Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
30-07-2023
Philip Glass, Evening Song
Philip Glass, Evening Song
29-07-2023
LGBTQIA+ Aflevering 5: Koloniseren
LGBTQIA+
Aflevering
5: Koloniseren
In het
Westen wordt of werd gewerkt - dat wordt althans algemeen aangenomen:
in de middeleeuwen waren er naast de landbouwers ook nog de ambachten
en de handelaars en sinds de Industriële Revolutie kwam daar de
kaste van de loonarbeiders bij die gerekruteerd werden onder de
vaklui van voorheen die immers de boeken moesten dicht doen. Immers,
de aanwending van de stoommachine maakte massaproductie mogelijk voor
wie de beschikking had over grote sommen geld en dat waren
stedelingen met een (meestal protestantse) christelijke achtergrond
die vanwege enerzijds hun arbeidsplicht en anderzijds hun lustangst,
(beide vanuit het zondebesef) veel geld verdienden doch het niet
verkwistten: zij stelden de gewezen ambachtslui te werk in hun
fabrieken of dus hun overdekte werkplaatsen met dure machines die
alleen nog bediend moesten worden, zodat de vaklui van voorheen
herleid werden tot niets meer dan goedkope en vervangbare aanhangsels
van die machines. Vervangbare aanhangsels (die daarom niets meer in
de pap te brokken hadden) wiens vakkennis totaal overbodig was
geworden daar de bediening van machines weinig meer inhoudt dan
routinewerk.
De 'wilden'
daarentegen werken niet, zij dienen derhalve beschaafd te worden,
eerst bekeerd en dan 'beletterd', zodat zij de bevelen van hun
oversten in de taal van die oversten ook kunnen verstaan en geen
uitvlucht meer hebben om ze niet te moeten uitvoeren (en hier
verdient Paulo Freire's Pedagogie van de verdrukten alle
aandacht maar dit zou ons nu te ver brengen). Lezende en sprekende in
de taal van hun oversten, vergeten de mensen hun eigen taal en aard,
verliezen ze in feite zichzelf en worden zij tentakels van de
machinerie van de potentaten. (Denk bijvoorbeeld aan het obligate ABN
of AN alhier op school te leren, onder Napoleon het Frans te leren op
de kostschool en vandaag het Engels of beter: het Amerikaans zonder
hetwelke men geen toestel meer bedienen kan... maar morgen, onthoud
dit goed: het Chinees!)
Concreet
gebeurt het 'beschavingswerk' door in de eerste plaats de zogenaamde
'christianisering' welke in werkelijkheid met het christendom
helemaal niets meer te maken heeft en er zelfs het tegendeel van is:
de Nazoreeër was een opstandeling tegen de (toentertijd Romeinse)
bezetter van het jodenland, terwijl aan hen die worden gekerstend
wordt geleerd om het gezag te respecteren: de koning krijgt zijn
macht van god, zo leren zij gewis aan alle kinderen in de katholieke
schooltjes die in de brousse als paddenstoelen uit de grond schieten
en in het spoor daarvan volgen de soldaten. Toentertijd, middels
Stanley en een groot aantal militairen van de moordzuchtige 'Force
Publique' (in alle opzichten te vergelijken met de huidige Russische
Wagnergroep), vestigde Leopold II zijn macht in de Congo door het
decimeren van eerst de olifanten (om hun ivoor) en vervolgens de
zwarten (massamoord als drukkingsmiddel voor de rubberslavernij),
wiens aantal in luttele jaren gehalveerd werd. Het dodental liep op
tot het dubbele aantal van de in Hitlers kampen omgebrachte joden.
Met de aldus vergaarde rijkdom schonk de megalomane vorst cadeautjes
aan zijn buitenechtelijke vrouw en startte hij enorme bouwprojecten
zoals het casino kursaal van Oostende en het jubelpark. Dat laatste,
gebouwd met het bloed van twaalf miljoen negers, zal tegen 2030
worden opgekalefaterd om daar twee eeuwen België te kunnen vieren
voor het domste publiek op aarde. (Het werd gebouwd om tegen 1930 het
eeuwfeest van ons land in de bloemetjes te zetten). Naast het grote
museum voor oorlogswapens bevindt zich in dat park een tweede museum,
genaamd 'autoworld', dus met fierheid verwijzend naar het
rubberschandaal. Toen in 1960 in de Belgische kolonie de opstand
uitbrak, leek het einde van de uitbuiting in zicht. Gedurende één
kortstondig ogenblik, want de vrijheidsstrijder, de democratisch
verkozen Patrice Lumumba werd prompt vermoord door figuren die het
achteraf samen met hun nazaten dan ook heel ver hebben geschopt in
België en in de USA. Daarop hesen zij in de plaats van Lumumba de
kleptomaan Mobutu in het zadel die het tijdperk van het
neokolonialisme inluidde, zoals twee eeuwen voordien, na het
beëindigen van de slavernij, de Industriële Revolutie het tijdperk
van de loonslaven had ingeluid. De voortzetting van de koloniale
uitbuiting werd sindsdien verzekerd met de aanstelling en de
bescherming van dergelijke stromannen zoals de voortzetting van de
slavernij verzekerd werd middels het in voege treden van de
loonslavernij.
Afrika werd
gekoloniseerd en die kolonisatie werd bestendigd met het
neokolonialisme onder de bedrieglijke vlag van de onafhankelijkheid
zoals de loonslavernij de slavernij voortzet onder de bedrieglijke
vlag der vrijheid. Edoch, gisteren vond in het Russische
Sint-Petersburg een top plaats met de leiders van 46 Afrikaanse
landen welke allemaal zullen toetreden tot de BRICS, en vandaag is de
staatsgreep van de antikolonialisten in Niger al een feit, zij wordt
overigens gesteund door de Wagnergroep én door de Jihadisten. Poetin
heeft intussen zijn belofte waar gemaakt dat hij de Europese
middenstand zou uitroeien, nu volgt de honger na het inpikken van de
graanschuur van Europa en als de Saoedi's toetreden tot de genoemde
nieuwe unie, vallen wij binnen de kortste keren zonder olie. Driewerf
helaas zullen elektrische auto's geen soelaas brengen omdat de
batterijen grondstoffen behoeven zoals Lithium welke tot op heden
gestolen werden op het Afrikaanse continent - een zaak waaraan
wellicht zeer spoedig een einde komt of die in het andere geval wel
zeer bemoeilijkt zal worden. Men herinnere zich tevens dat de oude
Kabila een communistische strijder was aan de zijde van Che die
vermoord werd vooraleer hij Afrika tot het wereldcommunisme kon
bekeren.
Dit alles
tussen haakjes om maar te zeggen hoe het ene kwaad onder de mom van
een oplossing in een ander, zo mogelijk nog erger kwaad overgaat. En
niet anders gaat het eraan toe inzake de zaak van
LGBTQIA+-gemeenschap:
een groep van mensen wordt geliquideerd middels... kolonisering.
Bijzonder
misleidend is die allernieuwste indoctrinatietactiek die er zoals
gezegd in bestaat de aloude ketenen in een kersvers kleedje aan de
man te brengen: de slachtoffers denken dat zij gepamperd worden maar
als zij zien wat er met hen gebeurd is, is het al te laat en hangen
zij vast. Kolonisering is ook hier de passende term.
Zo worden
sinds oudsher homo's gemarginaliseerd maar anderzijds ook heimelijk
benijd omdat zij ontsnappen aan de sleur van een gezinsleven met
kinderen, lees: mondjes om te voeden. Het woord 'mama' verwijst naar
de borsten die melk geven of dus voedsel van het eigen lijf maar de
vader is de 'voeder' en hij dient het voedsel in feite te gaan vangen
in de wildernis; hij is verantwoordelijk voor zijn kroost, moet
jagen, aan landbouw doen, handel drijven, stelen of wat dan ook om
etenswaar voor vrouw en kind te kunnen bemachtigen. Homo's ontsnappen
hier grotendeels aan en worden daarom ook vaak beneden. Wie dacht dat
het homohuwelijk bedoeld was als een tegemoetkoming van de
maatschappij aan de verzuchtingen van homo's, heeft de realiteit van
de genoemde nijd over het hoofd gezien. Vandaag heeft men in het
westen homo's zo ver gebracht dat ze zelf zijn gaan vragen om te
mogen trouwen en om kinderen te mogen krijgen, terwijl hen dat werd
aangepraat door lui die het niet hebben kunnen dat ongehuwden aan de
sleur van het gezin ontsnappen en genieten van een vrijheid waarop
'normale' mensen moeten wachten tot zij met pensioen zijn, wat wil
zeggen: tot nooit, want het pensioen wordt helaas vergezeld van de
oude dag die enkel nog het vooruitzicht op het levenseinde te bieden
heeft.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
29 juli 2023)
28-07-2023
LGBTQIA+ - Aflevering 4: Een strijd om vrijheid
LGBTQIA+
Aflevering
4: Een strijd om vrijheid
Zoals hoger
al aangestipt is het kennelijk zo dat uitbuiters er in slagen om te
gaan spelen met de aandacht van het publiek door die aandacht af te
leiden van het eigenlijke item van de uitbuiting naar het voorwendsel
zelf. In dit geval wordt de homoseksualiteit of ongeacht welke andere
atypische (erotische) voorkeur (of eigenschap) van een persoon
betrokken op de maatschappelijke moraal terwijl die daar in feite
helemaal niet van toepassing is. Een verondersteld probleem wordt
uitgevonden of aangedikt teneinde aldus de aandacht af te leiden van
de misdaad welke erin bestaat om onder het voorwendsel van dat
'probleem' maatregelen te treffen die in wezen niets anders zijn dan
het zich manifesteren van een fascisme, het uitdelen van klappen aan
(veronderstelde) ondergeschikten, het zich in vol ornaat tooien van
de pikorde.
Actuele
voorbeelden hiervan op andere terreinen zijn legio en vindt men nu in
het gigantische bedrog rond de corona-epidemie en de klimaatcrisis:
daarin worden middels gesofisticeerde listen waarheden vermengd met
leugens op zo'n manier dat het voor leken vrijwel onmogelijk wordt om
daar nog klaar in te zien, zodat potentaten ongehinderd hun slag
kunnen slaan, wat concreet betekent dat (vaak ten koste van
mensenlevens) megafortuinen gemaakt worden door de plundering van
gewone mensen door topfiguren en organisaties met ronkende namen die
hun helemaal boven het hoofd gegroeid zijn en waarop zij alleen maar
kritiek kunnen leveren ten koste van uiteindelijk het eigen leven. De
WereldGezondheidsOrganisatie, de Klimaattop, het
WereldEconomischForum, de Kerk, de Wetenschap, de Politiek, de Hoge
Raad van dit of dat.
Verzet is
niet alleen moeilijk: verzetshelden worden nu geheel onmogelijk omdat
alle goede wil en opofferingsgezindheid ten spijt, de middelen
waarover mensen van nature beschikken om zich te verzetten tegen
externe bedreigingen in regimes die naar het totalitarisme neigen,
prompt van hen worden afgepakt. Het woord als ultieme verweermiddel
dat aanspraak maakt op het aan het licht kunnen brengen van de
waarheid wordt onmogelijk gemaakt door (jawel!) het onhoorbaar maken
van geluid en het onleesbaar maken van tekst. Waar alsnog zinnen,
zinsfragmenten of woorden aan de dans ontsnappen, worden de sprekers
ervan zelf beboet met gigantische straffen, gevangen genomen,
monddood gemaakt, vergiftigd of vermoord, aan stukken gereten en
opgelost in zwavelzuur, waarna over deze misdaad zelf een
spreekverbod van kracht wordt, wat inhoudt dat wie het wagen dit
verbod alsnog te overtreden, op hun beurt kunnen worden vervolgd en
vermoord. Waarna, opnieuw, ook over die misdaad een spreekverbod van
kracht wordt. En op die manier haast zich de leugen om de waarheid in
te halen.
Atypische
voorkeuren kunnen met moraal niets te maken hebben omdat zij niets te
maken hebben met de vrije wil en derhalve helemaal niet gestuurd
kunnen worden. Mensen die manken, doen helemaal niets dat moreel
verwerpelijk zou kunnen zijn omdat uiteindelijk niemand zelf te
beslissen heeft over de manier waarop hij zich het beste voortbeweegt
en dat geldt ook voor mensen die veel sneller kunnen lopen dan alle
anderen of voor mensen die zich op atypische manieren verplaatsen.
Voortbewegen, spreken, denken, muziek maken, vrijen en ga zo maar
door. Zolang het gaat om handelingen gesteld binnen de perken van de
wet, kan er geen probleem zijn, het probleem situeert zich vaak pas
daar waar de wet zelf haar boekje te buiten gaat door zich te gaan
bemoeien met het privéleven van volwassen burgers.
Vele eeuwen
lang heeft de staat zich middels de medewerking van de kerk of van
nog andere instituten ingelaten met private aangelegenheden van
burgers om aldus haar macht over haar onderdanen te kunnen
bestendigen of te kunnen vergroten en op de halve wereldbol is dat
nog altijd het geval. Emancipatie vormt het enig mogelijke antwoord
op die mistoestanden omdat niemand het recht heeft om over andermans
leven beslissingen te nemen, om andermans wil aan de eigen wil te
onderwerpen, om andermans leven te beëindigen of ook maar te
beknotten. Weliswaar, er wordt geschermd met goden en met nog andere
hogere machten die in wezen producten zijn van de fantasie van
criminelen en dat alleen al is een reden om godsdiensten te verbieden
of tenminste om hun macht over het volk in te perken.
Edoch, om
vrijheid dient te worden gestreden en zelfs om het behoud ervan en
dat dit laatste waar is, betekent tevens dat vrijheid nooit een
voorgoed verworven recht is en dat wij alert dienen te zijn voor de
bedreigingen ervan die, als de aandacht verslapt, in geen tijd het
spook van de slavernij terug kunnen brengen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
27 juli 2023)
27-07-2023
LGBTQIA+ - Aflevering 3: Blaise Pascal en markies de Sade
LGBTQIA+
Aflevering
3: Blaise Pascal en markies de Sade
Onder het
voorwendsel dat men voor voedsel moet zorgen, wordt groen licht
gegeven voor de jacht maar in feite is het de jagers helemaal niet te
doen om dat voedsel maar om het jagen zelf, dat hun jachtinstinct en
hun moordlust moet bevredigen. Het opgegeven doel waarmee jagers hun
activiteit legitimeren is in wezen een voorwendsel of dus een middel
om te kunnen jagen en de jacht zelf is niet het middel maar is het
ultieme doel.
Het gaat
hier om een middel-doelomkering die ook aanwezig is inzake de
discriminatie (en derhalve de achterstelling en de uitbuiting) van
LGBTQIA+-personen
wier maatschappelijke uitsluiting (al dan niet in de openbaarheid)
wordt voorgesteld als een middel met de bedoeling om de maatschappij
gezonder te maken ("de rotte appels uit de mand verwijderen"),
terwijl dat doel enkel een voorwendsel is om op mensen te kunnen
jagen (zoals vandaag Ramzan Kadyrov in Tsjetsjenië doet1)
en dus om aan de moordlust van bepaalde lui tegemoet te komen. Die
moordlust zit ook verscholen in het paternalisme, in het kolonialisme
en in zekere vormen van pedagogie, onder meer deze die Paulo Freire's
in zijn Pedagogy of the oppressed aan kritiek onderwerpt en op
de keper beschouwd draagt onze ganse cultuur daar de sporen van, wat
de tegendoelmatigheid van ons handelen in de hand werkt. Wat betreft
de argumenten om op mensen jacht te kunnen maken, doet de inhoud er
in wezen helemaal niet toe (zoals dat ook het geval is met
geloofsbelijdenissen), wat hier wil zeggen dat er altijd wel een
reden zal gevonden worden en valt er vooralsnog geen enkele reden te
bekennen, dan neemt men alras zijn toevlucht tot de inbeelding welke
voor de gelegenheid met het grootste gemak voor waar wordt aan de man
gebracht.
Dat men op
mensen jacht wil kunnen maken kan vreemd klinken in de oren van wie
niet vertrouwd zijn met zekere takken van de psychologie maar het is
helaas een realiteit dat een aantal mensen lust ervaren wanneer zij
aan anderen schade kunnen toebrengen. In de sport bestaat er zoiets
als gezonde rivaliteit, het is een soort van onderlinge strijd of een
concurrentie welke in het spel geoorloofd is en daar situeert zich de
betekenis van de eumoreel geladen term 'sportiviteit'. De
concurrentie in de wereld van de economie is minder 'sportief' omdat
aldaar naast de eerlijke prestaties (of producten) ook reclame
toegelaten is waarmee klanten bedrogen kunnen worden. Maar dat is nog
steeds geen misdaad zoals dat wel het geval is waar met opzet aan
medemensen kwaad berokkend wordt zonder dat zij daarvoor op de een of
andere manier vergoed worden maar ook zonder dat de dader daarvan ook
maar enig ander voordeel heeft dan de voldoening die hij kennelijk
ervaart wanneer zich zijn macht over zijn slachtoffer manifesteert in
de vorm van de schade die hij het toebrengt. In dat geval dient het
kwaad geen ander doel dan de lust die het opwekt bij de dader. En om
die werkelijkheid enigszins te kunnen vatten, kan men te rade gaan
bij enkele wijsgeren en literatoren die het mechanisme van dit
misdadige genot beschrijven.
Zo
gaat de Duits-Vlaamse filosoof Rudolf Boehm op zoek naar de essentie
van de middeldoelomkering en de eerste auteur die hij analyseert als
ontmaskeraar van de middeldoelomkering is Blaise Pascal (1623-1662)
in zijn Pensées.
Het is de hoogmoed, het streven naar godgelijkheid, wat de mens doet
vallen, zegt Pascal: de goddelijkheid van de ellendige mens bestaat
alleen in zijn fantasie, in zijn gedachten. Tegen de ellende en de
dood valt niets anders te bedenken dan er niet aan te denken. Vandaar
zoeken mensen afleiding (Pascal gebruikt de term 'divertissement') om
hun dodelijke levenseinde niet te moeten zien: in de filosofie, in de
oorlog, in het spel, in de wetenschappelijke arbeid. Daarbij is nu de
middeldoelomkering bij uitstek zichtbaar in het spel: we nemen aan
dat de gokker speelt (middel) voor geldwinst (doel) maar in feite is
het omgekeerde waar: de geldwinst is slechts een voorwendsel (dus
geen doel doch een middel) om te kunnen spelen, zodat het spel zelf
het doel is. Het voorwendsel is onontbeerlijk maar het doel is het
spel, het 'divertissement', de afleiding die ons ons trieste lot moet
doen vergeten. Rudolf Boehm verwoordt de essentie van de
middeldoelomkering bij Pascal als volgt: De
haas die men achterna rent - men zou hem niet moeten hebben, indien
hij zo werd aangeboden ... Deze haas zou ons niet beschermen tegen de
aanblik van de dood en van de ellende die er ons nog van afhouden,
maar de jacht beschermt er ons tegen. De jacht schijnt een middel
tot het doel: de haas neerschieten. De haas blijkt een voorwendsel te
zijn, hoewel een onontbeerlijk voorwendsel. De jacht is geen louter
middel; in de jacht zelf ligt de belangstelling. Hij leidt af.2
Een
goede eeuw na Pascal behandelde marquis de Sade (1740-1814) een
gelijkaardig fenomeen in zijn literaire oeuvre en meer bepaald in de
pornografische roman Les
120 Journées de Sodome ou l'école du libertinage uit
1785, waarin vier rijke libertijnen gedurende vier maanden in een
kasteel in het Zwarte Woud orgieën houden waarbij zij geïnspireerd
door de verhalen van vier prostituées zesendertig tieners seksueel
misbruiken en folteren, hetgeen eindigt in een erbarmelijke toestand.
Later werd het beleven van lust in het pijnigen van anderen, naar de
Sade, sadisme genoemd.
In
feite hoeft het onderhavige verschijnsel ons helemaal niet te
verwonderen want ofschoon het geheel immaterieel lijkt, ligt het aan
de grondslag van menige activiteit waaraan heel wat materiële
middelen opgeofferd worden. Wij weten dat een groot deel van de
menselijke maatschappelijke inspanningen draaien om het verwerven van
een positie in de zogenaamde pikorde, wat concreet betekent dat
mensen zich dag in dag uit uitsloven voor het verwerven van een
plaats in de sociale rangorde waarin zij het zo comfortabel mogelijk
hebben, wat betekent dat zij zo weinig mogelijk meerderen en zo veel
mogelijk ondergeschikten overhouden en dit met het uiteindelijke
streefdoel om zoveel mogelijk pikken aan anderen te kunnen uitdelen
en er zo weinig mogelijk te moeten ontvangen. In de activiteit van
dit pikken en gepikt worden manifesteert zich in feite een fascisme
dat uiteindelijk berust op de moordlust welke ook de basis uitmaakt
van het jachtinstinct. Die handelwijze zou nog kunnen gelegitimeerd
worden waar prestaties die elkeen ten goede komen aan de basis liggen
van de maatschappelijke status maar waar atypische eigenschappen van
derden aan de orde zijn, kan slechts sprake zijn van discriminatie
van minderheden of dus van het recht van de sterkste.
2Boehm,
Rudolf. Kritiek
der grondslagen van onze tijd, Het
Wereldvenster, Baarn. (Oorspronkelijk: Kritik
der Grundlagen des Zeitalters (1973)).
Nederlandse vertaling door Willy Coolsaet met een taalkundige
revisie d.d. 2011 van Guy Quintelier. (1977),
par. 18, eerste deel.Boehm,
Rudolf. (1977). (NB: de integrale tekst van het werk is beschikbaar
op het internet op het volgende adres:
https://www.marxists.org/nederlands/boehm/1977/kritiek/index.htm
Zie
ook: Jan Bauwens, Panopticum Corona,
Panopticum Corona. Artikels Pasen 2018 Pasen 2021, Jan
Bauwens, uitgever, Serskamp 2021, (ISBN: 978-90-775-3200-3), p.
961.
26-07-2023
LGBTQIA+ - Aflevering 2: L, G, B, T, Q, I, A, +: voorwendsels!
LGBTQIA+
Aflevering
2: L, G, B, T, Q, I, A, +: voorwendsels!
De in de
bedoelde categorie van mensen (het gaat immers veeleer om een
categorie dan om een gemeenschap) opgesomde initialen staan voor
allerlei parafilieën of atypische erotische voorkeuren die op
zich helemaal niets te maken hebben met het eigenlijke probleem dat
een probleem is van achterstelling en uitbuiting of beroving dat
zich bedient van de meest uiteenlopende eigenschappen van mensen om
tot hun demonisering en culpabilisering te kunnen overgaan om
vervolgens van hen een zogenaamde schadeloosstelling te kunnen eisen,
hetgeen neerkomt op pure uitbuiting.
Toen de
tijd der kolonies achter de rug was, begon het neokolonialisme en met
de afschaffing van de slavernij werd de loonslavernij ingevoerd en zo
bijvoorbeeld in de Verenigde Staten werden massaal Chinezen
geïmporteerd (van welker import Chinatown een restant is) of naar
dat land gelokt met loze beloftes over rijkdom die niet werden
ingelost: de betrokken buitenlanders waren er wel aan gehouden om hun
heenreis af te betalen, iets waarin vrijwel niemand slaagde omdat die
schadeloosstelling jegens hun 'werkgevers' door de lage verloningen
van hun slavenwerk meer tijd vergde dan er in een mensenleven
voorradig is. Demonisering en culpabilisering om vervolgens
schadeloosstelling te kunnen eisen en tot brute uitbuiting te kunnen
overgaan vormen de drie etappen in deze specifieke misdaad die
mensen jegens hun soortgenoten begaan.
Het jammere
is nu wel dat uitbuiters er kennelijk in slagen om te gaan spelen met
de aandacht van het publiek door die aandacht af te leiden van het
eigenlijke item van de uitbuiting naar het voorwendsel zelf dat
listig wordt voorgesteld als een probleem waarvan de ganse
maatschappij nadelen zou ondervinden en deze aanvalstactiek heeft tot
effect dat het publiek partijdig wordt en zich vijandig opstelt
tegenover groepen van mensen die hen op de keper beschouwd helemaal
geen kwaad doen maar waarbij het publiek zichzelf maar al te graag
verblindt met de door de uitbuiters aangereikte voorwendsels waarmee
het ook zijn voordeel doet. Zo werden de joden in de jaren dertig van
de voorbije eeuw voor de ogen van alle Duitsers opgepakt en
weggebracht naar concentratiekampen waar ze slavenwerk verrichtten en
waar ze uiteindelijk werden vergast terwijl de Duitsers zwegen omdat
zij konden meegenieten van het feit dat de bezittingen der joden voor
een habbekrats werden verpatst: hun woningen werden door de Duitsers
(die immers 'Lebensraum' nodig hadden, zoals Hitler het stelde) voor
geen geld gekocht en het goud dat na de genocide achterbleef belandde
bij Zwitserse bankiers die van plan waren om het nooit terug te
geven.
Atypische
eigenschappen met betrekking tot de erotiek maar ook met betrekking
tot heel andere zaken: zwaarlijvigheid en magerzucht, schoonheid,
allerlei handicaps, genialiteit, huidskleur, afkomst enzovoort. Zij
vormen de voorwendsels om tot discriminatie en tot uitbuiting te
kunnen overgaan en waar die alsnog ontbreken, veinst men de
aanwezigheid van atypische kenmerken om tot achterstelling te kunnen
overgaan en om de eis tot schadeloosstelling hard te kunnen maken.
Ja, waar alle opgesomde kenmerken ontbreken, verzint men prompt
kenmerken die voor het blote oog onzichtbaar zijn: men zegt dat
de betrokkenen die men wil doden om hun bezittingen te kunnen
inpalmen, behekst zijn, zoals in de welbekende historie van de heksen
van Salem. De hedendaagse versie hiervan is de demonisering van
bijvoorbeeld de categorie van de bejaarden die weliswaar niet langer
met de term 'behekst' worden gebrandmerkt maar met de term 'dement',
wat op hetzelfde neerkomt: zij leven nog maar zij zijn dement en in
feite zijn zij dus al dood, zo wordt het aan de man gebracht.
Hoofdverantwoordelijken in de sector van de zorgverlening voor
bejaarden spreken zich nu op televisie al openlijk uit over wat zij
de noodzaak noemen van een debat over de vraag of het niet de plicht
is van de maatschappij om demente bejaarden uit hun lijden te
verlossen, uiteraard middels euthanasie, wat wil zeggen: de goede
dood of de dood vrij van leed. Ten tijde van de dictatuur onder
Hitler werden verschillende categorieën van mensen uitgedacht en van
hen werden ook namenlijsten opgemaakt welke dienden afgevinkt te
worden na hun 'overlijden', zo'n zes miljoen in totaal en indien het
regime de oorlog had overleefd zou dat nog een veelvoud van dat
aantal geworden zijn. Onder hen dus ook mensen die omgebracht werden
onder het voorwendsel dat zij behoorden tot de categorieën
L, G, B, T, Q, I, A, +...
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
25 juli 2023)
25-07-2023
LGBTQIA+
LGBTQIA+
Levende
wezens reageren op prikkels uit hun omgeving (waartoe ook het eigen
lichaam behoort) en zij doen dat enerzijds grotendeels onbewust,
spontaan, reflexmatig of onpersoonlijk en anderzijds alsnog met
'bedoelingen' maar dan wel bedoelingen waarvan zij zich eveneens vaak
niet bewust zijn - bedoelingen die behoren tot het domein van een
autonoom werkzame natuur waarover wijzelf nauwelijks of helemaal geen
zeggenschap hebben. Onze maag verteert voedsel en doet dat zonder de
tussenkomst van onze vrije wil; onze ogen volgen spontaan bewegende
voorwerpen omdat bewegingen de aanwezigheid doen vermoeden van
vreemde entiteiten die bedreigend kunnen zijn; onze gedachten worden
deels door indrukken vanuit onze omgeving bepaald, hetzij
zintuiglijke prikkels, hetzij media welke gedachten of gevoelens
dragen; onze (al dan niet vermeende) wil wordt mede gestuurd door
reclameboodschappen, allang 'vergeten' of verdrongen ervaringen of
diep gewortelde overtuigingen welke vaak een autonoom leven zijn gaan
leiden en op die manier worden wij onwillekeurig, onvermijdelijk of
noodzakelijkerwijze voor een stuk geleefd of bepaald door externe
zaken omdat het interne met het externe in verband staat of er
evenmin van los te denken is als een vis van het water. Onze natuur
maakt dat wij reageren op dingen met geen ander doel dan zelfbehoud
en soortbehoud en als men deze zaken concreet en in detail probeert
te analyseren, komt men alras tot een caleidoscoop van factoren die
met elkaar verwikkeld zijn in een spel dat wetenschapslui die zich
bijvoorbeeld bezig houden met de problematiek van de kennisextractie
voor nog onopgeloste raadsels blijft stellen: wij lijken te 'weten'
wat wij doen want op de een of andere manier werpt ons gerichte
handelen vruchten af maar tegelijk blijken wij niet te weten hoe en
waarom we het zo doen zoals wij het doen - een situatie die een
beetje doet denken aan de vaardigheid van het autorijden van een
chauffeur die helemaal niet weet wat zich afspeelt onder de motorkap
van de wagen die hij bestuurt.
Maar het
niet of niet ten volle begrijpen van wat men doet, kan maar zelden
een reden zijn om het voortaan te laten: ons onbegrip mag de
effectiviteit en de efficiëntie van ons bovendien grotendeels
geautomatiseerde handelen niet in de weg staan. Controlefreaks kunnen
het daar wel eens moeilijk mee hebben omdat zij geneigd zijn om alles
wat zij niet kunnen controleren en dus ook alles wat zij voor
zichzelf niet kunnen verklaren, te barricaderen, de pas af te snijden
of te verbieden - bij anderen maar ook bij zichzelf. Het voortbestaan
van handelwijzen die onbegrepen bleven maar die tegelijk noodzakelijk
gebleken zijn, wordt beschermd door tradities die hun kracht halen
uit enerzijds de lange tijdsduur van hun voortbestaan en anderzijds
het feit dat zij onderhouden worden door heel veel mensen - door een
gans volk. Dikwijls weet een volk niet meer waarom het zekere
tradities eert en nog veel vaker zijn tradities niet langer
effectief, bijvoorbeeld omdat zij hun bestaansreden ontlenen aan
toestanden welke intussen niet meer bestaan, wat deze betrokken
gebruiken overbodig maakt of zelfs contraproductief.
De grijze
zone van handelwijzen die niet, niet langer of vooralsnog niet door
kennis worden gedragen maakt zekere handelwijzen fragiel en vatbaar
voor kritiek terwijl zij van levensbelang kunnen zijn en in dit
verband moeten controlefreaks maar ook alles wat daarmee te maken
heeft, zoals overdreven rationalisering, worden geducht. Controle
hangt samen met begrip en met rationaliteit omdat redelijkheid met
argumenteren heeft te maken en ook met reglementeren: argumenten zijn
verbale strijdmiddelen en reglementen hebben behalve met woorden ook
met daden te maken omdat zij hun kracht halen uit mogelijke
bestraffingen die uiteindelijk fysiek van aard zijn - zij hebben te
maken met macht. Waar de macht van het vermeende verstand zich
opdringt om de 'macht' van de natuur stokken in de wielen te steken,
dreigt het sinds oudsher gevreesde gevaar van de hybris of de
overmoed welke destijds Icarus deed neerstorten in de zee.
De
LGBTQIA+-gemeenschap is een categorie van mensen die zich willen
bevrijden van het keurslijf waarmee zij verstikt geworden zijn in
tijdperken getekend door machtswellust, kolonialisme (incluis de
kolonisering van het eigen volk) (waarbij kolonisering nota bene
betekent: het tot kolonie of tot massa reduceren, het
'gelijkschakelen' en derhalve het ontmenselijken van 'unieke mensen'
(een tautologie)), tijdperken getekend door dictators, representanten
van (al dan niet vermeende) goden en alles wat daarmee samenhangt:
controlerende regimes, naar paranoia ruikende ideologieën, door
machthebbers opgelegde, stringente morele regels waarbij een eerloze
Victoriaanse 'cultuur' van preutsheid, schaamte en schande prevaleert
op die van schuld en geweten, alsook navenante wetgevingen en
moraliserende, paternalistische, betuttelende verhalen over goed en
kwaad.
Waarmee
meteen gezegd is dat de emancipatie van de LGBTQIA+-gemeenschap niet
wezenlijk verschilt van elke andere authentieke emancipatiebeweging:
emancipatie is bevrijding, men bevrijdt zichzelf van een juk opgelegd
door potentaten die de kunst blijken te verstaan om onder allerlei
voorwendsels beslag te leggen op andermans bestaan. Zo bijvoorbeeld
kennen we de emancipatie van vrouwen, zwarten, slaven, arbeiders of
loonslaven en religieuze of etnische gemeenschappen: eens werden al
dergelijke categorieën van mensen achtergesteld zodat zij door een
bevoorrechte categorie (van een zekere meerderheid ofwel van een
hogere of beter bewapende klasse of kaste) naar willekeur konden
worden uitgebuit. Emancipatie is het stellen van paal en perk aan het
recht van de sterkste dat, pervers genoeg, de wetteloosheid wenst te
wettigen. Vanuit de wetenschap dat de mens een wolf is voor zijn
medemens, is emancipatie een poging van onderdrukten om zich te
bevrijden van de wet van de jungle of van een dierlijkheid die door
hun onderdrukkers wordt in stand gehouden. Waar regimes opduiken die
deze wetteloosheid pogen te wettigen, zoals het nazi-regime in het
Duitsland van voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog, draait de
'cultuur' uit op pure barbarij van het moorden om te moorden, zoals
232 jaar geleden te boek gesteld door marquis de Sade en zoals dat
ook nu in de nieuwe Europese oorlog weer het geval is met de
nationalistische regimes aan de beide kanten van de frontlijn die,
gesteund door hun eigen bisschoppen en papen, het onwetende volk van
de beide kanten tegen elkaar trachten op te zetten of, concreter
gesteld: zij willen dat het volk zich verdeelt opdat het vervolgens
zichzelf zou decimeren, zodat zij dan, zoals zij dat in de ganse loop
van de geschiedenis deden, met de buit aan de haal kunnen gaan: Krieg
und Leichen, die letzste Hoffnung der Reichen.
Morgen, 23
juli 2023, worden in Spanje vervroegde verkiezingen gehouden en wordt
aldaar de dreiging van extreemrechts groter met de opkomst van de
neoliberale partij Vox onder de leiding van de Bask Santiago Abascal
Conde, getogen in de Partido Popular waarin Vox haar wortels had maar
waartegen ze zich alras heeft afgezet om nu een populistische,
anti-Europese koers te varen met op het partijprogramma: de teruggave
van alle macht aan Madrid en het verbod op afscheidingsbewegingen (à
la Carlos Piedmont met zijn Catalanisten), het verbod op abortus,
euthanasie en de genderbeweging, de uitwijzing van moslims en ook nog
de bescherming van het recht op het houden van stierengevechten die
weer 'cultureel erfgoed' moeten worden genoemd en die dan ook
subsidies verdienen.
De
ideologische basis van Vox is het regime van Francisco Franco, de
Spaanse dictator vanaf de vooravond van W.O.II tot aan zijn dood in
1975: hij werd in 1936 'generalisimo' en liet zich in 1953 (naar
aanleiding van een afspraak met het Vaticaan over gedeelde belangen
waarbij het nationaalkatholicisme de staatsgodsdienst van Spanje werd
en het burgerlijk huwelijk alsook de echtscheiding werden afgeschaft)
Spaanse leider bij de gratie Gods noemen, executeerde in de
Spaanse burgeroorlog naar schatting tussen de 15.000 en 270.000
tegenstanders (Spanjaarden), voerde het Spaanse vreemdelingenlegioen
aan en liet zich steunen door Mussolini en door Hitler maar bleef
neutraal (afzijdig) in de strijd en Spanje werd pas in 1955 tot de VN
toegelaten. Ofschoon na Franco's dood in Spanje socialisten aan de
macht kwamen, straatnamen werden gewijzigd en standbeelden opgeruimd,
volgde er geen rehabilitatie van slachtoffers van de dictatuur en
bleef er een 'Nationale Francisco Franco Stichting' bestaan om zijn
naam in ere te houden. Tussen haakjes bleven toentertijd de (eveneens
ultra-katholieke) Belgische vorst en vorstin Boudewijn en Fabiola
Franco zeer genegen.
De zwaai
naar extreemrechts in Spanje heeft dezelfde kenmerken als het
populisme elders in Europa dat vooral teert op een onwetendheid
gevoed door vergetelheid ingevolge het wegebben van de verleden
gruwels uit het geheugen van het volk. Menig getuige heeft tot voor
kort voor het gevaar van die vergetelheid gewaarschuwd maar nu
niemand van hen nog in leven is, tooit de duivel zich weer ongestoord
in het ornaat van de stralende engel die hij eenmaal was.
(J.B.,
22 juli 2023)
20-07-2023
Over de macht van vertrouwenspersonen
Over
de macht van vertrouwenspersonen
Misbruik
van vertrouwen ligt vaker aan de grondslag van wantoestanden die hun
gelijke niet kennen omdat vertrouwenszaken te maken hebben met macht
over jezelf die je aan een ander geeft en waarmee die ander dingen
kan doen waar je baat bij hebt maar evengoed dingen die je naar de
verdommenis kunnen helpen.
Wie hulp
zoeken dienen vooral deze twee zaken voor ogen te houden met
betrekking tot degene bij wie ze gaan aankloppen: in de eerste plaats
moet die persoon kennis van zaken hebben maar het tweede punt is even
belangrijk en luidt dat de helpende het ook goed moet menen met de
hulpzoekende. De kennis slaat op de mogelijkheid om te helpen
en de goede bedoelingen slaan op de wil om dat ook te doen en
geen van beide mag ontbreken: een priester kan het goed bedoelen maar
gebedstherapie zal weinig baat brengen voor een zieke die om raad
komt en ook een arts die misbruik maakt van de klacht van zijn
patiënt om deze aan het lijntje te houden, heb je beter niet.
De twee
misbruikers bestaan en met een combinatie van de twee is men
uiteraard nog slechter af. Bovendien zijn die misbruiken niet
zeldzaam en in bepaalde gevallen zou men zelfs gaan geloven dat ze
veeleer de regel vormen dan de uitzondering. In de reclamewereld is
dat pertinent het geval en dit bedrog wordt door de staat gedoogd, al
bestaan er nu ook wetten die de reclame voor bijvoorbeeld tabak
verbieden.
Maar niet
alleen in de wereld van de reclame wordt men misleid, ook religies en
ideologieën blijken kampioen in de aanbiedingen van schijnbare hulp
die alleen maar lokaas is om (vooral kwetsbare) mensen mee aan zich
te binden en hen dan leeg te zuigen. Malafide figuren of organisaties
beschouwen elke mens die zij winnen als een goudmijn en dat het
slachtoffer daaraan uiteindelijk ten onder gaat, zal hen worst wezen
omdat immorele organisaties en individuen nu eenmaal geen geweten
hebben als er ook geen wetten bestaan die hen hun misleidende
praktijken verbieden.
Het
zou een vuistregel moeten zijn dat men op zijn hoede hoort te zijn
jegens organisaties of figuren die er warmpjes inzitten omdat macht
en rijkdom altijd wel ergens te maken hebben met het bestelen van
anderen, zo niet met een onrechtvaardige verdeling van de taart die
de rijkdom is: rijkdom is altijd beperkt en wat de een teveel heeft,
komt daarom ook de ander tekort.
Geheel
onterecht ontsnappen gevestigde instituten omwille van hun faam
gemakkelijk aan verdenking en waakzaamheid is daarom allerminst
overbodig. De wreedaardige conversietherapie die opnieuw de
krantenkoppen haalt, laat zien hoe psychiaters die dan toch
wetenschappers zijn, zich in zekere gevallen door priesters de les
laten spellen en hun patiënten laten terechtkomen in de klauwen van,
jawel, exorcisten. Het gaat niet om pseudopsychologen of om sekten
maar om vooraanstaande burgers met een opleiding in de geneeskunde en
om katholieke priesters. Zo bijvoorbeeld kopt op 7 mei 2019 Het
Laatste Nieuws: Exorcisten
verzamelen deze week in Vaticaan om krachten te bundelen in strijd
tegen duivel" en
men leest warempel: "De meeting
vindt plaats in het Ateno Pontificio Regina Apostolorum in Rome - een
universiteit die gelinkt is aan het Vaticaan - en er zijn
geestelijken aanwezig van de katholieke, anglicaanse, lutheraanse,
Grieks-Orthodoxe en pinksterkerken".1
En de clerici leggen uit: "We
kunnen dan in overleg met dokters, psychologen en psychiaters
pastorale zorg bieden".2
Wat, gruwelijk genoeg, betekent dat wetenschappelijk gevormde mensen,
artsen, specialisten, hieraan meewerken.
Misbruik
van vertrouwen: religie, extreemrechts maar vooral ook kapitaal is
hier van de partij en minder mondige mensen krijgen het te verduren.
Zoals ook daar waar de fortuinen op het spel staan van de
neoliberalen die omwille van de centen het milieu willen blijven om
zeep kunnen helpen en er godbetert ook nog in slagen om aan een massa
van vooral ongeschoolde en makkelijk te misleiden mensen wijs te maken dat de klimaatwetten er komen om hen in de tang te houden.
62 jaar na de moord op Patrice Lumumba
(+17 januari 1961):
de moord op Chérubin Okende Senga (+13
juli 2023)
13-07-2023
Philip Glass, Concerto voor Viool en Orkest nr. 2
Philip Glass, Concerto voor Viool en Orkest nr. 2
Over macht - 3. De aanstaande nieuwe wereldorde
Over
macht
3.
De aanstaande nieuwe wereldorde
Macht houdt maar zolang
stand totdat de slaven ongehoorzaam worden en de derde en de vierde
wereld hun plek opeisen onder de gewone burgers in de rechtsstaat.
Edoch, de slavernij verdwijnt niet, zij verpakt zich onder andere
opschriften en zij wordt loonslavernij; de kolonies worden
'ontwikkelingslanden' onder het 'protectoraat' van hun onverminderde
uitbuiters want 'uitbuiting' heet voortaan 'bescherming' en die
'bescherming' slaat niet op de territoria die worden leeggeroofd maar
op de rovers zelf, het gaat om de bescherming van voorrechten en om
de continuering van het kolonialisme, het neokolonialisme.
Het rijke noorden en het
arme zuiden: gedurende eeuwen heeft het westen het zuiden leeggeroofd
en als slaaf gevangen gehouden en dit hoofdzakelijk dankzij enerzijds
het buskruit of de gevreesde wapens en anderzijds de tovenarij of de
religie die de mens gedefinieerd heeft als de hoeder van de
schepping, zeg maar: de vertegenwoordiger van god op aarde, wat de
paus ook zelf beweert te zijn. De papen zijn de bazen en wie het
daarmee niet eens zijn, krijgen de kogel van de keizers (twee handen
op één buik): het is gewoon een versie van de ordinaire bedreiging
welke luidt tot in de cinema en de strips: Uw geld of uw
leven!
Evenwel gaat het om een
westerse elite want die houdt ook het 'eigen' volk onder de
duim in haar fabrieken. Het eigen volk en dan het volk uit de
kolonies, de miljoenen geïmporteerde slaven en tenslotte de
zogenaamde illegalen welke door de landsgrenzen worden gefabriceerd.
Die maken immers dat wie ze overschrijdt, in de volkomen slavernij
belandt omdat hij arriveert op een plek waar hij tegelijk aanwezig is
én niet aanwezig mag zijn, terwijl hij wel moet eten, zodat
hij daarvoor moet werken zonder verder eisen te kunnen stellen omdat
hij nu eenmaal illegaal is op die plek en zonder rechten: hij moet
dan maar tevreden zijn met wat hij krijgt en dat is precies genoeg om
aan de slag te kunnen blijven en altijd te weinig om terug te kunnen
keren; hij zit zoals een vogel in een kooi gevangen en moet daar de
tredmolen waarin hij loopt, draaiende houden tot hij erbij neervalt.
Maar alle dingen kennen
een einde en dus ook deze dingen: het systeem wordt oud, de
werklieden verenigen zich en staan op tegen hun patroons, de honger
doet de armen stelen, de opstand holt het systeem uit, burgeroorlogen
woeden, zij worden doodgezwegen maar kunnen niet langer neergeslagen
worden, de verdovende middelen zelf brengen onrust teweeg, de weelde
ziekte en krankzinnigheid. Uiteindelijk laat de elite de teugels los
en zij kijkt uit naar nieuwe vormen van vermaak.
In het huidige
wereldbestel lijken nog altijd twee systemen tegen elkaar op te
boksen en dat zijn de zogenaamde vrije wereld (zoals die althans
zichzelf benoemt) en de wereld van het communisme. In 2009 ziet BRIC
het levenslicht, twee jaar later uitgegroeid tot BRICS (Brazilië,
Rusland, India, China en Zuid-Afrika) en dat is een gloednieuwe unie
van landen die bijna de helft van de wereldbevolking uitmaken en het
vierde deel van het landoppervlak bestrijken, het zijn omzeggens de
verdrukte gebieden uit de voorbije eeuwen die zich verenigen,
'waarschijnlijk' onder de vlag van het wereldcommunisme dat immers
luistert naar het devies van Karl Marx: Arbeiders aller landen,
verenigt u!
Zij
die denken dat Marx nu oude koek is, vergissen zich wel schromelijk:
de aloude leveranciers van grondstoffen en spijzen welke maken dat de
levensstandaard van elke westerling te danken is aan veertig slaven
uit de derde wereld lijken in staking te zijn gegaan en zij plannen
het over een heel andere boeg te gaan gooien. Het meer ontwikkelde
deel van de westerlingen is hierin wel mee maar vormt vooralsnog een
minderheid omdat de informatie over deze evolutie achter wordt
gehouden ofwel wordt vervalst door potentaten die blijven weigeren om
hun macht uit handen te geven en die de wereld liever zien vergaan
door milieuschade zoals vergif, opwarming en nucleaire wapens dan een
brijzel van hun macht prijs te geven. Edoch, zij zullen alle
macht verliezen, het tij is al gekeerd, de beweging is ingezet en
wast, het is alleen nog maar een kwestie van tijd. En men moet zich
niet vergissen: nu gaat alles ook veel sneller dan pakweg een halve
eeuw geleden.
(J.B., 13 juli 2023)
Over macht - 2. Gedrogeerde machineonderdelen
Over
macht
2.
Gedrogeerde machineonderdelen
Nu de spraaktechnologie
van Lernaut en Hauspie door de Amerikanen in hun software werd
gestopt, zullen ze zeldzaam zijn geworden maar de senioren onder ons
zullen zich hen nog herinneren: de typistes van het ministerie die de
ganse dag hun Erika lieten ratelen of hun Olivetti, waar blad na blad
uit rolde dat het een plezier was om te zien. Zij deden dit, en nu
komt het: zij deden dit terwijl zij onderling in gesprek waren over
koetjes en kalfjes en aldus bewezen zij een realiteit die alle
neurologen uitermate interesseerde: zij toonden aan, zonder het zelf
te weten, dat bij het overtypen van tekst het hoofd volledig
overbodig is; de informatiestroom geschiedt bij alle geoefende
exemplaren van deze heel bijzondere ambtenaren van de oogzenuwen naar
de zenuwen en spieren van de handen en de vingers en het hoofd komt
daar omzeggens niet meer aan te pas, dat kan zich voortaan lustig
vermeien in gesprekken over het weer, over de collega's of over de
Tv-soaps; de stroom van informatie hoeft het hoofd helemaal niet meer
te passeren. En geoefende pianisten doen iets gelijkaardigs. Ja, het
verstand van handenarbeiders situeert zich letterlijk in de handen.
Die werkelijkheid lijkt
leuk, het gaat om verregaande automatisering van fysieke handelingen
waarbij ook zintuigen betrokken zijn maar het dan toch opmerkelijke
gebeuren heeft ook een wrede schaduwkant: het lichaam van steeds meer
mensen wordt in een steeds uitgebreider deel van hun tijd in beslag
genomen door processen die zich in feite helemaal buiten hen om
afspelen en die ook niet langer door henzelf worden gestuurd maar
door plichten opgelegd door derden die de arbeiders daarvoor
verlonen. In werkelijkheid gaat het erom dat mensen op die wijze hun
hele lijf verkopen aan voor hen onbekenden die hen op de keper
beschouwd chanteren omdat zij werkweigeraars bestraffen met honger,
dorst en kou of dus met de inbeslagname van hun leven. De benaming
daarvoor is loonslavernij. Wat wel te verstaan heel letterlijk
betekent dat het gros der mensen niet langer over het eigen lijf en
leven meester is. Een ander heeft daarover het meesterschap
verworven, iemand met meer macht en de uitoefening van die macht
bestaat in het zich op de beschreven wijze toe-eigenen van de
lichamen van anderen.
Het erge van de hele
zaak is dat wij het kennelijk niet beseffen wat ze met ons doen, wij
verkeren immers in de waan dat wij al werkende helemaal vrij zijn
want wij kunnen praten over het weer en over nog duizend andere
dingen, onze gedachten zijn vrij: ja, die Gedanken sind frei,
zo zongen in de strafkampen van nazi-Duitsland ook de joden maar
uiteraard veeleer met zelfspot dan met zelfvoldoening want wat baten
gedachten die zo vrij zijn dat zij zich de meest exquise delicatessen
kunnen dromen als de maag leeg blijft? Wij trappen aardig in de val
als wij geloven in dat soort van vrijheid en de verleiding daartoe is
vandaag groter dan ooit, in dit tijdperk van een gigantisch
schijnbestaan dat geproduceerd wordt middels het internet en dat zich
situeert op chips niet groter dan een vingernagel.
En zo belanden wij bij
de macht van het sprookje dat ons meevoert naar Disneyworld, de
Olympic Games of het Elisabeth Concours: wij verworden tot 'beste
kijkers', 'luisteraars', 'liefhebbers' of andersoortige consumenten
die met geld betalen om al onze aandacht te spenderen aan het
santenkraam van vreemdelingen die ons pluimen door op meer dan één
manier aan de haal te gaan met onze tijd en derhalve met ons leven.
De geautomatiseerde constante verbinding tussen de ogen en de handen
laat weliswaar het hoofd met rust maar vergeten wij dan vooral niet
dat wij aldus in het echte leven alsnog geketend zitten aan een
scherm en een klavier, een bureaustoel en een horloge, wat betekent
dat wij (en dat zijn onze lichamen) herleid werden tot een aanhangsel
van die machines gedurende (goed berekend) elk ogenblik van de ons
door de natuur toegemeten actieve tijd. Gevangen zijn wij dan omdat
ons naast de werkplek geen ander oord meer wordt gegund, omdat onze
beperkte levenstijd geheel opgaat in een stoel die eigenlijk een
kerker is of een vergeetpunt. In het echte leven liggen onze lichamen
vastgeketend opdat onze 'geest' zou kunnen dromen in het
schijnbestaan van het internet. 'Geest'!? Ja, wij boeten dag na dag
om te kunnen schitteren op facebook maar wat stelt een bestaan op
facebook voor? Het is een plekje niet groter dan het puntje van een
naald op een of andere chip in een vreemd land, een plekje nog
vergankelijker dan een stofje in de wind. En uiteraard zijn het
degenen die ons dit alles aandoen die dan binnenrijven wat zij aan
ons ontnemen. Zoals ze trouwens doen met alle andere moderne
toestellen en prutsen die ons worden aangesmeerd als waren zij
hulpmiddelen die wij niet kunnen missen maar die geen ander resultaat
opleveren dan dat zij levenstijd van burgers beneden in de
maatschappelijke orde overhevelen naar burgers die wat hogerop
gesetteld zijn. Die van helemaal boven komen uiteraard ook ooit aan
hun einde maar dat staat de uitoefening van hun macht niet in de weg.
Het lijkt er sterk op dat de zogenaamde geest een uitvinding is van
overheersers waarmee zij hun slaven kortwieken, beteugelen en
gevangen houden. Lichaam en materie zijn niet belangrijk, zo liegen
zij hen voor: geef dat maar aan ons en kies zelf voor de
onvergankelijke geest! Toentertijd waren de potentaten religieuze
leiders, vandaag zijn zij de bazen van de nieuwe sprookjeswereld.
(J.B., 13 juli 2023)
11-07-2023
Over macht - 1. Andermans hoofd
Over
macht
1.
Andermans hoofd
Aan de mensen wordt
verteld dat zij hun verstand moeten ontwikkelen teneinde autonoom te
kunnen denken maar wij weten intussen dat deze smoes een waarheid
verbergt die heel anders klinkt. Ons hoofd, onze hersenen, zijn
immers helemaal geen instrumenten in onze eigen handen, het zijn
daarentegen de teugels waarmee de maatschappelijk hoger geplaatsten
ons sturen waarheen zij maar willen, zoals ook de ruiters met hun
paarden doen. Geef mij een kind totdat het zes jaar oud is en doe er
daarna mee wat ge wilt: waren het niet de Jezuïeten die dat zegden?
Wisten zij niet al dat het ganse leven van een mens bestuurd kan
worden met een vorming in de zes eerste levensjaren? Want dan worden
de teugels aan de mens bevestigd, dan leert hij 'tuk' van 'jurt'
onderscheiden en 'ju' van 'hauw'. Dan leert hij te gehoorzamen aan
wetten van welker bestaan hij zich niet eens bewust kan worden. Zoals
het lichaam in alle autonomie en dus zonder dat wijzelf dat beseffen,
leert om vetreserves op te slaan van zodra het wat honger te verduren
krijgt, wat zich dan vertaalt in het onomkeerbare jojo-effect dat
ervoor zorgt dat men dik zal worden eenmaal men na de vastentijd weer
normaal begint te eten, zo ook leert ons hoofd te reageren op externe
prikkels zonder dat wij ons daarvan bewust zijn. Zoals het lichaam,
eenmaal oud geworden, zichzelf verdooft met vergeetachtigheid en met
wat men nu ook 'dementie' noemt, teneinde te ontsnappen aan het wrede
besef van het naderende levenseinde, zo spint ons zwaar beteugeld
hoofd voor ons de juiste dromen die er moeten voor zorgen dat wij
gaan geloven in een onzin die ons warempel recht genoeg houdt om met
werken door te kunnen gaan van zodra wij de school verlaten totdat
wij mij pensioen moeten omdat wij dan door de band niet meer renderen
kunnen. De dromen over een 'later' waarvan men ooit aan de weet komt
dat het niet bestaat, om nog te zwijgen over de vertelsels van de
hemel met zijn honderdvoudig loon voor hen aan wie het werd onthouden
in dit tranendal zoals de zaligsprekingen het verhalen naar welke al
de onvergolden mensen smachten omdat zij nu eenmaal geen opium
betalen kunnen.
Maar intussen weten wij
dus al dat dit zo gebeurt en het wordt ons ook niet langer verhinderd
dit te weten omdat in deze tijd de dingen op hun einde lopen zodat
die kennis in het hoofdje van jan met de pet nu niet veel kwaad meer
kan berokkenen aan zijn meerderen. Dat deze laatsten nu ook de
teugels lijken los te laten, voorspelt zowaar niet veel goeds over
wat er morgen in de wereld te gebeuren staat: viert maar feest, jij
lieden, nu het nog even kan, zo leest men in de gedachteballonnetjes
van hen die eens de autoriteiten waren, want morgen gaat gij richting
slachtbank, een andere richting zal er voor u helaas niet meer zijn,
getrouw het devies van John Heartfield: Krieg und Leichen, die
letzte Hoffnung der Reichen. Het is een soort van galgenmaal
dat zelfs aan moordenaars wordt gegund vanuit een mededogen dat zelfs
de wilde dieren kennen, die immers hun prooi met gif verdoven
alvorens ze die naar binnen werken, ze maken er een spel van dat
zelfs iets erotisch heeft omdat Eros en Thanatos nu eenmaal een
koppel vormen: de liefde en de dood. Over hen wordt altijd zo mooi
gelogen dat de eerste de laatste overwint maar wij zullen alsnog
tegen heug en meug moeten leren verteren dat de bemanning van de
reddingssloepen van 'the Unsinkable' vrijwel uitsluitend bestond uit
volwassenen van de mannelijke kunne. Het recht van de sterkste of de
wetteloosheid is een reus of een Titaan, Eros daarentegen is een kind
dat speelt met vuur, wellicht met het gevaarlijkste vuur op aarde.
Verstand verdwijnt spoorslags eenmaal het zo ver is, precies omdat de
hersenen teugels zijn en teugelloosheid rest van zodra Eros doel
treft. Aan de mensen wordt verteld en zij belijden het te geloven en
dat volstaat ook voor de potentaat die aldus zijn macht bevestigd
ziet. Want macht is altijd macht over de waarheid, macht om de
waarheid het zwijgen op te leggen. Vergankelijke macht maar alsnog
macht.
(J.B., 11 juli 2023)
10-07-2023
UVC: Prof. Arne Burkhardt: Autopsies: Bewijs voor gezondheidsschade en overlijden door Covid-19 vaccinaties
UVC: Prof. Arne Burkhardt: Autopsies: Bewijs voor gezondheidsschade en overlijden door Covid-19 vaccinaties:
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: