Een
psychose met verworven rechten
In
mei van dit jaar publiceerde René Stockman, die een congregatie
leidt die zich wijdt aan de verzorging van geesteszieken, het
opiniestuk: Gender,
een gevaarlijke dwaling.
Het artikel is een reactie op de menselijke evolutie naar meer
zelfbeschikking en dit specifiek met betrekking tot de seksualiteit.
Stockman vindt dat onze zelfbeschikking te groot wordt en dat men
zich wat betreft de seksualiteit niet moet verlaten op wat de
wetenschappen leren en op wat de democratie wil maar dat men zich
moet onderwerpen aan de voorschriften uit de bijbel, die volgens het
katholieke geloof het woord van God is.
- Omsk Van Togenbirger,
we hebben de tekst hier bij de hand: wat moeten wij denken over dit
geschrift van de generale overste van de Broeders van Liefde? Dwalen
de hedendaagse wetenschappers zoals de kerk dat ook beweerde over de
middeleeuwse sterrenkundigen zoals Giordano Bruno die op de
brandstapel belandde wegens ketterij? Of dwaalt de kerk?
OVT: De kerk is ervan
overtuigd dat zij niet kan dwalen, zij wordt immers geleid door God
zelf. Ja, ik zie je glimlachen maar weet dat waanzin zich niet van de
wijs laat brengen! Wie in een psychose gevangen zitten, geraken daar
niet zomaar uit!
-
Is het geloof dan een psychose?
OVT: Een psychose met
verworven rechten. Kijk, de katholieke mensvisie is wezenlijk
psychotisch, ze huldigt het middeleeuwse principe 'quod non est in
scriptis, non est in mundo',
wat inhoudt dat men ernaar streeft om de realiteit aan te passen aan
de eigen meningen, zoals men ook deed inzake de sterrenkunde, wat
achteraf absurd bleek. Absurd is het dit keer ook maar vandaag zou
men beter moeten weten! In het nieuwe mensbeeld daarentegen erkent
men nederig de realiteit en schikt men zijn opvattingen zo goed
mogelijk naar de werkelijkheid en dat is wetenschap.
-
Stockman
heeft het aan de stok met het begrip 'gender': "'gender'
staat voor de gedrags- en identiteitsaspecten van geslacht, ter
onderscheiding van lichamelijke en biologisch aspecten",
zo schrijft hij en zijn kritiek luidt: "De
natuurlijke band tussen enerzijds de lichamelijke en biologische
kenmerken die het geslacht van iemand bepalen en anderzijds de
identiteit en het corresponderende gedrag dat hij of zij hiermee
vertoont, wordt verbroken."
OVT: Zijn de lichamelijke
en biologische kenmerken die het geslacht van iemand zouden moeten
bepalen dan altijd zo eenduidig? Bovendien hebben de identiteit en
het corresponderende gedrag niet alleen te maken met de zichtbare
kenmerken maar ook met wat nog verborgen ligt in de hersenen, met
ervaringen en met psychische zaken. Voorhouden dat er alleen mannen
en vrouwen bestaan en bovendien voorschrijven aan welke verwachtingen
zij dan moeten voldoen, maakt mensen ongelukkig die zich in geen van
de twee voorgeschreven geslachten kunnen vinden, hetzij om fysieke
redenen hetzij om andere. A propos: het vertrekpunt is een
begrippenpaar - man-vrouw - en dat wordt niet in vraag
gesteld.
-
Stockman klaagt aan dat mensen zelf hun geslacht
kunnen kiezen, hun gender, zonder nog rekening te moeten houden met
hun biologische identiteit, zo schrijft hij.
OVT: Laat ik eens een
vergelijking maken. Stel dat wij geconfronteerd worden met een kat
die blaft. Ga je dan zeggen tot dat dier: jij mag niet blaffen want
je bent een kat, een kat hoort te miauwen, wat jij doet is tegen je
natuur? Als je zo oordeelt, wil je dat de feiten zich schikken naar
jouw kennis ervan, nietwaar? Als bovendien je kennis zich beperkt tot
wat een zesduizend jaar oud geschrift over die zaken zegt omdat je
gelooft dat dit de waarheid is dan is de waanzin wel compleet, zo
dunkt mij. Wel, dat is wat Stockman doet als hij oordeelt dat men
zich moet voelen zoals men eruit ziet of dus zoals mensen van jou
verwachten dat je je voelt. En dat is bovendien geen gewone psychose:
in een psychose wil je dat de werkelijkheid zich naar je eigen mening
schikt maar hier wil je dat de werkelijkheid zich schikt naar
andermans mening. Te gek voor woorden. En dan die biologische
identiteit: men doet alsof dit een objectief gegeven is maar men ziet
over het hoofd dat de daarvoor toegepaste criteria van menselijke
makelij zijn. Dit is een ode aan het blinde handelen en derhalve
godslasterlijk omdat wij geboren zijn met het vermogen om kennis te
ontwikkelen.
-
Bestaat er dan helemaal geen natuurlijkheid meer?
OVT: Kijk, laat ik eens een
vergelijking maken uit de rekenkunde. Je weet wat natuurlijke
getallen zijn? 1, 2, 3 en zo voort, er zijn er oneindig veel
en men kan ze allemaal bekomen door er telkens eentje bij te tellen.
Ze zijn allemaal natuurlijk, maar we zijn al aan het tellen,
nietwaar? Optellen, dat moeten we immers doen om de hele rij te
bekomen. Maar uit de bewerking van het optellen komt de bewerking van
het aftrekken voort, dat kan niemand verhinderen die aan het rekenen
gaat en wat gedaan als men een groter getal van een kleiner gaat
aftrekken? 3-5 bijvoorbeeld? Moet men dan zeggen dat dit niet
gaat? Wel neen, we zullen zeggen dat 3-5 gelijk is aan -2
en dat is dan een negatief getal. -2 appelen vindt men niet in
de natuur maar misschien wel in de mensenwereld, meer bepaald als het
aantal appelen dat iemand aan een ander verschuldigd is. Het
vermenigvuldigen van natuurlijke getallen brengt wel natuurlijke
voort maar van vermenigvuldigen komt algauw delen en wat gezegd van
4:3? Of 10:3? Dat laatste is een irrationeel getal, men
kan het niet eens gewoon schrijven want aan het aantal cijfers na de
komma komt geen eind. En een rekenkundige kan die 'onnatuurlijke
getallen' toch niet uitsluiten? Ze komen immers vanzelf voort uit de
natuurlijke van zodra men er simpele bewerkingen gaat op uitvoeren.
Wel dan, het leven is geen dode natuur en zeker geen dood geschrift
in een dode taal. De veranderingen die het leven ondergaat zijn ook
veel complexer dan simpele rekenkundige bewerkingen. Wie willen dat
het leven zich schikt naar dode letters en wie op grond daarvan alle
leven dat dit weigert te doen, uitsluit, die willen dat alleen de
dood bestaat. Wanneer de generale overste van een congregatie van
mensen die geesteszieken verzorgen, er dergelijke meningen op
nahouden, dan vraag ik mij niet alleen af of zij niet geestesziek
zijn maar tevens vraag ik mij dan af of zij geen geesteszieken maken.
-
Stockman heeft het over een nieuwe ideologie met
wortels in het feminisme: "Totale gelijkheid tussen
man en vrouw werd het streefdoel en het wegwerken van alle
verschillen die de vrouw maar op enige manier zou kunnen
discrimineren", zo schrijft Stockman en dan verklaart
hij dit: "Niemand zal twijfelen aan het belang van de
totale gelijkwaardigheid van man en vrouw, maar daarvoor hoeft men
zijn eigen seksuele identiteit niet te verloochenen.
Gelijkwaardigheid is nog steeds iets anders dan gelijkheid!"
OVT: Kennelijk heeft de
auteur geen oog voor het feit dat het protest der feministen precies
gaat over de gelijkheid als mens ondanks de geslachtelijke
verschillen: als wie solliciteren voor een job in het onderwijs
minder kansen hebben als zij vrouw zijn, is dit een onrecht en aan de
basis daarvan ligt het onterecht relevant achten van het geslacht
voor de functie. Het geslacht is van geen betekenis voor de functie
van leraar en in dat opzicht zijn man en vrouw gelijk, daarover gaat
de hele discussie. Waar die menselijke gelijkheid geloochend
wordt, is sprake van discriminatie en van onrecht. Zo ook zijn
zwarten en blanken als mens niet gelijkwaardig maar gelijk zonder
meer. Zegt men dat zij als mens gelijkwaardig zijn, dan zegt men dat
ze als mens verschillen. Maar het menszijn is verstrengeld met het
man-zijn, met het vrouw-zijn of met het nog-anders-zijn en daarom is
er onrecht waar men de realiteit van dit nog-anders-zijn miskent. Het
onvermogen om zijn opvattingen in overeenstemming te brengen met de
werkelijkheid - de werkelijkheid van in dit geval het feit dat er
interseksen bestaan, homo's en nog andere seksuele varianten naast de
man en de vrouw waarvan sprake in Genesis - is wezenlijk psychotisch.
-
Stockman
ziet "de
steeds voortschrijdende verabsolutering van de autonomie en de
zelfbeschikking"
als boosdoener in het ontstaan van de gendertheorie.
OVT:
Nogmaals, de gendertheorie is niet uit den boze en waarom zou
zelfbeschikking uit den boze zijn? Zelfbeschikking is een
goede zaak omdat heteronomie betekent dat het eigen leven afhankelijk
wordt van de beschikking van derden, wat impliceert dat men ervan
uitgaat dat mensen ongelijk zijn want men kent aan bepaalde mensen
het recht toe om over anderen te beschikken. Meer bepaald is dat
lijfeigenschap!
-
Dan
schrijft Stockman dat bijgevolg "de
snelle opgang van de gendertheorie alles te maken heeft met de
maatschappelijke revolutie waarin we ons momenteel bevinden."
OVT: Die maatschappelijke
evolutie is inderdaad abolitionistisch: de wereldgemeenschap wil af
van de slavernij. De kerk wil er kennelijk naar terugkeren.
-
Stockman
schrijft dat men overdrijft met autonomie: "Vanaf
de jaren '60-'70 van vorige eeuw is men doorgeslagen",
zo schrijft hij: "men
is deze autonomie en zelfbeschikking gaan koppelen aan het streven
naar absolute vrijheid en het afschudden van alle banden die deze
vrijheid zou kunnen belemmeren."
OVT: Dit is volstrekt
onjuist en uitgerekend de democratie staat daarvoor borg. In de
democratie wordt de individuele vrijheid beperkt door wetten die in
functie staan van het waarborgen van de vrijheid voor iedereen
alsook in functie van de noden van de gemeenschap in zoverre deze
instrumenteel is voor de persoonlijke vrijheden - behalve in zekere
communistische dictaturen.
-
"Voor
de vrouw",
aldus Stockman, "betekende
dit onder andere los komen van de band tussen seksualiteit en
voortplanting, waarbij de artificiële anticonceptie het antwoord
gaf."
OVT: Artificialiteit is
geen zonde en natuurlijkheid is evenmin een heil: zonder menselijk
ingrijpen is overleving voor de mensheid onmogelijk, gebeurlijk ook
op het vlak van het voortbestaan van de soort, ongeacht of het gaat
over anticonceptie of over kunstmatige bevruchting. Er is een
toestand denkbaar waar artificiële anticonceptie het einde van de
soort ingevolge overbevolking zou kunnen verhinderen.
-
Een vreemde zin vind ik deze: "Voortaan
zou men seksueel kunnen genieten waarbij men het krijgen van kinderen
bewust uitsloot, hetgeen ook tot een enorme denataliteit in het
Westen heeft geleid, met alle maatschappelijke gevolgen van dien."
OVT: In die zinswending
ontwaart men de verborgen opvatting dat het kroost de straf is voor
het seksueel genot: wie seksueel genieten, mogen zich ook niet
onttrekken aan de natuurlijke gevolgen ervan. Die opvatting is niet
houdbaar, zij gaat uit van het denken in termen van wraak: 'voor wat,
hoort wat'. Ook de opvatting dat kinderen krijgen het doel is van
seksuele betrekkingen is niet houdbaar en wel om dezelfde redenen
waarom de theorie van het 'intelligent design' niet houdbaar is. Maar
tegelijk wordt een gebrek aan kroost - de 'denataliteit' - een straf
genoemd, zodat in feite gezegd wordt dat de aanvankelijke straf
noodzakelijk is. Bovendien worden de zaken hier op hun kop gezet
omdat het overbevolkingsprobleem ontkend wordt. Op de koop toe heeft
de paus nog niet zo lang geleden gezegd dat wij niet mogen kweken
zoals de konijnen...
-
Stockman noemt de abortuskwestie een uitwas van de
overdreven zelfbeschikking: 'baas in eigen buik'.
OVT: Dat is een andere
problematiek, de twee mogen niet vermengd worden. Zelfbeschikking
betekent immers ook dat men niet mag beschikken over het leven van
een kind en dat het nog niet geboren is, doet daar helemaal niets aan
af. Daar spreekt men zichzelf inderdaad tegen.
-
Een ander gevolg, zegt Stockman, is de ondermijning
van het huwelijk dat immers die absolute vrijheid belemmert, de
vrijheid om zich met meer dan één persoon te verbinden.
OVT: Het huwelijk wordt
niet verboden, integendeel, het wordt ook ingevoerd voor homo's!
Iedereen blijft de vrijheid behouden om zich al dan niet met één
persoon te verbinden, zoals iedereen ook vrij is om al dan niet
kloostergeloften af te leggen. Neen, aan die vrijheid wordt helemaal
niet geraakt! Wel waar is dat het huwelijk niet meer kan opgelegd of
afgedwongen worden en dat bijvoorbeeld ook binnen het huwelijk sprake
kan zijn van verkrachting en is dat dan geen vooruitgang? Gelukkig is
vandaag de oeverloze ellende aan het licht gekomen die resulteerde
uit de hypocriete moraal van destijds waar feitelijk het recht van de
sterkste heerste onder een dekmantel van geloof en trouw. We mogen
ook niet vergeten dat bijvoorbeeld Abraham vele vrouwen had,
polygamie was toentertijd kennelijk geen obstakel voor Jahweh: het
huwelijk is een relatief jonge uitvinding.
-
"Waarom zou een man zich moeten binden aan
een vrouw, wanneer hij of zij zich eerder aangetrokken voelde tot
iemand van hetzelfde geslacht?", zo schrijft Stockman
op een wat verwijtende toon.
OVT: Andermaal een verkapt
pleidooi voor lijfeigenschap: waarom zou een derde aan iemand dat
recht mogen ontzeggen!? En dat de seksualiteit kan gescheiden worden
van de gezinsvorming blijkt uit de praktijk van de instellingen voor
wezen maar ook uit de praktijk van adoptiegezinnen en uit de praktijk
van het onderwijs dat dan toch een belangrijk deel van de opvoeding
van de ouders overneemt en is dat dan schadelijk voor de kinderen?
Veel schade wordt toegebracht door vooroordelen welke al te vaak in
het leven geroepen worden door irrationele geloofsovertuigingen.
-
Stockman heeft het over "het
duidelijke verschil tussen de XY en de XX chromosomen bij mannen en
vrouwen."
OVT: Ik ben geen specialist
ter zake maar ik kan mij inbeelden dat zekere beoefenaars van de
medische wetenschappen hier steigeren. Ik beperk mij hier tot de
vraag: wat gedaan met de interseksen? Jammer dan voor de onvolmaakt
geachten op deze wereld? Enkel rechten voor wie beantwoorden aan
dictatoriale voorschriften? Of kiezen wij dan toch voor de democratie
die dit onrecht voorkomt?
-
"Vanouds vonden ouders het logisch hun kinderen
in lijn met hun biologische identiteit op te voeden, zelfs indien ze
een kind van het andere geslacht hadden gewenst.",
zo schrijft Stockman.
OVT: Er zijn nog dingen die
men vroeger logisch of normaal vond. Abraham vond het normaal zijn
oudste zoon te onthoofden en op de brandstapel te offeren aan Jahweh.
-
De moderne opvoeding legt een hypotheek op de
identiteit van het kind en brengt ernstige problemen mee, schrijft
Stockman.
OVT: Problemen veroorzaakt
door de betrokkenen of door een maatschappij die onder de druk van
dictatoriale wetten oordeelde dat het zo niet kon omdat alleen wie
tot een meerderheid behoren, rechten hebben?
-
"De mens is zijn lichaam en heeft niet zomaar
een lichaam", schrijft Stockman.
OVT: Precies daarom slaat
het katholieke voorschrift dat men wel homo mag zijn maar het niet
mag doen, op niets.
-
Stockman verwijt het aan de moderne mens dat hij,
wat hij noemt, een dualistische antropologie hanteert: "de
mens heeft een lichaam, zoals hij ook andere zaken heeft, en daar kan
hij dus ook naar eigen goeddunken mee omgaan, steeds met het recht op
absolute vrijheid als argument."
OVT: Andermaal: heeft een
derde dan meer recht op iemands lichaam dan diegene die met zijn
lichaam samenvalt? Wij zeggen toch 'mijn lichaam' en niet
bijvoorbeeld 'het lichaam waardoor ik leef maar waarvan de paus van
Rome de eigenaar is'?
-
Stockman klaagt aan dat de gendertheorie wettelijk
afdwingbaar werd gemaakt.
OVT: Maar dat is het geval
met elke wetenschappelijke theorie. Een moordenaar kan zijn onschuld
niet bewijzen met bijvoorbeeld de verklaring dat hij op twee plaatsen
tegelijk aanwezig was en het is de wetenschap die oordeelt dat zulks
onmogelijk is, ook al wordt gezegd dat de stichter van het Opus
Dei het geheim van de zogenaamde bilocatie onder de knie had maar
dat zijn dan verworven en gesubsidieerde wanen. Alle gekheid op een
stokje maar onwetenschappelijke zaken worden in geen enkele rechtbank
geduld. Over de wetenschappelijkheid van de dingen moet men niet
licht oordelen: dat een theorie wetenschappelijk verantwoord is,
betekent dat principieel iedereen die dat wenst, ze op haar waarheid
kan toetsen en eventueel bezwaren kan inbrengen of veranderingen kan
eisen en die zelf kan bewerkstelligen, namelijk door aan wetenschap
te doen. Dat kan men niet zeggen over ongeacht welke religieuze
overtuiging. Wel, wil je een democratie of een theocratie? Het
islamfundamentalisme toont ons waar dat laatste toe leidt.
-
Stockman klaagt aan dat een kind voortaan zelf kan
bepalen of het zal worden opgevoed als jongen of als meisje of als
neutraal.
OVT: En is het dan geen
goede zaak dat de betrokkene zelf kan beslissen over het eigen leven
en niet een of andere dictator? Wordt het bijvoorbeeld ook geen tijd
dat een kind zelf kan beslissen of het al dan niet wordt gedoopt?
-
"Schoolboeken moeten worden aangepast om
alle sporen van het archaïsch onderscheid tussen man en vrouw,
tussen vader en moeder te doen verdwijnen.", zo
klaagt Stockman.
OVT: Uiteraard moet men
ophouden met het onderwijzen van onzin en met het indoctrineren van
mensen met dictatoriale wetten.
-
Stockman klaagt aan dat de seksuele identiteit
flexibel wordt en dat dit vloekt met de biologie.
OVT: Het tegendeel is waar:
verandering is eigen aan het leven, het alternatief is stagnatie en
uiteindelijk de dood. Andermaal: het willen opleggen van eigen ideeën
aan de werkelijkheid is waanzin.
-
"Hoe is het mogelijk", zo
schrijft Stockman, "dat deze theorie, of moeten we
zeggen, deze ideologie uiteindelijk wereldwijd werd verspreid en nu
ook overal greep op heeft?"
OVT: Die uitspraken
verraden een nostalgie naar een welbepaalde dictatuur, want dat is
het alternatief voor democratie en wetenschappelijkheid.
-
Stockman beweert dat de zijns inziens nefaste en
ongelimiteerde evolutie het werk is van talloze goed georganiseerde
en gesubsidieerde westerse lobby-groepen tijdens een aantal
belangrijke VN-wereldconferenties.
OVT: De evolutie was en is
er onder de invloed van de democratie en de wetenschappen die
wezenlijk democratisch zijn: niemand wordt er buiten gesloten,
iedereen krijgt de kans zijn waarheden te bewijzen en eenmaal bewezen
moeten ze door iedereen ook erkend worden. Het idee dat duistere
groeperingen hier aan het werk zouden zijn, is paranoia. Andermaal:
hier is niets anders gaande dan de vervanging van de dictaturen door
de democratie en het streefdoel is ontvoogding en zelfbeschikking:
het overwinnen van de slavernij. Niemand mag over andermans leven
beslissen: niemand heeft dat recht. Er zijn principieel geen
uitzonderingen denkbaar op het recht op zelfbeschikking. Geen
limieten dus.
-
Stockman waarschuwt tezamen met het Vaticaan "dat
via de genderideologie een totaal nieuwe antropologie ontwikkeld
wordt die afwijkt van de christelijke mensvisie."
OVT: De katholieke, bedoelt
hij. Maar wordt het niet de hoogste tijd dat het oude mensbeeld wordt
bijgesteld? Voor katholieken een verschrikking, uiteraard, want zij
zien aldus hun macht tanen! De grondslag van de gendertheorie is
uiteindelijk het geluk van alle mensen en niet alleen dat van hen die
beantwoorden aan de norm gesteld door een zekere dictatuur. En dat
elke band met de medemens en de maatschappij verworpen wordt, zoals
Stockman beweert, is een flagrante leugen en het tegendeel is waar:
het huidige mensbeeld is democratisch en wetenschappelijk, en dit
zeer in tegenstelling tot het voorgaande, dat theocratisch was:
dictatoriaal en irrationeel. De theorie van het gezin als vanouds de
hoeksteen van de maatschappij klopt trouwens ook niet. Ooit leefden
mensen in andere eenheden, bijvoorbeeld in stamverband; het klassieke
gezin is een maatschappelijk maaksel van de jongste eeuwen.
-
Stockman schrijft:
"De beleving van de seksualiteit wordt voortaan
een totaal individuele keuze, volledig losgekoppeld van de relatie
tussen een man en een vrouw binnen het huwelijk en eveneens volledig
losgekoppeld van de voortplanting."
OVT: De katholieke kerk
heeft seksualiteit gekoppeld aan voortplanting vanuit de idee dat
voortplanting het unieke doel is van de seksualiteit. Mensen zouden
geen seks mogen beleven behalve met het oog op voortplanting want
alleen dat is natuurlijk. Toch is er geen verbod op seksualiteit voor
onvruchtbare koppels, er kan immers altijd een wonder gebeuren.
Welnu, dat geldt dan ook voor homokoppels. In de katholieke optiek
van de natuurlijke bedoelingen is bijvoorbeeld ook pianospelen zonde,
onze vingers zijn niet gemaakt voor het klavier want
muziekinstrumenten zijn niet natuurlijk, ze groeien immers niet aan
de bomen.
-
Stockman klaagt aan dat de seksualiteit nu wordt
verengd tot een louter hedonistisch gebeuren en dat het krijgen van
kinderen wordt verengd tot een recht van de ouders.
OVT: Aan niemand wordt
verboden om de seksualiteit te gaan beleven volgens de katholieke
leer. De zaak is alleen dat men daartoe niet langer wordt verplicht.
Meer vrijheid voor iedereen en minder zeggenschap over andermans
zaken.
-
Over adoptie door
homokoppels schrijft Stockman: "Door adoptierecht
te verlenen aan koppels van hetzelfde geslacht ontneemt men kinderen
een normale vader- en moederrelatie en wordt het hebben van kinderen
als een recht opgeëist om in eigen behoefte voldoen en niet meer
beschouwd als een gave en een daaraan verbonden opgave."
OVT: 'Normaal' betekent:
'volgens de norm'. Welke norm? Ook normen groeien niet aan de bomen.
En het wordt hoogtijd dat enkele vastgeroeste normen die bestaan bij
de gratie van een ziekelijk respect voor stokoude teksten,
veranderen.
-
Stockman wil dat het onderwijs inzake seksualiteit
de bijbel volgt.
OVT: Onderwijs dient up
to date te zijn, overeenkomstig de wetenschappelijke bevindingen
en zeker niet fundamentalistisch. Het fundamentalisme is een
geestesziekte. Men moet de waanzin niet onderwijzen en nog veel
minder moet men het onderwijs in de waanzin subsidiëren want dat is
achteruitgang. Bovendien is de katholieke mens- en wereldvisie
helemaal niet christelijk. Men raadplege de geschiedenis!
- Stockman vreest dat
"de gender-ideologie gezien kan worden als een rechtstreekse
aanval op de Kerk en haar doctrine die daardoor steeds meer
maatschappelijk in de marginaliteit wordt geduwd."
OVT: Eindelijk!
- Stockman besluit:
"Tegelijk staat de Kerk voor een ware uitdaging een nog sterkere
profetische rol te vervullen in de huidige maatschappij. Profetie
heeft immers steeds twee bewegingen: een beweging om de waarheid te
verkondigen en een beweging om af te keuren wat met deze waarheid
niet strookt."
OVT:
Profetie is tovenarij en hoort thuis in lang vervlogen tijden.
(J.B.,
Tekst d.d. 7 september 2020)
|