J.B.,
De vier
ruiters van de apocalyps, nagetekend
naar Gerard van Groeningen (1563 - 1574).
Een
half millennium geleden maakte de Nederlandse tekenaar en graveerder
Gerard van Groeningen, naar het voorbeeld van de houtsnede uit 1498
van Albrecht Dürer, een afbeelding van de vier ruiters van de
apocalyps, overeenkomstig het joodse boek Zacharia
beschreven
in Openbaring
6
van de apostel Johannes, de zoon van Zebedeus en de geliefde leerling
van Christus.
In
een visioen beschrijft de ziener een boek verzegeld met zeven zegels,
alleen te verbreken door het Lam Gods (Christus), waarbij de eerste
vier slaan op vier ruiters. Na het verbreken van het eerste zegel
verschijnt het witte paard van de overwinning van de Antichrist; na
het verbreken van het tweede, het vuurrode paard van de oorlog; na
het verbreken van het derde, een zwart paard waarvan de ruiter een
weegschaal draagt; de ruiter van het vaalgele, vierde paard is de
dood met in zijn zog het dodenrijk met de opdracht het vierde deel
der mensen te doden met het zwaard, de honger, dodelijke ziekten en
wilde dieren.
Het
derde, zwarte paard met de ruiter met de weegschaal zou dus verband
houden met het geldwezen: honger, (voedsel)schaarste en de
onrechtvaardige verdeling van de rijkdommen. De ziener hoort een stem
die zegt: Een
dagloon voor een portie tarwe en hetzelfde bedrag voor drie porties
gerst. Maar laat wijn en olijfolie ongemoeid1,
wat zou betekenen dat de schaarste het voedsel voor het lichaam
betreft (tarwe en gerst) en niet dat voor de geest (gesymboliseerd
door wijn en olie).
Blijkt
dus dat het (gebrek aan) geld of de honger een van de vier thema's is
die in de eindtijd aan bod komen, na de Antichrist en de oorlog en
voorafgaand aan de dood: de Antichrist brengt oorlog, oorlog brengt
honger en honger brengt dood. Het geld is een ruilmiddel en heeft
derhalve te maken met de schaarste omdat er in tijden van overvloed
helemaal niet gewogen hoeft te worden. De weegschaal heeft te maken
met recht, dat altijd recht is op leven en derhalve recht op voedsel,
gesymboliseerd in tarwe en gerst, met andere woorden: ons dagelijks
brood.
Het
koren moet worden gedorst en dat gebeurt sinds het begin der tijden
op de tempelberg in Jeruzalem. De
tempelberg werd in de oudheid bovenaan vlak gemaakt om gebruikt te
worden als dorsvloer. Bij het dorsen wordt het kaf van het koren
gescheiden, wat ongetwijfeld de rechtspraak symboliseert en volgens
de overlevering zou dat ook gebeuren met betrekking tot het mensdom,
als de Antichrist zegeviert, op het einde der tijden, op dezelfde
plek, na het armageddon (de eindstrijd, de oorlog) en voorafgaand aan
de dood.2
Dat
alles welbeschouwd kan worden opgemerkt dat, in tegenstelling tot wat
alom wordt verondersteld, namelijk dat de Antichrist een soort van
duivel is, het noodzakelijk zo moet zijn dat Antichrist of
Tegen-Christus duidt op de (zoals aangekondigd) in de Eindtijd
wedergekeerde, enige en dezelfde Christus uit het begin der tijden.
Het
geld geeft rechten in de wereld en wordt ook vaak als zodanig
uitgedrukt en zo wordt aan wie met pensioen gaan de uitkering
medegedeeld met het bericht dat zijn of haar 'rechten' zijn berekend.
Maar de wereldse rechten die door Mammon aan zijn dienaren worden
toegekend, zijn uiteraard niet dezelfde als deze die resulteren uit
de goddelijke rechtspraak, zoals blijkt uit Christus' oordeel (in
Mattheüs 6:5) over de huichelaars: Zij
hebben hun loon reeds ontvangen.
De
cultus van Mammon reduceert mensen tot in feite levenloze en
vervangbare instrumenten en de verdedigers van het onverdedigbare
maken zich sterk dat er uiteindelijk geen enkel verschil is tussen
het levende en het levenloze, tussen mensen en andere dingen, tussen
personen en robots. Er zijn wereldburgers met veel geld (en derhalve
met veel invloed op de massa) maar helaas met weinig verstand, die
niet alleen beweren dat mensen in feite robots zijn maar tevens dat
zijzelf (uiteraard) binnenkort robots gaan maken die mensen zullen
overtreffen. In feite hebben zij gelijk op het punt waar de wereldse
invloed van het ruilmiddel die van de mens lijkt te overtreffen maar
invloed en waarde zijn totaal andere attributen.
Het
onzinnige materialisme dat achter het belachelijke geloof in L'
Homme machine1
schuilgaat, is echter wel noodzakelijk voor wie geloven dat geld de
eindwaarde van alle dingen is. Het dienaarschap van het gouden kalf
betekent dat men zijn hele leven richt op het verzamelen van geld en
daarin begrepen zijn uiteraard ook de opvattingen over de aard van de
uiteindelijke werkelijkheid. Een simplistisch (maar afdoende)
voorbeeld: geld kan men niet meenemen naar het hiernamaals en dus mag
er geen hiernamaals bestaan voor wie ook echt geloven dat het
geldbezit de eindwaarde is.
Het
materialisme is inmiddels een verouderde opvatting waarvan enkele
modernere uitlopers nog steeds aangehangen worden door een aantal
hardnekkige droogstoppels. Op een nader te beschrijven ongelukkige
manier hebben zij uit de theorie van het microreductionisme (die zegt
dat alle materie principieel kan herleid worden tot de kleinste
onderdelen) een conclusie getrokken die bijzonder kort door de bocht
is, namelijk de opvatting dat, ook andersom, uit de kleinste
onderdelen het geheel opnieuw kan samengesteld worden, alsof de
natuurlijke groei (de schepping zo men wil) identiek was aan de
'samenvoeging' van de in en door de groei geordende elementen. Uit
een in onderdelen te ontleden graantje groeit een korenaar waarin
weer graantjes zitten die leven maar niemand is ooit in staat geweest
om met die 'onderdelen' weer een graantje 'samen te stellen' dat
groeit en vruchtbaar is.
Via
een heel andere weg dan de filosofische en meer bepaald via de
geneeskundige praktijk heeft de Nederlandse cardioloog Pim Van Lommel
in 2001 in het gerenommeerde medische vaktijdschrift The Lancet de
resultaten gepubliceerd van zijn onderzoek van dertig jaar naar BDE
of Bijna Dood Ervaringen,2
in 2007 verschenen in boekvorm onder de titel Eindeloos
Bewustzijn,3
waar geconcludeerd wordt dat hersenwerking en bewustzijn
verschillende dingen zijn. De Vlaamse auteur Ludo Noens heeft zich
gespecialiseerd in de studie van de BDE wereldwijd en doorheen de
ganse geschiedenis en in onder meer zijn in 2023 verschenen Signalen
uit een verzwegen wereld4
verdedigt hij met betrekking tot de wijsgerige opvattingen over de
grondslagen van de werkelijkheid een visie die de materialistische
opvatting bestrijdt dat de geest een product zou zijn van de
hersenwerking. De visie van Noens is verwant aan het inzicht dat de
hersenwerking veeleer beperkend dan verruimend is voor het bewustzijn
omdat het bewustzijn als zodanig veel breder zou zijn dan de
hersenwerking want als de hersenen werken, specificeren ze de
aandacht naar slechts onderdelen van het mogelijke object van het
bewustzijn.
Dat
is overigens ook de basis van zekere oude oosterse opvattingen die
dan hun religieuze praktijk vinden in onder meer meditatietechnieken
waar men leert om de werking van de hersenen zo niet stop te zetten,
dan toch te beheersen zodat men niet door zijn gedachten meegesleurd
wordt. Het resultaat daarvan ervaart men in de praktijk en het
resultaat van de toepassing blijkt geen geestloosheid of een 'niets'
maar een 'zuiver bewustzijn' dat niet verengd wordt door specifieke
punten die de aandacht trekken.
Misschien
kan dit verduidelijkt worden met het gegeven dat ook conversaties
meer zijn dan de loutere woorden die uitgewisseld worden: er zijn ook
het ongezegde en het onzegbare, de totaalindruk, het begrip en het
contact. De gesprekspartners moeten het doen met hun woorden, zijzelf
zijn essentieel maar blijven buiten beeld; zij moeten wel
verondersteld worden te bestaan, anders heeft ook het wél
waarneembare (de woorden van het gesprek) uiteraard geen zin. Dat is
overigens ook aan de orde waar muziek beluisterd wordt: niet de
afzonderlijke zintuiglijke indrukken, de klanken, vormen de muziek
omdat de muziek tussen de noten zit, waaronder moet verstaan
worden dat (onder meer) de melodie de geheugenwerking van de
luisteraar vereist om tot leven te kunnen komen en zo zal de geest
van de luisteraar in feite her-samenstellen wat de componist bedoeld
heeft. En uit de waarnemingspsychologie weten we overigens dat reeds
de waarneming onmogelijk is zonder de activiteit van het subject.
Hiermee samenhangend treedt tevens een bijzonder intrigerende kwestie
naar voren inzake het werkelijkheidsgehalte van onder meer
romanpersonages die ontspringen aan het scheppend vermogen van de
artiest en waarmee menig denker al indrukwekkende kanten van onze
realiteit aan het licht heeft gebracht, zo bijvoorbeeld in het zog
van Unamuno.5
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
18 maart 2024)
1L'Homme
machine is een werk van de Julien Offray de La Mettrie uit
1747, leerling van de wereldberoemde filosoof, theoloog, wiskundige
en geneeskundige Hermanus Boerhaave, op zijn beurt leerling van de
grote geneeskundige en toneelschrijver Govert Bidloo die in 1715 de
Russische tsaar Peter I
Aleksejevitsj Romanov (Peter de Grote) behandelde - diens
neef Nicolas was al sinds 1702 lijfarts van de tsaar.
2Lommel,
Pim van, Ruud van Wees, Vincent Meyers, and Ingrid Elfferich.
Near-Death Experience in Survivors of Cardiac Arrest: A
Prospective Study in the Netherlands. The Lancet 358,
no. 9298 (December 15, 2001): 20392045.
Met Mammon als oppergod wordt alles en iedereen
gereduceerd tot zijn marktwaarde en derhalve is een mens nog zoveel
waard als men bereid is daarvoor neer te tellen: de waarde van een
mens is zijn (actueel en potentieel) bezit. In de economische
realiteit van vandaag betekent dit concreet dat mensen nog louter
elkaars (actuele en potentiële) klanten zijn en met het oog op een
steeds uitgebreider cliënteel, wordt volop handel gedreven in
persoonlijke data en dat is het soort van informatie die toelaat om
in te schatten wie wel en wie niet tot klant kunnen gemaakt worden,
wie met dat oogmerk benaderd kunnen worden en ook hoe die benadering
moet verlopen. Mensen ontmoeten elkaar niet langer omdat zij voortaan
alleen nog jacht maken op elkaar, alle burgers hebben elkander
vogelvrij verklaard, mensen zijn voortaan alleen nog wolven voor hun
medemensen.
De
handel in data floreert: wie beschikken over geboortedata kunnen
gericht reclame voeren naar bijvoorbeeld ouderen toe om hen
begrafenisverzekeringen aan te smeren en met lijsten die de namen
bevatten van alle kaalhoofdigen kunnen op een meer rendabele manier
haarstukjes aan de man worden gebracht. Deze voorbeelden kunnen
simplistisch lijken maar de mens wordt ook heel simpel als hij in de
eerste plaats een prooi is die kan worden verschalkt, gevangen en
verslonden.
Mensen
consumeren elkander, voortaan zijn mensen elkaars kannibalen, mensen
vermoorden alleen nog hun medemensen en op die manier worden niet
alleen abortus en euthanasie een goed waar zij winstgevend zijn maar
ook de moord op onder meer dementen, gehandicapten, gevangenen en
illegalen. Er wordt lustig gemarchandeerd in methoden om
verlieslatende categorieën van mensen te demoniseren teneinde hun
levensbeëindiging als een deugdelijke onderneming te kunnen
wegzetten zoals dat ook gebeurde in het Derde Rijk.
Het
begint met het vervangen van rechten door voorrechten (en
'narechten') of de schending van het gelijkheidsbeginsel en de
retorica van de duivel of kunst van het liegen gaat functioneren om
die transitie naar allerlei vormen van rechteloosheid aannemelijk te
maken met 'vanzelfsprekendheden' zoals 'eigen volk eerst' en
'ziekenzorg ondermijnt de volksgezondheid'.
Overbevolkingstheorieën floreren in de stormloop op Lebensraum,
het territoriaal instinct krijgt de wind in de zeilen met de jacht op
nieuwe territoria, het jachtinstinct en de daaraan verwante moordlustworden gesubsidieerd en een
markt van sterilisatietechnieken ontplooit zich, medicijnen die de
infertiliteit bevorderen worden alom aangeprezen en het leven wordt
op duizend en een manieren gerelativeerd. Het bedrieglijke concept
'volksgezondheid' neemt het over van de gezondheidszorg zoals
gedefinieerd door Hippocrates en alras wordt de verpleging van
hulpbehoevenden vervangen door de moord op deze economisch niet
(langer) rendabele mensen omdat een gezonder volk een
volk met minder zieken is.
Allang
is de waarde van een mensenleven niet langer absoluut, risicogedrag
wordt het nieuwe normaal van zodra men de gevaren heeft aanvaard die
bij de economische bedrijvigheid van het leven horen; wie de auto
afzweren en al die andere moordtuigen, kunnen niet langer met anderen
wedijveren en vallen uit de boot. Waarheid is overgegaan in
waarschijnlijkheid, rechtspraak in de kunst van het compromis en
wijzelf zijn enkel nog voer voor statistieken.
En de dagen
verliepen, en ten twaalfden dage rees, naar hare belofte, Thetis ten
grooten hemel op, en ten Olumpos. En tot Zeus gekomen, met de linkere
hand omvatte ze zijne knieën, terwijl hare rechtere neemt hem bij
zijnen kinne. En met woorden, zoeter dan honig, biedt ze de bede
haars zoons, 'dat zwaar Agamemnoon hij straffe. Maar de
wolkenverzaêmlende Zeus zweeg. - En ten tweeden male, zijn knieën
beroerend, zoo sprak Thetis, lang, hare bede. ( ) (Homeros,
Ilias, boek I).1
Zeus en Thetis
is een werk in olieverf op doek uit 1811 van Jean Auguste
Dominique Ingres waarop de kunstenaar uitbeeldt hoe de nimf Thetis,
moeder van Achilles, in het gevlei tracht te komen bij de oppergod
Zeus om het conflict tussen haar zoon en Agamemnon te beëindigen dat
de Trojaanse oorlog is.
Een smeekbede om macht kan vruchten afwerpen als zij
gericht is tot de oppergod bij wie men aast op zijn gunsten door hem
te dienen, wat betekent dat men aan hem boven al het andere de
voorrang geeft. Voor de dienaren van Mammon is het geld de eindwaarde
of de ultieme referentie, de laatste parameter aan de welke alle
andere waarden worden afgemeten. Waar Mammon heerst, wordt de waarde
van de dingen maar uiteraard ook de waarde van de mensen uitgedrukt
met een prijskaartje, wat wil zeggen dat de dingen en de mensen
precies zoveel waard zijn als men bereid is daarvoor te bieden op de
markt: hun waarde hangt af van het spel van vraag en aanbod.
Met Mammon als oppergod vallen alle dingen, mensen,
dieren, planten en zo verder samen met hun marktwaarde, wat meebrengt
dat alles en allen a priori gedegradeerd worden tot
verkoopsartikelen. Het bevreemdende van die realiteit is wel dat wij
dat door de band helemaal niet beseffen en dat wij heimelijk de
veronderstelling blijven koesteren dat, als puntje bij paaltje komt,
men ons nog wel als mensen zal erkennen.
Helaas is dat een kostelijke illusie. Nog nooit is
een koninklijke hoogheid die bij zijn of haar verstand was in het
huwelijk getreden met een schooier. Nog nooit heeft een kassierster
aan een klant die bij het afrekenen aan de bodem van zijn portemonnee
gekomen, één cent tekort kwam, hem die schuld kwijtgescholden. En
wanneer mensen munten werpen in het kroesje van een schooier in de
drukke winkelstraat, is het meestal omdat zij er op de een of andere
manier voordeel uit putten; is het ultieme motief de beloning in het
hiernamaals, dan dient te worden opgemerkt dat door de eeuwen heen
ook het katholieke paradijs altijd al afkoopbaar is geweest met geld
- niemand minder dan de grote Dostojevski heeft via de inquisiteur de
paus zelf laten verklaren een dienaar te zijn van Lucifer. Ja, de
religie zelf die het begrip van de afgod Mammon heeft ingevoerd,
heeft deze afgod prompt gepositioneerd boven de almachtige Vader,
Schepper van hemel en aarde en van al wat zichtbaar en onzichtbaar is
- middels het systeem van de aflaten of anderszins - waarbij zondaren
schuld afkopen en op die manier betalen voor hun plekje in het
paradijs zoals de happy few dat doen voor hun plekje in de opera.
Aan welke ziekte lijdt het geld? en andere artikels
Aan welke ziekte lijdt het geld? en andere artikels
De cultus van Mammon (deel 1)
De
cultus van Mammon (deel 1)
(J.B., naar Evelyn De Morgan)
Op 30 augustus 1855 werd
in een welgestelde kunstzinnige Londense familie de
(prerafaëlitische) kunstschilderes Mary Evelyn Pickering geboren,
bekend als Evelyn De Morgan. Haar thematiek werd onder meer bepaald
door het pacifisme, het feminisme, het toentertijd modieuze
spiritisme en de Griekse en Bijbelse mythologie en in dat kader
situeert zich haar werk getiteld De aanbidding van Mammon.
De afgod Mammon verpersoonlijkt de geldzucht en deze vorm van
hebzucht is een verslaving te wijten aan de specifieke
middeldoelomkering waarin een ruilmiddel het geschopt heeft tot een
heuse god.
Geld wordt door de band
geassocieerd met puur materialisme maar geheel onterecht: in zekere
zin verbindt de cultus van Mammon het materialisme met het
spiritualisme (in feite: het spiritualistisch idealisme) dat een
immaterialisme is en wel omdat geld enerzijds weliswaar een
materialistisch connotatie heeft maar tevens bestaat het als een
volstrekt onbepaald en derhalve geestelijk wezen want als iets dat
tegen ongeacht welk (materieel) goed geruild kan worden - volgens
sommigen kan met geld ook het immateriële worden verwezenlijkt,
zoals bij uitstek het geluk.
Geld en gewin hebben te
maken met tellen en met algebra: 'al zebra' betekent 'de streepjes'
(waarmee men telt). De in feite onmogelijke negatieve getallen zijn
in de amorele en allerminst aan de tijd onderhevige algebra naar
binnen geslopen via de werkelijkheden van schuld, tegoeden en
verdienste welke thuishoren in de ethiek die het materiële
overstijgt, waardoor de algebra en dus ook de cultus van Mammon (of
de financiële wereld) worden verbonden met uitstel en met tijd, met
schuld, boete, vrees en verlangen, die daar een cruciale rol gaan
spelen.
Al deze elementen zijn
ook duidelijk aanwezig in De aanbidding van Mammon van
Evelyn De Morgan. Het werk in olieverf op doek beeldt een
vrouw uit die zich niet langer richt op de zak met geld: haar
aandacht heeft zich verplaatst van de hebzucht naar de aanbidding van
macht (Mammon zelf) en aldus voltrekt zich de tragedie van haar
verdoemenis. In de huidige tijd regeert deze cultus over de wereld
waarbij de verpersoonlijking van het geld geëvolueerd is van een
loutere abstractie naar een onloochenbare bikkelharde en 'bemande'
werkelijkheid.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 14 maart 2024)
13-03-2024
opmerking leesbaarheid blogteksten
Blogteksten worden van zodra zij
gepubliceerd worden, geheel buiten
onze wil vertaald naar het Engels en
dan terug naar het Nederlands,
waardoor zij helemaal onleesbaar worden.
Om die reden geven wij hierbij een
PDF-versie van het artikel.
Democratie en mensenrechten (deel 8)
Democratie
en mensenrechten (deel 8)
Dat de verregaande
indoctrinatie, het wijdverbreide onverstand en de volstrekte
afwezigheid van redelijkheid niet de democratie kenmerken maar wel de
als democratie verkapte dictatuur, betekent echter niet dat een
aperte dictatuur de voorkeur heeft boven een schijndemocratie. De
oorlog voltrekt zich allerminst tussen naties of tussen ideologieën
maar wel tussen klassen, de mens is immers een wolf voor zijn
medemensen.
Het dictatoriaal systeem
waarvan sprake betreft een klassenstrijd waarbij een machtsgroep
welke de afzonderlijke naties te boven gaat en die momenteel bestaat
uit de priesters van de religie van Mammon, regeert over acht miljard
quasi volstrekt onwetende mensen zoals veehouders regeren over hun
veestapel: het vee weet niet waartoe het gevoed wordt en blijft
rustig totdat het de stank van bloed ontwaart bij de poorten van het
abattoir; de veehouders sussen het eigen geweten (als ze dat nog
hebben) met het argument dat hun varkens in tegenstelling tot hun
soortgenoten die vrij in het wild leven, honger noch kou moeten
lijden en zelfs de geneeskundige zorgen krijgen die anders alleen aan
de menselijke soort te beurt valt.
Het vee wordt
gedomesticeerd met het oog op zijn consumptie (vlees, melk, eieren,
pluimen, wol,...), zijn lastarbeid (paarden, ezels, olifanten,
rendieren,...) en de vruchten van africhting waar de prestaties van
dieren deze van robots overtreffen (honden voor bewakingsdoeleinden
of voor het opsporen van drugs; dolfijnen voor het transport van
explosieven onder de waterspiegel; muizen, konijnen en apen voor het
uittesten van vaccins en medicijnen,...). Mensen worden met
gelijkaardige taken belast in ruil voor een inkomen dat de hoop op
hun voortbestaan moet voeden en het betreft zowel die taken waarvan
ze zich bewust zijn als deze waarvan ze helemaal niet weten dat zij
ze uitvoeren.
De heersende klasse
organiseert de oorlog zoals zij ook de verdeling van de wereld in
naties organiseert volgens het oude en beproefde devies van verdeel
en heers en met betrekking tot de oorlog die niets anders is
dan het verlengstuk van de economie, drijft zij de concurrentie die
met de hebzucht als verborgen motor de ijver aanwakkert, op de spits
waardoor zij de economische concurrentieslag laat exploderen om die
daarna te kunnen vernieuwen, precies zoals men een stal uitmest en
ontsmet om die daarna van vers stro te voorzien. Dat gebeurt
telkenmale als het nodig is, wat wil zeggen: wanneer de lasten de
baten beginnen te overtreffen en wij laten het hier aan de economen
over om te beschrijven onder welke voorwaarde die situatie zich
voordoet waarin het bijsturen van de aan de gang zijnde bewegingen
niet langer helpt.
Aan het volk aan de twee
kanten van de strijdlinie wordt geleerd dat het de heilige plicht
heeft om met vaderlandsliefde zijn vrijheid en die van de zijnen aan
het front te gaan verdedigen met het eigen leven tegen de aanvallen
van de vijand, waarbij zowel de vijand als de plichtenleer als al die
andere bijkomende krachten constructies zijn waarmee de
opperpriesters het ganse mensdom manipuleren of naar hun hand zetten
totdat zij helemaal opgebruikt zijn. De creatie van een oorlogsfront
heeft als enige bedoeling, zoals destijds volmondig uitgesproken door
Adolf Hitler, Lebensraum te scheppen, wat betekent: een
Endlösung te zijn voor het vraagstuk van de
overbevolking, het vernieuwen van de slavenmoraal onder de druk van
het te allen prijze te mijden alternatief en het opnieuw in het
gareel doen lopen van de burgers.
Andermaal citeren wij de
vogelvrije artiest die de genoemde priesters als bloedhonden
afschilderde en die zijn naam moest veranderen en vluchten om aan
vervolging te ontkomen: Krieg und Leichen, die letzte Hoffnung
der Reichen1.
Democratie houdt verband
met gelijkheid, met vrijheid en met de queeste naar een evenwicht
tussen die twee - een queeste die zich noodzakelijkerwijze afspeelt
als een open debat omdat democratie ook te maken heeft met
wetenschappelijkheid en met rechtspraak.
Rechtspraak is de basis
van de wetenschappelijkheid omdat wetenschap naar waarheid zoekt
terwijl de waarheid altijd zoekt om aan het licht te komen. Dit zeer
in tegenstelling tot de leugen die zich voor het licht verbergt.
Rechtspraak vereist recht geaarde retorica met respect voor de wetten
van de logica (in tegenstelling tot een andere retorica die ook wel
doorgaat voor 'de kunst van het liegen'). Logica is wiskunde in de
betekenis van wis en konstig en zo ook retorica en
wetenschappelijk onderzoek op voorwaarde dat zij zich blootstellen
aan kritiek, wat betekent dat zij hun waarheden principieel als
voorwaardelijk aanvaarden en dus als principieel bereid om middels
(vanzelfsprekend principieel verifieerbare of falsifieerbare)
argumenten weerlegd te worden door ongeacht wie, wat meteen verwijst
naar de universaliteit van deze disciplines en naar de
alomtegenwoordigheid van de rede als een bovenpersoonlijke
werkelijkheid die door elk redelijk wezen geëerbiedigd wordt.
Er kan derhalve geen
sprake zijn van democratie waar zekere standpunten de ronde doen los
van personen die zich daar borg voor stellen door met die standpunten
in de openbaarheid te treden waar zij die dan te verdedigen hebben.
Zo bijvoorbeeld is racisme geen redelijk verdedigbaar standpunt,
alleen al omdat er geen rassen bestaan, zodat al wie het racisme
pogen te verdedigen, hierdoor in tegenspraak zijn met de rede zelf.
Die standpunten, tenminste als men ze nog zo mag noemen, ontspringen
nimmer aan redelijk overleg maar hebben onvermijdelijk een duistere
of irrationele oorsprong, zoals bijvoorbeeld angst of haat. Maar
stellingen zijn niet waar of onwaar omdat ze door iemand verlangd,
gevreesd of gehaat worden: ze zijn waar omdat of in de mate dat ze
onweerlegbaar zijn.
Irrationeel zijn
derhalve die standpunten die zich ophouden in het domein van het
onpersoonlijke, in de menigte of in de massa maar bijvoorbeeld ook in
de irrationaliteit van verzinsels, zoals voor heilig gehouden
geschriften, of in de irrationaliteit van zelfverklaarde
autoriteiten, zoals profeten, zieners of religieuze leiders. Het gaat
tevens om standpunten die niet in grammaticaal correcte zinnen kunnen
worden verwoord omdat de grammatica redelijkheid vereist en
uitspraken verdedigbaar moeten zijn. 'Irrationele overtuigingen', als
dit niet al een contradictio in terminis is, kunnen slechts worden
geuit als uitroepen, verzuchtingen, imperatieven, aanbevelingen en
dies meer omdat ze niet refereren naar de rede maar ontspringen aan
voor de redelijkheid blinde emoties en driften.
Wanneer de democratie
aan iedereen stemrecht toekent of dus beslissingsmacht om zekere
leiders te verkiezen, moet erkend worden dat het gehalte aan
redelijkheid in de daad van het stemmen volstrekt oncontroleerbaar
is, wat wil zeggen dat daar de vrije teugel wordt gelaten aan de
willekeur. Niemand hoeft zich te verantwoorden voor zijn of haar
stem, zij is zelfs gewaarborgd geheim, wat daar op neerkomt dat zij
zich ophoudt waar de openbaarheid, die de ultieme voorwaarde is voor
de redelijkheid, helemaal niet kan en ook niet mag komen. Eenzelfde
drama voltrekt zich waar parlementsleden hun redelijke discussies
besluiten met stemrondes over de in te nemen standpunten omdat de act
van het stemmen zelf uiteraard de ontwaarding van de redelijke
argumenten inhoudt. De argumenten immers hebben een zekere kwaliteit,
ze zijn al dan niet verdedigbaar, maar de stemming betekent de
reductie van die kwaliteiten tot een kwantiteit: niet het standpunt
met de beste verdediging wint maar wel datgene met het grootste
aantal stemmen.
De democratie is met
andere woorden nimmer in staat om zich te bevrijden van de
irrationaliteit die zij wil bannen zodat de redelijkheid die zij
nastreeft, buiten haar bereik blijft vallen en derhalve ook de
waarheid en het recht.
(J.B., 12 maart 2024)
10-03-2024
Democratie en mensenrechten (deel 5)
Democratie
en mensenrechten (deel 5)
Een dictator onderdrukt
het volk maar in een democratie wordt hij uiteraard door het volk
zelf verkozen en die paradox kan een feit worden doordat
alleenheersers ook dikwijls populisten zijn: zij maken zich populair,
zij weten het volk voor zich te winnen door standpunten in te nemen
inzake een agenda die weliswaar gedeeld wordt door een anonieme (en
derhalve onverantwoordelijke) massa maar die op de keper beschouwd
helemaal niet realiseerbaar is omdat de realisatie van immorele
plannen moet gebeuren door personen die daarvoor dan uiteraard
de verantwoordelijkheid dragen en uiteindelijk (en meer bepaald op
het ogenblik dat zij hun macht verliezen) veroordeeld zullen worden.
Die penibele situatie
doet zich vaker voor waar sociale onvrede heerst en naar zondebokken
wordt gezocht. De opkomst van Adolf Hitler geschiedde in de
economische crisis van de jaren dertig van de voorgaande eeuw en
precies zoals dat vandaag het geval is, ging een groot deel van het
volk ertoe neigen om de schuld voor de malaise in de schoenen te
schuiven van zekere segmenten van de bevolking zoals de joden, de
Roma en nog andere groepen. Die minderheden werden dan gedemoniseerd
met het oog op het vergemakkelijken van hun sociale en later ook
fysieke uitschakeling.
De tragedie van de
genocide die ook deze is van de oorlog situeert zich in de overgang
van de immorele verzuchtingen van een anonieme massa (waarbij nog
geen sprake kan zijn van schuld omdat men nu eenmaal mag denken
wat men wil) naar de uitvoering daarvan door welbepaalde (door
het volk verkozen) personen die dan uiteraard verplicht zijn
om daarvoor de verantwoordelijkheid op te nemen en in geval van
immorele daden, de schuld.
Edoch, van immoraliteit
is binnen de natie in kwestie geen sprake zolang de betreffende
houdingen en handelingen een wettelijke status genieten, zoals dat
bijvoorbeeld het geval is met het racisme onder een racistisch regime
binnen de betrokken natie. Het aan het licht brengen van die
immoraliteit en de veroordeling ervan worden pas mogelijk door
stemmen die van buiten de betrokken natie afkomstig zijn en meer
bepaald vanuit de internationale gemeenschap, die immers ontsnapt aan
de druk van het te veroordelen regime.
Worden dictators en hun
trawanten van de macht verdreven, dan blijken zij meestal voet bij
stuk te houden en ontkennen zij ook alle schuld omdat hun immorele
handelingen zich hebben voltrokken in de legaliteit van bijvoorbeeld
een fascistisch regime.
Zo wenst
een anonieme massa van egoïsten aan onschuldige oorlogsvluchtelingen
het asielrecht te onthouden, waarna een populist aan die massa de
belofte doet dat als zij hem aan de macht brengt, hij die wens ook
zal vervullen, bijvoorbeeld door hekken te gaan bouwen om migratie
fysiek onmogelijk te maken. En belofte brengt schuld: eenmaal de
betrokken populist verkozen is, staat hij bij de massa in het krijt
en kan hij zijn schuld bij de massa pas afbetalen door zijn belofte
gestand te doen door zich persoonlijk te lenen tot het effectief
uitvoeren van de immorele wens van de anonieme massa. Met de van de
immorele massa ontvangen macht legaliseert hij de immoraliteit waarna
zich bijvoorbeeld een genocide kan voltrekken welke onbestraft blijft
zolang het regime standhoudt.
Nu wordt het rijke
noorden niet alleen gekenmerkt door het 'democratisch' karakter van
de betrokken naties maar evenzeer en in de jongste decennia misschien
wel veeleer door het verkapte populisme dat daarin in feite
werkzaam is. Op die manier voltrekt zich (in het slechtste geval
globaal) een sluikse metamorfose van democratie naar fascisme. Onder
het voorwendsel dat de wereld gedemocratiseerd moet worden, kunnen
zich dan strijdperken ontwikkelen die alleen maar resulteren in het
schrikbeeld van een wereldwijd totalitarisme.
(J.B., 12 maart 2024)
09-03-2024
Democratie en mensenrechten (deel 4)
Democratie
en mensenrechten (deel 4)
De reeds door
Aristoteles (in de vierde eeuw voor Christus) en later door Alexis de
Tocqueville (in 1835-1840) beschreven zogenaamde tirannie
van de meerderheid wordt door de band
beschreven als het onrecht waarbij de meerderheid haar wil oplegt aan
een minderheid. Edoch, in een minder in het oog springende vorm kan
het hier ook gaan om een minderheid die haar wil oplegt aan een
meerderheid, met name waar deze minderheid stemgerechtigd is en de
meerderheid niet en in dat geval hebben wij te maken met een vorm van
het recht van de sterkste, eventueel gekoppeld aan bijvoorbeeld
nationalisme.
Dit euvel doet zich
vandaag voor waar het rijke noorden haar poorten sluit voor mensen
uit het arme zuiden: de vooralsnog welvarende landen metamorfoseren
tot heuse forten en houden, in weerwil van het asielrecht, armlastige
vluchtelingen, op de loop voor oorlogen en dictators, buiten hun
grenzen middels hekken over de hele breedte van een continent alsook
middels omkoopsommen waar behalve de rijke landen, alleen de
dictators in de arme streken wel bij varen.
Men ziet hierbij over
het hoofd dat dit geweld pas mogelijk is door onheuse voorrechten en
dat een beantwoording ervan middels tegengeweld te verwachten valt
aangezien de vluchtelingen, ofschoon zij arm en rechteloos zijn,
alsnog een absolute meerderheid vormen.
De mondiale
herschikkingen van de economie welke heden aan de gang zijn, gaan
uiteraard gepaard met oorlogen omdat de oorlog het verlengstuk is van
de economie. Omdat ook daar het recht van de sterkste van kracht is,
bestaat er weinig twijfel over de uitkomst van deze wereldwijde
gedaanteverandering, te meer daar deze zich voedt met het
kolonialisme en het neokolonialisme dat nu als een boemerang
terugkeert naar het noorden dat zich in feite rijk gestolen heeft en
dat nu in weerwil van de met juridische hoogstandjes gefabriceerde en
in stand gehouden 'schulden' van de derde wereld, op het wereldtoneel
wordt geconfronteerd met dit gigantische onrecht van de voorrechten,
met in zijn zog de plicht tot Wiedergutmachungdie neerkomt
op een af te lossen schuldenberg die de
Mount Everest naar de kroon steekt.
Een verschijnsel dat
dikwijls wordt omschreven als 'immanente rechtvaardigheid' zal er
wellicht voor zorgen dat de hekken die bedoeld waren om de
vluchtelingen uit het zuiden buiten het noordelijke fort te houden,
weldra gaan functioneren als de tralies van een noordelijke
gevangenis van zodra de oorlog hier goed en wel voet aan wal zal
gekregen hebben en de bevolking zal gevraagd worden zich te begeven
in de richting van het front.
Afgezien van
avonturiers, 'plichtsbewuste' burgers en ook lui die niet beseffen
waaraan ze beginnen, zullen wellicht amper mensen bereid zijn om
spontaan gevolg te geven aan die oproep: velen zullen het hazenpad
kiezen, wat zich zal vertalen in een stroom van vluchtelingen, dit
keer vanuit het rijke noorden richting het arme zuiden, waarbij zij
tegen de eigen hekken gaan aanlopen vooraleer zij beslist niet met
open armen ontvangen zullen worden in de door hen leeggeplunderde
gebieden.
(J.B., 11 maart 2024)
08-03-2024
Democratie en mensenrechten (deel 3)
Democratie
en mensenrechten (deel 3)
Een 'democratie' is een
verkapte dictatuur: haar ideologische bril verbergt de slaven en
spiegelt ons hun bevrijders als verknechters voor: geweld bedient
zich nu eenmaal van de leugen. Bevrijding daarentegen vereist
waarheid. Klokkenluiders in het spoor van Karl Marx brengen de
slavernij aan het licht en worden om die reden door geweldenaars
gevreesd en monddood gemaakt.
In de dictatuur wordt
het bestuur van middel (namelijk: voor dienstverlening) tot doel
(namelijk: macht om de macht). Maar middel en doel kunnen niet worden
omgekeerd zonder dat ook waarheid en leugen worden verwisseld.
Immers, om zijn doel te bereiken moet de dictatuur kunnen doorgaan
voor democratie en moet de bevrijder als verknechter kunnen worden
weggezet.
Middel en doel worden
verwisseld alsook waarheid en leugen maar ten derde worden ook de
rollen van dader en slachtoffer omgekeerd en derhalve worden goed en
kwaad onderling verwisseld. De dader wordt immers onzichtbaar als
boosdoener doordat hij erin slaagt om het slachtoffer als weldoener
onzichtbaar te maken: dat is precies wat gebeurt in de tirannie die
zich weet te verkappen als een democratie door het bestaan van de
slaven (van de derde en de vierde wereld) aan wie de staat haar
welzijn dankt, gewoon dood te zwijgen. Immers, mét de gevolgen van
het aangerichte kwaad verdwijnt ook de boosdoener uit het vizier.
Uiteindelijk monden de
genoemde perversies uit in de verwisseling van het leven met de dood:
in de kapitalistische economie probeert het morsdode geld dat nooit
zal leven zich voor te doen als een te bezaaien vruchtbare akker want
als de plek bij uitstek om te investeren. Het voedsel daarentegen dat
moet leven teneinde ons te kunnen voeden, wordt als chantagemiddel
ingezet en desnoods vernietigd in functie van geldelijk gewin of
macht over anderen.
De dictatuur, de
tirannie, het fascisme en het totalitarisme kunnen niet bestaan
zonder de genoemde perversies en om die reden proberen
machtswellustelingen deze perversies tot elke prijs in stand te
houden. Zij vinden medewerkers middels de omkoperij of de chantage en
derhalve door alle leven het mes op de keel te zetten. Zij bestaan
bij de gratie van verraders terwijl zij zich voordoen als de
bejubelde schenkers bij uitstek van welvaart, gezondheid en geluk.
Wie een nieuwe
identiteitskaart nodig hebben, moeten sinds kort ook de
vingerafdrukken inleveren: deze vervolledigen, naar het voorbeeld van
de biecht, de verborgen camera's, de afluisterapparatuur en de
burgerinformatienetwerken die van ons allen potentiële misdadigers
maken. Zij zullen eerlang worden aangevuld met stalen van ons DNA dat
nu reeds gewijzigd wordt met het oog op totale controle of
onderwerping. De overheid eist van de burger blind vertrouwen terwijl
zij hem tot in den treure wantrouwt en wij weten allen dat een
huwelijk onder die condities tot mislukken is gedoemd. Het hele
toneel voltrekt zich onder de vlag van vrijheid en gelijkheid. Laten
wij, zo niet optimistisch dan toch poëtisch, andermaal afsluiten met
de beroemde en nu welhaast geheel bewaarheide woorden van de wijsgeer
die de mens ziet verdwijnen zoals een gelaat in het zand aan de
kant van de zee.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: