Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
09-09-2023
De staatsbon
De
staatsbon
Quasi
onmiddellijk na de start van de verkoop van de staatsbons hebben de
Belgen gezamenlijk voor 22 miljard euro aan staatsbons uitgegeven: de
initiatiefnemers noemen het een succes maar de actie heeft haar doel
nimmer bereikt want de door de banken toegekende renten bleven
onveranderd. We gingen te rade bij Omsk Van Togenbirger.
-
Mijnheer Van Togenbirger, mogen wij u wat vragen over de staatsbon.
OVT:
Jazeker maar ik waarschuw u dat ik geen econoom ben en ik raad u aan
om te rade te gaan bij een econoom of hebt u dan geen vertrouwen in
onze economen?
Ik
heb het gevoel dat ook zij de bomen niet meer zien van het bos.
OVT: Tja,
dat is natuurlijk een algemene plaag: wie willen weten hoe laat het
is, moeten zeker niet naar de horlogewinkel stappen want daar hangen
honderden uurwerken die allemaal een verschillende tijd aangeven; wie
problemen hebben met de gezondheid, zullen alras ondervinden dat er
zoveel verschillende diagnoses én therapieën zijn als er artsen
rondlopen en zelfs de talloze weerberichten spreken elkaar allemaal
tegen. En vraag je uitleg aan je bankier als je problemen hebt met
het beleggen van je geld, dan zal zijn antwoord gekleurd worden, om
niet te zeggen bepaald worden door zijn persoonlijk winstbejag...
Hij
zal je naar zijn vrienden toe zenden?
OVT:
Bijvoorbeeld. We leven nu eenmaal in het tijdperk van leugen en
bedrog, het tijdperk van de voorwendsels en de geheel verborgen
eigenlijke doelen, het tijdperk ook van de meest schaamteloze
belijdenissen van de meest onzinnige onwaarheden.
En
precies daarom komen we bij u met onze vraag.
OVT: En dat
is?
Wat
is een staatsbon? En moeten we die kopen?
OVT: Kijk
naar de vogelen des hemels en de bloemen in het veld: zij zaaien en
zij maaien niet en toch is geen van u schoner gekleed dan deze
schepselen, ha! Maar ik veronderstel dat ik geacht word om abstractie
te maken van die waarheid en om uw vraag even ernstig te nemen als u
doet met uw geld?
Als
het u belieft, mijnheer Van Togenbirger...
OVT:
Schandalig is het, dat dit wel uw grootste zorg lijkt, maar goed, het
is niet anders. Ik zal u een antwoord geven omdat het waar is dat gij
overal belogen wordt met deze kwesties. Men mag er niet aan denken
wat er vandaag met de waarheid allemaal gebeurt, er staan helemaal
geen remmen meer op al die duivelse praktijken... Maar beloof mij
eerst dat u mij niet zult verwijten dat ik een betweter ben want
herinner u dat het eerste wat ik u geantwoord hebt, is dat ik geen
econoom ben en dat ik u de raad geef om bij een econoom aan te
kloppen. Hemeltje, wat een perversies! Ik word er echt niet goed
van...
Ik
zal u van niets van dit alles betichten, dat beloof ik u. U hebt ons
trouwens ook een uitgebreid antwoord gegeven op onze vraag met
betrekking tot de historie van de Congo, de geschiedenis van de
slavernij, de rol van het katholicisme in het beschavingsproces en
nog andere zaken met betrekking tot de volksgezondheid.
OVT: Dat is
waar en u bent daarvan getuige geweest dat het mij allemaal niet in
dank is afgenomen. De leugenaars daarentegen hebben allerlei prijzen
ontvangen, eretitels en ook heel veel geld maar dat gun ik hen
allemaal want wie de waarheid verkopen, verkopen hun eigen ziel en al
de hier opgesomde baten kunnen dat hoe dan ook nooit meer goedmaken,
helaas! Hebt gij overigens ook gelezen in het nieuws dat onze vorsten
tegen binnen een zevental jaren het Jubelpark een beurt willen geven
voor de viering van tweehonderd jaar België? Ze zijn in staat, hou
het eens in de gaten, om een krans neer te leggen bij een voor de
gelegenheid te improviseren gedenkteken van Patrice Lumumba. De
hypocrisie kent waarlijk geen grenzen meer. Maar laat ik het nu
hebben over de kwestie die u mij hebt voorgelegd: de staatsbon!
Bij
voorbaat dank!
OVT: Ik kan
daar eigenlijk heel kort over wezen, weet u? En ik zal dat doen ook,
als u geen bezwaar hebt?
Wij
luisteren met aandacht!
OVT: Een
staatsbon is een aandeel van het bedrijf dat de staat is. Wie een
staatsbon kopen, kopen een aandeel van de staat en worden
mede-eigenaar van de staat. Een staatsbon kopen is in feite geld
lenen aan de staat. En daar hebben we meteen het antwoord op uw
tweede vraag: als de staat wenst dat wij haar geld lenen, kan dat
niets anders betekenen dan dat zij blut is. Of vergis ik mij?
Het
lijkt mij logisch dat wie geld van iemand willen lenen, er een tekort
aan hebben, ja. Daarom ook betalen zij aan hun leners een flinke
interest.
OVT: En dat
is dus het lokmiddel, maar u zult meteen begrijpen waarom dit een
bedrieglijk lokmiddel is als u zich ook realiseert dat de staat de
waarde van het geld kan laten zakken zoals het haar zint.
Is
dat zo?
OVT: De
nationale bank - en nu met de euro gaat het uiteraard om een Europese
geldstichting - heeft bij mijn beste weten de munt al eerder laten
devalueren en de staatslieden zullen er zeker en vast wel voor zorgen
dat dit ook nu gebeurt en wel in die mate dat het de rente die zij
uitbetaalt, ruimschoots zal overtreffen. Maar u kent nu al het
antwoord op uw vraag of het goed is dat u staatsbons koopt: als u dat
doet, wordt u immers mede-eigenaar van een schuldenberg.
Wat
u daar zegt...
OVT: En het
gaat om een enorme schuldenberg. Hier en elders in Europa, het is
immers oorlog. Het vertrouwen van de mensen in de staat is daarom
gewoon surrealistisch, mijn beste! En meer heb ik daarover eigenlijk
niet te zeggen. Andermaal, ik ben helemaal geen econoom! Maar ik hoop
dat ik u tevreden heb kunnen stellen, al kan ik mij indenken dat u
liever een heel andere uitleg had gehoord over die zaak omtrent uw
beminde centjes. Een fijne dag nog!
(J.B., 9
september 2023)
05-09-2023
Repressie - Aflevering 5: âMoorden om te besparen!â
Repressie
Aflevering
5: Moorden om te besparen!
Repressie
is het verbergen van moord en massamoord door het verzwijgen van de
moordenaars zelf en van hun moorddadige activiteiten en door het
voorstellen van de activiteit van de moord als een gebeurtenis (die
nu eenmaal had plaats te vinden buiten de wil van ongeacht wie om).
Vervolgens worden degenen die geacht worden de feiten te verslaan,
onder druk gezet om hun vakkennis zodanig aan te wenden dat het voor
de lezer moet lijken alsof er helemaal niets met opzet werd gedaan en
alsof het gaat om een gebeurtenis die geheel los staat van wat mensen
zoal zouden kunnen denken, willen of doen.
Het is al
ruim twintig jaar aan de gang maar nu kon het uiteindelijk niet
langer meer uit het nieuws gehouden worden: steeds vaker zijn voor
vele mensen levensnoodzakelijke geneesmiddelen niet meer te
verkrijgen en noch de dokters noch de apothekers hebben een ander
antwoord op de vraag hoe dat dan komt en dat dit dan toch zeker niet
te verantwoorden is, dan de volgende verkapte en omfloerste
schuldbekentenis welke hier op neerkomt: de staat zou veel meer
kunnen doen om te verhinderen dat vaak levensbelangrijke medicijnen
niet meer voorradig zijn voor steeds meer mensen.
De staat
laat dus toe dat zekere levensbelangrijke medicijnen niet meer
verkrijgbaar zijn. De staat gedoogt dat mensen sterven in gevolge het
onverkrijgbaar zijn van zekere medicijnen. De staat veroorzaakt de
dood van een steeds groter aantal mensen en zij doet dat op een wel
zeer verkapte manier, met name door er voor te zorgen dat die mensen
de medicijnen die hen in leven moeten houden, niet langer kunnen
kopen.
Het gaat
hier wel te verstaan om zieke mensen, mensen die vaak helemaal niet
meer economisch rendabel zijn maar die daarentegen dikwijls veel geld
kosten aan de maatschappij en die des te meer geld gaan kosten
naarmate zij ook langer in leven moeten worden gehouden. Met nog
andere woorden: door een zekere categorie van mensen te doden,
bespaart de staat een grote som geld. Moorden om te besparen?
Moorden
om te besparen is de titel van een paragraaf in het hoofdstuk,
getiteld: Corona, het nieuwe Zyklon-B op de pp. 468-469
in het boek d.d. 2022, getiteld: Het grote interview met Omsk
Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereld.
Voor wie zou denken dat een en ander uit de lucht gegrepen werd,
wordt hierna de tekst herhaald. De gevoelige lezer wordt gewaarschuwd
want het gaat om feiten. Bovendien werd intussen ook wetenschappelijk
aangetoond dat de ambtenaren uit de streek en uit de periode waar
deze tekst op slaat, geen mensen waren met een abnormaal laag IQ en
ook geen criminelen. Het gaat om ambtenaren die met andere woorden
helemaal niet verschillen van bijvoorbeeld de Belgische ambtenaren
van vandaag, de dag waarop het Tv-nieuws berichtte over het
onverklaarbare onverkrijgbaar zijn van steeds meer
levensnoodzakelijke medicijnen. Hier volgt dan de tekst in kwestie.
De citaten zijn van de hand van Duitse ambtenaren en dateren van
1941.
Moorden
om te besparen!
De
voorzieningen voor euthanasie rapporteerden wekelijks aan het centrum
in Berlijn hoeveel patiënten gedood werden maar die gegevens werden
vernietigd voor het einde van de oorlog. Toch kwam men er later
achter dat in Grafeneck in 1940 meer dan 10.000 patiënten gedood
werden. Eenzelfde aantal in Hadamar. In totaal waren dat van januari
1940 tot augustus 1941, 70.273 [in feite uiteindelijk: 71.088]
patiënten. Een werkgever aldaar beschrijft een viering onder
werknemers als volgt: Onder
de lunch ( ) verklaarde dr. Berner dat er die dag 10.000 lijken
zouden verbrand worden, een gebeuren dat zou bijgewoond worden door
het voltallige personeel. 's Avond in de hall kreeg iedereen een fles
bier en daarna zakten we af naar de kelder. Op een brancard lag het
naakte lichaam van een man met een waterhoofd. ( ) De 'cremators'
legden het lichaam in een soort trog en duwden het in de oven. De
heer M., verkleed als pastoor, sprak een lijkrede uit. (...)Dan volgt een macabere berekening: In
de veronderstelling dat de [71.088] patiënten nog gemiddeld tien
jaar te leven hadden en wetende dat zij 3,5 Reichsmark per dag
kostten, berekende men dat in de genoemde periode de massamoorden een
besparing hadden opgeleverd van 885.439.800 Reichsmark. De besparing
aan voedsel bedroeg 141.775.573,8 Reichsmark.1
(Wordt
vervolgd)
(J.B., 5
september 2023)
1Nazi Mass Murder. A Documentary History of the Use of Poison Gas,
Edited by Eugen Kogon, Hermann Langbein and Adalbert Rückerl,
Yale University Press, New Haven and London, English-language
edition 1993 by Yale University. (Oorspr.: Nationalsozialistische
Massentötungen durch Giftgas: Eine Dokumentation, by S. Fischer
Verlag GmbH, Frankfurt a.M. 1983), pp. 36-37. Zie: Jan Bauwens, Het
grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de
totalitaire wereld, Serskamp
2022, pp. 468-469.
03-09-2023
Repressie - Aflevering 4
Repressie
Aflevering
4
De algemene
secularisering van de wereld ging gepaard met een aantal
gedaanteverwisselingen. Eerwaarde heer pastoor werd vervangen door
mijnheer doktoor, de gezond makende hosties in de sacristie werden de
pillen in de apotheek, siroop kwam in de plaats van wijn; ter
vervanging van het exorcisme door het doopsel kwam de uitdrijving van
het virus door het vaccin - periodiek te hernieuwen zoals ook de
inentingen; de toverformules werden scheikundige formules; de
gelovige is nu de patiënt; het kerkgebouw, de kliniek; de
biechtvader werd de psychiater; de kerk, universiteit en de dogma's,
axioma's; het geloof, wetenschap. Maar een bijzondere
gedaanteverwisseling is wel die van de donderpreken.
Donderpreken
(ook 'zedenpreken' of 'hellepreken' genoemd) werden onder meer
gehouden in parochiekerken door bij voorkeur predikheren (Ordo
Praedicatorum) of dominicanen (in eigen gelederen sprak men over
Domini canes, Latijn
voor honden des Heren) - destijds
belast met de inquisitie en hun tirades handelden over de
voortdurende dreiging van het verloren gaan van de ziel in het
eeuwige hellevuur ten gevolge van de zonden. Wie zonder zonde
is, werpe de eerste steen: enerzijds houden de woorden van de
Heer zelf in dat alle mensen zondaars zijn en anderzijds leert reeds
het Oude Testament dat de slang de listigste is van alle
dieren is, zodat wellicht niemand in staat is om haar listen
te doorzien en zo zondigt derhalve ongetwijfeld elke sterveling, zo
is de gemeenschap van de uitverkorenen klein en zo moet het wel heel
waarschijnlijk zijn dat de hel zo niet voor iedereen, dan toch voor
de meerderheid van de mensen de eindbestemming zal zijn van het
bestaan. Omdat dominicanen bovendien biechtvaders waren, wisten zij
de gelovigen ook doeltreffend te vermanen en zij deden dat door de
dreiging van het allerergste kwaad middels hun preken tot leven te
wekken in de geesten van hun toehoorders. In de kerk, zo beweren de
laatste getuigen, kon men een muis horen lopen; de gelovigen zaten
aan hun stoel genageld en het angstzweet brak hen uit; sommigen
vielen in zwijm en te oordelen naar de opbrengst van de telkenmale op
de preek volgende geldinzamelacties moet de gemaakte indruk altijd
gigantisch zijn geweest.
Althans in
onze contreien bestaan zondagsmissen nog nauwelijks, laat staan
hellepreken, maar dat betekent niet dat ook zij niet getransformeerd
werden in - zo mogelijk - iets nog veel ergers, zoals de vaccinatie
ook veel erger is dan het doopsel en de pijnstillers en andere pillen
ingrijpender en schadelijker dan de heilige hostie van weleer. Het
preekgestoelte van vandaag is de heilige televisie, vedetten
vervangen er de heiligen van uit de tijd, de kijkbuiskinderen worden
op de hoogte gehouden van het reilen en zeilen in de kerk - de wereld
- en zij worden ook vermaand en op het rechte pad gehouden want welke
biechtvader kan tippen aan Facebook, Twitter en hoe heten die Meta
Platforms ook allemaal, die geautomatiseerde klaagmuren en
bekentenisverzamelaars?
Verdoken
zijn de boodschappen die via de mediakanalen worden doorgegeven via
soaps en Holywood-producties ('Holywood' betekent 'Sanctus Boscum',
'Heilig Woud') en die ook niemand mist omdat elkeen eraan gekluisterd
zit omwille van de trends en modes, de muziek en, ja, de ontelbare
'heiligen', die ons voorzeggen en voordoen hoe het moet en wee
degenen die niet volgen, die geen 'volgers' zijn, want hen ontgaat
alras wat 'in' is en al wie niet mee zijn, vallen genadeloos uit de
boot: zij behoren niet langer tot de uitverkorenen, zij worden niet
getolereerd, zij worden verbannen, zij belanden in de hedendaagse
hel.
Repressie
bestaat waar televisie koning is, en leugenachtige nieuwsberichten,
oorlogspropaganda, zwijgplicht waar alle 'leiders' schaamteloos
zichzelf verrijken, corrupt blijken en miljarden-industrieën naar de
mond praten om mee te kunnen likken van het potje. Maar bloed kleeft
aan hun handen want repressie zonder bloedvergieten is ondenkbaar,
alleen wordt het oorzakelijk verband tussen daders en slachtoffers
wat mistiger gemaakt. Zoals ook het kwaad, waarmee men dan om 't even
welke kant op kan, zodat men altijd wel een stok vindt om willekeurig
welke hond te slaan. Ja, de slang is het listigste onder alle dieren,
alleen kronkelt zij niet langer in het zand, zij troont daarentegen
in den hoge, welhaast onaantastbaar op haar Meta-Platform, zoals
Moloch en Mammon.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
3 september 2023)
01-09-2023
Repressie - Aflevering 3
Repressie
Aflevering
3
Repressie
werkt middels polarisering of verdeling van het volk teneinde er te
kunnen over heersen. Polarisering wordt bekomen door het
stigmatiseren van een zeker deel van het volk waarbij het achter het
stigma veronderstelde kwaad zo vaag wordt gehouden dat het eigenlijk
alleen maar bestaat in de geesten van de mensen. Het bestaat daar dan
bovendien alleen maar ingevolge het feit dat het door de machthebbers
aan iedereen werd opgedrongen maar dan wel op de manier waarop men
aan mensen leugens opdringt, op de manier waarop men mensen doet
belijden dat één opgeteld bij één gelijk is aan drie.
Vandaag is
het kerstmis, zo verkondigt men van op de kansel: vandaag is de zoon
van god geboren. En de toeschouwers, het ganse volk, beamen dit
zonder protest en belijden dit ook. Alom worden stalletjes gebouwd
met beeldjes die uitbeelden hetgeen men voorhoudt te geloven. Men
doet alsof het waar is wat van op de kansel wordt verkondigd terwijl
men heel goed weet dat dit niet meer is dan een spel, een fictie.
Repressie is het opdringen van zekere ficties aan het volk; repressie
is het vastleggen van spelregels waaraan iedereen zich dient te
houden die erbij wil blijven horen; repressie is het voorstellen van
een leugen als de ene en enige waarheid waarbij verwacht wordt dat
elkeen die aanneemt en belijdt. Repressie is het toekennen van
specifieke rollen aan alle burgers of ook nog het onthouden van een
rol aan wie bij voorbaat uitgesloten worden van het spel.
Zonder
repressie is het maatschappelijke rollenspel weliswaar onmogelijk
maar daar waar meer fictie wordt geschapen dan absoluut noodzakelijk
is om een samenleving mogelijk te maken, bestaat repressie in de
pejoratieve betekenis van het woord. Zekere ficties dienen immers
enkel de belangen van zekere groepen; met welbepaalde ficties beroven
welbepaalde groepen de anderen.
Een gekend
voorbeeld van zo'n fictie is de auto die wordt verkocht als een
middel om tijd te winnen terwijl tijdwinst via de auto enkel
weggelegd is voor wie een bepaald inkomen hebben omdat alleen zij
genoeg verdienen en dus minder tijd moeten investeren in het
bekostigen van hun auto dan dat deze hun tijdwinst kan opleveren.
Voor alle anderen kost de auto meer tijd dan dat hij hen laat winnen
omdat hun inkomen te laag is. Voor hen is de auto een fictie. Voor
grootverdieners levert de auto tijdwinst op maar dezelfde auto
berooft mensen met een relatief laag inkomen van hun tijd en voor
deze laatsten is de auto derhalve een illusie, hij bestaat niet. De
auto, de wasmachine, de stofzuiger, de tuinknecht, de computer, de
smartphone en noem maar op: alle moderne prutsen dienen slechts de
belangen van de mensen uit de hogere klassen terwijl zij de mensen
uit de lagere klassen doen inleveren. De moderne tijd is een
verrijking voor de rijken maar voor de armen is hij een hel.
Repressie is het opdringen van al die alles behalve verrijkende
prutsen die aan iedereen, ook aan de grote meerderheid van de mensen
voor wie zij ficties zijn en die (vaak zonder dat zij zich er ook
heel goed van bewust zijn) daarvan groot nadeel moeten ondervinden
omdat ze noch begerenswaardig noch rendabel zijn maar daarentegen
irritant en peperduur.
(Wordt
vervolgd)
(J.B., 1
september 2023)
31-08-2023
Repressie - Aflevering 2
Repressie
Aflevering
2
Een
wereldwijde repressie is aan de gang ten aanzien van
bevolkingsgroepen die weerstand bieden aan machthebbers die proberen
te verhinderen dat de waarheid omtrent hetgeen zij doen geschieden
aan het licht komt. Deze repressie voltrekt zich middels de tactiek
van het divide et impera-principe van Philippus II van
Macedonië uit de vierde eeuw voor Christus. Het gaat om een
overheersingsstrategie uit de Oudheid die al vaak werd toegepast bij
oorlogsvoering, in de katholieke kerk en in de Europese koloniale
politiek. De Nederlandse socioloog Abram de Swaan onderzocht deze
tactiek bijzonder grondig met betrekking tot de Rwandese genocide
waarbij heel duidelijk aan het licht kwam dat verdrukking door
verdrukkers welhaast dwangmatig wordt gepleegd vanuit de angst om bij
de aan de gang zijnde tweestrijd zelf te worden verdrukt: het hele
gebeuren verwordt namelijk tot een zaak van doden of gedood worden.
Polarisering
ontstaat van zodra een bevolkingsgroep beticht wordt van een of ander
schandaliserend kwaad: niemand wil met de geschandaliseerden nog iets
te maken hebben en iedereen haast zich ervoor zich van hen te
distantiëren, wat resulteert in de vervolging van de beschuldigden
door alle anderen. De beschuldigingsdrang ontstaat vanuit de bij
iedereen levende angst om zelf beschuldigd te worden en zij blijkt
vaak het enige middel waarmee men kan pogen zich van beschuldigingen
te vrijwaren. Een gekend concreet voorbeeld, op zekere lagen van de
bevolking van toepassing, is het in jongerenculturen gevreesde
verwijt om door de anderen voor een 'mietje' te worden gehouden en
vaak beperkt zich het enig mogelijke verweer hiertegen in het zich
aansluiten bij de groep van de pesters. Men pest om te ontkomen aan
het gepest worden.
Mensen
werken zichzelf in nesten voor de schone ogen van de anderen en in de
concurrentieslag waarbij men zich beter tracht voor te doen dan men
is, pijnigt men zichzelf steeds vaker tot het bittere einde.
Armlastigen spenderen hun laatste duit aan bedrieglijke tekenen van
rijkdom om niet als armlastig ontdekt en bestempeld te worden, homo's
kruipen in de kast om zichzelf niet te verraden terwijl zij het op
die manier juist wél doen en op nog tal van andere wijzen wordt een
zekere schijn hoog gehouden ten koste van het eigen zijn. De
achterliggende waarheid is uiteraard deze dat wij sociale wezens
zijn, uitermate beducht voor uitsluiting uit de groep, een straf die
sinds oudsher als de allerergste staat geboekstaafd; overigens wordt
ook de hel door de theologen gedefinieerd als een toestand waarbij
men beroofd is van alle contact met de anderen.
Repressie
bestaat nu precies in de 'kunst' van zekere machthebbers om het volk
te dwingen tot het doen van belijdenissen en bekentenissen die niet
de hunne zijn en tot het uitspreken tegen beter weten in van door de
heersers gecultiveerde onwaarheden. De geloofsbelijdenis (van bij
uitstek de katholieke kerk) is hiervan nog steeds het toonaangevende
voorbeeld: zogenaamd gelovigen getuigen van het bestaan van een
verregaande repressie door hun religieuze oversten met het op straffe
van verbanning belijden van zaken waar geen zinnig mens kan achter
staan, een tactiek die meesterlijk werd ontrafeld door George Orwell
in zijn 1984: repressie manifesteert zich volgens dat meesterwerk
daar waar men anderen kan doen belijden dat één opgeteld bij één
gelijk is aan drie.
De
parameter voor macht is het succes waarmee het verbod op het spreken
van de waarheid gehandhaafd wordt. In de Doema worden door de
opperste bevelhebber gepromoveerd degenen die zich bereid hebben
getoond om voor hem te moorden, zoals bijvoorbeeld gebleken is na de
moord met radioactief Polonium 210 op de Russische spion Alexander
Litvinenko in 2006, wat door diens weduwe in de media werd
uitgebracht. Gesneuvelde frontsoldaten worden met eerbewijzen
overladen en gecompromitteerden in de Congolese genocide onder
Leopold II van België werden met belangrijke eerbewijzen en posten
beloond, evenals de talloze hypocriete opportunisten die hun uiterste
best doen om deze misdaden met verachtelijke leugens te verschonen.
De essentie van het Victoriaanse tijdperk bestaat in niets anders dan
in de etalering van de repressie met een defilé van volgelingen die
in alle ernst beamen dat de keizer kleren draagt. De snobs minachten
in hun preutsheid, waarvan de morele waarde vergelijkbaar is met de
artistieke waarde van de kitsch in de kunst, al wie korte broeken
dragen terwijl het kapitaal dat zij allerminst middels onverdroten
arbeid in het zweet des aanschijns verworven hebben, garandeert dat
zij zich aan aller oog onttrokken kunnen bezondigen aan allerhande
wellustigheden, wat dan private ondernemingen heten waarvan de
vrijheden in een politiestaat worden beschermd.
Bijzonder
aan het soort van polarisering dat vereist wordt om te kunnen
overgaan tot de overspannen toestand van beschuldigers en
beschuldigden die somtijds leidt tot ware genocide, is dat het kwaad
waarvan de ene groep de andere beticht, een zwevend karakter heeft,
moeilijk aanwijsbaar is, onduidelijk en veranderlijk. In het geval
van de strijd tussen Huttu's en Tutsi's in Rwanda ging het om het al
dan niet behoren tot hetzij de ene hetzij de andere stam, wat gepaard
ging met bijzonder onduidelijke kenmerken zoals de lichaamslengte of
het fysieke uitzicht. Bovendien was het vermeende onderscheid daar
geheel fictief en aangepraat door de overheersers die daarmee geen
andere bedoeling hadden dan het volk te verdelen en de twee groepen
tegen elkaar op te zetten. Huttu's tegen niet-Huttu's, mietjes tegen
niet-mietjes, autochtonen tegen inwijkelingen en blanken tegen
kleurlingen waarbij dan de afkomst onduidelijk of tweeslachtig is, de
huidskleur ondefinieerbaar getint, de identiteitsbewijzen
onbetrouwbaar, de getuigenissen misschien wel vals. In de nazitijd
veranderden de joden hun namen, waar racisme heerst proberen mensen
het uitzicht van huid en haar te wijzigen, men gaat liegen over
afkomst, geslacht, seksuele voorkeur en zo meer en de mensen
verwisselen hun bestaan voor dat van fictieve personages, zij leven
niet langer doch zij acteren, zij houden zich bezig met de vervalsing
van hun papieren, met het inoefenen van vreemde talen, met het
bijkleuren van hun huid en zij gaan schijnhuwelijken aan waarin de
beide partijen elkaar met liefdesverklaringen bedriegen tegen beter
weten in om te ontkomen aan vervolging. Het kwaad dat zweeft, is bij
voorkeur zelfs totaal fictief, zoals in het geval van de korte
broeken en het hoog niveau van de dames uit de badstad. Dat deze
fictie met de werkelijkheid wordt verwisseld is evenwel een bekend
gegeven uit de werelden van het totalitarisme omdat een dictatuur met
alles en met iedereen toch elke kant moet uit kunnen. Nergens blijkt
die willekeur zo groot als in De arrestatie uit de
Goelag Archipel van Alexandr Solzjenitsyn. Onder Stalin
werden uiteindelijk arrestaties verricht om te kunnen voldoen aan de
vereiste quota van de opdrachtgever: het kwaad was daar gewoonweg
onbestaand.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
31 augustus 2023)
30-08-2023
Repressie - Aflevering 1
Repressie
Aflevering
1
De
Belgische kolonie Congo werd op 30 juni 1960 onafhankelijk en daarna
werd de macht toegekend aan stromannen die tot op heden een verkapt
kolonialisme voerden om de westerse belangen in Afrika veilig te
stellen en daarbij werden opstandelingen zoals Patrice Lumumba door
het westen systematisch onschadelijk gemaakt. Maar Congo was niet de
enige Afrikaanse kolonie die in 1960 de zogenaamde onafhankelijkheid
verwierf en zo bijvoorbeeld veroverde op 3 augustus 1960 Niger de
onafhankelijkheid van Frankrijk en op 17 augustus 1960 was het de
beurt aan de Franse kolonie Gabon. Telkens kwamen daar dan stromannen
aan het bewind die voor de ogen van de wereld de schijn hoog moesten
houden dat het kolonialisme teneinde was terwijl de uitbuiting gewoon
doorging onder een andere vlag.
België
gelooft tegen binnen een zevental jaren het jubelpark te kunnen
opfleuren om daar het tweehonderdjarige bestaan van het land te
kunnen vieren - jawel, in het jubelpark, een van de megalomane
bouwwerken van koning Leopold II, opgericht met het fortuin dat onder
zijn alleenheerschappij verworven werd dankzij het bloed van naar
schatting acht tot twaalf miljoen zwarte Congolezen - maar in zeven
jaar tijd kan veel gebeuren. En zo is op 24 februari 2022 een van de
belangrijkste BRICS-landen de sinds 1991 onafhankelijke
democratie Oekraïne binnengevallen met als feitelijk gevolg een zich
almaar uitbreidende oorlog tussen het rijke noorden - dat de
Oekraïense democratie bijtreedt - en het arme zuiden - dat nu
gesteund wordt door onder meer Rusland en China die de belangrijkste
participanten zijn in de nieuwe alliantie van de zogenaamde de
BRICS-landen.
De toegang
tot de graanschuur van Europa werd versperd en ook de voorraden aan
voor het westen noodzakelijke grondstoffen waaraan Afrika zo rijk is,
dreigt buiten ons bereik te vallen nu, de ene na de andere, de
Afrikaanse landen de westerse stromannen verjagen met het plegen van
staatsgrepen, waarbij zij kennelijk geruggensteund worden door de
genoemde BRICS-alliantie waartoe intussen nog meer landen zijn
toegetreden.1
Het gaat daar tussen haakjes om een economische alliantie maar in de
praktijk blijkt het verbond ook en vooral politiek en militair van
aard te zijn omdat de band tussen economie en oorlog uiteraard
onlosmakelijk is. Op 26 juli l.l. was er de staatsgreep in Niger en
vandaag 30 augustus wordt de wereld geconfronteerd met een coup in
Gabon.2
De gang van
zaken was te voorzien, vooral sinds de recente samenkomst in
Sint-Petersburg, maar die historie wordt doodgezwegen zoals dat in
tijden van oorlog de gewoonte is omdat nieuws dan meer dan ooit moet
plaatsmaken voor propaganda en zo is het enige wat westerlingen nu
dagdagelijks en willens nillens in de vroege ochtend - want op hun
smartphone - te zien krijgen, the last moments van weer
een of ander Russisch vliegtuig aan het front, waarmee onverdroten
wordt gepoogd om de gemoederen op te hitsen en om de partijdigheid
aan te wakkeren in de aanloop naar de fatale dag dat wij allen
genadeloos naar het front zullen worden gestuurd om daar
andermaal te gaan sneuvelen zoals dat in het verleden altijd al het
geval is geweest. De tijd is rijp omdat, zoals de laatste getuigen
(van W.O.II) vreesden, na hun dood de fatale vergetelheid
onmiddellijk toeslaat. Niemand die het niet zelf meemaakte, weet wat
oorlog inhoudt en het inlevingsvermogen dienaangaande van een
ongeletterde en ik-zuchtige massa is vrijwel onbestaande.
Maar om
mensen naar het front te krijgen is meer nodig dan het aanwakkeren
van partijdigheid, supporterschap en ver te zoeken vaderlandsliefde
omdat frontsoldaten tenslotte met hun leven moeten spelen: iets dat
zwaarder dan het eigen leven weegt, moet in het spel worden naar
binnen gesleept, iets dat verhindert dat wie geïnviteerd worden om
te gaan vechten, 'neen' kunnen zeggen en dat vermag alleen de
dreiging van de schande.
Nu ligt de
geschiedenis van de wereldwijde pandemie nog vers in het geheugen en
men zal zich herinneren hoe absurde maatregelen gehandhaafd werden
met fikse boetes en gevangenisstraffen, met het systematisch en
schaamteloos fnuiken van de vrijheid van meningsuiting en van
beweging, en tenslotte middels het schandaliseren van wie geen gehoor
bleken te hebben voor het panel van deskundigen waaronder
wetenschappers, technocraten en politici die dagelijks en op een vast
tijdstip op Tv het publiek aanmaanden om alleen naar het
officiële nieuws te luisteren, een devies regelrecht uit de
dystopische toekomstroman van George Orwell. Tussen haakjes
geschiedde dit ondanks diepgaande onenigheid in medische middens
zowel over diagnose als over behandeling van de kwaal waarmee het
geneeskundige bedrijf zijn eigen krediet en ei-zo-na ook dat van de
zogenaamde 'wetenschappen' tout-court hebben verspeeld bij wie nog
durven na te denken - een malaise die bovendien onomkeerbaar werd
toen naderhand bleek dat zowat de helft van de Belgische huisartsen
hadden overwogen om er de brui aan te geven. Maar om terug te keren
naar het drukkingsmiddel - het wapen - van de schandalisering: men
herinnere zich de woorden van de Franse president Macron die in de
krant Le Parisien zegde vastbesloten te zijn de
niet-gevaccineerden "tot op het einde te willen pesten"
door "hen zoveel mogelijk de toegang tot activiteiten in het
sociaal leven te beperken" en vervolgens het feit dat toen
hij dat standpunt op een daaropvolgende persconferentie in het Elysée
met klem herhaalde, de Europese commissievoorzitster er het zwijgen
toe deed.3
De
schande weegt zwaarder dan ongeacht wat en het is dan ook het wapen
bij uitstek om niet alleen druk uit te oefenen maar om tevens gedaan
te krijgen wat onmogelijk lijkt. Die waarheid komt aan het licht in
het werk van de Nederlandse socioloog Abram de Swaan over de genocide
in Rwanda tussen Hutu's en Tutsi's, meer bepaald in zijn werk uit
2014, getiteld: Compartimenten van
vernietiging; over genocidale regimes en hun daders.4
Op de
bladzijde 134 schrijft de Swaan: Mensen
zoeken bescherming voor de dreiging die het regime met zo veel succes
heeft opgeroepen, en eisen dus drastische maatregelen tegen de
boosdoeners die het regime zelf heeft aangewezen.5
Al
dan niet moorddadige gedrag blijkt afhankelijk van omstandigheden
zoals sociale druk en nabijheid van de bevelhebbers en van de
slachtoffers.6
Maar situaties die van gewone burgers beulen maken, werden gecreëerd
door genocidale regimes en de vraag luidt hoe die dan konden
ontstaan. De Swaan laat Michael Mann aan het woord: Moorddadige
zuivering is modern omdat het de duistere kant van de democratie
is.7
Ook komen dictaturen vaak uit democratieën voort. Er is iets
aan de moderniteit dat dit bijzondere kwaad op een massale schaal los
maakt.8
Politici polariseren. Maar hoe ontstaat polarisatie?
Een
genocidaal regime kiest een bepaalde volksgroep uit als voorwerp van
massahaat gevolgd door een intensieve haatcampagne aansluitend
op reeds bestaande meningen en gevoelens.9
Maar het 'wij-zij'-denken gebeurt altijd in een dynamiek van
concurrentie: emoties veronderstellen belangen en vergezellen
ze, zegt Nico Frijda. En Freud had het over 'projectieve
identificatie': men loochent zijn gevoelens en men projecteert ze
(middels 'geruchten' - cf. D.L. Horowitz) op de ander en aldus wordt
het slachtoffer als dader afgeschilderd. H.F. Stein spreekt over
'antagonistische symbiose': het vijandsbeeld versterkt de
cohesie van de eigen groep.10
De
moderniteit heeft wellicht genocides gecombineerd met nieuwe
ideologieën of met nieuwe technologieën, maar het fenomeen zelf is
waarschijnlijk zo oud als de beschaving zelf.11Administratieve capaciteit,
logistieke middelen, militaire technologie en propaganda hebben het
potentieel van de staat voor het uitvoeren van genocidale campagnes
enorm vergroot.12De staat is de grootste
mensendoder in de moderne wereld maar zij wist de sporen van haar
vernietiging samen met haar documenten uit. (...) De meeste
slachtoffers (...) zijn ongewapende burgers
met als doelgroepen ras, etnie, geloof, nationaliteit, klasse of
politieke overtuiging ofwel werd lukraak terreur gezaaid.13
Staan we even stil bij de exemplarische Rwandese genocide.
De
massavernietiging van Tutsi's (T) (aristocraten) en verdachte Hutu's
(H) (boeren) door de Hutu-Power-beweging in Rwanda in het voorjaar
van 1994 (voorafgegaan door wederzijdse slachtingen in 1959 [door H
op T] en in 1962 [door T op H]) gebeurde met machetes maar bleek
zorgvuldig voorbereid. De VN onttrok zich aan haar
beschermingsplicht. H en T werden door de kolonisten bestempeld als
verschillende rassen - een puur verzinsel.14(...) de fanatiekste voorstanders van een erfelijk onderscheid
tussen T en H waren geobsedeerd door de mogelijkheid dat T zich als H
konden voordoen om zo verwarring en verdeeldheid te zaaien15
de referenties zijn identiteitskaarten... waarmee mogelijkerwijze
geknoeid werd en er zijn ook veel gemengde huwelijken. Toch
doodden de Hutu-Power-moordcommando's talloze Rwandezen puur op
verdenking van Tutsi-herkomst of connecties, of enkel vanwege
veronderstelde loyauteit aan Tutsi's.16
Uiterlijke Kenmerken zoals lichaamslengte hebben aanvankelijk niets
met ras te maken, wel met rijkdom, met al dan niet doorvoed zijn. Op
gelijkaardige wijze werd foutief een onderscheid verondersteld tussen
Khmer en Vietnamezen en tussen zuivere Ariërs en andere Duitsers.
In
Rwanda leidde de strijd tussen vermeend andere rassen in 1994 tot een
genocide met tot een miljoen Tutsi-slachtoffers. H mogen geen
medelijden hebben met T die 'kakkerlakken' worden genoemd zij
vertegenwoordigen het absolute kwaad en haat wordt emotieloze
vernietigingsdrang (desidentificatie); H moeten andere H als broeders
beschouwen (identificatie) deze berichten worden onophoudelijk via
de radio onder de H verspreid. Een radicalisering van deze aldus
reeds
bestaande gevoelens
leidde uiteindelijk tot de genocide van 1994 met als startsein de
dood van de Rwandese president Habyarimana na de aanslag op het
vliegtuig waarop ook de Burundese president zat. De T van het
Rwandees Patriottisch Front (RPF) werden geholpen door de Fransen die
vruchteloos probeerden het moorden te voorkomen. De T vielen
Oost-Congo binnen en Mobutu werd er vervangen door Kabila, waarna
burgertwisten 20 jaar lang miljoenen slachtoffers maakten terwijl de
wereld toekeek. De
doelbevolking van een genocidale haatcampagne hoeft niet een 'reële'
dreiging te vormen: dat was niet zo in het geval van de joden in
Duitsland; de Koelakken in de Sovjet-Unie hadden onteigend kunnen
worden in plaats van uitgeroeid; en het is moeilijk voor te stellen
dat de slachtoffers van de Culturele Revolutie in China een
bedreiging waren voor het Chinese communistische regime. In dit
opzicht wordt de betrekkelijke autonomie van de collectieve fantasie
nog eens bevestigd, vooral als die aangewakkerd wordt door de
propaganda van het regime.17
Binnenlandse instabiliteit, onzekere internationale relaties,
economische recessie, tekort aan landbouwgrond, bevolkingsexplosie en
navenante concurrentie maakten de toestand explosief. De moordenaars
werden door de overheid heimelijk gesteund maar de polarisatie was
allang voorbereid. Velen
werden gedwongen mee te doen om niet vermoord te worden.18
(het was dus mee moorden met de medestanders of door hen vermoord
worden) Er waren 100.000 tot 200.000 daders, de moordpartijen
gebeurden in een
sfeer van afschuw en opwinding maar ook van een wreedaardig
carnaval.19Alles
was erop gericht de kring van medeplichtigen uit te breiden20De
doelstellingen van het genocidale regime: een schoolvoorbeeld van
collectieve regressie in dienst van het regime21Het
was een
delirium van vernietiging
[aangemoedigd via de radio]in
het aanzicht van de militaire nederlaag.22
En de Rwandese genocide is in dit opzicht niet uniek. De
moordenaars creëerden gezamenlijk een mobiel, tijdelijk
moordcompartiment waarin alles geoorloofd was, waar morele geboden
niet meer golden, en waarin zij elkaar opzweepten tot een razernij
die ze tot doden dreef, tot de moord die hun razernij nog weer verder
opstookte. Aan het eind van de dag gingen de moordenaars naar huis en
hielden zich bezig met de dingen van alledag. De volgende dag konden
ze evengoed weer meegaan in de koortsige opwinding van de moordbende.
(...) Hierin lijken ze op sportfans die, gezamenlijk en tamelijk
onschuldig, een sfeer van extase en overgave creëren. (...) Ze
opereerden (...) binnen een compartiment van woeste wreedheid dat zij
zelf hadden opgetrokken op instigatie en onder dwang van het
heersende regime.23
Tot
daar de verwijzing naar het werk van de Swaan. We onthouden dat de
furie waarin (massa's) mensen ter dood worden gebracht, voorafgegaan
wordt door polarisering door politici geïnduceerd: het
wij-zij-denken, het stokpaardje van de populisten. Vervolgens haast
men zich om erbij te horen en het 'erbij horen' manifesteert zich op
geen andere manier dan door de 'anderen' te liquideren. Wie niet
meedoet met de moordpartijen, maakt zichzelf verdacht en riskeert
zelf vermoord te worden. Moord en uiteraard ook schandalisering werkt
op deze manier als een quasi geheel autonoom mechanisme; eenmaal de
machine in gang gezet, voltrekt de catastrofale vernietiging
zich als vanzelf. En dat is dan ook de beproefde tactiek waarmee
mensen massaal naar het front gekatapulteerd worden. Want wie
weigeren om te moorden, maken zich verdacht: zij situeren zich in het
vijandige kamp en dienen derhalve zelf vermoord te worden.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
30 augustus 2023)
1Op
24 augustus 2023, hebben zes nieuwe landen de BRICS-landen vervoegd,
wat officieel zal plaatsgrijpen op 1 januari 2024. De alliantie
bestaat heden uit Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika,
Saudi-Arabië, Iran, Argentinië, Egypte, de Verenigde Arabische
Emiraten en Ethiopië. Zie:
http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/archief.php?ID=2558765
4Abram
de Swaan, The
Killing Compartments. On genocidal regimes and their perpetrators,
2014. (Nederlandse vertaling: Compartimenten
van vernietiging. Over genocidale regimes en hun daders,
Prometheus, 2014). Samenvattend
volgen hierna enkele fragmenten uit onze artikelenreeks Verborgen
massamoord
d.d. 29.11 tot 11.12.2017. Zie:
https://www.bloggen.be/tisallemaiet/archief.php?ID=3039205
en volgende.
Op
27 augustus 2023 maakt het Brusselse mediahuis BRUZZ melding van het
opduiken van flyers in het Brusselse Zuidstation (met de prachtige
tekst: Daklozen
zijn geen overlast, zeg nee tegen repressie)
nadat daar zaterdagochtend l.l. een grootschalige politieactie
plaatsvond waarbij onder
meer daklozen werden aangemaand de regio rond het station te
verlaten.1
Minister
Annelies Verlinden had het in dat verband al over criminaliteit,
preventie en veiligheid2
waarmee ze doelt op het wegwerken van vervelende problemen voor de
economisch rendabele reizigers maar de primaire levensbehoeften van
de daklozen lijkt niet zozeer een punt: Bruzz schrijft over de
politiepatrouilles dat die ervoor
zorgen dat daklozen en andere mensen die voor overlast kunnen zorgen
zich niet opnieuw komen nestelen rond het treinstation.3
en haar reporter kon
vaststellen dat de urinegeur zondag al terug aanwezig was.4
en dat daar een
man zijn roes lag uit te slapen.5
Urineren
en slapen behoren bij mijn beste weten tot de primaire
levensbehoeften en wel omdat geen mens nog drie dagen lang in leven
kan blijven zonder daaraan te voldoen. Mensen die urinoirs en
slaapplaatsen moeten ontberen hebben geen andere keuze dan
wildplassen en 'wildslapen', zij moeten met andere woorden
'wildleven'.
De
repressie bestaat erin dat menselijk leven slechts geduld wordt
binnen het burgerschap: het mens-zijn wordt beschouwd als een product
van het burgerschap, alsof het de burgerlijke wet was die aan de
grondslag van het mens-zijn lag, wat in feite betekent dat politici
zich goden wanen: zij achten zich verheven boven de mensen omdat zij
ervan uit gaan dat wij ons burgerschap en derhalve ook ons
mens-zijn aan hen te danken hebben.
Deze
waanzin die in feite hoogheidswaanzin is, wint steeds meer veld en is
met het kapitalisme reeds een feit waar de mammon uit jaloezie jegens
het leven, de vruchtbaarheid van het graan op de akkers voor het dode
en in wezen waardeloze geld voor zich opeist met het systeem van
beleggen en rentenieren en de problematiek omtrent de recente
pandemie cirkelt rond exact hetzelfde kwaad waar morgen reeds de
toegang tot het leven het entreekaartje zal vereisen van een
(periodiek te herhalen en te betalen) inenting.
De
berichtgeving over daklozen wiens bestaan onze zogenaamde beschaving
op de schandpaal zet daar die er niet in slaagt om te voorzien in de
primaire levensbehoeften van de inwoners van haar territoria, kadert
in dezelfde blinde cultuur van de zogenaamde
'BuurtInformatieNetwerken' 'à la Roumanie' die immers getuigen van
een volstrekte onwetendheid omtrent de ellende in het zog van de
verklikkersmentaliteit zoals tijdens de dictatuur van Nicolae
Ceaușescu. Het gaat om een cultuur
die in zijn egoïsme geheel eenzijdig de belangen van de gevestigde
burger verdedigt terwijl hij uitgerekend zijn slachtoffers
culpabiliseert. Het gaat om een cultuur van wildplassende ministers6
met 'opkuisacties', zoals zij die noemen, in onder meer het Brusselse
Maximiliaanpark.7
Het gaat om een cultuur in niets meer verschillend van de cultuur van
de jodenhaat uit de nazitijd.
In
verband met het extreemrechtse populisme en de berichtgeving hierover
begint de Vlaamse moraalfilosoof Gie vanden Berghe zijn artikel over
naar zijn eigen zeggen de
meest virulente anti-semitische propagandafilm ooit,
getiteld Der
ewige Jude, een dadergetuigenis,
met een citaat van Adolf Hitler: 'Elke
propaganda moet populair zijn en haar intellectueel peil afstemmen op
het begripsvermogen van de minst begaafden onder diegenen tot wie ze
zich richt. Daarom moet het peil ervan, zuiver intellectueel gezien,
des te lager gehouden worden naarmate de te bereiken massa groter is'
(Hitler, 197).8
Ik
ben ook maar een mens9,
aldus de minister nadat die gefilmd werd in een dronken roes en die,
ofschoon deel uitmakend van een bende grootgraaiers wiens gulle
zelfzorg alweer uit het nieuws is, er blijkbaar alsnog vanuit gaat
dat hij voor een halfgod gehouden wordt: laat hij zich bezinnen over
het feit dat daklozen mensen zijn, dat zij in tegenstelling tot
hemzelf, niet anders kunnen dan wildplassen, en dat voor die trieste
ellende hij nu in meer betekenissen en meer dan ooit de
verantwoordelijke is.
Islamocommunisme - Aflevering 5: Het einde van het westen?
Islamocommunisme
Aflevering
5: Het einde van het westen?
Gisteren, 24 augustus 2023, hebben
zes nieuwe landen de BRICS-landen vervoegd, wat officieel zal
plaatsgrijpen op 1 januari 2024. Met Brazilië, Rusland, India,
China, Zuid-Afrika, Saudi-Arabië, Iran, Argentinië, Egypte, de Verenigde Arabische Emiraten en
Ethiopië beslaat deze nieuwe in spoedtempo uit de grond gestampte
unie zowat de helft van de wereldeconomie en zij wil definitief een
punt zetten achter de hegemonie van de VS en de uitbuitingspolitiek
van de kolonisatoren die tot vandaag de dag zijn doorgegaan met het
leegroven van achtergestelde gebieden (die misleidend werden
bestempeld als 'protectoraat') onder de dekmantel van
ontwikkelingshulp.
De verarming van Europa is reeds
een tijdlang aan de gang en beterschap valt in geen geval te
verwachten. Als de oorlog in Europa escaleert, is de kans groot dat
ons continent zijn geforceerde 'vriendschapsbanden' met de VS gaat
herbekijken of, eerder nog, dat de VS dit continent of althans een
deel ervan laat vallen, in die zin dat de NAVO dan zou herschikt
worden. In dat geval kan verwacht worden dat Rusland Europa voor een
deel ofwel helemaal opslokt. Antonio Guterres, de voorzitter van de
VN, heeft de kentering die een herschikking van de wereldorde
inhoudt, reeds volmondig toegejuicht, wat gezien zijn socialistische
overtuiging in feite niet te verwonderen is. Maar dat de vergadering
van de nieuwe unie, waartoe ongetwijfeld nog meer Afrikaanse en
Aziatische landen zullen toetreden, niet mals zal zijn voor hun
beulen van de voorbije eeuwen, klinkt niet anders dan
vanzelfsprekend.
Hoeveel tijd hier zal over gaan
wanneer zo'n scenario zich zou voltrekken, kan wellicht niemand
voorspellen maar de zaken zouden wel eens veel sneller kunnen
evolueren dan gedacht. Hoe dan ook wordt Poetins belofte dat hij de
Europese middenstand zou laten verdwijnen, nu kennelijk ingelost. Uit
de graanschuur van Europa zullen wij alvast niet langer naar believen
kunnen putten en hetzelfde geldt voor de Afrikaanse grondstoffen, de
olie, het gas en de kinderarbeid uit het oosten.
Tevens gaat het er op gelijken dat
men van hogerhand opdracht heeft gegeven om het lot dat de bevolking
van het rijke noorden staat te wachten, wat te gaan verzachten met
vormen van verdwazing en verdoving die elders al werden uitgetest. De
oorlog immers wordt gevoerd op vele fronten tegelijk; de economie,
het slagveld, het internet, de farmacie: geen bedrijfstak wordt over
het hoofd gezien, geen wapen blijft rusten in de schuif.
(J.B.,
25 augustus 2023)
Corrupte wetenschap
Corrupte
wetenschap
Hoe
wordt de kritische dr. Humphries (zie het artikel en de video's hier
onder) aangepakt? Wie haar naam intikt in het zoekvakje van Google,
krijgt op de eerste pagina een aantal teksten, zoals de hier volgende
twee:
(1°)
In de tekst, getiteld: Why
Dr Suzanne Humphries, an anti-vaccine activist, is lying to you about
measles1schrijft
ene Isabella
B.
(een 'twitteraarster', verder gespecificeerd als a
mom who became intrigued by the vaccine debate when she first had a
baby)
dat dr. Suzanne Humphries een hele reeks valse beweringen doet over
onder meer mazelen en vaccinaties en dat zij onwetenschappelijk tewerk
gaat. Ofschoon de schrijfster in kwestie helemaal niet medisch
geschoold is, komt haar tekst, zoals reeds gezegd, helemaal vooraan
te staan van zodra de naam van dr. Humphries wordt ingetikt in het
zoekvakje van 'Google'.
(2°)
Een andere tekst die dan onmiddellijk opduikt is een beschrijving van
dr. Humphries in: https://rationalwiki.org/wiki/Suzanne_Humphries
. Het gaat om een bijzonder denigrerende beschrijving omtrent
vermeende activiteiten en uitlatingen van dr. Humphries maar de
bronnen van het artikel vermelden helemaal geen wetenschappelijke
artikels van de (anonieme?) auteur(s).
Een beknopte
bedenking hierbij
De
wetenschappelijke activiteit verdient haar naam door de openbaarheid
en de controleerbaarheid van haar uitspraken waardoor zij het
karakter krijgt van een juridisch proces met het oog op het aan het
licht brengen van de waarheid. Edoch, daarentegen brengt aperte
onenigheid onder wetenschapslui over de waarheidswaarde van
wetenschappelijk geachte uitspraken aan het licht dat in zogenaamd
wetenschappelijke middens kennelijk niet zozeer de jacht op waarheid
aan de orde is maar veeleer de jacht op aanzien, geld en macht.
Kwesties
van belangenvermenging zijn in de jongste decennia wereldwijd
schering en inslag. Verantwoordelijken voor wetenschappelijke
instellingen laten de onderzoeken die zij voeren financieren door
industriëlen die op hun beurt financiële belangen hebben bij de
onderzoeksresultaten welke zij dan naar hun hand zetten zodat men
naar de waarheid alleen nog maar het raden kan hebben. De schandalen,
waarvoor de softenonkwestie uit 1961 exemplarisch is, zijn legio en
de (wetenschappelijk wél degelijk onderbouwd gebleken) kritische
literatuur is dat evenzeer.
Het
euvel heeft alles te maken met de problematiek die wordt aangesneden
in de kritiek van de marxistische cultuurfilosoof Herbert Marcuse in
zijn werk uit 1964, getiteld "One-Dimensional
Man: Studies in the Ideology of Advanced Industrial Society."
En ook hier zijn aanzien en machtswellust van de partij want de idee
werd (al dan niet met expliciete bronvermeldingen) 'overgenomen' door
Max Wildiers met zijn zogenaamde 'WTK-complex', door Etienne
Vermeersch, meer bepaald in diens opstel, getiteld: "De
ogen van de panda" uit
1988, waar het 'WTK-bestel' genoemd wordt en door nog anderen.
Een
conclusie? Wetenschap blijkt de nieuwe religie, even onbetrouwbaar en
corrupt als haar voorgangster, even arrogant ook en op macht en geld
belust. En het volk is daar de dupe van, wereldwijd worden mensen bij
de neus genomen, onwetend gehouden en leeggemolken door een beperkte
bende van malafide soortgenoten met bijzonder veel noten op hun zang.
Zij die deze jammerlijke realiteit alsnog ontkennen, lijden aan het
Stockholmsyndroom.
(Dit
artikels is een paragraaf uit het boek, getiteld: Het grote
interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de
totalitaire wereld, Jan
Bauwens, Serskamp 2022 )
Alle bomen dreigen te sterven, de gewassen volgen: tarwe, rijst, groenten...
1
Leven
is activiteit of verbranding en dat geeft hitte die zich verspreidt
in de lucht die daardoor steeds meer waterdamp naar zich toe trekt en
in warme, vochtige lucht gaan schimmels woekeren: deze micro-
organismen vreten het leven aan en ontbinden tenslotte alle andere
organismen tot niets dan mest.
Het
woord 'schimmel' komt van 'scimmel', dat 'roest' betekent en is ook
verwant met 'schemer'; het Latijnse 'fungus' zou een samentrekking
zijn van 'funus ago', wat wil zeggen: "Ik maak een lijk".
Schimmels
vreten de bomen aan, de olm verdween vrijwel totaal, van de berken
schieten er nog weinig over en ook alle andere soorten krijgen het
zwaar te verduren, de groene bossen worden sinds kort ontsierd door
grote groepen dorre stammen, de mot zit in de hagen, het gras kleurt
donkergeel en rot.
Fungi:
ze hebben gemeenschappelijke voorouders met de dieren, het zijn
vezeldraden die zich met miljarden tegelijk verspreiden door de
lucht, ze nestelen zich in planten, pelsen, darmen en longen waar zij
wassen ten koste van het leven van hun zieke gastheer die geen lucht
meer krijgt en stikt.
De
paddenstoel die wij zien is slechts een klein deel - het
vruchtlichaam - van de meercellige schimmel, het is schijnweefsel,
bestaande uit schimmeldraden die voor het overgrote deel onzichtbaar
zijn ofwel zien zij er bijvoorbeeld uit als een aanslag. Toch is de
honingzwam het grootste levende wezen op aarde en ook het oudste. In
Oregon leeft zo'n zwam die 2400 jaar oud is en zij beslaat 890
hectare.
De
meeste planten leven in symbiose met schimmels die ook een
voedselbron zijn voor sommige insecten en bepaalde soorten zijn
eetbaar of leveren antibiotica voor de mens terwijl andere ons kunnen
infecteren met bijvoorbeeld kalknagel of zwemmerseczeem.
In
de longen van twintig percent van de coronapatiënten op de Intensive
Care vindt men de Aspergillus schimmel die
heel vaak tot de dood leidt.
Aspergillus gedijt wonderwel op lichaamstemperatuur maar een gezond
immuunsysteem houdt die binnen de perken. Waarschijnlijk is de
schimmel er al maar gaat die pas gevaarlijk woekeren wanneer
bijvoorbeeld corona de patiënt verzwakt en het antimalariamiddel
hydroxychloroquine zou de groei van deze schimmel tegenwerken.1
2
Schimmels,
bacteriën, virussen en nog andere micro-organismen vindt men terug
in allerlei grotere levende organismen - in planten, dieren en mensen
- maar als die wezens gezond zijn, houden zij de microben binnen de
perken zodat die helemaal geen kwaad kunnen verrichten. Men moet er
eens op letten: als de verkoudheden de kop opsteken, hoort men zelfs
de dokters zeggen dat men helemaal niet hoeft te vrezen voor de kou
omdat het de microben zijn en niet de kou die ziek maakt. Maar
etaleren zij aldus niet hoe weinig voeling zij maar hebben met
gezondheid en met ziekte? Gaat immers het ziek zijn niet vooraf aan
de invasie van de microben in ons lijf? Het ziek zijn of de honger of
het onderkoeld zijn maken ons vatbaar voor microben die zonder die
omstandigheden zo onschuldig zouden zijn als onze naaste buren.
Waarmee
nota bene gezegd is dat slechts de omstandigheden hoeven te
veranderen om van buren aartsvijanden te maken welke wij te vrezen
hebben zoals de burgers onder het regime van Nicolae Ceaușescu van
Roemenië hun medeburgers vreesden die hen immers naar het leven
stonden waar de regel gold dat verraad een burgerplicht is.
Een
boom wordt pas vatbaar voor schimmels als hij dood is want schimmels
voeden zich met dode organismen. De bacteriën die immer met ons
meereizen in onze keel, veroorzaken pas keelpijn als wij oververmoeid
geraken. Het griepvirus kan ons pas het bed in jagen als onze
gezondheidstoestand suboptimaal is en zo ook corona.
Als
mensen doodgaan, wordt dat al te makkelijk toegeschreven aan een
'ziekte', zoals men een microbe geheel onterecht gaan noemen is: een
microbe op zich is helemaal geen ziekte, een microbe is een levend
wezen. De ziekte daarentegen is een eigenschap van de mens zelf, een
toestand die optreedt waar wij er niet in slagen om de ontmoeting met
de microbe te laten verlopen zoals wij dat wensen.
Als
mensen sterven en hun dood wordt toegeschreven aan corona, kan dit
slechts betekenen dat corona op het ogenblik van hun verzwakking de
sterkste vijand was, want wij herbergen duizenden, zo niet miljoenen
microben in ons lijf en het zal uiteraard de allersterkste zijn die
ons het eerste velt als wij verzwakken, precies zoals het ook bij de
allerzwakste schakel is dat een ketting onder spanning breekt.
Waarmee meteen gezegd is dat het uitschakelen van corona de dood niet
weghoudt omdat dan nummer twee de klus zal klaren, precies zoals de
tweede zwakste schakel van een ketting onder spanning niet zal
weigeren te breken eenmaal de zwakste door een sterke werd vervangen.
Wanneer
een micro-organisme de ronde doet, zal nooit iedereen er ziek van
worden; zelfs de pest, typhus en ebola sparen meer mensen dan zij er
vellen. Zo blijkt er niet alleen een verband tussen enerzijds
gezondheid en ziekte en anderzijds lichamelijke omstandigheden:
gezondheid en ziekte staan ook in relatie tot de soort. Wanneer het
lijkt dat een ziekte uitgewoed raakt van zodra zij een zeker gedeelte
van het volk gedood heeft, dan toont zich die groepsfactor als mede
bepalend voor het ziekteverloop.
Andermaal:
de ziekte is niet de microbe maar wel onze vatbaarheid ervoor. Die
vatbaarheid is uiteraard een zaak van lichamelijke gezondheid maar
zij houdt ook verband met de groep waarvan men deel uitmaakt. Ziekten
immers vellen naar gelang hun aard een vast percentage van de
bevolking: waar zij weerstand ondervinden, worden zij agressiever
maar waar zij het al te makkelijk hebben, doen zij alras een stap
terug.
Microben
hebben er immers geen baat bij dat diegenen aan wie zij hun
voortbestaan danken, zouden verdwijnen en in die zin zijn zij dan ook
best vergelijkbaar met vampieren die periodiek opstaan uit hun graf
om zich aan mensenbloed te laven: ook zij hebben er alle baat bij dat
zij hun gulzigheid in toom houden zodat hun levensbronnen niet worden
drooggelegd.
Uiteraard
hebben mythen, sagen en legenden met geneeskunde niets te maken maar
misschien wel met geneeskunst: brengen zij niet vaker aan het licht
wat door de mazen van al te rationele zeven valt?
En
dan is er nog het getal, de magie der cijfers en de verhoudingen
welke de
facto
de wereld regeren, daar men immers heeft ontdekt dat de
kwantummechanica of dus de waarschijnlijkheidsrekening ultiem
bepalend blijkt voor wat al dan niet te gebeuren staat. Want niemand
is bij machte om de toekomst te voorspellen terwijl anderzijds die
fameuze wet der grote getallen nimmer faalt.2
3
Bepaalde
microben in het lichaam zijn niet alleen normaal, ze zijn ook goed
voor de gezondheid en niet alleen omdat ze het immuunsysteem trainen
maar ook in die zin dat ze ons beschermen tegen meer schadelijke
microben van wie deze mee-eters immers de stoel bezet houden. Het
ministerie van volksgezondheid waarschuwt er in dit kader zelfs voor
om het gebruik van antibiotica te beperken of zo mogelijk te
vermijden.3
Antibiotica
doden weliswaar bacteriën maar de keerzijde van dit verhaal bestaat
erin dat aldus zitplaatsen vrijkomen voor superbacteriën, met andere
woorden: mutanten van microben waartegen geen antibiotica meer helpen
omdat zij resistent geworden zijn. Soms is het dus beter om de
relatief onschadelijke bacteriën te laten zitten, hen niet met
antibiotica te verjagen en zodoende te vermijden dat hun plek wordt
ingenomen door micro-organismen tegen welke geen kruid meer gewassen
is. Vooral bij longontstekingen zou men zien dat de overlijdens
veelal volgen kort nadat antibiotica werden toegediend, al is het
bijzonder moeilijk om te bepalen welke factor daar de doorslag geeft.
Superbacteriën
worden ook ziekenhuisbacteriën genoemd omdat ze vooral floreren waar
veel antibiotica worden gebruikt: het zijn eigenlijk mutanten die
immuun geworden zijn voor elke bestaande bestrijdingsvorm. De kans
dat die mutanten opduiken wordt ook groter naarmate de microben in
kwestie feller worden bestreden, met name middels vaccinatie.4
Men
kan ze misschien wel vergelijken met inbrekers die eenmaal men hen
gewapenderhand gaat bestrijden, zich voortaan zelf niet langer
ongewapend naar de plek van de misdaad begeven. De maatschappij
bestrijdt inbraak en diefstal middels sociale wetten die honger
helpen te voorkomen en op een gelijkaardige manier worden microben
ook vriendelijker als men hen niet al te zeer schuwt: vandaag raden
medici ouders aan hun kinderen vaker buiten in het zand te laten
spelen teneinde te bekomen dat hun afweersysteem verbetert, wat
betekent dat voor hen alvast bepaalde microben niet langer
ziekteverwekkers zullen zijn.
En
dan is er nog de kritiek van dr. Suzanne Humphries die de vaccinatie
als zodanig in vraag stelt. Zij onderzocht de vaccinatie van pokken
en zag dat in het Engelse Lester het aantal sterfgevallen ingevolge
pokken hoog bleef ondanks het feit dat daar duchtig gevaccineerd
werd. Ondanks alle waarschuwingen voor rampscenario's, besloot deze
stad ooit om te stoppen met vaccineren en tegen alle verwachtingen
in, waren er plots minder zieken en ook minder sterfgevallen.
Bovendien, wetende dat amper 5 tot 10 percent van de wereldbevolking
ooit werd ingeënt tegen de pokken en dat de pokken niet
zijn uitgeroeid, tonen grafieken inderdaad een afname van de
sterfgevallen mettertijd, edoch: vanaf het ogenblik dat men is gaan
vaccineren, is die afname vertraagd!567
Gefabriceerde toestemming (dr. Suzanne Humphries) deel 1
Gefabriceerde toestemming (dr. Suzanne Humphries) deel 1
Gefabriceerde toestemming (dr. Suzanne Humphries) deel 2
Gefabriceerde toestemming (dr. Suzanne Humphries) deel 2
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 3
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 3
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 4
Dr Suzanne Humphries - Gefabriceerde Toestemming Deel 4
23-08-2023
Het christendom of de liefde tot een fictief persoon - Aflevering 2: van fictie naar feit
Het
christendom of de liefde tot een fictief persoon
Aflevering
2: van fictie naar feit
Jezus
heeft nooit bestaan en als hij bestaan heeft dan was hij niet degene
over wie wij hoorden en lazen. Geen bezwaar, zo zeggen intussen
steeds meer theologen, want het christendom zelf is een realiteit.
Edoch, als Jezus niet bestaan heeft, dan is er ook geen sprake van
een goddelijke openbaring en dan heeft geloof geen enkele zin behalve
dan de betekenis welke men aan drugs toeschrijft en dat is die van
het bedrog: godsdienst is opium voor het volk. Maar is de liefde tot
een fictief persoon dan zonder enige betekenis?
Laten
wij eens ronddwalen in de witgekalkte kloostergangen waar in de
vroege ochtend de metten weergalmen en in de avonduren de vespers.
Doorheen de lange gangen glijden monniken voorbij, geruisloos onder
losse, witte pijen, kelderdiep verzonken met het summum van de geest
vermeiend in extase bij een fictieve god, de ingebeelde beminde. Hun
hele bestaan is aan hem gewijd, zij zingen dag en nacht zijn lof en
worden het niet moe omdat zij zich door hem geheiligd wanen, zij zijn
als kinderen in de vreemde ban van een verhaal dat hen betovert en
verheft tot in de hoogste toppen van de hemel, nog ver voorbij het
licht van de wereldlijke zon. Daar rusten zij op kanten lauweren in
een eeuwig lentelied dat hun gezangen draagt naar de allerverste
oorden van het heelal waar hun refreinen echo's zijn, neerbuitelend
uit het hiernamaals.
Maar
de ultieme beminde is fictief, hij bestaat niet, hij heeft ook nooit
bestaan en nimmer zullen zij hem zien: wat men van hem vertelt, op
straat, in kerken en in dikke boeken, is puur fantasie, het zijn
verhalen en verdichtsels om degenen tot vrede te stemmen die komen
bedelen om een antwoord op de bijtende vraag naar het waarom van alle
dingen en meer nog naar de kwestie van de zin van pijn en leed en
folteringen waarvan het einde maar niet in zicht wil komen, ook niet
na het onverdroten wachten dat een leven lang en langer duurt en
duren blijft terwijl de dagen verstrijken, de dagen en de nachten, de
lentedagen en de winters die de kou niet langer weten te verdragen en
die telkenjare weer naar de tijdelijke heropstand trachten. Die
houdt hen dan aan het lijntje zoals ook de fictie dat vermag van de
beminde die alleen bestaat in de gezangen die dag in dag uit
weergalmen in de kloostergangen en onder het gebinte van de oude kerk
van de abdij, het schuiloord van de bedelorde, de plek waar fictie
eeuwig duren blijft, het heiligdom waar de onzichtbare beminde aan de
geringste van de minderbroeders op elk willekeurig ogenblik van de
dag en van de nacht verschijnt. Om hen zijn wederliefde te betuigen.
De
liefde tot een fictieve beminde, het lijkt wel een vorm van
psychische masturbatie maar dan rijst de vraag naar de echtheid van
de uniciteit welke leken maar al te graag toeschrijven aan hun eigen
niet-fictief geachte liefde. Want beminden van vlees en bloed geloven
in hun verliefdheid steevast dat zij voor elkaar geschapen zijn, dat
een onzichtbare doch goddelijke hand de band gesmeed heeft die hen
aan elkander bindt sinds het begin der tijden en die hen een leven
lang de ene in de ander doet verblijden.
Totdat
de dood hen scheidt. En na de rouw, die helemaal niet fictief is,
volgt vaker een ander voor het wonder der vervanging. De vervanging
die een wonder heten mag omdat ook de nieuwe liefde weer uniek blijkt
en de beminde even onvervangbaar. Ja, het lijkt wel of de oude is
teruggekomen in een kersverse bruid of bruidegom, alsof de dode is
verrezen zoals telkenjare een nieuwe lente weer verrijst. En was de
eeuwige beminde dan fictief omdat zijn of haar bestaan niet eeuwig
was? Omdat het voorbestemd zijn louter in de fantasie bestond en in
de vrome wensen? Beminnen ook beminden die van vlees en bloed zijn
niets dan ijle schimmen? Of is de liefde tot personen dan niet
sowieso altijd een beetje fictie? Onderscheidt de grote liefde zich
dan niet van de gezamenlijke masturbatie?
Edoch,
duikt hier niet het probleem op dat in deze troebele tijden om
bevrijding schreeuwt: het probleem van het door elkaar haspelen van
wat men verliefdheid noemt en liefde? Het gigantische probleem
waarbij heel onterecht de liefde als zodanig wordt geassocieerd met
het genot, de schoonheid en de lichamelijke lust die daarmee wordt
verbonden?
Alleen
de ijle gezangen van de monniken die onder witte pijen die door de
glad geboende kloostergangen glijden, dragen nog de kennis dat de
liefde niet met lust beproefd wordt maar met leed. Want alleen de
beproeving zonder maat met leed brengt de waarheid van de liefde die
men tot de fictie rekenen zou, tot leven en niet alleen tot leven
maar ook tot onsterfelijkheid.
(J.B.,
23 augustus 2023)
22-08-2023
Het christendom of de liefde tot een fictief persoon
Het
christendom of de liefde tot een fictief persoon
Carl
Gustav Jung die samen met Alfred Adler en Sigmund Freud gestalte gaf
aan de dieptepsychologie, ziet in Jezus een mythisch archetype dat in
zowat alle culturen opduikt in de een of andere vorm en dat een
antwoord geeft op de nood aan hoop, ontstaan in confrontatie met het
noodlot van de dood, door te functioneren als een na te volgen
voorbeeld op de door hem beloofde weg naar heil. Volgens heel wat
onderzoekers zou Jezus wellicht helemaal niet echt bestaan hebben:
wat over hem geschreven en gezegd geworden is alsook de woorden die
hem in de mond gelegd zijn, zouden grotendeels berusten op fantasieën
die de basis zijn gaan vormen van het zogenaamde christendom, een
leer en een ethiek die in de loop van de tijd ook theologisch en
filosofisch onderbouwd werd door uiteenlopende denkers met elk eigen
opvattingen, zodat er niet één christendom bestaat doch een ganse
waaier van christelijke religies en van kerken met elk eigen accenten
die op hun beurt de wereld van de politiek, de cultuur en de kunst
hebben geïnspireerd met al dan niet toe te juichen overtuigingen.
Sommige
denkers verdedigen de opvatting dat de kwestie van de historiciteit
van Jezus er eigenlijk niet toe doet en dat het christendom als
zodanig voldoende zou zijn om aan een zekere menselijke nood tegemoet
te komen maar omdat het christendom, overigens ook al sinds het
jodendom, een openbaringsgodsdienst is, kan die uitleg niet
bevredigen want het gaat nu eenmaal om de kwestie of wij kunnen
geloven dat god echt mens geworden is en of voor ons een eeuwig leven
weggelegd is en daartoe is het uiteraard nodig om opgehelderd te
krijgen wie de geopenbaarde god dan is of was, waar en wanneer hij
geboren is en wat hij allemaal gedaan en verteld heeft. Derhalve is
de historiciteit van Jezus wel degelijk cruciaal en betekent het
ontbreken daarvan niets anders dan dat wij hier andermaal te maken
hebben met een archetype, een mythe en dus een fictief persoon in het
leven van allen die zich christenen noemen. De paradox is dan deze:
ofschoon voor alle christenen Jezus objectief gezien een fictief
persoon is gebleken, is hij in het leven van alle christenen tevens
de belangrijkste persoon.
In
theorie is één mens op drie een christen en beschouwt die derhalve
een niet bestaand persoon als de belangrijkste mens in zijn bestaan.
De theorie die zegt dat het niet bewezen is dat Jezus ooit bestaan
heeft of dat hij dezelfde was als de goddelijke figuur uit de bijbel,
wordt onder de mat geveegd met het argument dat in feite neerkomt op
de huldiging van het principe: true is what works
of waar is wat werkt. Maar
wat werkt er dan? De
leugen uiteraard. En dan luidt het argument als volgt: Waar
is wat werkt. De leugen werkt. Dus de leugen is waar.
En is dit niet de gedachtegang die men terugvindt bij wie soelaas
zoeken in drugs of in gelijkaardige bedrieglijke zaken? Men kent
weliswaar de repliek van wie in dat geval zijn, zij antwoorden:
Liever zat dan zot!
Zij gaan er dus vanuit dat wie het bedrog niet accepteren sowieso een
neus gezet worden door het leven als zodanig, dat immers een
tranendal is met als kers op de taart de dood. Geloof in Jezus is
derhalve zelfbedrog tegen beter weten in of zoals Karl Marx het
formuleerde, is godsdienst opium voor het volk (dat echte opium niet
kan betalen).
Dat
de leugen waar is, is alvast een brug te ver maar waar is wel dat de
leugen een realiteit is en dat die realiteit, althans in het geval
van de kwestie van de religie, een zekere houdbaarheid heeft, ook al
is het een beperkte. De verdedigers van het geloof tegen beter weten
in, zouden dan moeten antwoorden dat ook het leven zelf een beperkte
houdbaarheid heeft terwijl het ook zo blijkt dat men best vuur met
vuur dient te bestrijden. Maar dat doen zij niet: zij blijven hopen
dat de leugen op een dag de waarheid zal blijken te zijn.
Ongevaarlijk
is dat geloof uiteraard allerminst: roekeloosheid is immers het
onmiddellijke gevolg van ijdele hoop. Wie zich beroepen op een
ingebeelde godheid om zich in de strijd op leven en dood te kunnen
werpen met een vijand die op zijn beurt een god aanbidt waarvan die
gelooft dat deze hem de overwinning garandeert, storten zich in een
waanzin zonder grenzen. In acht genomen het feit dat het christendom
via de kerk of de kerken ook volop politiek bedrijft, kan het niet
anders dan dat de wereld onophoudelijk verkeert in een toestand van
oorlog. En zeer in tegenstelling tot de aanbeden godheid kan van de
oorlog bezwaarlijk gezegd worden dat hij louter fictie is.
(J.B.,
22 augustus 2023)
20-08-2023
De oude dag en de jeugd
De
oude dag en de jeugd
Als
ik piano speel, verwonder ik mij over het instrument dat ik onder
handen heb, dat zo vernuftig werd gebouwd, dat muziek voortbrengt
zoals ik dat wens, ik had het ding nooit zelf kunnen bedenken, ik heb
het gekregen en het is nu het mijne, ik kan het bespelen, ik kan het
mijn wil opleggen en er mijn muziek mee maken.
Maar
nog meer verwonder ik me over het instrument dat de piano bespeelt en
ik bedoel mijn lichaam, want nog veel minder begrijp ik hoe dit dan
werkt, hoe ik het kan gebruiken zoals ik dat wens, ik kan het mijn
wil opleggen en er een piano mee bespelen, ik had het nooit zelf
kunnen bedenken maar kijk: ik heb of ben het zelf en het is geen
eigen maaksel, het komt van elders, ik heb het gewis gekregen, dat
stel ik immers vast en waar het vandaan komt, weet ik niet, ik weet
alleen maar dat het niet van mezelf afkomstig is.
Heel
vaak beseft men pas wat men onder handen heeft, als het niet meer
werkt zoals het hoort. Zolang de piano gehoorzaamt aan mijn wil, denk
ik slechts aan de muziek, het instrument is naar de achtergrond
verhuisd. Maar gaat ineens een snaar vals klinken, dan trekt het ding
mijn aandacht, dan vergeet ik de muziek en ga ik zoeken naar de
stemsleutel om de snaar die niet langer de juiste toon weergeeft, wat
meer aan te spannen.
En
hetzelfde gebeurt met het instrument dat mijn lichaam is: zolang het
werkt zoals het hoort, ben ik mij nauwelijks van zijn bestaan bewust,
het is pas wanneer iets niet langer functioneert zoals het hoort, dat
ik besef dat het er is, dat het in mijn aandacht verschijnt en dat ik
in paniek geraak omdat het niet langer aan mijn wil gehoorzaamt.
Toch
is dat wat er normaal gezien gebeurt met het lichaam van elke mens
die ouder wordt: mankementen doen zich voor, eerst heel sporadisch
maar daarna steeds vaker. De wil ondervindt weerstand, het lijf
luistert niet meer zoals gewenst, op de activiteit van mijn wil sluit
niet langer de beweging aan die er zou moeten op volgen, ik wil de
toets van de sol aanslaan maar mijn wijsvinger doet het niet naar
behoren en er weerklinkt een fa. En die fouten maak ik niet
vrijwillig, ik maak ze even onwillekeurig als het foutloze spel van
voorheen maar bij het foutloze spel stelde ik mij geen vragen,
terwijl het optreden van haperingen mij frustreert. Het maakt mij
ongelukkig dat mijn lichaam niet langer luistert naar mijn wil, het
lijkt alsof het niet meer helemaal van mij is, alsof een vreemde wil
zich bemoeit met zaken die ik alleen de mijne waande.
Er
is een opgang en een ondergang: als ik een klein kind ben, luistert
mijn lichaam niet naar mij, ik moet het als het ware temmen, het
frustreert mij dat het niet luistert en de frustratie maakt dat ik
oefen totdat het wél gehoorzaamt aan mijn wil. Maar eenmaal het
aftakelingsproces aanvangt, is het met de gehoorzaamheid gedaan en
daar keert dan de frustratie terug en dit keer mogen oefeningen niet
meer baten om de frustratie weg te werken en daarbij dienen wij ons
neer te leggen: wij moeten ons neerleggen bij onze ondergang teneinde
niet voortijdig ten onder te moeten gaan.
Misschien
dient onze ondergang wel om ons bewust te maken van het leven dat wij
immers alleen maar dromen zolang het ons allemaal voor de wind gaat.
De mens met wie alles goed gaat, leeft op de automatische piloot, wat
wil zeggen dat hij zelf dan slaapt, dat hij niet of nauwelijks weet
dat hij bestaat, dat zijn leven eigenlijk aan hem voorbijgaat. Om het
aanwezig te maken, moet het ten onder gaan; de opgang vereist de
ondergang, er is geen opgang zonder ondergang, geen leven zonder
dood. Indien het leven niet eindigde, dan had het ook geen begin en
dan was het niets omdat er niets was waar tegenover het zich
aftekende. En pas wat voorbij is, treedt ons bewustzijn naar binnen.
En
zo is de oude dag de levensfase die het verleden tot leven roept:
zonder de oude dag blijft het verleden ongeboren; zonder de oude dag
hebben wij uiteindelijk helemaal geen jeugd gehad.
(J.B.,
20 augustus 2023)
18-08-2023
Prokofiev Piano Concerto No. 5 in G major Op. 55
Prokofiev Piano Concerto No. 5 in G major Op. 55
Ouderenzorg - Aflevering 4: Het sprookje van de 'ouderdomsdementie'
Ouderenzorg
Aflevering
4: Het sprookje van de 'ouderdomsdementie'
Het
wordt aangenomen als vanzelfsprekend dat hersenziekten en verwante
fysieke aandoeningen aan de basis liggen van dementie maar die
opvatting maakt in feite deel uit van de bijzonder kwalijke aberratie
van het materialistische mensbeeld dat zich in zijn vooringenomenheid
helemaal blind staart op de stof, de scheikunde en de daarmee verband
houdende, louter fysiologische processen. Deze kortzichtigheid is
even erg als een behandeling van spieratrofie zou zijn die deze uit
haar context zou rukken, meer bepaald door de toestand van onze
spieren helemaal los te koppelen van hun functionaliteit. Het gestel
van mensen die ter observatie tijdelijk opgenomen worden in het
ziekenhuis en die daar soms een week of langer gedwongen bedlegerig
zijn, moet het zwaar bekopen wanneer de hulp van een kinesist
ontbreekt omdat de inactiviteit van ons bewegingsapparaat binnen de
kortste keren atrofie van de spieren meebrengt alsook aftakeling van
de gewrichten, van de pezen en zelfs van het hele beenderstelsel. Een
onderzoek van slechts de spiercellen of de spieren kan immers nimmer
aan het licht brengen dat zij te kampen hebben met inactiviteit,
alleen met de observatie van het gedrag van een zieke of met een
ondervraging naar zijn dagelijkse handelwijzen kan men aan de weet
komen waarom de spiercellen versneld afsterven - bewegingsarmoede is
immers als zodanig geheel onzichtbaar onder de microscoop.
Edoch,
nog minder zichtbaar dan bewegingsarmoede zijn de effectieve
mogelijkheden tot beweging van de betrokken patiënten en in de
eerste plaats is dat uiteraard de ruimte die iemand ter beschikking
staat om bijvoorbeeld te gaan wandelen, of het voorhanden zijn van de
gelegenheid tot zwemmen of tot eender welke sportieve activiteit in
de buurt van iemands verblijf. Tenslotte, nog veel minder zichtbaar
dan die materiële accommodatie, is uiteraard de motivatie welke
verstrekt wordt middels het netwerk aan menselijke relaties dat de
patiënt te been houdt. Niets van dat alles is te zien onder de
microscoop of in de bloedanalyses, tenzij men reeds de invloed kent
van onder meer de menselijke activiteit op het functioneren van de
lichaamsprocessen en op de toestand van de cellen.
De
fenomenologie van de beweging toont hoezeer iemands lichaam een
weerspiegeling kan zijn van de omgeving waarin de persoon in kwestie
leeft en zo zijn krachteloze benen een product van veel te kleine
leefruimtes, van rolstoelen, van trappenvrije gebouwen en van onze
autocultuur. Het euvel dient gecompenseerd te worden met het werk van
de kinesist maar ook met hometrainers en sportbeoefening.
Maar
nu is een gelijkaardige problematiek alsook een navenante remediëring
aan de orde inzake de zogenaamde geestelijke gezondheid, de toestand
van iemands brein, de capaciteit van het geheugen en iemands
probleemoplossend vermogen.
Of
men al dan niet voortijdig dement wordt en of hersenziektes de kans
krijgen om zich te ontwikkelen, hangt ook af van het beroep dat
ouderen nog kunnen, moeten of willen doen op hun eigen brein omdat
ook de gezondheid van het brein verband houdt met zijn functioneren.
Spiercellen sterven af wanneer zij niet meer aangesproken worden maar
ook hersencellen doen dat en op die manier is overdreven hulp of zorg
voor wie dan ook rampzalig. Alleen een goede ondersteuning van
iemands zelfstandigheid, hoe paradoxaal dat ook moge klinken, is de
zorg die passend is met het oog op gezondheid en geluk. Men bewijst
de hongerige geen dienst door hem voedsel te verschaffen maar veeleer
door hem te leren hoe hij aan zijn voedsel komt en op dezelfde manier
is ook de beste ondersteuning van de ouderen gericht op het aanreiken
van middelen die de zelfstandigheid maximaliseren.
In
veel gevallen is het brandmerken van mensen met 'dementie' een
gemakkelijkheidsoplossing met echter catastrofale gevolgen voor deze
slachtoffers: soms gaat het om gehoorproblemen of om slecht zien,
zodat men niet begrijpt wat er gaande is, waardoor men reageert op
een manier die buitenstanders bestempelen als 'vreemd'. Soms worden
woorden, zinswendingen of understatements gebruikt die mensen van een
andere generatie helemaal niet kennen omdat wie maatschappelijk aan
de kant worden geschoven nu eenmaal niet in de gelegenheid verkeren
om voldoende te converseren en bijlezen doen zij niet omdat de
bibliotheek buiten hun bereik is. Zij worden niet op de hoogte
gehouden van veranderingen omdat zij afgezonderd worden of op nog
andere manieren uitgesloten en heel wat van de fysieke mankementen
die zij dan gaan vertonen, zijn zichtbare en hinderlijke gevolgen van
een vrijwel onzichtbaar geïnstitutionaliseerd onrecht dat ingevolge
onze onverschilligheid door niemand aangeklaagd wordt en derhalve ook
niet wordt verholpen. Men maakt zich al te vaak van mensen af door
hen het etiket 'dement' op te plakken en dit etiket bespoedigt
uiteraard ook het werkelijk ontstaan van dementie. Dat geeft dan weer
vrij spel aan nog grotere misdaden zoals diefstal en moord: de zorg
over het bezit van dementen wordt door derden gedragen die dat dan
meestal doen 'mits een kleine vergoeding' en godbetert vanuit de
zorgsector zelf gaan nu ook stemmen op om eens ernstig te gaan
nadenken over euthanasie op demente bejaarden, waarmee bedoeld wordt:
zonder toestemming van de betrokkenen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
18 augustus 2023)
Verwijzingen:
Zie
ook onze tekst over de problematiek van de afasie, getiteld: 'Elders
zijn', hierna opnieuw opgedrukt.
Elders zijn & De opeising der ultieme productiemiddelen
Elders zijn & De opeising der ultieme productiemiddelen
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: