Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
17-12-2021
Exorcisme en Corona
Exorcisme en Corona
Als
een vrouw moeder wordt, dan houdt de katholieke kerk haar voor dat
haar kind helemaal niet oké is: uw kind, mevrouw, is van de duivel,
zo zegt de kerk. Meer bepaald is het door uw eigen zonde met het
kwaad besmet. U kunt het niet zien maar wij, ingewijden, zien het des
te beter: de ziel van uw kind is zo zwart als roet en als u niets
onderneemt, wacht uw kind de eeuwige dood in het vuur van de hel. En
dat is warempel uw verantwoordelijkheid. Maar er is een remedie: u
moet uw kind zo spoedig mogelijk laten dopen. Het doopsel maakt de
ziel weer gaaf; het doopsel grift een onuitwisbaar merkteken in de
ziel. Voor wie het nog niet wisten: het doopsel is een
duiveluitdrijving.
Spoedt
zich de moeder met haar pasgeborene naar de kerk alwaar een exorcist
haar opwacht om aldaar in het plechtige bijzijn van getuigen in het
wit de rituelen uit te voeren en de Latijnse formules uit te spreken
welke de Satan (in de Bijbel geïdentificeerd met een giftige slang)
verjagen zullen en pas dan is het kind veilig, wat wil zeggen dat het
gerust kan sterven: na zijn dood zal het immers niet langer aan de
duivel toebehoren, het is gewis gered!
En
de moeder doet wat de kerk van haar verlangt, zij is immers
gewetensvol en denkt: met zijn kind kan men maar beter zeker spelen
en baat het niet, dan schaadt het ook niet. En de vader sluit zich
braafjes bij de moeder aan: zij meent het goed, zo sust hij, het is
gewoon traditie en wat water kan geen kwaad.
Maar
intussen werden zij gelovigen, uiteraard omwille van het kind, en
gaan zij naar de mis, belijden zij een kannibalistische
mysteriegodsdienst en gehoorzamen zij aan het gezag van een stokoude,
gemijterde en gekazuifelde paus die vanuit het mysterieuze,
ontoegankelijke en schatrijke Vaticaan in Rome al tweeduizend jaar
lang de wereldpolitiek naar zijn wit gehandschoende hand zet.
Intussen zijn zij radertjes geworden van een blindelings
gehoorzamende en perfect geordende massa die op bevel bidt en zingt
maar voor hetzelfde geld naar het front trekt, in oorlogen die enkel
lafaards schuwen, gesteund door de god van het enige ware geloof. Wie
nota bene deze feiten miskennen, loochenen de wereldgeschiedenis van
de jongste tweeduizend jaar.
Maar
het geloof is nu verouderd, de mensen krijgen er lucht van dat heren
onder hoge, glinsterende hoeden hen dingen op de mouw hebben gespeld
om met hun centen aan de haal te kunnen gaan. Het geloof dient nu
vervangen, de hoge burgerij zendt haar telgen niet langer naar de
seminaries, voortaan moeten zij zich onderscheiden aan gerenommeerde
universiteiten. De titel van Eerwaarde klinkt niet langer eerbaar,
men moet nu Dokter, Doctor of Professor op zijn naambord hebben staan
om nog ontzag te kunnen inboezemen, uit te kunnen pakken met zijn
goocheltrucs en inkomgeld te kunnen vragen. De heilig hostie, product
van het verbond tussen hemel en aarde, conglomeraat van alle
kosmische krachten en concentraat van levenselixir, bewaard in de
sacristie - de apotheek van god - om genuttigd te worden door de
zondevrije en gelouterde belijder, doet het godbetert niet meer: zij
werd vervangen door de pil waarbij men zich de woorden van de
honderdman herinnert: "...en ik zal weer gezond worden". De
pil, zij krijgt warempel alle ziektekiemen klein en overwint de dood,
precies zoals de heilige hostie placht te doen in vroegere tijden.
Wordt
vandaag een vrouw moeder, dan houdt de medische wetenschap haar voor:
uw kind, mevrouw, is ter dood veroordeeld. En dat is een gevolg van
de ongehoorzaamheid van de mensen aan de opgelegde reglementen voor
de volksgezondheid: uw kind is door uw eigen fouten met het kwaad
besmet. U kunt het niet zien maar wij, ingewijden, zien het des te
beter: de kernen van de cellen van uw kind zijn gecorrumpeerd met gif
('gif' in het Latijn is 'virus') en als u niets onderneemt, zal uw
kind ziek worden, helse pijnen lijden en al heel gauw zult u uw
oogappel verliezen. En dat is warempel uw eigenste
verantwoordelijkheid. Maar klaag niet want wij hebben een remedie: u
moet uw kind zo spoedig mogelijk laten inenten. De vaccinatie maakt
de lichaamscellen gaaf; het vaccin grift een onuitwisbaar merkteken
in het lijf. En voor wie het nog niet wisten: de vaccinatie is een
virusuitdrijving.
Spoedt
zich de moeder met haar boorling naar de kliniek alwaar een
gehandschoende arts haar opwacht om aldaar de rituelen uit te voeren
volgens de formules van de farmacie welke de ziekte gaan verjagen en
pas dan is het kind veilig: het zal niet sterven aan het virus, het
is gered!
En
de moeder doet wat de dokter van haar vraagt, zij is immers
gewetensvol en denkt: met zijn kind kan men maar beter zeker spelen
en baat het niet, dan schaadt het ook niet. En de vader sluit zich
braafjes bij de moeder aan: zij meent het goed, zo sust hij, het is
gewoon traditie en een spuitje met wat water kan geen kwaad.
Edoch,
intussen werden zij gelovigen, uiteraard omwille van het kind, en
lopen zij met de regelmaat van de klok bij de huisarts binnen, zij
laten zich soigneren in klinieken, zij onderwerpen zich aan
handelingen van topdokters die zij niet verstaan en die nog
onbegrijpelijker worden door al het Latijn in de nomenclatuur en zij
gehoorzamen aan het gezag van ingewijden in witte uniformen die
statige klinieken bevolken en hoge titels voeren, die mensenlijven
opensnijden, organen transplanteren en ziekenkassen pluimen welke ad
infinitum gespijzigd worden door massa's anonieme arme drommels die
dagelijks om half vijf in de ochtendmist staan te wachten op hun
boemeltreintje naar het werk totdat zij zevenenzestig zijn. Ja, die
bijwerkingen nemen wij er zonder protesteren bij.
Zo
hoort het eigenlijk in de krant te staan:
Het
leven is niet langer gratis. Vanaf vandaag is het lichaam van alle
mensen die geboren worden, ingevolge virus of gif corrupt. Reeds na
een korte wijle sterft men een gewisse dood. Precies zoals de planten
die niet bespoten worden met het vergif van Monsanto. Inderdaad,
vanaf vandaag moet men zijn leven kopen. Een prikje vrijwaart een
mens voor zeven maanden tegen een gewisse dood en uiteraard kost een
vaccin veel geld, het leven immers was altijd al onbetaalbaar, of wat
had u gedacht? Maar in dat perspectief is heel veel geld een prikje.
Telkens na zeven maanden kunt u verlengen met de betaalkaart. Doen! -
zo bent u weer voor een hele tijd gerust.1
Minister Crevits en de reconstructie van de slavernij
Minister
Crevits en de reconstructie van de slavernij
Herhaling
van de tekst n.a.v. de publicatie Langdurig
werkzoekenden activeren met gemeenschapsdienst
van minister van werk Hilde Crevits1:
Vandaag
zijn er wereldwijd zo'n veertig miljoen slaven2:
zonder de loonslaven erbij is dat nog steeds een bijzonder groot
aantal maar toch blijft het slechts een half percent van de
wereldbevolking. Ooit was dat anders en vormden de slaven een
meerderheid, zoals bijvoorbeeld in de Helleense beschaving. Voor de
geschiedenis van de slavernij raadplege men de aparte tekst: "Hoe
Europa groot en rijk werd"3,
waar verwezen wordt naar onder meer de recente publicatie van de
Zweedse historicus Dick Harrison.4
Het onderwerp van de onderhavige tekst betreft de hardnekkige poging
van een elite om de slavernij te veralgemenen - een aan de gang
zijnde omwenteling die rampzalig is voor het volk maar die jammer
genoeg al te dikwijls onopgemerkt blijft, terwijl de betrokken elite
hiermee niet aan haar proefstuk toe is, getuige het nog onvolprezen
werk van Michel Foucault.
De
tactiek die in de moderne tijd gebruikt wordt om van arbeiders slaven
te maken, heeft in de loop van de jaren weliswaar enkele wijzigingen
ondergaan maar bleef in essentie onveranderd. In zijn Geschiedenis
van de waanzin beschrijft Foucault het fenomeen van de degradatie van
werklieden tot slaven omstreeks 1650. Er is dan een economische
omwenteling die werkloosheid meebrengt onder de arbeidersbevolking en
de werklozen worden verplicht om te gaan bedelen. Omstreeks die tijd
is de lepra uit Europa geweken en komen de tehuizen voor leprozen
leeg te staan. Men besluit dan om de bedelaars en de zwervers op te
pakken en in die tehuizen onder te brengen en alleen al in Frankrijk
worden zo'n 65.000 zwervers geïnterneerd. De plekken waar zij
opgesloten zitten, worden 'verbeteringsgestichten' genoemd alsof de
schuld van hun werkloosheid bij de zwervers zelf lag: zij worden
geculpabiliseerd en behandeld alsof zij geen verstand hadden. Zij
krijgen onderdak en voedsel maar leven in gevangenschap. Alras wordt
gezegd dat zij op de kap leven van de maatschappij en er wordt
beslist dat zij moeten werken voor de kost. In de praktijk werken de
geïnterneerden even hard als toen zij nog het statuut van arbeider
hadden, maar in deze nieuwe constellatie houden zij er financieel
quasi niets aan over: zij werken immers voor kost en inwoon.
Uiteraard heeft dat gevolgen voor de rest van de economie: de
goedkope arbeidskrachten die de geïnterneerden feitelijk zijn,
zorgen voor concurrentievervalsing: de fabrieken kunnen niet langer
concurreren met de gestichten: zij moeten sluiten en bijgevolg vallen
nog meer arbeiders zonder werk. Op hun beurt gaan zij bedelen, zij
zijn dus landlopers, zij worden opgepakt, geïnterneerd en verplicht
om te werken 'voor de kost'; uiteraard produceren zij goedkoper dan
de fabrieksarbeiders die opnieuw werkloos worden en op die manier
worden gestaag alle vrije en goed betaalde arbeiders omgevormd tot
geïnterneerde slaven die dwangarbeid verrichten. Het is de bedoeling
dat binnen de kortste keren de maatschappij op louter slavernij gaat
draaien.5
Vandaag
worden gelijkaardige scenario's alom schering en inslag, kennelijk
zonder dat de gedupeerden goed kunnen begrijpen wat er feitelijk aan
de hand is, laat staan dat zij de wantoestanden zouden kunnen
verwoorden. De economie zorgt ervoor dat op de redelijk betaalde en
de door sociale rechten beschermde arbeidsplaatsen steeds meer mensen
in de werkloosheid belanden. De werklozen belanden in de zogenaamde
'vierde wereld'; zij worden via culpabilisering weerloos gemaakt en
zij bezwijken onder de druk tot herscholing tot vormen van arbeid die
vaak ver beneden het niveau van hun opleiding liggen of van hun
aanvankelijke job. Dikwijls worden op de koop toe hun plaatsen
ingenomen door onbekwame lieden die daar neergepoot worden in een
carrousel van nepotisme en vriendjespolitiek.
Niet
alleen in de vierde wereld worden mensen aldus systematisch tot slaaf
gemaakt; in derdewereldlanden draait een vergelijkbare mallemolen: in
vroegere Oostbloklanden, in China, Vietnam, Cambodja, India en Afrika
planten gewetenloze opportunisten fabrieken neer om de bevolking daar
uit te buiten en met als enig oogmerk het eigen profijt en deze
schurken ondermijnen tegelijk de economie in hun land van herkomst.
Uitgerekend deze grootverdieners weten zich te onttrekken aan het
belastingstelsel zodat zij op de koop toe helemaal niet bijdragen aan
de slachtoffers van het sociaal stelsel van onrecht en
ontmenselijking dat zij zelf hebben gecreëerd. Deze dievenbende
investeert in de bankwereld die haar fortuin op de Kaaimaneilanden
parkeert terwijl zij bij de overheid schooit om geld en zij zal
binnenkort godbetert ook nog profiteren van de enorme schuldenberg in
het zog van de coronacrisis die immers het volk zal verplichten om
bij deze gangsters een feitelijk nooit af te betalen lening aan te
gaan. En dat laatste is dan de zogenaamde schuldslavernij.6
Tekst
d.d. 28 mei 2020.
BRON:
Jan Bauwens, Panopticum
Corona,
pp. 561-563.
4Harrison,
Dick. (2019). De
geschiedenis van de slavernij van Mesopotamië
tot moderne mensenhandel,
Uitgeverij Omniboek, Utrecht 2019. (Oorspr.: Slaveriets
historia,
Historiska Media, Zweden 2015).
5Foucault,
Michel. (2013),Geschiedenis
van de waanzin, Boom/Amsterdam
2013 [Oorspronkelijk: Folie
et déraison. Histoire de la folie à l'âge classique,
Paris: Plon 1961].,
pp. 55-72.
"Wat mensen in de niet-totalitaire wereld klaar stoomt voor de totale overheersing, is het feit dat de verlatenheid, die ooit een grenservaring was, meestal ondergaan in bepaalde marginale sociale situaties zoals de oude dag, voor de steeds groeiende massa's in onze eeuw een alledaagse ervaring geworden is."
I. Het grote interview met Omsk
Van Togenbirger 11
II. Hannah Arendt over
Totalitarisme 72
1.
Inleiding 72
2.
"Gewone mensen weten niet dat alles mogelijk is" 79
3. De
morbide aantrekkingskracht van het kwaad 82
4.
Blinde trouw vereist een geloof zonder inhoud 85
5. De
fabricatie van mensen die ernaar verlangen nummers te zijn 87
6. De
griezelige rust van een volkomen imaginaire wereld 90
7.
Totalitaire propaganda en de beperkte houdbaarheid van leugens 93
8.
Totalitarisme, de verwisseling van fictie en werkelijkheid en het
prijskaartje daarvan. 95
9. De
totalitaire staat 100
10. De
geheime politie en facebook, experimenten en liquidaties 104
11.
Totale overheersing 109
12. De
levende dode, de triomf van het totalitaire systeem 112
13. De
ideale onderdaan van een totalitaire heerschappij is de mens voor wie
het onderscheid tussen feit en fictie en tussen waar en onwaar niet
langer bestaat 116
III. Enkele bedenkingen n.a.v.
Hannah Arendts werk over Totalitarisme 124
1. Over
de hybris 124
2. Over
de zonde tegen het lichaam 127
3. Over
de opruiming van mensen 132
4. Over
de atomisering van leden van minderheden 135
5. Over
'overbodige mensen' 136
6. Over
het over het hoofd geziene religieus totalitarisme 142
7. Over
het totalitair regime en zijn corrupte wetten 145
8. Over
de productie van de dood 150
IV. "Wij zijn de heersers
der aarde". Over totalitarisme vandaag 155
1. Van
bekeringsijver naar massamoord 155
2.
Censuur 158
3.
Boekverbranding is de voorbode van moordpartijen 163
4.
Biezebaaze 165
5. De
moordmachine 168
6.
Wetenschappelijk reductionisme en totalitarisme 173
7.
Totalitarisme, wetenschappelijk reductionisme en kapitalisme 177
8. Orde,
vrijheid, totalitarisme, materialisme en slavernij 181
9. De
constellatie van het totalitair systeem 187
10. Het
goddelijk vermaak 191
V. Drugsbaronnen aan de
macht 194
1.
Theologiestudenten 194
2.
Amphioen en de doodskoppen van Kali 197
3. Goden
zijn demonen 200
4.
Dekolonisatie: machtswissel der baronnen 203
5. Het
nieuwe opium 208
VI. Resterende artikels:
Penrose, Mannoury, Steiner en nog enkele andere teksten 212
Enkele bedenkingen bij Roger
Penrose 's bewustzijnstheorie 213
'Mathesis en Mystiek': enkele
bedenkingen bij Gerrit Mannoury 265
Enkele bedenkingen bij Rudolf
Steiner's 'Filosofie der vrijheid' 296
1.
Synthese 296
2.
Bedenkingen 311
Nog enkele resterende
artikels 340
Mattias
Desmet over massavorming 340
De
waarheid en extreemrechts 342
Het
Ministerie van Waarheid en de libricide 343
Zo
verglijdt onze democratie in een autocratie 346
Schimmels 350
Het
gevaar van exclusie (van ongevaccineerden) 357
Het
ereschavot als tribunaal 368
Het
nieuwe geweld en de hypocrisie naar religieus model 370
Een
interview met Omsk Van Togenbirger over aanstaande historische
gebeurtenissen 373
In
duisternis gehuld 378
Het
einde van de gemeenschapszin beëindigt de gemeenschap 380
Wordt de
westerse vrijheid hoe dan ook bedreigd? 383
Hoe
Oekraïne zijn kernarsenaal werd ontfutseld en nu ook zijn
landbouwgronden 386
De
pandemiepolitiek en extreemrechts 388
Lebensraum 398
Het
onverstand van identitaire bewegingen 399
Partijdigheid
en kuddegeest 401
08-12-2021
Partijdigheid en kuddegeest
Partijdigheid
en kuddegeest
De
structurele onmogelijkheid tot het spreken van de waarheid is
inherent aan een democratie en het is een niet lichtzinnig op te
vatten tekort omdat het deze eminente staatsvorm fataal kan worden.
(1) Maar nog een ander en misschien nog meer verraderlijke eigenschap
van de democratie is dat zij de illusie creëert van quasi absolute
keuzevrijheid.
De
vrijheid om te kiezen tussen bijvoorbeeld een liberale en een
socialistische staatsvorm lijkt oppervlakkig beschouwd alle
keuzemogelijkheden te omvatten terwijl de keuze zich in wezen beperkt
tot één enkel thema - in dit geval de vraag of hetzij het individu,
hetzij de staat belangrijker is en voorrang moet krijgen.
Het
zich aanbieden van de zelfstandigenpartij naast de socialistische
hypnotiseert de kiezer omdat ze hem verblindt voor anderethema's
die nieuwe tweedelingen in het leven roepen (en dat zijn er
principieel zelfs een eindeloos aantal) zoals bijvoorbeeld groen of
niet groen, religieus of atheïstisch, nationalistisch of universeel,
multicultureel of identitair...
Dat
de kiezer maar weinig weerstand blijkt te hebben tegen de illusie die
de hem aangeboden keuzes creëren, kan slechts verklaard worden
vanuit de natuurlijke neiging om zich aan te sluiten bij een groep,
met andere woorden: vanuit de kuddegeest.
Om
die reden ook spreekt Hannah Arendt over de noodzaak voor totalitaire
systemen tot het vormen van massamensen: pas wanneer men erin slaagt
om personen te reduceren tot kuddedieren, kan men hen met dergelijke
illusies opzadelen. (2)
Terwijl
men gelooft te beschikken over de vrijheid om te kiezen, trapt men
dan alleen maar in een goed geprepareerde val en laat men zich in een
keurslijf dwingen dat onmogelijk kan passen omdat het niet gemaakt is
voor de mensen maar wel andersom: de mensen moeten zo geboetseerd en
verwrongen worden totdat ze in het keurslijf passen.
Daarentegen
zouden vrije mensen moeten kunnen antwoorden: uw thema's interesseren
mij niet, ik bepaal zelf wel wat ik belangrijk vind.
Maar
hier blijkt dan het uiteindelijk dictatoriaal karakter van de
democratie en het illusoir karakter van de door haar beloofde
vrijheid: men kan de aangeboden keuzes niet afwijzen omdat de
vrijheid om te kiezen meteen een verplichting daartoe is: de thema's
worden door het systeem bepaald en aldus verloopt de communicatie in
slechts één richting: van de preekstoel naar het volk toe. Het
aanbod van keuzes verkapt slechts dat men alleen maar bevelen te
slikken heeft.
(J.B.,
8 december 2021)
Verwijzingen:
(1)
Hoe komt het dat het ware vertoog in de democratie
machteloos is?", zo vraagt Foucault zich af en hij komt tot
een bijzonder besluit: de democratie kan de goede van de slechte
redenaar niet onderscheiden, zij moet hoe dan ook luisteren naar de
meerderheid (de slechtsten) terwijl de besten in de minderheid zijn:
het spreken van waarheid is in een democratie structureel
onmogelijk." (J. Bauwens, Pancopticum Corona, p. 690,
verwijzend naar: Foucault, Michel, De moed tot waarheid. Het
bestuur van zichzelf en de anderen II, Colleges aan het Collège de
France (1983-1984), met woord vooraf en redactie door François
Ewald en Alessandro Fontana. Situering en redactie door Frédéric
Gros. Vertaling door Ineke van der Burg. Uitgeverij Boom, Amsterdam
2011, pp. 60-67. [Oorspronkelijk: Le courage de la vérité. Le
gouvernement de soi et des autres II. Cours au Collège de France
(1983-1984), Paris: Gallimard/Seuil 2009].)
(2)
Een
totalitair regime vergt de
fabricatie van grote massa's geïsoleerde
en verlaten individuen, die niet samengehouden worden door een
gemeenschappelijk belang." (Jan
Bauwens, Hannah
Arendt over Totalitarisme,
Serskamp,
27 mei tot 28 juni 2021, pag. 3: 93208113704.pdf
(bloggen.be)
06-12-2021
Het onverstand van identitaire bewegingen
Het
onverstand van identitaire bewegingen
"Zeg
mij wat ik moet doen om gelukkig te worden en ik zal u blindelings
gehoorzamen": ziedaar de grondslag voor alle denkbare
ellende. Want die woorden zijn nog niet koud of van alle kanten
bieden zich dictators aan en het is uiteraard niet het geluk van de
zwakkelingen waarin zij geïnteresseerd zijn maar wel de blindelingse
gehoorzaamheid waartoe die bereid blijken in ruil voor een kostelijke
illusie. Die illusie betreft meer bepaald de waan dat men zich van de
immer moeilijke vrijheid die aan het leven inherent is, zou kunnen
bevrijden en dat men zijn vrijheid zou kunnen inzetten als
betaalmiddel voor de aanschaf van veiligheid. Veiligheid in ruil voor
vrijheid; volmaakte veiligheid in ruil voor totale onderwerping.
Op de keper
beschouwd is dat verlangen naar veiligheid paradoxaal genoeg compleet
autodestructief omdat het afstaan van de persoonlijke wil onmogelijk
is zonder dat de persoon zelf ophoudt te bestaan. Wie geloven dat zij
zich van de verantwoordelijkheid voor hun daden kunnen ontdoen zonder
in dezelfde beweging zichzelf te verliezen, streven niets minder na
dan de absurde droom van een terugkeer naar het prenatale, onbewuste
en chaotische bestaan van minder nog dan mist, stenen, water en wind.
De beloofde
onderwerping van de zwakkelingen aan een hoger gezag veronderstelt
uiteraard het bestaan van een hogere identiteit die borg staat voor
de veiligheid van wie deze slavernij beogen maar de bereidheid tot
totale onderwerping volstaat uiteraard niet voor de creatie van een
verantwoordelijke dictator of van een opperwezen. Waar kinderen of
jongen zich natuurlijkerwijze onderwerpen aan de ouders uit wie zij
zijn voortgekomen, zal een beloofde onderwerping aan nog onbestaande
gezagsdragers, geenszins volstaan om die ook in het leven te roepen.
Veeleer zal een beloofde bereidheid tot onderwerping die weerklinkt
als de kreet van de zwakkelingen, bedriegers lokken van alle allooi,
die zich zullen aanbieden als goden of als hun vertegenwoordigers
teneinde de zwakkelingen te kunnen verslinden.
De
zogenaamde identitaire bewegingen die vandaag opgang maken in de
westerse wereld, zijn dergelijke slangen die zich in de eigen staart
bijten: in weerwil van verstandelijke inzichten en wetenschappelijke
verworvenheden, geloven zij dat een terugkeer naar de middeleeuwen
niet alleen wenselijk maar ook en eerst en vooral mogelijk is. Zij
geloven een eigen identiteit te zullen kunnen aantreffen uitgerekend
bij degenen die hen destijds en in ruil voor de belofte van
geborgenheid, van hun vrijheid hebben beroofd en vervolgens van hun
leven. Zij strooien zichzelf zand in de ogen door zichzelf voor te
liegen dat het mogelijk is om afstand te doen van het eigen hoofd in
ruil voor een immer volle maag.
Het streven
naar die rampzalige onderwerping die vanzelfsprekend allerminst zal
resulteren in het zich verheffen van een verantwoordelijk opperwezen
dat borg zou staan voor het 'geluk', maar dat zoals de geschiedenis
het laat zien, gelijkstaat met het zichzelf tot prooi maken van niet
alleen de eigen absurde illusies maar eerst en vooral van de altijd
massaal aanwezige roofdieren, kentekent het onverstand van een naïef
conservatisme dat ontspringt aan het onvermogen tot het dragen van de
last van de onzekerheden die nu eenmaal bij het leven horen. Precies
omdat zij verantwoordelijke personen willen herleiden tot louter
uitvoerders van programma's, voorschriften, regels, geboden en
bevelen, vallen de identitaire bewegingen samen met de totalitaire
regimes waartegen zij zich geloven te beveiligen.
(J.B., 6
december 2021)
05-12-2021
Intermezzo: Over die andere griepvirussen. Een interview met Omsk Van Togenbirger (Tekst d.d. 8 maart 2021)
Intermezzo:
Over die andere griepvirussen. Een interview met Omsk Van Togenbirger
(Tekst d.d. 8 maart 2021)
OVT: De zaak is dat
ze zich allemaal blind kijken op het coronavirus...
Omsk Van Togenbirger! Maar...
ik had u niet gezien!
OVT: Wat niet
betekent dat ik er niet was. En zo is het ook met nog een andere
zaak.
Een andere
zaak?
OVT: Het leger
griepvirussen dat zich momenteel in slagorde opstelt!
Maar er is dit
jaar helemaal geen griep!
OVT: Heb ik u nog
niet verteld over het aanpassingsvermogen van covid-19?
Je bedoelt de
varianten?
OVT: De mutaties,
ja: van zodra de maatregelen verstrengen, nemen de kansen voor het
virus af, het voelt zich bedreigd en steekt een tandje bij. Het wordt
dus agressiever: besmettelijker en dodelijker.
Kennelijk,
ja...
OVT: Maar heb je er
al bij stilgestaan dat hetzelfde uiteraard ook zal gebeuren met alle
andere virussen!
Hoezo?
OVT: Sinds men ons
bang gemaakt heeft voor corona, zijn alle mensen maatregelen gaan
nemen om de verspreiding van het coronavirus in te dijken.
Klopt, ja.
OVT: Maar uiteraard
worden op die manier ook alle andere virussen de pas afgesneden.
Welke virussen?
OVT: De
griepvirussen bijvoorbeeld!
In het
meervoud?
OVT: Ik ben geen
viroloog maar naar het schijnt is het aantal van de griepvirussen
niet te tellen. En die staan nu allemaal voor het voldongen feit van
de algemene verstrenging van de menselijke hygiëne, wat voor hen
betekent dat zij de broeksriem moeten aantrekken: willen ze
overleven, dan moeten ze allemaal een tandje bijsteken.
Bedoel je nu
dat je denkt dat alle griepvirussen agressiever zullen worden?
OVT: Wel, er zal
voor die beestjes niet veel anders opzitten en de drang tot
zelfbehoud en soortbehoud geldt voor elk schepsel Gods: voor mensen,
voor covid-19 maar uiteraard ook voor die ontelbare griepvirussen die
tot voor kort als het ware onze tafelgenoten waren. Want zonder dat
wij het goed beseften, hadden wij met de vele griepjes een
stilzwijgend contract gesloten. Wij hebben ze geduld op voorwaarde
dat ze zich een beetje koest zouden houden. Nu zullen ze zich
vanzelfsprekend onbemind voelen en bedreigd. Het staat als een paal
boven water dat ze zullen terugslaan.
Geheel
meedogenloos?
OVT: Je lacht ermee
maar kijk eens wat er gebeurd is toen Columbus aanmeerde in Amerika,
in 1492. Dat continent was al vele duizenden jaren bewoond door
Indianenvolkeren. Zij hadden uiteenlopende hoogstaande culturen,
spraken meer dan honderd verschillende talen. Waarschijnlijk waren
dat in oorsprong Mongolen, Aziaten, bewoners van wat nu Siberië is
en China. Je ziet het aan hun zwarte haren en hun huidskleur: even
onterecht als zij 'Indianen' heten, want Columbus heeft nooit geweten
dat hij niet in Indië aanmeerde, even onterecht heten zij ook
'roodhuiden', want ze zijn geel. Zij kwamen via de Beringstraat, die
de Grote Oceaan van de Noordelijke IJszee scheidt en het Aziatische
van het Amerikaanse continent. Ze kwamen van het huidige Siberië
naar het huidige Alaska. Voor het Plioceen dat eindigde, zo'n 2,5
miljoen jaar geleden, was daar nog een landbrug tussen de twee
werelddelen, wat bewezen wordt door het specifieke dierenbestand in
de continenten. Maar ook in de laatste ijstijd die duurde tot 11.500
jaar geleden, kwam die zee-engte droog te staan of kon men over het
ijs van het ene naar het andere werelddeel lopen. Het is een
zee-engte van zo'n 70 km, er is trouwens nog een tussenstop mogelijk
op twee eilandjes, de Diomedeseilanden, waarvan het ene Russisch is,
het andere Amerikaans. In 1988 zwom daar nog een vrouw van Rusland
naar Amerika - ik geloof dat zij Lynne Cox heet. Maar waar was ik
gebleven?
Je zei dat
Columbus...
OVT: Inderdaad,
toen Columbus in Amerika aanmeerde in 1492, besmette hij de Indianen
met ziektekiemen uit Europa en zij stierven bijna voltallig uit.
Wat bedoel je?
OVT: Enerzijds
waren de Europese ziektekiemen vreemd voor de Indianen, zij hadden er
dus geen afweer tegen. Anderzijds vormden de virussen wellicht een
bom!
Een bom?
OVT: Hoe lang
duurde de tocht van Columbus? Verschillende maanden, zij het met
tussenstops, maar het merendeel van die tijd zaten de Europese
microben als het ware gevangen bij de scheepsbemanning. De beestjes
moeten gedacht hebben dat er geen mensen meer waren en dat zijn hun
nesten! Ze zullen in paniek geslagen zijn en eenmaal op het
vasteland, hebben ze hun kans gegrepen en hebben zij zoveel mogelijk
Indianen zo rap mogelijk besmet.
Is dat niet een
beetje... 'fantastisch'?
OVT: Ongetwijfeld.
Maar kijk, in één klap waren alle Indianen weg. Vandaag ziet men
iets gelijkaardigs inzake het bosbestand: de bomen worden overal door
micro-organismen aangetast. Zeven van de twintig bomen in mijn tuin
zijn aangetast, drie staan al helemaal verdord. Kijk eens goed rond:
overal vallen de bomen om. Kenners hebben de mond vol over allerlei
microben, schimmels, weet ik veel. Maar die leefden vroeger ook. De
zaak is alleen dat de micro-organismen nu in paniek verkeren.
En waarom?
OVT: Door de
ontbossing! Heb je dan nog niet gehoord van de kap in het regenwoud?
Zoek het maar eens op, hoeveel hectaren bos dagelijks moeten
sneuvelen! Ik heb je toch verteld dat het overspringen van het
coronavirus naar de mens wordt toegeschreven aan het feit dat de mens
het aanvankelijke nest van deze beestjes aan het opeten was? Voordien
woonden zij namelijk in de schubdieren, die staan sinds kort in China
op het menu. Als een soort met uitsterven wordt bedreigd, springen de
microben die vegeteren op die soort, uiteraard naar andere soorten
over - wat zou je trouwens zelf doen in dat geval?
Dat lijkt me
niet erg wetenschappelijk...
OVT: Wel, de
wetenschap heeft zo haar tempels, zij werd het monopolie van zekere
machthebbers, zoals trouwens ook de godsdiensten, maar gelukkig kan
niemand verhinderd worden om te weten. Al is het uitgerekend dat wat
de nieuwe potentaten proberen te doen. Las ik daar onlangs niet iets
op de blogs over de tirannie van de quasi-geleerdheid, zoals
Dostojewskij ze noemde? Tot later, misschien!
1
Tekst d.d. 8 maart 2021.Bron: Jan Bauwens, Panopticum Corona, pp. 1022v.
02-12-2021
De grootinquisiteur
De
grootinquisiteur
(Tekst d.d. 23-25
januari 2019. Bron: Jan Bauwens, Panopticum Corona, pp.
126-128)
We moeten terug naar de
bijbel, zo haasten zich de bisschoppen, en zij hebben het over Mozes,
Abraham, Job en talloze andere figuren uit de geschiedenis van een
volk dat sinds de oudste tijden in oorlog is en dat niets minder dan
de wereldheerschappij nastreeft, waarin het zich van talloze andere
volken helemaal niet onderscheidt. Tegen die eer- en wraakzucht
reageerde een wijze uit het eigen joodse volk, Jezus van Nazareth,
die helemaal niets optekende maar over wie verslag werd uitgebracht
door anderen het werd zijn dood. En Hij verrees in de gedaante
van zijn aanhangers, zoals dat met echte helden meestal het geval is.
Edoch, de politieke heersers zagen Hem als een rivaal, zij vreesden
voor het verlies van hun wereldlijke macht die Hij immers des duivels
noemde en zij deden verwoede pogingen om de christenen uit te
moorden. De volgelingen van de Opstandeling tegen het wereldlijke
gezag verborgen zich in catacomben, zij werden afgeslacht doch hun
aantal slonk geenszins, zij vermenigvuldigden zich zoals hun Leidsman
het hun had opgedragen. Het wereldlijke gezag zag geen andere
oplossing meer dan de nieuwe sekte in te lijven: de kerk van het
zogenaamde christendom werd een erkende staatsgodsdienst in het
Romeinse Rijk en vanaf die dag smeedden de koning en de paus samen en
niet zelden verenigden zij zich in de gang der tijden in het
keizerschap dat onder meer Napoleon te beurt viel de man wiens
misdaden dermate groot zijn dat hij welhaast met de kerstman werd
vereenzelvigd. Niet te geloven! Ha, stel eens dat Jezus van Nazareth
nu terugkwam!
Ja, stel dat eens. Een
groot Russisch schrijver liet de Messias naar deze wereld wederkeren
en wel in een van zijn wereldberoemde romans die bestonden uit de
vervolgverhalen die hij voor de kranten schreef om zijn schulden af
te betalen want Dostojevski was een verwoed gokker maar
desalniettemin en misschien precies daardoor, gedreven door de
noodzaak, maakte hij wereldliteratuur. In een raamvertelling in De
gebroeders Karamazov zette hij naar het voorbeeld van Christus zelf,
een heuse parabel neer, De grootinquisiteur van Sevilla.1
De inhoud ervan is een openbaring:
In Sevilla ten tijde van
de Inquisitie worden de ketters verbrand; Jezus is teruggekeerd en
wordt door de grootinquisiteur betrapt bij de opwekking uit de dood
van een zevenjarig meisje. De kerkvorst laat Jezus gevangennemen en
vermaant Hem dat Hij op aarde niets meer te zoeken heeft, daar Hij
lang geleden zijn macht heeft overgedragen aan de kerk; Hij noemt Hem
de allergrootste ketter en dreigt Hem op de brandstapel te gooien. De
grootinquisiteur herinnert Jezus eraan dat tijdens zijn vasten in de
woestijn de duivel Hem verzocht om stenen in brood te veranderen maar
dat Hij weigerde, zeggende dat de mens niet leeft van brood alleen
doch van Gods woord; verder weigerde Hij te erkennen dat de mens een
kuddedier wil zijn en het er beter af brengt zonder vrijheid en
geheel onderworpen aan het kerkelijke gezag. Tenslotte wees Jezus de
Hem door de duivel aangeboden heerschappij over de wereld af. En de
grootinquisiteur maakt nu zijn standpunt duidelijk: wij (de kerk van
Rome) zijn niet met U doch met hem (doelend op de duivel), ziedaar
ons geheim! En wij zullen de mensen bedriegen en hun zeggen dat wij
in Uw naam heersen. U bezit de uitverkorenen maar wij bezitten alle
mensen. De mensen zijn zwak en willen gedomineerd worden; wij zullen
hun toestaan te zondigen en we zullen hun zonden vergeven als zij
maar met onze toestemming bedreven worden. Zo zullen zij uiteindelijk
gelukkig zijn dankzij ons die hen bedriegen en die ons geluk aan hen
opofferen.
Het enige antwoord van
Christus op de woorden van de grootinquisiteur is een kus; de
kerkvorst jaagt Hem weg en bezweert Hem nooit meer terug te komen.2
In een recent boek
openbaart de Leuvense psychiater Erik Thys hoe onder het naziregime
psychiatrische patiënten (ook in België) massaal werden afgemaakt.
Dit geschiedde onttrokken aan de ogen van alle burgers en zelfs het
personeel van de betrokken instellingen wist er niets van behalve
dan de artsen die daar werkzaam waren. Zij waren de enigen die met
zekerheid het lot van de patiënten konden voorspellen omdat alleen
zij wisten dat het volstrekt vetarm dieet waaraan hun niets
vermoedende patiënten verplicht onderworpen werden, al na amper
enkele maanden fataal zou worden voor deze volgens de nazi-ideologie
nutteloze, armlastige en derhalve te euthanaseren burgers. De
massamoord gebeurde onder het toezicht van de aan de instellingen
verbonden psychiaters en artsen onder wie er slechts een handvol
tegen deze moordende praktijk verzet durfden te bieden.1
Vol ongeloof werd
na de oorlog onderzocht hoe geleerde en welopgevoede mensen daartoe
in staat waren geweest en kijk, dergelijke praktijken bleken geheel
in overeenstemming met de resultaten van het zogenaamde
gehoorzaamheidsexperiment van Stanley Milgram uit 1963: twee
derden van alle mensen blijken probleemloos bereid om op bevel van
hogerhand medemensen om te brengen.
Vandaag is dat
jammer genoeg niet anders en de hedendaagse geschiedenis laat
hieromtrent niet de geringste twijfel bestaan: nauwelijks verkapte
vormen van moord en massamoord zijn ook in de westerse wereld van het
derde millennium schering en inslag en het ten hemel schreiende
onrecht inzake de mensonwaardige behandeling van oorlogsvluchtelingen
is nu reeds de schande van deze tijd die over de hele aarde het
Europese werelddeel én zijn 'beschaving' voor immer in diskrediet
brengt. Want terwijl de Verenigde Naties naar aanleiding van de
genocide onder het Derde Rijk zich ertoe verbonden om bij het
verschijnen van een nieuwe Hitler asiel te verlenen aan allen die dan
op de loop moeten voor hun leven, betalen hun eensklaps verrechtste
regimes godbetert de Turkse dictator om de miljoenen vluchtelingen
voor een regime dat nazi-Duitsland in zijn schaduw stelt, uit Europa
weg te houden wat gebeurt door de ongelukkigen in kampen gevangen
te zetten voor onbepaalde tijd, wat wil zeggen: totdat zij van
ontbering omkomen zoals destijds hun lotgenoten in Auschwitz en
elders in de hel.
Een gelijkaardige
vorm van mishandeling en doodslag voltrekt zich op een bijna
onzichtbare manier waar onze ambtenaren klakkeloos de bevelen van
dezelfde extreemrechtse regimes uitvoeren welke rampzalig zijn voor
de zogenaamde armlastigen van het eigen volk, zoals de ouderen, de
andersvaliden en de werklozen.
Wat betreft deze
laatste groep, bestaat de vandaag gehanteerde en bijzonder gemene
tactiek om werkzoekenden uit te schakelen hierin, dat extreemrechtse
regeringen hun slachtoffers de schuld geven van het eigen wanbeleid.
Het is immers nimmer de verantwoordelijkheid van de arbeiders om het
land van jobs te voorzien arbeiders moeten hun vak onder de knie
hebben en waar zij het niet kunnen uitoefenen is het de regering die
jegens hen in gebreke blijft en die hun daarvoor ook
schadeloosstelling verschuldigd is.
Het
getuigt overigens van een ongehoorde arrogantie maar zo is nu
eenmaal de arrogantie van de macht wanneer deze extremisten er
niet alleen aan verzaken om schuld te bekennen maar waar zij
bovendien proberen en er blijkbaar zonder veel moeite ook nog in
slagen om de schuld voor het eigen wanbeleid in de schoenen van de
slachtoffers te schuiven door de arbeiders gaan te straffen voor het
feit dat zij, die moeten regeren, niet in staat blijken om voldoende
en gepaste werkgelegenheid te verschaffen. Op de koop toe doen zij
dit onder de zware en bijzonder mensonterende beschuldigingen van
werkonwilligheid en parasitisme beschuldigingen die worden
uitgesproken als authentieke vonnissen welke zich echter voltrekken
in compartimenten die zich onttrekken aan het oog van de
openbaarheid, zoals socioloog Abram de Swaan het zo treffend
beschrijft en illustreert in zijn werken over hedendaagse
massamoord.2
De extreemrechtse regeringen
slagen er niet alleen niet in om aan het volk werk te verschaffen
zij blijken tevens onbekwaam om passend werk te verschaffen en in
dezelfde beweging van demonisering van de groep van de werkloze
arbeiders, voeren zij ook nog eens de schuldslavernij in waar zij
geloven de mensen met ongeacht welk werk te mogen opzadelen ter
compensatie van hun uitkering, alsof de arbeiders daarvoor niet zelf
hadden gezorgd en alsof het derhalve niet ging om een recht doch om
een aalmoes. In hun malafide ijver om de moeizaam verworven sociale
wetten te ondermijnen, wordt volgens het verdeel en heersprincipe
gepoogd om onder de werknemers verdeeldheid te zaaien en stellen
handlangers van kapitalisten die zich uitgeven voor politici, de zaak
zo voor, alsof de werklozen profiteren van de werkenden als ze
met hun bedrieglijke neologismen zoals 'loonlast' en 'vergrijzing',
al niet de indruk willen wekken dat het de grootgeldbezitters zijn
die voor de werklozen moeten opdraaien.
Maar de regel zou
niet de regel zijn indien er geen uitzonderingen waren en alle hoop
van het mensdom gaat uit naar deze mensen die de verrechtsing ten
spijt doch naar het goede voorbeeld van wie onder de Duitse bezetting
op zolder joden en andere vluchtelingen verborg, toch een of andere
vorm van onderdak trachten te schenken aan armlastigen, ook al doen
zij dit vaak ten koste van hun carrière of hun job en soms ook ten
koste van het eigen leven.3
Lebensraum Vanaf 1890 tot 1940 sloeg dit begrip op een geplande Duitse kolonisering van Centraal- en Oost-Europa en onder de nazi's sprak men over het Generalplan Ost: dat was het geheim plan van de nazi's om in Oost-Europa etnische zuiveringen en volkerenmoord te plegen. Het was namelijk Hitlers idee om grote delen van Polen en Rusland etnisch te zuiveren en om die gebieden dan door Duitse boeren te laten innemen. Overlevenden, die alsnog 25 pct. van de bevolking zouden uitmaken, zouden dan als slaven worden tewerkgesteld. Op die manier zijn toentertijd honderden Wit-Russische en Oekraïense dorpen van de aardbodem verdwenen. Eén van die dorpen was Chatyn: op 22 maart 1943 werden alle inwoners van dat dorp, mét hun bezoekers, samen 149 mensen waarvan 75 kinderen jonger dan 16 jaar, door de nazi's opgesloten in een schuur en levend verband. Slechts enkelen konden ontsnappen. En deze gruwel werd herhaald in welgeteld 5295 dorpen - in 618 ervan werd de bevolking telkens levend verbrand. Op die manier stierven meer dan 2.230.000 Wit-Russen. Deze massamoorden zijn geen uitzonderingen, alleen al in de jongste geschiedenis werden zij tientallen keren herhaald. Edoch, wanneer heden gesuggereerd wordt dat een nog grootschaliger genocide, nu wereldwijd en met heel andere middelen, aan de gang is, wordt de zaak door het officiële nieuws afgedaan als complotdenken. Zij die er over reppen, worden versleten voor zieken die lijden aan paranoia en voor onruststokers. (Wordt vervolgd) (J.B., 30 november 2021)
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: