Alle rechten voorbehouden Een variant van deze blog is te vinden op seniorennet op het volgende adres: http://blog.seniorennet.be/tisallemaiet/
03-01-2024
droog blijven
droog blijven
Een middel tegen onderlopende huizen
Een
middel tegen onderlopende huizen (*):
Neem een teil water,
neem een glas, kleiner dan de teil, doe water in de teil, houdt het
glas omgekeerd boven de teil en duw het glas naar beneden. De lucht
in het glas drukt de lucht naar beneden, het waterpeil onder het glas
staat, dankzij de drukwetten, veel lager dan het waterpeil in de
teil. Als in de teil een huisje staat, kan het op die manier bewaard
worden tegen het water.
Een huis is relatief
groot maar als het glas vervangen wordt door een plastieken halve
ballon, kan het waterpeil op dezelfde manier naar beneden gedrukt
worden. Het plastiek kan naar beneden gehouden worden met gewichten.
Via de onderkant van de plastieken hoed kan een pomp aangebracht
worden die constant lucht onder de hoed perst om het stijgen van het
waterpeil onder de hoed ingevolge gaatjes, wind e.d.m. tegen te gaan.
Deze methode kan ook
gebruikt worden om afzonderlijke objecten in een overstroomd huis,
zoals kasten, tegen water te beschermen.
(*) Copyright Omsk
Van Togenbirger 02/01/2024.
02-01-2024
John Heartfield video
John Heartfield video
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 10
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
10
Krieg
und Leichen, die letzte Hoffnung der Reichen van
John Heartfield beeldt uit wat oorlog in wezen is: er wordt
verdeeldheid gezaaid tussen twee partijen, een vuurlinie ontstaat,
welhaast zoals een grenslijn tussen een warmte- en een koudefront in
de hoogzomerluchten maar dit keer niet met een gordijn van water maar
met een muur van vuur. Het vuur wil blijven branden, slorpt brandstof
op, herleidt alles wat brandbaar is tot as, wat concreet betekent dat
alle voorradige energie voortaan afreist richting het front, waar het
allemaal wordt verteerd. Generaties noeste arbeid, machtige
bouwwerken, prachtige kunstwerken, vernuftige infrastructuur,
veeteelt, landbouw, energiecentrales, universiteiten, fabrieken:
alles waar zovele jaren lang het heetste hartenbloed werd aan
gegeven, wordt in geen tijd verpulverd. De werkloosheid neemt
schrikbarende proporties aan, de middenstand wordt weggeveegd,
beginnend bij de kroegen en de kapperszaken maar het houdt niet op
tot alles weg is. In de warenhuizen blijven eerst de voedselvoorraden
staan, zij overschrijden de houdbaarheidsdatum en worden
weggeschonken voor de voedselbedeling aan wie niet langer werken
nadat vele bedrijven over kop zijn gegaan. In een volgende fase, de
recessie genaamd, wordt de productie teruggeschroefd, de rekken
blijven leeg, er ontstaan tekorten tegelijk met een zwarte markt. De
terugloop van de productie verandert steeds meer arbeiders in
steuntrekkers, de staat moet lenen bij de banken, de mensen gaan
honger lijden en verkopen tegen spotprijzen hun huizen aan de banken.
Alras komt de fase waarin de werklozen zichzelf moeten verkopen maar
dit keer als frontsoldaat. Het volk wordt gedecimeerd, de bezittingen
komen in handen van de rijken, herinner u, zij wilden 'Lebensraum'...
Ontmenselijking
begint aldus met het beroven van de burgers van hun arbeidskracht,
vervolgens van hun bezittingen en tenslotte ook nog van hun leven
want de hebzucht kent geen grenzen. De waarde van een mensenleven
wordt door de oorlog plotseling belachelijk klein omdat schaarste
ervoor zorgt dat een moord gepleegd wordt voor een brood. Met de
schande van de lafheid als listig drukkingsmiddel rest niemand nog de
vrijheid om te verzaken aan de burgerplicht en aan het front
beëindigen dan de leden van de laagste kaste van de oorlog voerende
volkeren van beider zijde elkanders leven ten bate van de leden van
de hoogste kasten van beider zijde die zich schuil houden totdat de
onwetenden aan beider zijde hun laatste druppel bloed vergoten
hebben. In wezen zijn de oorlog voerende partijen allerminst de
volkeren die strijden aan het front: de oorlog wordt gevoerd onder de
armlastigen van de twee partijen en onder het meeslepende gedreun van
hun volksliederen moorden zij elkander uit terwijl de rijken
afwachten om na de slachting met de buit aan de haal te gaan zoals de
reusachtige bloedhond, de hypocriet met medaille en met hoge hoed van
John Heartfield doet die over de lijken op het slagveld wandelt. In
1933 viel Hitlers knokploeg ofte de Sturmabteilung Heartfields huis
binnen en moest hij vluchten naar Praag totdat in 1938 de Duitsers
het land bezetten en hij naar Londen vluchtte. De pen is sterker dan
het zwaard en daarom worden wie de waarheid opdelven met de dood
belaagd.
(J.B.,
2 januari 2024)
01-01-2024
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 9
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
9
Waar
het onverstand aan de macht is, denkt men de volksgezondheid te
kunnen verbeteren middels het liquideren van de zieken. Men probeert
leerlingen tot klant te houden en er te blijven aan verdienen door
gokkend op gemakzucht het studiepeil te laten zakken. Men manipuleert
de index door niet langer levensnoodzakelijke middelen mee te tellen
doch computersoftware en andere plastic prutsen. Men lost de
werkloosheid op door werkzoekenden zonder inkomen te zetten. Voor
sociale huurders worden kleinere hokjes bedacht en straks ook
kazernes, het voorportaal der concentratiekampen. Men past een mouw
aan de vergrijzing met reclamecampagnes voor euthanasie. Men gelooft
de staatsschuld in te kunnen dijken met de verkoop van de schulden,
wat de staatsbon doet, of, eerder nog, met het invoeren van
vrijkooprechten voor criminelen. Men vermeerdert het aantal gelovigen
door de moeders onder druk te zetten om hun weerloze baby's te laten
dopen. Men gelooft onfrisse histories die het eigen blazoen schaden
ongedaan te kunnen maken door het vak geschiedenis op school te
schrappen.
(In
Brussel) brandden de ovens acht dagen
na elkaar, zodat het grootste deel van de overheidsstukken van de
Congo tot as en rook in de lucht boven Brussel werd veranderd,
aldus schrijft Joseph Conrad in zijn roman over de Congogruwelen,
Heart of Darkness uit
1899.1
De geschiedkundige Adam Hochschild vermeldt dat inzake het uitwissen
van het verleden, Stalin alleen nog overtroffen wordt door Leopold II
van België: (...) in geen van de
twintig grote toonzalen van het (Tervurense) museum (voor Afrikaanse
kunst) is er de minste of geringste aanwijzing dat miljoenen
Congolezen op onnatuurlijke wijze aan hun einde zijn gekomen. Er zijn
nergens in Brussel aanwijzingen hiervoor2
En men moet hier aan toevoegen dat de Congocommissie het een eeuw na
de aanvang van de gruwel in alle ernst heeft over haar hoop op een
'eervol slotakkoord'.3
Het betreft hier wel degelijk de Europese hoofdstad, door Hochschild
als volgt omschreven: Een deel van
de skyline van de stad wordt gedomineerd door de meest grandioze met
Congowinsten gefinancierde extravagantie van allemaal, de reusachtige
Jubelboog, overladen met heroïsche beeldhouwwerken; hij ziet eruit
als een opgeblazen combinatie van de Arc de Triomphe en de
Branderburger Poort, met gebogen vleugels eraan toegevoegd. De
compacte stenen en betonnen massa van de boog doet denken aan Conrads
beschrijving van de niet nader genoemde Europese hoofdstad in Heart
of Darkness als 'de grafstad'. Maar
van de miljoenen Afrikanen wier inspanningen voor dit alles hebben
betaald en die als gevolg daarvan in een graf van ongemarkeerde aarde
zijn terechtgekomen, ontbreekt ieder spoor.4
Goede
cijfers halen is de boodschap en de lading die zij dekken werd
herleid tot wind: dit is de beruchte korte termijnpolitiek van het
bedrog in vol ornaat. Wie aan de toekomst denken, aan de kinderen en
de kleinkinderen, zouden moeten inzetten op duurzame ontwikkeling
maar de partij Groen!
die dit als hoofdpunt opneemt in haar programma haalt volgens een
recente enquête van Seniorennet gehouden bij de Vlaamse 50-plussers
amper 1,8 percent van de stemmen - 98,2 van de (groot)ouders roepen
het kroost toe: Het zal onze tijd wel duren!
Wie geloven dat het
volk zich nu ontwikkeld heeft, mondig is en solidair, zoals bij
uitstek Europa dat aan de wereld kondig poogt te maken, moeten nu
eens dringend uitleggen waar die cijfers dan vandaan komen en wat zij
betekenen. Minder dan één op de vijftig senioren verwerpt een
politiek programma dat zich richt op het welzijn van het nageslacht.
Ongeveer de helft stemmen rechts tot extreemrechts en conservatief:
zij willen dat alles bij het oude blijft, dat de vernieling van het
milieu wordt voortgezet, dat de inclusieve maatschappij verdwijnt ten
voordele van sociale uitsluiting en sociaal onrecht en dat
oorlogsvluchtelingen hier desnoods met geweld worden verdreven.
Het is de paranoia
vanjewelste wanneer complotdenkers schrijven dat de oorlog tussen
Israël en Palestina niet echt is doch in Hollywood in scène wordt
gezet met de bedoeling om miljarden binnen te rijven maar er zit een
grond van waarheid in die waanzin omdat oorlog altijd weer het
laatste redmiddel is van de rijken om het volk onder de knoet te
houden, zoals John Heartfield het uitbeeldt in zijn fotomontage uit
1932 met de veelzeggende titel: Krieg und Leichen, die letzte
Hoffnung der Reichen.5
(J.B.,
2 januari 2024)
1Adam
Hochschild, De geest van koning
Leopold II en de plundering van de Congo,
Meulenhoff/Kritak 1998 (in een Nederlandse vertaling door Jan Willem
Bos). (Oorspronkelijk: King
Leopold's Ghost. A Story of Greed, Terror and Heroism in Colonial
Africa, Adam Hochschild 1998), p.
295.
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 8
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
8
Sinds
Modern Times van Charlie Chaplin weten wij allen dat met de komst van
de Industriële Revolutie de ontmenselijking zich met rasse schreden
heeft doorgezet ingevolge de specifieke middeldoelomkering waarbij de
menselijke instrumenten over de mens zijn gaan heersen of hem op hun
beurt tot hun instrument hebben gemaakt. Dat is vooral het geval met
de economie maar vandaag wellicht in een nog grotere mate met de
volksgezondheid.
Waar
de mens herleid wordt tot een onderdeel van de machine is de
middeldoelomkering duidelijk, al mag men hier niet uit het oog
verliezen dat zij enkel voor de arbeider geldt, terwijl de werkgever
het heft in handen houdt met zijn machines waarvan zijn arbeiders
onderdelen zijn. Maar op zijn beurt wordt uiteraard ook de werkgever
herleid tot een onderdeel van de omvattender machinerie die de
economie is en die is nog onpersoonlijker en abstracter is dan pakweg
een locomotief. (De uiteindelijke niet-persoon achter alle kwaad is
een 'zucht' - in dit geval de hebzucht).
De
onzichtbaarheid van de middeldoelomkering neemt toe in de mate dat de
afstand tussen de mens en zijn instrumenten groter wordt en op die
manier kunnen realiteiten zoals 'de economie', 'de maatschappij' en
vandaag bij uitstek 'de volksgezondheid' voor verwarring zorgen en
wel in die mate dat zekere middeldoelomkeringen aan het oog
onttrokken blijven en ten gevolge daarvan des te rampzaliger
toeslaan.
De
verwisseling van een optimale volksgezondheid met een gering aantal
zieken maakt geheel abstractie van de methodes waarmee het
terugschroeven van het aantal zieken kan worden bereikt, alsook sluit
men aldus de ogen voor de onontkoombare paradox dat meer medische
zorgen sowieso resulteren in een maatschappij met relatief minder
gezonde mensen omdat de geneeskunde de zieken in leven wenst te
houden. In de kaduke overtuiging dat hij de natuur maar best een
handje kon helpen, verkreeg Hitler een maatschappij met minder
zieken, gewoon door alle zieken om te brengen maar dat aldus de weg
open ligt voor de praktijk van het recht van de sterkste, dat een
eufemisme is voor de volstrekte rechteloosheid maar tevens de
volstrekte cultuurloosheid waarbij bijvoorbeeld de geneeskunde maar
beter vervangen kan worden door de massamoord, wordt onder de mat
geveegd.
Om
de een of andere reden blijkt het verstand van een massa mensen
gewoon ontoereikend om te kunnen of te willen inzien dat in de
gegeven, verkeerde definitie, waarbij de graad van de volksgezondheid bepaald wordt door het percentage aan gezonde
individuen, de volksgezondheid helemaal losgekoppeld werd van de
gezondheid van de mensen als zodanig. Hetzelfde probleem doet zich
voor in een wat minder onduidelijke vorm waar men de economie
loskoppelt van de welstand van de individuen.
Deze
op het eerste gezicht raadselachtige paradoxen zijn in feite terug te
brengen naar het probleem van de verwarring van het geheel met zijn
onderdelen - een probleem dat gevoed wordt door het feit van de
depersonalisering die de waarschijnlijkheidsrekening de eerste viool
laat spelen ten koste van de realiteitszin waarbij de eindwaarde die
de menselijke persoon is, geheel veronachtzaamd wordt. Wij weten
allen dat het gemiddelde inkomen van de Belg helemaal geen
betrouwbaar beeld kan geven van de welstand van de burgers, net zomin
als onze kennis omtrent de gemiddelde schoenmaat van een groep mensen
ons in staat zou stellen om voor al die mensen passende schoenen te
gaan fabrikeren. Als in een groep van honderd mensen er vijftig zijn
met schoenmaat 35 en vijftig met maat 45, dan zou de productie van
honderd paar schoenen met maat 40 weggegooid geld zijn. En als van
een groep van honderd mensen er één miljardair is terwijl de rest
helemaal niets bezitten of misschien alleen maar schulden, dan
resulteert de kaduke denkvorm die vandaag de wereld overheerst in de
misleidende conclusie dat het gemiddelde bezit van die honderd mensen
tien miljoen bedraagt.
Om
dezelfde reden houdt het percentage aan gezonde mensen in een volk
geen enkel verband met de volksgezondheid en kan het zonder meer
terugschroeven van het aantal zieken niets te maken hebben met wat
het ministerie van de volksgezondheid hoort na streven. Waar
abstracte realiteiten zoals maatschappelijkheid, economie en
volksgezondheid de voorrang krijgen op de werkelijkheid, dreigt de
mens herleid te worden tot een getal terwijl kwaliteiten niet tot
kwantiteiten kunnen worden herleid zonder dat hun inhoud en derhalve
hun eigen zijn miskend wordt. En wellicht schuilt hierin de grootste
dreiging voor een ongeremde toename van de voortschrijdende
ontmenselijking.
(J.B.,
1 januari 2024)
30-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 7
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
7
Met
de uitspraak dat godsdienst opium is voor het volk bedoelt Karl Marx
heel eenvoudig te zeggen dat religie net als opium een middel is, zij
het een wat meer betaalbaar middel, waarmee mensen zich kunnen
verdoven voor de al te pijnlijke facetten van de werkelijkheid zoals
bij uitstek het lijden en de dood.
In
feite is religie het resultaat van een maatschappelijk aanvaarde,
geïntegreerde en geïnstitutionaliseerde vorm van dissociatie.
Dissociatie is de geestestoestand waarin mensen zichzelf kunnen
brengen wanneer zij de realiteit niet (langer) verdragen en waarin
zij de dingen die gebeuren gaan beschouwen als onecht, gespeeld,
voorgelogen of resulterend uit een complot.
De
Noord-Afrikaanse bisschop, kerkleraar en filosoof Sint-Augustinus Van
Hippo beschouwde de waarneembare werkelijkheid als onecht en als
slechts een façade voor een andere, pas onrechtstreeks waarneembare
en diepere werkelijkheid. In de religie krijgt de absurde
werkelijkheid van geluk en toeval een zin van zodra wordt aangenomen
dat wat op het eerste zicht volstrekt zinloos lijkt, een verborgen
betekenis heeft die men moet leren te ontdekken. De verschrikkingen
van het lijden en de dood krijgen in het licht van bijvoorbeeld de
katholieke theologie een zin, wat maakt dat men zich er beter kan mee
verzoenen. Tenminste als men aanleg heeft voor wat in de psychiatrie
als dissociatie wordt bestempeld en dissociatie kan beschouwd worden
als een vorm van zelfbedrog.
De
kern van het onderhavige probleem situeert zich vanzelfsprekend in de
kwestie of zingeving een vorm van dissociatie moet worden genoemd
ofwel of dissociatie een vorm van zingeving moet heten. Dissociatie
is een gedrag waarbij men zichzelf ontkoppelt van de werkelijkheid en
in die zin lijkt het ook een problematisch gedrag maar tevens is het
een functioneel gedrag, alleen al omdat dit het leven draaglijker
maakt. Ook hier gaat de vergelijking met opium op omdat pijnstillers
weliswaar de realiteit - van in dit geval de pijn - verhullen maar
voor het gebruik van pijnstillers is er wat te zeggen als men de
overtuiging is toegedaan dat het lijden helemaal geen zin heeft.
Anderzijds
blijft er uiteraard een wezenlijk onderscheid bestaan tussen
enerzijds pijnstillers en anderzijds bijvoorbeeld voedsel dat ons
immers bevrijdt van het leed ingevolge de honger maar dat tevens
noodzakelijk is voor de instandhouding van het leven. Men kan met
andere woorden bezwaarlijk volhouden dat het zin heeft om te vasten
tot de dood terwijl wellicht weinigen er graten zullen in zien
wanneer mensen aan het leed dat zij niet zelf gezocht hebben en
waarvan zij zich niet kunnen ontdoen, een zin wensen toe te kennen.
Het laatste lijkt onschuldig, het eerste vanzelfsprekend allerminst.
De
kwestie of religie ontmenselijkt ofwel of veeleer geheel andersom het
verbod op religie dat doet, lijkt onbeslist te moeten blijven. In
sterk materialistisch georiënteerde maatschappijen neigt men ertoe
om religie eerder als waanzin te beschouwen terwijl daarentegen in
religieus gekleurde culturen het atheïsme geldt als een opvatting
die de menselijkheid fnuikt en derhalve als een wezenlijk tekort of
zelfs als een geestesziekte.
De
zaken worden er helemaal niet eenvoudiger op van zodra men de visie
gaat delen dat de wetenschap een hedendaagse vorm is van religie want
voor die opvatting valt zeker en vast een en ander te zeggen, alras
vanuit de vaststelling dat ook in het wetenschappelijke wereldbeeld
de heilige huisjes van de partij zijn en wel in die mate dat zij aan
wie er ook maar durven toe uit te nodigen om over zekere zaken in
debat te gaan, desnoods manu militari het zwijgen opleggen.
(J.B.,
30 december 2023)
29-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 6
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
6
Via
een sluikse omwisseling van rechten in gunsten sluipt in de wereld de
slavernij naar binnen. Mensen worden ertoe verleid om gunsten te
aanvaarden van lieden die het middels deze tactiek gemunt hebben op
hun rechten. En mensen zonder rechten zijn slaven: hun bestaan is
totaal afhankelijk van de willekeur van wie hen in bezit houden.
Het
bezitten van mensen slaat in de eerste plaats op het voeden (of
veeleer nog het voederen omdat wie geen (mensen)rechten genieten ook
niet als mensen worden beschouwd): wie honger hebben, bieden gehoor
aan wie beslag hebben gelegd op de middelen om deze nood te lenigen.
De afhankelijkheid van de willekeur van derden maakt dat mensen hun
gedrag afstemmen op wat anderen van hen verwachten en derhalve
voltrekken zij ook de wil van anderen, wat inhoudt dat zij de eigen
wil prijsgeven en zij doen dat vanuit de overtuiging dat dit de enige
manier is om te kunnen overleven.
Mensen
worden met andere woorden niet zomaar willoos maar datgene wat zij
willen, wordt alleen nog bepaald door het overlevingsinstinct dat hen
ertoe brengt om de wil uit te voeren van wie hen overheersen en zij
doen dat teneinde zelf niet overheerst te worden door de dood.
Chantage is wat aan de basis ligt van de slavernij en zo ziet men in
de geschiedenis ook dat slaven door de band buitgemaakte soldaten
zijn wiens leven wordt gespaard in ruil voor de dwangarbeid die hen
toelaat om te overleven.
Van
hun rechten en van hun wil beroofde mensen hebben geen andere keuze
dan zich te gedragen zoals huisdieren dat doen, wat wil zeggen dat
zij ernaar streven om in de gunst te staan van hun eigenaars. De
loonslavernij is op dat vlak zo mogelijk nog doortastender dan de
slavernij van weleer omdat middels die tactiek mensen met schulden
worden opgezadeld terwijl schuldenaren ertoe neigen om in de gunst te
komen van hun schuldeisers aan wie zij hun wil dan 'spontaan'
onderwerpen. Van zodra de aanname van kracht is dat het geld ongeacht
welk goed vertegenwoordigt, zal het door zijn eigenaars gebruikt
worden als universeel chantagemiddel dat ervoor zorgen kan dat ook
mensen tot het eigendom van mensen gaan behoren.
Het
proces van deshumanisatie gaat hand in hand met dat van onderwerping
dat op zijn beurt door minachting wordt voorafgegaan. In een cultuur
waar minachting en achting of kortom eer van tel is, handhaaft zich
het recht van de sterkste op grond van krachtmeting of oorlog waarvan
de uitgestelde vorm de (economische) concurrentie is welke pas kan
gedijen in een kapitalistisch bestel. Dit draait uit op
monopolievorming, dictatuur en tenslotte genocide, zoals de
geschiedenis leert en om die reden ligt in de concurrentiële
economie reeds op een fatale manier de massamoord besloten.
Het
alternatief van een samenwerking die resulteert uit redelijk overleg
in plaats van uit fysieke strijd, vergt een overstijging van het
louter dierlijke bestaansniveau. De mogelijkheid tot zo'n
overstijging wordt natuurlijkerwijze gegeven door het feit van het
mens-zijn zelf maar zij wordt gefnuikt door zekere praktijken.
Immers, cultuur, vrijheid, welzijn, humaniteit, veiligheid,
beschaving, maatschappelijkheid en nog vele andere goederen zijn geen
toestanden doch praktijken, wat wil zeggen dat zij helemaal
geen bestaan hebben waar zij niet worden uitgeoefend. Wij zijn
geen mensen maar wij oefenen het mens-zijn uit en op dezelfde manier
is ook de ontmenselijking een praktijk. Vernederingen, fascisme,
oorlog en concurrentie danken hun bestaan uitsluitend aan de
manifestatie van specifieke misdaden en deze laatsten kenmerken zich
door hun voor mensen nefaste resultaten. De hieraan tegengestelde
goederen zoals vrijheid, gelijkheid, menselijkheid en noem maar op,
zijn nooit verworvenheden maar zij worden in stand gehouden door
handelwijzen aan het gezag waarvan men zich dient te onderwerpen op
grond van de voor iedereen onmiskenbare vruchten die zij afwerpen.
(J.B.,
29 december 2023)
27-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 5
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
5
Vanaf
2025, aldus heeft een minister beslist, zullen werkenden de voorrang
krijgen boven werkzoekenden inzake het recht op woonsubsidies of
sociale huisvesting. Met allerlei drogredenen wordt de stelling
verdedigd dat noodlijdenden minder rechten hebben dan welstellende
burgers, wat neerkomt op de visie dat nood niet langer het criterium
hoort te zijn inzake het recht op hulp: dat recht kan voortaan alleen
nog worden gekocht.
Edoch,
waar rechten koopwaar geworden zijn, zullen zij alleen nog worden
toegekend aan de rijken en waar dit recht van de sterkste heerst,
wordt het concept 'recht' uiteraard helemaal uitgehold omdat het
principe van Montesqieu of de scheiding der machten vereist dat
rechten wars van de politiek en derhalve ook wars van de economie
dienen te worden gehandhaafd.
De
trend is niet nieuw want sinds jaar en dag laat het Belgische gerecht
zich betalen voor de vrijkoping van schulden: fraudeurs en criminelen
van alle pluimage kunnen op initiatief van het gerecht zelf aan
torenhoge boetes en gevangenisstraffen ontkomen door zich spontaan
aan te geven. Deze 'minnelijke schikkingen' worden voorgesteld als
een win-winsituatie door een staat die op zwart zaad zit. Dat
belastingontduikers hier garen bij spinnen, is lang geen geheim: zij
bestelen de staat en blijven ongestraft wanneer zij een deeltje van
de buit teruggeven aan de eigenaar - het scheelt warempel niet veel
of zij werden erom geëerd.
De
staat gedraagt zich in dezer zoals de voetganger op de zebra's aan
wie voorrang wordt verleend: hij wuift de automobilist dankbaar na.
De chauffeur kon hem namelijk ook aangereden hebben en dan weggekomen
zijn met een smoes. Het immorele aan deze zaak is dat de dreiging van
het recht van de sterkste datgene wat een recht hoort te zijn, prompt
veranderd heeft in een gunst. De dreiging is even reëel als het
verschil tussen leven en dood omdat men uiteraard goed gek moet zijn
om niet opzij te springen voor een nozem. De wrange situatie is
verwant aan die welke volgt uit het Stockholmsyndroom.
Het
omtoveren van rechten in gunsten is een eerste fase in het proces
waarbij aan mensen met geweld en misbruik van macht hun rechten
worden ontnomen en waarbij het solidariteitsprincipe dat het
maatschappelijke leven draagt, wordt uitgehold en uiteindelijk ook
definitief vernietigd. Solidariteit betekent in wezen immers dat men
elkanders lasten draagt, meestal vanuit het redelijke inzicht dat
tegenslag iedereen kan overkomen en dat dit meestal ook zal gebeuren
omdat de meeste mensen oud worden of anderszins hulpbehoevend, als
zij het al niet van bij de geboorte zijn. Wie in een voor hen
vijandige omgeving moeten leven, kunnen niet rekenen op het normale
bestaan dat voor anderen vanzelfsprekend is en zij dreigen derhalve
in de problemen te komen als de maatschappij hier niet op anticipeert
met wetten die principieel de bescherming verzekeren van ongeacht
welke burger tegen vijandelijkheden waar hij niet heeft om gevraagd
en die meestal te wijten zijn aan onbegrip maar vandaag nog veel
vaker aan haat.
Het
woord is gevallen: blinde haat is wat er uiteindelijk schuilgaat
achter politieke beslissingen die de solidariteit ondermijnen omdat
de betrokken politici verkozen worden door een menigte die door haat
wordt gedreven. Populisten hebben hun politiek succes nu eenmaal te
danken aan meestal extreemrechts georiënteerde lui die elke vorm van
solidariteit verwerpen omdat zij nu eenmaal egoïstisch zijn en
asociaal. In een democratie is dit euvel uiteraard heel moeilijk te
bestrijden omdat het gevaar van de tirannie van de meerderheid er
structureel in verweven zit.
De
weigering van de massa om de solidariteit nog langer in het vaandel
te voeren, steekt meestal de kop op wanneer een periode van
maatschappelijke welstand aan haar einde komt en ontevredenheid de
kop opsteekt en aangewakkerd wordt. Hierbij worden dan zondebokken
aangeduid die met de recessie helemaal niets te maken hebben maar
deze beproefde tactiek weet de echte daders - de verantwoordelijke
politici - wel buiten schot te zetten, zoals ook geschiedt waar
gevangenen onschuldig vastzitten en er op die manier geheel ongewild
voor zorgen dat de echte daders met rust worden gelaten.
Jawel,
de benadeelden van de asociale wetten die aan de willekeur van
extreemrechts ontspruiten, zijn wezenlijk gevangenen die de straffen
uitzitten welke toekomen aan de populisten.
(J.B.,
27 december 2023)
25-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 4
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
4
Leopold
II, onder wiens schrikbewind in een paar decennia tijd de helft van
de Congolezen in zijn kolonie werden afgeslacht in de roof van ivoor
en rubber die de megalomane vorst een gigantisch persoonlijk fortuin
opleverde, kreeg het voor mekaar om zich te laten doorgaan voor een
van de grootste filantropen op aarde - toentertijd maar ook vandaag
nog, nu in het zog van geschiedenisadaptor Daniël Van Reybrouck1
de dynastie voorbereidselen treft om het jubelpark dat met het
bloed van de zwarten werd gebouwd wat op te fleuren tegen de tijd dat
België zijn tweehonderdste verjaardag vieren moet.
Met
die pr-stunts als voorbeeld weten grootverdieners voortaan hoe zij
het aan boord moeten leggen om zich te beveiligen tegen de
onvermijdelijke plaag van jaloezie en rancune die sowieso alvast een
deel van hun talloze slachtoffers tegen hen in het harnas jaagt.
Gandhi werd afgeschilderd als een filantroop daar hij zijn volk
kalmeren moest met de politiek van de 'ahimsa', voor de
gelegenheid gepromoot in opdracht van de wrede Britse kolonisator.
Naast het portret van Mahatma Gandhi staat overigens prompt ook dat
van multimiljardair Bill Gates te prijken op dezelfde bladzij over
'mensenvrienden' in de schoolboeken van onze kinderen. En waarom
zouden de ministers achterblijven en de burgemeesters met de Kerst
die toch de unieke gelegenheid biedt voor een toneel waarop zij de
kerstman (Christus) zelf kunnen vertolken die zijn lekkers uitdeelt
aan de feesttafels der armen?
Op
de leeftijd van 103 jaar overleed in 1995 in New York Edward Bernays,
een neef van de beroemde psychiater Sigmund Freud, die zijn theorie
over de beïnvloeding van het onderbewuste van de massa in de
praktijk bracht als tactiek voor propaganda en 'public
relations'. Met de fabricatie van
allerlei stunts en van verborgen associaties met beroemdheden en
lusten, stellen potentaten voortaan de wetenschap in dienst van hun
imago en van hun persoonlijke belangen.
Ook
Adolf Hitler wist het: de massa heeft de leeftijd van een kind van
vier en kan via hypnose worden bespeeld met angsten en verlangens. De
volstrekte afwezigheid van mensen in de massa is een publiek geheim
waarvan iedereen getuigen kan sinds 2000 jaar geleden een uitzinnige
menigte de vrijheid van de moordenaar Barabbas verkoos boven die van
de Messias - die prompt tot de kruisdood werd veroordeeld. De furie
van dezelfde massa ook weet te verhinderen dat vluchtelingen in
barensnood een plek vinden om te bevallen omdat het onderbewuste
wordt bespeeld met associaties van armlastigen met demonen. Het
afschilderen van mensen in nood als lastpakken, ratten, nestbevuilers
en bloedvergiftigers zoals in het zog van Hitler de huidige
presidentskandidaat van de V.S., Donald Trump doet, betekent:
wetenschap in dienst van misdaad en ontmenselijking.
Dat
de wetenschap zich steeds vaker lijkt te ontwikkelen tot dienstmaagd
van het nefaste proces van deshumanisatie, toont aan dat zij een
moreel volstrekt neutraal instrument is waarmee eenieder die er
beslag weet op te leggen, willekeurig welke kant op kan. Het is
alarmerend dat het volk zich kennelijk niet bewust is van dat feit
en dat het in een soort van naïviteit de wetenschap net als de
religie van destijds blijft beschouwen als heilig en als
onaantastbaar en dit zeer in tegenstelling tot de mens.
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 3
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
3
In
juni 2020, zowat een half jaar na de intrede van de pandemie, stelde
de toenmalige prins Charles van Wales, de huidige koning van
Engeland, samen met de directeur van het Wereld Economisch Forum,
Klaus Schwab, voor om de pandemie aan te grijpen voor wat zij
betitelden als een Grote (dit is: wereldwijde) Herstart: een
heropstart van het kapitalistisch systeem dat bezig is de wereld
regelrecht naar de ondergang te leiden, en dit met het oog op het
behoud en het verstevigen ervan!
Uiteraard
geschiedde dit in de schoot van een conferentie van economen ofte
geldspecialisten aangezien de oppergod, verantwoordelijk voor het
onheil dat de planeet naar de afgrond voert, niemand minder is dan de
mammon, de verpersoonlijking van de ongeremde hebzucht. Pas met de
wereld op de rand van de afgrond staat ook het daarvoor
verantwoordelijk kapitalistisch systeem op instorten maar met dit
opzet werd en wordt gepoogd om dit systeem dat de vrekken in het
zadel houdt, in allerijl alsnog te redden door het zogezegd
milieubewust te maken en gericht op meer sociale gelijkheid: het
gedrocht verantwoord kapitalisme ziet het levenslicht. Zoals
wij allen weten, heeft nooit voorheen een meer belachelijke
contradictio in terminis bestaan.
Edoch,
the Great Reset was zeker geen primeur en zijn beroemdste
voorganger kennen wij als de Franse Revolutie van 1789, nu 235 jaar
geleden, toen de Verklaring van de Rechten van de Mens en van de
Burger werd afgekondigd met, hypocriet genoeg, het eigendomsrecht als
belangrijkste principe, incluis het lijfeigenschap. In Parijs
ontketende zich een volksopstand waarna de edellieden en de clerus in
serie werden onthoofd met de daartoe ontworpen guillotine zodat daar
alleen in één jaar tijd veertigduizend koppen rolden. De heropstart
geschiedde danig drastisch dat in 1793 zelfs de Gregoriaanse
kalender, die de jaartelling laat beginnen bij de geboorte van
Christus, het moest ontgelden: hij werd vervangen door de kalender
van de republiek en 1793 werd prompt uitgeroepen tot het jaar 1. De
heiligen op de kalender werden vervangen door wereldse figuren en nog
een ganse resem andere aanpassingen moesten een volledige
secularisering van de maatschappij helpen realiseren. In feite werd
de ene religie door de andere vervangen en die kalenderkermis werd
dertien jaar lang volgehouden, tot in het jaar 1806 - de Revolutie
zelf duurde tot 1799.
Sinds
geruime tijd verschijnen boekwerken die de wetenschap ontmaskeren als
een nieuwe vorm van religie en zo herhalen de geleerden dat er
uiteindelijk niets nieuws is onder de zon en dat door alle heisa heen
de ene dictatuur alleen maar wordt vervangen door de andere. Verkapt
als vooruitgang, strijd om mensenrechten en gelijkheid, broederschap
en welvaart, vestigen zich steeds dieper in alle wereldse structuren
nieuwe vormen van slavernij en privileges, oorlogen en ten hemel
schreiend onrecht. Sinds de opstand van Lucifer blijkt
ontmenselijking doorheen alle gebeurtenissen een nimmer uit te roeien
rizoom.
(J.B.,
Kerstavond 2023)
22-12-2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces - Aflevering 2
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Aflevering
2
Elf jaar geleden gaf
de straffeloosheid waarmee macht misbruikende politieagenten in de
USA blijken weg te komen met hun moordpartijen op (minderjarige)
zwarten aanleiding tot de beweging "#BlackLivesMatter" en
vandaag hebben videobeelden van gelijkaardig onrecht vanwege de
politie hier te lande zich een weg gebaand naar het Tv-journaal:
macht wordt bijna sowieso misbruikt wanneer dat misbruik uit het
licht gehouden wordt, hetzij letterlijk uit het licht van de dag,
hetzij uit het licht van het woord.
In dat laatste geval
wordt verwezen, enerzijds naar alle vormen van de omerta met
navenante afpersingsmethoden, gaande van regelrechte
doodsbedreigingen tot de goed gecamoufleerde sociale druk waarmee
politici in verkiezingstijd de oudjes in hun zorggevangenissen een
bezoek gaan brengen en, anderzijds, naar het tribunaal, de
rechtspraak, de openbaarmaking van het gebeurde middels getuigen die
publiekelijk en onder ede spreken.
Maar niet alleen
gerechtsdienaren komen in de verleiding om zich schuldig te maken aan
machtsmisbruik, waarbij zij hun absolute hoogdagen kennen van zodra
het fascisme tot wet wordt zoals dat 'kortstondig' wereldwijd het
geval was ten tijde van de pandemie: naast het politiekorps was daar
bijvoorbeeld ook het medisch korps van de partij en wel in die mate
dat zowat de helft van alle dokters in de genees-, heel- en
verloskunde er ernstig gingen aan denken om onder het juk van een
bijzonder eenzijdig gepolitiseerde Wereldgezondheidsorganisatie hun
beroep niet langer uit te oefenen omdat zij dit niet meer in
overeenstemming konden brengen met de door hen bij de aanvang van hun
ambt gezworen eed van Hippocrates.
Ten tijde van het
naziregime in het Duitsland onder Adolf Hitler verklaarde het medisch
korps zich quasi unaniem akkoord met de toen opgang makende,
volstrekt onwetenschappelijke, misdadige en racistische opvattingen
over volksgezondheid en misdaadpreventie en wel in die mate dat de
gezondheidssector nauw ging samenwerken met de doodseskaders van het
moorddadige regime om onder meer de zieken, die zij voor de
gelegenheid als 'rotte appelen' bestempelden, niet langer medisch te
behandelen met het oog op genezing maar voortaan medisch om te
brengen en wel met het oog op wat zij beschouwden als de genezing
van het ras.
Uiteraard worden de
geneeskundige studies en disciplines die het kruin van het
maatschappelijke kunnen verzamelen in één klap overbodig van zodra
de massa de opvatting van een gek door de strot werd geramd dat
gezondmaking van het volk bereikt kan worden met de veel simpelere
methode van de massale afslachting van alle zieken. En dit is
allemaal mogelijk bij de gratie van het feit dat een massa helemaal
geen intellectueel of ethisch peil heeft: gekoppeld aan het principe
dat niet wie zorg dragen en nadenken het voor het zeggen moeten
hebben maar wel een onverschillige meerderheid, volstaat plat
populisme om in de oprichting van concentratiekampen het wondermiddel
te gaan zien om de mensheid op te tillen naar de ongeziene niveaus
van welstand en beschaving waarvan het ganse mensdom ter gelegenheid
van de Tweede Wereldoorlog getuige is geweest.
Dat zekere
opvattingen via slinkse politici vandaag andermaal de medische
zorgverlening besmetten met volstrekt immorele praktijken mag blijken
uit het gemak waarmee hospitalen erin slagen om patiënten in het
ongewisse te laten omtrent de gezondheidsrisico's die zij lopen van
zodra zij deze anderszins streng gereglementeerde terreinen betreden:
er gelden geen verplichtingen om bezoekers in te lichten over de kans
die zij lopen op besmettingen met de fatale ziekenhuisbacterie of met
andere contagieuze aandoeningen en qua zorg lijkt de voorrang te
worden gegeven aan de indekking van de eigen belangen van de
zorgverstrekkers die, wars van alle wetgeving ter zake, niet zelden
het initiatief nemen om de patiënten te wijzen op uitgerekend die
rechten waarmee zij hun artsen van de plicht tot zorg kunnen
ontslaan.
De laatst genoemde
aberraties treden vanzelfsprekend op in het zog van de hegemonie van
een kapitalistische economie die zichzelf hoger acht dan de mens die
zij zou moeten dienen; het werktuig heeft zich verheven boven wie het
hanteren; de mens is verworden tot middel van de machinerie die
hijzelf zo moeizaam heeft opgebouwd om hem van dienst te zijn; het
menselijke werd door de megarobot die het uiteraard als redundant
beschouwt, gewoon geëlimineerd. Wat overschiet zijn op den duur
alleen nog kille statistieken en op helemaal niets meer slaande
getallen.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
22 december 2023)
20-12-2023
Kerst 2023
Kerst 2023
Deshumanisatie: het nieuwste proces
Deshumanisatie:
het nieuwste proces
Terwijl het ijdele
westen gelooft dat het op het wereldtoneel het voortouw neemt inzake
mensenrechten, antidiscriminatiewetten, respect voor diversiteit en
inclusie, tonen de politieke wendingen van dit ogenblik onomstotelijk
aan dat het tegenovergestelde het geval is, met name een gestaag
voortschrijdende deshumanisatie of ontmenselijking.
Een actueel voorbeeld is
de ter tafel liggende pensioenhervorming die rechtstreeks resulteert
uit het populisme dat ervoor zorgt dat politieke beslissingen
voortaan genomen worden door een steeds egoïstischer en botter
wordende dictatuur van de meerderheid, geleid door een massa bij
welke de naar pure machtswellust afgegleden politici willen scoren.
Er schiet gewis geen enkele partij meer over die het niet van de
daken schreeuwt dat aan wie geen twintig jaar effectief gewerkt
hebben, het recht op een minimumpensioen moet worden onthouden omdat
alle partijen in het zog van het succesrijke extreemrechts zijn gaan
vrezen voor de definitieve afstraffing door de nieuwe kiezer die nog
louter een product is van een door het kapitalisme totaal
geperverteerde maatschappij.
Een humane samenleving
zal mensen die op de arbeidsmarkt niet aan de bak komen omdat zij om
de een of andere reden verstoten worden, bijspringen met alle
mogelijke compensaties. Edoch, de maatschappij waarin wij vandaag
leven, doet exact het tegenovergestelde: wie geen betaalde job kunnen
vinden, zullen met de aan de gang zijnde hervormingen niet worden
gecompenseerd maar op de koop toe een tweede keer worden verstoten
waar hen ook nog eens het recht op een pensioen wordt ontzegd.
De achterliggende
'filosofie' verkapt een volstrekt perverse visie op arbeid: arbeid
wordt daar immers niet gezien als een mensenrecht, als het recht op
zin in de vorm van het recht op creatieve deelname aan het
maatschappelijke gebeuren maar wel als een loutere plicht welhaast in
de betekenis van een straf, welke dan gecompenseerd dient te worden
met een beloning, alsof men al werkende een stuk van zijn tijd en van
zijn vrijheid verkocht in ruil voor een som geld, waaronder een
bijdrage aan de verzekering op een inkomen bij werkonbekwaamheid
ingevolge ziekte of ouderdom.
Achter de benadering van
arbeid als een straf die gecompenseerd wordt met een loon schuilt
echter de frustrerende ervaring dat de hedendaagse job allerminst de
voldoening van een zelfrealisatie verschaft en zij heeft die zelfs
niet op het oog: steeds vaker komt de uitoefening van een job neer
op de blinde onderwerping van de eigen wil aan die van een ander in
ruil voor geld. Met andere woorden betekent werk vandaag steeds
duidelijker de verkoop van zichzelf waarbij de mens zichzelf onder
dwang reduceert tot een loutere robot die bediend wordt door een
baas.
Omdat de verkoop van
zichzelf, waar het in de uitoefening van een job om gaat, de eigen
vrijheid betreft, terwijl de vrijheid de essentie is van de
menselijkheid en omdat een mens, beroofd van zijn vrijheid, een slaaf
is, functioneert de huidige maatschappij bij de gratie van een
slavernij die dermate dwingend is dat zij degenen die er geen deel
van uitmaken, hetzij omdat zij dat niet kunnen, hetzij omdat zij het
niet willen, genadeloos liquideert. Het proces van liquidatie bestaat
in het onthouden van levensmiddelen aan wie hun vrijheid of hun
menselijkheid niet verkocht krijgen.
De eliminatie van
economisch onrendabele elementen brengt eer aan een samenleving die
er niet langer een is en zij voert allen die zij met de moordende
logica van haar systeem als ballast moet beschouwen, af naar een
front waar zij geconfronteerd worden met zichzelf als de ultieme
vijand. Aan het oorlogsfront immers ontnemen degenen elkaars leven
die uit hun perverse maatschappijen verstoten werden met als enige
resterende economisch zinvolle bestemming de reciproque
bestaansbeëindiging.
Met de recente
omkoopschandalen rond VB-politici Frank Creyelman en Filip De Winter
zijn rechtsextremisten allerminst aan hun proefstuk toe. Ten
tijde van het Derde Rijk maar ook reeds in de daaraan voorafgaande
jaren sinds 1933 bestond in Vlaanderen het Vlaams Nationaal Verbond
(VNV) onder de leiding van Staf De Clercq, dat in 1936 zestien zetels
behaalde in de Kamer en dat aanleunde bij de Duitsers met het blad
Volk en Staat dat vanwege het Duits Propagandaministerie (Promi) van
de NSDAP een toelage ontving van 800 Reichsmark - toentertijd een bom
geld dat door o.m. De Clercq werd opgehaald. In 1939 werd de subsidie
zelfs vervijfvoudigd naar 4000 RM per maand. Dat bedrag liep op tot
tenminste 40.800 RM. In totaal zou Volk en Staat tussen 1937 en 1939
meer dan 1.200.000 F Nazigeld ontvangen hebben.1
Het VNV-jeugdblad Deltakamp kreeg sinds april 1937 maandelijks 100 RM
van het Promi.2
Extreem Duitsgezinde nationaal-socialisten verenigden zich in de
NSVAP onder de toen 18-jarige August Segers, geruggensteund door de
Nederlandse nazi Van Rappard. De geschiedenis is complex maar vast
staat dat de hier genoemde en nog andere Hitlergezinden onder het
eigen volk gingen spioneren voor de Duitsers die hen financierden.
Een van de meest schrijnende vormen van een dergelijk 'burenverraad'
voltrok zich in het Roemenië van Ceaușescu maar de best bestudeerde
geschiedenis van moordende achterdocht betreft de Rwandese
volkerenmoord zoals ontleed door Abram de Swaan.34
1Maurice
De Wilde, De Nieuwe Orde, De Nederlandsche Boekhandel,
A'pen/A'dam (Tweede druk), 1982, pp. 9-12.
3
Abram de Swaan, The Killing
Compartments. On genocidal regimes and their perpetrators,
2014. (Nederlandse vertaling: Compartimenten
van vernietiging. Over genocidale regimes en hun daders,
Prometheus, 2014), in de tekst afgekort als 'dS'. Voor een synthese,
zie: J.B., Verborgen massamoord, Serskamp 2017. Zie: 330786.pdf
(bloggen.be)
4Jan
Bauwens, Van libricide naar genocide. Over de uitbraak van
W.O.III. Artikels van 6 maart 2022 tot 9 maart 2023, Serskamp
2023, pp. 485v.
09-12-2023
Fragment film
fragment film "Uninformed Consent"
"Dus zo werkt het met vaccins: je bent niet ziek, maar je zou ziek kunnen zijn. Het is een heel andere manier van berekenen, Als je ziek zou kunnen zijn. Datgene wat je daarentegen iemand geeft, mag ze natuurlijk niet juist wél ziek maken. Je moet kunnen bewijzen dat alle kwalen die ze zouden hebben gekregen, voorkomen werden door wat je ze hebt gegeven. En dat is echt moeilijk te doen..."
08-12-2023
"Uninformed Consent"
"Uninformed Consent"
07-12-2023
Daarom is de waarheid een zaak van leven of dood
Daarom
is de waarheid een zaak van leven of dood
Bij de productie van
geneesmiddelen maakt men zich sterk dat men zich er middels
dubbelblind onderzoek kan van verzekeren of de bewuste middelen al
dan niet werkzaam zijn, in dit geval door uit
te sluiten dat tijdens het onderzoek niet alleen de patiënt maar ook
de onderzoeker op de hoogte zou zijn van hun werkzaamheid.
Dubbelblind betekent immers dat zowel de patiënten als de
onderzoekers in het ongewisse verkeren over het feit of zij behandeld
worden met het medicijn of met een placebo. Edoch, de voor de hand
liggende mogelijkheid van vervalsing van de uitkomst van het
onderzoek onder de invloed van het winstbejag
wordt met het grootste gemak over het hoofd gezien.
Teneinde te kunnen
uitsluiten dat winstbejag de geneesmiddelenproductie zou kunnen
beïnvloeden, zou deze moeten verlopen in volstrekte
onafhankelijkheid van de belangen van de producent maar in onze
kapitalistische economie is dat uiteraard een onmogelijkheid
aangezien de producent helemaal niet kan produceren zonder dat de
medicijnen naast hun eigenlijk doel, dat erin bestaat het belang van
de patiënt te dienen, ook
nog een ander, expliciet bedoeld gevolg hebben, met name het maken
van winst. Het is evident dat de geneesmiddelenproducent alle belang
heeft bij een maximale afzet en die realiseert zich pas waar een
maximaal aantal mensen het product kopen en dus waar zoveel mogelijk
mensen lijden aan die kwalen welke daadwerkelijk de nood scheppen om
zich het bewuste product aan te schaffen. Geneesmiddelenproducenten
zullen er derhalve alles aan doen om ervoor te zorgen dat zoveel
mogelijk mensen gaan geloven dat het product in kwestie - en
bovendien geen ander middel dan dat - voor hen onmisbaar is.
De concurrentie onder
geneesmiddelenproducenten kan zich vertalen in de bestrijding van
elkaars winsten door de werkzaamheid van de eigen producten te gaan
verdedigen en die van andermans producten te gaan ontkennen. Inzake
de jongste pandemie geldt nu het volgende. Omdat zij de gigantische
winsten in het zog van vaccinaties over de ganse aardbol niet aan hun
neus willen zien voorbijgaan, hebben de farmareuzen van bij de
aanvang van de pandemie uiteraard werk gemaakt van de ontkrachting
van de bewering dat stoffen zoals hydrochloroxine werkzaam zouden
zijn tegen het betrokken virus. Maar dit negationisme kan
vanzelfsprekend pas vruchten afwerpen als het pad dat zij bewandelt,
irrationeel en derhalve onwetenschappelijk is.
Nu heeft iedereen kunnen
bevroeden en uiteindelijk ook kunnen ondervinden dat in de hele
pandemie-discussie helemaal geen sprake is geweest van rationaliteit
of van redelijk overleg: de hele retoriek was er een van drogredenen
en zij hadden hun oorsprong bij de ongeremde hebzucht van een
beperkte groep die hier van bij de aanvang van de 'ramp' onmiskenbaar
in het spel is geweest.
De rede is gebaseerd op
de openbaarheid, die de basis vormt van de universaliteit. Dat is zo
omdat het bepalen van wat waar is en wat niet, in wezen altijd een
rechtszaak hoort te zijn: principieel mogen of moeten allen met hun
argumenten naar voren komen en op grond daarvan wordt in alle
openbaarheid beslist wie gelijk hebben en wie niet. Dit gebeurt
noodzakelijk in de openbaarheid, zodat iedereen kan getuigen dat er
geen bedrog gepleegd werd, wat onder meer inhoudt dat men niemand
heeft doen zwijgen, zo simpel als dat. Die werkwijze vormt overigens
ook de basis van de open debatcultuur.
In de corona-affaire
echter is vooral sprake van macht en van het recht van de sterkste.
Bijzonder om gade te slaan, is hoe men niet alleen de waarheid
verzwijgt maar hoe men die ook nog eens ten koste van alles op
zijn kop weet te zetten. In dat verband schrijft Hannah Arendt
over totalitarisme als over een systeem dat gekenmerkt wordt door een
verwisseling van de feiten met de ficties van de potentaten.
Die verwisseling van de
waarheid met zekere leugens gebeurt ook en vooral in de tijdspanne
die op de misdaad als zodanig volgt: men doet nu niet alleen mensen
zwijgen maar men zet de zaken ook op hun kop, zoals de Belgische
koning Leopold II het betrachtte waar hij, zichzelf persoonlijk
verrijkend met het bloed van de Congolezen, deze misdaden met alle
macht trachtte voor te stellen als de heldendaden van een groot
staatsman en filantroop.
Het is geen sinecure om
aan te tonen hoe het concreet in zijn werk gaat waar daders met
slachtoffers worden verwisseld en bovendien vergt het ook heel wat
uitleg om zo'n gang van zaken aan het licht te brengen want hier is
het lastige probleem van de kennis-extractie aan de orde: X doet
iets, efficiënt en snel, maar Y begrijpt niet hoe X dat doet en hij
kan derhalve X niet aanklagen wanneer het om een misdaad gaat omdat
die hem kennelijk altijd een stap voor is. Laten we dit mechanisme
hier eens trachten te schetsen aan de hand van een eenvoudig
voorbeeld, een voorbeeld van hoe X het klaarspeelt om Y de genoemde
peer te stoven: de dader weet zichzelf als slachtoffer te verkopen en
het slachtoffer als dader af te schilderen.
X ontmoet Y zonder
bijzijn van ook maar enig publiek en bij die gelegenheid vertikt X
het om Y te groeten. Bij elke volgende ontmoeting in gelijkaardige
omstandigheden en dus zonder de aanwezigheid van derden, creëert X
eenzelfde scenario. Edoch, wanneer bij een andere gelegenheid, dit
keer in het bijzijn van een publiek, X en Y elkaar ontmoeten,
presteert X het prompt om Y wél te gaan groeten en hij doet dat met
voorbedachten rade en bovendien op een zeer expliciete manier zodat
zijn vertoon het getuigenis geniet van alle aanwezigen. Uiteraard
ontgaat deze hypocrisie van X niet aan Y en dientengevolge weigert Y
uiteraard om op zijn beurt X te groeten. Ongelukkig genoeg is van dit
laatste feit nu wel iedereen getuige.
X is er met andere
woorden in geslaagd om zijn gelijk binnen te halen door Y aan het
publiek te tonen als degene die weigert om een groet uit te brengen
terwijl hij zich daarvan heeft verzekerd dat hijzelf zeker niet zal
beschouwd worden al degene die een ander negeert. En niemand zal er
nu aan denken om X in het ongelijk te stellen: iedereen zal Y
veroordelen. De dader heeft zich weten te verkopen als slachtoffer en
hij is erin geslaagd om van het slachtoffer een dader te maken. Dit
heeft hij gepresteerd door een spel te spelen met het publiek.
Het voorbeeld is met
opzet simpel gehouden omdat het helemaal niet simpel is. Mathematisch
gezien is het inderdaad heel simpel maar omdat het gaat over zaken
van leven en dood - zaken van waarheid en
leugen zijn uiteindelijk ook altijd zaken van leven en dood - krijgt
het een lading die alleen ervaren en gekend wordt door wie
echt in de zaak betrokken zijn. Het empathisch vermogen van het
merendeel van de mensen blijkt uit onderzoek immers zo goed als
onbestaande en in dat perspectief stelt Primo Levi dan ook dat
onverschilligheid nog erger is dan genocide. Als er geen eigen
belangen mee gemoeid zijn, is de interesse ver te zoeken. Maar nog
meer dan eigen belangen speelt de factor van de gezagsgetrouwheid
omdat die uiteraard op de eerste plaats komt bij wie eigenbelang
nastreven: men wil op een goed blaadje staan bij wie het voor het
zeggen hebben.
Zo'n dertig jaar geleden
betrapte een lokale arts een non erop dat zij in een hospitaal in
Wetteren verschillende roofmoorden pleegde op bedlegerige oudjes.
Toen hij deze feiten aan het licht had gebracht, riep op een
gemeentelijke vergadering de voorzitter uit: "Welk kieken
heeft dat aan de grote klok gehangen!" In dit geval wist de
klokkenluider (zij het met veel moeite) de journalisten uiteindelijk
voor zich te winnen maar waar klokkenluiders er niet (kunnen) in
slagen om de media aan hun kant te krijgen, triomferen de
samenzweerders en voltrekt zich een ramp. En dat is het geval waar
het vrije woord niet langer vanzelf spreekt.
Dat was het geval in de
coronatijd. En dat is nu de reden waarom de enorme leugen die zich
over het mensdom verheft, voor eeuwig en drie dagen zal blijven
heersen: de leugenaars gaan door voor de geloofwaardigen en wie de
waarheid verdedigen, worden nu voor leugenaars bekeken. Die
afschrikwekkende omkering wordt gerealiseerd door te gaan spelen met
het publiek en met de voeten van wie de waarheid willen verdedigen.
In de pandemie toont zich het bizarre huwelijk van twee perverse
machtsvormen: enerzijds die van de samenzwering en anderzijds die van
een door de samenzwering gecorrumpeerde media. Het is dan ook geen
geringe uitdaging om het gedrocht te lijf te gaan dat hier
onherroepelijk verrijst.
Maar niemand kan
verhinderen dat het allemaal alsnog onder woorden wordt gebracht. Het
enige wat samenzweerders uiteindelijk nog kunnen doen om hun leugens
te verdedigen, is tot moorden overgaan. Het is nu in het zich
voltrekken van dat jammerlijke gebeuren dat men dan ook de betekenis
kan ontdekken van de beroemde verzen van Heinrich Heine:
"Wo man Bücher verbrennt,
verbrennt man auch am ende Menschen."
(J.B., 7 december
2023)
06-12-2023
Gevaren van extreemrechts (8) Enkele fragmenten uit âHet grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereldâ Zesde fragment: pp. 481-484
Gevaren
van extreemrechts (8)
Enkele
fragmenten uit Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en
andere teksten over de totalitaire wereld
Zesde
fragment: pp. 481-484:
Oorlog,
het verlengstuk van de economie
De
Nederlandse socioloog Abram De Swaan heeft het grondig onderzocht en
beschreven in zijn Compartimenten
van vernietiging; over genocidale regimes en hun daders
(2014) aan
de hand van de goed bewaarde gegevens uit onder meer de volkerenmoord
in Rwanda waar de strijd tussen vermeend andere rassen in 1994 leidde
tot een genocide met een
miljoen Tutsi-slachtoffers:
stelt
men zich de vraag naar hoe het allemaal is kunnen gebeuren, dan kan
het antwoord kort en krachtig luiden dat, eenmaal de waanzin van het
moorden aan de gang is, er twee kampen ontstaan en daar waar de
misdaadgolf passeert, sluiten de mensen zich dan aan bij het
moordende en dus het 'winnende' kamp om niet te gaan behoren tot de
verliezende groep op wie jacht wordt gemaakt.1
De
cultuur van geheimhouding vindt in dezelfde realiteit zijn reden van
bestaan: niet de slachtoffers jagen angst aan maar wel het
slachtofferschap en dus de daders en derhalve kiest men de kant van
deze laatsten, hetzij op een actieve manier - door te participeren
aan de misdaden - hetzij passief - door de andere kant op te kijken,
door te zwijgen. Het zwijgen van de getuigen is de schijnbare
onverschilligheid en over de onverschilligheid als zodanig schrijft
Primo Levi in Se
questo è un uomouit
19472
dat zij erger nog is dan de misdaden zelf welke zij verzwijgen. Het
zwijgen uit angst is ook verwant met het negationisme dat - nog lang
na de gebeurtenissen - doorwerkt als een gesettelde angst of een
trauma. Achter een façade van totaal misplaatste stoerdoenerij
(zoals bij uitstek bij neonazi's het geval is) schuilen vrees en
lafheid: houdingen welke regelrecht in strijd zijn met de stelling
van Plato dat het verkieslijker is kwaad te ondergaan dan het te
doen.3
De
oorlog is het verlengstuk van de economie en derhalve zijn de twee
kampen met enerzijds de misdadigers en anderzijds de slachtoffers ook
reeds in het strijdperk van de economie een realiteit welke vaak heel
anders wordt voorgesteld dan deze in feite is. Men spreekt gemeenzaam
over de werkenden en de werklozen en men beschouwt de eersten als de
'gevers' en de laatsten als de 'krijgers' maar in de huidige
socio-economische constellatie is de identificatie van werken met
geld verdienen of een job hebben geheel onterecht en ware het
rechtvaardiger om het te hebben over enerzijds degenen die het geld
naar zich toetrekken en anderzijds zij die het moeten derven. Per
slot van rekening werkt sowieso iedereen naar best vermogen vanuit de
fundamenteel menselijke drang om een bijdrage te kunnen leveren aan
de gemeenschap, terwijl het bovendien helemaal niet waar is dat de
werkelijke verdiensten overeenkomen met de financiële: hardwerkende
mensen met lage lonen sterven gemiddeld tien jaar eerder dan goed
betaalde burgers met een comfortabele, vaste en stressvrije job.
Slaven die helemaal niets overhouden, werken het hardste en sterven
reeds jong. Gemiddeld moeten in de derde en de vierde wereld
vijfenveertig slaven - en dat zijn per definitie mensen zonder job -
werken om de hoge levensstandaard van één doorsnee westerling - mét
job - te garanderen.
Gaswagens
in de Oekraïne
Alle
sporen van de massagraven werden uitgewist door speciale eenheden van
arbeiders die dan op hun beurt werden vergast. De konvooien met
gaswagens verplaatsten zich doorheen de veroverde gebieden en vele
duizenden mensen werden aldus omgebracht. We
vervoerden mannen, vrouwen, ouderlingen en kinderen,
aldus een getuigenis: Ze
mochten niets bij zich hebben. Er gingen telkens 50 mensen in een
gaswagen. Die dag werden zowat duizend mensen vervoerd.4Tijdens
een bezoek van Italiaanse fascisten werden hen gaskamers getoond en
in zijn dagboek schrijft een getuige dat de bezoekers hevig geschokt
waren.
Ook
in de Oekraïne opereerden tenminste vijf gaswagens. Ziehier een
getuigenis van een commandolid over een operatie in november 1941 in
Poltava (in het zuiden van Oekraïne): Ik
zag zelf hoe het in zijn werk ging met twee gaswagens. Ze reden de
gevangenis binnen en de joden - mannen, vrouwen en kinderen - moesten
vanuit hun cel direct de gaswagens naar binnen gaan. Ik weet ook hoe
het er vanbinnen in de gaswagens uitzag. De ruimte was bedekt met
metalen platen en had een houten vloer. De uitlaat kwam terecht in de
binnenruimte van de wagens. Ik kan nog steeds het geklop en het
geschreeuw van de joden horen - 'Beste Duitsers, laat ons eruit!' De
joden liepen zonder aarzelen de gaswagens in. Van zodra de deuren
dicht waren, startte de chauffeur de motor, dichte rook werd erin
geblazen, dan was er een wirwar van verfrommelde lichamen. Het was
een angstaanjagend spektakel.56
4Nazi
Mass Murder. A Documentary History of the Use of Poison Gas, Edited
by Eugen Kogon, Hermann Langbein and Adalbert Rückerl, Yale
University Press, New Haven and London, English-language edition
1993 by Yale University. (Oorspr.: Nationalsozialistische
Massentötungen durch Giftgas: Eine Dokumentation,
by S. Fischer Verlag GmbH, Frankfurt a.M. 1983), pp. 57-59.
Strijders voor eerlijke landbouw worden gecriminaliseerd terwijl aan het licht komt dat genetisch gemanipuleerde gewassen een gevaarlijk virus bevatten - zie: