Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
24-02-2023
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 7: Het verlangen naar een Meester (vervolg)
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
7: Het verlangen naar een Meester (vervolg)
De
Verlichting zou de angst voor ziekte en lijden bestrijden maar dat
gebeurde niet, de mens blijkt minder weerbaar dan ooit voordien, wat
zich bijvoorbeeld uit in pijnstillergebruik en verzekeringsdrift,
waardoor de kuur erger wordt dan de kwaal, zo legt Mattias Desmet uit
en men zou verwachten dat de auteur hier zou verwijzen naar de
opnieuw bijzonder actuele maatschappijcriticus Ivan Illich met zijn
Medical Nemesis
d.d. 1975 waarin het begrip van de iatrogenese (dit wil zeggen: de
ziek makende werking van de geneeskunde) centraal staat maar dat
gebeurt dus niet. Wel komt hij in wat volgt voor de dag met enkele
(volgens sommige sterk betwijfelbare) theorieën uit de
ontwikkelings- en de dieptepsychologie uit het begin van de
voorgaande eeuw en vroeger en teruggaand naar figuren zoals
massapsycholoog Gustave Le Bon die behalve Hannah Arendt ook Sigmund
Freud inspireerde over welke onderzoek verregaand bedrog aan het
licht bracht, met name verzonnen gevalstudies en heel veel fantasie
en dat laatste geldt des te meer voor de zogenaamde dieptepsychologen
uit dezelfde periode die theorieën hebben verzonnen die met een
grote korrel zout dienen te worden genomen. Le Bon werd op zijn beurt
geïnspireerd door de massapsycholoog
Scipio Sighele... een
positivist!
Overbezorgdheid
en controle tasten rechten en vrijheden aan alsook het sociale
weefsel, daar men vreest gevaarlijk te zijn voor elkaar, zoals
tijdens de pandemie, wat leidt tot narcisme en regeldrang, aldus
Desmet en hij bespreekt beide verschijnselen en ziet ze ook opduiken
in de huidige maatschappij.
Wat
betreft narcisme legt hij uit hoe dieren onderling eenduidig tekens
uitwisselen terwijl menselijke taal nooit eenduidig is, wat de
twijfel voedt. Het spiegelbeeld heft die twijfel op: Dat
beeld zegt hem (de baby) in één klap wie het is en moet zijn om het
object van het verlangen van de moeder te kunnen zijn. (Het) lijkt
een antwoord te bieden dat de taal nooit kan bieden ( ) het
archetype van de narcistische ervaring.1
Die eist een tol want die vergt de 'uitschakeling' van alle anderen:
de narcist boet in aan menselijkheid, hij raakt opgesloten in zijn
zelfbeeld en verliest zijn empathisch vermogen, isoleert en
vereenzaamt, wat meteen zelfdestructie betekent. Zo brengt overdreven
investering in uiterlijke schijn, innerlijke leegte mee. Nu neemt het
narcisme in de jongste decennia toe tezamen met onzekerheidsgevoelens
en burn-out.
Regeldrang is een tweede
fenomeen dat samengaat met onzekerheidsgevoelens: het kind wil
(obsessief) de regels kennen die het moet volgen om bemind te worden,
wat nooit eenduidig is en om voortdurende specificatie vraagt (de
'waarom-fase' rond de leeftijd van 3,5 jaar) waarbij van de ouder
geëist wordt dat hij de alwetende meester is. Blijkt dat niet zo,
dan ontstaan oeronzekerheid, oerangst en het gevoel verstoten te zijn
(door de moeder). Het kind verzandt dan in een eindeloos streven naar
mentale perfectie en wordt daarvan pas verlost door de aanvaarding
dat er geen definitief antwoord bestaat.
Ook op maatschappelijk
vlak gebeurt nu iets gelijkaardig, zegt Desmet: regeldrang, zowel
door de overheid als door het volk dat om strengere regels vraagt -
uiteindelijk opnieuw om de onzekerheid te bekampen. En de auteur somt
een aantal voorbeelden op van de nieuwe, hypocriete en hyperstrenge
moraal van de zogenaamde 'woke-cultuur' gaande van de reglementering
van studentendopen, de MeToo-affaires, de Black Lives
Matter-beweging, de bekladding van standbeelden van kolonialen en de
regels ter bescherming van het milieu tot de absurditeiten inzake
looprichting, afstandhouden en 'bubbels' in de coronacrisis. Nu zijn
de problemen die door de Nieuwe Moraal aan de kaak worden gesteld wel
legitiem, aldus Desmet, maar de voorgestelde oplossingen zijn dat
niet, ze zijn vaak contraproductief: regeldwang doet op eieren lopen
en de auteur verwijst naar Freud met de stelling dat het verdrongene
verheftigd terugkeert en dat de nieuwe moraal steeds agressiever
afgedwongen wordt.2
Vroeger waren er ook regels en taboes maar die waren stabieler, zegt
Desmet: vandaag veranderen ze om de haverklap. Maar dat doen
inzichten toch ook?
Desmet wil het euvel
wijten aan toegenomen wantrouwen en controle (bureaucratie en
administratie) die steeds meer tijd en energie opeist van iedereen en
dan nemen de psychische problemen toe. Desmet meent dat
voorrangsregels in het verkeer (zoals het verplichte ritsen) onze
vrijheid beperken maar hij ziet de essentie van de wetten over het
hoofd: zij bevrijden ons immers van de moordende willekeur welke tot
spijt van wie het benijdt sowieso een feit is ingevolge het recht van
de sterkste, de wet van de jungle - met andere woorden: de
wetteloosheid. Neemt Desmet dan vrede met de 'moordstrookjes' voor de
zwakke weggebruikers? Wil hij dan de bescherming van de oudjes
overlaten aan het kroost en het pensioen afschaffen? Wil hij in zijn
wereldvreemheid de sociale zekerheid vervangen door vrijwillige
giften aan de armen? Wil hij de wetten tegen het racisme afschaffen
en de veiligheid van homo's overlaten aan de goedheid van het volk
zoals dat het geval is in het Tsetsjenië van Ramzan Kadyrov? Het
sociale weefsel waar hij zo hoog mee oploopt zal dunkt mij veeleer
zorgen voor sociale uitsluiting van andersdenkenden, gehandicapten of
al dan niet gekleurde buitenlanders. Dijken wij maar tijdig de
zogenaamde 'buurtinformatienetwerken' in en laten wij die taken
verder toevertrouwen aan wel opgeleide politiemensen vooraleer het te
laat is en zich toestanden gaan voordoen met overijverige
burgerwachten en spionnen zoals destijds in Roemenië, in
Oost-Duitsland of in het eigen Vlaamse gewest ten tijde van de VNV,
de Hitlergetrouwen en de slippendragers van de kerkvorsten. Of is het
dan niet verkieslijker dat macho's zich beledigd voelen en
gefrustreerd als de wet hen verbiedt om vrouwen na te fluiten op
straat dan dat vrouwen de straat niet meer op durven uit angst voor
verkrachting? Want alras gaat die wetteloosheid het gelijk voeden van
wie (en dan godbetert nog in universiteiten) uitroepen dat het
huwelijk aan mannen het recht verschaft om vrouwen te verplichten
hun benen open te doen3
alsof het ging om vee maar dan in het tijdperk dat voorafging aan dat
van de dierenrechten. Maar vermoedelijk heeft Desmet helemaal geen
boodschap aan dierenrechten en wil hij een lans breken voor het
rituele slachten en waarom ook niet voor het slachten van de
eerstgeborene, ter bevestiging van de trouw aan Jahweh, de 'jaloerse
god', zoals in het tijdperk dat nog voortduurde tot aan Abraham en
Isaak?
Neen, de wetgeving is
geen schijnoplossing tegen onzekerheid en angst, de geschiedenis zelf
leert ons dat wij op twee oren kunnen slapen als wij aannemen dat
precies het tegendeel het geval is. De ouders zijn niet onwetend en
almachtig maar ook de goden die projecties van de ouders zijn, zijn
dat niet: zij zijn geen goden, of beter: goden bestaan niet. En als
de principes die zij ons opleggen, met hen wegvallen, dan sind
wir selber Götter4
(De
symptomen van regeldwang) komen vooral voort uit de
prangende nood bij de bevolking aan een autoritaire instantie die
richting geeft, die de last van
de vrijheid en de daarmee gepaard gaande onzekerheid van de
schouders neemt5,
zo citeert hij Hannah Arendt, En de overheid vult die vacature
ook gewillig in.6
Desmet vergeet dat de kerk daartoe het voorbeeld heeft gegeven want
hier pleit niemand minder dan de hoger al vermelde grootinquisiteur
van Dostojevski. Moeten wij nu echt terug naar de autoritaire leer
van de kerk met haar index van verboden boeken of kiezen wij resoluut
voor Wikipedia dat, overeenkomstig de essentie van wetenschap en
waarheid, die transparantie is, de encyclopedie is van principieel
iedereen?
3Vrouwen
willen wel privileges, maar willen niet meer hun benen opendoen:
dat zijn letterlijk de woorden van dr. Jeff Hoeyberghs in de Ugent
tijdens een voordracht op 4 december 2019.
4Franz
Schubert, Winterreise (gedichtencyclus
van Wilhelm Müller op toon gezet door Franz Schubert), zang 23,
Mut, laatste strofe:Lustig in die Welt hinein/Gegen Wind und Wetter!/Will kein Gott
auf Erden sein,/Sind wir selber Götter!
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 6: Het verlangen naar een Meester
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
6: Het verlangen naar een Meester
De
mechanistische wereld geeft aanleiding tot recessie, depressie,
ziektes en uiteindelijk ook de totalitaire staat vanuit de
overtuiging dat de eigen fictie de realiteit is en derhalve aan
anderen mag worden opgelegd, zo schrijft Mattias Desmet over de
verlichte wereld die nu de plek inneemt van de kerk van weleer maar
kennelijk vergeet deze auteur dat men in de katholieke
geloofsbelijdenis het totalitarisme terugvindt zoals nergens anders:
Ik geloof in de ene heilige katholieke en apostolische
kerk die 'alleenzaligmakend'
wordt genoemd. De Verlichting daarentegen gelooft in het
(uiteindelijk) bereiken van de waarheid door middel van de Rede,
welke principieel voor alle mensen toegankelijk is en wel met het
eigen verstand dat principieel aan allen gegeven is zonder
onderscheid van rang of stand of huidskleur of nog andere eigenheden.
Daarnaast
is het ook een feit dat het geloof in 'de natuur' of in 'natuurlijke'
dingen een bijzonder vage bedoening is waarbij men alras afglijdt
naar vormen van zogenaamd bijgeloof welke onmiddellijk aanleiding
geven tot waanzin en ten hemel schreiend onrecht. Empathie is een
mooi begrip en ook resonantie klinkt veelbelovend maar wie zal
uiteindelijk bepalen of het de diepste waarheid is ofwel een
ziekelijke waanzin wanneer iemand beweert dat hij of zij aanvoelt dat
een ander 'behekst' is en een gevaar vormt voor de samenleving? De
intrieste geschiedenis van de heksen van Salem, het toeschrijven van
de zwarte huidskleur van mensen aan het vermeende ontbreken van de
ziel, het identificeren van fysieke afwijkingen met menselijke
minderwaardigheid, de discriminatie van zwakkeren, van
minderheidsgroepen of van andersdenkenden: dit zijn geschiedenissen
van volstrekte redeloosheid die zich denken te kunnen verantwoorden
met zekere vormen van een of ander subjectief en oncontroleerbaar
aanvoelen dat jammer genoeg vaker ernstig wordt genomen wanneer het
ontspringt aan personen met sociale invloed en macht en dat dan leidt
tot vervolging, excommunicatie en zelfs terechtstelling van
onschuldigen die er het al dan niet toevallige object van uitmaken.
De
kerk, waarvan de bedienaren tweeduizend jaar lang geïnspireerd
werden door de harddrug alcohol, heeft daardoor altijd fantasie te
over gehad om daarmee haar hellepreken te spijzigen, haar vijanden te
definiëren, de angst van de massa aan te wakkeren voor op de keper
beschouwd tegenstanders van haar macht of gewoon hulpelozen en
onschuldigen. Bij de verovering van het Amerikaanse continent door
Columbus werd de genocide gerechtvaardigd middels een pauselijk
geschrift gericht tot de Indianenstammen en hen bezwerend dat zij als
schepselen van de ene god die werd vertegenwoordigd door de paus van
Rome, absolute gehoorzaamheid verschuldigd waren aan deze laatste en
derhalve ook aan het Spaanse gezag waarmee hij scheep ging
toentertijd. De inboorlingen hadden de keuze: ofwel zich laten dopen
en zich onderwerpen aan de Spaanse kroon ofwel tot slaaf worden
gemaakt of vermoord.
Resonantie,
willekeur, fantasie, tovenarij, het 'diepe aanvoelen' van een 'hogere
werkelijkheid', het voltrekken van de door profeten van hogere
machten vertaalde goddelijke wil: het bleek de tovenaars op het einde
van de rit alleen maar schatrijk gemaakt te hebben en al hun
wreedheden te hebben gerechtvaardigd.
Het vijfde hoofdstuk van
het boek van Mattias Desmet heet Het verlangen naar een
Meester1
en 'Meester' staat er met een hoofdletter, het verwijst onmiskenbaar
naar god zelf. En daar liggen nu de kiemen van het bedrog want god is
onzichtbaar en derhalve ook onhoorbaar, alleen profeten horen wat Hij
zegt en alleen zij hebben het recht en de macht om zijn woorden door
te geven aan het volk dat alleen van hen verneemt of zij al dan niet
tot de uitverkorenen behoren; het volk dat alleen van zekere profeten
verneemt dat god jaloers is en de zijnen bijstaat in de oorlogen die
hen zullen leiden naar het beloofde land.
In 1976 heeft de
Amerikaanse psycholoog Julian Jaynes in zijn boek The
Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind
een heel andere uitleg gegeven aan het verschijnsel van de
profetieën: het horen van stemmen, waarvan ook nu nog zekere
geesteszieken last hebben, bleek toentertijd in feite te slaan op het
begin van het denken, het hebben van gedachten, waarvan men meende
dat zij, van buiten uit, de (profeterende) mens te binnen vielen; nog
geheel onvertrouwd met de idee van wat ideeën zijn, schreef men hun
oorsprong toe aan derden, aan goden die ze de profeten influisterden.
Valt die 'onttovering' van het mens- en wereldbeeld dan te betreuren?
Men moet immers weten dat elk volk altijd zijn eigen goden heeft
gehad, zijn eigen profeten ook, over wiens profetieën werd
geredetwist en ook getwist in eindeloze, bloedige oorlogen waaraan
doorheen de geschiedenis van de mensheid talloze gelovigen hun levens
opgeofferd hebben, die ganse beschavingen verwoest hebben en die ook
vandaag nog de wereld in de greep houden van verdrukking en terreur.
Het vijfde hoofdstuk
vangt aan met een overzicht van het voorgaande en een vooruitzicht op
wat komt: hoofdstuk 1 besprak de overgang van (open) wetenschap naar
(dogmatische) ideologie; 2 ging over hoe mensen daardoor van elkaar
en van de natuur geïsoleerd werden; 3 over het levenloos
artificiële; 4 over hoe het absurde geloof in het 'meten is weten'
tot willekeur leidt en 5 zal handelen over de ambitie van de
wetenschapsideologie om zowel de angst weg te nemen als de moraal.
Religie verzuurde het
leven met de angst voor de hel als straf voor zondig genot. De
Verlichting bracht vertrouwen in het menselijk verstand en verwierp
de angst voor de vleselijke lusten: De
liefde werd ontdaan van de plicht tot trouwen en kinderen krijgen, de
seksualiteit werd in ere hersteld en zijn verbanning naar het oord
van zonde en bederf werd ongedaan gemaakt2.
Maar volgens de auteur bereikte men het tegendeel van het beoogde: de
angst voor ziekte en lijden nam toe en er kwamen verwarring en een
wirwar aan regels en regeltjes en een nieuwe, hyperstrenge moraal3
Kennelijk is de auteur
hier ten prooi aan een eigenaardige blindheid want de aanpassing van
de feiten aan de fictie van een totalitair systeem kan bezwaarlijk
meer uitgesproken zijn dan in het hardnekkige vasthouden aan de
fictie ontsproten aan een zekere interpretatie van een oeroud wetboek
dat immers geheel wars van de wetenschappelijke bevindingen
declameert: Man en vrouw schiep Hij hen.
Dient de mens weerstand te bieden aan de werkelijkheid waarmee hij
resoneert en moet hij zich wringen in de dwangbuis van een fictie van
een zesduizend jaar oud ideaalbeeld uit een welbepaalde cultuur die
zich uitverkoren acht boven alle andere beschavingen of is het
daarentegen regelrechte waanzin om een totalitair systeem te gaan
verdedigen terwijl men pretendeert een gladiator tegen het
totalitarisme te zijn? Een wel heel bijzonder psychologisch
mechanisme moet hier werkzaam zijn; het is niet ons vakgebied maar
wij gissen dat het te maken heeft met de angst en het fanatisme welke
men gewoonlijk toeschrijft aan de geatomiseerde subjecten die de
massa vormen in het totalitair systeem van het stuiptrekkende
katholicisme dat nog nagalmt tot in de redevoering van de
oorlogvoerende Russische president Poetin van vandaag, 21 februari
2023, amper enkele minuten geleden, waar hij aan het Westen het
geloof verwijt in een 'genderneutrale god'.4
Inderdaad: Hoe het ook uitdraait, binnen
het dominante verhaal heeft het dominante verhaal altijd gelijk.5
Gezichtsreddingsoperatie voor dictators - een recept
Gezichtsreddingsoperatie
voor dictators - een recept
Omsk Van Togenbirger,
hij wilde er vandoor, deed alsof hij ons niet zag maar kon niet rap
genoeg meer lopen en zo konden wij hem daar op de parking van de
supermarkt nog heel eventjes opzadelen met de vraag hoe hij het
stelde en hoe het met de oorlog gaan zou in de zeer nabije toekomst
want iedereen weet wel dat het nu spannend is gaan worden, nu de
beide potentaten als hanen tegenover elkaar staan en ze allebei hun
gezicht willen redden want daar gaat het hanen om als zij tot vechten
zijn veroordeeld en er geen ontsnappen meer is aan de krijsende kring
van toeschouwers die hoe dan ook bloed willen zien vloeien en liefst
in beken, stromen, zeeën.
OVT: Je weet wat er met
de Roemeense dictator Nicolae
Ceaușescu is gebeurd en met zijn vrouw
Elena, toch? Het volk hield niet op met hulde brengen en applaus maar
toen het koppel gelyncht werd, juichte de massa want zo is nu eenmaal
het volk.
- Heb je het nu over
Poetin?
OVT: Ik heb het over
Europa, mijn beste en dan pas over Poetin, die immers over
'historische momenten' sprak.
- Ik geloof niet dat
ik je nu begrijp...
OVT: Je kent toch de
geschiedenis van het westen dat eeuwenlang de wereld heeft gepluimd?
De Engelse kroon bevat meer diamanten dan een koninklijke nek kan
dragen en tijdens een optreden van Charles bleek een toeschouwer zo
venijnig dat hij er enkele maanden gevangenisstraf voor over had om
ook publiekelijk uit te roepen wat iedereen allang weet: dat het land
zijn rijkdom dankt aan slavernij. Indië, bijvoorbeeld, werd tot op
het bot door de Engelsen kaalgevreten. In China was op een zeker
ogenblik een kwart van de volwassen mannelijke bevolking verslaafd
aan de opium die de Britten aldaar gingen slijten en ze hebben er een
oorlog om gevoerd om met dat handeltje daar door te kunnen gaan, in
the British Empire ging net zoals in het rijk van Alexander de zon
nooit onder. Over Leopold II in de Congo heb ik geloof ik al verteld
en over hoe een meesterlijke nazaat van een Rwandees het westen dat
zich gebaart van krommenaas voor schut zette in een performance met
als decor de 'bogen van de afgehakte handen' van het jubelpark in de
door een der grootste romanschrijvers zo genaamde 'grafstad'?
- Joseph Conrad? Daar
heb je over verteld, ja.
OVT: Ook over Columbus
had ik een verhaal, of liever: twéé verhalen, dat herinner je toch
nog? Eentje over de uitdunning van de Indianen en nog een ander over
de miljoenen zwarte slaven die doorheen de eeuwen opeengepakt in
zeilschepen van Afrika naar de plantages van Amerika versast werden?
Las ik je niet voor uit Barracoon?
- Ook daarover heb je
verteld, ja. Maar wat heeft dat nu te maken met de moord op
Ceaușescu en zijn vrouw?
OVT: Uiteraard kon
binnenkort de hele wereld in de as worden gelegd maar dat wil ik
vooralsnog niet geloven. Maar wat denk je dat er zal gebeuren als in
luttele minuten Europa weggevaagd wordt van de wereldkaart of
misschien alleen maar Engeland? Geloof jij dat dan Afrika en Azië
zullen huilen?
Ik begreep nu vrijwel
onmiddellijk wat Poetin bedoelde met de 'historische
momenten' waarover hij het in zijn speech had: het
eeuwenlang naar gerechtigheid hunkerende hongerige zuiden zal juichen
als zijn wrede onderdrukkers in het westen nu eindelijk hun
welverdiende straf krijgen en zullen dan de resterende mensen, en dat
zijn uiteraard de allerarmsten, zich daarvan nog kunnen weerhouden om
Poetin zelf te vieren als hun grote held?
- Maar nu ga je wel
heel kort door de bocht, meneer Van Togenbirger, zo
antwoordde ik de oude man maar hij zei niets meer en verdween zomaar
tussen de geparkeerde auto's in het niets, er kennelijk van overtuigd
dat zijn gelijk als een paaltje boven water stond.
(J.B., 22 februari
2023)
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 5: Het (on)meetbare universum
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
5: Het (on)meetbare universum
Mattias
Desmet bekampt de Verlichting maar het mechanistisch universum is
geen misvatting van de Verlichting maar een 'onoverkomelijke'
vergissing waarvoor reeds Augustinus waarschuwde in de vierde eeuw:
wij zien het heelal als een constructie omdat wij zelf architecten
zijn die complexere dingen samenstellen uit meer elementaire
bouwstenen: wij projecteren onze creativiteit verkeerdelijk op die
van de Schepper die echter schept uit het niets. En die
kritiek is uiteraard niet alleen van toepassing op het cijfermatige
kennen maar op ongeacht welke vorm van (menselijk) begrip. In die zin
is een kritiek op het meten middels cijfers van toepassing op
ongeacht welke manier om de werkelijkheid af te beelden: de
afbeelding zelf, of dus de kennis als zodanig, kampt met een
onmogelijk weg te werken fundamenteel probleem van de epistemologie:
de finaal onoverbrugbare kloof tussen kenner en gekende of tussen
subject en object. Houdt men met psychologische theorieën die
gebruik maken van begrippen zoals empathie en resonantie dan zichzelf
niet aan het lijntje en belandt men aldus niet in een doolhof dat
reeds lang geleden doorploegd werd door filosofen van allerlei
pluimage die uiteindelijk allemaal in hun eigen gelijk zijn blijven
geloven en die het bovendien vaak tot in het absurde zijn blijven
verdedigen?
Mattias
Desmet vertelt hoe de subjectieve en irrationele verhalen met
gruwelijke consequenties staan tegenover de objectieve en rationele
cijfers die een reductie van het menselijk leed beloven en hoe nu de
coronacrisis de aperte tekorten van die wetenschappelijke
bedrijvigheid op straat gooit. Iedereen wordt geconfronteerd met wat
de replicatiecrisis in 2005 aan het licht bracht: fouten,
slordigheden, geforceerde besluitvorming en fraude1
Zelfs onderlinge tegenspraken onder wetenschappers, grillige
meningsveranderingen, financiële belangen en opzettelijke misleiding
zijn van de partij.
De
coronacijfers waren alles behalve objectief: het aantal besmettingen
bepaald met de PCR-test alsook de evolutie ervan werden foutief
geregistreerd: men rapporteerde het absolute aantal positieve
tests in plaats van de positiviteitsratio.2
Het aantal besmettingen bleek twintig tot zeventig keer lager dan de
in de media vermelde schattingen. Ook de telling van het aantal
ziekenhuisopnames was onjuist: de Schotse telling (die rekening hield
met het al dan niet aanwezig zijn van covid-symptomen) rapporteerde
nog slechts 13 pct. van het oorspronkelijke aantal covid-patiënten.
Een onderzoeksjournalist bracht uit dat zorginstellingen hun aantal
doden kunstmatig verhoogden met het oog op financieel profijt. Het
aantal coronadoden ging ook mank omdat 95 pct. van hen onderliggende
aandoeningen had.
Geen
objectieve cijfers dus maar cijfers die de eigen subjectieve
overtuigingen bevestigen. Sommigen spreken daarom liever van een
griep of zij beweren dat er helemaal niets aan de hand is; het gaat
om tegengestelde meningen die elk een beroep doen op 'objectieve
cijfers'. Maar de maatregelen worden niet bijgestuurd als blijkt dat
de modellen waarop ze gebaseerd zijn radicaal fout zijn: Iets
zorgde dat de maatschappij op dezelfde, krampachtige manier bleef
reageren, alsof ze daar een prangende psychologische nood aan had.3Het epidemiologisch-statistisch
discours klinkt gesofisticeerd en oogt indrukwekkend ( ) maar het
is vooral een indrukwekkende demonstratie van schijnexactheid en
pseudo-objectiviteit.4
De overbelasting van
Intensive Care in ziekenhuizen komt ook voor bij griepepidemieën, de
zware longsymptomen bij corona blijken ook bij griep aanwezig en de
oversterftecijfers zijn multi-interpreteerbaar. Bovendien zijn
duizenden ouderlingen gestorven door eenzaamheid en verwaarlozing
terwijl de hoge sterfte op Intensive Care voor de helft toe te
schrijven was aan massale beademing.
De remedie was de
oorzaak van een aanzienlijk deel van de miserie: angst volgt in
beperkte mate uit reële gevaren maar creëert zelf wel reële
gevaren. Het dominante verhaal vertelt dat vaccinatie helpt maar aan
verhalen die het tegendeel vertellen, wordt geen ruchtbaarheid
gegeven: een Harvard-studie vond geen verschillen tussen landen met
hoge en lage vaccinatiegraad en een andere studie vond bij
gevaccineerde vrouwen acht keer meer miskramen. Verhalen maken
de cijfers, eerder dan dat cijfers de verhalen maken. Daar gaat het
hier om5
en aldus verwijst Mattias Desmet eigenlijk naar Hannah Arendt haar
thesis over totalitarisme waarin een fictie bepaalt wat de feiten
zullen zijn.
Aan nevenschade (aan
bijvoorbeeld de economie en de psychische volksgezondheid) werd geen
aandacht gegeven terwijl die meer slachtoffers maakte dan de
pandemie: de epidemiologen antwoordden dat dit buiten hun expertise
lag. Desmet: (...) we stuiten op een uiterst merkwaardige,
psychische blindheid.6
Aan de cruciale vraag of de remedie niet erger is dan de kwaal, wordt
gewoon voorbijgegaan en die vernauwing van het gezichtsveld is een
effect van massavorming. Hoe het ook uitdraait, binnen het
dominante verhaal heeft het dominante verhaal altijd gelijk.7Ideologische meningsverschillen
maken de cijfers nietszeggend en polariseren de maatschappij errond.
We moeten ons afvragen: bekijken we de mens als een
biochemische machine die technologisch gemonitord en farmaceutisch
bijgestuurd moet worden of als een wezen dat in mystieke resonantie
met de Ander en met de eeuwige vormentaal van de natuur zijn
bestemming vindt?8Iedereen kan cijfers selecteren die aansluiten bij zijn
eigen vooroordelen. ( ) De quasi onweerstaanbare illusie dat
cijfers feiten representeren zorgt ervoor dat men steeds vaster
overtuigd raakt dat de eigen fictie de realiteit is.9
Blijkt
verder dat ook wetenschappelijke onderzoekers onbewust die keuzes
maken die de resultaten opleveren die zij wenselijk achten: het
fanatieke geloof in de objectiviteit van cijfers is onterecht maar
tevens gevaarlijk: een angstige maatschappij kiest die cijfers die
haar angst rechtvaardigen en die cijfers versterken op hun beurt de
angst. Daaruit volgen economische recessie, angst en depressie,
stress en ziekte en uiteindelijk ook de totalitaire staat vanuit de
overtuiging dat de eigen fictie de realiteit is en derhalve aan
anderen mag worden opgelegd. De fictie rechtvaardigt verregaande
maatregelen waar de menselijkheid onder lijdt, een Ministerie van
Waarheid smoort alternatieve stemmen, de meningsvrijheid en het
zelfbeschikkingsrecht worden ingeperkt. Die vlucht in schijnzekerheid
volgt nu uit het gestaag toegenomen onvermogen om onzekerheid te
dragen...
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 4: De kunstmatige maatschappij
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
4: De kunstmatige maatschappij
Zelfs
een slingerbeweging is geen louter mechanische en berekenbare
gebeurtenis, zo is gebleken: slingers opgehangen aan eenzelfde muur
stemmen op de een of andere manier hun bewegingen op elkaar af, zij
blijken een 'sociale' component te hebben. Veralgemeend:
Theoretische modellen vatten nooit alles, ze laten een
onverklaarbare rest over, die de essentie is van het
object, de levende component ervan1
Die is ook merkbaar bij een vergelijking tussen natuurlijke en
kunstmatige producten en het subtiele verschil is cruciaal. Op
gedigitaliseerde menselijke interactie, zoals die in de coronacrisis
gepromoot werd, zit verlies en dat blijkt te leiden tot burn-out, tot
'digitale depressie' want de lichamelijke component is essentieel.
Het taal lerende kind reageert niet op audio of video; het leert een
taal pas aan als de spreker lichamelijk aanwezig is; hij bootst de
klanken en het gelaat van de moeder na en dergelijke synchronisatie
voltrekt zich reeds voor de geboorte. Door die resonantie voelt het
kind ook wat de moeder voelt. Die trillingen en spanningen zetten
zich in het kinderlichaam vast, in het 'lichaamsgeheugen'. Bij het
raken van de gevoelige snaar wordt samen met het lichaam ook de ziel
geraakt - ziek gemaakt of genezen. Ook communicerende volwassenen
voelen elkaar aan via (de uitwisseling van) mimiek en lichaamstaal,
zoals volmaakte danspartners. Digitalisering verstoort dat. Desmet
citeert hier G. Petriglieri: Onze geest wordt er in de digitale
interacties toe misleid om te geloven dat we bij elkaar zijn, maar
onze lichamen weten dat dit niet het geval is; wat er zo uitputtend
is aan digitale gesprekken, is om voortdurend in de aanwezigheid te
zijn van de ander zijn afwezigheid.2
En dat brengt depressie mee: als de (geliefde) ander afwezig is en
niet reageert, bootsen we die na. Digitalisering ontmenselijkt
een gesprek.3Het overbrugt grote afstanden maar houdt de ander op afstand.
Alweer: digitalisering creëert het geatomiseerd subject, Hannah
Arendts elementaire bestanddeel van de massa en van de totalitaire
staat.
Vervolgens
neemt de auteur de verwisseling van feit en fictie onder handen:
Wetenschap past haar theorie aan de werkelijkheid aan,
ideologie past de werkelijkheid aan de theorie aan. Dat geldt ook
voor de mechanistische ideologie: ze wilde de werkelijkheid aanpassen
aan haar theoretische fictie.4
In de mechanistische ideologie is een steriele kunstmatige baarmoeder
beter voor het kind en worden wie daar anders over oordelen onwaardig
geacht voor het ouderschap. Instituten die zich graag
bezighouden met de maatschappij van de toekomst, zoals het World
Economisch Forum, gaan er voetstoots van uit dat we naar een
Digikosmos evolueren - een 'samenleving' waarin het menselijke leven
zich grotendeels online afspeelt.5
En aan het infuus. En dan wordt de romantische natuurmens een gevaar.
Doel is een maatschappij van strikt gecontroleerde cyborgs, die is
namelijk veiliger, onder meer door de praktijk van de genetische
manipulatie en de preventieve geneeskunde die de natuurlijke
weerbaarheid van het lichaam vervangt door met vaccins opgewekte
kunstmatige immuniteit.6
De mechanistische ideologie met haar transhumanisme belooft het
paradijs maar brengt alsnog ziektes en depressie.
Men
trapt in de illusie dat men de ongemakken van het leven kan
wegnemen zonder zichzelf als mens in vraag te moeten stellen.7
Ziekte wordt onterecht herleid tot een mechanische fout, te verhelpen
met een pil. Maar het psychisch lijden neemt toe. Zoals Hannah Arendt
betreurt Mattias Desmet het verdwijnen van de standen- en
klassenmaatschappij onder invloed van de industrialisering. De
onttoverde mechanistische wereld ontneemt de (eertijds door de
religie verstrekte) zin aan het leven en het verdwijnen van de angst
voor de hel bevordert frustratie en agressie.
En
op dit punt lijkt Mattias Desmet een poging te ondernemen om ons
opnieuw de aloude erfzonde als een realiteit te doen aanvaarden en
het menselijke schuldbewustzijn. Zijn pleidooi klinkt gelijkaardig aan
dat van de grootinquisiteur van Dostojevski, die het bedrog van de
roomse kerk rechtvaardigt met de uitleg dat deze leugen het volk van
de moeilijke vrijheid en verantwoordelijkheid bevrijdt door met
blinde gehoorzaamheid aan de kerk, de last van de zonde af te kopen.
De Verlichting met haar tot ideologie verheven wetenschap is met
andere woorden een even gebrekkig alternatief als het geloof van
weleer. Het van overheidswege reguleren van de intieme sfeer
leidt tot psychische ontreddering en uiteindelijk ook tot een verval
van de fysieke gezondheid (...)8,
zo schrijft Desmet, maar hij blijkt niet in te zien dat dit alles de
praktijk van het geloof niet kan vergoelijken omdat het in een nog
veel grotere mate vervreemdend werkt. Immers, net zoals de wetenschap
heeft ook de theologie haar praktische toepassingen in de machinerie
van de kerk welke een mens creëert die een kunstmatige en
desastreuze waanwereld bewoont met een eigen opium waaraan dat van de
Verlichting misschien niet eens kan tippen.
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 3: wetenschap en haar aanwending
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
3: wetenschap en haar aanwending
Het
hoger behandelde eerste hoofdstuk in het boek van Mattias Desmet
luistert uiteraard naar de spreuk: Niets nieuws onder de zon.
Een uitgebreide, meer gedetailleerde kritiek op het materialisme
vindt men bij een groot aantal auteurs die wat uitvoeriger behandeld
werden in Trans-atheïsme1,
een publicatie uit 2003 (gebaseerd op een verhandeling uit 1994). De
'spirituele' benadering van de wetenschap en meer bepaald (van de
vooral Kopenhagense interpretatie) van de kwantummechanica werd in
het Nederlandse taalgebied eerder in een gepopulariseerde versie
uitgewerkt door enerzijds Gerard Bodifée en anderzijds reeds door
diens mentor, Max Wildiers, die het voorwoord schreef voor de
integrale uitgave van het werk van Teillard de Chardin, de
wetenschapper-theoloog die als allereerste de brug maakte tussen het
christelijk geïnspireerde geloof en de moderne rede. Teillard de
Chardin en Max Wildiers zijn overigens meteen bijzondere voorbeelden
van 'moed tot waarheid' daar zij met een flink stuk van hun carrière
betaalden voor de openheid waarmee zij deze onderwerpen onder de
aandacht hebben gebracht. Omdat alvast in dit eerste hoofdstuk geen
verwijzingen te vinden zijn naar deze bijzonder verdienstelijke
auteurs zonder welke de onderhavige kritiek op de Verlichting
onbestaande was, kan men voor een summiere synthese van de inhoud van
hun werk alsnog terecht op het internet voor de integrale tekst van
Het goede zoeken.2
Met betrekking tot de verwording van wetenschap tot ideologie en meer
bepaald met betrekking tot de 'wetenschappelijke' aanpak van de
pandemie, verwijzen wij graag naar onze publicatie uit 2021,
getiteld: Panopticum Corona.3
Het
tweede hoofdstuk van het boek van Mattias Desmet draagt de titel:
Wetenschap en haar praktische toepassingen. Wetenschap
brengt beheersing van de natuur, mechanisering en industrialisering,
massaproductie maar ook vervreemding en de vervreemde, vereenzaamde
mens wordt zelf een machine-onderdeel en met de woorden van Hannah
Arendt: een geatomiseerd subject... het elementaire bestanddeel
van de totalitaire staat.
Met
betrekking tot de medische wetenschap die centraal staat in het hele
coronagebeuren merkt Desmet op: Fouten, slordigheden en fraude
zorgen ervoor dat tot 85 pct. van de medische studies tot
twijfelachtige besluiten komt.4
De nevenwerkingen blijken dikwijls desastreus, zoals bij thalidomide
(Softenon), het kunstmatige hormoon DES en de pijnstillers. Een
actueel voorbeeld: Van parcetamol, de meest populaire
pijnstiller die al sinds midden vorige eeuw op de markt is, werd
bijvoorbeeld pas in 2021 ontdekt dat hij kankerverwekkende stoffen
bevat en dat hij schadelijk kan zijn voor foetussen.5Enkel vanuit een naïef mechanistisch denken kan men geloven
dat men via experimenten de effecten van medische interventies
objectief kan bepalen.6
Er is een genadeloze experimenteerdrift die fataal is voor
jaarlijks 200 miljoen proefdieren en ook zinloos, rekening houdend
met het feit dat 85 pct. van de medische studies fout zijn.
Maar
mechanisering en industrialisering kunnen ook worden aangewend om te
vernietigen: oorlogen maken nu tientallen miljoenen doden door
vernietigingsmachines en de chemische industrie produceert vergif met
hetzelfde oogmerk. Monsanto produceerde 76 miljoen liter Agent
Orange, dat in Vietnam uitgesproeid werd om de bomen te ontbladeren
en de Vietcong uit de jungle te verdrijven. Miljoenen Vietnamezen en
ook Amerikaanse soldaten werden er ernstig ziek van (in veel gevallen
tumoren en kankers) en het veroorzaakte bij minstens 150.000 kinderen
misvormingen.7
Wie
geïnteresseerd zijn in een uitgebreide behandeling van de
catastrofale nevenwerkingen van de geneeskunde als zodanig kunnen
uiteraard terecht bij Ivan Illich met zijn Medical Nemesis uit
19758
- sindsdien is de toestand alleen nog verergerd.
(Wordt vervolgd)
(J.B., 19 februari
2023)
1Jan
Bauwens, TRANS-ATHEISME Een christelijk geïnspireerde
verrijzenis uit het hedendaags materialisme (Bijgewerkte versie
van de tekst, gedateerd: JUNI 2003), pp. 27-297. Lees hier de
integrale tekst op het internet: 564.pdf
(bloggen.be) Een meer gevulgariseerde benadering vindt men in:
Jan Bauwens, Schepping. De werkelijkheid is een creatie, geen
constructie, Serskamp 2003. e
2Zie:
Jan Bauwens, Het goede zoeken.
Inleiding
tot een christelijk 'zin-denken',
Serskamp 2003.
8Illich,
Ivan. (1978). Grenzen aan de geneeskunde. Het medisch bedrijf -
een bedreiging voor de gezondheid? Het Wereldvenster, Baarn
1978. (Oorspronkelijke titel en uitgave: Medical Nemesis - The
Expropriation of Health, Marion Boyars, Londen 1975). Zie ook:
https://ratical.org/ratville/AoS/MedicalNemesis.pdf
19-02-2023
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 2: Wanneer wetenschap verwordt tot ideologie
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
2: Wanneer wetenschap verwordt tot ideologie
Het
geloof wordt ingeruild voor het vertrouwen in het eigen verstand, in
de Rede, die voor iedereen eender is en daarom is wetenschap in wezen
openheid van geest. Het universum lijkt geschreven in de taal van de
wiskunde omdat het met wiskunde wordt gemeten. Denken en
waarheidsspreken vereisen de moed om het heersende discours achter
zich te laten: de waarheid spreken is noodzakelijk maar tegelijk
gevaarlijk. Twijfel en onzekerheid zijn voorwaarden voor het denken.
Er zijn geen feiten los van het waarnemend subject en de waarneming
verandert de observatie. Feiten kunnen niet objectief zijn,
kwaliteiten kunnen niet gekwantificeerd worden zonder hun inhoud te
verliezen. Wetenschap is daarom geen zaak van objectief meten maar
wel van inlevingsvermogen, empathie, identificatie, mee-resoneren met
wat men onderzoekt.
Het
logisch-mathematische weten krijgt slechts kennis van een zeer
beperkt deel van de realiteit, de essentie ontsnapt daaraan. Wie
vasthouden aan de meetbaarheid van alles, vervallen in de ideologie
van het micro-reductionisme, het mechanistisch materialisme.
Wetenschap verwordt dan tot machtsmiddel, zoals blijkt uit de
replicatiecrisis in 2005: onderzoeksresultaten worden (in 72 pct. van
de gevallen) verdraaid, zij blijken onstabiel en onbetrouwbaar;
wetenschappelijke kennis is vaak nietszeggend en waardeloos, omdat
kwaliteiten niet in droge cijfers kunnen worden uitgedrukt. Cijfers
lijken exact maar zijn zonder inhoud. In de economie mislukte
replicatie in 50 pct. van de gevallen, bij kankeronderzoek was dat 60
pct., in biomedisch onderzoek 85 pct. en gerenommeerde statistici
schrijven artikels met titels zoals: Waarom het merendeel van
de gepubliceerde onderzoeksresultaten fout zijn.1
Feiten zijn niet in cijfers te wringen.
Specifiek
met betrekking tot de pandemie geldt nu dat de PCR-test
multi-interpreteerbaar is en wisselvallige resultaten geeft. Door
het onmeetbare toch te proberen meten, wordt meten een vorm van
pseudo-objectiviteit. ( ) Het onderzochte object verdwijnt achter
een scherm van cijfers2
De anonimiteit die nodig is voor de objectiviteit bij de beoordeling
van onderzoek blijkt in de praktijk vaak onbestaande zodat de waarde
van wetenschappelijk onderzoek vooreerst afhangt van het morele
gehalte van de expert. Onderzoekers zijn zich vaak niet eens bewust
van deze beperkingen en ten onrechte heeft de massa een blind
vertrouwen in de wetenschap. Het is op dit niveau dat Hannah
Arendt het ideale subject van de totalitaire staat situeert: het
subject dat het verschil niet meer kent tussen
(pseudo)wetenschappelijke fictie en realiteit.3
(Wordt vervolgd)
(J.B., 18 februari
2023)
1Mattias
Desmet, De psychologie van totalitarisme, Mattias Desmet en
Pelckmans Uitgevers nv, Kalmthout 2023 (2022), p. 31.
Mattias Desmet en De psychologie van totalitarisme - Aflevering 1: inleiding
Mattias
Desmet en De psychologie van totalitarisme
Aflevering
1: inleiding
Het
gaat om een boek en zijn auteur over welke dezer dagen veel te doen
is omwille van een controverse: een kennelijk wereldomspannend regime
legt naar eigen zeggen uit veiligheidsoverwegingen in het kader van
een acuut volksgezondheidsprobleem aan de bevolking inderhaast nieuwe
geïmproviseerde, om de haverklap veranderende en uiteindelijk weinig
effectieve regels op terwijl kritische stemmen met onder meer Mattias
Desmet de maatregelen interpreteren als onredelijk en illegaal omdat
veiligheid als drogreden zou worden aangewend, als voorwendsel met
het oog op het vestigen van een totalitair regime.
De
ontstaansgeschiedenis van de totalitaire staat werd welhaast een eeuw
geleden al bijzonder grondig geanalyseerd door de joodse filosofe
Hannah Arendt die haar bevindingen daaromtrent publiceerde als (het
derde deel van) The Origins of Totalitarianism in 1951. Dat
gebeurde naar aanleiding van de geschiedenis rond enerzijds het Derde
Rijk en anderzijds het regime onder de Sovjetleider Jozef Stalin.1
Mattias Desmet lijkt het laken een beetje naar zich toe te trekken
door te vertellen zich op 4 november 2017 te hebben afgevraagd waarom
het totalitarisme ontstond in de eerste helft van de twintigste eeuw
en waarin het verschil bestaat met de dictaturen: het is de
verdienste van Hannah Arendt zich deze twee vragen expliciet te
hebben gesteld, intussen bijna een eeuw geleden. Desmet heeft het dan
wel over psychologische wortels van het totalitarisme zoals het
vandaag zou verschijnen waar hij zegt aangevoeld te hebben hoe onder
de invloed van de terreuraanslagen en de klimaatcrisis de overheid
het privéleven begon te ontnemen aan de burger die nog slechts een
dystopie te verwachten heeft van een wereld geleid door bureaucraten
en technocraten.
Reeds
in 2005 hebben Arendts vertalers in hun inleiding2
haar werk samengevat als handelend over de oorsprong van de
totalitaire staat die de feiten verwisselt met de fictie en die alle
vrijheid en zin vernietigt: terwijl de tiran terreur zaait vanuit
willekeur, acht de totalitaire heerser zich een dienaar van de
(wrede) natuur en van de geschiedenis. De terreur (in de vorm van de
volledige overheersing van iedereen, altijd en overal) is haar eigen
doel geworden; ze minacht de waarheid en reduceert het eigen volk tot
massa. Het regime verbergt zich, dicteert de staat en liquideert zijn
vijanden. Arendts vertalers illustreren de actualiteit van het thema
met verwijzingen naar de almachtswaan ingevolge wetenschap en
techniek die zich bijvoorbeeld toont in de verregaande medicalisering
die slechts afhankelijk maakt en die luttele jaren later toeslaat met
het gebeuren van de pandemie. De democratie wordt bedreigd door een
bureaucratie waarin niemand verantwoordelijkheid draagt en zo
ontstaat het kwaad als banaliteit. Eveneens actueel: in haar woord
vooraf bij de eerste uitgave profeteert de filosofe dat twee
wereldoorlogen geen vrede brachten doch het voorgevoel dat een derde
wereldoorlog dreigt.
Arendt
omschreef de kenmerken (van de opkomst) van het totalitarisme en in
zijn boek meent Mattias Desmet - nota bene professor in de Klinische
Psychologie aan de Universiteit Gent - aan te tonen dat al deze
kenmerken opduiken ter gelegenheid van de politieke constructies
welke opgezet worden - naar verluidt met het oog op de beheersing van
de aan de gang zijnde pandemie.
In
twee woorden vestigt zich een totalitair regime via een welbepaalde
en ondertussen beproefde weg waarbij om te beginnen het weefsel dat
een volk samenhoudt, vernietigd wordt door de mensen te 'atomiseren',
af te zonderen, eenzaam en hulpeloos te maken en volledig afhankelijk
van vadertje staat en wel door middel van het induceren van gevoelens
van angst en onveiligheid. Om die angst te boven te komen, worden
maatregelen genomen die in wezen de vrijheid van de burgers beperken
terwijl zij uiteraard tegelijk de speelruimte van de heersers
uitbreiden tot dictatoriale proporties.
Het
heersende regime dat nu wereldomvattend blijkt, met name als de
Wereldgezondheidsorganisatie die nu volgens zekere critici in feite
wordt gemanipuleerd door een verkapte wereldregering met totalitaire
trekken, probeert haar machtsuitoefening te rechtvaardigen middels
een veiligheidsargument - (wereld)volksgezondheid - maar het met
geweld afdwingen van haar nieuwe en vaak absurde wetten verraadt
uiteraard de onzuiverheid van de door haar voorgewende motieven.
Terwijl het zich loens verbergende en tegelijk steeds meer macht
uitoefenende regime ermee schermt dat een onbehandelde pandemie het
voortbestaan van de mensheid of althans het leven van miljoenen
mensen zou bedreigen, wekt haar werkwijze argwaan bij wakkere burgers
die niet zozeer in de pandemie een bedreiging zien maar wel in de
opgedrongen 'bestrijding' ervan.
Interessant
is Desmets verwijzing naar de (ook in zijn doctoraat behandelde)
vervalsingen in het wetenschappelijk onderzoek die een crisis
veroorzaakten in 2005: tot vijfentachtig percent van de
besluitvorming blijkt fout; de onderzoeksresultaten blijken ficties.
Arendt verbindt dit met de grondstroom van het totalitarisme: het
blinde geloof in cijfers die niet stroken met de feiten, de
minachting voor de waarheid vanuit het enge wereldbeeld van de
Verlichting. En uiteraard jaagt de professor met deze stellingname de
vertegenwoordigers van het heersende paradigma tegen zich in het
harnas.
In
de eerste bladzijden worden wij zelfs geconfronteerd met een ietwat
rancuneuze homofobe uitlating welke nog slechts kan gedijen in
middens van gestagneerde katholieken.3
Wij hopen dat wij ons vergissen wanneer wij menen te bespeuren dat
het oeuvre van Desmet godbetert een zekere heimwee uitwasemt naar de
kerk van weleer maar voor een terugkeer naar het tijdperk van
huichelarij, bedrog met waanzinnige verzinsels en sociale
ongelijkheid waarbij de vos, terwijl hij zijn wijnkelder etaleert, de
passie preekt voor een onder de duim gehouden, hongerig volk in
lompen, bedanken wij feestelijk: een specifieke vorm van
totalitarisme triomfeert nergens zo meedogenloos als in de theocratie
op welker leest ook het geloof van de Verlichting is geschoeid die nu
in navolging van de kerk fataal alle krediet verspeelt. Er zal
inderdaad een totaal nieuw paradigma moeten verzonnen worden.
Desmet
vertelt de historie van de pandemie als een realisatie van het
onvoorstelbare en hij haalt er Orwell bij om de virologen te
vergelijken met de varkens uit zijn Animal
farm: En net als de varkens van Orwell veranderden ze 's nachts
soms ongemerkt de regels.4En wat
verderop:Daar willen de varkens
naartoe: ons herleiden tot een QR-code in een groot
technocratisch-medisch experiment.5Angstwekkende
objecten vereisen controle en controle brengt nog meer angst: een
vicieuze cirkel die uitmondt in de vernietiging van de menselijke
integriteit. Zoals gezegd ziet Desmet de oorzaak in het
reductionistische mens- en wereldbeeld van de Verlichting dat hij zal
bespreken in zijn boek omdat het de voedingsbodem is voor
massavorming en totalitarisme. Het onderwerp wordt nu genuanceerd:
De focus ( ) ligt niet zozeer op
wat men gewoonlijk met totalitarisme associeert - concentratiekampen,
indoctrinatie, propaganda, enzovoort - maar wel op het ruimere
cultuurhistorische proces.6
Desmet belooft soelaas in een nieuw mens- en wereldbeeld (!) met een
herwaardering voor het spreken van waarheid...
(Wordt vervolgd)
(J.B., 18 februari
2023)
1Voor
onze synthese, zie: Hannah Arendt over totalitarisme, in: Het
grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de
totalitaire wereld, pp. 72v.
Zie voor de integrale tekst op het internet als PDF: 93208117591.pdf
(bloggen.be)
2Hannah
Arendt, Totalitarisme, Boom, Amsterdam, vijfde oplage 2021
(eerste druk 2014), in het Nederlands vertaald door Remi Peeters en
Dirk De Schutter. Oorspronkelijk: Totalitarianisme, deel III,
alsook (in een appendix) een gedeeltelijk samengevat negende
hoofdstuk uit deel II, getiteld: The Decline of the Nation-State
and the End of the Rights of Man.
3Mattias
Desmet, De psychologie van totalitarisme, Mattias Desmet en
Pelckmans Uitgevers nv, Kalmthout 2023 (2022), pp. 7-8:
Terroristen, klimaatveranderingen, heteroseksuele mannen en
later ook virussen waren te gevaarlijk om met ouderwetse middelen
aan te pakken.
Wanneer Ben Weyts (en
dan nog op Tv) verontwaardigd uitroept dat hij toch niet met een
Toyota Corolla kan rijden, dan lacht men eens en dan wordt hem dat
vergeven omdat Weyts nu eenmaal minister is en zodoende behoort tot
de geprivilegieerden: Quod licet Iovis, non licet bovis. Om
dezelfde reden kan oud-minister Herman De Croo (eveneens op de buis)
zeggen dat wij Belgen in de Congo toch ook veel goeds gedaan hebben
en in het zog van deze hoogwaardigheidsbekleders streven
parlementairen dan naar een eervol slotakkoord voor de Congocommissie
terwijl sinds het boek van Ludo De Witte en de onthullingen omtrent
de activiteiten van de CIA ter zake iedereen weet dat Lumumba werd
vermoord met het medeweten, de goedkeuring en de actieve hulp van de
westerse beleidsmakers. Na de ontdekking van een massagraf van
kinderen in een door katholieken beheerd internaat komt de paus ermee
weg zijn excuses aan te bieden. Na gedurende verschillende jaren te
zijn aangewend en bij meer dan tienduizend kinderen focomelie te
hebben veroorzaakt, werd in 1961 het door Chemie Grünenthal
geproduceerde Thalidomide (hier het best bekend als Softenon) van de
markt gehaald en de firma vond het zelfs niet nodig zich te
verontschuldigen totdat het middel achtentwintig jaar later ook
werkzaam bleek voor de bestrijding van hiv-complicaties en het
opnieuw geproduceerd moest kunnen worden. De Arabische prinsen
snijden een journalist in stukjes en spoelen de restanten gewoon door
om vervolgens weer op het wereldtoneel te verschijnen alsof er geen
vuiltje aan de lucht is: zij organiseren lustig voetbaltornooien en
wielerwedstrijden en geen haan die ernaar kraait. Koning Charles van
Engeland laat een voorbijganger oppakken en straffen nadat die in het
openbaar heeft uitgeroepen wat iedereen al wist: dat de rijkdom van
de Britse kroon te danken is aan slavernij. En zo kan men nog uren
doorgaan.
Feit is dat er gemeten
wordt met twee maten en twee gewichten want wanneer een man die tegen
de stroomt in vaart door voor de democratie catastrofale misdaden die
in de lijn liggen van de hier boven beschreven feiten, in een dure
talkshow inderhaast iets heeft gezegd dat misschien niet helemaal
klopt, halen de criminelen van zo-even onmiddellijk de stok boven om
de hond die hen ontmaskerd heeft te slaan. En de massa applaudisseert
want men wil altijd bloed zien, het zien van bloed werkt kennelijk
verheugend.
Dat hier allerminst
sprake is van desinformatie, is zo klaar als een klontje. Iedereen en
bij uitstek een professor moet zijn bronnen raadplegen maar iedereen
weet ook dat de perfectie niet van deze wereld is en dan vooral ook
niet wanneer bedrog en listen in het spel zijn. Want wat is er
gebeurd? Mattias Desmet zou met eigen ogen een open hartoperatie
onder hypnose hebben zien plaatsgrijpen.
Er zijn een aantal zaken
die wij allemaal kritiekloos slikken en onder die zaken bevinden zich
de nieuwsberichten. Niemand zal het een ander ooit kwalijk nemen dat
hij dat doet, integendeel: "Het is in het nieuws geweest!"
klinkt als een bewijs. Edoch, enkele jaren geleden hebben narren met
programma's op de staatszenders verklaard dat zij gedurende jaren en
louter voor de lol, tientallen nepnieuwsberichten de wereld hebben
ingestuurd, louter verzinselen: sensatie stuwt de kijkcijfers de
hoogte in en zo ook de winsten. Het gaat om aankondigingen die
verzonnen zijn maar die nog net niet helemaal onmogelijk klinken,
zoals het bericht dat open hartoperaties nu met succes worden gedaan
zonder een andere verdoving dan deze middels hypnose.
Wie nu geïnformeerd
willen zijn, volgen het nieuws van de dag waarvan de waarheidswaarde
niet wordt in vraag gesteld omdat men zich terecht vertrouwt op de
journalisten: men mag veronderstellen dat het nieuws de filter van de
kritiek al gepasseerd is. Het nieuwsbericht wordt beschouwd als even
betrouwbaar als de eigen kritische waarneming. Maar na verloop van
enkele jaren blijkt het vaker zo te zijn dat wel het bericht
nog werd onthouden als zijnde waar terwijl de bron in vergetelheid is
geraakt.
Uiteraard zijn er nog
andere mogelijke oorzaken voor de besproken vergissing maar de zaak
is dat vergissingen menselijk zijn en dat ze met gulheid worden
vergeven aan vrienden en met gramschap worden aangewend om zich van
zijn vijanden te ontdoen. Of zijn zij dan geen vijanden van de
totalitaire staat die haar slinkse handelwijzen op een voortreffelijk
wetenschappelijke manier onthullen?
(J.B., 13 februari
2023)
10-02-2023
'Gaat en vermenigvuldigt u!'
'Gaat
en vermenigvuldigt u!'
Nu
de demografie weer aan de orde is, moet worden herhaald dat sommige
voorstanders van een wereldwijd opgelegde geboortebeperking wel heel
hardhorend zijn daar zij die politici blijven ondersteunen die de
hypocriete houding aanhangen waarbij de schuld voor de
bevolkingsexplosie bij hongerige Afrikanen wordt gelegd en bij
Indiase paria's die, geconfronteerd met armoede in hun oude dagen,
geen andere keuze hebben dan zoveel mogelijk kinderen te kopen.
Bovendien en vooral zijn het allerminst deze armen die het probleem
van de overbevolking veroorzaken omdat dit in wezen een probleem is
van verbruik en afval, ook wel 'ecologische voetafdruk' genoemd:
indien het verbruik en de afvalproductie van de rijke minderheid
werden beperkt tot moreel aanvaardbare proporties, dan kon de aarde
zonder twijfel nog tien keer meer mensen herbergen dan vandaag het
geval is. Het devies 'Gaat en vermenigvuldigt u!' slaat immers niet
op mensen zonder meer doch op mensen die er naar streven om op een
ethisch verantwoorde manier te leven.
(J.B.,
10 februari 2023)
De eeuwige duisternis van de 'verlichte geesten'
De
eeuwige duisternis van de 'verlichte geesten'
Dezer
dagen kon iedereen lezen in het nieuws dat astronomen (ja, degenen
die foto's nemen van een schijfje salami die ze dan aan de
lichtgelovige massa slijten als telescopische beelden van het
heelal!) - astronomen van godbetert de University of Utah - plannen
maken om raketten af te schieten op de maan.
Ze
beelden zich in dat het opgewaaide maanstof op de juiste hoogte en in
de juiste densiteit een scherm zal vormen dat het zonlicht zal dimmen
en zo de klimaatopwarming zal temperen om aldus de aarde weer op de
gewenste temperatuur te brengen. Op de koop toe zouden naar het eigen
zeggen van deze 'geleerden' de zandkorrels van de maan exact de
vereiste grootte hebben voor de job.
Het
probleem is hier kennelijk dat van zodra de 'verlichte massamens' het
woord 'universiteit' hoort weerklinken, hij warempel dubbel plooit
voor een alwetendheid en een onfeilbaarheid die niet langer
toebehoort aan pausen maar die voortaan het monopolie blijkt van
volgelingen van de ellendeling die luistert naar de naam van Auguste
Comte met zijn 'religie van de mensheid' waarvoor hij toentertijd
zelfs een eigen kalender bedacht met een nieuwe tijdrekening - op de
kalender werden de heiligen van weleer vervangen door geleerden
waartoe hij onmiskenbaar ook zichzelf gerekend heeft. De volstrekt
kritiekloze houding tegenover de volgelingen van de genoemde
positivist met in zijn zog het hele santenkraam van de 'Verlichting'
is op zijn zachtst gezegd bijzonder alarmerend.
Maar
die waanzin wordt pas bijzonder moeilijk te bestrijden in combinatie
met een tweede. Utah immers is een staat die geïnspireerd wordt
door een sekte met momenteel wereldwijd zo'n 16,8 miljoen aanhangers
en waarvan het geloof werd gefabriceerd door ene Joseph Smith
(1805-1844). Deze 'profeet' beweerde dat hij visioenen kreeg waarin
God en Jezus Christus aan hem verschenen alsook apostelen en engelen,
met specifieke boodschappen omtrent het lot der mensheid en wat ons
zou te doen staan. Joseph Smith zou zelf ook vrijmetselaar geweest
zijn.
De
godsdienstvrijheid beschermt weliswaar het recht op elk zijn eigen
waanzin maar als waanzinnigen er gewag van maken om raketten af te
schieten op de maan in de bizarre overtuiging als redders van de
mensheid op te treden terwijl zodoende de blauwe planeet die immers
ook door 'ongelovigen' wordt bewoond (en dat zijn er dan amper 16,8
miljoen minder dan 8 miljard) voor eeuwig zal gehuld worden in
duisternis en in onvruchtbaarheid, zou het uitblijven van actie
eigenlijk niet langer als een redelijk te verantwoorden optie mogen
worden beschouwd.
"Ik
schrijf zelf, ik redigeer zelf, ik censureer zelf, ik geef zelf uit,
ik verspreid zelf en ik zit er zelf een straf voor uit."
aldus
definieert de voormalige Sovjet-dissident
Vladimir Boekovski de 'Samizdat': de dissidente geschriften die
clandestien circuleerden in de voormalige USSR. (1)
In
de jaren vijftig van de vorige eeuw was een van die 'Samizdat' De
Goelag Archipel
van de Nobelprijswinnaar voor de Literatuur in 1970, Aleksandr
Solzjenitsyn (1918-2008) die in 1945 gearresteerd werd en in de
strafkampen verdween tot 1953. (2)De Goelag
Archipel verscheen
in Parijs tussen 1973 en 1975 en is een ooggetuigeverslag over die
strafkampen waarin achttien miljoen mensen terecht kwamen zonder
enige vorm van proces omdat zij ervan verdacht werden het
Stalinistische regime (1922-1953) niet genegen te zijn en van deze
gevangenen kwamen er 2.749.163 om. (3)
Na de publicatie van enkele delen van zijn boek werd Solzjenitsyn
opnieuw gearresteerd en uitgewezen in 1974 waarna hij via
Zwitserland nog twee jaar later in Vermont (USA) belandde.
(4)
Over de hallucinante
manier waarop Sovjet-burgers welhaast volkomen willekeurig
gearresteerd werden en (vaak voorgoed) verdwenen achter de muren en
de staketsels waar men achteloos voorbij liep terwijl niemand kon
vermoeden welke hel ze verborgen, handelt het eerste hoofdstuk van
zijn meesterwerk.
Een
arrestatie of een aanhouding is het ontnemen van de bewegingsvrijheid
van een persoon door politiediensten of, in geval van heterdaad, door
burgers.
(4a)
Gearresteerd
worden onder Stalin kon het iedereen overkomen: men werd van zijn
bed gelicht of onder een of ander voorwendsel ergens heen gelokt en
prompt ingerekend; de slachtoffers vermoedden dat het een vergissing
was, maar neen: hun leven bleek op slag voorbij en zou voortaan
alleen nog maar bestaan uit dwangarbeid op een onbekende en
onbereikbare plek. (5)
Men
moet het eerste hoofdstuk over de arrestatie in De
Goelag Archipel van
Aleksandr Solzenitsyn gelezen hebben om een idee te kunnen hebben van
de verschrikkelijke realiteit achter zoveel koele historische data.
Deze literaire meesterwerken ten spijt, blijkt het echter niet te
willen doordringen tot het leeuwendeel van de huidige wereldbevolking
waarvan toch mag aangenomen worden dat zij een zeker
beschavingspeil heeft bereikt dat gelijkaardige mistoestanden van
een mogelijks nog grotere omvang in de huidige tijd schering en
inslag zijn in grote gedeelten van de wereld en dat de betrokken
tirannen door iedereen niet alleen met rust worden gelaten maar
bovendien kunnen rekenen op applaus vanwege de door hen verdrukte
massa, op eretekens vanwege politici en vorsten wereldwijd en op een
oorverdovend stilzwijgen omtrent het ten hemel schreiend onrecht
waarvan zij elk hun handelsmerk hebben gemaakt.
Zo
heeft recentelijk Xi Jinping zichzelf in maart 2018 voor het leven
benoemd tot leider van straks een kwart van de wereldbevolking
zowat anderhalf miljard Chinezen (6)
en hij werd bij die gelegenheid toegejuicht door de Amerikaanse
president Donald Trump: Hes
now president for life. President for life. And hes great ( )
And look, he was able to do that. I think its great. Maybe well
give that a shot some day.(7)
Verheerlijkt de huidige president van het land van de voortrekkers
van de vrijheid en de vooruitgang hier de dictatuur of hebben wij hem
dan fout verstaan? Want in zijn toespraak op het 19de Nationaal
Congres van de Communistische Partij van China, gehouden in oktober
2017, liet Xi er geen twijfel over bestaan dat het hem erom te doen
is met China op het voorplan te treden in de wereldpolitiek, zich te
keren tegen de westerse democratieën en Taiwan alsook Hong-Kong
opnieuw in te lijven. (8)
De mooie beloften om de bureaucratie, de genotzucht, de verkwisting
en de corruptie te bestrijden blijken verkappingen van censuur (van
onder meer het internet) en van grootschalige vervolgingen met
folterpraktijken. (9)
Homoseksualiteit wordt er sinds kort opnieuw beschouwd als een ziekte
(10)
en in dezer steken de Verenigde Staten de communisten zelfs naar de
kroon met de 'verwezenlijkingen' van hun vicepresident Pence die het
als gouverneur van Indiana (althans voor een zekere periode) voor
elkaar kreeg om aan homofobie een wettelijk statuut te verlenen ten
koste van de mensenrechten. (11)
Ook
in Turkije een land met tachtig miljoen inwoners worden de
mensenrechten met de voeten getreden onlangs nog werden duizenden
kritische journalisten gearresteerd en kranten opgedoekt (11a)
en op de jongste gay parade in Istanboel werden de manifestanten
prompt beschoten door de politie (12)
Erdogan loopt in dezer kennelijk in het spoor van de Russische
president Poetin (13)
en van zijn collega Kadyrov van de Tsjetsjeense Russische autonome
republiek die ervan beschuldigd wordt middels folterende en moordende
doodeskaders terreur te zaaien in het ganse land. Het herinnert aan
de joodse filosofe Hannah Arendt die wreedheid koppelt aan een gebrek
aan intelligentie, als men moet vernemen dat Kadyrov de lagere school
niet afmaakte. (14)
En het Internationaal Olympisch Comité blijkt de wortels van de
Spelen wel helemaal vergeten waar het de Russische vijandige
opstelling jegens holebi's en transgenders steunt en atleten bedreigt
met bestraffing als zij het wagen om op de Russische homofobie
kritiek te hebben en de mensenrechten in casu de homorechten
te verdedigen. (15)
En dan hebben we het nog niet gehad over de opvattingen en de
praktijken in Azië, Afrika en de islamwereld.
Sinds
Hitler, Stalin en Mussolini waren er nog vele dictators waarvan men
zich deze West-Europese nog zal herinneren en, andermaal: dit
zijn slechts de droge data; alleen een literair meesterwerk zoals dat
van Solzjenitsyn kan ons hun eigenlijke betekenis onthullen. Er was
Georghiu-Dej die in 1945 de drie maanden geleden op 96-jarige
leeftijd in Zwitserland overleden koning Michaël van Roemenië tot
aftreden dwong en die er aanbleef tot 1965 gevolgd door de paranoïde
Nicolae
Ceaușescu die in 1967 aan de macht kwam en die in 1989 samen met
zijn vrouw werd vermoord (16);
Salazar in Portugal (1932-1968); de drie Griekse dictators Zoitakis,
Papadopoulos en Ghizikis van 1967 tot 1974; de wrede generaal Franco
in Spanje (1939-1975) die zich 'leider
van Spanje bij de Gratie Gods'
liet noemen (17)
en
Jaruzelski in Polen (1981-1990). (18)
In de rest van de wereld herinnert men zich vooral Papa Doc
(1957-1971) en Baby Doc (1971-1986) in Haïti ; Mao in China
(1945-1976); Pol Pot in Cambodja (1975-1979); Idi Amin in Oeganda
(1971-1979); Tito in Joegoeslavië (1953-1980); Vileda in Argentinië
(1976-1981); Marcos op de Filippijnen (1965-1986); Kádár in
Hongarije (1956-1988); Pinochet in Chili (1973-1990); Kim-Il-Sung
(1972-1994) en Kim Jong-il (1994-2011) in Noord-Korea ; Mobutu in
Zaïre (1965-1997) en in zijn spoor Laurent-Désiré Kabila
(1997-2001) en zijn zoon (2001-2018) in de republiek Congo; Soeharto
in Indonesië (1967-1998); Hafiz al-Assad (1971-2000) en zijn zoon
(2000-2018) in Syrië; Miloević
in Joegoslavië (1997-2000);
Saddam Houssein in Irak (1979-2003); Fidel Castro (1976-2008),
opgevolgd door zijn broer Raoel (2008-2018) in Cuba en dan zijn er
nog de tijdens de Noord-Afrikaanse revolutie in 2011 afgetreden
dictators Ben Ali in Tunesië (1987-2011); Moebarak in Egypte
(1981-2011) en al-Qadhafi
in Libië (1967-2011). (19)
Vandaag
zijn er nog de absolute monarchieën van Bruneï, Oman, Bahrein en
Saoedi-Arabië. Dictaturen zijn ook de presidentiële republieken van
Equatoriaal Guinea, Angola, Zimbabwe, Kameroen, Oezbekistan, Tsjaad,
Kazachstan, Eritrea, Soedan, Gambia, Wit-Rusland, Algerije, Djibouti,
Syrië, Rwanda, Congo, Azerbeidzjan, Cuba, Noord-Korea en Turkije.
(19)
Een
dictator blijkt een gestoorde persoonlijkheid: narcistisch,
grootheidswaanzinnig, paranoïde en wreed, dikwijls opgegroeid in een
gezin met een onderdrukkende vader; hij dringt zijn eigen
persoonlijke visie op aan het volk dat hij onderwerpt; hij arresteert
zijn tegenstanders massaal, wat betekent dat hij hen de
bewegingsvrijheid ontneemt in vele gevallen gaat hij over tot
(massa)moord. Leven onder een dictator is bestaan onder een
voortdurende dreiging. Omdat men gearresteerd kan worden van zodra
men zich veroorlooft om alleen nog maar te denken wat men wil, omdat
er in een dictatuur totale willekeur heerst en er derhalve geen reden
hoeft te zijn waarom iemand wordt gearresteerd, leeft iedereen er in
feite in voortdurende gevangenschap, ook al is men niet of nog niet
aangehouden. Solzjenitsyn beschrijft die realiteit ook treffend in
het verhaal over de priester Irakliej die, na acht jaar ondergedoken
geleefd te hebben bij zijn parochianen, zo opgejaagd was dat hij bij
zijn uiteindelijke arrestatie van pure blijdschap de lof zong van de
Heer. Het slachtoffer gaat zijn lot uiteindelijk beminnen omdat
dit nu eenmaal zijn eigenste lot is...
De
dictatuur is verwerpelijk omdat zij mensen verhindert mens te zijn;
zij reduceert mensen tot minder nog dan dieren tot werktuigen van
de alleenheerser. Dictators hoeven niet elke burger feitelijk te
arresteren opdat elkeen ook echt beroofd zou zijn van zijn
bewegingsvrijheid want de dreiging tot arrestatie heeft hetzelfde
effect als de arrestatie zelf ofwel overtreft zij dit effect nog;
tirannen hoeven niet iedereen te vermoorden opdat het volk helemaal
geen mensen meer zou tellen. Maar van zodra het volk kan, grijpt het
zijn kans: de potentaat in rouw die elk van zijn onderdanen kan
dwingen tot het plengen van tranen, wordt van zodra hij de kans
schoon ziet, door dezelfde onderdanen onder luid gejubel in een
ontembare feestvreugde gelyncht.
Arrestatie
of aanhouding betekent letterlijk: afremmen en tot stilstand brengen,
verhinderen om nog voort te gaan, doen stoppen en doen ophouden. Als
we de bijbel mogen geloven zijn er slechts een handvol uitzonderingen
op de regel dat het leven zelf alle mensen vroeg of laat tot
stilstand dwingt. De ouderdom en de kwalen remmen de levensloop af,
zij brengen ons letterlijk tot stilstand, tot stil zitten of tot stil
liggen en zo worden we aan ons bed gekluisterd als we al niet
abrupt uit het leven worden weggeplukt. Het leven zelf rekent ons in
en lijkt wel om verantwoording te vragen zoals de engel aan Job, na
diens klacht, om verantwoording vroeg: Op grond van welk recht
bestaat gij? Gij hebt helemaal geen recht om te bestaan, zegt gij?
Wees dan zo goed mij te volgen! en zo worden wij dan door een
poort geleid en is dat niet de arrestatie bij uitstek? Er staat
geschreven: Voorwaar,
voorwaar, Ik zeg u: Toen gij jonger waart, omgorddet gij uzelf en gij
gingt, waar gij wildet, maar wanneer gij eenmaal oud wordt, zult gij
uw handen uitstrekken en een ander zal u omgorden en u brengen, waar
gij niet wilt.
(Johannes 21, 18) (20)
(J.B.,
13 maart 2018)
Verwijzingen:
(1)
Vladimir
Boekovski, En de
wind keert terug,
autobiografische roman, New York, Хроника, 1978: 126. Vladimir
Boekovski (°1942) [niet te verwarren met Charles Bukovski ook
een dichter] schreef over de dwangbehandelingen in psychiatrische
klinieken die dienst deden als speciale gevangenissen in de USSR.
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Boekovski
;
(2)Aleksandr
Solzjenitsyn zat gevangen in de goelag van 1945 tot 1953 (onder
Stalin). Hij schreef De
Goelag Archipel tussen
1958 en 1968. Zie ook: (4). Zie:
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Goelag_Archipel
De nieuwe Securitate - Aflevering 9: De Securitate vandaag in België: doceren onder toezicht van de staatsveiligheid
De
nieuwe Securitate
Aflevering
9: De Securitate vandaag in België: doceren onder toezicht van de
staatsveiligheid
Dat
de realiteit de stoutste fantasie overtreft en wel in niet geringe
mate, blijkt vandaag andermaal: het lesmateriaal van professor in de
klinische psychologie, Mattias Desmet, wordt door de Belgische staat
in beslag genomen, verboden, in feite verbrand, en de hoogleraar
staat nu tijdens het lesgeven onder toezicht van de staatsveiligheid,
die erover waakt dat hij tijdens het doceren 'wetenschappelijk'
blijft! (1) Blijkbaar zit er in de staatsveiligheid een persoon die
de klinische psychologie beter kent dan professor Desmet zelf en die
eigenlijk allang in diens plaats les had moeten geven, alleen weten
wij niet wie dat dan wel mag zijn. Wij vermoeden dat het gaat om een
afgevaardigde van een hogere macht!
De nieuwe Securitate Aflevering 8: Andere voorlopers van het Buurtinformatienetwerk: de Gestapo, de KGB en de RKK
De
nieuwe Securitate
Aflevering
8: Andere voorlopers van het Buurtinformatienetwerk: de Gestapo, de
KGB en de RKK
Over
de Geheime Staatspolizei
die werd opgericht in het Duitsland van 1933 leest men: Alhoewel
de Gestapo geen grote eenheid was, had het een uitgebreid netwerk van
informanten die massaal overgingen tot het verklikken van iedere
mogelijke vijand van het Hitler-regime. Ontegensprekelijk kwamen
personen zonder enige blaam of schuld aan hoogverraad met deze
terreurtactiek in de vele concentratiekampen. (1)
In
de Sovjet-Unie was er de KGB, (...)
belast met spionage, het ontfutselen van geheime informatie uit
niet-communistische landen (met name de VS), de liquidatie van
niet-communistische personen (...) en het uitbannen van
anticommunistische elementen. (...)
(2) Zij voerde een
ware staatsterreur tegen dissidente schrijvers, intellectuelen,
geleerden en andersdenkenden (waaronder joodse, katholieke en
orthodoxe religieuzen) en anti-stalinistische marxisten.
(2) Alles was goed om hen het
leven zuur te maken, te achtervolgen, te vermoorden of thuis binnen
te vallen voor een 'onderzoek' naar staatsgevaarlijke activiteiten.
Wie ( .) weigerde zich te conformeren ( ) kon opgesloten worden
in een psychiatrische kliniek.
(2) (...) Zes
afdelingen
(van het tweede hoofddirectoraat) waren
belast
met het corrumperen van Westerse diplomaten."
(2) Een ander directoraat
"(...) was verantwoordelijk voor het ontwikkelen van wapens,
chemicaliën, en vergiften die tegen politieke opponenten werden
ingezet."
(2) In de surveillance "(...)
werden agenten opgeleid in het schaduwen van personen."
(2) Bekende KGB-ers zijn Vladimir Poetin, oud-president Joeri
Andropov en de vermoorde KGB-er en dissident Aleksandr Litvinenko.
(2)
Edoch,
qua spionage spant De RKK de kroon daar alle
leden van deze machtsgroep informanten zijn en daar deze informanten
bovendien zichzelf
moeten verraden, namelijk in het sacrament van de biecht. De
burgemeester, de pastoor en de huisdokter samen beschikken over alle
mogelijke en onmogelijke informatie van alle leden (dopelingen) van
de Kerk van Rome. Er wordt zelfs gegarandeerd dat de macht van de
kerk groter zal zijn dan die van de staat, daar de kennis en derhalve
de macht van de pastoor deze van de rechter zal overtreffen krachtens
de zogenaamde paasplicht. (3)
De nieuwe Securitate - Aflevering 7: Een voorloper van het Buurtinformatienetwerk: de burgerinformanten van de Stasi in de DDR
De
nieuwe Securitate
Aflevering
7: Een voorloper van het Buurtinformatienetwerk: de burgerinformanten
van de Stasi in de DDR
Bij onze Noorderburen bestaat het 'burgernet' al
langer en onder de kop Veiligheid schrijft Joost van der Wegen
in Vrij Nederland over burgernet: Burgernet?
Rechtspsycholoog Peter van Koppen heeft er nog nooit van gehoord.
Maar als hij op verzoek enkele rapporten doorneemt, wordt hem snel
duidelijk waar het om gaat. De hoogleraar: Dit is weer zon
project dat op twee gedachten hinkt: mensen zich veiliger laten
voelen, wat het project niet doet. En boeven vangen, wat het project
in beperkte mate doet.
(1)
Wat
burgernetwerken wél blijken te doen, is het leven van medeburgers
vernietigen. Vooral uit vijandige regimes zijn ons de tactieken
bekend. Voor de hereniging van Duitsland na de val van de muur in
1989 was het land opgedeeld in (het ons vijandige communistische)
Oost-Duitsland (DDR) en West-Duitsland. Aan de Staatsveiligheid
(Ministerium
für Staatssicherheit of Stasi) van
de DDR werkten 1 op de 50 inwoners mee (91.000 voltijdse medewerkers
en 200.000 Inoffizielle
Mitarbeiter ofburgerinformantenwiens
voornaamste taak het was om politieke tegenstanders het leven zuur te
maken (Zersetsung)
middels loense tactieken. (2) In Wikipedia leest men hier over het
volgende:
Tegen
personen werden tactieken gebruikt als het verspreiden van valse
geruchten, chantage en het organiseren van mislukkingen in het
beroeps- en privé-leven. In oppositionele groepen werd getracht
tweedracht te zaaien via infiltratie en door het stimuleren van
onderlinge rivaliteit. De mensenrechtengroep Initiative
für Frieden un Menschenrechte
die aan de basis stond van de oppositiepartij Verbond
90 (Bündnis 90)
bleek voor de helft uit Stasi-medewerkers te bestaan.
(3)
Na
de val van de muur werden de kantoren van de Stasi bestormd en toen
bleek dat
vrienden, collega's, partners en familieleden regelmatig aan de Stasi
rapporteerden.
Ook kwam aan het licht dat de Stasi heimelijk terroristen steunde
zoals de Rote
Armee Fraktion of
de Baader-Meinhofgroep.
(3)
De nieuwe Securitate - Aflevering 6: Achterdocht, roddel, karaktermoord, moord, volkerenmoord
De
nieuwe Securitate
Aflevering
6: Achterdocht, roddel, karaktermoord, moord, volkerenmoord (Met
enkele
fragmenten uit "Verborgen massamoord"1
over onder meer de Rwanda-genocide)
Ten
tijde van het Derde Rijk maar ook reeds in de daaraan voorafgaande
jaren sinds 1933 bestond in Vlaanderen het Vlaams Nationaal Verbond
(VNV)
onder de leiding van Staf De Clercq, dat in 1936 zestien zetels
behaalde in de Kamer en dat aanleunde bij de Duitsers met het blad
Volk en Staat dat
vanwege het Duits Propagandaministerie (Promi) van de NSDAP een
toelage ontving van 800 Reichsmark - toentertijd een bom geld dat
door o.m. De Clercq werd opgehaald. In 1939 werd de subsidie zelfs
vervijfvoudigd naar 4000 RM per maand. Dat bedrag liep op tot
tenminste 40.800 RM. In totaal zou Volk en Staat tussen 1937 en 1939
meer dan 1.200.000 F Nazigeld ontvangen hebben.2
Het VNV-jeugdblad Deltakamp
kreeg sinds april 1937 maandelijks 100 RM van het Promi.3
Extreem Duitsgezinde nationaal-socialisten verenigden zich in de
NSVAP onder de toen 18-jarige August Segers, geruggensteund door de
Nederlandse nazi Van Rappard. De geschiedenis is complex maar vast
staat dat de hier genoemde en nog andere Hitlergezinden onder het
eigen volk gingen spioneren voor de Duitsers die hen financierden.
Een van de meest schrijnende vormen van een dergelijk 'burenverraad'
voltrok zich in het Roemenië van Ceaușescu
maar de best bestudeerde geschiedenis van moordende achterdocht
betreft de Rwandese volkerenmoord zoals ontleed door Abram de Swaan.
In
zijn Compartimentering
en vernietigingschrijft
sociologieprofessor de Swaan4:
De
geleerden zijn vrijwel unaniem van mening - een zeldzaamheid in de
menswetenschappen - dat niets in de persoonlijkheid van de daders hen
méér dan anderen voorbestemt om hun wandaden te begaan ( ): de
daders zijn 'gewone zelfs doodgewone mensen'.(dS,
26)
En
dat is hier nu precies het punt: gewone mensen geven hun buren aan
bij malafide bezetters, goed wetende dat die hen dan oppakken en
vervolgens worden zij massaal omgebracht - ten tijde van het Derde
Rijk ging het om zes miljoen mensen. Geen sadisten, helemaal geen
criminelen maar gewone mensen, naaste buren, laten zich door
enerzijds geld en anderzijds angst makkelijk reduceren tot
handlangers van massamoordenaars en aldus moeten alle burgers voor
hun medeburgers op hun hoede zijn.
De
moordmachine begint pas goed te draaien van zodra men gaat beseffen
dat men zichzelf het beste kan beveiligen door zich zo snel mogelijk
bij de moordenaars te voegen. Men gaat kwaadspreken om zelf niet
gedemoniseerd te worden want op karaktermoord volgt meestal ook
moord. In Rwanda leidde dat tot een volkerenmoord met zo'n miljoen
Tutsi-slachtoffers.
Uit
Milgram's gehoorzaamheidsexperiment, opgezet vanuit de ontzetting
voor de realiteit van het kwaad, blijkt dat twee derden van de mensen
gehoorzamen zonder geweten, maar de Swaan benadrukt dat Milgram
evenzeer bewees dat alle anderen óngehoorzaam zijn of zich dus
verzetten. (dS,
31-32) Het al dan
niet moorddadige gedrag blijkt tenslotte afhankelijk van
omstandigheden zoals sociale druk en nabijheid van de bevelhebbers en
van de slachtoffers. (dS,
33) In dezelfde
lijn is het Stanford Gevangenisexperiment van Philip Zimbardo een
open vraag gebleven, al lijkt het ook aan te tonen dat het impact van
de situatie op ons gedrag groot is. (dS,
38-39) Edoch,
situaties die van gewone burgers beulen maken, werden gecreëerd door
genocidale regimes en de vraag luidt hoe die dan konden ontstaan:
gaat het om een terugval in de barbarij of daarentegen om een gevolg
van de moderniteit? De Swaan laat Michael Mann aan het woord:
Moorddadige
zuivering is modern omdat het de duistere kant van de democratie is.
(dS,
50) Met hun
populisme scheppen politici verdeeldheid maar anderzijds blijken de
moordpartijen in dictatoriale regimes onovertroffen. Ook komen
dictaturen vaak uit democratieën voort. Er
is iets aan de moderniteit dat dit bijzondere kwaad op een massale
schaal los maakt.
(dS,
46-53)
Hoe
ontstaat polarisatie? Een
genocidaal regime kiest een bepaalde volksgroep uit als voorwerp van
massahaat gevolgd
door een intensieve haatcampagne aansluitend op reeds bestaande
meningen en gevoelens. (dS,
56-57) Maar het
'wij-zij'-denken gebeurt
altijd in een dynamiek van concurrentie:
emoties veronderstellen belangen en vergezellen ze, zegt Nico Frijda.
En Freud had het over 'projectieve identificatie': men
loochent zijn gevoelens en men projecteert ze
(middels 'geruchten'
- cf. D.L. Horowitz) op
de ander en aldus wordt het slachtoffer als dader afgeschilderd.
H.F. Stein spreekt over 'antagonistische symbiose': het vijandsbeeld
versterkt de cohesie van de eigen groep. (dS,
57-59)
Volgens
J. Huizinga kunnen de emoties van een volk zich in een bepaalde
richting ontwikkelen. Norbert Elias toont aan hoe beschaving volgt
uit historische processen gespreid over 500 jaar waarbij een terugval
in barbarij mogelijk blijft, zoals in het nazisme en waarbij
onderlinge afhankelijkheid voor eendracht zorgt. Het begint met
verwantschap en nabijheid maar met de vorming van staten worden de
groepen ('wij' en 'zij') groter. Identificatie en desidentificatie of
dus polarisatie komt in de plaats van een nog grotere barbarij,
namelijk die van de onwetendheid en de onverschilligheid. (dS,
73-75)
De
moderniteit heeft wellicht genocides gecombineerd met nieuwe
ideologieën of met nieuwe technologieën, maar het fenomeen zelf is
waarschijnlijk zo oud als de beschaving zelf.
(dS, 82) De
geschiedschrijvers in Oudheid en Middeleeuwen verhaalden met wellust
over de massaslachtingen van onder meer de Kruisvaarders en de
Mongolen, zij bezongen de heldendaden van de massamoordenaars en
monumenten werden voor hen opgericht. De Azteken hadden geen verweer
tegen het bloedbad dat de Spaanse veroveraars aanrichtten met
miljoenen doden. In Afrika werden tien miljoen zwarten als slaven
verkocht voor de Amerikaanse plantages maar dit gold als uitbuiting,
niet als genocide, al was er ook (ongeremde en ongestrafte) genocide
op 'minderwaardigen' door kolonialen (ver van huis!) zoals de Duitse
Keizer in Namibië en Kenia, de Tsaar in Centraal-Azië en de
Kaukasus en Leopold II in de Congo. Er waren boerenopstanden zoals in
1850-1864 in de Taiping-opstand in Zuid-China waar 20 miljoen doden
vielen en de daarop volgende plunderingen zorgden voor hongersnood.
Administratieve capaciteit, logistieke middelen,
militaire technologie en propaganda hebben het potentieel van de
staat voor het uitvoeren van genocidale campagnes enorm vergroot
(dS, 83-88)De
staat is de grootste mensendoder in de moderne wereld maar zij wist
de sporen van haar vernietiging samen met haar documenten uit. ( )
De meeste slachtoffers ( ) zijn ongewapende burgers
met als doelgroepen ras, etnie, geloof, nationaliteit, klasse of
politieke overtuiging ofwel werd lukraak terreur gezaaid. (dS,
89-92) Staan we even stil bij de exemplarische Rwandese genocide.
De
massavernietiging van Tutsi's (T) (aristocraten) en verdachte Hutu's
(H) (boeren) door de Hutu-Power-beweging in Rwanda in het voorjaar
van 1994 (voorafgegaan door wederzijdse slachtingen in 1959 [door H
op T] en in 1962 [door T op H]) gebeurde met machetes maar bleek
zorgvuldig voorbereid. De VN onttrok zich aan haar
beschermingsplicht. H en T werden door de kolonisten bestempeld als
verschillende rassen - een puur verzinsel. (dS,
93-100) (...) de fanatiekste voorstanders van een
erfelijk onderscheid tussen T en H waren geobsedeerd door de
mogelijkheid dat T zich als H konden voordoen om zo
verwarring en verdeeldheid te zaaien (dS,
100) - de referenties zijn identiteitskaarten... waarmee
mogelijkerwijze geknoeid werd en er zijn ook veel gemengde
huwelijken. Toch doodden de Hutu-Power-moordcommando's talloze
Rwandezen puur op verdenking van Tutsi-herkomst of connecties, of
enkel vanwege veronderstelde loyauteit aan Tutsi's. (dS,
100) Uiterlijke kenmerken zoals lichaamslengte hebben
aanvankelijk niets met ras te maken, wel met rijkdom, met al dan niet
doorvoed zijn. Op gelijkaardige wijze werd foutief een onderscheid
verondersteld tussen Khmer en Vietnamezen en tussen zuivere Ariërs
en andere Duitsers.
In
Rwanda leidde de strijd tussen vermeend andere rassen in 1994 tot een
genocide met tot een miljoen Tutsi-slachtoffers. H mogen geen
medelijden hebben met T die 'kakkerlakken' worden genoemd - zij
vertegenwoordigen het absolute kwaad en haat wordt emotieloze
vernietigingsdrang (desidentificatie); H moeten andere H als broeders
beschouwen (identificatie) - deze berichten worden onophoudelijk via
de radio onder de H verspreid. Een radicalisering van deze aldus
reeds
bestaande gevoelens
leidde uiteindelijk tot de genocide van 1994 met als startsein de
dood van de Rwandese president Habyarimana na de aanslag op het
vliegtuig waarop ook de Burundese president zat. De T van het
Rwandees Patriottisch Front (RPF) werden geholpen door de Fransen die
vruchteloos probeerden het moorden te voorkomen. De T vielen
Oost-Congo binnen en Mobutu werd er vervangen door Kabila, waarna
burgertwisten 20 jaar lang miljoenen slachtoffers maakten terwijl de
wereld toekeek. De
doelbevolking van een genocidale haatcampagne hoeft niet een 'reële'
dreiging te vormen: dat was niet zo in het geval van de joden in
Duitsland; de Koelakken in de Sovjet-Unie hadden onteigend kunnen
worden in plaats van uitgeroeid; en het is moeilijk voor te stellen
dat de slachtoffers van de Culturele Revolutie in China een
bedreiging waren voor het Chinese communistische regime. In dit
opzicht wordt de betrekkelijke autonomie van de collectieve fantasie
nog eens bevestigd, vooral als die aangewakkerd wordt door de
propaganda van het regime.
(dS,
100) Binnenlandse instabiliteit, onzekere internationale relaties,
economische recessie, tekort aan landbouwgrond, bevolkingsexplosie en
navenante concurrentie maakten de toestand explosief. De
moordenaars werden door de overheid heimelijk gesteund maar de
polarisatie was allang voorbereid. Velen
werden gedwongen mee te doen om niet vermoord te worden.
(dS,
111)(Het
was dus mee moorden met de medestanders of door hen vermoord worden.)
Er waren 100.000 tot 200.000 daders, de moordpartijen gebeurden in
een
sfeer van afschuw en opwinding maar ook van een wreedaardig
carnaval.(dS,
114) Alles
was erop gericht de kring van medeplichtigen uit te breiden(dS,
114) De
doelstellingen van het genocidale regime: een schoolvoorbeeld van
collectieve regressie in dienst van het regime(dS,
115) De
Rwandese genocide was een geval van autodestructieve destructie,
omdat de genocidairs druk waren met het uitmoorden van ongewapende en
ongeorganiseerde Tutsi's, maar nauwelijks verzet boden aan het zwaar
bewapende en goed georganiseerde RPF dat naar Kigali optrok: 'Wij
waren geen partij voor voor de RPF soldaten. Wij vochten alleen tegen
mensen die we wel aankonden'
(dS,
115) Het was een
delirium van vernietiging [aangemoedigd via de radio] in het aanzicht
van de militaire nederlaag.
(dS,
115) En de Rwandese genocide is in dit opzicht niet uniek. De
moordenaars creëerden gezamenlijk een mobiel, tijdelijk
moordcompartiment waarin alles geoorloofd was, waar morele geboden
niet meer golden, en waarin zij elkaar opzweepten tot een razernij
die ze tot doden dreef, tot de moord die hun razernij nog weer verder
opstookte. Aan het eind van de dag gingen de moordenaars naar huis en
hielden zich bezig met de dingen van alledag. De volgende dag konden
ze evengoed weer meegaan in de koortsige opwinding van de moordbende.
( ) Hierin lijken ze op sportfans die, gezamenlijk en tamelijk
onschuldig, een sfeer van extase en overgave creëren. ( ) Ze
opereerden ( ) binnen een compartiment van woeste wreedheid dat zij
zelf hadden opgetrokken op instigatie en onder dwang van het
heersende regime.
(dS,
117)
1Abram
de Swaan,
The Killing Compartments. On genocidal regimes and their
perpetrators, 2014. (Nederlandse
vertaling: Compartimenten
van vernietiging. Over genocidale regimes en hun daders,
Prometheus, 2014), in de tekst afgekort als 'dS'.
Voor
een synthese, zie: J.B., Verborgen
massamoord,
Serskamp 2017. Zie: 330786.pdf
(bloggen.be)
2Maurice
De Wilde, De Nieuwe Orde, De Nederlandsche Boekhandel,
A'pen/A'dam (Tweede druk), 1982, pp. 9-12.
4Abram
de Swaan,
The Killing Compartments. On genocidal regimes and their
perpetrators, 2014. (Nederlandse
vertaling: Compartimenten
van vernietiging. Over genocidale regimes en hun daders,
Prometheus, 2014), in de tekst afgekort als 'dS'.
Voor
een synthese, zie: J.B., Verborgen
massamoord,
Serskamp 2017, hoofdstuk 3. Zie: 330786.pdf
(bloggen.be)
01-02-2023
De nieuwe Securitate - Aflevering 5: Bergoglio , de onfeilbare geschiedenisherschrijver
De
nieuwe Securitate
Aflevering
5: Bergoglio, de onfeilbare geschiedenisherschrijver
Spionage,
inlichtingen, burenverraad of, anders gezegd, de zaak van het beheer
van informatie en de productie van desinformatie vormen de kern van
de oude en de nieuwe Securitate waarin de zich onfeilbaar noemende
pausen een rol van formaat spelen en, zoals bekend inzake de
verantwoordelijkheid van het Vaticaan ten tijde van het Derde Rijk en
vooral met betrekking tot haar onderdanigheid aan de omerta, kennen
we ook vandaag nog de beproefde methode van krommenaas die onlangs
nog het nieuws haalde naar aanleiding van de reclame die Kerk en
Leven (het zogenaamde parochieblad) maakte voor de publicatie Sodoma
van Frédérick Martel uit 2019. Uitgerekend vandaag haalt paus
Franciscus opnieuw het nieuws met de krantenkop: "Blijf
met je handen van Afrika!": Paus Franciscus waarschuwt voor
hebzucht tijdens zijn bezoek aan Congo. En het VRT-nieuws
stipuleert: Na
de onafhankelijkheid in 1960 werd de Kerk steeds meer een politieke
en sociale stoorzender.
(1)
Of
dat zo is, valt nog te bezien want een heel andere uitleg dringt zich
op samen met de machtswissel in verband met de exploitatie van de
bodemschatten die immers niet langer het monopolie is van westerse
belanghebbenden, nu ook China daar sinds kort aan 'ontwikkelingshulp'
is gaan doen en China kan niet bepaald een medestander van het westen
heten in het licht van de nieuwe machtsverhoudingen ingevolge de
actuele oorlog in Europa. Dat de kerk vroeger alles behalve een
stoorzender was van de uitbuitende machten maar daarentegen de eerste
medewerker, staat geheel buiten kijf.
Reeds
in het tiende hoofdstuk van zijn publicatie The
Crime of the Congo,
waar hij enkele katholieke getuigenissen laat aan bod komen, schrijft
Arthur Conan Doyle dat de kerk in de zaak van de Congo nagelaten
heeft haar stem te verheffen tegen de onmenselijke praktijken waarvan
zij zonder twijfel moet van op de hoogte geweest zijn, precies zoals
zij decennia later over de nazi's zweeg waar zij, zoals Dirk
Verhofstadt aantoonde, de best geïnformeerde instelling ter wereld
was over de genocide op de joden. Maar de kerk excelleerde niet
alleen in het doodzwijgen van het kwaad.
The
Crime of the Congo
werd gepubliceerd in 1909 maar vele jaren later, na de dood van
Leopold II en onder het bewind van de aartsbisschop van
Elisabethville van 1932 tot 1958, leek zij met de onmenselijke
praktijken van foltering en moord ten bate van de uitbuiting en het
geldelijk gewin gewoon door te gaan. In De
Geest van koning Leopold II en de plundering van de Congo
schrijft de Amerikaanse historicus Adam Hochschild:
Tientallen
jaren na Leopolds dood kwam er een merkwaardige legende tot stand in
de Congo. Men geloofde dat de koning helemaal niet dood was maar in
zijn voormalige kolonie was komen wonen. Hij had een
gedaanteverwisseling ondergaan en was nu een Belgische geestelijke,
Jean de Hemptinne, de politiek gezien invloedrijke en zeer
uitgesproken katholieke aartsbisschop van Elisabethville. (De legende
was duidelijk aangewakkerd door de grote witte baard en de rijzige
gestalte van De Hemptinne, die beide van Leopoldiaanse afmetingen
waren). De Hemptinne was de reïncarnatie van Leopold, zei men, of
misschien was hij de onwettige zoon van de koning en vervulde hij op
cruciale momenten de rol van een schimmige figuur achter de schermen,
die de politie bevel gaf het vuur te openen op stakende mijnwerkers
in één beruchte episode, of een rechter opdroeg streng te zijn voor
een aangeklaagde gevangene in een andere.
(2)
Op
het internet kan men nog de doodsbrief terugvinden van de geestelijke
Jean Felix de Hemptinne, (3) in Wikipedia vermeld met alleen maar
zijn tweede voornaam: Félix
de Hemptinne (1876-1958), Benedictijn en apostolisch vicaris van
Katanga
(Belgisch-Kongo)die
kennelijk een telg is uit het Gentse adellijke geslacht van onder
meer vooraanstaande politici, medici en pedagogen (de stichters van
de Sint-Lucasscholen) maar ook van industriëlen en textielbaronnen,
onder meer medeoprichters van de Union Cotonnière of de UCO, met
activiteiten in de Belgische kolonie.
(2)
Adam
Hochschild, De
geest van koning Leopold II en de plundering van de Congo,
Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse vertaling door Jan Willem
Bos). (Oorspronkelijk: King
Leopold's Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial
Africa,
Adam Hochschild 1998), p. 301.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: