Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
25-07-2023
LGBTQIA+
LGBTQIA+
Levende
wezens reageren op prikkels uit hun omgeving (waartoe ook het eigen
lichaam behoort) en zij doen dat enerzijds grotendeels onbewust,
spontaan, reflexmatig of onpersoonlijk en anderzijds alsnog met
'bedoelingen' maar dan wel bedoelingen waarvan zij zich eveneens vaak
niet bewust zijn - bedoelingen die behoren tot het domein van een
autonoom werkzame natuur waarover wijzelf nauwelijks of helemaal geen
zeggenschap hebben. Onze maag verteert voedsel en doet dat zonder de
tussenkomst van onze vrije wil; onze ogen volgen spontaan bewegende
voorwerpen omdat bewegingen de aanwezigheid doen vermoeden van
vreemde entiteiten die bedreigend kunnen zijn; onze gedachten worden
deels door indrukken vanuit onze omgeving bepaald, hetzij
zintuiglijke prikkels, hetzij media welke gedachten of gevoelens
dragen; onze (al dan niet vermeende) wil wordt mede gestuurd door
reclameboodschappen, allang 'vergeten' of verdrongen ervaringen of
diep gewortelde overtuigingen welke vaak een autonoom leven zijn gaan
leiden en op die manier worden wij onwillekeurig, onvermijdelijk of
noodzakelijkerwijze voor een stuk geleefd of bepaald door externe
zaken omdat het interne met het externe in verband staat of er
evenmin van los te denken is als een vis van het water. Onze natuur
maakt dat wij reageren op dingen met geen ander doel dan zelfbehoud
en soortbehoud en als men deze zaken concreet en in detail probeert
te analyseren, komt men alras tot een caleidoscoop van factoren die
met elkaar verwikkeld zijn in een spel dat wetenschapslui die zich
bijvoorbeeld bezig houden met de problematiek van de kennisextractie
voor nog onopgeloste raadsels blijft stellen: wij lijken te 'weten'
wat wij doen want op de een of andere manier werpt ons gerichte
handelen vruchten af maar tegelijk blijken wij niet te weten hoe en
waarom we het zo doen zoals wij het doen - een situatie die een
beetje doet denken aan de vaardigheid van het autorijden van een
chauffeur die helemaal niet weet wat zich afspeelt onder de motorkap
van de wagen die hij bestuurt.
Maar het
niet of niet ten volle begrijpen van wat men doet, kan maar zelden
een reden zijn om het voortaan te laten: ons onbegrip mag de
effectiviteit en de efficiëntie van ons bovendien grotendeels
geautomatiseerde handelen niet in de weg staan. Controlefreaks kunnen
het daar wel eens moeilijk mee hebben omdat zij geneigd zijn om alles
wat zij niet kunnen controleren en dus ook alles wat zij voor
zichzelf niet kunnen verklaren, te barricaderen, de pas af te snijden
of te verbieden - bij anderen maar ook bij zichzelf. Het voortbestaan
van handelwijzen die onbegrepen bleven maar die tegelijk noodzakelijk
gebleken zijn, wordt beschermd door tradities die hun kracht halen
uit enerzijds de lange tijdsduur van hun voortbestaan en anderzijds
het feit dat zij onderhouden worden door heel veel mensen - door een
gans volk. Dikwijls weet een volk niet meer waarom het zekere
tradities eert en nog veel vaker zijn tradities niet langer
effectief, bijvoorbeeld omdat zij hun bestaansreden ontlenen aan
toestanden welke intussen niet meer bestaan, wat deze betrokken
gebruiken overbodig maakt of zelfs contraproductief.
De grijze
zone van handelwijzen die niet, niet langer of vooralsnog niet door
kennis worden gedragen maakt zekere handelwijzen fragiel en vatbaar
voor kritiek terwijl zij van levensbelang kunnen zijn en in dit
verband moeten controlefreaks maar ook alles wat daarmee te maken
heeft, zoals overdreven rationalisering, worden geducht. Controle
hangt samen met begrip en met rationaliteit omdat redelijkheid met
argumenteren heeft te maken en ook met reglementeren: argumenten zijn
verbale strijdmiddelen en reglementen hebben behalve met woorden ook
met daden te maken omdat zij hun kracht halen uit mogelijke
bestraffingen die uiteindelijk fysiek van aard zijn - zij hebben te
maken met macht. Waar de macht van het vermeende verstand zich
opdringt om de 'macht' van de natuur stokken in de wielen te steken,
dreigt het sinds oudsher gevreesde gevaar van de hybris of de
overmoed welke destijds Icarus deed neerstorten in de zee.
De
LGBTQIA+-gemeenschap is een categorie van mensen die zich willen
bevrijden van het keurslijf waarmee zij verstikt geworden zijn in
tijdperken getekend door machtswellust, kolonialisme (incluis de
kolonisering van het eigen volk) (waarbij kolonisering nota bene
betekent: het tot kolonie of tot massa reduceren, het
'gelijkschakelen' en derhalve het ontmenselijken van 'unieke mensen'
(een tautologie)), tijdperken getekend door dictators, representanten
van (al dan niet vermeende) goden en alles wat daarmee samenhangt:
controlerende regimes, naar paranoia ruikende ideologieën, door
machthebbers opgelegde, stringente morele regels waarbij een eerloze
Victoriaanse 'cultuur' van preutsheid, schaamte en schande prevaleert
op die van schuld en geweten, alsook navenante wetgevingen en
moraliserende, paternalistische, betuttelende verhalen over goed en
kwaad.
Waarmee
meteen gezegd is dat de emancipatie van de LGBTQIA+-gemeenschap niet
wezenlijk verschilt van elke andere authentieke emancipatiebeweging:
emancipatie is bevrijding, men bevrijdt zichzelf van een juk opgelegd
door potentaten die de kunst blijken te verstaan om onder allerlei
voorwendsels beslag te leggen op andermans bestaan. Zo bijvoorbeeld
kennen we de emancipatie van vrouwen, zwarten, slaven, arbeiders of
loonslaven en religieuze of etnische gemeenschappen: eens werden al
dergelijke categorieën van mensen achtergesteld zodat zij door een
bevoorrechte categorie (van een zekere meerderheid ofwel van een
hogere of beter bewapende klasse of kaste) naar willekeur konden
worden uitgebuit. Emancipatie is het stellen van paal en perk aan het
recht van de sterkste dat, pervers genoeg, de wetteloosheid wenst te
wettigen. Vanuit de wetenschap dat de mens een wolf is voor zijn
medemens, is emancipatie een poging van onderdrukten om zich te
bevrijden van de wet van de jungle of van een dierlijkheid die door
hun onderdrukkers wordt in stand gehouden. Waar regimes opduiken die
deze wetteloosheid pogen te wettigen, zoals het nazi-regime in het
Duitsland van voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, draait de
'cultuur' uit op pure barbarij van het moorden om te moorden, zoals
232 jaar geleden te boek gesteld door marquis de Sade en zoals dat
ook nu in de nieuwe Europese oorlog weer het geval is met de
nationalistische regimes aan de beide kanten van de frontlijn die,
gesteund door hun eigen bisschoppen en papen, het onwetende volk van
de beide kanten tegen elkaar trachten op te zetten of, concreter
gesteld: zij willen dat het volk zich verdeelt opdat het vervolgens
zichzelf zou decimeren, zodat zij dan, zoals zij dat in de ganse loop
van de geschiedenis deden, met de buit aan de haal kunnen gaan: Krieg
und Leichen, die letzste Hoffnung der Reichen.
Morgen, 23
juli 2023, worden in Spanje vervroegde verkiezingen gehouden en wordt
aldaar de dreiging van extreemrechts groter met de opkomst van de
neoliberale partij Vox onder de leiding van de Bask Santiago Abascal
Conde, getogen in de Partido Popular waarin Vox haar wortels had maar
waartegen ze zich alras heeft afgezet om nu een populistische,
anti-Europese koers te varen met op het partijprogramma: de teruggave
van alle macht aan Madrid en het verbod op afscheidingsbewegingen (à
la Carlos Piedmont met zijn Catalanisten), het verbod op abortus,
euthanasie en de genderbeweging, de uitwijzing van moslims en ook nog
de bescherming van het recht op het houden van stierengevechten die
weer 'cultureel erfgoed' moeten worden genoemd en die dan ook
subsidies verdienen.
De
ideologische basis van Vox is het regime van Francisco Franco, de
Spaanse dictator vanaf de vooravond van W.O.II tot aan zijn dood in
1975: hij werd in 1936 'generalisimo' en liet zich in 1953 (naar
aanleiding van een afspraak met het Vaticaan over gedeelde belangen
waarbij het nationaalkatholicisme de staatsgodsdienst van Spanje werd
en het burgerlijk huwelijk alsook de echtscheiding werden afgeschaft)
Spaanse leider bij de gratie Gods noemen, executeerde in de
Spaanse burgeroorlog naar schatting tussen de 15.000 en 270.000
tegenstanders (Spanjaarden), voerde het Spaanse vreemdelingenlegioen
aan en liet zich steunen door Mussolini en door Hitler maar bleef
neutraal (afzijdig) in de strijd en Spanje werd pas in 1955 tot de VN
toegelaten. Ofschoon na Franco's dood in Spanje socialisten aan de
macht kwamen, straatnamen werden gewijzigd en standbeelden opgeruimd,
volgde er geen rehabilitatie van slachtoffers van de dictatuur en
bleef er een 'Nationale Francisco Franco Stichting' bestaan om zijn
naam in ere te houden. Tussen haakjes bleven toentertijd de (eveneens
ultra-katholieke) Belgische vorst en vorstin Boudewijn en Fabiola
Franco zeer genegen.
De zwaai
naar extreemrechts in Spanje heeft dezelfde kenmerken als het
populisme elders in Europa dat vooral teert op een onwetendheid
gevoed door vergetelheid ingevolge het wegebben van de verleden
gruwels uit het geheugen van het volk. Menig getuige heeft tot voor
kort voor het gevaar van die vergetelheid gewaarschuwd maar nu
niemand van hen nog in leven is, tooit de duivel zich weer ongestoord
in het ornaat van de stralende engel die hij eenmaal was.
(J.B.,
22 juli 2023)
20-07-2023
Over de macht van vertrouwenspersonen
Over
de macht van vertrouwenspersonen
Misbruik
van vertrouwen ligt vaker aan de grondslag van wantoestanden die hun
gelijke niet kennen omdat vertrouwenszaken te maken hebben met macht
over jezelf die je aan een ander geeft en waarmee die ander dingen
kan doen waar je baat bij hebt maar evengoed dingen die je naar de
verdommenis kunnen helpen.
Wie hulp
zoeken dienen vooral deze twee zaken voor ogen te houden met
betrekking tot degene bij wie ze gaan aankloppen: in de eerste plaats
moet die persoon kennis van zaken hebben maar het tweede punt is even
belangrijk en luidt dat de helpende het ook goed moet menen met de
hulpzoekende. De kennis slaat op de mogelijkheid om te helpen
en de goede bedoelingen slaan op de wil om dat ook te doen en
geen van beide mag ontbreken: een priester kan het goed bedoelen maar
gebedstherapie zal weinig baat brengen voor een zieke die om raad
komt en ook een arts die misbruik maakt van de klacht van zijn
patiënt om deze aan het lijntje te houden, heb je beter niet.
De twee
misbruikers bestaan en met een combinatie van de twee is men
uiteraard nog slechter af. Bovendien zijn die misbruiken niet
zeldzaam en in bepaalde gevallen zou men zelfs gaan geloven dat ze
veeleer de regel vormen dan de uitzondering. In de reclamewereld is
dat pertinent het geval en dit bedrog wordt door de staat gedoogd, al
bestaan er nu ook wetten die de reclame voor bijvoorbeeld tabak
verbieden.
Maar niet
alleen in de wereld van de reclame wordt men misleid, ook religies en
ideologieën blijken kampioen in de aanbiedingen van schijnbare hulp
die alleen maar lokaas is om (vooral kwetsbare) mensen mee aan zich
te binden en hen dan leeg te zuigen. Malafide figuren of organisaties
beschouwen elke mens die zij winnen als een goudmijn en dat het
slachtoffer daaraan uiteindelijk ten onder gaat, zal hen worst wezen
omdat immorele organisaties en individuen nu eenmaal geen geweten
hebben als er ook geen wetten bestaan die hen hun misleidende
praktijken verbieden.
Het
zou een vuistregel moeten zijn dat men op zijn hoede hoort te zijn
jegens organisaties of figuren die er warmpjes inzitten omdat macht
en rijkdom altijd wel ergens te maken hebben met het bestelen van
anderen, zo niet met een onrechtvaardige verdeling van de taart die
de rijkdom is: rijkdom is altijd beperkt en wat de een teveel heeft,
komt daarom ook de ander tekort.
Geheel
onterecht ontsnappen gevestigde instituten omwille van hun faam
gemakkelijk aan verdenking en waakzaamheid is daarom allerminst
overbodig. De wreedaardige conversietherapie die opnieuw de
krantenkoppen haalt, laat zien hoe psychiaters die dan toch
wetenschappers zijn, zich in zekere gevallen door priesters de les
laten spellen en hun patiënten laten terechtkomen in de klauwen van,
jawel, exorcisten. Het gaat niet om pseudopsychologen of om sekten
maar om vooraanstaande burgers met een opleiding in de geneeskunde en
om katholieke priesters. Zo bijvoorbeeld kopt op 7 mei 2019 Het
Laatste Nieuws: Exorcisten
verzamelen deze week in Vaticaan om krachten te bundelen in strijd
tegen duivel" en
men leest warempel: "De meeting
vindt plaats in het Ateno Pontificio Regina Apostolorum in Rome - een
universiteit die gelinkt is aan het Vaticaan - en er zijn
geestelijken aanwezig van de katholieke, anglicaanse, lutheraanse,
Grieks-Orthodoxe en pinksterkerken".1
En de clerici leggen uit: "We
kunnen dan in overleg met dokters, psychologen en psychiaters
pastorale zorg bieden".2
Wat, gruwelijk genoeg, betekent dat wetenschappelijk gevormde mensen,
artsen, specialisten, hieraan meewerken.
Misbruik
van vertrouwen: religie, extreemrechts maar vooral ook kapitaal is
hier van de partij en minder mondige mensen krijgen het te verduren.
Zoals ook daar waar de fortuinen op het spel staan van de
neoliberalen die omwille van de centen het milieu willen blijven om
zeep kunnen helpen en er godbetert ook nog in slagen om aan een massa
van vooral ongeschoolde en makkelijk te misleiden mensen wijs te maken dat de klimaatwetten er komen om hen in de tang te houden.
62 jaar na de moord op Patrice Lumumba
(+17 januari 1961):
de moord op Chérubin Okende Senga (+13
juli 2023)
13-07-2023
Philip Glass, Concerto voor Viool en Orkest nr. 2
Philip Glass, Concerto voor Viool en Orkest nr. 2
Over macht - 3. De aanstaande nieuwe wereldorde
Over
macht
3.
De aanstaande nieuwe wereldorde
Macht houdt maar zolang
stand totdat de slaven ongehoorzaam worden en de derde en de vierde
wereld hun plek opeisen onder de gewone burgers in de rechtsstaat.
Edoch, de slavernij verdwijnt niet, zij verpakt zich onder andere
opschriften en zij wordt loonslavernij; de kolonies worden
'ontwikkelingslanden' onder het 'protectoraat' van hun onverminderde
uitbuiters want 'uitbuiting' heet voortaan 'bescherming' en die
'bescherming' slaat niet op de territoria die worden leeggeroofd maar
op de rovers zelf, het gaat om de bescherming van voorrechten en om
de continuering van het kolonialisme, het neokolonialisme.
Het rijke noorden en het
arme zuiden: gedurende eeuwen heeft het westen het zuiden leeggeroofd
en als slaaf gevangen gehouden en dit hoofdzakelijk dankzij enerzijds
het buskruit of de gevreesde wapens en anderzijds de tovenarij of de
religie die de mens gedefinieerd heeft als de hoeder van de
schepping, zeg maar: de vertegenwoordiger van god op aarde, wat de
paus ook zelf beweert te zijn. De papen zijn de bazen en wie het
daarmee niet eens zijn, krijgen de kogel van de keizers (twee handen
op één buik): het is gewoon een versie van de ordinaire bedreiging
welke luidt tot in de cinema en de strips: Uw geld of uw
leven!
Evenwel gaat het om een
westerse elite want die houdt ook het 'eigen' volk onder de
duim in haar fabrieken. Het eigen volk en dan het volk uit de
kolonies, de miljoenen geïmporteerde slaven en tenslotte de
zogenaamde illegalen welke door de landsgrenzen worden gefabriceerd.
Die maken immers dat wie ze overschrijdt, in de volkomen slavernij
belandt omdat hij arriveert op een plek waar hij tegelijk aanwezig is
én niet aanwezig mag zijn, terwijl hij wel moet eten, zodat
hij daarvoor moet werken zonder verder eisen te kunnen stellen omdat
hij nu eenmaal illegaal is op die plek en zonder rechten: hij moet
dan maar tevreden zijn met wat hij krijgt en dat is precies genoeg om
aan de slag te kunnen blijven en altijd te weinig om terug te kunnen
keren; hij zit zoals een vogel in een kooi gevangen en moet daar de
tredmolen waarin hij loopt, draaiende houden tot hij erbij neervalt.
Maar alle dingen kennen
een einde en dus ook deze dingen: het systeem wordt oud, de
werklieden verenigen zich en staan op tegen hun patroons, de honger
doet de armen stelen, de opstand holt het systeem uit, burgeroorlogen
woeden, zij worden doodgezwegen maar kunnen niet langer neergeslagen
worden, de verdovende middelen zelf brengen onrust teweeg, de weelde
ziekte en krankzinnigheid. Uiteindelijk laat de elite de teugels los
en zij kijkt uit naar nieuwe vormen van vermaak.
In het huidige
wereldbestel lijken nog altijd twee systemen tegen elkaar op te
boksen en dat zijn de zogenaamde vrije wereld (zoals die althans
zichzelf benoemt) en de wereld van het communisme. In 2009 ziet BRIC
het levenslicht, twee jaar later uitgegroeid tot BRICS (Brazilië,
Rusland, India, China en Zuid-Afrika) en dat is een gloednieuwe unie
van landen die bijna de helft van de wereldbevolking uitmaken en het
vierde deel van het landoppervlak bestrijken, het zijn omzeggens de
verdrukte gebieden uit de voorbije eeuwen die zich verenigen,
'waarschijnlijk' onder de vlag van het wereldcommunisme dat immers
luistert naar het devies van Karl Marx: Arbeiders aller landen,
verenigt u!
Zij
die denken dat Marx nu oude koek is, vergissen zich wel schromelijk:
de aloude leveranciers van grondstoffen en spijzen welke maken dat de
levensstandaard van elke westerling te danken is aan veertig slaven
uit de derde wereld lijken in staking te zijn gegaan en zij plannen
het over een heel andere boeg te gaan gooien. Het meer ontwikkelde
deel van de westerlingen is hierin wel mee maar vormt vooralsnog een
minderheid omdat de informatie over deze evolutie achter wordt
gehouden ofwel wordt vervalst door potentaten die blijven weigeren om
hun macht uit handen te geven en die de wereld liever zien vergaan
door milieuschade zoals vergif, opwarming en nucleaire wapens dan een
brijzel van hun macht prijs te geven. Edoch, zij zullen alle
macht verliezen, het tij is al gekeerd, de beweging is ingezet en
wast, het is alleen nog maar een kwestie van tijd. En men moet zich
niet vergissen: nu gaat alles ook veel sneller dan pakweg een halve
eeuw geleden.
(J.B., 13 juli 2023)
Over macht - 2. Gedrogeerde machineonderdelen
Over
macht
2.
Gedrogeerde machineonderdelen
Nu de spraaktechnologie
van Lernaut en Hauspie door de Amerikanen in hun software werd
gestopt, zullen ze zeldzaam zijn geworden maar de senioren onder ons
zullen zich hen nog herinneren: de typistes van het ministerie die de
ganse dag hun Erika lieten ratelen of hun Olivetti, waar blad na blad
uit rolde dat het een plezier was om te zien. Zij deden dit, en nu
komt het: zij deden dit terwijl zij onderling in gesprek waren over
koetjes en kalfjes en aldus bewezen zij een realiteit die alle
neurologen uitermate interesseerde: zij toonden aan, zonder het zelf
te weten, dat bij het overtypen van tekst het hoofd volledig
overbodig is; de informatiestroom geschiedt bij alle geoefende
exemplaren van deze heel bijzondere ambtenaren van de oogzenuwen naar
de zenuwen en spieren van de handen en de vingers en het hoofd komt
daar omzeggens niet meer aan te pas, dat kan zich voortaan lustig
vermeien in gesprekken over het weer, over de collega's of over de
Tv-soaps; de stroom van informatie hoeft het hoofd helemaal niet meer
te passeren. En geoefende pianisten doen iets gelijkaardigs. Ja, het
verstand van handenarbeiders situeert zich letterlijk in de handen.
Die werkelijkheid lijkt
leuk, het gaat om verregaande automatisering van fysieke handelingen
waarbij ook zintuigen betrokken zijn maar het dan toch opmerkelijke
gebeuren heeft ook een wrede schaduwkant: het lichaam van steeds meer
mensen wordt in een steeds uitgebreider deel van hun tijd in beslag
genomen door processen die zich in feite helemaal buiten hen om
afspelen en die ook niet langer door henzelf worden gestuurd maar
door plichten opgelegd door derden die de arbeiders daarvoor
verlonen. In werkelijkheid gaat het erom dat mensen op die wijze hun
hele lijf verkopen aan voor hen onbekenden die hen op de keper
beschouwd chanteren omdat zij werkweigeraars bestraffen met honger,
dorst en kou of dus met de inbeslagname van hun leven. De benaming
daarvoor is loonslavernij. Wat wel te verstaan heel letterlijk
betekent dat het gros der mensen niet langer over het eigen lijf en
leven meester is. Een ander heeft daarover het meesterschap
verworven, iemand met meer macht en de uitoefening van die macht
bestaat in het zich op de beschreven wijze toe-eigenen van de
lichamen van anderen.
Het erge van de hele
zaak is dat wij het kennelijk niet beseffen wat ze met ons doen, wij
verkeren immers in de waan dat wij al werkende helemaal vrij zijn
want wij kunnen praten over het weer en over nog duizend andere
dingen, onze gedachten zijn vrij: ja, die Gedanken sind frei,
zo zongen in de strafkampen van nazi-Duitsland ook de joden maar
uiteraard veeleer met zelfspot dan met zelfvoldoening want wat baten
gedachten die zo vrij zijn dat zij zich de meest exquise delicatessen
kunnen dromen als de maag leeg blijft? Wij trappen aardig in de val
als wij geloven in dat soort van vrijheid en de verleiding daartoe is
vandaag groter dan ooit, in dit tijdperk van een gigantisch
schijnbestaan dat geproduceerd wordt middels het internet en dat zich
situeert op chips niet groter dan een vingernagel.
En zo belanden wij bij
de macht van het sprookje dat ons meevoert naar Disneyworld, de
Olympic Games of het Elisabeth Concours: wij verworden tot 'beste
kijkers', 'luisteraars', 'liefhebbers' of andersoortige consumenten
die met geld betalen om al onze aandacht te spenderen aan het
santenkraam van vreemdelingen die ons pluimen door op meer dan één
manier aan de haal te gaan met onze tijd en derhalve met ons leven.
De geautomatiseerde constante verbinding tussen de ogen en de handen
laat weliswaar het hoofd met rust maar vergeten wij dan vooral niet
dat wij aldus in het echte leven alsnog geketend zitten aan een
scherm en een klavier, een bureaustoel en een horloge, wat betekent
dat wij (en dat zijn onze lichamen) herleid werden tot een aanhangsel
van die machines gedurende (goed berekend) elk ogenblik van de ons
door de natuur toegemeten actieve tijd. Gevangen zijn wij dan omdat
ons naast de werkplek geen ander oord meer wordt gegund, omdat onze
beperkte levenstijd geheel opgaat in een stoel die eigenlijk een
kerker is of een vergeetpunt. In het echte leven liggen onze lichamen
vastgeketend opdat onze 'geest' zou kunnen dromen in het
schijnbestaan van het internet. 'Geest'!? Ja, wij boeten dag na dag
om te kunnen schitteren op facebook maar wat stelt een bestaan op
facebook voor? Het is een plekje niet groter dan het puntje van een
naald op een of andere chip in een vreemd land, een plekje nog
vergankelijker dan een stofje in de wind. En uiteraard zijn het
degenen die ons dit alles aandoen die dan binnenrijven wat zij aan
ons ontnemen. Zoals ze trouwens doen met alle andere moderne
toestellen en prutsen die ons worden aangesmeerd als waren zij
hulpmiddelen die wij niet kunnen missen maar die geen ander resultaat
opleveren dan dat zij levenstijd van burgers beneden in de
maatschappelijke orde overhevelen naar burgers die wat hogerop
gesetteld zijn. Die van helemaal boven komen uiteraard ook ooit aan
hun einde maar dat staat de uitoefening van hun macht niet in de weg.
Het lijkt er sterk op dat de zogenaamde geest een uitvinding is van
overheersers waarmee zij hun slaven kortwieken, beteugelen en
gevangen houden. Lichaam en materie zijn niet belangrijk, zo liegen
zij hen voor: geef dat maar aan ons en kies zelf voor de
onvergankelijke geest! Toentertijd waren de potentaten religieuze
leiders, vandaag zijn zij de bazen van de nieuwe sprookjeswereld.
(J.B., 13 juli 2023)
11-07-2023
Over macht - 1. Andermans hoofd
Over
macht
1.
Andermans hoofd
Aan de mensen wordt
verteld dat zij hun verstand moeten ontwikkelen teneinde autonoom te
kunnen denken maar wij weten intussen dat deze smoes een waarheid
verbergt die heel anders klinkt. Ons hoofd, onze hersenen, zijn
immers helemaal geen instrumenten in onze eigen handen, het zijn
daarentegen de teugels waarmee de maatschappelijk hoger geplaatsten
ons sturen waarheen zij maar willen, zoals ook de ruiters met hun
paarden doen. Geef mij een kind totdat het zes jaar oud is en doe er
daarna mee wat ge wilt: waren het niet de Jezuïeten die dat zegden?
Wisten zij niet al dat het ganse leven van een mens bestuurd kan
worden met een vorming in de zes eerste levensjaren? Want dan worden
de teugels aan de mens bevestigd, dan leert hij 'tuk' van 'jurt'
onderscheiden en 'ju' van 'hauw'. Dan leert hij te gehoorzamen aan
wetten van welker bestaan hij zich niet eens bewust kan worden. Zoals
het lichaam in alle autonomie en dus zonder dat wijzelf dat beseffen,
leert om vetreserves op te slaan van zodra het wat honger te verduren
krijgt, wat zich dan vertaalt in het onomkeerbare jojo-effect dat
ervoor zorgt dat men dik zal worden eenmaal men na de vastentijd weer
normaal begint te eten, zo ook leert ons hoofd te reageren op externe
prikkels zonder dat wij ons daarvan bewust zijn. Zoals het lichaam,
eenmaal oud geworden, zichzelf verdooft met vergeetachtigheid en met
wat men nu ook 'dementie' noemt, teneinde te ontsnappen aan het wrede
besef van het naderende levenseinde, zo spint ons zwaar beteugeld
hoofd voor ons de juiste dromen die er moeten voor zorgen dat wij
gaan geloven in een onzin die ons warempel recht genoeg houdt om met
werken door te kunnen gaan van zodra wij de school verlaten totdat
wij mij pensioen moeten omdat wij dan door de band niet meer renderen
kunnen. De dromen over een 'later' waarvan men ooit aan de weet komt
dat het niet bestaat, om nog te zwijgen over de vertelsels van de
hemel met zijn honderdvoudig loon voor hen aan wie het werd onthouden
in dit tranendal zoals de zaligsprekingen het verhalen naar welke al
de onvergolden mensen smachten omdat zij nu eenmaal geen opium
betalen kunnen.
Maar intussen weten wij
dus al dat dit zo gebeurt en het wordt ons ook niet langer verhinderd
dit te weten omdat in deze tijd de dingen op hun einde lopen zodat
die kennis in het hoofdje van jan met de pet nu niet veel kwaad meer
kan berokkenen aan zijn meerderen. Dat deze laatsten nu ook de
teugels lijken los te laten, voorspelt zowaar niet veel goeds over
wat er morgen in de wereld te gebeuren staat: viert maar feest, jij
lieden, nu het nog even kan, zo leest men in de gedachteballonnetjes
van hen die eens de autoriteiten waren, want morgen gaat gij richting
slachtbank, een andere richting zal er voor u helaas niet meer zijn,
getrouw het devies van John Heartfield: Krieg und Leichen, die
letzte Hoffnung der Reichen. Het is een soort van galgenmaal
dat zelfs aan moordenaars wordt gegund vanuit een mededogen dat zelfs
de wilde dieren kennen, die immers hun prooi met gif verdoven
alvorens ze die naar binnen werken, ze maken er een spel van dat
zelfs iets erotisch heeft omdat Eros en Thanatos nu eenmaal een
koppel vormen: de liefde en de dood. Over hen wordt altijd zo mooi
gelogen dat de eerste de laatste overwint maar wij zullen alsnog
tegen heug en meug moeten leren verteren dat de bemanning van de
reddingssloepen van 'the Unsinkable' vrijwel uitsluitend bestond uit
volwassenen van de mannelijke kunne. Het recht van de sterkste of de
wetteloosheid is een reus of een Titaan, Eros daarentegen is een kind
dat speelt met vuur, wellicht met het gevaarlijkste vuur op aarde.
Verstand verdwijnt spoorslags eenmaal het zo ver is, precies omdat de
hersenen teugels zijn en teugelloosheid rest van zodra Eros doel
treft. Aan de mensen wordt verteld en zij belijden het te geloven en
dat volstaat ook voor de potentaat die aldus zijn macht bevestigd
ziet. Want macht is altijd macht over de waarheid, macht om de
waarheid het zwijgen op te leggen. Vergankelijke macht maar alsnog
macht.
(J.B., 11 juli 2023)
10-07-2023
UVC: Prof. Arne Burkhardt: Autopsies: Bewijs voor gezondheidsschade en overlijden door Covid-19 vaccinaties
UVC: Prof. Arne Burkhardt: Autopsies: Bewijs voor gezondheidsschade en overlijden door Covid-19 vaccinaties:
Atoombommen,
microben en vergiften: ziedaar de drie horrores die overigens al
werden uitgetest op grote schaal en dat waren onder meer de
atoombommen op 6 en 9 augustus 1945 in respectievelijk Hiroshima en
Nagasaki met meer dan 300.000 slachtoffers, het agens SARS-Co-2 dat
sinds december 2019 wereldwijd een pandemie veroorzaakte met meer dan
zes miljoen doden1,
mosterdgas of Yperiet dat in de Eerste Wereldoorlog werd ingezet (in
Ieper) en in de Tweede Wereldoorlog maakte het door Bayer
geproduceerde Zyklon B met blauwzuur (hetzelfde gif dat vrij kwam bij
de giframp in Wetteren op 4 mei 2013) in de gaskamers van de nazi's
miljoenen slachtoffers. Binnenkort is het dan de beurt aan het
'nieuwste vergif', het zenuwgif novitsjok waarover Sergei Skripal en
zijn dochter Joelia alsook Alekseji Navalny kunnen meespreken: het
werkt zoals de pesticiden, het verkrampt de spieren van zijn
slachtoffers en één milligram, aangebracht op de huid, is al
dodelijk; de Russen hadden in 1997 reeds 39.967
ton van het goedje
geproduceerd2
(wat dus genoeg zou zijn om 40 miljard mensen of vijf keer de
wereldbevolking om te brengen) en ze produceren het gif gewis niet
alleen maar om er hun opslagplaatsen mee te vullen of om zich te
oefenen, zoals ze ook beweerden inzake de stationering van een
troepenmacht van honderdduizend aan de grens met Oekraïne in maart
2021.
Massavernietiging
is slechts in schijn een zaak die de verbeelding tart: we weten dat
honingbijen relatief vredelievende insecten zijn maar nadert men de
kasten op minder dan pakweg vier meter, dan gaan zij in de
aanvalsmodus, zoals men de agressie noemt waarbij deze weldoeners hun
belagers met hun gifangels steken ten koste van het eigen leven en
die modus kan niet zomaar worden gestopt. De bevlieging van de 'grote
kuis' is een vergelijkbare modus bij mensen die, eenmaal
ingeschakeld, nog moeilijk te stoppen is; het verschijnsel is
wellicht van alle tijden doch waanzin maakt dat deze agressie ook met
betrekking tot de eigen soort wordt geduld en waar tevens
hoogtechnologie van de partij is, hoeft men alleen nog te wachten op
het uitbreken van een oorlog om getuige te kunnen zijn van een ware
genocide. En tot die waanzin behoort niet in het minst de redenering
dat er geen enkele reden is om het principe van de maximalisatie van
de efficiëntie te veronachtzamen inzake de inzet van oorlogswapens.
Eenmaal het hek van de dam, kan aldus in een bijzonder korte
tijdspanne een gigantisch leed worden aangericht dat generaties lang
aanhoudt - vraag het maar aan de slachtoffers gezegend met 'Little
Boy' en 'Fat Man' of Agent Orange en napalm.
De
massa is mensvijandig maar waar hij geviseerd wordt, spint de mens
daar uiteraard geen garen bij. In de oorlogslogica reduceert de
aanvaller zijn vijand tot massa en massavernietiging wordt dan niets
minder dan het gewenste resultaat. Om uiteindelijk tot dat resultaat
te kunnen komen, moet de productie van massavernietigingswapens
alsook alles wat te maken heeft met de aanwending ervan strikt geheim
gehouden worden en dat is dan ook de reden voor het feit dat
uitsluitend ingewijden beschikken over informatie met betrekking
daartoe: leken (of dus alle gewone burgers) hebben er het raden naar
welke massavernietigingswapens bestaan, waar ze gestockeerd worden,
hoe ze uitgetest worden en wanneer en waar ze ingezet worden. Wij
gingen niet na hoe het er in België aan toe gaat maar in Nederland
bijvoorbeeld legt de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst van
het Nederlandse Ministerie van Binnenlandse zaken en
Koningsrijksrelaties aan de bedrijven regels op welke er moeten voor
zorgen dat informatie desbetreffend ontoegankelijk blijft voor het
publiek. Ik citeer uit een tekst op de betreffende webstek: Een
werknemer mag alleen van vertrouwelijke informatie kennisnemen als
dat nodig is om zijn werk te kunnen doen. Bovendien mag hij deze
kennis niet met collegas delen voor wie deze kennis niet
noodzakelijk is. Een werknemer
heeft alleen fysieke toegang tot ruimtes waar vertrouwelijke
informatie voorhanden is als dat nodig is om zijn werk te kunnen
doen. Rapporteer incidenten en geef er opvolging aan. Houd toezicht
en controle. Leg beveiligingsprocedures vast en zie toe op naleving
ervan. Breng informatiestromen in kaart en beperk ze. Draag zorg voor
een goed intern export-complianceprogramma dat deel uitmaakt van de
bedrijfscultuur en dat een breed draagvlak heeft binnen de hele
organisatie."3
Nu
zal men zeker onmiddellijk begrijpen dat de veiligheidsmaatregelen
welke genomen worden in functie van het voorkomen van
massavernietiging, een mes zijn dat aan twee kanten snijdt: enerzijds
lijkt het wel logisch dat informatie daaromtrent ontoegankelijk
gehouden wordt voor het publiek maar anderzijds fnuikt deze
handelwijze de aanwending van het principe van de openbaarheid of de
transparantie dat zijn bestaansrecht evenzeer baseert op het argument
van algemeen welzijn, in
casu het
veiligheidsargument. Zo bijvoorbeeld moet in acht genomen worden dat
wapens en derhalve ook massavernietigingswapens niet alleen door
staten kunnen ingezet worden maar eveneens door particulieren, zoals
terroristen of terroristische organisaties en steeds vaker vallen de
twee samen. Ook het feit dat stilzwijgend abstractie gemaakt wordt
van de realiteit van een kapitalistische economie met het reële
gevaar van belangenvermenging vormt een niet te onderschatten euvel
omdat geheimhouding ook de controle verhindert op activiteiten van op
winst beluste producenten van de gewenste maar tegelijk ook geduchte
wapens. Het is bijvoorbeeld een publiek geheim dat Amerikaanse
wapenproducenten verkiezingscampagnes financieren van kandidaten van
wie zij garanties hebben dat die hun producten zullen aankopen en
naar zij hopen ook zullen aanwenden in te voeren oorlogen teneinde de
aankopen te kunnen laten voortduren. Het verhaal van een wereldvrede
gebaseerd op afschrikking kan immers niemand meer bekoren in het
licht van het onmiskenbare feit dat de leiding over de wereld en
derhalve ook over het arsenaal aan vernietigingsmiddelen van alle
leven in handen blijkt van regelrechte monsters.
Het
materialisme heeft talloze rampzalige gevolgen en wellicht een van de
ergste maar tegelijk meest miskende bestaat erin dat onder deze
ideologie het immaterieel kwaad vrij spel krijgt.
In
feite is kwaad altijd immaterieel en hier wordt dan ook het al dan
niet materieel karakter van door het kwaad aangerichte schade
bedoeld: diefstal is altijd diefstal van een zichtbaar of anderszins
traceerbaar goed maar waar bijvoorbeeld de beschadiging van iemands
naam aan de orde is, ofwel pestgedrag, bestaat een enorme
wanverhouding tussen de omvang van de aangerichte schade en de
zichtbaarheid (en derhalve ook de bewijsbaarheid) ervan. Ook is het
in dat laatste geval vaak geen sinecure om het causale verband uit te
tekenen tussen kwaad en schade of tussen enerzijds datgene wat een
misdadiger aanricht en anderzijds datgene wat zijn slachtoffer te
verduren krijgt.
1.
Irrationele machten
Om
te beginnen het volgende citaat (in blauwe kleur) uit een tekst d.d.
Oktober 2019, getiteld: Over het
misbruik van macht1
:
Ook
al wordt de waarheid door iedereen gekend, dan nog zijn er
machten die er kunnen voor zorgen dat mensen oordelen en handelen
tegen beter weten in. Maar wat meer is: het zich voordoen van die
machten is helemaal niet uitzonderlijk, het is veeleer de regel. Op
een archetypische manier heeft zich deze werkelijkheid voorgedaan bij
de veroordeling van Jezus van Nazareth door het Joodse volk ten tijde
van de Romeinse overheersing: Pontius Pilatus, de toenmalige prefect
van Judea onder het gezag van de Romeinse keizer Tiberius, was bekend
als een onbuigzame man2
maar toch zwicht hij voor het volk dat zijn kruisiging eist en het
verkiest om de moordenaar Barabbas vrij te laten. De beschrijving van
de evangelist Lucas gaat als volgt: "En als Pilatus de
overpriesters, en de oversten, en het volk bijeengeroepen had, zeide
hij tot hen: Gij hebt dezen Mens tot mij gebracht, als een, die het
volk afkerig maakt; en ziet, ik heb [Hem] in uw tegenwoordigheid
ondervraagd, en heb in dezen Mens geen schuld gevonden, van hetgeen
daar gij Hem mede beschuldigt; Ja, ook Herodes niet; want ik heb
ulieden tot hem gezonden, en ziet, er is van Hem niets gedaan, dat
des doods waardig is. Zo zal ik Hem dan kastijden en loslaten. En hij
moest hun op het feest een loslaten. Doch al de menigte riep
gelijkelijk, zeggende: Weg met Dezen, en laat ons Barabbas los.
Dewelke was om zeker oproer, dat in de stad geschied was, en [om] een
doodslag, in de gevangenis geworpen. Pilatus dan riep [hun] wederom
toe, willende Jezus loslaten. Maar zij riepen daartegen, zeggende:
Kruis [Hem], kruis Hem! En hij zeide ten derden male tot hen: Wat
heeft Deze dan kwaads gedaan? Ik heb geen schuld des doods in Hem
gevonden. Zo zal ik Hem dan kastijden en loslaten. Maar zij hielden
aan met groot geroep, eisende, dat Hij zou gekruist worden; en hun en
der overpriesteren geroep werd geweldiger. En Pilatus oordeelde, dat
hun eis geschieden zou. En hij liet hun los degene, die om oproer en
doodslag in de gevangenis geworpen was, welken zij geëist hadden;
maar Jezus gaf hij over tot hun wil."3
De
machten die maken dat mensen tegen beter weten in oordelen en
handelen waarbij aldus de aperte waarheid volstrekt genegeerd wordt,
zijn altijd al alom onafgebroken werkzaam geweest in de wereld en de
veroordeling van Socrates (eveneens op valse beschuldigingen van
onder meer godslastering) in 399 voor Christus is ons bekend uit de
Apologie van Socrates zoals opgetekend door Plato in zijn
Dialogen. Een ander historisch voorbeeld is de veroordeling
van Giordano Bruno in Rome in het jaar 1600. Wie in het bezit zijn
van de waarheid lopen gevaar wanneer duistere machten die niet de
waarheid nastreven maar bijvoorbeeld wél het persoonlijk gewin,
willen verhinderen dat de waarheid aan het licht komt. Over de
moordende machten die de waarheid tegenwerken publiceerde de
Roemeens-Amerikaanse filosoof Costica Bradatan onlangs het boek:
"Dying for ideas: The dangerous lives of the philosophers"4De lijst op Wikipedia van vermoorde journalisten - mensen die
beroepshalve pogen de waarheid te achterhalen om die openbaar te
maken - telt vijftig bladzijden.5
Alleen al in 2018 werden 84 journalisten vermoord6
en de moord d.d. 2 oktober 2018 op de kritische journalist Jamal
Khashoggi ligt nog vers in het geheugen.
Volgens
het rapport van VN ging het daar om "een brutale moord met
voorbedachten rade, gepland en uitgevoerd door overheidspersoneel van
Saoedi-Arabië".7
Deze laffe en gruwelijke daad mag dan tot internationale
verontwaardiging hebben geleid: president Trump blokkeerde de door
het Huis Van Afgevaardigden voorgestelde sancties tegen Saoedi-Arabië
omwille van economische belangen en vriendjespolitiek: Salman bezit
een verdieping in de Trumptower en is close met Trumps schoonzoon
Jared Kushner.
2.
De heksen van Salem
In
onze tekst van 28 januari l.l., getiteld: De
nieuwe Securitate Aflevering 2: De heksenprocessen van Salem
achterna
klinkt het als volgt (hierna een citaat in groene kleur):
Informatie
begint met waarneming en waarneming is selectief. Die selectiviteit
staat in functie van het beoogde maar zij kan ook voor een stuk een
gevolg zijn van conditionering, manipulatie of zinsbegoocheling, om
maar iets te zeggen.
Vooreerst
geldt de regel dat men vindt wat men zoekt of, correcter uitgedrukt,
dat men niet
vindt wat men niet
zoekt: men moet met andere woorden oog hebben voor zekere dingen om
ze te kunnen zien. De waarneming wordt bovendien niet alleen gekleurd
door wat men weet: ook emoties spelen een rol en zo bijvoorbeeld
zullen mensen met specifieke angsten ook zaken registreren die
daarmee te maken hebben.
Maar
de waarneming wordt niet alleen geaccentueerd door wat we al in ons
hebben en door wat we vrezen en wensen: zij wordt daardoor ook op het
verkeerde been gezet en wel in die mate dat we niet alleen dingen die
er zijn, helemaal niet zien omdat we er geen oog voor hebben maar ook
dat we dingen gaan zien die er helemaal niet zijn.
En
dan hebben we het nog niet gehad over de kloof tussen onze
waarnemingen en het verslag dat wij daarover uitbrengen, niet alleen
omdat het geven van een exacte beschrijving van het waargenomene op
zich al uiterst moeilijk is, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het
problematisch karakter van diagnostisering, proces-verbaal of
kennisextractie maar omdat bovendien de mogelijkheid van het al dan
niet bewuste liegen om de hoek komt kijken, zoals bijvoorbeeld bij
selffulfilling prophecy, bij het liegen om bestwil en bij het
minimaliseren of het overdrijven van de 'feiten'. Want wat zijn
tenslotte feiten?
Het
is een feit dat het negroïde ras minder intelligent is dan het
blanke, zo beweerde men ooit vanuit de 'rassenleer' die inmiddels
allang naar de prullenmand werd verwezen omdat mensenrassen nu
eenmaal helemaal niet bestaan. Het is een feit dat mensen van adel
edelmoediger zijn, zo werd het volk ooit voorgehouden door
gezagsdragers, totdat aan het licht kwam dat het misschien wel eens
net andersom kon zijn: toen de Titanic zonk, sloten de opvarenden van
eerste klas de hekkens van de verdiepingen van de lagere klassen
zodat die mensen verdronken en wat later kieperden de mannen uit
eerste klas ook hun vrouwen en kinderen uit de reddingssloepen
overboord, zoals blijkt uit de cijfers welke pas werden vrijgegeven
nadat alle 'daders' overleden waren: de sloepen bleken vrijwel
uitsluitend bevolkt met volwassen mannen.
Met
het feit van de onfeilbaarheid van de paus en de geloofspunten van de
kerk wordt inmiddels zelfs de spot niet meer gedreven omdat de
gevolgen van deze flagrante leugens al te veel slachtoffers hebben
gemaakt en nog steeds maken en zo zou men de doop allang een bij wet
verboden praktijk moeten zijn omdat zij weerloze kinderen inlijft bij
een sekte opgericht door zelfverklaarde heiligen en
hoogwaardigheidsbekleders die de geest van een groot deel van de
mensheid manipuleren en die via die weg ook heersen over de mensen
hun wil, hun lichamen, hun daden en hun bezittingen welke zij zich
ostentatief toe-eigenen om daarmee 's werelds meest exuberante
luxehotel Vaticaan op te smukken terwijl zij tegelijk geheel
schaamteloos bij het door hen beroofde volk de armoede propageren -
nota bene praktijken die in geval van secularisering lustig worden
verdergezet door politici.
De
waarneming op zich is geen sinecure, zoals de biologie ons leert en
daarna ook de psychologie, de sociologie en ga zo maar door. Zonder
microscoop ziet men de microben niet die echter een letaal karakter
kunnen hebben maar even dodelijk zijn de 'waarnemers' van wie door
hen bestempeld worden als een bedreiging omdat zij een andere taal of
huidskleur hebben of omdat zij een al te povere indruk maken en dat
leert ons de geschiedenis waarvoor de historie van de heksen van
Salem exemplarisch is. Het gaat om heksenprocessen in het Amerikaanse
Salem in 1692 en 1693 waarbij tenminste vierentwintig onschuldigen
werden terechtgesteld - zij werden beschuldigd van hekserij.
Ingevolge
wetteloosheid of het recht van de sterkste keert een meerderheid zich
tegen een minderheid en omdat zij bij die minderheid geen kwaad
kunnen vinden, nemen zij hun toevlucht tot valse beschuldigingen
waaraan zij geloofwaardigheid trachten te doen toekennen middels het
demoniseren van hun slachtoffers. De vreemde taal wordt 'gebrabbel'
genoemd, wat de betekenis is van 'barbarij', waaruit dan alras wordt
afgeleid dat het gaat om geestloze en derhalve onechte mensen. De
zwarte huidskleur wordt uitgelegd als een teken van het ontbreken van
de ziel en algauw neemt men aan dat het om dieren gaat die in bezit
genomen kunnen worden en slavernij krijgt dan de vrije hand. Armoede
lijkt zoals in het Bijbelse boek Job
een goddelijke straf voor aangericht kwaad zodat armen rap doorgaan
voor booswichten en hetzelfde lot delen 'lelijkaards', kreupelen,
blinden en doofstommen alsook allen die kampen met rampspoed en die
aldus twee keer onschuldig worden gestraft zonder hoop op ook maar
enige vorm van zelfverdediging in een proces.
Het
proces dient overigens voor een groot stuk om vast te leggen wat in
feite werd waargenomen, wat de getuigen echt hebben gezien en
gehoord, of de afgelegde verklaringen de analyse van de verzamelde
alibi's kunnen doorstaan, of zij niet onderling tegenstrijdig zijn of
überhaupt mogelijk. Waar echter zoals in de buurtinformatienetwerken
dat alles onder de mat dreigt te worden geveegd, lijkt iets
gelijkaardigs aan de gang als in de politieke benoemingen waarbij
immers diploma's en opleidingscertificaten het onderspit moeten
delven voor de willekeur in het nepotisme van politici wiens
onbekwaamheid pas aan het licht komt tijdens hun ambtstermijn en voor
hun verkiezingssucces wordt geen enkele andere competentie vereist
dan voor dat van een venter wiens welslagen, dat gelijkstaat aan
financiële winst, louter afhangt van de mate waarin hij de kunst
beheerst om met liegen en bedriegen spullen te slijten die hun geld
niet waard zijn. Maar dit zijn nog lang niet de gevaarlijkste kapers
op de kust.8
3.
Hysterie
In de
middeleeuwen geloofde men dat hysterie een onrust was veroorzaakt
door een in het lichaam van de vrouw ronddolende baarmoeder op zoek
naar een kind en in het zog van de neuroloog Jean-Martin Charcot
(18251883) schreef Sigmund Freud (18561939) zekere lichamelijke
ziektetekenen toe aan psychische oorzaken maar het zal alvast een
feit zijn dat aan de basis van bepaalde vormen van hysterie
frustraties liggen met een sterk sociaal karakter en zo is ook
massahysterie een feit of dus de (psychische) besmettelijkheid van
een psychische aandoening, welke uiteraard te maken heeft met
inbeelding zoals dat ook het geval is bij placebo-effecten en nog
meer inzake bijgeloof, geloof, incluis geloof in de wetenschappen,
waaronder in de eerste plaats de medische die om die reden naast een
kunde ook getypeerd worden als een kunst.
In de
huidige tijd van (uit het Victoriaanse tijdperk) terugkerende
preutsheid welke volgt op een periode van bevrijding welke aanving
met de golden sixties, blijken onoverwonnen frustraties met
dubbele kracht terug te keren en krijgt de revanche tegen wie terecht
zekere teugels (van onderdrukking, discriminatie en slavernij) van
zich afgeworpen hebben een wel bijzonder giftig karakter zoals blijkt
uit de opkomst van extreemrechts in zowel de politiek als de religie.
Gevreesd wordt in de eerste plaats een door gewezen potentaten
geïnstrumentaliseerde massa waarvan vooral de achterlijkheid wordt
bespeeld in functie van hardnekkige pogingen tot het herstel van de
getaande machten welke er voor ijveren om alsnog de repressie her in
te voeren en de eigen verloren voorrechten te herstellen. Uiteraard
zal de economie slinken waar burgers voortaan de perversie afzweren
om nog langer zichzelf te herleiden tot een louter instrument daarvan
en die 'achteruitgang' (die echter alleen maar slaat op die
specifieke, namelijk kapitalistische economie) wordt uiteraard
tenietgedaan door de gigantische winst op emancipatorisch of
bevrijdend gebied en derhalve inzake de humaniteit. Wie echter garen
spinnen bij de instandhouding van de slavernij proberen met alle
middelen zodanig te focussen op een zogenaamd economisch debacle dat
de humanitaire winst erdoor verdonkeremaand wordt samen met die
ingeburgerde en allerminst onschadelijke middeldoelomkering: het feit
dat de economie een menselijk instrument is en in geen geval een
doel.
Waar
oude krokodillen van potentaten terrein herwinnen, doen zij dat met
dank aan het onverstand dat zij dan ook met alle mogelijke en
onmogelijke middelen proberen in stand te houden en te versterken en
tot die middelen behoren in de eerste plaats allerlei vormen van
waanzin zoals religie maar ook voorgewende wetenschappelijkheid,
samen met de installatie van allerlei remsystemen op de
verstandelijke ontwikkeling van het volk waarbij het schijnonderwijs
(in de betekenis hieraan gegeven door de Braziliaanse cultuurfilosoof
Paulo Freire met zijn Pedagogiek van de
onderdrukten uit
1970) ongetwijfeld kan
worden beschouwd als een van de meest effectieve. Het ware, het goede
en het schone kunnen immers niet doeltreffender geliquideerd worden
dan door hun schijnbeelden: het ware verdwijnt pas eerst waar zijn
plaats wordt ingenomen door leugens, het goede waar het kwaad in de
plaats treedt en het verdwijnen van de schone dingen gebeurt niet
anders dan door hun plaats te laten innemen door kitsch. Een volk
wordt op de meest effectieve wijze gefnuikt door het verlenen van
macht aan onbenullen, zijn cultuur wordt efficiënt kapotgemaakt door
de huldiging van cultuurbarbaren, zijn vooruitgang wordt het snelst
geremd door het faciliteren van autoritarisme en het onderdrukken van
democratie en diversiteit.
Het
is nu in het kader van deze vormen van regressie dat de preutsheid
terug voet aan wal krijgt en preutsheid is 'gemaakte eerbaarheid',
het is een valse schijn zoals ook kitsch dat is: alles waarvan het
uithangbord allerminst de lading dekt en derhalve vrijwel alle dingen
eigen aan een wereld die gedijt op het bedrog. Waar het conflict
tussen uithangbord en lading wordt verdonkeremaand, dreigen de
voorwendsels die per definitie vals zijn, navolging te krijgen door
een onnadenkende massa, wat uiteraard moet resulteren in een leger
van gefrustreerde individuen die het eigen ongelijk pas (tijdelijk)
weten te onderdrukken met het beproefde middel van het proselitisme
of de bekeringsdrang waarvan men weet dat die in de eerste plaats
dient om het gevoel
van het eigen gelijk te versterken of dus om het besef van de eigen
twijfel te verdoezelen. Vanzelfsprekend zwengelt de waanzin via deze
weg zichzelf dan eindeloos aan, wat het vaak gigantische succes van
de meest absurde ideologieën of geloofssystemen kan verklaren. De
massa van de aldus gefrustreerden zijn hysterisch omdat zij nooit in
staat zullen zijn om de twijfel voortspruitend uit de tegenstelling
tussen enerzijds het voorgewende en anderzijds het ware te verzoenen,
met massahysterie als resultaat. In het nazitijdperk veroorzaakte die
malaise vernietigingskampen die het eigen gelijk moesten 'bewijzen'
eenvoudigweg door allen die het anders zegden te liquideren. Deze
blinde vernietigingsdrang welke zoals gezegd uit de genoemde
massahysterie voortspruit, is het te vrezen wilde beest bij
extreemrechts en in elke vorm van fanatisme.
In
het woord 'fanatisme' zit het Latijnse 'fanum' dat 'heiligdom'
betekent; de fanaticus beschermt zijn heiligdom met alle middelen en
is per definitie redeloos, hij is bezeten door aan hemzelf externe
machten. In deze tijden van regressie en van pogingen tot herstel van
de slavernij en van de waanzin zijn hysterie en massahysterie tekenen
van bezetenheid: zij demoniseren bij voorkeur de voortrekkers van het
ware, het goede en het schone en zijn daarom een reminiscentie aan de
heksenprocessen van Salem en jammer genoeg ook aan de meest duistere
perioden uit de geschiedenis van de mensheid.
2
Volgens de filosoof Philo Van Alexandrië alsook ook volgens de
geschiedschrijver Flavius Josephus, zwichtte Pilatus niet en
bij ongehoorzaamheid van het volk, aarzelde hij niet om een bloedbad
aan te richten. Het was de hogepriester Kajafas die Pilatus
adviseerde om Jezus te veroordelen omdat hij vreesde dat Jezus een
politieke tegenstander van hem was en hij beschuldigde hem valselijk
van godslastering. Pilatus stemde hiermee in om een gevreesde
volksopstand te voorkomen. Pilatus zou later uit zijn ambt worden
gezet wegens onterechte executies.
4
Costica Bradatan, "Dying for
ideas: The dangerous lives of the philosophers",
Bloomsbury Academic edition 2015. In het Nederlands
verschenen bij Ten Have (2015) onder de titel: Sterven voor een
idee filosoferen met gevaar voor eigen leven.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: