Hysterie
en 'immaterieel kwaad'
Het
materialisme heeft talloze rampzalige gevolgen en wellicht een van de
ergste maar tegelijk meest miskende bestaat erin dat onder deze
ideologie het immaterieel kwaad vrij spel krijgt.
In
feite is kwaad altijd immaterieel en hier wordt dan ook het al dan
niet materieel karakter van door het kwaad aangerichte schade
bedoeld: diefstal is altijd diefstal van een zichtbaar of anderszins
traceerbaar goed maar waar bijvoorbeeld de beschadiging van iemands
naam aan de orde is, ofwel pestgedrag, bestaat een enorme
wanverhouding tussen de omvang van de aangerichte schade en de
zichtbaarheid (en derhalve ook de bewijsbaarheid) ervan. Ook is het
in dat laatste geval vaak geen sinecure om het causale verband uit te
tekenen tussen kwaad en schade of tussen enerzijds datgene wat een
misdadiger aanricht en anderzijds datgene wat zijn slachtoffer te
verduren krijgt.
1.
Irrationele machten
Om
te beginnen het volgende citaat (in blauwe kleur) uit een tekst d.d.
Oktober 2019, getiteld: Over het
misbruik van macht
:
Ook
al wordt de waarheid door iedereen gekend, dan nog zijn er
machten die er kunnen voor zorgen dat mensen oordelen en handelen
tegen beter weten in. Maar wat meer is: het zich voordoen van die
machten is helemaal niet uitzonderlijk, het is veeleer de regel. Op
een archetypische manier heeft zich deze werkelijkheid voorgedaan bij
de veroordeling van Jezus van Nazareth door het Joodse volk ten tijde
van de Romeinse overheersing: Pontius Pilatus, de toenmalige prefect
van Judea onder het gezag van de Romeinse keizer Tiberius, was bekend
als een onbuigzame man
maar toch zwicht hij voor het volk dat zijn kruisiging eist en het
verkiest om de moordenaar Barabbas vrij te laten. De beschrijving van
de evangelist Lucas gaat als volgt: "En als Pilatus de
overpriesters, en de oversten, en het volk bijeengeroepen had, zeide
hij tot hen: Gij hebt dezen Mens tot mij gebracht, als een, die het
volk afkerig maakt; en ziet, ik heb [Hem] in uw tegenwoordigheid
ondervraagd, en heb in dezen Mens geen schuld gevonden, van hetgeen
daar gij Hem mede beschuldigt; Ja, ook Herodes niet; want ik heb
ulieden tot hem gezonden, en ziet, er is van Hem niets gedaan, dat
des doods waardig is. Zo zal ik Hem dan kastijden en loslaten. En hij
moest hun op het feest een loslaten. Doch al de menigte riep
gelijkelijk, zeggende: Weg met Dezen, en laat ons Barabbas los.
Dewelke was om zeker oproer, dat in de stad geschied was, en [om] een
doodslag, in de gevangenis geworpen. Pilatus dan riep [hun] wederom
toe, willende Jezus loslaten. Maar zij riepen daartegen, zeggende:
Kruis [Hem], kruis Hem! En hij zeide ten derden male tot hen: Wat
heeft Deze dan kwaads gedaan? Ik heb geen schuld des doods in Hem
gevonden. Zo zal ik Hem dan kastijden en loslaten. Maar zij hielden
aan met groot geroep, eisende, dat Hij zou gekruist worden; en hun en
der overpriesteren geroep werd geweldiger. En Pilatus oordeelde, dat
hun eis geschieden zou. En hij liet hun los degene, die om oproer en
doodslag in de gevangenis geworpen was, welken zij geëist hadden;
maar Jezus gaf hij over tot hun wil."
De
machten die maken dat mensen tegen beter weten in oordelen en
handelen waarbij aldus de aperte waarheid volstrekt genegeerd wordt,
zijn altijd al alom onafgebroken werkzaam geweest in de wereld en de
veroordeling van Socrates (eveneens op valse beschuldigingen van
onder meer godslastering) in 399 voor Christus is ons bekend uit de
Apologie van Socrates zoals opgetekend door Plato in zijn
Dialogen. Een ander historisch voorbeeld is de veroordeling
van Giordano Bruno in Rome in het jaar 1600. Wie in het bezit zijn
van de waarheid lopen gevaar wanneer duistere machten die niet de
waarheid nastreven maar bijvoorbeeld wél het persoonlijk gewin,
willen verhinderen dat de waarheid aan het licht komt. Over de
moordende machten die de waarheid tegenwerken publiceerde de
Roemeens-Amerikaanse filosoof Costica Bradatan onlangs het boek:
"Dying for ideas: The dangerous lives of the philosophers"
De lijst op Wikipedia van vermoorde journalisten - mensen die
beroepshalve pogen de waarheid te achterhalen om die openbaar te
maken - telt vijftig bladzijden.
Alleen al in 2018 werden 84 journalisten vermoord
en de moord d.d. 2 oktober 2018 op de kritische journalist Jamal
Khashoggi ligt nog vers in het geheugen.
Volgens
het rapport van VN ging het daar om "een brutale moord met
voorbedachten rade, gepland en uitgevoerd door overheidspersoneel van
Saoedi-Arabië".
Deze laffe en gruwelijke daad mag dan tot internationale
verontwaardiging hebben geleid: president Trump blokkeerde de door
het Huis Van Afgevaardigden voorgestelde sancties tegen Saoedi-Arabië
omwille van economische belangen en vriendjespolitiek: Salman bezit
een verdieping in de Trumptower en is close met Trumps schoonzoon
Jared Kushner.
2.
De heksen van Salem
In
onze tekst van 28 januari l.l., getiteld: De
nieuwe Securitate Aflevering 2: De heksenprocessen van Salem
achterna
klinkt het als volgt (hierna een citaat in groene kleur):
Informatie
begint met waarneming en waarneming is selectief. Die selectiviteit
staat in functie van het beoogde maar zij kan ook voor een stuk een
gevolg zijn van conditionering, manipulatie of zinsbegoocheling, om
maar iets te zeggen.
Vooreerst
geldt de regel dat men vindt wat men zoekt of, correcter uitgedrukt,
dat men niet
vindt wat men niet
zoekt: men moet met andere woorden oog hebben voor zekere dingen om
ze te kunnen zien. De waarneming wordt bovendien niet alleen gekleurd
door wat men weet: ook emoties spelen een rol en zo bijvoorbeeld
zullen mensen met specifieke angsten ook zaken registreren die
daarmee te maken hebben.
Maar
de waarneming wordt niet alleen geaccentueerd door wat we al in ons
hebben en door wat we vrezen en wensen: zij wordt daardoor ook op het
verkeerde been gezet en wel in die mate dat we niet alleen dingen die
er zijn, helemaal niet zien omdat we er geen oog voor hebben maar ook
dat we dingen gaan zien die er helemaal niet zijn.
En
dan hebben we het nog niet gehad over de kloof tussen onze
waarnemingen en het verslag dat wij daarover uitbrengen, niet alleen
omdat het geven van een exacte beschrijving van het waargenomene op
zich al uiterst moeilijk is, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het
problematisch karakter van diagnostisering, proces-verbaal of
kennisextractie maar omdat bovendien de mogelijkheid van het al dan
niet bewuste liegen om de hoek komt kijken, zoals bijvoorbeeld bij
selffulfilling prophecy, bij het liegen om bestwil en bij het
minimaliseren of het overdrijven van de 'feiten'. Want wat zijn
tenslotte feiten?
Het
is een feit dat het negroïde ras minder intelligent is dan het
blanke, zo beweerde men ooit vanuit de 'rassenleer' die inmiddels
allang naar de prullenmand werd verwezen omdat mensenrassen nu
eenmaal helemaal niet bestaan. Het is een feit dat mensen van adel
edelmoediger zijn, zo werd het volk ooit voorgehouden door
gezagsdragers, totdat aan het licht kwam dat het misschien wel eens
net andersom kon zijn: toen de Titanic zonk, sloten de opvarenden van
eerste klas de hekkens van de verdiepingen van de lagere klassen
zodat die mensen verdronken en wat later kieperden de mannen uit
eerste klas ook hun vrouwen en kinderen uit de reddingssloepen
overboord, zoals blijkt uit de cijfers welke pas werden vrijgegeven
nadat alle 'daders' overleden waren: de sloepen bleken vrijwel
uitsluitend bevolkt met volwassen mannen.
Met
het feit van de onfeilbaarheid van de paus en de geloofspunten van de
kerk wordt inmiddels zelfs de spot niet meer gedreven omdat de
gevolgen van deze flagrante leugens al te veel slachtoffers hebben
gemaakt en nog steeds maken en zo zou men de doop allang een bij wet
verboden praktijk moeten zijn omdat zij weerloze kinderen inlijft bij
een sekte opgericht door zelfverklaarde heiligen en
hoogwaardigheidsbekleders die de geest van een groot deel van de
mensheid manipuleren en die via die weg ook heersen over de mensen
hun wil, hun lichamen, hun daden en hun bezittingen welke zij zich
ostentatief toe-eigenen om daarmee 's werelds meest exuberante
luxehotel Vaticaan op te smukken terwijl zij tegelijk geheel
schaamteloos bij het door hen beroofde volk de armoede propageren -
nota bene praktijken die in geval van secularisering lustig worden
verdergezet door politici.
De
waarneming op zich is geen sinecure, zoals de biologie ons leert en
daarna ook de psychologie, de sociologie en ga zo maar door. Zonder
microscoop ziet men de microben niet die echter een letaal karakter
kunnen hebben maar even dodelijk zijn de 'waarnemers' van wie door
hen bestempeld worden als een bedreiging omdat zij een andere taal of
huidskleur hebben of omdat zij een al te povere indruk maken en dat
leert ons de geschiedenis waarvoor de historie van de heksen van
Salem exemplarisch is. Het gaat om heksenprocessen in het Amerikaanse
Salem in 1692 en 1693 waarbij tenminste vierentwintig onschuldigen
werden terechtgesteld - zij werden beschuldigd van hekserij.
Ingevolge
wetteloosheid of het recht van de sterkste keert een meerderheid zich
tegen een minderheid en omdat zij bij die minderheid geen kwaad
kunnen vinden, nemen zij hun toevlucht tot valse beschuldigingen
waaraan zij geloofwaardigheid trachten te doen toekennen middels het
demoniseren van hun slachtoffers. De vreemde taal wordt 'gebrabbel'
genoemd, wat de betekenis is van 'barbarij', waaruit dan alras wordt
afgeleid dat het gaat om geestloze en derhalve onechte mensen. De
zwarte huidskleur wordt uitgelegd als een teken van het ontbreken van
de ziel en algauw neemt men aan dat het om dieren gaat die in bezit
genomen kunnen worden en slavernij krijgt dan de vrije hand. Armoede
lijkt zoals in het Bijbelse boek Job
een goddelijke straf voor aangericht kwaad zodat armen rap doorgaan
voor booswichten en hetzelfde lot delen 'lelijkaards', kreupelen,
blinden en doofstommen alsook allen die kampen met rampspoed en die
aldus twee keer onschuldig worden gestraft zonder hoop op ook maar
enige vorm van zelfverdediging in een proces.
Het
proces dient overigens voor een groot stuk om vast te leggen wat in
feite werd waargenomen, wat de getuigen echt hebben gezien en
gehoord, of de afgelegde verklaringen de analyse van de verzamelde
alibi's kunnen doorstaan, of zij niet onderling tegenstrijdig zijn of
überhaupt mogelijk. Waar echter zoals in de buurtinformatienetwerken
dat alles onder de mat dreigt te worden geveegd, lijkt iets
gelijkaardigs aan de gang als in de politieke benoemingen waarbij
immers diploma's en opleidingscertificaten het onderspit moeten
delven voor de willekeur in het nepotisme van politici wiens
onbekwaamheid pas aan het licht komt tijdens hun ambtstermijn en voor
hun verkiezingssucces wordt geen enkele andere competentie vereist
dan voor dat van een venter wiens welslagen, dat gelijkstaat aan
financiële winst, louter afhangt van de mate waarin hij de kunst
beheerst om met liegen en bedriegen spullen te slijten die hun geld
niet waard zijn. Maar dit zijn nog lang niet de gevaarlijkste kapers
op de kust.
3.
Hysterie
In de
middeleeuwen geloofde men dat hysterie een onrust was veroorzaakt
door een in het lichaam van de vrouw ronddolende baarmoeder op zoek
naar een kind en in het zog van de neuroloog Jean-Martin Charcot
(18251883) schreef Sigmund Freud (18561939) zekere lichamelijke
ziektetekenen toe aan psychische oorzaken maar het zal alvast een
feit zijn dat aan de basis van bepaalde vormen van hysterie
frustraties liggen met een sterk sociaal karakter en zo is ook
massahysterie een feit of dus de (psychische) besmettelijkheid van
een psychische aandoening, welke uiteraard te maken heeft met
inbeelding zoals dat ook het geval is bij placebo-effecten en nog
meer inzake bijgeloof, geloof, incluis geloof in de wetenschappen,
waaronder in de eerste plaats de medische die om die reden naast een
kunde ook getypeerd worden als een kunst.
In de
huidige tijd van (uit het Victoriaanse tijdperk) terugkerende
preutsheid welke volgt op een periode van bevrijding welke aanving
met de golden sixties, blijken onoverwonnen frustraties met
dubbele kracht terug te keren en krijgt de revanche tegen wie terecht
zekere teugels (van onderdrukking, discriminatie en slavernij) van
zich afgeworpen hebben een wel bijzonder giftig karakter zoals blijkt
uit de opkomst van extreemrechts in zowel de politiek als de religie.
Gevreesd wordt in de eerste plaats een door gewezen potentaten
geïnstrumentaliseerde massa waarvan vooral de achterlijkheid wordt
bespeeld in functie van hardnekkige pogingen tot het herstel van de
getaande machten welke er voor ijveren om alsnog de repressie her in
te voeren en de eigen verloren voorrechten te herstellen. Uiteraard
zal de economie slinken waar burgers voortaan de perversie afzweren
om nog langer zichzelf te herleiden tot een louter instrument daarvan
en die 'achteruitgang' (die echter alleen maar slaat op die
specifieke, namelijk kapitalistische economie) wordt uiteraard
tenietgedaan door de gigantische winst op emancipatorisch of
bevrijdend gebied en derhalve inzake de humaniteit. Wie echter garen
spinnen bij de instandhouding van de slavernij proberen met alle
middelen zodanig te focussen op een zogenaamd economisch debacle dat
de humanitaire winst erdoor verdonkeremaand wordt samen met die
ingeburgerde en allerminst onschadelijke middeldoelomkering: het feit
dat de economie een menselijk instrument is en in geen geval een
doel.
Waar
oude krokodillen van potentaten terrein herwinnen, doen zij dat met
dank aan het onverstand dat zij dan ook met alle mogelijke en
onmogelijke middelen proberen in stand te houden en te versterken en
tot die middelen behoren in de eerste plaats allerlei vormen van
waanzin zoals religie maar ook voorgewende wetenschappelijkheid,
samen met de installatie van allerlei remsystemen op de
verstandelijke ontwikkeling van het volk waarbij het schijnonderwijs
(in de betekenis hieraan gegeven door de Braziliaanse cultuurfilosoof
Paulo Freire met zijn Pedagogiek van de
onderdrukten uit
1970) ongetwijfeld kan
worden beschouwd als een van de meest effectieve. Het ware, het goede
en het schone kunnen immers niet doeltreffender geliquideerd worden
dan door hun schijnbeelden: het ware verdwijnt pas eerst waar zijn
plaats wordt ingenomen door leugens, het goede waar het kwaad in de
plaats treedt en het verdwijnen van de schone dingen gebeurt niet
anders dan door hun plaats te laten innemen door kitsch. Een volk
wordt op de meest effectieve wijze gefnuikt door het verlenen van
macht aan onbenullen, zijn cultuur wordt efficiënt kapotgemaakt door
de huldiging van cultuurbarbaren, zijn vooruitgang wordt het snelst
geremd door het faciliteren van autoritarisme en het onderdrukken van
democratie en diversiteit.
Het
is nu in het kader van deze vormen van regressie dat de preutsheid
terug voet aan wal krijgt en preutsheid is 'gemaakte eerbaarheid',
het is een valse schijn zoals ook kitsch dat is: alles waarvan het
uithangbord allerminst de lading dekt en derhalve vrijwel alle dingen
eigen aan een wereld die gedijt op het bedrog. Waar het conflict
tussen uithangbord en lading wordt verdonkeremaand, dreigen de
voorwendsels die per definitie vals zijn, navolging te krijgen door
een onnadenkende massa, wat uiteraard moet resulteren in een leger
van gefrustreerde individuen die het eigen ongelijk pas (tijdelijk)
weten te onderdrukken met het beproefde middel van het proselitisme
of de bekeringsdrang waarvan men weet dat die in de eerste plaats
dient om het gevoel
van het eigen gelijk te versterken of dus om het besef van de eigen
twijfel te verdoezelen. Vanzelfsprekend zwengelt de waanzin via deze
weg zichzelf dan eindeloos aan, wat het vaak gigantische succes van
de meest absurde ideologieën of geloofssystemen kan verklaren. De
massa van de aldus gefrustreerden zijn hysterisch omdat zij nooit in
staat zullen zijn om de twijfel voortspruitend uit de tegenstelling
tussen enerzijds het voorgewende en anderzijds het ware te verzoenen,
met massahysterie als resultaat. In het nazitijdperk veroorzaakte die
malaise vernietigingskampen die het eigen gelijk moesten 'bewijzen'
eenvoudigweg door allen die het anders zegden te liquideren. Deze
blinde vernietigingsdrang welke zoals gezegd uit de genoemde
massahysterie voortspruit, is het te vrezen wilde beest bij
extreemrechts en in elke vorm van fanatisme.
In
het woord 'fanatisme' zit het Latijnse 'fanum' dat 'heiligdom'
betekent; de fanaticus beschermt zijn heiligdom met alle middelen en
is per definitie redeloos, hij is bezeten door aan hemzelf externe
machten. In deze tijden van regressie en van pogingen tot herstel van
de slavernij en van de waanzin zijn hysterie en massahysterie tekenen
van bezetenheid: zij demoniseren bij voorkeur de voortrekkers van het
ware, het goede en het schone en zijn daarom een reminiscentie aan de
heksenprocessen van Salem en jammer genoeg ook aan de meest duistere
perioden uit de geschiedenis van de mensheid.
(J.B., 4
juli 2023)
|