Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
30-01-2023
De nieuwe Securitate - Aflevering 4: De mens is gezien
De
nieuwe Securitate
Aflevering
4: De mens is gezien
Ofschoon
men niet mag vervallen in simplificaties, is het een onmiskenbaar
feit dat het beroepsverleden van de huidige Russische president
Vladimir Poetin als spion voor de USSR een aanzienlijke rol speelt in
het ontstaan en in het verloop van de huidige oorlog tussen Rusland
en de Oekraïne welke reeds geëscaleerd is tot een wereldwijd
conflict dat alleen nog alom in geweld hoeft uit te barsten om een
nieuwe wereldoorlog te kunnen worden.
Een
spion of een geheimagent verzamelt op wettige maar ook op onwettige
wijze informatie voor zijn opdrachtgever die de staat kan zijn of een
privébedrijf maar men vergeet dikwijls de derde mogelijke werkgever,
namelijk: verborgen machtscentra die precies weten wat ze willen en
die van de regeringsleden stromannen maken die niet lijken te weten
wat ze willen omdat wat ze voorhouden te doen niet overeenkomt met
wat ze in feite onder de druk van geheime potentaten moeten trachten
te realiseren.
Cruciaal
voor een goed begrip van de handelwijze van spionnen is de wetenschap
dat hun handelen (onvermijdelijk) finaal gestuurd wordt door
achterdocht:
een spion die de mensen welke hij onderzoekt ook vertrouwt, wordt
beschouwd als volstrekt onbekwaam en is derhalve onbestaande. Om te
beginnen opereert een spion in het geheim, wat wil zeggen dat niemand
weet dat hij spioneert en dus wantrouwt.
Maar dat betekent op de keper beschouwd dat waar spionage aan de orde
is, elke weldenkende burger elke andere burger moet beschouwen als
een mogelijke spion. Uiteraard verantwoordt zich de praktijk van de
spionage door de staat middels het argument dat wie legaal handelen,
helemaal niets hoeven te vrezen en dus maar kunnen doen alsof zij
niet bespioneerd kunnen worden omdat dat voor hen uiteindelijk geen
enkel verschil uitmaakt. Uiteraard liggen de zaken anders waar
spionnen opereren in functie van verborgen machtscentra welke
aansturen op een totalitair regime waarvan de regels immers vloeken
met de legaliteit van dat ogenblik.
Nochtans
blijft het nemen van vrede met een toestand waarin men de ander als
een mogelijke spion moet beschouwen een bijzonder precaire
aangelegenheid, in de eerste plaats omdat het argument dat wie legaal
handelen niets te vrezen hebben pas geruststellend kan zijn waar
alles loopt zoals het moet, terwijl iedereen heel goed weet dat
uiteindelijk niets loopt zoals het hoort. De zenuwachtigheid die dit
gegeven meebrengt is vergelijkbaar met het ongemak dat gepaard gaat
met het bezit van atoom- en andere wapens ter verdediging van de
eigen mensen omdat men ook daar nooit met zekerheid kan zeggen dat ze
zich niet keren tegen wie ze zich als verdediging hebben aangeschaft.
Wapendracht kan nog geduld worden ter verdediging tegen wie het eigen
territorium aanvallen en dat zijn dan vijanden uit het buitenland
maar bevinden de vijanden zich onder het eigen volk dan wordt
wapendracht een stukje van een wel bijzonder moeilijke puzzel die
sterk verwant is aan de puzzel waarmee het gevaar van het terrorisme
ons behept. Precies hetzelfde geldt nu voor spionage: waar zij
mogelijkerwijze eigen mensen op het oog heeft, moet iedereen ervoor
vrezen in het vizier te lopen of achtervolgd te worden. Niemand kan
bevroeden of de staat al dan niet van binnenuit ondermijnd wordt door
vijanden zoals terroristen, fundamentalisten, maffiosi, sekten en nog
andere groepen die heimelijk de eigen wetten boven die van de staat
stellen en die er naar streven om de staat omver te werpen door de
eigen wetten in de plaats te stellen van de gangbare. Wantrouwen
tegenover de vijand maakt bewapening noodzakelijk en ook spionage
maar wapenbezit en wapendracht veronderstelt vertrouwen binnen de
eigen kring, waarbij dan onvermijdelijk de kwestie rijst waar de
grens ligt tussen wat eigen is en wat vreemd is of vijandig.
Waar
samenwerking het devies is terwijl tevens wantrouwen wordt vereist,
wordt gevraagd dat er een geest tot stand komt welke in staat is om
deze twee ogenschijnlijk elkaar tegenstrevende gesteldheden te
verenigen: samenwerking én wantrouwen. En de twee zijn kennelijk
verenigbaar, namelijk in de realiteit van de concurrentie.
Concurrentie
komt van het Latijnse voorzetsel 'con', dat 'samen' betekent en het
werkwoord 'currere' dat wil zeggen 'lopen' of 'rennen'. 'Concurrere'
is 'samen
rennen' maar dan tegen
elkaar;
het is competitie (van 'con' en 'petere' dat betekent 'begeren' of
'verlangen'): men streeft samen
naar
de overwinning die slechts één van allen ten deel kan vallen en
derhalve streeft men alsnog tegen
elkaar.
Alle deelnemers hebben dezelfde vijand, namelijk het verlies, en die
gemeenschappelijke vijand verenigt
hen ondanks het feit dat ze elkaar bestrijden.
Ze hebben ook allemaal hetzelfde doel, namelijk de winst, terwijl het
tevens zo is dat de winst voor de ene het verlies betekent voor de
ander. Maar door zich een abstracte vriend en vijand voor ogen te
houden - respectievelijk de zege en het verlies - voltrekt de strijd
zich alsnog als een gezamenlijk engagement.
Het
dulden van spionage brengt een ongemak mee of een spanning welke
verwant is met de spanning eigen aan de competitie; het is de
ongemakkelijke geest van de concurrentie. Deze geest dankt zijn
draaglijkheid aan een geestesgesteldheid die de sportiviteit wordt
genoemd, welke de ethos is van de sport. Het woord 'sport' is verwant
met het Latijnse werkwoord 'disportare' dat betekent 'zich
verstrooien', 'zich vermaken', 'zich ontspannen' of 'spelen'. Het
spel staat tegenover de ernst en op die manier krijgt de strijd van
de concurrentie of de competitie een speels karakter omdat de ernst
ervan gerelativeerd wordt.
Terwijl
een strijd in ernst fysiek wordt gevoerd op leven en dood, verkrijgt
de competitie of de concurrentie een speels karakter doordat deze
activiteit die zich afspeelt in de 'harde' werkelijkheid zich laat
doordringen van de 'zachte' droom. Concurrenten bestrijden elkaar
niet met dodelijke wapens maar met papieren geld, met dingen die hun
waarde ontlenen aan hun schaarste, met schone dingen of met kennis
waarmee zij kunnen pronken. Het winnaarschap vereist niet dat de
vijand wordt gedood, hij wordt alleen vernederd, hij krijgt een plek
in de pikorde die harde realiteit is maar tevens spel omdat zij op
afspraken steunt. Hier wordt het brute geweld overstegen door de
mogelijkheid
van geweld, de dreiging, het recht, de handel, de economie. De ernst
van de oorlog daarentegen ligt alleen maar in het verlengde van de
economie en hij wordt vooralsnog door het spel van de economie
vermeden.
De
activiteit van de spionage vindt zijn oorsprong in het wantrouwen dat
echter geduld wordt zoals de concurrentie wordt geduld of de
competitie. Spionage bewerkstelligt tevens dat wie weten dat zij er
het object van zijn, de spontaneïteit van hun handelwijze gaan
inruilen voor acteerprestaties waarmee zij hun achtervolgers op het
verkeerde been trachten te zetten terwijl zij anderzijds genoodzaakt
worden een draaiboek te volgen dat van de hand van hun achtervolgers
is omdat wie gade geslagen worden zich onzichtbaar trachten te maken
door te doen wat van hen wordt verlangd door wie hen controleren. De
puzzel van de sociale interactie wordt ingewikkeld en mondt
uiteindelijk uit in een fatale verwarring die pas middels bruut
geweld kan worden beëindigd.
Op
die manier is elke vrede uitstel van oorlog en kent elke cultuur of
beschaving een opgang maar onvermijdelijk ook een ondergang. Spionage
bespoedigt de ondergang omdat zij danig enerverend werkt en
verstorend voor de normale interacties welke immers op vertrouwen
stoelen. De spanning opgeroepen door het naast elkaar bestaan van
noodzakelijk vertrouwen en onvermijdelijke achterdocht is gedoemd om
op te lopen en te exploderen. Het installeren van spionage intern in
een maatschappij is de inductie van sociale suïcide. Communistische
regimes gaan eraan ten onder zoals de Sovjets onder Stalin en
Roemenië onderCeaușescu
maar ook het zogenaamd vrije, op de kapitalistische economie
gebaseerde maatschappijmodel wordt erdoor bedreigd ingevolge de
onvermijdelijke monopolievorming met in haar zog allerlei vormen van
dictatuur. Zij maken de religie die het vertrouwen propageert
('religie' betekent immers 'overgave') onwerkbaar maar ook de
humanistische ethiek en met het verdwijnen van de ethiek, rest alleen
nog de conditionering als regelaar van het gedrag, waardoor mensen
volkomen manipuleerbaar worden en moeiteloos kunnen worden herleid
tot de tentakels van een totalitair apparaat.
Als
aldus het menselijke uit de mens gebannen wordt, blijft alleen een
robot over die nog weinig verschil lijkt te vertonen met de computer:
hij is dan programmeerbaar, inzetbaar en perfect vervangbaar en
reproduceerbaar, persoonlijk waardeloos of gewoon in het niets
verdwenen. Hier is dan zoals in de roman van Joseph Conrad het Hart
der Duisternis, waarmee de wetteloze jungle wordt bedoeld, nadat het
werd veroverd, tot ons eigen hart geworden dat aldus harteloos werd,
want dat is de betekenis van wantrouwen. Drieëndertig jaar na de
dood van Ceaușescu met zijn Securitate zijn de Roemenen nog altijd
getraumatiseerd. Waar mensen zichzelf gereduceerd hebben tot elkaars
spionnen omdat naast de pandemie van de camera's uiteindelijk ook de
burgers zelf tot camera's werden herleid, is de onvoorstelbare
realiteit van een hel bevolkt met demonen springlevend. Het
oerwoud heeft zijn plaats afgestaan aan de beschaafde stad maar die
beschaafde stad wordt op haar beurt geregeerd door de cultuur van de
jungle.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
30 januari 2023)
29-01-2023
De nieuwe Securitate - Aflevering 3: Hannah Arendt, totalitarisme, geheime politie en burentoezicht
De
nieuwe Securitate
Aflevering
3: Hannah Arendt, totalitarisme, geheime politie en burentoezicht
In
haar Totalitarisme
legt
Hannah Arendt uit hoe een eenpartijsysteem altijd onzichtbaar blijft
en opereert in het geheim achter de façade van een normaal bestuur.
De regering lijkt dan bijvoorbeeld democratisch maar zij wordt op
haar beurt geregeerd door een niet verkozen kliek die de feitelijke
macht bezit. (...)
de macht van de partij berust (dan) op een monopolie, gewaarborgd
door de staat, en de partij bezit niet langer haar eigen
machtscentrum.
(1) Maar een totalitaire macht is nog veel radicaler: Boven
de staat en achter de façades van de ogenschijnlijke macht, in een
doolhof van menigvuldige diensten, aan de basis van alle
gezagsverschuivingen en temidden van een chaos van inefficiëntie,
ligt de machtskern van het land: de superefficiënte en
supercompetente diensten van de geheime politie (GP).
(2) En het klinkt ons niet langer onbekend in de oren waar Hannah
Arendt dan wat verderop vervolgt: Voor
iemand die 'gevaarlijke gedachten' koestert wordt een buurman in deze
fase geleidelijk een gevaarlijker vijand dan de officieel benoemde
politieagenten.
(3) Jawel: (Het)
eindigt met de liquidatie van elke georganiseerde vorm van openlijke
en geheime weerstand (4)
En Arendt geeft twee voorbeelden: (...)
in Duitsland gebeurde dit rond 1935 en in Rusland bij benadering in
1930.
(5) Een van de meest schrijnende vormen van 'burentoezicht' voltrok
zich vanaf 1948 in Roemenië met de beruchte Securitate onder de
dictatuur van Nicolae
Ceaușescu en de wrede toestand hield aan tot op de dag dat de
potentaat en diens vrouw (die hoofd was van de Securitate) op
kerstmis 1990 werden gelyncht nadat het volk zich tegen hen had
gekeerd.
In
de beginfase van de totalitaire staat worden wie weerstand bieden
geliquideerd en pas nadat de uitroeiing van vijanden een feit is,
komen de terreur en de totale overheersing. "Praktisch
gesproken gaat de totalitaire heerser te werk als een man die
hardnekkig iemand anders beledigt, tot iedereen weet dat de laatste
zijn vijand is, zodat hij met een zekere geloofwaardigheid zijn gang
kan gaan en hem kan doden uit zelfverdediging. Dit is bepaald grof,
maar het werkt - zoals iedereen weet die ooit heeft gadegeslagen hoe
succesvolle carrièrejagers mededingers elimineren." (6)
Totalitaristen spreken ook over 'objectieve vijanden' die ideologisch
gedefinieerd worden. De GP, gedefinieerd als 'een staat in de staat',
ontleent haar macht aan de geheime informatie waarover zij beschikt
en zij is onderworpen aan de wil van de leider, die de te liquideren
vijanden aanduidt en die de GP ["bemand
door agenten die elkaar niet kennen"
(7)] daarom als enige vertrouwt.
De
GP voert geheel blindelings haar opdrachten uit; blindelings, want
"de
voor het totalitarisme centrale veronderstelling dat alles mogelijk
is, leidt (...) tot de absurde en vreselijke consequentie dat elke
misdaad die de heersers kunnen bedenken, bestraft moet worden,
ongeacht of die misdaad al dan niet gepleegd werd."
(8) "Onder
totalitaire regimes wordt provocatie - vroeger alleen de specialiteit
van de geheime politie - een methode om met zijn buurman om te gaan,
en iedereen wordt er, gewild of ongewild, toe gedwongen deze methode
te gebruiken. Iedereen is in zekere zin de agent provocateur van
ieder ander (...)."
(9) "In
een systeem van alomtegenwoordige spionage, waar iedereen
politieagent kan zijn en elk individu zich constant geobserveerd
voelt - in omstandigheden bovendien waar carrières uiterst onzeker
zijn en waar het dagelijkse kost is dat iemands ster op de meest
spectaculaire wijze rijst, om morgen alweer te vallen -, wordt elk
woord dubbelzinnig en vatbaar voor retrospectieve 'interpretatie'."
(10) De medeplichtigheid van tewerkgestelden door het regime
garandeert hun loyaliteit. (11)
De
moeilijkste taak van de GP bestaat erin de sporen te laten verdwijnen
van de door hen geliquideerden. De Ochrana vond een klasseersysteem
uit met de namen van principieel alle burgers waarbij middels
speciale tekens hun onderlinge relaties aanschouwelijk werden:
vriendschapsrelaties, vijanden, kennissen, enzovoort. [En ziedaar de
voorloper van 'facebook', dat op dat vlak vandaag aan zijn beheerders
uiteraard quasi eindeloze mogelijkheden biedt.] Arendt zegt erover
dat als zo'n perfecte kaart ooit bestond, ze het "wellicht
mogelijk zou maken om mensen zonder enig spoor uit te wissen, alsof
ze helemaal niet hadden bestaan."
(12) Dat laatste is dan ook de grootste zorg van de GP nadat ze hun
slachtoffers hebben laten verdwijnen. "Het
enige strikt bewaarde geheim in een totalitair land (...) betreft de
operaties van de politie en de omstandigheden in de
concentratiekampen."
(13)
De
grootste misdaad bestaat erin over die geheimen te spreken. Edoch,
"aangezien
een mens voor zijn kennis afhankelijk is van de bevestiging en het
begrip van zijn medemensen, verliest deze algemeen gedeelde, maar
individueel bewaarde, deze nooit besproken informatie haar
werkelijkheidskarakter, en wordt ze een pure nachtmerrie. Alleen zij
die in het bezit zijn van [die] strikt geheime kennis (...) zijn in
staat met elkaar te communiceren over wat in feite de werkelijkheid
van allen uitmaakt. Dat is hun geheim, en om dit geheim te bewaren
vormen ze een geheime organisatie (...)" (14)
Het
geheime genootschap wordt opgericht "met
de bedoeling om het onfatsoenlijke experimentele onderzoek naar de
grenzen van het mogelijke te kunnen uitvoeren."
(15) Arendt besluit dit hoofdstuk als volgt: "(...)
het is haast onmogelijk om te weten hoeveel van deze mensen, wanneer
ze verder blootgesteld worden aan (...) werkloosheid, blij zullen
berusten in een 'bevolkingsbeleid' dat bestaat in een regelmatige
eliminatie van het surplus aan mensen, en hoeveel onder hen, wanneer
ze hun groeiend onvermogen ervaren om de lasten van het moderne leven
te dragen, zich blij zullen conformeren aan een systeem dat, samen
met hun spontaniteit, hun verantwoordelijkheid elimineert. Met andere
woorden (...) weten we niet hoe goed (...) het geheim van deze GP
tegemoet komt aan de geheime verlangens en de geheime
medeplichtigheden van de massa's in onze tijd."
(16)
Buurtinformatienetwerken
op zich lijken uiteraard mijlenver verwijderd van een politieapparaat
dat in het geheim opereert maar zij vormen wel reeds de ready-made
tentakels van een monster dat vooralsnog sluimert en dat pas
verschijnt in vol ornaat op het ogenblik dat de ondermijning van de
legale macht voltooid zal zijn en dat wil zeggen: van zodra het
verborgen programma wet geworden is.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
29 januari 2023)
Verwijzingen:
(1)
Hannah
Arendt,Totalitarisme,
Boom, Amsterdam, vijfde oplage
2021 (eerste druk 2014), in het Nederlands vertaald door Remi Peeters
en Dirk De Schutter. Oorspronkelijk: Totalitarianisme,
deel III, alsook (in een appendix) een gedeeltelijk samengevat
negende hoofdstuk uit deel II, getiteld: The
Decline of the Nation-State and the End of the Rights of Man,
p. 237. Voor een synthese, zie: Jan
Bauwens, Het
grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de
totalitaire wereld,
Serskamp 2022, pp. 103-107 (Dit is paragraaf 10, getiteld: De
geheime politie en facebook, experimenten en
liquidaties.)
Waar toepasselijk werden enkele paragrafen uit deze eigen tekst hier
quasi integraal (ingekort of aangevuld) weergegeven.
(2)
Hannah Arendt, o.c.,
p. 238.
(3)
Ib., p. 240.
(4)
Ib., p. 240.
(5)
Ib., p. 240.
(6)
Ib., p. 243.
(7)
Ib., p. 245.
(8)
Ib., p. 247.
(9)
Ib., pp. 250-251.
(10)
Ib., p.
251.
(11)
Ib. p. 252-253.
(12)
Ib. p. 255-256.
(13)
Ib., p.
258.
(14)
Ib., p.
258.
(15)
Ib., p.
259.
(16)
Ib., p.
261.
28-01-2023
De nieuwe Securitate - Aflevering 2: De heksenprocessen van Salem achterna
De
nieuwe Securitate
Aflevering
2: De heksenprocessen van Salem achterna
Informatie
begint met waarneming en waarneming is selectief. Die selectiviteit
staat in functie van het beoogde maar zij kan ook voor een stuk een
gevolg zijn van conditionering, manipulatie of zinsbegoocheling, om
maar iets te zeggen.
Vooreerst
geldt de regel dat men vindt wat men zoekt of, correcter uitgedrukt,
dat men niet vindt wat men niet zoekt: men moet met
andere woorden oog hebben voor zekere dingen om ze te kunnen zien. De
waarneming wordt bovendien niet alleen gekleurd door wat men weet:
ook emoties spelen een rol en zo bijvoorbeeld zullen mensen met
specifieke angsten ook zaken registreren die daarmee te maken hebben.
Maar
de waarneming wordt niet alleen geaccentueerd door wat we al in ons
hebben en door wat we vrezen en wensen: zij wordt daardoor ook op het
verkeerde been gezet en wel in die mate dat we niet alleen dingen die
er zijn, helemaal niet zien omdat we er geen oog voor hebben maar ook
dat we dingen gaan zien die er helemaal niet zijn.
En
dan hebben we het nog niet gehad over de kloof tussen onze
waarnemingen en het verslag dat wij daarover uitbrengen, niet alleen
omdat het geven van een exacte beschrijving van het waargenomene op
zich al uiterst moeilijk is, zoals bijvoorbeeld blijkt uit het
problematisch karakter van diagnostisering, proces-verbaal of
kennisextractie maar omdat bovendien de mogelijkheid van het al dan
niet bewuste liegen om de hoek komt kijken, zoals bijvoorbeeld bij
selffulfilling prophecy, bij het liegen om bestwil en bij het
minimaliseren of het overdrijven van de 'feiten'. Want wat zijn
tenslotte feiten?
Het
is een feit dat het negroïde ras minder intelligent is dan het
blanke, zo beweerde men ooit vanuit de 'rassenleer' die inmiddels
allang naar de prullenmand werd verwezen omdat mensenrassen nu
eenmaal helemaal niet bestaan. Het is een feit dat mensen van adel
edelmoediger zijn, zo werd het volk ooit voorgehouden door
gezagsdragers, totdat aan het licht kwam dat het misschien wel eens
net andersom kon zijn: toen de Titanic zonk, sloten de opvarenden van
eerste klas de hekkens van de verdiepingen van de lagere klassen
zodat die mensen verdronken en wat later kieperden de mannen uit
eerste klas ook hun vrouwen en kinderen uit de reddingssloepen
overboord, zoals blijkt uit de cijfers welke pas werden vrijgegeven
nadat alle 'daders' overleden waren: de sloepen bleken vrijwel
uitsluitend bevolkt met volwassen mannen.
Met
het feit van de onfeilbaarheid van de paus en de geloofspunten van de
kerk wordt inmiddels zelfs de spot niet meer gedreven omdat de
gevolgen van deze flagrante leugens al te veel slachtoffers hebben
gemaakt en nog steeds maken en zo zou men de doop allang een bij wet
verboden praktijk moeten zijn omdat zij weerloze kinderen inlijft bij
een sekte opgericht door zelfverklaarde heiligen en
hoogwaardigheidsbekleders die de geest van een groot deel van de
mensheid manipuleren en die via die weg ook heersen over de mensen
hun wil, hun lichamen, hun daden en hun bezittingen welke zij zich
ostentatief toe-eigenen om daarmee 's werelds meest exuberante
luxehotel Vaticaan op te smukken terwijl zij tegelijk geheel
schaamteloos bij het door hen beroofde volk de armoede propageren -
nota bene praktijken die in geval van secularisering lustig worden
verdergezet door politici.
De
waarneming op zich is geen sinecure, zoals de biologie ons leert en
daarna ook de psychologie, de sociologie en ga zo maar door. Zonder
microscoop ziet men de microben niet die echter een letaal karakter
kunnen hebben maar even dodelijk zijn de 'waarnemers' van wie door
hen bestempeld worden als een bedreiging omdat zij een andere taal of
huidskleur hebben of omdat zij een al te povere indruk maken en dat
leert ons de geschiedenis waarvoor de historie van de heksen van
Salem exemplarisch is. Het gaat om heksenprocessen in het Amerikaanse
Salem in 1692 en 1693 waarbij tenminste vierentwintig onschuldigen
werden terechtgesteld - zij werden beschuldigd van hekserij.
Ingevolge
wetteloosheid of het recht van de sterkste keert een meerderheid zich
tegen een minderheid en omdat zij bij die minderheid geen kwaad
kunnen vinden, nemen zij hun toevlucht tot valse beschuldigingen
waaraan zij geloofwaardigheid trachten te doen toekennen middels het
demoniseren van hun slachtoffers. De vreemde taal wordt 'gebrabbel'
genoemd, wat de betekenis is van 'barbarij', waaruit dan alras wordt
afgeleid dat het gaat om geestloze en derhalve onechte mensen. De
zwarte huidskleur wordt uitgelegd als een teken van het ontbreken van
de ziel en algauw neemt men aan dat het om dieren gaat die in bezit
genomen kunnen worden en slavernij krijgt dan de vrije hand. Armoede
lijkt zoals in het Bijbelse boek Job een goddelijke straf voor
aangericht kwaad zodat armen rap doorgaan voor bozen en hetzelfde lot
delen 'lelijkaards', kreupelen, blinden en doofstommen alsook allen
die kampen met rampspoed en die aldus twee keer onschuldig worden
gestraft zonder hoop op ook maar enige vorm van zelfverdediging in
een proces.
Het
proces dient overigens voor een groot stuk om vast te leggen wat in
feite werd waargenomen, wat de getuigen echt hebben gezien en
gehoord, of de afgelegde verklaringen de analyse van de verzamelde
alibi's kunnen doorstaan, of zij niet onderling tegenstrijdig zijn of
überhaupt mogelijk. Waar echter zoals in de buurtinformatienetwerken
dat alles onder de mat dreigt te worden geveegd, lijkt iets
gelijkaardigs aan de gang als in de politieke benoemingen waarbij
immers diploma's en opleidingscertificaten het onderspit moeten
delven voor de willekeur in het nepotisme van politici wiens
onbekwaamheid pas aan het licht komt tijdens hun ambtstermijn en voor
hun verkiezingssucces wordt geen enkele andere competentie vereist
dan voor dat van een venter wiens welslagen, dat gelijkstaat aan
financiële winst, louter afhangt van de mate waarin hij de kunst
beheerst om met liegen en bedriegen spullen te slijten die hun geld
niet waard zijn. Maar dit zijn nog lang niet de gevaarlijkste kapers
op de kust.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
28 januari 2023)
26-01-2023
De nieuwe Securitate - Aflevering 1: Verkrachters van de waarheid
De
nieuwe Securitate
Aflevering
1: Verkrachters van de waarheid
Een
democratisch bestel verzamelt informatie in het algemeen belang en
als zij de privacy niet schendt en de andere rechten van de burgers,
dient die informatie uiteraard openbaar te zijn. Waar
informatie wordt geheim gehouden of dus daar waar
transparantie ontbreekt, wordt zij sowieso misbruikt: zij dient dan
niet het algemeen belang maar wel dat van particulieren en dat zijn
bij uitstek leden van de heersende klasse die de info aanwenden in
het eigen voordeel en uiteraard ten nadele van het volk - waaruit
godbetert op de koop toe vaker informanten worden gerekruteerd - een
in wezen illegale handelwijze die echter van een leien dakje gaat
lopen van zodra voldoende verdeeldheid werd gezaaid om het verklikken
aantrekkelijk te maken. Dat de betrokken machthebbers het gemunt
hebben op het inbinden van de vrijheid van wie zij beheersen,
is een evidentie en met dat oogmerk wakkeren zij dan ook de
onveiligheidsgevoelens bij de massa aan die angstig is en daarom
onnadenkend en, paradoxaal en contraproductief genoeg, ook
onvoorzichtig.
De
ultieme garantie voor de veiligheid én de vrijheid of dus voor de
rechten van alle burgers wordt in de eerste plaats geleverd
door de wet. En in een democratisch bestel gestemd door de
wetgevende macht, ontleent de wet haar kracht aan haar naleving
waarover gewaakt wordt door daartoe tot bekwaamheid opgeleide en
middels beëdiging tot betrouwbaarheid gedwongen en dus tot
onafhankelijkheid gevormde agenten die de rechterlijke macht
vertegenwoordigen welke sinds Montesqieu strikt gescheiden dient te
zijn en te blijven van de wetgevende (en de uitvoerende) om de
eenvoudige reden dat daar waar ze allemaal in handen zijn van een en
dezelfde instantie, corruptie uiteraard de vrije teugel krijgt. Een
burgemeester aan wie rechterlijke macht zou worden toegekend zou
uiteraard veel meer nog dan nu jammer genoeg reeds via allerlei
clandestiene wegen het geval is, zichzelf ontzien en hij zou het zijn
concurrenten in de verkiezingsstrijd kunnen bemoeilijken. Maar
uitgerekend de zo belangrijke scheiding van de wetgevende,
uitvoerende en rechterlijke macht wordt feitelijk teniet gedaan waar
onder allerlei voorwendsels gejongleerd wordt met informatie en met
informanten, met rechten en met plichten, met vertrouwen en met
wantrouwen, met samenwerking en met concurrentie, met veiligheid en
met dreiging, met vrijheid en met de beteugeling daarvan.
Het
voor de democratie zo belangrijke principe van de scheiding der
machten is onbestaande in een theocratie zoals de islamstaten of de
(katholieke) keizerrijken van weleer maar ook in landen met een
eenpartijstelsel of dus dictaturen zoals bijvoorbeeld China. Daar zet
de overheid gewone burgers in om inlichtingen te winnen die geheim
gehouden worden omdat uit de openbaarmaking ervan zou blijken dat ze
niet het algemeen belang dienen maar de bestendiging en de
uitbreiding van de macht van de dictator. Jammer genoeg delen ook de
westerse mogendheden in de algemene tendens naar een toename van
machtsconcentratie die de democratische principes feitelijk
ondermijnt en een bespoedigende factor is de intensivering en de
uitbreiding van allerlei controlemechanismen. Niets aan de hand waar
het gaat om machinale controle of om toezicht uitgeoefend door
beroepsmatige beschermers van de wet maar waar gewerkt wordt met
'informanten' zonder opleiding, betrouwbaarheid of verloning kan
slechts desinformatie worden verwacht omdat de machthebbers dan als
het ware de beschikking krijgen over een grabbelton aan inlichtingen
waarmee zij de waarheid vanzelfsprekend makkelijk naar hun hand
kunnen zetten door daaruit met voorbedachten rade te gaan kiezen -
wat hier uiteraard betekent: selecteren en manipuleren. Hier wordt de
waarheid zonder meer verkracht en elk verschil met ordinaire leugens
is dan louter fictie. En we hebben het hier uiteraard over de modieus
en onschuldig klinkende zogenaamde buurtinformatienetwerken.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
26 januari 2023)
25-01-2023
Die Winterreise (film)
Die Winterreise (Film)
Schubert Winterreise Der Wegweiser
Schubert Winterreise Der Wegweiser
Prokofiev Dance of the knights
Prokofiev Dance of the knights
Rafaël Krux
Rafaël Krux
Galina USTVOLSKAYA Pianoconcerto (1946)
Galina USTVOLSKAYA (1919-2006): Concerto voor piano, volledig strijkersorkest en pauken (1946)
24-01-2023
CONGO : de Lumumba à Mobutu, quel est le rôle de la Belgique ?
CONGO : de Lumumba à Mobutu, quel est le rôle de la Belgique ?
Zinzen, de tanden van Lumumba en de VRT-Congoberichtgeving - Ludo De Witte
Zinzen, de tanden
van Lumumba en de VRT-Congoberichtgeving:
De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910 - Aflevering 25: De hardnekkigheid van het kwaad: kersverse doofpotoperaties in de eenentwintigste eeuw
De
plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
Aflevering
25: De hardnekkigheid van het kwaad: kersverse doofpotoperaties in de
eenentwintigste eeuw
Congo-Vrijstaat,
de Congo als persoonlijk bezit van Leopold II, bestond van 1885 tot
1908. Leopold 'schonk' zijn persoonlijk bezit aan België en Belgisch
Congo bestond van 1908 tot 1960. In 1960 werd Congo onafhankelijk -
zogezegd, want de democratisch verkozen eerste premier van de Congo,
Patrice Lumumba, werd vermoord en met steun van het westen kwam via
een staatsgreep Mobutu aan de macht om gedurende nog eens ruim dertig
jaar (van 1965 tot 1997) de westerse (Europese en Amerikaanse)
belangen in hun 'goudmijn' Midden-Afrika te verdedigen. Het was de
Vlaamse socioloog Ludo De Witte die in 1999 bij Van Halewyck De
moord op Lumumba publiceerde waarin hij beschrijft hoe deze moord
(op 17 of 18 januari 1961) gebeurde met de steun van de
leidinggevende Belgische kringen. In het Belgische parlement werd
naar aanleiding daarvan een onderzoekscommissie opgericht en in juli
2002 gaven de Verenigde Staten documenten vrij waarin de rol van de
CIA in deze moord werd onthuld.
Maar
plotseling - in 2010 - wordt de bijzonder rijk gedocumenteerde
publicatie uit 1998 van de Amerikaanse historicus Adam Hochschild,
King
Leopold's Ghost: A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial
Africa,
afgeschilderd als 'eenzijdig' door een aantal figuren met een rechtse
signatuur in het zog van publicist David Van Reybrouck met zijn boek:Congo:
een geschiedenis.
Dat boek werd de hemel ingeprezen door Andy Morgan in de
rijkeluiskrant The
Independent, het
kreeg
tal van onderscheidingen en werd een kassucces. Het doet warempel
denken aan de witwasoperaties van koning Leopolds bedrieglijke
onderzoekscommissie (2) nadat Roger Casement en andere
mensenrechtenactivisten de moorddadigheid van dit regime aan het
licht hadden gebracht. Over Van Reybroucks boek merkt de auteur van
De
moord op Lumumba,
Ludo De Witte, op: "Bladzijden
die de Belgische autoriteiten in een kwaad daglicht kunnen plaatsen,
lijken wel uit het boek gescheurd."
(2) De verwijzing naar mondelinge bronnen wordt terecht als ongegrond
beschouwd, er wordt immers verwezen naar informanten en analyses van
auteurs die
het neokoloniale perspectief genegen zijn.
(2) Van Reybrouck zijn werk zou aldus kaderen in het nieuw soort
geschiedschrijving dat een kritische kijk op kolonialisme en
neokolonialisme negativistisch acht, onproductief en al te links. (2)
Opgemerkt
moet echter worden dat de nieuwe geschiedschrijving door opmerkelijk
rechts
gekleurde figuren wordt gevoerd. David Van Reybrouck heeft katholieke
wortels en is de zoon van een medewerker aan de Congolese
spoorwegmaatschappij Bas-Congo-Katanga in het toenmalige Jadotstad
(heden: Likasi). Van Reybrouck veegt de kritiek op de
misdaad welke begaan werd in de Congo door koning Leopold van België
en zijn volgelingen als de grootste die ooit werd opgetekend in de
annalen van het mensdom (3)van
tafel als postkoloniale
zelfkastijding (2).
Wat hij aldus doet wordt exact verwoord door Adam Hochschild waar hij
schrijft dat de dader zich gaat verweren door in de slachtofferrol te
kruipen: Terwijl
de ovens laaiden in Brussel, gingen er bevelen uit van het paleis
naar de Congo om opdracht te geven tot vernietiging van de stukken
daar. ( ) Hetzelfde soort opzettelijk vergeten vond plaats in de
gedachten van de mannen die gestalte gaven aan het regime. Het
vergeten van je eigen deelname aan massamoord is niet iets passiefs;
het is een actieve daad. Wanneer we kijken naar de opgetekende
herinneringen van de vroege blanke veroveraars in Afrika, kunnen we
soms getuige zijn van de daad van vergeten op het moment dat deze
plaatsvindt. Het is niet het moment waarop hij wordt uitgewist maar
waarop de zaken op hun kop worden gezet, het merkwaardige omdraaien,
waarbij degene die slachtoffers heeft gemaakt zichzelf geestelijk
verandert in slachtoffer. (4)
Hetzelfde
gebeurt overigens door de medeplichtigen aan de actuele massamoord op
de ouderen in zogenaamde zorginstellingen, uitnemend geïllustreerd
in de Finse opera Covid
fan Tutti
naar aanleiding van de recente pandemie: de burgers die hun oudjes in
deze instellingen hebben opgesloten, klagen dat ze hen nu van voor
het venster buiten in de regen moeten staan toewuiven. In deze
'linkse' opera wordt de
hypocrisie aan de kaak gesteld waarbij onze weggegooide bejaarden
plotseling blijken te kunnen worden gebruikt in een toneel waarbij
zij worden opgevoerd als de te sparen zwakkeren omwille van wiens
welzijn een vreemde reeks autoritaire en onsamenhangende
volksgezondheidsmaatregelen opgelegd worden die in een mum van tijd
de wereldeconomie ondermijnen zoals geen enkele oorlog dat tot nog
toe vermocht te bewerken. Echter, de op het eerste gezicht
ontzagwekkende empathie met de ouderlingen staat in fel contrast met
de egoïstische samenleving die almaar driester de zwakkeren uitsluit
terwijl zij meedogenloos het recht van de sterkste huldigt.
Geconfronteerd met een dergelijk grotesk voorwendsel kan het gewoon
niet verwonderen dat het volk beweert wel degelijk gegronde redenen
te hebben om haar leiders te wantrouwen. Dit volstrekt gegronde
wantrouwen gekoppeld aan de natuurlijke zelfzorg - de
verantwoordelijkheid voor zichzelf en voor de naaste medemensen -
ligt aan de basis van de algemene neiging tot ongehoorzaamheid aan
een gezag dat zich niet langer het algemeen welzijn behartigt maar
nog slechts de eigen macht welke met dwangmaatregelen wordt
uitgeoefend tot het zich voltrekken van een fascistisch regime.
(5)
Over dit grotesk voorwendsel andermaal Arthur Conan Doyle in 1909:
(...)nooit
voordien is er zo'n mengeling geweest van grootschalige plunderingen
en grootschalige moordpartijen die zich allemaal voltrokken hebben
met de meest platvloerse commerciële motieven onder de verfoeilijke
dekmantel van menslievendheid. Het gemene van de hele affaire
gekoppeld aan die vettige schijnheiligheid maakt dat de horror van
deze misdaad zijn gelijke niet kent.
(3)
(J.B.,
24 januari 2023)
Verwijzingen:
(1)
Zie: De
plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910. Aflevering
18: De Commissie van Onderzoek en de dood van de koning. Zie:
(4)
Adam Hochschild, De geest van koning Leopold II en de plundering
van de Congo, Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse
vertaling door Jan Willem Bos). (Oorspronkelijk: King Leopold's
Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial Africa,
Adam Hochschild 1998), pp. 295-296.
Arthur Conan Doyle, Woord Vooraf tot The Crime of the Congo, aanvang en oorspronkelijke integrale tekst
Aldus
begint Arthur Conan Doyle zijn Woord Vooraf tot het
boek The Crime of the Congo uit
1909:
"Velen
onder ons in Engeland beschouwen de misdaad welke begaan werd in de
Congo door koning Leopold van België en zijn volgelingen als de
grootste die ooit werd opgetekend in de annalen van het mensdom.
Persoonlijk is dat ook mijn eigen stellige overtuiging. Ooit zijn er
grote plunderingen geweest zoals die van de Noormannen in Engeland of
die van de Engelsen in Ierland. Er werden volkeren afgeslacht zoals
de Zuid-Amerikanen door de Spanjaarden of de naties die door de
Turken zijn onderworpen. Maar nooit voordien is er zo'n mengeling
geweest van grootschalige plunderingen en grootschalige moordpartijen
die zich allemaal voltrokken hebben met de meest platvloerse
commerciële motieven onder de verfoeilijke dekmantel van
menslievendheid. Het gemene van de hele affaire gekoppeld aan die
vettige schijnheiligheid maakt dat de horror van deze misdaad zijn
gelijke niet kent.
De
getuigen van die misdaad zijn van alle nationaliteiten en de feiten
kunnen niet in twijfel getrokken worden. (...)"
LEES HIER DE OORSPRONKELIJKE INTEGRALE TEKST:
A. Conan Doyle, The Crime of the Congo
21-01-2023
A. Conan Doyle
A. Conan Doyle
20-01-2023
Joseph Conrad
Joseph Conrad
Vooruitgang
Vooruitgang
België
heeft het dichtste spoorwegennet ter wereld en qua autowegen kan de
dichtheid van het verkeersnet ook wel tellen. Het klinkt ongelooflijk
maar niet langer dan een enkele eeuw bleek nodig om de hele wereld
met een dicht autowegennet te overspannen: de meest ijverige spinnen
zouden er gewis jaloers om worden. Volgens recente tellingen bedraagt
het aantal auto's op de wereld momenteel zowat anderhalf miljard (1)
en zeer in tegenstelling tot vogels en gepote dieren kunnen mensen
met van wielen voorziene voertuigen zich maar moeilijk ofwel helemaal
niet voortbewegen over moerassen en akkers en doorheen wouden. Vissen
dan hebben alleen maar water nodig maar auto's behoeven speciaal
verharde wegen en dat zijn meestal dijken in het met grachten
geïrrigeerde moeras.
Een groot
probleem met het autowegennet is dat dit netwerk dat bedoeld is om
verplaatsingen te vergemakkelijken of dus om de ruimte te beheersen,
in feite in het tegendeel van dit oogmerk uitmondt. Autowegen zijn
immers zoals muren omdat men er evenmin overheen kan zonder
gebruikmaking van speciale tuigen. Over muren heen klauteren doet men
met ladders en autowegen dienen met bruggen te worden overspannen om
de hinder die zij veroorzaken enigszins te reduceren. Bruggen,
tunnels, verkeerslichten die het verkeer dan weer ophouden, rotondes
en veel meer kan men momenteel blijkbaar niet bedenken. Maar het
autoverkeer brengt nog veel andere problemen mee.
Naast het
versnipperen van de ruimte en het daadwerkelijk ontoegankelijk maken
van de hele wereld, brengen auto's die bedoeld zijn om het leven
stukken aangenamer te maken, elke dag weer een massa doden mee en
overlevenden van aanrijdingen en ongevallen wiens lot vergelijkbaar
is met dat van frontsoldaten die nipt een oorlog hebben overleefd en
die zich voortaan op wielen moeten voortbewegen of met behulp
van krukken. Mensen wiens ledematen werden afgerukt, die brandwonden
opliepen die hen onherkenbaar maken, die voortaan door het leven
moeten met een witte stok of ook nog doof en noem maar op. Wij
schuwen oorlogen met explosieven en raketten maar als wij er zelf mee
rond razen als dwazen, gebaren wij eensgezind allemaal van
krommenaas. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie sterven elke dag
weer drieduizendenvijfhonderd mensen in het verkeer (2) en overlijdt
aldus één mens op tweehonderd aan de gevolgen van een
verkeersongeval (3) waarvan 30 percent automobilisten en maar liefst
43 percent zwakke weggebruikers - fietsers en voetgangers. (4) Het
aantal gewonden, vaak met blijvend letsel of handicap, is daar
uiteraard een veelvoud van.
Wel te
verstaan zijn de calamiteiten die sinds de uitvinding van de auto het
gebruik van dit voertuig begeleid hebben en die het in feite hebben
getransformeerd tot een van de meest effectieve moordwapens ooit,
louter bijwerkingen zoals ook alle andere vruchten van de vooruitgang
deze onvermijdelijk met zich meebrengen, waaronder luchtvervuiling en
alle ziekten die daarmee gepaard gaan en de snelle uitputting van
zowat alle grondstoffen. Edoch, bijwerkingen zijn niet meer dan
normaal en zij zijn uiteraard de laatste zaken aan welke men kan
toestaan dat zij roet in het eten gooien. Het kan nooit de bedoeling
zijn dat de menselijke grootsheid die zich met het wonder van de
vooruitgang tooit, zich ooit zou laten kortwieken door
onvolmaaktheden en wel omdat de perfectie nu eenmaal niet van deze
wereld is.
Zij is een
begaafde pianiste en haar naam is juffrouw X. Reeds op heel jonge
leeftijd bleek zij talentvol en haar ouders stuurden haar naar een
muziekschool waar zij haar gaven tot volle ontwikkeling kon brengen.
Sinds kort treedt zij ook op in zalen waar zij klassieke stukken
uitvoert voor steeds meer mensen. De mensen zijn verstandiger
geworden, zo zegt men, en zij nemen geen vrede meer met tijdverdrijf
zoals televisiekijken en naar voetbalmatchen gaan. Juffrouw X wordt
gevierd en men zegt dat het een goede zaak was mocht de regering
inspanningen doen om er voor te zorgen dat er meer juffrouwen waren
zoals zij en uiteraard ook jongeheren. Helaas is er iets misgelopen:
bij een routinecontrole van de gezondheidsinspectiedienst werd bij de
juffrouw in kwestie een bijzondere afwijking vastgesteld. Niet
alarmerend, zo susten experten de bezorgde ouders, maar toch ook niet
om helemaal niet naar om te zien. Geen paniek, zo zegden de doktoren
in het hospitaal, want dankzij de geneeskunde die in het zog van de
snelle vaart van de computers en het internet in de jongste jaren
zevensmijlslaarzen heeft gekregen, kan de zaak omzeggens in een
handomdraai worden genormaliseerd. Bij navraag naar de afwijking als
zodanig werd gewag gemaakt van een abnormaliteit en kreeg ik een
onverstaanbare want blijkbaar Latijnse term voorgeschoteld die, als
ik mij niet vergis, als volgt luidt: Abnormalitas Longitudinis
brachiorum. In het Nederlands: een Abnormaliteit inzake de Lengte
van de Armen. De afwijking van juffrouw X bestaat erin dat de lengte
van haar beide armen nogal afwijkend is van de normale armlengte bij
juffers van haar leeftijd en gestalte. De juffrouw in kwestie gelooft
weliswaar zelf geen last te hebben van haar kwaal maar zij brengt
kennelijk niet in rekening dat het nu eenmaal zo is dat ongeacht
welke abnormaliteit een mens ook buiten diens medeweten en stoutste
vermoeden aardig parten kan spelen in het latere leven. Het kwam er
dan vooreerst op aan, aldus de specialisten, om juffrouw X bewust te
maken van het feit dat zij een niet te veronachtzamen kwaal te pakken
had en dat een ingreep absoluut noodzakelijk was indien zij niet
wilde dat haar leven helemaal overhoop gegooid zou worden. Met de
welwillende medewerking van de ouders die middels de juiste
psychiatrische begeleiding op haar hebben ingepraat, heeft de
juffrouw uiteindelijk zonder veel morren een behandeling aanvaard
waarvan de experten haar verzekerd hebben dat het de allerbeste van
het ogenblik is en zij werd dan ook briljant uitgevoerd zonder
complicaties en met alle succes. Toch was er wat kritiek vanwege de
patiënte die wat overreageerde op de bijwerkingen waar omtrent wij
haar hebben trachten te overtuigen dat die absoluut normaal zijn
omdat er nu eenmaal geen behandelingen zonder bijwerkingen bestaan,
zoals ook een medaille zonder keerzijde alleen in sprookjesland
mogelijk is. Integendeel ware een behandeling zonder
bijwerkingen een abnormaliteit. Verder hebben wij de juf geïnformeerd
over het gewisse feit dat het wennen aan de bijwerkingen louter een
kwestie is van tijd. Een esthetisch chirurg, en niet de minste, heeft
er verder voor gezorgd dat niet meer het geringste litteken zichtbaar
is. De misnoegdheid van de patiënte over haar behandeling kan
overigens helemaal niets te maken hebben met resterende
onvolkomenheden omdat de armen van de juffrouw nu perfect even lang
zijn als de armen van de gemiddelde jongedame van haar leeftijd en om
rechtszaken te voorkomen werden van de bewuste ledematen beelden
genomen van 'voor' en 'na' waarbij de arm gefotografeerd werd naast
een meetlat die elke mogelijke twijfel omtrent de armlengtes voor en
na de behandeling uitsluit. De misnoegdheid betreft kennelijk enkel
en alleen de dan toch wat overtrokken vrees van de juffrouw met
betrekking tot haar pianospel. Omdat zij beweert dat zij het vak
waarvoor zij gestudeerd heeft niet langer kan uitoefenen, hebben wij
voor haar een overigens kosteloze psychologische begeleiding geregeld
van één uur wekelijks en dat gedurende zeven weken, met het oogmerk
haar van die nare en irrationele angsten te bevrijden. Bovendien zal
zij ook worden overtuigd van het feit dat mensen hun tijd zonder de
minste problemen evengoed kunnen doorbrengen met televisiekijken en
met het bijwonen van voetbalmatchen dan met het zitten op harde
stoelen in een zaal in afwachting dat het nare getingel dat door een
zeker type van afwijkelingen bestempeld wordt als kunst, eindelijk
wil ophouden. Ik vertelde u zeker al dat ook juffrouw X nu de
draagster is van twee armen van perfect normale lengte, zoals
iedereen en dit ingevolge een chirurgisch hoogstandje waarbij de
beide armen werden ingekort tot aan de polsen.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: