Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
26-11-2022
glass metam
glass metam
glass str q 3
glass str q 3
P Glass symphony for eight
P Glass symphony for eight
Philip Glass symfonie 3.iii
Philip Glass symfonie3.iii
p Glass vioolconcerto 1
p Glass vioolconcerto 1
25-11-2022
De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910 - Aflevering 6: De internationale erkenning van een dictatuur
De
plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
Aflevering
6: De internationale erkenning van een dictatuur
Behalve
Leopold II van België aasden ook Frankrijk, Duitsland,
Groot-Brittannië en Portugal op het bezit van de Congo (1) maar
Leopold was zijn rivalen te slim af: hij wist de politici in de V.S.
warm te maken voor wat hij voorstelde als een soort van 'Afrikaanse
V.S.' naar Amerikaans model (2) en alras erkende de regering in de
V.S. zijn project: De regering van de Verenigde Staten
verkondigt haar sympathie voor en instemming met de humane en
goedgunstige doelstellingen van de Internationale Vereniging van de
Congo, ( ) en zal de functionarissen van de Verenigde Staten ( )
opdragen de vlag van de Internationale Afrikaanse Vereniging te
erkennen als de vlag van een bevriende regering (3) Deze
verklaring verscheen in een door Leopold zelf gewijzigde versie in
Stanleys in vele talen wereldwijd verspreide bestseller The Congo
and the Founding of Its Free State: A Story of Work and Exploration.
De voornaamste wijziging was dat hij nu alleen de door Leopold
gecontroleerde Internationale Vereniging van de Congo noemde (4),
zo schrijft Hochschild en hij voegt eraan toe: Lang voor
Stalin, die ook eigenhandig de manuscripten van schrijvers
redigeerde, wist Leopold hoe nuttig het was de geschiedenis te
herschrijven. (5) Door zulke goocheltrucs veranderde het
gebied dat in het volgende jaar door een steeds langere lijst van
landen zou worden erkend, geleidelijk van een federatie van staten
onder de welwillende bescherming van een liefdadigheidsvereniging in
een kolonie onder de heerschappij van één man. (6) Zelfs
kanselier Bismarck van Duitsland liet zich inpalmen door Leopold en
erkende de nieuwe staat ofschoon hij over hem gezegd had: Zijne
majesteit vertoont de pretenties en de naïeve zelfzuchtigheid van
een Italiaan die ervan uitgaat dat hij dankzij zijn charme en knappe
uiterlijk alles voor elkaar kan krijgen. (7) Er kwam een
Conferentie van Berlijn (gehouden van november 1884 tot februari
1885) over het lot van Afrika waarop niet één Afrikaan uitgenodigd
was. (8) Leopold (die het overwoog zich 'keizer van de Congo' te
noemen maar uiteindelijk koos voor de titel van 'eigenaar') sleepte
een grondgebied in de wacht dat groter was dan Engeland, Frankrijk,
Duitsland, Spanje en Italië bij elkaar. Bij koninklijk besluit
noemde de koning op 29 mei 1885 zijn nieuwe, particulier bestuurde
kolonie de 'Etat indépendant du Congo', de Congo Vrijstaat
(9) die in werkelijkheid een dictatuur was - in dit geval 'vrij',
namelijk van overheersing door vreemde mogendheden en door het
Belgische parlement. (10)
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
25 november 2022)
Verwijzingen:
(1)
Adam Hochschild, De geest van koning Leopold II en de plundering
van de Congo, Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse
vertaling door Jan Willem Bos). (Oorspronkelijk: King Leopold's
Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa,
Adam Hochschild 1998), pp. 76-77.
De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910 - Aflevering 5: Het inpalmen van het grondgebied
De
plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
Aflevering
5: Het inpalmen van het grondgebied
Koning
Leopold zette juridische constructies op en organisaties waarmee hij
bewust verhinderde dat aan het licht kwam dat hijzelf persoonlijk de
opkoper was van de Congo. Het publiek heeft dat niet in de
gaten (1), zo schrijft hij letterlijk. Hij verschool zich
achter aandeelhouders en achter bankier Maximilien Strauch. Terwijl
hij zich voordeed als filantroop en deed alsof hij een
confederatie van vrije negerrepublieken stichtte (2) en alleen
maar gastverblijven bouwde, wetenschappelijke centra, en de
slavenhandel bestreed in dienst van de vooruitgang (3), zorgde hij
ervoor dat de contracten die Stanley zijn Europese personeel
liet tekenen hun verbood iets over het echte doel van hun werk in de
openbaarheid te brengen. (4) Maar in feite minachtte hij de
inboorlingen: zoals een van Leopolds ondergeschikten botweg
schreef aan Stanley: 'Er is geen sprake van dat ook maar de geringste
politieke macht wordt gegund aan negers. Dat zou absurd zijn (...)'
(5) Stanley bracht een machtig privé-leger op de been (6) en was
wreed voor de negers in zijn dienst en hij schrijft aan Brussel: 'De
beste straf is die van de boeien, want zonder het lichaam te
verwonden, te verminken of te martelen, brengt het schaamte en
ongemak met zich mee' (7)
Leopold
liet zich juridisch bijstaan door de geleerde sir Travers Twiss uit
Oxford. Het was hem te doen om een zo groot mogelijk grondgebied en
om ivoor en hij schrijft: Ik verlang te zien dat u alle ivoor
die aan de Congo te vinden is opkoopt, en laat kolonel Strauch weten
welke goederen hij naar u moet sturen om ervoor te betalen en
wanneer. Ik beveel u ook aan slagbomen en tolheffingen in te stellen
(...) (8) Een gebied zo groot als de hele Verenigde
Staten ten oosten van de Mississippi (9) werd van de
Afrikaanse stamleiders afgesnoept met methoden die even bedrieglijk
waren als de huidige waarmee multinationals vandaag zowat iedereen
inpakken, met als voornaamste wapen de onwetendheid van de
gedupeerden omtrent hun eigen rechten. Slechts enkelen hadden
ooit eerder het geschreven woord gezien, aldus Adam
Hochschild, en hun werd gevraagd hun X te zetten onder
documenten in een vreemde taal en vol juridisch jargon. (10)
Hochschild: In Isangila, niet ver van de grote
stroomversnellingen, tekende Stanley op dat hij in staat was geweest
land te kopen voor een handelspost door een paar stamhoofden te
betalen met 'een ruime hoeveelheid fraaie kleren, lakeienjassen en
met klatergouden galons versierde uniforms, met (...) goederen ( )
niet te vergeten een paar flessen gin'. De veroveraars van Afrika
waren er, net als die van het Amerikaanse Westen, achter gekomen dat
alcohol even doelmatig kon zijn als een machinegeweer. (11) De
inboorlingen hadden er geen flauw idee van dat ze hun land
verkochten. De belangrijkste nederzetting ging Leopoldville heten en
op de landkaarten verschenen ook de 'Leopoldheuvel', het
'Leopold-II-meer' en de 'Leopold-rivier'. (12) Naast het grondgebied
en het ivoor werd na verloop van tijd ook de hoogstaande Congolese
kunst waaraan Matisse, Picasso en andere groten zich inspireerden,
weggeroofd.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
23 november 2022)
Verwijzingen:
(1)
Adam Hochschild, De geest van koning Leopold II en de plundering
van de Congo, Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse
vertaling door Jan Willem Bos). (Oorspronkelijk: King Leopold's
Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa,
Adam Hochschild 1998), p. 71.
(2)
Ib., p. 73
(3)
Ib., p. 72.
(4)
Ib., pp. 70-71.
(5)
Ib., p. 73.
(6)
Ib., p. 77.
(7)
Ib., pp. 73-74.
(8)
Ib., p. 76.
(9)
Ib., p. 78.
(10)
Ib., p. 78.
(11)
Ib., pp. 77-78.
(12)
Ib., p.73.
(3)
O.c., p. 69-70.
17-11-2022
De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910 - Aflevering 4: De uitroeiing van de Afrikaanse olifant
De
plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
Aflevering
4: De uitroeiing van de Afrikaanse olifant
Dat
koningshuizen bevolkt worden door wereldvreemde schepsels mag niemand
verbazen en omdat mensen pas datgene kennen en kunnen appreciëren
waaraan zij een tekort hebben, weten vorsten en vorstinnen de waarde
van ons dagelijks brood helemaal niet te schatten: zij kennen slechts
de kostbare snuisterijen waarvoor zij onderling wedijveren, zoals
goud- en zilverwerk, parels en... ivoor, waaruit dure schaakstukken,
broches, crucifixen en snuifdozen worden vervaardigd. En uiteraard
behoeven potentaten met het oog op hun intriges ook kennis van een
zeker deel van de menselijke ziel.
Koning
Leopold II kent Stanley's persoonlijkheid: Eén deel titaan met
een ongepolijste kracht en bergen verzettend zelfvertrouwen; het
andere een kwetsbare, onwettige zoon van de arbeidende klasse,
gedreven ijverend voor de goedkeuring van de machtigen. (1) In
1878 laat de drieënveertigjarige koning Stanley die dan
zevenendertig is naar zijn paleis komen en neemt hem contractueel in
dienst: Stanley zal voor zijn (uiteraard door Leopold betaalde)
expeditie verblijvend in Afrika gedurende vijf jaar jaarlijks 50.000
frank ontvangen en verblijvend in Europa de helft van die som. (2)
Hij moet aan de monding van de Congo een basis oprichten, een
(spoor)weg om de vele watervallen te omzeilen en rond het 1500 km
lange bevaarbare stuk van de Congostroom worden vele handelsposten
gepland.
Sinds
Columbus Amerika binnenviel werden gedurende vele eeuwen slaven
vanuit Afrika naar Noord-Amerika versast om daar de plantages te
bevolken, wat neerkomt op een genocide die aan miljoenen zwarten het
leven kostte. En uiteraard was het ook Leopolds bedoeling niet om de
zwarten te gaan beschaven: zijn plannen lagen veeleer in de lijn van
wat de plunderaars die hem voorafgingen, bezielden. Leopold wilde dat
Stanley de weg vrijmaakte om via de Congorivier het kostbare ivoor
uit het hart van Afrika te gaan 'oogsten' en het naar de monding van
de Congo te versassen, waar het dan per schip naar Brussel zou worden
gevaren. Waarmee een andere genocide van start ging, dit keer gemunt
op de Afrikaanse olifant. (3)
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
17 november 2022)
Verwijzingen:
(1)
Adam Hochschild, De geest van koning Leopold II en de plundering
van de Congo, Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse
vertaling door Jan Willem Bos). (Oorspronkelijk: King Leopold's
Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa,
Adam Hochschild 1998), p. 68.
(2)
Adam Hochschild (/zijn vertaler) vermeldt dat 50.000 frank uit die
tijd overeenkomt met een half miljoen gulden of dus met tien miljoen
Belgische frank (een kwart miljoen euro) in 1998.
(3)
O.c., p. 69-70.
15-11-2022
De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910 - Aflevering 3: Leopold strikt de grote ontdekkingsreiziger
De
plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
Aflevering
3: Leopold strikt de grote ontdekkingsreiziger
Leopold
II wordt gedreven door winstbejag. Hij bestudeert de Spaanse
verovering van Noord- en Zuid-Amerika, de Britse kolonies India,
Birma en Ceylon alsook Nederlands-Indië. Dwangarbeid [zo
merkt hij op] is de enige manier om deze indolente en
corrupte volken van het Verre Oosten te beschaven en te verheffen.
(1) Hij wil een kolonie om België rijk te maken en als uitvlucht
voor zijn veroveringsplannen verzint hij dat hij een halt wil
toeroepen aan de Arabische slavenhandel. Vanaf 1876 organiseert hij
een groots opgezette conferentie omtrent de kolonisering van Afrika
waar hij basissen plant met scholen, laboratoria en opslagplaatsen
voor de bevoorrading van ontdekkingsreizigers. Het orgaan bezorgt hem
faam als filantroop maar verdampt reeds het jaar daarop. (2)
In
1877 duikt Stanley op, hij heeft Afrika van West (Zanzibar) naar Oost
doorkruist in een tocht van 10.000 km die tweeënhalf jaar duurde.
Hij bracht de streek in kaart en kende zijn eigen naam toe aan de
Stanleywatervallen en die van de zeventienjarige Alice waarmee de
bijna veertiger zich verloofd had, aan de boot (de 'Lady Alice')
waarop hij de expeditie heeft gevoerd. Driehonderdzevenenvijftig
mensen reisden mee in een colonne van een kilometer lang die
zesduizend kilogram wapens en ander proviand meevoerde en die middels
de seinen met een jachthoorn werd bestuurd. Stanley pakt uit met zijn
bloedige veroveringstochten en schrijft in zijn dagboek: 'We
hebben achtentwintig stadjes en zestig tot tachtig dorpen aangevallen
en vernield.' (3) Humanitaire groeperingen in Engeland zijn
verontwaardigd maar voor vele anderen is Stanley een held en de
inboorlingen worden 'een soort menselijk ongedierte'
genoemd. (4) Ook straft
Stanley zijn dragers, die hij in zijn dagboek schurken noemt, met
tweehonderd zweepslagen (5) en hij zet het leven van zijn naaste
medewerkers op het spel, vaker overleven zij de tocht niet. Zijn
boeken worden multimediaproducten (6) terwijl in de overlevering de
inboorlingen het hebben over de wreedheid van de blanken. Stanley
verneemt wat later dat zijn verloofde, Alice, intussen getrouwd is
met de spoorwegmagnaat en miljardair Albert Barney en wordt
depressief. Wanneer zijn roem groeit, beklaagt Alice het zich niet
mevrouw Stanley te zijn geworden en lang na zijn dood eist zij de eer
voor Stanley's expeditie voor zich, het was immers de Lady Alice die
Afrika veroverde... (7)
Met
listen en intriges lokt koning Leopold II de in Engeland en in
Amerika door de autoriteiten ondergewaardeerde Stanley nu naar België
om hem voor zijn kar te spannen binnen zijn plan om de Congo in te
palmen. (8) 'Ik wil niet riskeren', aldus Leopold, 'een
goede gelegenheid te verliezen om voor onszelf een deel van deze
schitterende Afrikaanse taart veilig te stellen'. (9)
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
15 november 2022)
Verwijzingen:
(1)
Adam Hochschild, De geest van koning Leopold II en de plundering
van de Congo, Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse
vertaling door Jan Willem Bos). (Oorspronkelijk: King Leopold's
Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa,
Adam Hochschild 1998), p. 43.
(2)
O.c., pp. 39-52.
(3)
O.c., p. 55.
(4)
O.c., p. 56.
(5)
O.c., p. 57.
(6)
O.c., p. 57.
(7)
O.c., pp. 57-62.
(8)
O.c., pp. 62-66.
(9)
O.c., p. 64.
13-11-2022
Adagio
Adagio
"Adagio" - Liedcyclus (Jan Bauwens, 2004) getoondicht op elf gedichten uit "Adagio" van Felix Timmermans (1886-1947).
[De muziekpartituren zijn verkrijgbaar bij de componist]
08-11-2022
De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910 - Aflevering 2: 'Missionering'
De
plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
Aflevering
2: 'Missionering'
In
1482 kwamen de Portugezen met Diogo Cão aan bij de Congorivier en
zij werden daar in 1491 vriendelijk ontvangen door de koning, de
ManiKongo. Het land telde toen 3 à 4 miljoen mensen. De Portugezen
gaven de koning wapens om de opstandelingen te onderdrukken en zij
begonnen met de bouw van kerken en missieposten. In Afrika bestond
slavernij maar veel Afrikaanse stamhoofden waren ook bereid om ganse
scheepsladingen slaven aan de aan slavenkoorts lijdende Europeanen te
verkopen: ze werden verscheept naar de mijnen en de plantages voor
koffie, thee, suiker, katoen en tabak in de Britse, Franse en
Hollandse koloniën in Noord-Amerika, onder meer Brazilië en de
Caraïben. Ook heel wat missionarissen werden slavenhandelaars
omwille van de hoge winsten. Toen de ManiKongo Affonso zijn beklag
deed bij de Portugezen dat ze, gedreven door hebzucht, zijn land
helemaal ontvolkten, wimpelden zij dat af - in 1665 werd de ManiKongo
onthoofd.
In
1816 ging de Brit James Tuckey op expeditie om de oorsprong van de
Congorivier te vinden die een werveling was van schuimende
stroomversnellingen en reusachtige draaikolken (1) maar de
gele koorts sloeg toe.
Missionarissen,
ontdekkingsreizigers, beschaving en christianisering: het bleken
allemaal smoezen om heel andere en minder menslievende bedrijvigheden
mee toe te dekken. Priesters werden slavenhandelaars en
ontdekkingsreizigers vedetten en helden: zij vingen roem met
leugenachtige verhalen over hun exotische reizen. Toen Livingstone
van de radar verdween, zwoer Stanley dat hij hem zou vinden en zijn
verzonnen avonturen spijzigden de pers van destijds. Waar was het hen
eigenlijk om te doen? De grondslag van Europa's opwinding
bestond grotendeels uit de hoop dat Afrika een bron voor grondstoffen
zou worden om de Industriële Revolutie te voeden, net zoals de
zoektocht naar grondstoffen - slaven - voor de koloniale
plantage-economie de voornaamste aanleiding was geweest voor Europa's
eerdere bemoeienis met Afrika. ( ) Maar de Europeanen wilden graag
van zichzelf geloven dat ze werden gedreven door nobeler
beweegredenen. Vooral de Britten geloofden vurig in het brengen van
'beschaving' en het christendom naar de inboorlingen en zij
stelden het zo voor dat zij de slavernij kwamen bestrijden! (2)
(waarbij de Arabieren nu de zondebok werden). (3)
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
8 november 2022)
Verwijzingen:
(1)
Adam Hochschild, De geest van koning Leopold II en de plundering
van de Congo, Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse
vertaling door Jan Willem Bos). (Oorspronkelijk: King Leopold's
Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa,
Adam Hochschild 1998), p. 24.
(2)
O.c., p. 33.
(3)
O.c., p. 34.
05-11-2022
De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910 * Aflevering 1: Inleiding
De
plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
Aflevering
1: Inleiding
De
Amerikaanse historicus en mensenrechtenactivist Adam Hochschild
(°1942) is de zoon van een naar New York uitgeweken joodse
grootindustrieel met Duitse roots, Harold Hochschild, die voorzitter
was van de Amercan Metal Company. (*) Hij schreef onder meer over de
Zulu's in Zuid-Afrika, over de Russische Gulags (de
concentratiekampen onder Stalin), over het abolitionisme, over de
Eerste Wereldoorlog, over de Spaanse Burgeroorlog en ook over een
van de grote massaslachtingen van de recente geschiedenis (1),
namelijk de genocide op naar schatting acht miljoen Congolezen onder
Leopold II.
Hochschild
schrijft in zijn Inleiding dat de Congo van een eeuw geleden
inderdaad een dodencijfer van holocaustomvang had gekend. (2)
Het gaat om een historie die niet alleen in de doofpot belandde maar
waarbij de Belgische koning Leopold II zich bovendien wereldwijd liet
doorgaan voor een filantropische vorst (3) die de
slavenhandel bestreed en aan wie werd lof toegezwaaid aangezien
hij zijn persoonlijk fortuin heeft geïnvesteerd in openbare werken
ten gunste van de Afrikanen. (4)
Maar
havenopzichter in Antwerpen Edmund Morel zag dat de scheepsladingen
uit Afrika tot de top van de ruimen (waren) volgestouwd met
waardevolle ladingen rubber en ivoor (5) terwijl de vracht van
de schepen die weer naar de Congo voeren hoofdzakelijk bestond uit
legerofficieren, vuurwapens en militie (6), wat hem
ervan verzekerde dat hier slavernij aan de orde was (7) en hij
herinnerde zich Heart of Darkness van de Oekraïense schrijver
Joseph Conrad die het heeft over 'de verachtelijkste worsteling
om buit die ooit de geschiedenis van het menselijk geweten heeft
besmeurd'. Adam Hochschild:
En boven allen uit torende koning Leopold II, een man
die evenzeer was vervuld van hebzucht en sluwheid, valsheid en charme
als de meest complexe schurken van Shakespeare (8) maar die
nooit zelf in Congo is geweest en die derhalve nooit een
druppel door geweld vergoten bloed zag (9) zoals ook de
piloten die bombarderen vanuit de stratosfeer, de door hen verminkte
lichamen niet hoeven te zien. (10) en ze gingen er bovendienl prat
op: De mannen die zich meester hadden gemaakt van de Congo
gaven vaak hoog op van hun moordpartijen en schepten erover op in
boeken en krantenartikelen. (11)
Zoals
in de proloog wordt aangegeven kennen deze trieste gebeurtenissen een
voorgeschiedenis van eeuwen van overzeese slavenhandel welke wij
eerder behandelden in de artikelenreeks Hoe Europa groot en rijk
werd. (12)
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
5 november 2022)
Verwijzingen:
(*)
https://en.wikipedia.org/wiki/Adam_Hochschild
(1)
Adam Hochschild, De geest van koning Leopold II en de plundering
van de Congo, Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse
vertaling door Jan Willem Bos). (Oorspronkelijk: King Leopold's
Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa,
Adam Hochschild 1998), p. 8.
Met
Allerheiligen worden de martelaren herdacht doch frontsoldaten zijn
geen martelaren zoals dictators en kerkhoofden het gezegd willen
hebben: in dit soort van verhalen zijn de martelaren altijd weer de
onschuldige kinderen. Dictators gijzelen hun eigen burgers en zij
plegen chantage op hen middels hun gezinnen en hun kinderen. Om die
reden kunnen zij hen dwingen te gaan sneuvelen aan het front want zij
stellen desertie voor als lafheid. De soldaten bieden geen weerstand
tegen hun dictator omdat zij allemaal gaan lijden aan het
Stockholmsyndroom: zij gaan 'sympathiseren' met de gijzelnemer die de
dictator wezenlijk is omdat zij zijn wreedheid vrezen: wreedheid
jegens henzelf maar eerst en vooral ook jegens hun gezinnen en hun
kinderen. De handelwijze van de dictators zou pas hout snijden indien
het ook zo was dat zij meer zorg droegen voor de gezinnen en de
kinderen dan de vaders zelf. Dat dit allerminst het geval is, blijkt
hieruit dat zijzelf nimmer bereid blijken zich persoonlijk in het
gevecht te storten: zij houden zich op in schuilkelders en zij
beveiligen zich in extreme mate. Op gebied van lafheid wedijveren de
dictators zodoende met de kerkleiders die sinds oudsher via de omweg
van hun aan tovenarij te danken macht over de lichtgelovige vrouwen
en de kinderen, het handelen van de mannen besturen. Dit bewijst
tevens dat dictators allerminst leiders zijn en 'kerkleiders'
allerminst herders: zeer in tegenstelling tot de dieren, bijvoorbeeld
de vissen, die er bij de vorming van scholen voor zorgen dat hun
jongen door de ouderen omgeven en beschermd in het midden zwemmen,
laten dictators hun vege lijf beschermen door de jeugd die zij naar
het front sturen. Dictators zijn parasieten die voor leiders willen
doorgaan, precies zoals de zogenaamde 'kerkleiders' wier tronies
sinds oudsher smachten in het vet en blinken van het goud en van de
parels op hun potsierlijke tiara's. Omdat onschuldige kinderen
telkenmale het gelag betalen, is het de verdomde burgerplicht
dictators te verjagen. Dat alleen angst de uitvoering van deze plicht
in de weg staat, toont zich waar potentaten struikelen: het volk dat
anders gelijk een knipmes voor de dictator buigt, kan hem dan niet
rap genoeg lynchen.
(J.B.,
1 november 2022)
27-10-2022
De 'nieuwe wereldorde' - Aflevering 10: Aldus wordt de 'wet van de jungle' tot wet zonder meer
De
'nieuwe wereldorde'
Aflevering
10: Aldus wordt de 'wet van de jungle' tot wet zonder meer
Steeds
vaker leest men her en der in magazines en in kranten dat de
wetenschappelijke vooruitgang wellicht te danken is aan autisme en
daar hebben we alweer een 'theorie' die niet te wijten is aan inzicht
doch aan een schromelijk tekort daaraan en die maar beter kan
bestempeld worden als een waanzin of een bijgeloof.
Autisme
bestaat zoals het wordt omschreven om mensen te typeren die geen
sociale contacten kunnen leggen en die derhalve gedoemd zijn
om zich op te sluiten in zichzelf. Maar het omdraaien van die
implicatie getuigt slechts van een verregaand gebrek aan elementaire
logica. De implicatie Als A dan B is geenszins
equivalent met de implicatie Als B dan A maar is alleen
equivalent met de implicatie: Als niet-B, dan niet-A.
Er
zijn met andere woorden mensen die weinig of geen sociale contacten
onderhouden terwijl zij op dat vlak helemaal niet onvermogend zijn:
zij zijn bekwaam tot sociaal verkeer maar zij willen de
intensiteit van sociale contacten die de doorsnee aan de dag legt
niet, bijvoorbeeld omdat zij er niet de behoefte aan hebben of omdat
hen de tijd daarvoor ontbreekt daar zij met andere zaken bezig zijn
welke zij belangrijker achten dan pakweg voetballen of kaartspelen.
Wat
gezegd als men bijvoorbeeld zou verkondigen dat het bestaan van
meerdere talen zou te danken zijn aan het bestaan van barbaren?
Iedereen weet dat de Oude Grieken tijdens hun veroveringstochten
volkeren die de Griekse taal onmachtig waren, 'barbaren' noemden, wat
wil zeggen: 'brabbelaars'. Zij deden dat omdat zij arrogant genoeg
waren om te denken dat een taal die zijzelf niet verstonden, geen
echte taal kon zijn maar hooguit gebrabbel. Dezer dagen hoort men
evenzeer heel wat Amerikanen zeggen dat Afghanen, om maar één volk
te noemen, een brabbeltaaltje spreken waar zij in feite zouden moeten
concluderen dat niet de Afghanen doch zijzelf de ongeletterden zijn
daar zij alleen maar Engels verstaan.
Arrogantie
is dan ook de sleutel tot een beter begrip van het onverstand dat
schuilgaat achter de opvatting dat de wetenschappelijke vooruitgang
te danken ware aan autisme. Heel wat mensen blijken namelijk niet in
staat om het onderscheid te maken tussen enerzijds gebrabbel en
anderzijds een geleerde uiteenzetting: vanuit hun enge
referentiekader zijn dat twee dezelfde zaken omdat zij die zonder
onderscheid positioneren in het vakje van de dingen die zijzelf niet
verstaan. Zij merken geen verschil tussen de graffiti die de betonnen
pijlers van de viaducten sieren en de wiskundige symbolen in een boek
over geometrie of fysica en derhalve concluderen zij dat er ook
helemaal geen verschil kan zijn.
Dit
is de manier waarop de massa alles wat met kop en schouders boven
haar uitsteekt, met de grootst denkbare onverschilligheid wegmaait.
Neen, het is beslist niet zo dat genialiteit aan autisme zou te
danken zijn: onwetende mensen denken dat omdat zij niet in staat zijn
om een onderscheid te maken tussen allerlei zaken en gedragingen die
zij niet verstaan en waarvan de ene onder de noemer van autisme
vallen terwijl de andere kenmerkend zijn voor een verstandigheid
welke zij zelf helaas moeten missen.
Het
gevaar van de democratie bestaat erin dat zij op structurele wijze en
derhalve onoplosbaar de discriminatie van het sublieme, dat per
definitie altijd uitzonderlijk zal blijven, gemeenschappelijk heeft
met de wet van de jungle, terwijl ze dit onrecht bovendien tot wet
maakt, wat uiteindelijk geschiedt tot haar eigen gigantische nadeel.
Het is helemaal geen elite die de 'nieuwe wereldorde' leidt doch een
anonieme tendens welke haar blindheid deelt met die van een ordinaire
mol. Maar dan met dat verschil dat een mol een bijzonder respectabel
dier is.
(J.B.,
27 oktober 2022)
(Wordt
vervolgd)
25-10-2022
De 'nieuwe wereldorde' - Aflevering 9: Een hedendaagse versie van de Apologie van Socrates
De
'nieuwe wereldorde'
Aflevering
9: Een hedendaagse versie van de Apologie van Socrates
De 'nieuwe wereldorde' - Aflevering 8: als de zwarte propaganda het wint van de kennis
De 'nieuwe wereldorde'
Aflevering 8: als de zwarte propaganda het wint van de kennis
Alleen insiders, en dat moeten dan ook nog specialisten zijn, hebben enig zicht op de manier waarop hoogtechnologische spullen werken: 'normale' mensen gebruiken smartphones, downloaden muziek en films en verrichten financiële transacties met de pc zonder ook maar enig benul te hebben van de onderliggende technologische hoogstandjes die de werking daarvan mogelijk maken. Zij peuteren een laptop open en zien slechts een wirwar van metalen stukjes en draadjes waarvan de onmisbaarheid pas duidelijk zou worden door er een stukje uit weg te nemen. Ons lichaam gehoorzaamt aan onze wil zonder dat wij ook maar iets begrijpen over de werking van bijvoorbeeld neuronen maar van zodra een minuscuul fragmentje van ons lijf het laat afweten, kan dit het einde inluiden van ons bestaan. Het autoverkeer wordt mogelijk gemaakt en geregeld door een lange geschiedenis van technologische groei, door patenten en wetten, door een met verkeerstekens, signalen en regels georkestreerd wegennet, door een specifiek opleidingssysteem waaraan alle gebruikers onderworpen worden en door nog talloze zaken meer. De financies van een staat, de taakverdeling van een maatschappij, het functioneren van burgers: het zijn allemaal danig ingewikkelde 'apparaten' dat niemand er nog een zicht op heeft. Zij werken bij de gratie van de navolging van zekere afspraken, uitgebroed door hoogopgeleide en gespecialiseerde vaklui.
Er is een 'technologie' van de natuur, er is de techniek van menselijke instrumenten maar er is ook nog de technologie welke niet het menselijk lichaam tot object heeft of de smartphone maar wel het maatschappelijke handelen, of beter: bepaalde onderdelen daarvan, zoals bijvoorbeeld de vorming van meningen en overtuigingen in de hoofden van specifieke klassen van burgers. En derhalve bestaan er naast de technologen die smartphones in elkaar knutselen zodat zij ons de gewenste muziek laten horen, ook technologen die ervoor zorgen dat mensen zich de (door de overheid) gewenste meningen vormen.
En precies zoals de smartphone zelf zich niet bewust is van de manier waarop hij werkt of zoals de mens die loopt, eet of nadenkt, helemaal niet weet hoe zijn lichaam dat voor mekaar krijgt, zo ook weten burgers door de band quasi niets over de wijze waarop hun mening over allerlei zaken tot stand komt. Wij verkeren veel vaker in de illusie dat wij het heft in eigen handen hebben dan dat dit ook effectief het geval is. Zoals wij onze fysieke prestaties geheel verkeerdelijk toeschrijven aan de werking van onze wil terwijl in feite de natuur aan het werk is die wij onmogelijk kunnen doorgronden, zo ook schrijven wij de oorsprong en de vorming van onze meningen toe aan de kracht van ons denken terwijl zij voor het overgrote deel de resultanten zijn van invloeden waarvan voor ons de oorsprong een grote onbekende blijft, om nog niet te reppen van de achterliggende bedoelingen.
De link met de huidige Europese oorlog ligt voor de hand: zou men de psychologische oorlogsvoering achterwege laten, dan liet men opzettelijk een ruim gedeelte van zijn wapenrusting buiten strijd en dan nog uitgerekend dat stuk waarop men maar moeilijk kan aangesproken worden en dat derhalve ook in tijden van 'vrede' ongehinderd werkzaam blijft.
Psychologische oorlogsvoering is propaganda met het oog op de verzwakking van de vijand. Dat gebeurt bijvoorbeeld met leugens, zoals desinformatie en 'zwarte propaganda' of acties in andermans naam, waarbij slachtoffers zich vaak allerminst bewust zijn van het bedrog en het meest bekende voorbeeld daarvan is de vermeende joodse samenzwering ter verwerving van de wereldheerschappij zoals neergeschreven in de zogenaamde 'Protocollen van de wijzen van Sion', een door de Ochrana opgestelde tekst met het oog op het destabiliseren van de maatschappij. Maar uiteraard maken niet alleen de Russen doch alle partijen gretig gebruik van dergelijke tactieken. Van de hoax, over de neppoederbrieven, tot het islamitische 'gifhandboek'. Ook bangmakerij en terreur zijn beproefde methoden.
Bijzonder moeilijk wordt het wel wanneer het relateren van Covid-19 aan de uitrol van het G5-netwerk door de overheid wordt voorgesteld als desinformatie terwijl de topspecialist bij uitstek, tevens Nobelprijswinnaar, in casu professor en president van het Parijse Institut Pasteur, Luc Montagnier, er persoonlijk voor waarschuwt dat het gevreesde verband reëel is. Wie het verkiezen om geloof te schenken aan onwetende en sowieso onbetrouwbare politici die bij de hele prikzaak immers niet vies zijn gebleken van allerlei vormen van belangenvermenging - wie aan deze malafide lui geloof schenken veeleer dan gehoor te geven aan de waarschuwingen van gedegen wetenschapslui die onbevangen en geheel belangeloos spreken met kennis van zaken, moeten wel niet goed snik zijn. Maar kijk, de voorkeur van dit onafgebroken door de media bespeelde publiek voor de blaaskaken die kennelijk nog veel liever elkaars volk met raketten bestoken dan elkaar te lijf te gaan met retoriek, wordt na de transformatie van menselijke personen tot onmenselijke massaproducten een mainstream waartegen in een democratisch bestel helemaal niets meer te beginnen valt.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: