Over
het misbruik van macht
Deel
9. Het misbruik van de waarheid
Waarheid is macht: wie de waarheid kennen, beschikken
over macht. Men spreekt over de macht van de kennis maar de bron van
de macht van de kennis is de waarheid. Zelfs de leugen haalt haar
macht uit de waarheid omdat de kennis van de waarheid een vereiste is
om te kunnen liegen: men kan pas een leugen vertellen en daar 'zijn
voordeel mee doen' als men ook weet dat men liegt en daartoe moet men
eerst op de hoogte zijn van de waarheid.
Iedereen heeft recht op de waarheid en als men ervan
uitgaat dat rechtvaardigheid heerst, kan men zich ook op anderen
vertrouwen. Het vertrouwen is het zich verlaten op een ander inzake
de kennis van de waarheid. Maar vertrouwen is onmogelijk zonder het
risico te lopen dat er onrecht geschiedt in die zin dat de ander op
wie men zich vertrouwt, de waarheid achterhoudt. Het achterhouden van
de waarheid of het liegen betekent: de ander beroven van (zijn recht
op) (de) waarheid. Omdat niemand wars van de waarheid in leven kan
blijven, zal wie een ander beliegt, hem tevens van (het) leven
beroven. Zozeer heeft de waarheid te maken met het leven zelf.
In de bedrieglijke walm van de leugen ontwaart men om
die reden dan ook de stank van de dood. De leugen huist in de
betekenis van de woorden en de gebaren maar verraadt zich evenzeer in
de klank en in de toon van de stem die deze woorden draagt omdat elke
drager op een specifieke manier gebukt gaat onder zijn specifieke
vracht als hij de inhoud ervan kent. De stem van wie een blijde
boodschap mogen verkondigen, klinkt anders dan de stem van wie een
jobstijding moeten brengen omdat het mogen gepaard gaat met heel
andere emoties dan het moeten; de waarheid heeft een heel andere
toonaard dan de veinzerij en de leugen. De vermoeidheid van de
kruiers van de waarheid maakt hen gelukkig wanneer zij zich bevrijden
van hun vracht: zij jubelen. Wie daarentegen een zware gewetenslast
meezeulen en uiteindelijk tot spreken komen, biechten. De bekentenis
klinkt anders dan de kennis en nog anders dan de leugen; elke
behandeling van de waarheid heeft haar eigen timbre en leugens kunnen
niet geveinsd worden.
Op het
eerste gezicht is men geneigd om te denken dat leugens apert zijn
eens de waarheid gekend is en dat derhalve het tonen van de waarheid
volstaat om leugens aan het licht te brengen maar niets is minder
waar. Ook al wordt de waarheid door iedereen gekend, dan nog zijn er
machten die er kunnen voor zorgen dat mensen oordelen en handelen
tegen beter weten in. Maar wat meer is: het zich voordoen van die
machten is helemaal niet uitzonderlijk, het is veeleer de regel.
Op een archetypische manier heeft zich deze
werkelijkheid voorgedaan bij de veroordeling van Jezus van Nazareth
door het Joodse volk ten tijde van de Romeinse overheersing: Pontius
Pilatus, de toenmalige prefect van Judea onder het gezag van de
Romeinse keizer Tiberius, was bekend als een onbuigzame man (1) maar
toch zwicht hij voor het volk dat zijn kruisiging eist en het
verkiest om de moordenaar Barabbas vrij te laten. De beschrijving van
de evangelist Lucas gaat als volgt:
"En hij moest hun op het feest een loslaten.
Doch al de menigte riep gelijkelijk, zeggende: Weg met Dezen, en laat
ons Barabbas los. Dewelke was om zeker oproer, dat in de stad
geschied was, en [om] een doodslag, in de gevangenis geworpen.
Pilatus dan riep [hun] wederom toe, willende Jezus loslaten. Maar zij
riepen daartegen, zeggende: Kruis [Hem], kruis Hem! En hij zeide ten
derden male tot hen: Wat heeft Deze dan kwaads gedaan? Ik heb geen
schuld des doods in Hem gevonden. Zo zal ik Hem dan kastijden en
loslaten. Maar zij hielden aan met groot geroep, eisende, dat Hij zou
gekruist worden; en hun en der overpriesteren geroep werd geweldiger.
En Pilatus oordeelde, dat hun eis geschieden zou. En hij liet hun los
degene, die om oproer en doodslag in de gevangenis geworpen was,
welken zij geëist hadden; maar Jezus gaf hij over tot hun wil."
(2)
De machten die maken dat mensen tegen beter weten in
oordelen en handelen waarbij aldus de aperte waarheid volstrekt
genegeerd wordt, zijn altijd al alom onafgebroken werkzaam geweest in
de wereld en de veroordeling van Socrates (eveneens op valse
beschuldigingen van onder meer godslastering) in 399 voor Christus is
ons bekend uit de Apologie van Socrates zoals opgetekend door
Plato in zijn Dialogen. Een ander historisch voorbeeld is de
veroordeling van Giordano Bruno in Rome in het jaar 1600.
Wie in het bezit zijn van de waarheid lopen gevaar
wanneer duistere machten die niet de waarheid nastreven maar
bijvoorbeeld wél het persoonlijk gewin, willen verhinderen dat de
waarheid aan het licht komt. Over de moordende machten die de
waarheid tegenwerken publiceerde de Roemeens-Amerikaanse filosoof
Costica Bradatan onlangs het boek: "Dying for ideas: The
dangerous lives of the philosophers" (3) De lijst op
Wikipedia van vermoorde journalisten - mensen die beroepshalve pogen
de waarheid te achterhalen om die openbaar te maken - telt vijftig
bladzijden. (3a) Alleen al in 2018 werden 84 journalisten vermoord
(3b) en de moord d.d. 2 oktober 2018 op de kritische journalist Jamal
Khashoggi ligt nog vers in het geheugen.
Volgens het rapport van
VN ging het daar om "een
brutale moord met voorbedachten rade, gepland en uitgevoerd door
overheidspersoneel van Saoedi-Arabië". (4) Deze laffe en
gruwelijke daad mag dan tot internationale
verontwaardiging hebben geleid: president Trump blokkeerde de door
het Huis Van Afgevaardigden voorgestelde sancties tegen Saoedi-Arabië
omwille van economische belangen en vriendjespolitiek: Salman bezit
een verdieping in de Trumptower en is close met Trumps schoonzoon
Jared Kushner.
(Wordt
vervolgd)
(J.B.,
16 oktober 2019)
Verwijzingen:
(1) Volgens de filosoof Philo Van Alexandrië alsook ook
volgens de geschiedschrijver Flavius Josephus, zwichtte Pilatus niet
en bij ongehoorzaamheid van het volk, aarzelde hij niet om een
bloedbad aan te richten. Het was de hogepriester Kajafas die Pilatus
adviseerde om Jezus te veroordelen omdat hij vreesde dat Jezus een
politieke tegenstander van hem was en hij beschuldigde hem valselijk
van godslastering. Pilatus stemde hiermee in om een gevreesde
volksopstand te voorkomen. Pilatus zou later uit zijn ambt worden
gezet wegens onterechte executies.
(2) Lukas 23:17-25 (NBG 1951, Statenvertaling). Deze
passage wordt voorafgegaan door de volgende tekst: "En als
Pilatus de overpriesters, en de oversten, en het volk bijeengeroepen
had, zeide hij tot hen: Gij hebt dezen Mens tot mij gebracht, als
een, die het volk afkerig maakt; en ziet, ik heb [Hem] in uw
tegenwoordigheid ondervraagd, en heb in dezen Mens geen schuld
gevonden, van hetgeen daar gij Hem mede beschuldigt; Ja, ook Herodes
niet; want ik heb ulieden tot hem gezonden, en ziet, er is van Hem
niets gedaan, dat des doods waardig is. Zo zal ik Hem dan kastijden
en loslaten. En hij moest hun op het feest een loslaten. Doch al de
menigte riep gelijkelijk, zeggende: Weg met Dezen, en laat ons
Barabbas los. Dewelke was om zeker oproer, dat in de stad geschied
was, en [om] een doodslag, in de gevangenis geworpen. Pilatus dan
riep [hun] wederom toe, willende Jezus loslaten. Maar zij riepen
daartegen, zeggende: Kruis [Hem], kruis Hem! En hij zeide ten derden
male tot hen: Wat heeft Deze dan kwaads gedaan? Ik heb geen schuld
des doods in Hem gevonden. Zo zal ik Hem dan kastijden en loslaten.
Maar zij hielden aan met groot geroep, eisende, dat Hij zou gekruist
worden; en hun en der overpriesteren geroep werd geweldiger. En
Pilatus oordeelde, dat hun eis geschieden zou. En hij liet hun los
degene, die om oproer en doodslag in de gevangenis geworpen was,
welken zij geist hadden; maar Jezus gaf hij over tot hun wil."
(Lukas 23:13-25)¨.
(3)
Costica Bradatan, "Dying
for ideas: The dangerous lives of the philosophers",
Bloomsbury Academic edition 2015. In het Nederlands verschenen bij
Ten Have (2015) onder de titel: Sterven
voor een idee filosoferen met gevaar voor eigen leven.
(3a)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Vermoord_journalist
(3b)
https://www.demorgen.be/nieuws/84-journalisten-gedood-in-2018-meeste-slachtoffers-vielen-in-afghanistan~be827fa9/
(4) Zie:
https://www.bbc.com/news/world-middle-east-47161037 ; zie ook het rapport van de mensenrechtencommissie van de
VN:
https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=24143&LangID=E
.
(5)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Vermoord_journalist