Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
09-08-2021
Het ereschavot als tribunaal
Het
ereschavot als tribunaal
Sommigen geloven het misplaatst én discriminerend te
mogen noemen wanneer een winnend Olympisch atleet verklaart er fier
op te zijn dat hij homo is. Hierbij weten zij andermans woorden zo
weer te geven dat het lijkt alsof beweerd werd dat het homo-zijn als
zodanig de reden voor de fierheid is. Seksuele geaardheid is
irrelevant met betrekking tot sportieve prestatie, zo klinkt het.
Trouwens evenals geslacht en huidskleur en een niet op te sommen
aantal andere zaken.
Die mening lijkt onschuldig, ware het niet dat
dergelijke subtiele verdraaiingen en simplificaties ingegeven worden
door een racisme dat zij zodoende nog aanwakkeren. Vooreerst omdat
zij een bijzonder selectieve verontwaardiging (en derhalve een
discriminatie) verraden maar ook en niet in het minst omdat zij een
barbaars negationisme verkappen.
Wat betreft de selectieve verontwaardiging, kan
meteen de tegenvraag worden opgeworpen waarom na elke kamp een
nationale hymne de wereld rondgebazuind hoeft te worden. Is er een
andere reden denkbaar dan de fierheid als
Belg of als Brit een
kamp te hebben gewonnen?
Niemand immers kan het helpen Belg of Brit te zijn
maar meer nog dan dat trainen sommigen zich rot in de hoop dat zij
via hun sportieve prestaties bijvoorbeeld de Belgische of de Britse
nationaliteit in de wacht kunnen slepen om op die manier een
menswaardige toekomst voor hun familie te kunnen verdienen.
De koppeling van de prestatie aan een zekere
nationaliteit mag dan al irrelevant zijn op zich: haar onterechte
erkenning wordt met recht en rede te baat genomen waar zij het
verschil kan maken tussen leven en dood.
Een gelijkaardige strijd om menselijke waardigheid en
erkenning wordt uiteraard gevoerd door mensen die het slachtoffer
zijn van alle vormen van achterstelling, waaronder
achterstelling op grond van ras, geslacht en geaardheid. En zo
zijn we meteen beland bij het verkapte negationisme dat discriminatie als
zodanig negeert: het is helemaal niet irrelevant om de irrelevantie
van de feitelijke discriminatie op grond van ras, geslacht of
geaardheid aan de kaak te stellen.
De kaak is de schandpaal of het schavot en, in een
meer beschaafde vorm welke de criticus toelaat te ontkomen aan de
nabootsing van zijn geweldenaar: het ereschavot. In fierheid schuilen
recht en terechtwijzing, vraag het maar aan Jesse Owens. Die het
schoentje past, trekke het aan.
Lang geleden woedde er
een epidemie veroorzaakt door insectenbeten en zij kreeg de naam
Picpus, van pique puce, wat wil zeggen: vlobeet. De
epidemie Picpus werd op wonderbaarlijke wijze genezen door een
geestelijke die zich vestigde in een Parijs kwartier dat dan genoemd
werd: rue de Picpus. (1) In die straat vestigde zich ook het
moederhuis van de in 1800 gestichte Congregatio Sacrorum Cordium,
de missionarissenorde van de
zogenaamde picpuspaters. (2)
Nu werden zoals
telkenjare ook in 1840 een reeks beroemdheden geboren, onder wie
Willem van Oranje Nassau, Emile Zola, Peter Tsjaikovski, Alphonse
Daudet, Claude Monet en Jozef De Veuster. (3) Deze laatste, beter
bekend als de in 2009 heilig verklaarde picpuspater Damiaan, trok
naar de leprakolonie op het eiland Molokaï. Deze geschiedenis wordt
op uitnemende wijze verhaald in Molokaï:
het eiland der verworpenen van
Ludo Noens. (4)
Omdat zij besmettelijk
zijn, worden lepralijders sinds oudsher verbannen en dit gebeurt
genadeloos daar men vaak vanuit religieuze inspiratie de schuld voor
ziekten aan de zondigheid der zieken zelf toeschrijft. Jozef De
Veuster gaf aan de lepralijders de menselijke waardigheid terug die
hen ontzegd werd krachtens hun verbanning: hij werd zelf leproos en
stierf in 1889, het jaar waarin in Parijs de Eiffeltoren werd
ingehuldigd die de andere wereldwonderen naar de kroon stak. Het
overlijdensjaar van Damiaan van Molokaï was ook het jaar waarin de
Moulin Rouge de deuren opende om ze 131 jaar later weer te
moeten sluiten voor de 'picpus' die vooralsnog op een volgeling van
de heilige Macharius wacht. Die man van duizend jaar geleden was een
Armeense bisschop op de vlucht en wegens de verstoting van de
vluchtelingen zou dat wachten wel nog heel lang kunnen duren. (5)
Een stigma of schandvlek
wordt in het vlees van een veroordeelde gebrand (6) en in geval van
lepra is die schandvlek van nature zichtbaar door de verminkingen die
zij aanricht. (7) Waar een ziekte zich verbergt, kan een door anderen
aangebracht stigma ze alsnog zichtbaar maken en verraadt zij als het
ware het gevaar voor contaminatie. Het al dan niet vermeende gevaar,
want waar van ziekte al helemaal geen sprake is, kan stigmatisering
ervoor zorgen dat mensen verstoten worden alsof zij ziek en
besmettelijk waren terwijl zij dat helemaal niet zijn. (7)
Zondaren zijn mensen die
een taboe doorbroken hebben; zij pleegden heiligschennis. (8) In de
oudheid werden zondaren ingegraven in een put, met het hoofd nog
bovengronds om zo door willekeurige toeschouwers veroordeeld en
gestenigd te worden. (9) In de middeleeuwen werden beschuldigden aan
de schandpaal (de kaak) gebonden, voor iedereen te kijk gezet en met
de vinger gewezen, ten prooi aan onbestraft geweld. (10) De
gruwelijke praktijk werd herhaald in het nazitijdperk waar van de
door het regime verstotenen werd geëist dat ze een specifiek
kenteken droegen. De ster van David, de koning der joden, werd de
openbaar te bespotten, verplicht op te spelden jodenster die
herinnert aan het feest van Christus Koning; zij werd vanaf 23
november 1939 verplicht in Polen en in het ganse Duitse rijk vanaf de
leeftijd van zes jaar op 19 september 1941.
Deze stigmatisering werd
lange tijd voordien voorafgegaan door de beslissing van paus
Innocentius III op het Vierde Lateraans Concilie in 1215, dat joden
en Saracenen onderscheiden kledij moesten dragen, wat nadien talloze keren door pausen en koningen herbevestigd werd. Het Heilig Roomse
Rijk verplichtte de jodenhoed en ook de Islamieten maakten gebruik
van stigmatisering. De afschaffing van die discriminatie volgde pas
in de Verlichting welke werd in gang gezet door de Franse
Revolutie... om dan onder Hitler opnieuw op te duiken. (11)
Niet alleen joden werden
gestigmatiseerd: homo's mochten niet in het openbaar verschijnen
zonder roze driehoek; de rode driehoek was voor politieke gevangenen;
de zwarte driehoek duidde asocialen aan van allerlei slag; de groene
was voor criminelen, de blauwe voor immigranten, de bruine voor
zigeuners, de paarse voor Jehova's getuigen, en zo waren er nog vele
andere kentekens in voege, naast de nummers getatoeëerd in het vlees
van de gevangenen in de concentratiekampen. (12)
Mensen lijden niet onder
het alleen-zijn, soms zoeken zij het alleen-zijn op om zich niet
alleen te voelen, zo legt Hannah Arendt uit in haar magistrate werk
over het totalitarisme: de verlatenheid wordt pas gevoeld in het
gezelschap van hen door wie men wordt verstoten. (13) Gettovorming
kan door verdrukkers worden opgelegd zoals dat vandaag het geval is
waar de verdrukker E.U. miljoenen vluchtelingen, kinderen
incluis, in ingehuurde 'privaatgevangenissen' vast zet voor de duur
van vele jaren. (14) Maar soms is gettovorming ook een natuurlijk
sociaal afweermiddel dat beoogt de pijn van de verstoting enigszins
te milderen.
(13)
Zie: Hannah Arendt, Totalitarisme,
Boom, Amsterdam, vijfde oplage 2021 (eerste druk 2014), in het
Nederlands vertaald door Remi Peeters en Dirk De Schutter.
Oorspronkelijk: Totalitarianism,
deel III, alsook (in een appendix) een gedeeltelijk samengevat
negende hoofdstuk uit deel II, getiteld: The
Decline of the Nation-State and the End of the Rights of Man.
Bepaalde microben in het
lichaam zijn niet alleen normaal, ze zijn ook goed voor de gezondheid
en niet alleen omdat ze het immuunsysteem trainen maar ook in die zin
dat ze ons beschermen tegen meer schadelijke microben van wie deze
mee-eters immers de stoel bezet houden. Het ministerie van
volksgezondheid waarschuwt er in dit kader zelfs voor om het gebruik
van antibiotica te beperken of zo mogelijk te vermijden. (1)
Antibiotica doden
weliswaar bacteriën maar de keerzijde van dit verhaal bestaat erin
dat aldus zitplaatsen vrijkomen voor superbacteriën, met andere
woorden: mutanten van microben waartegen geen antibiotica meer helpen
omdat zij resistent geworden zijn. Soms is het dus beter om de
relatief onschadelijke bacteriën te laten zitten, hen niet met
antibiotica te verjagen en zodoende te vermijden dat hun plek wordt
ingenomen door micro-organismen tegen welke geen kruid meer gewassen
is. Vooral bij longontstekingen zou men zien dat de overlijdens
veelal volgen kort nadat antibiotica werden toegediend, al is het
bijzonder moeilijk om te bepalen welke factor daar de doorslag geeft.
Superbacteriën worden
ook ziekenhuisbacteriën genoemd omdat ze vooral floreren waar veel
antibiotica worden gebruikt: het zijn eigenlijk mutanten die immuun
geworden zijn voor elke bestaande bestrijdingsvorm. De kans dat die
mutanten opduiken wordt ook groter naarmate de microben in kwestie
feller worden bestreden, met name middels vaccinatie. (2)
Men kan ze misschien wel
vergelijken met inbrekers die eenmaal men hen gewapenderhand gaat
bestrijden, zich voortaan zelf niet langer ongewapend naar de plek
van de misdaad begeven. De maatschappij bestrijdt inbraak en diefstal
middels sociale wetten die honger helpen te voorkomen en op een
gelijkaardige manier worden microben ook vriendelijker als men hen
niet al te zeer schuwt: vandaag raden medici ouders aan hun kinderen
vaker buiten in het zand te laten spelen teneinde te bekomen dat hun
afweersysteem verbetert, wat betekent dat voor hen alvast bepaalde
microben niet langer ziekteverwekkers zullen zijn.
En dan is er nog de
kritiek van dr. Suzanne Humphries die de vaccinatie als zodanig in
vraag stelt. Zij onderzocht de vaccinatie van pokken en zag dat in
het Engelse Lester het aantal sterfgevallen ingevolge pokken hoog
bleef ondanks het feit dat daar duchtig gevaccineerd werd. Ondanks
alle waarschuwingen voor rampscenario's, besloot deze stad ooit om te
stoppen met vaccineren en tegen alle verwachtingen in, waren er plots
minder zieken en ook minder sterfgevallen. Bovendien, wetende dat
amper 5 tot 10 percent van de wereldbevolking ooit werd ingeënt
tegen de pokken en dat de pokken niet zijn uitgeroeid, tonen
grafieken inderdaad een afname van de sterfgevallen mettertijd,
edoch: vanaf het ogenblik dat men is gaan vaccineren, is die afname vertraagd! (3) (4)
Schimmels, bacteriën,
virussen en nog andere micro-organismen vindt men terug in allerlei
grotere levende organismen - in planten, dieren en mensen - maar als
die wezens gezond zijn, houden zij de microben binnen de perken zodat
die helemaal geen kwaad kunnen verrichten. Men moet er eens op
letten: als de verkoudheden de kop opsteken, hoort men zelfs de
dokters zeggen dat men helemaal niet hoeft te vrezen voor de kou
omdat het de microben zijn en niet de kou die ziek maakt. Maar
etaleren zij aldus niet hoe weinig voeling zij maar hebben met
gezondheid en met ziekte? Gaat immers het ziek zijn niet vooraf aan
de invasie van de microben in ons lijf? Het ziek zijn of de honger of
het onderkoeld zijn maken ons vatbaar voor microben die zonder die
omstandigheden zo onschuldig zouden zijn als onze naaste buren.
Waarmee
nota bene gezegd is dat slechts de omstandigheden hoeven te
veranderen om van buren aartsvijanden te maken welke wij te vrezen
hebben zoals de burgers onder het regime van Nicolae Ceaușescu van
Roemenië hun medeburgers vreesden die hen immers naar het leven
stonden waar de regel gold dat verraad een burgerplicht is.
Een boom wordt pas
vatbaar voor schimmels als hij dood is want schimmels voeden zich met
dode organismen. De bacteriën die immer met ons meereizen in onze
keel, veroorzaken pas keelpijn als wij oververmoeid geraken. Het
griepvirus kan ons pas het bed in jagen als onze gezondheidstoestand
suboptimaal is en zo ook corona.
Als mensen doodgaan,
wordt dat al te makkelijk toegeschreven aan een 'ziekte', zoals men
een microbe geheel onterecht gaan noemen is: een microbe op zich is
helemaal geen ziekte, een microbe is een levend wezen. De ziekte
daarentegen is een eigenschap van de mens zelf, een toestand die
optreedt waar wij er niet in slagen om de ontmoeting met de microbe
te laten verlopen zoals wij dat wensen.
Als mensen sterven en
hun dood wordt toegeschreven aan corona, kan dit slechts betekenen
dat corona op het ogenblik van hun verzwakking de sterkste vijand
was, want wij herbergen duizenden, zo niet miljoenen microben in ons
lijf en het zal uiteraard de allersterkste zijn die ons het eerste
velt als wij verzwakken, precies zoals het ook bij de allerzwakste
schakel is dat een ketting onder spanning breekt. Waarmee meteen
gezegd is dat het uitschakelen van corona de dood niet weghoudt omdat
dan nummer twee de klus zal klaren, precies zoals de tweede zwakste
schakel van een ketting onder spanning niet zal weigeren te breken
eenmaal de zwakste door een sterke werd vervangen.
Wanneer een
micro-organisme de ronde doet, zal nooit iedereen er ziek van worden;
zelfs de pest, typhus en ebola sparen meer mensen dan zij er vellen.
Zo blijkt er niet alleen een verband tussen enerzijds gezondheid en
ziekte en anderzijds lichamelijke omstandigheden: gezondheid en
ziekte staan ook in relatie tot de soort. Wanneer het lijkt dat een
ziekte uitgewoed raakt van zodra zij een zeker gedeelte van het volk
gedood heeft, dan toont zich die groepsfactor als mede bepalend voor
het ziekteverloop.
Andermaal: de ziekte is
niet de microbe maar wel onze vatbaarheid ervoor. Die vatbaarheid is
uiteraard een zaak van lichamelijke gezondheid maar zij houdt ook
verband met de groep waarvan men deel uitmaakt. Ziekten immers vellen
naar gelang hun aard een vast percentage van de bevolking: waar zij
weerstand ondervinden, worden zij agressiever maar waar zij het al te
makkelijk hebben, doen zij alras een stap terug.
Microben hebben er
immers geen baat bij dat diegenen aan wie zij hun voortbestaan
danken, zouden verdwijnen en in die zin zijn zij dan ook best
vergelijkbaar met vampieren die periodiek opstaan uit hun graf om
zich aan mensenbloed te laven: ook zij hebben er alle baat bij dat
zij hun gulzigheid in toom houden zodat hun levensbronnen niet worden
drooggelegd.
Uiteraard hebben mythen,
sagen en legenden met geneeskunde niets te maken maar misschien wel
met geneeskunst: brengen zij niet vaker aan het licht wat door de
mazen van al te rationele zeven valt?
En dan is er nog het
getal, de magie der cijfers en de verhoudingen welke de
facto de wereld regeren, daar men immers
heeft ontdekt dat de kwantummechanica of dus de
waarschijnlijkheidsrekening ultiem bepalend blijkt voor wat al dan
niet te gebeuren staat. Want niemand is bij machte om de toekomst te
voorspellen terwijl anderzijds die fameuze wet der grote getallen
nimmer faalt.
(J.B., 1 augustus
2021)
Schimmels
Schimmels
Leven is activiteit of
verbranding en dat geeft hitte die zich verspreidt in de lucht die
daardoor steeds meer waterdamp naar zich toe trekt en in warme,
vochtige lucht gaan schimmels woekeren: deze micro- organismen vreten
het leven aan en ontbinden tenslotte alle andere organismen tot niets
dan mest.
Het woord 'schimmel'
komt van 'scimmel', dat 'roest' betekent en is ook verwant met
'schemer'; het Latijnse 'fungus' zou een samentrekking zijn van
'funus ago', wat wil zeggen: "Ik maak een lijk".
Schimmels vreten de
bomen aan, de olm verdween vrijwel totaal, van de berken schieten er
nog weinig over en ook alle andere soorten krijgen het zwaar te
verduren, de groene bossen worden sinds kort ontsierd door grote
groepen dorre stammen, de mot zit in de hagen, het gras kleurt
donkergeel en rot.
Fungi: ze hebben
gemeenschappelijke voorouders met de dieren, het zijn vezeldraden die
zich met miljarden tegelijk verspreiden door de lucht, ze nestelen
zich in planten, pelsen, darmen en longen waar zij wassen ten koste
van het leven van hun zieke gastheer die geen lucht meer krijgt en
stikt.
De paddenstoel die wij
zien is slechts een klein deel - het vruchtlichaam - van de
meercellige schimmel, het is schijnweefsel, bestaande uit
schimmeldraden die voor het overgrote deel onzichtbaar zijn ofwel
zien zij er bijvoorbeeld uit als een aanslag. Toch is de honingzwam
het grootste levende wezen op aarde en ook het oudste. In Oregon
leeft zo'n zwam die 2400 jaar oud is en zij beslaat 890 hectare.
De meeste planten leven
in symbiose met schimmels die ook een voedselbron zijn voor sommige
insecten en bepaalde soorten zijn eetbaar of leveren antibiotica voor
de mens terwijl andere ons kunnen infecteren met bijvoorbeeld
kalknagel of zwemmerseczeem.
In de longen van twintig
percent van de coronapatiënten op de Intensive Care vindt men de
Aspergillus schimmel die
heel vaak tot de dood leidt.
Aspergillus gedijt wonderwel op lichaamstemperatuur maar een gezond
immuunsysteem houdt die binnen de perken. Waarschijnlijk is de
schimmel er al maar gaat die pas gevaarlijk woekeren wanneer
bijvoorbeeld corona de patiënt verzwakt en het antimalariamiddel
hydroxychloroquine zou de groei van deze schimmel tegenwerken.
De wereld rond vraagt men zich beteuterd af hoe het in Gods naam mogelijk is geweest dat iemand zoals Donald Trump het ooit heeft kunnen schoppen tot president van de Verenigde Staten van Amerika, de machtigste natie ter wereld aan wiens toegangspoort dat reusachtige Vrijheidsbeeld prijkt dat alle nationaliteiten en rassen verwelkomt. Het antwoord is eender waar de vraag gesteld wordt hoe het dan mogelijk is dat het zwarte suikerwater dat de tanden doet wegrotten en de hele wereld obees maakt tot de best verkochte drank ooit is kunnen worden. Reclame is een duivelse toverkunst die de grofste leugens voor waarheid kan verkopen en wie zelfs Trump aan de macht kon brengen, heeft zijn strepen verdiend als meester-oplichter.
Steve Bannon verzamelde vanuit zijn Cambridge Analytica informatie en gebruikte die voor propaganda op maat van specifieke doelgroepen om Trump aan de macht te brengen en hij was ook zijn strateeg tot augustus 2017. Voordien was Bannon onder meer voorzitter van het extreemrechtse Breitbart News (1) dat menigeen in Nederland en in België zal herkennen als veelvuldige bron voor het lasterlijke, met complottheorieën en haat gevulde en naar godsdienstwaanzin ruikende Xandernieuws maar het heeft tentakels in het nepnieuws doorheen gans Europa. Breitbart wordt gefinancierd door de conservatieve miljardair en specialist in Artificiële Intelligentie, Robert Mercer die naast Trump ook de Brexit steunde en het genoemde Cambridge Analytica. Mercer zet A.I. in voor het sturen van de politiek, hij is lid van de vuurwapenlobby en verzamelaar van machinegeweren. (2) Bannon werd racisme ten laste gelegd en net als Mercer is hij een klimaatontkenner. In 2019 is Bannon naar Brussel verhuisd met de bedoeling om extreemrechtse politici in Europa te verenigen voor de verkiezingen van 2019. Momenteel heeft hij zich gevestigd in het kartuizerklooster Trisulti nabij Rome. (3)
Op 27 mei ll. schrijft de redactie van Kerknet (het zgn. 'Parochieblad') dat Steve Bannon groen licht gekregen heeft met zijn DHI ('Dignitatis Humanae Institute' of 'Instituut voor de Menselijke Waardigheid') voor de oprichting van zijn zogenaamde 'gladiatorenschool', die volgens Kerknet beantwoordt aan de volgende beschrijving: "een Europese academie voor de opleiding van rechts-populistenen verdedigers van de joods-christelijke waarden in een geklasseerde middeleeuwse abdij." (4)
De afkeurende toon van het bericht in het parochieblad is echter bijzonder misleidend maar het feit in acht genomen dat de kerk in de loop van de geschiedenis bij voorkeur samenwerkt met extreemrechts (5) mag het niet verwonderen dat het project gesteund wordt door katholieke hoogwaardigheidsbekleders onder wie kardinaal Peter Turkson. (4)
Deze laatste is een Ghanees die behoorde tot de favorieten voor de pauselijke troonsopvolging bij het aftreden van Benedictus XVI in 2013 en momenteel profileert hij zich opnieuw, namelijk als verzoener in de aan de gang zijnde rellen in de VS n.a.v. de moord op George Floyd in Mineapolis op 25 mei ll. (6) Gezien het absoluut gerechtvaardigde karakter van de protesten lacht de toekomst de zwarte paus toe maar er is dus een bijzonder wrange keerzijde aan de schitterende medaille.
Evenals kardinaal Bertone is kardinaal Turkson homofoob en bekend om zijn volstrekt onwetenschappelijke uitspraken over homofilie en zo werd over hem reeds ter gelegenheid van de pausverkiezing in 2013 bekend dat hij de schuld voor de pedofilieschandalen in de kerk in de schoenen van zijn homofiele ambtsgenoten schuift terwijl ook kardinaal Bertone de uit de lucht gegrepen link maakte tussen homo- en pedofilie met uitspraken waarvan het Vaticaan zich onmiddellijk distantieerde. (7) Turkson beweerde tevens dat in Afrika een traditionele intolerantie bestaat tegenover 'de neiging' zodat die daar buiten de kerk gehouden werd - beweringen die overigens gelogenstraft worden in het rijk gedocumenteerde Sodoma, de jongste publicatie van Frédérick Martel, waarin de auteur benadrukt dat het taboe rond homofilie in Afrika werd ingevoerd door de katholieke kolonisatoren. (8)
Turkson blijkt overigens ook geen conclusies te moeten trekken uit de geschiedenis rond het zogenaamde Requerimento van paus Adrianus VI die onmiddellijk na de inval van Columbus in Amerika in 1513 alle Indianen aan de slavernij hielp onderwerpen. Toen de Indianenbevolking ingevolge ingevoerde Europese epidemies quasi uitstierf, werkte de kerk samen met de conquistadores om miljoenen Afrikaanse negerslaven naar dat continent te importeren waar zij zich in amper enkele jaren tijd dood werkten op de plantages van suikerriet en thee. (9)
Naar aanleiding van de voorspelling van Malachias van bijna 1000 jaar geleden over het einde der tijden en de laatste paus (10), zou Peter Turkson wel eens mooi in het plaatje van de believers en van de visionairen kunnen passen: de laatste paus zou namelijk zwart zijn. (11) Als volgende paus zou hij overigens onvermijdelijk doen denken aan Mahatma Gandhi over wie dikwijls gezegd wordt dat hij door de Britse kolonisatoren van Indië zou gepromoot zijn om met zijn geweldloosheidspolitiek de nakende opstand aldaar in de kiem te smoren. Hoe dan ook is extreemrechts in de opmars, neonazi's verschijnen in een voorspeld decor en hun middelen blijken ongelimiteerd.
(11) De believers meenden eerder dat Franciscus wel de laatste paus moest zijn omdat hij de eerste Jezuïet was die dat ambt bekleedde terwijl de Jezuïetenoverste tot voor kort nog de 'zwarte paus' werd genoemd.
De kerk en extreem-rechts (herh.)
De kerk en extreem-rechts
Op 27 april
2019 werd in Rome een Argentijnse bisschop van La Rioja, Enrique
Angelelli, door paus Franciscus zalig verklaard. (1) Angelelli werd
op 4 augustus 1976 van de weg gereden en vervolgens doodgeslagen
nadat hij had geprotesteerd tegen een dictatoriaal regime tijdens de
zogenaamde 'vuile oorlog' die aldaar woedde met de steun van
(Nobelprijswinnaar voor de Vrede in 1973!) Henri Kissinger onder de
dictatuur van Jorge Rafael Videla van 1976 tot 1981. Toen werden
zo'n 30.000 mensen ontvoerd en vermoord, waaronder 150 priesters die
verzet boden. (2) Die misdaden werden dertig jaar lang wekelijks
herdacht door de zogenaamde 'dwaze moeders' - de moeders van
verdwenen kinderen - die zwijgend in Buenos Aires over het Plaza
de Mayo of het Meiplein kwamen lopen waar de regering zetelt. (3)
Dat
Angelelli een martelaar was, werd duidelijk na later onderzoek want
de officiële versie van de doodsoorzaak luidde dat de bisschop was
omgekomen bij een verkeersongeval en de katholieke kerk is die
officiële versie blijven onderschrijven totdat de kust veilig was,
meer bepaald tot dertig jaar na zijn dood. (4)
Die
politieke strategie herinnert aan de historie van pater Damiaan en
aan die van Oscar Romero, nog twee martelaren die werden genegeerd
zolang er geen profijt mee te behalen was. Pater Damiaan werd door de
katholieken wandelen gestuurd toen hij het verbod overtrad nog terug
te keren naar het vasteland waar hij om hout kwam bedelen om de
leprozen mee te begraven; hij werd echter als groot weldoener erkend
door het stamhoofd van een plaatselijke gemeenschap en pas nadat zijn
heiligheid boven alle twijfel verheven was, werd zijn lijk in stukken
gereten door de 'relikwieënjagers' van de kerk. (5)
Ook de El
Salvadoraanse aartsbisschop Oscar Romero verzette zich tegen de door
de latere president Duarte gesteunde en door de USA bewapende
militaire junta die zowat 75.000 burgers ombrachten en hijzelf werd
op 24 maart 1980 vermoord, korte tijd nadat hij in Leuven een
eredoctoraat ontving; de kerk weigerde hem lange tijd te erkennen
terwijl zij zich verschuilde achter de valse beschuldiging van
communisme terwijl Romero alleen maar zijn bevrijdingstheologie (het
geloof in solidariteit met de armen) praktiseerde. (6)
Dat de
Argentijn Jorge Bergoglio paus is kunnen worden, is mede te danken
aan het feit dat deze steunpilaar van de conservatieve autoritaire
katholieke elite die de bevrijdingstheologie bestreed, tijdens die
vuile oorlog niet behoorde tot de verzetslieden-martelaren
ofschoon hij toentertijd (van 1973 tot 1979) provinciaal was van de
Jezuïetenorde. (7)
Nog
in Zuid-Amerika was er in Chili van 1974 tot 1990 de eveneens door de
VS gesteunde dictatuur van de rooms-katholieke mensenrechtenschender
Augusto Pinochet met 130.000 arrestaties, tienduizenden martelingen
en drieduizend executies. (8) Deze dictatoriale regimes werden
ingezet met de middels het pauselijke requerimiento
gesteunde Spaanse veroveraars die zowat vijfhonderd jaar geleden in
het spoor van Columbus de Inca's en de Azteken kwamen onderwerpen op
straffe van totale vernietiging en dood. (9)
In
Afrika kennen we de katholieke dictatuur van de onlangs overleden
Robert Mugabe van Zimbabwe maar ook in Europa kunnen we er niet naast
kijken: het verkapte bondgenootschap van de kerk met extreemrechts
toonde zich van 1939 tot 1975 in het Spanje van massamoordenaar
Franco "die
zich in 1953 na het concordaat met de Heilige Stoel "Caudillo de
España por la Gracia de Dios" ("leider van Spanje bij de
Gratie Gods") liet noemen."
(10), in de praktijken van de kerk(en) tijdens de tweede Wereldoorlog
"waarbij
de angst voor het communisme ze soms in de handen van
rechts-autoritaire regimes dreef." (11)
en vandaag in het Hongarije van Victor Orbán die zichzelf ziet
als redder van het christendom en het dagblad Trouw
wijst
er op dat aldus de scheiding tussen kerk en staat in gevaar komt -
Orbán's late 'bekering' in 1993 bleek overigens een politieke zet.
(12)
En dan is er
in het Europa van vandaag nog een nauwe samenwerking op til tussen
extreemrechts en de katholieke kerk die de haren ten berde doet
rijzen. Iedereen weet dat bij het in voege treden van de euro, de
Amerikaanse dollar flink is gezakt en dat de euro dreigde de plek van
de dollar in te nemen op de internationale markt. (13) Amerika bleef
niet bij de pakken zitten en sommige critici beweren dat het nu een
prioriteit geworden is voor de USA om de EU de wind uit de zeilen te
halen en wel met de beproefde divide et impera-tactiek. Alvast
heeft Trumps beste strateeg, Steve Bannon, zich heden gevestigd in
een klooster op een boogscheut van het Vaticaan - een klooster dat
onder de dekmantel van centrum voor het herstel van de christelijke
waarden in Europa, een opleidingscentrum blijkt voor extreem-rechtse
nationalisten die de autonomie van de eigen natie willen terugwinnen
en dus ook de ondergang van de EU. De huidige Hongaarse president
Victor Orban die het eigen land tot een ware slavenstaat heeft
herschapen, is alvast één van de beste leerlingen van de klas en
een straks niet meer te tellen aantal extremisten zitten klaar om in
zijn spoor te treden eenmaal zij, gefinancierd door 'geheim
privékapitaal', verkozen zullen zijn. (14) Precies zoals in de
achtertuin van de USA in het verdokene financiële, militaire maar
ook katholieke steun werd verleend aan de Argentijnse, Salvadoraanse
en Chileense dictaturen, kunnen vandaag de Europese dictators in
opgang rekenen op de kerk die in de samenzwering met superpopulisten
zonder twijfel een kans ziet om uit het diepe dal te klimmen waarin
zij ingevolge de huidige wereldwijde schandalen is beland. (15)
(11)
Jan Bank, God
in de oorlog.
De rol van de Kerk in Europa 1939-1945,
Balans 2017. Recensent E. Sengers schrijft over het boek:
"[Bank]
(...) laat zien dat de kerken
in het interbellum een weg moeten zoeken tussen de autoritaire
regimes die soms sterk voor, soms sterk tegen ze zijn waarbij de
angst voor het communisme ze soms in de handen van rechts-autoritaire
regimes dreef." Zie:
https://www.bol.com/nl/f/god-in-de-oorlog/9200000036327109/?country=BE
;
(14)
De VRT wijdde er een reportage aan, getiteld: "Op
bezoek in het Italiaanse klooster waar Steve Bannon 'gladiatoren' wil
opleiden om joods-christelijke waarden te verdedigen":
(15)
Zie onder meer: Frédéric Martel,Sodoma.
Het geheim van het Vaticaan,
Uitgeverij
Balans Amsterdam 2019(oorspr.:
Éditions Robert Laffont, Parijs 2019).
26-07-2021
Zo verglijdt onze democratie in een autocratie
Zo
verglijdt onze democratie in een autocratie
Een van de grondpeilers
van de democratie welke ervoor zorgt dat de macht in handen van het
volk zelf blijft berusten, is de zogenaamde scheiding der machten: de
wetgevende macht, de uitvoerende en de rechterlijke moeten onderling
onafhankelijk zijn en blijven. Waar dit niet het geval is, zullen
bijvoorbeeld de politici de rechters benoemen: de politici
controleren dan zichzelf, wat wil zeggen dat ze vrij spel hebben
terwijl het volk daarvan de dupe wordt. Dat is vandaag anno 2021 het
geval in Polen (°) en in Hongarije (*) maar ook Frankrijk en Italië dreigen
die kant uit te gaan en zo komt zelfs de ondergang van de hele EU in
het verschiet: de wetten die de vrede moeten waarborgen, het algemeen
welzijn en de mensenrechten worden herleid tot vodjes papier.
De oorzaak wordt maar
moeilijk onderkend. Zij is tweevoudig. Vooreerst brengen de huidige
politici zichzelf in diskrediet. Dat gebeurt op een ongehoorde schaal
waar potentaten nu de coronacrisis scheppen of opblazen en aanwenden
met het oog op persoonlijk voordeel: het volk wordt herleid tot een
bange massa die allerlei onzin door de strot wordt geramd en de
vrijheid wordt aan banden gelegd. Onverstand belet politici om ook
maar te vermoeden dat die oneerlijke handelwijze tenslotte averechts
moet werken. En zoals gewoonlijk spint de oppositie - extreemrechts -
garen bij de leugens van de schijndemocraten. Het volk verkijkt zich
op die kritiek en trapt in de val, precies zoals dat nu bijna honderd
jaar geleden in Duitsland gebeurde in de aanloop naar de machtsgreep
van Adolf Hitler. In werkelijkheid verglijden àlle politici naar het
gewetenloze opportunisme maar als extreemrechts aan de macht komt, is
er geen weg terug zonder oorlog.
Populisme is die
leugenachtige vorm van politiek bedrijven die aan het volk vrijheid
belooft maar slavernij oplegt. Eens de autocratie
regeert, is de hel onvermijdelijk.
De verglijding van de
E.U. wordt in de hand gewerkt door haar zogenaamde bondgenoot, de
V.S., die immers wegens de over de dollar triomferende euro, in feite
haar rivaal werd en zo verlenen sinds geruime tijd de V.S. verkapte
steun aan de Europese nationalisten die de E.U. maar al te graag zien
afbrokkelen, wat reeds van start ging met de brexit. Net zoals de
Amerikanen ten tijde van de crisis der kolonies België bijsprongen
om Congo onder de knoet te houden middels de hand- en spandiensten
van de CIA bij de moord op de volksbevrijder Patrice Lumumba, net zo
doen zij vandaag hun voordeel met de steun aan een politiek die nu
bij gebrek aan uitheemse kolonies, het eigen volk koloniseert.
Bovendien wordt ook de
scheiding tussen kerk en staat (een andere belangrijke peiler van de
democratie) de facto niet langer overal in de E.U. gerespecteerd:
Polen en ook Hongarije spelen een lelijk spel met het voorwenden van
christelijkheid voor het mooipraten van slavernij in functie van
alleenheerschappijen - de dictatuur is daar reeds een feit.
Uitheemse kolonies mogen
dan tot het verleden behoren: de kolonisatie van het eigen volk is
wat vandaag wordt nagestreefd: het tot kolonie of tot massa herleiden
van een inmiddels min of meer geëmancipeerde rechtsstaat bevolkt met
zelfstandige mensen met een redelijk opleidingsniveau en een
sociaaldemocratische visie op de samenleving. Paradoxaal genoeg
tracht extreemrechts dit doel te verwezenlijken door anderen ervan te
beschuldigen dat zij deze dystopie nastreven onder de dekmantel van
de coronacrisis en helemaal ongelijk heeft de oppositie uiteraard
niet: de eigen zwaktes zijn altijd al de troefkaarten van de vijand
geweest.
Edoch de geschiedenis
leert ons dat het ook hier opnieuw de vos is die de passie preekt.
Andermaal: eenmaal extreemrechts aan de macht komt, mogen wij wegens
de aldaar gehuldigde extreem liberalistische beginselen, vanuit een
meedogenloze concurrentievrijheid, de absolute en ongecontroleerde
alleenheerschappij van het grootkapitaal verwachten, de totale
vernietiging van het milieu en het principe van het recht van de
sterkste doorgevoerd tot zijn uiterste grens: de oorlog -
onvermijdelijk de wereldoorlog, met dit keer zeer zeker algehele en
definitieve vernietiging.
Het Ministerie van Waarheid en de libricide Aflevering 2: de illusie van de vrije meningsuiting!
Het Ministerie van Waarheid en de libricide
Aflevering 2: de illusie van de vrije meningsuiting!
Een vergiftigd geschenk
Vandaag zijn de blogs van bloggen.be (voorlopig) terug. Echter, een steekproef wijst uit dat de inhoud van de blogs sinds 14 of 15 juni 2021 niet meer wordt uitgezonden: zij werden derhalve herleid tot een klaagmuur. Men heeft er dus voor gezorgd dat bloggers van bloggen.be vanaf heden alleen nog in de illusie verkeren dat hun mening op het internet te vinden is. In werkelijkheid kunnen zij alleen nog worden bezocht door hen die weten waar ze zich bevinden...
Exact
een week na de dag waarop de Twin Towers tegen de vlakte gingen, werd
Amerika geteisterd door een vlaag van antraxaanvallen in de vorm van de
wit poederbrieven. Antrax is zeer dodelijk maar bereikt bijna niemand en
experten terzake waarschuwen dat Islamitische Staat koortsachtig op
zoek is naar een uiterst dodelijk vergif dat in één klap een massa
slachtoffers kan maken. Bommen doden weliswaar maar het
slachtofferaantal beperkt zich tot enkele tientallen en in extreme
gevallen worden dat er een paar duizend. De pest wordt snel herkend en
ingeperkt maar wat te denken van een gloednieuw dodelijk virus dat
genetisch zo gemanipuleerd wordt dat het ook uiterst besmettelijk zal
zijn? Tegen de bijl van koelbloedige moordenaars is geen mens bestand
die vrouw en kinderen heeft en zeker niet als die bioloog is van beroep
en tewerkgesteld in een lab waar de wapens van de toekomst worden
gefabriceerd.
Twee
jaar na die vreselijkste elfde september publiceert de CIA het document
The Darker Bioweapons Future waarin de Nationale Academie van
Wetenschappen waarschuwt voor oncontroleerbare en niet te detecteren
bio-technologische wapens ("engineered biological agents") die veel meer
kwaad kunnen aanrichten dan alle tot nog toe gekende ziekten. Het
document spreekt over de inplanting in een virus van genen die de afweer
vernietigen, wat zou kunnen zorgen voor bijvoorbeeld ernstige vormen
van artritis bij zoveel mensen dat de economie van het aangevallen land
het begeeft. Verontrustend is dat de wetenschap omtrent die zaken voor
iedereen toegankelijk is.
De
ontdekker van het AIDS-virus, de nu achtentachtigjarige
Nobelprijswinnaar voor de Geneeskunde Luc Montagnier vertelt ons vandaag
dat covid-19 een door mensen gefabriceerd virus is, bestaande uit
segmenten van het dodelijke HIV (waarvoor nog steeds geen vaccin
bestaat) gecombineerd met een superbesmettelijk verkoudheidsvirus. In
koor roepen bijna alle medici dat Montagnier zich vergist maar corona
doet exact wat twintig jaar geleden werd beschreven als het voor de
nabije toekomst te vrezen allergrootste kwaad.
Op
het smalle forum dat hij nog kan bemachtigen, klaagt Montagnier aan dat
ter gelegenheid van de zogenaamde pandemie de wetenschappelijkheid
verkracht wordt door het kapitaal. Wereldwijd zet de economie de
gezondheidszorg nu naar haar hand maar dit opportunisme gaat alle perken
te buiten waar het uitmondt in een wereldomvattend totalitarisme.
Vandaag zien wij daarvan alle tekenen: de oppositie wordt integraal
vernietigd, onder meer middels het aan banden leggen van de vrije
meningsuiting door het sabotteren van de massamedia en in het bijzonder
van de nieuwste communicatiemiddelen van het volk die sinds de opstanden
in Noord-Afrika de potentaten te kijk hadden gezet - dat is inmiddels
verleden tijd.
Onder
meer en vooral de blogs delen in de klappen en zo is in onze contreien
sinds 9 juli bloggen.be ontoegankelijk ('Forbidden') geworden voor het
publiek:
Seniorennet
blijkt te zijn gespaard maar dat is alleen maar oogverblinding: de
blogs van seniorennet worden immers niet uitgezonden op het internet,
zij zijn alleen bereikbaar voor wie ter plekke cirkuleert. Dat betekent
dat wie naar ongeacht wat zoeken via zoekmachines zoals Google, nooit
ofte nimmer op de seniorennetblogs terechtkomen. De meningen die daar
worden neergezet zijn voor de toevallige passant. Dit onheil is
overigens makkelijk aan te tonen: het plakken van lukrake zinsdelen uit
ongeacht welke seniorennetblog in het zoekvakje van bijvoorbeeld Google,
brengt je helemaal niet naar de bron maar geeft slechts als commentaar
dat de data niet gevonden werden. Dat was met betrekking tot bloggen.be
wél het geval, wat dit medium dan ook 'gevaarlijk' maakte voor de
huidige potentaten en dus werd het volstrekt onaangekondigd en zonder
commentaar opgeruimd. Geen iota erover in het nieuws: het doodzwijgen
van feiten, hoe gruwelijk ze ook zijn, maakt dat het op den duur echt
gaat lijken alsof zij alleen maar fictie waren: wat niet gezegd mag
worden, lijkt ook helemaal niet te bestaan - het is een van oudsher
beproefde tactiek.
De
potentaten werken immers met man en macht wereldwijd sinds een vol jaar
aan het sabotteren van meningen die met de hunne strijdig zijn en dat
kondigden zij ook volmonds aan. Zo richtte de EU een bijzondere
commissie op welke perfect overeenkomt met het 'Ministerie van
Waarheid' uit het griezelverhaal van George Orwell: de dystopische roman
1984. Ziehier het Orwelliaanse bericht betreffende de 'grote
zuivering' d.d. 10 juni 2020, getiteld: Desinformatie in verband met
COVID-19 aanpakken: feiten onderscheiden van fictie":
Het
volk is dus definitief het zwijgen opgelegd, de vrijheid van
meningsuiting behoort tot het verleden, het biblioclasme is terug, de
boekverbrandingen zijn weer van de partij.
Ook
betalende websteks die wél uitgezonden worden, worden eraf gegooid van
zodra hun inhoud door het regime als 'fakenews' wordt bestempeld en dit
is alvast in Europa sinds de 'pandemiewet' volstrekt legaal: wie een
persoonlijke mening uit die afwijkt van de officiële is voortaan een
crimineel. Dit is fascisme in vol ornaat. Op de agenda staan nu de
gekende, voorspelbare reeks van gebeurtenissen: de devaluatie van de
munt; de schaarste van eerst luxegoederen en vervolgens
levensnoodzakelijke dingen zoals huisvesting, brandstof en voedsel; de
verarming van het volk; de toename van extreme desinformatie en de
genocide, want zoals de dichter Heinrich Heine zei: "wo man Bücher
verbrennt, verbrennt man auch am Ende Menschen."
(J.B., 16 juli 2021)
Een vergiftigd geschenk
Vandaag zijn de blogs van bloggen.be (voorlopig) terug. Echter, een steekproef wijst uit dat de inhoud van de blogs sinds 14 of 15 juni 2021 niet meer wordt uitgezonden: zij werden derhalve herleid tot een klaagmuur. Men heeft er dus voor gezorgd dat bloggers van bloggen.be vanaf heden alleen nog in de illusie verkeren dat hun mening op het internet te vinden is. In werkelijkheid kunnen zij alleen nog worden bezocht door hen die weten waar ze zich bevinden...
(J.B. 26 juli 2021)
06-07-2021
Mattias Desmet over massavorming - Als de oppositie uitgeschakeld is, volgt massadestructie
Mattias
Desmet over massavorming
Als
de oppositie uitgeschakeld is, volgt massadestructie
Professor
in de klinische psychologie aan de Universiteit Gent, Mattias Desmet,
vertelt aan Maurice de Hond hoe de malaise (met een explosie van
burn-outs, depressies en onbestemde angsten) in de periode
voorafgaand aan de coronacrisis, met het aanreiken van een object van
de angst (het virus), leidt tot massavorming en hij legt dat uit aan
de hand van een vergelijking met hypnose.
De
hypnotiseur verengt het blikveld van de gehypnotiseerde tot één
bepaald onderwerp zodat deze niets meer merkt van al de rest: wat
zich buiten het aandachtsveld bevindt, bestaat dan gewoon niet meer.
Zo kan men op een persoon onder hypnose een zware operatie uitvoeren
zonder dat die ook maar iets merkt.
Hetzelfde
gebeurt nu bij massavorming en zo verengt de coronacrisis het
aandachtsveld tot een virus en gaat alles in het teken staan van dit
te bedwingen gevaar. Zelfs wanneer het overwonnen wordt, blijft het
in het brandpunt zitten, bijvoorbeeld als iets waartegen men
preventief moet optreden.
Die
vernauwing van het gezichtsveld is bijzonder rampzalig omdat men dan
helemaal geen oog meer heeft voor alle andere gevaren, in casu: de
slachtoffers die gemaakt worden ingevolge de maatregelen tegen 'het'
gevaar.
Bijkomend
probleem: terwijl bij hypnose de hypnotiseur wakker is, worden de
technocraten (de virologen) die de massa in hun macht hebben en
bespelen, nog het meest van allen opgeslorpt door hun verengde
realiteit.
Op
de vraag hoe het tij te keren, benadrukt Desmet de uiterst
belangrijke rol van de oppositie omdat de geschiedenis ons leert dat
daar waar de oppositie helemaal uitgeschakeld wordt, het totalitaire
systeem immens wordt, absurd en bezeten van een ongeremde
destructiedrift. De grote zuiveringen die Stalin doorvoerde onder
vriend en vijand nadat hij alle tegenstemmen tot zwijgen had
gebracht, zijn daarvan een historisch voorbeeld.
Ziehier
de link naar het interview met Mattias Desmet:
Maar
net nu de rol van de oppositie van levensbelang wordt, krijgen wij te
horen dat een commissie sinds een jaar vastberaden werk maakt van de
strijd tegen wat zij 'desinformatie' noemt. Ziehier het Orwelliaanse
bericht betreffende de 'grote zuivering' d.d. 10 juni 2020,
getiteld:
"Desinformatie
in verband met COVID-19 aanpakken: feiten onderscheiden van fictie":
Enkele bedenkingen n.a.v. Hannah Arendts werk over Totalitarisme - 8. Over de productie van de dood
Enkele
bedenkingen n.a.v. Hannah Arendts werk over Totalitarisme
8.
Over de productie van de dood
Produceren
om te produceren,
zo luidt de titel van een boek van Willy Coolsaet uit 1984: wij
produceren niet om in onze behoeften te voorzien, want de
behoeftebevrediging is slechts het voorwendsel; het doel is de
ongeremde productie, een obsessie waarbij uiteindelijk niemand gebaat
is en die op de koop toe de uitputting van de grondstoffen en de
eindeloze vervuiling in de hand werkt. (1) Het zogenaamde
consumentisme (consumeren om te consumeren) betekent dat de productie
niet in functie staat van de behoeftebevrediging maar van de verkoop
of de consumptie zelf welke een doel op zich geworden is, zoals
Daniel Boorstin betoogt in The
Image - or What Happened to the American Dream uit
1962(2)
en zoals Herbert Marcuse beschrijft in One-dimensional
Man
uit 1964. (3)
Deze
uitwassen van de kapitalistische economie waarmee overigens ook de
communistische landen besmet zijn, komen alleen de omvang van het
kapitaal ten goede: zij creëren met andere woorden het zogenaamde
gouden kalf dat wordt aanbeden als een overigens volstrekt zinloos
doel op zich dat bovendien zijn aanbidders ten gronde richt en het
doet dat via haar navenante moorddadige economie zodat die twee - het
kapitaal en de economie - elkaar aanzwengelen in een wilde rit waarin
de ganse wereld zich te pletter rijdt.
Wanneer
alles beweegt in functie van de (kapitalistische) economie, betekent
dit dat alle dingen én mensen die de groei van de economie
belemmeren, zullen moeten verdwijnen en men ziet hoe zich de ijskoude
logica van een onmenselijk systeem doorzet in de productie van
overtolligen,
welke zich uiteindelijk vertaalt in de (massa)productie van lijken,
zoals Hannah Arendt dat beschrijft inzake de concentratiekampen die
allerminst een ontsporing zijn maar die zij ontmaskert als de
essentie
zelf van het totalitaire systeem van het nazisme. (4)
De
economie heeft opgehouden een instrument te zijn in handen van de
mens; zij dient niet langer de bevrediging van behoeften, laat staan
dat zij het menselijk geluk zou bewerkstelligen: zij is een doel op
zich en stelt alles en allen tot haar eigen dienst. De mens verwordt
tot een werktuig van zijn werktuigen en de eindwaarde, het doel gaat
de mist in.
Het
satanische in de hele ontsporing bestaat erin dat de mens zelf
uiteindelijk gedoemd is om overbodig te worden en om zichzelf te
vernietigen en deze aberratie start met de opdeling van de mensen in
(voor de economie) nuttige en schadelijke individuen. De schadelijken
zijn de overtolligen en zij worden verzocht om tot het inzicht te
komen dat zij dat zijn door eigen schuld: zij kunnen die schuld
alleen nog inlossen door zichzelf op te ruimen. Zij kunnen dan ofwel
ten onder gaan ofwel alsnog participeren aan het systeem maar dan nog
slechts als louter werktuigen zonder een eigen wil en zonder
vrijheid: zij redden hun vel maar zij schieten er sowieso hun
mens-zijn bij in.
De
nuttigen echter zijn slechts voorlopig nuttigen want ook zij zijn
gedoemd om overbodig te worden omdat het mechanisme doelloos is, laat
staan dat dit het menselijk geluk zou beogen: het jaagt alleen zijn
eigen eindeloze groei na; het gezwel voedt zich met mensen totdat zij
allen verorberd zijn.
Vooreerst
is er dus de creatie van de overtolligen. Omdat het geluk van de mens
voor een groot stuk bestaat in het feit dat hij met zijn werk een
persoonlijke bijdrage kan leveren aan de gemeenschap, moet elke
maatschappij die het welzijn van haar leden beoogt, zich borg stellen
om deze mogelijkheid voor elke burger te verzekeren als een recht.
Daarbij
komt de productiviteit uiteraard op de tweede plaats, zoals ook de
overwinning op de tweede plaats komt in ongeacht welk spel waaraan
principieel iedereen moet kunnen participeren. Verwordt het spel tot
een wedstrijd, dan wordt het elitair omdat de zwakkeren sowieso geen
kans maken om het ereschavot te halen want de wedstrijd bestaat
wezenlijk in de eliminatie van allen op uitzondering van slechts één:
de overwinnaar.
Wanneer
de maatschappelijke activiteiten die het geluk beogen, tot
wedstrijden verworden, zullen zij vanzelfsprekend resulteren in het
ongeluk van allen behalve één en die situatie gelijkt sterk op wat
wij bestempelen als de tirannie. Op het eind van de rit zijn allen
overtollig omdat de overwinnaar, de tiran (die ten langen leste
uiteraard ook zichzelf de das omdoet) niet een mens is maar een ding
- de economie. Het concurrentieel karakter van de economie is
verantwoordelijk voor dit nefaste resultaat; de vervanging van de
concurrentiële economie door een economie gebaseerd op samenwerking
is de enig mogelijke oplossing voor de hele malaise.
Een
totalitair regime beoogt de totale onderwerping van iedereen en zal
dus het recht op werk als zodanig miskennen: per definitie ontneemt
het aan alle mensen de kans op menselijk werk door hen voor de keuze
te stellen ofwel zichzelf te elimineren ofwel de eigen arbeidskracht
ter beschikking te stellen van een vreemde (de tiran) waarbij de
eigen vrijheid wordt opgegeven en er van een persoonlijke wil geen
sprake meer kan zijn. Elk totalitair regime streeft ernaar om al wat
menselijk is te vernietigen middels het beknotten van de vrijheid en
de wil. Het beoogt mensen te nivelleren, onpersoonlijk te maken en
derhalve vervangbaar, mede door verarming en morele en intellectuele
beknotting. Het streeft ernaar dat wij overbodig zijn, werkloos,
schuldig en uiteindelijk suïcidaal. Kort geleden stond ergens langs
de Gentse ring op een witte afrastering in zwarte verf de volgende
tekst in mansgrote letters die na amper enkele dagen weer keurig
waren overschilderd: "RVA=zelfmoordfabriek".
(4)
Hannah Arendt, Totalitarisme, Boom, Amsterdam, vijfde oplage
2021 (eerste druk 2014), in het Nederlands vertaald door Remi Peeters
en Dirk De Schutter. Oorspronkelijk: Totalitarianism, deel
III, alsook (in een appendix) een gedeeltelijk samengevat negende
hoofdstuk uit deel II, getiteld: The Decline of the Nation-State
and the End of the Rights of Man.
02-07-2021
Treinramp Wetteren 4 -mei 2013 : 8 jaar later wordt medegedeeld dat er PFOS in het blusschuim zat!
Treinramp Wetteren 4 mei 2013 : 8
jaar later wordt medegedeeld dat er PFOS in het blusschuim zat!
Enkele bedenkingen n.a.v. Hannah Arendts werk over Totalitarisme - 7. Over het totalitair regime en zijn corrupte wetten
Enkele
bedenkingen n.a.v. Hannah Arendts werk over Totalitarisme
7.
Over het totalitair regime en zijn corrupte wetten
In
de ongeziene, gigantische strijd tegen een virus dat officieel werd
uitgeroepen tot objectieve vijand nummer één van het mensdom
- terwijl iedereen die heeft leren rekenen, zou kunnen weten dat dit
virus niet meer doden maakt dan de jaarlijkse griep en terwijl het
derhalve van bij de uitbraak ervan slechts gaat om een vermoedelijke
vijand, worden allen die weigeren om deze gigantische leugen als
waarheid te erkennen, vandaag uitgeroepen tot objectieve
vijand van hun medemensen. Alle handelingen die zij stellen en die
getuigen van de weigering om de leugen in kwestie voor waarheid te
aanzien, kunnen voortaan worden bestraft op wettelijke gronden.
Dat
wil zeggen dat heden een wet in voege gaat (maar uiteraard is het
lang niet de eerste) die de burger verplicht om te liegen en dus om
de waarheid te miskennen: in dezer zijn misdadigers voortaan wie
weigeren de waarheid geweld aan te doen. De nieuwe wet keert derhalve
alle waarden om: in dezer blijven leugenaars voortaan ongemoeid en
waarheidssprekers zullen nu worden behandeld als criminelen. Wie
binnen de wet willen blijven, wie straffen willen ontlopen, wie hun
vrijheid wensen te behouden, zullen dat voortaan doen door de
waarheid in te ruilen voor een obligate fictie. Een fictie welke de
overheid op een fascistische wijze aan de burgers opdringt met als
enig doel: de totale willekeur. Meer hierover verderop in deze tekst.
Dat
het virus van bij de aanvang van de zogenaamde 'pandemie' helemaal
geen bedreiging voor het mensdom was maar slechts een vermoedelijke
bedreiging, zoals overigens alle ziekten dat zijn zolang zij
onbekend zijn, vormt niet langer een beletsel om wie dit aanhalen als
misdadigers weg te kunnen zetten, sinds de wet nu ook alle
vermoedelijke risico's te baat kan nemen om de vrijheid van de
burgers in te perken. (Nota bene: een risico is een 'vermoedelijk
kwaad'; een 'vermoedelijk risico' is derhalve een 'vermoedelijk
vermoedelijk kwaad' en dus iets waarvan vermoed wordt dat men zou
kunnen vermoeden dat het een kwaad is!). In de zogenaamde
'pandemiewet' staat immers te lezen:
"In
dit verband verwijst de afdeling Wetgeving van de Raad van State in
haar advies naar de vaste rechtspraak van het Hof van Justitie van de
EU, waarin wordt gesteld dat dit beginsel (...) impliceert [dat er]: "47. (...) bij onzekerheid
over het bestaan en de omvang van risicos
voor de menselijke gezondheid beschermendemaatregelen
kunnen worden genomen zonder
dat hoeft te worden gewacht totdat de realiteit en de ernst van deze
risicos volledig zijn aangetoond.
Wanneer het
bestaan of de omvang van het gestelde risico niet met zekerheid kan
worden bepaald omdat de resultaten van de verrichte onderzoeken niet
concludent zijn, maar
reële schade voor de volksgezondheid waarschijnlijk
blijft ingeval het risico intreedt, rechtvaardigt
het voorzorgsbeginsel dat beperkendemaatregelen
worden getroffen.""
(1)
Door
het tot wet worden van de zogenaamde pandemie-maatregelen
manifesteert zich nu uiteraard de overgang van 'totalitaire
organisatie' naar 'totalitaire staat', met andere woorden: het
effectief aan de macht komen van een totalitair regime. Die fase
behandelt Hannah Arendt in het derde hoofdstuk van haar
Totalitarianism
en in de inleiding tot hun vertaling schrijven Remi Peeters en Dirk
De Schutter daarover: "De
taak van de geheime politie bestaat er niet in misdaden op te
helderen of mensen met 'gevaarlijke gedachten' te ontmaskeren. Ze
moet beschikbaar zijn wanneer de leider beslist heeft om een bepaalde
categorie van mensen te liquideren. De noties van 'vermoedelijke
vijand' en 'vermoedelijk misdrijf' worden vervangen door die van
'objectieve vijand' en 'mogelijke misdaad' - noties die, afhankelijk
van de grillen van de leider, telkens anders kunnen worden ingevuld."
(2)
Zoals
hoger gezegd eist de wet dat de burger een zekere fictie voor waar
aanneemt en voor de slechte verstaander volgt hier de uitleg waarom
de achterliggende bedoeling niets kan te maken hebben met de
volksgezondheid maar wel alles met de import van totale willekeur.
Afgezien
van het feit dat het coronavirus tot op heden helemaal niet
significant gevaarlijker is gebleken dan ongeacht welk jaarlijks
griepvirus én afgezien van het feit dat heel wat maatregelen de
gezondheid effectief ondermijnen, wordt men hier tegen wil en dank
geconfronteerd met een wel bijzonder selectief ogende bezorgdheid
over de gezondheid en het leven van de burger. Immers, gelet op het
uit de 'pandemiewet' geciteerde tekstfragment handelend over de
rechtvaardiging van vrijheidsbeperkende maatregelen op grond van
slechts vermoedens van gevaar (i.e.: "Wanneer het
bestaan of de omvang van het gestelde risico niet met zekerheid kan
worden bepaald ( ) [, wanneer] reële
schade voor de volksgezondheid waarschijnlijk
blijft ingeval het risico intreedt, rechtvaardigt
het voorzorgsbeginsel dat beperkendemaatregelen
worden getroffen."),
zou men ook mogen verwachten dat in geval van aangetoond
risico en dan ook zeker en vast in geval van feitelijkeschade,
beperkende maatregelen worden getroffen, of vergissen wij ons hier?
Tabak
en alcohol worden nog steeds vrij verkocht en door de regering
gepromootaangezien
zij taksen heft op de verkoop van deze verslavende en moordende
harddrugs. Het is zelfs zo dat de Belgische pandemieregelgeving van
2020 een uitzondering maakte voor rokers en drinkers inzake de
verplichting voor het dragen van het mondmasker. Voetgangers die aan
zebrapaden aanstalten maken om een gevaarlijke weg over te steken
moeten vaststellen dat eerst negen automobilisten doorrijden
vooraleer een tiende hen voorrang verleent. Geregeld worden ouderen
maar ook kinderen aan zebrapaden doodgereden maar een controle op het
gedrag van automobilisten wordt onnodig geacht. Haast dagelijks
worden fietsers door auto's aangereden ingevolge het ontbreken van
fietspaden maar tijdens de pandemie leest men uitgerekend in de buurt
van scholen waar druk autoverkeer is en geen fietspad te bespeuren
is, de op de straat geverfde tekst: "Blijven fietsen allemaal".
Vormen dergelijke aperte inbreuken tegen de geest van het eigen
beleid dan niet het sluitend bewijs dat het huidige regime niet de veiligheid en de
gezondheid van de burger tot eerste zorg hebben?
Eens
te meer is de volksgezondheid allerminst het doel doch het beproefde
voorwendsel om de burgerlijke vrijheden aan banden te kunnen leggen
en die middeldoelomkering is tekenend voor de hypocrisie welke de
politiek kenmerkt, die behalve de economie en de industrie nu ook de
zogenaamde wetenschappen corrumpeert dat het niet schoon meer is.
(2)
Hannah Arendt, Totalitarisme, Boom, Amsterdam, vijfde oplage
2021 (eerste druk 2014), in het Nederlands vertaald door Remi Peeters
en Dirk De Schutter, pag. 20. Oorspronkelijk: Totalitarianism,
deel III, alsook (in een appendix) een gedeeltelijk samengevat
negende hoofdstuk uit deel II, getiteld: The Decline of the
Nation-State and the End of the Rights of Man.
Enkele bedenkingen n.a.v. Hannah Arendts werk over Totalitarisme - 6. Over het over het hoofd geziene religieus totalitarisme
Enkele
bedenkingen n.a.v. Hannah Arendts werk over Totalitarisme
6.
Over het over het hoofd geziene religieus totalitarisme
De
geest van het totalitaire regime is verwant aan dat van de paranoïcus
die vanuit een vastgeroeste premisse alleen nog de stringente
logische conclusies daaruit volgt zonder verder nog rekening te
houden met de zich altijd vernieuwende realiteit van zijn ervaringen.
Arendt schrijft: "Alles volgt op een begrijpelijke en zelfs
dwingende manier uit een eens aanvaarde premisse." (1) Die
premissen enten zich bovendien op de bijzonder gammele stellingen dat
de menselijke cultuur zich een voorbeeld moet nemen aan de natuur
(bij de nazi's) of aan de geschiedenis (inzake het Stalinisme)
waarbij men zich tevens niet lijkt te realiseren dat het gaat om
specifieke opvattingen over natuur en geschiedenis die men daarbij
als vanzelfsprekend hanteert. Voeg daarbij nog de megalomanie van de
mens die voor god speelt en die in zijn heerszucht de hele wereld
onder zich wil en die allen wil herleiden tot gewillige tentakels van
een Führer en het totalitarisme is compleet.
Vervangt
men nu in dit stramien de premisse van Hitler (de natuur als
voorbeeld voor het menselijk handelen) of die van Stalin (de te
versnellen gang van de geschiedenis) door bijvoorbeeld de dictaten
uit de bijbel, dan verkrijgt men een theocratie of een staat waarin
de geestelijke leider het voor het zeggen heeft. Dat de paus voor god
speelt, verbergt hij zelf niet, hij is immers onfeilbaar, en het
principieel onbeperkt karakter van zijn machtsstreven blijkt eveneens
uit de geschiedenis. (2) De godsdienst is derhalve in potentie een
totalitarisme dat zich overigens doorheen de hele geschiedenis
voortdurend als zodanig manifesteert. Opvallend genoeg blijkt het
tevens zo te zijn dat dictaturen zich makkelijk koppelen aan het
katholicisme of aan eender welke religie met een imperialistisch
karakter.
De
overeenkomst van de twee door Arendt genoemde totalitarismen met het
katholieke gaat zelfs nog veel verder omdat bij uitstek in de kerk de
interiorisering van de wet zich heeft doorgezet, zodat de
slachtoffers van ook het religieuze systeem niet alleen aan externe
wetten gehoorzaamheid bieden maar ook nog eens van binnenuit worden
gestuurd, met name middels een in een specifieke richting gevormd
geweten dat bovendien voortdurend wordt bijgestuurd, niet alleen door
de propaganda (waaraan men via zekere opvoedingssystemen van
kindsbeen af wordt blootgesteld) en de conditionering middels
beloningen en straffen maar ook nog eens door de biechtpraktijk. (3)
De
folteringen van de kerk zijn bovendien nog veel meer gesofisticeerd
dan die van de seculiere totalitarismen, daar zij psychosociaal van
aard zijn. Niet alleen de dreiging met het hellevuur is daar een
voorbeeld van maar ook de tactiek van de chantage waarbij men ouders
verantwoordelijk stelt voor het eeuwige lot van hun kinderen die zij
al dan niet laten dopen, gecombineerd met de psychische stress,
uitgaande van de inductie van volstrekt irrationele causale verbanden
tussen enerzijds het ongeluk van bijvoorbeeld handicaps, ziekten en
tegenslagen en anderzijds de zondigheid waaronder dan verstaan moet
worden de ongehoorzaamheid aan de in het systeem geldende wetten.
Paradoxaal genoeg staan deze stellingen diametraal op de essentie van
het christendom dat in deze wereld een lastige navolging van
Christus voorspelt en een geluk dat zich in een heel andere
wereld manifesteert.
Naast
de onzichtbare maar alziende goddelijke bestraffer die in deze
kerkelijke stellingen werkzaam wordt geacht, is er tevens de sociale
controle die aanvankelijk of natuurlijkerwijze in dienst staat van de
bevordering van de goede communicatie maar die hier wordt aangewend
voor een daaraan tegengesteld doeleinde, met name als beproefd middel
voor de onderlinge isolering van de individuen, omdat zij de vrijheid
en de spontaniteit van de betrokkenen in de weg staat. In een religie
praten de gelovigen hun religieuze leiders immers naar de mond en zij
kijken erop toe dat hun medegelovigen hetzelfde doen; het is daarbij
vrijwel geheel onmogelijk om nog kritiek te uiten op de van hogerhand
opgelegde en dikwijls oneerlijke en zelfs absurde opvattingen en
gedragscodes zonder onmiddellijk te worden gedemoniseerd en uit de
gemeenschap gebannen. Ofwel wordt men ervan beschuldigd bezeten te
zijn, kwaadaardig en zondig, ofwel wordt men weggezet als ziek of als
afwijkend in zijn gedrag of in zijn denkbeelden, met de ook in andere
totalitarismen gangbare remedie als resultaat: sociale uitsluiting,
al dan niet fysieke quarantaine en stigmatisering, gevangenzetting,
internering en zelfs specifieke medicalisering waarbij pillen en
spuiten geheel onzichtbaar hetzelfde werk doen als kettingen,
knuppels en gevangenismuren. Wat allemaal neerkomt op dezelfde
'Endlösung' ('oplossing') die ook in nazi-Duitsland gold en onder
Stalin, met name: liquidatie.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
28 juni 2021)
Verwijzingen:
(1)
Totalitarisme, p. 289.
(2)
Zie het hoofdstuk, getiteld: "Fundeert het katholicisme onze
beschaving", in: Panopticum Corona pp. 290v.:
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: