, ik begrijp het: tot de kern van de zaak kan men niet
doordringen...
-
OVT: Misschien is er geen kern!
Tja...
-
OVT: Ik ben geen atoomgeleerde, mijn beste, en bovendien heb ik uw
boek van Ludo Noens nog niet gelezen, mijn ogen zijn overigens,
driewerf helaas, veel te slecht geworden om nog lang te kunnen lezen.
Maar het lijkt mij in elk geval toch zo te zijn dat men niet eeuwig
kan doorgaan met het in steeds kleinere stukjes kappen van de dingen.
-
En waarom niet?
-
OVT: Behalve dan omdat op den duur onze ogen niet goed genoeg meer
zien, heel eenvoudig omdat de werktuigen waarmee men kapt, eveneens
van stof zijn, ziet u? Men kan er geen abstractie van maken! Wil men
een stuk hout in stukken zagen, dan heeft men ijzer nodig, een
ijzerzaag bedoel ik. Wil men ijzer doorzagen dan behoeft men een nog
harder materiaal, zoals high
speed steel. Wil
men dat doorzagen dan heeft men weer een hardere materie nodig... Nu,
ik ben geen werktuigbouwkundigemaar
misschien mag ik wel veronderstellen dat er aan die reeks algauw een
einde komt, met andere woorden: dat men alras arriveert op een punt
waarop men het niet meer kleiner kan omdat de werktuigen om verder te
gaan, ontbreken. Want ook het zaagje moet steeds kleiner worden, ziet
u?
-
Nauwelijks...
-
OVT: Ik moet nu ervandoor, mijn beste. Ik zou zeggen: lees maar eerst
dat boek helemaal uit, misschien zien we elkaar nog achteraf. Tot
kijk!
-
Tot kijk, Omsk Van Togenbirger...
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
6 april 2023)
1
Ludo Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
05-04-2023
Het Mysterie en de ontstolen dimensie - 6. De geest achter het brein
Signalen
uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de ontstolen dimensie.1
Het
wereldbeeld van de Vlaamse schrijver Ludo Noens
6.
De geest achter het brein
In
zijn vierde hoofdstuk ontplooit Ludo Noens de thesis die suggereert
dat het stoffelijke brein allerminst de geest voorbrengt maar dat het
die daarentegen alleen maar kan remmen. Volgens ( ) Frederic
Myers ( ) 'filtreren' de fysieke hersenen een bovenzinnelijk
'Subliminaal Zelf' tot een ingedamd menselijk zelfbewustzijn, (dat)
zou overleven na de dood van het fysiek brein.2
Vergelijkbaar met het pre-existent 'transcendentaal subject'
van Carl Du Prel waarvan de wakende persoonlijkheid of
zelfbewustzijn slechts een pragmatisch fenomenologisch deel is (dat)
in de loop van de evolutie gradueel de sfeer van het empirisch
zelf van de mens zal naar binnen treden.3Het hiernamaals is het hier en nu, slechts op een andere wijze
ervaren.4
Pim Van Lommel: Hoe kan men zich helder bewust zijn van een
buitenlichamelijke toestand, met een volledig platte EEG dat op een
uitgeschakeld brein wijst?5
Nog straffer dan de bijnadoodervaringen is de participatie aan
doodsbedvisioenen door buitenstaanders. John Lorber (in het artikel:
Is Your Brain Really Necessary?) beschrijft een patiënt die
praktisch geen hersenen heeft maar wel een IQ van 126. Kort voor het
sterven is er bij 5 à 10 pct. van de Alzheimerpatiënten maar ook
bij mensen met andere vormen van dementie zgn. 'terminale luciditeit'
(overigens reeds opgemerkt door Hippocrates, Plutarchus, Cicero
en Galenus6
als een intacte ziel achter een stervend brein7).
Sommigen zeggen de indruk te hebben dat de geest ook achter het
brein schuilt en erdoor wordt beperkt.8
Over een 26-jarige patiënte die op 1 maart 1922 in Schwalmstadt
stierf, schreef haar verzorger, Friedrich Happich: Käthe, die
nooit een woord had gesproken en van geboorte af mentaal invalide
was, zong doodsliederen voor zichzelf. ( ) Een half uur lang zong
zij. Haar gezicht, tot dan toe dwaas, was getransfigureerd en
gespiritualiseerd. Toen ging zij zachtjes heen.9
Gelijkaardig lijken de ogenblikkelijke genezingen in het Nieuwe
Testament. Men denke ook aan de gevallen waarbij een tengere
moeder ( ) een personenwagen optilde die haar kind dreigde te
verpletteren...10
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
5 april 2023)
1
Ludo Noens, Signalen uit een verzwegen wereld. Het Mysterie en de
ontstolen dimensie, Aspekt, Soesterberg 2023.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: