Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
10-02-2017
Vernichtungslagern 2017
Vernichtungslagern
2017
Wie
heeft nooit ervaren, bij een terugkeer na jaren naar een plaats uit
zijn kindertijd, dat de gebouwen daar gekrompen lijken? De
bedrieglijke indruk ontstaat uiteraard door een veranderd
referentiepunt: je bent gegroeid. Je bent een reus in Madurodam maar
een kathedraal verplettert je. Bedreigde
dieren wapenen zich door zichzelf op te blazen of groter te maken dan
ze in feite zijn en een staat doet hetzelfde: op het randje van het
faillissement gedraagt hij zich zoals een gokker en maakt nog meer
schulden.
De
bouw
van de Sint-Martinuskerk te Aalst, gestart in 1480, moest gestopt
worden in 1660, toen amper een klein deel voltooid was: wat de
hoogste kathedraaltoren van het land moest worden, bleef een tekening
op papier. Een enorme vertraging liep ook de mastodont op met de
bijnaam Basiliek van Koekelberg (1905-1970). En middenin de
hedendaagse armoede krijgen wij eenzelfde fenomeen: de financietoren
(1982) liep vertraging op door een gebrek aan middelen, het Brugse
concertgebouw (2002), het Antwerpse gerechtsgebouw (2006) en het
Gentse gerechtsgebouw (2007) kostten respectievelijk 500, 280 en 155
miljoen euro en ze doen denken aan de waanzin van despoten.
Megalomanen
veroorzaken met hun imposante gebouwen het
stendhalsyndroom: het aanzicht volstaat om de toeschouwer te
vermorzelen. Dat is onverminderd het geval met het Gentse Virginie
Lovelinggebouw (2014) dat alvast qua hoogte de middeleeuwse
kathedralen naar de kroon steekt. Precies 101 jaar geleden, op 31
juli 1916, schreef deze dichteres, terug van een uitstapje op het
platteland, bij haar aankomst in het bezette Gent:
Hoor
die trommelslagen, die sterke passen van rekruten op den terugtocht
van het oefeningsplein.
Volop staan we in den krijg en op een vuurberg, die ten allen stond
uitbarsten kan. (1)
Soldaten
alom, de dreiging van een bom: het kon vandaag geschreven zijn. Ook
in het gedicht Begoocheling
heeft
zij het over de onzekerheid: onze dromen kunnen in één klap worden
onttoverd. (2)
De
Lovelingtoren geeft onderdak aan onder meer de kantoren van de VDAB,
waar arbeidsbemiddelaars onder druk van de huidige ultrarechtse
regering de werkloosheidscijfers moeten opkrikken en zij doen dat
zoals Adolf Hitler het hen voordeed, namelijk niet door de kwaal te
bestrijden maar door de slachtoffers van de kwaal op te ruimen: niet
de werkloosheid wordt aangepakt maar de werklozen. Het is zoals een
ziekte bestrijden, niet door de ziekte uit te roeien maar de zieken.
De
werkzoekende die in de toren uitgenodigd wordt, dient via een elegant
wandelpad op te stijgen naar wat eruit ziet als een waar
stadsparadijs, maar niet zelden keert hij van een kwalijke reis
terug. In de toren immers proberen speciaal opgeleide ambtenaren hem
te beroven van wat hem toelaat mens te zijn zijn inkomen en
zij doen dat sluw door van hem een mea
culpa
af te dwingen: de bekentenis dat hij door eigen schuld de staat ten
laste is precies zoals een crimineel. Alsof niet de regering doch
hijzelf verantwoordelijk was voor de werkgelegenheid. Bij zijn
terugkeer nederwaarts via datzelfde wandelpad, dringt gestaag het
besef tot hem door dat hij gereduceerd werd tot een uitwerpsel van de
staat: zijn vernietiging als mens is nu een feit.
Boven
de ingang van de toren hoort het opschrift uit Dante's Hel
te hangen: Laat
varen alle hoop, gij die hier binnentreedt!
want de naar de dichteres genoemde toren is niets minder dan een
vernietigingskamp. Een heruitgave van het Vernichtungslager,
dat een speciaal concentratiekamp was, bedoeld om zoveel mogelijk
mensen te vermoorden, ook 'dodenkamp' genoemd. Het mag tevens
duidelijk zijn dat de megalomane mastodonten worden gefinancierd met
de levensmiddelen van wie daarheen worden gedeporteerd en zo zijn
deze kankerachtige constructies, eigen aan de eindtijd van een
beschaving, op de koop toe zelfbedruipend.
(Jan
Bauwens, 10 februari 2017)
Verwijzingen:
(1)
Virginie
Loveling, In
oorlogsnood.
(2)
Virginie
Loveling, Begoocheling,
gedicht. Ziehier enkele strofen:
(...)
Wonderzoete tooverdroomen,
Waar de geest zich in
verdwaalt;
Droomen, die de toekomst
maalt,
En onzek're levensdagen
Met
den glans des heils bestraalt!
( )
- Och, indien het waar zou
wezen
Dat onttoovring komen moet
En het heil verdwijnen doet;
Zoo de waarheid kan
bedroeven,
Toch
de droom is wonderzoet!
07-02-2017
Het kwaad in de nieuwe media: van suggestie, over bevel, tot verkrachting
Het
kwaad in de nieuwe media:
van
suggestie, over bevel, tot verkrachting
Teneinde
vanwege enkelingen het gewenste gedrag te verkrijgen, oefent een
groep druk op hen uit de zogenaamde groepsdruk of sociale druk.
Dat gebeurt via door sancties bekrachtigde wetten maar ook door het
onderwijzen of propageren van welbepaalde normen. Wetten verplichten
en verbieden op straffe van sancties en zo kan men niet door een rood
licht rijden zonder op de bon te gaan maar normen moeten worden
nageleefd vanwege groepsdruk en zij worden ook niet door een rechter
bestraft maar door de groep zelf waarin zij gelden.
Daarbij
kunnen wetten en normen elkaar ook tegenspreken en zo bijvoorbeeld
kan roken in openbare ruimten wettelijk verboden zijn en bestraft
worden met een geldboete doch tegelijk een must zijn bij jongeren in
een bepaald stadskwartier. Inzake dit laatste verschijnsel dient
opgemerkt te worden dat groepsdruk vaak sterker is dan de druk die
wetten uitoefenen, enerzijds omdat groepsgedrag vaak beter
controleerbaar is maar anderzijds ook omdat wettelijke straffen
dikwijls als veel minder erg ervaren worden dan groepssancties welke
immers neerkomen op uitsluiting of verbanning, gaande van
demonisering, pesterijen en spot tot karaktermoord en openbare
lynchpartijen.
Nu
hebben in de hedendaagse gedigitaliseerde wereld het merendeel der
burgers stilaan een dubbelleven dat zich, zoals bekend, enerzijds
uiteraard nog steeds afspeelt in het ruimtelijk, fysiek en biologisch
gedefinieerde biotoop maar nu, anderzijds, ook in de virtuele en
derhalve even bedrieglijke als begoochelende wereld van het internet.
In een ziekelijke hang naar simplificatie en nog andere verwerpelijke
attitudes gekenmerkt door de verleiding van een irrationeel
wensdenken, stellen velen middels exuberante investeringen van tijd
en energie hun fysieke, authentieke bestaan bijna helemaal ten
dienste van het imago dat zij verwerven en ook trachten te beschermen
op het net.
Dat
ook deze verleidingen en neigingen worden uitgebuit door gehaaide
commerçanten, mag niemand meer verwonderen maar de onvoorstelbaar
drastische mate waarin dat steeds vaker gebeurt, roept grote vragen
op, niet alleen inzake de veiligheid van onze persoonlijke
bezittingen maar meer nog inzake de plotseling zeer sterk toegenomen
dreiging tot volstrekt zelfverlies, tot voor kort vrijwel enkel
bekend binnen het wereldje van de georganiseerde zware misdaad.
In
de handen van criminelen is het internet een instrument dat hen in de
verwerpelijke mogelijkheid stelt om het fysieke gedrag van steeds
meer mensen te gaan manipuleren via de virtuele maskers waarvoor
mensen zich zozeer blijken uit te sloven. De uitbating van een
aanvankelijk onschuldige en gezonde geldingsdrang van enkelingen die
zich ingevolge overbevolking en niets ontziende concurrentie in
toenemende mate door de massa en de heersende machten versmacht
weten, geschiedt zoals welbekend door de politiek van de regie en de
distributie van deze nieuwe technologieën, van computerhardware en
software tot internetdistributie en aanverwanten. Maar naast de
legale uit-bating vindt ook een toenemende uit-buiting plaats,
balancerend op het randje van het legale of zelfs gedijend in de
volstrekte illegaliteit. Zo worden louter technische bedreigingen
internetvirussen gecreëerd om vervolgens verholpen te worden
middels dure antivirussoftware of door interventies van specifiek
technologisch geschoold personeel. Maar daarnaast nemen ook de
psychologische bedreigingen en manipulaties een steeds omvangrijker
plaats in en zij richten zich niet langer op de materiële
instrumenten of op de software: zij proberen greep te krijgen op de
bedienaars van deze apparaten, op hun klieren, op hun zenuwen en op
hun hele psyche.
Zoals
de schuilnaam de plaats inneemt van de echte naam en zoals de
zogenaamde 'avatar' het portret vervangt, zo neemt het virtuele
bestaan gestaag de plaats in van het werkelijke leven, welhaast zoals
de zwarte schimmel genaamd 'moederkoren' de vorm aanneemt van het
graantje waarvan het ook de plaats inneemt. Maar het masker dat men
van zichzelf op het internet boetseert, is onderhevig aan complexe
wetten die slechts in zeer beperkte mate beheerst worden door de
internetgebruikers terwijl de mis-bruikers daar momenteel de slag van
hun leven slaan. Waar kledij en mode nog materieel van aard en aldus
door hun fysieke kopers relatief beheersbaar waren, zijn
internettrends hoe langer hoe minder aan de stof gebonden: zij
slanken af tot louter imperatieven zoals op ons afgevuurd door
reclame, media, onderwijs en allerlei volkshelden of voorbeelden en
vedetten. Het taalgebruik wijkt schaamteloos af van de algemene
regels en verkeert in een jargon, een Bargoens, een dialect of een
geheimtaal. Met de vervanging van de suggestie door de imperatief,
verdwijnen ook het esthetische en het rationele welke immers niet
verdragen worden door het despotisme dat geheel wars van het schone,
het ware en het goede, bevelen uitschreeuwt en het is volgen of
achtervolgd worden, zich affiliëren of uitgerangeerd worden,
zichzelf onderdompelen in de massa of door de massa vertrappeld
worden.
Suggesties
werden stelselmatig vervangen door bevelen en in een nieuwe fase die
zich nu doorzet, worden de bevelen nog agressiever: zij nemen de
gedaante aan van regelrechte verwijten, welke gesofisticeerde vormen
van verkrachting zijn. Het herbenoemen, herdefiniëren, demoniseren,
bespotten, taxeren, psychiatriseren, of commercialiseren van de
menselijke slachtoffers, betekent hun inbedding in een nieuwe,
artificiële groep welke aanhoudend druk uitoefent tot aanpassing van
wie aldus 'verkracht' worden. De frustratie die ontstaat door de
discrepantie tussen de persoon die iemand werkelijk is en diegene
voor wie hij gehouden wordt door de groep die hem in zijn greep
houdt, kan danig tiranniserend werken dat zij onhoudbaar wordt zodat
het slachtoffer van de manipulatiepoging bezwijkt voor de verleiding
om de gecreëerde spanning op te heffen door toe te geven aan de
neiging om zich te schikken naar het model dat de groep hem middels
de verwijten (benoeming, demonisering, bespotting...) voorschotelt.
Immers, alleen door zich te schikken naar de wensen van de groep, kan
de frustratie welke ontstaan is door de kloof tussen, enerzijds, wie
iemand werkelijk is en, anderzijds, wie iemand hoort te zijn,
opgeheven worden. Bezwijken voor de verwijten is erin toestemmen en
zich identificeren met het door de groep opgedrongen model en slechts
op die manier verdwijnt het leed van een frustratie die immers
onmenselijk zwaar kan worden.
Als
geen weerwerk wordt geboden tegen de nieuwe vormen van criminaliteit
die zich nu in een steeds versnellend tempo manifesteren, dreigen de
rampzalige bijwerkingen van het internet, de voordelen geheel te
verdringen, met door nog niemand in kaart gebrachte gevolgen. Precies
zoals ten tijde van de eerste gevallen van aftapping van elektrische
stroom van het net door burgers, het begrip 'diefstal' opnieuw diende
gedefinieerd te worden, dringt zich nu met spoed de noodzaak op om
een en ander in wetteksten te gieten inzake een ethisch verantwoorde
omgang met de allernieuwste media. En aangezien die media een
internationaal fenomeen zijn, kan het misbruik ter zake enkel
efficiënt bestreden worden door wetgevingen die de goedkeuring van
de ganse wereldgemeenschap wegdragen. De verbrokkeling van de grotere
gehelen welke zich in de jongste decennia gevormd hebben in de
recente terugval naar het nationalisme, zou een mogelijke remediëring
van de nieuwsoortige misdaad zeer bemoeilijken.
(Jan
Bauwens, 7 februari 2017)
31-01-2017
Kali
Kali
Het
reduceren van de mogelijke samenlevingsvormen tot twee modellen,
respectievelijk het samenwerkingsmodel en het concurrentiemodel, is
een simplistische benadering van de maatschappelijke werkelijkheid
omdat de beide elementen steeds aanwezig kunnen en moeten zijn in een
juiste samenhang, zoals dat bij uitstek het geval is in de sport.
Concurrentie is met andere woorden voordelig voor de samenwerking
zolang zij wordt opgevat als een sport of als een spel; waar zij
echter overgaat in ernst wordt zij vernietigend voor de samenwerking.
Het concurreren ten koste van de samenwerking heeft zijn oorzaak in
feite in een schromelijk tekort aan inzicht, in een ronduit
ziekelijke kortzichtigheid van de betrokkenen.
Een
gelijkaardige kortzichtigheid maakt onze economie inconsistent, die
dan ten onder gaat aan een innerlijke tegenspraak. Economie betekent
het nastreven van maximaal nut, wat wil zeggen: het grootst mogelijke
voordeel mits zo gering mogelijk inspanningen of kosten. Edoch, een
economie die bezeten is van het creëren van jobs het creëren
van werk creëert wat ze in wezen wil bestrijden. De zotheid van
de werkcreatie zit ook ingebakken in de neiging om niet duurzame
producten voort te brengen, zaken die zo rap mogelijk verslijten:
niet de economie vaart wel bij die gang van zaken, maar wel bepaalde
particulieren, die immers al datgene wat bedoeld is als economie,
aanwenden als een instrument voor hun persoonlijke verrijking.
Deze
aberraties zijn maatschappelijk suïcidaal. Jammer genoeg steken ze
in de jongste jaren alsmaar vaker de kop op met als schrijnende
climax de machtsgreep van een blinde bende in de V.S. en in steeds
meer Europese staten. In de taal van het oude Indië zou men zeggen
dat in deze tijden de godin Kali aan zet is.
(J.B.,
31 januari 2017)
21-01-2017
De Verenigde Staten van Amerika - een zeer summiere historiek
De
belangrijkste vernieuwing die het christendom in de wereld bracht, is
deze van de universaliteit: de gelijkheid van alle mensen, uitgedrukt
in de zin dat alle mensen kinderen zijn van één en dezelfde god.
Hiermee overstijgt de mensheid in één klap het nationalisme dat
immers alleen de leden van het eigen volk als (te verdedigen)
broeders en zusters beschouwt. In zekere zin deint het christendom
dan verder uit naar onder meer het humanisme en het
internationalisme, waarover onmiddellijk een woordje meer.
Het
nationalisme is niet alleen een aanleiding bij uitstek tot oorlog
waarbij het sterkere land het zwakkere poogt te verslinden, het staat
ook de humaniteit in de weg en het fundament voor de verdediging van
de rechten van de mens. Het is immers pas vanuit een universalistische
visie dat men daadwerkelijk kan pogen om in te grijpen wanneer in andere
landen bijvoorbeeld kinderen worden uitgebuit, slavernij wordt in
stand gehouden of vrouwen worden verminkt. Wie zich daarentegen
terugplooien op de eigen natie economisch maar ook politiek en
moreel zullen geneigd zijn om te oordelen dat andere naties maar
zelf moeten beslissen hoe zij de mensenrechten opvatten en zij zullen
niet opkomen voor de rechten van de burgers van andere naties, ook al
worden daar mensen massaal vermoord, laat staan dat zij zouden
opkomen voor de 'rechtenlozen' of de mensen zonder papieren.
Het
nationalisme is een verlengstuk van het individuele recht van de
sterkste, dat men overigens ook in de dierenwereld kan ontwaren in
het groepsinstinct en gedeeltelijk ook inzake het soortbehoud. In die
zin kan men het internationalisme overigens veeleer beschouwen als
een emanatie van het soortbehoud dan als iets typisch menselijks
terwijl het christendom niet het behoud van de soort op het oog heeft
maar het recht van elke mens die uiteraard de mensheid nodig
heeft om een persoon te kunnen zijn.
Wanneer de
nieuwe president van de Verenigde Staten van Amerika aan de wereld
verklaart dat hij wil dat het land dat hij op grond van een
meerderheidsbeslissing van het volk vertegenwoordigt, zich voortaan
niet meer zal inlaten met wat er in andere landen gebeurt, terwijl
hij welhaast in één en dezelfde adem belooft dat hij de huidige
terreurorganisaties zal uitroeien, spreekt hij zichzelf uiteraard
aardig tegen. Tenzij hij het terrorisme enkel viseert vanuit het
oogpunt van het nadeel dat dit kan berokkenen aan de eigen natie.
Edoch, waar het een niet door landsgrenzen gebonden terreur betreft,
zal vroeg of laat en eerder vroeg dan laat gaan blijken dat
een internationale terreur zeker niet kan gestopt worden door één
(zich van de rest van de wereld isolerende) natie: een wereldwijde
terreur moet met een internationale coalitie bestreden worden, wil
deze strijd ook maar enige kans op slagen hebben.
Wat betreft
nu de binnenlandse aangelegenheden, wil de nieuwe president het land
beschermen tegen immigranten en wel door het bouwen van hoge muren.
Een zich bijzonder tromperende visie is dat en zij zou ook bijzonder
lachwekkend zijn indien zij niet zo rampzalig was, want de huidige
Verenigde Staten bestaan uitsluitend uit immigranten: de
oorspronkelijke bevolking de zogenaamde Indianen werden
enkele eeuwen geleden immers uitgemoord door de kolonisatoren en het
restant van deze autochtone volkeren werd ondergebracht in reservaten
alwaar men hen nog steeds kan gaan bezichtigen. Voor de geschiedenis
hiervan, zie ons artikel De
Verenigde Staten van Amerika. Een beknopte historiek.
Weg dus met
dat Vrijheidsbeeld, dat naast de vrijheid ook de verwelkoming
symboliseert van terugkerende landgenoten, van gasten en van
immigranten.
(Jan
Bauwens, 21 januari 2017)
18-01-2017
Democratie, een paradox
Democratie,
een paradox
Een volk
dat vrijheid en gelijkheid hoog in het vaandel voert, vindt de
democratie of de volksheerschappij ongetwijfeld de ideale
bestuursvorm maar vandaag rijst steeds vaker de vraag of de
democratie haar beste tijd niet heeft gehad. De kwestie is niet of de
democratie al dan niet wenselijk is dat ze dat is, lijdt weinig
twijfel de vraag luidt of zij in deze tijd niet a priori
gecorrumpeerd wordt.
Politieke
partijen en hun executeurs zijn immers in hetzelfde bedje ziek als
alle andere koopwaar: als het er om doen is zichzelf aan te prijzen,
zetten zij er hun beste beentje voor zij beloven de hemel op
aarde maar uiteindelijk koopt men een kat in een zak.
Het actuele
probleem is niet anders inzake politiek dan inzake alle andere
producten en diensten: de prijs-kwaliteitverhouding deugt niet omdat
alles moet wijken voor het winstbejag dat steunt op het principe van
zoveel mogelijk krijgen en daar zo weinig mogelijk voor teruggeven.
Politici willen geld, aanzien en macht maar missen steeds vaker de
vereiste bekwaamheden, precies zoals al onze andere spullen die wel
duur genoeg zijn maar helaas niet deugen.
De diagnose
is simpel en de oplossing evenzeer: spullen horen eerst getest te
worden en navenant geprijsd en als zij niet deugen, mogen zij de
markt niet in. Zoals ieder ander zouden ook politici zich moeten
scholen voor de job en zou hun lot verbonden moeten worden met de
resultaten van hun werk of van hun werkeloos toezien.
En hier
rijst uiteraard een jammerlijke paradox in de vraag of het volk wel
bekwaam is om zichzelf te besturen: dat de mensen macht willen over
zichzelf, klinkt vanzelfsprekend maar voor de uitoefening daarvan
zijn afgevaardigden nodig, specialisten in wie men zijn vertrouwen
moet kunnen stellen. En wie gaat heersen in naam van het volk, heerst
onvermijdelijk reeds over het volk: hij onderscheidt zich van
zijn onderdanen en daar gaat onze autonomie!
Op de keper
beschouwd is ware democratie, zelfbeheersing maar een volk dat deze
kunst machtig is een beschaafd volk dus heeft helemaal geen
politiek meer nodig.
(J.B.,
18 januari 2017)
07-01-2017
âDe buit rechtvaardigt de diefstalâ â over een nieuwe (fascistische) leuze
De
buit rechtvaardigt de diefstal
over een nieuwe
(fascistische) leuze
Nadat
in de Tweede Wereldoorlog zes miljoen mensen in concentratiekampen
omkwamen, werden op 15 april 1945 de bewoners van Weimar door de
geallieerden verplicht om daar in de buurt het pas bevrijde
concentratiekamp van Buchenwald te bezoeken. Toen zij de gruwel
aanschouwden, herhaalden ze alsmaar de historische woorden: Wir
haben es nicht gewuszt We wisten het niet. Uit later
onderzoek van de joodse vorser David Bankier bleek echter dat deze
volkerenmoord een publiek geheim was want het Duitse volk had er al
dan niet bewust aan meegewerkt en zou onwetendheid hebben geveinsd om
aldus de schijn van zijn onschuld staande te kunnen houden. De joodse
filosofe Hannah Arendt spreekt in dit verband over de banaliteit
van het kwaad: evenmin als Adolf Eichmann die de deportaties, de
moordmethode en de hele genocide organiseerde, stond het Duitse volk
stil bij de immoraliteit van wat men deed (*): een bevel was nu
eenmaal een bevel. (**) Stanley Millgram toonde in 1963
proefondervindelijk aan dat ruim twee derden van de mensen
probleemloos in staat is tot foltering en zelfs moord als de
slachtoffers geen verweer hebben. (***)
Onverschilligheid
ten aanzien van weerloze slachtoffers wordt door auteur en
Nobelprijswinnaar Elie Wiesel, die Auschwitz overleefde, beschouwd
als nog erger dan de genocide zelf. (****) En onverschilligheid
jegens het leed van weerlozen is helaas ook vandaag schering en
inslag. Die onverschilligheid komt op een bijzonder cynische manier
aan het licht waar zij zich godbetert ook nog poogt te rechtvaardigen
middels het voorwenden van allerlei (bij uitstek economische)
voordelen welke de immoraliteit vergezellen, alsof de buit ooit de
diefstal kon rechtvaardigen.
Bekend
in dat verband is de affiche ten tijde van de heerschappij van de
nazi-ideologie waarop een door een medicus geflankeerde zieke
afgebeeld wordt samen met de ophitsende tekst:
60.000
Reichsmark, zoveel kost deze zieke aan het volk.
En
dat is úw geld, medeburgers!
Diezelfde
immoraliteit sluipt vandaag onze wereld verkapt maar gestaag op
allerlei manieren opnieuw naar binnen.
Zo
dreigt het huidige regime aan werkzoekenden de ultieme
bestaansmiddelen te ontnemen van zodra zij ethische bezwaren laten
prevaleren op het verkrijgen of op het behoud van een job. Een door
een arbeidsbemiddelaar op het matje geroepen leraar moet zich
verantwoorden voor het feit dat zijn protest tegen een immorele gang
van zaken in het onderwijs hem kennelijk zijn job kost, alsof de
plicht tot het aanvaarden van een job, het toebrengen van schade aan
derden kon legitimeren inderdaad: alsof de buit de diefstal kon
rechtvaardigen. De godsdienstleraar die de holebi discriminatie in de
leerstof van zijn vak niet pikt, verliest derhalve niet alleen zijn
job maar zet tevens zijn werkloosheidsvergoeding op de helling.
Hetzelfde lot deelt de leraar die zich verzet tegen de aanmaning
vanwege de schooldirectie om het de leerlingen zo makkelijk mogelijk
te maken omdat elke leerling anderhalf lesuur waard is en dus
met het oog op het veilig stellen van de jobs van het lerarenkorps,
ook als dat moet gaan ten koste van het onderwijs als zodanig: de
leerlingen zijn er voor de leraars in plaats van andersom je
reinste middel-doelomkering.
Een
regime dat het protest tegen dergelijke perversies op zo'n laffe
manier in de kiem smoort, handhaaft dwang en is volstrekt respectloos
de benaming voor zo'n regime is fascisme.
(J.B.,
7 januari 2017)
Verwijzingen:
(*)
Vader, vergeef het hen want ze weten niet wat ze doen.
(****)
The opposite of love is not hate, it's indifference
Indifference is the epitome of evil. We
must take sides. Neutrality helps the oppressor, never the victim.
Silence encourages the tormentor, never the tormented.
De interne
contradictie van het fascisme ligt in het feit dat deze 'ideologie'
het recht van de (fysiek) sterkste huldigt zodat zij in feite de
ontkenning is van elke ideologie. Ideeën staan immers in functie van
de cultuur, welke de brute natuur met als eerste en belangrijkste
emanatie het principe van het recht van de sterkste dient
ongedaan te maken en te overstijgen. De interne contradictie in het
concept van de 'ideologie van het fascisme' is dezelfde als deze in
het concept van het 'recht van de sterkste' aangezien ook in het
laatst genoemde geval geen sprake kan zijn van rechten waar het
geweld het laatste woord heeft. En zoals het zogenaamde 'recht van de
sterkste' geen plaats heeft in de verzameling van alle mogelijke
rechten, zo ook heeft het fascisme de ideologie van het geweld
geen plaats in de verzameling van alle mogelijke ideologieën.
Bijgevolg
is ook de verheerlijking van het fascisme welke binnen het
culturele domein plaats heeft intern contradictorisch of, eerder
nog, pervers: omdat het geweld niet-cultureel is, is een cultuur die
het geweld verheerlijkt, een ontkenning van zichzelf en waar zij zich
alsnog opdringt en zich middels geweld doorzet, verkracht zij
in feite de cultuur binnen haar eigen ruimte, precies zoals het
immoralisme het ethische binnen haar eigen ruimte verkracht waar het
zichzelf profileert als een geldige strekking binnen de verschillende
opvattingen over moraal. Er bestaat met andere woorden geen enkel
onderscheid tussen goed en kwaad waar het recht van de sterkste
heerst Friedrich Nietzsche sprak in dat verband over het Jenseits
von Gut und Böse en daar is derhalve ook geen ethiek en geen
cultuur mogelijk: de reeds bestaande cultuur waarop het fascisme
parasiteert, is derhalve gedoemd om ten onder te gaan zolang dat
fascisme standhoudt.
Zeer
begrijpelijk is het fascisme vaak onderwerp van spot omdat intern
contradictorische toestanden wezenlijk lachwekkend zijn tenminste
waar men zelf niet als slachtoffer betrokken is of waar die
'onmogelijke' toestand zich voordoet als onecht, als een spel of op
het toneel. Het ballet van Hynkel (Hitler) met zijn ballon-wereldbol
of de pompeuze optocht van de grootheidswaanzinnige Napaloni
(Mussolini) in de satire The great dictator van Charlie
Chaplin garanderen om die reden een tijdloos succes.
Tegelijk is
de belachelijkheid van het fascisme ook de reden waarom dergelijke
regimes er als de kippen bij zijn om de persvrijheid aan banden te
leggen: als de leugen paradeert en derhalve de hilariteit wekt bij
elkeen afzonderlijk, terwijl het alsnog streng verboden is dit
authentieke gevoel te communiceren, wordt er effectief helemaal niet
gelachen en zolang er niet gelachen wordt, kan men het regime er ook
niet openlijk op betrappen dat het belachelijk is. De hierachter
liggende psychosociale wet bekend van De nieuwe kleren van de
keizer (1) schuilt
overigens ook achter de omerta of de zwijgplicht opgelegd door de
maffia en zij wordt eveneens benut binnen de kerk onder
kloosterlingen of onder andere verdrukten, zoals bijvoorbeeld de
geschiedenissen van in kloosters verstopte ongehuwde moeders dat
laten zien. Zolang er niet gesproken wordt over het kwaad, lijkt het
wel alsof het helemaal niet bestaat en situeert zijn bestaan zich ook
wezenlijk in een schemerzone (van weliswaar veel reële
ellende) omdat pas het woord de dingen in het bewustzijn brengt en ze
zo in het bestaan naar binnen loodst. In dat verband spreekt Martin
Heidegger over de waarheid als onverborgenheid ( aletheia)
inzake het aan het licht brengen ervan een (filosofische)
activiteit, bedreven met de taal en dus in de communicatie, welke
reeds werd beoefend door Socrates die in 399 vóór Christus voor het
spreken van de waarheid betaalde met zijn eigen leven. De waarheid,
aldus Socrates, dient (met de juiste vragen) uit de menselijke ziel
opgedolven te worden door de vroedvrouw van de filosofie die zodoende
een verloskunst is: de filosofie helpt de waarheid geboren te worden.
Verhinderen dat de waarheid aan het licht komt en met repressie de
wereld onderduwen in het moeras van donkere onbewustheid en ellende,
is wat fascistische regimes gedoemd zijn te doen omdat zij bestaan
bij de gratie van de leugen, waarvan de enige kracht deze is van het
geweld. De waarheid komt immers net zoals het leven vanzelf aan het
licht zodat de leugen enkel met geweld (en dan nog slechts zeer
tijdelijk) kan regeren.
Vandaag is
de wereld beland in een tijdperk waarin overal neofascistische
regimes de kop opsteken, ook op het Europese continent dat nog louter
lippendienst bewijst aan de democratie en de mensenrechten in een
volgende fase zal ook die lippendienst wegvallen. Redenen en
argumenten zijn niet langer van tel, zelfs niet wanneer zij onder een
consensus van de regeringen van principieel alle landen ter wereld
werden omgesmeed tot wetten; wetten en mensenrechten worden zonder
kritiek genegeerd en zij die om hun rechten bedelen worden, net zoals
ten tijde van de concentratiekampen en de goelags, vergast op het
geweld van prikkeldraad. Is er soms onder u een vader die aan zijn
zoon een steen zal geven, als deze hem om brood vraagt?, zo vraagt
Jezus aan zijn leerlingen, maar het antwoord op deze oratorische
vraag blijkt helaas niet langer vanzelfsprekend. (2)
Zeer
beangstigend is de kentering die zich voordoet in het noordelijke
gedeelte van de zogenaamde 'nieuwe wereld': in de geestesloosheid van
het per definitie door geen enkel beginsel meer gedragen populisme,
verklaart de aanstaande president van de Verenigde Staten dat het
land zich in de toekomst niet meer zal bemoeien met wat er in andere
streken gaande is. Fascisten alom ter wereld krijgen van deze
grootmacht aldus vrij spel om hun gang te gaan en mensen van wie de
rechten worden geschonden, worden overgelaten aan hun lot door
volkeren die er nochtans prat op gaan de idealen van vrijheid en
broederlijkheid menselijke universaliteit hoog in het vaandel
te voeren. Making America great again, namelijk door de
idealen die de grootheid van het land uitmaken te gaan loochenen? Het
lijkt wel een grap maar het is ook aan de vooravond van deze Kerstmis
die wereldwijd de heilige familie op de vlucht herdenkt,
helaas de bittere realiteit.
(Jan
Bauwens, 18 december 2016)
Verwijzingen:
(1) De
nieuwe kleren van de keizer is een sprookje van Hans Christian
Andersen.
(2)
Context: In die tijd zei Jezus tot zijn leerlingen: Stel dat
iemand van u een vriend heeft. Midden in de nacht gaat hij naar hem
toe en zegt: Vriend, leen mij drie broden, want een vriend van mij is
van een reis bij mij aangekomen en ik heb niets om hem voor te
zetten. Zou die ander van binnen uit dan antwoorden: Val me niet
lastig; de deur is al op slot en mijn kinderen en ik liggen in bed;
ik kan niet opstaan om het u te geven? Ik zeg u, als hij al niet
opstaat en het hem geeft omdat hij zijn vriend is, zal hij toch
opstaan en hem geven al wat hij nodig heeft, om zijn onbescheiden
aandringen. Tot u zeg Ik hetzelfde: Vraagt en u zal gegeven worden;
zoekt en gij zult vinden; klopt en er zal worden opengedaan. Want al
wie vraagt verkrijgt; wie zoekt vindt; en voor wie klopt doet men
open. Is er soms onder u een vader die aan zijn zoon een steen zal
geven, als deze hem om brood vraagt? Of als hij om vis vraagt zal hij
hem toch in plaats van vis geen slang geven? Of als hij een ei vraagt
zal hij hem toch geen schorpioen geven? Als gij dus ofschoon ge
slecht zijt goede gaven aan uw kinderen weet te geven, hoeveel te
meer zal dan uw Vader in de hemel de heilige Geest geven aan wie Hem
erom vragen. (Het Evangelie volgens Lucas: 11,5-13)
10-12-2016
De trias politica of de dictatuur
De
trias politica of de
dictatuur
In een
reactie tegen de onbeperkte macht van de vorsten, formuleerde de
Franse Verlichtingsfilosoof Montesquieu (1689-1755) het principe van
de scheiding der machten: de wetgevende, de uitvoerende en de
rechterlijke macht moeten elkaar bewaken om een afglijding naar de
dictatuur onmogelijk te maken en het principe drong door na de Franse
revolutie van 1789.
Volgens
Montesquieu nam het despotisme toe niet door de macht van de
adel, zoals men geneigd kon zijn te denken, maar net andersom
ingevolge haar tanende macht: de adel beschermt namelijk het volk
door de handhaving van edele principes maar onder de toenemende
invloed van de handelaren, verdwenen die principes en moest alles
wijken voor de macht van het geld. In zijn Perzische brieven (
een satire uit 1721 op de Franse staat via de commentaren van twee
Perzen op bezoek in Europa NB: de Perzen woonden samen met nog
andere volkeren zoals de Meden voornamelijk in het huidige Iran)noemt Montesquieu de monarchie wegens haar absolutistisch karakter
een 'fataal wapen'. In Over de geest van de wetten (De
l'Esprit des Lois) uit 1774 werkt hij dit uit en keert hij zich
tegen slavernij en tirannie.
Het huidige
tijdperk vertoont een opvallende gelijkenis met dat van de absolute
vorsten van Versailles, waarvan de zonnekoning het toonbeeld is en
het doet ook denken aan het despotisme van de waanzinnige keizer
Nero. In de beide historische gevallen gaat het in wezen om de
zelfvergoddelijking van de mens, welke paradoxaal genoeg getuigt van
zijn tegendeel, met name het morele verval of de verdierlijking.
Kenmerkend voor het morele verval is het totaal verdwijnen van de
waarden en van alle kwaliteiten, zodat uiteindelijk alleen nog de
lege kwantiteit rest, welke het best verbeeld wordt in het boven
alles aanbeden geld. Het geld is god, de religie is de onverzadigbare
hebzucht een verslaving en de mens is voortaan wat hij bezit,
wat wil zeggen dat hij gereduceerd werd tot een ding en dan nog een
per definitie altijd onaf ding precies omdat hij nooit genoeg
heeft. Men is wat men bezit maar dat bezit is nooit groot genoeg en
zo is men altijd het tekort eigen aan de onverzadigbaarheid of de
verslaving. Daarom ook valt men niet zozeer samen met wat men heeft
maar veeleer met wat men zal blijven missen, namelijk 'alles', en zo
is de mens die god wil zijn, uiteindelijk de zielige slaaf van een
onverzadigbare grootheidswaan. Waar hier in het westen de voorgaande
generaties die de oorlog hebben beleefd, nog de deugd van de
tevredenheid hoog in het vaandel voerden, zweren hun kinderen en hun
kleinkinderen met nog veel meer vuur bij de ontevredenheid als
hoogste deugd, want men gelooft dat de kiemen van de vooruitgang
liggen in de strijd om altijd meer en beter. Altijd meer en beter dan
de anderen, meer bepaald, wat betekent dat de concurrentie de
plaats heeft ingenomen van de samenwerking. De medemens heeft zich
getransformeerd van compagnon tot tegenstrever of van vriend tot
vijand en zo ook heeft nog voor het verdwijnen van de laatste
getuigen de vrede opnieuw plaats gemaakt voor de oorlog.
De oorlog:
Hitler is terug, de despoot, de megalomaan die de blinde heers- en
hebzucht van de afgestompte massamens verbeeldt. De massamens is
afgestompt, blasé, door overdadig genot ongevoelig geworden. De
massamens is niet het groepsdier, dat immers nog empathisch reageert:
de massamens mist elke empathie, hij is de exponent van de
psychopaat. Waar in de jaren onmiddellijk na de jongste wereldoorlog
de Verenigde Naties het roerend eens waren dat men aan mensen die hun
land moeten ontvluchten, asiel verschuldigd is, onderdak, bescherming
en hulp, gelooft de nieuwe generatie, de generatie der onwetenden,
dat zij rechtmatig handelt als zij aan hen die smeken om een brood,
een steen geeft. Het geloof in het principe van de liefde en in de
vermenigvuldiging van de broden en de vissen, is ver zoek en heeft
plaats geruimd voor de vermenigvuldiging van het geweld door het
principe van de wraak. In de met vrees en haat beladen uitlatingen
van door een blinde massa verkozen beleidslieden, toont zich de
lelijkheid van onwetendheid, luiheid en lafheid die voor misdadigers
kenmerkend is: zij beroven, verkrachten, mishandelen en vermoorden in
de regel niet hun meerderen of hun gelijken doch wie zwakker zijn dan
zijzelf. Alleen het recht en de rechtspraak staan hen nog in de weg,
het liefst willen zij zichzelf beoordelen, zoals ook Lodewijk XIV dat
deed en Nero: zij vonden van zichzelf dat zij grote dichters,
kunstenaars en geleerden waren, dat zij de waarheid in pacht hadden
en dat zij geen rechters nodig hadden, dat zij hun eigen rechters
hoorden te zijn, precies zoals de despoten van voorheen. Naar de hel
met Montesquieu, zo scanderen zij: naar de hel met de scheiding der
machten, en aan ons de absolute willekeur! Naar de hel met de
asielzoekers en de sukkelaars! En reeds zijn ze terug, de
concentratiekampen van Adolf Hitler, de prikkeldraad, de muren, de
honger, de ziekten en de massagraven. Maar hoe kan het ook anders in
het tijdperk van het gouden kalf?
Hermaakte mensen: een gevolg van onverdraagzaamheid. Over de waanzin van de 'maakbare mens'
Hermaakte
mensen: een gevolg van onverdraagzaamheid
Over
de waanzin van de 'maakbare mens'
Stel eens dat nieuwe
bouwnormen eisen dat alle gebouwen en voorwerpen dienen gemaakt te
worden op maat van mensen met een gemiddelde lichaamslengte, wat hier
ten lande zowat 175 cm zal zijn (*) en stel dat uitzonderingen niet
geduld worden. Een probleem rijst dan voor kabouters en voor reuzen
een probleem dat op het eerste gezicht niet zo enorm lijkt (kabouters
lopen met gemak onder deuropeningen van 175 cm door) maar dat bij
nader toezien het leven van een aantal mensen bijzonder lastig maakt.
Want niet alleen het
deurportaal vereist dat reuzen zich moeten bukken: ook de hoogte van
de zolderingen, niet alleen in openbare gebouwen maar ook in de eigen
woonst, moet aan die bouwnormen voldoen en een persoon met een
lichaamslengte van 200 cm moet zodoende ook overal gebukt lopen. De
ene leert wat door de knieën gebogen te stappen, een ander kromt
zijn rug, een derde combineert die beide compensaties. Moeite hebben
reuzen ook om plaats te nemen op stoelen achter tafels die alleen
voor normale mensen passen of in auto's, trams, vliegtuigen en
bussen.
Het is makkelijk te
voorspellen: ten gevolge van die intolerante doch strenge bouwnormen
zouden bepaalde mensen zodanig lijden dat ze er misschien wel zouden
gaan aan denken om aan hun lichaamslengte te laten sleutelen.
Langdurige en pijnlijke operaties dus en zonder garantie op succes,
maar lukt het wél en is een min of meer normale lengte het gevolg,
dan blijft men voortaan gespaard van de hel die het ongepast-zijn
meebrengt in een wereld die abnormaliteit zo bitter hard bestraft.
Zoals elkeen die over
een heel klein beetje gezond verstand beschikt, zal opmerken, had wat
meer verdraagzaamheid en soepelheid inzake bouwnormen, de ellende van
die pijnlijke operaties met ook nog eens de onvermijdelijke
verminkingen, kunnen voorkomen. Het is de primitieve idiotie van het
aloude hokjesdenken welke mensen dwingt zich in vooraf ontworpen
vakjes te gaan wurmen: de vakjes zijn er niet voor de mens maar de
mens is er voor de vakjes; de vakjes moeten niet passen rond de mens
maar de mens moet passen in de vakjes; de vakjes zijn niet te klein
voor de mens maar de mens is te groot voor de vakjes en past men niet
in een vakje dan dient niet het vakje doch de mens te worden
veranderd ziedaar een gedaante van de aloude middel-doelomkering
die niet alleen rampzalig is voor mens en natuur maar die zich
bovendien wil voordoen als vooruitgang, bevrijding en emancipatie!
Nieuwe wetenschappelijke
ontwikkelingen maken het vandaag mogelijk dat mannen worden omgebouwd
tot vrouwen en omgekeerd. Maar dat zijzelf die willen omgebouwd
worden nu vragen om (enkele van) de ooit vereiste onomkeerbare
operatieve ingrepen achterwege te mogen laten, brengt een waanzin en
een enorme vergissing aan het licht. Deze wens, welke nu ook wordt
ingewilligd door de wetgever, (**) toont namelijk aan dat niet zozeer
het fysieke man- of vrouw-zijn de oorzaak is van het persoonlijke
leed van wie zich niet in het eigen lichaam thuis voelen maar wel de
perceptie van hun ambivalente fysieke verschijning bij derden... in
een maatschappij die van mensen eist dat ze hetzij man hetzij vrouw
zijn en niets daartussen of daarvan verschillend!
Met de nieuwe wetten
lijkt de categorie van de transgenders in zekere zin overigens een
beetje meer naar die van de travestieten over te hellen en travestie
heeft in de eerste plaats met rolmodellen te maken: het volstaat daar
om van naam en van kleren te wisselen teneinde de rol te krijgen van
een personage waarin men zich beter voelt.
Maakt de man de mens
zoals de kleren de man maken (en zo ook de vrouw) of moet men veeleer
het aloude essentialisme aanhangen en de buitenkant bestempelen als
niet wezenlijk voor het zijn? De wetenschap neigt er vandaag alvast
toe het eerste voor waar aan te nemen: men zegt steeds vaker dat de
(uiterlijke) komedie vooraf gaat aan de innerlijkheid en dat de ziel
een product is van sociale interactie. Vooral acteurs en
gedragspsychologen hangen deze mening aan daar zij ondervinden dat
het uitlokken van de lach, mensen opvrolijkt terwijl het uiten van
jammerklachten ons bedroeft. De ziel is maakbaar, zo zeggen zij: onze
literatuur, muziek en andere kunsten bepalen haar inhoud. Ook
schoonheidsspecialisten en mensen uit de modewereld weten dat we ons
inderdaad ook beter voelen als we er goed uitzien.
Maar uiteraard is die
menig even kortzichtig als de essentialistische: het staat weliswaar
vast dat tranen verdrietig maken en dat het lachen opvrolijkt, maar
dit verschijnsel zegt helemaal niets over de maakbaarheid van onze
ziel, het werpt slechts licht op het feit dat de uitingen van onze
gevoelens in functie staan van de overdracht ervan op derden. Als we
triest zijn, moeten we huilen teneinde anderen over onze specifieke
gemoedstoestand te kunnen informeren op een manier die onmiddellijk
hun empathie uitlokt; zij nemen onze mimiek over en voelen dan wat
ook wij voelen omdat met een specifiek innerlijk gevoel ook een
specifieke mimiek overeenkomt. Het gaat dus om een
tweerichtingsverkeer dat door onze communicatie vereist wordt. En
iets gelijkaardigs zal ook wel spelen inzake de problematiek van de
genderidentiteit wat de zaak er niet makkelijker op maakt.
Alvast staat als een
paal boven water dat de nu snelle wetsaanpassingen voor
geslachtsverandering niet zozeer getuigen van een toegenomen
tolerantie inzake onze menselijke diversiteit of voor een toename van
de menselijke autonomie ingevolge de wetenschappelijke vooruitgang.
Als men bedenkt dat mensen aan zichzelf gaan sleutelen omdat de
maatschappij van hen eist dat ze man of vrouw zijn en niets
daartussen, dan wil zulks zeggen dat onze maatschappij intolerant is,
zelfs zodanig intolerant dat zij mensen ertoe dwingt om een door de
natuur gemaakt lichaam om te bouwen volgens de modellen waarvan
zijzelf de architect is, zijnde de enge categorieën van man en
vrouw.
Het mag worden gezegd
dat met deze vormen van hoogheidswaanzin de staat steeds vaker de
kerk naar de troon steekt.
Wanneer
dictatoriale regeringsvormen in een staat naar binnen sluipen, zijn
de eerste tekenen hiervan vaak te vinden in zich als mededelingen
verkappende bevelschriften. De burgers worden aangesproken door een
overheid die verklaart het goed te menen met de bevolking, terwijl de
regering in feite elke mogelijkheid op het in vraag stellen van haar
(al dan niet expliciet medegedeelde) beslissingen en bevelen a
priori onmogelijk maakt en zij doet dat middels het inbouwen van
een dreiging met sancties die de onderdanen om het zo te zeggen tot
een quasi blinde gehoorzaamheid aanmaant.
Een brief
is een schriftelijke mededeling van een persoon de afzender,
namelijk de persoon die de brief geschreven heeft aan een ander
de geadresseerde, zijnde de persoon van wie verwacht wordt dat hij de
brief zal lezen, maar als de geadresseerde ontbreekt, kan er geen
sprake zijn van een brief omdat er dan geen sprake kan zijn van een
mededeling aangezien diegene aan wie de mededeling gedaan wordt,
ontbreekt. (°) Pamfletten verkeren in dat geval en zij worden
gelezen door degenen op wiens territorium de wind hen blaast
tenminste indien de strooibrieven de nieuwsgierigheid van hun vinders
kunnen wekken. Meer hedendaagse verschijningsvormen van dergelijke
'mededelingen' zijn radio, televisie, internet en nog andere
gedaanten van wat in wezen louter 'reclame' is wat overigens
'omroep' betekent en het gaat daar nota bene om een niet
officiële en derhalve tot niets verplichtende 'belleman'. Maar
reclame, televisie en via deze kanalen ook allerhande mededelingen,
tegelijk aan iedereen en aan niemand, zijn alles behalve onschuldig
en blijven helemaal niet zonder invloed.
Brieven en
mededelingen zonder geadresseerde, zijn geen mededelingen maar dat
zijn ze evenmin indien de naam van de afzender ontbreekt, er
is dan immers geen persoon die de mededeling doet terwijl
mededelingen zichzelf niet kunnen doen, zij worden per definitie
gedaan door personen. Brieven waaraan de naam van de afzender
ontbreekt, noemt men ook wel anonieme brieven: het zijn vaak
dreigbrieven, waarbij diegene die zijn bestemmeling voor schut zet,
zichzelf verbergt; de bestemmeling moet veronderstellen dat de
afzender bestaat aangezien er een mededeling wordt gesuggereerd, maar
hij kan hem niet ter verantwoording roepen omdat zijn naam ontbreekt
en hij is derhalve het slachtoffer van geweld.
De
convocatie welke het wezen is van de intermenselijke communicatie
ontbreekt eveneens in 'mededelingen' waarbij de afzender zich
verschuilt achter de naam van een groep of een bende, zoals de
bende van Jan De Lichte, of ISIS, maar het kan ook gaan om een
officiële instantie. In dat laatste geval is er helemaal niets aan
de hand waar de instantie haar mededeling doet via een van haar
vertegenwoordigers, die zich zodoende borg stelt voor de mededeling
en voor haar inhoud en tot wie men zich kan richten om de mededeling
te beantwoorden per definitie persoonlijk omdat een onbeklede
functie niet functioneert en er derhalve geen is. Ontbreekt echter de
vertegenwoordiger, dan gebiedt het beginsel van de voorzichtigheid de
bestemmeling om geen acht te slaan op de 'brief' omdat hij de
authenticiteit ervan niet kan achterhalen, hij kent immers de naam
van de briefschrijver niet en niemand heeft zich voor de mededeling
borg gesteld.
Vergelijkbaar
met anonieme mededelingen en met mededelingen door een groep zonder
persoonlijke vertegenwoordiger, zijn de mededelingen die uitgaan van
een groep zonder een vaste vertegenwoordiging. Het gaat dan om
een groep die weliswaar vertegenwoordigd wordt maar dan wel door
steeds wisselende individuen. Het effect daarvan is dat de
aansprakelijkheid of de verantwoordelijkheid van de groep aldus
verdeeld wordt over verschillende, wisselende individuen en daardoor
in feite zeer sterk gereduceerd wordt of zelfs geheel de mist ingaat.
Men kan iemand van de vertegenwoordigers ter verantwoording roepen,
maar die kan op zijn beurt de verantwoordelijkheid doorschuiven naar
een ander en uiteindelijk is er niemand die effectief de
verantwoordelijkheid neemt, zodat het antwoord op de vraag die men
stelt, wegblijft: The answer is blowing in the wind. Een
individu dat door een bende lastiggevallen wordt, nu eens door het
ene bendelid, dan door een ander, vervolgens door weer en ander, en
zo voort, vanuit steeds wisselende en onverwachte hoeken, kan zich
niet verdedigen en geraakt op de lange duur uitgeput. Dat is
bijvoorbeeld het geval waar iemand herhaaldelijke plagerijen of
verwijten moet aanhoren van steeds wisselende onbekenden: hun gedrag
getuigt ervan dat de plagerijen uitgaan van een gecoördineerde groep
en dat ze gepland zijn, maar het slachtoffer weet niet tot wie zich
te richten, mogelijkerwijze krijgt hij het brein van de bende zelf
nooit te zien. Verdeelde verantwoordelijkheid of
onverantwoordelijkheid is er ook waar beslissingen het resultaat zijn
van een stemming, ook als deze wordt voorafgegaan door discussies met
redelijke argumenten, omdat die redelijkheid een kwaliteit
geheel wordt teniet gedaan door de uitkomst van de stemming welke nog
louter een getal is een kwantiteit en zo bevat elke
democratie die zich nochtans zozeer beroept op redelijkheid en
overleg, in zich de kiemen van de volstrekte redeloosheid van het
toeval en van het recht van de sterkste.
Stelt
niemand zich persoonlijk borg voor de mededeling of de brief, dan
gaat het niet om een mededeling. Suggereert de 'brief' alsnog dat de
afzender bestaat, zij het verborgen achter bijvoorbeeld een zekere
(al dan niet officiële) instantie, dan gaat het ook hier niet om een
mededeling maar bijvoorbeeld wel om een bevel. De zaak is nu
dat in een wereld van steeds meer gesofisticeerd bedrog, heel wat
bevelen zich op een bijzonder verraderlijke manier verkappen als
mededelingen en zo ook verkapt zich de dictatuur in de democratie.
Nu kan een
bevel enkel nog beantwoord worden met een daad. Een bevel
wordt al dan niet opgevolgd. Gaat het bevel uit van een machtige
instantie en wordt het opgevolgd, dan handelt diegene die het bevel
uitvoert, onder dwang; hij handelt immers niet zelf want door het
bevel uit te voeren, geeft hij zijn eigen wil op, depersonaliseert
hij zichzelf en wordt hij een gewillig of willoos instrument van
degene die hem beveelt. Weigert hij daarentegen om zijn
persoonlijkheid op te geven, dan dient hij te weerstaan aan het bevel
en betaalt hij daarvoor met het gedwongen ondergaan van een sanctie
of dus met de prijs van (een stuk van) zijn vrijheid. Maar het is
duidelijk dat in een dergelijke communicatie tussen partijen met
onderlinge machtsverschillen, niet langer sprake kan zijn van
intermenselijke communicatie: hier is het recht van de sterkste aan
de orde, de dictatuur, de dwingelandij, de volstrekte onvrijheid,
waarbij onze daden niet langer bepaald worden door inzicht en
redelijkheid maar door dwang.
Voorbeelden
van verkapte dwingelandij vindt men vandaag in heel wat communicaties
van de regering aan het volk. Zeer uitgesproken
misdadig is het onder druk zetten van minder weerbare sectoren van de
bevolking om 'vrijwillig' afstand te doen van bepaalde rechten. Zo
worden minder mondige mensen ertoe aangezet om vormen van arbeid te
aanvaarden buiten het normale circuit dat de toekenning van allerlei
rechten moet garanderen. Via de zogenaamde 'werkwinkel' vraagt de
regering aan werkzoekenden om in ruil voor de uitkering die zij
genieten, iets voor de gemeenschap terug te doen en aldus een nepjob
te aanvaarden, die neerkomt op een werkzaamheid welke niet strookt
met de vrije keuze, de capaciteiten en de opleiding van de
werkzoekende (zoals door de Universele Verklaring van de Rechten van
de Mens wordt vereist) en waarbij aan het minimumloon en aan de
andere sociale rechten al helemaal niet meer gedacht wordt. De
regering die verantwoordelijk is voor het voorzien van voldoende
arbeid aan de bevolking de belastingbetaler onderhoudt de
werknemers van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening en die zich
van deze taak niet kwijt ingevolge een onkunde welke onvermijdelijk
resulteert uit de algemene vriendjespolitiek, schuift de schuld voor
de werkloosheid in de schoenen van de burgers alsof het de taak was
van een smid om naast zijn stiel ook nog eens onderlegd te zijn in
allerlei marketing-taken, in briefschrijverij en in boekhouding, want
hij dient ook nog eens een boekhouding aan te leggen van de
inspanningen die hij levert om aan werk te komen nadat een onbekwame
regering ervoor gezorgd heeft dat hij zijn producten niet meer aan de
straatstenen kwijt kan. Boekhoudkundige, literaire en marketing-taken
behoren helemaal niet tot het werk van de smid, het zijn plichten van
de overheid jegens de burgers: de smid moet
kunnen smeden, de leraar moet kunnen lesgeven en de verpleger moet
kunnen verplegen maar het scheppen van de mogelijkheden tot het
uitoefenen van het beroep behoort tot de taken van de overheid en
waar zij aan deze plichten verzaakt, pleegt die overheid broodroof op
het volk. Het is erger dan pervers wanneer een regering het
volk niet alleen broodrooft maar het bovendien ook nog eens bestraft
nadat zij het eerst tot slachtoffer heeft gemaakt van aan haar
corruptie. (°°)
Waar de
overheid zich tot werklozen richt met zogenaamde werkwinkels,
camoufleert zij in wezen de invoering van het kastenstelsel in het
westen van de eenentwintigste eeuw, wat neerkomt op de terugkeer van
de slavernij.
(°)
Dergelijke mededelingen worden evenwel als zodanig getolereerd in de
geheel onschuldige vorm van het gebed, waarbij zij gericht zijn aan
een persoon wiens bestaan afhankelijk is van het geloof van zijn
aanspreker tenminste indien het gaat om een communicatie binnen
de context van een (erkende) religie [in de praktijken omtrent de
(joodse) klaagmuur of in allerlei gebedsvormen] omdat wie zich
richten tot niet erkende onzichtbare personen, dreigen als
krankzinnig te worden bestempeld.
(°°)
Wanneer in een geschrift dat zich presenteert als een brief terwijl
het in feite een pamflet is omdat de naam van de afzender ontbreekt,
de anonieme veronderstelde briefschrijver aan de geadresseerde
vertelt dat hij hem aanschrijft met de bedoeling om hem een brief te
leren schrijven bijvoorbeeld een sollicitatiebrief zou men al
bijzonder naïef moeten zijn om een dergelijk geschrift ernstig te
nemen. Gaat het bovendien om een geschrift dat zich voordoet als
zijnde afkomstig van een officiële instantie, dan zou het ernstig
nemen van dat geschrift impliceren dat men het mogelijk, ja feitelijk
acht dat de regering zelf geheel onbekwaam is inzake een van haar
belangrijkste functies, met name de communicatie met de burgers.
Edoch, kennelijk worden dergelijke, zich als officiële brieven
presenterende pamfletten, heden ten dage onder de bevolking
verspreid, bijvoorbeeld daar waar zij werklozen op stang jagen door
hen met het dreigement van algehele financiële drooglegging, te
dwingen tot het volgen van, jawel, cursussen waarin zij brieven
sollicitatiebrieven zullen leren schrijven. En ofschoon de
betrokken instanties beweren dat zij voor een geïndividualiseerde
aanpak gaan, sturen zij die brieven niet alleen naar analfabeten maar
evenzeer naar universitair geschoolden en zelfs naar
beroepsschrijvers. Met andere woorden wil
een regering die dergelijke praktijken beoefent, de taak van de
werkvoorziening, welke uiteraard toekomt zoals de naam zelf het
zegt aan de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening en dus aan de
regering, in de schoenen van de werknemers schuiven, precies zoals de
magazijnen de kopers van hun waren steeds vaker opzadelen met de taak
die voordien door betaalde kassiersters werd volbracht.
(°°°)
Tweehonderd jaar geleden, meer bepaald in 1813, en dat is nog vijf
jaar vóór de geboorte van Karl Marx, richtte Napoleon Bonaparte een
solidariteitsfonds op voor invalide mijnwerkers en voor hun
achterblijvende gezinnen. Een verzekering voor gezinnen van zeelieden
volgde in 1844. Dan kwamen de eerste voorbereidselen tot de
oprichting van de vakbonden (het Communistisch Manifest dateert van
1848) en pas een eeuw geleden kregen de eerste sociale wetten in
België vorm, met onder meer de belangrijke wet op de bescherming van
het loon van 1896. Nu, amper honderd jaar oud, dreigt ons sociaal
stelsel op sluikse wijze en mede door een maatschappij die Orwell's
1984
naar de kroon steekt, zonder al te veel verzet en in geen tijd
volledig ondermijnd te worden.
Uitgerekend
in het geboorteland van Marx behoren de minimumlonen dankzij de CDU
van Merkel al tot het verleden: jobs worden steeds vaker toegekend
aan die werknemers die geen looneisen stellen, zodat geleidelijk al
het sociaal beschermde werk muteert in slavenarbeid. Maar ook bij ons
worden de sociale wetten heden feitelijk
afgeschaft.
Enerzijds door het onbestraft laten van onderbetaald werk, verricht
hetzij door illegalen, hetzij in landen waar geen sociale wetten
gelden, maar anderzijds ook en vooral door het onder druk zetten van
werklozen die dan in allerlei nepstatuten worden geperst.
Werkzoekenden worden een eerste keer gestraft waar zij van een
falende regering geen werk krijgen aangeboden, een tweede keer waar
diezelfde regering hen onder druk zet om feitelijk ongeacht welk werk
te aanvaarden tegen vergoedingen die het wettelijke minimumloon niet
eens benaderen. Het PWA of de zogenaamde werkwinkel is hiervan een
schoolvoorbeeld. Deze instelling zwaait naar de 'werknemers' toe met
de welluidende terminologie van het "maatschappelijk
engagement", terwijl alle participanten aan dit verraderlijke
systeem zich de
facto aansluiten
bij de actieve ondermijning van het sociale zekerheidsstelsel op
dezelfde manier waarop illegalen dit doen of werkgevers die
produceren in wetteloze streken.
De
huidige macht toont haar dictatoriaal, fascistisch en totalitair
karakter vooral in haar onduldzaamheid jegens kritiek, oppositie of
tegenkanting, alsook in de achterbakse manier waarop zij zichzelf
bestendigt en uitbreidt. Voor de slechte verstaander: het gaat hier
om de macht van het volstrekt anonieme geld dat zich voor haar
blinde, onmenselijke en ontmenselijkende bewegingen helemaal niet
verantwoordt en daartoe ook niet gedwongen kan worden. Het is die
macht van de banken die ons Europa door de strot ramde met de
bedoeling dat deze dictatuur van onverkozen ambtenaren zou fungeren
als haar feilloze verzekeringsmaatschappij. Immers, banken halen hun
winst uit leningen die corrupte politici in de naam der burgers bij
hen aangaan en wanneer een land naar het failliet afglijdt en de
banken dreigen te zullen moeten fluiten naar hun centen, worden de
'solidaire' buurlanden aangesproken om de tekorten bij te passen. Het
rad dat de Europeanen vandaag voor de ogen wordt gedraaid, verkapt
slechts die ongebreidelde roof van rijk op arm.
In
Griekenland protesteerde Papandreou tegen deze vreselijke
volksverlakkerij en hij werd prompt vervangen door gewezen
bankdirecteur Papadimos. Hier ten lande riep ABVV-voorzitter Rudy De
Leeuw op tot staking en hij werd door de kennelijk in het gareel van
het gouden kalf lopende media publiekelijk aangevallen en hoe dan ook
besmeurd zonder dat daartoe ook maar enige wettige grond bestond. Dit
alles is uiteraard pas mogelijk door een grondige verdraaiing van de
feiten in de beeldvorming van de huidige media, die ooit "de
vierde macht" werd genoemd een macht met name naast de
wetgevende, de rechterlijke en de uitvoerende. Vandaag controleert
het systeem niet alleen de media (en dat was heus niet alleen in het
voormalige Italië van Berlusconi het geval) maar bovendien bewijzen
de dagelijkse schandalen onder politici dat van het principe van
Montesquieu de driedeling der machten in de praktijk niet
veel meer overschiet.
Journalisten
en mediafiguren die hun boekje te buiten gaan, worden afgezet, en
sinds de affaire rond Tsjernobyl in 1986, toen weerman Armand Pien
door Miet Smet gedwongen werd te liegen over de radio-actieve
neerslag over ons land, weten we ook voor eens en voor altijd dat
onze media leugens verkondigen onder politieke druk. De professionele
selectie van bekwame lui via het mechanisme van de hogere studies
wordt stelselmatig opzij geschoven en vervangen door de zich
opdringende willekeur van politieke benoemingen, zodat geschoolde lui
kunnen vervangen worden door meegaande marionetten. Om bij het
onschuldige onderwerp van het weer te blijven: in de winter van 2012
verkondigden een aantal weermannen voor miljoenen televisiekijkers
dat het zeventig jaar geleden was dat het in februari nog zo hard
vroor, waaruit men met kritisch observator Dirk Biddeloo in de Gazet
van Antwerpen kan besluiten dat ze ofwel de winter van 1956 over het
hoofd zagen, ofwel niet eens meer kunnen tellen. En als Het Laatste
Nieuws vertelt aan zijn lezers dat de mensen hun vakbonden de rug
hebben toegekeerd, gaan ze het op de koop toe geloven en sluiten zij
zich alras bij de fictieve vakbondslozen aan, zodat middels dit
louter psychologische trucje dat zinspeelt op de massahysterie, de
vakbonden effectief worden geraakt. Ja, zo redeloos werkt macht, zo
makkelijk laten wij ons in de doeken doen.
En
nu ook echt de honger in Europa intreedt en de Grieken met steeds
grimmiger massa's door de straten spoken van dit zopas nog cultureel
zo hoog verheven land van Hellas de bakermat onzer beschaving!
zal het er ook hier niet makkelijker op worden. In een land dat niet
zo lang geleden de pilaren van de aula van een universiteit door
zogenaamde kunstenaars heeft laten behangen met plakjes ham, wordt er
om honger ten hemel geschreeuwd, zo wil het nu eenmaal de wet van de
hubris.
(*) Ja, nu ligt hij in al zijn glorie uitgerold, de rode loper, voor
de intrede der slavernij. (J.B.,
17 februari 2012) Noten:
(*) Zie bijvoorbeeld Kris Vansteenbrugge, Uit
het schuim van de zee. De Griekse Mythologie in 136 verhalen:
http://www.bloggen.be/dzeus/archief.php?ID=1188773
.
22-11-2016
Het klimaat: 10 jaar van leugens
Het klimaat: 10 jaar van leugens
Het klimaat: 10 jaar van leugens
Over de klimaatsverandering
Niets is zo onvoorspelbaar als het weer. Als het in Frankrijk regent, en de wind waait uit het Zuid-Westen, dan is het waarschijnlijk dat de buien na een poos ook boven België hangen. Ziedaar de wetenschappelijke basis voor de weersvoorspelling. Het volstaat echter dat plotseling de wind gaat liggen, ofwel van richting verandert, opdat die voorspelling fout zou blijken.
Het weerbericht geeft voorspellingen die een welbepaalde graad van waarschijnlijkheid hebben, maar zekerheid bieden ze nooit. Bovendien kunnen die voorspellingen slechts worden gedaan over een zeer korte termijn. We kunnen met een relatief grote zekerheid iets zeggen over het weer van morgen, en misschien over dat van overmorgen, maar wat er na overmorgen zal gebeuren, is al onzeker, en een voorspelling van vier dagen is zowat de grens van het geloofwaardige. Dat is de waarheid, en zelfs een kind kan dit vaststellen.
Het weer is onvoorspelbaar, omdat de bewegingen in en van de atmosfeer fundamenteel chaotisch zijn. En het weer is niet het enige gebeuren dat onderhevig is aan chaos. Ook de economie deelt in de klappen - denk aan het probleem van de beleggingen en de beurscijfers. En met onze gezondheid is het al eender.
In feite zijn principieel alle mogelijke gebeurtenissen onderhevig aan chaos. Waar wij relatief betrouwbare voorspellingen doen, hebben we dat veeleer te danken aan een zekere inertie in de gebeurtenissen die we bestuderen, dan wel aan een vermeende afwezigheid van chaos.
Chaos, of wanorde, is het oerprincipe van alle dingen. Het woord "Chaos" is van oorsprong Grieks, en stamt uit de Helleense mythologie: Chaos, die aan de oorsprong der tijden die enige werkelijkheid was, vulde het ganse heelal als een ongeordende, dode oermassa. De vraag rijst, hoe uit die chaos dan ooit "orde" kon voortkomen - tenminste: als er orde uit voortgekomen is.
Het antwoord van de Oude Grieken luidt dat er, naast Chaos, nog een andere werkelijkheid was - of is - met name een orde-brengende werkelijkheid, "Eros" genaamd.
Eros wordt getypeerd als een kracht die de chaos bezielt en die aldus de ongeordende, dode oermassa tot leven brengt. Door de inwerking van Eros op de chaos, krijgt het ongeordende ineens structuur of vaste vorm. En de allereerste manifestatie van die vaste vorm was vanzelfsprekend de Aarde. Tegelijk met de aarde ontstond zo de ruimte daarboven - de hemel - en die daaronder - de hel. In het Grieks heten zij: Gaia, Ouranos en Tartaros.
Toeval of niet, maar deze gang van zaken, zoals hij wordt beschreven in de volstrekt onwetenschappelijk geachte mythen, doet denken aan een vormeloze eicel dewelke door een zaadcel wordt bevrucht, en die na de bevruchting structuur, vorm en leven ontvangt. De cel splitst zich eerst in twee, dan in vier, en zo differentieert ze steeds verder, totdat een bijzonder geordend wezen met biljoenen gespecialiseerde lichaamscellen daaruit voortkomt. Ook over die voortdurende differentiatie hebben de Griekse oorsprongsmythen het, maar dat is een onderwerp apart.
Eros, het bezielende of leven brengende principe, is vanzelfsprekend de geest, en we kunnen dat ook heel letterlijk nemen, bijvoorbeeld inzake het klimaat, de economie, de gezondheid, of met betrekking tot alles wat ons van buitenaf tegemoet komt. Alles is chaos, totdat de geest het benadert, analyseert, bestudeert.
Een jong kind is als het ware één met zijn omgeving, het maakt nauwelijks onderscheid tussen zichzelf en de dingen om zich heen, het zwemt als het ware in de wereld rond zoals een vis in het water, en zelfs droom en werkelijkheid worden door het kind nauwelijks onderscheiden.
Hetzelfde geldt in zekere zin ook nog voor heel wat volwassenen die niet participeren aan de cultuur van de geest: zij schrijven natuurverschijnselen toe aan innerlijke zielstoestanden (schuld en boete), ze projecteren hun innerlijk op de buitenwereld en ze haspelen droom (angsten en wensen) en werkelijkheid door elkaar. Pas het vooropstellen van de rede, welke gedragen wordt door de taal, maakt een duidelijk onderscheid tussen het onechte en het ware mogelijk: "De droomwereld is voor elk mens verschillend, maar de rede is voor iedereen dezelfde", zo klinkt een van de meest oorspronkelijke verwoordingen van de Verlichtingsgedachte. Wat iemand beweert, dient principieel (door allen) op zijn waarheidswaarde gecontroleerd te kunnen worden. En dit vormt dan de basis voor het tribunaal, het openbaar overleg, de grondslag van de zogenaamde positieve wetenschappen, die in wezen een zaak van rechtspraak is: rechtspraak inzake het zo kostbare goed van de Waarheid.
Met betrekking nu tot het onderwerp van de zogenaamde klimaatsverandering, kunnen analoge opmerkingen gemaakt worden. Vooreerst dient gezegd dat, met betrekking tot het principieel chaotische klimaat, er enige orde verschijnt op het ogenblik dat mensen het nauwlettend gaan bestuderen: Eros brengt orde, structuur en leven in de chaos. In het weer onderscheiden wij de temperatuur, de windkracht en zijn richting, de luchtvochtigheid, de luchtdruk, en tal van dergelijke zaken meer. Met behulp van de fysica, de geologie, de statistiek en nog andere wetenschappen, worden de genoemde en nog andere begrippen aan elkaar gerelateerd, en er wordt gezocht naar regelmatig terugkerende patronen of wetten, welke het doen van betrouwbare voorspellingen min of meer mogelijk maken.
Maar ook hier geldt dat het onderscheidingsvermogen soms het onderspit moet delven voor een 'restant' van het primitieve, pre-rationele denken dat - zoals alom aantoonbaar - ook volwassenen nog parten kan spelen, en - andermaal zoals de feiten bewijzen - dit primitieve 'restant' kan relatief groot zijn en geleerdheid garandeert geen immuniteit daartegen. Concreet betekent dit, dat de (noodzakelijke) interpretaties van 'feitelijke' gegevens sowieso 'besmet' zijn met de resultaten die wij hetzij vrezen, hetzij wenselijk achten. Met andere woorden: we blijven nillens willens onze gevoelens van schuld en boete, onze angsten en onze verlangens, een te grote rol laten spelen in onze (noodzakelijke) interpretaties van de 'feiten'. Nogmaals: naakte feiten zijn er nooit: de interpretatie ervan is een zaak van "Eros" - de bezieling, of de geest - en zo zal de specifieke kleur van de geest van de betreffende onderzoeker terug te vinden zijn in wat hij uiteindelijk als 'feit' gaat erkennen.
Enkele mooie, want extreme voorbeelden vindt men in de interpretaties van de (al dan niet vermeende) klimaatsverandering bij fundamentalistische aanhangers van bepaalde religies. Sinds jaar en dag zien zij in de zogenaamde veranderingen van de natuur duidelijke tekenen dat "het Einde" nadert. Ook de economie, de wetenschappelijke ontwikkeling, de politiek, de ethiek en zo meer ontsnappen niet aan de specifieke 'kleuren' welke zij aan hun interpretaties toevoegen. En zij kunnen het niet laten om hun interpretaties op die welbepaalde manier te kleuren, omdat er nu eenmaal geen 'feiten' kunnen bestaan dan via de ordenende werking van Eros - de geest: de geest geeft betekenis aan wat aanvankelijk chaotisch is, en de specifieke 'kleur' van de geest zal altijd in de betekenisgeving, en dus ook in de (nooit naakte) 'feiten' terug te vinden zijn.
Maar niet alleen religies kunnen fundamentalistisch zijn: alle overtuigingen en geloofssystemen - religieus of niet - kennen dat gevaar, en nog vaker onderkennen ze het niet. De 'New-Age'-beweging is een voorbeeld van een niet klassiek religieus geloofssysteem. Niettemin deze naam een veel te bonte lading dekt om zomaar eenduidig omschrijfbaar te zijn, kan hij als voorbeeld dienen. Een ander voorbeeld is dat van het fysicalisme - een uitloper van het materialisme dat, op een scheve en schotse manier, enkele zaken uit de gezaghebbende positieve wetenschappen te baat heeft genomen om zichzelf mee te tooien: niettemin het er heel wetenschappelijk uitziet, is het sciëntisme een 'ordinair' geloofssysteem zoals een ander, en ook niets meer of niets minder dan dat. In feite zijn de mogelijke geloofssystemen die een rol spelen in het interpreteren van 'feiten' - en men moet eigenlijk zeggen dat zij onmisbaar zijn op straffe van het wegblijven van 'feiten' en van het zich doorzetten van de chaos - ontelbaar in aantal.
Bekend zijn echter alleen die geloofssystemen die zich hebben weten te handhaven door zich te verweven met de heersende machten - denk aan het katholicisme, het kapitalisme, de islam, het jodendom, het vooruitgangsgeloof, allerlei vormen van doemdenken, het geloof in "Moeder Aarde", en zo voort. Zij zijn - in bepaalde tijdsperioden en in bepaalde streken - dominant en daardoor is de kleur die ze aan de 'feiten' hebben gegeven, zo goed als onzichtbaar geworden: hun interpretaties gelden bijgevolg als "vanzelfsprekend". Onterecht, zo kan men opmerken, maar wat is onrecht als geen mens, en zelfs niet de slachtoffers daarvan, er tegen protesteren? De kwestie is geen sinecure.
Maar keren we nu terug naar het probleem van de zogenaamde "klimaatsverandering", en merken we vooreerst op dat het begrip een wanbegrip is, want een contradictio in terminis. Het klimaat verandert immers per definitie. Het verandert op korte of op lange termijn, maar veranderen doet het, omdat nu eenmaal alles verandert, zoals de allereerste Oud-Griekse wijsgeer, Herakleitos al zei, met zijn beroemd geworden slagzin: "Panta rei": "Alles stroomt", "Alles verandert". Maar er is meer aan de hand.
Een klimaat drukt een geheel uit van gemiddelde weerstoestanden welke voorkomen in een welbepaalde streek, in een welbepaalde tijdsperiode. Als we spreken over het huidige Middellandse-Zeeklimaat of over dat van Noord-West Europa, dan hebben we een algemeen, vaag doch welbepaald beeld, dat duidelijk onderscheiden is van bijvoorbeeld het huidige klimaat in de Tropen of op Antarctica. Dat klimaatbeeld wordt uitgedrukt in een aantal vaste parameters, welke aangeven wat bijvoorbeeld de gemiddelde dag- en nachttemperaturen zijn in bepaalde perioden van het jaar, steunend op metingen die worden verricht op een welbepaald aantal tijdstippen en plekken, onder welbepaalde omstandigheden. Die metingen gebeuren niet willekeurig en ook niet 'neutraal' (neutraliteit is een onding op mening terrein): ze gebeuren eigenlijk in functie van hun bruikbaarheid, hun direct nut, en zo bijvoorbeeld zijn ze gerelateerd aan de landbouw en aan de condities die vereist zijn voor een rijke oogst, of aan de gezondheid van de streekbewoners. En zo is het uiteindelijk de natuur zelf die ons inspireert, of conditioneert, inzake het hanteren van welbepaalde interpretatiemodellen van de 'feiten'. Het klimaatbegrip is dus vaag, maar het is voldoende welomlijnd om voor ons bruikbaar te kunnen zijn; het maakt dat we ons plan kunnen trekken.
Echter, als men zijn vleugels wat wijder wil open slaan, en men het terrein van het directe nut wil overstijgen - wat theoretisch perfect mogelijk is - komt men aardig in de problemen. Inzake het klimaat kunnen dan meer bepaald vragen rijzen die eigenlijk hun boekje te buiten gaan, en die een loopje nemen met de onderzoeker, in die zin dat zij danig vaag of chaotisch worden dat zij een veel en veel te vrij spel geven aan de "Eros" - het bezielende, ordenende principe - ter herinnering: het principe zonder hetwelke van 'feiten' geen sprake kan zijn. En met zijn (al dan niet vermeende) overschot aan energie, heeft de mens vaker de neiging om zijn vleugels wat wijder te gaan open slaan. Deze keer echter - inzake het klimaat - ligt niet een overschot aan energie, doch een gevoel van bedreigd worden aan de basis van de grote maneuvers waartoe hij zich nu verplicht weet.
De gletsers wijken alom ter wereld terug, de poolkappen smelten nu heel snel af, tsunami's volgen elkaar op en oogsten dreigen overal te mislukken. En in een golf van paniek, slaat men aan het meten, doet men metingen, en fabriceert men theorieën over deze weliswaar geheel onverwachte en bedreigende schommelingen. In zekere zin reageert men aldus een beetje zoals iemand doet die het plotseling warm krijgt, die zich daarop naar de thermometer spoedt teneinde zich ervan te verzekeren dat de temperatuur inderdaad gestegen is, om vervolgens te besluiten dat de gestegen temperatuur de oorzaak is van het feit dat hij het warm kreeg.
De man die zo handelt heeft natuurlijk niet helemaal ongelijk, maar de zaak is wel dat - uiteindelijk - het warmtegevoel van de man in het geding is, en niet de temperatuur: die "temperatuur" - hoe fysisch correct die ook is - is slechts een door de man uitgevonden hulpmiddel in dienst van zijn warmtegevoel - zijn comfort. De eindwaarde is het comfort van de man, en aan dat comfort dient alles zich per definitie te onderwerpen. Het is omwille van dat comfort dat thermometers werden uitgevonden, windrichtingen, luchtdrukmeters en weerberichten. De paniek bij de man is dus gerechtvaardigd in zoverre zijn waarnemingen zijn comfort bedreigen; hij is echter volstrekt onterecht waar het alleen maar "afwijkingen van de norm" betreft. En dan rijst de vraag: wat is de norm? Of, nog sterker: is er een norm? En is die norm wel kenbaar?
In juni 2006 verscheen een wetenschappelijk artikel, getiteld: "Does a Global Temperature Exist?" In dat artikel bewijzen drie wetenschappers - met name: Christopher Essex (wiskundige, van de University of Western Ontario), Ross McKitrick (Econoom van de University of Guelph) en Bjarne Andresen (van het Niels Bohr Institute of Copenhagen) dat er noch fysische, noch wiskundige, noch proefondervindelijke gronden bestaan om inzake het vraagstuk van de vermeende opwarming op een zinnige manier te spreken over een "globale temperatuur van de aarde". Het artikel in kwestie telt vierentwintig A4-tjes en kan geraadpleegd worden op het internet. Het zal hier niet worden vertaald, maar wie het leest, ziet dat daar beweerd wordt dat het onmogelijk is om wetenschappelijk vast te stellen dat de gemiddelde temperatuur van de aarde gestegen is, alleen al omdat het volstrekt onmogelijk is om op een of andere manier vast te stellen wat de globale, gemiddelde temperatuur van de aarde dan wel mag zijn. En als er al zoiets zou bestaan als de "globale aardtemperatuur", dan ware die zelfs niet bij benadering vast te stellen.
Vanzelfsprekend is het onjuist om, zoals onder meer auteur Christoffer Essex doet, op grond van dit onderzoek te gaan ontkennen dat er wat schort met het klimaat. Essex gedraagt zich in feite zoals de man, hoger beschreven, die het warm krijgt, doch die ontkent dat het warmer geworden is... omdat hij nu eenmaal niet over een thermometer beschikt! Wat echter wél correct is - en laten we voor een keer niet het kind met het badwater buitengooien - is het feit dat de zogenaamde klimaatsverandering een (al dan niet vermeende) gebeurtenis is die vrijwel volkomen aan de greep van het huidige wetenschappelijk onderzoek ontsnapt. De bocht van honderdtachtig graden die het wetenschappelijk establishment inzake enige consensusvorming gemaakt heeft in de jongste jaren en zelfs maanden, doet zelfs de volslagen leek zijn wenkbrauwen fronsen en dreigt de vooralsnog 'heilig' geachte positieve wetenschappen flink in discrediet te brengen. Te meer wanneer men vaststelt dat de 'zaak' van de klimaatverandering pas aan het rollen ging nadat een Amerikaans toppoliticus zich daarmee in meerdere betekenissen is gaan verrijken. Nu het wantrouwen eens en voorgoed werd gevoed, en aangezien genoeglijk bekend is dat naakte feiten niet bestaan, krijgen ook de critici van de milieubewegingen de wind in de zeilen, want het chaotisch karakter van het weer is misschien wel het enig overblijvende feit. Dat de interpretaties ervan vrij spel krijgen, spreekt vanzelf, alsook het feit dat de interpretaties van de machtigsten (diegenen die het luidste kunnen roepen) het uiteindelijk zullen halen op de rest. Een feit is dat de reputatie van Al Gore wel vaarde bij zijn 'engagement'. Een feit is dat men erin geslaagd blijkt de niet te overwinnen vijand tot vriend te maken. Een feit is dat naast de milieubewegingen, ook tegenbewegingen uit de grond rijzen, die er op hameren dat de hele heisa rond de volgens hen geheel vermeende klimaatverandering zal dienen om de belastingdruk te verhogen voor nog meer "wetenschappelijk onderzoek", dat misschien hoofdzakelijk aan het leger ten goede zal komen, en tegelijk het volk in de ellende zal storten. Want het is nu 'bon ton' om milieumaatregelen te gaan verdedigen, ook als men niet weet of ze wel gaan helpen, zoals het ooit 'bon ton' was om te vechten voor de kerk en voor het zielenheil. Wat er ook van zij: de machthebber heeft zich vandaag het milieu-item toegeëigend en het lijdt geen twijfel dat hij het zal aanwenden in functie van zijn macht. [Voor de slechte verstaander: men kan zich verwachten aan de promotie van kernenergie.] De waarheid daarentegen zal, zoals gewoonlijk, verdwijnen in het ongewisse en in de chaos van de gebeurtenissen die rommelig nog wel ergens liggen opgeslagen in het geheugen van de mensheid, maar die niemand zich ooit nog zal kunnen herinneren. Wie herinnert zich nog de motieven voor de golfoorlog? Voor de jodenvervolging? Wie heeft nog weet van de genocide door de katholieke kerk op de Albigenzen? Wie maalt er nog om de veroordeling van Giordano Bruno? De geschiedenis is gewoon doorgegaan, bijna alsof deze ware zaken er helemaal niet toe deden.
Het plan achter de gebeurtenissen - een beknopte beschouwing bij de presidentsverkiezingen in de VS
Het
plan achter de gebeurtenissen
Een
beknopte beschouwing bij de presidentsverkiezingen in de VS
Het
volk van de zo moeizaam verworven rechten en vrijheden beroven en de
massa opnieuw tot het gehoorzame trekpaard maken niets minder dan
dat is in twee woorden het plan van een financiële elite achter de
gebeurtenissen in de nieuwste wereldgeschiedenis.
Het
is ontegensprekelijk zo dat de mens zich op menig vlak heel duidelijk
van de (andere) dieren onderscheidt en even onbetwistbaar is het dat
dit onderscheid hem slechts zelden siert. Om het met een enkel beeld
te zeggen, ziet men in een school vissen de kleintjes in het midden
zwemmen, aldus beschermd door een schild van volwassen exemplaren aan
de buitenkant, terwijl in mensenscholen de kinderen en de weerlozen
het levend schild uitmaken omheen een kern met daarin veilig
geborgen: koningen, presidenten en politici.
In nood zal een
moederdier nog haar leven schenken aan haar jong en min of meer
primitieve en derhalve nog natuurlijk levende ouders zullen zich in
oorlogstijd het voedsel uit de mond sparen om hun kroost te redden
maar de zogenaamd beschaafde leiders vreten en zuipen totdat zij uit
hun maatpakken barsten terwijl zij de fijne neus ophalen voor de
groeiende groep armlastigen die zij pluimen en ontvlezen tot op het
bot. Tevens maken zij ook nog eens de botten zelf ten gelde, precies
zoals slagers dat met slachtvee doen en zo is er geen misdaad om de
heel eenvoudige reden dat er ook geen slachtoffers zijn want van de
prooi rest helemaal niets meer. En gebeurlijke toeschouwers kijken
voor de verandering wel een keertje de andere kant op.
De zelfbevrijding van
(een deel van) het volk heeft vele eeuwen van niet aflatende strijd
gekost en het bloed van talloze martelaren maar de geëmancipeerde
mens is een doorn in het oog van het tanende potentatendom omdat de
onverzadigbaarheid nu eenmaal het kenteken bij uitstek van de
hebzucht is: zelfverklaarde koningen, edellieden en andere rovers
willen hun buit van weleer terugnemen, zij wanen zich nog ver
verheven boven alle anderen alsof dezen niet hun soortgenoten waren
en morren nijdig bij het zien van zoveel kampioenen van modeste komaf
aan wiens kunsten zij niet eens tippen kunnen: wetenschapslui
afkomstig van vluchtelingen, homofiele uitvinders aan wie zij de
computer danken en de overwinning op de nazi's, joden die met quasi
alle Nobelprijzen aan de haal gaan en ongeëvenaarde virtuozen uit de
favelas op wiens Bach-interpretaties zij tegen heug en meug
verslingerd raken. Groot zijn de frustraties bij een elite die,
geheel blasé, nog slechts beschikt over haar eigendommen en haar
allergrootste en ook meest geheime wapen, zijnde de volstrekte
immoraliteit.
Want listigheid, vals
spelen, verraad en immoraliteit zijn een en hetzelfde, terwijl de
list tot het strikken van 'het plebs' dit keer bestaat in een complex
spel dat zich voltrekt in verschillende fasen. In een eerste fase
wordt het volk van zijn vrijheden beroofd middels een wel beproefde
list: eerst wordt angst geschapen met de creatie van een gevaar tegen
welk het volk beschermd moet worden, terwijl het waarborgen van de
veiligheid onmogelijk is zonder een inperking van de vrijheid: is men
achter de tralies dan niet veilig tegen wilde dieren?
In een tweede fase wordt
het volk 'ontvet' of dus ontdaan van zijn reserves (namelijk:
reserves aan financiële middelen) zodat het nooit meer
tegenpruttelen kan lees: nooit meer staken. Daartoe werken de
corrupte regeringen samen met de banken die hun electorale
overwinningen garanderen en zij voltrekken hun strooptocht haast
sneller dan het licht, want tegen de tijd dat het goed en wel gaat
doordringen tot het volk dat het bestolen werd, is het al veel te
laat voor verweer. Men dwingt het volk om de banken te redden, die
echter hun verborgen schatten in belastingparadijzen blijken te
verstoppen het wit te wassen misdaadgeld van de politici die naar
hun pijpen dansen. Het stakingsrecht wordt onderuit gehaald, de
minimumlonen worden ondergraven en middels bombardementen op
probleemgebieden wordt een vluchtelingenstroom op gang gebracht,
bestaande uit werkkrachten die in de slavernij belanden omdat zij
illegaal arbeiden en derhalve niet protesteren kunnen terwijl zij
evenwel zoals elk ander hun honger moeten stillen. En dan komt de
kers op de taart, de superlist.
In de superlist laat de
elite het volk zichzelf in de boeien slaan en alvast in de VS blijkt
dit bedrog echt kinderspel: een populist die álle wensen van het
volk belooft in te willigen, wordt met zekerheid tot president
verkozen; hij faalt uiteraard in de uitvoering van zijn beloften maar
precies dat was de bedoeling, want een afspraak waarvan wij niet op
de hoogte waren, luidt dat hij als vicepresident een agent van de elite
zou aanduiden, een dwingeland die zonder die doortrapte aanstelling
door één man, geen enkele kans maakte op ook maar één stem.
Reeds kort nadat de
deportatieplannen van Trump (met betrekking tot maar eventjes een
paar miljoen zuiderlingen) naar de papiermand zijn verwezen wegens
totaal onuitvoerbaar zonder genocide, zal de man aan het verstand
worden gebracht dat hij maar best aftreedt en dan treedt Pence als
nieuwe president naar voren. Of hoe in de grootste democratie ter
wereld de meest afschuwelijke dictatuur schuilgaat.
Van de gouverneur van
Indiana weet men dat hij als rechtse katholiek niet alleen het
homohuwelijk terug zal schroeven: in zijn eigen staat heeft de jurist
er reeds voor gezorgd dat verhuurders van huizen of winkeliers,
homofiele klanten kunnen weigeren met als argument... de
godsdienstvrijheid! (*) Uitgerekend datgene wat men het meeste
verafschuwt bij uitheemse fundamentalisten, plant en kweekt men
voortaan prompt op eigen grondgebied. Maar dat is slechts één
voorproefje van een bedoeld repressief beleid dat in geen tijd voor
een heuse burgeroorlog zorgen zal, eerst in de VS en vervolgens in
Europa, een makkelijke prooi voor de communist die zijn likkebaarden
al niet verbergen kan.
Nu zal snel duidelijk worden wat een groot president Barack Obama was.
13-10-2016
Abraham Lincoln en de hedendaagse politiek
Abraham
Lincoln en de hedendaagse politiek
Dictator
en massamoordenaar Adolf Hitler kwam niet ondemocratisch aan de macht
maar menig andere despoot installeerde zich middels een staatsgreep:
het is niet noodzakelijk de democratie op zich die faalt waar een
gevaarlijk individu verkozen wordt want het volk kan zich door een
bedrieger in de doeken laten doen zoals reeds Abraham Lincoln impliciet beweerde toen hij zegde dat men een heel volk
een korte tijd kan bedriegen en sommige mensen de hele tijd maar niet
alle mensen de hele tijd. (°) Lincoln had een droom waarin hij
iemand in het witte huis opgebaard zag liggen en toen hij aan een
soldaat vroeg wie dat was, antwoordde deze dat de president was
vermoord; enkele dagen later 14 april 1865 joeg een
fanatiekeling hem een kogel door het hoofd.
De
wereld is aan de durvers, brave mensen worden niet geduld op hoge
posten en het mag dan ook niemand meer verwonderen dat
presidentskandidaten geen watjes zijn. Maar het spektakel in de
aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016 heeft een
nog wrangere waarheid in de verf gezet: wie nog gelooft dat de
hoogste posten worden bekleed door de meest eerbiedwaardige heren en
dames, is gewoon niet bij de tijd.
Wanneer
men nu dit gegeven combineert met nog een ander schrikbarend feit,
kan men inzien waarom er zoveel wanhoop bestaat bij hedendaagse
westerlingen en dan vooral bij jongvolwassenen, want het rampzalige
van de hele toestand kan niet worden geminimaliseerd, en dat tweede
feit is een resultante van het jammerlijke doch onoverkomelijke
onvermogen van de huidige, hoger beschreven politici om hun zaakjes
te runnen, met name de algemene verrechtsing.
Onder
die 'verrechtsing' verstaan we hier vooral een specifieke tendens die
voortspruit uit het onverstand en het onvermogen om aan nieuwe
situaties het hoofd te bieden een tekort aan aanpassingsvermogen
of dus een gebrek aan intelligentie gekenmerkt door de neiging om
dat gebrek aan eigen aanpassingsvermogen te compenseren met de (tot
mislukken gedoemde) poging om de veranderende wereld te 'bevriezen'.
Politici
die niet in staat zijn om zich aan te passen aan een veranderende
wereld, proberen met andere woorden om die wereld met allerlei
absurde verbodsbepalingen, boetes en straffen, alsook met dreigingen
en politiegeweld, tot stilstand te dwingen. Het is de politiek van
God ziet u, hier vloekt men niet, de controlepolitiek (**) welke de
vrijheid fnuikt, zogezegd ten behoeve van de veiligheid, een politiek
die de onwereld van Big Brother inluidt en daarmee ook de wereld van
de onmens: de mens die door de machthebber tot zelfverraad wordt
gebracht en aldus tot willoosheid en tot volledige onderwerping aan
de nieuwe dictatuur. (°°)
Het
voor de huidige generatie politici kenmerkende schromelijke gebrek
aan kennis en verstand is vanzelfsprekend een direct en
onvermijdelijk gevolg van het feit dat niet de meest bekwamen doch de
economisch meest welstellenden ook de meest machtigen worden. Grote
rijkdom wordt immers niet zozeer verworven door hard labeur en
zelfopoffering maar veeleer door bedrieglijke praktijken en de
opoffering van anderen aan het eigen doel. (*) Eenmaal aan de macht,
hebben toppolitici hun competentieniveau allang overschreden: zij
zijn beland op posities die zij niet meester kunnen en waarvan zij de
taken aan derden moeten delegeren derden die dan op hun beurt
misbruik maken van het genoemde onverstand om niet in de eerste
plaats de staatsdoelen te dienen maar de eigen welvaart.
Ten
prooi aan deze perversie, wordt de gemeenschap de staat in
een mum van tijd gepluimd door een klasse van zakkenvullers en heel
terecht verliest zij vrijwel simultaan het vertrouwen van alle
burgers die niet zelf behoren tot de tafelschuimers en de bedriegers.
Deze laatsten zullen uiteraard tot hun laatste snik het louter
papieren bestel blijven verdedigen, desnoods met de meest absurde
leugens.
Edoch,
andermaal Abraham Lincoln: Men kan een heel volk een korte tijd
bedriegen en sommige mensen de hele tijd maar niet alle mensen de
hele tijd.
(°°)
Zie de historie rond de mysterieuze 'kamer 101' in: George Orwell,
1984.
(*) Kris Vansteenbrugge commentarieert de huidige schaamteloze 'politiek' als volgt: "Trump is rijk en heeft geen belastingen betaald 'omdat hij slim is', zoals hij zelf zegde, waaruit dan zou moeten afgeleid worden dat alle Amerikanen even rijk zouden zijn als Trump als ze maar even slim waren..."
Een exclusieve disjunctie: godsdienstvrijheid of menselijke vrijheid
Een
exclusieve disjunctie: godsdienstvrijheid of menselijke vrijheid
We
kennen de beelden van op televisie: de tweede wereldoorlog is voorbij
en in onze contreien begaan de verzetsstrijders gruweldaden jegens
gewezen collaborateurs; vrouwen worden uitgejouwd en kaalgeschoren,
mensen worden ondersteboven opgehangen, te pletter gegooid, verminkt,
geëxecuteerd. Ook in een rechtsstaat blijkt niet veel nodig voor een
toestand van volstrekte straffeloosheid: het volstaat kennelijk dat
een meerderheid haar woede wil koelen en kiest voor de wraak, en de
ordehandhavers kijken de andere kant op voor de duur van wat men dan
de 'genoegdoening' noemt. Oog om oog, tand om tand: het is een
principe dat ook in sinds oudsher gekerstende streken op alle begrip
kan rekenen. Tenslotte steunt het hele rechtssysteem erop want het is
de logica van schuld en boete, loon naar werk of voor wat
hoort wat de logica waarbij alle burgers zweren die zich
hebben neergelegd bij het systeem van kopen en betalen dat onze
levens regelt van voor de geboorte tot in het graf.
In
een democratie ligt de wetgevende macht bij (de koning en) het volk
dat zich laat vertegenwoordigen door het parlement, de uitvoerende
macht is in handen van (de koning en) de ministers (en
staatssecretarissen) en de rechterlijke macht ligt bij de
magistratuur ( de hoven en rechtbanken). Het verlichte principe
van Montesqieu zegt dat deze machten gescheiden moeten blijven:
regeerders mogen zichzelf niet berechten want dat ware dictatuur.
Maar alleen straffen garanderen de gehoorzaamheid aan de wetten: de
geschiedenis leert ons dat zonder straffen, wetten belachelijke
voorschriften worden en dat dan quasi alle burgers despotische
trekken krijgen.
Edoch,
de ordehandhaving faalt waar straffen niet langer afschrikken omdat
zij niet kunnen tippen aan de gruwel van outlaws die hun eigen wetten
opleggen. Criminele bendes danken hun succes aan het feit dat hun
leden hun leiders gehoorzamen in weerwil van de wet omdat zij die
leiders meer vrezen dan de arm der wet. Door hun meedogenloze
vergeldingen maken misdadigers burgers tot hun handlangers en trekken
zij zodoende de macht die de staat over de burgers uitoefent naar
zich toe; zij nemen in het leven van de burgers de plaats in die
toekomt aan de staat en het brave burgerschap dat geconstitueerd werd
door middels sancties bekrachtigde wetten, maakt plaats voor het
trouwe lidmaatschap aan de bende, samen met een onverschilligheid
tegenover de staat en haar wetten. Het gedrag van de burger wordt
niet langer gestuurd door de wet van de staat: het is de wet van de
bende die bepaalt wat de gewezen brave burger voortaan verlangt, wil,
denkt en doet.
We
kennen de recente histories van leden van criminele motorbendes die
op het matje geroepen worden maar die zwijgen als vermoord omdat zij
effectief vermoord worden door hun leider als zij het aandurven om te
spreken wat immers wordt bestempeld als verraad. En op geen
andere manier verwerven criminele bendes die zich Islamitische Staat
noemen, Al Nusra of Boko Haram, hun macht over mensen die ooit
burgers waren zoals u en ik: zij dwingen mensen middels
afschrikwekkende straffen tot blinde gehoorzaamheid en zo
instrumentaliseren zij hun slachtoffers, zo ontmenselijken zij hen.
Het
moet gezegd dat ook de staat het gedrag van haar burgers stuurt maar
dan wel met onder meer dit grote verschil dat althans in een
democratie de wetten principieel door de burgers zelf worden gemaakt
terwijl het denken en doen binnen de criminele bendes afgedwongen
wordt met chantage door gewetenloze potentaten die sluw uit het
vizier blijven.
Een
staat die niet ten dode wil opgeschreven zijn, moet derhalve tot elke
prijs vermijden dat zich groepen gaan vormen rond al dan niet
geschreven regels of wetten welke met reële sancties bekrachtigd
worden; zo niet laat zij toe dat de effectiviteit van de eigen wetten
ondermijnd wordt. Dat immers is het geval waar bijvoorbeeld de sharia
heerst of bendes die hun leden in het gareel houden middels geweld.
Het is al erg genoeg dat bepaalde sekten erin slagen om staten te
ondermijnen door met fantastische sancties het gedrag van hun
'gelovigen' te conditioneren. Tot die fantastische sancties behoren
bijvoorbeeld de dreiging van de hel voor hen die zich niet aan de
religieuze geboden houden: de straffen die deze sekten uitvoeren om
hun wil door te drukken, omzeilen als het ware het verbod op het
gebruik van fysiek geweld omdat het op de keper beschouwd niet gaat
om lichamelijke folteringen. Religieuze leiders kunnen zich in
extremis immers verdedigen met het argument dat hun leden tenslotte
vrij zijn om hun verhalen over de hemel en de hel al dan niet te
geloven en als zij ervoor kiezen om dat wél te doen, dan handelen
zij in feite op dezelfde manier als dezen die zich onderwerpen aan de
regels van het gokken of van eender welk ander spel.
Een
aanpassing van de wet dringt zich in deze tijden op omdat het effect
van niet-fysieke druk, marteling of straf niet langer kan
gelijkgesteld worden met een irreële, onbestaande of ingebeelde
straf: het is met zekerheid bekend dat psychische en sociale
drukmechanismen zelfs meer effect kunnen sorteren dan lichamelijk
martelingen, terwijl de wet op de godsdienstvrijheid deze
noodzakelijke aanpassingen in de weg staat. De feitelijkheid vandaag
is zo, dat despoten van allerlei allooi achter de zogenaamde wet van
de godsdienstvrijheid dekking zoeken om ongestoord leden te kunnen
werven en behouden; zij slagen er wonderwel in om die burgers af te
snoepen van de staat, welke gevoeliger zijn voor psycho-sociale
martelingen dan voor fysieke folteringen. Het sluiten van de ogen
voor deze actuele problematiek of het onvermogen om deze gang van
zaken te onderkennen, is fataal voor het voortbestaan van de staat
waarvan de wetten tenslotte de ultieme garantie vormen voor de
menselijke vrijheid.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: