Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
24-06-2022
Een zoveelste Amerikaanse oorlog
Een
zoveelste Amerikaanse
oorlog
In
het spoor van Christoffel Columbus moordden Europese veroveraars op
het Amerikaanse continent de autochtone Indiaanse bevolking uit en
vervolgens werd het gebied bevolkt met slaven die gedurende vele
eeuwen onophoudelijk per schip vanuit Afrika werden aangevoerd om
aldaar tot de dood de thee- en katoenplantages van de imperialisten
te bevolken en ziedaar het ontstaan van de V.S.
Op
enkele van zijn eilanden na werd het land nooit aangevallen omdat het
net zoals zijn voornaamste moederland, Engeland, quasi helemaal door
zeeën omgeven is. Die bijzondere geografie zorgt dan voor een gevoel
van onaantastbaarheid en voor de navenante onverschrokkenheid en
agressie, nodig voor de onderwerping van een gigantische overzeese
wereld. Naar het model van de British Empire werden de United States
of Amerika een onaantastbaar rijk, florerend op de kap van
onderworpen gebieden en kolonies, buit gemaakt met de bijzondere
oorlogstactiek ons bekend van Julius Caesar: divide et impera -
verdeel en heers. Door tweedracht te gaan zaaien op den vreemde
en daar dan wapens te leveren aan de partij der bondgenoten, is een
nieuw wereldrijk ontstaan dat op het eigen gebied nooit een andere
oorlog te verduren kreeg dan een burgeroorlog van eigen makelij.
Rijk
werden de wapenleveranciers wel van het beproefde handeltje met
weinig risico's voor de eigen ondernemers maar met des te meer
slachtoffers in de te veroveren gebieden. En het recept werd
eindeloos herhaald in de welbekende reeks van jammerlijke,
aanslepende en bloedige conflicten waaronder: Barbarije (1801-1805 en
1815), Canada (1812-1815), China (Tweede Opiumoorlog, 1856-1860),
Spanje (1898), Filipijnen (1899-1913), W.O.I (1914-1918), Rusland
(1918), W.O.II (1940-1945), Mexico (1946-1948), Korea (1950-1953),
Laos (1953-1975), Vietnam (1955-1975), Grenada (1983), Panama
(1989-1990), Irak/Koeweit (Golfoorlog, 1990-1991), Mogadishu
(Somalië, 1993), Irak (2003-2011) en Waziristan
(Afghanistan/Pakistan, 2004).
Dezelfde
tactiek wordt vandaag andermaal toegepast voor de ogen van een wereld
die zijn geschiedenis blijkbaar vergat. Politici die tot vandaag
nooit hoorden over Transnistrië en Moldavië en professoren in de
internationale politiek juichen een Europese uitbreiding toe die
slechts zal verplichten tot een wereldwijde oorlog van zodra de
overjaarse Napoleon uit Moskou één raket afvuurt op wat hij
beschouwt als gestolen gronden met een onder invloed van westerse
propaganda overgelopen bevolking. Opnieuw zullen de Amerikanen vanuit
hun door wereldzeeën beveiligd continent supporteren voor Europeanen
die hun laatste euro uitgeven aan oorlogswapentuig geleverd door
Uncle Sam en die vervolgens andermaal reusachtige kerkhoven zullen
bevolken ten bate van de Far West alwaar dan ongestoord de
imperialistische nederzettingen kunnen doorgaan van fabrieken,
pretparken en McDonalds.
Uiteraard
moet men geen steun verlenen aan een nationalistische gefrustreerde
gek en massamoordenaar uit Moskou maar een al even groot kwaad is het
om in de val te trappen van de obligate partijdigheid, bekend van de
zozeer misleidende slagzin: "Wie niet voor mij is, is tegen
mij". De nuance en de diplomatie van het eigen continent blijken
aangetast door hetzelfde fanatisme en de oppervlakkigheid die zij
voorhouden te bestrijden. Volgens de heer Van Togenbirger die
kennelijk niet bang is om vergiftigd te worden, gaat het om een
zoveelste Amerikaans conflict uitgevochten met andermans
middelen en op andermans territorium.
(J.B., 24 juni 2022)
17-06-2022
coronavaccins en aids
coronavaccins en aids
UIT: HET GROTE INTERVIEW MET OMSK VAN TOGENBIRGER:
Olla Centesimi Aflevering 5: De utopie van de vrije markt
Olla
Centesimi
Aflevering
5: De utopie van de vrije markt
In
zijn boek over het neoliberalisme vertelt Hans Achterhuis hoe de
kredietcrisis van inmiddels een goed decennium geleden aan het licht
bracht dat de vrije markt zichzelf helemaal niet reguleert.
Atlas Shrugged van Ayn Rand over de kapitalistische utopie
toont hoe de neoliberalen totaal breken met het verleden omdat het
oergebod dat de menselijke samenleving mogelijk maakte, namelijk:
Gij zult niet begeren!, op zijn kop wordt gezet met het
invoeren van de utopie van de begeerte: de hele maatschappij is er
dan mee gediend als elkeen uitsluitend het eigenbelang nastreeft; de
onbaatzuchtigheid wordt een ondeugd en de zelfzucht wordt de deugd
bij uitstek. Kijk maar, zegt Rand, hoe het kapitalistische Amerika de
rest van de wereld moet voeden. Edoch, net zoals het communisme
blijkt ook het neoliberalisme geschraagd door een utopische
inspiratie en over utopische inspiraties weten wij dat zij het
gevaar inhouden van totalitarisme. (1)
Op
de vrije markt wordt de prijs van de waren bepaald door de vraag en
de schaarste, met andere woorden door opbod. Omdat de arbeider, als
louter aanhangsel van de machine, eveneens een waar is op de markt,
(2) wordt ook zijn waarde door dezelfde criteria bepaald. Achterhuis
verwijst in verband hiermee naar Michel Foucault en hij schrijft:
Omdat het doel van volledige werkgelegenheid tegenwoordig is
opgegeven ( ) gaan er meer en meer mensen buiten de boot vallen,
juist ten gevolge van de ongelimiteerde werking van de markt. Deze
groepen die buitenspel komen te staan in de samenleving, krijgen
steeds minder ondersteuning in hun levensonderhoud. [De solidariteit
van de klassieke verzorgingsstaat] wordt nu losgelaten. Er is nu
sprake van een absoluut minimum dat voor de uitvallers [- 'de
onrendabelen' -] wordt gegarandeerd. (3) Omdat de neoliberalen
staatsinterventie beschouwen als totalitair, zien zij uiteraard ook
de solidariteit waarop christelijk en socialistisch geïnspireerde
samenlevingen zijn geënt als een totalitair beginsel. Het ontgaat
hen kennelijk volkomen dat volgens hun maatstaven de wet van de
jungle, het recht van de sterkste of de volstrekte wetteloosheid als
enig mogelijke legitieme maatschappelijke basis overblijft maar dat
wil zeggen dat zij alle heil zien in de opheffing van de samenleving,
wat hun ideologie uiteraard volstrekt inconsistent maakt. Het
uitroepen van de volstrekte wetteloosheid tot (enige) wet betekent de
tak waarop men zit, afzagen.
Dat
samenlevingen die gebaseerd zijn op het principe van de
ongecontroleerde vrije markt geen lang leven zijn beschoren, is een
waarheid die niet alleen theoretisch wordt geschraagd maar waarvoor
de geschiedenis zelf garant staat. Bij afwezigheid van staatscontrole
en bijsturingen geraakt de markt precies omdat zij slechts door het
winstprincipe geleid wordt, de pedalen kwijt: winstmaximalisatie is
pas mogelijk als gewerkt wordt met het beginsel van 'zo weinig
mogelijk geven en zo veel mogelijk krijgen', wat op zijn beurt pas
kan mits een steeds meer gesofisticeerd en verborgen bedrog. Een
maximale prijs van de waren kan gekoppeld worden aan een minimale
kwaliteit op voorwaarde dat de kloof tussen 'schijn' en 'zijn' almaar
toeneemt.
Het
principe van de ongecontroleerde vrije markt is relatief jong in de
economisch-politieke geschiedenis en het heeft ook altijd een
bijzonder destructieve uitwerking gehad op het menselijk bestaan.
Vandaag ziet men dat aan de enorme impact van de blinde
concurrentiemaatschappij op gezondheid en milieu maar uiteindelijk
ook op de welvaart welke het neoliberalisme zo bedrieglijk in haar
vaandel voert. In het verleden is bij uitstek het kolonialisme het
schoolvoorbeeld van de vernietigende en mensonterende werking van
wilde economieën en van roekeloos en niets en niemand ontziend
winstbejag. De geschiedenis van de slavenhandel spreekt boekdelen
maar ook de histories die geresulteerd hebben in de huidige politieke
en economische patstellingen op wereldschaal laten niets aan de
verbeelding over.
Vlaamse
steden zoals Gent en Brugge worden geregeld uitgeroepen tot 's
werelds meest leefbare en gezelligste plekken. De meer dan duizend
jaar oude kathedralen en burchten welke eeuwenoude kunstschatten
herbergen die werden voortgebracht door ambachtslieden met een
ervaring waarvan de wortels omzeggens reiken tot in het
steentijdperk, zijn allerminst te danken aan kortetermijnpolitiek,
egoïsme, winstbejag en bedrog: zij zijn daarentegen de vruchten van
door verstandig beleid georganiseerde intermenselijke samenwerking
waarbij trouw, beroepseer en waardering voor wat waar, goed en schoon
is, voorop staan. Europa is rijk aan vergelijkbare biotopen en ook de
Aziatische en zelfs de Afrikaanse en Australische culturen brachten
op hun eigen wijze beschavingen voort die een aangenaam menselijk
samenleven gedurende ettelijke millennia mogelijk maakten. Totdat de
zogenaamde 'expansie' van start ging, gedreven door een alles en
allen verblindende winzucht.
Europese
'veroveraars' gingen niet alleen continenten zoals Afrika en Indië
bezetten en leegroven onder het voorwendsel van christianisering en
beschavingswerk: zij zetten ook voet aan wal in Amerika waar zij de
duizend jaar oude culturen van Azteken, Inca's en Maya's prompt
veroordeelden en wegvaagden om het terrein in te nemen en uit te
baten middels godsdienst, wapengekletter en slavernij. Het prachtige
landschap van de Indianen, door hen zo aandoenlijk bezongen in een
eveneens vernietigde poëzie van duizend talen waarvan alleen nog de
treurzang van Seattle overschiet, werd in geen tijd herschapen tot
een woestijn van jaknikkers in de tweevoudige betekenis van enerzijds
de olie-oppompers maar van anderzijds ook degenen die blinde
gehoorzaamheid bieden aan een niets ontziende maffia in ruil voor
jobs - loonslavernij. Geen kathedralen daar, geen burchten, geen
geschiedenis van literatuur, muziek en schilderkunst, alleen die
betonnen griezels van flatgebouwen die onderling lijken te
concurreren om maar de hoogste te kunnen zijn; de inhoudsloze en
leugenachtige spektakelfilms uit Hollywood, popart of gemors met verf
van Andy Warhol, het gejank van Frank Sinatra en andere
onderwereldsterren, overigens in een schril contrast met de blues van
de negerslaven die schoonheid putten uit bodemloze ellende. Daarop
entten zich later de hits van Led Zeppelin en de Rolling Stones, de
rock-'n-roll en de jazz van de 'artistieke miljardairs'...
Gent
en Brugge, maar ook cultuursteden zoals Rome, Istanboel (voorheen:
Byzantium en Constantinopel), Athene, Praag, Samarkand, Sevilla,
Lissabon, Peking en Sint-Petersburg: hun rijke geschiedenis en hun
identiteit worden bedreigd door de eenheidsworst van de
wolkenkrabbers, het gif van McDonald's en de pretjes van Walt Disney.
Dostojevski's, Rachmaninovs, Stravinsky's en Prokofievs hebben ze in
de States
pas als ze die eerst importeren, zoals ze ook doen met geleerden via
de brain
drain.
Men mag uiteraard niet overdrijven en ook mag men de schuld niet aan
de mensen geven want het gaat om een misleidend systeem ontstaan uit
na-ijver, ijdelheid, winzucht en nog andere ondeugden - of juist
deugden - samengevat in de term 'kapitalisme'. Volgens Max Weber
ontstaat kapitaal uit de combinatie van hard labeur en lustangst:
hard werken brengt rijkdom en lustangst maakt dat men zijn centen
spaart. De uitvinding van de stoommachine maakte massaproductie
mogelijk en tegen rijke fabrikanten konden ambachtslieden niet langer
concurreren zodat zij gedwongen werden om hun stiel in te ruilen voor
die van fabrieksarbeider of 'machine-aanhangsel'. En het vervolg van
dit verhaal is ons allerminst onbekend.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
12 juni 2022)
Verwijzingen:
(1)
Zie ook: Hans Achterhuis, De utopie van de vrije markt,
Lemniscaat b.v. Rotterdam, zesde druk 2012 (2010), pp. 7-34.
(2)
Karl Marx en Friedrich Engels,
Manifest der Kommunistischen Partei (Communistisch
Manifest), Brussel, 1947, in een
Nederlandse vertaling van Herman Gorter: "[De
arbeiders] zijn een waar, als ieder handelsartikel, en daardoor in
dezelfde mate aan alle wisselvalligheden van de concurrentie, aan
alle schommelingen van de markt blootgesteld." (...)
"[de arbeider] wordt niets dan een aanhangsel van de
machine."
(3)
Achterhuis, o.c., pp. 100-101.
07-06-2022
Olla Centesimi - Aflevering 4: Totalitair neoliberalisme
Olla
Centesimi
Aflevering
4: Totalitair neoliberalisme
Vaak
wordt het neoliberalisme dat de huidige westerse wereld beheerst,
beschouwd als opposant van het totalitarisme maar een totalitaire
maatschappij is niet noodzakelijk een gevolg van manipulatieve en
dictatoriale overheidsinmengingen, zij kan ook resulteren uit banaal
kapitalisme, bijvoorbeeld in de vorm van monopolievorming ingevolge
een al te vrije markt en het gevaar daarvan is duidelijk tot uiting
gekomen ter gelegenheid van de jongste pandemie waarbij
privébedrijven uit de farmaceutische sector de overheid als een ezel
voor hun kar wisten te spannen, niet alleen om hun producten te
kunnen slijten aan de voltallige wereldbevolking maar ook en vooral
om wars van rechten en wetten het mensdom als zodanig te kunnen
degraderen tot proefkonijn van nota bene volstrekt
onwetenschappelijke experimenten, waarmee dit totalitarisme het
nazisme met zijn concentratiekampen niet alleen naar de kroon heeft
gestoken maar tevens heeft overtroffen daar dit bedrog er vooralsnog
in geslaagd blijkt zich aan elke mogelijke vorm van vervolging te
onttrekken.
Een
andere resultante van dit veelkoppige monster van het neoliberalisme
is de nu aan de gang zijnde derde wereldoorlog, op touw gezet door 's
werelds grootste wapenlobby die immers de extreem nationalistische
wereldstaten, zijnde enerzijds het Rusland van Poetin en anderzijds
de V.S., op Europese bodem tegen elkaar heeft opgezet en dit met de
bedoeling om, nu het nog kan, de vooralsnog aanzienlijke financiële
reserves van de E.U. op te souperen zoals parasitaire mogendheden dat
gewoon zijn te doen, waarbij zij er wel voor zorgen dat de
slachtoffers die het gelag hoe dan ook zullen betalen, zich dankzij
onverstand, manipulatie (lees: obligate partijdigheid), desinformatie
en reclame, verkijken op absurde wij-zij-tegenstellingen. Zoals dat
ook het geval was ten tijde van de Oostfronters, jagen de katholieke
bisschoppen onder het voorwendsel van 'de hoogste vorm van
naastenliefde' de Europese jeugd naar het front om te gaan vechten
tegen de Russische nationalisten terwijl de orthodoxe patriarch de
Russische jongeren opzet tegen de westerse nationalisten (en zelf
blijven ze uiteraard thuis om daar een partijtje te zwemmen in hun
vet).
Het
neoliberalisme haalt zijn slag thuis bij de gratie van een in de hand
gewerkte kortzichtigheid die haar immers toelaat om 'ongemerkt'
alsmaar in het rood te gaan met haar commerce. De neoliberaal laat de
producent van plastics ongehinderd zijn zin doen en argumenteert dat
dit product goedkoop is en derhalve goed. Afgezien van het feit dat
die twee niks met elkaar te maken hebben, wordt in eerste instantie
geheel verdonkeremaand dat de kosten van het product achteraf komen
in de vorm van niet meer weg te werken afval, nieuwe, vaak geheel
onbehandelbare en dodelijke ziekten die vrijwel allen treffen en
onomkeerbare milieuschade die ervoor zorgt dat de blauwe planeet
alleen nog kan voortbestaan in utopische romans die de loftrompet
steken over het neoliberalisme. Plastics, kernenergie, auto's,
televisietoestellen, computers, smartphones en noem ze maar op, de
zogenaamde voertuigen en producten van de vooruitgang, zoals ze
zichzelf noemen: een gang vooruit maar dan wel in de richting van de
afgrond. Na de omslag van een sociale verzorgingsstaat naar een
veel meer door de wetten van de vrije markt geregeerde
prestatiemaatschappij (1) zoals Hans Achterhuis het intussen
twaalf jaar geleden en naar aanleiding van de kredietcrisis noemde,
zitten wij op het spoor naar nergens dat wij uiteindelijk delen met
de allereerste en geheel veronachtzaamde slachtoffers van deze
maatschappelijke jungle, onder wie: de paupers en de daklozen, de
werklozen, de drugsverslaafden, de thuislozen, de dwalenden, de
langdurig zieken en de waanzinnigen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
7 juni 2022).
Verwijzingen:
(1)
Hans Achterhuis, De utopie van de vrije markt, Lemniscaat b.v.
Rotterdam, zesde druk 2012 (2010), pag. 98.
03-06-2022
Olla Centesimi - Aflevering 3: De kiemen van de derde wereldoorlog
Olla
Centesimi
Aflevering
3: De kiemen van de derde wereldoorlog
"De
burgerlijke productie- en verkeersverhoudingen, de burgerlijke
eigendomsverhoudingen, de moderne burgerlijke maatschappij, die zulke
geweldige productie- en verkeersmiddelen te voorschijn getoverd
heeft, gelijkt op de heksenmeester die de onderaardse machten niet
meer beheersen kan die hij zelf opriep." (1)En dan komt "de
epidemie van de overproductie." (1) Aldus het Communistisch
Manifest. Wat verderop: "[De
arbeiders] zijn een waar, als ieder handelsartikel, en
daardoor in dezelfde mate aan alle wisselvalligheden van de
concurrentie, aan alle schommelingen van de markt blootgesteld."
(1)(...) "[de
arbeider] wordt niets dan een aanhangsel van de machine." (1)(...) De ambachtslui van weleer
worden loonslaven, paupers. Maar de bourgeoisie (het kapitaal) brengt
haar eigen ondergang voort.
Het
communisme is niet het spook zoals het wordt voorgesteld door de
machthebbers. In het Manifest staat letterlijk, en ik citeer: "Wij
willen deze persoonlijke toe-eigening van de arbeidsproducten, die
tot de herschepping van het onmiddellijke leven dient, volstrekt niet
afschaffen, een toe-eigening die geen overschot overlaat, dat macht
over arbeid van anderen zou kunnen geven. Wij willen alleen het
ellendige karakter van deze toe-eigening opheffen, waarin de arbeider
slechts leeft om het kapitaal te vermeerderen, slechts in zover leeft
als het belang van de heersende klasse dit vereist." (1)
De
beweging van Marx en Engels strijdt voor de arbeidersrechten maar hun
tegenstanders verwijten hen het tegendeel waar zij hen ervan
beschuldigen het privé-eigendom af te schaffen. Dit wordt in het
Manifest als volgt weerlegd: "Gij zij ontsteld dat wij het
privé-eigendom willen opheffen. Maar in uw bestaande maatschappij is
het privé-eigendom voor negen tiende van haar leden opgeheven; het
bestaat juist alleen daardoor, dat het voor negen tiende niet
bestaat.Gij verwijt ons dus dat wij een eigendom willen opheffen dat
het niet-hebben-van-eigendom van de overgrote meerderheid van de
maatschappij als noodzakelijke voorwaarde vooronderstelt."
(1) En de verduidelijking luidt: "Het communisme ontneemt
niemand de macht zich maatschappelijke producten toe te eigenen, het
ontneemt slechts de macht door deze toe-eigening arbeid van anderen
voor eigen baat te onderwerpen." (1)
Ook het verwijt dat de afschaffing van privé-eigendom luiheid zou
veroorzaken wordt weerlegd: "Als dat waar was, moest
de burgerlijke maatschappij al lang aan luiheid te gronde gegaan
zijn, want zij die in haar werken verdienen niet en zij die in
haar verdienen, werken niet." (1)
Binnen
het kapitalisme betekent beschaving overigens niets anders dan van
mensen machines te maken en het recht daarin is slechts dat van de
heersende klasse. En de opvoeding dan? "De communisten
vinden de invloed van de maatschappij op de opvoeding niet uit; zij
veranderen slechts haar karakter, zij ontrukken de opvoeding aan de
invloed van de heersende klasse." (1) Wat betreft het
vaderland: "De communisten wordt verder verweten dat zij het
vaderland, de nationaliteit, willen afschaffen. De arbeiders hebben
geen vaderland. Men kan hun niet ontnemen wat zij niet hebben."
(1)
De
geschiedenis gaat over de klassenstrijd en die gaat over uitbuiting.
De huidige politiek dient slechts het recht van de sterkste: "De
politieke macht in eigenlijke zin is de georganiseerde macht van een
klasse tot onderdrukking van een andere." (1)
Dat onrecht kan alleen maar onmogelijk gemaakt worden
door de zaken van algemeen belang in handen te geven van de
(verenigde) mensen zelf. Arbeidsplicht voor iedereen en recht op
onderwijs voor alle kinderen zijn daarvan voorbeelden. En het
Manifest stelt: "Zijn in de loop van de ontwikkeling de
klassenverschillen verdwenen en is alle productie in handen van de
geassocieerde individuen geconcentreerd, dan verliest de openbare
macht haar politiek karakter." (1)
De
aanklacht van 175 jaar geleden besluit met de strijdvaardige woorden:
"De communisten versmaden het hun overtuiging en hun
bedoelingen te verhelen. Zij verklaren openlijk dat hun doel slechts
bereikt kan worden door de gewelddadige omverwerping van iedere tot
nu toe heersende maatschappelijke orde. Dat de heersende klassen
sidderen voor een communistische revolutie! De proletariërs hebben
daarbij niets te verliezen dan hun ketenen. Zij hebben een wereld te
winnen." Het devies van de
slotzin luidt:"Proletariërs
aller landen, verenigt u!" (1)
De
communistische arbeidersbeweging kwam niet uit de lucht vallen: onder
leiding van de arts-jurist Carl
Wilhelm Theodor Schuster (die een leerling was van de Zwitserse
liberale econoom en historicus Sismondi, aan wie Marx en Engels een
flink stuk van de grondslagen van hun theorie te danken hebben) weken
in
1834 Duitse ambachtsliedenuit
naar Parijs waar zij de Ligue
der justes
(Ligue
de la justice, Bund
der Gerechten, Bond
der rechtvaardigen)
stichtten als een soort van geheim genootschap, een internationale
christelijk-communistische beweging. In 1947 fusioneerden zij met de
Communistenbond van Marx en Engels. (2) Het jaar daarop, op 22
februari, brak de februarirevolutie uit waarin de arbeiders opkwamen
voor hun rechten. Deze volgde zowat een halve eeuw op de Franse
Revolutie (1789-1799).
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
3 juni 2022)
Verwijzingen:
(1)Karl Marx en Friedrich Engels,
Manifest der Kommunistischen Partei (Communistisch
Manifest), Brussel, 1947, in een
Nederlandse vertaling van Herman Gorter.
Olla Centesimi - Aflevering 2: Het kasteninternationalisme
Olla
Centesimi
Aflevering
2: Het kasteninternationalisme
Bestaat de term nog
niet, dan bestaan alvast de praktijken die hij dekt al een
eeuwigheid. Want het devies van Karl Marx dat luidt: "Arbeiders
aller landen verenigt u", (1) was uiteraard een antwoord op
de praktijken van de hogere klassen die zich immers altijd effectief
hebben verenigd in samenzweringen tegen hun arbeiders die zij wilden
blijven uitbuiten om aldus hun exuberante levensstijl op peil te
kunnen houden. Nationalisten zijn in dit licht uiteraard naïevelingen
omdat sinds lange tijd niet langer landsgrenzen bepalen wie al dan
niet tot 'onze' groep behoren maar wel het vermogen en het inkomen,
de graad van bereidheid tot plunderen, kortom de gewetenloosheid, om
niet te spreken van de bereidheid tot slavendrijverij en feitelijk
kannibalisme.
Zij
die zweren bij het recht van de sterkste, met andere woorden degenen
die zich ophouden wars van beschaving en humaniteit en die derhalve
ageren in die duisternissen waar men de ander alsnog straffeloos
aanvalt met het mes in de rug, hebben elkaar doorheen de ganse
geschiedenis altijd al de hand boven het hoofd gehouden en één
front gevormd tegen wie zij uitbuitten. Het "spook dat door
Europa waart" (2) is niets anders dan het noodzakelijke tegengif
tegen de klasse van de uitbuiters en de aanvang van de klassenstrijd
beoogt niets minder dan de beëindiging van dit hemeltergende onrecht
en van dit bloedvergieten. Het communistisch internationalisme wordt
aldus voorafgegaan door het internationalisme van de uitbuitende
klasse waarop het een reactie is en ter gelegenheid van de zogenaamde
pandemie was het andermaal zo klaar als een klontje dat de
samenzwering die de feitelijke slavernij bestendigt, zich vormt over
de landsgrenzen heen en wars van de voorgewende en oogverblindende
vijandschappen tussen kerk en staat of tussen naties onderling: die
onenigheid blijkt helemaal niet te bestaan waar de hogere klasse
verenigd wordt door haar gemeenschappelijke misdaad van betutteling
en uitbuiting welke haar status veilig stelt. In de vertaling uit
1900 van de Nederlandse dichter Herman Gorter begint het Manifest met
de volgende woorden: "Een spook waart door Europa -
het spook van het communisme. Alle machten van het oude Europa hebben
zich tot een heilige drijfjacht tegen dit spook verbonden, de paus en
de tsaar, Metternich en Guizot, Franse radicalen en Duitse
politiemannen." (3) De vereniging van "alle machten"
tegen dit spook (dat gelijkheid en recht nastreeft) was aldus in
feite het criminele spook van oudsher tegen hetwelke de
arbeidersbeweging reageerde. Of hoe daders er telkens weer in slagen
om hun misdaden in de schoenen van hun slachtoffers te schuiven.
Het laatst genoemde (de
systematische beschuldiging van de slachtoffers of de omdraaiing van
de dader- en slachtofferrol) is vaak een huzarenstukje dat alleen tot
stand kan komen middels de genoemde samenzweringen. Het raakt kant
noch wal doch het is een feit: kapitalisten regeren dankzij onder
meer het wrede onrecht van de kinderarbeid terwijl arbeiders en hun
kroost van hen het verwijt moeten slikken van ongeletterdheid,
ziekelijkheid, maatschappelijke achterstand en verwaarlozing. Mensen
wiens kinderen creperen ingevolge het wrede lot waarin zij door hun
uitbuiters gemanoevreerd worden, krijgen vanwege de clerus, die
altijd al met de bezittende klasse der burgerlijke machten
samenzwoor, te horen dat dit wrede lot een gevolg is van hun eigen
zondigheid en de ongelukkigen zijn door de erbarmelijke toestand
waarin zij verkeren dermate van de realiteit vervreemd dat zij dit
ook nog geloven en in plaats van te protesteren tegen de schurken die
hen dit aandoen, geloven zij hun 'herders' op hun woord en doen zij
godbetert op de koop toe ook nog eens boete!
Het Manifest verhaalt de
realiteit van de klassenstrijd doorheen de hele geschiedenis tot
vandaag de dag: meesters en slaven heten nu burgerij en werkvolk. De
industriële revolutie heeft de middenstand van weleer weggevaagd en
er zijn voortaan alleen nog fabrikanten (de kapitaalkrachtigen of de
bezitters van de productiemiddelen) en de armen die moeten werken om
den brode. Deze laatsten verdienen net genoeg om in leven te blijven
en te kunnen blijven werken maar honger ontneemt hen de illusie dat
zij zich ooit aan die ellende zullen kunnen onttrekken. De zogenaamde
vooruitgang komt aldus slechts de rijken ten goede en daarvoor staan
corrupte politici garant die alleen de belangen dienen van deze
rijken over wie Marx en Engels schrijven: "De
bourgeoisie heeft alle tot nu toe eerwaardige en met vroom ontzag
beschouwde ambten van hun heilige schijn ontdaan. Zij heeft de
geneesheer, de jurist, de priester, de dichter, de man van de
wetenschap in haar betaalde loonarbeiders veranderd. De bourgeoisie
heeft van de familieverhouding haar roerend sentimentele sluier
afgerukt en haar tot een zuivere geldverhouding teruggebracht."
(3) Het trieste gevolg is dat vaklui uiteraard niet langer voorrang
zullen geven aan prestaties en aan beroepseer doch aan loon, dat
verbijsterend genoeg gelijke tred houdt met bedrog. Mensen hebben van
geneesheren dan niet langer gezondheid te verwachten, van juristen
niet langer recht, van wetenshapslui niet langer kennis en
vooruitgang: van allen hebben zij vooreerst te vrezen dat zij in het
ootje worden genomen in de genadeloze concurrentiestrijd van de vrije
markt, die overigens voortaan de enige nog resterende vrijheid is: de
vrijheid om te beduvelen geeft carte blanche aan 'wettige dieven' en
veroordeelt alle anderen tot de slavernij. De moordende en zelf ten
dode opgeschreven wereldmarkt volgt niet uit een communistisch
internationalisme doch uit de wildgroei van het kapitaal dat ofschoon
even onpersoonlijk als de duivel, een dwingeland is die alles en
allen aan zich onderwerpt.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
2 juni 2022)
01-06-2022
Olla Centesimi
Olla
Centesimi
De pot van Centiem,
aldus luidt de titel van een van de eerste lesjes uit Itinera,
een leerboek Latijn voor beginners. Het verhaal gaat over een wrek,
een Ebenezer Scrooge avant-la-lettre, die zijn geld in een aarden pot
stopt en begraaft om het niet te verliezen, wat een bijzonder
tegendoelmatige activiteit blijkt waarvoor gewaarschuwd wordt met de
befaamde parabel van de talenten want wie niet met hun talenten
woekeren, zullen die hoe dan ook verliezen en derhalve hebben zij hun
ongeluk geheel aan zichzelf te wijten daar de gaven waarvan zij
voorzien werden tot niets hebben gediend. Men kan een paard naar het
water leiden maar men kan het niet doen drinken.
Het verhaal van
Centesimus wordt bijzonder actueel in de huidige wereld en wel omdat
zich sinds korte tijd van de werkelijkheid een vervalst dubbel heeft
afgesplitst, een schaduw welke zich alsnog profileert als origineel
en verbijsterend genoeg geschiedt dit kennelijk zelfverzekerde
gebeuren helemaal niet zonder succes. Achter het masker kwijnt dan
het ware gelaat helemaal weg, achter de façade rest slechts leegte;
het leven zelf moet de duimen leggen voor louter uithangborden,
bedrieglijke beloften, dromen, wensen en verzinsels.
De diepzinnige Duitse
filosoof Martin Heidegger heeft gezegd dat de taal het huis is van
het Zijn: "Die
Sprache ist das Haus des Seins. In ihrer Behausung wohnt der Mensch.
Die Denkenden und Dichtenden sind die Wächter dieser Behausung."
(1) La
Poétique de l'Espace (2) van de Franse
dichter-filosoof Gaston Bachelard (die ook natuurkundige was) lijkt
die waarheid wel op zijn kop te zetten: niet de taal is het huis van
het zijn maar het huis is de taal van het Zijn. Via het huis met zijn
talloze kamers, kasten en schuiven, spreekt tot ons het Zijn als die
ruimte die ons herbergt.
Subjectivistische
wijsgeren lijken te geloven dat het Zijn alleen in ons bewustzijn, in
onze taal woont, alsof het ons eigenste spreken was dat het Zijn
mogelijk maakte; alsof de taal, het Woord waaruit alle dingen zijn
geworden die geworden zijn, van menselijke makelij was. Anderen laten
zien hoe het Zijn (bij Bachelard in de gedaante van de ruimte waarin
wij baden) ons eigen spreken overstijgt en ons tot spreken of tot
dichten inspireert. De ene wijsgeer acht de mens de ultieme zingever,
bijna de schepper zelf maar de andere laat het mysterie binnen en
beperkt onze rol tot die van zinontvanger. De gave komt zoals het
licht dat het zien mogelijk maakt uiteraard van buiten ons; het licht
heeft de ogen geschapen en niet andersom. De ruimte zit niet
opgesloten binnenin onze taal maar zij is de vrouw bij wie het
spreken te gast is. Het subjectivisme klinkt een beetje vals omdat
niemand aan zichzelf een geschenk kan geven zonder dat dit ophoudt
een geschenk te zijn. Maar ook het objectivisme vergist zich waar het
geen oog blijkt te hebben voor het feit dat alleen in het bewustzijn
het Zijn tot leven komt.
De perversie van de
middeldoelomkering zoals verhaald in Olla Centesimi is vandaag
de meest bekende ingevolge de heiligverklaring van de economie: het
door de mens bedachte ruilmiddel, dat zijn waarde enkel ontleent aan
afspraken welke zo verraden kunnen worden, neemt de plaats in die
toekomt aan het waardevolle doel, dat aldus wordt verkracht. Maar
niet minder gevaarlijk is de pervertering van de werkelijkheid via de
verkrachting van de taal: de taal is het huis van het Zijn en wil men
volbrengen wat de duivel beoogt en het Zijn vernietigen dan moet men
in het huis van de taal inbreken.
Vooreerst wordt de
spreker die van oudsher de taal voortbrengt, herleid tot louter
consument van door malafide krachten voorgekauwde standaardzinnen en
taal wordt tot louter informatie herleid. Die reductie verkapt in
wezen een totale conditionering: mensen worden herleid tot
circusbeesten, robots, werktuigen, dingen. De mensheid verwordt tot
louter massa nadat alle personen veranderd werden in het geheel
onpersoonlijke 'men'. En het 'men' is onbestaande, het staat voor de
passiviteit, voor de afwezigheid van het handelen, het willen, het
denken en het leven. Men doet dit en dat zus en zo, betekent: het
wordt zus en zo gedaan, of nog anders: je moet het zus en zo doen
zoals iedereen, je eigen inbreng is slechts strafbaar.
Formulieren, zoals wij
allen kunnen ervaren, frustreren mateloos en zij doen dat omdat zij
niet alleen pretenderen het menselijke denken te kunnen vervangen
maar omdat zij ons op de koop toe voorhouden het denken te verbeteren
terwijl zij het kreupel maken en uitschakelen. De persoonlijke nuance
wordt door het formulier verbannen als ware die een grove vergissing,
een zonde tegen de logica, een flagrante leugen of een weg te gommen
kleuren buiten de lijntjes. Multiple choisevragen verbieden ons om
vragen naar waarheid te beantwoorden: hij aan wie de vragen worden
gesteld, dient een keuze te maken uit een beperkt aantal door de
ondervrager voorgeschotelde antwoorden, wat in feite de verplichting
inhoudt om het eigen antwoord in te ruilen voor het antwoord van een
ander op wie men naar het eigen oordeel het beste gelijkt. De unieke
persoon moet zichzelf annuleren en vertolkt voortaan een door anderen
gecreëerd type waaraan elke eigenheid en vrijheid vreemd is en dus
ook de menselijkheid en het leven. Poëzie zal voortaan onzin zijn,
dichters zijn de nieuwe waanzinnigen en muziek onderscheidt zich niet
langer van het geraas van motoren dat, alleen maar om die nieuwe
'waarheid' te bekrachtigen, ook prompt tot kunst wordt uitgeroepen.
Door het formulier alsnog in te vullen, gaat de ondervraagde akkoord
met de vernietiging van zijn persoon: hij maakt zichzelf
ondergeschikt aan een rol die niet de zijne is maar waarvan hij niet
kan ontkennen dat hij die zodoende zelf gekozen heeft. In feite wordt
hij daartoe gedwongen door het ontbreken van elk alternatief. Het
systeem dat de formulieren uitdeelt, is nu niets anders dan het
vervalste dubbel dat zich van de werkelijkheid heeft afgesplitst, dat
de werkelijkheid bezet en monopoliseert. De schaduw doet zich voor
als het origineel en hij slaagt daarin omdat hij ons van het licht af
houdt.
Wie van de waarheid
houden, kunnen onmogelijk leven met de reductie van het leven tot een
dergelijk walgelijk spel omdat de liefde voor de waarheid ons
verbiedt te spelen met het leven. Wie naar de waarheid streven, laken
zelfs de allergeringste leugen en zij kunnen nimmer vrede nemen met
een verschijning die erg gelijkt op die van hun geliefde, met een
oordeel dat bijna helemaal correct is, met een goedheid die pas
functioneert mits een kleine winstmarge voor de uitvoerder of met een
stelling waarvan het bewijs voor 99 percent correct is.
Edoch, de vervanging van
de werkelijkheid door eender welke vervalsing, eist dat er nooit nog
iets zal zijn waarop geen speling zit. Alles wordt gelijkend aan
zichzelf maar zal nimmer met het eigen wezen samenvallen. Het schone
heeft plaats gemaakt voor het bijna-schone, het ware voor het niet
geheel onware, het goede voor datgene wat er goed uitziet, en in het
Zijn zelf zit voortaan de mot omdat het vrede moet nemen met een
bijna-zijn. Het bijna-echt-zijn van de foto, de landkaart die men op
de aarde vastplakt, het verslag van gecorrumpeerde getuigen, het
emoticon uit de grabbelton van google, de virtuele of onechte wereld.
Het bijna-echt-zijn van de onechte wereld.
Centiem heeft zijn leven
herleid tot een aarden pot vol munten en steeds meer mensen beijveren
zich in de jongste jaren met het versluizen van hun vleselijk bestaan
naar een gehuurd plekje op het internet. De zucht naar
onsterfelijkheid kan alleen bevredigd worden in een wereld die niet
de echte is.
(J.B., 1 juni 2022)
Verwijzingen:
(1)
Martin Heidegger, Brief über den 'Humanismus',
1. Auflage, par. 1. En verder: "Ihr Wachen ist das
Volbringen der Offenbarkeit des Seins, insofern Sie diese durch ihr
Sagen zur Sprache bringen und in der Sprache aufbewahren."
(2) Gaston Bachelard, La
Poétique de l'Espace, Paris,
P.U.F. 1957.
De grote 'zuiveringen' Aflevering 2: Zoroaster en de zuivering door vuur
De
grote 'zuiveringen'
Aflevering
2: Zoroaster en de zuivering door vuur
De
drie 'religies van het boek' zijn monotheïsmen maar zij worden
voorafgegaan door de quasi vergeten godsdienst van Zarathoestra: het
zoroastrisme, waarin het zuiverende vuur een grote rol speelt,
trouwens net zoals, in de hindoeïstische Rig-Veda, Agni
de androgyne (1) god van het (offer)vuur is maar ook de zonnegod, de
god van de crematie en van de bliksem die zoals Prometheus hemel en
aarde verbindt, die aldus het goddelijke levenselixer naar de mensen
brengt, die tevens het licht is en daarom ook de geest, de bron der
gedachten.
Agni,
de Sanskriete naam van de hindoegod van het vuur, is verwant met het
Latijnse ignis
dat
vuur betekent
maar ook met Agnus
dat Lam
betekent
omdat het Lam verwijst naar het brandoffer van het Lam
Gods,
het Agnus
Dei,
dat onschuldig geofferd wordt ter vergeving van ons aller zonden: die
worden verteerd of uitgeboet door het zuiverende vuur dat het lijden
van het Lam veroorzaakt.
Het
lijden loutert omdat met leed een schuld zou kunnen worden afbetaald.
Zo wordt het Lam aanbeden als de godheid want als redder van een
zondig mensdom. In de Indo-Europese cultuur kent men de vuurvogel
of de feniks
die
verrijst uit zijn as en in Gustav Mahlers Auferstehung
weerklinkt vanuit een koor het vers: Was
du geschlagen, zu Gott wird es dir tragen! Met
leed wordt een schuld afbetaald en het is daarbij niet slechts zo
dat de boeteling helemaal niet de schuldige hoeft te zijn (zoals het
ook de schuldeiser om het even is als een ander zijn schuldenaar
bijspringt want het is de schuldeiser om zijn eigen kas te doen -
andermans kas laat hem koud). Het is bovendien zo dat de boete wordt
gedaan door een volstrekt onschuldige opdat het effect zou kunnen
hebben met betrekking tot de mensheid die daardoor gered wordt.
In
feite zijn alle mensen eenmaal elk om beurt de zondebok bij het
moment van afscheid van het leven. Natuurlijk spreken wij dan over
een immens verdriet en over rouw. Maar is wat wij dan voelen niet de
vloed, de plotse overvloed van liefde die ons overweldigt vanuit het
hart van wie wij net nog dood hadden gewaand?
(J.B., 1
mei 2022)
28-04-2022
De grote 'zuiveringen'
De
grote 'zuiveringen'
Dissidenten
zijn mensen wiens opvattingen afwijken van de heersende
leerstellingen. Zij zouden ernstig moeten genomen worden omdat zij in
feite de bron zijn van elke vooruitgang want nieuwe opvattingen zijn
per definitie opvattingen die anders zijn dan de heersende. Maar in
werkelijkheid weigert men niet alleen om dissidenten ernstig te
nemen, men ontzegt hen ook hun rechten, als men hen al dan niet naar
het leven staat of gewoon probeert uit te roeien. In de mening dat
hij zijn staat of zijn kerk zuivert van onreinheden, werkt de heerser
de ondergang van zijn zaken in de hand door dissidenten af te
straffen. Dit terwijl niet hun vervolgers maar de afvalligen of de
ketters zelf in feite de zuiveraars zijn want het woord 'ketter' komt
van het Griekse 'Καθαρος' (waar vandaan: 'kathaar'), wat
betekent: 'rein'.
Omdat
de Waarheid, over welke godheden zeggen dat zij ermee samenvallen,
niet alleen onbeschrijflijk is maar ook onkenbaar en derhalve
onvindbaar, is er niet één waarheid maar bestaan er talloze
opvattingen, meningen, theorieën, theologieën, mythologieën,
verklaringspogingen en uitleggingen. Hun uitvinders zijn steeds
mensen, de nesten waaruit zij ontspruiten zijn vleselijke breinen die
sinds oudsher zichzelf verkeerdelijk verwisselen met bronnen van
goddelijke inspiratie. In 1976 schreef de Amerikaanse psycholoog
Julian Jaynes (1920-1997) The origin of consciousness in the
breakdown of the bicameral mind waarin hij stelt dat enkele
duizenden jaren geleden de mens zich nog niet bewust was van het
bestaan van zijn gedachten, waardoor hij ze toeschreef aan stemmen
die van buiten hem afkomstig waren, bijvoorbeeld van goden. Maar
verschillende volkeren aanbidden uiteraard verschillende goden, die
dan ook verschillende geboden uitvaardigen vanuit verschillende
wereldbeelden. Wat voor de ene waarheid is, is voor de ander ketterij
en vandaar is onze geschiedenis dan ook een opeenvolging van
oorlogen. Andermaal: dit terwijl tegengestelde meningen in feite de
uitnemende motor voor de vooruitgang zouden kunnen zijn.
Tussen
haakjes: ook met betrekking tot de politiek of de manier waarop
volkeren dienen bestuurd te worden, lopen de meningen uiteen en in de
dreigende Derde Wereldoorlog blijken weer twee politieke theorieën
diametraal tegenover elkaar te staan. Enerzijds is er de in feite
organisch gegroeide liberale politiek die gelooft in een vrije markt
waarin alle verkeer uiteindelijk zichzelf regelt en anderzijds is er
de amper honderd jaar geleden ontstane, nieuwe en in feite
'wetenschappelijk gegrondveste' politiek van het marxistisch
communisme dat de klassen weg wil alsook het privébezit. In de
eerste vorm doen mensen of dictators in feite wat ze willen en in de
nieuwe vorm wordt althans in principe gepoogd om alles te plannen in
functie van ieders welzijn en tegen de uitbuiting van het
proletariaat. Het communisme ontstond nota bene middenin de
industriële revolutie en vanuit een reactie tegen haar niets
ontziend kapitalisme dat teerde op de loonslavernij: de uitbuiting
door de hogere klasse van het rechteloze werkvolk (met inbegrip van
kinderarbeid) in ongezonde fabrieken. Het huidige Rusland is sinds
het uiteenvallen van de USSR in 1991 (onder Boris Jeltsin) evenwel
niet langer communistisch en de plotse kentering naar de vrije markt
deed de economie buitelen maar Vladimir Poetin wiens partij (Verenigd
Rusland) de vrije markt voorstaat, nationaliseert stelselmatig de
economie terwijl de Communistische Partij van de Russische Federatie
alsnog de tweede grootste is. Sinds de Russen de Oekraïne
binnenvielen, dreigt met de boycot van de energie-export de grootste
inkomstenbron van het land op te drogen.
De
huidige bestrijding van andersdenkenden, dissidenten of ketters heeft
haar voorbeeld in de zogenaamde Inquisitie van de katholieke kerk
waarbij kan opgemerkt worden dat de termen 'katholiek' en
'communistisch' de betekenis delen van hun zogenaamde
'universaliteit', als het ware hun alleenzaligmakend karakter of dus
het feit dat zij er aanspraak op maken de ganse wereld te mogen
onderwerpen. Dat doen overigens evenzeer de liberalen waarbij zij
zich sterk maken dat zij plichtmatig het hoogste menselijk goed, met
name de vrijheid, verdedigen. Dat deze zogenaamd tegengestelde
politieke ideologieën elkaar met dezelfde middelen - geweld -
bevechten, laat echter onmiskenbaar doorschemeren dat zij in wezen
bijzonder verwant zijn aan elkaar. Zo verwant zijn zij, dat, zoals
reeds hoger aangegeven, de inquisiteurs of de zuiveraars, zichzelf
aanvallen waar zij inderdaad de ketters - afkomstig van 'katharen' -
wat wil zeggen: 'zuiveraars' - bestrijden. En doen zij dat niet
andermaal in de strijd van de huidige Europese oorlog: een
denazificatie, uitgevoerd door (neo)nazi's (onder Poetin) op Europese
(neo)nazi's (die immers Syrische en Afrikaanse oorlogsvluchtelingen
opsluiten in kampen)? En hoe anders moet men degenen noemen die met
hun spuiten en alles daarrond tekeer gaan zoals ooit Adolf Hitler dat
deed met zijn groots opgezette programma's voor de volksgezondheid?
Lebensraum,Lebensborn, Endlösung, Euthanasie,Abortus. Alleen beschikken alle partijen heden over wapens
waarmee zij binnen een tijdspanne van luttele ogenblikken het over
vele miljarden jaren moeizaam gegroeide en wellicht unieke leven
voorgoed kunnen wegvagen. Is het niet de hoogste horror dat die
allergrootste zuivering ooit zal gebeuren in gevolge een
kleine, vrijwillige handbeweging van één enkele schurk?
(J.B.,
28 april 2022)
24-04-2022
Hoe de staat massamoordpartijen financiert
Hoe
de staat massamoordpartijen financiert
Een
sinds jaar en dag heet hangijzer in de politiek is de quasi
onmogelijk terug te schroeven inconsistentie van haar wetgeving en
die wordt apert waar bijvoorbeeld zekere opvattingen en deviezen
ingevolge de wettelijk gegarandeerde godsdienstvrijheid vechten met
stellingen welke van kracht zijn op grond van de zogenaamde
mensenrechten.
Echt
acuut wordt het probleem waar tendentieuze opvattingen die hun bron
vinden in religieuze systemen gefinancierd worden door een staat die
de mensenrechten verdedigt welke daarmee in tegenspraak zijn. Als
gekende voorbeelden daarvan worden vaker euthanasie en abortus
genoemd maar de meest schrijnende mistoestand doet zich voor waar de
contradicties inzake ongetwijfeld levensbelangrijke kwesties dienen
uitgevochten te worden in de breinen van nog onvolwassen jonge mensen
nadat zij daar op school mee opgezadeld werden, met dikwijls
onomkeerbaar rampzalige gevolgen zoals psychotrauma en zelfmoord.
Het
meest schrijnend is misschien wel het religieus gewortelde racisme en
meer bepaald de kwestie van de discriminatie op grond van seksuele
geaardheid welke, ofschoon in strijd met de door de staat wettelijk
onderschreven mensenrechten, door dezelfde staat gefinancierd wordt
waar ingevolge de godsdienstvrijheid carte blanche gegeven wordt aan
het godsdienstonderwijs waarvan de inhoud de door de mensenrechten
gegarandeerde gelijkheid tegenspreekt.
Waar
de vorming van evenwichtige mensen een van de kerntaken vormt van een
humaan en kindvriendelijk onderwijssysteem, is het uiteraard
volstrekt not done dat leerlingen te horen moeten krijgen van
hun (godsdienst)leraren van wie zij immers dienen aan te nemen dat
zij het goed met hen menen, dat zij op grond van alleen maar hun
natuurlijk lot meer of minder waard zouden zijn dan anderen, want dat
is wat er gebeurt waar aan homo's zekere rechten worden onthouden die
aan hetero's wel worden toegekend.
Onder
meer het katholicisme verdedigt dergelijke rampzalige stellingen van
ongelijkheid waarmee het bovendien compleet in strijd is met het
christendom dat pretendeert deze religie te vertegenwoordigen omdat
het christendom de kaart trekt van de zwakkeren en van de
minderheden, meer bepaald in zijn strijd tegen de wet van de jungle
en de machten van de wereld die - getuige de parabel van de
verzoeking van Christus in de woestijn - des duivels is.
Helemaal
gortig wordt het waar de genoemde minderheid niet alleen een
schietschijf is van de kerk maar tevens van extreemrechts waarbij,
zoals algemeen geweten, de krachtige natuurwet geldt dat
gemeenschappelijke vijanden, vijanden tot de beste vrienden maken: de
verachting van homo's door enerzijds zich heilig achtende clerici en
anderzijds zich macho achtende wreedaards, smeedt tussen die twee
partijen een band die uiteraard het licht niet mag zien omdat hij
steunt op louter opportunisme en wel ten koste van opvoeding,
welzijn, geluk en ontelbare mensenlevens. Het laffe stilzwijgen van
de katholieke kerk ten tijde van de massamoorden in de
concentratiekampen onder de nazi's is daarvan een recent historisch
onuitwisbaar voorbeeld maar lang niet het enige.
Dat
men kennelijk niet uit de geschiedenis wenst te leren, toont zich in
de huidige tijd in de oprichting van allerlei extreemrechtse
politieke organisaties die zich beroepen op dubieuze religieuze
standpunten en waarvan de zogenaamde 'gladiatoren voor het
christendom' (met zetel in een abdij in Trisulti nabij Rome)
misschien wel de meest te vrezen parapolitieke bende is: haar
internationale allures hebben mede de huidige oorlog in de Oekraïne
geïnspireerd.
De
deelname aan die oorlog wordt tussen haakjes gepromoot door zowel
(bij ons) de katholieke bisschop Bonny (die in een mis voor de
hierheen gevluchte familie van de Oekraïense frontsoldaten de niet
mis te verstane boodschap verkondigde dat het geven van het eigen
leven het grootste teken van naastenliefde is) als door de Russische
patriarch Kyrill (die de Russen aanspoort zich in de strijd achter
hun leider Poetin te scharen).
Wanneer
krachtens politieke regelingen ingevolge godsdienstvrijheid aan de
bisdommen de macht wordt verleend om hun eigen leerkrachten aan te
stellen voor godsdienstlessen aan nota bene minderjarigen en wel
middels door de staat gefinancierde toelagen voor de uitbetaling van
weddes, wordt het reusachtige conflict tussen geloof en rede dat
sinds oudsher bestaat en ook gestadig groeit, gevoed en verplaatst
van de politieke tribunes waar het thuishoort naar de zich nog volop
ontwikkelende breinen van opgroeiende kinderen die daar dan maar hun
plan moeten mee trekken. Aan de lafheid die van dit verholen doch ten
hemel schreiende onrecht aan de basis ligt, kan alleen maar een einde
worden gesteld door een openbare aanklacht ter zake en een scherpe
veroordeling van deze praktijk.
Overigens
samen met de praktijken van de doop en de biecht en de hele
geloofsbelijdenis waarin kinderen geheel buiten hun wil en
keuzevrijheid meegesleurd worden en vast komen te zitten, meestal
voor de rest van hun leven, om dan op hun beurt de verknechtende
praktijken door te geven aan het eigen kroost. Wraakroepend daarbij
is dat potentaten (wars van allerlei wetenschappelijke verklaringen
van onder meer J. Jaynes) hun letale deviezen geloven te kunnen
stoelen op duizenden jaren oude, aan door hen aanbeden godheden
toegeschreven woorden (Man en vrouw schiep Hij hen),
waarbij zij dan tegelijk de ogen sluiten voor het bevel tot moord
vanwege dezelfde 'jaloerse' godheid die immers eist dat mensen als
teken van trouw hun eerstgeboren zonen onthoofden om ze aan hem te
offeren.
(J.B.,
24 april 2022)
22-04-2022
De crisis en de zondebokken
De
crisis en de zondebokken
Honden,
katten en andere huisdieren zijn er straks meer dan mensen; zij
werken niet en kosten vaak handenvol geld want in voorspoedige tijden
zijn ze niet alleen klant bij de dierenarts maar bijvoorbeeld ook bij
de kapper en in allerhande speciaalzaken. Keert echter het tij, dan
is het uit met aaien en paaien: de economische crisis verandert wat
eens troeteldieren waren in een mum van tijd in voorwerpen waarop men
zich afreageert. Het dierenasiel geraakt overvol en menig hondje
krijgt de genadespuit; katten die willen overleven, moeten weer
muizen leren te vangen. Maar de pikorde, waarbij zich het recht van
de sterkste manifesteert in de vorming van een welbepaalde
hiërarchie, beperkt zich allerminst tot een strijd tussen de
soorten: de mens 'pikt' ook en vooral ondergeschikte soortgenoten en
dit pikken doet zich vooral voor als het beruchte pesten.
Ofschoon
pestgedrag dermate kan escaleren dat slachtoffers zich op den duur
gaan zelfmoorden, kunnen sociale omstandigheden van die aard zijn dat
pestgedrag zich niet langer beperkt tot negeren, uitsluiten en
demoniseren maar alras overgaat in karaktermoord, fysieke
mishandeling, moord en zelfs genocide, zoals dat bijvoorbeeld het
geval was in de Tweede Wereldoorlog toen het voltallige joodse volk
werd geviseerd ingevolge een in een staatsideologie tot wet verheven
racisme waarbij zes miljoen onschuldige en weerloze burgers door een
twintigste-eeuwse Europese geciviliseerde natie planmatig en op
industriële wijze werden omgebracht alsof het ging om
rattenverdelging.
Het
fenomeen van de zondebok werd uitvoerig onderzocht door René Girard:
geweld binnenin een groep wordt gekanaliseerd in de richting van één
zondebok waarop allen zich afreageren door hem te doden, waarna als
bij wonder de frustratie en het geweld verdwijnen. Paradoxaal genoeg
kan dan uiteindelijk de zondebok vergoddelijkt worden zoals dat het
geval is met het onschuldige Lam dat zich offert voor het heil van
allen in het christendom maar door de band heeft de groep een
blijvende behoefte aan steeds nieuwe zondebokken om haar frustraties
en haar woede op te koelen. Omdat de meerderheid der mensen
onsportief blijkt en lafhartig, zullen zwakkeren en minderheden het
altijd weer moeten ontgelden.
De
geriatrie was in zekere zin een bijproduct van de hoogconjunctuur,
net zoals de poging tot inclusie van gehandicapten die plots
andersvaliden mochten heten, het humane asielbeleid, het
homohuwelijk, de aandacht voor transgenders en de patiëntenrechten.
Maar van zodra het schip van de economie in woeliger vaarwater
terecht kwam, maakten de geriaters plaats voor de
euthanasiepropagandisten. Er werd duchtig gesnoeid in de toelagen
voor hulpbehoevenden en een extreme verrechtsing remde alle
multiculturele tendensen af.
De
godsdienstvrijheid kwam op de helling te staan en ter gelegenheid van
de pandemie werd ook de vrijheid van mening gefnuikt. Inclusie
verdween naar de achtergrond en Europa bouwde in Turkije
concentratiekampen voor zijn uitgesloten
vluchtelingen. Er bleek een kinderrechtencommissaris nodig en over de
zelfmoordcijfers mocht ineens niet langer worden gecommuniceerd. De
pandemie ontmaskerde de zorginstellingen voor bejaarden als een bizar
soort van gevangenissen vol onschuldigen met levenslang. Over de
verstoten, depressieve, ondervoede en vaak ook onverzorgde mensen die
niet langer maatschappelijk rendabel waren en die bezweken aan
corona, oordeelden door de staat betaalde 'filosofen' op de buis dat
men het niet langer kon hebben over een verlies van mensen maar
slechts over (luttele) verloren levensjaren.
Eén
op de vier schoolkinderen blijken 's morgens niet ontbeten te hebben.
Niet zelden wordt hun studie gehypothekeerd omdat zij zorg dragen
voor een ziek gezinslid - vaak een ouder. Dikwijls zijn kinderen zelf
ook ziek ofwel geraken zij achterop doordat studeren door
socio-economische omstandigheden niet meer lukt. Bovendien worden
zwakkere gezinnen slachtoffer van een verziekt consumentisme dat hen
onder sociale druk zet om geldverslindende tendensen te volgen. Zij
geraken steeds vaker in de greep van vreemden die hun leven bepalen
en door wie zij uitgebuit worden zonder dat zij zich daarvan wel
bewust zijn. Die wantoestanden kunnen alleen maar toenemen in ernst
en in omvang wanneer de crisis acuter wordt.
Zondebokken
zijn in de regel de zwaksten en de minderheden: bejaarden, zieken,
gehandicapten, kinderen, anderstaligen, vluchtelingen, vreemden,
geesteszieken, zwervers en armlastigen, homo's en transgenders, lui
welke bankroet geraakt zijn, allerlei soorten van verslaafden,
slachtoffers van ziekten, misdaden of onrechtvaardige systemen maar
ook erudieten die immers de jaloezie wekken van de massa, waaronder
topsportlui en bekende figuren uit de politiek, de wetenschappen en
de kunsten: zij allen worden geviseerd van zodra crisissen opduiken
en de schuldvraag om een antwoord schreeuwt omdat de massa in haar
primitieve denken meent dat onheil zal verdwijnen als er maar boete
wordt gedaan, ook al hebben de tot boetelingen veroordeelden helemaal
niets te maken met de oorzaken van de rampspoed.
En
dat is het vreemde van de irrationaliteit: hoe onmogelijker de
uitleggingen, des te effectiever blijken zij, des te groter hun
succes, des te meer aanhangers en gelovigen rekruteren zij. Waar
verlichte geesten geloven dat de rede uiteindelijk het laatste woord
moet krijgen, blijft de blinde massa zweren bij een lang achterhaalde
religie, bij mirakels, bezweringen en tovenarij. De clerus die na de
vele schandalen in de kerk nog steeds in zak en as rondloopt, ziet
warempel licht aan het einde van de tunnel waar een wrede oorlog
wenkt want de ervaring heeft geleerd dat dan de kerken onder het
fantasmagorische gedrocht van angst en schuldgevoelens opnieuw
vollopen: de mensen verliezen hun zinnen, het volk verandert weer in
de anonieme massa uit de visioenen van Werner Herzogs Kaspar Hauser
en beroofd van kop en staart, smeekt de karavaan om een leider die
hem als een instrument bespeelt, met de muziek - niet van canons maar
van kanonnen.
(J.B.,
22 april 2022)
17-04-2022
Verrijzenis
Verrijzenis
Angst
is wat de massa bevangt en wat van haar een oorlogsinstrument maakt
in handen van de vele duivels die deze planeet regeren. Angst zorgt
er bijna feilloos voor dat men gaat aanschurken bij degenen van wie
men het meest te vrezen heeft. De paradox bestaat erin dat fascisten
zich meestal voordoen als weldoeners en ter gelegenheid van de
verkiezingen gaan zij handjes schudden bij de oudjes in de
zorginstellingen om zich te verzekeren van de quota welke een
levensstandaard moeten garanderen die ons daarvan moet overtuigen dat
zij geen dieven zijn maar vorsten.
Zij
doen zich warempel voor als sinterklazen, kerstmannen of
santaklossen, in de parochies gaan zij zelfs heilige hosties uitdelen
aan de armen maar wat zij doen is naar de woorden van onze beste
sociologen: intimideren.
Zij
zetten de gevangenen in de ouderlingentehuizen onder druk omdat zij
in hen slechts kiezers zien die zij voor zich moeten zien te winnen
en zij geloven dat bedreigingen vermomd als vriendschappelijkheden
hun werk veel beter doen dan de effectieve hulp en de zorgen die de
armlastigen in de feitelijk gesloten instellingen verdienen en
waarvoor ze ook een leven lang hebben gewerkt en betaald.
Niet
alleen de ouderen missen de verdediging om zich van deze dreigingen
te vrijwaren, ook de jongeren die immers nog lang geen inspraak
hebben, delen in de klappen en zo vindt men in zich immer
uitbreidende klinieken steeds meer kinderen met kankers die abrupt
een streep trekken door de levensverwachting waarop jonge mensen van
nature mochten hopen: het leed dat zij nog te verduren krijgen
vooraleer een genadeloze dood verhindert dat zij ooit nog zullen
kunnen getuigen over wat hen precies overkwam, moet dienen om de
bankrekeningen te spijzen van wie geloven dat zij weg kunnen komen
met de verholen genocide welke de enig juiste benaming is voor het
ongestoord produceren en verspreiden van allerlei vergiften met als
bijwerking lafhartige zelfverrijking.
De
plantages waarop kleurlingen, illegaal tewerkgesteld middenin een
dichte damp van letale insecticiden met op de achtergrond de riante
villa's van de grootgrondbezitters, doen denken aan de Amerikaanse
burgeroorlog van honderdzestig jaar geleden welker hevige strijd meer
dan een kwart miljoen doden waard bleek en evenveel gewonden: het was
de strijd van racistische slavendrijvers in het Zuiden van de VS om
door te kunnen gaan met de uitbuiting van negers waarvan sinds
Columbus gedurende enkele eeuwen twaalf miljoen stuks met zeilschepen
uit het Afrikaanse continent werden weggeroofd voor het slavenwerk
tot de dood op de thee- en katoenplantages van de fortuinmakers in de
Far West.
Kinderen
zijn nog onmondig zoals oudjes niet meer mondig zijn en helaas
blijken zij niet te kunnen rekenen op enige verdediging van wie wél
mondig zijn maar die kennelijk geen tijd hebben om zich bezig te
houden met de rechten van de zwakkeren omdat zij zich wensen te
beijveren om zelf te kunnen blijven behoren bij de bende van de
alsnog sterkeren die zij overigens terecht vrezen daar ook zij niet
eeuwig jong blijven en sterk en rijk en wel in staat om zich te
vrijwaren van het onrecht dat een vrucht is van een lafheid waaraan
ook zijzelf participeren.
Angst
is wat de massa bevangt en omturnt tot een instrument in handen van
de vele duivels die deze planeet vergiftigen. Zo worden ook de
angstigen uiteindelijk een soort van vergiften in de handen van de
moordenaars wiens voorrechten zij verdedigen en dat doen zij met een
ijver die doet denken aan de naarstigheid waarmee de onderdrukte
burgers in Noord-Korea en in minder veraf gelegen dictaturen zich
haasten om hun verdrukkers te bejubelen.
Edoch,
het is allemaal toneel, precies zoals de dankbetuigingen van de
oudjes in de zorginstellingen aan het adres van de politici die hun
handjes komen schudden op de vooravond van de verkiezingen. Zij
lachen groen: niet dank maar angst schuilt in de harten der
verdrukten. Het is alleen wachten op het juiste moment en dan gebeurt
wat ook gebeurde met de tsaren, met Ceaușescu
en
met de ontelbare al te vriendelijke angstzaaiers, ver van hier maar
ook heel dichtbij, die massa's mensen in de tang houden, uitbuiten en
tenslotte uitmoorden met allerlei vergiften.
Niet
vooraleer de angst wijkt, zal het volk verrijzen.
(J.B.,
Pasen 2022)
16-04-2022
De afdaling ter helle
De
afdaling ter helle
Op
paaszaterdag, Stille Zaterdag, wandelt Christus, die dood is want nog
moet verrijzen, door het voorgeborchte van de hel. Intussen kan Hij
ook niet in de heilige hosties zijn en luiden in de ontelbare
kerktorens over de hele wereld ook geen klokken. De goddelijke
'afdaling ter helle' is onderdeel van de geloofsbelijdenis van de
katholieke kerk.
Dat
er gesproken wordt over een afdaling, heeft te maken met het
feit dat hellevaarders wezens zijn waar men op neerkijkt en in de
middeleeuwse christelijke mythologie bevindt zich de hel ook beneden
in het middelpunt van onze planeet, waar Alighieri Dante de duivel
situeert als de worm die knaagt aan 't hart der aarde.
Het
paradijs daarentegen bevindt zich in de lucht want naar de
hemelvaarders kijkt men op. Aldus verschilt het hiernamaals in feite
maar heel weinig van het hiernumaals: hier kijkt men op naar zijn
'meerderen', de hoger geplaatsten of de hoogwaardigheidsbekleders,
wiens huis men niet kan betreden zonder eerst een hele reeks trappen
te moeten doen en men kijkt neer op hun gevangenen, beneden in de
kerkers, de vergeetputten waaruit geween opstijgt en geknars van
tanden dat niet moet onderdoen voor dat uit de hel.
In
de hemel zit men er fijn gekostumeerd bij in gewaden van zij,
weldoorvoed, kalm en stralend mooi, badend in licht en luxe, zoals
alhier in de zachte tronen binnenin hun warme kastelen, de rijkelui
zetelen, de zogenaamde 'stars', 'vedetten', 'royals' en nog
andersoortige kampioenen. In de hel loopt men naakt en rusteloos
rond, mager, met verwarde haardos, schichtig om zich heen kijkend
zoals het wild waarop gejaagd wordt door een fijn uitgedoste en tot
de tanden toe bewapende elite welke op de prooien neerkijkt van op
met goudbrokaat gedrapeerde steigerende witte paarden.
Maar
zelfs een blinde kan het zien: dat katholieke wereldbeeld heeft met
het christendom zoveel te maken als de Grootinquisiteur van Sevilla
te maken heeft met Emmanuel - God onder ons. Zo arm als Christus is
op aarde, zo rijk is Hij in de hemel en hetzelfde geldt voor wie Hem
volgen: de laatsten zullen de eersten zijn. Alle op aarde
verzamelde schatten zullen door mot en roest ontoonbaar worden.
De
afdaling ter helle welke zou geschied zijn om de ongedoopten uit het
voorgeborchte te bevrijden, is andermaal een sprookje dat de Waarheid
moet verhullen zoals het ook die God verhult die met de Waarheid
samenvalt. Herdenken wij de eigenlijke afdaling ter helle immers niet
bij de geboorte van de Heer in dit mettendag steeds diepere
tranendal?
(J.B.,
Stille Zaterdag, 2022)
15-04-2022
Goede Vrijdag 2022
Goede Vrijdag 2022
W.O.III Een telefonisch gesprek met Omsk Van Togenbirger
W.O.III
Een
telefonisch gesprek met Omsk Van Togenbirger
Er zit
wat ruis op de lijn en nu en dan valt de klank weg maar uit het
telefonisch gesprek dat we zeer onlangs nog hadden met Omsk Van
Togenbirger kan zonder een zweem van twijfel worden besloten dat wij
ons naar zijn zeggen geen illusies meer hoeven te maken over onze
toekomst: als de coronajaren de mensheid ondergedompeld hebben in de
dichte nevel van een dreigend totalitarisme, dan was dit slechts de
rode loper voor de pikzwarte nacht die zijn intrede doet met een
hemel gevuld met de vuurgloed van de avond gevolgd door het volledig
ondergaan van de zon die altijd al het zinnebeeld was van de hoop.
OVT:
Ja, neem er maar een screenshot van, zegt hij: het is waarschijnlijk
mijn allerlaatste gebeiteld stukje, het is gehouwen uit een berk die
hier zeer onlangs ter ziele ging: de olmen zijn zo goed als allemaal
weg, de essen volgen, nu zijn de berken aan de beurt, ze zeggen dat
het zwammen zijn en zijn dat niet de gieren van de plantenwereld? Ja,
niet alleen de mensen en de dieren delen in de klappen nu de wereld
niet alleen meer figuurlijk aan het vergaan is...
- En wat
mag jouw kunstwerkje dan voorstellen, als ik dat mag vragen? Het
lijkt wel een Amerikaanse voetbal...
OVT:
Het stelt de honger voor, mijn beste...
De
honger!?
OVT:
Heb je ooit honger moeten hebben in je leven? Ik was een kind toen er
honger was maar moeder behoedde ons ervoor, zij spaarde zich het eten
uit de mond voor haar kinderen en zelf woog ze nog amper dertig
kilogram, ze leek wel uit een werkkamp te zijn weggevlucht...
En
wat heeft honger dan te maken met Amerikaans voetbal?
OVT:
Dat ding beeldt geen voetbal uit, mijn beste, maar honger, zoals ik
dus al zei. Kennelijk heb jij dus nooit honger gekend en er ook nooit
horen over praten door mensen die eronder geleden hebben...
Ik
moet zeggen dat ik het niet snap.
OVT:
Dat verwondert mij niet, mijn beste, en het is je vergeven. Er moet
je dus uitgelegd worden wat dit werkje in feite duidelijk moest
maken, het mist kennelijk zijn doel, ik heb derhalve nog fel
onderschat wat men erover zegt.
- En dat
is?
OVT:
Dat men niet kan weten wat honger is als men er niet onder geleden
heeft. Maar kijk eerst toch nog maar eens goed, misschien zie je
alsnog wat het is...
- Wel...
een houten... een klomp... een homp... is het misschien een brood?
OVT:
Zie je wel dat je het weet!
- Tja...
Honger, brood...
OVT:
Wie honger hebben denken aan brood, nietwaar?
-
Wellicht...
OVT:
Mensen met honger stellen zich een brood voor, ze zien het in hun
gedachten, klaar en duidelijk, clair et distincte, zo zou de
grote Franse filosoof René Descartes zeggen. Maar ze kunnen er
helaas niet van eten want het is slechts een gedachte, zie je?
Ja,
nu zie ik het...
OVT:
Dit is niet slechts een gedachte, zie je: het is iets echt en het
ziet er ook uit zoals een brood en als je honger had, zou je er zo
naar grijpen. Helaas, het is van hout...
- Je
denkt dus echt dat er honger komt?
OVT:
De honger moet er niet meer komen, hij is er al: dagelijks sterven
nog dertigduizend kinderen ingevolge honger. Maar je bedoelt
natuurlijk of er hier en nu honger komt en ofschoon ik geen glazen
bol heb, vrees ik dat wij om het heel zacht uit te drukken morgen
niet langer brood in de vuilnisbakken zullen vinden.
- Geen
brood meer in de vuilniszakken?
OVT:
Inderdaad, en is dat eigenlijk geen mooi vooruitzicht?
- Geen
verspilling meer... geen overvloed meer dus?
OVT:
Niet alleen dat. Mijn inziens moet men echt gaan denken aan
hongersnood. En dat wil zeggen dat mensen massaal ondervoed raken
zodat zij ziek worden en echt in levensgevaar komen. Het gaat om een
fundamentele behoefte die niet langer bevredigd zal worden, een
fundamentele nood die niet langer gelenigd zal worden. Lees je soms
strips?
-
Soms, ja...
OVT:
Dan weet je wat een gedachtenballonnentje is? Stel je dus voor, een
tekening met daarop acht miljard mensen, allemaal met hetzelfde
gedachtenballonnetje: een wolkje met daarin een simpel brood. Geef
ons heden ons dagelijks brood. De tekenaar zou misschien één
reusachtige wolk tekenen boven die ontelbare hoofden met daarin één
reusachtig brood. Maar getekende mensen met een getekend brood kunnen
je nog altijd niet wijs maken wat honger is, ofschoon de tekenaar
onderscheid maakt tussen tekeningen die échte mensen moeten
voorstellen en een brood getekend in een wolk, dat de gedachte
van een brood moet voorstellen. Zeg ik het zo correct?
- Denk
ik wel, ja...
OVT:
Om dat nog dichterbij te brengen, kun je dus maar beter een houten
brood maken, zo creëer je de gedachte van de 'helaasheid', zo zou
Dimitri Verhulst het zeker noemen, want het is er wel maar je kunt er
niet in bijten. En het is mij nu ook duidelijk dat dit kunstwerk, als
je het zo mocht noemen, pas tot zijn recht kan komen eenmaal de
honger effectief heeft toegeslagen; je ziet het brood, je wilt er van
bijten maar je doet dat niet omdat je weet: daar bijt ik mijn tanden
op stuk. En is dat geen mooie uitdrukking?
- Je
tanden stuk bijten op iets?
OVT:
Inderdaad. Er is iets wat je niet wil, je verzet je daartegen uit
alle macht maar dat wil niet alleen niet baten, het schaadt ook nog,
het zorgt er immers op de koop toe voor dat je jezelf berooft van je
eigenste middelen om ooit nog verzet te kunnen bieden.
- En is
dat zo?
OVT:
Reken maar. Dat mensen getekend zijn door het leed, wil zeggen dat
zij kennis hebben gekregen van het bestaan van een absolute onmacht
ingevolge de confrontatie met een niets ontziende macht. Die macht
verbrijzelt de illusie van de wil omdat zij zich niets gelegen laat
zijn aan zaken zoals recht en onrecht, terwijl het de
rechtvaardigheidsgedachte is, ons geloof in het recht, welke onze wil
voedt, of tenminste de illusie daarvan. En dat het gaat om illusie,
daarvan overtuigt ons het leed van de honger, en uiteindelijk de dood
die hij ten tonele voert. Niemand heeft daar verhaal tegen. Het gaat
om een dimensie van het kwaad die men zo lang mogelijk tracht te
verbergen maar waaraan uiteindelijk niemand ontkomt. Helaas. Het
einde van de verspilling treedt pas op waar wij zelf worden verspild.
-
Hemeltje...
OVT:
Zeg dat wel. Maar het is nu nog niet zo ver voor u en voor mij, mijn
beste: voor ons hier is het voorlopig alleen nog maar een dreiging.
Een dreiging die heel dichtbij komt weliswaar maar, andermaal: het is
nog altijd slechts een dreiging. De zon gaat onder, dat is waar; maar
je weet toch ook wel dat primitieve volkeren niet zeker waren van een
volgende zonsopgang tot de dag dat zij begrepen hoe de hemellichamen
om elkander draaien.
- Je
neemt dan toch niet alle hoop weg?
OVT:
De hoop van Pasen zit in het wonder van het ei.
- Nu je
het zegt: dat kunstwerkje lijkt wel een ei...
In
koor: Een houten ei...
(J.B.,
Goede Vrijdag 2022)
12-04-2022
kerk en oorlog
kerk en oorlog
11-04-2022
Kerk en oorlog
Kerk en oorlog
Kerk en oorlog
NB:
De russisch-orthodoxe patriarch Kirill roept de Russen op zich in de
oorlog achter Poetin te scharen en tijdens een recente misviering in
Antwerpen verkondigde de katholieke bisschop Bonny aan de
achtergebleven vrouwen en kinderen van de frontsoldaten dat er geen
groter liefde bestaat dan zijn leven te geven voor zijn naasten.
En
ter gelegenheid van kerkelijke feestelijkheden in Rio de Janeiro (de
Wereld Jongeren Dagen in 2013) berichtte de pers dat de paus die
zichzelf noemde naar de arme heilige Franciscus van Assisi, het feest
met 5 miljoen dollar sponsorde. (Zie:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20140104_00912865
)
De
Nazoreeër had geen steen om het hoofd op te leggen maar katholieke
pausen moeten kennelijk niet onderdoen voor Russische kerkvorsten.
Zoals zij deden ten tijde van de Oostfronters, jagen ze ook nu,
gewapend met de 'blijde boodschap', de jonge mensen de oorlog in.
(J.B., 11 april 2022)
In aantocht: het tijdperk van de grote plunderingen?
In
aantocht: het tijdperk van de grote plunderingen?
Wie
vanochtend naar de lucht gekeken heeft, zal gezien hebben dat hij
volledig beschreven was met aan elkaar evenwijdige dampstrepen van
vliegtuigen, van West naar Oost, men kon er tientallen tellen: de
oorlog is nog niet voorbij, hij breidt zienderogen uit.
Er
wordt gezegd dat de Russische soldaten in de Oekraïne duchtig aan
het plunderen zijn gegaan: eerst gingen zij tekeer in de warenhuizen
omdat zij niet tijdig voorzien werden van proviand maar later
verzamelden zij ook de bezittingen van de op de vlucht geslagen
burgers om die dan naar hun vaak armlastige families in Rusland over
te maken. Althans, zo wordt ons hier verteld.
Agenten
in de weer voor hulpdiensten na ernstige verkeersongevallen getuigen
dat het geen zeldzaamheid is wanneer toevallige passanten op de weg
halt houden om de betrokken verkeersslachtoffers te bestelen in
plaats van hen te helpen. In de nazitijd werden in het kader van
Hitlers plannen voor meer 'Lebensraum' voor de ariërs, de lege
huizen en de bezittingen van miljoenen gedeporteerde joden door de
Duitsers prompt en voor een habbekrats verkocht; de Zwitserse banken
waar naast de joodse kapitalen ook hun deels van omgesmolten tanden
afkomstig goud geparkeerd stond, zwegen in alle talen. La
Suisse lave plus blanc
van sociologieprofessor Jean Ziegler laat overigens geen zweem van
twijfel bestaan over de hypocrisie van het (Zwitserse) bankwezen: een
advertentie van dit werk uit 1990 begint met de zin: 300
à 500 milliards de dollars, tel est le montant estimé des profits
réalisés chaque année sur le marché mondial de la drogue.
Principal receleur de l'argent de la mort: le système bancaire
suisse, qui n'a pas son pareil pour accueillir et recycler les
capitaux internationaux à l'abri des regards indiscrets."
(1) En
wanneer staten er alles aan doen om het minimuminkomen van hun
burgers te waarborgen, geschiedt zulks niet uit menslievendheid doch
om de sociale vrede te kunnen blijven handhaven welke onontbeerlijk
is voor het behouden van de regeringsmacht. En dit zijn geen
verhaaltjes.
De
vrees voor plunderingen is derhalve alles behalve ongegrond en de
massapychologie heeft er een flinke kluif aan: eenmaal het plunderen
begonnen, breidt het zich uit zoals een vuur en grijpt het alles
vernietigend om zich heen, waarbij niet alleen het privaatbezit eraan
gaat maar ook en vooral het fatsoen, de moraal, de normen en de
wetten totdat alleen nog de wet van de jungle rest.
Plunderingen
gedijen bij de gratie van politieke en sociale instabiliteit welke nu
in Europa voet aan wal zet ingevolge een polarisering die volgens de
evenwel omstreden historicus Ernst Nolte (1923-2016) hier altijd al
van de partij is geweest: Europa blijkt immer verdeeld in een
fascistisch en een marxistisch segment, extreemrechts vecht met
extreemlinks, het liberalisme wedijvert met het socialisme, het
nationalisme met het internationalisme. Twee tegengestelde
ideologieën die echter met eenzelfde drastisch geweld tegen elkaar
tekeer gaan. (2) Hoe dan ook blijkt zich de wereld verdeeld te hebben
in twee kampen die in zekere zin tot de genoemde polen terug te
voeren zijn en die zich ter gelegenheid van de Russische inval in de
Oekraïne in het Europa van vandaag opnieuw duidelijker lijken af te
tekenen. Alleen het ingrediënt honger ontbreekt nog om de chaos in
te zetten.
De
genoemde tweedeling is uiteraard al te simplistisch en daarom vrijwel
onwerkbaar: tussen de uitersten van zwart en wit spreidt zich een
brede zone uit met alle denkbare grijstinten. Dat de op til zijnde
polarisering wel enigszins inpasbaar lijkt in de genoemde
ideologische tweedeling, vormt daarom ook een niet gering gevaar. Er
dreigt een wij-zij-tegenstelling te ontstaan en dat betekent
allerminst vrede. Het aan bod brengen van alle mogelijke grijstinten
is een zaak van levensbelang geworden.
Zoals
dat ook het geval was onder meer bij de gebeurtenissen ten tijde van
het Derde Rijk (overigens ook in het katholieke Vlaanderen) alsook
daarna, maar bijvoorbeeld evenzeer in het Italië van Benito
Mussolini en in Spanje onder de dictatuur van Franco, blijken
fascistische dictators ook vandaag onverdroten hun meestal
achterbakse samenwerking voort te zetten met kerken die daar dan ook
duchtig garen kunnen bij spinnen. Vandaag roepen leiders uit de
orthodoxe kerk de gelovigen op om zich te scharen achter de Russische
leider Poetin (3) en sinds geruime tijd worden gelijkaardige
samenzweringen (maar dan met de katholieke kerkvorsten) bekokstoofd
in Hongarije en in Polen. De zondebokken zijn (hoe kan het ook
anders) kennelijk weer dezelfde als ten tijde van de Tweede
Wereldoorlog en de door de clerus opgestookte volkshaat heeft aldus
andermaal een religieus gezicht: de oorlog als hoogste uiting van
naastenliefde moet gevoerd worden tegen de ketters, zijnde de vrouwen
die uit werken gaan en pleiten voor abortus, de homo's, de
vreemdelingen en alle onproductieven, te beginnen bij de bejaarden
wiens aantal overigens reeds fel werd teruggedrongen tijdens de
recente genocidepoging welke doorging onder het mom van een
reddingsactie: het pandemie-fascisme...
(J.B.,
11 april 2022)
Verwijzingen:
(1)
Jean Ziegler, La Suisse lave
plus blanc, Editions Seuil, Paris 1990.
(2)
Ernst Nolte in: Rückblick
und Rechenschaft nach vier Jahrzehnten. Vom Faschismus in seiner
Epoche bis zur Historischen Existenz":
"Faschismus
ist Antimarxismus, der den Gegner durch die Ausbildung einer radikal
entgegengesetzten und doch benachbarten Ideologie und die Anwendung
von nahezu identischen und doch charakteristisch umgeprägten
Methoden zu vernichten trachtet, stets aber im undurchbrechbaren
Rahmen nationaler Selbstbehauptung und Autonomie (Zie:
https://web.archive.org/web/20100506140957/http://www.ernst-nolte.de/Ruckblick_und_Rechenschaft/Ruckblick_und_Rechenschaft1/ruckblick_und_rechenschaft1.html
).
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: